Daar zijn genoeg peilingen over geweest. De meeste Nederlanders (en ik neem aan ook Fransen, Engelsen etc...) willen bepaalde zaken toch liever landelijk regelen. Waarom is dat zo moeilijk te accepteren?Spheroid schreef op maandag 26 mei 2014 @ 12:22:
[...]
Hoe weet je dat zo zeker? Het blijkt imo nergens uit. Noch uit deze verkiezingsuitslag, noch uit het discours. Ja: de geenstijl reaguurder wil het niet en misschien de gemiddelde tweaker ook niet. Maar "de gemiddelde kiezer", die is lang niet zo tegen het EP gekant als je hier stelt.
Ik ben totaal niet nationalistisch ingesteld maar ontkennen dat een "gevoel" bij een staat niet meespeelt is echt je kop in het zand steken. Het zou niet moeten meespelen als je alleen naar de ratio kijkt maar het doet het wel degelijk. Dát is ook het verschil met de VS. De gemiddelde Amerikaan voelt zich naast Texaan of New Yorker vooral ook Amerikaan.[...]
Een "Europees" gevoel is nergens voor nodig. Net als een "Nederlands" gevoel dat niet is voor het welslagen van onze natiestaat. De nadruk op ouderwetse pattriotische mechanismen door voor- en tegenstanders irriteert me.
Hier erger ik me dus dood aan. Omdat iemand het niet met je eens is zou "het niet duidelijk zijn". Ik begrijp prima waar het over gaat. Ik zie ook prima de voordelen van samenwerken. Maar ik zie ook dat een logge grote organisatie waar niemand gevoel bij heeft ook nadelen heeft.Dat duidelijk maken lukt nu niet.
Vergelijk het met de grote schoolgemeenschappen. Die zijn als je het technisch bekijkt ook veel beter voor het geheel dan allemaal kleintjes maar tóch werkt het niet. Dan werkt het in de praktijk toch kennelijk anders dan op papier.
Dat eigenbelang is een feit. Dat verdwijnt niet als je dat van bovenaf oplegt. Je zult eerst de landen meer tot elkaar kunnen brengen, dan pas kun je ze wettelijk wat meer in elkaar schuiven.het eigenbelang van sommigen, zeker op de korte termijn helemaal niet gediend is bij de EU.
Vrij verkeer van werknemers zonder beperkingen is waanzin wanneer de uitkeringen en salarissen in het ene land vele malen hoger zijn dan in het andere. Echt bezopen dat een Asscher dan wordt aangevallen op het moment dat hij daar dan wat voor wil regelen.
Geeft dat ook al niet aan dat jij je in een beperkt kringetje bevindt? Volgens mij blijven de Nederlanders namelijk gewoon in Nederland. Persoonlijk ken ik niemand in het buitenland.veel van mijn vrienden zijn uitgevlogen naar Dld, Engeland, Belgie, enz