Even niets...
Met welk programma maak jij clones?dcm360 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:40:
Zo af en toe vraag ik me wel eens af waarom ik iets niet eerder bedacht, zoals vanmiddag: het meeste geschikte protocol om een harddisk te klonen naar mijn server is uiteraard iSCSI. Niet bepaald een verrassing dat het twee keer zo snel gaat vergeleken met Samba of SSHFS...
- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -
Controllers draaien nu op P19 en vooral in IT mode, de Dell H200 speelde wel wat op maar na paar keer wisselen tussen FreeDOS en UEFI shell (builtin via SuperMicro moederbord) is het uiteindelijk toch gelukt.
Die checksum errors blijf ik nog altijd iets raars vinden, maar ik hou het voorlopig op een probleempje met de driver of FW, over FW twijfel ik nog wat, want het was over twee controllers gelijktijdig, enige common divider is de driver daar.
Toch maar even extra backupje trekken, weer een goede gelegenheid.
Ik ga een dezer maanden een raspberry pi kopen (pi 2b) welke ik wil gebruiken om mijn tv weer smart te maken. Maar ook om mijn eigen cloud te creëren. Nu had ik het erover met 2 vrienden dat we op die manier relatief eenvoudig ook ervoor kunnen zorgen dat we alledrie een soort backup driehoek hebben: van de data van ieder van ons zijn er 2 backups: 1 backup bij de 1, 1 backup bij de ander.
Ik wil nu uit gaan vogelen hoe ik dat het beste kan gaan organiseren (welke software voor het backuppen en synchroniseren etc). Alleen kan ik met mijn zoekopdrachten nog niet een soortgelijk iets vinden. En voordat ik een topic open in het verkeerde forum vraag ik eerst even of ik in dit forum op de juiste plek zou zijn.
Dank alvast!
backupt bij: | |||
persoon nr | 1 | 2 | 3 |
1 | x | x | |
2 | x | x | |
3 | x | x |
maar het kwam er bij mij meer op neer dat ik toch die pi straks heb en ook mijn opslag ruimte voldoende is om hieraan te hangen. Vervolgens dat we ieder onze backups graag extern hebben en zo kwamen we van het een in het ander..
Alleen eens kijken of BTSync ook versionering ondersteunt, als dat het geval is heb je imho een prima en simpel systeempje.
Eigenlijk zelf nooit bij nagedacht maar zelfs voor mij zou dat een prima manier zijn om de meest kritieke eigen geproduceerde data veilig te stellen
[ Voor 18% gewijzigd door HyperBart op 22-01-2016 12:39 ]
Als je het ook een leuk projectje vind, doe het dan ook goed. En met goed bedoel ik: bouw er wat scriptjes omheen die de boel bewaakt, zodat je er niet achter komt dat de backup al drie maanden niet liep maar je niets door hadarjoderoon schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 12:10:
misschien wel met name dat laatste...![]()
maar het kwam er bij mij meer op neer dat ik toch die pi straks heb en ook mijn opslag ruimte voldoende is om hieraan te hangen. Vervolgens dat we ieder onze backups graag extern hebben en zo kwamen we van het een in het ander..
Even niets...
Eigenlijk super getto: ik heb met grep cut awk de reeks met sector locaties uit de file gesneden en die in excel geplakt -> scatter/gather plot en je bent klaar.FireDrunk schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 19:39:
@Q, hoe heb jij die info van blktrace en blkparse omgezet naar zo'n mooi grafiekje?
Edit: beetje eenmalige actie, mooier is om met python en matplotlib wat mooiers te genereren. dat je kan hergebruiken.
[ Voor 14% gewijzigd door Q op 22-01-2016 21:37 ]
Leek mij leuk om iets permanenters mee te doen.
Even niets...
https://docs.google.com/s...LHkrg/edit#gid=1721926988
Waar heb je overigens je ST en MT scores vandaan? PassMark online?
Even niets...
Dus mijn efficiency cijfer is 'maar' 9 ofzo. (Heb er 175,- voor betaald)
[ Voor 9% gewijzigd door FireDrunk op 27-01-2016 11:14 ]
Even niets...
Die 2620 voor 175 lijkt mij een super koopje.
Even niets...
http://louwrentius.com/zf...various-raid-schemas.html
Even niets...
Ik vind mijn artikel eigen slordig, ik ben het aan het herschrijven. Published.
[ Voor 30% gewijzigd door Q op 31-01-2016 12:40 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Nindustries op 02-02-2016 15:29 ]
~ beware of misinformation.
Verwijderd
Ik heb niet je hele artikel gelezen, maar misschien wel even vermelden dat jouw controller maar PCIe x8 heeft - volgens mij 1.0 - en dus op 2GB/s gecapped is terwijl hij 16x SATA/300 levert. Dus bij 6 disks ben je ongeveer bandwidth capped. Dat verklaart denk ik waarom je 10-disk rebuild tijden zoveel hoger zijn. Want dat zou niet hoeven als je voldoende bandbreedte had. Je kunt dit zelf controleren door een paar disks via de chipset SATA aan te sluiten ipv de Highpoint controller.Q schreef op zondag 31 januari 2016 @ 11:44:
Heb eens wat ZFS resilver benchmarks gedaan, mogelijk al gezien in het ZFS topic. Klein artikeltje over gemaakt.
http://louwrentius.com/zf...various-raid-schemas.html
Die disks doen maar 100-110 MB/s dus met 10 disks haal ik 'maar' 1100 MB/s. In de praktijk zie ik met 'dstat' slechts een 'raw' bandbreedte gebruik van 400-600 MB/s afhankelijk van welke test ik draai en de aantallen betrokken disks.Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 13:23:
[...]
Ik heb niet je hele artikel gelezen, maar misschien wel even vermelden dat jouw controller maar PCIe x8 heeft - volgens mij 1.0 - en dus op 2GB/s gecapped is terwijl hij 16x SATA/300 levert. Dus bij 6 disks ben je ongeveer bandwidth capped. Dat verklaart denk ik waarom je 10-disk rebuild tijden zoveel hoger zijn. Want dat zou niet hoeven als je voldoende bandbreedte had. Je kunt dit zelf controleren door een paar disks via de chipset SATA aan te sluiten ipv de Highpoint controller.
Om heel eerlijk te zijn heb ik een sterk vermoeden dat met het toevoegen van meer disks op de een of andere manier de boel meer CPU-bound is (oude dual-core) processor. Ik zie per disk maar 50/60 MB/s en dat is 'slechts' 600 MB/s total.
Ergens zou ik deze test op nieuwere, snellere hardware willen draaien met dezelfde disks om zaken uit te sluiten, maar of ik daar tijd aan wil besteden (spullen heb ik) weet ik niet.
Ik weet vanuit het verleden dat mijn MDAMD array ook echt 1100 MB/s kon halen al met 10 disks ofzo.
[ Voor 3% gewijzigd door Q op 03-02-2016 14:29 ]
Verwijderd
Volgens mij zou de conclusie moeten zijn dat bij grotere VDEVs de CPU mogelijk de bottleneck wordt en niet de controller want die heeft bandbreedte zat. Dus de controller is het minste probleem, denk ik.Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 14:36:
Oke, maar dan is dit meer een hardwaretest dan een ZFS test. Dat is niet helemaal duidelijk als ik je artikel vluchtig doorlees - tenzij ik iets heb gemist. Ik denk inderdaad dat je met betere hardware - voornamelijk de controller - wel veel hogere snelheden zult behalen en het dus weinig uitmaakt hoeveel disks je in je pool hebt zitten. Zolang ze maar voldoende bandbreedte hebben. Latencyverschillen kunnen ervoor zorgen dat je niet je potentiële max haalt.
Ik zie nu net dat ik dit expliciet al in het artikel benoem als risico.
[ Voor 4% gewijzigd door Q op 03-02-2016 14:45 ]
Verwijderd
De dual-core staat op 60-90% en de load was 12 tijdens een 11 disk RAID-Z3 rebuild.Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 16:10:
Dat is iets wat je zou kunnen testen. Wat is de CPU-belasting tijdens het rebuilden? Ik denk dat een dualcore al voldoende moet zijn om tien disks te laten rebuilden tegen maximale snelheid.
Dit zijn alle tests compleet (25% en 50% pool usage).

Edit: moeilijk te zeggen waar eventueel de CPU een limiet wordt. Mogelijk waren alle resultaten overall beter geweest met een snellere CPU.
[ Voor 20% gewijzigd door Q op 03-02-2016 21:29 ]
Verwijderd
Kortom, ik verwacht dat als je 6 disks zou aansluiten op de chipset en de rest op een andere controller, je betere resultaten had gehad ook met je oudere dualcore.
Ik heb namelijk maar 6% belasting op mijn J1900 - wat een quadcore op 2GHz is, maar met weinig cache enzovoorts. Jounes draait op 2,8GHz en daar verwacht ik toch van dat hij qua IPC beter scoort dan een J1900 core.
Even niets...
Als iemand een cheap CPU'tje wil sponsoren die op het moederbordje past dan wil ik het ook eens herhalen met die CPU.
Op basis van deze discussie eens het volgende gelezen:
http://jrs-s.net/2015/02/...e-mirror-vdevs-not-raidz/
Dit stukje en dan vooral het bold stukje vond ik daar wel wat raar bij:
Hoezo worden nog werkende/overblijvende disks onder een RAIDZx VDEV ook beschreven tijdens resilvers ?But wait, why would I want to trade guaranteed two disk failure in RAIDZ2 with only 85.7% survival of two disk failure in a pool of mirrors? Because of the drastically shorter time to resilver, and drastically lower load placed on the pool while doing so. The only disk more heavily loaded than usual during a mirror vdev resilvering is the other disk in the vdev - which might sound bad, but remember that it's only being heavily loaded with reads, whereas all of the remaining disks in a RAIDZ vdev are being much more heavily loaded with writes as well as reads during a resilver. Resilvering a mirror is much less stressful than resilvering a RAIDZ.
[ Voor 9% gewijzigd door Q op 04-02-2016 20:22 ]
Ja dat al helemaal, dat vond ik ook wel een topper qua "eeey euh even kort door de bocht".Q schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 20:21:
Dat klopt inderdaad niet. Ik ben overigens goed bekend met dat artikel en 100% oneens met zijn / haar notie een betere efficientie willen dan 50% storage efficientie 'gierig' is.
Ik had het er net met FD nog over aan de telefoon, ik ben het eens met het feit dat je je VDEV's niet te wide moet maken. 10 disks met RAIDZ2 vind ik zo net prima, zo gaat het ook zijn bij de nieuwe build van een goede vriend van me. 2 x 10 disk RAIDZ2 in een 24 bay kast. Als hij dan later ooit nog snel moet uitbreiden kan hij een of twee mirrors bijsteken OF hij kan een VDEV upgraden door de disks een voor één te swappen. Dan krijgt hij door alleen maar de helft van de disks te vervangen toch al een uitbreiding in capaciteit.
FireDrunk is dan eerder (voor thuis) voor de mentaliteit om ze wat kleiner te houden en geen multi-VDEV pools te maken maar wat op te splitsen en pools en het vooral wat rustiger aan te doen en data te verwijderen...
Ik ben heel benieuwd naar de statistieken met je script, dat ga ik dan zeker eens laten lopen met verschillende configs.
We twijfelen nu alleen hoe we gaan migreren: even 2 x 10Gbit op de kop tikken of met je 450MB/s bonding aan de slag gaan om te ZFS senden en receiven. Met 10Gbit lijkt het me nog wel even een uitdaging om daar near line speeds te halen.
[ Voor 17% gewijzigd door HyperBart op 04-02-2016 21:30 ]
Verwijderd
Kortom, ligt helemaal aan de situatie wat het handigste is voor je.
Achteraf had ik de RAID-Z3 moeten houden want de lage performance die ik mat met resilveren kwam door een kleine hoeveelheid (< 1 TB) kleine files. RAID-Z2 met 18 disks is wat 'dun'.
2 x 12 RAID-Z2 met large block support is ook prima natuurlijk.
Ik heb 4 disks van de HighPoint afgehaald en op de 4 vrije on-board SATA aansluitingen gezet. De test loopt nu met 50% pool usage. De vraag is hoeveel dit gaat verschillen met de performance op de HighPoint.
Stom, ik heb een 5e disk nodig die resivered dus de test craste. Ik test nu mirror, RAID-Z met 3 disks en dat is het, meer kan niet. Vraag me af of we er iets uit op kunnen maken.
[ Voor 12% gewijzigd door Q op 04-02-2016 22:14 ]
Verwijderd
Klopt, en dat is idd de afweging die FD ook aangaf door in pools te gaan splitsen.Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 21:43:
Mij lijkt een 19-disk RAID-Z3 juist wel leuk als je de overhead tot een minimum beperkt wilt houden. Voor archive van bulkdata zou dat goed werken. Weinig overhead en tot 3-voudige parity protection. Meerdere vdevs is meerdere pools het beste omdat je bij het doorbreken van de redundancy niet de data op de overige vdevs in gevaar brengt. Maar dan zit je wel meer een fragmentatie van vrije ruimte die niet als één blok beschikbaar is.
Kortom, ligt helemaal aan de situatie wat het handigste is voor je.
Hoe bedoel je dun? Had je 'm groter willen nemen à la 24 disks of bedoel je dat 2 disks voor pariteit op 18 disks wat te weinig is?Q schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 22:01:
@CiPHER 100% eens over RAID-Z3. Een 24-disk RAIDZ3 met large block support zou ik aan durven. Dat was ook mijn plan toen large block support er nog niet was.
Achteraf had ik de RAID-Z3 moeten houden want de lage performance die ik mat met resilveren kwam door een kleine hoeveelheid (< 1 TB) kleine files. RAID-Z2 met 18 disks is wat 'dun'.
Wat is nu eigenlijk de conclusie over het gebruik van large block? Ik had altijd begrepen dat een sub optimale VDEV in the end wel resulteert bij stevig wat plaatsverlies in hele wide VDEV's. Lost large blocks dit nu eigenlijk volledig op? Neen toch? Dat is de reden dat ik nog die optimale aantallen wil aanhouden namelijk.2 x 12 RAID-Z2 met large block support is ook prima natuurlijk.
Reden om ook voor de 2 x 10 RAIDZ2 VDEV te gaan was ook het feit dat er op dit moment al 6 x 4TB HGST Deskstar ter beschikking is van de huidige pool.
Bedoeling was dan om daarvoor 4 disks bij aan te schaffen, grand total 10 voor de HGST VDEV en dan een tweede VDEV te maken met 10 x de HGST Deskstar NAS, 4TB omdat die zogenaamd goedkoper zou zijn, maar ik was het nu even aan het checken en ik denk dat de vriend in kwestie ergens iets gemist heeft want voor die euro moeten we het nu niet laten.
Als large block het probleem van suboptimal aantallen helemaal wegneemt en er geen considerations zijn dan is de keuze aan hem of hij wil opsplitsen in VDEV's owv toekomstige expansie per VDEV dan of dat hij gedeelde ongefragmenteerde pariteit in Z3 wil.
Ik heb 4 disks van de HighPoint afgehaald en op de 4 vrije on-board SATA aansluitingen gezet. De test loopt nu met 50% pool usage. De vraag is hoeveel dit gaat verschillen met de performance op de HighPoint.
Stom, ik heb een 5e disk nodig die resivered dus de test craste. Ik test nu mirror, RAID-Z met 3 disks en dat is het, meer kan niet. Vraag me af of we er iets uit op kunnen maken.
Verwijderd
Ja en nee.HyperBart schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 23:03:
Wat is nu eigenlijk de conclusie over het gebruik van large block? Ik had altijd begrepen dat een sub optimale VDEV in the end wel resulteert bij stevig wat plaatsverlies in hele wide VDEV's. Lost large blocks dit nu eigenlijk volledig op? Neen toch?
large_blocks feature zorgt ervoor dat de maximale recordsize kan groeien van 128KiB naar 1024K. Dat is een ver-acht-voudiging en zorgt er ook voor dat de hoeveelheid slack drastisch afneemt doordat per disk er grotere blokgroottes worden gebruikt zodat alignment met de stripesize (of blokgrootte zoals geforceerd door ashift) minder verspilling - slack - oplevert.
Maar, dit geldt alleen voor data die een dergelijke grote recordsize kan gebruiken. Voor kleinere writes zal nog steeds een kleinere recordsize worden gebruikt en dan heb je dus weer wel veel slack. Hele kleine writes zoals bestanden kleiner dan de sectorsize, kan de 'embedded_date' feature uitkomst bieden. Deze zorgt ervoor dat de data direct in de pointer wordt opgeslagen en niet langer op een apart locatie op de disk die door de pointer wordt aangegeven. Dit zorgt voor aanzienlijke ruimtewinst bij veel kleine bestanden op een vdev met veel disks. Compressie kan de grootte zover doen verkleinen dat deze in de pointer past.
Maar voor kleine writes/files die niet in de pointer passen, en kleiner zijn dan de maximale recordsize, daar heb je dus nog steeds veel verlies. Sla je echter alleen grote bestanden op en schrijf je deze van A tot Z weg (geen kleine mutaties binnen de grote bestanden) dan kun je met large_blocks prima hele grote vdevs maken en hoef je je ook niet meer aan de regel te houden die zegt dat het aantal datadisks een macht van twee moet zijn.
10 disks in RAID-Z2 blijft wat mij betreft nog de beste allround ZFS configuratie die er is. 20% overhead is te behappen en dubbelvoudige parity is goede bescherming, en met 8 data disks is het nog prima te doen qua slack / verloren ruimte.Reden om ook voor de 2 x 10 RAIDZ2 VDEV te gaan
[ Voor 13% gewijzigd door FireDrunk op 04-02-2016 23:43 ]
Even niets...
Verwijderd

Ik weet niet echt wat ik er van moet maken. On-board controller brak?
1
2
3
| poolname,vdevtype,vdevcount,vdevsize,hours,minutes pool-mirror-1-2,mirror,1,2,1,20 pool-raidz-1-3,raidz,1,3,1,37 |
Ik laat 'm nog een keer lopen.
1
2
3
| poolname,vdevtype,vdevcount,vdevsize,hours,minutes pool-mirror-1-2,mirror,1,2,1,20 pool-raidz-1-3,raidz,1,3,1,36 |
Niet veel verschil dus.
[ Voor 24% gewijzigd door Q op 05-02-2016 16:26 ]
Het zal niet de forward variant zijn hoop ik, anders is de kaart defect.
Tips voor goedkope kabels?
Ebay en aanverwanten. De goedkopere kabels komen meestal uit China en dan duurt het wel langer.A1AD schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 18:06:
Wooaa die SFF-8087 kabels zijn prijzig! Ik dacht de kabel te gebruiken die ik hier nog ergens liggen had maar mijn controller (lsi 9211-8i) ziet geen schijven![]()
Het zal niet de forward variant zijn hoop ik, anders is de kaart defect.
Tips voor goedkope kabels?
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Ik vond ze zelf op ebay duur (incl. verzending). China, tsja weer een maand wachten...Pantagruel schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 14:20:
[...]
Ebay en aanverwanten. De goedkopere kabels komen meestal uit China en dan duurt het wel langer.
Tja, als je ongeduldig bent dan zul toch al snel tegen de 20 euro per kabel kwijt zijn (excl. verzending).A1AD schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 21:33:
[...]
Ik vond ze zelf op ebay duur (incl. verzending). China, tsja weer een maand wachten...
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
[ Voor 9% gewijzigd door Pantagruel op 18-02-2016 14:52 ]
[ Voor 93% gewijzigd door Q op 20-02-2016 18:17 ]
Ik geloof dat Chelsio drivers ter beschikking stelt voor esxi.
Daar moet nog een SFP+ transceiver in ofwel koper of glas. Weet niet precies wat de prijzen zijn.Nindustries schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 09:04:
Zijn er eigenlijk veel mensen die goedkope 10Gb adapters kopen voor hun homelab? Vraag me af waarom deze niet meer gebruikt worden.
Een goede vriend van me heeft er net aangeschaft, Chelsio 2 kaartjes met een kabel erbij om tussen 2 servers een migratie te doen. Waren iets van een 100 EUR kwijt, wordt leuk om mee te spelen.Nindustries schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 09:04:
Zijn er eigenlijk veel mensen die goedkope 10Gb adapters kopen voor hun homelab? Vraag me af waarom deze niet meer gebruikt worden.
V&A aangeboden: Bloedsnel 10Gbit SFP setje aangeboden
http://spectrum.ieee.org/...osmic-rays-and-bad-solder
Jaguar had 360 terabytes of main memory, all protected by ECC. I and others at the lab set it up to log every time a bit was flipped incorrectly in main memory. When I asked my computing colleagues elsewhere to guess how often Jaguar saw such a bit spontaneously change state, the typical estimate was about a hundred times a day. In fact, Jaguar was logging ECC errors at a rate of 350 per minute.
In the summer of 2003, Virginia Tech researchers built a large supercomputer out of 1,100 Apple Power Mac G5 computers. They called it Big Mac. To their dismay, they found that the failure rate was so high it was nearly impossible even to boot the whole system before it would crash.
The problem was that the Power Mac G5 did not have error-correcting code (ECC) memory, and cosmic ray–induced particles were changing so many values in memory that out of the 1,100 Mac G5 computers, one was always crashing.
Verwijderd
Als ik die cijfers even doorreken en voor het gemak 1 ECC detected bitflip per TB RAM per minuut neem, komt dat neer op 46 bitflips per dag bij 32GiB, aangenomen dat het aantal bitflips zich lineair verhoudt tot de kwantiteit geheugen. Ik denk dat dat ver boven de rate is van reguliere systemen die met ECC zijn beveiligd. Daarbij zou je met MemTest86+ maar zeer zelden een bitflip per 24 uur zien waarbij het RAM geheugen ook 100% wordt gestressed, mogelijk meer dan zo'n supercomputer die daar waarschijnlijk net wat onder zit.
Kortom, het zou zomaar kunnen dat de cijfers die worden genoemd voor die supercomputer met IBM PPC processors, niet te vergelijken is met het aantal dat je zou zien bij een regulier x86 systeem met ECC geheugen.
Want als ik die cijfers neem zou ook ik elke dag dus 46 bitflips op al mijn systemen met 32GiB zou moeten hebben, en dat zou betekenen dat er elke dag toch wel een crash voorkomt en ZFS regelmatig checksum errors te zien krijgt. Dat is natuurlijk niet het geval.
Je hapt
Ik snap niet hoe je aan deze getallen komt.Als ik die cijfers even doorreken en voor het gemak 1 ECC detected bitflip per TB RAM per minuut neem, komt dat neer op 46 bitflips per dag bij 32GiB, aangenomen dat het aantal bitflips zich lineair verhoudt tot de kwantiteit geheugen. Ik denk dat dat ver boven de rate is van reguliere systemen die met ECC zijn beveiligd. Daarbij zou je met MemTest86+ maar zeer zelden een bitflip per 24 uur zien waarbij het RAM geheugen ook 100% wordt gestressed, mogelijk meer dan zo'n supercomputer die daar waarschijnlijk net wat onder zit.
Wikipedia: Jaguar (supercomputer)
Deze machine bestaat uit 26520 nodes, doe dat x 2 voor 2 geheugen modules en je komt op 53040 modules en 350 flips per minuut komt neer op 10 filps per module per dag, een stuk lager dus.
Ik ben het met je eens dat dit wel evengoed een erg hoog getal is en ik denk dat die rate thuis inderdaad niet zo hoog ligt.
Mijn twee met ECC beveiligde servers, waarvan er 1 meestal uit staat, hebben nog nooit een geheugen fout gelogged. Een erg kleine sample om conclusies uit te trekken, maar ik deel het toch.
Dat mac ding gebruikte PPC maar Jaguar gebruikt x86 CPUs (AMD). Dus deze vlieger gaat niet op.Kortom, het zou zomaar kunnen dat de cijfers die worden genoemd voor die supercomputer met IBM PPC processors, niet te vergelijken is met het aantal dat je zou zien bij een regulier x86 systeem met ECC geheugen.
De kans is aanzienlijk dat je zonder ECC geheugen (tijdelijke) fouten hebt die niet door ZFS worden waargenomen, dat ZFS niets ziet zegt niet zoveel. Of je server ECC events logt, dat zegt veel meer. Zonder ECC geheugen ben je blind.Want als ik die cijfers neem zou ook ik elke dag dus 46 bitflips op al mijn systemen met 32GiB zou moeten hebben, en dat zou betekenen dat er elke dag toch wel een crash voorkomt en ZFS regelmatig checksum errors te zien krijgt. Dat is natuurlijk niet het geval.
Ik ben zeker niet van mening dat deze getallen 1-op-1 voor thuis gelden, zeker niet. Maar het is wel een interessant resultaat. Als de rate 1 per minuut was geweest ipv 350 dan zou je nog steeds op jaarbasis 10 flips per dimm zien. Dat zijn er 10 teveel.
Verwijderd
[ Voor 46% gewijzigd door Q op 29-02-2016 03:16 ]
http://0b4af6cdc2f0c59984...st16-papers-schroeder.pdf
Minder snel stuk, wel vaker bad blocks / unrecoverable errors (UE).
Als ik het goed lees is de leeftijd/wear level van het geheugen het enige wat impact heeft op de kans om een UE tegen te komen. Lees of schrijf gedrag heeft geen invloed.The drives in our study are custom designed high perfor- mance solid state drives, which are based on commodity flash chips, but use a custom PCIe interface, firmware and driver. We focus on two generations of drives, where all drives of the same generation use the same device driver and firmware. That means that they also use the same error correcting codes (ECC) to detect and cor- rect corrupted bits and the same algorithms for wear- levelling. The main difference between different drive models of the same generation is the type of flash chips they comprise.
Our study focuses on the 10 drive models, whose key features are summarized in Table 1. Those models were chosen as they each span millions of drive days, comprise chips from four different flash vendors, and cover the three most common types of flash (MLC, SLC, eMLC).
We performed a detailed study of the effect of work- load on UEs. However, as noted in Section 5.1, we find no correlation between UEs and the number of read oper- ations. We repeated the same analysis for write and erase operations and again see no correlation.
[ Voor 84% gewijzigd door Q op 28-02-2016 11:00 ]
1
2
3
4
5
| ----total-cpu-usage---- -dsk/total- --net/ib0-----net/ib1-- ---paging-- ---system-- usr sys idl wai hiq siq| read writ| recv send: recv send| in out | int csw 1 47 41 0 0 10| 0 2867B|1245M 1240M: 0 0 | 0 0 | 40k 28k 1 47 39 2 0 11|5360k 5325B|1244M 1235M: 0 0 | 0 0 | 40k 28k 3 49 15 20 0 13| 63M 62k|1195M 1187M: 0 0 | 0 0 | 39k 25k |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| ------------------------------------------------------------ Client connecting to 10.0.4.3, TCP port 5001 TCP window size: 4.00 MByte (default) ------------------------------------------------------------ [ 5] local 10.0.4.1 port 52572 connected with 10.0.4.3 port 5001 [ 4] local 10.0.4.1 port 5001 connected with 10.0.4.3 port 44124 [ ID] Interval Transfer Bandwidth [ 5] 0.0-60.0 sec 71.9 GBytes 10.3 Gbits/sec [ 4] 0.0-60.0 sec 72.2 GBytes 10.3 Gbits/sec |
Infiniband
Dat gaat zeker veel minder performance opleveren, maar waarom zou ik dit testen?Verwijderd schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 01:54:
Probeer nog eens met een TCP window size van 8KiB.
Verwijderd
Natuurlijk is het makkelijk om met Jumbo Frames / zeer hoge TCP Window Sizes de bandbreedte lekker te vullen, maar met interfaces met een hoog Bandwidth-Latency-Product (zoals 1Gbps+ Ethernet) is het niet altijd makkelijk de bandbreedte daadwerkelijk te benutten. Ik was benieuws hoeveel je inlevert op je Infiniband als de Window Size naar 8K gaat.
Dat gezegd, veel weet ik er niet van waarom de Window Size zo drastisch omlaag gaat als Windows de client is en hoe dit valt te tunen. Dat is altijd nog iets wat ik wilde uitzoeken.
https://technet.microsoft.com/en-us/library/hh826132.aspx
Hier kan je de instellingen wijzigen.
Even niets...
Verwijderd
Ik vermoed dat een wisselwerking tussen TCP stack van BSD en die van Windows niet altijd optimaal werkt. Het is echter niet altijd zo dat Windows geen goede CIFS performance haalt, dus waar het nou precies aan ligt weet ik ook niet. Maar als mensen slechte CIFS performance halen, is de TCP Window Size standaard altijd 8KiB met slechte iPerf performance tot gevolg. Dus ik had het vermoeden dat hier het probleem ligt.
Je geeft me een URL van Windows 10. Ik geloof best dat het daar beter is. Maar Windows 7 is denk ik vooral de client OS waar de performance problemen bij opdoken.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2016 10:34 ]
Met een single transfer haal ik trouwens 15 Gbit, terwijl de kaartjes 20 Gbit zijn. Mogelijk valt er nog wat te tunen, maar ik heb ze in mijn HP Microservers gestopt en dat zijn niet de grootste snelheidsmonsters.
De performance problemen van Windows 7 bij gebruik van Infiniband (IB) en cifs zijn te wijten aan het feit dat Win 7 cifs geen multi-path ondersteuning biedt. IB kan 8 parallelle transfers aan maar Win 7 knijpt de boel af tot slechts 1 transfer en beperkt dus je bandbreedte. Als je een SRP target inricht dan vallen de beperkingen weg en kan Win7 volle bak over IB (bij gebruik van een RAM disk als SRP target 900+ MB/sec over 10 Gbit IB onder linux). Linux naar linux laat dezelfde getallen zien. Met BSD+IB en windows heb ik geen ervaring, de IB attached storage draait linux en ZoL.Verwijderd schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 10:33:
Het punt is dat bij mensen waarbij ze lage CIFS performance hebben maar iperf met hoge TCP Window Size parameters wel genoeg bandbreedte haalt, de default TCP window size erg laag blijft (8K). Testen ze tussen twee ZFSguru machines, dan is de window size 128K en halen ze zonder tuning alles uit hun gigabit link.
Ik vermoed dat een wisselwerking tussen TCP stack van BSD en die van Windows niet altijd optimaal werkt. Het is echter niet altijd zo dat Windows geen goede CIFS performance haalt, dus waar het nou precies aan ligt weet ik ook niet. Maar als mensen slechte CIFS performance halen, is de TCP Window Size standaard altijd 8KiB met slechte iPerf performance tot gevolg. Dus ik had het vermoeden dat hier het probleem ligt.
Je geeft me een URL van Windows 10. Ik geloof best dat het daar beter is. Maar Windows 7 is denk ik vooral de client OS waar de performance problemen bij opdoken.
Verwijderd
De IB was vanwege Q:Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2016 @ 16:47:
De problemen die ik hoorde van mensen die ZFSguru gebruiken, zijn mensen met regulier gigabit ethernet, dus geen Infiniband.
Q schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 01:32:
code:
1 2 3 4 5 ----total-cpu-usage---- -dsk/total- --net/ib0-----net/ib1-- ---paging-- ---system-- usr sys idl wai hiq siq| read writ| recv send: recv send| in out | int csw 1 47 41 0 0 10| 0 2867B|1245M 1240M: 0 0 | 0 0 | 40k 28k 1 47 39 2 0 11|5360k 5325B|1244M 1235M: 0 0 | 0 0 | 40k 28k 3 49 15 20 0 13| 63M 62k|1195M 1187M: 0 0 | 0 0 | 39k 25k
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 ------------------------------------------------------------ Client connecting to 10.0.4.3, TCP port 5001 TCP window size: 4.00 MByte (default) ------------------------------------------------------------ [ 5] local 10.0.4.1 port 52572 connected with 10.0.4.3 port 5001 [ 4] local 10.0.4.1 port 5001 connected with 10.0.4.3 port 44124 [ ID] Interval Transfer Bandwidth [ 5] 0.0-60.0 sec 71.9 GBytes 10.3 Gbits/sec [ 4] 0.0-60.0 sec 72.2 GBytes 10.3 Gbits/sec
Infiniband
Het zou me niet helemaal verbazen als er schommelingen zijn met RealTek (of Broadcom) gebaseerde nic's, ondanks dat ze tegenwoordig behoorlijk goed werken (was in t verleden wel anders).Met een hogere TCP window size behalen ze 900Mbps+ met iPerf, maar zonder override valt deze terug tot 8KiB en is ook met iPerf de bandbreedte vele malen lager. Dat heeft vervolgens ook zijn invloed op de daadwerkelijk behaalde CIFS performance. Niet iedereen heeft hier last van, dus ik weet ook niet precies wat de oorzaak is. Maar ik vermoed dus iets tussen Windows 7 en BSD en mogelijk in combinatie met bepaalde netwerkdrivers (Realtek?!).
Het probleem kan soms ook zijn dat moederbord producent hun 'eigen variant' draaien van een RealTek nic waardoor er driver incompatibiliteit ontstaat (Intel heeft wel eens een "eigen" RealTek nic gehad op een budget bordje) en je met *nix-achtigen tegen rare problemen aanliep.
Wat dat betreft lijkt het devies voor *nix dus nog steeds 'neem een Intel based nic' te zijn.
Wat voor kitje gebruik je?Q schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 01:32:
code:
1 2 3 4 5 ----total-cpu-usage---- -dsk/total- --net/ib0-----net/ib1-- ---paging-- ---system-- usr sys idl wai hiq siq| read writ| recv send: recv send| in out | int csw 1 47 41 0 0 10| 0 2867B|1245M 1240M: 0 0 | 0 0 | 40k 28k 1 47 39 2 0 11|5360k 5325B|1244M 1235M: 0 0 | 0 0 | 40k 28k 3 49 15 20 0 13| 63M 62k|1195M 1187M: 0 0 | 0 0 | 39k 25k
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 ------------------------------------------------------------ Client connecting to 10.0.4.3, TCP port 5001 TCP window size: 4.00 MByte (default) ------------------------------------------------------------ [ 5] local 10.0.4.1 port 52572 connected with 10.0.4.3 port 5001 [ 4] local 10.0.4.1 port 5001 connected with 10.0.4.3 port 44124 [ ID] Interval Transfer Bandwidth [ 5] 0.0-60.0 sec 71.9 GBytes 10.3 Gbits/sec [ 4] 0.0-60.0 sec 72.2 GBytes 10.3 Gbits/sec
Infiniband
Even niets...
Drie stuks van deze in drie HP Microserver Proliants G8 met 10 GB geheugen.
Het verkeer is tussen twee van deze machines.
Ceph cluster!
Wel fragiel want de Gen8 is half-height en de kaarten zijn full height.
In de toekomst wil ik de hardware overzetten tussen mijn download server en mijn 71 TB NAS.
[ Voor 30% gewijzigd door Q op 08-03-2016 12:50 ]
Lees veel problemen met backplanes etc.
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
2 defecte backplanes totaal. Dat was direct bij aanschaf, daarna geen issue meer gehad.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Apple's nieuwe file system doet niet aan data checksumming. Dat is opvallend, want ZFS en BTRFS doen het wel. Het schijnt dat de reden met name is dat ze de onderliggende storage betrouwbaar genoeg achten (doet al ECC in hardware) dat ze het niet zelf nog eens doen.
Opvallend.
Intel promoot haar SSD producten door wat stats vrij te geven over HDD silent data corruptie statistieken.
Hun stats: dat 1 op de 215 drives* in een jaar een silent data corruptie bit heeft.
* SAS Nearline drives in een datacenter 24/7.
Zou wel cool zijn om een mediacollectie te stripen over verschillende servers van de mensen hier, met een replicationfactor >1. Ook is er een docker volume plugin, waardoor je simpel een plex container kan starten ermee.
Geinteresseerden?
Je kan blijkbaar ook zonder hun 'hub' functioneren door config files te distribueren.
[ Voor 13% gewijzigd door Nindustries op 25-08-2016 16:27 ]
Verwijderd
Deze schijf is nu voor €79 (3TB, 7200rpm, Toshiba) pricewatch: Toshiba DT01ACA300, 3TB. Sommigen zeggen dat ze een rebranded Hitachi kregen, dat zou goed nieuws zijn. Toch niet heel bijzondere performance voor een 7200rpm schijf; mijn 6TB WD Green is sneller zie sequential I/O, want die heeft 1200GB ipv 1000GB platters. Dat is dan kennelijk al genoeg om de gap tussen 5400rpm-class en 7200rpm te overbruggen.
Maar prijstechnisch zou deze upgrade het beste zijn heb ik berekend; want dit is de goedkoopste schijf per TB (26 euro per TB - anderen zijn al gauw 35 euro per TB). En uitbreiden naar een RAID-Z3 betekent dat ik er qua parity overhead op vooruitga, terwijl 3 schijven kunnen uitvallen. Ik beschouw een 19-disk RAID-Z3 misschien wel als superieur aan een 10-disk RAID-Z2, ook al is de parity overhead lager. 3 disks uitvallen is best wel een stootje. Alleen een gemeenschappelijke oorzaak (bliksem, brand, diefstal) zou uitval van meerdere (3+) schijven mogen veroorzaken binnen korte tijd. Dus dat zou je genoeg tijd moeten geven om een gefaalde schijf te replacen voor een nieuwe.
Nadeel van mijn keuze is wel dat de huidige 10-disk RAID-Z2 vernietigd wordt. Het is een backup, dus op zich kan alles weg. Maar dan heb ik geen backup meer. Daarom maak ik mijn nieuwe 19-disk RAID-Z3 straks aan als 16-disk RAID-Z3 met 3 schijven missend. Die drie maak ik dan een tijdelijke RAID0 pool van, dus 9TB. Daar kan ik de meest belangrijke dingen eerst naartoe syncen voordat ik de RAID-Z2 pool vernietig. Pas dan maak ik de RAID-Z3 aan met 16 disks, terwijl de overige 3 disks in de tijdelijke pool zitten met een backup van de belangrijkste data. Dan begin ik met syncen van de alle data naar de 16-disk RAID-Z3 pool. Als dat voltooid is, voeg ik de 3 schijven weer toe aan de RAID-Z3 pool zodat deze volledig online bestaat uit 19 schijven.
19 schijven is een magisch getal omdat zonder de parity je op 16 uitkomt, een macht van twee. Dat is beter voor de beschikbare opslagruimte. Met large_blocks feature ingeschakeld, waardoor de recordsize van 128K naar 1024K kan stijgen, zorg je ervoor dat de disks niet 128K/16 = 8KB blokjes verstouwen, maar blokken van 1024K/16 = 64KB. Dat is vele malen sneller, maar werkt alleen voor grote bestanden. Hele kleine bestanden (ook met hulp van LZ4-compressie) kunnen met de embedded_data feature ook binnen de pointer worden opgeslagen en sparen zo veel ruimte. Want heel veel kleine files op een pool met veel disks in dezelfde vdev, kost je veel opslagruimte die je effectief niet kunt benutten; slack heet dat.
Ik heb een leuk grafiekje:

Mijn 19-disk RAID-Z3 moet je zoeken naar 16 data disks in de grafiek; want die is zonder de parity disks. Daar zie je dat een 4K optimized pool op 16 data disks het enorm goed doet, ipv bijvoorbeeld 15 data disks. Echter, dit is zonder gebruik van de large_blocks en embedded_data feature. In de praktijk is het verschil kleiner, behalve voor kleine files die net te groot zijn voor de embedded_data feature. Daarom houd ik me toch aan de regel: macht-van-twee voor het aantal data disks (totale disks minus parity disks).
Was eigenlijk benieuwd hoe jullie je ZFS NAS uitbreiden?
[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2016 16:42 ]
Ik heb er destijds (maart 2015) een tweede array bij geplaatst, de ruimte was er in de kast. Bij een toekomstige verandering wordt het wel nadenken, het betekend t verplaatsen/vervangen van het kleinste array en het is nu rik raden hoe dat zal gaan verlopen (maar dat zien ik dan wel weer).Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 16:24:
TL;DR
Was eigenlijk benieuwd hoe jullie je ZFS NAS uitbreiden?
Verwijderd
Dat is idd een optie.Verwijderd schreef op maandag 05 september 2016 @ 10:57:
Of gewoon een 2e server? Waarom persé alles in één machine? Qua prijs hoef je de aanschaf van een simpel mobo/cpu/ram systeempje niet te laten; N3160 bijvoorbeeld. Als je zonder ECC kunt tenminste.
De huidige setup is fysiek en hardware technisch ruim genoeg bemeten om de 2e array te omvatten dus waarom dan ook niet.
Wel of geen ECC is een overweging die ieder voor zichzelf mag maken, wat mij betreft geldt dat als je lonkt naar server grade hardware ECC er bijhoort en je de extra kosten in de rekening meeneemt.
Wellicht als HTPC is zo'n N3160 bordje bruikbaar, qua storage wellicht te beperkt (max 4x SATA of een PCIe x16 slot dat electrisch op x1 draait.
Verwijderd
Dat gezegd, AMD Zen zou ook nog leuk speelgoed kunnen worden eind dit jaar. Mogelijk allemaal wat goedkoper.
HyperBart kwam met een vrij basaal testje op ~6Gb doorvoersnelheid...
Even niets...
Klopt, 10GbE op termijn (mag ik de switch en ook alle kabels in t huis vervangen, nu Gbit/cat 5e) , Gbit voldoet in de thuis situatie nu nog steeds (luxe probleem zullen we maar zeggen). Eerlijk gezegd zijn er inmiddels meer wireless dan wired devices in gebruik in de huishouding dus optimaal gebruik maken van de 'line speed' is er steeds minder bij.Verwijderd schreef op maandag 05 september 2016 @ 12:41:
Ga je toch de ECC route is 10G ethernet ook leuk. Ik bedoel je zit toch al in een andere price range, dan ben ik geneigd om full-out te gaan. Maar dan wel op een leuk 'koopmoment'. Bijvoorbeeld wanneer serverbordjes met 10GbE (10GBaseT) flink goedkoper worden. Laatst had ik dacht ik een bordje van tussen de 400 en 500 euro met 10G ethernet erop. Dat is al flink goedkoper dan de Xeon-D die gruwelijk sexy voor een NAS is, maar ook gruwelijk duur. De losse X540/X550 adapters van Intel blijven erg prijzig.
Dat gezegd, AMD Zen zou ook nog leuk speelgoed kunnen worden eind dit jaar. Mogelijk allemaal wat goedkoper.
Leuke, sexy server hardware is en blijft kostbaar speelgoed;)
Verwijderd
Over Braswell N3160 nog: je hebt standaard 4x SATA, maar je hebt wel minimaal één keer Mini-PCIe, daar kan ik een 2x SATA/600 ASMedia kaartje voor gebruiken. En je kun teen Delock 10x SATA op de PCI-express x1 of x2 zetten. SuperMicro heeft 2 lanes op de PCI-express x4 slot. Andere bordjes hebben vaak maar één lane. Met twee lanes deel je 1GB/s voor 10 schijven. In de praktijk vaak prima, zeker voor gigabit. Zelfs één lane zou voor een instapserver helemaal prima zijn.
Delock 10x SATA kaartje werkt lekker onder BSD inmiddels. Gewoon AHCI dus native drivers, geen heatsink, geen fan, laag energieverbruik en features als TRIM werken gewoon, wat niet zomaar werkt met een SAS controller met STP (SATA Tunneling Protocol) onder BSD. Ook erg goedkoop per poort. Nadeel is wel dat je niet met Mini-SAS kabels werkt. Dus enorme kabelbrij.
Dus 4+2+10=16 disks mogelijk op een Mini-ITX Braswell systeem. Meer disks rechtvaardigt toch wel een duurder systeem. Dan is het geen instapserver meer.
N3160 heeft wel de beschikking over AES-NI, waardoor je dus encryptie kunt gebruiken. De J1900 die ik ook heb, kan maar met moeite 60-70MB/s stouwen met software encryptie, waarbij alle 4 de cores gebruikt worden. Kortom, N3160 platform vind ik best leuk als goedkoop maar schattig speelgoed.
Doorgaans wel (kids met de tablet of smartphone die x264 mkv-tjes streamen). Af en toe doet de betere helft haar foto's overzetten vanaf de smartphone op de iMac (zomervakantie 8 Gib) en dan op de server, dat duurt dan wel even.Verwijderd schreef op maandag 05 september 2016 @ 13:48:
Maar je wireless systemen zullen vooral films streamen bijvoorbeeld, maar niet zo snel bulk data heen en weer gaan slepen, zoals je wel doet tussen verschillende NAS systemen die elkaar backuppen. En eventueel naar dedicated VM hosts, etc.
De ESXi bak draait alles lokaal, het handje vol vm's past op een 80 Gib SSD-tje. De download vm heeft zijn eigen storage deel dat aan een HBA hangt (passthrough). De backup server hangt aan het netwerk middels de powerline

Idd de N3160 is leuk als je een kleinere NAS in t vizier hebt, relatief goedkoop, compact qua behuizing en toch redelijk wat opslag potentie.Over Braswell N3160 nog: je hebt standaard 4x SATA, maar je hebt wel minimaal één keer Mini-PCIe, daar kan ik een 2x SATA/600 ASMedia kaartje voor gebruiken. En je kun teen Delock 10x SATA op de PCI-express x1 of x2 zetten. SuperMicro heeft 2 lanes op de PCI-express x4 slot. Andere bordjes hebben vaak maar één lane. Met twee lanes deel je 1GB/s voor 10 schijven. In de praktijk vaak prima, zeker voor gigabit. Zelfs één lane zou voor een instapserver helemaal prima zijn.
Delock 10x SATA kaartje werkt lekker onder BSD inmiddels. Gewoon AHCI dus native drivers, geen heatsink, geen fan, laag energieverbruik en features als TRIM werken gewoon, wat niet zomaar werkt met een SAS controller met STP (SATA Tunneling Protocol) onder BSD. Ook erg goedkoop per poort. Nadeel is wel dat je niet met Mini-SAS kabels werkt. Dus enorme kabelbrij.
Dus 4+2+10=16 disks mogelijk op een Mini-ITX Braswell systeem. Meer disks rechtvaardigt toch wel een duurder systeem. Dan is het geen instapserver meer.
N3160 heeft wel de beschikking over AES-NI, waardoor je dus encryptie kunt gebruiken. De J1900 die ik ook heb, kan maar met moeite 60-70MB/s stouwen met software encryptie, waarbij alle 4 de cores gebruikt worden. Kortom, N3160 platform vind ik best leuk als goedkoop maar schattig speelgoed.
Eerste poging: adres dat ik bij de RMA aanvraag heb gekregen. (ni
2de poging: Seagate koolhovenlaan 1, 1119 Schiphol-rijk (gevonden op internet..)
Iemand tips voor een 3de poging? Het terug sturen kost me al meer dan de schijf zelf, wat een drama zeg

Niet recentelijk, maar in t verleden nooit problemen gehad met t adres dat op de RMA formulieren staat.A1AD schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:56:
O mijn god, heeft er al iemand eens een RMA naar Seagate gestuurd? Mijn 2de aangetekende poging (vanuit Belgie) is weeral terug.
Eerste poging: adres dat ik bij de RMA aanvraag heb gekregen. (ni
2de poging: Seagate koolhovenlaan 1, 1119 Schiphol-rijk (gevonden op internet..)
Iemand tips voor een 3de poging? Het terug sturen kost me al meer dan de schijf zelf, wat een drama zeg![]()
http://louwrentius.com/us...-to-point-networking.html
Performance is niet optimaal maar acceptabel. Ik ben blij met 750 MB/s over NFS.
Nice! Probeer voor de grap ook eens iperf -P 4 of 10. Dat zal misschien ook nog wel iets meer performance opleveren.Q schreef op zondag 26 maart 2017 @ 00:59:
Eindelijk InfiniBand aangesloten.
http://louwrentius.com/us...-to-point-networking.html
Performance is niet optimaal maar acceptabel. Ik ben blij met 750 MB/s over NFS.
Even niets...
In deze kroeg gelden de volgende regels:
- Vertel vooral hoe je dag was, daar is een kroeg voor.
- Tips vragen mag, advies hoort erbuiten.
- We zijn in een kroeg, flamen of ruzie zoeken resulteert in verwijdering door een barman
- Lief zijn voor de modjes, die hebben ook hun rust nodig.
- Drank is gratis, op de tafel dansen niet.