[Telfort Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 78 ... 82 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Ik heb me er bij neergelegd dat er geen plug and play oplossing is om de experia box tussen de router en de glasvezel uit te halen, dus ik laat hem maar zitten. Maar nu merk ik regelmatig dat mijn mobiele apparaten wel verbinding maken met de router en toch geen internetverbinding krijgen. Paar keer proberen en dan lukt het vaak wel. Is dat een bekend fenomeen en is er een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JME schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 08:11:
Ik heb me er bij neergelegd dat er geen plug and play oplossing is om de experia box tussen de router en de glasvezel uit te halen, dus ik laat hem maar zitten. Maar nu merk ik regelmatig dat mijn mobiele apparaten wel verbinding maken met de router en toch geen internetverbinding krijgen. Paar keer proberen en dan lukt het vaak wel. Is dat een bekend fenomeen en is er een oplossing?
Heb hetzelfde probleem, was bezig met m'n eigen router en dacht dat het daar aan lag, maar ook met de experiabox heb ik hetzelfde euvel. Uit- en aanzetten van de wifi is dan soms ook de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:01

Mr. Freeze

¡GO!

JME schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 08:11:
Misschien dat ik het niet helemaal begrijp wat je bedoeld, maar de EB heb ik simpel kunnen vervangen door een Fritz!box, de config voor Telfort zit al aan boord bij de laatste firmware updates. Zelf heb ik de 4040 (79 euro) , maar Asus en Netgear kunnen ook worden gebruikt, maar dan de duurdere modellen.

Of is vast bellen belangrijk voor je? Want dat is idd wel lastiger.

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Zoals eerder aangegeven: vast bellen gebruik ik niet, alleen internet en tv. En Netflix via de Arris decoder. Ik heb twee stuks RT-AC67U (de aimesh set AC1900). Volgens de monteur werkt alles alleen als de EB ertussen zit. Liever ben ik hem kwijt, maar uit de eerder geposte links maak ik op dat dat niet plug and play werkt en ook niet met alle routers. Dat is het me niet waard. Anyway, de wisselvallige verbinding lijkt opgelost sinds ik de routers allebei als access point zonder DHCP heb geconfigureerd.

[ Voor 51% gewijzigd door JME op 19-08-2019 11:05 . Reden: uitgebreidere situatieschets om verdere reacties zoals hieronder verder te voorkomen ;-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

-

[ Voor 100% gewijzigd door JME op 17-08-2019 13:13 . Reden: Whatever ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 09:15

Martijn02

/* No Comment */

Barre73 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 22:58:
[...]

Hoe is het inmiddels dan? Ik heb nog een keer gekeken (was ondertussen op vakantie) en gezien dat er uiteindelijk op 2 augustus een migratieorder binnen kwam voor 13 augustus en die is inderdaad uitgevoerd op 13 augustus in de ochtend. Dus dat heb je goed gemerkt. Als het nu nog niet werkt zit het wel in de leverstraat van KPN WBA/ Telfort.
Volgens 'Mijn Telfort' heb ik nog steeds 50/50mbit. In werkelijkheid haal ik met speedtests down consequent 47-48 en up tussen de 170 en 300 mbit. Ik heb daar geen verklaring voor, maar ik zou het fijn vinden als mijn snelheid down ook wat omhoog zou gaan. Ga zo morgen wel weer met Telfort bellen.

Update: 20-08-2019. We zijn vandaag 4 weken onderweg. Nog maar eens gebeld met Telfort. Nouja, 3 keer. De eerste keer hing ik in de wacht toen de lijn plotseling stil werd. De 2e keer had ik net het verhaal aan de mederwerkster uitgelegd, en ging ze het even uitzoeken. Na 5 minuten uitzoeken werd de verbinding plotseling verbroken. Maar na 3 keer had ik succes.

Nouja, succes. Hij hangt nog steeds op "in verwerking", waardoor de extra snelheid nog niet geactiveerd is. Ze heeft nu een ticket aangemaakt om de zaak intern door te zetten. Ze schat dat het 5 werkdagen duurt. Dus wordt vervolgd!

Medewerkster vroeg nog wel heel vriendelijk of mijn apparatuur die snelheid wel aan kon. En of mijn computer wel met gigabit met de router was verbonden. Want het zou zonde zijn als ik de extra snelheid na al die moeite niet kon gebruiken. 8)7

[ Voor 36% gewijzigd door Martijn02 op 20-08-2019 14:42 ]

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Martijn02 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 09:24:
Nouja, succes. Hij hangt nog steeds op "in verwerking", waardoor de extra snelheid nog niet geactiveerd is. Ze heeft nu een ticket aangemaakt om de zaak intern door te zetten. Ze schat dat het 5 werkdagen duurt. Dus wordt vervolgd!

Medewerkster vroeg nog wel heel vriendelijk of mijn apparatuur die snelheid wel aan kon. En of mijn computer wel met gigabit met de router was verbonden. Want het zou zonde zijn als ik de extra snelheid na al die moeite niet kon gebruiken. 8)7
5 werkdagen, lijkt wel een gemeente :P Hehe, goedbedoeld maar volgens mij moet je lastig doen om nog apparaten in huis te halen die netwerkchips met max 100 Mbit/s bieden :P Sterker nog, 2,5 Gbit/s en zelfs al 5 Gbit/s rukken al op (bv in die moderne ax-routers). Dus ik zou de volgende keer ff melden of ze wel meegaan met de tijd en volgend jaar met 2,5 en 5 Gbit/s internet komen ;)

ps: KPN heeft in Zeeland (out of all places...) 1 Gbit/s al op de planning.. Nu nog in de echte bewoonde wereld :+

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

2Dutch schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:00:
[...]

5 werkdagen, lijkt wel een gemeente :P Hehe, goedbedoeld maar volgens mij moet je lastig doen om nog apparaten in huis te halen die netwerkchips met max 100 Mbit/s bieden :P Sterker nog, 2,5 Gbit/s en zelfs al 5 Gbit/s rukken al op (bv in die moderne ax-routers). Dus ik zou de volgende keer ff melden of ze wel meegaan met de tijd en volgend jaar met 2,5 en 5 Gbit/s internet komen ;)

ps: KPN heeft in Zeeland (out of all places...) 1 Gbit/s al op de planning.. Nu nog in de echte bewoonde wereld :+
Interessant... met dat gpon wat ze willen gaan gebruiken ga je dus eigenlijk terug naar wat voorheen "internet via de kabel" heette... een asymmetrische verbinding, en de beschikbare bandbreedte delen met je buren. (met als verschil dat het nu over glasvezel gaat in plaats van via een koperdraad)

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Martijn02 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:32:
Interessant... met dat gpon wat ze willen gaan gebruiken ga je dus eigenlijk terug naar wat voorheen "internet via de kabel" heette... een asymmetrische verbinding, en de beschikbare bandbreedte delen met je buren. (met als verschil dat het nu over glasvezel gaat in plaats van via een koperdraad)
Denk dat KPN het ook precies daar heeft ingeregeld vanwege de laatste regel in het artikel:
In de provincie heeft KPN concurrentie van Delta, dat dankzij docsis 3.1 kabelinternet van 1Gbit/s kan aanbieden.
Ziggo verhoogt de snelheden meer en meer, dus op den duur zal KPN toch weer een snelheidsrace moeten starten zou je denken. Op glas blijf je gewoon je snelheid houden, niks gratis snelheidsupgrades ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:01

Mr. Freeze

¡GO!

[b]2Dutch schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:39:[/b

[...]

Ziggo verhoogt de snelheden meer en meer, dus op den duur zal KPN toch weer een snelheidsrace moeten starten zou je denken. Op glas blijf je gewoon je snelheid houden, niks gratis snelheidsupgrades ;)
Stoort mij ook best wel, de eerste de beste prijsverhoging van Telfort/KPN en ik ben om. (Tenzij ziggo ook de prijzen omhoog gooit)

XBL gamertag StayingPow3r

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:07
De migratie naar het KPN platform vind aan het einde van de maand plaats en daar heb ik een paar vragen over.

De situatie is een studentenhuis/kamerverhuur pand met 10 bewoners met Telfort glasvezel met internet telefoon en tv (analoog/DVB-C). Het overnamepunt is in de gang op de begane grond. Het TV signaal wordt via coax naar de tien kamers gedistribueerd. Internet wordt bedraad met unmanaged switches en draadloos gedistribueerd.

Het standaard kabel tv pakket van Ziggo komt in plaats van interactieve tv van Telfort. De procedure bij Telfort is als volgt. Eerst wordt het platform overgezet en wordt het pakket internet, telefoon en interactieve tv geleverd. Pas in de nieuwe situatie kan het abonnement gewijzigd worden naar internet plus bellen zonder tv.

Het aanpassen van het abonnement kost ruim twee weken en gedurende die periode gaan er zowel internet data als data van interactieve tv over het netwerk. Daar gaan mijn vragen over. Ik zoek de klok en de klepel.

1. Wat heeft het hebben van zowel internet als interactief tv verkeer voor gevolgen voor het huisnetwerk? Kan het overlast veroorzaken in de situatie als ITV aanwezig is maar er geen gebruik van gemaakt wordt (ik denk dat het dan iedere paar seconden het broadcast adres van het lokale network adresseert om zich kenbaar te maken en geen overlast genereert) ?
2. Dezelfde vraag als ik gebruik zou maken van ITV (dan zendt de modem data naar de tv naast dat het zich iedere paar seconden adverteert)?
3. Zijn managed switches nodig of kan distributie van ITV gewoon via unamanaged switches?

Ik wil voorkomen dat ik op de dag van de migratie tegen een verrassing aanloop en met 9 sacherijnige huisgenoten te maken krijg. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:54
IPTV komt niet over jouw netwerk zolang er geen IPTV ontvanger is aangesloten en aan staat.
Pas op het moment dat je een IPTV ontvanger aan zou sluiten en je huisnetwerk bestaat uit switches die geen IGMP snooping ondersteunen dan zou je inderdaad problemen kunnen gaan krijgen.

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:19
Welke problemen zouden dat kunnen zijn?

• dewaal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-10-2024
[...]

Volgens 'Mijn Telfort' heb ik nog steeds 50/50mbit. In werkelijkheid haal ik met speedtests down consequent 47-48 en up tussen de 170 en 300 mbit. Ik heb daar geen verklaring voor, maar ik zou het fijn vinden als mijn snelheid down ook wat omhoog zou gaan. Ga zo morgen wel weer met Telfort bellen.

Update: 20-08-2019. We zijn vandaag 4 weken onderweg. Nog maar eens gebeld met Telfort. Nouja, 3 keer. De eerste keer hing ik in de wacht toen de lijn plotseling stil werd. De 2e keer had ik net het verhaal aan de mederwerkster uitgelegd, en ging ze het even uitzoeken. Na 5 minuten uitzoeken werd de verbinding plotseling verbroken. Maar na 3 keer had ik succes.

meld je probleem anders even in een korte tweet op twitter. Dan wordt er vaak sneller gelopen voor je. Social media doet soms wonderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:51
Rallye schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:27:
Welke problemen zouden dat kunnen zijn?
Vooral problemen met wifi. Als de switches geen IGMP ondersteunen komen de multicast streams op alle aangesloten apparaten terecht. Een wifi AP kan dat zeker niet aan en je wifi klapt in elkaar. Sommige andere apparaten reageren ook vreemd met disconnects e.d (PlayStation bijv. las ik laatst ergens)
Netgear GS switches kunnen het wel en kosten niet veel (30 euro voor de 105E bijvoorbeeld).

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Rallye
En dat is alleen bij de switch waar ook een settopbox op aangesloten zit? Ik heb namelijk beide STB’s apart bedraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Dennis-L schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 17:28:
IPTV komt niet over jouw netwerk zolang er geen IPTV ontvanger is aangesloten en aan staat.
Pas op het moment dat je een IPTV ontvanger aan zou sluiten en je huisnetwerk bestaat uit switches die geen IGMP snooping ondersteunen dan zou je inderdaad problemen kunnen gaan krijgen.
Barre73 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 21:28:
[...]

Vooral problemen met wifi. Als de switches geen IGMP ondersteunen komen de multicast streams op alle aangesloten apparaten terecht. Een wifi AP kan dat zeker niet aan en je wifi klapt in elkaar. Sommige andere apparaten reageren ook vreemd met disconnects e.d (PlayStation bijv. las ik laatst ergens)
Netgear GS switches kunnen het wel en kosten niet veel (30 euro voor de 105E bijvoorbeeld).
Beiden dank je wel. Dat is kennis waar ik wat mee kan. @Barre73 Kun je Dennis-L bevestigen?

Is ITV ook met CI+ module mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewaal
ITV ook met CI+ is niet mogelijk. Wel als je een nieuwe tv hebt en alleen bij samsung dat je zonder decoder kan werken.

We krijgen nu allemaal een KPN pakket uitgeleverd met kpn logo. Dus als goed is moet dat straks gewoon werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:51
@EricJH wat Dennis-L zegt klopt.

En inderdaad is IPTV via een CI module niet mogelijk.
Wat dewaal hierboven bedoelt is een app voor nieuwere Samsung smart TVs (vanaf 2017) die KPN onlangs heeft uitgebracht. TV kijken zonder decoder maar direct via de app op het platform van je Samsung smart TV.

De reguliere KPN ITV app voor telefoons en tablets kan trouwens ook via Chromecast worden gevast naar een TV.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmonTobin
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-05 17:03
Ik moet er ook aan geloven en zal a.s. dinsdag omgezet worden. Ik ben aan het kijken hoe ik mijn eigen router kan inzetten en vond gelukkig ook een voorbeeld voor mijn Mikrotik router, wss welbekend bij de Tweakers hier: https://netwerkje.com/routed-iptv

Op zich snap ik de hele opzet, alleen snap ik niet waarom de DHCP opties 60 en 28 nodig zijn voor de DHCP aan de LAN kant. De STB zal geen DHCP meer verkrijgen van een KPN server zoals dat in bridged IPTV was, maar van je eigen router, dus wat is het nut van het meesturen van deze opties? Ik snap de optie 60 voor de DHCP client aan de WAN kant, want zonder die optie zullen de DHCP relay servers van KPN het verzoek negeren en niet naar de juiste DHCP server doorzetten, maar aan de LAN kant hebben je STB's hier niets mee van doen.

Ook snap ik optie 28 al helemaal niet, want zodra je STB een IP adres krijgt van je router, dan is het broadcast adres te herleiden uit het IP adres en subnetmask. Iemand die me dit kan uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Ik heb nog een vraag over Interactieve TV in mijn situatie met 10 kamers.

Ik wil ITV gaan proberen en als ik dit topic op het KPN forum goed begrijp helpt het gebruik van switches met ICMP snooping enabled ook tegen het probleem met NIC's in een lage overdrachtsmodus (typisch 10 Mb/s bijvoorbeeld als computers in, standby slaap of hibernate staan) en daarmee de overdracht van de modem naar de decoder naar 10 Mb/s forceert. Klopt dat?

Ik denk dat de opstelling uit het plaatje zou moeten werken zonder dat ik last heb van bedrade devices van huisgenoten en zonder dat ik hen overlast bezorg. Klopt dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Q4kMgdxtR4Mcjybh27vWr4JX/thumb.png

Een vraag voor de toekomst. Als ik de 8 poorts switch zou vervangen door een managed switch kunnen anderen dan ook gebruik maken van ITV als dat in het abonnement gewijzigd wordt? Telfort ondersteunt maximaal vijf streams.

Zijn er nog dingen die ik moet weten i.v.m. vlans of is dat niet van toepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmonTobin
EricJH schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 20:24:
Ik heb nog een vraag over Interactieve TV in mijn situatie met 10 kamers.

Ik wil ITV gaan proberen en als ik dit topic op het KPN forum goed begrijp helpt het gebruik van switches met ICMP snooping enabled ook tegen het probleem met NIC's in een lage overdrachtsmodus (typisch 10 Mb/s bijvoorbeeld als computers in, standby slaap of hibernate staan) en daarmee de overdracht van de modem naar de decoder naar 10 Mb/s forceert. Klopt dat?

Ik denk dat de opstelling uit het plaatje zou moeten werken zonder dat ik last heb van bedrade devices van huisgenoten en zonder dat ik hen overlast bezorg. Klopt dat?

[Afbeelding]

Een vraag voor de toekomst. Als ik de 8 poorts switch zou vervangen door een managed switch kunnen anderen dan ook gebruik maken van ITV als dat in het abonnement gewijzigd wordt? Telfort ondersteunt maximaal vijf streams.

Zijn er nog dingen die ik moet weten i.v.m. vlans of is dat niet van toepassing?
Wat ik begrijp van 'IGMP snooping' is dat dit moet detecteren welke poorten juist niet participeren aan (in dit geval) de IPTV multicast groep.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wat in dat topic gezegd wordt klinkt aannemelijk. Dus als er inderdaad PC's aan bepaalde poorten hangen die de link op 10Mbit half duplex zetten, dan zullen die met IGMP snooping ingeschakeld i.i.g. niet meer participeren in de desbetreffende multicast groep en dus ook niet de algehele snelheid van de multicast stream omlaag moeten halen (tenzij die PC om wat voor reden wel deelneemt aan de IPTV multicast groep).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

[...]

Ik heb niets meer gehoord van Telfort, maar vrijdagmiddag rond een uur of 11 viel ineens de radio stil. Ik was druk dus ik had niet heel veel tijd om te kijken, maar een snelle speedtest gaf dit resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HUwX5HLvxExYRecTUgQBvTsR/full.jpg

Het duurt anderhalve maand :X, maar dan heb je ook wat... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewaal
Vandaag was ik aan de beurt voor de verplichte overstap. Gelukkig had ik alle kabels al dubbel uitgevoerd en hoefde ik alleen nog op de experiabox wat zaken aan te passen zodat ik mijn eigen router kon blijven.gebruiken

Voor de tv had ik al een netwerk switch die werkt nog steeds erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edrelais
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-01-2020
Hier (2652) een IPTV storing, code F143.
Meer mensen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:45
Edrelais schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 07:45:
Hier (2652) een IPTV storing, code F143.
Meer mensen last van?
KPN heeft sinds vanochtend een storing. Hier ook geen tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crayne
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03 13:41

Crayne

Have face, will travel

Hier in Tilburg ook foutcode 301 op IPTV van Telfort.

Mijn Library Thing catalogus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmonTobin
Ben vandaag overgezet, maar wat een draak van een UI. Kom van Kodi Live TV en dan is het of je 10 jaar terug in de tijd gaat. Gatver.

De ITV app i.c.m. casten maakt het nog een beetje goed, maar daar hebben ze ook van die leuke grappen mee uitgehaald zoals opnames die je alleen vanaf de decoder kunt kijken en programma's die alleen "from home" bekeken mogen worden. Hallo, ik zit vrdme "home".

[ Voor 49% gewijzigd door AmonTobin op 27-08-2019 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
En sloom en de HD-glaszenders niet te programmeren en de plicht om horizontaal te scrollen, wat echt bagger werkt op mijn iPad. Zoekfunctie werkt nauwelijks.....

Ik vul maar ff aan......

[ Voor 8% gewijzigd door Rallye op 27-08-2019 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marigo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 16:07
Ik probeer de KPN interactieve tv app op mijn android telefoon aan de gang te krijgen maar krijg de melding dat mijn inlog gegevens (abonnementsnummer + pincode) onjuist zijn terwijl ik zeker weet dat deze gegevens juist zijn. (ook al een keer aangepast in de mijn telfort omgeving)

Doe ik wat fout of ben ik nog iets vergeten?

Werkt de app al bij iemand die is omgezet naar de nieuwe propositie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmonTobin
marigo schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 19:01:
Ik probeer de KPN interactieve tv app op mijn android telefoon aan de gang te krijgen maar krijg de melding dat mijn inlog gegevens (abonnementsnummer + pincode) onjuist zijn terwijl ik zeker weet dat deze gegevens juist zijn. (ook al een keer aangepast in de mijn telfort omgeving)

Doe ik wat fout of ben ik nog iets vergeten?

Werkt de app al bij iemand die is omgezet naar de nieuwe propositie?
Je moet de Telfort app gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marigo
AmonTobin schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 19:16:
[...]

Je moet de Telfort app gebruiken. :)
Yup, dat is m. :$
Ik was al helemaal over naar KPN ipv Telfort... :)

Thx!

• AmonTobin
AmonTobin schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 16:44:
Ben vandaag overgezet, maar wat een draak van een UI. Kom van Kodi Live TV en dan is het of je 10 jaar terug in de tijd gaat. Gatver.

De ITV app i.c.m. casten maakt het nog een beetje goed, maar daar hebben ze ook van die leuke grappen mee uitgehaald zoals opnames die je alleen vanaf de decoder kunt kijken en programma's die alleen "from home" bekeken mogen worden. Hallo, ik zit vrdme "home".
kleine correctie/nuance: Je kunt opnames wel terugkijken van de niet HD zenders. Is niet helemaal goed gemaakt, maar helpt wel. Kan die ellendige decoder -inclusief de grootste afstandsbediening die ik ooit in mijn leven gezien heb- lekker terug de doos in.

• Rallye
Maar dan moet je dus als je nog niet weet of je mobiel of thuis gaat kijken beide uitzendingen opnemen?

• AmonTobin
Rallye schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:58:
Maar dan moet je dus als je nog niet weet of je mobiel of thuis gaat kijken beide uitzendingen opnemen?
Ik gebruik de decoder helemaal niet, maar cast via de tablet. Dus dan moet ik de opnames altijd in SD opnemen/bekijken.

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

Ik heb ook steeds problemen met opnemen. Mijn vrouw en ik kijken op zaterdagavond graag Lachen om Homevideo's op SBS6. Alleen als dat begint zijn we nog druk de kinderen in bed te leggen. Dus nemen we het op. Alleen de laatste weken staat het programma wel als opgenomen in de lijst van opnames, maar als ik hem dan probeer af te spelen dan krijg ik de foutmelding: "Dit programma is niet uitgezonden, en kon daardoor niet worden opgenomen". Het programma was wel uitgezonden, ik zag het laatste stukje net nog op de tv. En via terugkijken in de gids kan ik het wel terugzien. Alleen mag ik dan de 14 reclameblokken niet doorspoelen van SBS6. (en dat is nou precies de reden dat ik het opneem)

Zaterdagnacht wordt het programma nog een keer herhaald, en dan wordt gek genoeg het wel gewoon opgenomen. (Met als bijkomend voordeel dat er in de herhaling helemaal geen reclameblokken zitten)

[ Voor 12% gewijzigd door Martijn02 op 29-08-2019 15:50 ]

• AmonTobin
Ben ik nou gek, of zijn opeens alle HD zenders uit de ITV app verdwenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:52
Martijn02 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:48:
Ik heb ook steeds problemen met opnemen. Mijn vrouw en ik kijken op zaterdagavond graag Lachen om Homevideo's op SBS6. Alleen als dat begint zijn we nog druk de kinderen in bed te leggen. Dus nemen we het op. Alleen de laatste weken staat het programma wel als opgenomen in de lijst van opnames, maar als ik hem dan probeer af te spelen dan krijg ik de foutmelding: "Dit programma is niet uitgezonden, en kon daardoor niet worden opgenomen". Het programma was wel uitgezonden, ik zag het laatste stukje net nog op de tv. En via terugkijken in de gids kan ik het wel terugzien. Alleen mag ik dan de 14 reclameblokken niet doorspoelen van SBS6. (en dat is nou precies de reden dat ik het opneem)

Zaterdagnacht wordt het programma nog een keer herhaald, en dan wordt gek genoeg het wel gewoon opgenomen. (Met als bijkomend voordeel dat er in de herhaling helemaal geen reclameblokken zitten)
Ik heb dit soort grappen ook weleens gehad.
Voor mijn gevoel heeft het toen geholpen om de decoder eens helemaal uit en weer aan te zetten. Dus niet in stand-by, maar met de powerknop achterop (of de stekker eruit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:34
Misschien interessant voor alle overstappers van Telfort naar KPN,
De link naar "meest gestelde vragen" in de Telfort mail die ik gehad heb, staat dat je 2 ontvangers standaard gratis krijgt, daar wordt niet gesproken over, dat. de 2e ontvanger na 12 maanden 5,- p/m gaat kosten, alleen als je buiten die 2 nog extra ontvangers wil hebben.

https://www.telfort.nl/pe...t-nieuwste-netwerk-tv.htm

Nu staat in mijn monteurs planning wel dat die 2e ontvanger na 12 maanden 5,- p/m gaat kosten ??

Even gebeld met Telfort, en die regelt nu dat na die 12 maanden ik standaard de extra 5,- maandelijks retour gaat krijgen :)

Ze geven ook aan dat ze door gaan geven om de website aan te passen, dus haal je voordeel, zolang het kan :)

Afbeeldingslocatie: https://cdn1.imggmi.com/uploads/2019/8/30/c9e582a288ea8e46e7672114fdf3a8d8-full.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door absrnd op 30-08-2019 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

absrnd schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:41:
Misschien interessant voor alle overstappers van Telfort naar KPN,
De link naar "meest gestelde vragen" in de Telfort mail die ik gehad heb, staat dat je 2 ontvangers standaard gratis krijgt, daar wordt niet gesproken over, dat. de 2e ontvanger na 12 maanden 5,- p/m gaat kosten, alleen als je buiten die 2 nog extra ontvangers wil hebben.

https://www.telfort.nl/pe...t-nieuwste-netwerk-tv.htm

Nu staat in mijn monteurs planning wel dat die 2e ontvanger na 12 maanden 5,- p/m gaat kosten ??

Even gebeld met Telfort, en die regelt nu dat na die 12 maanden ik standaard de extra 5,- maandelijks retour gaat krijgen :)

Ze geven ook aan dat ze door gaan geven om de website aan te passen, dus haal je voordeel, zolang het kan :)

[Afbeelding]
Staat inderdaad fout op die pagina, maar volgens mij krijgt iedereen die overstapt de 2e ontvanger 12 maanden gratis. Dit was ter compensatie van het feit dat je analoge radio/tv verliest. Dat stond al in de eerdere mails, en volgens mij ook in het boekje wat je krijgt over de migratie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MG98IVqAj0zx7J6kuYEICLbt/full.png

Als je meer dan 2 ontvangers aanvraagt dan krijg je daarover 6 maanden lang 50% korting.

[ Voor 5% gewijzigd door Martijn02 op 30-08-2019 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
Martijn02 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:53:
[...]

Staat inderdaad fout op die pagina, maar volgens mij krijgt iedereen die overstapt de 2e ontvanger 12 maanden gratis. Dit was ter compensatie van het feit dat je analoge radio/tv verliest. Dat stond al in de eerdere mails, en volgens mij ook in het boekje wat je krijgt over de migratie.

[Afbeelding]
Ik was op de site gaan lezen, en daar stond dus een ander verhaal.

En ik heb net dze mail ontvangen:
Beste meneer Absrnd,
Naar aanleiding van ons telefonisch contact stuur ik u deze mail.
Hierbij bevestig ik dat u 2 Interactieve TV-ontvangers gratis in uw pakket krijgt.
U krijgt hem nu 12 maanden gratis in het pakket. In het vervolg kunt u elk jaar rond deze tijd bellen om het een jaar gecrediteerd te krijgen, t.w.v. €60,-.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
---
Telfort Klantenservice
_/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

Wow! je hebt een Telfort medewerker zover gekregen om iets per email te bevestigen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
Martijn02 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 11:16:
Wow! je hebt een Telfort medewerker zover gekregen om iets per email te bevestigen _/-\o_
Wel zeker 30min aan de lijn gehangen en 2x doorverbonden,

Ook leuk is dat de eerste medewerker als oplossing suggereerde dat ik na die 12 maanden die 2e ontvanger stop kan zetten..

- en dan zit ik met een 2e niet werkende TV...

- ehhh ja dat klopt |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:05
Ik lees net op het telfort forum dat 1 oktober de oude propositie uitgaat...
https://forum.telfort.nl/...en-monteursplanner-83290#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:17
Ik ben sinds een paar dagen ook over op de nieuwe propositie. Ik moet zeggen dat het niet tegenvalt ondanks een paar minpunten De snelheid van de box is wel goed en beeldkwaliteit is prima.
Een paar nadelen voor mij:
Geen DVB-C, dus bijbetalen voor elke extra TV
1 HDMI poort extra in gebruik (ik kom nu 1 te kort, Amino gebruikte ik niet)
Wennen aan afstandsbediening
Mogelijk IGMP switches kopen

De monteur stond na 5 minuten weer buiten, had alles zelf al aangesloten. Hij hoefde alleen de NT te doen.

Wat moet ik doen met de oude NT?

[ Voor 11% gewijzigd door Jimster op 31-08-2019 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:53
Jimster schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 14:03:
Ik ben sinds een paar dagen ook over op de nieuwe propositie. Ik moet zeggen dat het niet tegenvalt ondanks een paar minpunten De snelheid van de box is wel goed en beeldkwaliteit is prima.
Een paar nadelen voor mij:
Geen DVB-C, dus bijbetalen voor elke extra TV
1 HDMI poort extra in gebruik (ik kom nu 1 te kort, Amino gebruikte ik niet)
Wennen aan afstandsbediening
Mogelijk IGMP switches kopen

De monteur stond na 5 minuten weer buiten, had alles zelf al aangesloten. Hij hoefde alleen de NT te doen.

Tip: gebruik een Chromecast ivm de Telfort TV app. Geen extra kastjes nodig en kost eenmalig 40 euro per tv.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellboy!
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-06 15:13
kan verwijderd worden

[ Voor 91% gewijzigd door Hellboy! op 01-09-2019 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Sinds kort over op de nieuwe Telfort spullen. Voorheen keken we Netflix via de Samsung Blu-ray speler, nu via de Arris omdat die veel vlotter reageert. Het valt ons echter op dat uitzendingen regelmatig (keer of 2 per uur?) even haperen. Dat valt het geluid een seconde weg, staat het beeld even stil en verschijnt het ronde “wachtcirkeltje” van Netflix even in beeld. En daarna alles weer verder. Wat kan dit veroorzaken en wat kunnen we er aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002

job

Hellboy! schreef op zondag 1 september 2019 @ 20:06:
Wat gebeurt er met je abbo als je contractdatum voorbij is?
Een jaarabonnement wordt na het eerste jaar maandelijks stilzwijgend verlengd.
Zit net op de site te kijken van KPN, je kan alleen maar asymmetrische 50/5, 100/10 en 200/20 krijgen voor je internet verbinding?
symmetrisch kost een paar euro extra per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellboy!
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-06 15:13
job schreef op zondag 1 september 2019 @ 20:24:
[...]
Een jaarabonnement wordt na het eerste jaar maandelijks stilzwijgend verlengd.

[...]
symmetrisch kost een paar euro extra per maand.
Bedankt heb nog maar een vraag gesteld op telfort forum. Website kpn deed het niet goed op de ipad, op mijn laptop wel en kon ik 100/100 kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marigo
[b]Jimster schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 14:03:[/b

Morgen komt de monteur van Guidion bij mij langs. Ik ben benieuwd. :)

Bij mijn schoonouders is de NT Genexis (Volgens mij de FP-100) met aansluiting voor DVB-C blijven hangen en de Experiabox op poort 4 aangesloten. De NT is wel geladen met de nieuwe software.
Naar mijn weten zijn alle poorten op deze NT 100Mbps. Wat nou als mijn schoonouders willen upgraden naar 200/200? Moet er dan weer een monteur langs komen om alsnog de NT te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:07
marigo schreef op maandag 2 september 2019 @ 20:48:
[...]

Morgen komt de monteur van Guidion bij mij langs. Ik ben benieuwd. :)

Bij mijn schoonouders is de NT Genexis (Volgens mij de FP-100) met aansluiting voor DVB-C blijven hangen en de Experiabox op poort 4 aangesloten. De NT is wel geladen met de nieuwe software.
Naar mijn weten zijn alle poorten op deze NT 100Mbps. Wat nou als mijn schoonouders willen upgraden naar 200/200? Moet er dan weer een monteur langs komen om alsnog de NT te vervangen?
Correct.. Je zou wel aan de monteur kunnen vragen of hij een Gigabit NTU zou willen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marigo
Ok, check.

Ik dacht dat het preventief vervangen van de NTU eigenlijk alvast voor de hogere bandbreedte wordt gedaan.
Stem wel even af met de monteur.

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Vanuit KPN/Telfort wordt er juist gevraagd om zoveel mogelijk de oude NT te behouden. Kostenplaatje natuurlijk...

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Ik ga toch nog een keer een vraag stellen, ik kom er niet uit. Dus bij voorbaat excuses als ik iemand schoffeer met een domme vraag, dan mag je die gewoon negeren :-)

Ik had altijd een prima AiMesh netwerk, bestaande uit twee RT-AC67U routers (combipakket van ASUS). Het basisstation was rechtstreeks aangesloten op het Genexis glasmodem (net als de TV-ontvanger), de node stond op zolder, en overal in huis had ik goed bereik. Bovendien kon ik op het basisstation en de node precies al mijn bedrade apparatuur kwijt. Ideaal!

Toen kwam Telfort met de nieuwe propositie. De Genexis werd vervangen en als ik TV wilde blijven kijken dan moest ik aan de Experiabox. De wifi van de EB haalde helaas de zolder niet (ik had niet voor niets een mesh netwerk) dus ik zou mijn eigen routers blijven gebruiken. De monteur zette de wifi van de EB uit, het AiMesh basisstation werd direct achter de EB gehangen en alles werkte. Eigenlijk was ik best tevreden dat de omschakeling zo soepel verliep.

Totdat de problemen kwamen. Regelmatig had ik wel wifi verbinding, maar geen internet. Probleem leek te zijn dat de EB en de ASUS allebei de baas wilden spelen. Ik las de tip om een access point in plaats van een router te gebruiken om de dekking te verbeteren, maar ik ga geen nieuw access point kopen als ik twee prima routers heb. Dus heb ik het AiMesh netwerk ingesteld als access point zonder DHCP. En jawel, internet was nu stabiel.

Totdat ik een film via de mediaspeler wilde kijken. Mijn mediaspeler (bedraad aangesloten op het basisstation) maakt contact met een directory met videobestanden op een Synology NAS (ook bedraad aangesloten op het basisstation). Om dat te kunnen doen, heeft de NAS in het verleden een fixed IP adres gekregen. Was ik even vergeten. Maar geen probleem, want dan geef ik de NAS via DHCP binding op de EB gewoon een nieuw vast IP adres. Niet dus, want op de EB is de NAS helemaal niet terug te vinden in de lijst met aangesloten apparaten. Op de ASUS ook niet. En dat is best bijzonder, want via de verkenner op de PC (bedraad op de node) en de laptop (wifi) kan ik nog wel gewoon bij de bestanden op de NAS. De NAS hangt dus wel degelijk aan het netwerk, maar waarom zien de EB en het access point hem dan niet? Bijkomend probleem: doordat ik de NAS niet terugvind in de EB of ASUS, ken ik ook zijn IP adres niet en kan ik ook niet meer bij de webinterface van de NAS.

Wat ik wil, lijkt mij niet zo raar. Ik wil de EB uitsluitend gebruiken voor TV en achter de EB wil ik de rest laten afhandelen door mijn ASUS AiMesh netwerk. Maar hoe dan? Voordat ik nu opnieuw met trial and error aan de slag ga dacht ik nog één keer hier om advies te vragen. Hopelijk wil iemand mij helpen. Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
JME schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:35:
Ik ga toch nog een keer een vraag stellen, ik kom er niet uit. Dus bij voorbaat excuses als ik iemand schoffeer met een domme vraag, dan mag je die gewoon negeren :-)

Ik had altijd een prima AiMesh netwerk, bestaande uit twee RT-AC67U routers (combipakket van ASUS). Het basisstation was rechtstreeks aangesloten op het Genexis glasmodem (net als de TV-ontvanger), de node stond op zolder, en overal in huis had ik goed bereik. Bovendien kon ik op het basisstation en de node precies al mijn bedrade apparatuur kwijt. Ideaal!

Toen kwam Telfort met de nieuwe propositie. De Genexis werd vervangen en als ik TV wilde blijven kijken dan moest ik aan de Experiabox. De wifi van de EB haalde helaas de zolder niet (ik had niet voor niets een mesh netwerk) dus ik zou mijn eigen routers blijven gebruiken. De monteur zette de wifi van de EB uit, het AiMesh basisstation werd direct achter de EB gehangen en alles werkte. Eigenlijk was ik best tevreden dat de omschakeling zo soepel verliep.

Totdat de problemen kwamen. Regelmatig had ik wel wifi verbinding, maar geen internet. Probleem leek te zijn dat de EB en de ASUS allebei de baas wilden spelen. Ik las de tip om een access point in plaats van een router te gebruiken om de dekking te verbeteren, maar ik ga geen nieuw access point kopen als ik twee prima routers heb. Dus heb ik het AiMesh netwerk ingesteld als access point zonder DHCP. En jawel, internet was nu stabiel.

Totdat ik een film via de mediaspeler wilde kijken. Mijn mediaspeler (bedraad aangesloten op het basisstation) maakt contact met een directory met videobestanden op een Synology NAS (ook bedraad aangesloten op het basisstation). Om dat te kunnen doen, heeft de NAS in het verleden een fixed IP adres gekregen. Was ik even vergeten. Maar geen probleem, want dan geef ik de NAS via DHCP binding op de EB gewoon een nieuw vast IP adres. Niet dus, want op de EB is de NAS helemaal niet terug te vinden in de lijst met aangesloten apparaten. Op de ASUS ook niet. En dat is best bijzonder, want via de verkenner op de PC (bedraad op de node) en de laptop (wifi) kan ik nog wel gewoon bij de bestanden op de NAS. De NAS hangt dus wel degelijk aan het netwerk, maar waarom zien de EB en het access point hem dan niet? Bijkomend probleem: doordat ik de NAS niet terugvind in de EB of ASUS, ken ik ook zijn IP adres niet en kan ik ook niet meer bij de webinterface van de NAS.

Wat ik wil, lijkt mij niet zo raar. Ik wil de EB uitsluitend gebruiken voor TV en achter de EB wil ik de rest laten afhandelen door mijn ASUS AiMesh netwerk. Maar hoe dan? Voordat ik nu opnieuw met trial and error aan de slag ga dacht ik nog één keer hier om advies te vragen. Hopelijk wil iemand mij helpen. Alvast bedankt!
Het probleem is waarschijnlijk dat je meerdere DHCP-servers (die IP-adressen aan clients uitdelen) op je netwerk hebt zitten. Je hoeft geen nieuwe access points te kopen, maar je moet eigenlijk de routerfuncties van je router niet gebruiken, maar als verdedelde access point/switch.

Dus:
- DHCP alleen op de Experiabox aan zetten en uitzetten op je andere routers.
- Zorgen dat je routers een IP-adres hebben in dezelfde range als de Experiabox, bijvoorbeeld 192.168.2.1, 192.168.2.2 etc.
- Geen gebruik maken van de WAN-poorten van je eigen routers. Dus bijvoorbeeld poort 1 van de Experiabox aansluiten op poort 1 van je eigen router.

Mogelijk vergeet ik wat dingen, maar dit is in een nutshell hoe ik mijn eigen netwerk heb ingericht.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Dankjewel voor je reactie. Even kijken hoe ver ik kom:
- DHCP staat aan op de EB, en het AiMesh netwerk is ingesteld als AP zonder DHCP. Check.
- Geeft de EB nu geen IP adres aan de routers? Waar stel ik dat dan in?
- De oude Genexis verbond ik met de WAN poort van het AiMesh basisstation. Die draad heeft de monteur in de EB gestoken, maar op de ASUS zit die nog steeds in de WAN poort. Zou dat zijn waar het mis gaat?

Laatste vraag, niet om het beter te weten maar gewoon om het te snappen: waarom is het niet mogelijk om de router gewoon als router met DHCP te blijven gebruiken, en DHCP op de EB uit te schakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
JME schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:30:
- De oude Genexis verbond ik met de WAN poort van het AiMesh basisstation. Die draad heeft de monteur in de EB gestoken, maar op de ASUS zit die nog steeds in de WAN poort. Zou dat zijn waar het mis gaat?
Ik denk dat er twee dingen zijn die je nog niet helemaal door hebt, geen probleem! En ik hoor graag van mensen die er nog meer verstand van hebben als ik iets verkeerd zeg.

Het belangrijkste om te weten is dat de Genexis puur een modem is. En een modem doet niks anders dan een signaal omzetten naar een ethernet signaal en andersom. Een kabelmodel converteert het signaal van de coax kabel naar een ethernet signaal (en andersom), een ADSL-modem converteert het signaal van de telefoonlijn naar een ethernet signaal (en andersom) etc. En de Genexis converteert een glasvezelsignaal naar een ethernetsignaal.

Een router is een apparaat dat twee verschillende netwerken aan elkaar knoopt zodat ze met elkaar kunnen praten. De kabel van de Genexis stop je in de WAN-poort van een router (het externe netwerk, dus van je provider) en de andere netwerkpoorten zijn voor je interne netwerk. Effectief koppel je dus het netwerk van je provider (WAN) aan je eigen interne netwerk (LAN). De router krijgt één extern IP-adres van je provider en de router geeft meestal via DHCP interne IP-adressen aan je interne devices. Je router is slim genoeg om bij te houden dat als computer B iets op internet opvraagt, dat het antwoord ook bij computer B terecht komt, ookal heb je voor de buitenwereld maar één extern IP-adres.

Voorheen was jouw ASUS waarschijnlijk de router waarmee je dus het netwerk van je provider koppelt aan je interne netwerk. Met de EB is het de Experiabox geworden die die taak op zich genomen heeft. Als je vervolgens binnen je eigen netwerk de WAN-poort gaat gebruiken, creeer je in feite een nieuw netwerk binnen je netwerk. Zeker als dit netwerk weer een eigen DHCP-server heeft en IP-ranges heeft krijg je problemen met het vinden van devices, omdat ze op het eigen subnetwerkje zitten. Intern in je netwerk wil je over het algemeen helemaal niks routen, dus ook de 'routerfunctie' van je router niet gebruiken. Door niet de WAN-poort te gebruiken, maar gewoon direct aan te sluiten op één van de gewone netwerkpoorten sla je de 'routerfunctie' in feite over.

Het klopt inderdaad wat je ook verder zegt: in principe hoef je je routers dan ook geen vast IP-adres te geven, want de Experiabox zal je routers een intern IP-adres toekennen. In feite zijn je routers (die je niet echt als router gebruikt, maar als accesspoint/switch) ook gewoon devices op het netwerk, net als een PC. Alleen is het over het algemeen fijn als routers een vast IP-adres hebben, zodat je altijd weer op welk IP-adres je hun interface kan benaderen mocht je dat willen.

Zo uit mijn hoofd heeft de EB een IP-adres van 192.168.2.1 en beginnen de IP-adressen die via DHCP uitgegeven worden bij 192.168.2.100. Vandaar dat ik nog ruimte heb om mijn routers bijvoorbeeld 192.168.2.2 en 192.168.2.3 te maken zonder dat ze in de knoop komen met DHCP.

Hopelijk is het een beetje duidelijk!

[ Voor 2% gewijzigd door Luuk1983 op 05-09-2019 14:44 . Reden: typo ]

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:05
JME schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:30:
Laatste vraag, niet om het beter te weten maar gewoon om het te snappen: waarom is het niet mogelijk om de router gewoon als router met DHCP te blijven gebruiken, en DHCP op de EB uit te schakelen?
Omdat de Experiabox redelijk is dichtgetimmerd. Je kunt de experiabox echter helemaal weglaten als je router met VLANs kan omgaan. Veel routers kunnen dit standaard niet.
In dit topic en andere topics staan flink wat voorbeelden van mensen die hun eigen router (zonder Experiabox) gebruiken.

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Dank voor de uitgebreide reacties! Voorheen stond het signaal uit de Genexis inderdaad rechtstreeks op de WAN poort van de router. Nu gaat het signaal van de Genexis naar de WAN poort van de Experiabox, en gaat een andere kabel van een LAN poort van de Experiabox naar de WAN poort van de eerste router. Die eerste router is bedraad aangesloten op een tweede router op zolder en samen vormen die twee een AiMesh netwerk. Dat AiMesh netwerk is als access point ingesteld.
Begrijp ik nu goed dat ik de kabel die van de LAN poort van de Experiabox komt niet op de WAN poort van de eerste router moet aansluiten (zo opgeleverd door de monteur) maar op een LAN poort van de eerste router? Is dat alles?? :-)
Dat kost me dan wel een LAN poort op de router, maar ik neem aan dat ik het ontkoppelde apparaat ook gewoon op een van de lege LAN poorten van de Experiabox kan aansluiten? Dan hou ik zelfs aansluitingen over!

• Luuk1983
JME schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:40:
Dank voor de uitgebreide reacties! Voorheen stond het signaal uit de Genexis inderdaad rechtstreeks op de WAN poort van de router. Nu gaat het signaal van de Genexis naar de WAN poort van de Experiabox, en gaat een andere kabel van een LAN poort van de Experiabox naar de WAN poort van de eerste router. Die eerste router is bedraad aangesloten op een tweede router op zolder en samen vormen die twee een AiMesh netwerk. Dat AiMesh netwerk is als access point ingesteld.
Begrijp ik nu goed dat ik de kabel die van de LAN poort van de Experiabox komt niet op de WAN poort van de eerste router moet aansluiten (zo opgeleverd door de monteur) maar op een LAN poort van de eerste router? Is dat alles?? :-)
Dat kost me dan wel een LAN poort op de router, maar ik neem aan dat ik het ontkoppelde apparaat ook gewoon op een van de lege LAN poorten van de Experiabox kan aansluiten? Dan hou ik zelfs aansluitingen over!
Ik ben zoals ik al zei geen expert, maar volgens mij is het antwoord op alle vragen ja. Dat is hoe ik mijn netwerk nu heb ingericht.

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 11:20
JME schreef op zondag 1 september 2019 @ 20:14:
Sinds kort over op de nieuwe Telfort spullen. Voorheen keken we Netflix via de Samsung Blu-ray speler, nu via de Arris omdat die veel vlotter reageert. Het valt ons echter op dat uitzendingen regelmatig (keer of 2 per uur?) even haperen. Dat valt het geluid een seconde weg, staat het beeld even stil en verschijnt het ronde “wachtcirkeltje” van Netflix even in beeld. En daarna alles weer verder. Wat kan dit veroorzaken en wat kunnen we er aan doen?
Ik heb het hier ook met de Arcadyan HMB2260v2 sinds we bij Telfort zitten (nu zo'n 2 jaar) zo nu en dan. Niet leuk, maar probleem is te overzien.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

JME schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:40:
Met de beperkte kennis die ik van jouw setup heb: dat je de 2 asus routers echt als AP hebt geconfigureerd, de standaard firmware draait erop en de WAN poort niet als LAN heb geconfigureerd, zeg ik ja.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Vanochtend zoals hierboven beschreven aangesloten. Binnen het lokale netwerk kan ik overal bij, ook de NAS is weer bereikbaar. Echter, om de paar minuten vliegt de internetverbinding eruit. Ook de EB is op die momenten niet thuis als ik naar 192.168.2.254 surf. De als AP geconfigureerde router blijft wel in de lucht. Even later duikt de EB meestal weer op. Enig idee waar dit nu weer door komt?

[ Voor 10% gewijzigd door JME op 06-09-2019 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Is er nog een apparaat in het netwerk met 192.168.2.254 in het netwerk?

Op afstand is dit heel lastig vast te stellen. Maar ik gok toch dat er conflicten in het netwerk zijn op IP basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Volgens mij niet. Wat ik wel merk, is dat het vrij snel mis gaat zodra ik op volle snelheid iets download. Doe ik dat niet, dan gaat het uren goed. Zet ik de download aan, dan is het in no time mis. Alsof iets het dan niet helemaal kan bijhouden of zo. Ik heb de EB op de ecostand staan, kan dat effect hebben op de prestaties?

[ Voor 16% gewijzigd door JME op 06-09-2019 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCP cloud
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:20

MCP cloud

Op het web sinds 1998

opgelost :)

[ Voor 97% gewijzigd door MCP cloud op 10-09-2019 15:08 ]