Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.220.167 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Waarom duurt het bij verschillende bankinstellingen zo lang om een jaaroverzicht gereed te hebben ?

Neem KNAB: zelfs een bankafschrift van januari is de eerste week van februari al beschikbaar, maar een jaaroverzicht is nog niet voorhanden :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opxah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:34
NaN schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:41:
[...]
Overigens niet zo’n goede ervaring met Raisin opgedaan, ik had een deposito verlenging aangevraagd. Vlak erna kreeg ik mail dat de rente zojuist verlaagd was. Dus dacht ik deze verlenging te annuleren, dan kijk ik nog even verder.

Dat annuleren moet je doen dmv een bericht aan te maken in je Raisin omgeving. Nou, geen reactie ontvangen en de deposito is gewoon verlengd.

Niet netjes Raisin!
Balen zeg, erg slordig van Raisin.

[ Voor 10% gewijzigd door Opxah op 10-02-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
dwdd schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:11:
Waarom duurt het bij verschillende bankinstellingen zo lang om een jaaroverzicht gereed te hebben ?
Waarschijnlijk omdat de gegevens ook naar de Belastingdienst worden gestuurd en het proces daarop is afgestemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

asmi2 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:38:
Waarschijnlijk omdat de gegevens ook naar de Belastingdienst worden gestuurd en het proces daarop is afgestemd.
Ik kan me voorstellen dat ook de financiële jaarafsluiting van een bank ervoor relevant kan zijn. En dat duurt ook vaak wel een paar weken voor dat helemaal rond is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:51
Wat is jullie ervaring bij het openen van een spaarrekening en het doorhalen van gegevens (BSN) op kopie van ID bewijs?

Ik dacht dat je niets mocht doorhalen op ID bewijs bij bankrekening. Bij sommige apps moet ik een foto maken en kan ik dus niet eens de KopieID app gebruiken. Maar ik ben net een Lloyds spaarrekening aan het openen waar zij zelf juist expliciet aangeven dat je je BSN moet/mag doorhalen en verwijzen naar de KopieID app (en ik dus ook een watermerk kan toevoegen).

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

@VidaR-9 Bij mijn weten zijn banken juist een van de uitzonderingen waar je het BSN niet hoort door te halen. Met KopieID mag je eventueel wel een watermerk toevoegen.

Wellicht heeft Lloyds al op een andere manier je BSN verkregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
ACM schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:17:
@VidaR-9 Bij mijn weten zijn banken juist een van de uitzonderingen waar je het BSN niet hoort door te halen. Met KopieID mag je eventueel wel een watermerk toevoegen.

Wellicht heeft Lloyds al op een andere manier je BSN verkregen?
Dat dacht ik dus ook. Al blijkt KopieID niet altijd mogelijk, bijv bij Bunq / Raisin loopt dit beide via foto/video via IDNow.

Lloyds geeft bij aanmelden aan dat ze het BSN pas mogen opslaan als ik klant ben (dus na identificatie). Dus ze vragen er pas om zodra ze mijn ID hebben gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:42
Is het bij Openbank zo druk of heb ik pech? Vorige week donderdag overschrijving gedaan voor de verificatie en vrijdag bevestiging per sms dat het ontvangen is maar helaas nog steeds geen bevestiging dat mijn account geactiveerd is.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:11

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik wacht sinds vorige week maandag op de goedkeuring van de verificatie van openbank 'meestal binnen 24 uur'. Ik dacht: dat is sneller dan geld overmaken.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuickH
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06 20:10
Ik zie net dat BigBank ook zijn rente naar 1.55% verhoogd heeft. Ik heb hier alleen geen melding van gezien. Heb ik die gemist of stuurt men die niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-08 15:00
QuickH schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:51:
Ik zie net dat BigBank ook zijn rente naar 1.55% verhoogd heeft. Ik heb hier alleen geen melding van gezien. Heb ik die gemist of stuurt men die niet?
Er zijn berichten geweest:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuickH
  • Laatst online: 05-06 20:10
QuickH schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:51:
Laat maar ik zie net de mail in mijn junk mail.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Team-RiNo schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:32:
Is het bij Openbank zo druk of heb ik pech? Vorige week donderdag overschrijving gedaan voor de verificatie en vrijdag bevestiging per sms dat het ontvangen is maar helaas nog steeds geen bevestiging dat mijn account geactiveerd is.
Ik was ook behoorlijke tijd aan het wachten. Eerst vonden ze m'n ID niet goed genoeg. En toen ik een andere versie had geüpload na 4 dagen maar gebeld of het nu wel goed was.

Na het telefoontje was het binnen een uur geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyMontana
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-01 17:19
RobertMe schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:52:
[...]

Houd er rekening mee dat er best een kans is dat de rentes blijven stijgen. Het kan dus beter zijn om meerdere kortlopende(re) depositos achter elkaar te plakken dan om het geld nu langere tijd vast te zetten. Maar uiteindelijk blijft ook dat natuurlijk een vorm van "timing the market".

* RobertMe heeft nog steeds een substantieel bedrag staan in een deposito dat die in 2020 heeft afgesloten, 10 jaar looptijd, met rente van 0,95%, ouch. Nu staat het grootste deel van mijn (vrij opneembare) geld bij Renault (1,55%) en Lloyds (1,00%). Dus al ("veel") meer rente, en vrij opneembaar. Afkopen kost vervolgens 0,25% per resterend kwartaal, dus 1% op jaarbasis, en loopt dus ook aardig in de papieren. Rente moet dan ook "gegarandeerd" het restant van de looptijd 1,95% kunnen zijn wil afkopen rendabel zijn. Of ja, nu maak ik ook verlies er op. Dus waarschijnlijk ligt het omslagpunt al bij een lager rentepercentage.
Bedankt voor je reactie en uitleg.
Ik heb inderdaad ook al gekeken naar het "ladderen" van deposito's met verschillende looptijden.
De rente op kortlopende deposito's (3 - 6 - 9 maanden) is echter gelijk of zelfs vaak minder dan die van spaarrekeningen bij bv. Bigbank en Renault bank. Italiaanse banken zitten daar wel boven, maar daar ga ik (sinds de regeringswisseling) mijn geld liever niet stallen.
Ik verwacht dan ook dat de deposito rentes op korte termijn een stap zullen moeten maken, aangezien deze normaliter toch een stukje hoger moeten zijn dan de recent verhoogde vrij opneembare spaarrekeningen.
Zweedse banken Klarna en Nordax, gezien de sterke ECB rating en economie daar.
Bij voorkeur open ik daar dan deposito's met een looptijd van 6 mnd en 1 jaar, naast de 2 jaar deposito bij Younited. Inderdaad nog maar even wachten op die inhaalslag van deposito rentes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@Team-RiNo Zoals anderen al schreven lijkt het erg druk. Ik heb zelf mijn aanvraag vorige week maandag ingediend, tussentijds nog een keer een kopie van mijn identiteitsbewijs moeten uploaden, en krijg zojuist pas een SMS dat ze mijn rekening binnen 48 uur gaan activeren (dat doen ze dan wel weer netjes).

//edit: en nu daadwerkelijk geactiveerd.

[ Voor 6% gewijzigd door pdukers op 10-02-2023 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
TonyMontana schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:07:
[...]

Bedankt voor je reactie en uitleg.
Ik heb inderdaad ook al gekeken naar het "ladderen" van deposito's met verschillende looptijden.
De rente op kortlopende deposito's (3 - 6 - 9 maanden) is echter gelijk of zelfs vaak minder dan die van spaarrekeningen bij bv. Bigbank en Renault bank. Italiaanse banken zitten daar wel boven, maar daar ga ik (sinds de regeringswisseling) mijn geld liever niet stallen.
Ik verwacht dan ook dat de deposito rentes op korte termijn een stap zullen moeten maken, aangezien deze normaliter toch een stukje hoger moeten zijn dan de recent verhoogde vrij opneembare spaarrekeningen.
Zweedse banken Klarna en Nordax, gezien de sterke ECB rating en economie daar.
Bij voorkeur open ik daar dan deposito's met een looptijd van 6 mnd en 1 jaar, naast de 2 jaar deposito bij Younited. Inderdaad nog maar even wachten op die inhaalslag van deposito rentes.
Bij Klara en Nordax loop je wel koersrisico. Voor mij reden om daar iig niet aan te beginnen.

Zag dat dit bij Yapi Kredi ook het geval is, dus die kon ook van mijn lijstje.

Ik zie zelf weinig toegevoegde waarde ik voor paar tienden extra ergens te sparen waar die paar tienden zo weer weg kunnen vallen tegen koersverlies. Mijn spaargeld moet zo stabiel en risicovrij zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23:32

Jerra

Beunhaas in wording

@VidaR-9 Als ik mij niet vergis spaar je daar wel in Euro, echter bij omvallen van de bank zal de depositogarantie uitbetalen in SEK (Voor Klarna bijvoorbeeld).

Het koersrisico is dus wel valide, maar alleen bij het omvallen van de bank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:41
En bij YapiKredi heb je helemaal geen koersrisico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
<ovebodig>

[ Voor 96% gewijzigd door pdukers op 10-02-2023 14:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:53
Jerra schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:40:
@VidaR-9 Als ik mij niet vergis spaar je daar wel in Euro, echter bij omvallen van de bank zal de depositogarantie uitbetalen in SEK (Voor Klarna bijvoorbeeld).

Het koersrisico is dus wel valide, maar alleen bij het omvallen van de bank.
Koers risico is één ding, wat op zich nog tot zover is want in die tijd van registratie vermogen en daadwerkelijk overmaken van het geld, zal niet veel uitmaken en kan het tenslotte ook nog voordelig uitpakken voor jou.
Máár, wat gaat jouw eigen bank ( met Euro rekening ) vragen voor het omzetten van SEK naar EUR en wat voor wisselkoersen hanteren zij?
Dit is handig om dit vooraf uit te zoeken zodat zij jou niet onevenredig benadelen hierin.
Óf je moet dan een SEK rekening zien te openen, dan heb je nog even de tijd en is bij diverse banken wel mogelijk dacht ik.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Hier net via Raisin mijn ID verificatie gedaan. Ondanks dat het dezelfde partij is als Bunq is de methode toch anders (foto vs live video verbinding).

Ook bij Raisin hebben ze blijkbaar geen BSN nodig voor het aanvragen - enkel de voorzijde van mijn paspoort.
rechtsherstel schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:56:
En bij YapiKredi heb je helemaal geen koersrisico.
Zit de pagina nog een keer te lezen en het lijkt inderdaad dat je naast EUR ook een deposito in USD, TRY of GBP kunt afsluiten. Mijn fout. |:(

Dan heb ik verkeerd gelezen en is het 2j deposito wellicht toch wel interessant tegen 2,75%.

[ Voor 24% gewijzigd door VidaR-9 op 10-02-2023 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:46
NaN schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:41:
[...]
Overigens niet zo’n goede ervaring met Raisin opgedaan, ik had een deposito verlenging aangevraagd. Vlak erna kreeg ik mail dat de rente zojuist verlaagd was. Dus dacht ik deze verlenging te annuleren, dan kijk ik nog even verder.

Dat annuleren moet je doen dmv een bericht aan te maken in je Raisin omgeving. Nou, geen reactie ontvangen en de deposito is gewoon verlengd.

Niet netjes Raisin!
Voor wat het waard is: hier precies dezelfde situatie en ervaring. Per mail geen reactie, aan de telefoon alleen loze beloftes en afspraken die niet nagekomen worden. Hier scoort raisin toch wel flinke minpunten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TonyMontana
VidaR-9 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:25:
[...]

Bij Klara en Nordax loop je wel koersrisico. Voor mij reden om daar iig niet aan te beginnen.

Zag dat dit bij Yapi Kredi ook het geval is, dus die kon ook van mijn lijstje.

Ik zie zelf weinig toegevoegde waarde ik voor paar tienden extra ergens te sparen waar die paar tienden zo weer weg kunnen vallen tegen koersverlies. Mijn spaargeld moet zo stabiel en risicovrij zijn.
Koersrisico klopt, maar de Klarna rekening via Raisin is in Euro.
Alleen als de bank omvalt en je het geld via depositogarantiestelsel vanuit Zweden terug moet krijgen is dit in SEK. Moet eerlijk zeggen dat ik het valutarisico zeer klein vind. De economie van Zweden is een stuk sterker dan die van de EU landen, de SEK is daarom ook sterker dan de EUR.

Bovendien is Klarna een hele grote en financieel gezonde bank in het Europese geldverkeer.
Daarom staan de Zweden wel op mijn lijstje, maar dat is uiteraard een persoonlijke afweging.

In een andere reactie stond de opmerking dat bij uitkering van SEK er een omrekening naar EUR moet plaatsvinden door de eigen bank, dan wel een SEK rekening geopend moet worden.
Dat is inderdaad een valide punt.

Zo heeft iedereen zijn persoonlijke afwegingen welk / hoeveel risico men wil open:
Zwakke economie (Italie, Portugal) ; Dichtbij oorlogsgebied (Baltische landen, Tsjechie, Slowakije) ; Bronbelasting (Spanje, Belgie, Letland) ; Valuta risico (Zweden).

Als je dit allemaal wil vermijden dan kom je bij Raisin dus automatisch uit bij Frankrijk :)
Totdat ik zag dat Orange Bank zijn deposito's aanbied via haar kantoor in Spanje : bronbelasting dus....
Renault Bank (spaarrekening) en Younited (deposito's) lijken daarmee de meest veilige keuze, voor zover dat ueberhaupt bestaat in deze onzekere wereld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:42
ACM schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:50:
[...]

Ik was ook behoorlijke tijd aan het wachten. Eerst vonden ze m'n ID niet goed genoeg. En toen ik een andere versie had geüpload na 4 dagen maar gebeld of het nu wel goed was.

Ik weet niet of het toeval is maar hier ook na bellen binnen een uur geactiveerd dus is het proberen waard als je al langer zit te wachten. Alles was verder in orde.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Team-RiNo schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:06:
Ik weet niet of het toeval is maar hier ook na bellen binnen een uur geactiveerd dus is het proberen waard als je al langer zit te wachten. Alles was verder in orde.
Ik denk dat het geen toeval was :) In mijn geval had de telefonist in ieder geval ook e.o.a. markering op mijn account gezet dat ie door zou moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:47
ACM schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:50:
[...]

Precies hetzelfde had ik dus ook.....volgens de persoon die ik aan de telefoon had was het extreem druk met nieuwe klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:33
Wat zou er eigenlijk gebeuren als Raisin zelf omvalt? Voor ons is Raisin slechts een tussenstation om geld bij andere buitenlandse banken te parkeren, maar het is wel de enige manier voor ons om bij deze rekeningen te komen. Alle communicatie verloopt ook via Raisin.
Dat kan nog wel eens een gedoe gaan worden om dan bij je geld te komen als raisin.nl 'ineens' niet meer bereikbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
sverzijl schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:51:
Wat zou er eigenlijk gebeuren als Raisin zelf omvalt? Voor ons is Raisin slechts een tussenstation om geld bij andere buitenlandse banken te parkeren, maar het is wel de enige manier voor ons om bij deze rekeningen te komen. Alle communicatie verloopt ook via Raisin.
Dat kan nog wel eens een gedoe gaan worden om dan bij je geld te komen als raisin.nl 'ineens' niet meer bereikbaar is.
Naar mijn inschatting vooral heel veel gedoe en kosten voor de banken die de spaarrekeningen en deposito's daadwerkelijk beheren. Zij moeten opeens zelf met iedere klant contact opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyMontana
Dan zul je inderdaad zelf je geld moeten terughalen van de buitenlandse bank waar je een rekening hebt.
Ik neem aan dat je de rekening niet kunt aanhouden, dat kan alleen via Raisin als tussenpersoon.

Raisin is trouwens zelf ook een bank met eigen IBAN nummer.
Valt daarmee zelf dus onder het Duitse depositogarantiestelsel neem ik aan?

Het risico van omvallen is voor mij een reden om geld zo kort mogelijk op de Raisin tussenrekening te laten staan en deposito's nooit op dezelfde dag met dezelfde looptijd af te sluiten.
Altijd zorgen voor verschillende vervaldatums.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
TonyMontana schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:38:
[...]
Raisin is trouwens zelf ook een bank met eigen IBAN nummer.
Valt daarmee zelf dus onder het Duitse depositogarantiestelsel neem ik aan?
Raisin valt zelf ook onder DGS. Maar daar staat je geld normaliter maar zeer kort als het goed is.
Ging me meer om het bij je geld komen buiten Raisin om. Al acht ik de kans niet heel groot dat Raisin omvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik heb zelf nog maar kort een rekening bij Raisin omdat dit eerder niet goed geregeld was, maar sinds enige tijd valt Raisin zelf ook onder het DSG.
Banktegoeden bij Raisin Bank worden gegarandeerd door het Duitse wettelijke depositogarantiestelsel (Entschädigungseinrichtung deutscher Banken GmbH) tot € 100.000 per klant.
Om nog even in te haken op de automatisch verlengende deposito's: als je het productinformatieblad erbij pakt dan kan je van te voren zien of deze automatisch verlengd wordt. Bijvoorbeeld bij de Orange Bank:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DFUZhzW.png

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:50
TonyMontana schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:57:
[...]

Koersrisico klopt, maar de Klarna rekening via Raisin is in Euro.
Alleen als de bank omvalt en je het geld via depositogarantiestelsel vanuit Zweden terug moet krijgen is dit in SEK. Moet eerlijk zeggen dat ik het valutarisico zeer klein vind. De economie van Zweden is een stuk sterker dan die van de EU landen, de SEK is daarom ook sterker dan de EUR.

Bovendien is Klarna een hele grote en financieel gezonde bank in het Europese geldverkeer.
Daarom staan de Zweden wel op mijn lijstje, maar dat is uiteraard een persoonlijke afweging.

In een andere reactie stond de opmerking dat bij uitkering van SEK er een omrekening naar EUR moet plaatsvinden door de eigen bank, dan wel een SEK rekening geopend moet worden.
Dat is inderdaad een valide punt.

Zo heeft iedereen zijn persoonlijke afwegingen welk / hoeveel risico men wil open:
Zwakke economie (Italie, Portugal) ; Dichtbij oorlogsgebied (Baltische landen, Tsjechie, Slowakije) ; Bronbelasting (Spanje, Belgie, Letland) ; Valuta risico (Zweden).

Als je dit allemaal wil vermijden dan kom je bij Raisin dus automatisch uit bij Frankrijk :)
Totdat ik zag dat Orange Bank zijn deposito's aanbied via haar kantoor in Spanje : bronbelasting dus....
Renault Bank (spaarrekening) en Younited (deposito's) lijken daarmee de meest veilige keuze, voor zover dat ueberhaupt bestaat in deze onzekere wereld...
Wat ook nog meespeelt bij Zweden is dat het Zweedse DGS formeel uitbetaald via een cheque en daarmee niks gedaan wordt in Nederland. Een of meerdere Tweakers hebben daar navraag over gedaan (bij Klarna of Zweedse DGA, weet ik niet meer) en als reactie iets in de trant van "we zijn op de hoogte van de situatie in Nederland en zullen aan een passende oplossing werken" ontvangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Wat in deze discussie niet vergeten moet worden is dat er twee Raisins zijn. Je hebt Raisin de tussenpersoon en Raisin Bank waar je een bankrekening hebt. Als Raisin Bank omvalt ben je ee tussenrekening kwijt, en het bedrag daarop wordt gedekt door het Duitse DGS. Als Raisin, de tussenpersoon ophoudt te bestaan...? Mogelijk dat Raisin Bank geld dan 1 op 1 doorschuift naar je betaalrekening / tegenrekening? En bv spaarrekeningen per direct worden opgeheven en depostos uit gezeten moeten worden?
Maar ik heb ook geen idee of dit een constructie uit vrije wil of uit wetgeving is. Bij brokers (aandelen) is het zo dat de aandelen zelf ondergebracht moeten worden in een apart bedrijf, zodat als de broker omvalt de aandelen buiten de boedel vallen. En de financiële toezichthouders controleren daar ook op (DeGiro is al eens op de vingers getikt door de ACM doordat er zaken in de vermogensscheiding tussen de bedrijven niet goed was, waardoor een faillissement van DeGiro ook de achterliggende "bewaar BV" mee kon nemen). Maar hoe dat bij Raisin geregeld is? In de zin van: Raisin krijgt provicies van de banken waar het mee werkt etc. Maar waar komt het geld van Raisin Bank vandaan? Wat is hun inkomstenbron? Een factuur sturen naar Raisin lijkt mij niet voldoende. Want als Raisin failliet gaat zullen de rekeningen van Raisin Bank ook niet meer betaald worden en heeft Raisin Bank ook geen inkomsten meer en cakt dus automatisch ook om.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-08 15:00
RobertMe schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:41:
[...]
Wat in deze discussie niet vergeten moet worden is dat er twee Raisins zijn. Je hebt Raisin de tussenpersoon en Raisin Bank waar je een bankrekening hebt. Als Raisin Bank omvalt ben je ee tussenrekening kwijt, en het bedrag daarop wordt gedekt door het Duitse DGS. Als Raisin, de tussenpersoon ophoudt te bestaan...? Mogelijk dat Raisin Bank geld dan 1 op 1 doorschuift naar je betaalrekening / tegenrekening? En bv spaarrekeningen per direct worden opgeheven en depostos uit gezeten moeten worden?
...
Maar hoe dat bij Raisin geregeld is? In de zin van: Raisin krijgt provicies van de banken waar het mee werkt etc. Maar waar komt het geld van Raisin Bank vandaan? Wat is hun inkomstenbron? Een factuur sturen naar Raisin lijkt mij niet voldoende. Want als Raisin failliet gaat zullen de rekeningen van Raisin Bank ook niet meer betaald worden en heeft Raisin Bank ook geen inkomsten meer en cakt dus automatisch ook om.
Naast Rasin.nl waar wij zaken mee doen zijn er meerdere van dergelijke platformen en die werken allemaal los van elkaar. De andere platformen, maar ook de "gewone" bankfuncties die Raisin Bank biedt vind je uitgelegd op www.raisin.nl/raisin-bank,

Alleen het geld dat (tijdelijk) op je Raisin IBAN staat valt onder het Duitse DGS.

Al je specifieke spaarproducten staan bij de betreffende bank zelf, vandaar ook alle diverse DGS-en die in de product omschrijvingen en contracten staan. Als Raisin.nl om zou vallen ben je in principe ineens directe klant van de bank(en) waar je geld staat. En elk van die banken zal dan op haar eigen manier acteren richting de voormalig Raisin klanten. Vrij spaargeld terugstorten, deposito uit laten uitsterven, of via een ander platform (als Raisin.nl) "gewoon" verder.

Deze discussie hebben we een paar maanden geleden ook al gehad. Toen waren er nog mensen die dachten dat een falliet bedrijf wel wat voor ons (de klanten) zou gaan regelen. Maar behalve het doorverkopen van het portfolio aan een concullega van Raisin.nl denk ik dat er weinig assistentie verwacht hoeft te worden van de organisatie die het falliesement afhandelt - dat is hun probleem niet, tenzij het iets oplevert om de schulden te verminderen.

Beetje hetzelfde als dat je verzekerings-tussenpersoon fallliet gaat - dan zul je even direct met de verzekerings-maatschappijen verder moeten tot er een andere tussenpersoon is geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01:05
RobertMe schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:41:
[...]

Wat ook nog meespeelt bij Zweden is dat het Zweedse DGS formeel uitbetaald via een cheque en daarmee niks gedaan wordt in Nederland. Een of meerdere Tweakers hebben daar navraag over gedaan (bij Klarna of Zweedse DGA, weet ik niet meer) en als reactie iets in de trant van "we zijn op de hoogte van de situatie in Nederland en zullen aan een passende oplossing werken" ontvangen.
Volgens mij kwam het er op neer dat ze voor Nederlanders geen cheques zullen gebruiken maar een directe betaling zullen doen. Wellicht kan iemand de letterlijke quote terughalen.

In ieder geval iets waar ik me totaal geen zorgen om zou maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 11-02-2023 06:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Hier nog wat extra info

https://www.consumentenbo.../sparen-in-het-buitenland

Ook belangrijk:

'Valt Raisin hier tussenuit, bijvoorbeeld door een faillissement? Dan boeken de partnerbanken het spaargeld tegen die tijd direct terug naar je tegenrekening. Bij termijndeposito’s gebeurt dat aan het einde van de looptijd, inclusief de opgebouwde rente.'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:50
TonyMontana schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:57:
De economie van Zweden is een stuk sterker dan die van de EU landen, de SEK is daarom ook sterker dan de EUR.

SEK sterker dan de euro? Dat klopt niet. Een paar jaar geleden was dat nog het geval, maar nu zeker niet meer. De SEK tov de euro is onwijs gezakt. Ik woon in Zweden en wekelijks is op het nieuws wel weer een bericht dat de SEK weer is gezakt. Ik ben blij dat ik nog veel geld in euro’s heb nu waardoor ik de inflatie enigszins een kleiner impact op onze financiën heb. In 2019 heb ik een paar ton van euro’s omgezet naar SEK, dat zou nu véél meer SEK opleveren, in slechts een paar jaar.

Klarna, en alle andere Zweedse banken, zijn allemaal heel stabiel, dus dat zit wel goed. Alleen je moet je afvragen of je 2,5% wilt pakken terwijl de SEK steeds minder waard wordt. Voor mij is het leuk zoveel rente, in Denemarken heb ik een rekening waar ik bijna 3% rente krijg, alleen moet ik dan weer wel 30% capital gains belasting betalen over de ontvangen rente. Zweden pakt graag zo veel mogelijk winst af :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sverzijl
dwdd schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 08:40:
Hier nog wat extra info

https://www.consumentenbo.../sparen-in-het-buitenland

Ook belangrijk:

'Valt Raisin hier tussenuit, bijvoorbeeld door een faillissement? Dan boeken de partnerbanken het spaargeld tegen die tijd direct terug naar je tegenrekening. Bij termijndeposito’s gebeurt dat aan het einde van de looptijd, inclusief de opgebouwde rente.'
Kijk, dat maakt het wat concreter. Die info zocht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
Orangelights23 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 08:50:
[...]
Alleen je moet je afvragen of je 2,5% wilt pakken terwijl de SEK steeds minder waard wordt. Voor mij is het leuk zoveel rente, in Denemarken heb ik een rekening waar ik bijna 3% rente krijg, alleen moet ik dan weer wel 30% capital gains belasting betalen over de ontvangen rente. Zweden pakt graag zo veel mogelijk winst af :P
Klopt in principe wat je zegt, maar voor Raisin klanten is dat toch anders.

De SEK is voor via Raisin geopende rekeningen / deposito's niet van direct belang omdat dit allemaal Euro rekeningen zijn ipv SEK. En in tegenstelling tot Zweedse burgers betalen niet-ingezetenen geen bronbelasting in Zweden :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Klarna, en alle andere Zweedse banken, zijn allemaal heel stabiel, dus dat zit wel goed. Alleen je moet je afvragen of je 2,5% wilt pakken terwijl de SEK steeds minder waard wordt. Voor mij is het leuk zoveel rente, in Denemarken heb ik een rekening waar ik bijna 3% rente krijg, alleen moet ik dan weer wel 30% capital gains belasting betalen over de ontvangen rente. Zweden pakt graag zo veel mogelijk winst af :P
Dit stukje is in het geval van Klarna via Raisin alleen relevant zodra Klarna failliet gaat en je dus "ongeveer je spaarsaldo aan euro in SEK" krijgt; de spaarrekeningen en deposito's zijn in euro. Dus Klarna neemt verder de koersrisico's over.

Ook die belasting op rendement van Zweden is voor niet-ingezetenen niet relevant :)

edit:
En natuurlijk had ik het bericht van pdukers gemist, die precies hetzelfde zegt :o

[ Voor 5% gewijzigd door ACM op 11-02-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
[...]
Klarna, en alle andere Zweedse banken, zijn allemaal heel stabiel, dus dat zit wel goed.
In het verleden zijn er ook genoeg banken die heel stabiel waren kopje onder gegaan.
Maar daarom dus dat DGS die het risico afdekt, waar je dan wel weer rekening moet houden met zeker een paar procent verlies doordat je via een andere partij je ontvangen SEK wilt omwisselen voor EUR.
Ik zou echter toch ook kijken naar wat zo'n bank doet en dat is in geval van Klarna toch met name ( uiteindelijk ) kredieten aanbieden aan consumenten zodat ze achteraf kunnen betalen bij online bestellingen.
In feite worden hiermee de winkeliers verzekerd van hun geld.
Dat is toch wel een risicovolle business als je er goed overna denkt en waarschijnlijk de reden waarom ze zo'n mooie rente kunnen aanbieden, want het is lastig investeerders hiervoor te vinden.
Zou er zelf persoonlijk ook geen cent stallen zonder DGS.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
Misschien is het al een tijdje zo maar de app van Bunq is geupdate: je ziet nu de actuele rente en je eigen opgebouwde rente van die maand. En misschien belangrijk: de resterende maandelijkse opnames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
JohanNL schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:51:
[...]

In het verleden zijn er ook genoeg banken die heel stabiel waren kopje onder gegaan.
Maar daarom dus dat DGS die het risico afdekt, waar je dan wel weer rekening moet houden met zeker een paar procent verlies doordat je via een andere partij je ontvangen SEK wilt omwisselen voor EUR.
Ik zou echter toch ook kijken naar wat zo'n bank doet en dat is in geval van Klarna toch met name ( uiteindelijk ) kredieten aanbieden aan consumenten zodat ze achteraf kunnen betalen bij online bestellingen.
In feite worden hiermee de winkeliers verzekerd van hun geld.
Dat is toch wel een risicovolle business als je er goed overna denkt en waarschijnlijk de reden waarom ze zo'n mooie rente kunnen aanbieden, want het is lastig investeerders hiervoor te vinden.
Zou er zelf persoonlijk ook geen cent stallen zonder DGS.
Ik zou me even inlezen in wat ze precies doen, is namelijk veel meer dan dat. Hoe dan ook, als je zo negatief denkt, kan je je geld beter stallen in Nederland, ondanks dat andere banken, waaronder Klarna, gedekt zijn onder het depositogarantiestelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordFather
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:26
arj1o1 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:22:
Misschien is het al een tijdje zo maar de app van Bunq is geupdate: je ziet nu de actuele rente en je eigen opgebouwde rente van die maand. En misschien belangrijk: de resterende maandelijkse opnames.
Dat is wel echt veel beter! En nu is het ook meteen duidelijk of je het goed hebt ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:29
Ik kreeg deze week de updatemelding van Bunq en dat is inderdaad veel beter. Ook kun je zien hoeveel overschrijvingen je nog mag doen en ik kán nu ook daadwerkelijk overschrijven. Hiervoor bleef het scherm leeg en moest ik het via de browser doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:23
arj1o1 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:22:
Thnx voor het melden hier!
Ik vind dit wel een extra reden voor mezelf om weg te gaan bij LPB dan. Waardeer de transparantie van LPB, maar Bunq zit op dubbele rente inmiddels... En blijkbaar heeft Bunq nu hun transparantie in de app verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:08
Wat zijn nu de nadelen van Bunq vergeleken met Openbank/raisin?
Rente is niet het hoogste met 1,55%
Beperkte opname (wat niet echt uit maakt als het om sparen gaat)

Mis ik iets? NL bank zie ik als een groot voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Voggy schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:44:

Grootste nadeel vind/vond ik het doolhof waar je doorheen moe(s)t en de onduidelijkheid. Je kreeg sowieso een betaalde betaalrekening (eerste maand gratis), vervolgens moest je opletten dat het een EasyGreen Savings(?) rekening is, en je moest ergens aan zetten dat je rente wil ontvangen. En vervolgens hopen dat je het goed had gedaan wat je dan pas kon weten bij de eerstvolgende rente bijschrijving.

Als het nu meteen bij de rekening vermeld staat, het actuele rentepercentage en de tot nu toe opgebouwde rente is voor mij die "drempel" weg en ga ik er ook maar eens over nadenken. Zeker gezien ik intussen al 4 weken terug een OpenBank rekening heb aangevraagd maar nog steeds geen Welkom Spaarrekening heb (niet opgelet en daardoor niet de juiste route gevolgd, klantenservice kan het wel telefonisch regelen, maar daarvoor moet ik eerst een beveiligingscode per post ontvangen die ik nog steeds niet heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:54:
[...]

Grootste nadeel vind/vond ik het doolhof waar je doorheen moe(s)t en de onduidelijkheid. Je kreeg sowieso een betaalde betaalrekening (eerste maand gratis), vervolgens moest je opletten dat het een EasyGreen Savings(?) rekening is, en je moest ergens aan zetten dat je rente wil ontvangen.
Ik heb zojuist een rekening geopend, ik wil alleen de gatis spaarrekening. Je krijgt dan inderdaad standaard een normale rekening (free trial van 30 dagen) maar die kon ik vrij eenvoudig aanpassen naar de gratis spaarrekening.
Verificatie ging redelijk vlot (foto paspoort/id en video via mobiel), kon binnen enkele minuten geld ernaar overmaken, met ideal stond het ook direct erop.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
Voggy schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:44:

Grootste nadeel voor mij is geen tegenrekening. Je kan naar elke andere rekening overschrijven wat toch minder veilig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:54
pdukers schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:53:
[...]
En in tegenstelling tot Zweedse burgers betalen niet-ingezetenen geen bronbelasting in Zweden :*)
Nogal wiedes als je het mij vraagt. Waarom zouden Zweedse burgers wel bronbelasting betalen? Die worden nl. gewoon in eigen land volledig belast. Zweden verliest helemaal geen heffingsrecht. Dat is althans de achtergrond van een bronbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-08 12:14
RobertMe schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:54:
Grootste nadeel vind/vond ik het doolhof waar je doorheen moe(s)t en de onduidelijkheid. Je kreeg sowieso een betaalde betaalrekening (eerste maand gratis), vervolgens moest je opletten dat het een EasyGreen Savings(?) rekening is, en je moest ergens aan zetten dat je rente wil ontvangen. En vervolgens hopen dat je het goed had gedaan wat je dan pas kon weten bij de eerstvolgende rente bijschrijving.
Indien je bij het openen expliciet kiest voor easysavings gaat het in een keer goed. En heb je zo'n easysavings rekening dan kan je dagelijks je renteopbouw volgen. je hebt het dan nog niet maar je krijgt het aan de eind van de maand bijgeschreven. Dat is mijn ervaring van de laatste drie weken. Ik heb twee keer een spaarrekening geopend, een voor mijzelf en een voor mijn vrouw. Ieder moet wel een eigen mailadres en mobiel nummer hebben. En paar veiligheidsvideootjes in het begin maken maar dan loopt het. Mogelijk hebben ze de afgelopen weken wat weeffouten in de aanmeldingsprocedure verholpen.

Tja, een toprente op een vrij opneembare rekening en een zorgeloos gebruiksgemak, dat is voorlopig even te mooi om waar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
OttiglioM schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:26:
[..]
Indien je bij het openen expliciet kiest voor easysavings gaat het in een keer goed. En heb je zo'n easysavings rekening dan kan je dagelijks je renteopbouw volgen. je hebt het dan nog niet maar je krijgt het aan de eind van de maand bijgeschreven. Dat is mijn ervaring van de laatste drie weken. Ik heb twee keer een spaarrekening geopend, een voor mijzelf en een voor mijn vrouw. Ieder moet wel een eigen mailadres en mobiel nummer hebben. En paar veiligheidsvideootjes in het begin maken maar dan loopt het. Mogelijk hebben ze de afgelopen weken wat weeffouten in de aanmeldingsprocedure verholpen.

Tja, een toprente op een vrij opneembare rekening en een zorgeloos gebruiksgemak, dat is voorlopig even te mooi om waar te zijn.
Inderdaad. Hier ook geen issues met spaarrekening openen. Ging allemaal soepel en in 1x goed.

Geen proef abonnement, geen rente aan moeten zetten oid.

Enige nadeel/risico is dat er geen vaste tegenrekening is.

@RobertMe Rente % en opgebouwde rente ook netjes inzichtelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-ZF92ZD-nyNwVfjjSqpBMG3ZV4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qFcgyD2VgWGrDvaE3RjnA5Ir.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
En ik weet niet of het al genoemd is, je kan bij bunq elke dag aan het rad draaien voor prijzen. Tot nu toe heb ik alleen bomen gewonnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
VidaR-9 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:52:

[Afbeelding]
Maar dat is pas sinds vandaag / recente app update? ;) Dat het nu intussen duidelijk vermeld staat zou voor mij in ieder geval een reden zijn om een overstap te overwegen. Naast het feit dat Bunq nu weer verhoogd heeft. Want ze hebben AFAIK ook (nog) heel lang laag gestaan. Dus (ver) onder bv LPB & NIBC bv, laat staan ten opzichte van Renault & Big Bank. Die verhoging begin dit jaar naar 1,31% kon dus ook een one off zijn. Nu ze reageren op OpenBank en Renault komt het op mij ook over alsof ze bovenaan mee willen doen. En niet eenmalig als "stunt" verhoogd hebben om klanten aan te trekken en dan niet bij te blijven.

Maar mijn OpenBank Welkom Spaarrekening is intussen eindelijk aangemaakt, en daarnaast heb ik nog Renault. Dus ik heb nu al een spaarrekening met 1,55% "vast", en daarnaast een met de eerste 6 maanden 2,00% en daarna 1,50%. En zoveel geld heb ik nu ook weer niet dat er een derde bank bij moet :p. Naast dat ik ook nog Lloyds (1,00%), LeasePlan Bank (0,75%) en NIBC Direct (0,75% + 0,05%) heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
@RobertMe geen idee of dit nieuw is. Pas 2 dagen een spaarrekening daar en momenteel alleen nog aan het uitproberen hoe het bevalt.

Ben mijn spaargeld beetje aan het spreiden tussen de banken met hoogste rentes, zowel variabel als deposito’s. En heb inmiddels wel genoeg accounts om bij rente wijzigingen te schuiven tussen de usual suspects.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-08 08:52
xileS schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:56:
En ik weet niet of het al genoemd is, je kan bij bunq elke dag aan het rad draaien voor prijzen. Tot nu toe heb ik alleen bomen gewonnen :P
Ik vind dat echt zooo kansloos, bijna reden om ze niet serieus te nemen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
xxxMaverick schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 18:38:
[...]

Ik vind dat echt zooo kansloos, bijna reden om ze niet serieus te nemen
Ach, je kan er ook voor kiezen niks mee te doen. Toch wel geinig als je af een toe €10,- wint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
xileS schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:04:
[...]

Ach, je kan er ook voor kiezen niks mee te doen. Toch wel geinig als je af een toe €10,- wint.
Als je het over duurzaamheid hebt: de pure verspilling omdat al je klanten aan zo een rad draaien , bizarre keuze

Dat gezegd hebbende : ik was verrast door de hogere rente , waar kondigd bunq dit aan ? Nergens gezien dat ze gingen verhogen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
xxxMaverick schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:19:
[...]

ik was verrast door de hogere rente , waar kondigd bunq dit aan ? Nergens gezien dat ze gingen verhogen ?
Klanten hebben gewoon een mail hierover gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
xileS schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 22:03:
[...]

Klanten hebben gewoon een mail hierover gehad.
Vreemd , wanneer ? Ik heb begin deze week rekening geopend , wellicht net eerder aankondiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
xxxMaverick schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 22:22:
[...]

Vreemd , wanneer ? Ik heb begin deze week rekening geopend , wellicht net eerder aankondiging?
Woensdag 8 februari 10:32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Apart , niet gehad , dank voor info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
VidaR-9 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:52:
[...]

Inderdaad. Hier ook geen issues met spaarrekening openen. Ging allemaal soepel en in 1x goed.

Geen proef abonnement, geen rente aan moeten zetten oid.

Enige nadeel/risico is dat er geen vaste tegenrekening is.

[Afbeelding]
Waar is dit overzicht te vinden? Ik zie hem niet namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Trank00l schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:11:
[...]

Waar is dit overzicht te vinden? Ik zie hem niet namelijk.
Als je in je Savings account zit heb je bovenaan het scherm 3 cirkels. Klikken op de linker cirkel “Totale rente”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
  • Laatst online: 09-08 09:45
Ik zie hier meerdere keren als nadeel van Bunq genoemd dat ze geen tegenrekening hebben?

Waarom is dat precies een risico?

Een andere vraag: om mijn geld over te maken zal ik tijdelijk mijn daglimiet moeten ophogen bij mijn huidige bank. Is er een bepaalde grens waarboven je vragen van de banken gaat krijgen?

Zijn ze bijvoorbeeld verplicht om boven een bepaald limiet extra vragen te stellen over de transactie?

Niet dat dit een probleem zou zijn, alleen extra werk uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:52

de Peer

under peer review

Rixos schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:51:

Een andere vraag: om mijn geld over te maken zal ik tijdelijk mijn daglimiet moeten ophogen bij mijn huidige bank. Is er een bepaalde grens waarboven je vragen van de banken gaat krijgen?
De algoritmes/criteria die bepalen of iets een verdachte transactie is zijn niet openbaar.

Dus gewoon doen wat je wil doen. Je hebt ten slotte niets te verbergen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Ik zie hier meerdere keren als nadeel van Bunq genoemd dat ze geen tegenrekening hebben?

Zijn ze bijvoorbeeld verplicht om boven een bepaald limiet extra vragen te stellen over de transactie?

Die limiet verschilt volgens mij per bank. Zo kan je bij de Rabobank max 50K per transactie overmaken, maar je kan wel meerdere transacties op 1 dag doen. Ik begreep dat het handig is om dan wel andere bedragen en omschrijvingen te doen om vragen te voorkomen. Zal wel in de informatie van je bank staan neem ik aan.

[ Voor 8% gewijzigd door VidaR-9 op 12-02-2023 18:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:52

de Peer

under peer review

Je geld kan dan dan naar andermans rekening overgeboekt worden als de rekening 'gehackt' zou worden.

Het is fijner/veiliger als het geld van de Bunq rekening alleen naar je eigen rekening overgeboekt kan worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online

Mijn ervaring met de Rabobank.

Als het fraude algoritme de transactie verdacht vindt (geen peil op te trekken wat de trigger is), dan zal men niks vragen. men blokkeert je volledige rekening, waardoor je geen enkele betaling meer kunt uitvoeren. Men stuurt je ook geen bericht. Daar sta je dan met je boodschappen of bij de pomp. Dan moet je zelf contact opnemen om je rekening te deblokkeren.

En dat was zelfs voor een tegenrekening waar ik al vaker grotere bedragen naar had overgeboekt :X |:(

De ontvangende bank zal misschien vragen naar de herkomst. Via Raisin gaat dat al vaak vooraf bij het aanvragen van een deposito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:38
QuickH schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:21:
weet iemand of het mogelijk is om je opgebouwde rente te zien bij Raisin? Bij Bigbank kan ik dit mooi inzien, maar bij Raisin is me dit nog niet gelukt.

Gr
Ik zie zowel bij Raisin als bigbank geen rente of ben ik nog te kort aan het sparen?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
corsat schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:55:
[...]

Ik zie zowel bij Raisin als bigbank geen rente of ben ik nog te kort aan het sparen?
Als je met Raisin doelt op Renault via Raisin: die keren de rente per kwartaal uit, dus 1-1, 1-4, 1-7, 1-10. Bij depostos staat de rente uitkering in de voorwaarden. Maar vaak is dit alleen einde looptijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
corsat schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:55:
[...]

Bij Bigbank staat de opgebouwde rente direct onder het saldo (aangegeven met een pijltje omhoog), dit wordt volgens mij dagelijks bijgewerkt. Daadwerkelijke uitkering is 1x per jaar.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
pdukers schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:21:
[...]

Als het fraude algoritme de transactie verdacht vindt (geen peil op te trekken wat de trigger is), dan zal men niks vragen. men blokkeert je volledige rekening, waardoor je geen enkele betaling meer kunt uitvoeren. Men stuurt je ook geen bericht. Daar sta je dan met je boodschappen of bij de pomp. Dan moet je zelf contact opnemen om je rekening te deblokkeren.

En dat was zelfs voor een tegenrekening waar ik al vaker grotere bedragen naar had overgeboekt :X |:(

De ontvangende bank zal misschien vragen naar de herkomst. Via Raisin gaat dat al vaak vooraf bij het aanvragen van een deposito.
offtopic:
Hmm. Lijk ik intussen ook aan mijn fiets te hebben hangen bij de Rabobank. Gisteren eindelijk mijn OpenBank Welkom Spaarrekening aangevraagd gekregen dus meteen fanatiek een paar K over geboekt (ook nog eens vanaf LPB naar Rabo en van daaruit naar OB, dus met handwerk valideren zou al moeten duiden op "of bewuste actie, of er zijn twee banken gehackt"). Geld is nog niet aangekomen bij OB. Maar bij mijn Rabo rekening in de app staat nu "Bestedingsruimte: -399.999". Waarbij bv dit "topic" duidt op dat het een automatische blokkade betreft. https://www.klachtenkompa...38-4ffb-8e4d-924f87b22a88 Hopelijk dus dat ze het (uiterlijk) morgen "oplossen" (/handmatig controleren en waar nodig contact opnemen). En dat ze de rekening dan maar een weekend "dicht zetten" mogelijk met een leuke "want dan werkt de fraude afdeling niet" is dan te bizar voor woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Banken controleren transacties automatisch met algoritmes / AI, deze geeft dan een melding aan de bank als een transactie gecontroleerd moet worden.
Dit kan in principe met elk willekeurig bedrag, maar komt doorgaans vaker voor bij hogere bedragen én bij bedragen boven de 15K worden deze altijd gecontroleerd.
Echter merk jij als klant hier in de meeste gevallen niets van.
En als ze wel contact met je opnemen zal dat in de meeste gevallen gaan over waar het geld vandaan komt.
Gewoon dan netjes en eerlijk antwoord opgeven en dan is er niets aan de hand, net zoals bewijs wat ze daarna vrijwel zeker gaan vragen aan je.
Want niet antwoorden of onjuiste informatie doorgeven kan resulteren in de beëindiging van de bancaire relatie en een notering in het incidentenregister, wil ik er dan nog wel even bij vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
pdukers schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:21:
[...]

Mij gebeurde precies hetzelfde. Slecht geregeld. Maar wel goed dat ze dit soort zaken nu eindelijk serieuzer nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
Pistachenootje schreef op zondag 12 februari 2023 @ 23:49:
[...]

Mij gebeurde precies hetzelfde. Slecht geregeld. Maar wel goed dat ze dit soort zaken nu eindelijk serieuzer nemen.
Maar naar mijn mening op de verkeerde manier. Dat ze een overboeking tegen houden zou ik nog kunnen begrijpen. Maar dat ze direct de gehele rekening blokkeren is m.i. onnodig. En ook nog nul communicatie dmv email of push bericht is helemaal van de zotte. Zie ook @RobertMe die nu ook zelf er achter aan moet gaan om de blokkade op te heffen. Zoek het maar uit, lastige klant :X

[ Voor 7% gewijzigd door pdukers op 13-02-2023 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
pdukers schreef op maandag 13 februari 2023 @ 07:27:
[...]

Maar naar mijn mening op de verkeerde manier. Dat ze een overboeking tegen houden zou ik nog kunnen begrijpen. Maar dat ze direct de gehele rekening blokkeren is m.i. onnodig. En ook nog nul communicatie dmv email of push bericht is helemaal van de zotte. Zie ook @RobertMe die nu ook zelf er achter aan moet gaan om de blokkade op te heffen. Zoek het maar uit, lastige klant :X
Nouja, ze geven wel op de website (/in de chat(bot)) aan dat het normaliter binnen 1 werkdag wordt opgelost.
Alleen heb ik afgelopen weekend een nieuwe verzekering afgesloten die een dezer dagen een automatische incasso zal uitvoeren. Dus ik ga wel meteen om 8 uur bellen om de blokkade op te heffen. Niet dat dadelijk meteen die eerste incasso mislukt en de hele overstap niet door gaat.
Anders had ik nog wel even kunnen afwachten naar mijn idee, en dan bv woensdag even bellen als het niet opgelost zou zijn.

Maar wel meteen mooi. Ik heb OpenBank o.a. genomen om een backup te hebben, en dat is nu dan (al) het geval. Maar tegelijkertijd is er ook 90% kans dat "groot bedrag + buitenlandse rekening" ee hele reden is dat de rekening geblokkeerd is en dus de reden waarom ik een backup nodig heb / kan hebben :p

Ben overigens ook aan het twijfelen of ik niet eerder die subtekst m.b.t. bestedingsruimte gezien heb, en dan zou ik dus al eerder een geblokkeerde rekening gehad hebben zonder het te weten, waarbij het dus wel "automatisch" goed is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
pdukers schreef op maandag 13 februari 2023 @ 07:27:
[...]
Maar naar mijn mening op de verkeerde manier...
Ja, precies wat ik bedoelde met 'slecht geregeld'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
RobertMe schreef op maandag 13 februari 2023 @ 07:45:
[...]

Nouja, ze geven wel op de website (/in de chat(bot)) aan dat het normaliter binnen 1 werkdag wordt opgelost.
Alleen heb ik afgelopen weekend een nieuwe verzekering afgesloten die een dezer dagen een automatische incasso zal uitvoeren. Dus ik ga wel meteen om 8 uur bellen om de blokkade op te heffen. Niet dat dadelijk meteen die eerste incasso mislukt en de hele overstap niet door gaat.
Anders had ik nog wel even kunnen afwachten naar mijn idee, en dan bv woensdag even bellen als het niet opgelost zou zijn.

Maar wel meteen mooi. Ik heb OpenBank o.a. genomen om een backup te hebben, en dat is nu dan (al) het geval. Maar tegelijkertijd is er ook 90% kans dat "groot bedrag + buitenlandse rekening" ee hele reden is dat de rekening geblokkeerd is en dus de reden waarom ik een backup nodig heb / kan hebben :p

Ben overigens ook aan het twijfelen of ik niet eerder die subtekst m.b.t. bestedingsruimte gezien heb, en dan zou ik dus al eerder een geblokkeerde rekening gehad hebben zonder het te weten, waarbij het dus wel "automatisch" goed is gekomen.
Intussen Rabobank gebeld en was binnen 10 minuten geregeld. Minuut of 5 tot 10 later was het geld ook al bijgeschreven bij OpenBank.

Ook nog gevraagd of ik dit nog vaker kan verwachten (gezien ik niet alles in een keer had over geboekt). Maar dat kon de "algemene" klantenservice medewerkster niet aangeven (over het vrijgeven heeft ze ook intern contact gehad met 'afdeling die daar over gaat'). In de zin van dat ze het antwoord niet wist.
Dus volgende overboeking ga ik maar alles in een keer doen, en dan even monitoren en meteen bellen als die weer geblokkeerd wordt. Kan het wel allemaal in kleinere blokjes doen maar dan kom ik waarschijnlijk nog een paar keer aan het bellen / wachten.
Vraag ik mij alleen af of ze bij overboekingen van 15k+, zoals hier werd aangegeven als drempel voor handmatige controle, de rekening ook meteen dicht gooien. Of dat alleen die ene transactie dan wordt achter gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03:09
Weet iemand waar je in de Openbank omgeving je huidige rentepercentage en opgebouwde rente kunt zien?

Ik zie alleen dat mijn spaarrekening de Welkom rekening heet.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:10
Voor wat het waard is, ik had vanmorgen een vraag voor Raisin en heb ze zojuist gebeld. Ik had na 2 minuut 40 een allervriendelijkste medewerkster aan de lijn. Enkele weken geleden heb ik 20+ minuten moeten wachten.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
pelican schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:32:
[...]

Ben hier nu ook een rekening aan het openen, gaat tot nu toe makkelijk. 2.3% is toch weer meer dan 2.0% bij openbank en valt gewoon Duits garantiestelsel lijkt het.
Met 60 euro kosten per jaar voor prime+ is dat bij 50k inleg volgens mij effectief trouwens 2.18% volgens mij.
Is het openen van een rekening bij Scalable Capital ondertussen gelukt? En zo ja, wat zijn de ervaringen daarmee? Ben ook wel geïnteresseerd, maar nog wat huiverig voor deze voor mij onbekende broker en de kleine Baader Bank waar je geld gestald wordt. Ik zie in de klantdocumentatie trouwens het volgende:

"Scalable Capital werkt samen met de volgende Bewaarders: Baader Bank AG, Weihenstephaner Str. 4, 85716 Unterschleißheim, Duitsland, en ING-DiBa AG, TheodorHeuss-Allee 2, 60486 Frankfurt am Main, Duitsland. De klant wordt de mogelijkheid geboden om een Bewaarder te selecteren bij het aangaan van het contract."

Als je hierbij dus ook voor de ING kan kiezen, dan is de keuze wat mij betreft snel gemaakt. Weet iemand of je die keuze wordt voorgelegd bij het aanmaken van een rekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:03

Barrycade

Through the...

RobertMe schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:21:
[...]

Intussen Rabobank gebeld en was binnen 10 minuten geregeld. Minuut of 5 tot 10 later was het geld ook al bijgeschreven bij OpenBank.

Ook nog gevraagd of ik dit nog vaker kan verwachten (gezien ik niet alles in een keer had over geboekt). Maar dat kon de "algemene" klantenservice medewerkster niet aangeven (over het vrijgeven heeft ze ook intern contact gehad met 'afdeling die daar over gaat'). In de zin van dat ze het antwoord niet wist.
Dus volgende overboeking ga ik maar alles in een keer doen, en dan even monitoren en meteen bellen als die weer geblokkeerd wordt. Kan het wel allemaal in kleinere blokjes doen maar dan kom ik waarschijnlijk nog een paar keer aan het bellen / wachten.
Vraag ik mij alleen af of ze bij overboekingen van 15k+, zoals hier werd aangegeven als drempel voor handmatige controle, de rekening ook meteen dicht gooien. Of dat alleen die ene transactie dan wordt achter gehouden.
Laten we wel wezen, je bent niet een standaard klant. Meerdere rekeningen buiten je hoofdbank waaronder ook buiten Nederland en vele k's over en weer schuiven met de Rabo als tussenstation.

Maar ben wel met je eens dat een geblokkeerde rekening duidelijker kan worden gecommuniceerd.

Ik ben ook aan het spreiden met ook bedragen boven de "drempel" maar vooralsnog geen blokkade bij de Rabo aan mijn broek gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:17

Wuursj

want worst is al bezet

Jumpman schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:24:
Weet iemand waar je in de Openbank omgeving je huidige rentepercentage en opgebouwde rente kunt zien?

Ik zie alleen dat mijn spaarrekening de Welkom rekening heet.
Niet, rente % en opgebouwde rente laten zien zijn dingen die oa. Lloyds en en Bigbank beter voor elkaar hebben. Ik heb gevraagd om een bevestiging van de 2% en die kwam vrij snel:
Goedemiddag Wuursj,

Bedankt voor je e-mail.

Hierbij de bevestiging dat je 6 maanden lang 2% rente ontvangt tot een bedrag van 100.000 euro op je Welkom Spaarekening.

Mocht je verder nog vragen hebben, kun je mailen info@openbank.com of bellen naar +31 (0) 70 7007 516. Wij staan 365 dagen per jaar van 08.00 tot 22.00 voor je klaar.

Bedankt en nog een fijne dag!

OPENBANK

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Barrycade schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:36:
[...]

Laten we wel wezen, je bent niet een standaard klant. Meerdere rekeningen buiten je hoofdbank waaronder ook buiten Nederland en vele k's over en weer schuiven met de Rabo als tussenstation. Oh
Oh nee, dat ik gevlagd wordt begrijp ik zeer zeker. Mijn (vervolg)vraag ging voornamelijk op in de zin van "is deze rekening nu 'vertrouwd' en kan ik er nu at will geld naar over maken?". Dat ik bv met een nieuwe rekening weer pech kan hebben vind ik nog begrijpelijk, want onbekende rekening. Maar als ik bv vandaag weer een paar K over maak en weer alles geblokkeerd wordt valt dat toch wel tegen, gezien ze dus "al eerder" een transactie hebben gecontroleerd naar exact hetzelfde rekeningnummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWiersma
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-07 11:41
Een paar week geleden heb ik meer dan 15k van Knab (zakelijk) via Rabo (privé) naar Raisin overgeboekt. Zonder dat ik er iets van heb gemerkt. De eerste transactie was instant. En van Rabo naar Raisin stond de volgende dag rond 12:00 op de rekening.Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad met die blokkade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-08 11:35
RobertMe schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:21:
[...]

Ik had het 2 weken achter elkaar met de ING naar dezelfde bunq rekening. Gelukkig bellen zij wel in het weekend ter controle. Niet dat het veel indruk maakt bij ze maar dit weekend toch evenijn ongenoegen geuit dat het een week later weer raak is naar dezelfde bankrekening, zelfs nadat ik uitvoerig uitgelegd had waarom de centjes bij de ING weg gehaald worden.

Dus ook daar kan je pech hebben. En bij de Rabo ook gedaan maar daar reageerde juist weer niemand.

Waar vui zit, zit geen glans!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:47
Orangelights23 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:24:
[...]

Ik zou me even inlezen in wat ze precies doen, is namelijk veel meer dan dat. Hoe dan ook, als je zo negatief denkt, kan je je geld beter stallen in Nederland, ondanks dat andere banken, waaronder Klarna, gedekt zijn onder het depositogarantiestelsel.
Ik heb mij hier eerder ook al eens negatief uitgelaten over Klarna (zie hieronder), en ik ben het eens met @JohanNL

Klarna is actief in Buy Now, Pay Later. Deze business komt veelvuldig negatief in het nieuws (veel jongeren die zich in de schulden kunnen steken zonder degelijke controle) en zal binnen X aantal jaren waarschijnlijk enorm gereguleerd worden.

Het feit dat je Klarna niet vertrouwd, is natuurlijk geen reden om het gelijk bij enkel Nederlandse instellingen te houden. Maar het onderliggende bedrijfsmodel (waarvoor gebruikt deze institutie je spaargeld en, vooral, op welke manier), lijkt mij een veel betere indicator dan pak 'm beet de BBB-rating van Italië.
Elandenmelk schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:00:
[...]

Je hebt zeker gelijk, maar je noemt hier allemaal gevestigde namen met een rendabele core business.

Dat is voor Klarna zeker niet het geval. Die sinds de ommezwaai van de economie meer dan driekwart van de bedrijfswaarde heeft verloren, kampt met oplopende kosten en ontslag van 10% van het personeel.

Klinkt niet bepaald als een solide bedrijf waar ik met een veilig gevoel (op een langere termijn) mijn spaargeld neer zou zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orangelights23
Elandenmelk schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:59:
[...]

Ik heb mij hier eerder ook al eens negatief uitgelaten over Klarna (zie hieronder), en ik ben het eens met @JohanNL

Klarna is actief in Buy Now, Pay Later. Deze business komt veelvuldig negatief in het nieuws (veel jongeren die zich in de schulden kunnen steken zonder degelijke controle) en zal binnen X aantal jaren waarschijnlijk enorm gereguleerd worden.

Het feit dat je Klarna niet vertrouwd, is natuurlijk geen reden om het gelijk bij enkel Nederlandse instellingen te houden. Maar het onderliggende bedrijfsmodel (waarvoor gebruikt deze institutie je spaargeld en, vooral, op welke manier), lijkt mij een veel betere indicator dan pak 'm beet de BBB-rating van Italië.

[...]
Buy Now Pay Later wordt al gereguleerd en zij zijn, net als andere BNPL bedrijven, met overheden in gesprek om dit te reguleren. Ik werk zelf als CISO bij een andere fintech die ook BNPL aanbiedt en dit is een hele stabiele markt, juist doordat het zo volwassen is geworden de afgelopen 10 jaar. Ik mag exacte cijfers van deze markt niet geven, maar de credit checks zijn heel sterk waardoor er maar weinig mensen echt in de schulden lopen door BNPL. Dat is eigenlijk bangmakerij, aangezien aanbieders van deze diensten onder streng toezicht staan van regulators. Het is namelijk een risico zelf voor de aanbieders dat zij hun geld niet terug krijgen, dus ook zij hebben er baat bij om mensen verantwoord met geld om te laten gaan. En, wat veel mensen niet weten, is dat BNPL juist geschikt is voor mensen die eerst een product willen krijgen en testen en dan pas willen betalen. Ik gebruik hier meestal een credit card voor, maar heel veel mensen willen geen creditcard en gebruiken dit als oplossing.

Ik snap dat mensen bedrijven zoals Klarna misschien niet helemaal vertrouwen, feit blijft dat zij meerdere inkomstenstromen hebben. En hoewel ze een leuke concurrent van mij zijn, zou ik mijn geld daar met vertrouwen neerzetten.

Wat betreft je eerdere bericht is Klarna één van de eerste internationale organisaties geweest die een ontslagronde heeft gehad. Hun waarde is inderdaad flink naar beneden gegaan, maar dat komt door nieuwe eisen van investeerders. Dit weet ik omdat ik aangesloten ben bij één van de investeringsbedrijven. In die hoedanigheid volgt Klarna het pad van Amazon: heel veel geld binnenhalen, markten veroveren en zodra de aandeelhouders het eisen, dan winst gaan genereren. Dus of je moet het hier niet mee eens zijn en ook niet willen investeren in Amazon, of het is gewoon een schoolvoorbeeld hoe een belachelijk groot kapitalistische onderneming werkt.

Ik maak mij eerder zorgen bij de conservatieve banken en alle schikkingen die zij treffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonyMontana
Sinds kort heb ik een deel van mijn spaartegoed via Raisin ondergebracht bij Renault Bank na de renteverhoging van begin deze maand naar 1,55%.

Een ander deel wil ik in een deposito onderbrengen. Aangezien de rente dan vaststaat wil ik dit uiteraard op het best mogelijke moment afsluiten. Had verwacht dat na de laatste ECB renteverhoging op
2 februari (0,5%) de rente op spaartegoeden ook weer stappen zouden maken.
Dat gebeurde inderdaad voor spaarrekeningen (Renault, Bunq, Bigbank...) maar niet of nauwelijks voor deposito's.

Alle Euribor rentes (1 maand tm 1 jaar) stijgen nog altijd licht.
Maar wellicht dat de stijging van lange rente (2 jaar en meer) wat stagneert waardoor deposito aanbieders meer terughoudend zijn met verhogingen?

Weet iemand of er inderdaad een directe relatie is tussen lange termijn rente en deposito's?
En naar welke rente moet je dan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joriannn
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-08 21:01
TonyMontana schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:17:
Sinds kort heb ik een deel van mijn spaartegoed via Raisin ondergebracht bij Renault Bank na de renteverhoging van begin deze maand naar 1,55%.

Een ander deel wil ik in een deposito onderbrengen. Aangezien de rente dan vaststaat wil ik dit uiteraard op het best mogelijke moment afsluiten. Had verwacht dat na de laatste ECB renteverhoging op
2 februari (0,5%) de rente op spaartegoeden ook weer stappen zouden maken.
Dat gebeurde inderdaad voor spaarrekeningen (Renault, Bunq, Bigbank...) maar niet of nauwelijks voor deposito's.

Alle Euribor rentes (1 maand tm 1 jaar) stijgen nog altijd licht.
Maar wellicht dat de stijging van lange rente (2 jaar en meer) wat stagneert waardoor deposito aanbieders meer terughoudend zijn met verhogingen?

Weet iemand of er inderdaad een directe relatie is tussen lange termijn rente en deposito's?
En naar welke rente moet je dan kijken?
Volgens mij klopt dit precies. Euribor is voor belangrijk voor de vrij opneembare spaarrekeningen en de korte termijn deposito's. De lange termijn rente is relevant voor de deposito's, maar daar gebeurt de laatste tijd niet zoveel. Daarnaast hebben ze volgens mij de stijging van de Euribor al ingecalculeerd en is er simpelweg geen ruimte meer. Ik kan er naast zitten, maar ik verwacht weinig tot geen stijging op de lange termijn deposito's (> 2 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:47
Orangelights23 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:34:
[...]

Buy Now Pay Later wordt al gereguleerd en zij zijn, net als andere BNPL bedrijven, met overheden in gesprek om dit te reguleren. Ik werk zelf als CISO bij een andere fintech die ook BNPL aanbiedt en dit is een hele stabiele markt, juist doordat het zo volwassen is geworden de afgelopen 10 jaar. Ik mag exacte cijfers van deze markt niet geven, maar de credit checks zijn heel sterk waardoor er maar weinig mensen echt in de schulden lopen door BNPL. Dat is eigenlijk bangmakerij, aangezien aanbieders van deze diensten onder streng toezicht staan van regulators. Het is namelijk een risico zelf voor de aanbieders dat zij hun geld niet terug krijgen, dus ook zij hebben er baat bij om mensen verantwoord met geld om te laten gaan. En, wat veel mensen niet weten, is dat BNPL juist geschikt is voor mensen die eerst een product willen krijgen en testen en dan pas willen betalen. Ik gebruik hier meestal een credit card voor, maar heel veel mensen willen geen creditcard en gebruiken dit als oplossing.

Ik snap dat mensen bedrijven zoals Klarna misschien niet helemaal vertrouwen, feit blijft dat zij meerdere inkomstenstromen hebben. En hoewel ze een leuke concurrent van mij zijn, zou ik mijn geld daar met vertrouwen neerzetten.

Wat betreft je eerdere bericht is Klarna één van de eerste internationale organisaties geweest die een ontslagronde heeft gehad. Hun waarde is inderdaad flink naar beneden gegaan, maar dat komt door nieuwe eisen van investeerders. Dit weet ik omdat ik aangesloten ben bij één van de investeringsbedrijven. In die hoedanigheid volgt Klarna het pad van Amazon: heel veel geld binnenhalen, markten veroveren en zodra de aandeelhouders het eisen, dan winst gaan genereren. Dus of je moet het hier niet mee eens zijn en ook niet willen investeren in Amazon, of het is gewoon een schoolvoorbeeld hoe een belachelijk groot kapitalistische onderneming werkt.

Ik maak mij eerder zorgen bij de conservatieve banken en alle schikkingen die zij treffen.
Ik zei ook niet dat er geen sprake is van regulering, het zijn tenslotte financiële instellingen, maar dat de regulering waarschijnlijk enorm gaat worden.
Als er daadwerkelijk een serieuze kredietbeoordeling plaatsvindt heb jij hier duidelijk meer (inside) info over dan ikzelf, maar in mijn ervaring heb ik voor mijn Klarna-account niets meer dan naam, telefoonnummer en een e-mailadres opgegeven.

Je kan de nieuwsberichten bangmakerij noemen, maar de politiek leeft bij de waan van de dag. En die nieuwsberichten bevatten wel onderzoeken, dus is er sprake van (enige) cijfermatige onderbouwing. Zie bijvoorbeeld dit artikel op banken.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Bar_en_boos schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:34:
[...]

Is het openen van een rekening bij Scalable Capital ondertussen gelukt? En zo ja, wat zijn de ervaringen daarmee? Ben ook wel geïnteresseerd, maar nog wat huiverig voor deze voor mij onbekende broker en de kleine Baader Bank waar je geld gestald wordt. Ik zie in de klantdocumentatie trouwens het volgende:

"Scalable Capital werkt samen met de volgende Bewaarders: Baader Bank AG, Weihenstephaner Str. 4, 85716 Unterschleißheim, Duitsland, en ING-DiBa AG, TheodorHeuss-Allee 2, 60486 Frankfurt am Main, Duitsland. De klant wordt de mogelijkheid geboden om een Bewaarder te selecteren bij het aangaan van het contract."

Als je hierbij dus ook voor de ING kan kiezen, dan is de keuze wat mij betreft snel gemaakt. Weet iemand of je die keuze wordt voorgelegd bij het aanmaken van een rekening?
Ha, ja het openen van de rekening ging vrij vlot. Ik had hem meen ik op 7 feb aangevraagd en op 9 feb was de rekening geopend.
Je krijgt ook inloggegevens van de bank waar het geld staat (Baader dus), maar daar kun je verder weinig mee: je kunt je tegoed zien bijv. maar daar houdt het dan ook wel mee op. Geld opnemen doe je via de broker (ScalableCapital dus). Storten door naar je eigen IBAN nummer over te maken.

De app van Scalable is verder duidelijk bedoeld om te gaan beleggen, je ziet bij bijv. direct EFT koersen etc. Maar daar doe ik niks mee, ik stal er alleen m'n spaargeld.
Opgebouwde rente is niet te zien, maar wordt per kwartaal uitbetaald.

Ik heb bij het openen geen optie gezien op ING te kiezen ipv Baader. Heb daar voldoende vertrouwen in: ze bestaan ook al sinds 1983 en je het valt gewoon onder het Duitse garantiestelsel. Dat is voor mij voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:51
@Bar_en_boos Inderdaad, ik zie dat door jouw tip staan in de voorwaarden van Scalable Capital. Maar het lijkt erop dat je niet kan kiezen voor ING-DiBa en als dat wel zo is zou ik een lagere rente verwachten.

Renteverschil vind ik te klein voor een overstap VW --> Scalable Capital. Als mijn VW-rente af zou lopen vandaag, zou ik kiezen voor SC of Consorsbank. Mogelijk eerder die laatste, want maakt deel uit van het hele grote concern BNP Paribas.

[ Voor 36% gewijzigd door Frankenstein op 13-02-2023 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:44
LGU schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:27:
Ik heb zojuist met de post de bevestiging van de Volkswagen bank ontvangen.

Iemand enig idee / gevoel hoe lang het ongeveer duurt voordat ik de e-mail ontvang met inloggegevens? Ik lees namelijk in de brief dat de 2% rente per gisteren is ingegaan voor 6 mnd en wil nu dan ook asap profiteren.
Hier helaas nooit meer wat ontvangen, ook geen reacties op mails. Heb jij na de online identificatie nog iets moeten doen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Laatst online: 21:48
ING verhoogt per maart ook de rente naar 0,5% voor een saldo tot €10.000. Daarboven wordt het 0,4%.

https://www.nu.nl/economi...-ook-weer-een-beetje.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Vraag aan de mensen die bij Lloyds sparen. Hebben jullie de app werkend gekregen? Het lijkt niet op NL te zijn ingericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-08 20:10

LGU

Knielen schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:46:
[...]

Hier helaas nooit meer wat ontvangen, ook geen reacties op mails. Heb jij na de online identificatie nog iets moeten doen?
Ik had verwacht dat het de (eenmalige) log in gegevens ondertussen ontvangen zouden zijn maar tot op heden niks. Dit terwijl de 6 mnd periode van 2% wel is ingegaan... Voor de zekerheid gisteravond maar Openbank aangevraagd want ik wacht nu sinds begin januari.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:10
VidaR-9 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:44:
Vraag aan de mensen die bij Lloyds sparen. Hebben jullie de app werkend gekregen? Het lijkt niet op NL te zijn ingericht.
Er is geen NL Lloyds app.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Pagina: 1 ... 68 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling