Laten we wel wezen: er is geen gevestigde middenpartij die echt EU-kritisch is en capabele vertegenwoordigers heeft die wat kunnen bereiken. Het 'pas op de plaats' en 'weg ermee' kamp wordt gevormd door marginale partijen waarvan aantal feitelijk incapabele gekkies betreft. Daar staat tegenover dat de gevestigde middenpartijen vooral doorrommelen in de richting waar het loopt.
Hoewel ik graag een stem had gegeven voor een pas-op-de-plaats EU met herfocussing op de burger, heb ik in mijn stem dat eerste moeten laten vallen en maar gestemd op een van de weinig capabele EU parlementariers waarvan de kans groot is dat er concreet iets verbeterd voor de burger in Europa. Een stem op een van de gekkies zou bij voorbaat een verloren stem zijn geweest.
Als je het niet tegen kunt houden, stuur het dan in elk geval in de richting van het best mogelijke alternatief. Dat we uitkomen bij een Europa van wereldvreemde idealistische federalisten als Verhofstadt of Schulz is onvermijdbaar
Hoewel ik graag een stem had gegeven voor een pas-op-de-plaats EU met herfocussing op de burger, heb ik in mijn stem dat eerste moeten laten vallen en maar gestemd op een van de weinig capabele EU parlementariers waarvan de kans groot is dat er concreet iets verbeterd voor de burger in Europa. Een stem op een van de gekkies zou bij voorbaat een verloren stem zijn geweest.
Als je het niet tegen kunt houden, stuur het dan in elk geval in de richting van het best mogelijke alternatief. Dat we uitkomen bij een Europa van wereldvreemde idealistische federalisten als Verhofstadt of Schulz is onvermijdbaar

Bijna alle punten die je noemt zijn meer een voordeel voor het grootkapitaal dan de burger. 'We hebben daar dus enorm van geprofiteerd' verdient dus wel wat kanttekeningen omdat de ontvangers van die voordelen zeer ongelijk verdeeld zijn. De initiele voordelen in de vorm van beperkte werkgelegenheidsgroei door een grotere afzetmarkt worden bijvoorbeeld rap ingehaald door verdringing op de arbeidsmarkt en sociale dumping. Op een flink aantal vlakken is het gewoon een race to the bottom.EektheMan schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 09:04:
[...]
Toen duidelijk werd eind jaren 90 dat er nieuwe Oost-Europese landen toe zouden treden tot de EU steeg de welvaart in bv NL enorm. Westerse rijke landen konden door de regelgeving en de stabiliteit die de EU daar zou brengen zichzelf voor een zacht prijsje innestelen in die economieën. We hebben daar dus enorm van geprofiteerd. Oekraine is met oa zijn olie en vele andere natuurlijke grondstoffen en zijn hoog opgeleide bevolking (waaronder vele ITers) natuurlijk nog interessanter dan bv een Bosnië.
Nederland heeft al een sprongetje genomen vooruitgaand op het associatieverdrag met de EU. Shell zit er met een voor Nederland zeer groot oliecontract en dan nog vele bedrijven uit de agrarische sector. Nederland zit op de voorste rij om geld binnen te harken. Een herhaling van ein jaren 90, begin 2000 is mogelijk.
[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 23-05-2014 09:44 ]