Uw buffer € 12.000,-
Vergelijkbaar huishouden € 73.225,-
Minimum € 4.140,-
Yeah, right. 73k gemiddeld (!) in vergelijkbare huishoudens. Niet serieus te nemen dit.
Ook al omdat huishoudens zonder spaargeld buiten beschouwing zijn gelaten. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat die 73k vrij opneembaar is... En als ik de leeftijd van m'n partner invul, is de buffer van vergelijkbare huishoudens ineen 50k.
Rare jongens, die van het Nibud
Wat betreft het dilemma "nu uitgeven vs sparen voor later": ik denk dat je aan risico-spreiding moet doen. Je hoeft geen 50k op de bank te hebben, en ook niet in problemen te komen als de wasmachine stuk is, ergens daartussen is prima. Je hypotheek hoeft niet volledig afgelost te zijn als een van beiden komt te overlijden, maar een flinke verlaging is leuk. Je hoeft geen rekening te houden met alle rampscenario's, maar een beetje speling zodat je wat kan opvangen is wel verstandig. Je hoeft geen tonnen pensioenopbouw te hebben, maar een beetje extra is wel verstandig. Je huis hoeft bij je pensioen niet 100% afgelost te zijn, maar betaalbare lasten is wel goed.
Etc. En dat is wat m'n vader niet gedaan heeft. Die heeft enkel naar de korte termijn gekeken: waar kan ik nu winst halen. En dat is een aantal keer fout gegaan. En vervolgens wordt hij ziek zodat hij geen nieuw buffeltje kon opbouwen. En vervolgens zit m'n stiefmoeder straks net onder of net op bijstandsniveau. Hij is boos, maar ik denk dat hij gewoon verkeerde beslissingen genomen heeft.
Maar goed, als bij mij de poep de fan raakt, zal ik ook boos zijn: ik heb met alle redelijke risico's rekening gehouden, dus dan komt er kennelijk een niet-redelijk risico om de hoek kijken. Shit happens en je moet je realiseren dat je niet op alles kan voorbereiden.
Overigens geloof ik wel dat pech, pech aantrekt. Dat zie je ook in verzekeringsrisico's, eenmaal ziek geweest: groter risico om ziek te worden, vader met alcoholisme, groter risico om zelf alcoholist te worden, eenmaal ongeluk met de auto gehad, groter risico op een volgens ongeluk.etc.
Vraag is dan wel, moet je in dergelijke omstandigheden ook meer zekerheden inbouwen? Zekerheden kosten geld, dus je hebt dan ook weer minder tegenstemden dan iemand die die achtergrond niet heeft. En dat voelt ook weer oneerlijk.
Naja /gedachtenspinsels.
[
Voor 67% gewijzigd door
Ardana op 20-05-2014 15:36
]