Lang geblesseerd geweest afgelopen seizoen dus minder gescoord maar een killer in de 16 meter zal het altijd blijven.
Voorlopig zie ik Huntelaar alleen maar een diepgaande beweging maken. Hij komt gewoon nooit in de bal en Nederland is geen land dat ballen de 16 in pompt
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
JaGoron schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 22:12:
Volg het duitse voetbal niet, is huntelaar nog steeds zo'n killer bij Schalke?
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ik denk dat dat dan ook de opzet is. Simuleren dat je achterstaat. 't Blijft een oefenpartij he.Royz schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 22:15:
Voorlopig zie ik Huntelaar alleen maar een diepgaande beweging maken. Hij komt gewoon nooit in de bal en Nederland is geen land dat ballen de 16 in pompt
Dat denk ik ook inderdaad. Ze doen nu alsof ze tien minuten voor tijd met 2-0 achter staan tegen Australië...Coltrui schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 22:17:
[...]
Ik denk dat dat dan ook de opzet is. Simuleren dat je achterstaat. 't Blijft een oefenpartij he.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Dat verhaal over die grasmat.... Als je in de Kuip speelt heb je dat gezeik niet
HelaasVlassie1980 schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 22:22:
Dat verhaal over die grasmat.... Als je in de Kuip speelt heb je dat gezeik niet
Daar gleden ze anders vaak uit tegen Ghana.
De Jong levert deze wedstrijd wel erg veel ballen in
Edit:Vlaar speelde goed
Edit:Vlaar speelde goed
[ Voor 20% gewijzigd door Harribo op 04-06-2014 22:28 ]
Ja daar doelde ik dus ook op, belachelijk.... Laat het lekker een beetje circuleren tussen bijvoorbeeld Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Enschede en Arnhem. Altijd maar die Arena....
Nou, het zogenaamde nood scenario is in ieder geval mislukt...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik krijg de indruk dat ze alleen de laatste 25 minuten een beetje hebben aangezet.
Met opzet?
Met opzet?
Maar wel leuk om zien dat Wales nog amper over de helft kwam in dat systeemFiber schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 22:27:
Nou, het zogenaamde nood scenario is in ieder geval mislukt...
Toegegeven, dit doe je uiteraard geen 90+ minuten...
Maar zelf ook niet meer gescoord...Coltrui schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 22:28:
[...]
Maar wel leuk om zien dat Wales nog amper over de helft kwam in dat systeem
Toegegeven, dit doe je uiteraard geen 90+ minuten...
Ja, dat klopt maar dat betekent toch niet dat je niet meer in de bal kan komen?Coltrui schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 22:17:
[...]
Ik denk dat dat dan ook de opzet is. Simuleren dat je achterstaat. 't Blijft een oefenpartij he.
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Nee, op het laatst gingen ze 4-3-3 spelen en toen liep het ineens een stuk beter.albino71 schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 22:27:
Ik krijg de indruk dat ze alleen de laatste 25 minuten een beetje hebben aangezet.
Met opzet?
Nee, dat niet. Maar Wales verdedigde bij druk plots ook die 2-0 alsof ze 0-1 voorstonden. Ook maar een klein kwartiertje geprobeerd.
Ben ik met je eens. Maar ik je weet ook niet wat de opdracht was. Misschien wilde Louis die laatste minuten naast hoge druk (die plots wel duidelijk aanwezig was) ook de diepe bal (die er dan weer niet uitkwam).Royz schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 22:30:
[...]
Ja, dat klopt maar dat betekent toch niet dat je niet meer in de bal kan komen?
Robben moet wel even wennen in vergelijking met Bayern denk ik
In ieder geval De Kuip erbij lijkt me geen luxe.Vlassie1980 schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 22:25:
[...]
Ja daar doelde ik dus ook op, belachelijk.... Laat het lekker een beetje circuleren tussen bijvoorbeeld Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Enschede en Arnhem. Altijd maar die Arena....
En Italië speelt 1-1 tegen Luxemburg. Ook een alles behalve goede laatste oefenwedstrijd.
[ Voor 11% gewijzigd door dutchgio op 04-06-2014 22:45 ]
Italy 1 - 1 Luxembourg
Ecuador 2 - 2 England
Het kan minder
Ecuador 2 - 2 England
Het kan minder
Loopt toch altijd prima zo'n interview.

Haha, Louis zit in een proces. Kan iemand hem vertellen dat het volgende wedstrijd voor het echie is?
Hoor ik nou goed dat hij 4-3-3 tegen Spanje en Chili wil spelen?

Nee dat was de 5-3-2tweaker2010 schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 22:54:
Hoor ik nou goed dat hij 4-3-3 tegen Spanje en Chili wil spelen?
Ik verstond toch iets met 1-4-3, die 1 slaat op de keeper, dus dan is het geen 5-3-2
Hij houdt alle mogelijkheden open, maar het plan is nog steeds 5-3-2 tegen Spanje en Chili. Maar gewoon 4-3-3 tegen de Aussies zie ik er nog wel van komen. Die 4-4-2 van vandaag zal wel in de prullenbak gaan...
[ Voor 18% gewijzigd door Fiber op 04-06-2014 22:59 ]
Als 5-3-2 zo goed beviel hoefde hij toch ook niet 4-4-2 te oefenen in de laatste wedstrijd voor het WK?
Dit had het systeem tegen Australië moeten worden. 5 verdedigers is voor de sterkere tegenstanders.tweaker2010 schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 23:00:
Als 5-3-2 zo goed beviel hoefde hij toch ook niet 4-4-2 te oefenen in de laatste wedstrijd voor het WK?
Waarschijnlijk wordt het 433 tegen Australië denk ik.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Jawel, dat was om het voorin hetzelfde te houden als met 5-3-2, maar met achterin een verdediger minder. (Blind die van verdediger middenvelder werd.) Dat was dus een soort compromis om de voorhoede te laten oefenen als 5-3-2, maar met een tegen Wales overbodige verdediger minder.tweaker2010 schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 23:00:
Ik ben voornamelijk lurker hier, maar begrijp jouw manier van denken nooit echttweaker2010 schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 23:00:
Je weet dat je verdedigend zwak staat, je weet dat je Spanje en Chili het hoofd moet bieden én je weet dat de 4-4-2 ingebakken zit. Je traint op weg naar Brazilië dus op het meer verdedigend ingestelde (nou ja, in potentie) 5-3-2 en komt 2-0 voor tegen een stug Wales. En als hij het laatste kwartier wil zien of de omschakeling (kernwoord!) van systeem A naar syteem B vlot gaat, vind jij dat overbodig?
Mij is het duidelijk dat er tegen de sterk aanvallende ploegen 5-3-2 wordt gespeeld op de counter langs de flank, en tegen de mindere goden een 4-4-2 op de akker komt.
Correct.Coltrui schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 23:04:
[...]
Mij is het duidelijk dat er tegen de sterk aanvallende ploegen 5-3-2 wordt gespeeld op de counter langs de flank, ...
Weinig kans. Die 4-4-2 was eenmalig. Tegen de 'mindere goden' wordt het toch weer 4-3-3...en tegen de mindere goden een 4-4-2 op de akker komt.
Las net op twitter: Italië heeft de afgelopen 15 oefenwedstrijden op rij niet gewonnen, op eén na: tegen San Marino.
Wauw
Wauw
Dan doen 'wij' het nog best aardig dus...Royz schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 23:12:
Las net op twitter: Italië heeft de afgelopen 15 oefenwedstrijden op rij niet gewonnen, op eén na: tegen San Marino.
Wauw
'Eenmalig' staat niet in het woordenboek van Van Gaal. Maar ik ben het met je eens dat het 4-3-3 wordt tegen Australië. Spanje 5-3-2.Fiber schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 23:07:
[...]
Correct.
[...]
Weinig kans. Die 4-4-2 was eenmalig. Tegen de 'mindere goden' wordt het toch weer 4-3-3...
Zou zijn 4-4-2 test dan zout strooien zijn in de ogen van de Spanjolen? Of denk je dat hij dat derde systeem misschien voor de Chilenen in petto heeft? De tegenstander kijkt mee he
Nogmaals, Van Gaal doet nooit zomaar iets 'eenmalig' en zeker niet tijdens de uitzwaaiwedstrijd. Maar dat is mijn indruk.
Neuh... Lijkt mij niet. Zie mijn uitleg een paar posts hierboven...Coltrui schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 23:16:
[...]
Zou zijn 4-4-2 test dan zout strooien zijn in de ogen van de Spanjolen? Of denk je dat hij dat derde systeem misschien voor de Chilenen in petto heeft? De tegenstander kijkt mee he
Nogmaals, Van Gaal doet nooit zomaar iets 'eenmalig' en zeker niet tijdens de uitzwaaiwedstrijd. Maar dat is mijn indruk.
Ja, die uitleg heb ik ook uit Louis' mond horen komen. Ik blijf bij het verstrooien van de tegenstander
Misschien maar voortaan Clasie of Wijnaldum erin als een middenvelder ontbreekt. Die Fer heeft echt helemaal niets toegevoegd deze wedstrijd. Verreweg de minste middenvelder van de selectie.
PSN: Finally_Chris
Ik begrijp nooit zo goed waarom Blind perse altijd in de basis moet staan. Toeval dat dat zn pa assistent is?Fiber schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 23:04:
[...]
Jawel, dat was om het voorin hetzelfde te houden als met 5-3-2, maar met achterin een verdediger minder. (Blind die van verdediger middenvelder werd.) Dat was dus een soort compromis om de voorhoede te laten oefenen als 5-3-2, maar met een tegen Wales overbodige verdediger minder.
Volgens mij was v. Gaal vrij duidelijk; 4-4-2 om een soort "aanvallende variant" van het 5-3-2 (of 3-4-3 zoals Louis het noemt), te proberen. Missie is duidelijk niet geslaagd, getuige de laatste 15 minuten vanavond (waarin overgegaan werd op aloud 4-3-3) waarin de patronen veel duidelijker waren dan daarvoor. Ook hebben we teveel weggegeven voor een defensieve speelstijl.
Die rare ruit in dit 4-4-2 was echt geen succes, wat te zien was door Blind die helemaal niet wist wat hij aan moest met zijn positie als linkshalf in een compacte ruit op het middenveld. Het had hem denk ik wel geholpen als BMI wat meer opgekomen was, dan had hij aan de zijkant makkelijker de bal kwijt gekund. Het was duidelijk dat dat aan de andere kant met Janmaat beter liep.
Het lijkt me een slecht idee om van 5-3-2 af te stappen omdat we vanavond gezien hebben dat met dat (of de 4-4-2 variant) te weinig gecreeerd wordt. Louis had wel gelijk; we moeten leren spelen in de reactie zodat we een kans maken tegen ploegen als Spanje en Brazilie. Chili pakken we op die manier ook mee, omdat die altijd aan willen vallen en zo juist tegen ons in het mes lopen. Heel onnederlands, maar we hebben allemaal gezien tegen frankrijk wat er gebeurd als je 4-3-3 speelt tegen een ploeg die echt capaciteiten heeft.
Edit: Overigens had Louis een boel gezeur voorkomen als hij het 4-4-2 uitgelegd had als een variant op 4-3-3 of 5-3-2. Als hij had gezegd dat ze 5-3-2 zouden spelen met Nigel de Jong in het hart van de verdediging, die veel inschuift, dan had niemand er naar gekraaid.
Die rare ruit in dit 4-4-2 was echt geen succes, wat te zien was door Blind die helemaal niet wist wat hij aan moest met zijn positie als linkshalf in een compacte ruit op het middenveld. Het had hem denk ik wel geholpen als BMI wat meer opgekomen was, dan had hij aan de zijkant makkelijker de bal kwijt gekund. Het was duidelijk dat dat aan de andere kant met Janmaat beter liep.
Het lijkt me een slecht idee om van 5-3-2 af te stappen omdat we vanavond gezien hebben dat met dat (of de 4-4-2 variant) te weinig gecreeerd wordt. Louis had wel gelijk; we moeten leren spelen in de reactie zodat we een kans maken tegen ploegen als Spanje en Brazilie. Chili pakken we op die manier ook mee, omdat die altijd aan willen vallen en zo juist tegen ons in het mes lopen. Heel onnederlands, maar we hebben allemaal gezien tegen frankrijk wat er gebeurd als je 4-3-3 speelt tegen een ploeg die echt capaciteiten heeft.
Edit: Overigens had Louis een boel gezeur voorkomen als hij het 4-4-2 uitgelegd had als een variant op 4-3-3 of 5-3-2. Als hij had gezegd dat ze 5-3-2 zouden spelen met Nigel de Jong in het hart van de verdediging, die veel inschuift, dan had niemand er naar gekraaid.
[ Voor 9% gewijzigd door supreme tweaker op 04-06-2014 23:54 ]
Burp
Met dat laatste ben ik het helemaal met je eens. Dit seizoen in de CL is het pijnlijk duidelijk geworden dat een 4-3-3 systeem faalt tegen een compacte counter ploeg. Ondanks dat het niet om aan te gluren is het resultaat er wel naar en dat is wat uiteindelijk telt. De illusie dat je ff met 4-3-3 icm met oogstrelend voetbal je tegenstanders oprolt is echt voorbij.
Dat 5-3-2 (eigenlijk gewoon 3-5-2) was veel aanvallender dan dit 4-4-2 zonder flanken, misschien dat de bedoeling was dat de backs veel 'hoger' moesten staan (2-6-4/2-5-3?). Op zich kan het zonder heel hoog staande backs als een van de spitsen naar de flank trekt en de #10 dan het gat in trekt maar werkte het voor geen meter omdat Wales, zoals v.Gaal opmerkte, nog verdedigender speelde dan hij had verwacht ... plus zoals mooi uitgelicht in de rust Sneijder niet op z'n plek stond tussen de verdedigende en middenveld linie.Coltrui schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 23:04:
[...]
Ik ben voornamelijk lurker hier, maar begrijp jouw manier van denken nooit echt
Je weet dat je verdedigend zwak staat, je weet dat je Spanje en Chili het hoofd moet bieden én je weet dat de 4-4-2 ingebakken zit. Je traint op weg naar Brazilië dus op het meer verdedigend ingestelde (nou ja, in potentie) 5-3-2 en komt 2-0 voor tegen een stug Wales. En als hij het laatste kwartier wil zien of de omschakeling (kernwoord!) van systeem A naar syteem B vlot gaat, vind jij dat overbodig?
Mij is het duidelijk dat er tegen de sterk aanvallende ploegen 5-3-2 wordt gespeeld op de counter langs de flank, en tegen de mindere goden een 4-4-2 op de akker komt.
[ Voor 5% gewijzigd door apis29 op 05-06-2014 00:19 ]
Dat is echter niet wat ik bedoelde te zeggen, want het systeem vertelt maar het halve verhaal; Real Madrid speelt ook een variant hierop: Benzema in de spits, geflankeerd door CR7 en Bale, 3 middenvelders en 4 verdedigers. In de praktijk zag je dat er heel gedisciplineerd meeverdedigd werd door de middenvelders en vleugelaanvallers en dat ze razendsnel in de omschakeling zijn. Atletico speelt juist een heel zuiver 4-4-2 systeem en die hebben het uiteindelijk niet over de streep weten te trekken.Miki schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 00:02:
Met dat laatste ben ik het helemaal met je eens. Dit seizoen in de CL is het pijnlijk duidelijk geworden dat een 4-3-3 systeem faalt tegen een compacte counter ploeg. Ondanks dat het niet om aan te gluren is het resultaat er wel naar en dat is wat uiteindelijk telt. De illusie dat je ff met 4-3-3 icm met oogstrelend voetbal je tegenstanders oprolt is echt voorbij.
De manier van druk zetten, de mate van meeverdedigen van de vleugenaanvallers, de mate van aanvallen door de backs en de mate van offensiviteit van het middenveld zijn allemaal parameters waardoor een systeem kleur krijgt.
Wel ben ik het met je eens dat je van hele goede huize moet komen om met een 4-3-3 Hollande School (met een nummer 10, twee echte vleugelaanvallers die continu de vleugels bezet houden) echt nog te kunnen domineren in het hedendaagse voetbal.
Wat mij betreft zat het probleem ook vooral bij het gebrek van het opkomen van Janmaat (zeker de eerste 30 minuten) en BMI (de hele wedstrijd). Persoonlijk had ik dan ook BMI gewisseld voor Wijnaldum en Blind naar de LB positie verschoven en die aangespoord om de aanval te kiezen.apis29 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 00:16:
[...]
Dat 5-3-2 (eigenlijk gewoon 3-5-2) was veel aanvallender dan dit 4-4-2 zonder flanken, misschien dat de bedoeling was dat de backs veel 'hoger' moesten staan (2-6-4/2-5-3?). Op zich kan het wel als een van de spitsen naar de flank trekt en de #10 dan het gat in trekt maar werkte het voor geen meter omdat Wales, zoals v.Gaal zei, nog verdedigender speelde dan hij had verwacht ...
[ Voor 21% gewijzigd door supreme tweaker op 05-06-2014 00:18 ]
Burp
Ja, blijft vreemd. De eerste keer dat ik Martins Indi zag spelen was bij een EK onder 19 denk ik en hij was echt een beest op linksback. Pakte elke aanvaller op snelheid en kwam mee naar voren ook ...
Was dit EK als het goed is waar ze blijkbaar mooi als laatste eindigden in de poule
Wikipedia: 2010 UEFA European Under-19 Championship (dat Spanje was echt goed maar toch niet gewonnen van de krachtpatsers van Frankrijk)
Was dit EK als het goed is waar ze blijkbaar mooi als laatste eindigden in de poule
[ Voor 45% gewijzigd door apis29 op 05-06-2014 00:27 ]
En als Spanje dan 4-2-4 gaat spelen kun je helemaal wel inpakkenMiki schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 00:02:
Oranje heeft juist veel kwaliteiten voorin, dus waarom dan verdedigend spelen met maar 2 aanvallers?Miki schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 00:02:
Je moet uitgaan van eigen kracht en niet steeds per tegenstander je opstelling + formatie wijzigen vind ik.
Achterin maakt het vrij weinig uit of ze er nu met zn vijven of vieren staan, het blijft verdedigend erg matig.
PS: de winnaar van de CL (Real) speelde geen counter voetbal maar vol op de aanval.
Verwijderd
Nah, het was weer niet denderend maar wederom winst. Een middenveld met 4 man werkt dus niet echt goed. Leek wel of men niet goed wist wat te doen.
Ook dat 5-3-2 systeem vind ik qua uitvoering van het Nederlands elftal niet in de buurt komen van wat Feyenoord liet zien hun wedstrijden in dat systeem.
Misschien krijg ik wel een lading kritiek over me heen maar volgens mij speelde Nederland in de voorrondes beter zonder een pak hem beet de Jong en Schneider op het middenveld. Beiden brachten in mijn ogen ook gisteravond weer te weinig. De Jong stond bij voortduring bijna als voorstopper te spelen. En Schneider wist niet goed waar de bal kwijt te moeten.
Nu nog iemand in het veld die afhankelijk van het wedstrijdbeeld een seintje kan geven hoe te spelen en vervolgens van systeem veranderen tijdens de wedstrijd (zonder ingrijpen van van Gaal) en er gloort wellicht iets wat niemand voor mogelijk had gehouden.
Ook dat 5-3-2 systeem vind ik qua uitvoering van het Nederlands elftal niet in de buurt komen van wat Feyenoord liet zien hun wedstrijden in dat systeem.
Misschien krijg ik wel een lading kritiek over me heen maar volgens mij speelde Nederland in de voorrondes beter zonder een pak hem beet de Jong en Schneider op het middenveld. Beiden brachten in mijn ogen ook gisteravond weer te weinig. De Jong stond bij voortduring bijna als voorstopper te spelen. En Schneider wist niet goed waar de bal kwijt te moeten.
Nu nog iemand in het veld die afhankelijk van het wedstrijdbeeld een seintje kan geven hoe te spelen en vervolgens van systeem veranderen tijdens de wedstrijd (zonder ingrijpen van van Gaal) en er gloort wellicht iets wat niemand voor mogelijk had gehouden.
Fer gaf wel drie keer binnen tien minuten een goede pass op Janmaat die daardoor voorzet kon geven (1x net niet, 1x perfect op v persie gelegd, 1x hoog bij 2e paal waar niemand stond...)CR1691 schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 23:28:
Misschien maar voortaan Clasie of Wijnaldum erin als een middenvelder ontbreekt. Die Fer heeft echt helemaal niets toegevoegd deze wedstrijd. Verreweg de minste middenvelder van de selectie.
4-3-3
Real Madrid speelt dit systeem in principe ook, alleen vanuit een behoudende opvatting. Benzema die voorin blijft en dan Bale/Ronaldo als snelle buitenspelers. Gesteund door Di Maria & Modric als rappe middenvelders in de omschakeling met een goede pass. Alleen, helaas, heeft NL die kwaliteiten niet bij de selectie.
Dus moet je anders spelen.
@ hierboven.
Dat klopt. Kijk maar vooral eens naar de prestaties van van Persie in de periode voordat Sneijder speelde en nadat Sneijder terugkeerde. Helaas lukt het samenspel tussen die twee niet terwijl dat in potentie wel zou moeten kunnen.
De Jong... tja... zolang die geen karate kick uitvoert is hij wel een vd spelers die ervaring heeft.
Blind blijf ik niet meer dan een redelijke speler vinden in het NL elftal. Op linksback/vleugel is v Aanholt beter en in middenveld is de rest beter.
[ Voor 23% gewijzigd door horizon1978 op 05-06-2014 07:44 ]
Verwijderd
Ik was er gisteren (helaas) bij op de tribune. Mijn god was was het saai.
De meeste spanning kwam van de momenten wanneer de supporters vliegtuigjes gingen gooien en iedereen hoopte dat ze op het veld kwamen. Was 1x gelukt en daarom ging iedereen juichen.
En dat zegt denk ik genoeg. Het leek alsof ze er niet echt zin in hadden. Alleen Sneijder jaagde door. Verder kwam Janmaat te weinig op in de eerste helft (er lag echt heel veel ruimte). Ook was er zeer weinig beweging bij robben en v Persie. Ook weinig aansluiting bij aanvallen vanuit het middenveld.
Al met al was het waardeloos om te zien en wil ik bijna mijn geld terug vragen.
Op deze manier gaat het hem niet worden.

En dat zegt denk ik genoeg. Het leek alsof ze er niet echt zin in hadden. Alleen Sneijder jaagde door. Verder kwam Janmaat te weinig op in de eerste helft (er lag echt heel veel ruimte). Ook was er zeer weinig beweging bij robben en v Persie. Ook weinig aansluiting bij aanvallen vanuit het middenveld.
Al met al was het waardeloos om te zien en wil ik bijna mijn geld terug vragen.
Op deze manier gaat het hem niet worden.

Een nieuw systeem heeft tijd nodig, maar dit was het laatste potje om te oefenen voor Nederland. Spanje wacht al over een week. Ik vrees voor het doelsaldo van Oranje..
Nederlandse PS5 clan / 30+
Want Spanje staat erom bekend om grote uitslagen neer te zetten tegen 5 verdedigers?The Outlaw schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 11:04:
Een nieuw systeem heeft tijd nodig, maar dit was het laatste potje om te oefenen voor Nederland. Spanje wacht al over een week. Ik vrees voor het doelsaldo van Oranje..
Spanje wint heel vaak ook maar met minimaal verschil.
Verwijderd
Jongens om ook maar even wat te roepen, we moeten gewoon realistisch zijn, wat v. Gaal ook probeert. Het kwaliteits verschil tov de andere deelnemers op het WK is te groot. In theorie kan oranje al ten onder gaan tegen Australië. Die gasten hebben tenminste nog vechtlust om hun matige techniek te camoufleren. Ik heb van beide oefen partijtjes de samenvattingen gezien, maar werd er niet vrolijk van. Ik denk na de eerste ronde einde oefening en anders worden ze wel in de knock-out fase door Brazilië gedeclasseerd.
Verwijderd
Oefenpotjes zeggen werkelijk helemaal niets. Tevens is V Gaal naar mijn idee een van de beste, zo niet de allerbeste tactische coach die er is. Hij weet echt wel wat hij doet. Ik wens Spanje veel succes tegen 5 verdedigers (soms zelfs 7). Dat is gewoonweg erg lastig voetballen als aanvallende ploeg aangezien 1 counter van ons al fataal kan zijn en dat is waar V Gaal ook op gokt. Australië stelt natuurlijk helemaal niets voor en moet je gewoon met 3-0 oprollen.
Verwijderd
Net als Wales "oprollen"? Heb daar gisteren maar weinig van gezien.Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 11:45:
Australië stelt natuurlijk helemaal niets voor en moet je gewoon met 3-0 oprollen.
Maar je hebt wel gelijk dat het lastig voetballen is tegen 5 verdedigers. Alleen moeten we daarvoor wel op de counter spelen en momenteel doen we dat nog te weinig. Ook al hebben we vooralsnog ook nog geen betere tegenstander gehad die meer op balbezit speelt. Alleen de laatste goal van Lens was een counter, maar daar moet echt meer op gespeeld worden naar mijn idee.
Verwijderd
Je hebt Wales toch ook gewoon opgerolt? 2-0 zonder kansen weg te hebben gegeven en dus heb je gedomineert? Wedstrijden met 4 a 5-0 winnen gaat niet gebeuren met deze tactiek. Al winnen we alles met 1-0 met dodelijk saai voetbal, ik wil die beker een keer winnen.
Verwijderd
Ik vindt het nogal wat om de selectie van Real Madrid te vergelijken met die stumperds uit de Nederlandse competitie. Kom op zeg wat is dat voor een vergelijking zeg. Je kan de Nederlandse achterhoede niet vergelijken met die beulen die bij Real in de achterhoede staan. De selectie van Real ligt vele lichtjaren voor op een gemiddeld elftal in de Nederlandse competitie. Dat is appels met peren vergelijken. We moeten gewoon realistisch zijn wij horen nu ook tot de kleine voetballanden van de wereld. Incidenteel zullen we misschien als we geluk hebben een leuke prestatie neerzetten. Dankzij het Bosmanarrest is het hele Nederlandse voetbal kapot gemaakt. Wij hebben niet meer de middelen om competitie elftallen langer bij elkaar te houden zoals dat in de jaren 70, 80 en 90 nog wel mogelijk was. En als we weer een keer meerdere extreme talenten hebben worden die toch weg gekocht door de grote elftallen uit het Europese voetbal. Het is een geld kwestie geworden. Van rijke oliesjeiks en Russische miljardairs kunnen wij het toch niet winnen..supreme tweaker schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 00:16:
[...]
Dat is echter niet wat ik bedoelde te zeggen, want het systeem vertelt maar het halve verhaal; Real Madrid speelt ook een variant hierop: Benzema in de spits, geflankeerd door CR7 en Bale, 3 middenvelders en 4 verdedigers. In de praktijk zag je dat er heel gedisciplineerd meeverdedigd werd door de middenvelders en vleugelaanvallers en dat ze razendsnel in de omschakeling zijn. Atletico speelt juist een heel zuiver 4-4-2 systeem en die hebben het uiteindelijk niet over de streep weten te trekken.
De manier van druk zetten, de mate van meeverdedigen van de vleugenaanvallers, de mate van aanvallen door de backs en de mate van offensiviteit van het middenveld zijn allemaal parameters waardoor een systeem kleur krijgt.
Wel ben ik het met je eens dat je van hele goede huize moet komen om met een 4-3-3 Hollande School (met een nummer 10, twee echte vleugelaanvallers die continu de vleugels bezet houden) echt nog te kunnen domineren in het hedendaagse voetbal.
Ik heb inderdaad een beetje hetzelfde gevoel. We verliezen niet en winnen zonder indruk te maken maar het is niet het swingende voetbal van eerdere jaren. Aan de andere kant... Italië speelt ook 1-1 tegen Luxemburg dus dat zegt ook niks.Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 11:42:
Jongens om ook maar even wat te roepen, we moeten gewoon realistisch zijn, wat v. Gaal ook probeert. Het kwaliteits verschil tov de andere deelnemers op het WK is te groot. In theorie kan oranje al ten onder gaan tegen Australië. Die gasten hebben tenminste nog vechtlust om hun matige techniek te camoufleren. Ik heb van beide oefen partijtjes de samenvattingen gezien, maar werd er niet vrolijk van. Ik denk na de eerste ronde einde oefening en anders worden ze wel in de knock-out fase door Brazilië gedeclasseerd.
Je zag gisteren wel onmiddelijk het verschil toen er geschakeld werd naar 433, toch duidelijk de ingeslepen huisstijl. Dat 442 moeten we gewoon vergeten, dat slaat sowieso ook nergens op. Overigens vond ik Fer gisteren dra-ma-tisch, echt ongelofelijk slecht. Dan kun je beter Wijnaldum brengen als loper, ook al is dat eigenlijk niet zijn positie.
WK 2010 was nou ook niet het toonbeeld van swingend voetbal. En wees eens eerlijk wanneer swingde Nederland op een toernooi? Dat was 1974 & 1978. Kijk maar eens terug naar 1988...
In 1998 vond ik Oranje ook erg sterk, en in 2000 speelden we het oude Joegoslavie met 6-1 van de mat. Dat waren nog eens tijden.
Kluivert, Zenden, Bergkamp, Overmars, Cocu, Frank en Ronald, Van der Sar, Reiziger, Stam, Seedorf, Davids.
Allemaal bazen
Kluivert, Zenden, Bergkamp, Overmars, Cocu, Frank en Ronald, Van der Sar, Reiziger, Stam, Seedorf, Davids.
Allemaal bazen
Verwijderd
Ik neem aan dat je de uitdrukking kent. De coach is zo goed als het materiaal wat hij heeft. Ik denk dus dat hij was vergeten om paar mensen te vergeten uit te nodigen bijvoorbeeld Virgil van Dijk. Die man had ie moeten opnemen in de selectie. Een uitstekende verdediger met voetballend vermogen en mentale en fysieke harheid opgedaan in de schotse competitie. Ik geef toe het is geen top competitie. Maar het is wel een competitie waar je hard word gemaakt voor het echte werk. Ik zie die jongen nog wel verder komen in de toekomst.Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 11:45:
Oefenpotjes zeggen werkelijk helemaal niets. Tevens is V Gaal naar mijn idee een van de beste, zo niet de allerbeste tactische coach die er is. Hij weet echt wel wat hij doet. Ik wens Spanje veel succes tegen 5 verdedigers (soms zelfs 7). Dat is gewoonweg erg lastig voetballen als aanvallende ploeg aangezien 1 counter van ons al fataal kan zijn en dat is waar V Gaal ook op gokt. Australië stelt natuurlijk helemaal niets voor en moet je gewoon met 3-0 oprollen.
@ Vlassie1980
In 1998 speelden we 0-0 tegen Belgie en 2-2 tegen Mexico in de poule, zo denderend ging het toen ook niet.
2000 was wel een erg goed elftal op dat moment. Alleen de killersmentaliteit ontbrak... penalty's
In 1998 speelden we 0-0 tegen Belgie en 2-2 tegen Mexico in de poule, zo denderend ging het toen ook niet.
2000 was wel een erg goed elftal op dat moment. Alleen de killersmentaliteit ontbrak... penalty's

Verwijderd
Inderdaad met als hoogtepunt die wereldgoal van Bergkamp tegen Argentinië. Ik zie Jack van Gelder nu nog helemaal door het lint gaanVlassie1980 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 12:11:
In 1998 vond ik Oranje ook erg sterk, en in 2000 speelden we het oude Joegoslavie met 6-1 van de mat. Dat waren nog eens tijden.
Allemaal bazen
Jep maar werden we genaaid door de scheids tegen brazillieVerwijderd schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 12:22:
[...]
Inderdaad met als hoogtepunt die wereldgoal van Bergkamp tegen Argentinië. Ik zie Jack van Gelder nu nog helemaal door het lint gaan. Die hadden ook wereldkampioen moeten worden.
In 1998 hadden we echt een elftal om kampioen te worden, in 2000 ook maar die penalties he... Ik was echt zoooo pissig na de wedstrijd tegen Italië in 2000. Zo veel kansen, op de paal schieten, 2 pingels missen en de Italianen met 10 man, ze waren gewoon rijp om geslacht te worden maar het gebeurde niet

Seedorf, dat is nog steeds een baas! Die had nu nog meegekund (en is gewend om te voetballen in het klimaat). En dan had ie mooi revanche kunnen nemen voor die penalty.
Regeren is vooruitschuiven
Ok, in 2000 was het goed, ja. Die penalties .... mag je niet meer aan denken.
[ Voor 32% gewijzigd door horizon1978 op 05-06-2014 12:48 ]
Verwijderd
98 waren we helemaal niet zo goed hoor. Ontzettend geluk gehad tegen Argentinie. 2000 hadden we moeten winnen maar dat is een EK, zou graag een WK winnen.
In 1998 waren we echt wel goed hoor, beter dan in 2010. Tegen België speelden we een deel met een man minder, het fysieke Korea speelden we van de mat en tegen Mexico waren we veel beter maar gaven we in het slotstuk twee goals weg op het moment dat we toch al geplaatst waren.
En Argentinië had toen echt een goede ploeg en daar was je gewoon gelijkwaardig aan. Het enige geluk dat we hadden was het feit dat de rode kaart van Numan door vd Sar "goedgemaakt" werd. Tegen Brazilië hadden we gewoon moeten winnen, net als in 1996 overigens.
En Argentinië had toen echt een goede ploeg en daar was je gewoon gelijkwaardig aan. Het enige geluk dat we hadden was het feit dat de rode kaart van Numan door vd Sar "goedgemaakt" werd. Tegen Brazilië hadden we gewoon moeten winnen, net als in 1996 overigens.
Inderdaad, weet ook niet 100% waar die verering van 1998 vandaan komt. Heb toen 1 overtuigende show gezien, tegen Korea 5-0. Kan me nog goed herinneren, dat Mexico gewoon 2-2 afdwong tegen ons, en dat we met hangen en wurgen langs Joegoslavie kwamen. Maar goed mijn afvallen van dat toernooi is, en ik geef het toe, ook door een belangrijk deel ingegeven door het #$^%&$#%^&*% mislopen van de finale.Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 12:52:
98 waren we helemaal niet zo goed hoor. Ontzettend geluk gehad tegen Argentinie. 2000 hadden we moeten winnen maar dat is een EK, zou graag een WK winnen.
2000, toen vond ik ze an sich best indrukwekkend.
In het slot, nadat je al tig kansen had verprutst en je al geplaatst was. Ik zag laatst de samenvatting van die pot en je had echt bakken met kansen hoor. En minstens gelijkwaardig aan Brazilië en Argentinië lijkt me niet beroerd.Sjah schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 13:05:
[...]
Kan me nog goed herinneren, dat Mexico gewoon 2-2 afdwong tegen ons
In mijn herinnering was 2000 juist minder. Die pot tegen (een dacht ik) beroerd Joegoslavië was ik al bijna vergeten. Verder had je tegen het B-team van Frankrijk een gelijkspel en een degelijk overwinning tegen de Denen.
[ Voor 21% gewijzigd door D-e-n op 05-06-2014 13:13 ]
Wat denken jullie dan van het EK van 2008?
De groepsfase was een eitje. En daarna storte het helemaal in.
In 2000 hadden we nogal geluk tegen de Tsjechen, van der Sar die net op de lijn een bal pakte en Frank de Boer vlak voor tijd een pingel regelde.
Een eitje? Het waren vaak gelukkige goals (oa die van Van Nistelrooy) waarna de tegenstander het liet lopen en er een geflatteerde score uit kwam. Oranje speelde toen erg goed, maar makkelijk ging het zeker niet.chimera2 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 13:16:
Wat denken jullie dan van het EK van 2008?
Rusland was in de kwartfinale alleen een stuk fitter en het elftal was er mentaal niet top door Boulahrouz.
Nou... als je 2008 al afdoet als geluk... dat is wel supernederlands om te doen, jezelf naar beneden halen. Nederland speelde zowel de wereldkampioen als de nummer twee van de wereld gewoon compleet van de mat van de eerste tot de laatste minuut. Dat waren geen tegenstanders als San Marino die na een paar goals het hoofd laten hangen maar de beste teams ter wereld. Nederland was messcherp in die wedstrijden.
Ik heb genoeg ontzettende zaadwedstrijden van Nederland gezien maar die twee zijn potjes waar ik met veel plezier aan terug denk.
Om even in het algemeen terug te kijken op toernooien: Het is uiterst zeldzaam dat een ploeg van de eerste tot de laatste wedstrijd steengoed staat te spelen. Nederland heeft het in elk geval nooit gedaan, ook niet in 1974, en bijvoorbeeld Spanje speelde in 2010 ook een paar matige wedstrijden en in 2012 zelfs m.u.v. de finale het hele toernooi bagger.
En dat is meteen het punt: Je hoeft niet elke wedstrijd met 5-0 te winnen, het gaat erom dat je presteert op het juiste moment + dat je op de momenten dat het even tegen zit je net een mazzeltje hebt.
Neem het 'gouden' EK 1988: Dat toernooi begon met een prima wedstrijd van Nederland tegen de Sovjet-Unie, waarbij ze legio kansen kregen, weinig weggaven maar toch verloren door een leep schot uit de tweede lijn. Tegen Engeland waren ze super, en de mazzel die er niet was tegen Rusland kreeg Nederland driedubbeldwars terug tegen Ierland, want die wedstrijd hadden ze ook zomaar kunnen verliezen en dan was 1988 gewoon de zoveelste voetnoot geweest in de vaderlandse voetbalgeschiedenis. Je speelt dan een goede pot tegen Duitsland en je komt door een goede goal van Gullit in de wedstrijd in de finale (terwijl het voor die goal echt shit was wat Nederland liet zien) en het is opeens voor velen het beste toernooi aller tijden. Dat is niet echt een objectieve benadering van hoe Nederland speelde, maar who cares? Je wint.
Ik heb genoeg ontzettende zaadwedstrijden van Nederland gezien maar die twee zijn potjes waar ik met veel plezier aan terug denk.
Om even in het algemeen terug te kijken op toernooien: Het is uiterst zeldzaam dat een ploeg van de eerste tot de laatste wedstrijd steengoed staat te spelen. Nederland heeft het in elk geval nooit gedaan, ook niet in 1974, en bijvoorbeeld Spanje speelde in 2010 ook een paar matige wedstrijden en in 2012 zelfs m.u.v. de finale het hele toernooi bagger.
En dat is meteen het punt: Je hoeft niet elke wedstrijd met 5-0 te winnen, het gaat erom dat je presteert op het juiste moment + dat je op de momenten dat het even tegen zit je net een mazzeltje hebt.
Neem het 'gouden' EK 1988: Dat toernooi begon met een prima wedstrijd van Nederland tegen de Sovjet-Unie, waarbij ze legio kansen kregen, weinig weggaven maar toch verloren door een leep schot uit de tweede lijn. Tegen Engeland waren ze super, en de mazzel die er niet was tegen Rusland kreeg Nederland driedubbeldwars terug tegen Ierland, want die wedstrijd hadden ze ook zomaar kunnen verliezen en dan was 1988 gewoon de zoveelste voetnoot geweest in de vaderlandse voetbalgeschiedenis. Je speelt dan een goede pot tegen Duitsland en je komt door een goede goal van Gullit in de wedstrijd in de finale (terwijl het voor die goal echt shit was wat Nederland liet zien) en het is opeens voor velen het beste toernooi aller tijden. Dat is niet echt een objectieve benadering van hoe Nederland speelde, maar who cares? Je wint.
[ Voor 56% gewijzigd door Dr. Strangelove op 05-06-2014 13:47 ]
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Hoe ver je in een toernooi komt zegt ook niet altijd wat over hoe goed een elftal is, laat staan hoe goed de selectie is.
In 1990 hadden we in principe veruit de beste selectie maar dat ging gruwelijk mis. Het toernooi van 2008 begon prima maar vergeet niet dat de kwalificatie weer gruwelijk slecht was. Als je naar het elftal, de namen en het basisniveau kijkt was de groep van 1998 volgens mij beter dan die van 2000 t/m 2008.
In 1990 hadden we in principe veruit de beste selectie maar dat ging gruwelijk mis. Het toernooi van 2008 begon prima maar vergeet niet dat de kwalificatie weer gruwelijk slecht was. Als je naar het elftal, de namen en het basisniveau kijkt was de groep van 1998 volgens mij beter dan die van 2000 t/m 2008.
Inderdaad dat dus. Maar als je naar de namen van 1998 kijkt, kun je niet anders dan zeggen dat ze gefaald hebben. Dat elftal had gewoon moeten winnen, dus ik snap niet dat ze zo opgehemeld worden. Hiddink idem.D-e-n schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 13:35:
Hoe ver je in een toernooi komt zegt ook niet altijd wat over hoe goed een elftal is, laat staan hoe goed de selectie is.
Het team van 1998 was goed maar niet beter dan Brazilië, die pot had echt beide kanten op kunnen gaan en ging dus ook terecht naar penalties. En als de penalties wel goed waren gegaan betwijfel ik of ze het hadden gered tegen Frankrijk. Het is altijd makkelijk om te zeggen dat ze maar even hadden moeten winnen maar uiteindelijk zal je dat nooit kunnen hard maken.
[ Voor 13% gewijzigd door Dr. Strangelove op 05-06-2014 13:59 ]
Verwijderd
Hiddink is naar mijn idee ook geen goede coach (exact wat De Boer zei vandeweek). Heel vaak een portie geluk gehad waar je U tegen zegt (zie Korea en Australië met die vage doelpunten). Speelt naar mijn idee altijd te defensief en teveel met oude spelers. Is geen vernieuwende coach. Dan zie ik liever Blind nog als Hiddink. Namen in een team zeggen niets, zie Argentinië. Die presteren al jaaaaren niets en hebben toch niet de minste spelers. Als je niet voor elkaar door het vuur wilt gaan zal die titel er niet komen, zo simpel is het gewoon in teamsporten.
Verwijderd
Dat klopt ja, dat was zo'n door het oog van de naald wedstrijd. Ik hoor Frank Snoeks nog zeggen met een diepe zucht dat we goed waren weg gekomen. Die Mexicanen waren toen echt goed.Sjah schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 13:05:
[...]
Inderdaad, weet ook niet 100% waar die verering van 1998 vandaan komt. Heb toen 1 overtuigende show gezien, tegen Korea 5-0. Kan me nog goed herinneren, dat Mexico gewoon 2-2 afdwong tegen ons, en dat we met hangen en wurgen langs Joegoslavie kwamen. Maar goed mijn afvallen van dat toernooi is, en ik geef het toe, ook door een belangrijk deel ingegeven door het #$^%&$#%^&*% mislopen van de finale.
2000, toen vond ik ze an sich best indrukwekkend.
Dat is gewoon niet waar, dat is hoe het in ons collectieve geheugen gebeurd is maar staat haaks op de feiten. Kijk de wedstrijden nog eens terug en je ziet dat het vooral een kwestie was van een paar heel effectieve counters. Tegen Italie kwamen we voor uit een mislukt afstandsschot met een flinke buitenspellucht en vervolgens 2 counters en stonden we verder bijna heel de wedstrijd onder druk. Tegen Frankrijk begonnen we aardig en kwamen we snel voor, maar daarna was het een wonder dat ze niet tegen scoorden, Frankrijk kreeg echt kans na kans. Het was misschien wel de beste interland van Vd Sar.Dr. Strangelove schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 13:33:
Nou... als je 2008 al afdoet als geluk... dat is wel supernederlands om te doen, jezelf naar beneden halen. Nederland speelde zowel de wereldkampioen als de nummer twee van de wereld gewoon compleet van de mat van de eerste tot de laatste minuut.
Het was juist een heel on-Nederlandse vertoning en eigenlijk precies wat we volgende week ook hopen te bereiken. Het was in de volgende ronde Hiddink die hier simpel een antwoord op vond door Nederland het spel te laten maken (om vervolgens zelf in de halve finale compleet overklast te worden door Spanje).
[ Voor 3% gewijzigd door ph4ge op 05-06-2014 14:15 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Verwijderd
Beiden vind ik niks als bondcoach. Hiddink heeft zijn tijd gehad en had dit naar mijn mening aan zich voorbij moeten laten gaan. En Blind vind ik totaal ongeschikt, die heeft al coach nog niets bewezen. Ik vind het nog steeds jammer dat Ronald Koeman weer is afgewimpeld door de KNVB. Omdat Hiddink even weer zijn neus liet zien Zeist. Ronald Koeman was de juiste man geweest. Hoe vaak moet die man zich nog bewijzen.Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 14:00:
Hiddink is naar mijn idee ook geen goede coach (exact wat De Boer zei vandeweek). Heel vaak een portie geluk gehad waar je U tegen zegt (zie Korea en Australië met die vage doelpunten). Speelt naar mijn idee altijd te defensief en teveel met oude spelers. Is geen vernieuwende coach. Dan zie ik liever Blind nog als Hiddink. Namen in een team zeggen niets, zie Argentinië. Die presteren al jaaaaren niets en hebben toch niet de minste spelers. Als je niet voor elkaar door het vuur wilt gaan zal die titel er niet komen, zo simpel is het gewoon in teamsporten.

Voor wat betreft Koeman en Blind heb je gelijk. Maar het elftal van 1998 "stond" toch wel vrij goed volgens mij. Hiddink had het tactisch toen juist goed voor elkaar.
Dat zijn er twaalf, zo kan ik het ook... Maar inderdaad, wat een heerlijk lijstje...Vlassie1980 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 12:11:
Allemaal bazen
Ik had het net even terug gekeken die penalties. Cocu en R. de Boer missen en daar hoor je eigenlijk niemand meer over. Terwijl Seedorf gelijk z'n hele leven lang zwarte piet is
heavy is good, heavy is reliable - boris the blade
Optelsom....?
[ Voor 9% gewijzigd door Sjah op 05-06-2014 19:23 ]
Toevallig werd R.de Boer nog "het busje" ingesleept bij Bureau Holland Sport vanwege z'n "misdaad" in '98
. Die van 2000 waren nog wel een stukje slechter geloof ik inclusief een nieuwe soort scud racket S.T.A.M.
...
Misschien een ideetje om "je" lijstje van vijf te posten (weinig vertrouwen in deze groep als het daar op aankomt
):

Misschien een ideetje om "je" lijstje van vijf te posten (weinig vertrouwen in deze groep als het daar op aankomt
- v.Persie
- Robben
- Janmaat
- Sneijder
- ... Huntelaar als ie er in staat tenminste (of Kuyt), van de verwachte basis echter ... ja Guzman, Clasie of Fer zou het dan moeten worden ... al dan niet op #3.
[ Voor 128% gewijzigd door apis29 op 05-06-2014 22:59 ]
Tja, als je zo negatief tegen het spelletje aan wil kijken... lees de persberichten uit die tijd nog eens terug zou ik zeggen.ph4ge schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 14:12:
[...]
Dat is gewoon niet waar, dat is hoe het in ons collectieve geheugen gebeurd is maar staat haaks op de feiten. Kijk de wedstrijden nog eens terug en je ziet dat het vooral een kwestie was van een paar heel effectieve counters. Tegen Italie kwamen we voor uit een mislukt afstandsschot met een flinke buitenspellucht en vervolgens 2 counters en stonden we verder bijna heel de wedstrijd onder druk. Tegen Frankrijk begonnen we aardig en kwamen we snel voor, maar daarna was het een wonder dat ze niet tegen scoorden, Frankrijk kreeg echt kans na kans. Het was misschien wel de beste interland van Vd Sar.
Het was juist een heel on-Nederlandse vertoning en eigenlijk precies wat we volgende week ook hopen te bereiken. Het was in de volgende ronde Hiddink die hier simpel een antwoord op vond door Nederland het spel te laten maken (om vervolgens zelf in de halve finale compleet overklast te worden door Spanje).
http://www.theguardian.co...09/holland.italy.euro2008
http://www.telegraph.co.u...-a-case-of-the-Bleus.html
@hierboven, prima dat je countert , maar je weerwoord over wat Hiddink deed, zie ik niet.
[ Voor 8% gewijzigd door Sjah op 06-06-2014 00:02 ]
Aub geen Janmaat een penalty laten nemen op zo'n belangrijk moment. Dan zou ik eerder voor Kuyt gaan.apis29 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 22:49:
Misschien een ideetje om "je" lijstje van vijf te posten (weinig vertrouwen in deze groep als het daar op aankomt):
- v.Persie
- Robben
- Janmaat
- Sneijder
- ... Huntelaar als ie er in staat tenminste (of Kuyt), van de verwachte basis echter ... ja Guzman, Clasie of Fer zou het dan moeten worden ... al dan niet op #3.
Niks negatief, het zijn feiten. Een counter oogt natuurlijk spectaculair en dat waren de uitslagen ook. Op dat moment liet men zich daardoor mee slepen. Maar het waren counters. Bovendien waren de wedstrijden vroegtijdig beslist en was Nederland vanaf dat moment sterker. Maar de marge van 2 werd 2 keer tegen de verhouding in bereikt, op dat moment hadden zowel Frankrijk als Italië veel meer en betere kansen gehad plus meer balbezit.Dr. Strangelove schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 22:52:
[...]
Tja, als je zo negatief tegen het spelletje aan wil kijken... lees de persberichten uit die tijd nog eens terug zou ik zeggen.
http://www.theguardian.co...09/holland.italy.euro2008
http://www.telegraph.co.u...-a-case-of-the-Bleus.html
Overigens maak jij ervan dat ik negatief ben. Dat is niet waar. Ik ben juist gek op opportunistisch spel en snelle counters. Zoals Van Bronckhorst een bal van de lijn haalde en een paar seconde later voor een doelpunt zorgt is prachtig, maar illustreert ook dat we onder zware druk stonden. Effectiviteit is ook een kwaliteit. Maar het is geen Hollandse School. Dat is een tegenstander onder druk zetten en kapot spelen, niet met hangen en wurgen overeind blijven en de tegenstander eruit counteren.
Overigens staat in je eigen artikelen in de eerste zin ook al dat het niet zo one sided was als de uitslag doet vermoeden. Er staat ook dat de eerste goal buitenspel was.
Edit: en over Frankrijk:
France fashioned 23 goal attempts to Holland's 16, but Van Basten's attackers were simply more clinical and his goalkeeper, Edwin van der Sar, more athletic and alert in the face of any incoming threat.
We waren echt niet zoveel beter die wedstrijden.
[ Voor 13% gewijzigd door ph4ge op 06-06-2014 08:00 ]
Maar zo zie je, het zijn de uitslagen die het meest blijven hangen en niet het spel aan sich. En in iedereen herinnert het zich op zijn manier.
Ik heb er geen moeite mee als Nederland met countervoetbal het WK wint. De oer-Hollandse school heeft al lang afgedaan. Je ziet zeker teams met buitenspelers of drie spitsen maar vanuit een heel andere organisatie (zie Real Madrid).
Ik heb er geen moeite mee als Nederland met countervoetbal het WK wint. De oer-Hollandse school heeft al lang afgedaan. Je ziet zeker teams met buitenspelers of drie spitsen maar vanuit een heel andere organisatie (zie Real Madrid).
Sneijder neemt/nam ook nooit penalties btw.tweaker2010 schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 00:26:
[...]
Aub geen Janmaat een penalty laten nemen op zo'n belangrijk moment. Dan zou ik eerder voor Kuyt gaan.
Er zijn hier nogal wat mensen die liever mooi verliezen dan lelijk winnen lijkt het wel. Typisch hollandshorizon1978 schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 08:06:
Maar zo zie je, het zijn de uitslagen die het meest blijven hangen en niet het spel aan sich. En in iedereen herinnert het zich op zijn manier.
Dat strookt eigenlijk niet met de nuchtere nederlandse instelling.tweaker2010 schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 09:53:
[...]
Er zijn hier nogal wat mensen die liever mooi verliezen dan lelijk winnen lijkt het wel. Typisch hollands
Inderdaad zeg.. Ik ben al lang blij dat we hier een beetje van af zijn gestapt.tweaker2010 schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 09:53:
[...]
Er zijn hier nogal wat mensen die liever mooi verliezen dan lelijk winnen lijkt het wel. Typisch hollands
Een toernooi beginnen en dan als bondscoach zeggen dat de doelstelling is om mooi voetbal te spelen en wel zien waar we eindigen..

Van Marwijk was de eerste in een lange tijd met als doelstelling: finale halen, hoe zal me een worst wezen. Ik hoop dat Van Gaal dit een beetje doortrekt!
NB: Of met deze doelstelling een beter resultaat behaald wordt laat ik maar in het midden, maar vooraf de doelstelling: mooi voetballen ongeacht het resultaat gaat er bij mij niet in. We staan niet op het schoolplein te knikkeren..
Tuurlijk kan ik me de finale van 2010 herinneren, maar ook de winsten op Frankrijk en Italië onder van Basten!
74 praat iedereen nog over en dat is 40 jaar terug!
Kortom, resultaat telt uiteindelijk wel, maar vergis je niet in hoe er over 'goed' en aanvallend voetbal gepraat wordt en hoe dat blijft hangen en wat voor respect dat afdwingt.
Ajax die Real van de mat speelt en een staande ovatie van de Madrilenen krijgt.
Zomaar een paar voorbeelden die m.i. pleiten voor 'de Hollandse school'.
74 praat iedereen nog over en dat is 40 jaar terug!
Kortom, resultaat telt uiteindelijk wel, maar vergis je niet in hoe er over 'goed' en aanvallend voetbal gepraat wordt en hoe dat blijft hangen en wat voor respect dat afdwingt.
Ajax die Real van de mat speelt en een staande ovatie van de Madrilenen krijgt.
Zomaar een paar voorbeelden die m.i. pleiten voor 'de Hollandse school'.
Dit topic is gesloten.