After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Verwijderd
Ik heb sinds juni enkele maanden de Telfort router gebruikt met ipv6 zonder problemen. Gebruik nu een router met Tomato daar zit ook een 6rd from dhcpv4 optie op maar dan krijg ik helemaal geen ipv6 of ipv4 adres. Dus ook maar HE ingesteld.eymey schreef op zondag 18 januari 2015 @ 20:14:
Wie maakt hier nog meer gebruik van IPV6 via 6rd van Telfort / ITNS?
Bij m'n schoonouders in Ermelo, die ook op Telfort Glasvezel zitten met een Sitecom WLR-4004 routertje, is sinds gisteravond voornamelijk Google niet meer te bereiken. Maar soms ook weer wel. Het is een beetje mazzel hebben.
Als ik IPV6 in hun Sitecom disable (wat voor hun voorlopig prima is), dan lijkt het wel normaal te werken.
Ik vroeg me dus af of meer mensen op dit moment problemen hebben met de ipv6 connectiviteit.
Zelf draai ik op dit moment via een he.net tunneltje dus is het wat moeilijker te checken (dan moet ik alles weer anders configureren).
Ik heb sinds het begin al snelheid problemen van mijn US VPS. Bij de vorige provider waren de snelheden hoger en zeker niet berg en dal. Ik gebruik de VPS om de NASA streams op te nemen. Bestanden zijn 1 gb tot 5 gb afhankelijk van de bitrate en als de snelheid gemiddeld rond de 10 Mbit ligt duurd het wel lang.
In theorie zou ik ook een EU VPS kunnen gebruiken maar dan treden er gewoon veel vaker disconnecties op in de stream. Ik heb het nu op gelost door een EU VPS met Squid proxy te gebruiken en dan haal ik zeker 2x de snelheid maar vaker nog hoger tot 50 Mbit. De transit routes naar die EU VPS veranderd de laatste tijd nog wel eens dus ook de max snelheid en of de snelheid stabiel blijft.
Ik ben zeer tevreden met het Telfort pakket alleen bovenstaande valt wel tegen. Het internet bestaat uit meer dan NL usenet servers waar wel de max gehaald wordt. Ik verwacht zeker ook geen max 50 Mbit naar buitenlandse servers.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2015 23:29 ]
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Ik heb een back-up staan bij een zwager van me op zijn NAS.
via ftp://84.xxxxxxxx (ziggo dus) kon ik altijd bij hem inloggen.
Nu is het alweer in het Lijbrandt tijdperk geweest dat ik dat voor het laats gedaan heb, maar nu lukt het iig niet meer!
Via mijn mobiele (Vodafone) verbinding, geen probleem!
Via Telfort, niet mogelijk...
Iemand?
Ik kom sinds gisteravond niet meer op mijn eigen websites en kan mijn mail niet meer checken.
Gmail haalt wel netjes de mail op en mijn sites zijn voor anderen gewoon bereikbaar.
Zal toch niet met Telfort te maken hebben?
[ Voor 12% gewijzigd door albino71 op 20-01-2015 09:41 ]
Via Telfort verbinding krijg ik na enige tijd gewoon de melding dat er een time out heeft plaatsgevonden....
Verwijderd
Nog nooit gehoord van Sinologie , wel van SynologyVerwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 09:59:
Een DNS service gebruiken dan wordt aut. het IP-nummer bijgewerkt naar een nieuwe situatie. Kan voor weinig geld via NO-IP.com maar veel NAS merken (bijv. Sinologie) bieden het aan als gratis service.
Daar dacht ik ook aan, maar via mobiel lukt het blijkbaar wel. Dat impliceert dat het IP gelijk is.Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 09:59:
Een DNS service gebruiken dan wordt aut. het IP-nummer bijgewerkt naar een nieuwe situatie. Kan voor weinig geld via NO-IP.com maar veel NAS merken (bijv. Sinologie) bieden het aan als gratis service.
Sorry, je hebt helemaal gelijk. Ik was al die jaren in de veronderstelling dat alle decoders die kabel, satelliet, IPTV providers gebruikten een smartcard nodig hadden. Ik lees nu pas dat KPN/Telfort, maar ook Tele2 decoders dit niet nodig hebben. Ik zit al jaren op de kabel en zodoende zelf geen ervaring mee echter uiteraard wel zien staan op Telfort/KPN site dat ze een huur bedrag vragen voor extra decoders dus normaal gesproken ben je voor je 3e/4e tv of meer nu extra aan het betalen als je een nieuw contract (nieuwe klant) met Telfort aangaat en zodoende geen DVB-C/analoge tv/radio meer krijgt.Barre73 schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 13:49:
[...]
Een smartcard? Geen idee waar je dat vandaan haalt maar nee, die bestaat niet bij KPN of Telfort.
Ja, je kunt wel degelijk tweedehands decoders vinden en die bij KPN of Telfort aanmelden om te kunnen gebruiken. Doen ze ook niet moeilijk over. Ze zijn alleen niet heel ruim gezaaid omdat de decoders eigendom zijn van de provider en bij opzegging dus retour moeten. Je mag ze niet verkopen op MP bijvoorbeeld. Maar sommigen doen dat blijkbaar toch.
Verrassend dat KPN/Telfort decoders toestaat op een ander adres dan waaraan ze gekoppeld zijn, mocht iemand een huur decoder op Marktplaats hebben gezet
De lijst is helaas wel een stuk korter geworden zeker als je dvb-c wilt.Het Leoh-Paard schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 15:30:
Zijn er op glasvezel überhaupt nog (landelijke) providers die niet van KPN zijn?
Er zijn nog een aantal partijen over die niet van KPN zijn zoals Solcon, Stipte, Fiber (incl. dvb-c/analoge radio via voormalige Glashart Media, maar al langere tijd eigendom van KPN).
Xsyou, Caiway, OnsBrabantNet/ON/Edutel (van KPN) (alleen lokaal actief incl. dvb-c)
Plinq, Trined, HeldenvanNu (zonder dvb-c, maken gebruik van KPN streams).
Daarnaast zijn er nog Vodafone, Tele2, Online.nl en Tweak (allen ook zonder dvb-c).
[ Voor 3% gewijzigd door funrider op 21-01-2015 10:22 ]
traceroute to 84.106.XXX.XX (84.106.XXX.XX), 30 hops max, 38 byte packets
1 54271001.ftth.concepts.nl (84.39.16.1) 4.766 ms 4.735 ms 5.003 ms
2 ict.18.189.concepts.nl (213.197.18.189) 5.477 ms 4.156 ms 4.074 ms
3 ict.18.14.concepts.nl (213.197.18.14) 4.537 ms 4.492 ms 4.574 ms
4 ict.18.13.concepts.nl (213.197.18.13) 4.556 ms 4.697 ms 4.854 ms
5 asd-tr0042-cr101-ae10-0.core.as9143.net (80.249.208.103) 4.813 ms 4.807 ms 23.625 ms
6 vnn-rc0001-cr101-ae0-0.core.as9143.net (213.51.158.79) 5.357 ms 5.546 ms 5.274 ms
7 hhw-lc0001-ubr001-te3-0-0-210.core.as9143.net (213.51.163.250) 5.880 ms 6.055 ms 5.893 ms
8 * * *
Dit heb ik even vanuit mn ASUS router geprobeerd om uit te sluiten dat hier het probleem in zit.
Kortom heb ik het goed als het ergens op het core netwerk fout gaat?
Een dergelijke constructie heb ik in een vorige woning, voordat glasvezel met CATV mogelijkheden beschikbaar kwam en toen ik een grondige aversie jegens UPC had, jaren naar tevredenheid gebruikt. In dit tijd gebruikten we ook nog Digitenne.zzattack schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 12:34:
Overstappen naar 200mbit lijkt me enigszins interessant. DVB-C opgeven kan ik ook mee leven. Analoge radio opgeven zie ik echter minder zitten, daar maak ik erg veel gebruik van. Zou ik een fatsoenlijke FM antenne op zolder kunnen zetten en dit signaal via m'n retourgeschikte antenneversterker door het huis kunnen verspreiden als alternatief?
Ik had een FM antenne op zolder aan z'n dipool hangen (zo'n eentje die eigenlijk buiten op een mast moet) en ook nog een actieve DVB-T antenne. Signaal van beiden voerde ik door een 'combiner' (omgekeerde splitter
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
If you can't be a good example, then you'll just have to be a horrible warning.
Even een tip voor iedereen die een antenne wil plaatsen : Zorg dat als je een dipool gebruikt,dat hij dan verticaal geplaatst word .Dit omdat alle FM stations ook verticaal uitzenden .Horizontaal plaatsen kan wel,maar zorgt dat je een hoop signaal verliest door het polarisatie verschil.eymey schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 14:06:
[...]
Ik had een FM antenne op zolder aan z'n dipool hangen (zo'n eentje die eigenlijk buiten op een mast moet) en ook nog een actieve DVB-T antenne. Signaal van beiden voerde ik door een 'combiner' (omgekeerde splitter) en zonder versterking verspreid over 3 coax aansluitingen in het huis. Dat ging prima
.
[ Voor 3% gewijzigd door tita_tovenaar op 20-01-2015 14:34 ]
Soms weet ik het ook niet meer.........
Als jij niet zelf een wijziging hebt aangebracht in het door hen voorgestelde Telfort pakket dan gelden je oude voorwaarden. Dus een maand in jouw geval.buran schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 14:09:
Afgelopen oktober ben ik na een paar jaar bij XMS verplicht overgezet naar Telfort, klopt het dat de opzegtermijn van 1 maand ook is meegenomen naar het Telfort abonnement of zit ik nu een jaar vast aan Telfort?
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Dat is idd een goede. Overigens hing die bij mij dus automatisch al verticaaltita_tovenaar schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 14:33:
[...]
Even een tip voor iedereen die een antenne wil plaatsen : Zorg dat als je een dipool gebruikt,dat hij dan verticaal geplaatst word .Dit omdat alle FM stations ook verticaal uitzenden .Horizontaal plaatsen kan wel,maar zorgt dat je een hoop signaal verliest door het polarisatie verschil.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Verwijderd
OnsBrabantNet/ON/Edutel zijn ook van KPN maar mogen onder eigenaam blijven bestaanfunrider schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 12:09:
[...]
Er zijn nog een aantal partijen over die niet van KPN zijn zoals OnsBrabantNet/ON/Edutel (zelfde eigenaar), Solcon, Stipte, Fiber (incl. dvb-c/analoge radio via voormalige Glashart Media, maar al langere tijd eigendom van KPN).
OBN/ON/Edutel is een paar jaar geleden aan KPN verkocht in dezelfde deal met Lijbrandt, Concepts, XMS en Kick XLfunrider schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 12:09:
[...]
[...]
De lijst is helaas wel een stuk korter geworden zeker als je dvb-c wilt.
Er zijn nog een aantal partijen over die niet van KPN zijn zoals OnsBrabantNet/ON/Edutel (zelfde eigenaar), Solcon, Stipte, Fiber (incl. dvb-c/analoge radio via voormalige Glashart Media, maar al langere tijd eigendom van KPN).
Xsyou, Caiway (alleen lokaal actief incl. dvb-c)
Plinq, Trined, HeldenvanNu (zonder dvb-c, maken gebruik van KPN streams).
Daarnaast zijn er nog Vodafone, Tele2, Online.nl en Tweak (allen ook zonder dvb-c).
Sorry
Verwijderd
Niks beters te doen dan type fouten te corrigeren?GE Elbert schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 10:02:
[...]
Nog nooit gehoord van Sinologie , wel van Synology
Typfouten (sorry)Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 15:15:
[...]
Niks beters te doen dan type fouten te corrigeren?
Https://www.it-freak.nl
Verwijderd
[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2015 21:11 ]
Je bent duidelijk beter op de hoogte. Ik heb het aangepast.Barre73 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 15:06:
[...]
OBN/ON/Edutel is een paar jaar geleden aan KPN verkocht in dezelfde deal met Lijbrandt, Concepts, XMS en Kick XL
Sorry
Het zal mij dan ook benieuwen hoelang OBN/ON/Edutel nog analoge radio/tv en dvb-c blijven aanbieden voor nieuwe klanten.
Dan blijven er landelijk weinig aanbieders over die via glasvezel dvb-c doorgeven. Mocht KPN op termijn ook besluiten om een volledige streep door het dvb-c verhaal te zetten (waar het op begint te lijken) ook voor bestaande klanten dan kunnen 3e partijen zoals Fiber, Solcon, Stipte het ook schudden. Ik zie die nog niet op eigen houtje zoiets aanbieden. Het is jammer dat Tweak eerder met hun eigen 'Sparql' niet dvb-c heeft behouden.
[ Voor 4% gewijzigd door funrider op 21-01-2015 10:26 ]
Alles is mogelijk...
Zou leuk zijn. Maar het probleem is: het kost wel geld, voor de providers, maar het levert ze niks op...Barre73 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 10:50:
Aan de andere kant: er ligt een complete structuur voor CATV met headends, backbone routes en PoP apparatuur. Die is ineens over te nemen wellicht door 1 partij.
Alles is mogelijk...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
@Eymey: Jonaz zou inderdaad een deel kunnen gebruiken maar niet de PoP apparatuur. Jonaz wil namelijk een GPON netwerk richting klanten. En dat kan niet met de huidige switches en dergelijke.
Maar goed, de hoogste kosten zijn gemaakt en ik kan me echt niet voorstellen dat KPN dat zou afschrijven.
Verwijderd
En de overheid laat dit gebeuren.
Dat kan inderdaad, maar stel dat ze voor Analoog/DVB-C een tientje per maand extra gaan rekenen. Ik denk dat veel klanten dan toch afhaken. Maar het punt is dat de echte inkomsten bij tv niet in de kale abo's zitten, maar in de extra pakketten en diensten die mensen er bij nemen en de losse films en series die ze kopen. Daar zit de winst en dat kan wel bij iptv en niet bij (de huidige vorm van) Analoog/DVB-C.Barre73 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 11:34:
Waarom levert het niets op? Je kan het toch gewoon in het abonnementsgeld verwerken...?
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik denk dat er wel klanten zijn die modulair willen kiezen.Fiber schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 11:57:
[...]
Dat kan inderdaad, maar stel dat ze voor Analoog/DVB-C een tientje per maand extra gaan rekenen. Ik denk dat veel klanten dan toch afhaken. Maar het punt is dat de echte inkomsten bij tv niet in de kale abo's zitten, maar in de extra pakketten en diensten die mensen er bij nemen en de losse films en series die ze kopen. Daar zit de winst en dat kan wel bij iptv en niet bij (de huidige vorm van) Analoog/DVB-C.
inet + iptv
inet + dvb-c/analoog/fm
inet + dvb-c/analoog/fm + iptv
Misschien zelfs zonder analoog (als dat technisch kan).
Daar kun je gewoon prijzen aan koppelen lijkt me.
Ik baal wel dat het er uit gaat. Eergisteravond was het weer knudde en lag IPTV er uit. Fijn als je dan kan uitwijken en dat valt straks weg.
Ben echt aan het overwegen om over te stappen t.z.t..
Dat snap ik wel en dat wil ik zelf ook wel en mijn ouders hebben ook geen iptv maar alleen DVB-C en analoge FM radio. Maar als gezegd, de ISP's verkopen liever iptv met alle mogelijkheden om klanten te verleiden om extra dingen te bestellen. Dus daarom zijn alle grote ISP's op glas nu bezig met het uitfaseren van Analoog/DVB-C/FM. Het zal ze zeker klanten kosten die terug gaan naar UPC/Ziggo, maar blijkbaar hebben ze dat liever. Ik hoop dat ik ongelijk heb en dat vooral DVB-C nog heel lang blijft, maar ik vrees van niet. Al denk ik ook niet dat ze morgen al de stekker er uit trekken. Zal echt nog wel een (paar?) jaar duren.albino71 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 12:03:
[...]
Ik denk dat er wel klanten zijn die modulair willen kiezen.
inet + iptv
inet + dvb-c/analoog/fm
inet + dvb-c/analoog/fm + iptv
Misschien zelfs zonder analoog (als dat technisch kan).
Daar kun je gewoon prijzen aan koppelen lijkt me.
Ik baal wel dat het er uit gaat. Eergisteravond was het weer knudde en lag IPTV er uit. Fijn als je dan kan uitwijken en dat valt straks weg.
Ben echt aan het overwegen om over te stappen t.z.t..
Verwijderd
Als ik DVB-C voor een tientje per maand krijgen dan zeg ik gelijk "Ja" maar dan wel zonder IPTV want daar heb ik totaal geen behoefte aan.Fiber schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 11:57:
[...]
Dat kan inderdaad, maar stel dat ze voor Analoog/DVB-C een tientje per maand extra gaan rekenen. Ik denk dat veel klanten dan toch afhaken. Maar het punt is dat de echte inkomsten bij tv niet in de kale abo's zitten, maar in de extra pakketten en diensten die mensen er bij nemen en de losse films en series die ze kopen. Daar zit de winst en dat kan wel bij iptv en niet bij (de huidige vorm van) Analoog/DVB-C.
Wellicht idee voor een budget provider. DVB-C + 50/50 of 100/100 Internet en telefonie optioneel. Voor dat geheel wil ik best zo'n 40 euro neertellen.
Verwijderd
Postcodecheck is helaas negatief.
Qua operator/provider vallen ze in de categorie Solcon en XSYou. Klein, lokaal maar vaak wel wat je graag zou willen qua diensten.
Maar ook al zou daar niets aan veranderen, dan zou ik het zeker overwegen!
Jammer dat ik niet door de postcodecheck kom!
Ik hoop dat je hersenspinsel bewaarheid wordt Barre
[ Voor 12% gewijzigd door albino71 op 21-01-2015 19:54 ]
- Experiabox V8
- Acadayan ontvanger (1 stuks, foutje, nummer 2 wordt nagestuurd)
- Gigabit media convertor (Genexis OCG1012v2)
Maar dit is de goede NT voor jouw FTU? Je hebt nog een oudere Genexis FTU?joop99 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 19:57:
Vandaag het installatie pakket voor mijn migratie naar het nieuwe Telfort glasvezel abonnement ontvangen:Jammer van de tv ontvanger, ik maakte me met name een beetje zorgen of media convertor van het juiste type voor mijn grondplaat zou zijn.
- Experiabox V8
- Acadayan ontvanger (1 stuks, foutje, nummer 2 wordt nagestuurd)
- Gigabit media convertor (Genexis OCG1012v2)
Bij de oplossingen waarmee je met een CI+ module kan werken heb je geen losse STB meer nodig. Dat is het meest wezenlijke. Op dit moment heb je het dan automatisch over DVB-C, in de toekomst komt dit er dus wellicht ook voor IPTV oplossingen.scofield schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 21:37:
Wat is nou eigenlijk het essentiele verschil of wat zijn de verschillen tussen iptv met de amino en dvb-c of met een ci+ module?
En bij DVB-C zoals Telfort dat op dit moment nog aanbiedt aan bestaande klanten (of zoals UPC/Ziggo het aanbiedt voor het ongecodeerde basispakket) heb je uberhaupt niets met CI+ van doen: Iedere TV met dvb-c ingebouwd kan zonder meer zonder extra gedoe digitale TV ontvangen.
Verder zijn er geen essentiele verschillen: Met allen kan je (goed) TV kijken.
Oh ja, en met de Amino (of andere set top boxen van providers) heb je extra diensten als uitzending gemist en zo, maar dat kan met de meeste smart tv's tegenwoordig ook.
Verwijderd
Met ongecodeerd DVB-C kun je probleemloos TV ontvangen en opnemen op een PC/Mac/Linux. Bovendien krijg je Analoog bij waardoor ook oudere TV-toestellen en recorders gewoon blijven werken zonder bijkomende toestanden.
Een van de grootste voordelen van DVB-C vind ik dat je gewoon coax blijft gebruiken en dat is iets wat in elk huis standaard aanwezig en vaak ook in meerdere kamers. Leggen van extra coax is makkelijker omdat je vrijwel altijd met een simpele splitter toe kunt en het signaal minder gevoelig is voor externe verstoringen.
Nieuwe coax leggen is ook makkelijker dan Ethernet. Soepeler en geen lastige stekkers.
Ja, dat is de goede, ik heb nog een melkpak (Almere)Barre73 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 10:32:
[...]
Maar dit is de goede NT voor jouw FTU? Je hebt nog een oudere Genexis FTU?
Als ik nieuwe kabels trek, dan leg ik liever 2x utp door een 3/4e of 5/8e leiding dan 2x coax.Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 11:19:
...
Nieuwe coax leggen is ook makkelijker dan Ethernet. Soepeler en geen lastige stekkers.
Als je een beetje een normale kwaliteit coax hebt, dan is die dikker dan een cat 5e utp kabel.
Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs
Verwijderd
Dan moet je wel tot de selecte groep behoren die goed de stekkers eraan kan krijgen want die krijg je door geen enkele pijp. En zeker als de leiding waar het doorheen moet dan is goede coax gewoon soepeler dan gelijke ethernet. Bovendien kun je bij coax met splitters werken i.p.v. de keuze tussen dure switches of meerdere kabels trekken.Killerbert schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 17:49:
[...]
Als ik nieuwe kabels trek, dan leg ik liever 2x utp door een 3/4e of 5/8e leiding dan 2x coax.
Als je een beetje een normale kwaliteit coax hebt, dan is die dikker dan een cat 5e utp kabel.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2015 18:47 ]
Daarentegen is utp voor veel meer dingen bruikbaar...Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 18:46:
[...]
Dan moet je wel tot de selecte groep behoren die goed de stekkers eraan kan krijgen want die krijg je door geen enkele pijp. En zeker als de leiding waar het doorheen moet dan is goede coax gewoon soepeler dan gelijke ethernet. Bovendien kun je bij coax met splitters werken i.p.v. de keuze tussen dure switches of meerdere kabels trekken.
Coax of UTP leggen of trekken is voor mij net even makkelijk. Stekkers maken is natuurlijk makkelijker bij coax. Vandaar dat ik al lang gestopt ben met stekkers aan UTP kabels. Voor mij alleen nog maar afmonteren op een simpel wandcontactdoosje. Net zo duur als een coax stekker. 1 keer een simpele "dogger "aangeschaft voor een tientje, die het monteren makkelijk maakt. Daarvoor hoef je zeker niet bij een selecte groep te behoren hoor.Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 11:19:
Kleine aanvulling:
Met ongecodeerd DVB-C kun je probleemloos TV ontvangen en opnemen op een PC/Mac/Linux. Bovendien krijg je Analoog bij waardoor ook oudere TV-toestellen en recorders gewoon blijven werken zonder bijkomende toestanden.
Een van de grootste voordelen van DVB-C vind ik dat je gewoon coax blijft gebruiken en dat is iets wat in elk huis standaard aanwezig en vaak ook in meerdere kamers. Leggen van extra coax is makkelijker omdat je vrijwel altijd met een simpele splitter toe kunt en het signaal minder gevoelig is voor externe verstoringen.
En vanuit een wandcontactdoosje met een kant en klaar kabeltje naar de apparatuur. Ben je ook een stuk flexibeler met opstellingen. TV aan de andere kant van de kamer? Even langere kabel erop. Weer terug zetten? Kortere kabel weer terug.
En coax is minder gevoelig voor externe verstoringen? Dat ben ik helaas niet met je eens. Ik heb nog nooit storing gehad op apparatuur die op een UTP zat. Met coaxstekkers daarentegen.... (nee, niet van Gamma)
Verwijderd
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2015 20:48 ]
Als je kabels gaat trekken, dan koop je kabels op rol. Kabels op zo'n rol hebben geen RJ45 aansluitingen.
Nadat de kabels zijn getrokken, dan gebruik je zo'n tang om de RJ45 connectoren er aan te zetten.
Een andere mogelijkheid is om RJ45 / netwerk outlets te kopen.
utp is ook minder storingsgevoelig. Zie 4g + coax
Verwijderd
Tot op heden ken ik geen apparaten waar je IPTV in stopt en aan je computer kunt aansluiten die datzelfde doen. Maar als ze er wel zijn dan wil ik er weleens mee gaan experimenteren.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2015 21:18 ]
Die zijn er wel. (zelfbouw)Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 21:16:
.....
Tot op heden ken ik geen apparaten waar je IPTV in stopt en aan je computer kunt aansluiten die datzelfde doen. Maar als ze er wel zijn dan wil ik er weleens mee gaan experimenteren.
Zie o.a. dit bericht op de frontpage
Het originele topic is verborgen
[ Voor 59% gewijzigd door Killerbert op 22-01-2015 21:27 . Reden: toevoeging ]
Verwijderd
Dat is de categorie Doe-Het-Zelf. Exact waar ik totaal geen behoefte aan heb. Idem hoeft DRM omzeilen nu net niet met DCV-C.Killerbert schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 21:23:
[...]
Die zijn er wel. (zelfbouw)
Zie o.a. dit bericht op de frontpage
Hangt tegenwoordig gewoon bij de Fixet hier in het dorp!
Je snapt toch wel dat IPTV niet hetzelfde is als DRM... IPTV is niet het probleem bij het bekijken op een computer... het is DRM en indirect dus de moloch KPN...Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 21:27:
[...]
Dat is de categorie Doe-Het-Zelf. Exact waar ik totaal geen behoefte aan heb. Idem hoeft DRM omzeilen nu net niet met DCV-C.
En ja, ik weet dat je bij UPC tegenwoordig ook gewoon een basispakket ongecodeerd levert. Maar wat ik aan contracten onder ogen heb gekregen zijn de eisen richting IPTV providers tegenwoordig gewoon een stuk strenger (dus ook niet vergelijkbaar met de ongecodeerde streams op WGDO, wat geintroduceerd werd toen IPTV nog voor iedereen een nieuw fenomeen was).
Trouwens, buiten het UPC basispakket zit je bij hen ook compleet vast in een DRM keurslijf. Ja, CI+ is mogelijk maar ook alleen met een door hen geleverde CI+ CAM en ook in geen enkele vorm op een (HT)PC.
Ik snap dat het "hip" is om KPN te bashen en zelf ben ik ook zeker geen fan. Maar het gebruik van DRM kan je KPN niet echt aanrekenen.
[ Voor 8% gewijzigd door eymey op 22-01-2015 22:54 ]
Het probleem is overigens meestal bij mij niet de tang, maar het op de juiste volgorde krijgen van de draadjes. Wie heeft toch bedacht dat het handig is om die op een andere volgorde in de stekker te moeten leggen dan dat ze (twisted) uit de kabel komen.......mb1 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 21:51:
Voor de minder handige doe het zelver: https://www.google.nl/sea...reedschap.asp%3B400%3B400
Tot nu toe ben ik wel tevreden over het bestelproces. Krijg meer brieven dan ik denk dat nuttig is en ik heb dus een paar keer (wel via de webcare op Twitter) een vraag gesteld en zelfs 1 keer ben ik daar over terug gebeld
Ach, zolang je zelf aan beide uiteinden een stekker moet zetten kan je ook rebels je eigen volgorde kiezen.Rallye schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 06:52:
[...]
Het probleem is overigens meestal bij mij niet de tang, maar het op de juiste volgorde krijgen van de draadjes. Wie heeft toch bedacht dat het handig is om die op een andere volgorde in de stekker te moeten leggen dan dat ze (twisted) uit de kabel komen.......
Mwoah, gedeeltelijk heb je wel gelijk... Maar KPN begon de zooi al te encrypten toen ze het nog niet eens verplicht waren. En het lijkt mij sterk dat ze op de zenders die UPC open in het basispakket heeft verplicht DRM moeten toepassen...eymey schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 22:51:
Niet alleen de "moloch KPN" hoor. Iedere andere IPTV partij, ook degenen die zelf voor hun streams zorgen (Tweak/Sparql in Almere en Enschede, Vodafone in gebieden waar ze hun eigen apparatuur uitrollen) doen dit ook. Als je het toch op een "moloch" moet schuiven, noem dan de content industrie.
En ja, ik weet dat je bij UPC tegenwoordig ook gewoon een basispakket ongecodeerd levert. Maar wat ik aan contracten onder ogen heb gekregen zijn de eisen richting IPTV providers tegenwoordig gewoon een stuk strenger (dus ook niet vergelijkbaar met de ongecodeerde streams op WGDO, wat geintroduceerd werd toen IPTV nog voor iedereen een nieuw fenomeen was).
Trouwens, buiten het UPC basispakket zit je bij hen ook compleet vast in een DRM keurslijf. Ja, CI+ is mogelijk maar ook alleen met een door hen geleverde CI+ CAM en ook in geen enkele vorm op een (HT)PC.
Ik snap dat het "hip" is om KPN te bashen en zelf ben ik ook zeker geen fan. Maar het gebruik van DRM kan je KPN niet echt aanrekenen.
Ach, zo lang je Gbit snelheid niet belangrijk vindt, moet je dat vooral doen.Chris.nl schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 09:12:
[...]
Ach, zolang je zelf aan beide uiteinden een stekker moet zetten kan je ook rebels je eigen volgorde kiezen.
Niet handig als je een eigen mail-server draait

Nu je het zegt, zie ook dat mijn IP veranderd is.Mr Magic schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 10:34:
Grmbl, vannacht opeens een ander IP-adres gekregen op m'n glasvezelaansluiting.
Niet handig als je een eigen mail-server draait
Kreeg wel een melding dat mijn internet verbinding er rond 01:15 uit lag. Tot ongeveer 01:55.
*edit*
Om exact te zijn:
01:05:23 Offline
01:52:34 Online
[ Voor 7% gewijzigd door HomeServ op 23-01-2015 11:21 ]
[ Voor 8% gewijzigd door Moraxv op 23-01-2015 11:17 ]
Dat zou dus zo maar kunnen van wel, aangezien het twee verschillende typen distributie zijn (de ene over IP, de ander over een per definitie meer gesloten medium waar DVB-C over gaat) .servies schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 10:07:
[...]
Mwoah, gedeeltelijk heb je wel gelijk... Maar KPN begon de zooi al te encrypten toen ze het nog niet eens verplicht waren. En het lijkt mij sterk dat ze op de zenders die UPC open in het basispakket heeft verplicht DRM moeten toepassen...
Let wel: Ik zal dit niet met grote stelligheid beweren want daar heb ik de bewijzen niet voor. Maar ik heb ook geen bewijzen (ook niet kunnen vinden) dat KPN het voor het basispakket -niet- verplicht zou zijn.
Verwijderd
Navraag bij de helpdesk leverde ook nog niks op.
Weet misschien hier iemand wat meer
denk je?Chris.nl schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 09:12:
[...]
Ach, zolang je zelf aan beide uiteinden een stekker moet zetten kan je ook rebels je eigen volgorde kiezen.
Verwijderd
Kende ik nog niet, ga ik proberen.mb1 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 21:51:
Voor de minder handige doe het zelver: https://www.google.nl/sea...reedschap.asp%3B400%3B400
(maar neemt mijn voorkeur voor DVB-C niet weg)
Zolang je de aderpaartjes maar wel als paartjes blijft gebruiken maakt de preciese kleur in praktijk niet uit.
Theoretisch zou er een verschil kunnen zijn omdat de paartjes niet allemaal met dezelfde spoed zijn getwist om overspraak tussen de paren onderling te onderdrukken. De aderpaartjes zijn daardoor niet helemaal identiek, maar ik geloof niet dat veel apparatuur daar in de praktijk last van zou hebben.
Als je geen rekening houdt met de paartjes kom je echter al heel snel in de problemen, volledige creatieve vrijheid met de kleurtjes heb je dus niet, ook al zijn beide zijden identiek.
Helaas werd ik daar ook niet veel wijzer van. Meer dan een oh-ja u staat wel in het systeem en we zetten het door naar de juiste afdeling die binnen 2 dagen u antwoord kan geven kwam het ook niet.
@LordSinclair, ik weet niet of je het oude of nieuwe pakket hebt maar bij het nieuwe pakket gaat alles via email.LordSinclair schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 16:41:
[...]
Helaas werd ik daar ook niet veel wijzer van. Meer dan een oh-ja u staat wel in het systeem en we zetten het door naar de juiste afdeling die binnen 2 dagen u antwoord kan geven kwam het ook niet.
Ik heb het afgelopen zaterdag aangevraagd, dus ik denk het nieuwe pakketjoop99 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 17:40:
[...]
@LordSinclair, ik weet niet of je het oude of nieuwe pakket hebt maar bij het nieuwe pakket gaat alles via email.
Kort daarop kreeg ik een email met deze tekst: "Jouw bestelling. Je ontvangt binnen 2 werkdagen een bevestigingsmail met verdere informatie over jouw levering."
Die bevestigingsmail heb ik niet gehad, donderdag een bericht gestuurd via de contact op de website. Met als reactie "Uw email is doorgestuurd naar de juiste afdeling. U ontvangt van deze afdeling spoedig een reactie."
Dus vandaag even gebeld, maar dat werkte ook niet want er werd weer een bericht naar een afdeling gestuurd die "binnen 2 werkdagen" zou moeten reageren.
Heb jij nog een suggestie voor een e-mailadres via waar het contact beter verloopt?
Dan heb je inderdaad het nieuwe pakket, in mijn geval (maar ik migreer van het oude pakket) werd ik de dag erna opgebeld met de vraag of ik wel wist dat ik allemaal nieuwe apparatuur kreeg en dat ik analoge tv kwijt raakte, niet helemaal representatief dus. In dit gesprek kreeg ik ook direct een installatiedatum, het kan dus zijn dat er bij het inplannen wat vertraging ontstaan is maar dan nog lijkt het wel erg lang.LordSinclair schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 17:45:
[...]
Ik heb het afgelopen zaterdag aangevraagd, dus ik denk het nieuwe pakket
Kort daarop kreeg ik een email met deze tekst: "Jouw bestelling. Je ontvangt binnen 2 werkdagen een bevestigingsmail met verdere informatie over jouw levering."
Die bevestigingsmail heb ik niet gehad, donderdag een bericht gestuurd via de contact op de website. Met als reactie "Uw email is doorgestuurd naar de juiste afdeling. U ontvangt van deze afdeling spoedig een reactie."
Dus vandaag even gebeld, maar dat werkte ook niet want er werd weer een bericht naar een afdeling gestuurd die "binnen 2 werkdagen" zou moeten reageren.
Heb jij nog een suggestie voor een e-mailadres via waar het contact beter verloopt?
Ik heb niet direct een email adres dat beter werkt, je zou wel het forum op de telfort site zelf kunnen proberen
[ Voor 4% gewijzigd door joop99 op 23-01-2015 18:07 ]
Verwijderd
Dat vind ik wel heel erg netjes!joop99 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 18:05:
[...]
in mijn geval (maar ik migreer van het oude pakket) werd ik de dag erna opgebeld met de vraag of ik wel wist dat ik allemaal nieuwe apparatuur kreeg en dat ik analoge tv kwijt raakte, [...]
Verwijderd
Dat vind ik ook, het is een basic provider maar ze proberen het wel netjes te doen.Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 18:43:
off-topic:
[...]
Dat vind ik wel heel erg netjes!
https://internetshop.telfort.nl/glasvezel-alles-in-1
Had je voor 31 december al een abonnement genomen in de "voorinschrijving" ? Dan krijg je het oude pakket met een standaard Wifi router (eigen router ook te gebruiken indien gewenst), 1 ontvanger, TV van Glashart Media, en analoog en DVB-C signaal erbij.Hellboy! schreef op zondag 25 januari 2015 @ 12:59:
Bij ons is de glasvezelkabel gelegd, in maart wordt deze aangesloten. Echter zie ik nu op de telfort site, dat je 2 ontvangers krijgt?
https://internetshop.telfort.nl/glasvezel-alles-in-1
Moet je nu nog een abonnement nemen, dan krijg je het nieuwe pakket zoals dat op de site staat. Hetgeen een exacte kopie is van KPN Glasvezel. Dus met Experiabox, 2 ontvangers, en zonder analoog of DVB-C. De voor-of nadelen van dit alles kun je het beste voor jezelf bepalen.
Bedankt, had me in november al vooringeschreven. dvb-c maakt me in principe niks uit, heb netwerkkabels door heel het huis. Eigen router in beheer is wel fijn.Barre73 schreef op zondag 25 januari 2015 @ 13:19:
[...]
Had je voor 31 december al een abonnement genomen in de "voorinschrijving" ? Dan krijg je het oude pakket met een standaard Wifi router (eigen router ook te gebruiken indien gewenst), 1 ontvanger, TV van Glashart Media, en analoog en DVB-C signaal erbij.
Moet je nu nog een abonnement nemen, dan krijg je het nieuwe pakket zoals dat op de site staat. Hetgeen een exacte kopie is van KPN Glasvezel. Dus met Experiabox, 2 ontvangers, en zonder analoog of DVB-C. De voor-of nadelen van dit alles kun je het beste voor jezelf bepalen.
Ik neem aan dat de experiabox ook gewoon te beheren is?
Maar voor jou is dat dus niet van toepassing omdat je het oude aanbod zal krijgen. Tenzij je Telfort belt en aangeeft dat je zelf alsnog het nieuwe pakket wil.
Maar bedenk dan wel dat je daarbij ook het TV gebeuren van KPN krijgt. SD zenders op 1/10, HD zenders (voor ADSL) op 701 /710, en de echte goeie kwaliteit HD zenders op 661-670.
Ik heb het dan over de 10 nederlandse zenders zeg maar.
Bij het oude Telfort aanbod zit gewoon alles waar het hoort te zitten en krijg je automatisch de beste kwaliteit.
Het viel mij op tijdens "Homes Under The Hamer" en "The Voice UK" op BBC1.
EDIT: Ook op ID is het beeld duidelijk beter tijdens "begin gemist".
Ik kijk nu liever "begin gemist" op deze zenders dan naar de "live" uitzending! Ik wacht expres 5 minuten met kijken ;-)
[ Voor 8% gewijzigd door dspijkers op 26-01-2015 09:59 . Reden: Aanvulling ]
Ik zie net dat als ik nu pas Telfort had besteld ik geen analoge tv of dvb-c kan kiezen.Barre73 schreef op zondag 25 januari 2015 @ 15:29:
Een Experiabox is per definitie niet echt te beheren, maar daar zijn wel wegen omheen (zie netwerkje.com).
Maar voor jou is dat dus niet van toepassing omdat je het oude aanbod zal krijgen. Tenzij je Telfort belt en aangeeft dat je zelf alsnog het nieuwe pakket wil.
Maar bedenk dan wel dat je daarbij ook het TV gebeuren van KPN krijgt. SD zenders op 1/10, HD zenders (voor ADSL) op 701 /710, en de echte goeie kwaliteit HD zenders op 661-670.
Ik heb het dan over de 10 nederlandse zenders zeg maar.
Bij het oude Telfort aanbod zit gewoon alles waar het hoort te zitten en krijg je automatisch de beste kwaliteit.
Ik zie geen problemen?
Zal morgen eens bellen met telfort.
Eerst ontvang de zender met een hoop artefacts en daarna gaat het beeld op zwart en heb je alleen nog maar audio.
Ik zit in regio 8071.
Soms weet ik het ook niet meer.........
De TV diensten staan mij ook nog steeds als enige tegen. De rest is allemaal te verhelpen als je dat wil of nodig hebt. Maar dat gedoe met die zenders is voor mij echt een showstopper. Ik weiger om speciaal voor HD naar een ander kanaal te gaan. Totaal niet meer van deze tijd vind ik zelf.Hellboy! schreef op zondag 25 januari 2015 @ 19:20:
Een 2e setopbox is niet verkeerd. Het vast zetten van het subnet op de experiabox zie ik niet als probleem, als ik de dhcp range maar iets kan aanpassen, vind ik dat geen probleem. Ik zie dat ik voor wireless de ssid , wpa key en kanaal kan aanpassen, zodat ik mijn eigen access points ook kan blijven gebruiken. Ook portforwarding is mogelijk.
Ik zie geen problemen?
Zal morgen eens bellen met telfort.
Maar goed, dat is voor ieder een eigen overweging en ja, je krijgt er inderdaad een STB bij.
Overigens is het probleempje van een tweede STB bij Telfort oud pakket zo verholpen hoor,. Er staan er velen op MP en dan ben je 1 keer 50 tot 60 euro kwijt. En die hoef je niet aan te melden of zo. Werkt meteen.
[ Voor 4% gewijzigd door Rallye op 26-01-2015 06:48 ]
Gisteravond gedurende 45 minuten storing alle zenders DVB-C en analoog (PC8051).tita_tovenaar schreef op zondag 25 januari 2015 @ 19:54:
Zijn er nog meer mensen die problemen hebben met BBC1 via DVB-C ?
Eerst ontvang de zender met een hoop artefacts en daarna gaat het beeld op zwart en heb je alleen nog maar audio.
Ik zit in regio 8071.
Zendernummers is inderdaad een issue maar dat heeft mij niet van de overstap weerhouden, ik ga er van uit dat dit een keer opgelost wordt. KPN wil er qua tv ook goed opstaan.Barre73 schreef op zondag 25 januari 2015 @ 20:37:
[...]
De TV diensten staan mij ook nog steeds als enige tegen. De rest is allemaal te verhelpen als je dat wil of nodig hebt. Maar dat gedoe met die zenders is voor mij echt een showstopper. Ik weiger om speciaal voor HD naar een ander kanaal te gaan. Totaal niet meer van deze tijd vind ik zelf.
Maar goed, dat is voor ieder een eigen overweging en ja, je krijgt er inderdaad een STB bij.
Overigens is het probleempje van een tweede STB bij Telfort oud pakket zo verholpen hoor,. Er staan er velen op MP en dan ben je 1 keer 50 tot 60 euro kwijt. En die hoef je niet aan te melden of zo. Werkt meteen.
Dat zou niet uit mogen maken. BeginGemist is gewoon een hertstart van de stream die je al zat te kijken. Daar mag geen kwaliteitsverschil in zitten.. maar ik zal straks even kijkendspijkers schreef op zondag 25 januari 2015 @ 16:18:
Is het jullie ook opgevallen dat de beeldkwaliteit, bij het kijken van "begin gemist" uitzendingen op SD kanalen, veel beter is dan "live" naar de uitzending kijken? Het is/ lijkt HD kwaliteit.
Het viel mij op tijdens "Homes Under The Hamer" en "The Voice UK" op BBC1.
EDIT: Ook op ID is het beeld duidelijk beter tijdens "begin gemist".
Ik kijk nu liever "begin gemist" op deze zenders dan naar de "live" uitzending! Ik wacht expres 5 minuten met kijken ;-)
Let maar eens op!denan schreef op maandag 26 januari 2015 @ 12:55:
[...]
Dat zou niet uit mogen maken. BeginGemist is gewoon een hertstart van de stream die je al zat te kijken. Daar mag geen kwaliteitsverschil in zitten.. maar ik zal straks even kijken
Dan zou een unicast (on demand) stream die eigenlijk veel meer bandbreedte op het core netwerk moet kosten dus beter zijn dan een multicast stream
nvm. Stekkertje van de telefoon zat los...
[ Voor 15% gewijzigd door Fiber op 26-01-2015 15:22 ]
Ik gebruik al een tijdje een VoIP client voor zakelijke gesprekken via de VoIP server van mijn werk. Vrijdag zat in midden in een gesprek toen de verbinding werd verbroken en niet meer hersteld kon worden. Vandaag op het werk geen probleem.
Zojuist thuis getest: geen verbinding. Via het mobiele netwerk d.m.v. hotspot functie telefoon: geen probleem.
Omdat ik niets aan de router/firewall heb gewijzigd (dat ga ik toch niet tijdens een telefoongesprek doen), ligt de verdenking bij Telfort. Iemand anders iets gemerkt?
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Telfort Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- Mobiel: [Telfort] Ervaringen & Discussie
- xDSL: [Telfort xDSL] Ervaringen & Discussie - Deel 20