Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

De CSL/OT-kroeg

Pagina: 1 2 3
Acties:

• Dadona
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 27-02 18:56
Mede-auteur:
  • FireDrunk
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 27-02 06:57

FireDrunk

Er zijn van die dingen waarvan je zegt, waar was het al die tijd? Daar komt er één bij: de CSL/OT-kroeg! :)

Voor wie is de kroeg?
  • Ziet jouw MyReact er nu net zo uit als de bovenstaande illustratie?
  • Heb je het gevoel dat je voortdurend met dezelfde mensen rondhangt in diverse topics maar dat je nergens even gezellig offtopic mag gaan? Een plek waar je even je ei kwijt kunt als je jouw m1015 eindelijk succesvol in IT mode hebt draaien, dat er weer een schijf stuk gaat, of wat dan ook.
  • Of je hebt eigenlijk een korte vraag of opmerking die dwars door de topics heen zou gaan? Je wil crossposten maar voelt dan de strenge edoch rechtvaardige moderators al in je nek hijgen. Toch blijf je zoekende naar die korte tip, maar waar moet je krijgen?
  • Of zit je er nu aan te denken om een groot topic te starten met een mooie startpost over iets dat al die tijd miste maar vraag je je af of er animo is?
Voor al die mensen, dus iedereen, is er nu de CSL/OT Kroeg!

Wat is het doel van de kroeg?
Drinken, keuvelen, ... The usual. Het belangrijkste is dat de kroeg een plek is voor tips en FYI reacties. In een kroeg krijg je tips, informatie erbuiten. Dus mocht je nu een korte vraag hebben waar je iets moet posten, waar iets ook alweer stond of even je hart luchten...dat kan ik de kroeg. Dit om in de andere topics lekker diep op een onderwerp in te kunnen gaan. Daar kun je het erover hebben hoe je jouw 18TB aan data zo energie efficiënt mogelijk kunt opslaan, of ZFS daar nu het beste voor is en of je daar nu ECC voor moet gebruiken. Of er nu eindelijk een ECC topic moet komen kun je dan weer in de kroeg bespreken.

Wat zijn de regels?
De belangrijkste is al aan bod gekomen, het is de eerste en belangrijkste. De totale lijst:
  1. Tips vragen mag, advies hoort erbuiten.
  2. We zijn in een kroeg, flamen of ruzie zoeken resulteert in verwijdering door een barman
  3. Vertel vooral hoe je dag was, daar is een kroeg voor.
  4. Lief zijn voor de mods, die komen hier ook voor hun rust.
  5. Drank is gratis, op de tafel dansen niet.
Nuttige links?
Voor informatie (deling) kun je hier terecht:Voor tips en FYI posts, juist...hieronder!

De CSL/OT kroeg !

• FireDrunk

BIER!

Even niets...

• Dadona
Het is nog net niet dat je bij naam erin staat, maar ja... De kroeg is de plek om gezamenlijk het glas te heffen voor een gevallen strijder, het te hebben over het verleden en de toekomst. Gaat het om een F1?

De CSL/OT kroeg !

• FireDrunk
Nice, nu nog een webinterface :D

Even niets...

• Dadona
Awesome, ik begin meer en meer zin te krijgen in ZoL. :)

De CSL/OT kroeg !

• FireDrunk
Het begint toch weer te jeuken om een webinterface te maken :P

Ik zit al een poos te hikken tegen het maken van een Ajenti plugin, maar een los systeem zou met zoveel mensen die kunnen scripten ook niet slecht zijn :P

Of zitten er een hoop Python programmeurs in de kroeg? :D

Even niets...

• FireDrunk
Dat is idd wat ik wilde Graphs! :D

Even niets...

• Dadona
Achter elkaar of een UPS in RAID1? En dan kritiek leveren dat het eigenlijk een RAIDZ opstelling moet zijn. Achter elkaar is zeker een poor mans optie om mogelijk tegen een blikseminslag te beschermen? Het lijkt mij alleen dat je het daar dan puur van de lengte moet hebben. Alleen als de UPS er altijd tussenzit en de server of wat dan ook permanent vanuit de accu drinkt dan heb je een kans. En dan kan aan elkaar linken misschien nog wel aardig zijn. Heb je er één waarbij de server direct aan het net hangt en de accu er op tijd in moet springen....tsja, lijkt mij dat je dan gewoon ook een lange draad in kunt zetten?

[Voor 70% gewijzigd door Dadona op 13-04-2014 20:37]

De CSL/OT kroeg !

• Dadona
Ik heb er ook nog drie. Twee stuks gaan er binnenkort mogelijk op V&A. Toch wel aardig, de schijven die toch wel redelijk werden afgemaakt destijds. Nooit in (hardware) RAID gooien. Misschien zelfs nooit RAID. En dan inderdaad dat verhaal bij jou Q. (Hoewel ik wel benieuwd ben naar de totale runtime van jouw schijven. Jouw NAS staat vrij vaak uit.)

De CSL/OT kroeg !

• Dadona
Dat kan nog ween stapje lager. FireDrunk gaf het laatst al aan dat vooral de moderne UPSen van APC toch wel een stap vooruit zijn. Zie ook deze review, waarin de waarden van verbruik dankzij mux met een EL3500 zijn gemeten.

De CSL/OT kroeg !

• Dadona
Zelf geknutseld.
De in mijn ogen meest legendarische is van Fluffy2 (EOL werkstation):

Maar hier ging het vooral om de NAS (Floppy2):

De CSL/OT kroeg !

• FireDrunk
Vliegwiel? Want je wil ook nog kunnen typen ondertussen? Of gaan we multitasken? :P

http://9gag.com/gag/ay5MMMq

[Voor 15% gewijzigd door FireDrunk op 14-04-2014 09:28]

Even niets...

• FireDrunk
Makkelijk toch, dan zijn al haar kleren ook ineens te duur...

Even niets...

• Dadona
Los van dat ik niet weet waar -Venom- en Q mee komen, maar je zet helaas wel heel erg hoog in.

De CSL/OT kroeg !

• FireDrunk

Zal ik dan maar even goed nieuws posten :D

Even niets...

• Dadona
Het is gelukt ! :) Heb je zelf van alles gedaan of heeft Biostar op een manier een handje geholpen?

De CSL/OT kroeg !

• FireDrunk
Enige wat nodig was, was de boot optie NOIOMMU (Shift + O) bij boot.

Even niets...

• FireDrunk
Krijg nu alleen de onboard NIC's nog niet aan de praar :(

Het zijn 'gewone' Realtek 8168's volgens ESXi zelf, maar de meest bekende driver daarvoor (bestaande uit een VIBje) wordt niet geladen voor die NIC.

Vast weer zo'n geneuzel met Revisies...

Het werkt al... Extra rebootje blijkbaar...

Verbruik zit nu, met 1 NIC aangesloten op 21W AC... Niet echt spectaculair natuurlijk, maar goed, veel is het ook weer niet...

[Voor 26% gewijzigd door FireDrunk op 18-04-2014 12:46]

Even niets...

• FireDrunk
OsiriS.nl schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 19:25:
[...]

Je krijgt ook echt verbinding? Lees op internet dat de realteks 8111g op esxi wel connecten maar verder niks ontvangen of versturen? :?
Ja hoor, werken prima, heb er alleen even voor de installatie een Intel Pro 1000 PT in gehad, die is er nu weer uit, en het werkt allemaal prima.

Even niets...

• FireDrunk
Zo, mijn Wireless avontuur is ook ten einde.

Mijn idee was: Maak een pfSense router met een USB / PCIe WLAN kaartje om zo lekker direct op je pfSense een virtueel AP te maken... Even zoeken in de supported devices lijst: Ralink USB schijnt het goed te doen. Twee verschillende besteld: ASUS USB-N66 (Ralink 3573 chipset) en een TP-Link stickje (weet het typenummer even niet uit mijn hoofd, maar was geloof ik een Ralink 28xx).

no-go dus...

1) pfSense draait nog op FreeBSD 8.3, die pikt die nieuwe Ralink devices al niet.
2) Ubuntu Linux icm hostapd, werkte in eerste instantie helemaal niet met de ASUS USB-N66, veel gekut met drivers, maar nooit echt een signaal uit gekregen. hostapd werkte wel prima met de andere stick (de TP-Link) maar bereik daarmee was mager.
3) Gentoo geprobeerd vanwege betere compile opties en toch wat meer controle over packages. No-go, zelfde shit, geen signaal, geen foutmeldingen.
4) FreeBSD 11-CURRENT toen maar eens geprobeerd. Daar werden de drives goed herkend! Hostapd werkt ook daar, en hoera! Zelfs met de ASUS USB-N66!! Ik zag een AP op mijn laptop!
Inloggen, DHCP, 54Mb... Whut? Config nalopen... Hmm, ziet er prima uit... Googlen: FreeBSD's hostapd does not support 802.11n... Godverdegodver.
5) Windows dan maar eens proberen, daar is het ding tenslotte voor gemaakt: AP mode werkt prima, snelheid: bagger...

Dus mensen: koop gewoon een dedicated AP en maak een losse pfSense bak...

* FireDrunk gaat dat ook doen...

Even niets...

• FireDrunk
Tuurlijk, ik ben een tweaker 8-)

Oh wacht, zo gaat het spreekwoord niet...

Even niets...

• Dadona
mux schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 14:15:
Pff, mietje. Meteen opgeven?
Was het maar zo'n feest... Halve avond en begin van de nacht op in lopen praten....

De CSL/OT kroeg !

• FireDrunk
do-release-upgrade -d geeft je de dev versie, niet de LTS. Is nogal een verschil...

Even niets...

• FireDrunk
Waarom Zeef? Kom je iets tekort? :)

Even niets...

• FireDrunk
Update.nl is toch zo'n franchiseonderneming die lokale zaakjes samen koppelt?

Even niets...

• FireDrunk
Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het zo goed schaalt. Je gaat denk ik de max van je controller raken (M1015 / Onboard AHCI).

Even niets...

• FireDrunk
Moet lukken :)

Keep us posted :)

Even niets...

• FireDrunk
RAID0 met ZFS of MDADM? :)

Even niets...

• FireDrunk
Een monthly tape betekend vooral dat de tape een maand bewaard wordt. Die maandag tape word de eerstvolgende maandag weer overschreven.

Ze bevatten zeer waarschijnlijk dezelfde data, alleen heeft de tape dus een langere retentie.

Even niets...

• FireDrunk
Roken is alleen maar cool als het om electronica gaat 8-)

Even niets...

• FireDrunk
* FireDrunk heeft geen idee over welke film het gaat... 8-)

Even niets...

• FireDrunk
1979??? |:( |:( |:( |:( 8)7 8)7 8)7

Even niets...

• FireDrunk
Die quote ken ik wel, maar film nog nooit gezien :P

"Deze video is niet beschikbaar in je land.

Het spijt ons."

[Voor 40% gewijzigd door FireDrunk op 26-04-2014 18:53]

Even niets...

• FireDrunk
Ach, voor een goede verhaallijn kijk ik tegenwoordig een serie... Dan is de verhaallijn veel langer (en vaak iets beter uigewerkt).

Ben nu bezig met Arrow, en daar vind ik het verhaal wel grappig. (los van het feit dat er in de serie wel wat slechte acteurs zitten, en het verhaal beetje... vreemd... is 8-) )

Maar goed.... iemand nog wat leuks gedaan op ZFS gebied? Ik begin het de laatste tijd een beetje beu te worden dat het allemaal zo half werk is. DXaroth is bezig met een fatsoenlijk python library voor ZFS, maar waarom zijn die dingen er nu pas zou je zeggen... ZFSonLinux is er ook al weer een aantal jaar :)

Even niets...

• FireDrunk
Oeeeeh...

[heavy breathing]

On another note:

Is er hier iemand met een B85 bord? Geen Biostar B85N, maar bijvoorkeur een iets beter merk als Intel of ASUS?

Ik ben op zoek naar iemand die de ACPI informatie even kan dumpen.

[Voor 76% gewijzigd door FireDrunk op 30-04-2014 15:50]

Even niets...

• FireDrunk
CiPHER schreef op woensdag 30 april 2014 @ 16:17:
ASRock B85M-ITX bord heb ik. Mini-ITX. Heb je iets nodig?
Het valt te proberen, ik zal binnenkort wel ff een handleiding posten.

Even niets...

• FireDrunk
Drop je wel alle fs caches? Anders is het geen goede test denk ik...

Even niets...

• FireDrunk
@Q en Mux, een URE != een Bad Sector.

Een Bad Sector is een PERMANENT kapotte sector...

Een URE kan ook gewoon een mislukte read zijn, waar er ook nog eens niet genoeg ECC data gelezen is om de fout te herstellen.

Veel voorkomende reden: Een zonnevlam ofzo? Electromagnetische straling? Who cares... iig, een schijf maakt gewoon wel eens fouten, zonder dat er fysiek iets kapot is.

Een URE rate van 10 tot de 14e wil niet zeggen dat er elke 2TB gelezen een sector stuk gaat... Dat zou wel hard gaan :S

@Q
Wat Mux bedoeld is: eens in 10 tot de 14e wil niet zeggen, na 10 tot de 14e bytes... Het is ERGENS tussen die waardes 1 keer.

Maar het kan ook zomaar 2 keer zijn in 10 tot de 14e bytes... Het gaat om het gemiddelde...
Je kan geen gemiddelde trekken met maar 1 fout. Je moet minimaal een aantal meetpunten hebben om een goed en betrouwbaar gemiddelde uit te rekenen.

Wat mux zegt klopt exact, zorg er voor dat je op al je schijven 2 fouten hebt gezien, dan kan je een (redelijk) betrouwbaar gemiddelde uitrekenen.

[Voor 33% gewijzigd door FireDrunk op 01-05-2014 09:26]

Even niets...

• FireDrunk
Je zou haast een standaard test script willen maken, wat onafhankelijk van het aantal disks / filesystem test en dat hier posten.

Als we allemaal gaan testen, gaat het een stuk sneller, en haal je weer wat onzekere factoren uit de test (hardware gerelateerde fouten)

Even niets...

• FireDrunk
Uh, je doet nu een hele grove aanname, en dat is dat de schijf de URE zelf detecteert...

Dat is niet altijd het geval...?

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
Zijn er nog meer mensen die (alweer) ZFS Mountall problemen hebben met ZFSonLinux icm Ubuntu?

Ik word er (weer) knettergek van....

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
Heb het uiteindelijk op kunnen lossen.. Geen idee wat nou precies het probleem is, maar de Mountall van Ubuntu laad soms eerder (of te snel) voordat ZFS helemaal klaar is.

Dit zorgt er dus voor dat je pools ongemount blijven na boot... Lekker handig.

https://github.com/zfsonl...l-FAQ-and-troubleshooting

Het is nogal een bekend probleem.

Heb het wel werkend gekregen, met het devicewait scriptje, en een keer de zpool.cache file weggooien, en de pool opnieuw importeren.

Rare is, ik had dit probleem voorheen met mijn M1015, en daar kon ik het begrijpen, maar sinds gister heb ik gewoon de schijven onboard, en daar zou je dit probleem niet verwachten...

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dadona
Misschien is dit interessant om in een apart topic te bespreken om het eens goed uit te werken? :)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
Nee!, plannen op bierviltjes!!!

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dadona
Daar staan de beste ideeën op, is dit er zo één dan? Het hangt er een beetje vanaf of je het idee echt wil doorzetten. Voor als je het iets serieuzer wil hebben dan is het misschien handig om het buiten de kroeg uiteen te zetten.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dadona
Het ging mij er eigenlijk om of Q het nu eens echt een keer goed uit wil zoeken. En dat lijkt mij dan echt iets om in een apart topic te bespreken.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
Zijn er al mensen hier die al met BTRFS gespeeld hebben? Ik lees dat bcache icm BTRFS een leuk alternatief zou moeten zijn voor ZFS icm ZIL/L2ARC.

bcache is misschien niet zo goed als ZIL en L2ARC als het gaat om checksumming, maar het mist toch wel een flink aantal nadelen die ZFS wel heeft.

Zo kan je 1 device makkelijk gebruiken voor zowel Read als voor Write caching.
Zo kan je 1 device gebruiken voor een oneindig aantal fysieke drives (meerdere pools dus ook).
Het cache blijft werken na een reboot :+

Ga binnenkort maar eens kijken met 2*2.5" 320GB Schijfjes icm BTRFS mirror en 4*80GB Intel SSD's als cache.

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
De engine is wel af, alleen de checksum -> parity validatie niet. Dus bij het tegenkomen van bad blocks gebeurd er nog niet hetzelfde als bij ZFS voor zover ik begrepen heb.

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
Btrfs is not currently stable with bcache (Feb 2014) - this is a known bug and being worked on, but for the moment I'd strongly advise against this use.
:'(

Even niets...

• FireDrunk
@Extera, welke switch heb je?

Even niets...

• FireDrunk
Power Consumption: 200W -O- -O- -O-

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
Danku!
* FireDrunk trekt een pilsje open!

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
Dat ligt er aan, het is een samenspel.

4K stripesize over 32 disks is niet handig. (voor sequentiële transfers)
16MB stripesize of 2 disks is ook niet handig (voor IOPS).

Je wil dat er per disk nog een substantiële hoeveelheid weggeschreven word dat het ongeveer als een sequentiële write gezien kan worden.

Dan praat je dus over > 256K ofzo.
Dus bij 8 schijven is een stripe size van 2 of 4MB prima.

Heb je een array van 32 schijven is 16MB waarschijnlijk beter, maar ga je echt puur op IOPS, zou ik proberen te zorgen dat de schijven 'maar' 4K weg hoeven te schrijven. Dat is vaak het hoogste punt qua IOPS.

Dus bij 8 Schijven een stripesize van 32K. Maar daar zullen inderdaad je sequentiële transfers onder lijden.

Waarom denk je dat ZFS met variabele stripesizes werkt :+

[Voor 29% gewijzigd door FireDrunk op 12-05-2014 13:29]

Even niets...

• FireDrunk
Vaak moet dat met speciale beugels van HP en heb je nog speciale kabel kits nodig ook... Voor veel schijven zijn het vaak niet de meest gebruikersvriendelijke producten... 8-)

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
Ik loop al tijden rond met het idee om mijn ESXi cluster te voorzien van een upgrade. Ik merk dat mijn G1820's het toch niet zo leuk vinden om druk belast te worden, en omdat ik eigenlijk naar ITX, een iets zwaardere CPU en 16GB geheugen per node wil (4 nodes ipv 2 nodes dus) dacht ik:

Waarom geen cluster in a box?

Het idee:

Stapel 4 ITX bordjes op elkaar met spacers (of met hele kleine behuizingen) en geef ze allemaal een simpele PicoPSU. Daarnaast kunnen ze de 19v aansluiting delen (misschien per 2 stuks), en kan ik een relais tussen de 19v aansluiting zetten welke ik weer koppel aan een rPi om een soort Managed PDU te creëren.

Maar ja, dan moet er natuurlijk wel een behuizing gemaakt worden :S

Iemand ideeën hoe ik dit slim kan aanpakken? Ik heb al wel quad Thin-ITX chassis gezien, die zijn heel gaaf, maar Thin-ITX is geen optie vanwege 2 redenen: ik wil minimaal 2 NIC's, en dat is gewoon te duur met Thin-ITX (Enige optie: ASUS Q87T ala 115,-), en ik zou dan nieuw RAM (SO-DIMM's) moeten kopen (ik heb al 8*8GB DDR3 1600Mhz geheugen liggen).

Vandaar dat het regulier ITX moet zijn (Biostar B85N HiFi 3D FTW! :+ )

Het idee voor nu is om deze te gebruiken:
http://www.ebay.com/itm/2...ain_0&hash=item3cdf1685e8

En gewoon de bordjes op elkaar te schroeven, en zelf een behuizing te maken...
Meer tweakerpunten, maar toch nog best wat werk :P

Hardware waar het mee moet werken:
#ProductPrijsSubtotaal
4Intel Core i3 4130 Boxed€ 94,99€ 379,96
4Biostar Hi-Fi B85N 3D Ver. 5.x€ 66,76€ 267,04
4Kingston DataTraveler Micro USB 2.0 8GB Zwart€ 4,02€ 16,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 663,08

[Voor 46% gewijzigd door FireDrunk op 19-05-2014 12:47]

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
Zoiets ja, maar dan wel *iets* netter 8-)

Dit is ook leuk en een optie:
http://www.ebay.com/itm/1...Cases&hash=item19ed637159

of dit:

[Voor 90% gewijzigd door FireDrunk op 19-05-2014 13:33]

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dadona
Dat laatste zou ik niet doen. Dan moet je er tijd in steken om het netjes te houden. Het stapelen van ITX bordjes is wel zo simpel. Gooi er twee simpele ventilatoren voor, geschikte heatsink met goede gaten voor een bries haaks op het bord en doodsimpel doosje eromheen (paar rechte plankjes). Done. :)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
[alu-hoedje-modus]Straling?[/alu-hoedje-modus]

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
Ga je me nou echt vertellen dat jij bang bent voor straling?

* FireDrunk ziet foto's voor zich waar DQ77KB bordjes op een bureau lagen :+

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dadona
Je hebt het dan over storing naar draadloze verbindingen. Maar hebben de machines zelf ook last van elkaar? Bijvoorbeeld storing naar geheugenmodules?

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
Oefenen voor de praktijk. vCenter, vSan, vcenter operations manager, vmware horizon view, orchestrator.

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
Ik zei het op de chat nog tegen Dadona:

"Liever 10 jaar korter leven met alle lol van electronica, dan moeilijk doen :P"

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
@Q, is jouw advies voor de SuperMicro X9SCM-F niet toe aan een update? :+

Even niets...

• FireDrunk
@Q, ik doelde meer op de nieuwe X10 serie :)

Even niets...

• FireDrunk
Heeft er maar 8 inderdaad als je de handleiding bekijkt.

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
[lal-modus]
JJJJJJJJJJJALLLLLLLLLAAAAAAAAAAAAAAA LA LAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

LA LA LA LA LA LA LAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
[/lal-modus]

* FireDrunk gaat binnenkort een nieuw ESXi cluster bouwen! :D

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dadona
Q schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 17:25:
Het is hier zo rustig, volgens mij raakt de kroeg zo zijn tap vergunning kwijt.
Er worden momenteel veel wensenlijstjes ingevuld. Zo meteen komen hopelijk meer van bovenstaande berichten dat systemen binnenkomen.
Nog heel even en ik kom ook iets laten zien waar ik erg blij mee ben. Iets waar ik behalve voor het idee de credits niet kan en wil opeisen, die gaan naar mux. :) Voor nu nog even een teaser. Maar er komen foto's. :)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
De laatste restjes 'oude' meuk zijn zojuist verkocht! Dat maakt plek (financieel en fysiek) voor een nieuw cluster!

Momenteel op mijn wenslijst:

#ProductPrijsSubtotaal
4Intel Core i3 4130 Boxed€ 94,50€ 378,-
4Biostar Hi-Fi B85N 3D Ver. 5.x€ 67,22€ 268,88
4Silverstone Milo ML05B€ 41,50€ 166,-
4Kingston DataTraveler Micro USB 2.0 8GB Zwart€ 4,01€ 16,04
4be quiet! SFX Power 2 300W€ 45,10€ 180,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.009,32

Toch dik 1000,- voor een mooi ESXi cluster.

*) Geheugen heb ik al
*) Kast is eigenlijk gekozen omdat ik stapelbaar en klein wilde, deze is goed betaalbaar, en heeft nog ruimte voor 2.5" schijfjes in de toekomst.
*) Biostar's vanwege de dual NIC + ITX combinatie
*) i3's omdat de G1610's die ik nu heb bij een aantal VM's toch echt beginnen te zweten.
*) 4 machines omdat ik 'ooit' nog eens aan vSan wil beginnen (vandaar ook een kast met plaats voor meerdere 2.5" schijfjes.

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
Ook goeiemorgen :) Beetje positieve insteek mag ook wel :)

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
Wie houdt jullie tegen? Begin een goede discussie!
Ik zie nog graag iemand die bijvoorbeeld een simpele IOPS meter bouwt ofzo voor Linux die opsplitst per protocol :)

Technisch genoeg?

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
Wat zouden jullie van mij willen zien dan? Ik heb al een blog :P
Verder zijn de plannen van mijn nieuwe ESXi cluster wel afgerond, maar moet ik nog even wachten tot wat extra geld :)

Ik heb in principe geld genoeg om het te kopen, maar heb met mezelf afgesproken dat ik specifiek spaar voor zulk soort grote uitgaves :)

PS: Ik hoop mensen te vinden voor een ZFS webinterface gebaseerd op Python (Specifiek voor ZFSonLinux, maar zou eigenlijk OS independant moeten zijn).

[Voor 19% gewijzigd door FireDrunk op 02-06-2014 15:16]

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dadona
Q, het gros van de storage oplossingen is nu eenmaal simpel. Ook omdat je hiermee minder ellende opzoekt. Een simpele NAS is niet schokkend en mogelijk niet de meest sexy oplossing, maar wel voorspelbaar. Een tiered storage implementatie heeft nog altijd mijn interesse, maar om dat goed uit te voeren... Dat staat even los van dat het momenteel wel even bol staat van de wensenlijstjes.

En ja, mijn projectje schitterend nog even door afwezigheid. Het ging de afgelopen dagen niet goed en de zaak ligt nu ook echt even op de gat. Iets met ellende opzoeken... En succesvol gevonden. :+

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
Hmm, misschien een goed idee om mijn interface ZFS/BTRFS onafhankelijk te maken... Aan de andere kant... Dat is misschien ook wel lastig :)

@Q, ik suggereerde trouwens helemaal niet dat jij aan mijn project mee moest doen hoor, alleen dat je zelf een leuke discussie hier kon starten :)

Over BTRFS gesproken, heeft iemand de laatste nieuwtjes daarover scherp?

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
:Y

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
Wat ik eerlijk gezegd ook wel jammer vind van BTRFS is dat ze geen block devices ondersteunen (zoals een ZVOL bij ZFS).

Dat is voor iSCSI wel een gemis... Je moet zelf met files aan de slag, en als je specifieke instellingen wil per file moet je rare capriolen uit gaan halen...

Dat is bij ZFS nog een stuk beter geregeld...

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
Wat niet is, kan nog komen!

https://btrfs.wiki.kernel.org/index.php/Roadmap

RAID5/6 staat wel bovenaan het lijstje... Ik zie in de bugtracker dat er ook erg veel mee gespeeld word, maar het is nog (lang) niet stabiel...

[Voor 78% gewijzigd door FireDrunk op 03-06-2014 09:20]

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
Een feature die ik ook wel ernstig fijn zou vinden aan BTRFS: POSIX ACL's...
ZFS doet alleen NFSv4 ACL's, en die zijn ernstig incompatible in veel gevalen... (Vooral icm Samba).

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dadona
Oké Q... Ik denk dat er een aantal interessante builds in de planning komen te liggen. Dankzij Crucial met de MX100. :)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
:Y

Die is zeker leuk! Even de benchmarks afwachten, maar hij heeft enorm veel potentie!

On other news:

Mockup / Build log 1 :)

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
De volgende upgrade na mijn esxi cluster is een ssd only array voor de VMs... De nieuwe MX serie is een goede kanshebber... Cheap, snel (genoeg), en (waarschijnlijk) betrouwbaar.

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
Bcache en nog heel wat meer.

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
Pfff, de eerste technology-preview-alpha staat in Github (https://github.com/django-zfs/django-zfs).

Nu nog een manier vinden om op een fatsoenlijke manier partities uit te lezen met Python...

Reparted -> vage assertion fouten onder Ubuntu, maar werkt onder Debian
pyudev -> rare codestructuur en kan volgens mij geen directe partitieinformatie uitlezen, en eigenlijk te groot voor het doel.
sgdisk -> niet echt Python vriendelijk omdat het een commandline utility is.

Iemand nog suggesties voor partitiebeheer in Python? :+

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
Dat plan ligt al klaar. Dat gaat via Celery (een soort Task/Worker systeem voor Python).

Je start de reguliere app onder een simpel account, en start een Celery worker onder root.
Daarna kan je vanuit de reguliere app tasks opvragen bij de worker, welke gevraagd specifieke functies uit de applicatie voor je aanroept.

Even niets...

• FireDrunk
En al helemaal niet als je Compressie ofzo aan zou zetten, dan wint ZFS al je tests :)

Even niets...

• FireDrunk
Als je genoeg ram hebt, gebruik een ram disk en vul die met /dev/random

[Voor 26% gewijzigd door FireDrunk op 07-06-2014 21:11]

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
https://ri-vier.eu/rivier...3a-p-329.html?cPath=1_3_6

16 schijven, en volgens mij 12CM fans... Ze hebben daar ook een heel aantal kasten met meer schijven, maar die zijn bijna allemaal met 8CM fans.

Als je goede 8CM fans koopt, zou het geheel ook stil moeten zijn, dus ik zie het probleem niet zo.

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
Jankende fans is 9999/10000 keer 40MM fans van 1U kasten. Grotere fans maken bijna nooit een echt jankend geluid. Ze kunnen zeker ook hard blazen, en kabaal maken, maar die standaard HP taferelen zul je niet zo snel tegenkomen bij 80MM fans.

Koop 4 80MM Noctua's en je zal een lange tijd lol hebben van een stille behuizing...

Even niets...

• Dadona
Goed, het heeft even geduurd maar, daar issie!
The road to success is always under construction.
Arnold Palmer
Het teruglopen van het energiegebruik van computers en het oplopen van het vermogen van mooiere voedingen maakt dat er een steeds grotere kloof. Een mooie voeding kun je hier zien als een voeding met een beetje passend vermogen, passief gekoelde voeding, een voeding met een hoge efficiëntie, een voeding met hoge kwaliteit componenten en/of een voeding die modulair is. Zeker de combinatie maakt dat je al snel in het 400W segment terecht komt. Het alternatief, een PicoPSU, is leuk, maar met wat meer schijven al snel ook niet meer interessant. Nog los van dat de bouwkwaliteit toch minder is.
Even voor de beeldvorming. Een veel gebruikte optie is de pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt . Nog altijd niet modulair. Kwalitatief zit de pricewatch: Seasonic G-Serie 450Watt dan wat beter. Modulair, betere componenten. Maar ja, hoger vermogen en een hogere prijs.

Nu is deze trent niet iets van het laatste jaar. Maar eindelijk is het zover dat ik er wat aan kon doen. Met veel hulp van mux. Al jaren liep ik met het idee om dan maar meerdere computers op één voeding te draaien. En om meerdere redenen was dat toch problematisch/onhandig. Maar eindelijk was het moment daar! En de kandidaat was mijn server met gevirtualiseerde nas (vt-d, esxi, zfs, ecc, ..).

Zo zien jullie computers er toch ook uit??

Het hele verhaal achter de combinatie en de uiteindelijke splitsing laat ik achterwege. Maar voor nu volstaat dat ik te maken heb met een Xeon 1220 (voor de server) en vijftal 3.5" schijven (voor de nas). Beide kanten van het verhaal zijn eigenlijk niet handig voor op een PicoPSU. Ze zorgen voor een te hoog piekvermogen. Maar tel het bij elkaar op en een normale (als in niet Qtec achtige voeding) vraagt zich af wie daar kriebelt...
Nu is de weg naar succes er één met wat hobbeltjes. De bovenstaande foto ziet er iets anders uit, dan de foto een kleine twee weken geleden. Er waren wat problemen, bij het inschakelen van de server viel de nas uit. Daar bleken een aantal redenen voor te zijn, maar sinds gisteravond zijn die verholpen. Nu kunnen de nas en de server onafhankelijk van elkaar in en uitgeschakeld worden. *O*

Goed, de details.

Allereerst was vast al opgevallen dat er daadwerkelijk twee computers in één behuizing zitten. Met wat kleine 3d printsels van mux, wat gaatjes en helaas ook de soms wat angstaanjagende geluiden is het ITX bord nu in de kast gemonteerd. Het ITX bord is de nas.
Om het netwerk op een veilige manier te kunnen gebruiken (als in, een ongelukje met een netwerkkabel trekt niet meteen het moederbord van de plek, maakt een short met andere ellende tot gevolg) is er een bracket gemaakt met twee netwerkkabels. Die kabels gaan intern naar de nas. Aan de achterkant van de behuizing kan ik nu gewoon op een 'normale', relatief veilige manier mijn netwerkkabels aansluiten.
Maar het ware meesterwerk ligt rechts. De switch. Vanaf de voeding komen een ATX en een P4 kabel en die gaan links in de switch. Ernaast zitten de ATX connectoren en (erachter) de P4 connectoren voor de NAS en server. Verder zittern er nog wat debugging tools bij. Tools die erg nuttig bleken voor het erm... debuggen.
Het grootste probleem was nog wel dat, hoewel de voeding qua piekvermogen het allemaal makkelijk aankan, de 12V lijn net iets teveel inzakt als de server erbij komt. Andersom is het geen punt. Om die reden zitten er bij de P4 connector op de NAS, op de 12V lijn, twee condensatoren die net genoeg zijn om de 12V dip op te vangen. De NAS blijft nu wel aan bij inschakeling van de server. *O*

Goed, nu is dit nog niet helemaal het einde van het verhaal. Zoals te zien is, is kabel management nog echt een drama. Dat heeft ermee te maken dat ik ga proberen om de voeding te vervangen. Onderin ligt een Seasonic X-560. Het alternatief is al enige tijd in huis, de Seasonic Platinum 400W. :) Helaas gaat dat vandaag niet meer gebeuren. En of het werkt, tja, dat is de vraag.

De CSL/OT kroeg !

• Dadona
Momenteel heb ik nog geen metingen kunnen verrichten, de energie meter moet even een week opname maken van iets anders.

Daar komt bij dat ik vanaf een all-in-one (server met gevirtualiseerde nas) oplossing kom. Ik ga naar twee systemen, waarbij ik voorkom dat ik een 'extra' voeding in moet zetten. Voor mij is dan in dit geval het doel om zo dicht bij de all-in-one oplossing kom qua verbruik of er iets onder. Daarvoor moet je nog weten dat in die all-in-one ook een m1015 zat. De controller gaf ik door aan de gevirtualiseerde nas. Nu hoop ik tegen minimaal extra verbruik de m1015 te vervangen door de nas en hierbij de nas op Ubuntu te zetten. Later volgt de laatste stap waarbij ook de server naar Ubuntu gaat met KVM. Vanaf dat moment zou ik qua verbruik mogelijk iets onder de all-in-one kunnen zitten.

Nu snap ik wel je vraag. Maar in plaats van wat ik ermee zou bereiken kun je het eigenlijk zelf gewoon nagaan. Wat je met deze actie totaal voorkomt is de inefficiëntie van één van de twee voedingen. En daarnaast breng je de efficiëntie van de andere voeding, door een hogere belasting, naar alle waarschijnlijkheid omhoog.
Stel bijvoorbeeld dat twee computers elk 20W DC gebruiken. Met een voeding die op dat moment 80% efficiënt is zie je een verbruik van 25W AC per computer. Gooi je de twee computers aan één voeding dan voorkom je inefficiëntie van één voeding (5W winst daar). En daarnaast zal de 'andere' voeding een hogere belasting krijgen (40W DC). Met die belasting zal naar alle waarschijnlijkheid al iets efficiënter zijn.
De slagen om de arm hebben ermee te maken dat de belasting van de voeding niet op grofweg meer dan 50% uitkomt. Anders zul je met menig voeding een lagere efficiëntie krijgen. Dan krijg je dus een inefficiëntere voeding, maar nog altijd spaar je de inefficientie van de tweede uit.

Nu is de hele actie ingegeven door het feit dat menig computer (vooral storage servers) juist een overdreven lompe voeding hebben. Ik zie veelal waarden van rond de 20W idle. Gooi er een lading aan schijven bij en we zitten nog altijd op 50-60W. Kijk je naar de ATX voedingen, dan zie je dat het start rond de 300W. Dus je zit nog altijd op slechts 33-40% belasting zit als je twee van die monsters hebt (wat al niet echt waarschijnlijk is). Kijk je naar de curve dan zie je dus dat door combinatie van die twee systemen op één voeding je de efficiëntie van die voeding omhoog brengt en daarnaast spaar je de inefficiëntie van de tweede uit (nog los van aanschaf).

Tot slot. Nee dit is niet hele, totale verhaal. Er zullen ook nog verliezen zitten door extra kabels enz. Maar dat zijn niet de schokkende waarden. Misschien dat de winst in efficiëntie wegvalt. Maar je blijft de inefficiëntie van de andere voeding voorkomen.

[Voor 9% gewijzigd door Dadona op 14-06-2014 11:14]

De CSL/OT kroeg !

• FireDrunk
En (misschien wel) het grootste voordeel, je hoeft geen tweede dure 80 Plus Gold voeding te kopen :)

Even niets...

• Dadona
Wie zegt dat de switch met kabels goedkoop was? Ik heb geen ribben meer over. :+

De CSL/OT kroeg !

• Dadona
Oh zeker. Als ik het puur naar de meeste economische beslissing had moeten gaan dan had ik gewoon mijn oude bakje moeten behouden. Niet moeten gaan klooien met het opzoeken, uitzoeken en samenstellen van efficiënte opstellingen. En ik had al helemaal niet ook nog eens zoveel uur moeten steken in het tunen en bespreken. Maar hopelijk komt er uit dit project ook iets moois waar anderen wat aan hebben. Maar het is nog vroeg.

De eerste waarden zijn daar: 30W idle met alleen de nas aan en de schijven in spindown (enkel een Crucial m4 nog) met de server uit. De server heeft wel ipmi aanstaan, dus daar komt ook nog een paar Watt aan meerverbruik vandaan. Als de (4x4TB WD Red en 1x3TB WD Red) schijven aanstaan dan zit dat ergens rond de 47.xW in idle. De taak is nu om de Xeon erbij te krijgen voor iets van 20W idle en dan zit ik ongeveer op het niveau van de all-in-one setup.

De CSL/OT kroeg !

• FireDrunk
Extera schreef op maandag 16 juni 2014 @ 00:40:
Leuk project Dadona!
Heb je die switch ergens aangeschaft of zelf gemaakt? (Ziet er pro uit). Ben benieuwd naar de details!
Is gemaakt door onze zuinigheidsfreak :+

On another note:

2 van mijn 4*4TB Seagate HDD.15 schijven geven Current Pending Sectors... Nou was ik daar eerst niet zo bang voor omdat het er maar 1 op de ene en 8 op de andere waren (en ik toch ZFS draai :) ). Toen ik het voor het eerst zag, heb ik gelijk een scrub gedraait, en die vond niets.

Recentelijk is op de ene schijf het aantal CPS van 1 naar 4 gegaan. Weer een scrub gedraaid, en er is 72K data gerepareerd. Allemaal prima, nog niets aan de hand zou je zeggen, maar: De CPS blijven pending, en gaan niet naar Reallocated...

Afgelopen weekend zag ik dat het aantal CPS naar 8 op beide schijven is gegaan... Nou dacht ik eerst dat de CPS misschien in lege ruimte zouden zitten, en dat daarom een scrub niet zou helpen om deze naar Reallocated Sectors te krijgen, dus daarom heb ik door middel van een nieuw ZFS Filesystem en daar met DD een file van 1.7T geschreven zodat de pool 100% vol zat.

Daarna nog een scrub gedraait en de file weer verwijderd. Dit leverde nog steeds geen Reallocated sectors op...

Iemand een idee? Omdat het 2 van de 4 schijven zijn in RAIDZ1 kan ik niet beide schijven tegelijk opsturen.

Beste actie nu is natuurlijk, koop twee nieuwe schijven, doe een ZFS replace, en stuur de oude op.

Maar ja, twee schijven kopen is ook weer 200-250 euro ;)

[Voor 69% gewijzigd door FireDrunk op 16-06-2014 09:06]

Even niets...

• FireDrunk
De aangesloten machines moeten onafhankelijk van elkaar kunnen blijven werken. Dat is nou juist de grap, er is geen master of slave, de 'child' poorten zijn gelijkwaardig.

Even niets...

• FireDrunk
Hoe zorg je er voor dat 1 van de twee daadwerkelijk geen voeding meer krijgt als de andere PC nog aan staat?

Normaal gesproken zit er een 'schakeldraad' in de ATX stekker... Het moederbord zet dit draad op 1 om aan te geven dat het stroom nodig heeft. Hierdoor gaat de voeding aan en word de P4 stekker van stroom voorzien.

Als 1 van de twee pc's aan staat, en dit schakeldraad aan zet, zou dat betekenen dat de andere P4 stekker ook ineens gevoed word...

Niet echt handig :)

Even niets...

• FireDrunk
Mijn test case is dan ook een ESXi cluster waar 4 machines gevoed worden door 1 360 / 450W voeding (ben er nog niet uit welke) door 3 bordjes te gebruiken.

In theorie zit je met 4 losse bordjes aan 4*~70% efficiëntie, waar je op ~88% efficiëntie zit als je ze samen op 1 voeding hangt.

Tel uit je winst :)

Even niets...

• FireDrunk
Probleem is meer dat je dan een hoog vermogen door lange kabels moet stoppen... Vooral de P4 kabel vind dat niet leuk op hoge vermogens.

Even niets...

• FireDrunk
Word nog wel een uitdaging om een ATX voeding op een plank te monteren samen met die bordjes en netjes de kabels de kast in te laten lopen... 8-)

Even niets...

• FireDrunk
Zo'n stekker moet officieel een hoop kunnen hebben...

Uit de ATX spec:
18 AWG is suggested for all wires except for the +3.3 V sense return wire, pin 13 (22 AWG).
For 300 W configurations, 16 AWG is recommended for all +12 VDC, +5 VDC, +3.3 VDC, and
COM.
Dat betekend dus een maximale load van 300W door de stekker... Best een hoop :+

Het cluster gaat bestaan uit 4 i3-4430's op Biostar ITX bordjes.
Idle load al iets van 15-20W DC zijn, dus ik verwacht dat ik met 4 van die bordjes op 60-80W zit DC.
Dat maakt iets van 90-100W AC voor 4 systemen :)

[Voor 23% gewijzigd door FireDrunk op 16-06-2014 20:25]

Even niets...

• FireDrunk
Nah. 4 systemen is genoeg ;)

On another note:

Wat denken mensen van SSHD's (Harddisks met een ingebouwde SSD) als ZFS pool voor VM's?
Zou dat werken of denkt men juist van niet? (omdat er veel CoW gebeurt, zou je denken dat er misschien nutteloze data in de cache beland, en de algoritmen van de SSD op de verkeerde manier data cachen die helemaal niet gecached hoeft te worden...

Wat denken jullie? 10 * 500GB SSHD's (met 8GB cache) of 4 * Crucial MX100 256GB?

Even niets...

Pagina: 1 2 3

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True