Ik heb sinds enkele weken Telfort Glasvezel. Nieuwe propositie dus. Ik neem alle drie de services af; iptv, bellen en internet. Het meegeleverde modem is het type Experia Box v8 (EBv8). Alles werkt goed op Wifi na. Daarom heb ik mijn Asus Router aangesloten, routed.
- Asus Router krijgt vast ip adres van EBv8 op WAN poort.
- Dit ip is aangegeven als DMZ in de EBv8 (omdat ik vooralsnog alle mogelijheden van de Asus router wil gebruiken)
- Wifi uitgeschakeld op de EBv8.
- EBv8 en Asus router hebben twee verschillende ip adres ranges.
Nu komt mijn probleem. Ik dacht dat het een kwestie van aansluiten van bestaande netwerk-apparaten op mijn eigen router. Werkt prima, alleen iptv werkt dan niet meer. Ik kan iptv van de woonkamer wel rechstreeks patchen op de EBv8 maar... alle apparaten op de bovenste verdiepingen gaan middels één UTP CAT5e kabel vanuit de meterkast naar een domme switch. Hierop zitten dus een aantal PC's en één iptv.
Komt bij dat als ik deze kabel zou aansluiten op de EBv8, ik niet meer vanuit PC's op de bovenverdieping bij mijn NAS in de meterkast kan komen. Tenzij ik die ook op de EBv8 aansluit.... enz. enz.
Ik zoek vooralsnog een oplossing zonder extra managed switches.
Samengevat, hoe kan ik met twee routers alle netwerk apparaten met elkaar laten praten zonder iptv te verliezen?
Kan het volgende werken?
- DHCP range EBv8 zetten op bijv.: 192.168.2.200 - 192.168.2.254/255.255.255.0
- Eigen router via WAN aansluiten op de EBv8 en deze een vast ip adres laten uitgeven (192.168.2.250).
- De eigen router op hetzelfde subnet ip adressen laten uitdelen, in de range; 192.168.2.1 - 192.168.2.199/255.255.255.0
Gaat dit werken? Kan ik in dit geval alle netwerk-apparaten aansluiten op de Asus Router? Werkt iptv dan nog?
[edit] Een andere oplossing is misschien de WAN poort over te slaan op de eigen Asus router, van EBv8(lan) --- (lan)Asus dus. Dan maak ik geen gebruik van routering en wordt Asus gewoon een switch met wifi. Dat gaat werken toch? Alle apparaten zullen dan op hetzelfde subnet zitten. Iedereen ziet mekaar. iptv op bovenverdieping ziet EBv8 en pc's in werkkamer zien de NAS.
[
Voor 9% gewijzigd door
ComaKip op 09-10-2015 14:51
]