Allereerst: precies wat BikkelZ doet. Dat is hoe ik het ook doe. Natuurlijk doe ik niet 1-op-1 copypastewerk van SO, ik gebruik het meestal als basis voor mijn eigen versie van de code. Juist daardoor snap ik het ook weer.
Encoding & tooltip: Toen had ik nog niet goed door hoe dat met de encoding zat. Ik dacht toen dat een string ook een bep. encoding heeft en aangezien mijn output gewoon UTF8 is, dacht ik dat ik die win1252 eerst moest omzetten naar utf8, en er dan een string van moest maken. Door jullie verbeterde versies kwam ik tot het inzicht dat dat dus niet zo was, en dat je gewoon direct de win1252 in een string kan zetten. Ik had bij het eerste deel al wél dat tweede argument gezien, maar dat was toen in mijn opzicht niet van toepassing, en daarna was ik het bestaan ervan vergeten (en ik had toch al een losse byte array e.d., dus ik keek er niet eens naar).
Ja, mijn fouten, maar daardoor ook weer geleerd. Ook dankzij jullie
Rants: Dit is mijn enige uitlaapklep. Niemand anders in mijn gehele omgeving snap überhaupt wat een API is, of waar ik mee bezig ben. Daarom rant ik hier wat meer, en van veel dingen weet ik ook wel dat het mijn fout is. Jullie nemen het te serieus

Meestal komt daar dan ook nog handig advies uit waar ik zelf nooit aan zou denken, en dan is dat enkel voordelig. Zo zou ik nu willen klagen over Web Deploy en dat het allemaal niet meer werkt, terwijl ik zeker weet dat het aan mij ligt. Alleen sommige dingen zijn niet mijn fout (random heel hoog RAM-gebruik na installatie van een certificaat, Samsung apparaten die niet meer herkend worden, de Samsung SDK die raar doet (geven ze zelf toe)).
Ik zeg dan ook vrij weinig dat het "ruk" is, maar ik zeg altijd dat het "(weer) niet werkt".
Als jullie trouwens definitief willen oordelen over de kwaliteit van mijn code: voel je vrij om een DM te sturen, dan kan ik je readonly toegang geven tot mijn TFS. Ik zou het zelf ook wel leuk vinden om eens feedback te krijgen