VidaR-9 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:25:
[...]
Bij Klara en Nordax loop je wel koersrisico. Voor mij reden om daar iig niet aan te beginnen.
Zag dat dit bij Yapi Kredi ook het geval is, dus die kon ook van mijn lijstje.
Ik zie zelf weinig toegevoegde waarde ik voor paar tienden extra ergens te sparen waar die paar tienden zo weer weg kunnen vallen tegen koersverlies. Mijn spaargeld moet zo stabiel en risicovrij zijn.
Koersrisico klopt, maar de Klarna rekening via Raisin is in Euro.
Alleen als de bank omvalt en je het geld via depositogarantiestelsel vanuit Zweden terug moet krijgen is dit in SEK. Moet eerlijk zeggen dat ik het valutarisico zeer klein vind. De economie van Zweden is een stuk sterker dan die van de EU landen, de SEK is daarom ook sterker dan de EUR.
Bovendien is Klarna een hele grote en financieel gezonde bank in het Europese geldverkeer.
Daarom staan de Zweden wel op mijn lijstje, maar dat is uiteraard een persoonlijke afweging.
In een andere reactie stond de opmerking dat bij uitkering van SEK er een omrekening naar EUR moet plaatsvinden door de eigen bank, dan wel een SEK rekening geopend moet worden.
Dat is inderdaad een valide punt.
Zo heeft iedereen zijn persoonlijke afwegingen welk / hoeveel risico men wil open:
Zwakke economie (Italie, Portugal) ; Dichtbij oorlogsgebied (Baltische landen, Tsjechie, Slowakije) ; Bronbelasting (Spanje, Belgie, Letland) ; Valuta risico (Zweden).
Als je dit allemaal wil vermijden dan kom je bij Raisin dus automatisch uit bij Frankrijk
Totdat ik zag dat Orange Bank zijn deposito's aanbied via haar kantoor in Spanje : bronbelasting dus....
Renault Bank (spaarrekening) en Younited (deposito's) lijken daarmee de meest veilige keuze, voor zover dat ueberhaupt bestaat in deze onzekere wereld...