Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
[ Voor 105% gewijzigd door neographikal op 04-01-2019 22:41 ]
Opleiding(en):HBO Bedrijfskundige Informatica
Huidige functie:Consultant
Type woning:Koop, gezinswoning.
Partner:Nee
Kinderen:Nee
Bank:ING + Binck
Rentepercentage:0
Totale buffer:5k
Belegd in aandelen:20k
Doel is 10k direct geld te hebben aka bankbuffer, en de rest beleggen en dit steeds verder uit te breiden. 4 jaar geleden het koophuis gekocht, daar ging wat geld inzitten en het jaar daarop een motor gekocht +rijbewijs. Nu weer lekker aan het bouwen maar zo nu en dan ook lekker ver weg op vakantie.
Voor een leuke auto zit al je snel over de 20k, ook 2dehands. Dus dan is het wel verdomd handig om voldoende spaargeld te hebben.Notna schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 12:15:
[...]
IddSorry.
Grote bedragen sparen (>20k) snap ik ook niet heel erg, behalve als je de hypotheek gaat aflossen ermee in grote stappen of als je doelgericht een uitgave heb. Meer dan 10k voor personal use zou ik nooit hebben.
Als ik wat (meer) geld (over) zou hebben, zou ik prima willen aflossen: rente is 4,6%, en beleggen doen we niet, dus meer dan 2% zullen we bij bank ook niet snel krijgen.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Hoeveel scheelt het je? Je kunt het ook zien als het kopen van een relaxed gevoel, je bent dan duurder uit maar hebt wel het gevoel dat je niet afhankelijk bent van de bank.neographikal schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 22:58:
Ik los m'n spaarhypo voor de volle 100% af, fiscaal gunstiger kan domweg niet. Ik zou overigens wel sneller af willen lossen om de afhankelijkheid van de bank te minimaliseren en eerder de maandlasten omlaag te krijgen, maar fiscaal is het domweg ongunstig.
Waarschijnlijk heb je meer aan dat gevoel dan aan meer andere cijfertjes op de bank
Ctrl+k
"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter
Ik heb vooral extra ingelegd op het spaardeel waardoor ik nu tegen de max aanloop van de zogenaamde "1 op 10" regel.Squ1zZy schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 22:18:
Ik zie veel mensen hun hypotheek aflossen. Ik heb ervoor gekozen om niet af te lossen. Rente over mijn hypotheek is 3,6% en bij Alex is mijn rendement in 2013 6,2% geweest. Huis is inmiddels ook 10% meer waard dan toen ik het kocht (11 jaar geleden). Meer mensen die kiezen om niet af te lossen?
In andere woorden, ik mag niet meer aflossen/inleggen in spaardeel, of nja het kan natuurlijk nog wel maar dan krijg ik een boete van de belastingdienst aan mijn broek. (Trouwens 100% aflossing na looptijd)
Ik sta wel onderwater maar iets doen met de hypotheek is geen optie meer, dus het gaat andere dingen in (als woningverbetering).
[ Voor 11% gewijzigd door Ikke_Niels op 23-05-2014 09:09 ]
User Error -- Please Replace User
(Bijna)Iedereen heeft toch een omslagpunt waarbij je automatisch gaat sparen doordat je het geld dat je verdient gewoonweg niet opkrijgt?
Je hebt mensen die miljoenen verdienen en geen buffer hebben en je hebt mensen die van een minimumloon een buffer weten op te bouwen.
Maar dat is maar één kant van de medaille, je hebt genoeg mensen die hierin geen keuze (meer) hebben.
Op korte termijn houden wij een klein bedrag beschikbaar, bijvoorbeeld 5,000 euro. Het nut van een grote buffer zie ik verder niet goed in, tenzij je een geplande aankoop hebt of iets dergelijks. Ons vermogen is wel vele malen groter dan de buffer en belegd in verschillende activaklassen, waarvan ook de liquiditeit verschillend is.
Klopt dat nog wel ? Je spaart 1100 euro per maand (wat trouwens echt enorm veel is met zijn 4-tjes, mijn complimenten!), en daarmee heb je in 5 maanden weer je buffer opgevuld met 8k, iets klopt er niet ?Anoniem: 35872 schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 08:38:
Gevolg is dat ik begin dit jaar nog maar een buffer van 3k had.
Ondertussen zijn we weer hard aan het sparen en zit ik weer rond de 10-11k.
Op zich zijn onze maandlasten vrij laag.. incl eten/drinken etc komen we op 1600 euro uit. Dan leven we gewoon normaal, alleen doen we geen tot weinig luxe aankopen. incl luxe aankopen zitten we rond de 1800 euro p/m. Op dit moment zit ik netto rond de 2700 euro aan inkomsten p/m,
met 5k 2 jaar vol houden ? Hoe doe je dat dan ? Je hebt in de WW een afnemende inkomst van de eerste 2 maanden 75% van de door de overheid maximale dagloon (dat is 197 euro per dag, dus ook al had je een vet betaalde baan, jammer maar helaas, je krijgt hoe dan ook maximaal 150 euro per dag!!!), waarna het ook nog eens afneemt naar 70%.... Oftewel, boven de 2900 euro bruto per maand kan je niet komen...Ook als ik in de WW kom zou ik redelijk kunnen rondkomen, ja we moeten letten op de centen, maar met een buffer van 5k zou ik het wel ruim een jaar tot 2 jaar kunnen uithouden. Ik ben daarnaast vrij gewild op de arbeidsmarkt, dus het risico op lang thuiszitten is er bijna niet.
Ook vrij gewild zijn op de arbeidsmarkt blijft toch een risico : stel dat je de WW in komt omdat je blijvende RSI krijgt (als je ontwikkelaar bent) of wat dan ook wat direct met je werk te maken heeft waardoor je dus niet verder kan in je vakgebied
Je moet een zeer goede klusser zijn om een nieuwe badkamer als een kleine dingetje te bestempelen... Laat je het uitvoeren, reken maar gerust op minimaal 10k door een grotere partij, paar k minder als je het laat doen door de ouderwetse klusbedrijfjes... Spreek uit ervaring, een badkamer is duurder dan de keukenMaarja om ook een redelijke buffer te hebben voor onvoorziene uitgaven wil ik straks rond de 15k als minimum zitten. Heb nog wat kleine dingetjes die in huis moeten gebeuren (nieuwe badkamer), dus hoop dat ik eind volgend jaar mijn buffer kan halen.
Denk dat veel mensen van vroeger dat wel kende, je had je zakgeld en soms wat kleine inkomsten uit klusjes. Meestal speelde dat wel status quo met je uitgaven, maar soms moest je aankopen uitstellen. Toch denk ik dat de meeste mensen zich niet realiseren wat ze nog achter de hand hebben, vaak slingeren er wel leuke meevallertjes rond (letterlijk & figuurlijk) als je het handig aanpakt.Jolke schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 09:50:
Je hebt ook mensen die geld nou eenmaal laten rollen; zodra het binnenkomt meteen uitgeven. Dat lijkt me redelijk onafhankelijk van hoeveel je verdient. Tevredenheid is hier een keywoord lijkt me: mensen die tevreden zijn met het leven dat ze leiden tevreden, zonder meer uit te hoeven geven, die zullen sparen.
Maar dat is maar één kant van de medaille, je hebt genoeg mensen die hierin geen keuze (meer) hebben.
TLDR; ITT;
Universal Creations schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:22:
[...]
Het punt is dat je werkt om te leven en niet leeft om te werken. Doe wat met je geld, doe wat je gelukkig maakt. Geld wat je op de bank hebt staan, doet niets, behalve staan. Maar goed. Fijn dat er goede argumenten worden gegeven die dit weerleggen....
[ Voor 47% gewijzigd door Tijmen007 op 23-05-2014 11:34 ]
Anoniem: 35872
We hebben begin dit jaar een flinke meevaller gehad vanuit de belastingdienst, daarom is het zo snel weer aangegroeid dit jaar. Normaal sparen we rond de 500-600 euro per maand. Kan meer (zoals afgelopen maanden), maar deze zomer zal het weer iets minder worden ivm uitjes etc..TIGER79 schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 10:15:
[...]
Klopt dat nog wel ? Je spaart 1100 euro per maand (wat trouwens echt enorm veel is met zijn 4-tjes, mijn complimenten!), en daarmee heb je in 5 maanden weer je buffer opgevuld met 8k, iets klopt er niet ?
[...]
met 5k 2 jaar vol houden ? Hoe doe je dat dan ? Je hebt in de WW een afnemende inkomst van de eerste 2 maanden 75% van de door de overheid maximale dagloon (dat is 197 euro per dag, dus ook al had je een vet betaalde baan, jammer maar helaas, je krijgt hoe dan ook maximaal 150 euro per dag!!!), waarna het ook nog eens afneemt naar 70%.... Oftewel, boven de 2900 euro bruto per maand kan je niet komen...
Ook vrij gewild zijn op de arbeidsmarkt blijft toch een risico : stel dat je de WW in komt omdat je blijvende RSI krijgt (als je ontwikkelaar bent) of wat dan ook wat direct met je werk te maken heeft waardoor je dus niet verder kan in je vakgebied
[...]
Je moet een zeer goede klusser zijn om een nieuwe badkamer als een kleine dingetje te bestempelen... Laat je het uitvoeren, reken maar gerust op minimaal 10k door een grotere partij, paar k minder als je het laat doen door de ouderwetse klusbedrijfjes... Spreek uit ervaring, een badkamer is duurder dan de keuken
Betreft WW, ja op puur WW kan ik rondkomen. Alleen sparen zal dan bijna niet meer lukken.
Risico is er altijd, maarja daar ga ik niet vanuit.
Ben een redelijke klusser, badkamer doe ik idd 90% zelf, alleen bepaalde dingen besteed ik uit (zwart). Dus ja voor 5-6k ben ik wel klaar..
[ Voor 95% gewijzigd door Rukapul op 23-05-2014 15:41 ]

Ik wil eigenlijk jaarlijks 20% op onze aflossingsvrije hypotheek aflossen (die is weer ~20% van de totale hypotheek), alleen zie je daar op korte termijn zo weinig van terug (scheelt 20e per maand., maarja over 30 jaar is het veel). Verder hebben we niet echt een doel.
[ Voor 52% gewijzigd door Sport_Life op 24-05-2014 16:46 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik merk bij mezelf wel een tikje jaloersheid bij mensen die tot hun 25e thuiswonen en alleen de kosten voor hun zorg+mobiel hoeven te betalen, anderzijds zou ik er niet mee willen ruilen, brrr thuiswonen
Wij leven vrij zuinig en onze buffer wordt naar 0 gereduceerd als wij straks verhuizen maar het duurt zeker 5 jaar voor we weer in de buurt van de 10K komen. Meer dan de helft van mijn inkomen gaat al op aan vaste lasten.
Mijn vrouw is budgetcoach en coacht ook gezinnen met gemiddelde tot hoge inkomens (die niet per se in de problemen zitten) en die kunnen ook vaak niet meer dan 200-300 pm sparen en houden hun hart vast voor nog meer "bezuinigingen" van de overheid.
Mijn conclusie: knijp jezelf in je handjes met deze enorme bedragen, want je behoort tot de uitzondering en mijn vermoeden is dat de rest niet post.
Het ligt er heel erg aan welke keuzes men maakt. Tegenwoordig wil iedereen goed voor de dag komen op Facebook, dus je moet minimaal 2 keer per maand uit eten, dure vakanties, dure spullen en laten zien dat je het goed hebt. En dat mag ook allemaal, maar dan komt het geklaag dat alles zo duur is en dat men weinig geld overhoudt.Mfpower schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 11:02:
Volgens mij posten hier alleen de mensen met een enorme buffer en kijkt de rest toe met een gedachte "waar doen ze het van". Ik heb mijn situatie al eerder gepost, maar wat ik hier lees is totaal niet in lijn met mijn omgeving. En dat zijn vooral HBO of WO opgeleide mensen (stellen) met vaak kinderen die ondanks het tweeverdienerschap niet in staat zijn om meer dan 200 euro in de maand te sparen. Dit o.a. door kosten kinderopvang of juist minder werken (zoals wij) bij kinderen. Of door torenhoge huren van 1000pm, omdat ze niet kunnen kopen en niet sociaal kunnen huren.
Ik merk bij mezelf wel een tikje jaloersheid bij mensen die tot hun 25e thuiswonen en alleen de kosten voor hun zorg+mobiel hoeven te betalen, anderzijds zou ik er niet mee willen ruilen, brrr thuiswonen
Wij leven vrij zuinig en onze buffer wordt naar 0 gereduceerd als wij straks verhuizen maar het duurt zeker 5 jaar voor we weer in de buurt van de 10K komen. Meer dan de helft van mijn inkomen gaat al op aan vaste lasten.
Mijn vrouw is budgetcoach en coacht ook gezinnen met gemiddelde tot hoge inkomens (die niet per se in de problemen zitten) en die kunnen ook vaak niet meer dan 200-300 pm sparen en houden hun hart vast voor nog meer "bezuinigingen" van de overheid.
Mijn conclusie: knijp jezelf in je handjes met deze enorme bedragen, want je behoort tot de uitzondering en mijn vermoeden is dat de rest niet post.
Ik weet trouwens niet hoeveel buffer ik nu heb
In 2012 getrouwd en huis gekocht, vorig jaar 10% hypotheek afgelost want 5,5% kosten vs 1,nogwat rente opbrengst is makkelijk kiezen. Nu nog kleine buffer op de bank just in case.
Overigens had ik een grote buffer voordat ik op mezelf ging omdat ik al werkte sinds m'n 14e en daarbij veel voor mezelf deed en daarbij aardig goed boerde. Maar dan ga je op jezelf wonen en begint het feest

Nu gaan we weer langzaam wat sparen maar eerlijk gezegd geen haast mee.
Het is al een paar keer eerder in diverse topics hier op GoT genoemd, maar ik wil het nog wel eens herhalen.Freezerator schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 11:15:
[...]
Het ligt er heel erg aan welke keuzes men maakt. Tegenwoordig wil iedereen goed voor de dag komen op Facebook, dus je moet minimaal 2 keer per maand uit eten, dure vakanties, dure spullen en laten zien dat je het goed hebt.
Mensen die bijna het einde van hun leven hebben bereikt hebben er veruit het meeste spijt van dat ze tijdens hun leven hebben willen beantwoorden aan verwachtingen van anderen, in plaats van het nastreven van hun eigen doelen.
Voor een gezin van 3+1 is dat wel uitzonderlijk weinig. Als je een keer 1k nodig bent, dan kom je al snel in de problemen aangezien er dan nog weinig geld overblifjt voor andere zaken zoals hyptheek, voedsel, energie etc.WimPliers schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 11:21:
Speciaal voor MFpower
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Verder ben je zelfstandig, dus je contract zou ieder moment opgezegd kunnen worden en dan zit jij en je gezin met de gebakken peren.
[ Voor 15% gewijzigd door Alarmnummer op 24-05-2014 13:21 ]
En toch is dat vreemd. Een gemiddeld HBO tweeverdienersgezin vangt zo'n 4000 euro netto. Laat hiervan €1500 opgaan aan hypotheek, €400 aan zorgverzekering en €500 aan boodschappen. Dan blijft er nog steeds een hele berg mogelijk spaargeld over.Mfpower schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 11:02:
Volgens mij posten hier alleen de mensen met een enorme buffer en kijkt de rest toe met een gedachte "waar doen ze het van". Ik heb mijn situatie al eerder gepost, maar wat ik hier lees is totaal niet in lijn met mijn omgeving. En dat zijn vooral HBO of WO opgeleide mensen (stellen) met vaak kinderen die ondanks het tweeverdienerschap niet in staat zijn om meer dan 200 euro in de maand te sparen.
En je geeft al heel mooi aan, "in mijn omgeving". Hoe is die omgeving? Twee-onder-1-kappers, vrijstaand of appartementen/volksbuurten? Rijdt de buurt in nieuwe auto's rond en moet je eigenlijk wel mee? (Keeping up with Jones family?)
Ik vermoed alle drie de opties, plus wat andere uitgaven die niet echt te matchen zijn met de inkomsten. Daarmee bedoel ik dus de hoogste hypotheek mogelijk op 2 salarissen. Eén auto die eigenlijk te duur is of twee auto's terwijl er eigenlijk maar één echt nodig is.Dit o.a. door kosten kinderopvang of juist minder werken (zoals wij) bij kinderen. Of door torenhoge huren van 1000pm, omdat ze niet kunnen kopen en niet sociaal kunnen huren.
Het probleem zit het 'm in wat de mens al heeft en waar men geen afstand van wil doen. Een tweede auto is zo'n voorbeeld.
Mijn eigen eerste regel: Niet jezelf gelijk stellen aan anderen. Je kunt niet bij een ander in de portemonnee kijken (al geeft dit topic daar wel de mogelijkheid toe). Het gras bij de buren is altijd groener, maar ook de buurman kan wel tot zijn nek in de schulden zitten, zonder dat je het ziet.Ik merk bij mezelf wel een tikje jaloersheid bij mensen die tot hun 25e thuiswonen en alleen de kosten voor hun zorg+mobiel hoeven te betalen, anderzijds zou ik er niet mee willen ruilen, brrr thuiswonen
Geld heeft de akelige neiging om weg te lekken in allerlei gaatjes. Als je weet waar je geld heen gaat iedere maand, kun je ook een inschatting maken van waar het geld weglekt. Dit is vaak een eye-opener, die voor velen eigenlijk niet zo leuk is. Je vrouw kan je er waarschijnlijk van alles over vertellen.
Henk007 schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 12:54:
[...]
Het is al een paar keer eerder in diverse topics hier op GoT genoemd, maar ik wil het nog wel eens herhalen.
Mensen die bijna het einde van hun leven hebben bereikt hebben veruit het meeste spijt van dat ze tijdens hun leven hebben willen beantwoorden aan verwachtingen van anderen, in plaats van het nastreven van hun eigen doelen.
"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett
Ik ben zelfstandig als in een eigen BV met internet activiteiten (webshops e.d.) en heb zakelijk buffer genoeg om flinke klappen op te vangen als het echt nodig is. Waardoor ik privé niet de noodzaak zie veel geld te sparen.Alarmnummer schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 13:19:
[...]
Voor een gezin van 3+1 is dat wel uitzonderlijk weinig. Als je een keer 1k nodig bent, dan kom je al snel in de problemen aangezien er dan nog weinig geld overblifjt voor andere zaken zoals hyptheek, voedsel, energie etc.
Verder ben je zelfstandig, dus je contract zou ieder moment opgezegd kunnen worden en dan zit jij en je gezin met de gebakken peren.
Klopt, het gras van de buurman is altijd groener - maar je hoeft het dan ook niet te maaienArthas schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 13:25:
[...]
Het gras bij de buren is altijd groener, maar ook de buurman kan wel tot zijn nek in de schulden zitten, zonder dat je het ziet.
[...]
En verder sluit ik me aan bij wat je al zei.
Wat voor mij ook een fijne gedachte is, is dat met een dergelijk uitgavenpartoon, je ook érg veel ruimte hebt om te besparen, mocht de nood aan de man komen. Je moet alleen een andere instelling krijgen. Voor mezelf ben ik niet bang, dat gaat wel lukken. Ik denk dat m'n vriend er meer moeite mee gaat hebben.
Wat betreft het weglekken van geld: ik weet dat dit bij veel mensen gebeurt. Geld, administratie en financiën is iets waar je regelmatig tijd aan moet besteden, ik denk wel meer dan 2-4 uur per maand. Niet alleen moet je je administratie ordenen. Uitzoeken van goedkopere/betere verzekeringen, aangiftes, toeslagen, energieleveranciers, producten die je wil kopen, bankafschriften nakijken, af en toe je pin- en cash-betalingen op een rijtje zetten, abonnementen, telefoon/internet/tv, het hoort er allemaal bij.
Je hoeft echt doorlopend niet van alle wijzigingen op de hoogte te zijn, maar regulier even alles onder de loupe nemen kan wel veel geld schelen.
Als schuldhulpverlener en budgetbeheerder zie ik dat mensen daar vaak veel te lang mee wachten.
Dit is wat mij betreft zeker waar. Ik had tot drie jaar geleden eigenlijk geen enkel besef waar mijn geld aan op ging. Toe ben ik gebruik gaan maken van Yunoo (nu AFAS personal) om eens inzicht in alle uitgaven te krijgen, dat was echt een eye-opener. Het is ook pas sindsdien dat ik inzicht heb gekregen in mijn uitgaven en pas na dat inzicht kan je eigenlijk serieus gaan budgetteren. Een goede test om te zien of je inzicht hebt is jezelf afvragen of je op dit moment op een paar procent nauwkeurig kan vertellen wat je gemiddeld maandelijks aan boodschappen en verzekeringen kwijt bent.Ardana schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 21:14:
[..]
Wat betreft het weglekken van geld: ik weet dat dit bij veel mensen gebeurt. Geld, administratie en financiën is iets waar je regelmatig tijd aan moet besteden, ik denk wel meer dan 2-4 uur per maand. Niet alleen moet je je administratie ordenen. Uitzoeken van goedkopere/betere verzekeringen, aangiftes, toeslagen, energieleveranciers, producten die je wil kopen, bankafschriften nakijken, af en toe je pin- en cash-betalingen op een rijtje zetten, abonnementen, telefoon/internet/tv, het hoort er allemaal bij.
[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 16:42 ]
Ten eerste mijn complimenten dat je een goede zakelijke buffer hebt, dat zie ik niet veel meer bij de doorsnee MKB'er. Wat ik je wel wil meegeven is dat je jezelf niet vergeet te belonen. Het aanhouden van een veilig zakelijk vermogen is natuurlijk verstandig maar hou er rekening mee dat het zeer waarschijnlijk ooit eens minder zal gaan, ben je dan bereidt al je reserves in te zetten om je bedrijf te redden? Veel ondernemers gaan helaas tot het gaatje om de onderneming te redden terwijl het een bodemloze put is geworden. Uiteindelijk blijven ze met niets achter. Door een scheiding aan te brengen tussen privé en zakelijk vermogen is het wellicht makkelijker om die keuze te maken.WimPliers schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 19:54:
[...]
Ik ben zelfstandig als in een eigen BV met internet activiteiten (webshops e.d.) en heb zakelijk buffer genoeg om flinke klappen op te vangen als het echt nodig is. Waardoor ik privé niet de noodzaak zie veel geld te sparen.
Dus overweeg eens als die zakelijke buffer in je ogen voldoende hoog is wat geld naar privé over te hevelen om te bufferen of om jezelf eens lekker te verwennen. Je schrijft 1 BV misschien een Holding overwegen als je die nog niet hebt (en daar de buffer stallen), en verschillende activiteiten in verschillende BV's onder te brengen? Dat kan je flexibeler maken in geval van calamiteiten, als dan 1 BV ploft en er is geen sprake van onbehoorlijk bestuur staat je geld tenminste veilig in de Holding. Oh ja en mocht het ooit slecht gaan en de bank wil je verleiden om in privé mee te tekenen dan weet je dat je een stap te ver bent gegaan. Ondernemen is soms net als beleggen af en toe winst nemen en verliezen afkappen!
Adviseer je als schuldhulpverlener ook aan de mensen die hun financiële doelen niet halen duidelijkheid te verschaffen aan de directe omgeving? Dus dat de mensen het moeten aangeven dat ze het financieel zwaar hebben zodat ze misschien medewerking/begrip uit hun directe omgeving krijgen/minder geprikkeld worden om die euro aan iets leuks uit te geven?Ardana schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 21:14:
Als schuldhulpverlener en budgetbeheerder zie ik dat mensen daar vaak veel te lang mee wachten.
Lijkt me interessant werk heb er weleens een vrijwilligers advertentie over gezien, heb nog getwijfeld om erop te reageren, uiteindelijk niet gedaan. Ik denk stiekem wel dat ik er best goed in zou zijn, maar als de mensen dan niet zouden luisteren en ik mijn zuur verdiende vrije tijd eraan zou besteden zou ik gek worden. Wellicht als de doelstellingen uit mijn FO topic haalbaar zijn wil ik mij in de toekomst hier zeker mee bezighouden (woon in een enorme krimpregio dus helaas probleemgevallen genoeg).
EDIT:
Ik zie het als gedisciplineerd sparen.Dat het wellicht niet voor iedereen een optie is heeft ook met de aard van het beestje te maken. Hij had er net zo goed een nieuwe auto voor kunnen kopen en dus geen buffer te hebben. Het maakt toch niet uit hoe een buffer tot stand komt? ik had op mijn 19e naast studie met part time baantjes in supermarkten en pretparken 12K bij elkaar gespaard je moet er wat voor laten/voor investeren maar waar een wil is is een weg (in mijn geval gedurende de zomervakantie vaker werkweken van 70u en naast mijn studie ook 20u per week). Overigens ook iedere week opstap en 1 of 2 weekjes naar de zon in de zomerCocytus schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 21:38:
[...]
Ook dat is niet voor iedereen een optie, en het is eigenlijk 'valsspelen', want gratis thuis blijven wonen valt net zo goed onder 'lieve ouders' als een schenking in lump sum om een huis van te kopen.

[ Voor 15% gewijzigd door Accountant op 24-05-2014 22:25 ]
Bewustwording dat je niet meer alles kan doen wat voorheen wel kon is heel pijnlijk, maar als je je omgeving er niet bij betrekt, eigenlijk gedoemd te mislukken. Als jouw vrienden geen rekening willen houden met jouw veranderde budget, zul je helaas vrienden verliezen. Dat is niet anders en daar moet je je bewust van zijn.
Je vrienden hebben 3 keuzes: voor je betalen, kiezen voor goedkopere alternatieven, of het contact verminderen. Juist als je dat zo met hen bespreekt, kan er begrip ontstaan. Waar je dan wel aandacht voor moet hebben, zijn 2 dingen: 1 wij Nederlanders willen niet dat vrienden en familie een te grote inzage hebben in ons huishoudboekje, en 2 wij mogen ons graag bemoeien met de keuzes die een ander maakt, vooral op micro-niveau.
Ja, roken is duur, maar meestal liggen ze er (in dergelijke situaties) ook wel dermate krom voor, dat het ze nauwelijks te verwijten is, zeker gezien het stressniveau, de verslavingsfactor en het feit dat mensen die niet roken, vaak hetzelfde bedrag uitgeven aan andere "onzinnige" dingen.
Je zult dus ook met je vrienden moeten bespreken dat zij weliswaar bepalen hoe de vriendschap wordt voortgezet, maar dat het ze geen recht geeft om aan micro-management te doen - daarvoor heb je dan een budgetconsulent/budgetbeheerder/schuldhulpverlener.
Heel vaak meld ik mensen vooraf dat een regeling soms nauwelijks is vol te houden zonder hulp van derden: extra benzine voor de auto, zodat je iets meer kan doen dan alleen woon-werkverkeer, regulier eten bij de ouders, 'n vakantie die je van oma krijgt, oom die helpt om die 2e hands wasmachine op te halen etc. Daarin zit ook een stukje mogelijkheid: vraag voor je verjaardag die luxe (naja, kost een paar euro) douchegel waar je zo gek op bent, of wasmiddel, met je vriendin gezellig samen die bh uitzoeken die ze je kado gedaan heeft etc.. Juist de dure boodschappen, of luxe(re) gebruiksgoederen komen daarvoor in aanmerking. Aan een gezamenlijke vriendengroep zou je bijv. 'n nieuwe telefoon kunnen vragen, of als kado'tje een onderhoudsbeurt aan je pc oid. Allemaal mogelijkheden die ik, afhankelijk van de tijd die me door de gemeente gegeven wordt, bepreek met de client.
Bezuinigen is een state of mind.
Bezuinigen doe ik niet aan (klinkt negatief) ik haal liever het maximale uit mijn Euro.Ardana schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 22:30:
Bezuinigen is een state of mind.
Thanks voor je toelichting! Moet bekennen dat ik er met moeite een voorstelling bij kan maken. Ik PM je even want heb nog wel wat vragen over je werk.
[ Voor 100% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 16:42 ]
Ligt er ook aan wat voor baantjes je hebt kunnen doen in de loop van de jaren. Mijn motto is altijd geweest: vermijd grunt work als de pest, want het vreet al je tijd op voor 4 euro per uur. Ik heb altijd mijn best gedaan om baantjes te zoeken die (heel) goed betalen. Je bent minder tijd eraan kwijt, het is doorgaans véél uitdagender en creatiever werk, je leert er wat van, je wordt beter op tijd betaald en aan het einde van de rit heb je nog meer op je bankrekening ook.
Voorbeelden: Ik heb op mijn 16e iemands harde schijf met bedrijfsgegevens gered voor €750, ik heb een boek (mede)vertaald voor iets meer dan €1000, websites geprogrammeerd op de middelbare school voor 10 euro per uur, bijles gegeven aan meerdere scholieren tegelijk voor 10 euro per uur per student enz. enz. Dat terwijl bijv. een vriend op de middelbare school de hele zomer bollen heeft gepeld om een redelijk schamele 1500 euro op te strijken en dat vervolgens aan een brommer uit te geven
Hoe kijken jullie naar het 'garant staan' voor vrienden? Ik heb begin dit jaar een vriendin geholpen omdat ze echt aan de grond zat en daar emotioneel onder leed. Ze had uitzicht op een baan, maar zat vrijwel op zwart zaad. Haar heb ik aangeboden om haar te ondersteunen. Uiteindelijk bleek het niet nodig, maar ik vond het prettig om te doen.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Anoniem: 511904
Mijn inziens hebben we het punt al bereikt dat studeren niet meer loont (zeker niet meer met een studieschuld). Financieel gezien kun je beter gaan werken op je 16! Die 10 jaar dat studenten niet werken, kunnen niet meer ingehaald worden door het progressieve belastingstelsel.Krisp schreef op zondag 25 mei 2014 @ 11:08:
Mijns inziens is de gedachte dat iedereen een groot bedrag kan sparen op relatief jonge leeftijd naïef. Ik ken genoeg mensen die dat oprecht niet gekund hebben: ze hadden ouders die het echt niet konden betalen (bijstandsniveau), hadden niet de luxe dat ze goede baantjes konden vinden (het moet je wel gegund worden en in je netwerk aanwezig zijn) en wilden bijvoorbeeld ver weg studeren omdat ze daarmee zichzelf het beste ontwikkelen. Die mensen hebben nu 25K studieschuld en nauwelijks een buffer, maar hebben zichzelf wel zodanig ontwikkeld dat dit snel terugverdiend gaat worden.
De gemiddelde student is tot zijn 45ste slechter af door zijn studie en daarna mag je maar hopen dat je genoeg carriere hebt gemaakt om de investering in tijd en geld te compenseren.
Ik als ir. heb ik ieder geval spijt van mijn keuze ondanks dat ik nu goed verdien.
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 511904 op 25-05-2014 11:16 ]
Ik denk dat het geheel afhankelijk is van de relatie en de grootte van het bedrag. Elke situatie is uniek.Krisp schreef op zondag 25 mei 2014 @ 11:08:
Hoe kijken jullie naar het 'garant staan' voor vrienden? Ik heb begin dit jaar een vriendin geholpen omdat ze echt aan de grond zat en daar emotioneel onder leed. Ze had uitzicht op een baan, maar zat vrijwel op zwart zaad. Haar heb ik aangeboden om haar te ondersteunen. Uiteindelijk bleek het niet nodig, maar ik vond het prettig om te doen.
@Henk007 : Juist. En dat besef komt gewoon te laat bij het gros van de mensen.
Waar, alhoewel ik niet zo zeer gestudeerd heb om meer te verdienen, maar vooral om leuker werk te doen. Bovendien is de kans dat iemand zonder opleiding op een gegeven moment zonder baan komt te zitten relatief groot.Anoniem: 511904 schreef op zondag 25 mei 2014 @ 11:14:
[...]
Mijn inziens hebben we het punt al bereikt dat studeren niet meer loont (zeker niet meer met een studieschuld). Financieel gezien kun je beter gaan werken op je 16! Die 10 jaar dat studenten niet werken, kunnen niet meer ingehaald worden door het progressieve belastingstelsel.
De gemiddelde student is tot zijn 45ste slechter af door zijn studie en daarna mag je maar hopen dat je genoeg carriere hebt gemaakt om de investering in tijd en geld te compenseren.
Ik als ir. heb ik ieder geval spijt van mijn keuze ondanks dat ik nu goed verdien.
Waar ik achteraf gezien wel spijt van heb, is dat ik niet gewoon ben gaan werken naast mijn studie. Wellicht een wat zware combinatie, maar dat zorgt er wel voor dat je veel meer ervaring hebt en de lesstof veel meer doorleeft.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Ik ben nu nog aan het sparen en zo efficiënt mogelijk aan het doen met mijn geld om in ieder geval in de buurt te komen van financiële onafhankelijkheid. Daarnaast ben ik heel erg op mijn hoede voor de combinatie vriendschap en geld. Het is maar al te makkelijk om een vriendschap - of zelfs een familie - stuk te maken over geleend of gegeven geld. Alleen al in mijn (uitgebreide) familie zijn daar meerdere voorbeelden van. Ik houd het liever zo strikt mogelijk gescheiden.Krisp schreef op zondag 25 mei 2014 @ 11:08:
Dat gezegd hebbende; ik ben verre van arm en heb geen problemen met het steunen van vrienden of familie met kleinere bedragen. Zolang het maar niet om structureel veel geld gaat. Andere mensen - zelfs complete vreemden - hebben hetzelfde voor mij gedaan toen ik opstartte vanuit m'n studie naar het werkende leven en daar ben ik ze eeuwig dankbaar voor. Zelfs een klein bedrag kan een hoop betekenen.
Ik denk niet dat je moet studeren om meer te verdienen, je moet studeren om jezelf verder te willen ontwikkelen. Ondanks dat ik het gevoel heb weinig te hebben opgestoken van voornamelijk de universiteit, is het toch een geweldige mogelijkheid geweest om een paar jaar lang uit te vinden wat je écht wil doen en wat je goed kunt, met een grote doos aan gereedschap om van alles eens uit te proberen.Anoniem: 511904 schreef op zondag 25 mei 2014 @ 11:14:
Mijn inziens hebben we het punt al bereikt dat studeren niet meer loont (zeker niet meer met een studieschuld). Financieel gezien kun je beter gaan werken op je 16! Die 10 jaar dat studenten niet werken, kunnen niet meer ingehaald worden door het progressieve belastingstelsel.
De papiertjes doen niks meer voor je - in ieder geval in mijn tak van sport. Niemand kan het boeien of je ing of dr. ir. bent. Het is nodig om verder te komen in het academische circuit, maar in het bedrijfsleven krijg je gewoon betaald naar je prestaties. En als je dat niet krijgt en een beetje pit hebt begin je je eigen onderneming.
Eens, ontwikkeling moet #1 zijn om te gaan studeren, maar..mux schreef op zondag 25 mei 2014 @ 11:45:
[...]
[...]
Ik denk niet dat je moet studeren om meer te verdienen, je moet studeren om jezelf verder te willen ontwikkelen. Ondanks dat ik het gevoel heb weinig te hebben opgestoken van voornamelijk de universiteit, is het toch een geweldige mogelijkheid geweest om een paar jaar lang uit te vinden wat je écht wil doen en wat je goed kunt, met een grote doos aan gereedschap om van alles eens uit te proberen.
ben ik het niet mee eens, tenminste in mijn "tak van sport" wordt er wel degelijk naar papiertjes gekeken. Misschien ook wel doordat ik nog relatief jong ben als eind twintiger, maar ik sprak laatst een intermediair en die vertelde dat je op dit moment zonder papiertje gewoon de klos bent. Waar je voorheen nog wel door middel van "bewezen diensten" werd aangenomen, zoeken bedrijven nu voor de mensen met een papiertje. Het enige probleem is dat het aanbod van mensen met 3-5 jaar relevante werkervaring en een hbo/wo papiertje enorm klein is, omdat starters al enkele jaren nauwelijks worden aangenomen. Dit terwijl bedrijven wel hoge eisen stellen.. Voor die mensen (en ik mag mezelf gelukkig prijzen dat ik daar onder val - en ik denk met mij vele tweakersDe papiertjes doen niks meer voor je - in ieder geval in mijn tak van sport. Niemand kan het boeien of je ing of dr. ir. bent. Het is nodig om verder te komen in het academische circuit, maar in het bedrijfsleven krijg je gewoon betaald naar je prestaties. En als je dat niet krijgt en een beetje pit hebt begin je je eigen onderneming.
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 25-05-2014 12:19 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Krisp schreef op zondag 25 mei 2014 @ 11:08:
Je begrijpt me verkeerd. Voor minder dan 100k kun je best een woning kopen. Ook in Amsterdam. Het punt is alleen: wil je die woning ook? Het zijn namelijk bijna allemaal 1 of 2-kamer appartementen van minder dan 50m² en waarschijnlijk niet in de allerbeste buurten. Wil je meer dan een uit de kluiten gewassen "garagebox", dan ben je inderdaad ook meer kwijt. Het is een keuze.Cocytus schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 21:38:
[...]
Sorry maar voor 100k kan ik in Amsterdam nog geen garagebox kopen. En in de rest van de Randstad kom je daar ook niet heel ver mee. Er staat wel wat op Funda maar een significant deel daarvan wordt niet echt voor onder de ton aangeboden, maar is een geval 'bieden vanaf'.
Maak in mijn specifieke geval van dat gratis maar "gratis". Voor wat hoort wat en dus moest ik ook meehelpen in het huishouden en vooral in de tuin. Het waren geen kosten als in dat het geld kostte, maar het kostte wel tijd.Ook dat is niet voor iedereen een optie, en het is eigenlijk 'valsspelen', want gratis thuis blijven wonen valt net zo goed onder 'lieve ouders' als een schenking in lump sum om een huis van te kopen.
Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat je er iets voor moet laten. Ik had destijds graag op kamers gezeten. Achteraf gezien ben ik blij dat ik dat niet gedaan heb en mijn ouders mij ook niet "gedwongen" hebben. Medestudenten waren rond het weekend vooral druk met heen-en-weer reizen tussen studiestad en ouders, terwijl ik in die uren jonge rhododendrons in potjes aan het drukken was. De medestudenten gingen donderdagavond stappen, maar ik kon dat bijna nooit, omdat ik bijna iedere donderdagavond in de winkel was om inpakwerkzaamheden te verrichten. De uitwonende medestudenten vingen wel 300 euro meer stufi, en sommigen woonden zelfs zo goedkoop dat ze daar ook nog rond van konden komen. Maar het grote gros had naast een bijbaantje ook pa en ma die meehielpen.
Budgetteren klinkt positiefAccountant schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 22:44:
[...]
Bezuinigen doe ik niet aan (klinkt negatief) ik haal liever het maximale uit mijn Euro.
..
De ouders kunnen het kind wel leren sparen. De luxe van goede baantjes? Kranten/folders bezorgen? Onkruid wieden? Inpakker in een winkel? Allemaal baantjes die geld opleveren. Je hebt daar nauwelijks netwerk voor nodig, je moet alleen die stap zetten. Ver weg studeren? Leuk, maar dan zit je dus wel buiten je oude netwerk en dat van je ouders. Je begint eigenlijk weer onderaan in je nieuwe netwerk.Krisp schreef op zondag 25 mei 2014 @ 11:08:
Mijns inziens is de gedachte dat iedereen een groot bedrag kan sparen op relatief jonge leeftijd naïef. Ik ken genoeg mensen die dat oprecht niet gekund hebben: ze hadden ouders die het echt niet konden betalen (bijstandsniveau), hadden niet de luxe dat ze goede baantjes konden vinden (het moet je wel gegund worden en in je netwerk aanwezig zijn) en wilden bijvoorbeeld ver weg studeren omdat ze daarmee zichzelf het beste ontwikkelen. Die mensen hebben nu 25K studieschuld en nauwelijks een buffer, maar hebben zichzelf wel zodanig ontwikkeld dat dit snel terugverdiend gaat worden.
Ook nu ze met 25k studieschuld zitten is het maar de vraag of ze dat allemaal zo snel terugverdienen. Ik ben namelijk bang dat de lessen uit het verleden (het niet weten hoe te sparen) tegen gaan werken.
"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett
Ben het wel eens met veel mensen hier moet ik zeggen. De één zegt dat het hebben van een "grote" buffer geen nut/plezier/voordelen oplevert, de ander zegt hier iets anders over en heeft graag een grote buffer. Vooral als je een hypotheek hebt kan ik me enigszins voorstellen dat je deze wilt aflossen wanneer je salaris dit toelaat.
Ik vind beide situaties wel belangrijk, ik wil graag een buffertje hebben zodat dit mijzelf wat "rust" geeft en geen stress om geld, dat is altijd gelukkig door hard werken zo geweest. Maar aan de andere kant wil ik ook altijd hele dure dingen kopen met de buffer. Dit levert eigenlijk altijd een tweestrijd op en uiteindelijk koop ik het niet, heel soms wel. Achja je moet toch wat
Ik moet zeggen dat ik denk dat ik het redelijk goed heb. Ik kan ondanks mijn relatief hoge vaste lasten ~1400€ per maand (ik ben alleen) nog steeds meestal 500€ sparen en daarnaast nog is 500€ uitgeven aan uitjes, bioscoopjes, apparatuur en onzin. Ondanks dat heb ik in vergelijking met de rest hier niet een al te hoge buffer. Ik ben in augustus verhuist en had toen ruim 12K, dit was toen ook gelijk weg omdat ik alles nieuw had gekocht. Kort daarvoor (november daarvoor) had ik mijn nieuwe auto gekocht en dat was toen ook alweer 7K. Dus op zich gaat het wel rap met het sparen.
PSN: bryanlost
Anoniem: 224360
Knap dat je zo ver gekomen bent.Ardana schreef op zondag 25 mei 2014 @ 15:34:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik definieer een buffer dan ook anders dan sommigen in het topic hier. Een buffer is geld om tegenslagen (werkeloosheid, kapotte auto, etc) op te vangen. Dat mensen veel spaargeld hebben is leuk, maar een buffer is iets anders dan spaargeld. Mijns inziens zijn beleggingen geen buffer. Een buffer is het geld wat op je betaalrekening staat, plus (een deel van) je eerste spaarrekening.bryanvan schreef op zondag 25 mei 2014 @ 17:35:
Ik moet zeggen dat ik denk dat ik het redelijk goed heb. Ik kan ondanks mijn relatief hoge vaste lasten ~1400€ per maand (ik ben alleen) nog steeds meestal 500€ sparen en daarnaast nog is 500€ uitgeven aan uitjes, bioscoopjes, apparatuur en onzin. Ondanks dat heb ik in vergelijking met de rest hier niet een al te hoge buffer.
Daar heb je anders potentieel ook grote sommen geld voor nodig:Krisp schreef op zondag 25 mei 2014 @ 19:21:
Een buffer is geld om tegenslagen (werkeloosheid, kapotte auto, etc) op te vangen.
- een ton is niets als je huis onderwater staat (afgelopen 6 jaar is er bij mij 66k afgegaan)
- een ton als je werkloos of arbeidsongeschikt raakt kan het verschil betekenen tussen in je huis kunnen biljven wonen of niet op termijn.
DankjeAnoniem: 224360 schreef op zondag 25 mei 2014 @ 19:08:
Een post waar ik van denk daar zit wat in en dan een leeftijd van 22. Knap gedaan hoor.
Ben ik het mee eens. Je hebt inderdaad naar mijn idee een buffer om tegenslagen te verwerken en verder heb je gewoon spaargeld. Wat je uit zou kunnen geven aan andere zaken.Krisp schreef op zondag 25 mei 2014 @ 19:21:
Ik definieer een buffer dan ook anders dan sommigen in het topic hier. Een buffer is geld om tegenslagen (werkeloosheid, kapotte auto, etc) op te vangen. Dat mensen veel spaargeld hebben is leuk, maar een buffer is iets anders dan spaargeld. Mijns inziens zijn beleggingen geen buffer. Een buffer is het geld wat op je betaalrekening staat, plus (een deel van) je eerste spaarrekening.
PSN: bryanlost
Als jij vindt dat je daar een ton voor nodig hebt, dan is dat jouw buffer.Rukapul schreef op zondag 25 mei 2014 @ 19:41:
[...]
Daar heb je anders potentieel ook grote sommen geld voor nodig:In plaats van de semantische discussie aan te gaan wat onder een buffer valt door te kijken naar het doel waarvoor het opgebouwd is zou ik puur kijken naar het vermogen wat als buffer kan dienen en dat zijn alle semi-liquide middelen. Persoonlijk vind ik dat daar ook nog eerst ongedekte schulden vanaf moet.
- een ton is niets als je huis onderwater staat (afgelopen 6 jaar is er bij mij 66k afgegaan)
- een ton als je werkloos of arbeidsongeschikt raakt kan het verschil betekenen tussen in je huis kunnen biljven wonen of niet op termijn.
Overigens vind ik niet dat je alles moet kunnen opvangen met een buffer. Mijn ouders hanteren bijvoorbeeld te regel dat het duurste in huis (in hun geval de auto) wederom gekocht zou moeten worden. In mijn geval (ik heb een leaseauto) kom ik daar niet aan. Echter, ik heb ook niet de ambitie om die auto te kopen. Een auto van 5K zou goed zat zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door Krisp op 25-05-2014 20:09 ]
[ Voor 107% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 16:42 ]
Het is inderdaad afwegen, kan ik in mijn woning blijven wonen met (70% gemaximeerde op dagloon) WW? > JaRukapul schreef op zondag 25 mei 2014 @ 19:41:
[...]
Daar heb je anders potentieel ook grote sommen geld voor nodig:In plaats van de semantische discussie aan te gaan wat onder een buffer valt door te kijken naar het doel waarvoor het opgebouwd is zou ik puur kijken naar het vermogen wat als buffer kan dienen en dat zijn alle semi-liquide middelen. Persoonlijk vind ik dat daar ook nog eerst ongedekte schulden vanaf moet.
Kan ik dat in de bijstand? Nope
Ga ik er vanuit dat ik als 29 jarige er langer over doe om werk te zoeken dan de WW duurt? Nee, op dit moment nog niet (afgelopen paar jaar paar keer geswitched)
Dat ga ik op termijn vast een keer afdekken, maar voorlopig nog niet
En dan heb je nog risico's als arbeidsongeschitkheid... maar de vraag is altijd hoeveel en wát wil je verzekeren.
User Error -- Please Replace User
Ook heb ik een motto: kan ik iets niet kopen, dan koop ik het niet. Ga er geen geld voor lenen of iets op afbetaling kopen. (Uitgezonderd de woning of course)
[ Voor 11% gewijzigd door ck2000nl op 26-05-2014 12:06 ]
| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |
Lenen aan (echte)vrienden bestaat niet; geef gewoon geld en verwacht het niet terug, als ze eergevoel hebben geven ze het terug als ze kunnen, een lening verwoest je relatie
Het mooie van een buffer is dat je met een rel. kleine buffer snel geld kunt besparen wat de bufferlozen niet kunnen, denk aan:
- echt geen leningen meer hebben, beste tip die er is!
- geen tandartsverzekering (betaal ik gewoon, is bij ons de afgelopen 10 jaar goedkoper geweest),
- zorgverzekeringen: Eigenrisico maximaal (€ 850, je bespaard ca €250/jr, over de €500 eigen risico) en vooruitbetalen van de hele premie (-3%)
- alle verzekeringen max. eigen risico, verzekeringen afzeggen (als je het geld hebt hoe je je ervoor ook niet te verzekeren)
- Zelf een mobiel kopen en geen duur abbo (goedkoop abbo, sim only)
- mogelijkheden om energiebesparende maatregelen aan te schaffen (investeren) zodat de e-rekening lager wordt
- mogelijkheid je hypotheek af te betalen, daardoor wordt je maandbudget weer anders.
rijken worden rijker, armen blijven arm lijkt het wel, ik geloof in mindset en voor de echte armen, die moeten eerst rust in hun hoofd hebben voordat ze goed kunnen plannen (armoede betekend 10% inteligentieverlies door kopzorgen, ze kunnen dus er moeilijker uitkomen dan je denkt) soms kun je met een simpel duwtje mensen enorm helpen.
Griezelig vind ik mijn klagende vrienden die na een check van mijn kant gewoon bovenmodaal verdienden maar op te grote voet en met veel leningen, wel altijd klagen en geld van vrienden loskrijgen, daar heb ik geen medelijden meer mee.
diskeltische lurker
Zoveel mensen die alles maar op afbetaling kopen: auto's, tv's, meubels, ... dan denk ik van: waar ben je mee bezig? Ik heb liever een iets minder model die van mezelf is, dan een luxe model die ik moet afbetalen.
Mensen blijven arm, true, maar dit heeft ook te maken met hun eigen instelling imho. (uitzonderingen daargelaten). Wij kunnen meer luxe betalen dan waar wij nu in leven, maar waarom zouden we dat doen als we nu ook gewoon gelukkig zijn met hetgeen we hebben? Waarom een Audi kopen als je tevreden bent met een Ford?
Sinds ik bezig ben in de cryptocurrency wereld zie ik dit ook altijd. Mensen denken veel te veel met NU. Oh, als ik dit NU verkoop, dan kan ik direct weer < object X > kopen. Sparen zit er niet in.
Rare instelling.
[ Voor 9% gewijzigd door Dennahz op 26-05-2014 10:39 ]
Tenzij je het geld er voor hebt liggen en ervoor over hebt. Een Audi zal duurder zijn per maand, het schuiven met uitgaven kan hiervoor een uitkomst bieden. Een keer minder uiteten per maand en het prijsverschil Focus - Audi kan al overbrugt zijn.Dennahz schreef op maandag 26 mei 2014 @ 10:38:
Waarom een Audi kopen als je tevreden bent met een Ford?
Goed naar je financiën kijken en bepalen waaraan je het wilt uitgeven.
Zo had ik tijdens mijn studie een zeeaquarium. Behoorlijk dure hobby..
Echter had ik niet zoveel met zuipen.. De bespaarde euro's van het niet zuipen gingen direct naar het zeeaquarium.
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel..
Jep, daar zit zeker wat in. Het is net wat je belangrijk vindt. Wij hebben niet zoveel met die dikke bakken. Ik geef bijvoorbeeld liever m'n geld uit aan wat duurdere lenzen voor m'n DSLR en aan abonnementen voor pretpark enz.Elm0wer schreef op maandag 26 mei 2014 @ 10:44:
[...]
Tenzij je het geld er voor hebt liggen en ervoor over hebt. Een Audi zal duurder zijn per maand, het schuiven met uitgaven kan hiervoor een uitkomst bieden. Een keer minder uiteten per maand en het prijsverschil Focus - Audi kan al overbrugt zijn.
Goed naar je financiën kijken en bepalen waaraan je het wilt uitgeven.
Zo had ik tijdens mijn studie een zeeaquarium. Behoorlijk dure hobby..
Echter had ik niet zoveel met zuipen.. De bespaarde euro's van het niet zuipen gingen direct naar het zeeaquarium.
Het gaat allemaal om keuzes. En de mensen die geen keuzes kunnen maken en alles maar kopen (al dan niet op afbetaling) zijn meestal de mensen met financiële problemen, of gewoon mensen die het zich kunnen veroorloven.
Precies.Krisp schreef op zondag 25 mei 2014 @ 19:21:
[...]
Knap dat je zo ver gekomen bent.![]()
[...]
Ik definieer een buffer dan ook anders dan sommigen in het topic hier. Een buffer is geld om tegenslagen (werkeloosheid, kapotte auto, etc) op te vangen. Dat mensen veel spaargeld hebben is leuk, maar een buffer is iets anders dan spaargeld. Mijns inziens zijn beleggingen geen buffer. Een buffer is het geld wat op je betaalrekening staat, plus (een deel van) je eerste spaarrekening.
Op dit moment heb ik bij de bank waar ik mijn betaalrekening heb, ook nog 7500 op de spaarrekening staan. Dat is letterlijk direct beschikbaar: even inloggen met de telefoon en ik kan het pinnen. Gaat de auto kapot, dan kan ik de reparatie bij de garage dezelfde dag nog betalen.
Daarnaast staat eenzelfde bedrag bij een andere bank in een deposito. (boetevrij opneembaar met deze lage rentestanden). Omdat dat een andere bank is, kan ik dat geld overboeken en de dag erna pinnen. Dat is dan eerder voor uitgaven die ook onverwacht zijn, maar je wel ietwat meer tijd hebt om de rekening te voldoen.
Deposito's die echt vast staan, vind ik al op het randje. Spaargeld dat ik gereserveerd heb voor een bepaalde uitgave (verbouwing, auto, vakantie) reken ik niet onder mijn buffer: dat geld staat wel nog op mijn rekening maar is virtueel al uitgegeven. Beleggingen vallen helemaal niet onder een buffer; dat is bedoeld voor de lange termijn, niet iets wat je bij tegenslagen snel kunt cashen.
Wat ik wel doe is verschillende spaarrekeningen aanhouden. (MoneYou bijvoorbeeld; gratis 5 spaarrekeningen). Daar heb ik dan dus een spaarpotje "vakantie", en een spaarpotje "afschrijving auto", en een spaarpotje "onderhoud huis"
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Net zoiets als een creditcard, daar kan je meer geld mee uit geven...
@DrivingUCrazy: waarom 5 spaarrekeningen voor 5 doelen die je hebt? Alles op 1 rekening lijkt me toch ook mogelijk: alles tot bedrag x is voor auto, tot bedrag y is voor vakantie, etc...
@Elm0wer: Audi kan ook goedkoper zijn dan Ford, hoor, maar ik snap je vergelijking.
We weten allemaal rationeel dat geld geen label heeft. Een Euro is een Euro, of hij nou op rekening "vakantie" of rekening "betaal" staat.Jolke schreef op maandag 26 mei 2014 @ 20:10:
[...]
@DrivingUCrazy: waarom 5 spaarrekeningen voor 5 doelen die je hebt? Alles op 1 rekening lijkt me toch ook mogelijk: alles tot bedrag x is voor auto, tot bedrag y is voor vakantie, etc...
[...]
Desalniettemin kan het psychologisch heel anders werken. Wanneer je iedere maand braaf 250 Euro stort op een rekening die "vakantie" heet voel je minder schuld wanneer je een mooie vakantie van 3k boekt dan wanneer dit van de algemene spaarrekening komt.
Daarnaast kan het natuurlijk ook gewoon een alternatief zijn voor Excel, wanneer je geen zin hebt om je verschillende potjes met de hand bij te houden en het gewoon voor het overzicht gebruikt
Anoniem: 244101
Opleiding(en): Accountmanager + MBO + wat random salescertificaten
Huidige functie: Verkoopmedewerker grote Retailketen
Type woning: ''Groene'' Nieuwbouwwoning (zonnepanelen enz allen aanwezig)
Partner: Samenwonend (reeds 12 jaar samen)
Kinderen:Nog geen, wel 5 huisdieren
Bank: ING met 1000-2000 + zakelijk ING 1.000-2.000
Totale buffer:0
Grote buffer gehad. Alles in het huis gegaan en in vaste lasten aangezien er destijds geen fulltime job was. Geen leningen of achterstanden (ook nooit gehad). Leef het leven en geef het ook erg makkelijk uit (geld moet rollen) en zijn nogal van de vakanties + gadgets etc
Maar, daarnaast is het ook direct overzichtelijk voor mijn vriendin. Zij moet wat duidelijker zichtbaar hebben dat dat geld voor een bepaald doel bestemd is; zij is meer van de "geldmoetrollen-insteek"
Ook hebben we die rekeningen gebruikt om tijdens de hypotheekgesprekken aan te geven hoeveel eigen inbreng we hadden, met een rekening voor de verbouwing, met de buffer voor onvoorziene uitgaven, en omdat ik wist dat de auto aan het overlijden was had ik dat potje al apart staan. De mond van de financieel adviseur zakte letterlijk open.
Dáár gebruik ik meerdere spaarrekeningen voor.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Ik heb mijn overzicht idd in Excel staan, met 1 spaarrekening en 1 lopende rekening. Ieder dus zo zijn eigen manier van lui zijn
Onze (hypotheek) adviseur was al verbaast dat ik uit mijn hoofd wist, wat de huidige waarde is van onze spaarhypotheek (spaardeel), en wat de einddatum is van onze Hypotheek (jaartal).DrivinUCrazy schreef op maandag 26 mei 2014 @ 20:45:
De mond van de financieel adviseur zakte letterlijk open.
Hij gaf aan dat 99% van zijn bezoek dat niet inzichtelijk heeft.
20*350ZO45°
Het maakt het overzichtelijker hoeveel geld voor welk doel is gespaard. Handmatig kun je in Excel ook alles bijhouden en het op 1 spaarrekening storten. Echter heb je wel mentaliteit nodig om niet het bedrag te raadplegen voor foute doelen, omdat er toch ''zoveel'' op staat..@DrivingUCrazy: waarom 5 spaarrekeningen voor 5 doelen die je hebt? Alles op 1 rekening lijkt me toch ook mogelijk: alles tot bedrag x is voor auto, tot bedrag y is voor vakantie, etc...
Dat weet ik.. heb jaren Audi gereden!@Elm0wer: Audi kan ook goedkoper zijn dan Ford, hoor, maar ik snap je vergelijking.
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel..
Beter een late quote dan geen quote?Krisp schreef op zondag 25 mei 2014 @ 11:08:
Ik denk dat dit voor een groot deel waar is, maar wat uiteraard ook weer mee speelt is hoe je ermee om gaat. Zeggen dat je geen geld hebt en vervolgens ook een ander koopgedrag erop na houden of alleen al; geen overzicht hebben hierin, zijn ook wel cruciaal?
[ Voor 105% gewijzigd door rr7r op 07-05-2017 01:08 ]
Hoe weet je de waarde van het spaardeel van je spaarhypotheek dan? Is dat ergens inzichtelijk of reken je dat zelf uit?Richard schreef op maandag 26 mei 2014 @ 21:00:
[...]
Onze (hypotheek) adviseur was al verbaast dat ik uit mijn hoofd wist, wat de huidige waarde is van onze spaarhypotheek (spaardeel), en wat de einddatum is van onze Hypotheek (jaartal).
Daar krijg je elk jaar als het goed is een overzicht van van je bank/verzekeraar. En anders kun je in ieder geval je inleg wel ongeveer uitrekenenthejoker80 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 07:37:
[...]
Hoe weet je de waarde van het spaardeel van je spaarhypotheek dan? Is dat ergens inzichtelijk of reken je dat zelf uit?
Float like a butterfly, sting like a bee.
Omdat goedkoop meestal duurkoop betekent. Niets tegen de kwaliteit van Ford, heb jarenlang een Focus (1e model) gereden naar volle tevredenheid. Maar in die jaren veel meer kosten gehad dan ik in hetzelfde aantal jaren heb gehad met een in beginsel duurdere Volvo. Na 4 jaar/175k pas 2 kleine defecten gehad (lambda sonde en een vasthoudpinnetje voor de motorklep). Naast tijd scheelt dit gewoon veel geld, waarschijnlijk niet zoveel als het aanschafbedrag, maar tijd is mij veel waard.[b][message=42288605,noline]Waarom een Audi kopen als je tevreden bent met een Ford?
Dat noem ik goed voorbereid het gesprek in gaanRichard schreef op maandag 26 mei 2014 @ 21:00:
[...]
Onze (hypotheek) adviseur was al verbaast dat ik uit mijn hoofd wist, wat de huidige waarde is van onze spaarhypotheek (spaardeel), en wat de einddatum is van onze Hypotheek (jaartal).
.
Discipline heet dat en ja dat zit hier wel goed. Minstens een keer week even alles updaten en klaar. Per week weinig werk, maar wel bijna continu een mooi overzicht van onze liquide middelen.Elm0wer schreef op maandag 26 mei 2014 @ 21:01:
[...]
Het maakt het overzichtelijker hoeveel geld voor welk doel is gespaard. Handmatig kun je in Excel ook alles bijhouden en het op 1 spaarrekening storten. Echter heb je wel mentaliteit nodig om niet het bedrag te raadplegen voor foute doelen, omdat er toch ''zoveel'' op staat..
[...]
Die staat (bij de Rabobank) keurig bij je internetbankierrekeningen.thejoker80 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 07:37:
Hoe weet je de waarde van het spaardeel van je spaarhypotheek dan? Is dat ergens inzichtelijk of reken je dat zelf uit?
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Bij ABN kan je dat terugvinden bij Internet Bankierenthejoker80 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 07:37:
[...]
tnx, ik ga eens kijkenRavnoss schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 10:02:
[...]
Bij ABN kan je dat terugvinden bij Internet Bankieren
[ Voor 11% gewijzigd door thejoker80 op 27-05-2014 10:20 ]
Inloggen met code -> Beheer tab -> Overzicht al uw producten op een rij -> Inloggen met identifier -> Kies de juiste rekeninghouder -> Dan zie je hypotheken, klik op het loepje et voila je kan de meeste recente status zien.thejoker80 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 10:15:
[...]
tnx, ik ga eens kijken(misschien heb je ook wel een hint waar?) Ik zie het overigen niet in mijn jaaroverzicht, kijk ik verkeerd?
Dank voor het antwoord maar daar zie ik niet hoeveel ik gespaard heb, alleen hoeveel mijn schuld is (die blijf gelijk totdat je verkoopt).Ravnoss schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 10:24:
[...]
Inloggen met code -> Beheer tab -> Overzicht al uw producten op een rij -> Inloggen met identifier -> Kies de juiste rekeninghouder -> Dan zie je hypotheken, klik op het loepje et voila je kan de meeste recente status zien.
Met het risico dat een moderator het als offtopic leestthejoker80 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 10:49:
[...]
Dank voor het antwoord maar daar zie ik niet hoeveel ik gespaard heb, alleen hoeveel mijn schuld is (die blijf gelijk totdat je verkoopt).
Bij die laatste staat "Gespaard bedrag x.xxx,xx" dat is voor dat leningdeel het gespaarde bedrag. Ik heb vier leningdelen en dus vier keer dat riedeltje. Wanneer dat bij jou nergens staat zou ik toch de bank even bellen
[ Voor 97% gewijzigd door EG Mike op 27-05-2014 11:11 ]
Ik heb daarnaast een excel sheet gemaakt. In deze sheet bevind zich ook een begroting. Daarnaast trek ik ieder maand van mijn bankrekening een overzicht af. die zet ik in mijn excel bestand waarna een macro alles net voormij in de goede groep verdeelt
Op deze manier kost het mij per maand 15 minuten en ik heb een gedetalieerd overzicht van de gemaakte kosten
Oh, met die uitspraak ben ik het zeker eens. Goedkoop is meestal duurkoop. Daarom kopen wij ook geen goedkope, merkloze bagger als we iets nieuws moeten hebben. (Niet één of andere vage wasmachine van 200 euro bijv.).Pat911 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 09:03:
[...]
Omdat goedkoop meestal duurkoop betekent. Niets tegen de kwaliteit van Ford, heb jarenlang een Focus (1e model) gereden naar volle tevredenheid. Maar in die jaren veel meer kosten gehad dan ik in hetzelfde aantal jaren heb gehad met een in beginsel duurdere Volvo. Na 4 jaar/175k pas 2 kleine defecten gehad (lambda sonde en een vasthoudpinnetje voor de motorklep). Naast tijd scheelt dit gewoon veel geld, waarschijnlijk niet zoveel als het aanschafbedrag, maar tijd is mij veel waard.
Ford is - imho - gewoon heel degelijk. Wat ik nooit meer ga kopen is een Franse wagen, maar da's door slechte ervaringen met m'n vorige bak.
Het is beter om iets meer uit te geven bij aanschaf, dan achteraf met ellende te zitten. Dit geldt voor de meeste dingen. Anders blijf je aanmodderen.
Wij werken idd ook met een bepaalde buffer waar we niet onder willen gaan. Als er geen geld over is, dan wachten we gewoon even tot er weer een bak met geld komt (belastingteruggave, vakantiegeld, etc, etc.), zodat het dan wel kan. Dat kan dan gerust een halfjaar duren. Alles beter dan lenen en/of onder onze minimale buffer gaan.
Het probleem bij de meeste mensen is idd gewoon ongeduld. Ze willen het nu direct, de manier waarop maakt niks uit.
[ Voor 99% gewijzigd door Enai op 27-05-2014 13:53 . Reden: Rant over economische onverantwoordelijkheid vorige generaties verwijderd ]
Tijdens het studeren heb ik nooit veel uitgegeven, maar wel een bijbaantje onderhouden.
Heel mijn studie bij mijn ouders kunnen blijven wonen, verder wel alle overige lasten zelf gedragen. (collegegeld, verzekering, etc.)
Als je hier een beetje mee speelt dan kun je van de toeslagen die je als student krijgt (of kreeg
Als ik over een maand afgestudeerd ben ga ik wat serieuzer werk maken van begroting, doelen en toekomstplannen. Tot nu toe heb ik alles redelijk zijn gang gelaten met een gezonde portie calvanisme en dat werkte voor mij prima.
(Beetje een Hollandse Hakuna Matata instelling
Dat klinkt erg interessant... wellicht mogelijk om deze macro te delen? Ondanks dat ik het 1x per week handmatig inklop, zou me dat best veel tijd schelenDonDragon-1 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 12:06:
Op het moment nog geen echte buffer ben net een jaar klaar met studie. Auto aangeschaft / studieschuld, doel is dit eind van het jaar allemaal afgelost te hebben en daarna 12 tot 15 k per jaar te sparen.
Ik heb daarnaast een excel sheet gemaakt. In deze sheet bevind zich ook een begroting. Daarnaast trek ik ieder maand van mijn bankrekening een overzicht af. die zet ik in mijn excel bestand waarna een macro alles net voormij in de goede groep verdeelt.
Op deze manier kost het mij per maand 15 minuten en ik heb een gedetalieerd overzicht van de gemaakte kosten
Oh en ik huur mijn huis, dus ik heb niks gekocht.
[ Voor 27% gewijzigd door B00st3r op 27-05-2014 14:35 ]
Hij staat in het topic, geld beheren met programma's. PB me eventueel. Heb het Excel bestand ook.Jolke schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 14:33:
[...]
Dat klinkt erg interessant... wellicht mogelijk om deze macro te delen? Ondanks dat ik het 1x per week handmatig inklop, zou me dat best veel tijd schelen
Pensioen sparen, dat is een ruim begrip. Op zich geen verkeerd idee, tegen die tijd is pensioen al lang afgeschaft. Vraag is alleen om sparen het juiste rendement heeft voor je ouwe dag. Laat ik het zo zeggen, ik ben er nog niet uit of je het nu in stenen, in goud, op de bank of gewoon in onder je bed moet bewaren.B00st3r schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 14:34:
Ik werk al 4 jaar fulltime en ik spaar eigenlijk niks behalve pensioen.
Oh en ik huur mijn huis, dus ik heb niks gekocht.
2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser
Dank, heb de bank gebeld en ben net langsgeweest, als het goed is is het binnenkort in orde.Ravnoss schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 10:54:
[...]
Met het risico dat een moderator het als offtopic leest. Bij dat loepje, zie ik vervolgens veel text: Tenaamstelling , Onderpandgevens , Leningdeel nummer, gegevens spaarrekening eigen woning.
Bij die laatste staat "Gespaard bedrag x.xxx,xx" dat is voor dat leningdeel het gespaarde bedrag. Ik heb vier leningdelen en dus vier keer dat riedeltje. Wanneer dat bij jou nergens staat zou ik toch de bank even bellen.
Mag ik vragen hoe je hierbij komt?Jolke schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 15:06:
[...]
Pensioen sparen, dat is een ruim begrip. Op zich geen verkeerd idee, tegen die tijd is pensioen al lang afgeschaft. Vraag is alleen om sparen het juiste rendement heeft voor je ouwe dag. Laat ik het zo zeggen, ik ben er nog niet uit of je het nu in stenen, in goud, op de bank of gewoon in onder je bed moet bewaren.
Nee, heeft ook geen nut bij dit soort bedragen. Overigens werk ik ook in investment management hoek, zou het daardoor ook niet snel uit handen geven.Azer schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 23:53:
Een vraag voor degenen die een hoge buffer hebben (50k+): Hebben jullie ook wel eens met een financieel adviseur gesproken over hoe je het beste rendement kan halen?
Tja, sparen is voor mij nooit een doel geweest. Alles wat ik overhoud eindigt op mijn spaarrekening. En dat betekend al jaren dat ik meer overhoud dat niet ik uitgeef. Een bewuste buffer is het dus niet. En mocht ik ooit gaan samenwonen / koophuis kopen, dan zal het vast een stuk afnemen.
Ben wel opgevoed met het motto: Koop niets wat je niet nodig hebt, en als je het nodig hebt, zorg dat je het kan betalen. Dus een buffer / spaargeld zal altijd aanwezig zijn.
Dus je werkt in een investment bedrijf maar zou jouw geld er niet parkeren (terwijl je mogelijk vanuit je werk daar ook nog wat voordelen hebt zoals mogelijk korting op beheer)? Dat is toch wel reclame voor jullie business...Christoph schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 00:02:
[...]
Nee, heeft ook geen nut bij dit soort bedragen. Overigens werk ik ook in investment management hoek, zou het daardoor ook niet snel uit handen geven.
Wij maken al 8 jaar zonder problemen gebruik van een goedkope wasmachine (edy).Dennahz schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 12:31:
[...]
Oh, met die uitspraak ben ik het zeker eens. Goedkoop is meestal duurkoop. Daarom kopen wij ook geen goedkope, merkloze bagger als we iets nieuws moeten hebben. (Niet één of andere vage wasmachine van 200 euro bijv.).
Een miele is 4 a 5 keer zo duur en die gaan ook geen 32-40 jaar mee.
Verder vind ik een audi/bmw niet perse beter dan een goedkopere ford. Dure auto's hebben dure onderdelen en bij een reparatie ben je handenvol geld kwijt.
Merkkleding is vaak ook niet beter dan warenhuis kleding.
Zo zijn er wel meer voorbeelden van dingen waar het mij opgevallen is dat goedkoop vaak geen duurkoop is.
Tuurlijk ken ik ook de andere kant. Nu heb ik een Metabo schroefboormachine na jaren aanmodderen met huismerk producten.
Het verschilt heel erg wat je nodig hebt (sommige toeters en bellen gebruik je nooit), het prijsverschil en de verwachte levensduur. Zoals in het voorbeeld van de wasmachines koop ik volgende keer weer een goedkopere van ca 200 euro met goede garantie ipv een dure miele van 800-1000 die misschien 2x zo lang meegaat (na diverse reparaties).