Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 20:11

DarkSide

theres no place like ::1

Zou dat. Een snelle benchmark (uit de win10 appstore) geeft aan dat mijn n3700 iets sneller is dan mijn AMD 7750 die in mijn oude HTPC. Single Core is hij langzamer. Multicore is hij sneller.
En de oude HTPC kon prima downloaden, unrarren/repairen en moven van films terwijl ik een film in kodi afspeelde.
Zou op basis daarvan eigenlijk wel verwachten dat de nuc (ook de n3050) het zou moeten kunnen?

Maar bij een NUC hoort eigenlijk ook wel iets van external storage (vindt ik).
Hoewel je natuurlijk gewoon een SATA laptopdisk kunt gebruiken voor opslag. Of veel geld voor een grote SSD's. Zal ik eerder kijken voor een NAS om dat probleem op te lossen.
Deze kan dan ook weer je download taken van je overnemen. Waardoor de NUC zeker meer dan in staat is voor win10.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb al een NAS Synology DS214play.

Zou de intel nuc enkel gebruiken voor het afspelen van films en series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:35

Boullie

Da Bulster

Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 08:08:
Ik heb al een NAS Synology DS214play.

Zou de intel nuc enkel gebruiken voor het afspelen van films en series.
Is meer dan snel genoeg. Gebruik namelijk zelf de 2820(2830) en werkt allemaal perfect.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:06
Ik heb nu een htpc met een intel q8300 quadcore op 3ghz lopen, 120gb ssd, amd hd6450 en 4gb ram.

Omdat ik de kast (Origen AE x15) waar dit nu in zit wat een de grote kant vind en er een 580w voeding inzit ben ik aan het kijken naar een NUC.

Ben alleen benieuwd naar de snelheid van een NUC. Ik heb de NUC5PPYH op het oog, maar is deze even snel of sneller dan mijn huidige setup?

Ik gebruik het alleen voor streamen in Kodi (genesis en icefilms) en popcorntime.

Voor mij is de snelheid erg belangrijk, het hoeft niet vervangen te worden, maar als het even snel of sneller is dan is dat voor mij wel een reden om voor een NUC te gaan.
Met name vanwege energieverbruik en formaat.

[ Voor 19% gewijzigd door Qosmic op 21-09-2015 12:07 ]

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:43

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Heeft iemand met een NUC5CPYH de TOSLINK aansluiting al eens gebruikt? Welke adapter is daar voor nodig? Ik had eigenlijk verwacht dat die bij de verpakking in zou zitten maar dat blijkt niet het geval.

edit:
Ik zie net dat er mini toslink kabels te koop zijn maar ook kleine adapters voor een schappelijke prijs. Non issue dus.

[ Voor 25% gewijzigd door Bor op 21-09-2015 12:15 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Qosmic schreef op maandag 21 september 2015 @ 12:06:
Ik heb nu een htpc met een intel q8300 quadcore op 3ghz lopen, 120gb ssd, amd hd6450 en 4gb ram.

Omdat ik de kast (Origen AE x15) waar dit nu in zit wat een de grote kant vind en er een 580w voeding inzit ben ik aan het kijken naar een NUC.

Ben alleen benieuwd naar de snelheid van een NUC. Ik heb de NUC5PPYH op het oog, maar is deze even snel of sneller dan mijn huidige setup?

Ik gebruik het alleen voor streamen in Kodi (genesis en icefilms) en popcorntime.

Voor mij is de snelheid erg belangrijk, het hoeft niet vervangen te worden, maar als het even snel of sneller is dan is dat voor mij wel een reden om voor een NUC te gaan.
Die Q8300 is uit het S775 tijdperk, dat is al even geleden dus. Als jij in dat type NUC ook weer een SSD en voldoende werkgeheugen gaat plaatsen, dan verwacht ik dat je weinig (lees niets),in gaat leveren op mogelijkheden die jij zelf aanhaalt, maar wel gaat winnen op formaat en energie-verbruik.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Ikzelf had een AMD 7750 BE. Ook een dinosaurus kwa CPU.
Qua single core snelheid is de PPYH langzamer dan de oude AMD. Maar qua multicore weer sneller.
Ook geheugen is sneller in de PPYH. En de GPU (ik had een amd 3200) is vele malen sneller in de PPHY.

De PPHY is geen "snelheids wonder" Maar heeft hier totaal geen moeite met het draaien van win10.
Daarbij kan de PPHY prima HEVC aan met 4k films op hoge bitrate. Wat mijn AMD absoluut kon.

Als je niet meer power zoekt dan je Q8300 om bv te gaan photoshoppen en video editing te gaand doen.
Is de PPHY een prima vervanger die lekker weinig Watt vraagt. Zelf zeer tevreden mee.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
ok, ik ga er weer dezelfde ssd inzetten en 4gb geheugen, of 8, of is dat overkill?

En wat is evt een alternatief die sneller is dan de PPHY in dezelfde prijsklasse?
Wat zijn boottijden bij jullie?

[ Voor 20% gewijzigd door Qosmic op 21-09-2015 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Qosmic schreef op maandag 21 september 2015 @ 12:06:

Sneller is het niet maar die snelheid heb je ook niet nodig voor jouw doeleinden. Streamen in Kodi gaat beter met de NUC5PPYH omdat HEVC mogelijk is via de GPU. Popcorntime moet ook geen issue opleveren.
Wel zal de CPU gewoon een stuk zwakker zijn. Wil je een NUC die op CPU gebied sneller is moet je iets meer uitgeven en de i3 versie pakken. Maar dat levert in de praktijk geen merkbaar voordeel op.

Mijn NUC5PPYH werkt in ieder geval briljant, nog geen issue mee gehad.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Het hoeft ook niet sneller, maar zeker niet langzamer.
Als browsen door kodi of popcorntime langzamer is dan wat ik nu heb, ga ik me daar aan irriteren.

En hoe lang is het opstarten met zo'n nuc voordat je in windows zit?
Ik neem aan dat mijn huidige ssd, een Kingston V300 hier ook gewoon inpast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Qosmic schreef op maandag 21 september 2015 @ 13:52:
ok, ik ga er weer dezelfde ssd inzetten en 4gb geheugen, of 8, of is dat overkill?

En wat is evt een alternatief die sneller is dan de PPHY in dezelfde prijsklasse?
Wat zijn boottijden bij jullie?
8 GB is overkill. 4 is dat eigenlijk al voor Kodi e.d. Maar wel lekker voor windows.
Heb zelf 4GB en dat werkt fijn.

Echt meer power kom je op i3 uit. En hoewel dat lekker is als je meer CPU intensieve taken gaat doen is het voor een HTPC overkill.
Ik draai windows 10, gebruik de netflix app, browse op YT en bekijk mijn foto;s vanaf mijn NAS.
En natuurlijk Kodi. De celeron versie is hiervoor al geschikt. Maar had voor mijn eigen gemoedsrust nét dat beetje meer power genomen en dus gekozen voor de pentium uitvoering.

PS als je het voor mekaar krijgt om in windows met de PPHY DTS HD-MA ondersteuning te krijgen mag je me meteen een DM sturen. Dat is het enige wat mij irriteert dat dat niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
ok, dat is wel jammer. Want ik heb hem ook op mijn receiver aangesloten.
DD 5.1 en DTS werkt wel gewoon?

Maar als ik dus die Q8300 vervang door de NUC5PPYH ga ik er niks van merken en dus ook zeker niet op achteruit als ik het zo hoor?
Iig qua formaat en energieverbruik ga ik er op vooruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Qosmic schreef op maandag 21 september 2015 @ 14:18:
Het hoeft ook niet sneller, maar zeker niet langzamer.
Als browsen door kodi of popcorntime langzamer is dan wat ik nu heb, ga ik me daar aan irriteren.

En hoe lang is het opstarten met zo'n nuc voordat je in windows zit?
Ik neem aan dat mijn huidige ssd, een Kingston V300 hier ook gewoon inpast?
Ik merk geen vertraging op binnen Kodi of Popcorntime, dat loopt zeer vloeiend. Opstarten gaat zeer snel, ik heb geen idee hoe lang hij er exact over doet aangezien ik hem aanzet via een afstandsbediening, dan moet de tv nog aangezet worden en als de tv aan staat is de NUC aan het inloggen in Windows.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Qosmic schreef op maandag 21 september 2015 @ 14:23:
ok, dat is wel jammer. Want ik heb hem ook op mijn receiver aangesloten.
DD 5.1 en DTS werkt wel gewoon?

Maar als ik dus die Q8300 vervang door de NUC5PPYH ga ik er niks van merken en dus ook zeker niet op achteruit als ik het zo hoor?
Iig qua formaat en energieverbruik ga ik er op vooruit
DTS en DD is geen probleem.
Het is puur een intel driver icm windows probleem als je DTS HD MA en DD True HD wilt hebben
In openelec doet hij het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Las ik trouwens goed dat windows 7 lastig te installeren is op deze NUC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat zijn jullie performance ervaringen?

Ik heb een 1080 film, met 3d geluid. Gewoon standaard NUC 2830, 4GB ram, KODI staat op een 16GB USB3 usb stick. Films staan verdieping hoger op een Synology Play (2014 dual bay). 2 Routers ertussen, allebei Gigabit. Met de betreffende film (10Gb groot) gaat hij regelmatig bufferen, met name als er actie is (vuur!)

Had het niet verwacht, wat kan ik doen? Ik heb normaal vooral 720 materiaal, maar dit is balen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
Qosmic schreef op maandag 21 september 2015 @ 14:49:
Zonder direct op een eventueel installatie-probleem van 7 in te gaan. Waarom zou je voor Windows 7 willen gaan?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Qosmic schreef op maandag 21 september 2015 @ 14:49:
http://nucblog.net/2015/0...the-nuc5cpyh-or-nuc5ppyh/

is tricky maar niet onmogelijk.
Maar persoonlijk zou ik gewoon lekker win8 of 10 doen.
Okasha schreef op maandag 21 september 2015 @ 14:50:

Ik heb een 1080 film, met 3d geluid. Gewoon standaard NUC 2830, 4GB ram, KODI staat op een 16GB USB3 usb stick. Films staan verdieping hoger op een Synology Play (2014 dual bay). 2 Routers ertussen, allebei Gigabit. Met de betreffende film (10Gb groot) gaat hij regelmatig bufferen, met name als er actie is (vuur!)

Had het niet verwacht, wat kan ik doen? Ik heb normaal vooral 720 materiaal, maar dit is balen!
Zelf heb ik dus een PPHY (n3700). Daar draait kodi op.
De films, series, foto's ed staan op mijn Synology 215j. Verbonden met een 10 meter netwerkkabel.
Hiervandaan draai ik gewoon 1080p films van 40GB (BR Rips) met hoge bitrate en DTS HD MA (wat dus als DTS wordt weergegeven) Dit draait zonder problemen. Het komt nog zelfs voor dat de Syno aan het downloaden is of reparereen of moven van bestaden. Nergens last van buffering.
Je zou dus moeten kijken als je de synology rechtstreeks aansluit dan weet je wat je eventueel moet verbeteren in je chain

[ Voor 61% gewijzigd door DarkSide op 21-09-2015 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
win7 heb ik zelf nog liggen, 8 en 10 niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
Op die fiets, dan gaan we eens even kijken wat die problemen precies zijn.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

hardware-lover schreef op maandag 21 september 2015 @ 14:55:
Op die fiets, dan gaan we eens even kijken wat die problemen precies zijn.
Check de blog die ik poste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
heb ik gelezen, maar ik bedenk me nu dat ik mn ssd met windows installatie overzet.
Of gaat dat niet werken en moet ik een format en clean install doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:21

Heb dezelfde NUC 2830 en een DS213, maar totaal geen performance issues. Ik zou het zoeken in je 2 routers. Ik gebruik 1 switch tussen NUC en DS213, die heeft al snel meer throughput dan een router, laat staan 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Tja. ben zelf voorstander van Clean install op nieuwe chipsets e.d.
Maar windows gaat daar wel beter mee om dan vroeger.
Als je lui bent kan het geen kwaad om het te proberen.
Clean install kan gewoon.
je kan natuurlijk ook gewoon updaten naar 10. En dan een clean install doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
ben ik ook wel voorstander van, maar met win7 is weer zo'n rompslomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Wel beetje offtopic. Maar een lekker werkende PC is mij wel wat rompslomp waard.
Zal dus gewoon ssd met Wiin7 in de NUC doen. Dan updaten naar 10 en 10 activeren.
Dan clean install van 10 en dan lekker genieten van je NUC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Ga dat dan ook doen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
Direct een clean install met Windows 10 is ook mogelijk maar het zou kunnen zijn dat dit voor menigeen weer net teveel rompslomp is. Barkrukhenkie in "[Windows 10] Installatie en Upgrade Uitdagingen"

Een werkende Windows 7 overzetten naar een ander systeem is eveneens een mogelijkheid, ook daar zijn "oplossingen" voor, maar mogelijk is ook dit niet voor iedereen weggelegd of een brug te ver.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
ik zet mn ssd met windows 7 wel over, doe de upgrade en dan een clean install. Moet goed gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
Ter info: de koude boottijd op een "NUC-achtige" met i3 en vlotte SSD (niet elke SSD levert dezelfde prestaties), duurt bij mij met Windows 10 zo'n 10 seconden om op het bureaublad te komen. Een HTPC systeem gaat bij mij echter nooit helemaal volledig uit en dan duurt het zo'n 2-3 seconden voor het bureaublad wordt getoond.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

In je AdvancedSettings XML even buffer in RAM vergroten, meer vooruit bufferen en buffer altijd forceren. Even op de Kodi wiki kijken, zijn 3 aparte settings. Ik houd standaard 512MB buffer aan. Kost wel 1,5GB RAM maar met 4GB is dat geen probleem. Dan gaat hij ongeacht de bron 512MB aan content bufferen. Bij series is dat de halve episode, bij films een paar minuten. In ieder geval genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 23:17
Lees dit eens door :

http://www.htpcbeginner.c...pi-xbmc-buffering-issues/

Hieronder zijn mijn instellingen. Ik gebruik kodibuntu en heb 4 GB ram. Ik heb nu heel weinig last van buffering. Heb je minder geheugen moet je ook minder "cachemembuffersize" nemen.

<advancedsettings>
<useddsfanart>true</useddsfanart>
<cputempcommand>cputemp</cputempcommand>
<gputempcommand>gputemp</gputempcommand>
<samba>
<clienttimeout>30</clienttimeout>
</samba>
<network>
<disableipv6>true</disableipv6>
<buffermode>1</buffermode>
<cachemembuffersize>257286400</cachemembuffersize>
<readbufferfactor>5</readbufferfactor>
</network>
</advancedsettings>

Edit: Deze instellingen heb ik ingesteld om het bufferen van live football streams tegen te gaan. Werkt super. Zou ook kunnen werken bij jou voor je nas.

[ Voor 10% gewijzigd door Yarisken op 21-09-2015 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 12:21
DarkSide schreef op maandag 07 september 2015 @ 14:31:
[...]

Voor mij is het een windows driver issue.
Omdat ik als bij properties kijk van de geluidskaart bij het tabblad supported formats.
Er ook alleen DD en DTS staat. en geen TRUE HD of DTS HD MA.
Wel heeft kodi zijn audio engine aangepast sinds 14 meen ik.
En sommige berichten geven aan als je 12/13 draait het zou moeten werken.
Maar zelf geen zin om terug te gaan. Heb het iig in 14 en 15.

ook zou het gewoon onder openelec moeten werken.
Tis even geleden dat ik hier heb gekeken. Was op vakantie. Net terug en meteen denk ik een oplossing gevonden voor mijn probleem. Eindelijk geeft mijn Marantz de juiste input aan DTS, Dolby D en DTS HD etc.

Mijn oplossing:

Default playback device (HDMI in mijn geval, Marantz AVR) onder tabje advanced de sample rate op 24 Bit 48000 Hz (Studio Quality) gezet. Elke andere Hz resulteert dat mijn versterker Multi IN aangeeft.

Dus voor nu werkt Passthrough met alle formaten op WASAPI.

Hoop dat iemand hier wat aan heeft.

Ik heb ook een leuke computer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Stel ik laat mijn NUC 24/7 aanstaan (2820), hoeveel kost me dit aan stroom per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:11

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dat kun je toch veel beter zelf uitrekenen? Jij weet immers wat je betaalt per kWh.
Hoeveel jouw NUC verbruikt kun je meten, of je zou het voor jouw exacte type mogelijk kunnen opzoeken.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:17
Ferra schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 12:35:
Stel ik laat mijn NUC 24/7 aanstaan (2820), hoeveel kost me dit aan stroom per jaar?
20 / 30 euro denk ik. De NUC 2820 trekt zo'n 10-15W volgens mij en bij weinig belasting zelfs nog minder.

Vuistregel: elke Watt die je 24/7 aan hebt staan kost je 2 euro op jaarbasis.
Zie ook: Serieus elektriciteit besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
ThinkPadd schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 12:39:
[...]

20 / 30 euro denk ik. De NUC 2820 trekt zo'n 10-15W volgens mij en bij weinig belasting zelfs nog minder.

Vuistregel: elke Watt die je 24/7 aan hebt staan kost je 2 euro op jaarbasis.
Zie ook: Serieus elektriciteit besparen
thanks thinkpad :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qosmic schreef op maandag 21 september 2015 @ 14:52:
win7 heb ik zelf nog liggen, 8 en 10 niet
Win7 kan je gratis updaten naar win10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Tranzy schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 10:23:
[...]

Tis even geleden dat ik hier heb gekeken. Was op vakantie. Net terug en meteen denk ik een oplossing gevonden voor mijn probleem. Eindelijk geeft mijn Marantz de juiste input aan DTS, Dolby D en DTS HD etc.

Mijn oplossing:

Default playback device (HDMI in mijn geval, Marantz AVR) onder tabje advanced de sample rate op 24 Bit 48000 Hz (Studio Quality) gezet. Elke andere Hz resulteert dat mijn versterker Multi IN aangeeft.

Dus voor nu werkt Passthrough met alle formaten op WASAPI.

Hoop dat iemand hier wat aan heeft.
Dat zou mooi zijn. Weet je ook of er bij supported formats staat dat DTS HD ondersteund word.
Of staat er alleen DTS en werkt DTS HD toch?
Dit weekend helaas weg. maar als ik zondag avond thuis ben ga ik dit eerst even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 12:21
Alle formaten staan er (maar die stonden er bij mij al). Ik zie nu bij het schakelen in Kodi van audiospoor ook daadwerkelijk het signaal veranderen op mijn display van mijn Marantz. Dolby D, DTS, DTS HD etc.

Ik heb ook een leuke computer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
Vreemd genoeg heb ik sinds afgelopen vrijdag ongeveer de helft van de tijd last van buffering-issues. Wanneer dit optreedt duurt het een eeuwigheid voordat de video weer verder speelt en binnen een paar tellen zal er weer opnieuw gebufferd moeten worden. Een restart van de nuc laat het bestand weer goed afspelen, maar na een paar minuten begint het probleem weer opnieuw. De andere helft van de tijd heb ik geen last van buffering-issues.

Het lijkt echt met perioden te zijn, want het probleem blijft altijd lang aanhouden; iig tot 30 minuten, daarna geef ik het meestal op en ga ik wat anders doen om vervolgens bijvoorbeeld een uur later zonder problemen te kunnen kijken.

Het vreemde is dat ik kort voor het ontstaan van deze problemen geen aanpassingen heb aangebracht en ook lijkt er geen nieuwe update te zijn geïnstalleerd (ik gebruik de laatst stable release van openelec; 5.0.8).

Mijn situatie is alsvolgt:
  • Mediabestanden staan op een Synology DS414 met WD Red hdd's
  • De NAS is verbonden met een Linksys AE4200 router via cat5e (<1m)
  • Deze is vervolgens verbonden met een TP-Link TL-SG1005D switch. Van daaruit zijn alle apparaten verbonden (TV, Receiver, Nuc en Ziggo-kastje). Allen met een cat5e kabel van <1m
  • De mediaplayer is een Intel Core i5-4250U met een Kingston SSDNow mS200 30GB en 4gb geheugen (weet zo niet meer welk)
Ik heb de nuc al eens rechtstreeks aangesloten op de router, maar dat gaf geen resultaat. Ook een bios-update maakte geen verschil. Ik heb nu in de advancedsettings.xml de "cachemembuffersize" vergroot naar 512 mb (stond op 0, dus werd het gebufferd op de kingston ssd), maar moet nog zien of dat het verschil zal maken.

Het vreemde blijft dat ik sinds het begin geen problemen heb gehad en nu opeens wel. Ik heb moeiteloos vele bluray-rips van >40mbps video met DTS-HD audio gespeeld en nu krijg ik al dat bufferprobleem bij een simpele hdtv rip.

Kan het zijn dat de kingston ssd al kuren begint te vertonen? De mediaspeler maakt geen overuren, ik denk gemiddeld 8 uur per week.
Het andere waar ik aan denk is de NAS welke mogelijk in slaapstand of iets dergelijks gaat en weer wakker wordt bij een restart. Ik zie dit overigens niet aan de NAS zelf.

[ Voor 10% gewijzigd door LA-384 op 27-09-2015 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Tranzy schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 20:44:
Alle formaten staan er (maar die stonden er bij mij al). Ik zie nu bij het schakelen in Kodi van audiospoor ook daadwerkelijk het signaal veranderen op mijn display van mijn Marantz. Dolby D, DTS, DTS HD etc.
Hmm helaas niet bij mij. Niet de ondersteunde formaten in de driver (nooit gehad).
En geen geluid als ik DTS HD oid wil afspelen.

Inmiddels wel op het intel forum te horen gekregen dat men er naar gaat kijken.
Maar geen garanties of een tijdsindicatie.
Dus wie weet over een paar maanden een driver update die gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 15:21
LA-384 schreef op zondag 27 september 2015 @ 20:52:
Vreemd genoeg heb ik sinds afgelopen vrijdag ongeveer de helft van de tijd last van buffering-issues. Wanneer dit optreedt duurt het een eeuwigheid voordat de video weer verder speelt en binnen een paar tellen zal er weer opnieuw gebufferd moeten worden. Een restart van de nuc laat het bestand weer goed afspelen, maar na een paar minuten begint het probleem weer opnieuw. De andere helft van de tijd heb ik geen last van buffering-issues.

Het lijkt echt met perioden te zijn, want het probleem blijft altijd lang aanhouden; iig tot 30 minuten, daarna geef ik het meestal op en ga ik wat anders doen om vervolgens bijvoorbeeld een uur later zonder problemen te kunnen kijken.

Het vreemde is dat ik kort voor het ontstaan van deze problemen geen aanpassingen heb aangebracht en ook lijkt er geen nieuwe update te zijn geïnstalleerd (ik gebruik de laatst stable release van openelec; 5.0.8).

• Deze is vervolgens verbonden met een TP-Link TL-SG1005D switch. Van daaruit zijn alle apparaten verbonden (TV, Receiver, Nuc en Ziggo-kastje). Allen met een cat5e kabel van <1m
  • De mediaplayer is een Intel Core i5-4250U met een Kingston SSDNow mS200 30GB en 4gb geheugen (weet zo niet meer welk)
Ik heb de nuc al eens rechtstreeks aangesloten op de router, maar dat gaf geen resultaat. Ook een bios-update maakte geen verschil. Ik heb nu in de advancedsettings.xml de "cachemembuffersize" vergroot naar 512 mb (stond op 0, dus werd het gebufferd op de kingston ssd), maar moet nog zien of dat het verschil zal maken.

Het vreemde blijft dat ik sinds het begin geen problemen heb gehad en nu opeens wel. Ik heb moeiteloos vele bluray-rips van >40mbps video met DTS-HD audio gespeeld en nu krijg ik al dat bufferprobleem bij een simpele hdtv rip.

Kan het zijn dat de kingston ssd al kuren begint te vertonen? De mediaspeler maakt geen overuren, ik denk gemiddeld 8 uur per week.
Het andere waar ik aan denk is de NAS welke mogelijk in slaapstand of iets dergelijks gaat en weer wakker wordt bij een restart. Ik zie dit overigens niet aan de NAS zelf.
Router en switch al eens gereboot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Dat ga ik zeker eens proberen. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:50
heb je het probleem bij elk bestand dat je afspeelt? of bepaalde bestanden?

welke overdrachtssnelheid behaal je als je iets vanaf je nas kopieert naar je mediaspeler?

[ Voor 38% gewijzigd door maomanna op 28-09-2015 12:52 ]

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Laatst online: 17:34

13art

Moderator Mobile
DarkSide schreef op zondag 27 september 2015 @ 20:56:
[...]

Hmm helaas niet bij mij. Niet de ondersteunde formaten in de driver (nooit gehad).
En geen geluid als ik DTS HD oid wil afspelen.

Inmiddels wel op het intel forum te horen gekregen dat men er naar gaat kijken.
Maar geen garanties of een tijdsindicatie.
Dus wie weet over een paar maanden een driver update die gewoon werkt.
Naar aanleiding van deze berichten eens bij mezelf gaan kijken op mijn Marantz versterker en zowaar schakelde het geluid bij mij ook niet om naar dts ondanks dat binnen Windows de instellingen wel op 24bit en 48000Hz stonden. Toen ben ik even binnen kodi gaan kijken en met de volgende instellingen werkte het daarna wel.

Ga naar Settings/system, dan weer nnaar System en daar naar Audio output. Daar zie je staan 'audio output device' deze stond bij mij op 'directsound: default' dit heb ik veranderd naar 'directsound: hdmi - sr6400 hdmi 1.........'

Na dit gedaan te hebben, samen met de instellingen binnen Windows, schakelde mij Marantz wel zichtbaar over naar dts. Misschien heb je hier nog iets aan (als het niet al eerder genoemd is).

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

l3art schreef op maandag 28 september 2015 @ 18:35:
[...]

Naar aanleiding van deze berichten eens bij mezelf gaan kijken op mijn Marantz versterker en zowaar schakelde het geluid bij mij ook niet om naar dts ondanks dat binnen Windows de instellingen wel op 24bit en 48000Hz stonden. Toen ben ik even binnen kodi gaan kijken en met de volgende instellingen werkte het daarna wel.

Ga naar Settings/system, dan weer nnaar System en daar naar Audio output. Daar zie je staan 'audio output device' deze stond bij mij op 'directsound: default' dit heb ik veranderd naar 'directsound: hdmi - sr6400 hdmi 1.........'

Na dit gedaan te hebben, samen met de instellingen binnen Windows, schakelde mij Marantz wel zichtbaar over naar dts. Misschien heb je hier nog iets aan (als het niet al eerder genoemd is).
Tnx. DTS is geen probleem. DD ook niet.
Het is DTS HD en DD True HD die niet werken. Hiervoor moet je trouwens binnen kodi WASAPI gebruiken. En geen directsound.
Binnen kodi kan ik dat wel doen. En kan ik aangeven dat ik een DTS HD en DD true HD capable versterker heb. Maar het signaal wat binnenkomt wordt niet herkend. Met als gevolg geen geluid bij DTS HD bronnen.
Het schijnt dat dit in xbmc 12 nog wel zou moeten werken omdat daar de geluids engine anders is en iets minder nauwkeurig. Maar wil niet terug naar 12.

Tnx anyway voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
maomanna schreef op maandag 28 september 2015 @ 12:52:
heb je het probleem bij elk bestand dat je afspeelt? of bepaalde bestanden?

welke overdrachtssnelheid behaal je als je iets vanaf je nas kopieert naar je mediaspeler?
Ik had het probleem niet consequent. Het kon zomaar ineens op komen spelen zonder duidelijke aanleiding en vervolgens kon het ook weer zonder duidelijke aanleiding verdwijnen. Het afspelen van dezelfde media via m'n pc gaf geen problemen ten tijde dat de nuc dat wel deed.
loyske schreef op maandag 28 september 2015 @ 11:27:
Router en switch al eens gereboot?
Zojuist geprobeerd te rebooten, maar ik kwam het modem niet meer in met m'n ingestelde wachtwoord (heb ik al eens eerder gehad), dus ik gereset naar fabrieksinstellingen en opnieuw met cisco connect verbinding gemaakt. Dit werkte even goed en nu is het weer problematisch. Lees ik kan m'n modem weer niet goed bereiken en wordt telkens naar dezelfde pagina gestuurd (DHCP reserveringen) >.>
Ondanks dat doet internet het wel gewoon.

Ik ben onlangs overgestapt naar windows 10 op een nieuwe pc, maar dat zou geen verschil mogen maken.
Ik ga maar eens aan de troubleshoot

Na de nodige uit-aan handelingen, lijkt de router nu weer stabiel te draaien. Had nog wat problemen met de tablet, maar na instellen van vast ip op beide apparaten werkt dat nu ook weer naar behoren. Vanavond ga ik de rest van de apparaten weer aansluiten en dan zullen we zien of het buffer-probleem weer verdwenen is. Ik heb er een goed gevoel bij. :)

[ Voor 12% gewijzigd door LA-384 op 29-09-2015 06:20 ]

• maomanna
Doet jullie kodi 15.1 ook zo moeilijk om te verbinden naar mysqldb's?

Hier loopt kodi gewoon vast, komt niet verder dan het splashscreen.
maakt geen DB aan etc.

tis al de 3e keer ofzo dat ik dit heb. bij 14.2 was t ook al.

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
In beide gevallen nooit problemen. Werkt vlekkeloos bij mij. Logs al bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
sql logs toch?

denk dat het te maken heeft met de clients die hij accepteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-star
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 15:04
maomanna schreef op woensdag 30 september 2015 @ 21:42:
Doet jullie kodi 15.1 ook zo moeilijk om te verbinden naar mysqldb's?

Hier loopt kodi gewoon vast, komt niet verder dan het splashscreen.
maakt geen DB aan etc.

tis al de 3e keer ofzo dat ik dit heb. bij 14.2 was t ook al.
Waarom geen Emby installeren en dat gebruiken als database?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
ik heb geen behoefte aan een plex achtige omgeving (Emby is een alternatief voor plex). bovendien is mn serv niet sterk genoeg voor fatsoenlijke encoding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-star
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 15:04
encoding hoeft hij niet te doen, hij kan ook direct het bestand streamen naar de client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
LA-384 schreef op zondag 27 september 2015 @ 20:52:

Wat het daadwerkelijke probleem was is nog steeds niet helemaal duidelijk, maar uiteindelijk heb ik het hele netwerk anders aangelegd èn de nuc opnieuw geïnstalleerd. Een rigoureuze aanpak die een halve week aan vrije tijd heeft gekost, maar wat er vooralsnog voor heeft gezorgd dat alles weer vlekkeloos werkt. Ik mag hopen dat jullie dit bespaard blijft :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:36
netwerk anders aangelegd? what/how? :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijnenveger
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-09 09:27

Mijnenveger

Veegt mijnen

maomanna schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 14:22:
ik heb geen behoefte aan een plex achtige omgeving (Emby is een alternatief voor plex). bovendien is mn serv niet sterk genoeg voor fatsoenlijke encoding
Ik gebruik ook MySQL via mn NAS maar ik heb absoluut geen problemen.

Heb je de wiki ook door gelezen?
http://kodi.wiki/view/MySQL/Setting_up_MySQL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Mijnenveger schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 14:13:
[...]

Ik gebruik ook MySQL via mn NAS maar ik heb absoluut geen problemen.

Heb je de wiki ook door gelezen?
http://kodi.wiki/view/MySQL/Setting_up_MySQL
Ja, meerdere malen.
Tis ook zo dat mijn rpi2 met een advancedsettings.xml nagenoeg niet wil opstarten.
Mijn i3 Nuc heeft er ook wel moeite mee.

ik zal het nog maar eens doorlopen. wellicht iets over het hoofd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijnenveger

Mijnenveger

Veegt mijnen

maomanna schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 14:50:
[...]

Ja, meerdere malen.
Tis ook zo dat mijn rpi2 met een advancedsettings.xml nagenoeg niet wil opstarten.
Mijn i3 Nuc heeft er ook wel moeite mee.

ik zal het nog maar eens doorlopen. wellicht iets over het hoofd gezien.
Heb je die grant user permissies ook gedaan? Want Kodi maakt zijn eigen database aan. Kan je eventueel ook nog nakijken via phpmyadmin en kijken of er ook een database van kodi tussenstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
js de database staat er tussen.
MyVideos93 zit ie nu op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-09 17:31
Hi,

Ik ben aan het denken te gaan voor een I3 NUC met 4GB RAM en 1TB HDD.
Echter heb ik geen NAS, en wil ik niet altijd mijn laptop erbij hebben staan (ook niet altijd mogelijk).
Hoe zou ik dit kunnen oplossen?
Ik ben van plan OpenELEC te installeren, maar ik als er voor hoe ik het wil gebruiken betere opties zijn hoor ik dat graag.

Enkele dingen die ik bedacht, weet niet of ze mogelijk zijn:
- Film/serie op externe harde schijf (USB) naar NUC kopiëren.
- Film rechtstreeks downloaden naar NUC (torrent of usenet maakt niet uit).
- Dual Boot en dus film via Windows downloaden en dan via OpenELEC afspelen met Kodi.
- Film downloaden via laptop en daarna vanaf NUC downloaden en opslaan op HDD.

Optie 2 lijkt mij het beste (downloaden naar NUC toe), en anders misschien de laatste optie?
Ik zou graag iemands bevindingen hierover horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:48
Ik zou dan voor optie 2 gaan.
Je hebt dan wel een groterere harde schijf in je nuc nodig en je laat je nuc al snel 24x7 draaien voor je torrents.
OpenELEC heeft een read only filesystem, dus ik weet niet of je daar gemakkelijk een torrent client kunt bij installeren, maar anders zou je nog kunnen kijken naar de ubuntu variant.

Persoonlijk zou ik iets meer uitgeven en toch voor een nas gaan en vanuit je nas je torrents regelen en opslag voor je nuc laten zijn. Een nas is sowieso best handig om te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

NAS kopen idd, scheelt zoveel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelw1998
rachez schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 06:02:
Ik zou dan voor optie 2 gaan.
Je hebt dan wel een groterere harde schijf in je nuc nodig en je laat je nuc al snel 24x7 draaien voor je torrents.
OpenELEC heeft een read only filesystem, dus ik weet niet of je daar gemakkelijk een torrent client kunt bij installeren, maar anders zou je nog kunnen kijken naar de ubuntu variant.

Persoonlijk zou ik iets meer uitgeven en toch voor een nas gaan en vanuit je nas je torrents regelen en opslag voor je nuc laten zijn. Een nas is sowieso best handig om te hebben.
Is de laatste optie ook mogelijk? Dan kan ik op momenten overdag wel laptop aanlagen zodat NUC films/series kan downloaden.
Wil alleen niet dat in de avond tijdens kijken van film/serie dat de laptop erbij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:46

CeesKees

I rest my Kees

Tsurany schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 06:43:
NAS kopen idd, scheelt zoveel gedoe.
@ michaelw1998

wat hier boven staat is de allerbeste optie.

Geeft wat investeringen, zowel qua tijd als qua geld, maar daarna wil je niet meer terug.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
michaelw1998 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 09:11:
[...]

Is de laatste optie ook mogelijk? Dan kan ik op momenten overdag wel laptop aanlagen zodat NUC films/series kan downloaden.
Wil alleen niet dat in de avond tijdens kijken van film/serie dat de laptop erbij staat.
je bedoelt deze optie:
- Film downloaden via laptop en daarna vanaf NUC downloaden en opslaan op HDD. ?

Tuurlijk kan dat. Je kan een samba share maken op je NUC en vanaf je laptop daarheen kopieren via een bedraad netwerk of desnoods wifi.
Alleen daar ga je snel genoeg van krijgen. Een hoop gedoe, laptop moet aan blijven staan, enz...

Maar goed dan koop je gewoon alsnog een nas.. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door rachez op 09-10-2015 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijnenveger

Mijnenveger

Veegt mijnen

maomanna schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 15:41:
js de database staat er tussen.
MyVideos93 zit ie nu op.
Dan hoort die het te doen.
Kan je anders in je logs kijken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
14:47:55 T:6508  NOTICE: Contents of special://profile/advancedsettings.xml are...
                                            <advancedsettings>
                                              <videodatabase>
                                                <type>mysql</type>
                                                <host>IP Mysql Server</host>
                                                <port>3306</port>
                                                <user>kodi</user>
                                                <pass>JEWACHTWOORD</pass>
                                              </videodatabase>
                                              <musicdatabase>
                                                <type>mysql</type>
                                                <host>IP Mysql Server</host>
                                                <port>3306</port>
                                                <user>kodi</user>
                                                <pass>JEWACHTWOORD</pass>
                                              </musicdatabase>
                                              <videolibrary>
                                                <importwatchedstate>true</importwatchedstate>
                                                <importresumepoint>true</importresumepoint>
                                              </videolibrary>
                                            </advancedsettings>
14:47:55 T:6508 WARNING: VIDEO database configuration is experimental.
14:47:55 T:6508  NOTICE: Default DVD Player: dvdplayer

Dat krijg ik in mijn logs.

Logs staan in je userdata map. Ik run kodi portable i.v.m. meerdere users dus bij mij stond die in portable_data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
michaelw1998 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 23:22:
Hi,

Ik ben aan het denken te gaan voor een I3 NUC met 4GB RAM en 1TB HDD.
Echter heb ik geen NAS, en wil ik niet altijd mijn laptop erbij hebben staan (ook niet altijd mogelijk).
Hoe zou ik dit kunnen oplossen?
Ik ben van plan OpenELEC te installeren, maar ik als er voor hoe ik het wil gebruiken betere opties zijn hoor ik dat graag.

Enkele dingen die ik bedacht, weet niet of ze mogelijk zijn:
- Film/serie op externe harde schijf (USB) naar NUC kopiëren.
- Film rechtstreeks downloaden naar NUC (torrent of usenet maakt niet uit).
- Dual Boot en dus film via Windows downloaden en dan via OpenELEC afspelen met Kodi.
- Film downloaden via laptop en daarna vanaf NUC downloaden en opslaan op HDD.

Optie 2 lijkt mij het beste (downloaden naar NUC toe), en anders misschien de laatste optie?
Ik zou graag iemands bevindingen hierover horen.
Daarom gebruik ik kodibuntu. Dan heb je ook nog een lubuntu om te downloaden.
Als je veel wil downloaden neem dan een 2 TB schijf. Zelf heb ik een 1 TB schijf in mijn nuc zitten.
Mijn belangrijkste data staat op mijn dropbox ( 1 TB ). Als ik op mijn nuc iets nodig heb dan sync ik dit.
Een nas is echt overkill tenzij je 4 tot 6 TB aan data hebt of wil hebben.
Tegenwoordig download ik heel weinig. Netflix, youtube, popcorntime en de cirkel is rond :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderv90
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-11-2020
Ik zit te denken om een NUC aan te schaffen, maar wil even het volgende weten. Eerst mijn huidige setup:

- Popcorn Hour A400. Vrij trage mediaspeler, zonder Kodi, die verder ok werkt. Wil echter liever Kodi draaien. De A400 is voorzien van een 2TB hdd en wordt ook gebruikt als NAS (puur voor het binnenhalen en afspelen van mediabestanden). Sickbeard haalt nieuwe afleveringen binnen. Daarnaast draaien NZBGet en Transmission, die benaderbaar zijn via de browser.
- Macbook Pro. Gebruik ik vaak als secundaire mediaspeler in een andere kamer. De mediabestanden worden over het netwerk, in Kodi, via de Popcorn Hour A400 afgespeeld.

Wat ik vooral wil weten is of ik met een NUC dezelfde functionaliteiten heb, waar ik nu de Popcorn Hour A400 voor gebruik. Dat Kodi prima werkt, dat weet ik, maar kan die ook als NAS fungeren? En dus apps als Sickbeard, Couchpotato, NZBGet/Sabnzb en Transmission draaien?

Zoals gezegd heb ik nog een hdd van 2 TB, dus die zou ik eventueel daarin kunnen plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door sanderv90 op 10-10-2015 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
een NUC kan dat op zich prima aan. Zou echter niet weten of daar windows apps voor zijn, maar er zijn iig programma's voor.

Je moet het imo zo zien: een NUC kan alles wat een desktop ook kan (afhankelijk van de processor keuze), behalve zware games spelen of zware video editing waar een losse videokaart voor nodig is.

just to be sure over die 2TB hdd: we hebben het dan wel over een laptop formaat hdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een NUC is gewoon een desktop pc, enkel dan zeer klein. Verder niet bijzonder of anders. Je kan al die programma's installeren aangezien er van elk van die programma's een Windows of Linux versie is. Neem dan enkel niet de zwakste processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderv90
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-11-2020
rachez schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 15:22:
een NUC kan dat op zich prima aan. Zou echter niet weten of daar windows apps voor zijn, maar er zijn iig programma's voor.

Je moet het imo zo zien: een NUC kan alles wat een desktop ook kan (afhankelijk van de processor keuze), behalve zware games spelen of zware video editing waar een losse videokaart voor nodig is.

just to be sure over die 2TB hdd: we hebben het dan wel over een laptop formaat hdd.
Tsurany schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 16:17:
Een NUC is gewoon een desktop pc, enkel dan zeer klein. Verder niet bijzonder of anders. Je kan al die programma's installeren aangezien er van elk van die programma's een Windows of Linux versie is. Neem dan enkel niet de zwakste processor.
Helder. Denk trouwens wel dat er een 3,5 hdd in de A400 zit, dus goed dat je het zegt, rachez.

Qua processor e.d. weet ik niet zo goed waar ik op moet letten. Speel voornamelijk series af en films van 10 tot 15 gb. Zie bijvoorbeeld dat de Intel NUC Kit DN2820FYKH populair is, of raden jullie die af?

Doordat ik een nieuwe 2,5 hdd moet kopen, kan ik er ook nog voor kiezen om een Synology aan te schaffen met de huidige 3,5 hdd. Dan ben ik maar 80 euro meer kwijt, als ik voor de Synology DiskStation DS215j ga.

De laatste optie is zeker de beste keuze? Is de hardware qua prestaties dan ook voldoende voor wat ik wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
sanderv90 schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 17:38:
[...]
[knip] Zie bijvoorbeeld dat de Intel NUC Kit DN2820FYKH populair is, of raden jullie die af?

[knip]
Er is een nieuwere versie NUC. http://tweakers.net/price.../455848;366378/categorie/

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 14-09 07:41
IS iemand wel eens een andere cover (lid) voor de nux n2820 tegen gekomen?

Ik probeer dat piano zwart het huis uit te werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
Spuitbus?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelw1998
Ik ga dus voor een NUC5I3RYH, met Windows 10 (en daarop dus Kodi). Is 4GB ruim genoeg of toch beter 8GB (RAM) voor 4K/toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:52

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Analoog (3,5mm), Digitaal Optisch (S/PDIF)
oOo. Zelfs als de interne hardware geen DTS kan decoden, kunnen de externe speakers dat (vaak iig) wel. Dat scheelt weer ene losse USB module in mijn geval (aangezien ik een Z5400 gebruik voor home cinema en die geen HDMI aansluitingen heeft)

[ Voor 28% gewijzigd door Notna op 13-10-2015 08:57 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

michaelw1998 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 08:38:
Ik ga dus voor een NUC5I3RYH, met Windows 10 (en daarop dus Kodi). Is 4GB ruim genoeg of toch beter 8GB (RAM) voor 4K/toekomst?
Geen idee wat je allemaal van plan bent; er zijn Android-devices te koop met 2GB RAM en 8GB storage die ook 4K op 60fps zouden moeten afspelen. Ook losse GPU's die je in een normale PC kan zetten en H265 kunnen decoden, gebruiken maar enkele tientallen MB's aan data hiervoor.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nee, Kodi pakt standaard toch maar een paar MB aan geheugen. Zet die op 2GB ram en je kan een paar minuten in memory houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
michaelw1998 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 08:38:
Pak maar 8 GB. Kodi op zich heeft niet zoveel nodig maar voor streams is het altijd handig om de caching hoog te zetten. Anders kan je buffer problemen krijgen.
Met HD streams en mijn instellingen heb ik soms toch 3,5 GB in gebruik.

Dit zijn mijn instellingen:

Lees dit eens:

Hieronder zijn mijn instellingen. Ik gebruik kodibuntu en heb 4 GB ram. Ik heb nu heel weinig last van buffering. Heb je minder geheugen moet je ook minder "cachemembuffersize" nemen.

<advancedsettings>
<samba>
</samba>
<network>
</network>
</advancedsettings>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

lowfi schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 18:10:
IS iemand wel eens een andere cover (lid) voor de nux n2820 tegen gekomen?

Ik probeer dat piano zwart het huis uit te werken ;)
Ik meende dat Intel de gegevens vrij gegeven heeft om zelf covers te printen met een 3D printer voor hun NUCs. Dan zou je er zelf een kunnen ontwerpen en printen.

Verder heb ik zelf overigens gewoon 4G. En heb geen issues met streamen en/of bufferen.
Alles staat op mijn NAS. En zelfs 4k materiaal gaat prima.

[ Voor 15% gewijzigd door DarkSide op 13-10-2015 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Yarisken schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:04:
Pak maar 8 GB. Kodi op zich heeft niet zoveel nodig maar voor streams is het altijd handig om de caching hoog te zetten. Anders kan je buffer problemen krijgen.
Met HD streams en mijn instellingen heb ik soms toch 3,5 GB in gebruik.
Nee joh, nergens voor nodig. Kodi zelf draait prima op een systeem met 2GB RAM, meer is enkel leuk, niet nodig. Sterker nog, op Windows 7 draai ik Kodi met 1GB RAM (vroeger zelfs 512MB) en dat leverde ook met zware rips geen issues op, zeker geen bufferingsissues.
Dit zijn mijn instellingen:

Lees dit eens:

<advancedsettings>
<samba>
</samba>
<network>
</network>
</advancedsettings>
Dat is omdat je in feite tegen Kodi zegt dat hij 250MB moet bufferen en dat kost effectief 750MB aan RAM. Dan heb je met 4GB alsnog ruim 3GB over voor Windows en allerlei andere zaken.
Met 4GB RAM heb ik Kodi op 512MB buffer gezet, dan kan ik zelfs met een 100Mbit stream nog 40 seconden aan video content bufferen. Bluray is gelimiteerd tot 40Mbit dus dan kan je met gemak 100 seconden aan video content bufferen in je RAM. Dan krijg je echt geen buffer issues. Bij rips, die vaak rond de 15Mbit liggen kan je dan enkele minuten aan content bufferen. Dan moet je het wel heel bond maken om last te hebben van missing content.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Jij en yarisken hebben het beide over andere uitleg van het woord "Stream":
"Bitrate stream" & "Zaken waarvan de legaliteit in twijfel getrokken kan worden" icm slechte verbindingen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Nnoitra op 13-10-2015 13:15 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nnoitra schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 13:14:
[...]

"Bitrate stream" & "Zaken waarvan de legaliteit in twijfel getrokken kan worden" icm slechte verbindingen ;)
Een gemiddelde torrent op PopcornTime is 2GB. Met 8GB geheugen kan je de volledige torrent een aantal keer opslaan in je geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
Nnoitra schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 13:14:
[...]

Ik heb het idd over zo'n streams :-). Nu het klopt wat je zegt, met 4 GB zou je ook ruimschoots moeten toekomen.
Bottleneck op mijn intel nuc is de celeron voor zaken zoals encryptie of unrarren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelw1998
Iemand trouwens ervaring met Intelnucshop.nl? Kan aan mij liggen, maar vind eigenlijk nergens een review (als ik Google tenminste).
NUC daar bestellen of toch maar alle onderdelen los kopen?

Edit: Winkelwagentje maar even gevuld bij 4Launch, hopelijk de goede keuze's gemaakt en hopelijk past alles dus in de NUC (compatible).
  • Crucial 1x4GB, DDR3 SODIMM, PC12800, CL11, LV
  • Western Digital Harddisk 2.5" Blue 1TB, SATA600, 5400rpm
  • StarTech HDMI 1.4 Kabel 0.9m, HDMI -> Mini-HDMI
  • Intel Barebone NUC NUC5i3RYH i3 5010U (zwart-zilver)
  • Logitech Toetsenbord K400 Plus Wireless Touch (zwart)
Goede keuze, of kan iets beter/anders?

[ Voor 56% gewijzigd door michaelw1998 op 13-10-2015 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
Doe anders is de config bij azerty of alternate. Als het verschil "groot" genoeg is kan je altijd apart bestellen hé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Kodi draait inmiddels bij mij ook prima. Er zijn nog twee zaken die ik niet aan de praat krijg. De eerste is de stereo downmix zodat ik het geluid zowel over de home cinema set als ook (stereo) over de tv kan luisteren. Daar moet ik nog eens even goed in duiken. Het heeft kort gewerkt maar sinds (volgens mij) een HD audio driver update werkt het niet meer.

Het tweede punt is een afstandsbediening. Welke gebruiken jullie hier voor die geen eigen dongle nodig heeft maar gebruik maakt van de IR sensor in de NUC zelf? Ik vind maar weinig info hoe je dit nu echt goed aan de praat krijgt en welke remote hiervoor nodig is. De ene site geeft aan dat een Media Center RC6 standaard remote nodig is en de andere geeft weer iets anders. Hoe hebben jullie dit gedaan (met het liefst een remote die ook nog een beetje toonbaar is).

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Waarom wil je en geluid over TV en Geluid over home cinema?
Wil je dat tegelijk. Of wil je af en toe ook zonder home cinema iets kijken?

Tegelijk lijkt me onzinnig. En anders zou je via HDMI passthrough moeten werken.
Als mijn receiver uit staat geeft hij beeld en geluid door aan TV en heb ik dus geluid over de TV.
Zet ik de receiver aan. Heb ik geluid over de luidsprekers.
Verder niets met downsizen oid gedaan.

Zelf gebruik ik gewoon een Logitech dinovo mini. Dus wel met dongle.
Vind ik zelf een erg fijn toetsenbordje. En verder geen ervaring met IR AB's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
michaelw1998 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 18:54:
Iemand trouwens ervaring met Intelnucshop.nl? Kan aan mij liggen, maar vind eigenlijk nergens een review (als ik Google tenminste).
NUC daar bestellen of toch maar alle onderdelen los kopen?

[knip]
Ter info: IntelNUCshop = Mena computers = http://tweakers.net/shopr...na-computers/shopreviews/

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Bor schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 12:38:
Het tweede punt is een afstandsbediening. Welke gebruiken jullie hier voor die geen eigen dongle nodig heeft maar gebruik maakt van de IR sensor in de NUC zelf? Ik vind maar weinig info hoe je dit nu echt goed aan de praat krijgt en welke remote hiervoor nodig is. De ene site geeft aan dat een Media Center RC6 standaard remote nodig is en de andere geeft weer iets anders. Hoe hebben jullie dit gedaan (met het liefst een remote die ook nog een beetje toonbaar is).
Zelf gebruik ik een Logitech Harmony remote.

Het device (de NUC) staat in de Harmony ingesteld als een Microsoft Media Center Extender.
Dit is qua settings inderdaad identiek aan de Media Center RC6 remote

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WD-Medic
  • Laatst online: 19-03-2021
Idem hier..

De standaard Media Center AB opgezocht op zolder en die werkte meteen zonder enig gedoe op de IR van de NUC. Als AB ziet hij er niet uit maar ja ...

Harmony One werkt ook hier prima op de IR van de NUC.

Kodi | Intel® NUC D54250WYK | Synology DS413j | Marantz SR7007 | Klipsch F3-C3-S3-Sub12 | Samsung UE46F8000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
WD-Medic schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 14:41:
Idem hier..

De standaard Media Center AB opgezocht op zolder en die werkte meteen zonder enig gedoe op de IR van de NUC. Als AB ziet hij er niet uit maar ja ...

Harmony One werkt ook hier prima op de IR van de NUC.
Er zijn diverse uitvoeringen van de MCE afstandsbediening, niet allemaal zijn ze even lelijk ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WD-Medic
  • Laatst online: 19-03-2021
Dat is idd zo maar ik heb hier die simpele grijze. Deze zat ooit bij een Windows XP MCE pc.

De AB gebruik ik, naast de Harmony One, nu voor de NUC.

Afbeeldingslocatie: http://media.engadget.com/img/product/15/bli/microsoft-media-center-remote-control-o1o-800.jpg

Kodi | Intel® NUC D54250WYK | Synology DS413j | Marantz SR7007 | Klipsch F3-C3-S3-Sub12 | Samsung UE46F8000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eco-
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 10:38
Ik zit er over te denken om mijn Mede8er 500X2 de deur uit te doen.
Vind het ding te traag en de mogelijkheden te beperkt.

Een Intel NUC lijkt mij de ideale vervanger.
Ik heb nog wel een aantal vragen. Sommige zijn al wel (deels) beantwoord maar de mogelijkheden wijzigen telkens weer begrijp ik.

Wat ik met de NUC wil gaan doen:
- films afspelen via mijn NAS (Synology 214play)
- via Netflix films afspelen
- beetje surfen, Youtube etc

Ik heb een plasma tv (Panasonic) en een Anthem MRX710 receiver.
DTS-HD / DTS / DD etc. is dus een vereiste.
Het geheel wordt bediend met een Harmony afstandsbediening.

Het volgende systeempje heb ik in gedachten:
- Intel NUC Kit NUC5CPYH
- Logitech K400 Plus Wireless Touch Keyboard
- Crucial CT51264BF160BJ
- Kingston SSDNow V300 120GB

Mijn vragen:
- past dit allemaal met het oog op wat ik er mee wil gaan doen?
- welke besturingssysteem? Windows 10 of Openelec? Is een combi van beide mogelijk? Ik heb geen enkele ervaring met Openelec.
- Speelt Netflix onder Windows wel DTS-HD / DTS / DD etc. af of kan ik beter de Windows app gebruiken?
- Zijn de problemen met KODI in relatie tot de diverse audioformaten nu al opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
Volgens mij stel jij vrijwel alleen maar vragen die hoofdzakelijk Kodi gerelateerd zijn en daarvoor is eigenlijk een apart topic beschikbaar wat enkel over zelf Kodi gaat.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eco-
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 10:38
Oh??
Volgens mij stel ik vragen over de hardware i.c.m. Kodi........

Maar mocht ik hier niet goed zijn, mijn excuses!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
-Eco- schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 11:52:
Oh??
Volgens mij stel ik vragen over de hardware i.c.m. Kodi........

Maar mocht ik hier niet goed zijn, mijn excuses!
Ik wil je enkel naar een meer geschikt topic wijzen voor de vragen die je hebt, over het type NUC welke je hebt gekozen is niet veel meer te vertellen wat niet al eerder besproken is in dit topic, maar ik kan mij vergissen natuurlijk.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Neem een verlengkabel voor de USB ontvanger van de K400 anders krijg je last van storingen van de USB 3.0 poorten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

-Eco- schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 11:19:
Ik zit er over te denken om mijn Mede8er 500X2 de deur uit te doen.
Vind het ding te traag en de mogelijkheden te beperkt.

Een Intel NUC lijkt mij de ideale vervanger.
Ik heb nog wel een aantal vragen. Sommige zijn al wel (deels) beantwoord maar de mogelijkheden wijzigen telkens weer begrijp ik.

Wat ik met de NUC wil gaan doen:
- films afspelen via mijn NAS (Synology 214play)
- via Netflix films afspelen
- beetje surfen, Youtube etc

Ik heb een plasma tv (Panasonic) en een Anthem MRX710 receiver.
DTS-HD / DTS / DD etc. is dus een vereiste.
Het geheel wordt bediend met een Harmony afstandsbediening.

Het volgende systeempje heb ik in gedachten:
- Intel NUC Kit NUC5CPYH
- Logitech K400 Plus Wireless Touch Keyboard
- Crucial CT51264BF160BJ
- Kingston SSDNow V300 120GB

Mijn vragen:
- past dit allemaal met het oog op wat ik er mee wil gaan doen?
- welke besturingssysteem? Windows 10 of Openelec? Is een combi van beide mogelijk? Ik heb geen enkele ervaring met Openelec.
- Speelt Netflix onder Windows wel DTS-HD / DTS / DD etc. af of kan ik beter de Windows app gebruiken?
- Zijn de problemen met KODI in relatie tot de diverse audioformaten nu al opgelost?
Deze NUC (en wel meer) spelen GEEN DTS-HD of DD-True HD af in windows.
De Driver voorziet dit niet. Ik ben op dit moment bezig met Intel om hiervoor een ticket aan te maken zodat dit in de toekomst wel gaat gebeuren. Brasswel ondersteunt namelijk wel gewoon passthrough.

In OpenElec werken DTS-HD en DD True HD wel.
Maar dan heb je, volgens mij, geen DD in Netflix. Daarvoor moet je toch echt de Windows App hebben.
Die overigens prima werkt op deze NUC. En DD is dan ook geen enkel probleem (DTS doet netflix niet aan).

Dus de NUC is prima geschikt voor wat je wilt. Ze zou een Dualboot kunnen overwegen als je perse DTS-HD MA wilt hebben. (Dit speelt in kodi onder windows gewoon af als DTS btw dus het niet dat je geen surround sound hebt)

Pagina: 1 ... 17 ... 22 Laatste