Ik had het wel over de bestelling van de Taycan GTSPolydeukes schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:10:
Wellicht dat een boot met 1100 Porsches die gezonken is, de planning in de fabriek enigszins in de war heeft geschopt? Om maar te zwijgen over het algehele tekort aan grondstoffen (voor onderdelen) door de pandemie, en nu ook nog de oorlog in Oekraïne.
Edit: Excuses, ik dacht even dat het om levering van een nieuwe ging, maar ik lees net even terug en zie dat het om een occasion GT3 gaat. Nu ben ik ook wel benieuwd naar de reden van vertraging.
De GT3 RS is inmiddels unwrapped en krijgt PPF coating en alarm/volg installatie.
[ Voor 5% gewijzigd door green-tea op 08-03-2022 21:15 ]
Dan toch de fabriek die zal sluiten. Mij konden ze nog geen nieuws geven vandaag.green-tea schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:14:
[...]
Fabriek die gesloten wordt waardoor er ruim 3000 minder geproduceerd worden, chiptekort, oorlog
Waar heb je hem besteld? Ik heb een deal gesloten voor een andere taycan totdat die van mij geleverd wordt.springfield89 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 22:11:
[...]
Dan toch de fabriek die zal sluiten. Mij konden ze nog geen nieuws geven vandaag.
Dat is wel netjes. Soort van short lease dan? Mijne is in België besteld. Normaal productie deze maand dus ik verwacht nu ook wel geen maanden vertraging. En rij dus ook nog met mijn Tesla model 3. Hier blijven ze ook wel beweren dat ze geen officiële info van Porsche hebben dat de productie stil zou liggen.green-tea schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:35:
[...]
Waar heb je hem besteld? Ik heb een deal gesloten voor een andere taycan totdat die van mij geleverd wordt.
@tomtom901 jij nog nieuws van je productie datum?
[ Voor 4% gewijzigd door springfield89 op 12-03-2022 18:13 ]
Dit is wat mijn dealer zei, wat dat precies voor impact heeft nog niet duidelijk.springfield89 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 18:07:
[...]
Dat is wel netjes. Soort van short lease dan? Mijne is in België besteld. Normaal productie deze maand dus ik verwacht nu ook wel geen maanden vertraging. En rij dus ook nog met mijn Tesla model 3. Hier blijven ze ook wel beweren dat ze geen officiële info van Porsche hebben dat de productie stil zou liggen.
Ook productie Taycan ligt nu stil. Tot eind volgende week is de fabriek dicht.
Ja, ze verwachten pas eind dit jaar, annuleren willen ze nietspringfield89 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 18:07:
[...]
Dat is wel netjes. Soort van short lease dan? Mijne is in België besteld. Normaal productie deze maand dus ik verwacht nu ook wel geen maanden vertraging. En rij dus ook nog met mijn Tesla model 3. Hier blijven ze ook wel beweren dat ze geen officiële info van Porsche hebben dat de productie stil zou liggen.
Damn, das fors. Jij zat op mid dit jaar met een GTS volgens de originele planning toch? Mijn zou eind maart geproduceerd worden (RWD) en 11-4 levering.green-tea schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:21:
[...]
Ja, ze verwachten pas eind dit jaar, annuleren willen ze nietdus dit maar als tussen oplossing ipv mn Lynk & Co, met deze leuke benzine prijzen en het juiste weer (voor de zonnepanelen) heb ik de afschrijving er uit in die periode
Mijn levering stond in Juni en is nu onbekend, vermoedelijk eind van het jaar.tomtom901 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:25:
[...]
Damn, das fors. Jij zat op mid dit jaar met een GTS volgens de originele planning toch? Mijn zou eind maart geproduceerd worden (RWD) en 11-4 levering.
Ouch, ik hoop niet dat ik ook zoiets hoor. Zou je wel MJ23 geven, al dacht ik dat de GTS daar toch al mee begon.green-tea schreef op zondag 13 maart 2022 @ 08:49:
[...]
Mijn levering stond in Juni en is nu onbekend, vermoedelijk eind van het jaar.
Motorolie toevoegen 😀😎
Interesting times...
Juni lijkt het.springfield89 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 18:07:
[...]
Van april naar juni dan? Hier nog steeds geen nieuws.
Yep, van eind maart productie naar eind mei productie, maar ik reken maar op begin juni. Dus 2 maandjes opgeschoven, prima zo, als ik al 2023 om me heen hoor.springfield89 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:56:
[...]
Van april naar juni dan? Hier nog steeds geen nieuws.
Ik heb dit weekend de Carlinkit 3.0 binnen gekregen, gekocht via Amazon
Had enige reviews bekeken op Youtube en die zagen er goed uit, maar geen van allen waren getest op een Porsche.
Bezit zelf de 2018 911 Targa 4 GTS en was het gedoe met de kabel meer dan zat.
Installatie verloopt heel makkelijk, je koppelt me de meegeleverde usb kabel de kleine adapter direct in je midden console.
Start de auto en er komt binnen 4 seconde op je console beeldscherm de vraag wil je Apple CarPlay. Je drukt verder en je komt in het zoek bluetooth scherm van de Carlinkit. Linken en je krijgt direct je Apple Carplay werkend wireless.
Op de Youtube videos staan er "lange" connectie tijden bij een koude start verschillend van 30-40 seconde.
Dat is bij Porsche heel anders, dit is minder dan 8 sec. Mocht je even uit je auto gaan in de super market wat kopen en weer terug lopen , lijkt het erop dat de adapter wakker blijft want als je dan je auto weer start zit je in Apple Carplay binnen 2 seconde.
Kortom ik kan het alleen maar aanraden voor alle Porsche bezitters die het gedoe met de kabel zat zijn.
Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai
Hier te horen gekregen dat de auto toch nog in mei geleverd zal worden ipv juni. De productie lijkt dus terug wat sneller te gaan.tomtom901 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:20:
[...]
Yep, van eind maart productie naar eind mei productie, maar ik reken maar op begin juni. Dus 2 maandjes opgeschoven, prima zo, als ik al 2023 om me heen hoor.
Ik heb nog niks gehoordspringfield89 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 13:03:
[...]
Hier te horen gekregen dat de auto toch nog in mei geleverd zal worden ipv juni. De productie lijkt dus terug wat sneller te gaan.
Was ook geen spontane reactie van de dealer. Had zelf nog eens een geïnformeerd.tomtom901 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 13:36:
[...]
Ik heb nog niks gehoordDuim ik maar mee dan.
https://www.porsche.com/n...rt/all/?modelrange=taycan
Is die pre configuratie ook iets nieuw of bestond dat al in Nederland?tomtom901 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:30:
De MJ23 configurator is soort-van live. Base Taycan is ook weer 1200 euro duurder.
https://www.porsche.com/n...rt/all/?modelrange=taycan
Nee dat was al (iets) langer. Over het hele gamma overigens.springfield89 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:52:
[...]
Is die pre configuratie ook iets nieuw of bestond dat al in Nederland?
Mijn 987S Boxster is recent verkocht en heb ondertussen ook akkoord gegeven op de upgrade naar een 911, een Midnight Blue 997 Carrera S. Uiteraard is er gekeken in de motor middels endoscopie en zullen de nodige modificaties om de motor heel dienen te houden (IMS/RMS/Koelmod) en zal het groot onderhoud welke nodig is voor het komende jaar gedaan worden. Dit in combinatie met wat cosmistische touch-ups hoop ik begin Augustus de auto in ontvangst te mogen nemen
:strip_exif()/f/image/USNPUbGkmzyzSm6WGAQyshCj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dmLMp6AAr031NqEcRqDf7X2V.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooie auto! En dan in augustus lekker flaneren door ElstWaMeLiNoS schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:01:
Aangezien het vrij stil is hier maar een klein schopje en een update mijnerzijds ;-)
Mijn 987S Boxster is recent verkocht en heb ondertussen ook akkoord gegeven op de upgrade naar een 911, een Midnight Blue 997 Carrera S. Uiteraard is er gekeken in de motor middels endoscopie en zullen de nodige modificaties om de motor heel dienen te houden (IMS/RMS/Koelmod) en zal het groot onderhoud welke nodig is voor het komende jaar gedaan worden. Dit in combinatie met wat cosmistische touch-ups hoop ik begin Augustus de auto in ontvangst te mogen nemen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Thanks en goed gespot. Woon er alleen niet, was de auto even laten zien tijdens het proefrijden 😁😉Miljanair schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:42:
[...]
Mooie auto! En dan in augustus lekker flaneren door Elst
Gaat in mijn geval om een Panamera 4S Sport Turismo E-Hybrid 2022 en iPhone 11 Pro
Is geen Porsche specifiek probleem, weet dat het o.a. bij BMWs ook gebeurd. De nieuwere BMWs blazen/onttrekken lucht onder het draadloze oplaadstation om dit probleem te verhelpen:MoonSafari schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:33:
Zijn er meer mensen die Wireless CarPlay gebruiken in de auto, in combinatie met draadloos laden? In mijn geval wordt de iPhone na een tijdje zo heet dat de internetverbinding en GPS wegvalt. Bij lange ritten dus gewoon stekkeren, maar dan is de wireless functie vrij nutteloos.
Gaat in mijn geval om een Panamera 4S Sport Turismo E-Hybrid 2022 en iPhone 11 Pro

Interesting times...
Ik heb er over nagedacht om een kleine USB ventilator in het vak te plaatsen, want er is ruimte, om te kijken of dit helpt. Ben alleen bang dat ik mij aan het geluid ervan ga storen...
En? Die van mij staat nu voor productie nov, maar wil er eigenlijk vanaf 😂springfield89 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 13:03:
[...]
Hier te horen gekregen dat de auto toch nog in mei geleverd zal worden ipv juni. De productie lijkt dus terug wat sneller te gaan.
Waarom wil je er vanaf? Misschien eens horen bij de dealer, met de lange levertermijnen is dat misschien geen probleem. Ik weet niet hoe het met de Taycan zit maar een tijdje terug zag ik nog nieuwe BMW i4 aangeboden worden boven catalogusprijs.green-tea schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:51:
[...]
En? Die van mij staat nu voor productie nov, maar wil er eigenlijk vanaf 😂
Mijn auto is eind mei geleverd dus ik rijd er al enkele maanden met rond. Voorlopig geen klagen en nog geen issues gehad.
Ik heb ook een 2022 panamera en vooralsnog werkt carplay goed. Iphone gaat in een soort van houder onder de armsteun en heb nog geen problemen gehad dat internet/gps wegvalt of de telefoon stopt met laden. Telefoon wordt wel flink warm dus ik verwacht dat er wel een kans is dat hij oververhit kan raken.MoonSafari schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:33:
Zijn er meer mensen die Wireless CarPlay gebruiken in de auto, in combinatie met draadloos laden? In mijn geval wordt de iPhone na een tijdje zo heet dat de internetverbinding en GPS wegvalt. Bij lange ritten dus gewoon stekkeren, maar dan is de wireless functie vrij nutteloos.
Ik wacht nog steeds, besteld februari. Auto is bij de dealer, maar mag niet uitgeleverd worden door een 12V accu probleem. Hoe lang dat weer duurt weet niemand.green-tea schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:51:
[...]
En? Die van mij staat nu voor productie nov, maar wil er eigenlijk vanaf 😂
Welke iPhone gebruik jij? Ik ben inmiddels overgestapt van Google Maps naar de Porsche navigatie (die beduidend slechter is), maar nu weinig last van oververhitting. Hij wordt nog steeds heel erg warm met de combinatie wireless charging + carplay, maar geen uitval meer.xos schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:01:
[...]
Ik heb ook een 2022 panamera en vooralsnog werkt carplay goed. Iphone gaat in een soort van houder onder de armsteun en heb nog geen problemen gehad dat internet/gps wegvalt of de telefoon stopt met laden. Telefoon wordt wel flink warm dus ik verwacht dat er wel een kans is dat hij oververhit kan raken.
iPhone 14 is besteld, dus hopelijk wordt die minder heet.
Snap niet wat je wil zeggen
Interesting times...
Een 12. Ik gebruik zelf ook de ingebouwde navigatie, is toch net wat beter geintegreerd in dashboard en hud en werkt imho gewoon goed. Heb wel carplay met meerdere apps draaien dus het is niet dat de telefoon niks doet. Overigens heb ik in andere auto's al wel gehad dat het laden gestopt werd door warmte. Maar daar stopt het ding met laden voordat er verbindingsproblemen optreden.MoonSafari schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:31:
[...]
Welke iPhone gebruik jij? Ik ben inmiddels overgestapt van Google Maps naar de Porsche navigatie (die beduidend slechter is), maar nu weinig last van oververhitting. Hij wordt nog steeds heel erg warm met de combinatie wireless charging + carplay, maar geen uitval meer.
iPhone 14 is besteld, dus hopelijk wordt die minder heet.
https://www.autocar.co.uk...603bhp-and-100kwh-battery
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
:fill(white):strip_exif()/f/image/xESFSR6NtX6cCw9sYwOOeLGx.png?f=user_large)
Was die hier al langsgekomen?
Man wat een verschil!
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
15"
185/70VR15 voor
215/60/VR15 achter
16¨
195/60/VR16 voor
215/55/VR16 achter
De band die ze laten zien lijkt me andere maat edit: van 356 of zo
[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 28-01-2023 11:43 ]
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Ben jij iemand die graag anderen corrigeert, of proberen anderen je weleens te corrigeren in de uitspraak van Porsch-a, Porsch-e, of Porsch? Kijk dan eens het onderstaande filmpje van de fabrikant zélf. Dan weet je voor eens en voor altijd wat de juiste uitspraak is.
Echter dit doet me sterk denken aan Hyacinth.
Volgens mij is het vele malen belangrijker hoe jij iets ervaart dan
je bezig te houden met anderen
Ik zou zeggen zeggen : geef gas en geniet van die flat 6, Bazinga !
eelcoV
Ik ben daar bekend onder dezelfde handle/nick
Interesting times...
Ik zit er maar ben niet heel actief.Polydeukes schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:23:
Even dit draadje weer een schop geven. Zijn hier Tweakers die ook actief zijn op het https://www.porscheforum.nl/
Ik ben daar bekend onder dezelfde handle/nick
22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp
Opvallende kleur voor dat model. Zie je niet vaak, de meeste zullen zwart of grijs zijn uitgevoerd.tomtom901 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:45:
[...]
Ik heb geen GTS maar de RWD, datum staat op april. Mijn build is geinspireerd op deze GTS, ik heb alleen andere velgen, geen dakrails, panorama en geen sportdesign voorbumper.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bewuste keus, die tot nu veel leuke reacties oplevertNoorderling schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:41:
[...]
Opvallende kleur voor dat model. Zie je niet vaak, de meeste zullen zwart of grijs zijn uitgevoerd.
Ik ben weer van de partijBender schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:17:
Dit weekend
[...]
En natuurlijk zondag Puur Porsche
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door jeroen__online op 16-06-2023 11:36 ]
Ik ben zonder bij Puur Porsch.jeroen__online schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:36:
[...]
Ik ben weer van de partijnog andere tweakers die gaan?
Ik twijfel of ik zaterdag nog naar Zandvoort ga.
Het hielp ook niet dat er toch veel mensen bij de regen besloten af te haken, mijzelf inclusief.
Ik ben een keer of 6 bij PP geweest, maar dit was echt te bedroevend voor woorden.WaMeLiNoS schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:04:
Zaterdag eerst Vet Cool Man gereden en zondag samen met pa naar Puur geweest. Moet wel zeggen dat Puur tov eerdere edities toch beduidend minder was - terrein was slecht (kuilen op parkeerstuk en de "weg" was puin en dus 1 bak stenen en stof) en de beleving vond ik persoonlijk minder.
Het hielp ook niet dat er toch veel mensen bij de regen besloten af te haken, mijzelf inclusief.
Slecht weer is wel vaker geweest, maar dit had niet zoveel met het slechte weer te maken.
Ik wacht voor volgend jaar de locatie af, als het weer hier is sluit ik niet meer aan.
Heb dit evenement eerder gezien, wel een leuk evenement om te doen volgens mij?WaMeLiNoS schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:04:
Zaterdag eerst Vet Cool Man gereden
In het verleden wel vaker voor dit soort doelen gereden.
Absoluut leuk. De passagiers (kinderen) worden opgehaald in een van de 5 ziekenhuizen, daarna doorgereden samen naar het RDW test circuit in Lelystad waar allemaal activiteiten zijn. Daar ook nog 20 mins mogen rijden over de kombaan (samen) alvorens we allemaal de autos weer in gaan en ze terug brengen naar de ziekenhuizen. Leuke dag en doe het volgend jaar absoluut weer!Tortelli schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:00:
[...] Heb dit evenement eerder gezien, wel een leuk evenement om te doen volgens mij?
In het verleden wel vaker voor dit soort doelen gereden.
Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm
Ik vermoed Aventurine Green (imo een van de mooiste kleuren!).Famous schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 19:08:
Wie weet welke prachtige kleur op deze Targa zit![]()
[Afbeelding]
Ik vind die kleur dan weer veel te behouden voor een Porsche eigenlijk, hetzelfde als de vele zilveren 996/997 die je ziet.Daan schreef op zondag 10 september 2023 @ 00:21:
[...]
Ik vermoed Aventurine Green (imo een van de mooiste kleuren!).
Zilvergrijs kun je een saaie 'kleur' vinden en is zeker niet uniek, maar in die kleur komen de carrosserievormen wel het beste tot hun recht.
Mijn Porsche is zwart (Deep Black Metallic), ook zeker niet spannend, maar als hij net gewassen en gepoetst is, is het echt een plaatje. Helaas zit er meeestal na een paar dagen al een laag stof of opgedroogde regendruppels op, dus toch maar vaker onder de hoes parkeren ;-)
Mijn favoriete kleuren top 5 voor een 911:
1. Oak Green Metallic uit 1976
2. British Racing Green uit 2022 (Volgens mij alleen uitgegeven op de GT3 edities)
3. Midnight Blue Metallic uit 2018 (Heb ik momenteel op mijn Targa GTS, heel fraai maar je moet helaas vaak wassen en poetsen...)
4. Champagne Metallic uit 1997 (Heb ik ook een keer gezien op een 991, maar dat was een Porsche Exclusive, waanzinnige kleur!)
5. Lava Orange uit 2018 (Ja echt een typische Midlife crisis kleur)
Benieuwd naar jullie toppers.
Ik ben me aan het oriënteren op een Porsche als daily (30-40K km per jaar) en kom op de Cayman uit omdat dit financieel iets verstandiger lijkt dan een 6 cilinder 911.
Voorkeur gaat uit naar een Cayman GTS. De prijs lijkt zo’n 25K boven een vergelijkbare (bouwjaar, kms) reguliere Cayman (S) te liggen. Zelf denk ik dat de meerprijs afschrijvingtechnisch wegvalt tegen een reguliere Cayman over 3-4 jaar. Iemand die hier zijn visie over wil/kan delen?
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Ik denk dat met 30-40k per jaar elke sportauto snel afschrijft, mensen zijn (onterecht ?) bang voor hoge kilometers.
Koop voor jou de beste deal (het maakt jou niet of er 30k of 70k nu op staat)
Ik geloof niet dat je met 200k op de teller de meerprijs in aanschaf van een GTS tov S terug krijgt bij inruil.
Volgende week dinsdag deze GTS ophalen, niet van mij maar van vaders, in de PTS kleur Midnight blue metallic.
:strip_exif()/f/image/RhOy4hz2jqY2KEpU7VQvFAzs.jpg?f=fotoalbum_large)
De 991.1 word hierop ingeruild, kwa geluid niet te evenaren maar op vele andere vlakken wel een enorme verbetering.
Kan niet wachten..
Cayman kan prima als daily, er van uit gaan dat je geen kinderen hoeft te vervoeren.VidaR-9 schreef op zondag 17 september 2023 @ 00:24:
Zijn er hier ook Cayman rijders?
Ik ben me aan het oriënteren op een Porsche als daily (30-40K km per jaar) en kom op de Cayman uit omdat dit financieel iets verstandiger lijkt dan een 6 cilinder 911.
Voorkeur gaat uit naar een Cayman GTS. De prijs lijkt zo’n 25K boven een vergelijkbare (bouwjaar, kms) reguliere Cayman (S) te liggen. Zelf denk ik dat de meerprijs afschrijvingtechnisch wegvalt tegen een reguliere Cayman over 3-4 jaar. Iemand die hier zijn visie over wil/kan delen?
Je mag er van uit gaan dat de afschrijving van die 25k in verhouding net zo hard gaat als de rest. Maar op zich kun je dat prima berekenen op basis van de huidige caymans van 4 jaar oud met die km stand.
Dan weet je op zich aardig waar je aan toe bent en wat de afschrijving is.
Gewoon iets om rekening mee te houden denk ik.
Ik ga er ook vanaf dat de afschrijving flink zal zijn. Vaak worden dit soort auto's als 2e auto gekocht en rijden beduidend minder kilometers. Dus relatief gezien staat er dan ook gewoon veel op.wd200 schreef op zondag 17 september 2023 @ 07:13:
Sowieso doen! Gebruikt een auto als je hem hebt, zelf zal je al wel de praktische zaken hebben afgewogen.
Ik denk dat met 30-40k per jaar elke sportauto snel afschrijft, mensen zijn (onterecht ?) bang voor hoge kilometers.
Ik geloof niet dat je met 200k op de teller de meerprijs in aanschaf van een GTS tov S terug krijgt bij inruil.
Qua praktische zaken blijft mijn Polestar sowieso. Dus als we met zijn 4'tjes weg moeten pakken we die gewoon.
Zal wel semi daily worden. Ik ben nog aan het nadenken wat ik wil. Of kopen puur voor erbij, als weekend auto, maar dan ook voor wat dagelijkse ritjes - dan komen we ergens rond de 10-20K km per jaar uit. Of de e-Golf eruit en de Cayman erin, dan zal het wel ergens tussen de 30-40K km worden.Bender schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:31:
[...]
Cayman kan prima als daily, er van uit gaan dat je geen kinderen hoeft te vervoeren.
Je mag er van uit gaan dat de afschrijving van die 25k in verhouding net zo hard gaat als de rest. Maar op zich kun je dat prima berekenen op basis van de huidige caymans van 4 jaar oud met die km stand.
Dan weet je op zich aardig waar je aan toe bent en wat de afschrijving is.
Mijn vriendin wil liever een Boxster, maar ik vind de Cayman gaver én de auto zal gewoon buiten slapen. Een vriend van me pusht beetje richting een Taycan (heeft hij zelf ook) als pure daily, maar ik denk dat de toegevoegde waarde tov de Polestar een stuk minder is. Dat zou wel een optie zijn als de Polestar er tzt uit gaat.
Daarnaast ook nog beetje afhankelijk met wat gesteggel met de gemeente over aankoop van grond (lees: plek voor 3 auto's).
Bijna 40 dus het wordt wel tijd voor die midlife crisis Porsche
@Polydeukes ik heb dezelfde indruk obv mijn dagelijkse rondje autowebsites. Stond laatst bij een specialist ook even te praten over een Boxster en die vertelde hetzelfde, dat de 6 cilinders nu wel redelijk stabiel bleven. In de dagelijkse kosten echter juist weer wat duurder als je veel rijdt - en ook wat ouder al. Qua geluid en beleving wel stuk gaver natuurlijk.
@Steef09031991 Beaty zeg!
Een hobby mag echter geld kosten, toch?
Succes met de zoektocht.
Denk dat de ~€25k meerwaarde theorie heel sterk afhangt van het bouwjaar en leeftijd van de auto. Gaat de KM stand omhoog zullen de waardes steeds dichter bij elkaar komen te liggen.VidaR-9 schreef op zondag 17 september 2023 @ 00:24:
Zijn er hier ook Cayman rijders?
Zo’n 2 jaar geleden zelf zitten kijken naar een Boxster of 911. Uiteindelijk voor een 991.2 4S cabrio gekozen omdat ik geen 4 cilinder wilde hebben en de Boxster GTS 4.0 toen duurder was dan een fraaie 991.2.
De 911 is ook wel echt meer auto, zeker als je langere trips maak. Prijsverschillen zijn natuurlijk fors.
In (bjina) 2 jaar tijd nu zo’n 12.000km gereden. Het is voor ons een 3e auto.
Ik heb bewust geen auto gekocht met een mega lage km stand omdat je daarmee in 1-2 jaar ee nenorme berg afschrijving hebt en weinig ga rijden om dit te voorkomen. Auto had een dikke 60k gelopen toen ik hem kocht. Ken teveel mensen die amper met hun sportauto rijden want "lage km stand".wd200 schreef op zondag 17 september 2023 @ 07:13:
Sowieso doen! Gebruikt een auto als je hem hebt, zelf zal je al wel de praktische zaken hebben afgewogen.
Ik heb zelf altijd het principe om een relatief betaalbare daily te hebben en er een leuke auto naast te hebben voor de fun ritjes richting de Alpen etc. Heb geluk dat mijn vrouw dit ook leuk vindt overigens!VidaR-9 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:47:
Zal wel semi daily worden. Ik ben nog aan het nadenken wat ik wil. Of kopen puur voor erbij, als weekend auto, maar dan ook voor wat dagelijkse ritjes - dan komen we ergens rond de 10-20K km per jaar uit. Of de e-Golf eruit en de Cayman erin, dan zal het wel ergens tussen de 30-40K km worden.
Mijn vriendin wil liever een Boxster, maar ik vind de Cayman gaver én de auto zal gewoon buiten slapen. Een vriend van me pusht beetje richting een Taycan (heeft hij zelf ook) als pure daily, maar ik denk dat de toegevoegde waarde tov de Polestar een stuk minder is. Dat zou wel een optie zijn als de Polestar er tzt uit gaat.
Daarnaast ook nog beetje afhankelijk met wat gesteggel met de gemeente over aankoop van grond (lees: plek voor 3 auto's).
Zou liever een Polestar en een Boxster rijden dan alleen een Taycan. Leuke auto maar het speciale gaat er gewoon vanaf als je er dagelijks in rij.
Cabrio heeft wel een echt pre als fun auto in mijn ogen. Voor het pure rijgedrag moet je een dichte kopen….
[ Voor 69% gewijzigd door Tortelli op 29-09-2023 14:14 ]
Wat bedoel je daar precies mee? Ja, een 911 is groter en heeft 2 halve zitplaatsen extra. Qua bagageruimte maakt het allemaal niet veel uit (zeker t.o.v. een Cayman niet). De stoelen en het interieur zijn nagenoeg hetzelfde, in ieder geval hetzelfde materiaal en comfort. Qua prestaties heb je in geen enkele Porsche wat te klagen. Dus in welk opzicht is een 911 'meer auto'?Tortelli schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:05:
De 911 is ook wel echt meer auto, zeker als je langere trips maak.
https://www.mak-auto.nl/p...ns/porsche-718-boxster-t/
https://koenexclusief.nl/...er-gts-2-5-km-stand-57805
Mijn vriendin heeft liever wit, zwart of grijs
Ben ik het niet mee eens. Ben zelf overgestapt van een coupe 997 4s x51 naar een 991.2 Targa GTS en de ervaringen zowel op een circuit als tijdens een alpenrundfaht blijven spectaculair. Natuurlijk is het rijgedrag van een iets zwaardere Targa of cabrio iets wat je kan voelen maar het open rijden en de daarbij behorende beleving met de high rev geluiden zijn zoveel beter..Tortelli schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:05:
[...]
Voor het pure rijgedrag moet je een dichte kopen….
Een tunnel run wordt dan echt een kippenvel ervaring.
Kan het iedereen aanraden.
Heb je circuit rijden als 1e prioriteit: koop een dichte auto. Voor alle andere gevallen is een cabrio of targa imo de betere keuze (zeker als auto voor erbij).
Mijn auto kom bij Koen vandaan, goeie ervaring mee!
Een 911 is wat groter en serieuzer. Je hebt de achterbank die je vol shit kunt gooien tijdens vakanties en natuurlijk een stuk meer vermogen. Maakt dat hem beter: absoluut niet.Polydeukes schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:50:
[...]
Wat bedoel je daar precies mee? Ja, een 911 is groter en heeft 2 halve zitplaatsen extra. Qua bagageruimte maakt het allemaal niet veel uit (zeker t.o.v. een Cayman niet). De stoelen en het interieur zijn nagenoeg hetzelfde, in ieder geval hetzelfde materiaal en comfort. Qua prestaties heb je in geen enkele Porsche wat te klagen. Dus in welk opzicht is een 911 'meer auto'?
Als een GTS 4.0 betaalbaarder was geweest had ik die serieus overwogen. Moet wel zeggen dat ik zeer content ben met de sportiviteit en GT capaciteiten die een 991.2 combineert. Zorgt ervoor dat mijn vrouw het ook leuk vindt en meegaat op trips richting de Alpen etc.
Had ook een GT3 kunnen kopen, maar dan had ik er alleen heen moeten rijden... Misschien ooit als 4e auto. Helaas maar plek voor 1 auto
[ Voor 62% gewijzigd door Tortelli op 30-09-2023 10:17 ]
"Meer auto" is denk ik de verkeerde term, maar de 911 is in de afgelopen paar generaties wel duidelijk "meer GT". Elke keer dat ik een 911 rijd, denk ik, voor de lange afstand lijkt me dat een prettige wagen. Maar voor de bochtige bergweggetjes zit ik nog steeds liever in mijn Boxster. (Dan vergelijk ik dat wel met mijn RS60 Spyder, dus een 987.1 S. Met de PSE klinkt die ook wat luider dan de latere generaties...) Dat geldt voor de meeste 911s, behalve de GT3 etc natuurlijk. (Ik heb echt geen enkele reden om die RS60 ooit weg te doen, voor de langere ritten heb ik de even oude Cayenne Turbo die ondanks zijn leeftijd nog steeds een perfecte lange afstand auto is... afgezien van het verbruikPolydeukes schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:50:
Wat bedoel je daar precies mee? Ja, een 911 is groter en heeft 2 halve zitplaatsen extra. Qua bagageruimte maakt het allemaal niet veel uit (zeker t.o.v. een Cayman niet). De stoelen en het interieur zijn nagenoeg hetzelfde, in ieder geval hetzelfde materiaal en comfort. Qua prestaties heb je in geen enkele Porsche wat te klagen. Dus in welk opzicht is een 911 'meer auto'?

Als volstrekt terzijde, maar ik vind de 987 Cayman nog steeds een van de mooiste (zo niet de mooiste) auto die Porsche ooit heeft geproduceerd.
[ Voor 5% gewijzigd door PowerFlower op 30-09-2023 10:25 ]
Qua praktische ruimte moet je een Cayman niet onderschatten. Achter en op de middenmotor heb je gewoon flinke bagageruimte, en een frunk gelijk aan die van de 911. Met z'n tweeën een week op vakantie is geen enkel probleem.
Over smaak valt natuurlijk niet te twisten. Persoonlijk vind ik de 981 mooier dan de 987. Die is net iets de kort en daardoor bol aan de bovenkant. De 981 klopt beter qua verhouding, naar mijn bescheiden maar bevooroordeelde mening
:strip_exif()/f/image/shie4eMQskZjXbXIzdlClZd7.jpg?f=fotoalbum_large)
Alle 911's die in budget passen zijn echter redelijk standaard, ouder en meer kilometers dan een Cayman of Boxster. Wat uiteraard logisch is. Ik denk dat ik zelf dan liever iets specialers (kleur / uitvoering) en jongers koop. In zijn algemeenheid vind ik het wel leuk dat je een Cayman qua model best weinig op de weg ziet vergeleken met een 911.
Ik kan bijvoorbeeld geen 911 vinden die ik liever zou rijden dan dit voor dit geld: https://www.porschecentru...sche-718-cayman-gts-12252
Sowieso een auto die ik nagenoeg zo zelf ooit had kunnen samenstellen.
Met bijna 300kg zwaardere Turismo, zou de hybride een slimmere keuze zijn (voor mij); als ik snel reken dan is de verhoogde wegenbelasting (nu 640 Euro per jaar) van de hybride t.o.v. de 4S een no-brainer want met de huidige benzineprijzen zou ik dat zonder issues full-electric kunnen rijden hier in de buurt (ik rijd vrij veel binnendoor over bebouwde kom en N-wegen).
Echter, wat is nu de ervaring met een e-hybrid volledig electrisch rijden (zonder zwaar rechtervoetje) in e-power mode? Het is een vrij onderbelicht onderwerp op de youtube-reviews en ik vind het lastig om de daadwerkelijke operationele range te vinden van mensen die hiermee op pad zijn. En wat minstens zo lastig te vinden is; wat is de besparing (of juist uitgave) als je ermee in hybride of in e-charge rijdt?
Overigens heb ik nu een G11 750xi; verbruik / afmetingen / vermogen is me niet geheel onbekend echter wil ik graag (waar mogelijk) toch eens orienteren in het volgende sportievere segment vandaar dat ik bij deze Porsche aan het kijken ben
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Ik heb nu een half jaar een turbo s e hybrid en had liever een turbo of turbo s gekocht achteraf. In e power is hij niet vooruit te branden en schakeling tussen motoren werkt soms heel soepel en soms niet lekker. Mij vrouw rijdt zeer rustig maar zelfs die heeft geklaagd over e power, regelmatig komt hij van zijn plek maar dan voelt het alsof je niet harder kunt dan 40 oid.MAX3400 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:28:
Ben nu al een weekje aan het zoeken / snuffelen en mogelijk in de markt voor een gebruikte Panamera (971); de afweging is nu een "gewone" 4 e-hybrid of een non-hybrid 4S qua motorisering. En op de een of andere manier trekt de Turismo me meer qua uiterlijk en daar zit meteen mijn vraag.
Met bijna 300kg zwaardere Turismo, zou de hybride een slimmere keuze zijn (voor mij); als ik snel reken dan is de verhoogde wegenbelasting (nu 640 Euro per jaar) van de hybride t.o.v. de 4S een no-brainer want met de huidige benzineprijzen zou ik dat zonder issues full-electric kunnen rijden hier in de buurt (ik rijd vrij veel binnendoor over bebouwde kom en N-wegen).
Echter, wat is nu de ervaring met een e-hybrid volledig electrisch rijden (zonder zwaar rechtervoetje) in e-power mode? Het is een vrij onderbelicht onderwerp op de youtube-reviews en ik vind het lastig om de daadwerkelijke operationele range te vinden van mensen die hiermee op pad zijn. En wat minstens zo lastig te vinden is; wat is de besparing (of juist uitgave) als je ermee in hybride of in e-charge rijdt?
Overigens heb ik nu een G11 750xi; verbruik / afmetingen / vermogen is me niet geheel onbekend echter wil ik graag (waar mogelijk) toch eens orienteren in het volgende sportievere segment vandaar dat ik bij deze Porsche aan het kijken ben
Ook heel vervelend dat je altijd in e power opstart en dat je niet per gebruik kunt instellen wat de default mode is. Ik vind juist de beleving cruciaal dat ik de v8 kan horen brullen bij starten auto.
Als je de kosten erg belangrijk vindt kun je denk ik beter elders winkelen, het zijn hele dure auto’s in alle opzichten - die paar honderd euro benzine per maand is maar een klein deel.
Dat heb ik inderdaad door; het was meer de sport om die kosten af te kunnen zetten tegen het hybride-verhaal; snap heel goed dat in dit segment elke auto duur / duurder is per kilometer dan wat de gemiddelde bestuurder in NL wil bestedenGongbao schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:04:
[...]
Als je de kosten erg belangrijk vindt kun je denk ik beter elders winkelen, het zijn hele dure auto’s in alle opzichten - die paar honderd euro benzine per maand is maar een klein deel.
Jammer dat jouw beleving van het milieu-aspect minder positief is qua vermogen / gevoel. Dan moet ik de komende dagen / week maar eens een proefrit hier en daar gaan proberen te organiseren waarbij "4S" dan toch wel het uitgangspunt gaat worden.
De nieuwe is nog niet uit, ik denk dat je het beste even bij een dealer kunt vragen of je hybride en niet hybride kunt rijden achter elkaar, en dan vooral op het wegrijden letten en switchen van de motoren in bebouwde kom werk.MAX3400 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:04:
[...]
Dat heb ik inderdaad door; het was meer de sport om die kosten af te kunnen zetten tegen het hybride-verhaal; snap heel goed dat in dit segment elke auto duur / duurder is per kilometer dan wat de gemiddelde bestuurder in NL wil besteden
Jammer dat jouw beleving van het milieu-aspect minder positief is qua vermogen / gevoel. Dan moet ik de komende dagen / week maar eens een proefrit hier en daar gaan proberen te organiseren waarbij "4S" dan toch wel het uitgangspunt gaat worden.
Wellicht is het met de 6 cylinder anders dan met de v8, maar ik zou vergelijkbaar gedrag verwachten.
Ik moet zeggen dat ik altijd in sport start. Inderdaad, instappen en starten is een e-mode, maar 2 klikjes aan het stuur en dat is sport. Duurt letterlijk 0.2 sec en is een automatisme. Dus daar stoor ik mij niet aan.
E mode gebruik ik soms om de kids aan school af te zetten. Dat is 3 km enkel. Of in de buurt, heel soms.
Hybride gebruik ik op de autostrade of in file.
Sport gebruik ik 90% van de tijd dus. Ik heb zo een wagen niet gekocht om naar verbruik of wat dan ook te kijken. Wel om te genieten van het geluid.
Ik kom van een 530e die ik ook altijd in sport zette. Maar deze is toch een heel andere belevenis.
Interesting times...
Is dat nou bij Hendriks in Didam?Famous schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 19:08:
Wie weet welke prachtige kleur op deze Targa zit![]()
[Afbeelding]
Zit me echt even achter de oren te krabben maar ik dacht het direct haha
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.
Ga er maar vanuit dat zodra de langere N-weg of snelweg gepakt wordt (beiden binnen 30 seconden van mijn huis) dat inderdaad de hybride of de sport aan gaat; ik ben echt wel van het fijn meerijden met het verkeer en snap ook zeker dat je in dit segment dan niet meer over kosten moet praten qua verbruik.
Niet omdat ik direct sportprestaties verwacht, maar wel om alles op te warmen.
Hoeveel mensen hybride rijden om dan een eerste keer de koude motor aan te spreken bij het voorbij steken of autostrade op te rijden. Dat kan idd niet goed zijn.
Interesting times...
Automatisch op slot gaan doet volgens mij geen enkele Porsche zoals bij andere merken inderdaad soms wel het geval is. Bij mijn Taycan is dit ook niet en heb comfort access.Gongbao schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:05:
Ben nog niet zo lang eigenaar van een Panamera uit 2019. Ik ben gewend dat auto's vanzelf op slot gaan als je wegloopt, maar deze auto doet dat niet. Ik kan geen instellingen hiervoor vinden en googlen levert ook niets op.
De spiegels klappen dan wel niet dicht, maar achter een minuut sluit hij zichzelf wel af.
Interesting times...
Na gebruik moet ik altijd wel een handeling doen om te sluiten.
Ook goed om te weten: als je uitstapt en er zit niemand meer in de auto en alle deuren zijn gesloten, maar niet op slot, wordt wel automatisch (na 1 min???) het alarm geactiveerd. De deuren zijn dan dus niet op slot, maar zodra je een portier opent, begint het alarm te loeien.
De eerste paar keer bij een tankstation met het schaamrood op de kaken achtergekomen, haha.
:strip_exif()/f/image/6z3XxeyinECXJGsdundN0ejz.jpg?f=fotoalbum_large)
Een 991.1 GT3. Heb lang getwijfeld of dit een goede keuze zou zijn, omdat ik de auto ook gebruik voor normale ritjes en de wegen hier niet fantastisch zijn, maar gek genoeg voelt deze een stuk comfortabeler dan de 991.1 C4S die ik had. Ik gok dat het de bucket seats zijn die mij goed passen.
Do what you love, do it often
Misschien niet relevant maar de bagageruimte van de hybrides is echt een stuk kleiner. Dikke 400 liter is de ST is gewoon klein voor het type auto dat het is.MAX3400 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:04:
[...]
Dat heb ik inderdaad door; het was meer de sport om die kosten af te kunnen zetten tegen het hybride-verhaal; snap heel goed dat in dit segment elke auto duur / duurder is per kilometer dan wat de gemiddelde bestuurder in NL wil besteden
Wel cool dat je mijn tip lijk op te volgen
Oeps, busted…DutchManticore schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:38:
[...]
Is dat nou bij Hendriks in Didam?
Zit me echt even achter de oren te krabben maar ik dacht het direct haha
Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm
Geen grap, ik zag die foto en dacht het direct.
Heel vreemd hoe je hersenen soms ineens met zulke zekerheid iets herkennen.
En geslaagd? Mooie tuin in bestelling genomen?
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.
@Rainesh doen jullie ook Porsches?
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ligt eraan watTylen schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:49:
Vanaf donderdag mag ik mij hier ook officieel melden. Dan haal ik de Panamera 4 E-Hybrid op. Kan niet wachten.
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Sowieso achterlichten altijd aan. En de rest moet ik nog even bekijken
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Kunnen we vast wel een keer naar kijkenTylen schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:51:
[...]
Sowieso achterlichten altijd aan. En de rest moet ik nog even bekijken
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Gefeliciteerd, machtig mooie auto om comfortabel kilometers te maken. Wel serieus groot als je veel in parkeergarages moet zijnTylen schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:49:
Vanaf donderdag mag ik mij hier ook officieel melden. Dan haal ik de Panamera 4 E-Hybrid op. Kan niet wachten.