Rallye schreef op maandag 9 december 2019 @ 19:11:
Ik blijf overigens het probleem houden dat opnames die niet op één van de apparaten worden geprogrammeerd (maar vanaf de iPhone app of iTV online) niet op een apparaat zijn af te spelen. Erg vervelend. Ik zou wat proefopnames maken, maar mij ontbreekt de tijd om te bellen met Telfort. Zal wel de kerstvakantie worden.
Inmiddels lijkt het probleem opgelost. Wat bleek nu het geval?
Bij Telfort/KPN zitten de zenders van de beste kwaliteit als HD Glas op voorkeuze 660 en verder. Idioot natuurlijk en al tijden een ergernis. Ik kijk bij voorkeur HD Glas. Om mijn zenderlijst niet te vervuilen had ik (ooit) daarom alle SD en “gewone” (dus “niet-HD Glas”) HD-zenders die ook een HD-glasoptie hebben op “verborgen” gezet.
Via de app (en iTV online) zijn de HD Glas-zenders echter niet aan te kiezen en kun je er ook geen opnames voor programmeren (of terugkijken indien via de STB opgenomen). Omdat de instelling “verborgen zenders” echter niet doorwerkt naar de app (enkel naar de andere STB), kun je enkel de gewone HD-zenders zien in de app - en daar opnames programmeren. Je programmeert dan dus gewone HD-opnames. Maar omdat ik de gewone HD-zenders geblokkeerd had, waren op de STB ook de gewone HD-
opnames niet zichtbaar. Deblokkeren van de gewone HD-zenders op de STB was dus de oplossing.
Vanuit KPN gezien is dit volkomen logisch. De app en de STB zijn gescheiden werelden en met HD Glas, noch met de STB-instellingen, doen we iets in de app. Om met de woorden van de (overigens best behulpzame) Telfortmedewerker te spreken die ik vanmorgen aan de telefoon had: “Zo werkt het nu eenmaal”.
Dat dit voor een klant die gewoon het beste beeld wil uiterst onlogisch is, kwam niet echt over.
Kortom: probleem opgelost, maar ik blijf verbaasd over de keuzes van KPN met betrekking tot:
- HD-glas niet op een logische plek; en
- (het gebrek aan) samenwerking tussen de STB en de app; plus
- het feit dat ik zeker vier keer met Telfort moest bellen om het probleem boven water te krijgen.