[Telfort Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 33 ... 82 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

fiberdordrecht schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 09:41:
@ Eymey Dat bedoelde ik ook :)

Geef mensen een keuze in 2015, mja bedrijven denken maar aaan 1 ding.

Vroeger lang geleden kon je nog kiezen tussen modems :P
[...]
Of koop een router die VLAN tags ondersteund. Werkt hier prima op de Netgear r7000 :). Kost je alleen een paar LAN poortjes op je Router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

[...]
Tsja, dat was ook alleen maar toen ADSL een beetje gestandaardiseerd was, en eigenlijk ook omdat je toen alleen maar 1 dienst had. Daar hoefde maar 1 'PVC' voor geopend te worden en daar ging dan PPPoA of iets anders overheen.

Toen providers zoals KPN ook VOIP en TV gingen doen, en zeker als dit over meerdere PVC's (ATM-equivalent van VLAN's, even heel simplistisch uitgelegd) moest, verdween automatisch ook die keuzevrijheid.

Keuzevrijheid kost de provider -altijd- geld. Zelfs al lever je default een experiabox of andere helemaal door de provider ingestelde en beheerde CPE en zet je de settings online zodat 'tweakers' ermee aan de slag kunnen, dan nog steeds kost het geld. Want je moet die servicepagina's met settings onderhouden, mensen 'die wel handig zijn met computers en denken dat ze het kunnen' gaan toch de servicedesk bellen als het zelf instellen niet lukt, etc.

Overigens, bij de kabelaars heb je nooit je modem kunnen kiezen. Enige voordeel bij hun was dan wel weer dat die meestal al default in bridge modus (voor het internet) opereerde of je kan dit laten instellen op afstand. En eigenlijk zou KPN op z'n minst dat ook moeten bieden. Je krijgt dan nog steeds telefoontjes op je servicedesk maar dat zou 1 vinkje moeten zijn in de provisioning omgeving (of laat de klant het gewoon instellen in de web interface van de Experiabox).

Maar goed, het is voor iedere provider afzonderlijk de afweging om dit wel of niet te bieden. KPN en Telfort komen er blijkbaar mee weg om het niet te doen. Tweakers kunnen nu ook al uit de voeten en skippen dan hoogstens telefonie. Blijkbaar is dat voor KPN minder kostbaar dan een bridge mogelijkheid introduceren.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCP cloud
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:33

MCP cloud

Op het web sinds 1998

Jay-v schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 10:39:
[...]

Of koop een router die VLAN tags ondersteund. Werkt hier prima op de Netgear r7000 :). Kost je alleen een paar LAN poortjes op je Router.
Dat snap ik, maar daar gaat de discussie niet over.

PS: In de Experia box zou best guest wifi kunnen (firmware/sofware update) maar doen ze niet.

Powered by KPN | Experia Box V10 + TP-link switch LS1005G + 2 Superwifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Nog beter, je kon gewoon je eigen spullen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-09 19:47

[...]
Het leuke van zo'n een poorts mediaconvertor (als de Genexis OCG-1012n) is dat deze helemaal niet geprovisioned hoeft te worden en dus ook nooit een obstakel kan vormen.

Het klopt inderdaad dat een ander modem niet ondersteund wordt maar het verhaal is ook wel weer zo simpel dat je ondersteuning hebt als je deze er weer op hangt als je een probleem hebt, gewoon opletten dat je geen telefonie neemt en je houdt ook met Telfort de vrijheid. Als je dat niet genoeg vindt dan is er altijd nog de xs4all optie, daar staan de noodzakelijke settings wel op de site (maar ook daar moet je zelf je vlan's uit elkaar trekken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCP cloud

MCP cloud

Op het web sinds 1998

GerkeP schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 17:38:
Dus je loopt te spammen of je bent onderdeel van een botnet?

Ik zou alles maar eens na gaan kijken, voor dit soort zaken moet je volgens mij wel je best doen ;-)
Nou het blijkt Misbruik van uw internetaansluiting..
Maar onderstaande dingen heb ik niet gedaan |:(

De Netbios verzoeken worden veroorzaakt doordat u een apparaat in DMZ heeft staan welke Netbios diensten aanbiedt, u een portforward heeft gemaakt via UDP poort 137 naar een apparaat dat Netbios diensten aanbiedt, of u gebruikt een eigen modem welke Netbios diensten aanbiedt.

Was een topic over: Zelfde probleem
https://forum.telfort.nl/...ernetten-door-abuse-47278

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:48

GerkeP

Vragen mag altijd........

En toch heb je dat zelf waarschijnlijk gedaan ;-)
Die modems ondersteunen helaas UPNP. Als jij bijvoorbeeld op je Synology of Qnap EZconfig gebruikt hebt, gooit dat modem de boel gewoon open.

Gewoon je spullen nalopen ;-)

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Nu online
Hmm, toch kan ik me nauwelijks voorstellen dat een Qnap of Synology ook SMB/Netbios forwards aanvraagt in een UPNP router :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

eymey schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 11:26:
Hmm, toch kan ik me nauwelijks voorstellen dat een Qnap of Synology ook SMB/Netbios forwards aanvraagt in een UPNP router :)
Maar een device in je netwerk in DMZ mode gaat buiten UPnP om en zet gewoon poorten open hoor!
Vraag is natuurlijk of @fiberdordrecht dit heeft.. een game console in DMZ?

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Nu online
Dat klopt. met DMZ (of "exposed host" zoals sommige routers het ook wel eens noemen) moet je sowieso voorzichtig zijn en die functie moet je eigenlijk alleen gebruiken richting systemen met een goede eigen firewall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCP cloud

MCP cloud

Op het web sinds 1998

GerardVanAfoort schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 11:43:
[...]

Maar een device in je netwerk in DMZ mode gaat buiten UPnP om en zet gewoon poorten open hoor!
Vraag is natuurlijk of @fiberdordrecht dit heeft.. een game console in DMZ?
Arcadyan VGV7519 Experia box V8
PC Lan
Arcadyan HMB2260 Lan
TV samsung (smart tv) Lan
Popcorn Lan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 11:51:
Dat klopt. met DMZ (of "exposed host" zoals sommige routers het ook wel eens noemen) moet je sowieso voorzichtig zijn en die functie moet je eigenlijk alleen gebruiken richting systemen met een goede eigen firewall.
Dat klopt dmz is zo handig als portfording niet goed werkt.

Maar er zijn ook providers de Netbios poorten gewoon standaard blokkeren . Kun je de klant wel de schuld gaan geven.

Welke provider blokkeert welke poort(en)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2015 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCP cloud

MCP cloud

Op het web sinds 1998

Hebben jullie dit ook soms ?
Al paar dagen last van....links werken soms ook niet.

Proxy Error
The proxy server received an invalid response from an upstream server.
The proxy server could not handle the request GET /Algemeen/Contact.htm.

Reason: Error reading from remote server

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads8/55b2315cabec2/55b2315c9d466-2015-07-24_143542.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Nu online
Dit kan 2 dingen betekenen: Of jij gebruikt zelf op de 1 of andere manier een proxy server (ingesteld in jouw browser / Windows ).

Of Telfort gebruikt aan hun 'voorkant' een soort proxy die load balanced over verschillende webservers.

In geval 1 moet je dat kunnen zien. In geval 2 wellicht een storing in de web infra bij Telfort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 14:31:
[...]

Dat klopt dmz is zo handig als portfording niet goed werkt.

Maar er zijn ook providers de Netbios poorten gewoon standaard blokkeren . Kun je de klant wel de schuld gaan geven.

Welke provider blokkeert welke poort(en)
Tsja, in dit geval lijkt me dus dat Telfort ze niet blokkeert. Als ze dat namelijk wel zouden doen, dan zouden ze ook niet hoeven af te sluiten want dan zou 'de andere partij' die zich blijkbaar bij Abuse heeft gemeld ook geen requests van Netbios hebben ontvangen.

[ Voor 10% gewijzigd door eymey op 24-07-2015 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijssie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 20:49
@Fiberdordrecht, hier werkt de pagina perfect.
Gezien je eerdere posts, heb je niet te maken met een hardnekkig virus welke je verkeer rerouterd via een proxy?

Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

fiberdordrecht schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 14:37:

Proxy Error

[afbeelding]
Probeer eens met een ander device via de v8 naar dezelfde pagina te gaan?

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCP cloud

MCP cloud

Op het web sinds 1998

eymey schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 14:41:
Dit kan 2 dingen betekenen: Of jij gebruikt zelf op de 1 of andere manier een proxy server (ingesteld in jouw browser / Windows ).

Of Telfort gebruikt aan hun 'voorkant' een soort proxy die load balanced over verschillende webservers.

In geval 1 moet je dat kunnen zien. In geval 2 wellicht een storing in de web infra bij Telfort :)
:)
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads8/55b23a484d8b1/55b23a483e299-2015-07-24_151353.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:48

GerkeP

Vragen mag altijd........

En toevallig een virusscanner zoals Symantec Norton Eset oid draaien? Met proxy dus

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Nu online
Idd, wat GerkeP voorstelt.

En ook: Heb je het alleen op de Telfort website of meerdere websites? In dat geval draai je vrijwel zeker hoe dan ook, en op welke manier dan ook, ergens een proxy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 06:57
Ik heb dit al zeker een jaar met de Telfort-website (niet met anderen). De oplossing (die ik ook al eens gepost heb) is om in plaats van "http://", "https://" in de balk te zetten voor www.telfort.nl.

Je andere probleem heb ik overigens niet, dus ze horen niet bij elkaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Rallye op 24-07-2015 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:41
fiberdordrecht schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 14:37:

Proxy Error

[afbeelding]
Kijk eens bij Internet Explorer bij Verbindingen > LAN instellingen. Staat daar in het geel "Sommige instellingen kunnen alleen door de administrator gewijzigd worden"? Dan moet je dit even doen.

Dus even dit registersleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Policies\Microsoft\Windows\
CurrentVersion\Internet Settings -> ProxySettingsPerUser veranderen van 0 naar 1 en het zou weer moeten werken.

Ik heb het nou al op vier PC's gehad, inclusief die van mezelf. Waardoor het komt, weet ik niet, maar het lijkt door een Windows update of spyware te komen of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCP cloud

MCP cloud

Op het web sinds 1998

GerkeP schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 15:38:
En toevallig een virusscanner zoals Symantec Norton Eset oid draaien? Met proxy dus
eymey schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 15:57:
Idd, wat GerkeP voorstelt.

En ook: Heb je het alleen op de Telfort website of meerdere websites? In dat geval draai je vrijwel zeker hoe dan ook, en op welke manier dan ook, ergens een proxy.
Alleen bij Telfort en Draai ESET Smart Security 8 en Malwarebytes hier.

[ Voor 20% gewijzigd door MCP cloud op 25-07-2015 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Nu online
fiberdordrecht schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 09:13:
[...]

[...]

Alleen bij Telfort en Draai ESET Smart Security 8 en Malwarebytes hier.
Rallye in "Telfort Glasvezel ervaringen topic - Deel 1" dan is dit waarschijnlijk de verklaring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
En verklaring zou ik het niet noemen, wel een oplossing, cq. work around..... Ik red me er in ieder geval mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 19:27

Nicap

Tsssk....

Hier in Meppel geen analoge TV meer op Glasvezel. Meer mensen last van?

[ Voor 10% gewijzigd door Nicap op 28-07-2015 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 10:21
Meer mensen last van onbereikbare pagina's, tweakers is na 10x F5-en wel bereikbaar, maar veel sites laden gewoon niet (postcode: 1221).

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Frunz schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 23:55:
Meer mensen last van onbereikbare pagina's, tweakers is na 10x F5-en wel bereikbaar, maar veel sites laden gewoon niet (postcode: 1221).
Yup, hier (3317) is het ook af en aan. Moet soms een paar keer refreshen wil ie komen. Lijkt een DNS probleem, Winamp probeert ook eindeloos te verbinden met m'n radiostations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadKill21
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

Sinds gisteravond al op postcode 2132. Facebook en reddit kan ik soms nauwelijks bereiken, telfort die ik niet kan pingen (timeout) maar wel naartoe kan surfen. Heb al geprobeerd een andere dns te nemen dan die van google, maar maakt geen verschil dus het zit denk ik aan de telfort kant.

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 16:07

OgWok

U.N.C.L.E.

Heb wel eens eerder gelezen dat Telfort DNS problemen had. Klopt dat?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoadKill21 schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 09:42:
Sinds gisteravond al op postcode 2132. Facebook en reddit kan ik soms nauwelijks bereiken, telfort die ik niet kan pingen (timeout) maar wel naartoe kan surfen. Heb al geprobeerd een andere dns te nemen dan die van google, maar maakt geen verschil dus het zit denk ik aan de telfort kant.
De server van telfort.nl reageert niet op een ping commando omdat dit vermoedelijk in de firewall is uigeschakeld. Komt wel vaker voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
OgWok schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 09:50:
Heb wel eens eerder gelezen dat Telfort DNS problemen had. Klopt dat?
Ja, dat kan natuurlijk gebeuren, net als AMS-IX een paar weken geleden er uit lag. Echter had ik ook nog een DNS server van de TU Delft, die heb ik nu maar veranderd naar Google (8.8.8.8) en nu lijkt alles weer aardig te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Nu online
RoadKill21 schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 09:42:
Je haalt nu wel dingen door elkaar heen.

Als jij ergens niet heen kan 'pingen' maar wel kan surfen, dan heeft DNS allang z'n werk goed gedaan (anders kon je er namelijk ook niet heen met je webbrowser). Dus waarom probeer je dan toch een andere DNS te nemen en van daaruit de conclusie te trekken waar het probleem zit?

Verder wat @spaceone ook zegt: Pingen is sowieso een slechte test. Genoeg websites / andere typen server die bewust niet reageren op een "ICMP echo request", mede ook omdat minder goed bedoelende servers/netwerken vaak "ICMP echo request" gebruiken als 'goedkope' manier om snel hele IP-ranges af te scannen naar aanwezigheid van servers.

Ook wordt ICMP verkeer op routers vaak lager geprioriteerd dan bv. TCP om in geval van drukte zo veel mogelijk de interactiviteit op TCP te waarborgen.

De enige goede test is dus echt gewoon ergens met je webbrowser heen kan gaan. Traagheid bij diverse sites kan overigens natuurlijk ook aan van alles liggen: Overbelasting van die websites, problemen 'onderweg' erheen (en dat kan varieren van problemen in jouw City-PoP tot het ISP netwerk tot het de koppeling van je ISP met de AMS-IX tot ergens nog verder.

Als de ene site wel goed te bereiken is en de andere niet, is de kans dat het IN het netwerk van Telfort of de koppeling tussen Telfort en jou ligt iig alweer een stuk kleiner. Er kan dan wel een probleem zitten in de routes tussen Telfort en andere netwerken (peering partners, transit providers, etc. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadKill21
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

Bedankt voor de uitleg. Mijn netwerk kennis is niet van hoog niveau en mag wel eens bijgespijkerd worden. Een andere DNS proberen heeft in het verleden vaker geholpen, ik haalde inderdaad ze door elkaar. Had eerst een DNS van telfort, daarna google en nu weer een ander, geen van allen lijken de traagheid op te lossen. Misschien had ik het beter kunnen verwoorden, de oorzaak zit ergens anders dan bij de client (mijn pc en netwerk dus), niet zozeer telfort. Het kan van alles zijn en sluit niets uit.

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwsmit82
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-03 09:11
Moet een derde tv ontvanger "Arcadyan HMB 2260" verplicht bij Telfort worden gehuurd om het correct te laten werken? Of kunnen deze ook afzonderlijk worden aangeschaft? Met de Amino kastjes was dit geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 08:06
Ik merkte gister trouwens toen ik Windows 10 aan het downloaden was (met 'slechts' 30mbit) dat de DNS van Telfort nauwelijks reageerde. Ik kon tijdens het downloaden amper sites openen. Toen ik de DNS van Google ingesteld had ging het meteen weer super snel met sites openen. Ik heb wel vaker gemerkt dat de DNS niet echt lekker wil als ik een stevige download aan heb staan (hoewel deze keer de download niet eens stevig was). Meer mensen last van? Moet ik het nog ergens in mijn eigen netwerk zoeken of niet? Ik heb gewoon een hele goede router (DrayTek Vigoer 2130), dus daar zou het probleem niet moeten liggen qua aantal connecties of processing power...

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
jwsmit82 schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 11:52:
Moet een derde tv ontvanger "Arcadyan HMB 2260" verplicht bij Telfort worden gehuurd om het correct te laten werken? Of kunnen deze ook afzonderlijk worden aangeschaft? Met de Amino kastjes was dit geen probleem.
Officieel moet deze bij Telfort vandaan komen, ik weet dat KPN wel eens scant op het aantal actieve ontvangers. Zelf heb ik 1 niet Telfort ontvanger en dat gaat goed, ik heb echter nooit meer dan 2 ontvangers tegelijk op het netwerk zitten ( om andere, praktische redenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luuk1983 schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 12:03:
Ik merkte gister trouwens toen ik Windows 10 aan het downloaden was (met 'slechts' 30mbit) dat de DNS van Telfort nauwelijks reageerde. Ik kon tijdens het downloaden amper sites openen.
Ik heb weinig DNS problemen maar het downloaden van de windows 10 iso is niet erg snel (is wel afhanelijk waar de server staat). Bij mij zat die vanmorgen tussen de 10 - 15 Mbit via ipv6.

Als ik download via sftp vanaf een eigen US VPS is de snelheid bij Telfort (oude pakket) altijd een stuk lager als via een eigen nl proxy (goedkoper ipv6 vps) download waar ik wel tussen de 40 - 50 Mbit haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
jwsmit82 schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 11:52:
En @joop99:
Bij het oude Telfortsysteem met Amino's is een extra ontvanger geen probleem. Ze staan veel op Marktplaats want ze werden je eigendom. De Arcadyans die jij bedoelt (het nieuwe Telfort-systeem) zijn volgens mij allemaal huurapparaten: bij koop via Marktplaats is het daarom de vraag of het werkt en zou de aankoop dus bovendien wel eens heling kunnen zijn. Ik hoor overigens graag andere meningen/ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Zoek toch nog even bevestiging hier. Telfort Helpdesk bellen levert nl. geen betrouwbare info op en op hun eigen forum gaan de antwoorden ook alle kanten uit.

Als ik nu de nieuwe propositie van Glasvezel Alles-in-1 afsluit ontvang ik dan een router met flex-poorten (a la KPN)? Naar 1 kamer loopt nl. slechts 1 UTP kabel en die wil ik dmv een 'domme'-switch verbinden met een iTV-decoder en een computer. Ik weet dat je een WiFi-AP en een TV-decoder zo niet achter unmanaged switch kunt hangen maar een computer en decoder zou wel moeten kunnen toch?

En maakt het dan nog uit of je de Sitecom of EB8 als router ontvangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:31

vr6-only

Blub Blub

Je ontvangt indd een Experiabox (geen Sitecom!) met flexpoorten. In principe moet PC en iTV ontvanger geen problemen opleveren. Wifi en iTV is een ander verhaal.

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 20:07
Polster schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 10:48:
Zoek toch nog even bevestiging hier. Telfort Helpdesk bellen levert nl. geen betrouwbare info op en op hun eigen forum gaan de antwoorden ook alle kanten uit.

Als ik nu de nieuwe propositie van Glasvezel Alles-in-1 afsluit ontvang ik dan een router met flex-poorten (a la KPN)? Naar 1 kamer loopt nl. slechts 1 UTP kabel en die wil ik dmv een 'domme'-switch verbinden met een iTV-decoder en een computer. Ik weet dat je een WiFi-AP en een TV-decoder zo niet achter unmanaged switch kunt hangen maar een computer en decoder zou wel moeten kunnen toch?

En maakt het dan nog uit of je de Sitecom of EB8 als router ontvangt?
Voor zover ik het weet en heb:
- Heb gewoon een eigen router aan de Experia v8 gehangen en dat werkt zonder rare zaken.
- iTV en internet wordt gesplitst d.m.v. verschillende VLANs. Als je een intelligente switch pakt waarop je VLANs kun managen, dan ga je dit gewoon werkend krijgen. Maar met een 'simpele/domme' switch gaat je dit niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Nu online
Ja en ik ga er eigenlijk vanuit dat het wel met een domme switch kan omdat het bij KPN met een EB8 ook kan. Zie bijv:
[KPN] Glasvezel
eymey schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 00:03:
Dit is inderdaad een bijverschijnsel van de 'luxe' van Flex poorten op de Experiabox.

Het voordeel is dat zowel IPTV boxen als je LAN op dezelfde poort van de Experiabox aangesloten kunnen worden (middels domme switches). Het nadeel is dat multicast verkeer gewoon over alle poorten van die domme switches heen geschreeuwd wordt omdat zij geen idee hebben welk van de poorten de stream had aangevraagd.

Die Netgear zal idd wel IGMP Snooping ondersteunen.
Maar dat is natuurlijk nog geen garantie dat het ook bij Telfort precies zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Nu online
En mocht dit niet werken is het dan mogelijk om 1 lan poort van de EB8 te verbinden met een managed switch en die switch 2 aparte VLANS (iTV & Internet) te laten serveren? (In de voorbeelden die ik tegenkom wordt er eigenlijk altijd gewerkt met 2 managed switches aan de versturende kant en de ontvangende kant.)
Als dit kan zou dat misschien wel de meest handige oplossing zijn. Alles gaat dan nog steeds over 1 UTP kabel en op 1 poort van de EB8 maar de netwerken zijn dan wel netjes gescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 12:39
De EB8 stuurt geen VLAN informatie, dus helaas dat gaat niet. Je kunt een poort op TV of Internet instellen. Twee managed switches zijn dus noodzakelijk wil je het laten werken. Je moet zelf maar eens nadenken over wat je wil doen. De huidige kabel vervangen door een dubbele, of twee managed switches aanschaffen. Uiteindelijk heb ik beide gedaan, maar ben ik nog niet tevreden.

Alles werkt nu in principe, met drie routers en twee switches (don't ask). Maar mijn NAS staat achter switch1 en deTV achter switch2 (trunk). En de DLNA server van de NAS komt niet goed door de trunk, waardoor mijn TV de NAS alleen ziet wanneer ik de service disable/enable. Timers helpen hier niets. Het komt door die trunk en igmp wat niet helemaal lekker werkt voor DLNA. TV kijken en kanalen wisselen werkt wel goed. De enige oplossing die ik nu kan bedenken is mijn NAS naar de woonkamer verplaatsen (wat ik niet wil).

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hiermee http://www.cablers.nl/epa...iproof/Products/695002300 kun je vaak problemen oplossen als er maar 1 kabel ligt en er 2 signalen overheen moeten. Is wel beperkt tot 10/100 maar ruim voldoende voor IPTV en Internetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Hebben jullie ook zwart beeld bij TV? Heb een A140 en al een paar keer uit en aangezet maar beeld blijft zwart. Vanochtend had ik gewoon beeld. Storing of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleNL
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-05 19:35
Same here (1326 Almere)

IPTV klapt er uit, zegt dat de diensten niet aangeboden worden door je provider... na reboot krijg ik enkele minuten tv, maar alle telfort logo's in de menus ontbreken en vervolgens klapt het er weer uit

dit op zowel de M540 a A140.. Internet, DVB-C en telefonie werken wel !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Oké, dan is het dus gewoon een storing.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/aBUa694XvkxMSS3UtAad4Frz/full.jpg
Dit inderdaad. Als ik OK druk, restart ie, maar gebeurt er niks. Beeld blijft zwart.

Afwachten maar weer! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Nu online
Kan nu helaas niet kijken, zit op werk :)

Wel merk ik dat het de laatste dagen geregeld 'stil' wordt op 3fm via FM (CATV signaal), Almere 1325. Duurt dan een minuut ofzo en dan is er weer geluid. FM via de ether gaat dan wel gewoon door en ook via internet. Dus dat er in de studio of uitzendstraat van 3fm iets mis is lijkt me sterk.

Wel was ik er steeds te laat bij om te kijken of andere CATV diensten dan ook uitvielen.

Ik denk niet dat het helemaal uitval van CATV was want er was nog wel modulatie (radio ging niet ruisen ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Doet het weer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Polster schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 13:02:
En mocht dit niet werken is het dan mogelijk om 1 lan poort van de EB8 te verbinden met een managed switch en die switch 2 aparte VLANS (iTV & Internet) te laten serveren? (In de voorbeelden die ik tegenkom wordt er eigenlijk altijd gewerkt met 2 managed switches aan de versturende kant en de ontvangende kant.)
Als dit kan zou dat misschien wel de meest handige oplossing zijn. Alles gaat dan nog steeds over 1 UTP kabel en op 1 poort van de EB8 maar de netwerken zijn dan wel netjes gescheiden.
Die Bruine schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 13:17:
De EB8 stuurt geen VLAN informatie, dus helaas dat gaat niet. Je kunt een poort op TV of Internet instellen. Twee managed switches zijn dus noodzakelijk wil je het laten werken. Je moet zelf maar eens nadenken over wat je wil doen. De huidige kabel vervangen door een dubbele, of twee managed switches aanschaffen. Uiteindelijk heb ik beide gedaan, maar ben ik nog niet tevreden.

Alles werkt nu in principe, met drie routers en twee switches (don't ask). Maar mijn NAS staat achter switch1 en deTV achter switch2 (trunk). En de DLNA server van de NAS komt niet goed door de trunk, waardoor mijn TV de NAS alleen ziet wanneer ik de service disable/enable. Timers helpen hier niets. Het komt door die trunk en igmp wat niet helemaal lekker werkt voor DLNA. TV kijken en kanalen wisselen werkt wel goed. De enige oplossing die ik nu kan bedenken is mijn NAS naar de woonkamer verplaatsen (wat ik niet wil).
Twee managed switches is inderdaad de oplossing en kan heel makkelijk, als je de basis een beetje snapt.

Als je een netgear gs108ev3 koopt 2x, of als 2e een netgear gs105ev2 dan ben je ruim onder de 100 euro klaar.

Vergis je alleen niet in de VLAN nummers. Bij telfort (KPN) is het als ik het goed heb 4 en 34. Echter houd er rekening mee dat je niet het internet VLAN wilt doorsturen. Je moet het VLAN wat untagged uit de router komt getagged doorsturen naar de volgende sitch en daar weer uit elkaar trekken.

Als je geen telefoon gebruikt, meteen die experiabox er uitgooien is mijn advies. Met een managed switch kun je in principe elke router aansluiten. Als je een Asus router, zoals een N66U of vergelijkbaar hebt, is die zelfs zonder switch in staat het TV en Internet VLAN voor je uit elkaar te trekken, maar een aparte switch is praktischer.

Ik heb ooit mijn switchconfig gepost, weet even niet waar, maar als je die opzoekt wordt het denk ik een stuk duidelijker. VLAN is geen rocket science, maar je moet het wel even snappen.

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 06-08-2015 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
Vanavond een paar opnames van BBC First gekeken. Een paar zaken vallen op:
- de harde overgangen tussen sommige scenes, het lijkt wel of men reclames heeft verwijderd;
- het geluid krijg ik niet op Dolby Surround via mijn homecinemareceiver, hij blijft stereo.

Weet iemand meer van de vorm waarin BBC First het geluid meegeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Wow ik pomp nu een torrent binnen met 9,8MB/secop een 50mbit verbinding! :9~

Hebben jullie dat ook weleens? Ik noem het zelf "de kraan opendraaien" :D Het gebeurt vrij regelmatig, meestal vroeg in het weekend of op rare tijdstippen. Lijkt wel of Telfort dan de verbinding opengooit of zo. Ik kan niet harder want m'n routertje is 100mbit, maar ik vraag me af of ik nog harder zou gaan als ik een gigabit router had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

chim0 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 06:03:

Hebben jullie dat ook weleens? Ik noem het zelf "de kraan opendraaien" :D Het gebeurt vrij regelmatig, meestal vroeg in het weekend of op rare tijdstippen. Lijkt wel of Telfort dan de verbinding opengooit of zo. Ik kan niet harder want m'n routertje is 100mbit, maar ik vraag me af of ik nog harder zou gaan als ik een gigabit router had.
Bij een speedtest piek ik nog wel eens naar 600mbit. Daarna zakt ie weer af. Het gemiddelde komt dan iets boven de afgesproken snelheid uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Nu online
chim0 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 06:03:

Op mijn 100Mbit lijn, met Gbit aansluiting, piek ik aan het begin van een tcp sessie vaak wel rond de 300. Maar dat daalt in 10 sec tot de abonnementssnelheid. Blijkbaar heeft de trafficshaper van kpn ff tijd nodig :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

eymey schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 19:32:
[...]

Op mijn 100Mbit lijn, met Gbit aansluiting, piek ik aan het begin van een tcp sessie vaak wel rond de 300. Maar dat daalt in 10 sec tot de abonnementssnelheid. Blijkbaar heeft de trafficshaper van kpn ff tijd nodig :P.
Ik meen dat dit bewust zo gedaan heeft. Aan het begin van de sessie een acceleratie waardoor de surfervaring juist heel snel is, maar bij downloaden de abonnementssnelheid wordt aangehouden.

Ik meen hier iets over gelezen te hebben, die techniet heeft een bepaalde naam en dat lijkt op een soort traffic shaping maar heette dacht ik anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Nope, was een bestand van ongeveer 7GB en snelheid nam juist toe naarmate het bestand groter werd en op het eind was het rond de 9,8MB/sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Is er iemand met een nieuw abbo die kan bevestigen dat er een experiabox met flexpoorten wordt gebruikt ? Ik heb namelijk al een switched network en wil niet dubbel utp moeten leggen of overstappen op managed switches. (per kamer internet en tv nodig en nu naar elke kamer 1 utp liggen).
Vodafone leek me wat, maar die werken dus met dedicated tv/internet poorten op de draytek. KPN vind ik te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb een abbo van begin dit jaar en heb inderdaad een experiobox gekregen. Die netjes op zolder in de doos ligt ;)

Een managed switch is juist heel fijn, kun je alle kanten mee op, maar is wel een extra (relatief kleine) uitgave.

[ Voor 11% gewijzigd door Fairy op 10-08-2015 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Nu online
Fairy schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 19:35:
[...]

Ik meen dat dit bewust zo gedaan heeft. Aan het begin van de sessie een acceleratie waardoor de surfervaring juist heel snel is, maar bij downloaden de abonnementssnelheid wordt aangehouden.

Ik meen hier iets over gelezen te hebben, die techniet heeft een bepaalde naam en dat lijkt op een soort traffic shaping maar heette dacht ik anders.
Het zou inderdaad best bewust kunnen zijn. Met de surf ervaring is inderdaad niets mis ;)

Mja, zou best kunnen dat ze die techniek anders noemen. Maar het is en blijft een vorm van traffic shaping :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Fairy schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 09:39:
Ik heb een abbo van begin dit jaar en heb inderdaad een experiobox gekregen. Die netjes op zolder in de doos ligt ;)

Een managed switch is juist heel fijn, kun je alle kanten mee op, maar is wel een extra (relatief kleine) uitgave.
Ik weet dat je de experiabox krijgt, waar het me om gaat is of ze net als KPN met flexpoorten werken (maakt niet uit op welke poort je tv of internet zet).
Managed switch wil ik niet, moet noodgedwongen over van Ziggo (vrouw is het nu echt zat dat er geen 13th street meer is) en ben al meer kwijt door al die mediaboxen die ik erbij moet huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

KillerAce_NL schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 11:18:
[...]

Ik weet dat je de experiabox krijgt, waar het me om gaat is of ze net als KPN met flexpoorten werken (maakt niet uit op welke poort je tv of internet zet).
Managed switch wil ik niet, moet noodgedwongen over van Ziggo (vrouw is het nu echt zat dat er geen 13th street meer is) en ben al meer kwijt door al die mediaboxen die ik erbij moet huren.
Ze werken inderdaad met flexpoorten, dat klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dat is mooi, dan kan ik bij 1 (domme) switch voor beneden blijven en 1 switch boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

KillerAce_NL schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 11:20:
Dat is mooi, dan kan ik bij 1 (domme) switch voor beneden blijven en 1 switch boven.
Dat denk ik niet. Je kunt dan niet een tv en een pc achter 1 connectie hangen. Die poort gaat naar VLAN 4 als je er een TV achter hangt, maar dan kun je je PC er niet tegelijkertijd achter hangen iirc.

Als je beneden en boven een switch met VLAN support ophangt (managed) kun je wel het IPTV signaal naar boven sturen. Dan moet je deze boven weer met een managed switch doorzetten naar een specifieke poort.

Met een domme switch ga je boven op 2 verschillende aansluitingen geen 2 verschillende VLANS krijgen. Welk device als eerste aanmeld komt op 'zijn' VLAN. Dit gaat naar mijn weten afhankelijk van het MAC adres. De experiabox zet je TV door naar VLAN 4 en verbreekt de koppeling met het interne netwerk.

Met een managed switch doe je het volgende:

KPN Glasbox > Managed switch.
VLAN 4 zet je door naar de gewenste poorten (untagged) en naar de uplink voor de volgende switch zet je deze tagged door.
VLAN 34 zet je door naar de poort waar de WAN van je router komt. Het LAN signaal is untagged, deze zet je ook tagged door naar de uplink.

Op je 2e switch haal je die beide VLANS weer binnen en zet je untagged op de gewenste poorten...

[ Voor 58% gewijzigd door Fairy op 10-08-2015 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hmm, da's klote.
Man wat een onzin allemaal om op elke kamer tv en internet te krijgen. Waarom zit de logica niet gewoon in de modem/router ?
Dat kan toch allemaal mac gebaseerd, waarom zo klant onvriendelijk.

Maar goed het zo dus ook zo kunnen:
Glas->modem->switch->UTP->switch (per kamer)->clients
Maar dan met cheap ass managed switches.

Kost me nog 80€ maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

KillerAce_NL schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 12:33:
Hmm, da's klote.
Man wat een onzin allemaal om op elke kamer tv en internet te krijgen. Waarom zit de logica niet gewoon in de modem/router ?
Dat kan toch allemaal mac gebaseerd, waarom zo klant onvriendelijk.

Maar goed het zo dus ook zo kunnen:
Glas->modem->switch->UTP->switch (per kamer)->clients
Maar dan met cheap ass managed switches.

Kost me nog 80€ maar goed.
Is niet klantonvriendlijk, een domme switch kan dat onderscheid niet maken, die geeft alleen maar het untagged en tagged verkeer 'as is' door. maar daar kan je IPTV box niet mee overweg.

Als je de klantvriendelijke manier wilt moet je een powerline adaptertje gebruiken, dan kun je overal TV aansluiten. Wil je daar van afwijken dan pak je een managed switch, niets klantonvriendelijks aan.

Het kost je een ker €80 maar dan heb je er ook geen omkijken meer naar. Je gebruikt een niet-standaard oplossing, dan moet je dus zelf investeren in apparatuur. Dat je tegenwoordig voor €80 klaar ben en hiervoor 2 managed switches hebt is een enorm voordeel, die dingen waren vroeger vrij onbetaalbaar voor een particulier, en vaak groot en lawaaiig, omdat je dan professioneel spul moest hebben.

Daarnaast is het niet netto €80. Je moet de prijs van de domme switch er wel even afhalen.

Ik koop tegenwoordig alleen nog maar managed switches of adviseer ze aan mensen, of ze ze nou nodig hebben of niet, voor de prijs maakt het bijna geen verschil en bij dit soort problemen heb je meteen een kosteloze oplossing.

[ Voor 30% gewijzigd door Fairy op 10-08-2015 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik ben van andere mening, als je ip diensten aanbiedt dan moet dat makkelijk zijn. De techniek is er. Je kunt niet verwachten dat iedereen 2 ! kabels per ruimte trekt.

Maar goed ik lees dit op het telfort forum:
De V8 van KPN heeft flex poorten dat wil zeggen als je een extra switch gebruikt bijv bij de TV dan kun je op de switch meerdere iptv ontvangers en PC aansluiten.
Verwarrende info.
Ellende is dat alle helpdeskers bij god niet weten waar je het over hebt als je dit soort dingen vraagt, dus als consument wordt je keuze er niet makkelijker door.

Tevens staat er in het KPN topic dat het gewoon kan:
Dat dubbele netwerk is al geruime tijd (zeker langer dan het half jaar wat jij KPN hebt) niet meer nodig.
Al geruime tijd maakt men gebruik van flexpoorten waarbij het niet meer uitmaakt wat je achter welke poort hangt en ook PC's kunt mixen met de Motorola kastjes op één en dezelfde poort.
Totale onzin, met een flexpoort kun je weldegelijk tegelijk internet en TV signaal krijgen.
De flexpoort heeft juist als voordeel dat het niet meer nodig is om meerdere UTP kabels te trekken.
Met dank aan de flexpoorten hebben wij de powerline adapters de deur uit kunnen doen en gebruiken zowel in de woonkamer (1853 decoder en een HTPC) als op eerste verdieping (1853 decoder en twee PC's) één UTP verbinding waar een simpele unmanaged switch achter hangt.
Yes bevestigd hier.
Heb vanaf me modem 1 utp kabel onder vloer doorgetrokken naar me tv, daar zit het weer in een switch met de volgende apparatuur,
1x xbox360
2x pc
1x pioneer vsx
1x motorola 1963 kpn itv
Toch maar eens een poging doen om telfort om opheldering te vragen.

[ Voor 49% gewijzigd door KillerAce_NL op 10-08-2015 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Heel vaag. Naar mijn weten is het met de flexpoort OF internet OF TV. Maar als dat niet zo is, I stand corrected.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 12:39
Flexpoort geeft alleen aan dat het de XB8 niet uitmaakt wat je er op aansluit.
Maar zolang Telfort met VLAN's werkt zul je onmogelijk een domme switch op de XB8 kunnen aansluiten en verwachten dat je er aan de andere kant meerdere VLAN'S beschikbaar hebt.

In de infrastructuur voor internet kan er zoveel mis gaan, DNS dood, DHCP dood, authenticatie-server dood etcetera etcetera. Daarom zit dat in een ander VLAN en werkt TV altijd.
Ik zie dat nog niet zo snel veranderen. Geen internet is acceptabel. Maar geen TV, dan is het vaak oorlog.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hmm telfort klantenservice site totaal unresponsive hier..Belooft wat.

wel vaag dan dat KPN het wél goed regelt en Telfort niet, op dezelfde hardware...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KillerAce_NL schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:41:
.........
wel vaag dan dat KPN het wél goed regelt en Telfort niet, op dezelfde hardware...
Dat vind ik ook erg merkwaardig en haast onvoorstelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:57:
[...]

Dat vind ik ook erg merkwaardig en haast onvoorstelbaar.
Ook KPN werkt gewoon met VLANs apart voor TV en Internet. Volgens mij is daar geen enkel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fairy schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:09:
Heel vaag. Naar mijn weten is het met de flexpoort OF internet OF TV. Maar als dat niet zo is, I stand corrected.
Bij KPN niet daar is iptv en internet gelijktijdig op dezelfde poort mogelijk. (ook met een switch)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2015 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Nu online
Inderdaad. Dus voor alle duidelijkheid:

Bij KPN, met de Experiabox, kan je gewoon zowel STB's als je LAN spullen op dezelfde poort aansluiten, met behulp van een simpele, domme, switch.

Dat aan de WAN kant van de Experiabox (dus richting glas) alles nog steeds met aparte VLAN's gaat doet daar niets aan af. Op basis van MAC adressen weet de Experiabox of het verkeer bij je eigen LAN hoort of op het IPTV VLAN.

De enige beperking: Een domme switch zal de TV-streams over al z'n poorten broadcasten. Dus je andere apparaten op de switch ontvangen het ook.Als je op je domme switch ook een WIFI AP aansluit en die niet in staat is die pakketjes weg te filteren, dan wordt je WIFI dus traag of onwerkbaar.

Of in 1 zin: Zowel KPN als Telfort werken nog steeds met VLAN's aan de glas-kant van de Experiabox en de Experiabox bepaalt dynamisch of een apparaat een STB of een LAN client is.

[ Voor 11% gewijzigd door eymey op 10-08-2015 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
Sinds zondagmiddag gèèn analoge tv en dus ook geen DVB-C meer (Eindhoven AB).
Meer mensen die er last van hebben? Volgens de helpdesk zijn er geen problemen bekend?!?

Zou er dan iets kapot kunnen zijn in het glasvezel modem? Is er een manier om dat te controleren? Alle lampjes staan gewoon op groen.
Na de standaard controle met een andere kabel rechtstreeks van modem naar tv zouden ze het doorgeven aan de technische dienst.

En daar wacht ik dus sinds gisteren op; maar dat hoeft toch geen anderhalve dag te duren??? :(

Als er iets vervangen moet worden, moet ik nog langer wachten!! |:(

[ Voor 9% gewijzigd door funske op 11-08-2015 11:28 ]

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

eymey schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:33:
Inderdaad. Dus voor alle duidelijkheid:

Bij KPN, met de Experiabox, kan je gewoon zowel STB's als je LAN spullen op dezelfde poort aansluiten, met behulp van een simpele, domme, switch.

Dat aan de WAN kant van de Experiabox (dus richting glas) alles nog steeds met aparte VLAN's gaat doet daar niets aan af. Op basis van MAC adressen weet de Experiabox of het verkeer bij je eigen LAN hoort of op het IPTV VLAN.

De enige beperking: Een domme switch zal de TV-streams over al z'n poorten broadcasten. Dus je andere apparaten op de switch ontvangen het ook.Als je op je domme switch ook een WIFI AP aansluit en die niet in staat is die pakketjes weg te filteren, dan wordt je WIFI dus traag of onwerkbaar.

Of in 1 zin: Zowel KPN als Telfort werken nog steeds met VLAN's aan de glas-kant van de Experiabox en de Experiabox bepaalt dynamisch of een apparaat een STB of een LAN client is.
Een antwoord hierop van Telfort klantenservice laat nog steeds op zich wachten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Zijn er onder jullie ook gebruikers die berichten van Telfort hebben ontvangen over het stopzetten van 'gratis' aliasmailadressen? Gisteren werd ik onaangenaam verrast door de gevolgen hiervan. Hieronder de mail (die ik na lang zoeken uit spam-box heb gehaald).
quote: Email van Telfort
Beste heer/mevrouw,

Je maakt nog gebruik van één of meerdere gratis Telfort mailboxen met het volgende hoofd e‑mailadres:

@hoofdaccount@telfort.nl

De volgende e-mailadressen horen daar ook bij:
slechts.één.alias.wordt.getoond@tiscali.nl

Wij gaan per 10 augustus 2015 stoppen met het gratis aanbieden van deze dienst. We hebben je al eerder per mail hierover geïnformeerd. Heb je inmiddels je keuze al doorgegeven, dan kun je deze mail als niet verzonden beschouwen.
Blijkbaar heeft er nooit een automatische koppeling plaatsgevonden vanuit mijn oude-xDSL abonnement naar mijn Glasvezel abonnement. Gisteravond geconstateerd dat mijn mailadressen niet meer werkte en bij het inloggen op de webmail kreeg ik de melding dat het adres is geblokkeerd. Speurwerk via internet en andere kanalen bracht mij uiteindelijk op bovenstaande mail.

Nu heb ik getracht het te herstellen, echter is het niet mogelijk. Alle berichten (ook wachtwoord reset van 'Mijn Telfort') worden naar mijn hoofdaccount@telfort.nl gestuurd. Laat die nou net geblokkeerd zijn waardoor ik nu in een deadlock situatie zit. Maar ook erg fijn omdat alle andere online diensten waar ik gebruik van maak gekoppeld zijn aan dit hoofdaccount.

Iemand soortgelijke ervaring en wellicht een snelle oplossing als idee? Nu moet ik minimaal 4 werkdagen wachten totdat er wellicht een antwoord komt. Of dat de oplossing is weet ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Woudloper schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:46:
Zijn er onder jullie ook gebruikers die berichten van Telfort hebben ontvangen over het stopzetten van 'gratis' aliasmailadressen? Gisteren werd ik onaangenaam verrast door de gevolgen hiervan. Hieronder de mail (die ik na lang zoeken uit spam-box heb gehaald).
[...]
Blijkbaar heeft er nooit een automatische koppeling plaatsgevonden vanuit mijn oude-xDSL abonnement naar mijn Glasvezel abonnement. Gisteravond geconstateerd dat mijn mailadressen niet meer werkte en bij het inloggen op de webmail kreeg ik de melding dat het adres is geblokkeerd. Speurwerk via internet en andere kanalen bracht mij uiteindelijk op bovenstaande mail.

Nu heb ik getracht het te herstellen, echter is het niet mogelijk. Alle berichten (ook wachtwoord reset van 'Mijn Telfort') worden naar mijn hoofdaccount@telfort.nl gestuurd. Laat die nou net geblokkeerd zijn waardoor ik nu in een deadlock situatie zit. Maar ook erg fijn omdat alle andere online diensten waar ik gebruik van maak gekoppeld zijn aan dit hoofdaccount.

Iemand soortgelijke ervaring en wellicht een snelle oplossing als idee? Nu moet ik minimaal 4 werkdagen wachten totdat er wellicht een antwoord komt. Of dat de oplossing is weet ik nog niet.
Dat is vervelend. De snelste oplossing in deze lijkt mij support te bellen, verhaal uitleggen, lijkt mij dat een support medewerker wel een nieuw email adres voor je kan aanmaken met een tijdelijk wachtwoord.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mosterd na de maaltijd maar een goede les om voor een eigen mailadres te zorgen zodat je niet afhankelijk bent van een toevallige provider. Mooiste is een eigen domeinnaam, tegenwoordig voor letterlijke euros te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Eigen domeinnamen heb ik al geruime tijd (ook gewoon Gmail adres bv) waarop ik deze gegevens als onafhankelijke situatie had kunnen laten binnenkomen. Helaas is dat nu geen oplossing meer aangezien ik in de deadlock-situatie zit. Mails die verzonden worden naar mijn e-mailadressen/aliassen krijgen nu helaas de melding:

#< #5.5.0 smtp;550 RCPT TO:<hoofdaccount@tiscali.nl> Mailbox disabled > #SMTP#

Na contact met de helpdesk hebben ze een ticket aangemaakt om 4 à 5 aliassen te activeren. Dit gaat iets van 2 werkdagen duren omdat ze met beperkte capaciteit zitten. Wat ik mij dan afvraag is waarom ze zo'n actie uitvoeren in a. de vakantieperiode en b. wanneer ze minimale capaciteit hebben.

offtopic:
Van harte gefeliciteerd TonVH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
Inderdaad niet handig om dat in de vakantie te doen. Wat is er bij jou nu misgegaan, want dat is me niet helemaal duidelijk? Je had (van heel vroeger, bij je ADSL) nog een .tiscali-adres (ooit overgenomen doot Telfort), dat nu is ingenomen? Dat .tiscali-adres was ook nog je correspondentie-adres bij Telfort?

De oplossing van Telfort is nu dat men die aliassen weer aanmaakt.? Had men niet een nieuw mailadres als correspondentie-adres kunnen invoeren? Al mijn correspondentie loopt namelijk via mijn gmail-adres, dus dat kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
Sinds zondagmiddag gèèn analoge tv en dus ook geen DVB-C meer (Eindhoven AB).
Meer mensen die er last van hebben? Volgens de helpdesk zijn er geen problemen bekend?!?

Zou er dan iets kapot kunnen zijn in het glasvezel modem? Is er een manier om dat te controleren? Alle lampjes staan gewoon op groen.
Na de standaard controle met een andere kabel rechtstreeks van modem naar tv zouden ze het doorgeven aan de technische dienst.

En daar wacht ik dus sinds gisteren op; maar dat hoeft toch geen anderhalve dag te duren??? :(

Als er iets vervangen moet worden, moet ik nog langer wachten!!
En ja hoor, ben net gebeld, de monteur kan op zijn vroegst vrijdagmiddag pas komen!! 8)7 |:(
“Ja meneer, we hebben capaciteit tekort in Eindhoven…” . Dat is toch niet mijn probleem!!
Dat is een probleem van Telfort!!

Na de opmerking dat ik tegen die tijd allang via Ziggo tv kan kijken, zou hij me nog terugbellen.
Afspraak staat nu op donderdagmiddag.

Nog steeds absurd laat; 4 dagen om een storing te verhelpen!!! :(

[ Voor 4% gewijzigd door funske op 11-08-2015 16:23 ]

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Rallye schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 15:19:
Inderdaad niet handig om dat in de vakantie te doen. Wat is er bij jou nu misgegaan, want dat is me niet helemaal duidelijk? Je had (van heel vroeger, bij je ADSL) nog een .tiscali-adres (ooit overgenomen doot Telfort), dat nu is ingenomen? Dat .tiscali-adres was ook nog je correspondentie-adres bij Telfort?
Het klopt wat jij zegt rondom wat er bij mij mis is gegaan. Ben zelfs nog een oude WorldOnline gebruiker en heb via oude inbel abonnement overstap gemaakt naar xDSL en vervolgens naar glasvezel.

Bij de laatste overstap naar Glasvezel heeft Telfort de oude mailadressen omgezet naar de variant 'gratis Telfort mailbox' in plaats van deze te koppelen aan mijn glasvezel abonnement in 'Mijn Telfort'. Mijn correspondentie adres bij het aanvragen van glasvezel is indertijd het bestaande adres van mijn xDSL abonnement geweest en heb daarom nooit een extern adres opgezocht.
De oplossing van Telfort is nu dat men die aliassen weer aanmaakt.? Had men niet een nieuw mailadres als correspondentie-adres kunnen invoeren? Al mijn correspondentie loopt namelijk via mijn gmail-adres, dus dat kan wel.
Daar heb je gelijk in. Wellicht was dan handiger geweest, echter is mijn huidige probleem dat alle online diensten zoals iTunes, Marktplaats, Wehkamp, Conrad, Zalando, etc alleen mijn mailadres van hoofdaccount@tiscali.nl hebben. En laat ik van het weekeind nou net allemaal bestellingen hebben gedaan :(. Alle statusmails vanuit online diensten krijgen een 550 melding; hoop niet dat dit nu misgaat, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01:39
KillerAce_NL schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 11:18:
KillerAce_NL schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 12:53:
Verwarrende info.
Ellende is dat alle helpdeskers bij god niet weten waar je het over hebt als je dit soort dingen vraagt, dus als consument wordt je keuze er niet makkelijker door.
Je vraagt naar info over flexpoorten, terwijl je eigenlijk doelt op Routed-iTV.

lees hier even verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dat is weer wat anders, ik wil geen eigen router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 22:23
(Nog) geen mail ontvangen over allerlei uitfaseringen van email adressen. Heb al echt jaaaaaaaaaren een hoelahoep@tiscali.nl account en wil dit graag zo houden. Dit mail adres is iets wat een behoorlijk bestand heeft opgebouwd door de jaren heen. En ja, wel gedacht aan een domein, maar niet de stap genomen.
Kan altijd nog alles omgooien naar een yahoo, gmail of anderszins maar liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01:39
Routed-iTV doet de experiabox, dus niet een eigen router oid.
Routed-iTV houdt in dat de TV ontvangers een IP adres in de range van de Experia Box gaan krijgen (192.168.2.x) en niet meer zoals bij bridged-iTV in de 10.x.x.x range.
Volgens mij maakt dit mogelijk wat jij wenst, via een (domme) switch meerdere laptops en TV-boxen aansluiten op dezelfde poort van de experiabox, oftewel internet en iptv verkeer gezamenlijk over één utp laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Geen interpret? Regio Amersfoort..

Edit: hier ook weer rond 12:00

[ Voor 33% gewijzigd door GerardVanAfoort op 14-08-2015 12:27 ]

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
Er zijn wel wat werkzaamheden aangekondigd, maar niet in Amersfoort. Hier (Hilversum) nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 17:42
Hier ook geen diensten meer (in Leusden).

Edit: het werkt weer

[ Voor 22% gewijzigd door theblindman op 14-08-2015 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou hier ook beter zijn: nieuws: Duitse providers mogen klanten geen router meer verplichten
============
De Duitse Bondsregering heeft deze week een wetsvoorstel aangenomen dat bepaalt dat providers niet langer mogen bepalen welke routers en modems klanten krijgen. Op die manier wil de regering de keuzevrijheid voor consumenten vergroten en de concurrentie aanwakkeren.

Duitse providers leveren standaard routers en modems mee aan klanten die een internetabonnement afsluiten. De Duitse regering wil hier van af, omdat deze werkwijze de keuze voor de consument zou beperken. Daarnaast zijn fabrikanten hierdoor sterk afhankelijk van een paar exploitanten, schrijft het Bundesministerium für Wirtschaft und Energie.

Het Duitse kabinet wil de Telecommunicatiewet wijzigen, zodat klanten zelf kunnen bepalen welke apparaten ze gebruiken. Feitelijk komt het erop neer dat een router volgens de regels niet meer tot het actieve telecommunicatienetwerk behoort. Voorheen was dit wel het geval, wat providers de mogelijkheid bood om een standaardrouter of -modem te verplichten.

Heise meldt dat netbeheerders hun klanten de apparaten nog wel mogen bieden, maar dat klanten het aanbod in de toekomst af mogen slaan. Dit betekent ook dat providers klanten die over andere routers of modems beschikken, toegang moeten bieden tot hun internet- en voipdiensten. Op die manier wil de Duitse overheid vrije communicatie garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
davides schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 09:45:
Routed-iTV doet de experiabox, dus niet een eigen router oid.
Routed-iTV is wel degelijk mogelijk via een eigen router als je de juiste router hebt en de instellingen hebt, ik heb het nieuwe Telfort abonnement met routed iTV via een eigen router.Nu geef ik toe dat ik voor de router een beetje laffe keuze heb gemaakt door een Fritz box te gebruiken en van een aangepaste XS4ALL configuratie uit te gaan (dat zijn dus met name andere internet settings). Ik vermoed echter dat als je naar de settings van Tweak kijkt (die ook een vorm van routed iTV gebruiken) er heel wat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Ik zou dit ook héél graag hier in NL zien gebeuren! 4,5 jaar geleden hier glasvezel gekregen (XMS en bewust gekozen voor de COAX op het aansluitpunt). De vrijheid om DVB-C te decoderen in mijn tv's, en ook een eigen router te gebruiken. Door de jaren heen heb ik een Netgear WNDR 3700v2 met stock firmware gebruikt. Daarna een D-Link dir-857 stock, en sinds een half jaartje weer de WNDR 3700v2 met DD-WRT.

Die vrijheid, maar vooral de volledig zelf te managen veiligheid, mogelijkheden en enorme stabiliteit en snelheid van mijn routers (zeker die Netgear met DD-WRT is echt een laag vlieger :)) geef ik het liefst nooit meer op!

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Nu online
Ook ik zou voorstander zijn van een vrije keuze zoals men nu in Duitsland voorschrijft.

Wel vraag ik me af wat dit voor technische en organisatorische implicaties gaat krijgen voor providers.

Want je gaat straks dus ook geheid de situatie krijgen dat "elektro toppie toppie" volk vrolijk een eigen router gaat kopen die niet veel meer kan dan wat internet routeren en wat WIFI, en dan gaat lopen klagen dat hun VOIP of IPTV het niet doet. En dan moet de provider ze maar gaan uitleggen waar ze op hadden moeten letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk niet dat "elektro toppie toppie" problemen zal hebben want (1) de provider kan een router in zijn pakket blijven opnemen wat vrijwillig afgenomen kan worden en (2) zal simpel de eisen melden waaraan een router voor welke functie moet voldoen.

Sterker, als ze gewoon de "oude" Telfort (e.a.) oplossing kiezen dan gaan ze weer een Glasvezelkastje plaatse met een telefoon, Internet en IPTV uitgang. Het probleem zit hem namelijk niet in dat kastje maar de gedwongen gebruik van EB's en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Net door telfort bevestigd dat je een domme switch kunt gebruiken voor het aansluiten van tv/inet over 1 utp.
Ik ga over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCP cloud

MCP cloud

Op het web sinds 1998

Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 13:18:
Ik denk niet dat "elektro toppie toppie" problemen zal hebben want (1) de provider kan een router in zijn pakket blijven opnemen wat vrijwillig afgenomen kan worden en (2) zal simpel de eisen melden waaraan een router voor welke functie moet voldoen.

Sterker, als ze gewoon de "oude" Telfort (e.a.) oplossing kiezen dan gaan ze weer een Glasvezelkastje plaatse met een telefoon, Internet en IPTV uitgang. Het probleem zit hem namelijk niet in dat kastje maar de gedwongen gebruik van EB's en zo.
IDD ik verlang ook naar oude telfort :P