Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

De CSL/OT-kroeg

Pagina: 1
Acties:

• Dadona
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 27-02 18:56
Mede-auteur:
  • FireDrunk
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 27-02 06:57

FireDrunk

Er zijn van die dingen waarvan je zegt, waar was het al die tijd? Daar komt er één bij: de CSL/OT-kroeg! :)

Voor wie is de kroeg?
  • Ziet jouw MyReact er nu net zo uit als de bovenstaande illustratie?
  • Heb je het gevoel dat je voortdurend met dezelfde mensen rondhangt in diverse topics maar dat je nergens even gezellig offtopic mag gaan? Een plek waar je even je ei kwijt kunt als je jouw m1015 eindelijk succesvol in IT mode hebt draaien, dat er weer een schijf stuk gaat, of wat dan ook.
  • Of je hebt eigenlijk een korte vraag of opmerking die dwars door de topics heen zou gaan? Je wil crossposten maar voelt dan de strenge edoch rechtvaardige moderators al in je nek hijgen. Toch blijf je zoekende naar die korte tip, maar waar moet je krijgen?
  • Of zit je er nu aan te denken om een groot topic te starten met een mooie startpost over iets dat al die tijd miste maar vraag je je af of er animo is?
Voor al die mensen, dus iedereen, is er nu de CSL/OT Kroeg!

Wat is het doel van de kroeg?
Drinken, keuvelen, ... The usual. Het belangrijkste is dat de kroeg een plek is voor tips en FYI reacties. In een kroeg krijg je tips, informatie erbuiten. Dus mocht je nu een korte vraag hebben waar je iets moet posten, waar iets ook alweer stond of even je hart luchten...dat kan ik de kroeg. Dit om in de andere topics lekker diep op een onderwerp in te kunnen gaan. Daar kun je het erover hebben hoe je jouw 18TB aan data zo energie efficiënt mogelijk kunt opslaan, of ZFS daar nu het beste voor is en of je daar nu ECC voor moet gebruiken. Of er nu eindelijk een ECC topic moet komen kun je dan weer in de kroeg bespreken.

Wat zijn de regels?
De belangrijkste is al aan bod gekomen, het is de eerste en belangrijkste. De totale lijst:
  1. Tips vragen mag, advies hoort erbuiten.
  2. We zijn in een kroeg, flamen of ruzie zoeken resulteert in verwijdering door een barman
  3. Vertel vooral hoe je dag was, daar is een kroeg voor.
  4. Lief zijn voor de mods, die komen hier ook voor hun rust.
  5. Drank is gratis, op de tafel dansen niet.
Nuttige links?
Voor informatie (deling) kun je hier terecht:Voor tips en FYI posts, juist...hieronder!

De CSL/OT kroeg !

• FireDrunk

BIER!

Even niets...

• HyperBart
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 17:32

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Mja, voila, die heb ik dus ook, een 550 GI en die zijn idd volgens wat ik van FD hoorde niet echt efficient, is ook een ouder modelletje, maar als ik het goed had heeft hij ook een Back-UPS van de recentere generatie en die is weer heel wat efficienter.

Anyway, sinds gisteren hangen al mijn servertjes en de NAS netjes op UPS want via wat kabelrestjes van de elektriciteitsfirma bij een klant heb ik zo twee exemplaartjes in elkaar geknutseld.

Daar hangt dan nu een geschakelde stekkerdoos op met quasi dezelfde aantal outlets als de UPS. Netjes en proper.

En het andere kabeltje zit in mijn rugzak, wel zo fijn als je ooit naar een datacenter gestuurd wordt en je moet daar god mag weten wat van prik voorzien.

Vandaag even niets

• Dadona
Zelf geknutseld.
De in mijn ogen meest legendarische is van Fluffy2 (EOL werkstation):

Maar hier ging het vooral om de NAS (Floppy2):

De CSL/OT kroeg !

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 28-02 13:06

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

* D4NG3R trakteert vandaag!

Proost!

• Lemming
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19-09-2017

Het wordt tijd voor de opvolger van SATA-III :+

BURP.

• FireDrunk

Zal ik dan maar even goed nieuws posten :D

Even niets...

• Q
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 00:38

Q

Au Contraire, mon capitaine!

Stel je voor dat dit op de tafel danst.

Het is niet zozeer de kosten van de tafel denk ik, als wel de mensen die na afloop door
slachtoffer hulp en vele sessies met psychiaters weer op de been geholpen moeten worden.

[Voor 6% gewijzigd door Q op 22-04-2014 21:26]

Blog (solar powered) | 71TB NAS |

• Pantagruel
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 24-02 11:54

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

mux schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 13:03:
Het is jammer dat het zo stinkt en ongezond is, anders zou het best cool zijn af en toe.

Wel choco fantasie natuurlijk ;)

[Voor 3% gewijzigd door Pantagruel op 25-04-2014 15:28]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• Q

Q

Tja, als je gaat roken, doe het dan goed ;)

(Wagner er zelf bij denken)

• Extera
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 27-02 13:09
/me Extera komt ook de kroeg in

Nieuw speelgoed, altijd leuk!

Als de boel in elkaar zit zal ik hem eens posten in het show-off topic met meer info :P

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Extera
beetje brakke foto, maar m'n rack krijgt vorm :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Venom-
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 20:09
Nou eindelijk de nieuwe server klaar,

nu alles overzetten van de oude naar de nieuwe..... ongeveer 30tb 8)7 8)7 geduld is een schone zaak zullen we maar zeggen :9 :9
Daarna eens even netjes inbouwen boven de andere 2 moet als het goed is net passen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
Zoiets ja, maar dan wel *iets* netter 8-)

Dit is ook leuk en een optie:
http://www.ebay.com/itm/1...Cases&hash=item19ed637159

of dit:

[Voor 90% gewijzigd door FireDrunk op 19-05-2014 13:33]

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
:Y

Die is zeker leuk! Even de benchmarks afwachten, maar hij heeft enorm veel potentie!

On other news:

Mockup / Build log 1 :)

Even niets...

• Dadona
Goed, het heeft even geduurd maar, daar issie!
The road to success is always under construction.
Arnold Palmer
Het teruglopen van het energiegebruik van computers en het oplopen van het vermogen van mooiere voedingen maakt dat er een steeds grotere kloof. Een mooie voeding kun je hier zien als een voeding met een beetje passend vermogen, passief gekoelde voeding, een voeding met een hoge efficiëntie, een voeding met hoge kwaliteit componenten en/of een voeding die modulair is. Zeker de combinatie maakt dat je al snel in het 400W segment terecht komt. Het alternatief, een PicoPSU, is leuk, maar met wat meer schijven al snel ook niet meer interessant. Nog los van dat de bouwkwaliteit toch minder is.
Even voor de beeldvorming. Een veel gebruikte optie is de pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt . Nog altijd niet modulair. Kwalitatief zit de pricewatch: Seasonic G-Serie 450Watt dan wat beter. Modulair, betere componenten. Maar ja, hoger vermogen en een hogere prijs.

Nu is deze trent niet iets van het laatste jaar. Maar eindelijk is het zover dat ik er wat aan kon doen. Met veel hulp van mux. Al jaren liep ik met het idee om dan maar meerdere computers op één voeding te draaien. En om meerdere redenen was dat toch problematisch/onhandig. Maar eindelijk was het moment daar! En de kandidaat was mijn server met gevirtualiseerde nas (vt-d, esxi, zfs, ecc, ..).

Zo zien jullie computers er toch ook uit??

Het hele verhaal achter de combinatie en de uiteindelijke splitsing laat ik achterwege. Maar voor nu volstaat dat ik te maken heb met een Xeon 1220 (voor de server) en vijftal 3.5" schijven (voor de nas). Beide kanten van het verhaal zijn eigenlijk niet handig voor op een PicoPSU. Ze zorgen voor een te hoog piekvermogen. Maar tel het bij elkaar op en een normale (als in niet Qtec achtige voeding) vraagt zich af wie daar kriebelt...
Nu is de weg naar succes er één met wat hobbeltjes. De bovenstaande foto ziet er iets anders uit, dan de foto een kleine twee weken geleden. Er waren wat problemen, bij het inschakelen van de server viel de nas uit. Daar bleken een aantal redenen voor te zijn, maar sinds gisteravond zijn die verholpen. Nu kunnen de nas en de server onafhankelijk van elkaar in en uitgeschakeld worden. *O*

Goed, de details.

Allereerst was vast al opgevallen dat er daadwerkelijk twee computers in één behuizing zitten. Met wat kleine 3d printsels van mux, wat gaatjes en helaas ook de soms wat angstaanjagende geluiden is het ITX bord nu in de kast gemonteerd. Het ITX bord is de nas.
Om het netwerk op een veilige manier te kunnen gebruiken (als in, een ongelukje met een netwerkkabel trekt niet meteen het moederbord van de plek, maakt een short met andere ellende tot gevolg) is er een bracket gemaakt met twee netwerkkabels. Die kabels gaan intern naar de nas. Aan de achterkant van de behuizing kan ik nu gewoon op een 'normale', relatief veilige manier mijn netwerkkabels aansluiten.
Maar het ware meesterwerk ligt rechts. De switch. Vanaf de voeding komen een ATX en een P4 kabel en die gaan links in de switch. Ernaast zitten de ATX connectoren en (erachter) de P4 connectoren voor de NAS en server. Verder zittern er nog wat debugging tools bij. Tools die erg nuttig bleken voor het erm... debuggen.
Het grootste probleem was nog wel dat, hoewel de voeding qua piekvermogen het allemaal makkelijk aankan, de 12V lijn net iets teveel inzakt als de server erbij komt. Andersom is het geen punt. Om die reden zitten er bij de P4 connector op de NAS, op de 12V lijn, twee condensatoren die net genoeg zijn om de 12V dip op te vangen. De NAS blijft nu wel aan bij inschakeling van de server. *O*

Goed, nu is dit nog niet helemaal het einde van het verhaal. Zoals te zien is, is kabel management nog echt een drama. Dat heeft ermee te maken dat ik ga proberen om de voeding te vervangen. Onderin ligt een Seasonic X-560. Het alternatief is al enige tijd in huis, de Seasonic Platinum 400W. :) Helaas gaat dat vandaag niet meer gebeuren. En of het werkt, tja, dat is de vraag.

De CSL/OT kroeg !

• Dadona
Momenteel heb ik nog geen metingen kunnen verrichten, de energie meter moet even een week opname maken van iets anders.

Daar komt bij dat ik vanaf een all-in-one (server met gevirtualiseerde nas) oplossing kom. Ik ga naar twee systemen, waarbij ik voorkom dat ik een 'extra' voeding in moet zetten. Voor mij is dan in dit geval het doel om zo dicht bij de all-in-one oplossing kom qua verbruik of er iets onder. Daarvoor moet je nog weten dat in die all-in-one ook een m1015 zat. De controller gaf ik door aan de gevirtualiseerde nas. Nu hoop ik tegen minimaal extra verbruik de m1015 te vervangen door de nas en hierbij de nas op Ubuntu te zetten. Later volgt de laatste stap waarbij ook de server naar Ubuntu gaat met KVM. Vanaf dat moment zou ik qua verbruik mogelijk iets onder de all-in-one kunnen zitten.

Nu snap ik wel je vraag. Maar in plaats van wat ik ermee zou bereiken kun je het eigenlijk zelf gewoon nagaan. Wat je met deze actie totaal voorkomt is de inefficiëntie van één van de twee voedingen. En daarnaast breng je de efficiëntie van de andere voeding, door een hogere belasting, naar alle waarschijnlijkheid omhoog.
Stel bijvoorbeeld dat twee computers elk 20W DC gebruiken. Met een voeding die op dat moment 80% efficiënt is zie je een verbruik van 25W AC per computer. Gooi je de twee computers aan één voeding dan voorkom je inefficiëntie van één voeding (5W winst daar). En daarnaast zal de 'andere' voeding een hogere belasting krijgen (40W DC). Met die belasting zal naar alle waarschijnlijkheid al iets efficiënter zijn.
De slagen om de arm hebben ermee te maken dat de belasting van de voeding niet op grofweg meer dan 50% uitkomt. Anders zul je met menig voeding een lagere efficiëntie krijgen. Dan krijg je dus een inefficiëntere voeding, maar nog altijd spaar je de inefficientie van de tweede uit.

Nu is de hele actie ingegeven door het feit dat menig computer (vooral storage servers) juist een overdreven lompe voeding hebben. Ik zie veelal waarden van rond de 20W idle. Gooi er een lading aan schijven bij en we zitten nog altijd op 50-60W. Kijk je naar de ATX voedingen, dan zie je dat het start rond de 300W. Dus je zit nog altijd op slechts 33-40% belasting zit als je twee van die monsters hebt (wat al niet echt waarschijnlijk is). Kijk je naar de curve dan zie je dus dat door combinatie van die twee systemen op één voeding je de efficiëntie van die voeding omhoog brengt en daarnaast spaar je de inefficiëntie van de tweede uit (nog los van aanschaf).

Tot slot. Nee dit is niet hele, totale verhaal. Er zullen ook nog verliezen zitten door extra kabels enz. Maar dat zijn niet de schokkende waarden. Misschien dat de winst in efficiëntie wegvalt. Maar je blijft de inefficiëntie van de andere voeding voorkomen.

[Voor 9% gewijzigd door Dadona op 14-06-2014 11:14]

De CSL/OT kroeg !

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 19:12

mux

99% efficient!

Dit zijn de switches (deze batch gaat richting FireDrunk):

Het is een project dat al lang in de steigers stond maar mede door gunstige timing van Dadona's project nu eindelijk een keer is gebouwd. Ik heb vijf prototypes; ééntje zit in Dadona's server en deze drie gaan veldgetest worden door FD. Het is nog eerste-generatie hardware, dus ze zijn niet bugloos en er zijn ook nog een aantal features die eigenlijk nog missen. Voorlopig blijft het project dus nog een beetje 'under the radar' totdat alles helemaal werkt en alle functionaliteit erin zit die je van zo'n soort product verwacht.

Ook is de huidige versie nog best prijzig; €20-25 puur aan onderdelen (in kleine aantallen), dus 'verkoopprijs' zou nu minstens op 60 euro liggen in deze vorm; dat is meer dan een goede kwaliteit voeding :P

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• BartNL
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:09
mux schreef op maandag 16 juni 2014 @ 15:39:
Het enige verschil hier is dat ik heb gekozen voor 'standaard' ATX-stekkers in plaats van iets beters. Een 24-pin ATX-stekker is nogal een zootje met hoopjes effectief nauwelijks gebruikte kabels en een paar overbelaste veelgebruikte kabels. Idealiter zou ik andere connectoren gebruiken (en dan gelijk ook >2 downstream computers kunnen aansluiten) maar dat was voor het eerste prototype misschien wel iets téveel experimentatie.
je zou beter de PSU kant als opzet kant kunnen nemen omdat daar veel aders gecombineerd worden aangesloten. Zie bijvoorbeeld . Dat scheelt een hoop aansluitingen en schakelingen. Vraag me met de je huidige setup af hoeveel vermogen je daar door heen krijgt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q

Q

Nieuw tooltje gemaakt om te bepalen weke drive in welk enclosure slot zit. Gebaseerd op LSI controller (IBM M1015)

https://github.com/louwrentius/lsidrivemap

Output:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
root@nano:/usr/src# ./lsidrivemap temp

| 28 | 32 | 35 |    |
| 30 | 31 | 37 | 36 |
| 29 |    | 38 | 37 |
| 29 | 31 | 37 | 35 |
| 28 | 36 | 36 |    |
|    |    | 33 |    |

root@nano:/usr/src# ./lsidrivemap disk

| sdn | sdo | sdp |     |
| sdq | sdr | sdt | sds |
| sde |     | sdl | sdi |
| sdf | sdg | sdj | sdk |
| sda | sdb | sdc |     |
|     |     | sdd |     |

Gebruikt de 'megacli' tool van LSI.

[Voor 7% gewijzigd door Q op 22-06-2014 21:46]

• Pantagruel

Pantagruel

RobHaz schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 16:45:
@-Venom- beterschap trouwens! Hopen dat het weg blijft!

Is het hier 18+ trouwens? .. :P
Tja drank he ;)

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dadona

De CSL/OT kroeg !

• FireDrunk
Yay, alle bakjes zitten in elkaar!

Nu het installeer werk :S

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Venom-
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 20:09
3x 120mm fan in mijn norco die geregeld worden door het moederbord + 2 x 80 mm fan's die de warme lucht afvoeren.
Schijven zitten vrijwel altijd netjes rond de 33 graden :) op hele warme dagen zitten ze tegen de 40 graden aan maar dat vind ik ook nog geen ramp d:)b

En als het echt TE heet wordt naar mijn idee zet ik er deze voor:

[Voor 48% gewijzigd door -Venom- op 13-07-2014 20:16]

• FireDrunk

NOM nom NOM! :+

Even niets...

• BartNL
gister bij Centalpoint 6TB WD Red schijven voor €179,08 gekocht n.a.v.

Helaas gaat Centralpoint de schijf niet leveren voor dat geld "Het gaat hier dus overduidelijk om een kennelijke vergissing..." en ik heb ook geen zin om na te gaan of ze toch moeten leveren. Heb de extra opslag nu ook niet nodig dus bestelling geannuleerd.

Was toch leuk geweest 6TB met een €/GB prijs van 3TB schijf O-)

• FireDrunk
And he saw it was goooood:

:+

4*Crucial MX100 256GB @ RAID0 icm ZFS, over 2*1Gb iSCSI (SCST)

Even niets...

• Q

Q

MPIO / Round Robin iSCSI werkt :)

- Heb je hiervoor de kernel zelf gecompiled voor de sgst module?
- Kun je voor kicks eens benchen met 4x gigabit ?! 8)
- Gebruik je jumbo frames?

Leuk hoor 51K iops lezen en ~30k schrijven.

[Voor 128% gewijzigd door Q op 01-08-2014 21:44]

• Q

Q

@Firedrunk

Ik vind de resultaten al erg goed zonder kernel geneuzel. Jumbo frames hielpen bij mij met Bonding enorm qua performance, wat niet gek is, drie om 1 pakket, dat maakt uit. Misschien nog relevanter dan meerdere gigabit aansluitingen.

@RobHaz

http://refractory.unimelb.edu.au/wp-content/uploads/2014/02/1-perea-mylittlepony.jpg

• Extera
Eindelijk begint het ergens op te lijken!

Helaas kan ik nog geen plastic blindplaatjes vinden, dan zou ik de hele kast dicht kunnen maken voor betere airflow. Volgende stap wordt een fancontroller welke 8 fannetjes kan aanzetten als het te warm word in het rack. Ik ga de temps aankomende week even goed in de gaten houden (ik draai voor het eerst met de kast dicht en 2 servers aan).

Pics
http://tweakers.net/ext/f/VRNpkv7ZkInqcJAsfviqxEya/thumb.jpghttp://tweakers.net/ext/f/zbGYAJtaqxcrTzUF5z71tThd/thumb.jpghttp://tweakers.net/ext/f/ApzX14dL2Jmc5gMXXojNs78m/thumb.jpg
http://tweakers.net/ext/f/8WT9tQZFNMWXeDmmwUIt0gI8/thumb.jpghttp://tweakers.net/ext/f/qHKyXZAPXy7F2XsbRSm2wWVz/thumb.jpg

[Voor 33% gewijzigd door Extera op 07-08-2014 23:41]

• Q

Q

Splitter kopen? Ik had precies het zelfde probleem.

• Berkeley
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 21:34
Oh! Ik kom er net achter dat het RAM dat ik had gekozen registered is..(pricewatch: Kingston ValueRAM KVR16R11S4/8KF) het moederbord ondersteund dit niet dus heb ik het maar vervangen voor pricewatch: Kingston ValueRAM KVR16E11/8 http://i.imgur.com/ei8PHGK.png

[Voor 9% gewijzigd door Berkeley op 10-08-2014 14:47. Reden: RAM gekozen dat slecht leverbaar was...]

• Q

Q

Eigenlijk moet ik gewoon een nette server kast kopen, maar dit is zoveel goedkoper.

Waarom ik de boel standaard uit heb staan en incidenteel wek met Wake-On-Lan.

http://louwrentius.com/static/images/565watt.jpg

[Voor 73% gewijzigd door Q op 15-08-2014 21:41]

• FireDrunk

Soms zijn er van die dagen...

Even niets...

• Q

Q

Blades zijn voor NAS bouwers juist helemaal niet interessant zou ik zeggen. Je wilt juist:

72 drive chassis spul.

Edit: maar als je voldoende computer nerd bent is een doos met tientallen CPU's and TB's of RAM heel sexy natuurlijk. :>

[Voor 22% gewijzigd door Q op 05-09-2014 09:49]

• Q

Q

https://www.backblaze.com...ty-update-september-2014/

[Voor 25% gewijzigd door Q op 23-09-2014 19:50]

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:08
Als je gewoon het plaatje van het bordje bekijkt, zie je dat er 8 stuks SAS2 poorten op zitten. Dus helemaal geen breakout kabels nodig.

* _Arthur geeft Nindustries een kopie koffie http://emoticons4all.narod.ru/s/icon_coffee.gif om wakker te worden.

[Voor 26% gewijzigd door _Arthur op 17-10-2014 09:07]

.premium { display: none; }

• Nindustries
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 25-02 14:07
FireDrunk schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 09:52:
Tip, pak een stukje metaal, en boor door de hele poot heen.

boutje moertje door het plaatje in de bovenste en onderste paal, en dat bij vier poten.

Zit als een huis dan.

Alleen schroeven houdt het niet lang genoeg voor mijn gevooel.

Zoiets bedoel je? Of heb je het niet over de stevigheid van de paal? :O

* nindustries vindt de Tweakers plaatjescontroleur wel l33t

Edit: Ik slaap nog. Zo natuurlijk;

[Voor 24% gewijzigd door Nindustries op 07-11-2014 10:03]

~ beware of misinformation.

• FireDrunk
Zo:

Je kan twee poten kruislings doen om materiaal te besparen, of 4 als het echt muurvast moet zitten.

[Voor 215% gewijzigd door FireDrunk op 07-11-2014 10:52]

Even niets...

• Q

Q

Als ik eerlijk ben vraag ik me af of je door gaten te boren in die poten de boel eigenlijk niet alleen maar meer verzwakt, dan dat een paar plaatjes aan de buitenkant de boel kunnen verstevigen.

Als je wilt voorkomen dat de boel verschuift zou je nog het beste gewoon de poten aan de onderkant vast kunnen lijmen aan het blad van het tafeltje er onder.

Hier nog wat 'cable management'. Is niet super netjes, maar ok genoeg.

[Voor 45% gewijzigd door Q op 07-11-2014 16:05]

• BartNL
Q schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 15:44:
Als je wilt voorkomen dat de boel verschuift zou je nog het beste gewoon de poten aan de onderkant vast kunnen lijmen aan het blad van het tafeltje er onder.
je kunt beter een gat onder in de poten van de bovenste tafel boren en zelfde gat in blad van onderste tafel en dan houten deuvel voor pen-gat verbinding. Je kunt de boel dan ook nog makkelijk uit elkaar halen of wanneer dat niet nodig is de pennen verlijmen.
Zoiets,

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:08
En een frietmet ajb http://www.gartenliteratur-forum.de/images/smilies/smiley_bier.gif

.premium { display: none; }

• Nindustries
Nog even een notitie aan mezelf ivm waar de poten leeg zijn en waar niet;
Bottom has about 1 1/2 inches of solid while the top only has about 5/8 of an inch

[Voor 20% gewijzigd door Nindustries op 18-11-2014 13:46]

• Pantagruel

Pantagruel

Nindustries schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 13:46:
Nog even een notitie aan mezelf ivm waar de poten leeg zijn en waar niet;

[...]

[afbeelding]
Spaanplaat, mdf en erg veel lucht dus ;) zo'n lack pootje

@Nindustries hier onder ;) :

Hollewand plug

[Voor 17% gewijzigd door Pantagruel op 21-11-2014 15:55]

• Nindustries
Bij deze voor de mensen die hulp boden bij mijn Lack Rack-probleem :>

Uiteindelijk gewoon lange houtvijzen gebruikt, niets L-profiel. Binnenkort wel eens twee meshed plaatjes bestellen bij een kennis van mij voor de zijkant. Ziet er lekker professioneel uit. :P
Contains: 1 FreeNAS SAN (SSD datastore + Greens voor media), 2x ESXi nodes, 1 Freecom backup nasje, 1 switch, 2 patch panels, 1 j1900 pfSense router.

[Voor 18% gewijzigd door Nindustries op 30-12-2014 09:59]

• Pantagruel

Pantagruel

Q schreef op zondag 01 februari 2015 @ 11:30:
Ik heb even opgeschreven hoe je de SCST iSCSI target op Debian aan de praat krijgt. Viel erg mee, inclusief kernel patchen en compileren.
blogspam
WUT :|

Maar wel de betere spam 8)

• Pantagruel

Pantagruel

Q schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 14:49:
Ik heb op het werk een productie FreeBSD machiine opgezet ter vervanging van een oudere BSD bak en het OS op ZFS gezet.
Dat voelde best lekker. :9
Feli ;)

Echt zo'n :

momentje 8)

• Nindustries
-Venom- schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 19:47:
[...]

gefeliciteerd met jullie nieuwe appartement en succes met het klussen *O* *O* *O* *O*
Bedankt! Ik kan inmiddels mezelf al tot IKEA-expert benoemen :9

• Pantagruel

Pantagruel

Nindustries schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 08:54:
[...]

Bedankt! Ik kan inmiddels mezelf al tot IKEA-expert benoemen :9
[afbeelding]
Hé awel he, ik mis de helmer kast voor je eigen cluster/renderfarm, st0rage pr0n thing ;)

• dcm360
  • Registratie: december 2006
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Ach, controllers passen ook prima in een kleiner slot:
http://static.tweakers.net/ext/f/hm69iYoqD3umU04CZOvWbYRw/thumb.jpg

• Q

Q

Hoop dat het werkt, nu nog even wachten op de kabels.

• Pantagruel

Pantagruel

Q schreef op woensdag 04 november 2015 @ 19:49:
Shit, verkeerde type kabel, dag 70 dollar ;w

Wordt weer even wachten, maar geen punt.
verkeerd in de zin van?? (foto ter verheldering wellicht)

dit type aansluiting heb je nodig (CX4 to CX4 latch)

[Voor 22% gewijzigd door Pantagruel op 04-11-2015 20:44]

• Q

Q

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    cluster 8a5b1e2f-17b1-4dda-88d7-162afb178648
     health HEALTH_OK
     monmap e1: 3 mons at {ceph-mon1=10.0.1.121:6789/0,ceph-mon2=10.0.1.122:6789/0,ceph-mon3=10.0.1.123:6789/0}
            election epoch 36, quorum 0,1,2 ceph-mon1,ceph-mon2,ceph-mon3
     osdmap e2157: 16 osds: 16 up, 16 in
      pgmap v53395: 512 pgs, 1 pools, 175 GB data, 45073 objects
            351 GB used, 16320 GB / 16687 GB avail
                 512 active+clean
  client io 122 MB/s wr, 381 op/s

16 TB ruwe capaciteit
4 hosts
4 disks per hosts
1 TB disks 7200 RPM
1 OSD per disk (geen RAID)
1 pool (replicated, size 2)
cluster backend network op basis van 2 x 1 Gbit in een bond
cluster frond-end network op basis van 1 x Gbit
OSD gebruiken BTRFS als backend
cluster hosts voor osds en mons geprovisioned met Ansible

:)

ZFS en BTRFS zijn uit, distributed storage is in >:)

• Pantagruel

Pantagruel

Q schreef op woensdag 11 november 2015 @ 22:02:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    cluster 8a5b1e2f-17b1-4dda-88d7-162afb178648
     health HEALTH_OK
     monmap e1: 3 mons at {ceph-mon1=10.0.1.121:6789/0,ceph-mon2=10.0.1.122:6789/0,ceph-mon3=10.0.1.123:6789/0}
            election epoch 36, quorum 0,1,2 ceph-mon1,ceph-mon2,ceph-mon3
     osdmap e2157: 16 osds: 16 up, 16 in
      pgmap v53395: 512 pgs, 1 pools, 175 GB data, 45073 objects
            351 GB used, 16320 GB / 16687 GB avail
                 512 active+clean
  client io 122 MB/s wr, 381 op/s

[afbeelding]

16 TB ruwe capaciteit
4 hosts
4 disks per hosts
1 TB disks 7200 RPM
1 OSD per disk (geen RAID)
1 pool (replicated, size 2)
cluster backend network op basis van 2 x 1 Gbit in een bond
cluster frond-end network op basis van 1 x Gbit
OSD gebruiken BTRFS als backend
cluster hosts voor osds en mons geprovisioned met Ansible

:)

ZFS en BTRFS zijn uit, distributed storage is in >:)

• Q

Q

Wat leuk, ik was het vergeten maar blktrace is best gaaf om van een server te bepalen wat het I/O gedrag is (random/sequentieel of mix).

• Q

Q

CiPHER schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 16:10:
Dat is iets wat je zou kunnen testen. Wat is de CPU-belasting tijdens het rebuilden? Ik denk dat een dualcore al voldoende moet zijn om tien disks te laten rebuilden tegen maximale snelheid.
De dual-core staat op 60-90% en de load was 12 tijdens een 11 disk RAID-Z3 rebuild.

Dit zijn alle tests compleet (25% en 50% pool usage).

Edit: moeilijk te zeggen waar eventueel de CPU een limiet wordt. Mogelijk waren alle resultaten overall beter geweest met een snellere CPU.

[Voor 20% gewijzigd door Q op 03-02-2016 21:29]

• Q

Q

Ik weet niet echt wat ik er van moet maken. On-board controller brak?

code:
1
2
3
poolname,vdevtype,vdevcount,vdevsize,hours,minutes
pool-mirror-1-2,mirror,1,2,1,20
pool-raidz-1-3,raidz,1,3,1,37

Ik laat 'm nog een keer lopen.

code:
1
2
3
poolname,vdevtype,vdevcount,vdevsize,hours,minutes
pool-mirror-1-2,mirror,1,2,1,20
pool-raidz-1-3,raidz,1,3,1,36

Niet veel verschil dus.

[Voor 24% gewijzigd door Q op 05-02-2016 16:26]

• CiPHER
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 28-04-2017

CiPHER

Brute Force

Ik ben van plan één van mijn fileservers te upgraden van een 10-disk RAID-Z2 naar een 19-disk RAID-Z3, dus 9 disks erbij. Probleem is wel dat enkele disks 5400rpm-class zijn, en dat natuurlijk niet echt handig werkt. Dat gezegd, het is een backup server dus snelheid is niet extreem belangrijk; als hij maar in een nacht kan syncen en weer uit kan gaan.

Deze schijf is nu voor €79 (3TB, 7200rpm, Toshiba) pricewatch: Toshiba DT01ACA300, 3TB. Sommigen zeggen dat ze een rebranded Hitachi kregen, dat zou goed nieuws zijn. Toch niet heel bijzondere performance voor een 7200rpm schijf; mijn 6TB WD Green is sneller zie sequential I/O, want die heeft 1200GB ipv 1000GB platters. Dat is dan kennelijk al genoeg om de gap tussen 5400rpm-class en 7200rpm te overbruggen. :P

Maar prijstechnisch zou deze upgrade het beste zijn heb ik berekend; want dit is de goedkoopste schijf per TB (26 euro per TB - anderen zijn al gauw 35 euro per TB). En uitbreiden naar een RAID-Z3 betekent dat ik er qua parity overhead op vooruitga, terwijl 3 schijven kunnen uitvallen. Ik beschouw een 19-disk RAID-Z3 misschien wel als superieur aan een 10-disk RAID-Z2, ook al is de parity overhead lager. 3 disks uitvallen is best wel een stootje. Alleen een gemeenschappelijke oorzaak (bliksem, brand, diefstal) zou uitval van meerdere (3+) schijven mogen veroorzaken binnen korte tijd. Dus dat zou je genoeg tijd moeten geven om een gefaalde schijf te replacen voor een nieuwe.

Nadeel van mijn keuze is wel dat de huidige 10-disk RAID-Z2 vernietigd wordt. Het is een backup, dus op zich kan alles weg. Maar dan heb ik geen backup meer. Daarom maak ik mijn nieuwe 19-disk RAID-Z3 straks aan als 16-disk RAID-Z3 met 3 schijven missend. Die drie maak ik dan een tijdelijke RAID0 pool van, dus 9TB. Daar kan ik de meest belangrijke dingen eerst naartoe syncen voordat ik de RAID-Z2 pool vernietig. Pas dan maak ik de RAID-Z3 aan met 16 disks, terwijl de overige 3 disks in de tijdelijke pool zitten met een backup van de belangrijkste data. Dan begin ik met syncen van de alle data naar de 16-disk RAID-Z3 pool. Als dat voltooid is, voeg ik de 3 schijven weer toe aan de RAID-Z3 pool zodat deze volledig online bestaat uit 19 schijven.

19 schijven is een magisch getal omdat zonder de parity je op 16 uitkomt, een macht van twee. Dat is beter voor de beschikbare opslagruimte. Met large_blocks feature ingeschakeld, waardoor de recordsize van 128K naar 1024K kan stijgen, zorg je ervoor dat de disks niet 128K/16 = 8KB blokjes verstouwen, maar blokken van 1024K/16 = 64KB. Dat is vele malen sneller, maar werkt alleen voor grote bestanden. Hele kleine bestanden (ook met hulp van LZ4-compressie) kunnen met de embedded_data feature ook binnen de pointer worden opgeslagen en sparen zo veel ruimte. Want heel veel kleine files op een pool met veel disks in dezelfde vdev, kost je veel opslagruimte die je effectief niet kunt benutten; slack heet dat.

Ik heb een leuk grafiekje:

Mijn 19-disk RAID-Z3 moet je zoeken naar 16 data disks in de grafiek; want die is zonder de parity disks. Daar zie je dat een 4K optimized pool op 16 data disks het enorm goed doet, ipv bijvoorbeeld 15 data disks. Echter, dit is zonder gebruik van de large_blocks en embedded_data feature. In de praktijk is het verschil kleiner, behalve voor kleine files die net te groot zijn voor de embedded_data feature. Daarom houd ik me toch aan de regel: macht-van-twee voor het aantal data disks (totale disks minus parity disks).

Was eigenlijk benieuwd hoe jullie je ZFS NAS uitbreiden? :)

[Voor 61% gewijzigd door CiPHER op 04-09-2016 16:42]

Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q

Q

Ik wil een beetje knoeien met FIO voor storage benchmarks en dat dan naar coole graphs vertalen.

Tooltje is nog niet gereleased, maar zoiets kun je verwachten.

Je ziet dat als de queue depth voorbij 4 disks gaat de latency oploopt.

• Q

Q

Code is nog niet release-waardig.

• Q

Q

Voor wie het leuk vindt:

Ik heb een homelab server gekocht met 20 cores / 40 threads + 128 GB geheugen en ik heb er een artikeltje over geschreven.

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True