Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:02
Nakebod schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 14:52:
[...]

Uw buffer € 10.000,-
Vergelijkbaar huishouden € 23.775,-
Minimum € 3.655,-

Kweenie, ik vind bijna 24k voor een vergelijkbaar 1persoonshuishouden toch wel.. veel. Maar ik zit ruim/veilig volgens de berekening.
Of ze berekenen
Vergis je niet dat Nederlanders gemiddeld aardig wat spaargeld hebben hoor :)
Weet ook niet precies hoe ze het vergelijken, of dat ook op leeftijd is bijvoorbeeld? Ouderen hebben vaak meer spaargeld etc.

Ik zelf hield altijd 10K aan toen ik alleen was, nu met gezin wil ik wel richting de minimaal 20K, vind ik een veilige marge, waarom:
1) Mocht mijn partner zonder werk komen (zorg), is dit al meer dan haar jaarsalaris, dus kun je minimaal 1 jaar vooruit.
2) Ook de wat grotere uitgaven kun je hier mee opvangen (huwelijk, vervanging auto, dakkapel, onderhoud etc)

Vervelende is dat sommige gebeurtenissen al komen voordat je je buffer hebt bereikt die je wilt bereiken :P we moeten dus nog ff doorsparen!

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 26-05 15:37
martinusz schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 14:56:
[...]

Vergis je niet dat Nederlanders gemiddeld aardig wat spaargeld hebben hoor :)
Dat wist ik ook al, ik moet echter nog steeds iemand tegenkomen die dat ook heeft, echt een hoop mensen in mijn omgeving en dat zijn echt niet allemaal Tokkies ( sommige wel ) hebben dat echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSynn
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-05 15:35
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-05 09:11

arie_papa

Running on Ubuntu

Members only:

Van de Nibud:
Uw buffer € 8.500,-
Vergelijkbaar huishouden € 32.445,-
Minimum € 4.545,-

Overigens hebben we net een autootje gekocht van 5k, dus dat slokte de buffer wel een eind op.

Vrouw heeft bijna een jaar werkeloos thuis gezeten. Hoewel we in die tijd niet naar de buffer hebben moeten grijpen, was de groei er toch flink uit.

Eerste spaardoel is in ieder geval weer boven de 10k uit te komen.

[ Voor 5% gewijzigd door arie_papa op 20-05-2014 15:20 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freek19
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-05-2021
Elm0wer schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 13:15:
[...]

Mooie stand van zaken op deze leeftijd! :) Geniet ervan.
Dankje! Doen we ook zeker.

Even dan de aanvullende info voor de tweakers die zich dat afvroegen.
- altijd, ook in de studententijd hard en vooral veel gewerkt in weekeinden vakanties
- Veel gedronken, veel op stap gegaan!
- Studie etc. betaald door onze beider ouders, we hadden beiden 0 onkosten zolang we thuis woonden en konden dus leuk sparen, en vooral belangrijk....geen studieschuld
- Dik jaar geleden (na een paar jaar werken) ons huis gekocht, hypotheek 250k gemiddeld ong. 1200 euro/maand aan kosten ex teruggave!
- Na onze studie 3 maanden op reis geweest door azie
- Inkomen, dikke 4k netto/maand
- Hebben 2 auto's (wel al oudere...maar toch, kosten veel te veel geld)

Zoals beschreven, we leven leuk...gaan "goedkoop" (tentje :P) op vakantie maar beknibbelen nergens op. Doen alleen geen gekke dingen, en zijn ook totaal niet trendgevoelig.

We mogen niet klagen....dus dat doen we dan ook maar niet hè!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Uw buffer € 12.000,-
Vergelijkbaar huishouden € 73.225,-
Minimum € 4.140,-

Yeah, right. 73k gemiddeld (!) in vergelijkbare huishoudens. Niet serieus te nemen dit.

Ook al omdat huishoudens zonder spaargeld buiten beschouwing zijn gelaten. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat die 73k vrij opneembaar is... En als ik de leeftijd van m'n partner invul, is de buffer van vergelijkbare huishoudens ineen 50k.

Rare jongens, die van het Nibud 8)7

Wat betreft het dilemma "nu uitgeven vs sparen voor later": ik denk dat je aan risico-spreiding moet doen. Je hoeft geen 50k op de bank te hebben, en ook niet in problemen te komen als de wasmachine stuk is, ergens daartussen is prima. Je hypotheek hoeft niet volledig afgelost te zijn als een van beiden komt te overlijden, maar een flinke verlaging is leuk. Je hoeft geen rekening te houden met alle rampscenario's, maar een beetje speling zodat je wat kan opvangen is wel verstandig. Je hoeft geen tonnen pensioenopbouw te hebben, maar een beetje extra is wel verstandig. Je huis hoeft bij je pensioen niet 100% afgelost te zijn, maar betaalbare lasten is wel goed.

Etc. En dat is wat m'n vader niet gedaan heeft. Die heeft enkel naar de korte termijn gekeken: waar kan ik nu winst halen. En dat is een aantal keer fout gegaan. En vervolgens wordt hij ziek zodat hij geen nieuw buffeltje kon opbouwen. En vervolgens zit m'n stiefmoeder straks net onder of net op bijstandsniveau. Hij is boos, maar ik denk dat hij gewoon verkeerde beslissingen genomen heeft.

Maar goed, als bij mij de poep de fan raakt, zal ik ook boos zijn: ik heb met alle redelijke risico's rekening gehouden, dus dan komt er kennelijk een niet-redelijk risico om de hoek kijken. Shit happens en je moet je realiseren dat je niet op alles kan voorbereiden.

Overigens geloof ik wel dat pech, pech aantrekt. Dat zie je ook in verzekeringsrisico's, eenmaal ziek geweest: groter risico om ziek te worden, vader met alcoholisme, groter risico om zelf alcoholist te worden, eenmaal ongeluk met de auto gehad, groter risico op een volgens ongeluk.etc.

Vraag is dan wel, moet je in dergelijke omstandigheden ook meer zekerheden inbouwen? Zekerheden kosten geld, dus je hebt dan ook weer minder tegenstemden dan iemand die die achtergrond niet heeft. En dat voelt ook weer oneerlijk.

Naja /gedachtenspinsels.

[ Voor 67% gewijzigd door Ardana op 20-05-2014 15:36 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botticelli
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-05 13:23
Members only:

Redelijke buffer in verband met deels zekerheid en deels eerder willen stoppen met werken. Plan is dus ook om de buffer te laten stijgen (ben dan ook fanatiek lurker in het FO topic ;)). We hebben al een aanzienlijk deel afgelost in onze hypotheek en levensverzekeringen, maar die laat ik hier buiten beschouwing. Ook sparen we (flink) voor onze kinderen, maar wij gaan er van uit dat wij die nooit nodig zullen hebben, dus ook niet relevant voor onze buffer. Wij leven nu, maar houden ook rekening met de toekomst. Het wordt in dit topic door sommigen erg zwart-wit neergezet, wat ik een beetje vreemd vind, maar daar is het internet voor natuurlijk ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:55
Ardana schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 15:25:
Uw buffer € 12.000,-
Minimum € 4.140,-

Yeah, right. 73k gemiddeld (!) in vergelijkbare huishoudens. Niet serieus te nemen dit.

Ook al omdat huishoudens zonder spaargeld buiten beschouwing zijn gelaten. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat die 73k vrij opneembaar is... En als ik de leeftijd van m'n partner invul, is de buffer van vergelijkbare huishoudens ineen 50k.

Rare jongens, die van het Nibud 8)7

Wat betreft het dilemma "nu uitgeven vs sparen voor later": ik denk dat je aan risico-spreiding moet doen. Je hoeft geen 50k op de bank te hebben, en ook niet in problemen te komen als de wasmachine stuk is, ergens daartussen is prima. Je hypotheek hoeft niet volledig afgelost te zijn als een van beiden komt te overlijden, maar een flinke verlaging is leuk. Je hoeft geen rekening te houden met alle rampscenario's, maar een beetje speling zodat je wat kan opvangen is wel verstandig. Je hoeft geen tonnen pensioenopbouw te hebben, maar een beetje extra is wel verstandig. Je huis hoeft bij je pensioen niet 100% afgelost te zijn, maar betaalbare lasten is wel goed.

Etc. En dat is wat m'n vader niet gedaan heeft. Die heeft enkel naar de korte termijn gekeken: waar kan ik nu winst halen. En dat is een aantal keer fout gegaan. En vervolgens wordt hij ziek zodat hij geen nieuw buffeltje kon opbouwen. En vervolgens zit m'n stiefmoeder straks net onder of net op bijstandsniveau. Hij is boos, maar ik denk dat hij gewoon verkeerde beslissingen genomen heeft.

Maar goed, als bij mij de poep de fan raakt, zal ik ook boos zijn: ik heb met alle redelijke risico's rekening gehouden, dus dan komt er kennelijk een niet-redelijk risico om de hoek kijken. Shit happens en je moet je realiseren dat je niet op alles kan voorbereiden.

Overigens geloof ik wel dat pech, pech aantrekt. Dat zie je ook in verzekeringsrisico's, eenmaal ziek geweest: groter risico om ziek te worden, vader met alcoholisme, groter risico om zelf alcoholist te worden, eenmaal ongeluk met de auto gehad, groter risico op een volgens ongeluk.etc.

Vraag is dan wel, moet je in dergelijke omstandigheden ook meer zekerheden inbouwen? Zekerheden kosten geld, dus je hebt dan ook weer minder tegenstemden dan iemand die die achtergrond niet heeft. En dat voelt ook weer oneerlijk.

Naja /gedachtenspinsels.
Ik denk inderdaad dat de gulden middenweg voor mij in ieder geval een prima weg is om te bewandelen.
Het is verstandig om wat zekerheden in te bouwen zoals een overlijdensrisico verzekering (hoeft niet voor hele hypotheek bedrag maar een flinke hap), ongevallenverzekering, partnerpensioen, arbeidsongeschiktheid verzekering, volledig aflossen hypotheek tijdens de looptijd en dus ook een fatsoenlijk buffer voor overige tegenvallers (bijv. kapotte wasmachine, TV, etc. etc.).
Je kunt het naar mijn mening ook overdrijven door extra pensioen te sparen, werkloosheidsverzekering (zeer dure verzekering welke lang niet alles dekt), 100k spaargeld te hebben maar ondertussen twee keer koffie zetten van één senseo pad te duur gevulde koffie filter. ;)

Je weet in ieder geval redelijk zeker dat je nu leeft, morgen is al onzeker en over 30 jaar nog veel onzekerder. Probeer rekening te houden met de onzekerheden (bijv. haal toch maar alvast eten voor morgenavond, en bouw pensioen op voor over 30+ jaar), maar leef nu!

Powered by KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-05 20:39

John Doos

ClaudZaque

Members only:
-

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:35
Ardana schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 15:25:
Uw buffer € 12.000,-
Minimum € 4.140,-

Hier hetzelfde.

Members only:

Vergelijkbaar huishouden (1 persoon, koopwoning) € 43.000
Minimum € 2.300

8)7

[ Voor 4% gewijzigd door PdeBie op 20-05-2014 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 18:29
Members only:

Recent (6 maanden geleden) huis gekocht + volledige inrichting. Voorheen was mijn buffer
Members only:
.

Overweeg op korte termijn (+/- 6 maanden) op 3 plaatsen kunststof ramen/kozijnen + deur te vervangen t.w.v. ~5000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinningLOSER
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01-2022
Ik voel de behoefte om het gemiddelde even omlaag te slepen...

Members only:

Ben niet zo'n spaarder. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:47
*

[ Voor 101% gewijzigd door Sv3n op 04-06-2015 08:24 ]

Last.fm
Films!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartens.
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-05 10:32
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-05 09:11

arie_papa

Running on Ubuntu

Gezien je leeftijd + je (riante) buffer zou ik toch even kijken naar een spaarrekening die meer % geeft ;)

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartens.
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-05 10:32
skinlee78 schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 16:13:
Gezien je leeftijd + je (riante) buffer zou ik toch even kijken naar een spaarrekening die meer % geeft ;)
Ja, misschien is dat beter, maar als ik (bij de Rabo iig) een hogere rente wil, moet ik het vastzetten voor een bepaalde periode. En aangezien ik nog niet helemaal zeker ben over een eventuele vervolgstudie (en de kosten daarvan) wacht ik daar nog even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:21
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:39
Leuk om te vergelijken dit!

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 16:14

PromWarMachine

Forsaken Archer

Members only:

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-05 17:11

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Net een huis gekocht en verbouwd, dus de buffer is naar een goed doel gegaan. Maakt niet uit hoeveel je gespaard hebt, het gaat op ;) Momenteel de (voorlopig) laatste uitgaven aan het plannen zodat we weer een spaarpotje op kunnen bouwen. Persoonlijk vind ik 30k een mooie spaarpot om heen te werken, je moet natuurlijk ook nog een beetje leuk kunnen leven.

Members only:

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 13:09

Don Quijote

El Magnifico

Members only:

[ Voor 117% gewijzigd door Don Quijote op 16-06-2014 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Laatst online: 01:57
Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door MisterEagle op 20-05-2014 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03 11:55
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
RatedR schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 14:26:
[...]

Vraag me toch af waar je die
Members only:
vandaan hebt dan... Op je 24e aan een PhD bezig betekend dat je ongeveer nominaal gestudeerd hebt en daarna meteen aan een PhD begonnen (= geen tijd om te werken/buffer op te bouwen). Daarnaast is het PhD salaris absoluut geen vetpot, gegeven dat je daarvoor meestal ook nog 'ns in de grote steden moet wonen (daar staan de universiteiten nou eenmaal), zullen je lopende kosten ook niet de allerlaagste zijn.
Ik woon erg goedkoop nog, ben 4e jaars PhD, en met redelijke buffer begonnen. Geen interesse in uitgaan hebben scheelt een hele hoop financieel gezien :).

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 20-05-2014 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
Members only:

Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 20-05-2014 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpy007
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-05 15:47
Gaat die van mij dan:

Members only:

[ Voor 50% gewijzigd door timpy007 op 10-11-2015 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 01:07
Members only:

Tot 2jaar terug had ik ongeveer 1000euro buffer en maakte ik gewoon mijn (groeiende) salaris iedere maand op (belastingteruggave, vakantiegeld en 13de maand kregen ook altijd een goede bestemming ;) ). De laatste 2 jaar ben ik niet anders gaan leven, maar hield ik gewoon wat over iedere maand. Ik vind een financiele buffer van tienduizienden euro's echt onzin voor mijzelf, want waar moet ik dat voor gaan gebruiken? Ik leef niet boven mijn stand (ik heb altijd een goed betaalbare hypotheek gehad) en er is voor mij de komende 10jaar nog werk zat als docent natuurkunde.

[ Voor 41% gewijzigd door Universal Creations op 20-05-2014 18:54 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppert
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-09-2022
[mo]Leeftijd:18
Opleiding(en):ICT&Netwerkbeheer MBO4 (Bezig) , daarna HBO
Huidige functie:Bijbaantje

Type woning:Thuiswonend
Partner:Nee
Kinderen:Lijkt me sterk :+

Bank:ING
Rentepercentage:1,25
Totale buffer: 800Euro, wil dit binnen 2 jaar opbouwen naar 2000

Verder geen uitgaan, dure smartphones etc. Wel 2 dure hobby's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-05 19:22
Hmm,

Ik vind die buffers hier erg hoog. Ik snap ook niet hoe mensen een koopwoning hebben 25 jaar oud zijn en 20k buffer hebben.

Members only:

Daar moet dit jaar nog een stuk verbouwing tuin vanaf, en ik heb 20k uit gegeven aan het inrichten / opbouwen van mijn woning de laatste twee jaar (nieuwbouw).

Volgend jaar staat een nieuwe auto in de planning.

Ik moet dan wel zeggen dat de buffer momenteel vrij snel omhoog gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Kevinp op 20-05-2014 20:17 ]

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Kevinp schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 20:16:
Hmm,

Ik vind die buffers hier erg hoog. Ik snap ook niet hoe mensen een koopwoning hebben 25 jaar oud zijn en 20k buffer hebben.
Vergeet niet dat je hier:
a) Het effect hebt dat mensen met een hoge buffer eerder geneigd zijn om te posten dan mensen met een lage buffer.
b) Het publiek op Tweakers gemiddeld hoger opgeleid is dan de gemiddelde Nederlander
c) Het publiek op Tweakers gemiddeld meer verdient dan de gemiddelde Nederlander

Hierdoor zullen de bedragen al snel hoger worden dan je gemiddeld zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:23
Members only:

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:15

Wimo.

Shake and Bake!

Ravnoss schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 20:30:
[...]

Vergeet niet dat je hier:
a) Het effect hebt dat mensen met een hoge buffer eerder geneigd zijn om te posten dan mensen met een lage buffer.
b) Het publiek op Tweakers gemiddeld hoger opgeleid is dan de gemiddelde Nederlander
c) Het publiek op Tweakers gemiddeld meer verdient dan de gemiddelde Nederlander

Hierdoor zullen de bedragen al snel hoger worden dan je gemiddeld zou verwachten.
Mee eens, maar 25k buffer + koopwoning op je 25e red je niet met normaal werken. Dan heb je óf risico's genomen (ondernemer o.i.d.) , lieve ouders of gewoon geluk. Het is in mijn omgeving absoluut niet normaal terwijl ik genoeg WO'ers ken.

Members only:

[ Voor 25% gewijzigd door Wimo. op 20-05-2014 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-05 13:26
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Het is geen topic om discussies aan te gaan volgens mij, maar wil toch heel graag reageren als het mag:

Ik ben inmiddels al even de 30 gepasseerd en al jaren gefocust op geld. Niet zo zeer dat ik elk dubbeltje opzij leg, maar door mijn goede baan al tijden belangrijk vind om geld opzij te leggen. Dit doe ik dan ook al jaren en kan daarnaast nog goed leven. Zo heb ik geluk gehad met een koopwoning en ben ik zeer zuinig gaan leven voor dingen wat ik minder belangrijk vond. Ook dingen die wel belangrijk zijn ben ik op gaan bezuinigen om meer geld te sparen elk jaar. Denk aan een ziektekostenverzekering. Ik betaal b.v. 55 euro per maand omdat ik de risico kan en wil nemen als er wel wat gebeurd.

Ik ben per maand nog geen 800 euro kwijt aan vaste lasten en heb het meeste van mijn geld belegt bij een vermogenbeheerder en handel ik zelf veel op de beurs.

Naast het feit dat het mij niet handig lijkt om met bedragen te gooien op een forum vanwege 'veiligheidsrisico's' ben ik dit jaar volledig omgeslagen...

Waarom? Ik ben altijd bezig met geld, maar nadat enkele in mijn omgeving is overleden ben ik anders naar het leven gaan kijken.

Deze topic gaat over het hebben van een buffer. Een buffer van 5000 euro is na mijn idee altijd goed, maar leer ook leven. Mensen om mijn heen die op 55/60 jarige leeftijd overlijden na KEIHARD gewerkt te hebben doet mij denken om zeker een buffer te hebben, maar je niet alleen te focussen op het hebben van geld.

Vergeet niet te leven, doe wat je leuk vind en hou een kleine buffer voor noodgevallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Laatst online: 01-04 18:10
Members only:

Wij zijn in het kader van het streven naar financiële onafhankelijkheid begonnen aan kostenreductie. Niet beknibbelen op de dagelijkse uitgaven, maar vooral het verminderen van schuld. Ik reken hypotheek daarbij ook onder schuld. Studieschuld is mijn andere schuld. Studieschuld nog 4 jaar aflossen met 1.5% rente. Op de hypotheek los ik af, om zodoende mijn maandbedrag te verlagen. Doel voor de aflossing van mijn hypotheek is om af te lossen tot de huidige WOZ waarde. Nog zo'n 6 jaar daarvoor te gaan.
Wimo. schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 21:37:
[...]

Mee eens, maar 25k buffer + koopwoning op je 25e red je niet met normaal werken. Dan heb je óf risico's genomen (ondernemer o.i.d.) , lieve ouders of gewoon geluk. Het is in mijn omgeving absoluut niet normaal terwijl ik genoeg WO'ers ken.
Met een vast contract en een salaris van bruto 30k op je 25e kun je een koopwoning van rond de 100k kopen. Als je vanaf je 15e aan het werk bent geweest, geen geld over de balk hebt gegooid en tot je 25e nauwelijks andere kosten had (geen brommer, auto of huisvesting) dan kun je ook makkelijk een buffer van 25k op je 25e hebben. Als je 300 euro per maand verdient met allerlei werkjes en daar €200 van kunt sparen,dan zit je er snel aan. Daar hoef je geen WOer voor te zijn.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-05 23:58

Garyu

WW

Arthas schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 22:18:

[...]

Met een vast contract en een salaris van bruto 30k op je 25e kun je een koopwoning van rond de 100k kopen. Als je vanaf je 15e aan het werk bent geweest, geen geld over de balk hebt gegooid en tot je 25e nauwelijks andere kosten had (geen brommer, auto of huisvesting) dan kun je ook makkelijk een buffer van 25k op je 25e hebben. Als je 300 euro per maand verdient met allerlei werkjes en daar €200 van kunt sparen,dan zit je er snel aan. Daar hoef je geen WOer voor te zijn.
200€ per maand sparen als student :?. Joh, ik was blij dat ik 'maar' een relatief kleine studieschuld opgebouwd heb tijdens mijn studie, en dat is met een continu bijbaantje waar ik tussen de 8 en de 24 uur per week mee bezig ben geweest. En echt niet enorm geld over de balk heb gesmeten, integendeel, ik was eigenlijk een vrij zuinige student met een krap kamertje. 8)7

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-05 10:57
Members only:

Lekker genieten, stappen en op vakantie met vrienden, elk jaar een nieuwe telefoon en elke 2 jaar een nieuwe laptop (Macbook Pro 15" op dit moment). Aan mijn vierde auto bezig (die is dan 4k waard).
Van mijn buffer kan ik altijd nog een hamburger bij de Mac halen mocht het einde van de maand nog niet in zicht zijn.

Als ik na mijn studie een baan heb gevonden begin ik wel met sparen, ik zou niet weten wat ik nu met 10K zou moeten, ja een mooie golf 5 gti kopen _/-\o_ maar zeker niet sparen voor een bank of een wasmachine.

*ik heb wel buffertjes liggen die al een doel hebben:
1600 vakantie
600 PS4
650 Note 4

[ Voor 5% gewijzigd door Thomas18GT op 20-05-2014 22:46 . Reden: toevoeging buffer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reppings
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-05 22:14
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:03
Persoonlijk hanteer ik een gecorrigeerde buffer:
buffer = vrij opneembare tegoeden en beleggingen
gecorrigeerde buffer = min(buffer, netto vermogenspositie)
Hiermee corrigeer ik dus voor m'n onder water staande huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Laatst online: 01-04 18:10
Garyu schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 22:22:
[...]

200€ per maand sparen als student :?. Joh, ik was blij dat ik 'maar' een relatief kleine studieschuld opgebouwd heb tijdens mijn studie, en dat is met een continu bijbaantje waar ik tussen de 8 en de 24 uur per week mee bezig ben geweest. En echt niet enorm geld over de balk heb gesmeten, integendeel, ik was eigenlijk een vrij zuinige student met een krap kamertje. 8)7
Ik had bijvoorbeeld geen kamertje, maar woonde thuis en had daar geen kosten. Op 30 minuten afstand van de studie. Ik kon daardoor ruim 400 euro per maand besparen.(tov studiegenoten, die op de campus woonden) Daarbij werkte ik ook 16-24 uur per week, wat mij gemiddeld €800 per maand opleverde. Daarnaast kreeg ik ook nog eens ruim €100 per maand aan stufi. Het is niet onmogelijk om die buffer te krijgen, maar je moet er wat voor doen c.q. laten. (En het kan je een studieschuld opleveren)

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:53
Members only:

Nooit echt aan sparen toegekomen door wat lager salaris dan ik nu heb en wat administratieve rompslomp uit het verleden dat veel gekost heeft. Dat is inmiddels helemaal op de rails en kom nu eindelijk aan sparen toe. Doel voor nu is naar de 5k wat over ongeveer 5 maanden bereikt moet zijn. Daarna wil ik denk ik mijn studieschuld versneld aflossen aangezien ik op termijn ook wil verhuizen naar wat groters en dit voor zover ik laatst begreep nu wel meegenomen wordt in de berekening (heb het nog niet uitgezocht dus weet niet of het klopt).

Overigens bij ING is diezelfde bufferrekenaar te doen (is in samenwerking met Nibud) en daar kwam toen bij mij uit dat een vergelijkbaar huishouden ongeveer 225.000 als buffer had, toen ook maar even een bericht gestuurd dat me dat wat onrealistisch leek:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BfKz1fmIUAAJ0h0.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Shinji op 20-05-2014 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_Rabbit10
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-10-2022
Members only:

75k op huis afgelost. Hypotheekvrij over een aantal jaar (7-10).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 21:32
Members only:

Gaat best heel goed met veel mensen hier zeg. Ik ben stikjalours :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Members only:

[ Voor 15% gewijzigd door nare man op 20-05-2014 23:17 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Laatst online: 00:00
Garyu schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 22:22:
[...]

Wordt inderdaad vrij lastig als je alles zelf moet betalen. Maar als ik thuis kon wonen en mijn ouders de studie betaalde dan hield ik wel €200 over.

Ik heb momenteel geen buffer. Als ik geld nodig heb dan werk ik een week wat meer. Of laat ik snipperdagen uitbetalen. Verder vind ik het als student niet nodig om te sparen. Wat ik nu kan weg leggen stelt niets voor met wat ik later kan verdienen.

Een andere reden waarom ik niet spaar is dat de rente veels te laag is. Het loont niet om te sparen met 1% rente en een inflatie van 2.5% (je kan immers elk jaar minder kopen van je gespaarde geld)

Ik heb wel het geluk dat als ik klaar ben met mijn studie mijn ouders de studiekosten aan mij terug betalen en dan heb ik wel een aardig spaarpotje.

[ Voor 8% gewijzigd door Ruben0s op 20-05-2014 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:49
.

[ Voor 99% gewijzigd door sverzijl op 26-05-2014 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:34
Members only:

Ik hou mijn direct opneembare buffer laag. In nood geval heb ik een doorlopend krediet van 20000 EUR, dus aan cash kan wel snel komen zonder gedwongen te zijn aandelen met verlies te verkopen. Ik kan ook de marge op mijn aandelen gebruiken om even rood te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
.

[ Voor 118% gewijzigd door neographikal op 13-07-2014 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heidem1
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-02-2021
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botticelli
Squ1zZy schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 22:15:
Het is geen topic om discussies aan te gaan volgens mij, maar wil toch heel graag reageren als het mag:
...
Vergeet niet te leven, doe wat je leuk vind en hou een kleine buffer voor noodgevallen...
Dan discussieer ik even mee ;). In mijn idee is het prima om te leven, te doen wat je leuk vindt, en daarnaast een ruime(re) buffer te hebben voor onvoorziene zaken / eerder stoppen met werken (of deeltijd) / FO. Als je een goed salaris hebt (en dat heeft een deel van de Tweakers; hoog opgeleid, goede banen etc.) is het prima mogelijk om niet al je geld uit te geven en toch goed te leven. Een kleine buffer is vaak te klein voor echte noodgevallen (niet gedekte medische behandeling, langdurige werkloosheid, you name it), dus wat let je om goed naar je inkomsten en uitgaven te kijken en er zo voor te zorgen (waar mogelijk uiteraard) dat je vermogen elk jaar wat groeit. Ik vind dat wij een redelijke buffer hebben, met daarbij een huis wat al goed op schema ligt met afbetaling, sparen voor onze kinderen, en doen daarnaast ook nog leuke dingen (die lang niet altijd (veel) geld hoeven te kosten). Ook ik heb mensen naast mij zien "omvallen" op jonge leeftijd, maar dat is voor mij geen reden om maar mijn geld uit te geven omdat dat een mogelijkheid is... (En toch vind ik mij nog niet spaarzaam genoeg om mij in het FO topic te melden ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:17
-edit-

[ Voor 107% gewijzigd door EvaluationCopy op 04-06-2015 14:56 ]

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Members only:

[ Voor 57% gewijzigd door Rukapul op 21-05-2014 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8733

Members only:

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 8733 op 21-05-2014 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Members only:

Ik hoop om na de inrichting van mijn woning nog een gezonde (~5k) buffer over te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 14:16
Rukapul schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 22:35:
Persoonlijk hanteer ik een gecorrigeerde buffer:
buffer = vrij opneembare tegoeden en beleggingen
gecorrigeerde buffer = min(buffer, netto vermogenspositie)
Hiermee corrigeer ik dus voor m'n onder water staande huis.
Wat is inderdaad de definitie van ‘buffer’?
Als je huis € 400k waard (WOZ-waarde) is, hypothecaire lening is nog € 200k, reken je dan met € 200k illiquide buffer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heidem1
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-02-2021
Ik zou menen van niet, want je kunt dat verschil niet zomaar te gelde maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
zeeg schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 10:24:
[...]

Wat is inderdaad de definitie van ‘buffer’?
Als je huis € 400k waard (WOZ-waarde) is, hypothecaire lening is nog € 200k, reken je dan met € 200k illiquide buffer?
Ik niet.

Een buffer is m.i. per definitie liquide of vrijwel direct liquide te maken. Termijndeposito's voor meer dan enkele maanden zouden daar dus al niet meer onder vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilantir
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-02 01:41
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-05 14:34
Members only:

[ Voor 10% gewijzigd door hhoekstra op 21-05-2014 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Laatst online: 24-05 04:39

zomertje

Barisax knorretje

Members only:

Het meeste heb ik gespaard toen ik nog fulltime kon werken. Ik ben voor 45% afgekeurd sinds vorig jaar. Nu kan ik nog steeds sparen maar gaat het veel minder hard. Ik wil ooit iets met mn kunst doen, maar dan wil ik wel een flinke buffer achter de hand hebben. Kunst verkopen is lastig.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 17:34
Members only:

Ik wil niet teveel sparen, dit is een bewuste keuze, heb mijn broertje veel te jong verloren en sindsdien besloten dat ik een leuk leven belangrijker vind dan veel geld op de bank. Voor mijn kinderen heb ik wel aparte spaarrekeningen, maar dit zie ik niet als mijn eigen vermogen.

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-05 11:27
Zo, dat is een hoop informatie over de mede-tweaker... :?

Ik weet niet of ik deze info wel wil delen. Allemaal leuk en aardig, maar member-only tag is natuurlijk zo te omzeilen voor een derde partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:20

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Die vraag is al eerder gesteld en wederom: waar ben je precies bang voor?

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Botticelli schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 08:42:
[...]

Dan discussieer ik even mee ;). In mijn idee is het prima om te leven, te doen wat je leuk vindt, en daarnaast een ruime(re) buffer te hebben voor onvoorziene zaken / eerder stoppen met werken (of deeltijd) / FO. Als je een goed salaris hebt (en dat heeft een deel van de Tweakers; hoog opgeleid, goede banen etc.) is het prima mogelijk om niet al je geld uit te geven en toch goed te leven. Een kleine buffer is vaak te klein voor echte noodgevallen (niet gedekte medische behandeling, langdurige werkloosheid, you name it), dus wat let je om goed naar je inkomsten en uitgaven te kijken en er zo voor te zorgen (waar mogelijk uiteraard) dat je vermogen elk jaar wat groeit. Ik vind dat wij een redelijke buffer hebben, met daarbij een huis wat al goed op schema ligt met afbetaling, sparen voor onze kinderen, en doen daarnaast ook nog leuke dingen (die lang niet altijd (veel) geld hoeven te kosten). Ook ik heb mensen naast mij zien "omvallen" op jonge leeftijd, maar dat is voor mij geen reden om maar mijn geld uit te geven omdat dat een mogelijkheid is... (En toch vind ik mij nog niet spaarzaam genoeg om mij in het FO topic te melden ;)).
Ik ben het er eens/oneens. Ik vind geld erg belangrijk, zo belangrijk, dat ik er dagelijks mee bezig ben. Hard werken, studeren, afreageren in de sportschool... het hoort er allemaal bij wil je een mooi inkomen hebben. Maar naast die buffer houd ik per maand bijna niks over, geen avondjes stappen (hooguit één festival per 3 maanden) omdat vrijwel al mijn geld linea recta naar mijn zorgpolis, huur, supermarkt om de hoek en natuurlijk mijn studie gaat. Dat garandeert (hopelijk) een rooskleurige toekomst (carrière), maar is het wel gezond? Mensen vergeten te leven. Als ik mij herinner dat The Hangover 3 de laatste film is die ik in de bioscoop heb gezien, heb ik heel wat films gemist. Het zit 'm in de kleine uitjes, die je eigenlijk ieder weekend moet hebben. Geld is belangrijk, maar je leeft maar één keer, toch? Dus doe er wat mee voordat het te laat is! :)

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145013

Grappig om te zien hoe ongezond het Nederlands financieel systeem is. Aan de ene kant een enorme lening (hypotheek) en aan de andere kant een berg spaargeld. Een gezonde geest zou toch zeggen dat je een lening zo snel mogelijk moet aflossen. Maar dan loont niet in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botticelli
iApp schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:32:
[...]

Ik ben het er eens/oneens. ... Geld is belangrijk, maar je leeft maar één keer, toch? Dus doe er wat mee voordat het te laat is! :)
Klopt, maar ik geef aan dat als je inkomen voldoende is, en je je uitgaven in de hand houdt, dat je dus beide kan doen, leven en sparen ;). Vooral in een situatie als de onze, twee goede salarissen (wel beide part-time aan het werk), een niet te duur huis voor ons inkomen, geen hele dure hobbies maar wel veel uitjes, goede vakanties etc. Aan je post te zien ben je nog student, dan zou ik me vooral niet te druk maken om hard sparen, maar er ook voor zorgen om geen hele hoge studieschuld te krijgen...
Anoniem: 145013 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:39:
Grappig om te zien hoe ongezond het Nederlands financieel systeem is. Aan de ene kant een enorme lening (hypotheek) en aan de andere kant een berg spaargeld. Een gezonde geest zou toch zeggen dat je een lening zo snel mogelijk moet aflossen. Maar dan loont niet in Nederland.
Eens, maar geld in je huis kan je niet direct vrij maken...

[ Voor 23% gewijzigd door Botticelli op 21-05-2014 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Notna schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:30:
Die vraag is al eerder gesteld en wederom: waar ben je precies bang voor?
Ik vind het erg op facebook li(j)ken. Ongemerkt komt er zo heel wat informatie op internet te staan. Ik houd dat soort informatie liever voor mezelf/thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Jolke schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:49:
[...]

Ik vind het erg op facebook li(j)ken. Ongemerkt komt er zo heel wat informatie op internet te staan. Ik houd dat soort informatie liever voor mezelf/thuis.
Dan nogmaals de vraag, waar ben je bang voor? Ontduik je de belasting? Doe je illegale dingen? Niet? Wat is dan het probleem?
Altijd dat preutse gedoe over financiën en zo, zijn mijn inziens veel te veel mensen in Nederland die er zo geheimzinnig over doen. Gelukkig heeft de nieuwe generatie dat een stukkkk minder :)

[ Voor 13% gewijzigd door DennusB op 21-05-2014 11:51 ]

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
DennusB schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:50:
[...]

Dan nogmaals de vraag, waar ben je bang voor? Ontduik je de belasting? Doe je illegale dingen? Niet? Wat is dan het probleem?
Altijd dat preutse gedoe over financiën en zo, zijn mijn inziens veel te veel mensen in Nederland die er zo geheimzinnig over doen. Gelukkig heeft de nieuwe generatie dat een stukkkk minder :)
Ik woon in Duitsland, daar krijg je van niemand te horen wat hij verdient (of in sommige gevallen beter gezegd: wat hij/zij krijgt). Maar nee, ik ontduik geen belasting, maar ik wil gewoon niet dat dergelijk zaken 'open op straat liggen' - want daar hebben we het in feite over.

Wat insinueer je eigenlijk met 'nieuwe generatie'? Niet echt gepast heeft, ieder heeft zijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Jolke schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 12:02:
[...]
Wat insinueer je eigenlijk met 'nieuwe generatie'? Niet echt gepast heeft, ieder heeft zijn mening.
Daar bedoel ik de jeugd mee die toch al alles op Social Media gooien. Die zijn openheid gewend en salaris is wel verre van spannend om te delen met iemand, ik zou nog eerder m'n seksleven voor me houden dan m'n salaris. Het zijn maar cijfertjes :P

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Botticelli schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 08:42:
[...]

Niet om olie op het vuur te gooien, maar zaken als FO, ERE, etc. zijn naar mijn idee uitvloeisels van een extreem soort neo-calvinisme, dat zich van de weeromstuit heeft ontwikkeld bij de huidige generatie die het post-bubble moet zien te rooien. Extreem spaarzaam zijn, zelfredzaam zijn, op je 40e kunnen stoppen met werken, etc. hebben voor sommige mensen nu dezelfde status als de ongebreidelde 'greed is good'-mentaliteit van de jaren '90. Uiteindelijk is het een kwestie van smaak en persoonlijke voorkeur, met een (niet weg te vlakken) flinke dosis borstklopperij. Prima natuurlijk, maar irritant wordt het als de 'spaarzamen' de 'uitgevers' gaan betichten van 'boven je stand leven', de crisis veroorzaakt hebben etc.etc. Dat doe jij niet, maar het is wel een fenomeem dat je vaak ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
DennusB schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 12:12:
[...]

Daar bedoel ik de jeugd mee die toch al alles op Social Media gooien. Die zijn openheid gewend en salaris is wel verre van spannend om te delen met iemand, ik zou nog eerder m'n seksleven voor me houden dan m'n salaris. Het zijn maar cijfertjes :P
Ah, op die manier. Wij schelen meer dan 10 jaar, maar je bedoelt dus de nog jongere generatie :)
En seksleven kan ook uitgedruk worden in cijfers, da's altijd een 10 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
DennusB schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 12:12:
[...]

Tja iedereen kan mijn salaris zo opzoeken, dus daar dan geheimzinnig over doen is nogal zinloos, PhD salarissen kan je zo opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 01:02
nare man schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 12:53:
[...]

Niet om olie op het vuur te gooien, maar zaken als FO, ERE, etc. zijn naar mijn idee uitvloeisels van een extreem soort neo-calvinisme, dat zich van de weeromstuit heeft ontwikkeld bij de huidige generatie die het post-bubble moet zien te rooien. Extreem spaarzaam zijn, zelfredzaam zijn, op je 40e kunnen stoppen met werken, etc. hebben voor sommige mensen nu dezelfde status als de ongebreidelde 'greed is good'-mentaliteit van de jaren '90. Uiteindelijk is het een kwestie van smaak en persoonlijke voorkeur, met een (niet weg te vlakken) flinke dosis borstklopperij. Prima natuurlijk, maar irritant wordt het als de 'spaarzamen' de 'uitgevers' gaan betichten van 'boven je stand leven', de crisis veroorzaakt hebben etc.etc. Dat doe jij niet, maar het is wel een fenomeem dat je vaak ziet.
Ik begrijp sowieso nooit waarom mensen gelijk proberen anderen te overtuigen van hun eigen levensovertuiging. Zal wel iets te maken hebben met de menselijke eigenschap dat je graag je eigen keuzes ziet worden bevestigd als 'de juiste keuze', maar het is inderdaad irritant (en ongepast, irrelevant, arrogant).

De spaarzamen willen niet het idee krijgen dat ze niet het maximale uit hun leven halen. De uitgevers willen niet het idee krijgen dat ze onverstandig bezig zijn. Logisch..

Uiteindelijk is de hoogte van een buffer zeer persoonlijk, en afhankelijk van de eigen afwegingen & inschattingen van toekomstperspectief/risico's. Het is ook lastig om aan te geven wat veel/weinig is - ik ben zelf bv. aan het sparen voor het kopen van een huis + eventuele bruiloft. Dan kan het zijn dat ik nu bv. 100k heb, terwijl het over een maand (na de bruiloft/kopen van een huis) nog maar 10k is.

Bovendien zijn hier zeer veel jonge mensen (meeste 20 t/m halverwege 30), dan is het lange termijn effect van de investering in een studie nog niet echt terug te zien. Iemand die ongeschoold is en vanaf z'n 18e t/m z'n 25e een krantenwijk heeft, heeft misschien wel een hogere buffer dan iemand die t/m 25e op Harvard heeft gestudeerd en nu een baan heeft bij McKinsey, maar wel met een studieschuld zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botticelli
Hbeez schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 13:28:
[...]

Ik begrijp sowieso nooit waarom mensen gelijk proberen anderen te overtuigen van hun eigen levensovertuiging.
Valt toch wel mee in dit topic? Ik heb het idee dat iedereen zijn keuze motiveerd voor het wel of niet hebben van een grote(re) buffer. Voor iedereen staat het natuurlijk vrij om te doen en laten wat hij/zij wilt met de (on-)mogelijkheden die voorhanden zijn. Het verbaast me wel dat er zulke hoge bedragen voorbijkomen van het Nibud, de buffers die daar vandaan komen lijken me niet reeel voor de gemiddelde bevolking, maar wellicht leef ik erg buiten de werkelijkheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Hbeez schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 13:28:
Ik begrijp sowieso nooit waarom mensen gelijk proberen anderen te overtuigen van hun eigen levensovertuiging. Zal wel iets te maken hebben met de menselijke eigenschap dat je graag je eigen keuzes ziet worden bevestigd als 'de juiste keuze', maar het is inderdaad irritant (en ongepast, irrelevant, arrogant).
Omdat de spaarzamen betalen voor de uitgevers. Als een spaarzame in de problemen komt, moet hij eerst zijn buffer opeten. Als een uitgever in de problemen komt, krijgt hij bijstand, bijzondere bijstand, huurtoeslag, zorgtoeslag, kwijtschelding van gemeentelijke heffingen, korting op culturele zaken etc. etc.

En uitgever rechtvaardigen zich weer door te zeggen dat zij tenminste leven.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De uitgevers zorgen voor een draaiende economie...
Je moet eens kijken hoeveel mensen hun leven door sparen "voor later" en als puntje bij paaltje komt het niet meer uit kunnen/willen uitgeven. Een redelijke buffer om het 1 en ander op te kunnen vangen, dat is prima. Maar zuinig leven om zo een buffer op te bouwen die je nooit meer gebruikt, is gewoon jammer. Geluk is belangrijker dan geld, dat is wat veel spaarders vergeten. Ik ken helaas genoeg voorbeelden van spaarders in mijn omgeving die hierdoor altijd maar (te) zuinig hebben geleefd en met hun pensioen niet meer in staat waren het uit te geven aan leuke dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Universal Creations schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 14:19:
[...]
Geluk is belangrijker dan geld, dat is wat veel spaarders vergeten. Ik ken helaas genoeg voorbeelden van spaarders in mijn omgeving die hierdoor altijd maar (te) zuinig hebben geleefd en met hun pensioen niet meer in staat waren het uit te geven aan leuke dingen.
Ik vind geluk helemaal los staan van geld, maar wellicht is dat hier iets te veel off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Gelukkig dan voor mij dat mijn geluk niet bepaald wordt door al mijn geld maar uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Universal Creations schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 14:19:
Geluk is belangrijker dan geld, dat is wat veel spaarders vergeten.
En zo zijn er weer legio niet-spaarders die vergeten dat het uitgeven van geld ook niet gelijk staat aan geluk. En dat sparen niet gelijk staat aan sober leven. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolke
Hoe was het ook al weer: geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig maken ze wel geld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ravnoss schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 14:40:
[...]

En zo zijn er weer legio niet-spaarders die vergeten dat het uitgeven van geld ook niet gelijk staat aan geluk. En dat sparen niet gelijk staat aan sober leven. ;)
Het punt is dat je werkt om te leven en niet leeft om te werken. Doe wat met je geld, doe wat je gelukkig maakt. Geld wat je op de bank hebt staan, doet niets, behalve staan. Maar goed. Fijn dat er goede argumenten worden gegeven die dit weerleggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03:16
Jolke schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:16:
Hoe was het ook al weer: geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig maken ze wel geld. ;)
", maar gelukkig is er geld"

Nog een andere mooie: "Rijk wordt je niet door hoeveel je verdient, maar door hoeveel je niet uitgeeft"

Heeft allemaal overigens niks met "gelukkig zijn" of "leven" te maken, want dat is voor iedereen anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Laatst online: 20:39
Geluk is niet meetbaar in geld, om er maar 3 clichés tegenaan te gooien:

Geld maakt niet gelukkig (maar wel bepaalde zaken eenvoudiger)
Geluk is niet te koop
Mo’ Money, Mo’ Problems

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botticelli
Universal Creations schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:22:
[...]

Het punt is dat je werkt om te leven en niet leeft om te werken. Doe wat met (al) je geld, doe wat je gelukkig maakt. Geld wat je op de bank hebt staan, doet niets, behalve staan. Maar goed. Fijn dat er goede argumenten worden gegeven die dit weerleggen....
Wat een dooddoeners... Waarom zou je per se iets nu moeten doen met je geld om gelukkig te zijn? En mijn buffer staat niet alleen maar op de bank, door deposito's, rente, en divident rendeert het wel degelijk. Wat voor argumenten zoek je eigenlijk naar? Mensen die wel degelijk ongelukkig(er) zijn omdat ze een bepaalde rekening niet kunnen betalen, een specifiek doel niet kunnen halen omdat ze daarvoor te veel (onnodig) uitgeven? Ik denk dat er meer mensen ongelukkig zijn die geen buffer hebben, dan dat er mensen ongelukkig zijn die wel een buffer hebben en tegelijkertijd wel degelijk leven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Laatst online: 22-05 10:57
[...]

Het punt is dat je werkt om te leven en niet leeft om te werken. Doe wat met je geld, doe wat je gelukkig maakt. Geld wat je op de bank hebt staan, doet niets, behalve staan. Maar goed. Fijn dat er goede argumenten worden gegeven die dit weerleggen....
Er zijn serieus mensen die gelukkig worden van het werk wat ze doen :)

Persoonlijk kan ik het me niet zo voorstellen, ik vind het wel leuk om te werken maar ik kan zoveel leukere dingen bedenken. Voor die leukere dingen is vaak geld nodig al is dat soms maar een beetje. Word ik direct gelukkiger van een nieuwe(re) auto of telefoon? Misschien niet, maar ik vind het wel leuk. Leuker dan cijfertjes in mijn Rabobank-app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Edit

[ Voor 109% gewijzigd door Don Quijote op 26-07-2021 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapras
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-05 14:40

Lapras

Ice beam

Hoewel ik val onder de categorie hoogopgeleid, onder de 30 en met goede baan, heb ik toch niet zo'n hoge buffer als ik sommigen van jullie hier zie hebben. Het verbaast me eigenlijk dat er al mensen van begin 20 zijn die 10K+ hebben, soms zelfs 20K+. Ik neem aan dat dat exclusief huis is natuurlijk.

Het zal jullie dan niet verbazen dat ik ook mezelf plaats in het 'genieters' kamp. Geld is boven alles slechts een ruilmiddel. Natuurlijk wil je iets achter de hand hebben voor noodgevallen, maar het verzamelen van geld om het hebben van geld heb ik nooit begrepen. En dat voor een econoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frips
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-05 20:59
Een buffer is m.i. per definitie liquide of vrijwel direct liquide te maken. Termijndeposito's voor meer dan enkele maanden zouden daar dus al niet meer onder vallen.
Mee eens.

Members only:

De rest van m'n spaargeld/vermogen zou ik geen "buffer" willen noemen:
  • Deposito's bij Nibc, ATbank, Leaseplan Bank, Credit Europe. Gewoon waar op dat moment de hoogste rente was. Ik ben geen trouwe klant bij een bank.
  • Investeringen in 10+ crowdfunding projecten. Beetje een experiment...
  • Een bankspaar product van de Rabobank (4.3% rente), voor pensioen aanvulling.
  • Door aflossingen op m'n hypotheek heb ik een flinke overwaarde
Alles bij elkaar is het een boel geld. Ik leef zeker niet zuinig, maar ik geef weinig om "spullen". M'n appartement was prijzig en ik ga op dure vakanties. Andere dure dingen heb ik niet en wil ik niet, dat is inclusief een vrouw en kinderen :)

Eigenlijk verdien ik veel te veel, maar dat hoeft m'n baas niet te weten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Lapras schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:26:
Hoewel ik val onder de categorie hoogopgeleid, onder de 30 en met goede baan, heb ik toch niet zo'n hoge buffer als ik sommigen van jullie hier zie hebben. Het verbaast me eigenlijk dat er al mensen van begin 20 zijn die 10K+ hebben, soms zelfs 20K+. Ik neem aan dat dat exclusief huis is natuurlijk.

Het zal jullie dan niet verbazen dat ik ook mezelf plaats in het 'genieters' kamp. Geld is boven alles slechts een ruilmiddel. Natuurlijk wil je iets achter de hand hebben voor noodgevallen, maar het verzamelen van geld om het hebben van geld heb ik nooit begrepen. En dat voor een econoom.
Het hangt ook enorm af van je partner. Verdien je goed en heb je een partner die ook verdient (hoeft nog niet eens veel te zijn), dan zit je goed. Verdien je goed, maar heb je een partner die (nog) werkloos is (zoals ondergetekende :P) dan kost het je alleen geld en bouw je niet echt snel een buffer op. Zodra vriendinlief gaat werken kan er ineens >15k per jaar opzij worden gezet dat nu naar haar onderhoud gaat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 16:37
Members only:

Het afgelopen jaar een huis gekocht + verbouwing gedaan a 20k. Heeft de rekening niet veel goed gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Laatst online: 24-05 04:39

zomertje

Barisax knorretje

Jolke schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:16:
Zo ken ik er nog wel eentje: Ik hoef niet te zwemmen in het geld maar pootje baden vind ik wel fijn ;)

(geld is voor mij vooral handig en geeft vrijheid ipv stress over bijv. mn ziek zijn)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Botticelli schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:52:
[...]

Ik denk dat er meer mensen ongelukkig zijn die geen buffer hebben, dan dat er mensen ongelukkig zijn die wel een buffer hebben en tegelijkertijd wel degelijk leven...
De nadruk ligt hier op meer. Er zijn namelijk legio mensen (religies) die alles weggeven, om zo vrij en ongebonden te leven. Die hebben geen geld nodig om gelukkig te zijn.
Ik ken daarentegen ook genoeg mensen die ongelukkig zijn, ondanks dat het financiëel voor de wind gaat. En zo kunnen we nog wel drie topics volpraten :)

Laten weer teruggaan naar het oorspronkelijk topic. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Liever rijk en ongelukkig dan arm en ongelukkig ;)

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:23
[...]

Buiten alle punten die al door anderen zijn aangedragen vind ik het ook belangrijk om aan te merken dat een spaarpotje mogelijkheden geeft. Daarnaast heb ik gemerkt dat geld uitgeven alleen niet gelukkig maakt (en gadgets e.d. ook niet), ik vind het veel leuker om in een paar uur een stoel in elkaar te klussen dan simpelweg een nieuwe stoel te kopen. Is niet goedkoper maar geeft wel meer voldoening.

Je zegt dat je werkt om te leven, ik zeg dat ik met voldoende spaargeld minder kan (gaan) werken zodat ik meer kan leven.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-06-2023
Members only:

[ Voor 12% gewijzigd door Tc-Chub op 21-05-2014 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door MeteoVir op 21-05-2014 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doctor M.
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:34
Members only:

[ Voor 13% gewijzigd door Doctor M. op 22-05-2014 20:29 . Reden: teveel bold ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

[mo]Leeftijd: 33
Opleiding(en): HBO
Huidige functie: IT engineer

Type woning: Koopwoning
Partner: Ja
Kinderen: 2

Bank: Rabo
Rentepercentage: 1% ?
Totale buffer: Ik hanteerde tot ongeveer 3-4 jaar geleden een minimale buffer van 10k. Toen zijn er kinderen gekomen en heb ik eigenlijk heel veel uitgegeven aan huis/auto/kinderspullen. Mijn vrouw is toen ook gestopt met werken.

Gevolg is dat ik begin dit jaar nog maar een buffer van 3k had.
Ondertussen zijn we weer hard aan het sparen en zit ik weer rond de 10-11k.
Mijn vrouw werkt nog steeds niet en we willen binnenkort kijken naar een andere auto. qua buffer zakken we dan terug naar 5-6k.
Het streven is toch wel weer om binnen een jaar op 12-13k te zitten.
Ondertussen hoop ik dat mijn vrouw ook weer aan het werk komt, dan zal het een stuk makkelijker zijn.

Op zich zijn onze maandlasten vrij laag.. incl eten/drinken etc komen we op 1600 euro uit. Dan leven we gewoon normaal, alleen doen we geen tot weinig luxe aankopen. incl luxe aankopen zitten we rond de 1800 euro p/m. Op dit moment zit ik netto rond de 2700 euro aan inkomsten p/m,

Ook als ik in de WW kom zou ik redelijk kunnen rondkomen, ja we moeten letten op de centen, maar met een buffer van 5k zou ik het wel ruim een jaar tot 2 jaar kunnen uithouden. Ik ben daarnaast vrij gewild op de arbeidsmarkt, dus het risico op lang thuiszitten is er bijna niet.

Maarja om ook een redelijke buffer te hebben voor onvoorziene uitgaven wil ik straks rond de 15k als minimum zitten. Heb nog wat kleine dingetjes die in huis moeten gebeuren (nieuwe badkamer), dus hoop dat ik eind volgend jaar mijn buffer kan halen.
Pagina: 1 2 ... 47 Laatste