Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.221.845 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Queen
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-07 09:38
MikeN schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:18:
[...]

Ik heb alleen ervaring met de heenweg (van tegenrekening naar Raisin en dan naar een spaarbank). En verder van de spaarbank terug naar Raisin en naar een andere spaarbank. In mijn ervaring waren grotere bedragen geen probleem en duurt het steeds ongeveer 1 werkdag (dus 1 werkdag van tegenrekening naar Raisin en dan 1 werkdag van Raisin naar spaarbank).
Ja ik was vooral benieuwd naar de terugweg. Of het bij Raisin dus een probleem is als je in 1x 60.000 overmaakt van een spaarbank naar Raisin (maar dat is geen probleem dus als ik je zo hoor?) en 60.000 van Raisin naar je tegenrekening. Vooral naar dat laatste ben ik benieuwd.

En hoelang duurt het dan voordat het dan op je tegenrekening staat bij een dergelijk hoog bedrag?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:47
Pistachenootje schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:46:
@Asterion 100k bij Advanzia. Luxemburgs DGS tot 100k is goede bescherming.
Advanzia is als ik het begrijp deposito's?
Dat is, op dit moment, niet mogelijk. Het geld gaat in de nabije toekomst gebruikt worden.
finsdefis schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:50:
[...]Openbank vraag boven transacties van ik geloof 5k wel om telefonische bevestiging (na 6 mnd boven de 20k dacht ik gelezen te hebben). Dus als je dat bezwaarlijk vindt kan dat ook nog meewegen.
Zo bezwaarlijk is dat voor mij niet. Een belletje is het einde van de wereld niet.
Sport_Life schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:50:
[...]

10k bij je huisbank.
Dan 90k overboeken naar LPB en maandelijkse 5k-7,5k in 1 jarige deposito stoppen (nu 2,5%).

Mijn eerste deposito is 0,85% en de laatste is 2,5% :P. Als de eerste vrijvalt dan ga ik die weer 1 jaar vastzetten.

Betaal nu een groot deel van de hypotheekrente (incl hra O-) ) met de spaarrente.
Deposito's zijn dit moment even uitgesloten.
Wel ga ik er een bedrag opzetten ter aanvulling op het bedrag bij de huisbank. Iemand vernoemde Instant Payments tot 10K. Altijd handig als je snel even wat geld nodig hebt.
RobertMe schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:14:
[...]
@Asterion ligt zoals anderen ook aangeven wat je plannen zijn en hoe "risico" avers je bent. Wil je geld in het buitenland zetten (OpenBank)? Wil je snel over meer geld bezitten (LPB doet instant payments tot 10k, maar grotere bedragen kun je splitten)? Wil je evt een tweede/backup betaalrekening incl. pas (zit bij OpenBank).

Zelf zou ik waarschijnlijk eerder spreiden en een bank met hogere rente erbij nemen. Kleine buffer (1-5k) bij de huisbank. Grotere buffer (~10k) bij LPB (leuke rente + IP). En dan het overgrote deel bij OpenBank + een andere spaarrekening of eventueel deposito (bv iets bij Raisin, vrij opneembaar of depisito, of bij BigBank).
Uiteraard onder voorwaarde dat buitenland "ver weg" geen probleem is.
Wil je het dichter bij huis houden is Lloyds Bank nog een optie. Duits (DGS, NL klantenservice + IBAN), en vanaf 1 juli 2% rente (vast, geen actie). Is Duitse taal geen issue kun je ook kijken naar Advanzia (Luxemburgse bank/DGS) die 3,25%(?) nu als actierente heeft, en IIRC zijn er nog wat Duitse (DGS) opties. Of Raisin + Renault (Frans DGS) die nu 2,40% hebben (vast, geen actie)
Jouw gedachte leunt wel het meest dichte bij mij aan.
OB heeft nu een leuke rente op hun "flexibele spaarrekening" maar ik wil niet het volledige bedrag erop zetten uit 'veiligheid'.
LPB heeft vanaf 26 juni ook 1.85% op hun flexibele spaarrekening dus dat ik ook mooi meegenomen.

Ik ga het als volgt doen
85% bij OpenBank (3% rente, maandelijks uitbetaald)
10% bij LPB (1.85% rente, maandelijk uitbetaald)
5% bij de huisbank. (1%, maandelijks uitbetaald)

Bedankt voor de tip van Lloyds Bank. Ga ik even bekijken of dat ook een optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:20
Asterion schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:03:
[...]
Nee vrij opneembaar. 3.25% gegarandeerd voor tenminste 6 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:24
Da Queen schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:44:
[...]
Ja ik was vooral benieuwd naar de terugweg. Of het bij Raisin dus een probleem is als je in 1x 60.000 overmaakt van een spaarbank naar Raisin (maar dat is geen probleem dus als ik je zo hoor?) en 60.000 van Raisin naar je tegenrekening. Vooral naar dat laatste ben ik benieuwd.

En hoelang duurt het dan voordat het dan op je tegenrekening staat bij een dergelijk hoog bedrag?
Members only: Voorbeelden
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Al er een deposito geopened moet worden met geld dat tijdelijk bij RCI gestald stond dan neem ik het op (van RCI naar Raisin en open de deposito in één keer. Dan wacht die deposito-aanvraag tot het geld er is; ook dit gaat in principe altijd binnen één werkdag.

Denk dat als je 1 werkdag voor elke stap aan houdt je redelijk veilig zit. Uitgezonderd eventuele KYC-actie van een bank, natuurlijk ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:02
Da Queen schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:44:
[...]
Doordat de Raisin IBAN ertussen zit duurt geld opnemen wat langer. Daarnaast moet je zelf alsnog opdracht geven om het bedrag over te boeken van de Raisin rekening naar de eigen NL tegenrekening. Eigen ervaring: reken op 2 of 3 dagen voordat je over het geld kunt beschikken. Zolang duurde het bij mij de laatste keren dat ik wat grotere bedragen opnam:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:02
RobertMe schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:34:
[...]

Waarom zit Bunq nu dan op 2,01%? Toen ze naar 2,01% gingen hadden ze lang geen concurrentie in
En na de initiële "klappen" tot die 2,01% zullen ze ook wel heel wat klanten hebben aangetrokken die weer in slaap zijn gevallen en denken "is nog steeds het dubbele van de grootbank".
Met de hoeveelheid mensen hier die hun geld zo graag bij een ene LPB parkeren en hier een klein feest vieren als ze eens de rente verhogen, heb je zeker een punt.
Er zijn aardig veel mensen die zich ergeren aan de lage spaarrente van hun huisbank, daar gaat een deel van overstappen naar een andere bank voor hun spaargeld, maar uiteindelijk gaat dan toch weer een aanzienlijk deel zich hechten aan de nieuwe bank.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sanook schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:28:
[...]

Vandaag blijkbaar niet, hang al meer dan 16 minuten in de wacht zonder enige info, en hiervoor ook al een keer ruim 5 minuten. Krijg het idee dat er geen engels sprekend iemand aanwezig is vandaag...

Gisterochtend 0,10 overgemaakt van mijn NL rekening naar Advanzia om te kijken of ik dat terug zie in mijn account maar tot heden nog niks. Durf het nog niet aan om de rekening te gaan 'loaden'
Ook al diverse emails gestuurd maar nada noppes niente.

Het is dat ze zo'n goede rente bieden anders was ik al lang weer weg hier....
Ik zou als ik jou was een andere bank zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Asterion schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:03:
[...]

Dat is, op dit moment, niet mogelijk. Het geld gaat in de nabije toekomst gebruikt worden.
Nee vrij opneembaar. Kost je 1 werkdag voordat jij je geld weer hebt bij je eigen bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
OttiglioM schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:13:
[...]

Is daar met Banco Progetto een issue over dan? Naar mijn idee een volledig Italiaanse bank die ook kantoor houdt in Italië (Milaan). Dit in tegenstelling met met BFF, een Italiaanse bank, die wat betreft haar deposito situ kantoor houdt in Spanje (Madrid) en het Spaanse recht van toepassing verklaart. Indien ik wat over het hoofd zie dan hoor ik het graag :)
Klopt geloof ik wat je zegt, maar volgens mij moet je bij alle rekeningen in het buitenland rekening houden dat je erfgenamen ook in desbetreffende land erfbelasting schuldig zijn. Directeur van Raisin had ergens in een interview gezegd dat je daar geen zorgen over hoeft te maken, maar op de site staat het weer anders verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omayyad
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 16-06 22:16
xileS schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:57:
[...]

Klopt geloof ik wat je zegt, maar volgens mij moet je bij alle rekeningen in het buitenland rekening houden dat je erfgenamen ook in desbetreffende land erfbelasting schuldig zijn. Directeur van Raisin had ergens in een interview gezegd dat je daar geen zorgen over hoeft te maken, maar op de site staat het weer anders verwoord.
Zou er qua erfrecht een principieel verschil zijn tussen het bezitten van een huis in Spanje, en het hebben van een bankrekening in dat land?

https://www.cdsolicitors....1I_A5kEAAYASAAEgI1QvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-09 07:57
Zijn er mensen die hun saxo (voorheen Binck) rekening gebruiken ls spaarrekening? Op 100k betalen ze rond 1.7%, 200k rond 1.8%. Op premium account nog iets meer.

Komt niet terug in vergelijkingslijstjes.

[ Voor 15% gewijzigd door bn12 op 24-06-2023 08:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:37
bn12 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 08:02:
Zijn er mensen die hun saxo (voorheen Binck) rekening gebruiken ls spaarrekening? Op 100k betalen ze rond 1.7%, 200k rond 1.8%. Op premium account nog iets meer.

Komt niet terug in vergelijkingslijstjes.
Waarom zou je bij een broker sparen als je een hogere rente kunt krijgen bij banken? En ik vraag mij ook af of de belastingdienst dit ziet als een (spaar)rekening of als onderdeel van van beleggingen. Want dat maakt ook nogal een verschil in hoeveel belasting je er over betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

RobertMe schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 08:46:
En ik vraag mij ook af of de belastingdienst dit ziet als een (spaar)rekening of als onderdeel van van beleggingen. Want dat maakt ook nogal een verschil in hoeveel belasting je er over betaald.
Saxo (en Binck voor de overname) geeft aan de Belastingdienst het saldo op de beleggingsrekening apart door, net als dat ze 'groene beleggingen' apart doorgeven. En dat saldo is dan uiteraard gekenmerkt als bankrekening :)

Dus ja, dat zal de belastingdienst als een bank/spaarrekening zien en niet als belegging.

[ Voor 7% gewijzigd door ACM op 24-06-2023 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Helaas is het niet zo eenvoudig. Het gaat niet om hoe het wordt doorgegeven, maar of het formeel een bankrekening betreft die op jouw naam staat. (Volgens de wet moet het een deposito volgens de Wft zijn.) Sommige partijen geven het namelijk verkeerd door :) en bij sommige beleggingsrekeningen is het niet geheel duidelijk of er wel of niet sprake is van een bankrekening op jouw naam.

Bij Saxo is het DGS van toepassing op het geldsaldo. Alleen bankrekeningen kunnen (en moeten) onder het DGS vallen, dus hier heb je zekerheid dat het als bankrekening wordt gezien. Als het verkeerd wordt doorgegeven dan moet je het natuurlijk zelf corrigeren.

[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 24-06-2023 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bt0
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-07 23:10

bt0

Omayyad schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 07:00:
[...]

Zou er qua erfrecht een principieel verschil zijn tussen het bezitten van een huis in Spanje, en het hebben van een bankrekening in dat land?

https://www.cdsolicitors....1I_A5kEAAYASAAEgI1QvD_BwE
Zoals ik het heb begrepen is voor een Nederlandse erflater in principe het Nederlands erfrecht van toepassing (wie krijgt wat). Als het gaat om erfbelasting (hoeveel belasting betaalt een erfgenaam over een erfenis), dan bepaalt ieder land dat zelf op basis van haar eigen wet- en regelgeving.

Voor zover ik heb kunnen nagaan is er voor Nederlandse erflaters geen verschil in Spaanse erfbelasting als het gaat om Spaans onroerend goed en Spaanse bank- en spaarrekeningen. Zie verder mijn bijdrage van zondag 21 mei 2023 20:55.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-09 12:03

Theo

moederbord

Het lijkt erop dat vandaag de 3 jaar deposit rente bij Banca Progetto omhoog is gegaan naar 4.20%. Hun 4 en 5 jaar deposito staat nu op 4.00 %. Het begint toch wel erg aantrekkelijk te worden om een deposito daar te openen nu de spaarrentes richting de opbrengsten uit beleggingen lijken te gaan.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:52
Aanhakend op het bericht boven mij. De door centrale banken nagestreefde inflatie is 2%. Daar zit je nu ruim boven qua rentepercentages. Ik vraag mezelf daarom wel eens af of het verstandig is om ‘nu’ langjarige deposito’s af te sluiten. Bijv. 10 jaar. Zodat je geld tenminste niet structureel minder waard wordt.

Want als de daling van inflatie is ingezet en de pijn van hoge rentes gevoeld wordt, zal de economie mogelijk weer gestut worden. Door lagere rentepercentages op leningen en dus ook op spaarrekeningen. Lastige is dat de glazen bol niks hierover laat zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
marcelcee schreef op zondag 25 juni 2023 @ 08:23:
Aanhakend op het bericht boven mij. De door centrale banken nagestreefde inflatie is 2%. Daar zit je nu ruim boven qua rentepercentages. Ik vraag mezelf daarom wel eens af of het verstandig is om ‘nu’ langjarige deposito’s af te sluiten. Bijv. 10 jaar. Zodat je geld tenminste niet structureel minder waard wordt.

Want als de daling van inflatie is ingezet en de pijn van hoge rentes gevoeld wordt, zal de economie mogelijk weer gestut worden. Door lagere rentepercentages op leningen en dus ook op spaarrekeningen. Lastige is dat de glazen bol niks hierover laat zien.
Een depositoladder is een overweging dan verspreid je het risico op rentestijgingen/dalingen. Met daarbij een deposito voor 10 jaar kan zeker interessant zijn. Zeker als je dat een lange tijd kan missen.

Bij CKV is er sprake van rente op rente, waarbij de huidige 3,50% over een periode van 10 jaar op 4,106% uitkomt. (10.000 inleg, over 10 jaar 14.106 uitbetaald krijgen)

Of er de komende maanden nog een stijging in zit bij deze looptijd is maar de vraag, hij staat sinds 11 april al op hetzelfde %. Bij de Duitse bank BKM heeft deze onlangs op 4,00% gestaan maar is nu weer gezakt naar 3,60%

Als de rente over 2 of 3 jaar weer terug bij af is, dan zit je met 4,1% wel een aantal jaren safe.

Het verloop van de 10 jaar deposito CKV:

20-jun-22 1,50%
20-okt-22 2,35%
23-nov-23 2,85%
14-dec-23 3,00%
11-apr-23 3,50%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankmulder
  • Registratie: Januari 2010
dwdd schreef op zondag 25 juni 2023 @ 09:13:
Bij CKV is er sprake van rente op rente, waarbij de huidige 3,50% over een periode van 10 jaar op 4,106% uitkomt. (10.000 inleg, over 10 jaar 14.106 uitbetaald krijgen)
Het eindbedrag klopt, maar het percentage niet. In die 10 jaar is het bedrag met 41,06% gestegen (niet 4,106%), maar dat is niet zo'n zinvol gegeven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]
Het klopt dat er sprake is van rente op rente, maar je berekening met het rentepercentage klopt niet. Je moet vergelijken met effectieve rente op jaarbasis, dat zorgt er voor dat 10 opeenvolgende 1-jaar deposito's met dezelfde effectieve rente als één 10-jaar deposito hetzelfde eindbedrag opleveren.

In het geval van CKV is er sprake van een jaarlijkse rentebijschrijving. Dat maakt het makkelijk: de effectieve rente op jaarbasis is dan gelijk aan de nominale rente: 3,50%.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 25-06-2023 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knakenpoetser
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15-09 10:38
marcelcee schreef op zondag 25 juni 2023 @ 08:23:

Je slaat de spijker op zijn kop; nu lijkt het mij nog verstandig om niet al te lange looptijden te kiezen. Rondom de ECB aankondigingen zien we de rentes nog gestaag oplopen. Er zal inderdaad een punt komen waar er een eind komt aan de stijgende rente. Daar komt jouw glazen bol in beeld.
Anderzijds geef je zelf al aan er ter stimulering van de economie op enig moment een rentedaling voor de hand ligt. Hou dat in de gaten
Volgende maand/begin augustus zie ik nog wel wat lichte stijgingen in het verschiet.
Mocht je te vroeg besluiten lang vast te zetten dan blijkt dat pas achteraf. Maar als je op het moment van besluiten voor jou de beste beslissing neemt kun je daar nooit spijt van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalley
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-06 22:39
[...]

Een depositoladder is een overweging dan verspreid je het risico op rentestijgingen/dalingen. Met daarbij een deposito voor 10 jaar kan zeker interessant zijn. Zeker als je dat een lange tijd kan missen.

Of er de komende maanden nog een stijging in zit bij deze looptijd is maar de vraag, hij staat sinds 11 april al op hetzelfde %. Bij de Duitse bank BKM heeft deze onlangs op 4,00% gestaan maar is nu weer gezakt naar 3,60%

Als de rente over 2 of 3 jaar weer terug bij af is, dan zit je met 4,1% wel een aantal jaren safe.

Het verloop van de 10 jaar deposito CKV:

20-jun-22 1,50%
20-okt-22 2,35%
23-nov-23 2,85%
14-dec-23 3,00%
11-apr-23 3,50%
In Raisin zie ik trouwens CKV op dit moment maar tot 8 jaar, ligt dat aan mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Chevalley schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:36:
[...]

In Raisin zie ik trouwens CKV op dit moment maar tot 8 jaar, ligt dat aan mij?
Ik zie wel CKV bij 10 jaar.
https://www.raisin.nl/deposito/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalley
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-06 22:39
Thanks, zie hem inderdaad op de website wel, in de app niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:45
JohanNL schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:16:
[...]

Met de hoeveelheid mensen hier die hun geld zo graag bij een ene LPB parkeren en hier een klein feest vieren als ze eens de rente verhogen, heb je zeker een punt.
Er zijn aardig veel mensen die zich ergeren aan de lage spaarrente van hun huisbank, daar gaat een deel van overstappen naar een andere bank voor hun spaargeld, maar uiteindelijk gaat dan toch weer een aanzienlijk deel zich hechten aan de nieuwe bank.
Niet alleen de hoogte van de rente zorgt voor tevredenheid. LPB geeft gewoon een stuk meer rente als de drie grote NL banken en heeft nog meer voordelen die banken via raisin bv niet hebben zoals robuuste app, IP met redelijk hoge limiet, enz. Het is een keer overmaken en je krijgt maandelijks rente uitgekeerd op rente. Ook voor de luie spaarder ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Trishul schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:50:
[...]

Niet alleen de hoogte van de rente zorgt voor tevredenheid. LPB geeft gewoon een stuk meer rente als de drie grote NL banken en heeft nog meer voordelen die banken via raisin bv niet hebben zoals robuuste app, IP met redelijk hoge limiet, enz. Het is een keer overmaken en je krijgt maandelijks rente uitgekeerd op rente. Ook voor de luie spaarder ideaal.
Dan liggen je prioriteiten dus duidelijk ergens anders en wil je dus eigenlijk meer een potje aanmaken die je ten alle tijden kunt aanspreken(?)
Een extra betaalpakket bij bijvoorbeeld KNAB lijkt me dan toch logischer en komt met - op dit moment - 1,25% rente ook in de buurt van LPB.
Mocht de nadruk dan weer meer liggen op geen kosten en hoogste rente mogelijk lijkt mij Openbank een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 09:21:
[...]
In het geval van CKV is er sprake van een jaarlijkse rentebijschrijving.
Ik dacht alleen aan het einde van de looptijd? Of ik begrijp het verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Pistachenootje schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:28:
[...]

Klopt, rente-uitkering aan het einde van de looptijd (wel sprake van rente op rente)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
JohanNL schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:05:
[...]

Dan liggen je prioriteiten dus duidelijk ergens anders en wil je dus eigenlijk meer een potje aanmaken die je ten alle tijden kunt aanspreken(?)
Een extra betaalpakket bij bijvoorbeeld KNAB lijkt me dan toch logischer en komt met - op dit moment - 1,25% rente ook in de buurt van LPB.
Mocht de nadruk dan weer meer liggen op geen kosten en hoogste rente mogelijk lijkt mij Openbank een goede optie.
Knab? :X Dan lever je 0,6% rente in (1,85% vanaf morgen bij LPB), en moet je ook nog maandelijks €6 aftikken.
OpenBank geeft dan weer wel een (veel) hogere rente, maar wel Spaans DGS en erfbelasting.

Note: Knab een tijd gehad toen ze voorheen nog een interessantere rente hadden (maar ook €5 p/m kostte). Toen ook als primaire rekening gebruikt (Rabo in die tijd wel aangehouden), maar toen de rente niet meer interessant was een bij Rabo CC kon voor €1 p/m extra of zo Knab teruggezet naar het gratis pakket (maximaal €20k gold daarbij IIRC) en ik meen zelfs voordat ze stopten met het gratis pakket al alles er af gehaald.
LPB heb ik al verschillende jaren, en is prima. Werkt goed die keren dat ik het nodig heb, instant payments altijd handig als "buffer" (maar klein tegoed bij grootbank nodig), en voor Nederland vrijwel altijd de hoogste rente.
OpenBank heb ik nu bijna een half jaar. Goede rente (al helemaal als je er wat moeite in steekt, toen Welkom van 2,00 naar 2,50 ging gebeld en nieuwe rente gekregen, nu deze naar 3,00 is gegaan weer gebeld en volledig nieuwe rekening gekregen met dus opnieuw 6 maanden looptijd en 3,00%), handig als tweede bank(pas), en mobiel betalen zonder Google Pay. Alleen zou ik ze dan weer niet inzetten als primaire rekening. Rekeningoverzicht is te vaag, "verschil" in saldo vs beschikbaar (pinnen/overboeking staat dagen op gereserveerd waarbij ze al die tijd het oude saldo laten zien als saldo en in kleine lettertjes "beschikbaar", en geen iDeal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

Administratieve bijschrijving binnen het deposito. Het wordt uiteraard pas aan het eind van de looptijd uitgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
[...]

Zoals @dwdd aangeeft schrijven ze min of meer de rente jaarlijks bij op het deposito.

Zouden ze de rente jaarlijks uitkeren zou de berekening ook niet zo simpel zijn. Immers is de rente over die uitgekeerde rente onbekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
RobertMe schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:46:
[...]

Knab? :X Dan lever je 0,6% rente in (1,85% vanaf morgen bij LPB), en moet je ook nog maandelijks €6 aftikken.
OpenBank geeft dan weer wel een (veel) hogere rente, maar wel Spaans DGS en erfbelasting.

Note: Knab een tijd gehad toen ze voorheen nog een interessantere rente hadden (maar ook €5 p/m kostte). Toen ook als primaire rekening gebruikt (Rabo in die tijd wel aangehouden), maar toen de rente niet meer interessant was een bij Rabo CC kon voor €1 p/m extra of zo Knab teruggezet naar het gratis pakket (maximaal €20k gold daarbij IIRC) en ik meen zelfs voordat ze stopten met het gratis pakket al alles er af gehaald.
LPB heb ik al verschillende jaren, en is prima. Werkt goed die keren dat ik het nodig heb, instant payments altijd handig als "buffer" (maar klein tegoed bij grootbank nodig), en voor Nederland vrijwel altijd de hoogste rente.
OpenBank heb ik nu bijna een half jaar. Goede rente (al helemaal als je er wat moeite in steekt, toen Welkom van 2,00 naar 2,50 ging gebeld en nieuwe rente gekregen, nu deze naar 3,00 is gegaan weer gebeld en volledig nieuwe rekening gekregen met dus opnieuw 6 maanden looptijd en 3,00%), handig als tweede bank(pas), en mobiel betalen zonder Google Pay. Alleen zou ik ze dan weer niet inzetten als primaire rekening. Rekeningoverzicht is te vaag, "verschil" in saldo vs beschikbaar (pinnen/overboeking staat dagen op gereserveerd waarbij ze al die tijd het oude saldo laten zien als saldo en in kleine lettertjes "beschikbaar", en geen iDeal.
Ja, elke keuze heeft dan weer zijn eigen voor en nadelen.
Maar LPB is het van allemaal nét niet zou ik zeggen.
De rente is beter dan de grootbanken, maar zeker niet de hoogste van alle opties met NL depositogarantiestelsel.
IP is heel fijn, maar werkt ook niet altijd.
LPB heeft ook gewoon te maken met de Wwft, dus 'verdachte' of grote bedragen kunnen zeker wel vertragingen en ander ' gedoe ' opleveren.
LPB is zeker ook niet uitgesloten van technische storingen.

Puur voor de hoogste rente voor je spaargeld, dat je niet ineens per direct nodig hebt, zie ik eigenlijk niet echt wat je bij LPB moet.
En voor het geld dat wel zo'n bestemming heeft doe je er toch beter aan dit bij je huisbank spaarrekening te parkeren, lijkt mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

JohanNL schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:33:
[...]

Ja, elke keuze heeft dan weer zijn eigen voor en nadelen.
Maar LPB is het van allemaal nét niet zou ik zeggen.
De rente is beter dan de grootbanken, maar zeker niet de hoogste van alle opties met NL depositogarantiestelsel.
IP is heel fijn, maar werkt ook niet altijd.
LPB heeft ook gewoon te maken met de Wwft, dus 'verdachte' of grote bedragen kunnen zeker wel vertragingen en ander ' gedoe ' opleveren.
LPB is zeker ook niet uitgesloten van technische storingen.

Puur voor de hoogste rente voor je spaargeld, dat je niet ineens per direct nodig hebt, zie ik eigenlijk niet echt wat je bij LPB moet.

En voor het geld dat wel zo'n bestemming heeft doe je er toch beter aan dit bij je huisbank spaarrekening te parkeren, lijkt mij.
Ik vind dat je dit eigenlijk niet zo heel goed onderbouwd. Ja, er zijn hogere rentes te krijgen - maar zoals je merkt is het voor veel mensen ook belangrijk dat de functionaliteiten goed op orde zijn. Ze zijn bereid daarvoor een klein beetje rendement in te leveren.

Vergelijk het met het kopen van een TV: sommige (buitenlandse) banken verkopen tv's met een schermformaat van 100 inch (= hogere rente). Groter is beter, toch? Helaas hebben die TV's geen 4K resolutie, geen HDR, etc.

Sommigen kiezen er dan voor om niet voor 100 inch, maar voor 95 inch te gaan - maar dan wel met 4K resolutie en HDR.

In dit geval zijn er mensen die onder Nederlands depositogarantiestelsel willen vallen, instant payments, goede app, Nederlandse erfbelasting, etc. - zij zijn daarvoor bereid om dus een paar inch aan TV grootte op te geven in ruil voor andere functionaliteiten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
Uniciteit schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:20:
[...]

Ik vind dat je dit eigenlijk niet zo heel goed onderbouwd. Ja, er zijn hogere rentes te krijgen - maar zoals je merkt is het voor veel mensen ook belangrijk dat de functionaliteiten goed op orde zijn. Ze zijn bereid daarvoor een klein beetje rendement in te leveren.

Vergelijk het met het kopen van een TV: sommige (buitenlandse) banken verkopen tv's met een schermformaat van 100 inch (= hogere rente). Groter is beter, toch? Helaas hebben die TV's geen 4K resolutie, geen HDR, etc.

Sommigen kiezen er dan voor om niet voor 100 inch, maar voor 95 inch te gaan - maar dan wel met 4K resolutie en HDR.

In dit geval zijn er mensen die onder Nederlands depositogarantiestelsel willen vallen, instant payments, goede app, Nederlandse erfbelasting, etc. - zij zijn daarvoor bereid om dus een paar inch aan TV grootte op te geven in ruil voor andere functionaliteiten. ;)
Eens, en naast de functionaliteiten is het voor velen toch ook wel een gevoels/vertrouwenskwestie. LPB bestaat ook al meer dan 10 jaar op de NL markt, bewezen track record zegt ook wel wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Trishul schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:28:
[...]

Eens, en naast de functionaliteiten is het voor velen toch ook wel een gevoels/vertrouwenskwestie. LPB bestaat ook al meer dan 10 jaar op de NL markt, bewezen track record zegt ook wel wat.
En OpenBank is eigendom van Santander, een van de grootste banken ter wereld :p En Advanzia zijn er in dit topic volgens mij ook al klant voor 5+ of 10+ jaar?

En DGS, tsja. Het Nederlandse DGS is de implementatie van een wet die de EU als "richtlijn" afdwingt. Het DGS is in alle EU landen dus identiek of ja, in niet euro landen zit je met een valutarisico en aanverwanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:54
Trishul schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:28:
[...]

Volgens mij zijn de meeste banken in de groep "Nederlands, vallend binnen het Nederlands deposito garantie stelsel" minstens even oud als de LPB (ik heb in 2008 her en der een aantal rekeningen geopend, en die heb ik nog steeds of weer. Dus volgens mij zijn er andere met een vergelijkbaar trackrecord die meer rente geven dan LPB.

Over functionaliteiten: het zal de ontvanger van jouw geld niet boeien waar je het gespaard hebt (hij weet het ook niet want het gaat via de tegenrekening.) Geld dat je gespaard hebt tegen 2,5% ipv 2,0% is voor die ontvanger niet minder waard. Geld is geld. Dus de analogie met TV schermen van @Uniciteit klopt niet helemaal. (vind ik)

Echter qua bijvoorbeeld gebruiksgemak van de rekening en gevoelszaken hebben jullie een punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
JohanNL schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:33:
[...]
Vanwaar dan? Nu heb ik daar wel wat geld, puur voor gemak dat ik niet bij LPB hoef in te loggen. Maar alles verder log ik bij LPB in, en kost het nog een 10 seconde om geld over te maken en het aankomt bij mijn betaalrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
W1ck1e schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:03:
[...]
Volgens mij zijn de meeste banken in de groep "Nederlands, vallend binnen het Nederlands deposito garantie stelsel" minstens even oud als de LPB (ik heb in 2008 her en der een aantal rekeningen geopend, en die heb ik nog steeds of weer. Dus volgens mij zijn er andere met een vergelijkbaar trackrecord die meer rente geven dan LPB.
Maar die hebben dan toch ook vergelijkbare spaarrentes? Ik heb even gekeken net, en kom niet op significant hogere rentes bij andere. Het liefst bij een bank waar de opties voor overmaken niet: Bellen, per post, of per fax zijn (ik kijk nu naar Yapi Kredi...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
W1ck1e schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:03:
[...]

Over functionaliteiten: het zal de ontvanger van jouw geld niet boeien waar je het gespaard hebt (hij weet het ook niet want het gaat via de tegenrekening.) Geld dat je gespaard hebt tegen 2,5% ipv 2,0% is voor die ontvanger niet minder waard. Geld is geld. Dus de analogie met TV schermen van @Uniciteit klopt niet helemaal. (vind ik)

Echter qua bijvoorbeeld gebruiksgemak van de rekening en gevoelszaken hebben jullie een punt.
Welke banken zijn dat dan? Ik ben er persoonlijk wel benieuwd naar, ik zoek voor naast LPB namelijk nog naar een extra spaarrekening met bij voorkeur hogere rente dan LPB. Opereren allemaal in het buitenland of in geval van bunq met rare beperkingen op de gratis spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Sissors schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:11:
[...]

Maar die hebben dan toch ook vergelijkbare spaarrentes? Ik heb even gekeken net, en kom niet op significant hogere rentes bij andere. Het liefst bij een bank waar de opties voor overmaken niet: Bellen, per post, of per fax zijn (ik kijk nu naar Yapi Kredi...)
Mooi, meteen man en paard noemen, dat maakt het concreet. ;)
LPB vanaf morgen rente op vrij opneembaar: 1,85%
YKB rente op vrij opneembaar: 2,08%
verschil is 0,23%
afhankelijk van het spaarsaldo is dat meer of minder geld.
10000 euro : 1% is 100 euro per jaar,
0,23% is dan 23 euro per jaar
stel je hebt een ton (100000 euro) : 230 euro per jaar. (je zult de tweakers die zo'n korting zoeken bij internet providers maar eens de kost moeten geven)
de enige manier om de LPB meer rente te laten betalen is ze daartoe aan te sporen door bij andere banken met een hogere rente te sparen. (ik wil niet beloven dat dat werkt)
bij deposito's (geld dat je dus echt kunt vastzetten) is het rente verschil groter.
3 maanden 1,05% 105 euro resp 1050 euro per jaar
6 maanden 0,93% enz.
12 maanden 0,60%

over YKB: na openen kan eigenlijk alles online.

@Trishul Er staat veel informatie op "spaarinformatie.nl" (daar is de focus op de banken met een NL dgs. (bij de andere banken staat een melding )

vanaf morgen staat LPB op plek 2, maar andere banken zullen ook wel weer verhogen (ze kijken natuurlijk naar elkaar) Zo gaat Lloyds (Duits dgs) op 1 juli naar 2,0%

[ Voor 12% gewijzigd door W1ck1e op 25-06-2023 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Apart dat ze zelf schrijven:
Hoe kan ik geld opnemen?
Opnames ten laste van een Euro-Plus Spaarrekening kunnen alleen worden gedaan door middel van een overboeking naar de door u opgegeven en geactiveerde vaste tegenrekening binnen Nederland. U kunt dus geen contante kasopname doen!

Voor het doorgeven van een transactie kunt u contact opnemen met de Klantenservice op 0900- 9274 of een overschrijvingsformulier per post naar de bank sturen. Opdrachten die voor 16.00 zijn doorgegeven, zullen dezelfde dag verwerkt worden. Anders wordt het de eerstvolgende werkdag uitgevoerd.

U kunt ook per e-mail uw transactie doorgeven. Dit kan alleen als uw e-mail schriftelijk aan de bank is doorgegeven.
Is geld overboeken naar een tegenrekening gratis?
Ja, dat is gratis. Telefonisch kunt u uw opdrachten doorgeven waarna ze door onze medewerkers direct uitgevoerd zullen worden. Het geld dat u overschrijft van of naar uw tegenrekening is wel onmiddellijk van uw rekening afgeboekt, maar is zeker 1 a 3 werkdagen onderweg. Eventueel kunt u ook uw overboekingen schriftelijk of per fax doorgeven. Zorgt u er dan wel voor dat u uw schrijven ondertekent.
Ik geloof je hoor, maar als hun eigen website niet duidelijk daarin is, dan geeft mij dat ook niet echt een warm gevoel van binnen over de kwaliteit van het geheel.

Los daarvan wordt nu net door sommige gedaan alsof LPB ergens achteraan bungelt qua rentes van banken onder Nederlandse DGS, en dat valt ook wel mee.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 25-06-2023 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik zou zelf toch wel verwachten dat je een overboeking kan uitvoeren via de grote rode internetbankieren knop op hun website. Zou een beetje zinloos zijn anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Sissors schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:38:
Apart dat ze zelf schrijven:

Ik geloof je hoor, maar als hun eigen website niet duidelijk daarin is, dan geeft mij dat ook niet echt een warm gevoel van binnen over de kwaliteit van het geheel.

Los daarvan wordt nu net door sommige gedaan alsof LPB ergens achteraan bungelt qua rentes van banken onder Nederlandse DGS, en dat valt ook wel mee.
Mooi dat je mij gelooft. De website is niet geheel up2date. Stortingen komen op dezelfde dag binnen (ligt een beetje aan het tijdstip), Opnames worden tussen 9 en 14:30 uur uitgevoerd en komen afhankelijk van de bank van de tegenrekening ook die dag nog binnen (ik heb die rekening bij de ING)

Retorische vraag: welke banken zijn vaker het onderwerp bij programma's als kassa en radar ?

Vanaf morgen doet de LPB inderdaad weer serieus mee.

[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 25-06-2023 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Zr40 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:46:
Ik zou zelf toch wel verwachten dat je een overboeking kan uitvoeren via de grote rode internetbankieren knop op hun website. Zou een beetje zinloos zijn anders :)
Je moet jezelf daar eenmalig voor autoriseren (dat is een beetje raar), maar dan kan het wel.
(ik heb zo'n DHZ bank liever dan een bank met dikke panden en veel medewerkers met een lage rente)

Ook @Sissors Ik ben een leek, dit zijn geen adviezen. En "ik heb deze zelf thuis ook." ;)

[ Voor 9% gewijzigd door W1ck1e op 25-06-2023 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Sissors schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:08:
[...]

Vanwaar dan? Nu heb ik daar wel wat geld, puur voor gemak dat ik niet bij LPB hoef in te loggen. Maar alles verder log ik bij LPB in, en kost het nog een 10 seconde om geld over te maken en het aankomt bij mijn betaalrekening.
Omdat het alsnog van bank A naar bank B moet.
IP wil nog wel eens falen en beide banken kunnen moeilijk doen ivm controles vanuit de Wwft.
Wellicht moet ik hem anders stellen: waarom zou je deze risico's nemen met tegoeden die per direct voor jou beschikbaar moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
JohanNL schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:59:
[...]

Omdat het alsnog van bank A naar bank B moet.
IP wil nog wel eens falen en beide banken kunnen moeilijk doen ivm controles vanuit de Wwft.
Wellicht moet ik hem anders stellen: waarom zou je deze risico's nemen met tegoeden die per direct voor jou beschikbaar moeten zijn?
Hoeveel geld moet "per direct" beschikbaar zijn ? En de rest kan een dag later. Volgens mij heb ik met 1 a 2 duizend wel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Uniciteit schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:20:
[...]

Ik vind die vergelijking wel een beetje vreemd, maar oké.
Dit lijkt namelijk meer gebaseerd op persoonlijke voorkeuren, dus zoals een andere kleur van de pootjes/standaard van de TV.
Verder start die TV van LPB een stuk sneller op dan de alternatieven, maar hebben die alternatieven een merkbaar beter beeld.
Blijkbaar zijn er dan mensen die kiezen voor de TV van LPB, prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
W1ck1e schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:04:
[...]
Hoeveel geld moet "per direct" beschikbaar zijn ? En de rest kan een dag later. Volgens mij heb ik met 1 a 2 duizend wel genoeg.
Dat zal persoonlijk zijn en ja dat is mijn punt ook hierin: dat zal voor de meesten toch niet een gigantisch bedrag zijn, dat het qua rente ook verwaarloosbaar zal zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

JohanNL schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:12:
[...]

Dit lijkt namelijk meer gebaseerd op persoonlijke voorkeuren (...)
Maar... dat is het toch ook? En dat is het hele punt van wat anderen hier ook zeggen?

@W1ck1e geeft als voorbeeld 0,23% verschil in rente. Waarop de rest eigenlijk zegt: "leuk 0,2-0,3% hogere rente, maar dat lever ik in zodat ik meer zekerheid heb rondom erfbelastingen, bronbelastingen, (gebruiksvriendelijkheid van) apps , snelheid van overboekingen, Nederlands DGS, etc."

Er zijn meer kenmerken van een spaarrekening dan alleen de spaarrente. Voor jullie is de rente absoluut leidend en doet de rest er eigenlijk vrij weinig toe. Voor anderen is het belangrijk dat er meer balans in zit: een hogere rente bij (o.a.) LPB dan bij de grootbanken, maar nog wel wat meer snelheid, duidelijkheid en gemak dan bij de (veelal buitenlandse) alternatieven.
Ik vind die vergelijking wel een beetje vreemd, maar oké.
Laat ik het anders vergelijken met zuinig autorijden (waarbij in dit voorbeeld geldt: hoe zuiniger, hoe hoger de rente).

De mensen die bij de grootbanken zitten (= laagste rente) hebben geen behoefte aan zuinig rijden. Die rijden 's avonds 130 km/u, de airco staat altijd aan en rustig optrekken zit er niet in.

Jullie willen juist zo zuinig mogelijk rijden met jullie auto. Geen airco aan, 80 km/u op de snelweg, heel rustig optrekken, omrijden voor het allergoedkoopste tankstation etc.

De andere mensen hier willen ook wel zuinig rijden, maar niet ten koste van alles. Zij willen toch wel graag de airco aan met dit warme weer, zoeken niet perse het goedkoopste tankstation (maar gaan ook niet snel tanken langs de snelweg) en kiezen voor de cruise control op 100 km/u.

Oftewel: er is geen goed of fout. :) Er is een vergelijking van producten. Voor jullie is alleen de spaarrente belangrijk, voor anderen spelen er ook nog andere kenmerken mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Uniciteit op 25-06-2023 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
Vergelijkingen met tv’s of snelwegen en airco’s maken het voor mij niet veel duidelijker.

Waardeer de pogingen hoor ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Tdem schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:33:
Vergelijkingen met tv’s of snelwegen en airco’s maken het voor mij niet veel duidelijker.

Waardeer de pogingen hoor ;)
Haha, geen zorgen! Het is vooral voor de mensen bedoeld die niet doorhebben dat voor veel mensen er meer dingen belangrijk zijn bij een spaarrekening dan alleen de rente. In dat geval kan een vergelijking wel eens helpen. :)

(Ironisch genoeg: als het rendement het aller-, aller-, allerbelangrijkste zou zijn, dan zitten we in het verkeerde topic - dan kijk je immers naar beleggen). :9

[ Voor 23% gewijzigd door Uniciteit op 25-06-2023 19:40 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Uniciteit schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:37:
[...]

(Ironisch genoeg: als het rendement het aller-, aller-, allerbelangrijkste zou zijn, dan zitten we in het verkeerde topic - dan kijk je immers naar beleggen). :9
Nouja, als een hoog rendement een keiharde eis is, dan valt beleggen eigenlijk af, want je hebt geen enkele zekerheid over het toekomstige rendement. Beleggen is, kort gezegd, de verwachting op een hoger rendement dan sparen, in ruil voor het risico van minder rendement of zelfs verlies. Dat risico past niet bij die eis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Uniciteit schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:24:
...
@W1ck1e geeft als voorbeeld 0,23% verschil in rente. Waarop de rest eigenlijk zegt: "leuk 0,2-0,3% hogere rente, maar dat lever ik in zodat ik meer zekerheid heb rondom erfbelastingen, bronbelastingen, (gebruiksvriendelijkheid van) apps , snelheid van overboekingen, Nederlands DGS, etc."

Er zijn meer kenmerken van een spaarrekening dan alleen de spaarrente. Voor jullie is de rente absoluut leidend en doet de rest er eigenlijk vrij weinig toe. Voor anderen is het belangrijk dat er meer balans in zit: een hogere rente bij (o.a.) LPB dan bij de grootbanken, maar nog wel wat meer snelheid, duidelijkheid en gemak dan bij de (veelal buitenlandse) alternatieven.
...
Binnen het Nederlandse dgs heb je niks te maken met erfbelasting, bronbelasting. Wel zullen er verschillen zijn met betrekking tot apps, gebruikers vriendelijkheid. Als ik die verschillen niet zie of belangrijk vind kies ik de hoogste rente.

Voor mij is de rente niet absoluut leidend. Ik heb ook "showstoppers". die ik meeneem bij mijn keuzes.
mijn geld is ongeveer als volgt verdeeld: (volgorde stijgende rente)
grootbank: betaalrekening en spaarrekening met beetje geld voor verwachte uitgaven in de komende weken
nl dgs spaarrekeningen met vrij opneembaar geld (deels dezelfde dag beschikbaar bij opname) & deposito's
andere spaarrekeningen met vrij opneembaar geld (europees dgs in stabiel land)
beleggingen (potentieel hoogste rendement)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
W1ck1e schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:11:
[...]
Binnen het Nederlandse dgs heb je niks te maken met erfbelasting, bronbelasting.
Er is geen relatie daartussen? Bij Raisin heb je Orange Bank, Franse bank onder Frans DGS. Alleen bieden ze hun diensten op Raisin aan via hun bijkantoor in Madrid, waardoor de Spaanse bronbelasting en erfbelasting van toepassing is. En idemdito voor BBF, Italiaanse bank onder Italiaans DGS, maar via bijkantoor in Spanje beschikbaar via Raisin rn daardoor onderhevig aan Spaanse belasting wetgeving.

Theoretisch zou een Nederlandse bank onder Nederlands DGS ook hun diensten aan Nederlanders kunnen aanbieden via een bijkantoor in een ander land (zeg Spanje) waardoor de wetgeving van dat land er op van toepassing is. Uiteraard totaal niet logisch om diensten te verlenen aan inwoners van hetzelfde land als waar de bank gevestigd is via een bijkantoor in een ander land, maar het kan dus wel. Zie bv ING die ook in Duitsland opereert, stel ze accepteren daar Nederlanders (met 4% rente? O-) ) ben je alsnog aan de Duitse belasting wetgeving onderworpen, ook al vermoed ik dat ING Duitsland onder de Nederlandse banklicentie (+ DGS dus) opereert.
V.w.b. belastingen gaat het dus niet om het land waar de bank zijn banklicentie heeft, maar om het land waar het kantoor/de bank waarmee je het contract aangaat gevestigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
RobertMe schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:23:
[...]

Er is geen relatie daartussen?
Hoe zou ik als Nederlands burger wonende in Nederland, sparend op een rekening van een in Nederland gevestigde bank (via de nederlandse website of kantoor van die bank), vallend onder het NL dgs te maken krijgen met erf- of bron-belasting op mijn bestaande spaargeld op die rekening ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:14
W1ck1e schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:29:
[...]
Hoe zou ik als Nederlands burger wonende in Nederland, sparend op een rekening van een in Nederland gevestigde bank (via de nederlandse website of kantoor van die bank), vallend onder het NL dgs te maken krijgen met erf- of bron-belasting op mijn bestaande spaargeld op die rekening ?
Jij krijgt niet met erfbelasting te maken, dat krijgen je nabestaanden of liever gezegd: erfgenamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

RobertMe schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:23:
[...]
Zie bv ING die ook in Duitsland opereert, stel ze accepteren daar Nederlanders (met 4% rente? O-) ) ben je alsnog aan de Duitse belasting wetgeving onderworpen
Kleine correctie: de bank is aan de belastingwetgeving van het land in kwestie onderworpen. Dat is waar de bronbelasting vandaan komt.

Jij als Nederlander hebt gewoon met box 3 te maken. Je hebt niets te maken met buitenlandse belastingdiensten. Je betaalt geen extra belasting enkel omdat de bank onder buitenlandse regels valt. Hooguit vraagt de bank eenmalig of jaarlijks (afhankelijk van het land) wat administratie om de bronbelasting op basis van de belastingverdragen die Nederland met diverse landen heeft te kunnen verminderen. Het restant kan je in box 3 verrekenen.

Alleen diegenen die niets of weinig betalen in box 3 kunnen niet alles verrekenen. Maar gelukkig voor deze groep is er voldoende aanbod in landen zonder bronbelasting :)

[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 25-06-2023 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08-09 07:47
Wow waarom heb ik dit topic niet eerder ontdekt.
Zit al decennia lang bij de Rabobank met mijn spaargeld met 1,0% rente.

Moet me nog helemaal verdiepen in dit topic.
Maar ik denk dat ik mijn spaargeld toch maar eens moet verhuizen naar een Renaulkt bank of Open bank.

Is het 1 beter dan het andere? en zijn er nog belangrijke dingen waar ik rekening mee moet houden?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:59
Smok3yNL schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:55:

Maar ik denk dat ik mijn spaargeld toch maar eens moet verhuizen naar een Renaulkt bank of Open bank.

Is het 1 beter dan het andere? en zijn er nog belangrijke dingen waar ik rekening mee moet houden?

Alvast bedankt!
Daarvoor zou ik toch even zoeken in dit topic, informatie genoeg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:13

sanook

_/-\o_

sanook schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:28:
[...]

Vandaag blijkbaar niet, hang al meer dan 16 minuten in de wacht zonder enige info, en hiervoor ook al een keer ruim 5 minuten. Krijg het idee dat er geen engels sprekend iemand aanwezig is vandaag...

Gisterochtend 0,10 overgemaakt van mijn NL rekening naar Advanzia om te kijken of ik dat terug zie in mijn account maar tot heden nog niks. Durf het nog niet aan om de rekening te gaan 'loaden'
Ook al diverse emails gestuurd maar nada noppes niente.

Het is dat ze zo'n goede rente bieden anders was ik al lang weer weg hier....
Update: vandaag de bijschrijving ontvangen, dus we gaan nu loaden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Max_72
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-09 19:13
sanook schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:16:
[...]

Update: vandaag de bijschrijving ontvangen, dus we gaan nu loaden!
Hier idem, lijken bij mij ongeacht het tijdstip standaard twee werkdagen tussen te zitten. Nou ja, prima. De Rabobank is inmiddels op € 1.000 na leeggehaald. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
*knip* nee, zie beleid

[ Voor 103% gewijzigd door ZieMaar! op 26-06-2023 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
xileS schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:01:
[...]
Dit zijn beide buitenlandse banken, maar je bent alsnog tot 100k verzekerd per rekening (in land van bank zelf).
Het DGS (Deposito Garantie Stelsel) telt voor alle banken in EU-landen. Die regeling geldt per persoon per bankvergunning, niet per rekening.

Als je meerdere rekeningen van 100K hebt onder één vergunning ben je maar tot €100K gedekt. In Zweden zelfs maar tot €90 85K (per juni 2023)

Denk er aan dat meerdere banken een vergunning kunnen delen Verrassingen kun je dan krijgen bij bijvoorbeeld Nationale Nederlanden en Volksbank. Voor NL zie: https://www.dnb.nl/openba...ntie/?p=1&l=10&rc=V0ZUREc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online

Alvast bedankt!
Mijn korte samenvatting. Dit zijn beide buitenlandse banken, maar je bent alsnog tot 100k verzekerd per persoon per bankvergunning (in land van bank zelf). Bij buitenlande banken dien je ook rekening te houden met bronbelasting (die jij noemt heft geloof ik geen bronbelasting) en erfbelasting in desbetreffende land.

/edit
En excuus nog van hierboven @ZieMaar! . Ik wist niet dat een link naar de Raisin site tegen het beleid was.

[ Voor 6% gewijzigd door xileS op 26-06-2023 12:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
xileS schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:50:
[...]

Mijn korte samenvatting. Dit zijn beide buitenlandse banken, maar je bent alsnog tot 100k verzekerd per persoon per bankvergunning (in land van bank zelf). Bij buitenlande banken dien je ook rekening te houden met bronbelasting (die jij noemt heft geloof ik geen bronbelasting) en erfbelasting in desbetreffende land.
Spanje heft wel bronbelasting. Echter is een zelfverklaring (dat je niet in Spanje woont / belastingplichtig bent) voldoende. OpenBank stopt dit papiertje "stiekem" in de hele papierhandel met contracten die je digitaal met 1 krabbel ondertekend, dus hoef je eigenlijk niks voor te doen
Bij Raisin met banken die uit Spanje werken (Orange & BFF bv) levert bij mijn weten Raisin het document aan en moet je het wel nog zelf ondertekenen en terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:09

Alvast bedankt!
Ik zit ook bij de Rabobank. Heel toevallig vandaag de spaarrekening van 1% opgezegd en een deposito geopend (doelsparen). Rentes zijn lager dan wat ik hier voorbij zie komen maar alles was binnen 5 minuten via de app. Geregeld - zonder kosten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
flyingdutchboy schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:41:
[...]
Ik zit ook bij de Rabobank. Heel toevallig vandaag de spaarrekening van 1% opgezegd en een deposito geopend (doelsparen). Rentes zijn lager dan wat ik hier voorbij zie komen maar alles was binnen 5 minuten via de app. Geregeld - zonder kosten
Rabo Doelsparen t/m 3 jaar is momenteel max 1,70%
Je haalt al meer met LPB vrij opneembaar (1,85%) en zeker met 1 jaar vast (nu 2,50%) ...

5 minuten extra werk en je was een veel betere en écht gratis weg ingeslagen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
flyingdutchboy schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:41:
[...]

Ik denk dat het bij de meeste banken zo is dat wanneer je daar al een spaarrekening hebt, je binnen een paar minuten een deposito kan openen. Ook zonder kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
Mijn aanvraag voor Raisin is goedgekeurd. Ik kan nu mijn geld overmaken naar Renault Bank, maar iets houdt me tegen.

Ik las dat het voor nabestaanden lastig is om het geld uit het buitenland te halen en dat er dan ook nog erfbelasting betaald moet worden vanuit Frankrijk.

Mijn partner en ik hebben een samenlevingscontract, zijn niet getrouwd.

Kan iemand de onduidelijkheid bij me wegnemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Even heel praktisch: je nabestaanden krijgen niets met Renault Bank te maken. Zij kunnen (en moeten) alles regelen met Raisin, er is verder geen contact nodig met de partnerbanken. Of je nu één spaarrekening hebt of honderden, Raisin zorgt er voor dat alles wordt beëindigd en wordt overgeboekt naar de bij hen bekende tegenrekening. Dan staat het geld op de Nederlandse bankrekening en is het klaar.

Over buitenlandse erfbelasting: Raisin beweert dat je daar niet mee te maken krijgt. Mensen in dit topic denken dat dat misschien niet klopt. Ik kan het je in ieder geval niet met zekerheid zeggen (en mensen in dit topic ook niet!)

[ Voor 20% gewijzigd door Zr40 op 26-06-2023 16:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:48
Het is nog steeds onduidelijk volgens mij, totdat iemand het test (maar die kan daarna niet meer posten...).

Bij Openbank is uit berichten op internet duidelijk dat je met Spaanse erfbelasting te maken krijgt. Bij Raisin hebben ze eerder aangegeven dat het niet bij hun van toepassing is, maar niemand kan uitleggen waarom.

Wel zie ik in de voorwaarden van de Renault rekening een paar dingen staan die mogelijk relevant zijn: 1.) de overeenkomst valt onder Nederlands recht 2.) ze zeggen expliciet dat ze het saldo+rente bij overlijden binnen een redelijke termijn overboeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
Tdem schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:21:
Ik las dat het voor nabestaanden lastig is om het geld uit het buitenland te halen en dat er dan ook nog erfbelasting betaald moet worden vanuit Frankrijk.

Of het lastig is om het er weg te halen ligt aan hoe ver je elkaar vertrouwd/toegang hebt gegeven.
En als ze er al "vrij" bij kunnen is het de vraag hoe legaal dat is.

Onduidelijkheden weghalen betreffende erfbelasting is nog niemand in dit topic gelukt.

Erfbelasting moet je in principe altijd betalen, maar of het alleen in NL moet of ook in bijvoorbeeld Frankrijk is niet duidelijk. Dat zal er land verschillen (bijvoorbeeld vrijgesteld bedrag) en mogelijk ook per type relatie (getrouwd op.huwelijkse voorwaarden, in gemeenschap van goederen, samenleveningscontract, onderhands, ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bt0

bt0

GroteVoet459 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:25:
[...]

Het DGS (Deposito Garantie Stelsel) telt voor alle banken in EU-landen. Die regeling geldt per persoon per bankvergunning, niet per rekening.

Als je meerdere rekeningen van 100K hebt onder één vergunning ben je maar tot €100K gedekt. In Zweden zelfs maar tot €90K

Denk er aan dat meerdere banken een vergunning kunnen delen Verrassingen kun je dan krijgen bij bijvoorbeeld Nationale Nederlanden en Volksbank. Voor NL zie: https://www.dnb.nl/openba...ntie/?p=1&l=10&rc=V0ZUREc.
Bij Nordax Bank en Klarna Bank nu zelfs maar tot EUR 85.000, volgens de website van Raisin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:20
Max_72 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:58:
[...]

Hier idem, lijken bij mij ongeacht het tijdstip standaard twee werkdagen tussen te zitten. Nou ja, prima. De Rabobank is inmiddels op € 1.000 na leeggehaald. :*)
Ff statement checken begin juli. De mails lopen altijd al achter. Mijn ervaring is max 1 werkdag. Ik heb op de 22e wat overgemaakt en de 23e wat vandaag pas op mail bevestigd is. Als het echt pas vandaag bijgeschreven is ga ik zelf wel reclameren (3 dagen renteverlies in dat geval)

De 21e was een feestdag in luxembourg wellicht daardoor eea in de soep gelopen de 22e en 23e
Datum op het statement geldAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNUy49oacjisx3D7zx-Oh0Tzv_c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qKujCZ8ZN3EklTWU3zT9UTvI.jpg?f=user_large

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeN
Mijn aanvraag voor Raisin is goedgekeurd. Ik kan nu mijn geld overmaken naar Renault Bank, maar iets houdt me tegen.

Overigens kun je de overige spaarrekeningen ook overwegen als je geen onduidelijkheid wil hebben: Zweden en Estland heffen geen erfbelasting. Dat ga ik op lange termijn maar doen denk ik, gezien het mij het eventuele extra gedoe voor nabestaanden niet waard is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
Zr40 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:40:
Over buitenlandse erfbelasting: Raisin beweert dat je daar niet mee te maken krijgt.
Volgens mij heeft de Raisin-woordvoerder alleen gezegd dat *zij* geen erfbelasting/successierechten heffen, Dat gaat helemaal voorbij aan wat er bij de partnerbank gebeurd.

Volgens https://www.financieelona...itenland-en-erfbelasting/ moet een Spaanse bank altijd de inhouding doen voor ze tot uitbetaling mogen overgaan. En dan heb je dus financiële expertise nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
bt0 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:47:
[...]
Bij Nordax Bank en Klarna Bank nu zelfs maar tot EUR 85.000, volgens de website van Raisin.
Da's inderdaad afgelopen week bijgesteld ... verbeterd ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

GroteVoet459 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:51:
[...]

Volgens mij heeft de Raisin-woordvoerder alleen gezegd dat *zij* geen erfbelasting/successierechten heffen, Dat gaat helemaal voorbij aan wat er bij de partnerbank gebeurd.
Dit is wat Raisin zegt:
De partnerbanken van Raisin houden géén erfbelasting in op deposito- of spaarrekeningen.

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 26-06-2023 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
Maar daar staat niet dat het niet verschuldigd is, dus tsjah...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:01:
[...]

Dit is wat Raisin zegt:

[...]
Goede vondst! Dank je wel _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
[...]
Dit is wat Raisin zegt:

[...]
Maar dat staat haaks op het statement van OpenBank (in mijn bovenstaande FO-link) dat een Spaanse bank pas mag uitkeren nadat alles papieren inclusief de verrekening van belasting is geregeld:
Belangrijk zich te realiseren dat Openbank zich door het Spaanse erfrecht verplicht ziet de afdracht van successierechten zeker te stellen alvorens over te kunnen gaan tot het ter beschikking van de rechtmatige erfgenamen stellen van de bij Openbank gehouden tegoeden in de nalatenschap.
Aangezien OpenBank een Spaanse bank is vertrouw ik die meer betreffende Spaanse wetgeving dan een Duitse tussenpersoon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

En aangezien Renault niet Spaans is lijkt mij dat niet relevant :)

Verder geen interesse om de discussie over erfrecht nog een keer te gaan starten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bt0

bt0

DarkSEDA schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 21:31:

In Zweden leven ze ook in het nu, die krijgen het gewoon overgemaakt. Alleen buitenlanders krijgen een cheque .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjiRQBuO9VUbazhujfq1tA5fdoo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Aj8YcXcTjwaZEm74zaQQwAKE.png?f=fotoalbum_large

https://www.riksgalden.se.../payment-of-compensation/
Nu ruim een half jaar later staat er:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NN4TPuo6cydGKLwigOhZorUhEv0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s1sOYqnvvGXruEgEraC2uA3B.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt er op dat je nu de keuze hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
MikeN schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:51:
[...]

Overigens kun je de overige spaarrekeningen ook overwegen als je geen onduidelijkheid wil hebben: Zweden en Estland heffen geen erfbelasting. Dat ga ik op lange termijn maar doen denk ik, gezien het mij het eventuele extra gedoe voor nabestaanden niet waard is.
Is dit wel 100%? En welke landen (buiten Zweden en Estland) heffen ook geen erfbelasting? Als er een overzichtje is, scheelt dat ook steeds dezelfde vraag over erfbelasting totdat het iemand getest heeft of meer duidelijkheid over is.

Als Estland bv geen erfbelasting heft, dan is voor vrij opneembaar Bigbank wellicht ook interessant ipv Renault. Verschil is maar 0,05 procentpunt. Op de site van Bigbank, vind ik alleen dit erover staan: https://www.bigbank.nl/hu...=5&main=4&ter=44&faq=2384

[ Voor 16% gewijzigd door xileS op 26-06-2023 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bt0

bt0

MikeN schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:51:
[...]

Bij Klarna Bank en Nordax Bank heb je voor de erfbelasting wellicht ook met Finland te maken, want die banken gebruiken een Finse correspondentbank.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]

Dit is wat Raisin zegt:

[...]
Volgens mij een beetje een trucje. Banken houden nooit erfbelasting in. De vraag is of je erfbelasting verschuldigd bent aan het betrokken land.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeN
xileS schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:16:
[...]

Is dit wel 100%? En welke landen (buiten Zweden en Estland) heffen ook geen erfbelasting? Als er een overzichtje is, scheelt dat ook steeds dezelfde vraag over erfbelasting totdat het iemand getest heeft of meer duidelijkheid over is.
Er staat een lijstje op Wikipedia: Wikipedia: List of countries by inheritance tax rates
Maar garanties kan ik je ook niet geven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:12
Tdem schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:03:
[...]

Goede vondst! Dank je wel _/-\o_
De Rabobank/ING etc houden ook geen (Nederlandse) erfbelasting in. Dat betekent echter niet dat je geen erfbelasting aan de NL belastingdienst hoeft betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
MikeN schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:58:
[...]
Er staat een lijstje op Wikipedia: Wikipedia: List of countries by inheritance tax rates
Was net een lijstje aan het maken - Luxemburg lijkt in die lijst niet te kloppen - die 0% geldt alleen voor echtgenoten of samenwonende (langer dan 3 jaar). Andere betalen tussen de 2,5 en 48%.

Bij Nederland staat een vast tarief van 20% wat zeker niet klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bt0

bt0

Pistachenootje schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:35:
[...]

Volgens mij een beetje een trucje. Banken houden nooit erfbelasting in. De vraag is of je erfbelasting verschuldigd bent aan het betrokken land.
OpenBank heeft dacht ik aangegeven dat zij moet vaststellen dat de nabestaanden aan de erfbelastingverplichtingen hebben voldaan, alvorens ze de bank-/spaarrekening mag vrijgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-09 20:39
GroteVoet459 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 18:09:
[...]

Was net een lijstje aan het maken - Luxemburg lijkt in die lijst niet te kloppen - die 0% geldt alleen voor echtgenoten of samenwonende (langer dan 3 jaar). Andere betalen tussen de 2,5 en 48%.

Bij Nederland staat een vast tarief van 20% wat zeker niet klopt.
Zo ik begrepen heb geldt erfbelasting voor inwoners simpel gezegd, maar in Spanje geldt het ook voor niet-inwoners.

Wat niet klopt is dat er staat vast tarief 20% in Nederland. Er staat Top Rate boven de kolom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ1984
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:08
Mijn Raisin-rekening is inmiddels ook geopend. Dus nu is het een kwestie van tegenrekening opgeven, geld overmaken en product kiezen? Is het zo simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
JJ1984 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:03:
Mijn Raisin-rekening is inmiddels ook geopend. Dus nu is het een kwestie van tegenrekening opgeven, geld overmaken en product kiezen? Is het zo simpel?
Volgorde storten vs aanvragen ben je vrij in. Aanvraag verloopt in twee stappen, Raisin die alles controleert, en vervolgens wordt de aanvraag in de wacht gezet totdat het geld beschikbaar is (op de rekening staat) en dan wordt de aanvraag door gezet naar de partnerbank en na hun akkoord wordt het geld pas afgeschreven.

En IIRC heeft Raisin de rekening al? Heb je die al vooraf moeten opgeven (& controleren). * RobertMe is het na ~driekwart jaar alweer vergeten hoe het precies zat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Knakenpoetser

Wat betreft je vraag over erfbelasting:
Onderstaande quote van is van Cejean, die zichzelf in die bijdrage een belangstellende amateur noemt. Ik las het op zondag 21 mei en het maakte indruk op mij. Wellicht heb je er wat aan?

Wat betreft de leden die zich ergeren dat het weer over erfbelasting gaat: ik begrijp je ergernis als je dit al talloze malen voorbij hebt zien komen en het begint te voelen als een herhaling van zetten. Anderzijds is dit forum er toch voor vragen, veelal gesteld door mensen die zich nog niet in de materie verdiept hebben, maar best bereid zijn tot verdieping zodat ze met optimale kennis hun zuurverdiende spaarcentje zo goed mogelijk naar hun inzicht kunnen beheren?

Bovendien denk ik dat we er niet onverstandig aan doen om de schimmigheid van de erfbelasting met enige regelmaat te benoemen. Met doodzwijgen bereiken we zeker niets. Onderwerpen die je de neus uit komen kun je ook gewoon laten passeren. Morgen gaat het weer over een ander onderwerp.
cejean schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:51:
[...]

Thanks en namens Nomen B: _/-\o_

https://www.financieelona...itenland-en-erfbelasting/

Ik ben het helemaal met je eens dat Raisin op dit punt tekortschiet in het informeren van zijn klanten. Naast gegevens over bronbelasting, zou ook informatie over erfbelasting een verplicht onderdeel moeten zijn van het afvinklijstje dat bij de aanbiedingen staat.

Na wat googelen vond ik de volgende informatie die met name voor klanten van Raisin bruikbaar kan zijn. Let wel, ik zit niet in het vak, dus dit is slechts input van een belangstellende amateur.

1) Ik begin met de volgende site

‘In verschillende landen is de erfbelasting afgeschaft, de bekendste landen zijn:

Italië (thans zeer laag tarief);
Zwitserland (vele provincies);
Zweden;
Portugal;
Rusland;
Israël;
Oostenrijk.’

2) Een masterscriptie over erfbelasting uit 2011 noemt de volgende landen:

‘In Oostenrijk, Cyprus, Estland, Tsjechië, Letland, Malta, Portugal, Roemenië, Slowakije en Zweden wordt geen erfbelasting geheven (infra, rn. 147). Andere landen zoals Frankrijk en Luxemburg heffen geen erfbelasting tussen echtgenoten resp. op de hele rechte lijn (infra, rn. 149).’

Behalve voor Frankrijk en Luxemburg blijkt dit op te gaan voor Tsjechië, Denemarken en Polen. De scriptie gaat niet in op wat dit betekent voor een homohuwelijk, maar zelfs Polen heeft dit soort huwelijken als ze in het buitenland gesloten zijn, moeten erkennen, volgens een uitspraak van het Hooggerechtshof in dat land. Wikipedia geeft een mooi overzicht van alle landen die het homohuwelijk erkennen.

3) Voor de mensen die bij Raisin sparen en deposito’s hebben, zou dat betekenen dat je – om problemen te voorkomen – alleen gebruik maakt van de banken in de landen die hierboven staan aangegeven:

[b]Voor deposito’s zijn dat:
Letland, Estland, Portugal en Zweden.

Voor Italië geldt een laag tarief, maar dat zal het niet minder bureaucratisch maken!

Voor de spaarrekeningen zijn dat:
Estland en Zweden

Ook al hebben gehuwde personen daar dus geen last van, het is wat de spaarrekeningen betreft jammer dat Renault Bank in Frankrijk valt onder de hoge erfrechtbelasting van dat land. Dat is een tegenvaller, omdat deze bank op dit moment binnen het aanbod van Raisin de hoogste rente geeft.

4) Wat je in Frankrijk verder kan overkomen, wordt door frankrijknotaris in dit stuk uitgelegd.

Het geeft een heel goed beeld van wat je te wachten staat als je erft van iemand wiens vermogen in Frankrijk ligt. En de conclusies kun je voor een deel doortrekken naar overige landen met erfbelasting.

Het is een groot gemis dat er – zoals frankrijknotaris.nl aangeeft – geen Europese verordening voor erfbelasting is. Dus ieder land past zijn eigen regels toe, die gelet op de ervaringen van Sofie met Spanje tot bureaucratische rompslomp met de bijbehorende kosten leiden (om van hoge belastingtarieven niet eens te spreken). Hopelijk komt daar de komende jaren verandering in en het zou helemaal mooi zijn als dan ook de systematiek van de bronbelasting zou verdwijnen.

5) Het voorgaande betekent wel dat BigBank uit Estland een des te interessanter alternatief biedt voor zowel sparen als deposito’s. Er is geen bronbelasting en geen erfbelasting! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
MikeN schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:58:
[...]

Handig lijstje maar helaas nog niet 100% zeker dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakenpoetser
xileS schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:22:
[...]

Handig lijstje maar helaas nog niet 100% zeker dus.
Zeker handig lijstje. Daar is hard aan gewerkt

[ Voor 31% gewijzigd door Knakenpoetser op 26-06-2023 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Knakenpoetser schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:09:
[...]

Wat betreft je vraag over erfbelasting:
Onderstaande quote van is van Cejean, die zichzelf in die bijdrage een belangstellende amateur noemt. Ik las het op zondag 21 mei en het maakte indruk op mij. Wellicht heb je er wat aan?

Wat betreft de leden die zich ergeren dat het weer over erfbelasting gaat: ik begrijp je ergernis als je dit al talloze malen voorbij hebt zien komen en het begint te voelen als een herhaling van zetten. Anderzijds is dit forum er toch voor vragen, veelal gesteld door mensen die zich nog niet in de materie verdiept hebben, maar best bereid zijn tot verdieping zodat ze met optimale kennis hun zuurverdiende spaarcentje zo goed mogelijk naar hun inzicht kunnen beheren?

Bovendien denk ik dat we er niet onverstandig aan doen om de schimmigheid van de erfbelasting met enige regelmaat te benoemen. Met doodzwijgen bereiken we zeker niets. Onderwerpen die je de neus uit komen kun je ook gewoon laten passeren. Morgen gaat het weer over een ander onderwerp.

[...]
"landen zoals Frankrijk en Luxemburg heffen geen erfbelasting tussen echtgenoten" als die info klopt is dat ook weer een zorg minder voor getrouwde stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:18
xileS schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 00:01:
[...]

"landen zoals Frankrijk en Luxemburg heffen geen erfbelasting tussen echtgenoten" als die info klopt is dat ook weer een zorg minder voor getrouwde stellen.
Maar bij samenwonen wordt het weer een heel ander verhaal, omdat verschillende landen ook verschillend omgaan met samenwonen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:13
Knakenpoetser schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:09:

Helemaal mee eens. Dit derde deel heeft inmiddels 200 pagina's.
Als je zoekt op term 'erfbelasting' krijg je 5 volle pagina's met vragen en antwoorden die vaak net niet op elkaar aansluiten als een antwoord niet die term bevat.

Alternatief is dit in de topicstart beschrijven, maar hoewel er normaal gesproken een zwart-wit antwoord zou moeten zijn lijkt dit niet helemaal het geval te zijn, en wijzigt er ook nog wel eens wat in wetgeving.

Dus dank aan degenen die antwoorden blijven geven op dezelfde (soort) vragen! _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
WaterFire schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:55:
[...]
Dus dank aan degenen die antwoorden blijven geven op dezelfde (soort) vragen! _/-\o_
Alleen zijn die 'antwoorden' van mensen die het ook niet zeker weten. Je dit dan dus met 5 pagina's speculatie. Hoeveel zin dat heeft kun je je afvragen. Het wordt tijd dat Raisin met heldere informatie komt zoals ze dat ook met bronbelasting doen.
Pagina: 1 ... 100 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling