Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:50

Arfman

Drome!

Maar in al die tijd viel het niet op dat je 2-3 keer per week eten moest weggooien? En dat dat gewoon geld kost? :P

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:52

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Verwijderd schreef op maandag 16 november 2015 @ 10:44:
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
In het kort: schrapen. Probeer zoals gezegd je uitgaven te beperken. Harde afspraken maken over boodschappen en budgetteren hebben mij altijd geholpen. Meer gebruik maken van de fiets. Kun je af en toe thuis werken? Geen A-merken meer kopen. Alles wat je overhoud draagt bij aan je buffer.

En wellicht zijn er andere bronnen van inkomsten. Krijg je reiskostenvergoeding via je werk? Kom je als bewoner van een stad in aanmerking voor kortingen (op parkeren, hobby's/sport die je wilt blijven beoefenen, evenementen die je toch al gaat bezoeken)?

De komende maanden worden lastig maar dat komt omdat je jezelf net iets groots "cadeau" hebt gedaan; een huis met nieuwe meubels. Dus de komende tijd heb je helaas even geen andere bonus meer. Ga de komende tijd wat euro's per maand opzij zetten om te sparen voor leuke dingen, bijvoorbeeld voor de zomervakantie. Budgetteer en maak inzichtelijk wat je kunt overhouden: http://www.youneedabudget.com/method

[kleine duiding]
Ik heb meerdere jaren op een vergelijkbaar budget geleefd in Utrecht. Het geluk was dat ik samen heb gewoond maar nog was het door omstandigheden geen vetpot. Denk aan situaties waarin we geconfronteerd werden met reparatiegevoelige auto's, gezondsklachten, en de nodige problemen met werk.

[ Voor 12% gewijzigd door DUX op 17-11-2015 17:05 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Arfman schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 15:05:
Maar in al die tijd viel het niet op dat je 2-3 keer per week eten moest weggooien? En dat dat gewoon geld kost? :P
We gaan behoorlijk off topic, maar ja het viel op maar pasten ons "boodschappenritme" hier niet op aan.
Zonde van het geld natuurlijk, maar we hadden nu ook niet het idee dat we andere dingen hebben moeten laten. Beetje arrogant wellicht, maar helaas we de realiteit van toen

Nu gooien we bijna niks meer weg
Vlees kopen we in de aanbieding en vriezen we in
Luiers kopen we massaal in wanneer het met 50% korting is
Restantjes van de vorige dag vriezen we in of eten we de volgende dag

Overigens zijn aanbiedingen een luxe iets. Als je net de maand rond kan komen, kan je niet wat extra vlees/luiers/etc kopen
Pas als je geld "overhebt" kan je jezelf permiteren om de aanbiedingen "in te slaan"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayne
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-05 09:29
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Vayne op 18-11-2015 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Tip: betaal komend jaar de zorgverzekering vooruit, dat scheelt (bij Zilveren Kruis) 3% per jaar. Dat is in vergelijking met de bank 5x zoveel rendement. :)

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Vayne schreef op woensdag 18 november 2015 @ 15:16:
Members only:
Hoe sneller je je hypotheek aflost hoe beter, echter dat valt niet een 2e keer te lenen als je in de knel komt.

Ik zou mezelf niet prettig voelen bij een dergelijke kleine buffer gezien de grote werkloosheid en gebrek aan banen voor degene met onze leeftijd. Te grote kans dat als je je baan verliest, je voor langere tijd inkomen mist (of in elk geval met lager inkomen door moet). Daarbij neem je op deze manier ook geen voorziening op voor woning onderhoud (vuistregel is 1% van de woningwaarde per jaar opzij zetten).

Geen idee wat je nu per maand overhoud, gezien je HBO hebt gedaan zal dat 400-500 per maand zijn? Mooie opzet zou dan zijn om een 150 per maand weg te zetten voor alle 3 de grote potjes: 150/maand woningonderhoud, 150/maand buffer te vergroten en 150/maand hypotheek aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 10:21

Barrycade

Through the...

Met een flat neem ik aan dat je een VVE hebt dus dan hoef je ook niet geld extra te reserveren voor onderhoud (als de VVE tenminste actief is).

En met een huidige hypotheek los je toch als sowieso af? Ik heb nog een aflossingsvrije hypotheek maar die zal je waarschijnlijk niet hebben.

Je buffer is volgens het Nibud voldoende voor jouw situatie (ik heb even aangenomen dat je geen auto had) Dus je bent vrij om eventueel extra buffer in doel te steken wat je goed dunkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:13
iApp schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 14:41:
Tip: betaal komend jaar de zorgverzekering vooruit, dat scheelt (bij Zilveren Kruis) 3% per jaar. Dat is in vergelijking met de bank 5x zoveel rendement. :)
Als je het zo stelt is het haast jammer dat je maar +/-1k aan zorgverzekering mag inleggen per jaar.
Betaal dan ook in december, scheelt je 1,2% VRH, in totaal 7x meer rendement dan op je spaarrekening!

[ Voor 12% gewijzigd door Het Fantoom op 20-11-2015 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Het Fantoom schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 16:29:
[...]

Als je het zo stelt is het haast jammer dat je maar +/-1k aan zorgverzekering mag inleggen per jaar.
Betaal dan ook in december, scheelt je 1,2% VRH, in totaal 7x meer rendement dan op je spaarrekening!
Misschien kun je dit ook bij je energierekening doen (en vragen of je 1% á 2% voordeel mag). Dat scheelt ook weer op de vermogensbelasting. :)

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Members only:
Hoe heb je deze buffer bepaald? Ik vind hem persoonlijk aan de krappe kant, maar ik woon ook in mijn eentje dus draag alle risico's alleen. Bij het Nibud kun je je optimale buffer uitrekenen. Hier staan overigens mijn buffergegevens: Gizz in "Hoeveel buffer heeft de gemiddelde GoT'er?"

Wat betreft leningen en hypotheken aflossen: Het ligt er helemaal aan welke kosten je hierbij hebt, je noemt geen percentages. Ik los zelf mijn hypotheek niet versnelt af omdat het met mijn hypotheekrente (3,5%) en de aftrekbaarheid daarvan totaal niet opweegt tegen het rendement dat ik op de beurs behaal. Met andere woorden: ik kan mijn geld voorlopig beter niet in aflossen stoppen, nog even los van de flexibiliteit die je opgeeft door het geld vast te zetten in je huis.
Ook hiervoor zijn makkelijke tools te vinden, zoals Hypotheek aflossen of niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 20-11-2015 17:07 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 00:44
iApp schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 14:41:
Je hebt meer rendement als je 5k investeert in zonnepanelen.

Geld op de bank levert niets meer op, zonnepanelen daarentegen wel.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Snowwie schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 17:14:
[...]

Je hebt meer rendement als je 5k investeert in zonnepanelen.

Geld op de bank levert niets meer op, zonnepanelen daarentegen wel.
Nou vertel. :) Met zelfs een beetje subsidie is op het moment dat je kiet speelt het paneel al 'versleten'. Dit hebben meerdere onderzoeken uitgewezen. Het is wel zo dat ze nog iets opbrengen dan maar het rendement is na een jaar of 10 vaak zo laag geworden dat het bijna geen zin meer heeft...

Nee ik heb zelf het spaargeld wat ik had (2 jaar gehuurd gezeten) geïnvesteerd in een appartement. Goeie 12k eigen geld bij de hypotheek en bijkomende kosten gestoken en een 5k in wat inrichting en stucwerk, tegels, schilderwerk, etc. Verder nog een 3 jaar jonge auto gekocht met het doel om direct wat te besparen.

Beetje spaargeld wat ik nu heb is echt niet veel meer. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 14:43
Joopieboy schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 17:19:
...Het is wel zo dat ze nog iets opbrengen dan maar het rendement is na een jaar of 10 vaak zo laag geworden dat het bijna geen zin meer heeft...
De meeste fabrikanten bieden gewoon een vermogensgarantie van 90% na 10 jaar en 80% na 20 jaar.
Versleten zijn ze dan dus nog lang niet.
(Voorbeeld http://www.zondag-solar.nl/service.php )
Meeste rekenvoorbeelden komen geloof ik eerder op een jaar of 7 uit voor terugverdientijd, daarna dus volop rendement, met enige verwachte kost het vervangen van de omvormer na een jaar of 10.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat is al een heel stuk beter als dat ik kende, ik las dat en moest wel lachen om die opmerking maar kennelijk loop ik al behoorlijk achter haha. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Een goede set zonnepanelen heeft een mooi financieel rendement, zeker vergeleken met de huidige spaarrentes. Het is daarnaast ook een veilige investering én je krijgt de BTW terug van de belastingdienst.. Eigenlijk is het financieel onhandig om de aanschaf niet te doen als je het geld er wel voor hebt, het anders op een spaarrekening zet, een geschikt huis hebt en er de komende jaren zeker blijft wonen.

Hier ook een mooie set van ongeveer 4000 ex. BTW op het dak laten leggen toen ik mijn huidige woning kocht. Bij mij komt er ook nog eens bij dat ik over die €4000 de komende jaren geen VRH hoef te betalen die ik wel betaald zou hebben als ik het had belegd of gespaard. In mijn geval levert de investering daardoor tot op heden nog eens 1,2% extra rendement op.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
iApp schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 16:46:
[...]

Misschien kun je dit ook bij je energierekening doen (en vragen of je 1% á 2% voordeel mag). Dat scheelt ook weer op de vermogensbelasting. :)
Energiemaatschappijen doen dit niet. Andere verzekeringen (schade, leven) soms wel overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

BastaRhymez schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 14:47:
[...]

Off topic:
Bij ons kwam het gewoon omdat we haalden waar we zin in hadden en niet keken naar wat er bijv in de aanbieding is/was. Ook kochten we vaak te veel, waardoor we soms een hoop weg moesten gooien (vergeten in te vriezen)

Nu letten we er beter op, maar kan nog steeds een stuk minder. Doen ong 80-90% van de boodschappen bij dezelfde (dure) winkel.

Gelukkig hoeven wij niet op "de kleintjes" te letten en vinden wij het zo prima. Alhoewel het soms wel kriebelt om er wat meer naar te kijken en er nog eens 50 tot 100 euro op te bezuinigen
Klinkt heel herkenbaar. Wij hebben nu al een tijdje zo'n wekelijkse box, hoewel ik vaak hoor dat dat erg duur is, zijn wij er juist op vooruit gegaan. Ipv 2 x per week uit eten halen we nu uit die box.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soulfix
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 02:39:
[...]
Klinkt heel herkenbaar. Wij hebben nu al een tijdje zo'n wekelijkse box, hoewel ik vaak hoor dat dat erg duur is, zijn wij er juist op vooruit gegaan. Ipv 2 x per week uit eten halen we nu uit die box.
Fijn, dat klinkt inderdaad al als een grote vooruitgang. Hoeveel kost zo'n box?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanush
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-06 09:30

Amanush

Saai persoon.

Members only:

Ik zie mensen van 18 die 5000 EUR hebben gebufferd, moet nog ff doorbufferen dus!

[ Voor 5% gewijzigd door Amanush op 21-11-2015 12:04 ]

Ga tot de luiaard, gij mier! Zie haar wegen en wordt wijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Soulfix schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 09:11:
[...]

Fijn, dat klinkt inderdaad al als een grote vooruitgang. Hoeveel kost zo'n box?
50 euro voor 5 gerechten, 2 persoons. Dus een complete gezonde en gevarieerde maaltijd voor 5 eur pp. Tevens voorkom je ook dat je allerlei onnodige dingen uit de supermarkt meeneemt als chips enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Maar je moet dan toch alsnog brood, drinken, beleg, etc kopen in de supermarkt? Dus dan kan je alsnog onnodige dingen meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:05
Gewoon bestellen. Kun je thuis op je gemak alle aanbiedingen door op je tablet of pc en je komt nooit met overbodige spullen thuis. Sinds we bestellen (bij de Ah nota bene) zijn de wekelijkse boodschappen zo'n 30 euro omlaag gegaan.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-09 10:56
Members only:

[ Voor 11% gewijzigd door ikwilwp8 op 21-11-2015 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sissors schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 12:23:
Maar je moet dan toch alsnog brood, drinken, beleg, etc kopen in de supermarkt? Dus dan kan je alsnog onnodige dingen meenemen.
Brood halen we bij de bakker, beleg en melk 1x per week en wasmiddel ed 1x per maand bij de supermarkt.
Zelf koken en niet teveel extra's meenemen uit de supermarkt of buiten de deur eten is nog altijd goedkoper natuurlijk, maar ik ben bereid om voor een beetje gemak en discipline te betalen.

[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 22-11-2015 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaleVis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-07-2024
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewoudb
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:22
Members only:
x

Binnenkort gaan weer de jaarlijkse lasten eraf, verzekeringen e.d. betaal ik per jaar.
Bufferen en sparen voor dingen gaan overigens gewoon samen. Zolang ik het hoognodige kan kopen als iets kapot gaat dan is dat voor mijn voldoende.

[ Voor 13% gewijzigd door Ewoudb op 22-11-2015 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayne
  • Laatst online: 20-05 09:29
Xanaroth schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 15:04:
[...]

Hoe sneller je je hypotheek aflost hoe beter, echter dat valt niet een 2e keer te lenen als je in de knel komt.

Ik zou mezelf niet prettig voelen bij een dergelijke kleine buffer gezien de grote werkloosheid en gebrek aan banen voor degene met onze leeftijd. Te grote kans dat als je je baan verliest, je voor langere tijd inkomen mist (of in elk geval met lager inkomen door moet). Daarbij neem je op deze manier ook geen voorziening op voor woning onderhoud (vuistregel is 1% van de woningwaarde per jaar opzij zetten).

Geen idee wat je nu per maand overhoud, gezien je HBO hebt gedaan zal dat 400-500 per maand zijn? Mooie opzet zou dan zijn om een 150 per maand weg te zetten voor alle 3 de grote potjes: 150/maand woningonderhoud, 150/maand buffer te vergroten en 150/maand hypotheek aflossen.
Members only:
Barrycade schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 15:42:
Met een flat neem ik aan dat je een VVE hebt dus dan hoef je ook niet geld extra te reserveren voor onderhoud (als de VVE tenminste actief is).

En met een huidige hypotheek los je toch als sowieso af? Ik heb nog een aflossingsvrije hypotheek maar die zal je waarschijnlijk niet hebben.

Je buffer is volgens het Nibud voldoende voor jouw situatie (ik heb even aangenomen dat je geen auto had) Dus je bent vrij om eventueel extra buffer in doel te steken wat je goed dunkt.
Members only:
Gizz schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 17:04:
[...]

Hoe heb je deze buffer bepaald? Ik vind hem persoonlijk aan de krappe kant, maar ik woon ook in mijn eentje dus draag alle risico's alleen. Bij het Nibud kun je je optimale buffer uitrekenen. Hier staan overigens mijn buffergegevens: Gizz in "Hoeveel buffer heeft de gemiddelde GoT'er?"

Wat betreft leningen en hypotheken aflossen: Het ligt er helemaal aan welke kosten je hierbij hebt, je noemt geen percentages. Ik los zelf mijn hypotheek niet versnelt af omdat het met mijn hypotheekrente (3,5%) en de aftrekbaarheid daarvan totaal niet opweegt tegen het rendement dat ik op de beurs behaal. Met andere woorden: ik kan mijn geld voorlopig beter niet in aflossen stoppen, nog even los van de flexibiliteit die je opgeeft door het geld vast te zetten in je huis.
Ook hiervoor zijn makkelijke tools te vinden, zoals Hypotheek aflossen of niet.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Vayne schreef op maandag 23 november 2015 @ 09:11:
[...]

Members only:
150/maand lijkt veel, maar over een periode van zeg 20 jaar valt dat enorm tegen. In de tijd komt er namelijk vrijwel gegarandeerd 1x groot onderhoud bij zoals nieuwe keuken/badkamer a 20k totaal. Dat alleen al is 80 euro/maand. Dan heb je nog niet eens de rest van de woning meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Xanaroth schreef op maandag 23 november 2015 @ 09:14:
[...]

150/maand lijkt veel, maar over een periode van zeg 20 jaar valt dat enorm tegen. In de tijd komt er namelijk vrijwel gegarandeerd 1x groot onderhoud bij zoals nieuwe keuken/badkamer a 20k totaal. Dat alleen al is 80 euro/maand. Dan heb je nog niet eens de rest van de woning meegenomen.
Een nieuwe keuken of badkamer hoeft natuurlijk bij lange na geen 10k per stuk te kosten, al helemaal niet in een flat. Ik denk dat je erg veilig zit als je zoiets elke maand overhoudt voor onderhoud, mits je een actieve VVE hebt (zoals bij hem het geval is). Verder kan je denken aan muren, plafonds en vloeren, maar ook daar variëren de kosten van een paar honderd euro tot duizenden euro's, afhankelijk van je voorkeuren en de staat van het object. Niet roken is hierbij ook nog eens een kostendempende factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
finsdefis schreef op maandag 23 november 2015 @ 09:36:
[...]

Een nieuwe keuken of badkamer hoeft natuurlijk bij lange na geen 10k per stuk te kosten, al helemaal niet in een flat. Ik denk dat je erg veilig zit als je zoiets elke maand overhoudt voor onderhoud, mits je een actieve VVE hebt (zoals bij hem het geval is). Verder kan je denken aan muren, plafonds en vloeren, maar ook daar variëren de kosten van een paar honderd euro tot duizenden euro's, afhankelijk van je voorkeuren en de staat van het object. Niet roken is hierbij ook nog eens een kostendempende factor.
Ik zeg ook zoals, in totaalplaatjes denken. Punt is dat je sneller door die 150/maand heen gaat dan je je oorspronkelijk voor kunt stellen.

Verder is een actieve VVE niet gelijk aan een gezonde VVE. Daar zit een significant verschil tussen wat betreft je portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:35
zal toch eens per jaar een vergadering zijn van de VVE? maar is wel van essentieel belang om er achter te komen of de VVE gezond is.
Als het gezond is zal het misschien ook wel sneller acteren op onderhoudsissues.
Een niet gezonde VVE heeft dan al moeite om prioriteiten te stellen en de financien rond te krijgen....

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0utje89
  • Laatst online: 13-07 15:29
Ook maar even een lijstje maken:

Members only:

Afgelopen jaren is mijn buffer gelijk gebleven, heb dan wel een huis, terrasoverkapping, auto en zonnepanelen aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joukea
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 18:31
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:34
Joukea schreef op maandag 23 november 2015 @ 18:44:
Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechHunter
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 20:13
GeeMoney schreef op zondag 29 november 2015 @ 21:45:
[...]

Members only:
Ik gok dat zijn rente bij DUO (nog) lager is dan zijn spaarrente. Dan is aflossen geen goed idee want; tijd = geld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanush

Amanush

Saai persoon.

Hebben jullie toevallig nog tips voor het bufferen voor scholieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 02:39:
[...]
Niet zo dat gek dat je er op vooruit gaat als je uit eten vervangt door thuis eten, ook al pak je dan de duurdere variant _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggror
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-08 15:27
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:44

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Amanush schreef op maandag 30 november 2015 @ 00:18:
Hebben jullie toevallig nog tips voor het bufferen voor scholieren?
Je gaat nog veel geld nodig hebben voor je studie/uit huis gaan/eerste auto om te kunnen gaan werken/samenwonen.

Zet dus geld opzij dat je kunt missen. Al is het iedere maand 50 euro, dan is dat toch 600 euro per jaar. Als je vroeg begint met het aanleren van die spaardiscipline, is dat later ook alleen maar makkelijker.

Verder is het natuurlijk altijd verstandig om verantwoordelijk met je geld om te gaan. Koop alleen iets als je het kunt betalen (maw: als je er voor gespaard hebt). Het is niet direct van toepassing (gok ik) om x of y maanden zonder inkomen vooruit te kunnen, zeker niet als je nog thuis woont. Dus voorlopig zou ik vooral zeggen: doe je best om te sparen. Je gaat dat nog nodig hebben.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sounderr
  • Laatst online: 21-01-2022
Members only:

Heb ondertussen al best een aardige buffer opgebouwd voor 'later', alleen zit toch wel wat in mijn maag wat ermee te doen. De Rabobank (steel-o-bank) heeft in anderhalf jaar tijd de rentes teruggebracht van rond de 2,1% naar 0,8%, plus omdat ik met mijn buffer boven een bepaalde treshold zit (meen 24k) moet ik er nu zelfs belasting over gaan betalen. Wil eigenlijk wel iets gaan doen, wellicht beleggen, maar ben een complete leek op dat gebied. Iemand anders nog tips wat ik met ong. 5k kan doen? Onlangs al een nieuwe auto gekocht, woon nog prima, heb geen idee. Luxeprobleem (en fijn dat 'ie er is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-09 10:15
Sounderr schreef op maandag 30 november 2015 @ 12:15:
Members only:

Heb ondertussen al best een aardige buffer opgebouwd voor 'later', alleen zit toch wel wat in mijn maag wat ermee te doen. De Rabobank (steel-o-bank) heeft in anderhalf jaar tijd de rentes teruggebracht van rond de 2,1% naar 0,8%, plus omdat ik met mijn buffer boven een bepaalde treshold zit (meen 24k) moet ik er nu zelfs belasting over gaan betalen. Wil eigenlijk wel iets gaan doen, wellicht beleggen, maar ben een complete leek op dat gebied. Iemand anders nog tips wat ik met ong. 5k kan doen? Onlangs al een nieuwe auto gekocht, woon nog prima, heb geen idee. Luxeprobleem (en fijn dat 'ie er is).
Misschien een huis kopen???
Huizenprijzen zijn nu prima en de rente staat laag.
Edit; 5k is daar wel net te weinig voor :P

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanush

Amanush

Saai persoon.

DrivinUCrazy schreef op maandag 30 november 2015 @ 12:09:
[...]

Je gaat nog veel geld nodig hebben voor je studie/uit huis gaan/eerste auto om te kunnen gaan werken/samenwonen.

Zet dus geld opzij dat je kunt missen. Al is het iedere maand 50 euro, dan is dat toch 600 euro per jaar. Als je vroeg begint met het aanleren van die spaardiscipline, is dat later ook alleen maar makkelijker.

Verder is het natuurlijk altijd verstandig om verantwoordelijk met je geld om te gaan. Koop alleen iets als je het kunt betalen (maw: als je er voor gespaard hebt). Het is niet direct van toepassing (gok ik) om x of y maanden zonder inkomen vooruit te kunnen, zeker niet als je nog thuis woont. Dus voorlopig zou ik vooral zeggen: doe je best om te sparen. Je gaat dat nog nodig hebben.
Dank voor het advies. Ik ga proberen meer te bufferen. Ik heb een bedrijfje, dus ik heb gelukkig de mogelijkheid om te sparen.

Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Members only:

Heb dus plat gezegd helemaal nix :(

Heb niets te klagen over m'n salaris, maar gaat gewoon iedere maand op aan huur, rekeningen, etc, snap echt niet hoe alleenstaanden een huis zouden moeten kunnen kopen, volgens mij kan dat gewoon niet, of ik doe iets heel erg verkeerd?

Had trouwens eerst wel een buffer van een paar duizend (beter dan nix) maar dat is op gegaan toen ik een paar maanden thuis zat en ik minder uitkering kreeg dan ik dat ik huur betaal (kreeg iets van 570 de maand, huur is 630) :(

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2015 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:56
Heb niets te klagen over m'n salaris, maar gaat gewoon iedere maand op aan huur, rekeningen, etc, snap echt niet hoe alleenstaanden een huis zouden moeten kunnen kopen, volgens mij kan dat gewoon niet, of ik doe iets heel erg verkeerd?
Iets verkeerd is een groot woord, want als jij gewoon tevreden bent met hetgeen je hebt dan is daar niets mis mee. Wel zal je denk ik genoeg kunnen besparen als je eens echt kritisch naar je uitgaven kijkt. Denk bijvoorbeeld aan abbonnementen, welke stiekem veel geld slurpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op maandag 30 november 2015 @ 14:12:
snap echt niet hoe alleenstaanden een huis zouden moeten kunnen kopen, volgens mij kan dat gewoon niet, of ik doe iets heel erg verkeerd?
Ik heb ruim een jaar geleden, toen ik 28 was, in mijn eentje een ééngezinswoning gekocht (met tuin en zo) in Amsterdam. En ik werk 'maar' 4 dagen per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:13
Vanuit het huis van je ouders? Als je niet een grootte pot spaargeld hebt kun je niet zomaar 2ton lenen voor een ééngezinswoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-05 23:07
Leeftijd: 29
Opleiding(en): MBO
Huidige functie: Consultant

Type woning: Maisonette
Koop/huur: Koop
Partner: Nee
Kinderen: Nee

Bank: Rabo
Rentepercentage: Lol, wut
Totale buffer: 0

Als ik zo al die berichten lees word ik depressief. Een 19 jarige met bjina 20k op de bank? Ik heb nooit in m'n leven meer bezit dan 3000 maximaal.

Moet hierbij wel vermelden (ter verdediging) dat ik afgelopen zomer een huis heb gekocht. Daar zit natuurlijk ook veel geld in.

[ Voor 14% gewijzigd door B00st3r op 30-11-2015 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

DJ-Promo schreef op maandag 30 november 2015 @ 15:04:
Vanuit het huis van je ouders? Als je niet een grootte pot spaargeld hebt kun je niet zomaar 2ton lenen voor een ééngezinswoning.
Daarvoor gehuurd. Ik ben al een tijdje uit huis :P
Mijn hypotheek is overigens €175.000 en je hoeveelheid spaargeld heeft niets te maken met hoeveel je kunt lenen.

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 30-11-2015 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gizz schreef op maandag 30 november 2015 @ 14:59:
[...]

Ik heb ruim een jaar geleden, toen ik 28 was, in mijn eentje een ééngezinswoning gekocht (met tuin en zo) in Amsterdam. En ik werk 'maar' 4 dagen per week.
Hogader schreef op maandag 30 november 2015 @ 14:16:
[...]

Iets verkeerd is een groot woord, want als jij gewoon tevreden bent met hetgeen je hebt dan is daar niets mis mee. Wel zal je denk ik genoeg kunnen besparen als je eens echt kritisch naar je uitgaven kijkt. Denk bijvoorbeeld aan abbonnementen, welke stiekem veel geld slurpen.
Oke bizar, dan doe ik zeer waarschijnlijk iets niet goed, zal inderdaad eens naar mn abbonementen etc gaan kijken, dank voor de tip (want nee, tevreden is anders :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
De grote vraag is natuurlijk hoeveel je ongeveer verdient per maand. En dan zou ik beginnen niet zozeer specifiek naar abbo's te kijken (hoewel belangrijk, want ze komen elke maand weer terug), maar in het algemeen een lijstje te maken waar je geld elke maand naartoe gaat.

En dan heb je daar buiten ook nog zaken die wat opleveren, zoals elk jaar van energieleverancier wisselen levert je een 150 euro ofzo op per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05-09 13:48
Ja ik ben jaloers blijkbaar, maar krijgt het grootste deel van de tweakers hun huis van ouders? hoe hou je in hemelsnaam als 26 jarige ~29k "over"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Sniffels schreef op maandag 30 november 2015 @ 15:17:
Ja ik ben jaloers blijkbaar, maar krijgt het grootste deel van de tweakers hun huis van ouders? hoe hou je in hemelsnaam als 26 jarige ~29k "over"
Work hard - play not.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik vat het altijd samen als geen geld uitgeven aan dingen die je niet nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
Nou een huis kopen, nieuwe keuken, auto is ook erg handig om naar werk te komen, "gewoon" op vakantie.. tja als ik al die dingen achterwege had gelaten, en thuis naar het kale behang ga kijken in het weekend, red ik het wellicht ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-09 11:48

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
29k minder uitgeven dan je binnen krijgt.

Er komen bedragen hier langs waarbij ik er wel vanuit ga dat de ouders (of erfenis) een (flinke) rol hebben gespeeld. Echter dan nog steeds hadden genoeg andere van dat geld direct een nieuwe auto gekocht.

Maar 29k als 26 jarige is echt niet iets waarvoor je hulp van je ouders nodig hebt. Al zijn er ook dan randvoorwaarden die 1 op 1 vergelijken lastig maken (hoeveel inkomsten, welke regio (huizen/huur prijzen), samenwonen of alleen, etc.

Ik weet niet of een pakje per dag roken erg veel is, maar als je daar vanuit gaat kost roken je zo'n 2200 euro per jaar. Oftewel je hebt al bijna je 29k bij elkaar gespaard als je niet rookt vanaf je 16e. Gezien dat mensen ook die hobby kunnen betalen, kan je dus 29k ook sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Verwijderd schreef op maandag 30 november 2015 @ 15:10:
[...]

[...]

Oke bizar, dan doe ik zeer waarschijnlijk iets niet goed, zal inderdaad eens naar mn abbonementen etc gaan kijken, dank voor de tip (want nee, tevreden is anders :+ )
Excelletje maken met inkomsten/uitgaven. Zal je verbazen hoeveel geld je uitgeeft aan meuk die niet nodig is, of dat je 2 keer verzekerd blijkt voor hetzelfde. Althans, dat zie ik wekelijks in "Een dubbeltje op z'n kant" en bij wat vrienden :X

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:53

_Apache_

For life.

Gizz schreef op maandag 30 november 2015 @ 15:09:
[...]

Daarvoor gehuurd. Ik ben al een tijdje uit huis :P
Mijn hypotheek is overigens €175.000 en je hoeveelheid spaargeld heeft niets te maken met hoeveel je kunt lenen.
Overigens kun je wel een deel spaargeld inleggen om de kop van je hypotheek af te halen. Of dat handig is hangt van allerlei dingen af. Maar mijn broer heeft 15k direct ingelost bij zijn hypotheek.
Waardoor de opbouw van zijn hypotheek een vliegende start maakte, en hij hoefde geen vermogensbelasting meer te betalen.

En zulke bedragen, als je thuis woont en (fulltime) werkt groeit de buffer al gauw met 10-15K per jaar.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 30 november 2015 @ 15:10:
[...]

[...]

Je abonnementen hebben er weinig mee te maken. Je huurt nu een appartement, waarschijnlijk zal je aan een hypotheek niet heel veel meer kwijt zijn. Daarnaast bouw je daarmee al een buffer op, en nu gooi je je geld weg.

[edit]Zie dat je 630 aan huur betaald, voor 630 euro per maand kan je 190.000 lenen. Het enige probleem is wel dat je genoeg inkomsten moet hebben om hiervoor in aanmerking te komen, zo'n 42000/jaar. Naar mijn mening wel erg veel, maar goed.

[ Voor 22% gewijzigd door Aikon op 30-11-2015 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
Sommige mensen kunnen nou eenmaal beter sparen blijkbaar (en verdienen meer + goedkopere regio). Als ik al geld per maand kan wegzetten dan ben ik al blij, al is het 200euro.

En ookal had ik 15k, dan heb ik nog zat klusjes in huis (badkamer, nieuw glaswerk, CV inbouwen, upgrade PC, upgrade TV etc etc)

[ Voor 27% gewijzigd door Sniffels op 30-11-2015 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-11-2021
Aggror schreef op maandag 30 november 2015 @ 11:51:
Members only:
Hoe werkt dat systeem met studieleningen eigenlijk in Nederland? Hier in België kennen we dat niet.

Ik kan het me zelf niet eens voorstellen. Als student met een alleenstaande moeder met een laag inkomen betaalde ik €100 per jaar aan inschrijvingsgeld (hogeschool, maar dat maakt niet uit: het is €100 op elke hogeschool/universiteit). Daarnaast nog ongeveer €150 per jaar voor een treinabonnement en dan nog een €300 per jaar aan boeken.

In totaal dus €550 per jaar aan kosten. Ik kreeg echter een studiebeurs (dat is geen lening, dat geld krijg je gewoon) van €2100 per jaar van de overheid.

Als ik het goed begrijp studeerde jij dus af met meteen €16.000 schuld om maandelijks af te betalen? Dat zal ook vast hard motiveren om te starten met werken...

[ Voor 25% gewijzigd door Bv202 op 30-11-2015 16:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrinsPils
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:11
Tja, ik snap je wel Sniffels. Ook ik kijk hier jaloers naar buffers van enkele tienduizenden euro's op jonge leeftijd. Ik kan precies m'n huur betalen, leuke dingen doen en op vakantie, maar ben me er wel degelijk van bewust dat ik meer kan (en moet) sparen. Echter, ik ben nog jong (25), vriendin studeert nog en dus heb ik niemand om kosten mee te delen. Nu ben ik net verhuisd en kan m'n auto (weer) naar de garage, dus dat hakt er ook in.

Aan de andere kant, ik heb nergens schulden. Geen studieschuld, hypotheek of schuld bij ouders. Dit vind ik persoonlijk ook wat waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tja het is gewoon laten van alle dingen die je niet nodig hebt.

Wij hebben ons uitgave patroon aangepast op mijn salaris alleen. Alles wat mijn vrouw verdient gaat direct op de spaarrekening.
Ze werkt part-time en verdient hooguit 6k per jaar (netto).

Met enkele financiële meevallertjes zoals BD teruggaven etc kunnen we toch wel 8k per jaar sparen.

Als we luxe dingen willen doen zoals vakanties, nieuw bed of bankstel etc gaat dit wel van deze 8K af.
Mijn loon is voor 90% bedoeld voor vaste lasten en eerste levensbehoeften (eten, kleding etc).

En we leven heus niet somber, alleen moet je wel bewuste keuzes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsPils
  • Laatst online: 23:11
Verwijderd schreef op maandag 30 november 2015 @ 16:20:
Tja het is gewoon laten van alle dingen die je niet nodig hebt.

Wij hebben ons uitgave patroon aangepast op mijn salaris alleen. Alles wat mijn vrouw verdient gaat direct op de spaarrekening.
Ze werkt part-time en verdient hooguit 6k per jaar (netto).

Met enkele financiële meevallertjes zoals BD teruggaven etc kunnen we toch wel 8k per jaar sparen.

Als we luxe dingen willen doen zoals vakanties, nieuw bed of bankstel etc gaat dit wel van deze 8K af.
Mijn loon is voor 90% bedoeld voor vaste lasten en eerste levensbehoeften (eten, kleding etc).

En we leven heus niet somber, alleen moet je wel bewuste keuzes maken.
Juist. Echter scheelt het heel veel per situatie. Stel je voor dat je vriendin niet had gewerkt, maar fulltime had gestudeerd. En slechts een bijbaantje had gehad om haar eigen onkosten te dekken. Dat maakt het voor jou meteen ook veel lastiger om te sparen.

Als ik kijk naar mijn situatie, dit is echt iets dat best wel roet in het eten gooit als het om sparen gaat. Voor tweeverdieners is het (bijna) twee keer zo makkelijk om geld opzij te zetten. Niet dat ik niets opzij kan zetten, maar het is wel het verschil tussen bijvoorbeeld 4k/jaar of 12k/jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sounderr
  • Laatst online: 21-01-2022
Sissors schreef op maandag 30 november 2015 @ 15:37:
[...]

29k minder uitgeven dan je binnen krijgt.

Er komen bedragen hier langs waarbij ik er wel vanuit ga dat de ouders (of erfenis) een (flinke) rol hebben gespeeld. Echter dan nog steeds hadden genoeg andere van dat geld direct een nieuwe auto gekocht.

Maar 29k als 26 jarige is echt niet iets waarvoor je hulp van je ouders nodig hebt. Al zijn er ook dan randvoorwaarden die 1 op 1 vergelijken lastig maken (hoeveel inkomsten, welke regio (huizen/huur prijzen), samenwonen of alleen, etc.
Vanaf m'n 14e gewerkt, altijd vanuit huis meegekregen als je x bedrag binnenkrijgt zet je weg wat je niet nodig hebt, en voila. Verdien niet belachelijk veel, heb ook niet al te veel hulp gehad van ouders (her en der kleine gift). Woon wel goedkoop (minder dan 500e per maand) dus vaste lasten liggen laag. Ook zoiets als geen telefoon van 60e in de maand maar 11e SIM only abbonement scheelt al veel, heb nooit een toestel bij abbonement gehad.

Maar nogmaals, wat zijn interessante zaken om naar te gaan kijken? Heb gewoon hekel aan het feit dat ik vanaf dit jaar eigenlijk moet gaan betalen om m'n buffer te hebben, zwaar lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
B00st3r schreef op maandag 30 november 2015 @ 15:07:
Leeftijd: 29
Opleiding(en): MBO
Huidige functie: Consultant

Type woning: Maisonette
Koop/huur: Koop
Partner: Nee
Kinderen: Nee

Bank: Rabo
Rentepercentage: Lol, wut
Totale buffer: 0

Als ik zo al die berichten lees word ik depressief. Een 19 jarige met bjina 20k op de bank? Ik heb nooit in m'n leven meer bezit dan 3000 maximaal.

Moet hierbij wel vermelden (ter verdediging) dat ik afgelopen zomer een huis heb gekocht. Daar zit natuurlijk ook veel geld in.
Jehoeft niet depressief te worden hoor. Ik zet veel vraagtekens bij de meeste posts. En dan nog, je hebt geen schuld. Als je diep in de schulden zit zou ik depressief worden, maar als je maar iets op de plank hebt is het goed genoeg toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tekken4111
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 10:44
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Squ1zZy schreef op maandag 30 november 2015 @ 17:43:
[...]
Als je diep in de schulden zit zou ik depressief worden, maar als je maar iets op de plank hebt is het goed genoeg toch?
Hij heeft wel een buffer van letterlijk €0,-. Ik kan mij voorstellen dat zoiets wel stress kan opleveren, je bent je toch bewust dat elke mogelijke tegenslag niet op te vangen is. Een kapotte auto, hoge tandartsrekening, kapot apparaat, een naheffing die je niet hebt ingecalculeerd.

Toch gauw proberen een klein buffertje op te bouwen, geeft rust :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010

Niku

Alagaesii

Ik ben zeker voorstander van het hebben van een bepaalde buffer, al zijn er in mijn ogen legio mensen waarbij het lijkt dat ze sparen om te sparen. Dan schiet je wat mij betreft je doel voorbij, je moet tenslotte wel leven.

Geen buffer, zoals gezegd, lijkt me voor niemand een ideale situatie. Zal ook louter uit nood geboren zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
Vergis je ook niet dat dit tweakers is. Dat is geen gemiddelde doorsnee Nederlander, maar meestal hoger opgeleid met bijbehorende salarissen. En vaak ook andere levensinstelling, minder 'yolo, zuipen!!' de dag nadat het loon binnen is, en meer 'download gratis mn game voor zaterdag avond'.

Het moet af en toe herhaald worden, alleen het is gewoon geen representatieve community voor Nederland. Bovendien is het makkelijk je te melden met 20k+ (spreek uit ervaring) en klikt iemand met geen/weinig geld waarschijnlijk niet eens op dit topic.

Zet eenzelfde topic neer op FOK/geenstijl, en ik denk dat je ineens heel erg veel 0 of zelfs schulden gaat zien, als mensen al reageren.

Wat betreft niet leven - ik spaar nu een 6-7k per jaar, en hou aan het einde van de maand nog steeds een beetje geld over ipv andersom. Wederom, niet representatief voor de gemiddelde Nederlander ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Xanaroth op 30-11-2015 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:30
Niku schreef op maandag 30 november 2015 @ 21:25:
Ik ben zeker voorstander van het hebben van een bepaalde buffer, al zijn er in mijn ogen legio mensen waarbij het lijkt dat ze sparen om te sparen. Dan schiet je wat mij betreft je doel voorbij, je moet tenslotte wel leven.

Geen buffer, zoals gezegd, lijkt me voor niemand een ideale situatie. Zal ook louter uit nood geboren zijn.
Ten eerste: wat is er precies mis met 'sparen om te sparen'? Ten tweede: wie zegt dat iemand die zoveel mogelijk spaart niet leeft? Sterker nog, misschien krijgt iemand juist wel een kick van zoveel mogelijk sparen ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 10:21

Barrycade

Through the...

Sniffels schreef op maandag 30 november 2015 @ 16:02:
Sommige mensen kunnen nou eenmaal beter sparen blijkbaar (en verdienen meer + goedkopere regio). Als ik al geld per maand kan wegzetten dan ben ik al blij, al is het 200euro.

En ookal had ik 15k, dan heb ik nog zat klusjes in huis (badkamer, nieuw glaswerk, CV inbouwen, upgrade PC, upgrade TV etc etc)
Denk dat de meeste hier met een buffer je rijtje "noodzakelijke zaken" anders groeperen.

En daar zit waarschijnlijk het verschil.

Tv/PC zijn voor mij niet interessant. Als het doet wat het doet is het prima. Kijk ook naar een 40" LED van Sony van 400 euro of zo. Mijn PC is >3 jaar oud en draait nog BF dus mooi zat.

Dubbel glas vind ik wel interessant; meer comfort en geen gas dat onnodig wordt verbrand (weet je bv wat een kuub gas kost?)

CV inbouwen? Als in ipv wandkachels? Of in een kast? Eerste OK maar dan eerst de isolatie op orde. In geval 2e mwha is dat nodig?

En zo gaat alles hier in huis; moet het? Is het verstandig? En daar bovenop doen merken en status ons totaal niets.

Hierdoor leven we royaal onder onze stand, ik denk dat wij op een standaard bestedingspatroon van 50% van de netto inkomsten zitten. Dit is exclusief wat grote uitgaven die wel wel doen; vakanties bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Hahn schreef op maandag 30 november 2015 @ 21:59:
[...]

Ten eerste: wat is er precies mis met 'sparen om te sparen'? Ten tweede: wie zegt dat iemand die zoveel mogelijk spaart niet leeft? Sterker nog, misschien krijgt iemand juist wel een kick van zoveel mogelijk sparen ;)
Ik zei niet voor niets 'wat mij betreft', puur mijn mening dus. Ik zie de meerwaarde van extreem veel spaargeld hebben niet, of het moet als belegging zijn, wat in deze tijd niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 21:11
Bv202 schreef op maandag 30 november 2015 @ 16:07:
[...]
Hoe werkt dat systeem met studieleningen eigenlijk in Nederland? Hier in België kennen we dat niet.
Even een korte samenvatting: Tot voor kort was het zo dat we een prestatiebeurs kenden. Iedere student kreeg een basisbeurs (van rond de 250 euro per maand als je niet bij je ouders woonde). Die basisbeurs was een lening die werd kwijtgescholden als je je opleiding afrondde. Bovenop de basisbeurs kon je een aanvulling krijgen als je ouders weinig verdienden. Verder kon je het bedrag verhogen met een studielening tegen gunstige voorwaarden. Dat kon tot een totaalbedrag van een kleine duizend euro per maand geloof ik. Collegegeld aan een hogeschool of uni bedraagt zo'n 1950 euro per jaar. De basisbeurs is tegenwoordig afgeschaft, je kunt alleen nog maar lenen.

Het terugbetalen van een studielening gaat verder niet direct in. De eerste twee jaar na uitschrijven hoef je niet terug te betalen. Terugbetalen moest in 15 jaar (daarna werd het restant kwijtgescholden), tegenwoordig 30 jaar. Er bestaat een draagkrachtregeling.

De gemiddelde studieschuld is iets van 15.000 euro. De verwachting is dat de afschaffing van de basisbeurs gaat zorgen voor een stijging naar 21.000 p.p.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:30
Niku schreef op maandag 30 november 2015 @ 22:43:
[...]

Ik zei niet voor niets 'wat mij betreft', puur mijn mening dus. Ik zie de meerwaarde van extreem veel spaargeld hebben niet, of het moet als belegging zijn, wat in deze tijd niet het geval is.
Zeker weten dat je de komende 1, 2, 5 of misschien zelfs 10 jaar je nergens druk om hoeft te maken, zelfs al zou je zonder werk komen te zitten, dat vind jij geen meerwaarde?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

T-MOB schreef op maandag 30 november 2015 @ 22:45:
[...]

Even een korte samenvatting: [...]
Goed verhaal inderdaad, een nog kortere samenvatting zoals de gemiddelde student het ziet:
Gratisch geld oOo d:)b *O*

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Hahn schreef op maandag 30 november 2015 @ 22:46:
[...]

Zeker weten dat je de komende 1, 2, 5 of misschien zelfs 10 jaar je nergens druk om hoeft te maken, zelfs al zou je zonder werk komen te zitten, dat vind jij geen meerwaarde?
Daar heb je een punt, maar ik dat geval is het heb sparen om het sparen. En wellicht heb ik de arrogantie dat ik niet langer tijd zonder werk kom te zitten en dat het risico niet zo zie voor mezelf.

Daarnaast blijft het zo dat ik elke maand geld opzij zet hoor. Ben dus alleen van mening dat sparen geen doel op zich moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Laatst online: 19:38
Sounderr schreef op maandag 30 november 2015 @ 16:58:
[...]

....
Maar nogmaals, wat zijn interessante zaken om naar te gaan kijken? Heb gewoon hekel aan het feit dat ik vanaf dit jaar eigenlijk moet gaan betalen om m'n buffer te hebben, zwaar lelijk.
Het is beter om te kijken in FO topic of beleggings topic als je specifieke vragen hebt, maar ik kan wel iets zeggen.
Je kan kijken of je crowdfunding interessant vind (wel meerdere kleine projecten met weinig risico dan)
Of gaan beleggen. Ik moet er wel bij zeggen dat het echt geld moet zijn wat over is en niet iets wat je over 5 jaar nodig zal hebben. Ik ben zelf van mening dat je moet beleggen over een tijdsspan van vele jaren. Indien korter kan het net zijn dat je het geld nodig hebt als het is ingekakt....
Toen ik 20+ was had ik ook aandelen en die verdampten ook voor mijn ogen. Als ik de tijd had om die langer daar te laten staan had ik er meer uitgekregen dan op de spaarrekening. maar ja: huisje, boompje, auto 8)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Squ1zZy schreef op maandag 30 november 2015 @ 17:43:
Ik zet veel vraagtekens bij de meeste posts.
Waarom? Vind je het ongeloofwaardig?

Wel vind ik het persoonlijk niet nodig om m'n financiele zaken op een forum publiek te maken, net zo min als ik dat in m'n privésfeer doe.

[ Voor 26% gewijzigd door RodeStabilo op 01-12-2015 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Vind het ook nog wel meevallen. Ik had 22K spaargeld toen ik uit huis ging en dat had ook makkelijk 40K kunnen zijn als ik het niet aan een mooie auto, vakanties, PC's, uitgaan e.d. had uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Niku schreef op maandag 30 november 2015 @ 23:08:
[...]

Daar heb je een punt, maar ik dat geval is het heb sparen om het sparen. En wellicht heb ik de arrogantie dat ik niet langer tijd zonder werk kom te zitten en dat het risico niet zo zie voor mezelf.

Daarnaast blijft het zo dat ik elke maand geld opzij zet hoor. Ben dus alleen van mening dat sparen geen doel op zich moet zijn.
Zolang 'niemand' erbij zet welk percentage van z'n geld op de spaarrekening komt, of dat ze op een houtje bijten ondanks 30K op de bank is alles wat hier gezegd wordt een vermoeden.

Ik denk dat je relatief makkelijk goed kan leven én een fatsoenlijke buffer kan opbouwen. Zelf heb ik een aantal keer m'n buffer volledig uitgegeven, dus ik weet hoe het is om er één op te bouwen. Het gaat ook om het besef dat je geld niet op hoeft. Ik koop wat ik wil, maar hou simpelweg geld over (op dat moment). Dat deel gaat op de spaarrekening ja, wat moet ik er anders mee?
Arfman schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 08:00:
Vind het ook nog wel meevallen. Ik had 22K spaargeld toen ik uit huis ging en dat had ook makkelijk 40K kunnen zijn als ik het niet aan een mooie auto, vakanties, PC's, uitgaan e.d. had uitgegeven.
Dat. Als je mooie bedragen hebt staan wil dat niet zeggen dat je niks koopt, en andersom, als je geen spaargeld hebt wil dat niet zeggen dat je geen buffer hebt in een andere vorm.

[ Voor 19% gewijzigd door Aikon op 01-12-2015 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Friespeuk schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 07:40:
[...]

Wel vind ik het persoonlijk niet nodig om m'n financiele zaken op een forum publiek te maken, net zo min als ik dat in m'n privésfeer doe.
Ja .. Niet dat het niet kan, maar er wordt al jaar en dag opgeschept over geld en salaris. Zelf zou ik dit ook nooit posten op een forum, maar een enkel maatje weet wel wat ik verdien. Echter "vermogen" gaat ze over het algemeen niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggror
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-08 15:27
Bv202 schreef op maandag 30 november 2015 @ 16:07:
[...]
Als ik het goed begrijp studeerde jij dus af met meteen €16.000 schuld om maandelijks af te betalen? Dat zal ook vast hard motiveren om te starten met werken...
Ik heb 2 opleidingen gedaan en daardoor pas op mijn 24ste echt fulltime gaan werken. De eerste 2 jaar ben je nog niet verplicht om maandelijks terug te betalen. Aangezien je tegen zeer laag rente tarief leent is het gunstiger om eerst mijn buffer te spekken voordat ik verder ga met afbetalen. Na die 2 jaar wil ik tevens 200 per maand aflossen en als het kan zelfs nog meer. Dit hangt uiteraard af van de baan/contract wat ik dan heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Aggror op 01-12-2015 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Members only:

Niet echt een idee wat ik met het geld moet. Beetje kijken voor een koophuis, dat zal natuurlijk veel investeren worden.
Ik spaar ook niet bewust, alles wat ik overhad als ik nieuw loon krijg schrijf ik gewoon weg.
En met kerst of verjaardagen van gezinsleden, als ik een koelkast oid nodig heb, of als ik op vakantie wil schrijf ik weer wat terug.

[ Voor 20% gewijzigd door hexta op 01-12-2015 10:46 ]

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:25
hexta schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 10:44:
Members only:

Niet echt een idee wat ik met het geld moet. Beetje kijken voor een koophuis, dat zal natuurlijk veel investeren worden.
Ik spaar ook niet bewust, alles wat ik overhad als ik nieuw loon krijg schrijf ik gewoon weg.
En met kerst of verjaardagen van gezinsleden, als ik een koelkast oid nodig heb, of als ik op vakantie wil schrijf ik weer wat terug.
Als je weet hoe het zit met inkomsten en uitgaven, dan zou je ook bedrag kunnen bepalen die je kunt missen om automatisch te gaan sparen. Wel rekening meehouden dat je altijd voldoende geld op gewone rekening.

Op die manier weet je ook gelijk/zeker dat je na een jaar x zoveel gespaard hebt. Extra geld op spaarrekening mag altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Sparen is voor ons een gewone vaste last, net zoals de hypotheek en gas/water/licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Laatst online: 14-09 07:30
Wij zijn pas vorig jaar begonnen met sparen.
Tweeverdieners met twee kinderen en we hebben altijd ALLES uitgegeven. Een jaar geleden ging mijn vriendin minder werken en toen heb ik alle inkomsten en uitgaven eens doorgelicht.
Ze had ook nog een auto op lening en we stonden 8K rood bij elkaar (op verschillende rekeningen).
Auto weggedaan, goedkoop autootje gekocht. Vriendin ging 700 euro salaris op achteruit (netto).

Desondanks nu 3K+ op de spaarrekening na een jaar. En tussendoor nog wel enkele grote aankopen gedaan (bed (4k), fiets (1K), verlovingsring (2K).

Als ik terugkijk op hoe we vroeger leefden dan schaam ik me er nu een beetje voor. We hadden makkelijk 100K kunnen sparen of aflossen op hypotheek.

Overigens geeft deze situatie ons erg veel rust. Als je geen rekeningen meer doorschuift naar de volgende maand en gewoon bewust de leuke dingen doet die je wilt doen. Uiteindelijk voelt het niet eens als een stap terug, maar meer een stap vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:44

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Arfman schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 11:51:
Sparen is voor ons een gewone vaste last, net zoals de hypotheek en gas/water/licht.
Voor mij ook. Een deel van het vermogen dat ik tijdens en direct na mijn studie heb opgebouwd heb ik gebruikt om een lagere hypotheek te nemen. Mede daardoor heb ik nu relatief lage maandlasten. De reserve die ik daardoor iedere maand heb, wordt automatisch 2 dagen na ontvangst van het salaris overgeschreven naar diverse spaarrekeningen.

Daarbij heb ik dan verschillende potjes zoals:
- onderhoud huis (kunststof kozijnen, isolatie, vervanging dak, vervanging CV-ketel)
- vakantie
- zorgverzekering (jaarlijks betalen, dus de kosten daarvan zet ik 1/12e per maand apart)
- onderhoud + afschrijving van het wagenpark.
- gewoon spaargeld dat niet is toegewezen.

Als directe buffer heb ik een maandsalaris op mijn betaalrekening. Daarnaast heb ik 3-4 maandsalarissen op de daaraan gekoppelde "oh-shit buffer".
Vervolgens heb ik nog bovengenoemde rekeningen/potjes van spaargeld dat al een bestemming heeft, maar nog niet is uitgegeven. Desnoods is dat een buffer (dan nog maar even geen kunststof kozijnen), maar dat zie ik wel als een last resort.

Klein trucje dat ik trouwens ook gebruik: ik heb ook nog een creditcard; voornamelijk voor reizen voor het werk. Mocht ik privé wat uitgeven op deze creditcard, dan weet ik dat dat eind van de maand van mijn betaalrekening wordt afgeschreven. Dat bedrag verplaats ik dan ook direct van mijn betaalrekening af, zodat ik dat geld niet nog eens kan uitgeven.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:38

Metro2002

Memento mori

Niku schreef op maandag 30 november 2015 @ 23:08:
[...]

Eens, je moet wel een doel hebben voor het spaargeld maar dat doel kan dus ook zijn: Een bepaalde tijd zonder inkomen kunnen, eerder met pensioen etc. Dingen die nog ver weg liggen of misschien wel nooit gebeuren.

Aan de andere kant kan je ook stellen dat uitgeven om het uitgeven geen doel op zich moet zijn ;) Je hóeft niet perse (veel) geld uit te geven om te 'leven' . Een verzekering oversluiten die exact hetzelfde doet maar 20 euro goedkoper is bv zorgt er niet voor dat je minder 'leeft' , tenzij je écht graag geld uitgeeft puur om het kwijt te raken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:58
Friespeuk schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 07:40:
[...]

Ik denk dat hij het vooral ongeloofwaardig vindt dat men aan dat geld komt door simpelweg "geen geld aan nutteloze zaken uit te geven", zoals je zoveel leest. Een simpele rekensom leert dat het bijna onmogelijk is om een studie te volgen, zuinig aan te doen, en dan op je 25e €20.000 op je rekening te hebben staan met 0 jaar werkervaring. Dat is niet alleen ongeloofwaardig, dat is simpelweg onmogelijk zonder financiële bijdrages van je ouders of wie dan ook.

Ik denk dat de meeste mensen met een grote buffer op jonge leeftijd waarschijnlijk zelf weinig kosten hebben gehad aan zorg, collegegeld en/of huur, en daarnaast zuinig geleefd hebben. Dan hebben ze uiteindelijk het grootste gedeelte van hun buffer natuurlijk geschonken gekregen (~€5.000 per jaar), alleen ervaren ze dat misschien niet zo.

[ Voor 5% gewijzigd door MarcoC op 01-12-2015 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:56
MarcoC schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 13:45:
[...]
Ik denk dat hij het vooral ongeloofwaardig vindt dat men aan dat geld komt door simpelweg "geen geld aan nutteloze zaken uit te geven", zoals je zoveel leest. Een simpele rekensom leert dat het bijna onmogelijk is om een studie te volgen, zuinig aan te doen, en dan op je 25e €20.000 op je rekening te hebben staan met 0 jaar werkervaring. Dat is niet alleen ongeloofwaardig, dat is simpelweg onmogelijk zonder financiële bijdrages van je ouders of wie dan ook.
Kun je die rekensom wat meer uitleggen, want mijn eigen ervaring leert mij, dat het helemaal niet zo onmogelijk is als jij suggereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0utje89
  • Laatst online: 13-07 15:29
Hogader schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 15:32:
[...]

Kun je die rekensom wat meer uitleggen, want mijn eigen ervaring leert mij, dat het helemaal niet zo onmogelijk is als jij suggereert.
Precies, hij gaat er vanuit dat je op je 25e begint met werken. Ik had op mijn 21e mijn HBO diploma en kon gelijk aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:38

Bergie

Lekker belangrijk...

sNielz123 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 12:41:
Als ik terugkijk op hoe we vroeger leefden dan schaam ik me er nu een beetje voor. We hadden makkelijk 100K kunnen sparen of aflossen op hypotheek.
Maar heb je er spijt van?
Er zijn genoeg mensen die het geld maar oppotten met als argument "ja maar wat als...." en zichzelf daarmee allerlei pleziertjes niet gunnen.

Tuurlijk, je moet naar mijn mening ook een buffer achter de hand houden voor een auto of wasmachine die stuk gaat. Maar je moet ook genieten van je geld; als je dood bent heb je niks aan een dikke spaarrekening. Is een cliche maar wel waar :) Een jaarsalaris of meer sparen zonder doel vind ik dan ook niet nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Bergie op 01-12-2015 15:49 ]

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yodah
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 08:15
Hogader schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 15:32:
[...]

Mee eens. In mijn omgeving was het ook vrij gebruikelijk om vanaf redelijk jonge leeftijd allerlei bijbaantjes te hebben. Ik geloof dat ik aan het einde van mijn middelbare schooltijd 10.000 gulden had (guldens ja).Daarbij was ik nog niet de hardste werker en had ik best een normaal uitgave patroon met wekelijks op stap gaan en dergelijke. Misschien dat wat meer bijverdienen in landelijke omgeving wat makkelijker is dan in 'de grote stad'.

Tijdens mijn studie ben ik op kamers gegaan, dat is de voornaamste reden dat ik in die periode geen vermogen meer heb opgebouwd. Extra kosten en een redelijk actief studentenleven waren toen een bewuste keuze. Ik geloof best dat mensen die thuis blijven wonen tot na hun studie en misschien dan nog een jaartje fulltime werken voordat ze uit huis gaan heel wat vermogen kunnen hebben op hun 25e. Nominaal studerende kunnen prima op hun 21e een hbo of op hun 23e een universiteit afhebben. Zeker in de eerste jaren als je vaste lasten nog heel laag zijn en je ineens een leuk salaris krijgt kan je flink sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-06 13:19
Bergie schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 15:45:
[...]

Maar heb je er spijt van?
Er zijn genoeg mensen die het geld maar oppotten met als argument "ja maar wat als...." en zichzelf daarmee allerlei pleziertjes niet gunnen.

Tuurlijk, je moet naar mijn mening ook een buffer achter de hand houden voor een auto of wasmachine die stuk gaat. Maar je moet ook genieten van je geld; als je dood bent heb je niks aan een dikke spaarrekening. Is een cliche maar wel waar :) Een jaarsalaris of meer sparen zonder doel vind ik dan ook niet nodig.
Zo sta ik er ook in! Hoewel ik nu nog geen lasten heb komen die binnenkort wel. Ik ga van 60 - 70k buffer naar 5k.. Lage hypotheek gekozen etc voor lagere maandlasten. Zal wel even wennen worden.
Nu zal je denken: ''23 jaar zo'n buffer + 'genoten van het leven'' bullshit verhaal. Maar die buffer heeft een wat minder leuke achtergrond. Laten we zeggen die heb ik niet bij elkaar gewerkt.

Dus ik ga straks in het 'gemiddelde' straatje passen denk ik. Wil uitkomen op een buffer van 15-20k. Dit zodat er geen belasting hoeft te worden betaald en ik leuke dingen kan blijven doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Rempi op 01-12-2015 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Rempi schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 16:11:
[...]

Zo sta ik er ook in! Hoewel ik nu nog geen lasten heb komen die binnenkort wel. Ik ga van 60 - 70k buffer naar 5k.. Lage hypotheek gekozen etc voor lagere maandlasten.
Is dit gevoelsmatig een goede keuze, of heb je het ook echt doorgerekend? Ik los mijn hypotheek juist niet extra af omdat ik nog maximaal profiteer van de HRA, de rente van mijn hypotheek laag staat, ik op een andere manier meer rendement haal én omdat ik de flexibiliteit belangrijk vind.

Geld in je huis stoppen zorgt dat het geld meteen muurvast zit.

edit: herinner me dat ik hier aan tijdje geleden al over gepost heb :P Gizz in "Hoeveel buffer heeft de gemiddelde GoT'er?"

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 01-12-2015 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-06 13:19
Gizz schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 16:15:
[...]

Is dit gevoelsmatig een goede keuze, of heb je het ook echt doorgerekend? Ik los mijn hypotheek juist niet extra af omdat ik nog maximaal profiteer van de HRA, de rente van mijn hypotheek laag staat, ik op een andere manier meer rendement haal én omdat ik de flexibiliteit belangrijk vind.

Geld in je huis stoppen zorgt dat het geld meteen muurvast zit.

edit: herinner me dat ik hier aan tijdje geleden al over gepost heb :P Gizz in "Hoeveel buffer heeft de gemiddelde GoT'er?"
Nou het is mijn eerste hypotheek (en huis :P) Ik beleg nog een klein deel wat ik niet meereken maar om met zulke bedragen te gaan beleggen vind ik te tricky. Meegenomen in de veronderstelling dat de huizen alleen maar in waarde zullen gaan stijgen. Mjin rente + aflossing s straks €468,- bruto per maand met een rente van 2,25 voor 10 jaar.

Ik heb het globaal een beetje uitgerekend en ik denk dat ik met deze maandlasten makkelijk genoeg een buffer moet kunnen opbouwen. Ik heb al die jaren flexibel genoeg gezeten en niets mee gedaan. Met de HRA aftrek heb ik geen rekening gehouden. Maarja mijn rente die ik betaal is ook niet zo veel. Dan hebben we het over zo'n 2850 euro op jaarbasis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Members only:

Ik werk nu 2 jaar fulltime en sparen gaat prima.
Afgelopen week besloten om mijn studieschuld in 1 keer af te lossen, dus nu de spaarpot weer verder vullen.
Pagina: 1 ... 11 ... 47 Laatste