Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:22
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door Oggy op 01-12-2015 16:49 ]

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Gizz schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 16:15:
[...]
Geld in je huis stoppen zorgt dat het geld meteen muurvast zit.
Ach geld in je huis storten zorgt er toch ook voor dat je maandelijkse hypotheekkosten lager worden. Uiteindelijk levert dit ook heel wat geld op wat anders weg was geweest.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joukea
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 18:31
GeeMoney schreef op zondag 29 november 2015 @ 21:45:
[...]

Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

psy schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 16:50:
[...]

Ach geld in je huis storten zorgt er toch ook voor dat je maandelijkse hypotheekkosten lager worden. Uiteindelijk levert dit ook heel wat geld op wat anders weg was geweest.
Het is gewoon een rekensom die je maakt. Als (extra) aflossen je bijvoorbeeld €1000 per jaar bespaart, terwijl het geld investeren (bijvoorbeeld zonnepanelen, deposito's, fondsen) je €1500 oplevert, dan is het niet gek om het extra aflossen achterwegen te laten.

In het geval van deposito's en fondsen kun je later nog doen met het geld wat je wilt. Bij extra aflossen kun je later niet een andere bestemming kiezen.

Het omslagpunt kun je uitrekenen. Hoe lager de hypotheekrente (zoals het laatste jaar) en hoe nieuwer de hypotheek (ivm maximale HRA), hoe sneller het interessant is om niet extra af te lossen of om veel vermogen in je huis vast te leggen om een lagere initiële hypotheek te hebben,

Dus ja, je hypotheeklasten worden op de manier die je beschrijft lager. Maar nee, dat hoeft niet altijd de manier te zijn die het meeste geld oplevert :)

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 01-12-2015 18:52 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Niku schreef op maandag 30 november 2015 @ 23:08:
[...]Ben dus alleen van mening dat sparen geen doel op zich moet zijn.
Kan ik daaruit concluderen dat geld uitgeven wel een doel op zich moet zijn?

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:30
mossel schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 18:59:
[...]

Kan ik hieruit concluderen dat je graag trollt?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Dat zou je kunnen doen maar dat zou wel een vrij domme conclusie zijn gok ik :+

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:05

Niku

Alagaesii

[...]

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gizz schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 18:50:
[...]

Het is gewoon een rekensom die je maakt. Als (extra) aflossen je bijvoorbeeld €1000 per jaar bespaart, terwijl het geld investeren (bijvoorbeeld zonnepanelen, deposito's, fondsen) je €1500 oplevert, dan is het niet gek om het extra aflossen achterwegen te laten.

In het geval van deposito's en fondsen kun je later nog doen met het geld wat je wilt. Bij extra aflossen kun je later niet een andere bestemming kiezen.
Fondsen kunnen echt er in waarde dalen. Deposito's heb je gelijk, maar het hoogste deposito bij bijvoorbeeld een LPB is 1.7%. Minus 1.2% VRH, en je houdt nog 0.5% over. Als we HRA meenemen moet je hypotheekrente minder dan 1% zijn voordat dat uitkan, dat lijkt me onwaarschijnlijk :P.

Daarnaast is het ook een gedeelte emotie (iig voor mij): Minder schuld bij de bank vind ik een lekker gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMei
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-07 13:33
MarcoC schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 13:45:
[...]
Ik denk dat hij het vooral ongeloofwaardig vindt dat men aan dat geld komt door simpelweg "geen geld aan nutteloze zaken uit te geven", zoals je zoveel leest. Een simpele rekensom leert dat het bijna onmogelijk is om een studie te volgen, zuinig aan te doen, en dan op je 25e €20.000 op je rekening te hebben staan met 0 jaar werkervaring. Dat is niet alleen ongeloofwaardig, dat is simpelweg onmogelijk zonder financiële bijdrages van je ouders of wie dan ook.

Ik denk dat de meeste mensen met een grote buffer op jonge leeftijd waarschijnlijk zelf weinig kosten hebben gehad aan zorg, collegegeld en/of huur, en daarnaast zuinig geleefd hebben. Dan hebben ze uiteindelijk het grootste gedeelte van hun buffer natuurlijk geschonken gekregen (~€5.000 per jaar), alleen ervaren ze dat misschien niet zo.
Mijn eigen ervaring zegt dat het wel degelijk kan. Ben nog geen 25, maar die buffer heb ik al wel (had meer, maar een huis kopen en verbouwen is helaas niet goedkoop). En dat zonder hulp van mijn ouders, heb altijd de studie, verzekering, huur en levenskosten zelf betaald. Met bijbaantjes en (ja echt!) zuinig doen is het echt wel te doen... Ben nu 24, heb een studie gevolgd en afgemaakt, doe nu een tweede studie, ben aan het werk en heb een mooie buffer (en geen studieschuld trouwens...) dus het kan zeker wel.

Als iemand dit weer 'nep' of 'opscheppen' vind dan mag dat best, maar ik vind het gek dat mensen roepen dat iets niet zou kunnen dus ik bewijs graag het tegendeel :D

www.inthenapoftime.com - Bordspellen | Fan van koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Sissors schreef op woensdag 02 december 2015 @ 09:23:
[...]

Fondsen kunnen echt er in waarde dalen.
Dat kan en dat risico neem je bewust als je daarmee aan de slag gaat. Bij het berekenen probeer je van een zo realistisch mogelijk waarde uit te gaan en niet van het een rendement in het meest gunstige geval. Maar met bijvoorbeeld een hypotheekrente van 2,5% + maximale HRA is het niet heel onrealistisch dat je daar met een neutraal fonds meer euro's aan overhoudt.

Ander voorbeeld van mijzelf: ik heb €17.000 uitgeleend @ 5%, direct opeisbaar. Ik kan dat geld terugkrijgen en direct in mijn hypotheek stoppen zonder boetes. Maar financieel heeft dat totaal geen zin.
Minder schuld bij de bank vind ik een lekker gevoel.
Als je datzelfde vermogen 'los' hebt ben je net zo goed in staat om uiteindelijk je lening af te lossen. Daarentegen kun je het ook voor andere belangrijke zaken gebruiken die je in je leven kunt tegenkomen en die ook een lekker gevoel kunnen opleveren. Bijvoorbeeld reizen tijdens een sabbatical, geld om relaxt te kunnen starten als je wil overschakelen van loondienst naar een eigen bedrijf etc.

Wel of geen schuld bij de bank interesseert mij niet, het gaat mij erom wat mijn vermogen als geheel doet. En dat ik mij niet voor een groot deel committeer aan 'mijn vermogen zit in bakstenen, voor andere scenario's zijn geen of minder liquide middelen beschikbaar'. Ieder zo zo'n ding :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2015 @ 12:33:
Members only:
Ik ga nu even op elke slak zout leggen. Totaal niet negatief bedoeld, want ik weet dat het best lastig kan zijn. Maar misschien bedenk je ineens iets waar je nog op kan besparen.

Mag ik vragen waarom die boeken precies nieuw moeten zijn? Dit wordt vaak gezegd door profs en docenten, maar blijkt achteraf toch niet het geval te zijn. Ik zie geen reden waarom je niet in ieder geval dezelfde uitgave/editie tweedehands zou kunnen kopen. En 617 euro is je huur? Best fors, zelfs voor een studentenstad. Als je het idee hebt dat je uitgemolken wordt kan je altijd de Huurcommissie inschakelen en anders zou ik mijn ogen open houden voor iets goedkopers.

Je noemt daarnaast ook reiskosten. Als je geen Ov-jaarkaart krijgt wordt dat erg lastig, anders lijkt het dat je dat best beperkt kan houden. Daarnaast kan je ook relatief makkelijk op kleding besparen door e.e.a. tweedehands of bij goedkopere winkels aan te schaffen. Een telefoon hoeft ook niet duur te zijn (sim-only voor een tientje) en je kan je afvragen of een studentenverzekering nuttig is. Maargoed, ik weet niet wat je daar nu aan uitgeeft, dus wie weet scheelt het maar weinig.

Daarnaast kan je natuurlijk wat meer geld proberen binnen te harken, maar dat hangt ook weer deels af van welke studie je doet. Een studie met weinig contacturen is makkelijker te combineren met een bijbaan dan een studie met veel practica of stages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:53

_Apache_

For life.

Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door _Apache_ op 02-12-2015 14:48 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

finsdefis schreef op woensdag 02 december 2015 @ 14:07:
[...]

Ik ga nu even op elke slak zout leggen. Totaal niet negatief bedoeld, want ik weet dat het best lastig kan zijn. Maar misschien bedenk je ineens iets waar je nog op kan besparen.

Mag ik vragen waarom die boeken precies nieuw moeten zijn? Dit wordt vaak gezegd door profs en docenten, maar blijkt achteraf toch niet het geval te zijn. Ik zie geen reden waarom je niet in ieder geval dezelfde uitgave/editie tweedehands zou kunnen kopen. En 617 euro is je huur? Best fors, zelfs voor een studentenstad. Als je het idee hebt dat je uitgemolken wordt kan je altijd de Huurcommissie inschakelen en anders zou ik mijn ogen open houden voor iets goedkopers.

Je noemt daarnaast ook reiskosten. Als je geen Ov-jaarkaart krijgt wordt dat erg lastig, anders lijkt het dat je dat best beperkt kan houden. Daarnaast kan je ook relatief makkelijk op kleding besparen door e.e.a. tweedehands of bij goedkopere winkels aan te schaffen. Een telefoon hoeft ook niet duur te zijn (sim-only voor een tientje) en je kan je afvragen of een studentenverzekering nuttig is. Maargoed, ik weet niet wat je daar nu aan uitgeeft, dus wie weet scheelt het maar weinig.

Daarnaast kan je natuurlijk wat meer geld proberen binnen te harken, maar dat hangt ook weer deels af van welke studie je doet. Een studie met weinig contacturen is makkelijker te combineren met een bijbaan dan een studie met veel practica of stages.
Qua boeken: voor mijn studie hebben de helft van de boeken codes die we verplicht nodig hebben (en in praktijk ook daadwerkelijk gebruikt worden, dus geen theoretische bullshit van de docenten.) die single-use zijn. Dus de helft van mijn boeken moet ik persoonlijk al nieuw kopen, de rest koop ik uiteraard tweedehands. :) maar er kunnen dus goede redenen zijn waarom je nieuw moet kopen.

Studenten verzekering: Uhm, zo'n studio zal best een leuk bedrag aan inrichting hebben, dat zal dus wel vervangen moeten worden als er iets gebeurd. Die verzekering zou ik dus zeker aanhouden, daarnaast kost die verzekering volgens mij bij de ING maar een paar euro per maand dus daar komt het ook niet op neer.

Voor de rest ben ik het wel met je eens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:44

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Het belangrijkste is dat je de bedragen inzichtelijk hebt. Veel mensen weten dat er "x" binnenkomt en "y" weer naar buiten gaat. Maar ze hebben geen flauw idee welke getallen ze dan moeten invullen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

En zeker dat overzichtelijk maken geeft je een duidelijk beeld waarbij je per onderdeel kan gaan kijken waar je op kan besparen. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 12:47
Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2015 @ 22:36:
Members only:
Met die instelling komt het na je studie wel goed lijkt mij. Als er niet veel meer te besparen valt en je vindt je studie belangrijk dan lijkt mij dat een investering voor je toekomst.
Daarnaast is de rente van de lening niet zojuist verlaagd naar 0,01%?

De enige optie die ik zie is bij je ouders gaan wonen of zelfs een kamer delen, maar of je dat wil / kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 21:44

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Martijn19 schreef op donderdag 03 december 2015 @ 04:32:
[...]

Met die instelling komt het na je studie wel goed lijkt mij.
Dit bedoelde ik vooral toen ik zei dat de bedragen tenminste al duidelijk waren.

Er is al over nagedacht en het is al geoptimaliseerd. Prima! d:)b

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:18
Ook mijn lijstje draag ik bij.

Members only:

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:53

_Apache_

For life.

fonsoy schreef op donderdag 03 december 2015 @ 09:51:
Ook mijn lijstje draag ik bij.

Members only:
Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door _Apache_ op 03-12-2015 11:41 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Gizz schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 18:50:
[...]

Het omslagpunt kun je uitrekenen. Hoe lager de hypotheekrente (zoals het laatste jaar) en hoe nieuwer de hypotheek (ivm maximale HRA), hoe sneller het interessant is om niet extra af te lossen of om veel vermogen in je huis vast te leggen om een lagere initiële hypotheek te hebben,

Dus ja, je hypotheeklasten worden op de manier die je beschrijft lager. Maar nee, dat hoeft niet altijd de manier te zijn die het meeste geld oplevert :)
Inderdaad!
In ons geval is het nog wel interessant aangezien we op 6,6% hypotheekrente zitten. Na aftrek 42% zit je dan nog op 3,8% wat je niet meer hoeft te betalen. Dat is een gegarandeerd rendement wat ook wat waard is.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Laatst online: 21:14
Members only:

Wel respect voor iedereen hier die, zelfs op relatief veel jongere leeftijd, gewoon al dik boven de 10k of zelfs 20k aan buffer heeft opgebouwd! _/-\o_ .

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:25
eymey schreef op donderdag 03 december 2015 @ 11:54:
Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Laatst online: 21:14
Oeps, Thanks Silver7! Aangepast :X

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door dennisk. op 03-12-2015 12:09 ]

Reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 11:38
Oef, leuk dat je het geld hebt, maar liever niet... Heb je nog last van je been nu?

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 08:57
eymey schreef op donderdag 03 december 2015 @ 11:54:
bla bla bla ;)

Wel respect voor iedereen hier die, zelfs op relatief veel jongere leeftijd, gewoon al dik boven de 10k of zelfs 20k aan buffer heeft opgebouwd! _/-\o_ .
En dat laatste ben ik helemaal met je eens. Wij (partner en ik +-30) hebben ons hier jaren lang geen zorgen over gemaakt. Lage hypotheek bij starterswoning(kje), toen nog geen kinderen en lang leve de lol. Soms hadden we 5k en daarna gingen we op vkantie naar Ibiza all-in of kochten we een nieuwe(re) auto :-)

2 jaar geleden besloten te gaan sparen voor groter te wonen. Toentertijd 1000 p/m gespaard en die gehele opgebouwde buffer in het huis geknikkerd. Nu toch wel redelijk bewust bezig met sparen/budgetteren, maar ook gewoon nog genieten van het leven. We kunnen het ons veroorloven om 300 p/m aan de kant te zetten, zonder echt te moeten inboeten op andere leuke dingen. Daarnaast zet ik in juni (belastingteruggave nog 2k weg naar spaar) en in december een gedeelte van 13e maand/bonus (1.5k) weg.
Zo sparen we toch nog een 7k per jaar (eigenlijk 6k want:), waar we weer 1k van opmaken aan grotere aankopen.
Op deze manier sparen we zo’n beetje de variabele inkomsten. (HRA en bonus/belasting). Mocht dit ooit wegvallen, hebben we in ieder geval in ons dagelijkse onderhoud niet direct de pijn. Uiteindelijk zit er nog voldoende rek in mijn loon/huidige functie.
Verder kijken we aan het eind van iedere maand of er nog iets op de betaalrekening over is. Als dit groter dan 100 euro is (boven bedrag x) dan wordt dat naar andere spaarrekening gesluisd. Laatst in een opwelling van deze buffer een leuke salontafel en wat nieuwe rolgordijntjes gekocht ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:54

Kid Buu

Huh, Pietje?

Ik ken ook iemand die een schadevergoeding heeft ontvangen voor het aangedaan zijn van letsel. Eerlijk gezegd vind ik het altijd maar schandalig weinig in verhouding tot de gevolgen. Je bent de rest van je leven gewoon gehandicapt. Amerikaanse sommen zou ik dan eerder terecht vinden.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisk.
  • Niet online
technopeuter schreef op donderdag 03 december 2015 @ 13:35:
Oef, leuk dat je het geld hebt, maar liever niet... Heb je nog last van je been nu?
Precies zoals je het omschrijft. Die 50K zou ik zo weer inleveren voor een gezond been.

Gelukkig valt de last van mijn been mee. Gezien de jonge leeftijd (17) ten tijde van het ongeluk, in combinatie met negen maanden durende intensieve revalidatie bij een uitstekende fysiotherapeut, is er veel schade beperkt. Tijdens de eerste operatie heeft de chirurg een titanium pin in mijn bovenbeen geslagen (in het beenmerg?) en waren stukjes knieschijf vastgemaakt door middel van een draad en pinnen.

Gedurende +/- acht weken heb ik mijn been niet kunnen/mogen buigen, gezien de knieschijf die moest herstellen. Om buigen van het been te voorkomen, kreeg ik een brace. Toen de breuk voldoende genezen was, kon ik het revalidatieproces in. Als eerst begon de fysio met het losmasseren van de knieschijf. Het doel van de revalidatie was om de functionaliteit van het been weer zoveel mogelijk te herstellen. Zodoende was het eerst nodig om het been weer te kunnen buigen, echter bleek dit nogal een uitdaging te zijn. Door het niet mogen buigen van mijn been, was het been stijf geworden en zat er geen beweging in, daar de pezen en spieren korter waren geworden door het niet gebruiken. Dit moest dus beetje bij beetje worden opgerekt. Het heeft enige tijd en vooral erg veel kracht van de fysiotherapeut gevergd om het been weer in staat te krijgen om te buigen.

Nadat er enige tijd was verstreken, kon ik weer zelfstandig op mijn benen staan (zonder brace). Vanaf dat punt kreeg ik driemaal fysiotherapie per week, eenmaal voor het buigen en masseren van de knie en tweemaal in de sportschool om het been aan te sterken. De leg press werd ook gebruikt om het been verder te buigen, met de fysiotherapeut die aan het duwen was. :+

Tot drie jaar geleden had ik nog regelmatig pijn in mijn been, met name een branderig gevoel om en nabij de knieschijf en een naar gevoel bij mijn bovenbeen, veroorzaakt door overtollige botgroei. Inmiddels kan ik zeggen dat de pijn en de last in mijn been zo goed als verdwenen is. Het overtollige bot is door het lichaam opgeruimd en mijn knie is nog altijd aan het "herstellen", zo is mij verteld door de chirurg.

Uiteraard zijn er wel veel beperkingen in mijn doen en laten ontstaan door het bovenstaande, maar er is mee te leven. Zo is het niet mogelijk om met mijn knie op een harde ondergrond te leunen voor langer dan een minuut, maar dat doe ik toch niet zoveel.

Ondanks de beperkingen met mijn knie ben ik toch in staat om te snowboarden. In 2014 heb ik voor het eerst leren snowboarden en komende februari gaan we voor de derde keer op wintersport :). Vanzelfsprekend met kniebeschermers ;).

Excuus voor het lange verhaal, past niet helemaal in dit topic.
Kid Buu schreef op donderdag 03 december 2015 @ 13:43:
Ik ken ook iemand die een schadevergoeding heeft ontvangen voor het aangedaan zijn van letsel. Eerlijk gezegd vind ik het altijd maar schandalig weinig in verhouding tot de gevolgen. Je bent de rest van je leven gewoon gehandicapt. Amerikaanse sommen zou ik dan eerder terecht vinden.
Absoluut. Ik heb mij toentertijd verdiept in schadevergoedingen bij letsel, maar het verbaasde mij toch wel. Voornamelijk de schadevergoedingen bij amputatie stonden niet in verhouding.

Reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Laatst online: 17-02-2022
Superdat je in ieder geval weer kunt sporten, lijkt me echt verschrikkelijk om dat niet meer te kunnen, en verstandig dat je het geld niet verbrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Laatst online: 17-02-2022
Oja, ik heb zelf een buffer van rond de 6000 euro, daarnaast heb ik nog aandelen in het bedrijf die ik voor vrijwel niets gehad heb, deze zijn ergens tussen de 5 en 7000 waard maar slechts 1 keer per jaar verhandelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Laatst online: 11-09 05:38

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Mijn buffer is effectief gereduceerd naar bijna 0 :'(

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
...omdat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Waarschijnlijk door z'n emigratie naar Nieuw-Zeeland ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:33
Members only:

Buffer lijkt klein, maar had afgelopen mei nog 0 euro op mijn spaarekening staan. Heb veel gespaard en ook genoeg uitgegeven helaas. Had op dit moment op 3000 euro kunnen staan, maar ben niet ontevreden.

Ik heb ruim 900 euro vaste lasten per maand, welke ik met stufi en zorgtoeslag niet kan betalen. Daarom werk ik ernaast zo'n 80 uur per maand om dit aan te vullen.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
Stufferdt schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 12:45:
Members only:

Buffer lijkt klein, maar had afgelopen mei nog 0 euro op mijn spaarekening staan. Heb veel gespaard en ook genoeg uitgegeven helaas. Had op dit moment op 3000 euro kunnen staan, maar ben niet ontevreden.

Ik heb ruim 900 euro vaste lasten per maand, welke ik met stufi en zorgtoeslag niet kan betalen. Daarom werk ik ernaast zo'n 80 uur per maand om dit aan te vullen.
Krijg je wel huurtoeslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:33
Nee helaas. Betaal 435 kale huur(samen met vriendin 50/50) en 175 voorschotten(dus zo'n 310 per persoon), maar hebben geen eigen voordeur of wc. Hierdoor hebben wij geen recht op huurtoeslag om het "onzelfstandige woonruimte" is en in feite dus een studentenkamer aldus de gemeente.

Maar de planning is om in juni/juli te verhuizen naar een "volwaardig" huurhuis waar we wel huurtoeslag krijgen :)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unneoetech
  • Laatst online: 12-09 10:10
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadlyGast
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-04 19:25
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GnrlSchnavy
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-09 08:48
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:09

The Third Man

The Third Jellyfish

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:59
Members only:

Buffer gaat goed. Vriendin kan goed sparen ;-)
Wel van plan om te stoppen met sparen en te gaan investeren in start-up / eigen toko. Nog zoekende, ook nog wat klussen aan het huis (bouwjaar 1934).

[ Voor 21% gewijzigd door looyenss op 22-01-2016 15:55 ]

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 23:42
Unneoetech schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 09:11:
Members only:
Waar koop je een twee onder één kap uit 1965 voor € 130.000? Of heb je heel veel moeten repareren, of heb je het overige bedrag zo afgetikt?

Hier is de goedkoopste twee onder één kap € 250.000 en dan mag je nog flink aan de slag.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:19
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
Jumpman schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 15:57:
[...]

Waar koop je een twee onder één kap uit 1965 voor € 130.000? Of heb je heel veel moeten repareren, of heb je het overige bedrag zo afgetikt?

Hier is de goedkoopste twee onder één kap € 250.000 en dan mag je nog flink aan de slag.
Alles ver buiten de randstad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:27
Members only:

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 23:42
looyenss schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 15:53:
Members only:

Buffer gaat goed. Vriendin kan goed sparen ;-)
Wel van plan om te stoppen met sparen en te gaan investeren in start-up / eigen toko. Nog zoekende, ook nog wat klussen aan het huis (bouwjaar 1934).
Dit jaar mag je € 24437 per persoon belastingvrij sparen, dus je kan er samen nog € 3874 netto dividend bij parkeren dit jaar. ;)

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
Jumpman schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 16:04:
[...]

Dit jaar mag je € 24437 per persoon belastingvrij sparen, dus je kan er samen nog € 3874 netto dividend bij parkeren dit jaar. ;)
o thanks, is dit verhoogd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
looyenss schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 16:06:
[...]

o thanks, is dit verhoogd?
Ja, zie de meest recente onderhandelingen over de belastingverlagingen die dit jaar zijn ingetreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 16:38

Metro2002

Memento mori

Members only:

Vorig jaar redelijk hard gespaard maar eind december nog een andere auto gekocht (2e hands uiteraard, zoals echte miljonairs dat doen :+ ) en dit jaar gaan we nog in elk geval op vakantie en op bezoek bij mijn zusje in Roemenie. Daarnaast wil ik in mei ongeveer op zoek gaan naar een andere motorfiets (afgelopen jaar mijn oude verkocht)
Spaardoelen zijn voor ons voor 2016: 18.000 voor mij en 10.000 voor mijn vrouw.

en nee we hebben geen torenhoog inkomen maar wel ruim voldoende, Gezinsinkomen ligt rond de
Members only:

Dan eind volgend jaar nog sparen en even goed doorrekenen of we dan 10% van de hypotheek willen gaan aflossen of niet.

Voor mezelf heb ik nu als ondergrens deze 10k in elk geval. Probeer me voor te houden dat ik niet zo hard meer hoef te sparen maar het gaat vanzelf eigenlijk aangezien ik niet direct weet waar ik het geld allemaal aan op moet maken. Motorfiets zal bv niet al te duur worden, dat vind ik zonde aangezien ik niet enorm veel km's maak per jaar ermee en ook de auto heeft niet de hoofdprijs gekost aangezien ik ook graag fiets naar mijn werk.

[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 23-01-2016 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unneoetech
  • Laatst online: 12-09 10:10
looyenss schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 15:59:
[...]

Alles ver buiten de randstad..
Midden-limburg idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:59
Of twente of groningen.. In de stad.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Spaardoelen zijn voor ons voor 2016: 18.000 voor mij en 10.000 voor mijn vrouw.

en nee we hebben geen torenhoog inkomen maar wel ruim voldoende, Gezinsinkomen ligt rond de
Members only:
.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Hoe wil je van 36400 (jaarinkomen*14) in godsnaam 28k over gaan houden :/

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:04

Mystikal

It never hurts to help!

Wil hij niet het verschil van 16 (reeds bestaande buffer) en 28K nieuwe buffer gaan sparen?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Physx
  • Laatst online: 23:16
:)

[ Voor 99% gewijzigd door Physx op 27-01-2016 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

EvaluationCopy schreef op maandag 25 januari 2016 @ 16:09:
Hoe wil je van 36400 (jaarinkomen*14) in godsnaam 28k over gaan houden :/
BastaRhymez schreef op maandag 25 januari 2016 @ 15:47:
[...]

Members only:
Mystikal schreef op maandag 25 januari 2016 @ 16:11:
Wil hij niet het verschil van 16 (reeds bestaande buffer) en 28K nieuwe buffer gaan sparen?
Dat ja :) Sorry als ik niet duidelijk was. Dus van 16k naar 28k .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Laatst online: 14-09 22:28

Mfpower

In dubio

Ik zal ook maar even mijn buffer posten.. de reden is dat ik mij wat zorgen maak. We hadden een hoge buffer:
Members only:

maar we hebben net een nieuwbouwhuis en een nieuwe 2ehands auto gekocht. Met het idee dat we nu wel op 0 staan, maar voorlopig ook geen grote uitgaven meer hebben. Voordeel van een nieuwbouwwoning (en een redelijk nieuwe auto) is dat veel onder garantie valt.

Wat me echt, echt vies tegenviel zijn de kosten die komen bij zo'n woning. Alles gaat met duizendjes tegelijk (tuin, stukadoor, keuken, vloer, gordijnen etc etc). Enige voordeel is dat we 100% aflossen in 30 jaar en de hypotheek maar 80% is van de getaxeerde waarde.

Members only:

Ik doe net de check van het nibud en die zeggen dat ik zo'n 25K moet hebben. Toch gek, want die buffer weer opbouwen duurt wel even... ze zeggen daar niet wat je moet doen als je de buffer moet aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Mfpower schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 20:56:
Ik zal ook maar even mijn buffer posten.. de reden is dat ik mij wat zorgen maak. We hadden een hoge buffer:

Buffer: nog maar 5000 euro maar daar gaat nog wat af voor tuininrichting/verbouwing zolder.

Ik doe net de check van het nibud en die zeggen dat ik zo'n 25K moet hebben. Toch gek, want die buffer weer opbouwen duurt wel even... ze zeggen daar niet wat je moet doen als je de buffer moet aanspreken.
Even zien:
inkomen vs uitgaven: check! gefeliciteerd, je houdt geld over!
Buffer: je hebt net een huis gekocht, leuk, dat nibud, maar er hangt nogal veel af van je weerbaarheid op de arbeidsmarkt, in hoeverre je afhankelijk bent van inkomen van een ander en dat soort dingen.

Dus, huis afmaken, sparen en je buffer weer bouwen. Ik vind nibud buffer begrijpelijk, maar past niet bij mijn risk-appetite. Ik stop het eerder in aflossing van m'n huis, hou m'n rente-loze buffer wat lager en spaar dan weer opnieuw bij. En nogmaals, je hebt net een huis gekocht - duurste ding wat je naar verwachting ooit koopt. Denk dat je prima bezig bent en inderdaad weer rustig aan moet gaan sparen, zou nu niet veel verder dalen zodat je evt een tegenslag in vervanging oid kunt opvangen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Je moet helemaal niks. Als je geen reden ziet waarom je je baan zou verliezen op korte termijn zou ik me totaal geen zorgen maken. 700 a 800 euro per maand sparen haalt 95% van de mensen niet. Niet meer dan logisch dat je, net na het kopen van een huis, weinig buffer meer hebt.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
EvaluationCopy schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 21:09:
Je moet helemaal niks. Als je geen reden ziet waarom je je baan zou verliezen op korte termijn zou ik me totaal geen zorgen maken. 700 a 800 euro per maand sparen haalt 95% van de mensen niet. Niet meer dan logisch dat je, net na het kopen van een huis, weinig buffer meer hebt.
Ja ik probeer ook te begripen waarom Nibud zulke hoge buffers aanhoudt - zeker als je elders (huis bijvoorbeeld) nog grote schulden hebt. Tuurlijk, afgelost geld is niet meer liquide, maar betaal je ook geen rente meer over en zorgt voor evt overwaarde bij verkoop woning.

Maargoed, het is een richtlijn, je mag gelukkig zelf nadenken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-09 12:05
Zal mijn situatie ook eens posten. Ben benieuwd wat jullie er van vinden. Ik zelf vind het een beetje aan de lage kant (zeker in vergelijking met de rest hierzo) maar ben tegelijkertijd al lang blij dat het allemaal lukt.

Members only:

Op het moment heeft mijn vrouw werk als uitzendkracht. Hierdoor kunnen we hopelijk de komende maanden even goed sparen en de buffer ophogen naar 3500-5000. Volgens Nibud moeten we een buffer hebben van 7200 euro.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 15:01
Ook maar even ingevuld, ik zit er aan te denken om extra af te lossen op m'n hypo, maar of dat verstandig is ga ik nog eens na ;-)

Members only:

Net gescheiden op papier - inmiddels nieuwe relatie maar partner woont niet bij mij in. Huis nu van mij (incl. aardige onderwaarde van 50K).

[ Voor 5% gewijzigd door -Muncky- op 26-01-2016 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

NiGeLaToR schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 21:11:
[...]

Ja ik probeer ook te begripen waarom Nibud zulke hoge buffers aanhoudt - zeker als je elders (huis bijvoorbeeld) nog grote schulden hebt. Tuurlijk, afgelost geld is niet meer liquide, maar betaal je ook geen rente meer over en zorgt voor evt overwaarde bij verkoop woning.

Maargoed, het is een richtlijn, je mag gelukkig zelf nadenken :+
Het Nibud heeft in hun nieuwe bufferberekenaar wat mij betreft een paar discutabele keuzes gemaakt: zo dient volgens het Nibud de aankoopsom van de volgende auto al volledig gespaard te zijn, en vind ik de inventariskosten rijkelijk hoog (€4K voor een éénpersoonshuishouden, €7K voor meerdere personen). De vorige bufferberekenaar van het Nibud was ook veel conservatiever. Bovendien laten ze een aantal factoren, zoals een goede autoverzekering en de onderhoudsstatus van het huis buiten beschouwing.

Nu doe ik geen uitspraken of de uiteindelijke berekening voor een individu klopt, maar ik zou zeker een slag om de arm houden bij deze berekening. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Krisp schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 21:41:
[...]

Het Nibud heeft in hun nieuwe bufferberekenaar wat mij betreft een paar discutabele keuzes gemaakt: zo dient volgens het Nibud de aankoopsom van de volgende auto al volledig gespaard te zijn, en vind ik de inventariskosten rijkelijk hoog (€4K voor een éénpersoonshuishouden, €7K voor meerdere personen). De vorige bufferberekenaar van het Nibud was ook veel conservatiever. Bovendien laten ze een aantal factoren, zoals een goede autoverzekering en de onderhoudsstatus van het huis buiten beschouwing.

Nu doe ik geen uitspraken of de uiteindelijke berekening voor een individu klopt, maar ik zou zeker een slag om de arm houden bij deze berekening. :)
Ah kijk, je kunt aan de parameters draaien dus :) thx Ondanks ons flinke gezinsinkomen heb ik een voorliefde voor wat oudere luxe auto's, dus kan voor 5k een nieuwe auto kopen en qua inventaris is een wasmachine, droger, koelkast en magnetron die spontaan tegelijk stuk gaan natuurlijk ook geen 7K. Maargoed, dat het nibud conservatief is in een wereld waar te veel mensen te weinig buffer hebben niet vreemd. Als je ziet 25k en je hebt 5k denk je wellicht - goh, laat ik nog wat bijsparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ook wel grappig.
Een opel Corsa is een mini klasse en een Clio of een Polo is een compacte klasse.
Volgens mij zijn al deze auto's tussen de 12.000 en 25.000 euro afhankelijk van de uitvoering :)

Blijkbaar heb ik volgens het nibud niet genoeg buffer vanwege de 2 auto's voor de deur.
ach beter iets te veel buffer aan houden op zo'n site inplaats van te weinig voor sommige mensen.

Kan alleen de Inventaris niet echt plaatsen 6700 euro.
Als student had ik mijn Inventaris voor 1000 euro bij elkaar, Als er ergens op korte termijn op te bezuinige is of uit te stellen is dat is het vaak de inventaris. Het ergste wat mij kan overkomen is een kapotte wasmachine. nou die 400 euro die heb ik wel liggen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

Ook maar weer eens een update:

Afgelopen jaar verhuisd, bruiloft gehad en flink wat verbouwd. Al met al is de buffer
Members only:
redelijk op peil gebleven en nu zelfs weer iets gegroeid. Voornamelijk toe te schrijven door een netto inkomen van
Members only:
en een keuze om veel in de aanbieding te shoppen en op de uitgaven te letten.

Members only:

[ Voor 0% gewijzigd door Trackerfire op 26-01-2016 22:43 . Reden: typo ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Smuggler schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 22:27:
Kan alleen de Inventaris niet echt plaatsen 6700 euro.
Dergelijke bedragen verwacht ik bij een verhuizing (wellicht) uit te geven: nieuwe vloer, nieuwe gordijnen, ook maar meteen een nieuwe warmtepompdroger en een nieuwe Amerikaanse koelkast.
Je kan natuurlijk hele dure meubels uitzoeken en 6700 euro aan een bankstel uitgeven, maar normaalgesproken geef je bar weinig uit aan het op peil houden van je inventaris. Het zijn meer kleine kosten verspreid over het jaar, en die zouden niet uit een buffer moeten komen.

Ik mis iets veel belangrijkers in die bufferberekening, en dat is een tijdje zonder inkomen zitten. Of gaat het Nibud er volledig vanuit dat de overheid dan bijspringt?

Hoeveel buffer zou het Nibud aanraden voor onze overheid met honderden miljarden uitgaven en honderden miljarden schuld? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 22:42
Mijn huidige situatie dan eens

Members only:

Binnenkort een gesprek bij de hypotheek adviseur, dit omdat de helft van de woning fiscaal gezien van mijn ex is en het een aflossingsvrije hypotheek is en haar deel terug op mijn naam moet maar dat waarschijnlijk een "nieuwe" hypotheek moet zijn en dus niet aflossingsvrij. Opzich positief denk ik.

Of de buffer dan gebruikt gaat worden voor het verlagen van de hypotheek rente of dat ik nog 2 jaar zo door ga en dan bij het aflopen van de rentevaste periode oversluit ga ik dan horen / bepalen.

Ik kan nu €500,- pm sparen tbv aflossing oid. Kan evt meer maar wil ook leuke dingen doen met de kleine natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 15:01
douwe.nl schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 06:17:
Mijn huidige situatie dan eens

Members only:

Binnenkort een gesprek bij de hypotheek adviseur, dit omdat de helft van de woning fiscaal gezien van mijn ex is en het een aflossingsvrije hypotheek is en haar deel terug op mijn naam moet maar dat waarschijnlijk een "nieuwe" hypotheek moet zijn en dus niet aflossingsvrij. Opzich positief denk ik.

Of de buffer dan gebruikt gaat worden voor het verlagen van de hypotheek rente of dat ik nog 2 jaar zo door ga en dan bij het aflopen van de rentevaste periode oversluit ga ik dan horen / bepalen.

Ik kan nu €500,- pm sparen tbv aflossing oid. Kan evt meer maar wil ook leuke dingen doen met de kleine natuurlijk...
Wij zitten een beetje in hetzelfde schuitje denk ik. Ga je je ex-partner ontslaan uit hoofdelijke aansprakelijkheid? Je moet er helaas wel rekening mee houden dat je nieuwe hypotheek waarschijnlijk met dezelfde rente wordt gesloten als je huidige leningdelen.
Ik heb bijv. nu 1/2 deel aflossingsvrij en 1/2 deel bankspaar.

In mijn nieuwe situatie zal het worden:
1/4 aflossingsvrij (bestaand)
1/4 bankspaar (nieuw ipv aflossingsvrij - tegen reeds bestaande rentepercentage)
2/4 bankspaar (bestaand)

Je kan dus naar ik weet niet profiteren van de huidige, lage, percentages. Het kost mij in ieder geval iets meer geld dan voorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 22:42
Precies idd.
Voordeel is dat ik ga aflossen iig... Alleen het nut van vroegtijdig verlagen vd rente doorrekenen. Zit nu op 5.45% dus is al snel goed :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:22

Cbr

ShadowBumble schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 11:39:
Members only:
Is het niet handig om toch een buffer van €5000 aan te houden voor onverwachtse uitgaven en enkel het meerdere af te lossen? Blijkbaar kun je flink aflossen, dus ik vraag me af of de kleine buffer een bewuste keuze is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03:56
Members only:

Heb een tijdje geleden mijn bedrijf kunnen verkopen, daarvoor vrij weinig gespaard door telkens te investeren. Nu ik gewoon studerende ben, terwijl mijn ouders mijn studie betalen, kan ik alles wat ik verdien gewoon sparen. Ik heb in principe ook nu gewoon genoeg en heb geen behoefte in meer luxe spulletjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Trackerfire schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 22:41:
Members only:
Is dit jullie gezamenlijke inkomen? Aangezien jij nog in opleiding bent en je functie ook over het algemeen niet dusdanig veel opbrengt

Members only:

Sparen gaat eigenlijk naar mijn gevoel te langzaam. Totale netto inkomen ligt rond de 4750euro. Meer dan 1000euro pm sparen zou mogelijk moeten zijn maar lijkt niet echt te lukken. Ik geef het gat in de hand van mijn vriendin de schuld....

[ Voor 40% gewijzigd door thewizard2006 op 27-01-2016 13:29 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

thewizard2006 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 13:26:
[...]

Is dit jullie gezamenlijke inkomen? Aangezien jij nog in opleiding bent en je functie ook over het algemeen niet dusdanig veel opbrengt
Members only:

[ Voor 1% gewijzigd door Trackerfire op 27-01-2016 13:28 . Reden: typo ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:36
Meer dan 1000euro pm sparen zou mogelijk moeten zijn maar lijkt niet echt te lukken. Ik geef het gat in de hand van mijn vriendin de schuld....
Houdt eens bij waar je het aan uitgeeft.

Bij dubbeltje op zijn kant gaan mensen met 6000 netto nog nat. En als je nu met dat salaris zo weinig spaart, wat als er straks bijv een kleintje komt en er parttime gewerkt gaat worden.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
mhr-zip schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 07:20:
[...]

Bij dubbeltje op zijn kant gaan mensen met 6000 netto nog nat. En als je nu met dat salaris zo weinig spaart, wat als er straks bijv een kleintje komt en er parttime gewerkt gaat worden.
Alles op rijtje zetten en op papier vastleggen = dan ziet je vriendin de cijfers zwart op wit wat er gebeurt / gebeurd is met geld.

Dan gaat je vriendin heus wel erover nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
[...]

Heb ik ooit inderdaad wel eens gedaan. Maar is wellicht goed om dat weer eens te doen ja. Een kleintje of part time werken gaat voorlopig nog niet gebeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

[...]

Members only:

Sparen gaat eigenlijk naar mijn gevoel te langzaam. Totale netto inkomen ligt rond de 4750euro. Meer dan 1000euro pm sparen zou mogelijk moeten zijn maar lijkt niet echt te lukken. Ik geef het gat in de hand van mijn vriendin de schuld....
[...]

Inderdaad, Je zou toch zeggen dat ruim 2x een compleet modaal salaris toch wel genoeg zou moeten zijn om je vaste lasten van te betalen maar daar gaat er gewoon 3x modaal erdoorheen. Als je wilt sparen zou ik echt eens gaan kijken naar het uitgavenpatroon. Als je niet wilt sparen: Go right ahead maar met een dergelijk hoog inkomen zou 1000 euro echt een eitje moeten zijn om te sparen.

Even voor het idee: Als wij een dergelijk inkomen zouden hebben zouden we rond de 3.000 (!) euro per maand kunnen sparen.
Nu weet ik niet wat de woonsituatie is, hoe duur de auto's zijn elke maand etc, dat zal ongetwijfeld hoger liggen maar ik zou toch eens even de boel goed op een rijtje zetten. Ergens lekt geld weg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:34
Is alweer even geleden volgens mij dat ik een post gedaan heb, maar onderstaande mijn situatie:

Members only:

1,5 jaar terug gloednieuwe auto voor de vrouw gekocht en afgelopen jaar een motor inclusief toebehoren voor moi :) . Heeft ervoor gezorgd dat de buffer nog niet een stuk hoger is, maar ruim voldoende voor nu.
Ook wat leuke reisjes gemaakt en lekker wat weg gezet voor de kid(s) op hun eigen rekeningetjes.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 28-01-2016 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
nvm..

[ Voor 98% gewijzigd door Lasteraar op 09-03-2016 09:39 . Reden: laatma ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-09 14:32
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:51
[...]

Members only:

Tip: Boek direct na je storting van salaris 1250 over na spaarrekening en probeer met het resterende saldo eind van de maand te halen. Voor mij werkt dat erg goed. Overboeken naar spaarrekening geeft mij erg goed gevoel, daarentegen geld terugboeken van spaarrekening naar betaalrekening voor vaste lasten is vervelend.

Als je gewoon lekker aan het uitgeven bent en eind van de maand is het op, dan ga je inderdaad niet makkelijk sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
'Pay yourself first' dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Dit soort trucjes zouden voor sommige mensen kunnen werken, maar dan heb je toch nog niet de juiste mindset. Als je blijkbaar geld aan onnodige dingen gaat uitgeven als het op je betaalrekening staat en niet wanneer het op een spaarrekening staat, dan heb je je targets nog niet duidelijk genoeg gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:30

Don Quijote

El Magnifico

Henk007 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 16:14:
Dit soort trucjes zouden voor sommige mensen kunnen werken, maar dan heb je toch nog niet de juiste mindset. Als je blijkbaar geld aan onnodige dingen gaat uitgeven als het op je betaalrekening staat en niet wanneer het op een spaarrekening staat, dan heb je je targets nog niet duidelijk genoeg gesteld.
Beetje een dooddoener. Jezelf kennen lijkt me een uitstekende start. Wanneer je weet dat je getriggered wordt tot impulsaankopen wanneer je een teveel aan geld op je betaalrekening hebt, lijkt het me wel degelijk van een goede mindset getuigen door dit te onderkennen en er tegen op te treden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 16:28
DivWhis schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 17:23:
[...]

Beetje een dooddoener. Jezelf kennen lijkt me een uitstekende start. Wanneer je weet dat je getriggered wordt tot impulsaankopen wanneer je een teveel aan geld op je betaalrekening hebt, lijkt het me wel degelijk van een goede mindset getuigen door dit te onderkennen en er tegen op te treden.
Klopt, ik merk ook dat budgetteren beter gaat met verschillende rekeningen: ik maak dus zodra mijn salaris er is geld over voor alle vaste lasten naar een vaste laten rekening, spaargeld naar de spaar rekening, huishoudgeld en "speelgeld" naar weer 2 rekeningen. wat daarna overblijft (tussen 't hoogste en 't laagste per jaar kan een factor 2 a 3 zitten dankzij bonussen die onregelmatig komen) gaat naar de spaar rekening.

De huishoudrekening plan ik, de "speel rekening" hoef ik niet ter verantwoorden en gebruik ik om te sparen voor "speeltjes" spaarrekening is voor serieuze dingen :) In de vaste lasten zit al een klein stukje buffer voor onverwachte schommelingen (eigen risico zorg enzo) Zodra de ondergrens op de vastenlasten rekening te hoog wordt gaat dat ook naar de spaarekening. Voor sommige mensen heel moeilijk allemaal, voor mij werkt 't perfect. Alles gaat automatisch en ik heb maar 2 pasjes :) Ieder zo z'n eigen methode.

Members only: Ontopic reply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
ybos schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 15:25:
[...]

Tip: Boek direct na je storting van salaris 1250 over na spaarrekening en probeer met het resterende saldo eind van de maand te halen. Voor mij werkt dat erg goed. Overboeken naar spaarrekening geeft mij erg goed gevoel, daarentegen geld terugboeken van spaarrekening naar betaalrekening voor vaste lasten is vervelend.

Als je gewoon lekker aan het uitgeven bent en eind van de maand is het op, dan ga je inderdaad niet makkelijk sparen.
Doe ik al ;) Dit zou alleen wmb meer moeten kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:51
thewizard2006 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 18:52:
[...]

Doe ik al ;) Dit zou alleen wmb meer moeten kunnen zijn.
Dan bedrag gewoon opschroeven totdat je eind van de maand niet (makkelijk) meer haalt. Vervolgens de maand terugkijken en voor jezelf opmaken hoeveel "onzin" er gekocht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reteppd
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-05 17:44
Members only:

Mijn overzicht is puur mijn eigen situatie en geld van mijn partner is niet meegenomen. Wel hebben we allebei nog een studieschuld die groter is dan de totale buffer. Gelukkig is de rente gedaald naar niveau verwaarloosbaar.
Op dit moment werken we allebei fulltime en vult de buffer zich elke maand wat meer. Doel is om een huis te kunnen kopen met een hypotheek op 90% van de aankoopwaarde, waardoor de hypotheekrente lager moet kunnen worden. Waarschijnlijk moet voor die tijd nog een bruiloft betaald worden, dus genoeg om voor te sparen!
Ik moet zeggen dat met de huidige rente een huis kopen wel erg interessant is. Verderop in de straat staat een identiek huis (met betere keuken) te koop voor 200.000 euro. Wij betalen 850 huur. Als je uitgaat van een netto hypotheekrente van 1,2% (40% aftrek van 2%), komt je uit op een jaarlijkse netto rente van 2.400 euro=200 euro per maand.... Zelfs 6% kosten koper heb je er binnen anderhalf jaar uit tegenwoordig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:38
je vergeet het stukje aflossen en dat het moeilijk wordt om 2% voor 30 jaa rte krijgen maar klinkt wel interessant ;)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 00:44
We zien jullie binnenkort wel in 'een dubbeltje op z'n kant'. :)

Maar zonder gekheid op een stokje, wat koop je wel niet elke maand als je van zo'n bedrag nog geen 1.000 euro kunt sparen?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Snowwie schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 00:55:
[...]

We zien jullie binnenkort wel in 'een dubbeltje op z'n kant'. :)

Maar zonder gekheid op een stokje, wat koop je wel niet elke maand als je van zo'n bedrag nog geen 1.000 euro kunt sparen?
Nou zo erg is het nou ook weer niet :)
We kopen gezond eten. Dat is vaak al erg duur. Denk dat de boodschappen al snel 100-125euro per week zijn (ook wel champoo, vaatwastabletten etc erbij). We gaan eigenlijk 3x per jaar op vakantie (wintersport, grote vakantie en weekje weg naar de zon).
Mijn vriendin koop teveel kleren, dat wel. Verder is het redelijk normaal zou ik haast zeggen.
Pas ook wel een nieuwe combi oven aangeschaft en een nieuwe cv ketel en een nieuwe vaatwasser. Ook al snel 3000+ euro. Daarvoor de voortuin laten doen van 3000 euro. Oh en mijn telefoon ging kapot a 460euro (S6). Dat zijn wel de grootste investeringen van de laatste tijd.
Verder geen exhorbitante uitgave aan bijv elec/gas (150pm), internet/tv/telefonie (60pm), zorgverzekering (70+120pm).
Wat nog wellicht iets minder kan is de lunch op kantoor. Denk 4euro per dag voor mij. Maargoed, dat zet ook geen zoden aan de dijk. Denk dat het veelal ook de kleine dingetjes zijn. Avondje stappen 100 euro, keertje uit eten 80 euro, nieuwe kleding 100 euro, pianoles 120pm etc. Zal eens kijken of ik dit weekend een overzichtje kan maken.
Begrijp me niet verkeerd, we hebben het echt niet zwaar of slecht financieel gezien. Maar heb het idee dat er toch wat meer uit te halen moet zijn zonder teveel luxe en comfort op te geven.

[ Voor 7% gewijzigd door thewizard2006 op 30-01-2016 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hier doe ik het ook zo, maximaal spaar bedrag naar mijn spaarrekening als het salaris binnenkomt, daarnaast de boodschappen/huur/hypotheek/gemeenschappelijke kosten naar de gezamenlijke rekening. Vervolgens is er alleen nog maar een klein bedrag over, voornamelijk om een paar keer te tanken en mijn eigen vaste lasten... Wil ik uit eten, of iets duurders kopen, dan haal ik dat bedrag weer terug van de spaarrekening, tegenwoordig met een paar klikken gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
@ thewizard.

Als je wilt gaan sparen moet je toch echt eerst iets aan je mindset doen. Die 4 euro lunch per keer lijkt niet veel maar keer 21 werkdagen zit je 84 euro per maand = 1000 euro per jaar. Noem het maar niks.

Het is jouw geld en je moet vooral er mee doen wat je zelf wil maar 3000,- euro aan een voortuin uitgeven... daar heb ik echt nog nooit van gehoord dat iemand dat doet. Bij niemand. Dat zijn uitgaven waar je niet aan terugdenkt op je sterfbed, van 'goh wat had ik toen toch een mooie voortuin!'. Die reizen zijn dat uiteraard wel dus zou ik er ook vooral in houden.

125,- euro per week boodschappen (voor goed eten) vind ik niet veel, daar zit het hem niet in. Die kleren van je vriendin waarschijnlijk wel. Slechtere investering dan kleding kopen bestaan er niet, op het moment van het aanschaf is het eigenlijk al nauwelijks meer iets waard. Mijn vrouw koopt ook graag kleding, maar ook met een gezinsinkomen van 5000,- netto doet ze dat vooral bij de kringloop en tweedehandswinkels. Waar praktische nieuwe kleren voor het grijpen liggen voor een appel en een ei. (Dankzij types als jouw vrouw die het wel nog nieuw kopen, gelukkig ;) )

CV ketel, oven etc.. allemaal investeringen voor de komende 20 jaar, ook prima. Zo'n telefoon dan weer niet. Prima smartphones voor rond de 100 euro tegenwoordig. Internet/tv/telefonie voor 60,- dat kan ook voor de helft. (Besparing 12x30 = 360 euro per jaar). Avondje stappen doe ik graag en ik drink duur en niet weinig maar kom toch nooit verder dan 50,-. Schrap één derde van de etentjes, daar word je echt niet ongelukkiger van. Pianoles, ai, da's een dure. Maar cultuur moet er ook zijn, maakt het leven de moeite waard. Maar je moet (je moet natuurlijk helemaal niks ;) ) echt in jaren gaan denken bij kleine uitgaven. Kleine uitgaven bestaan eigenlijk niet als ze terugkerend zijn...

Just some thoughts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:13
EvaluationCopy schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 12:18:
Het is jouw geld en je moet vooral er mee doen wat je zelf wil maar 3000,- euro aan een voortuin uitgeven... daar heb ik echt nog nooit van gehoord dat iemand dat doet. Bij niemand. Dat zijn uitgaven waar je niet aan terugdenkt op je sterfbed, van 'goh wat had ik toen toch een mooie voortuin!'. Die reizen zijn dat uiteraard wel dus zou ik er ook vooral in houden.
3000 euro is inderdaad veel voor een voortuin, maar imo een betere investering dan een reis van 3000 euro.
Een voortuin kun je nog 20 jaar lang plezier van hebben, die reis slechts 2 weken en dan is het voorbij.
Pagina: 1 ... 12 ... 47 Laatste