Dat kan denk ik ook. Ik heb weleens instanties meegemaakt die een echte handtekening willen met blauwe balpen maar kan me niet meer herinneren of dat via Raisin was.ACM schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:16:
[...]
Met (o.a.?) Adobe Acrobat kan je die pdf's ook digitaal ondertekenen en dan die versie opsturen. Scheelt je weer printen en scannen/foto maken.
Waar kan je de ratings zien?Pistachenootje schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:34:
[...]
Meestal makkelijk. Soms moet je nog een formulier printen en ondertekenen, dan emailen.
Overigens heeft Italië een BBB rating, wat betekent dat je wel iets extra risico loopt t.o.v. bijvoorbeeld Frankrijk.
Animu~
Ik heb die digitale handtekening bij Raisin gedaan, dus dat accepteren ze blijkbaar.Pistachenootje schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:19:
[...]
Dat kan denk ik ook. Ik heb weleens instanties meegemaakt die een echte handtekening willen met blauwe balpen maar kan me niet meer herinneren of dat via Raisin was.
Dat is overigens wel een 'echte' handtekening, niet zo'n automatisch gegenereerde gestyleerde versie van je naam die je bij sommige online ondertekenplatformen ziet. En het is ook nog eens in het blauw, dus wie weet kunnen ze het verschil niet eens zien
Documenten voor de rekening aanvraag moeten vaak door de partnerbank zelf worden goedgekeurd. Zo ging dat bij mij bij CKV. Ik moest een 'attest roerende voorheffing' ondertekenen.ACM schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:31:
[...]
Ik heb die digitale handtekening bij Raisin gedaan, dus dat accepteren ze blijkbaar.
Je kunt eenmalig een 'echte' handtekening (met blauwe pen) inscannen en die voor al je toekomstige documenten gebruiken. Zeker als je de achtergrond transparant maakt, is er niemand die het verschil ziet.Pistachenootje schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:19:
[...]
Dat kan denk ik ook. Ik heb weleens instanties meegemaakt die een echte handtekening willen met blauwe balpen maar kan me niet meer herinneren of dat via Raisin was.
De rating van een land zegt weinig over de rating van de banken in dat land.Pistachenootje schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:34:
[...]
Overigens heeft Italië een BBB rating, wat betekent dat je wel iets extra risico loopt t.o.v. bijvoorbeeld Frankrijk.
Is er een eenvoudige manier, zonder kennis van jaarverslagen te hebben om een aantal 'basis' zaken te controleren hoe een bank er voor staat en zo een (weliswaar beperkte) risico inschatting te kunnen maken?Rubbergrover1 schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:46:
[...]
De rating van een land zegt weinig over de rating van de banken in dat land.
Ik zet bijv. mijn geld liever op een betrouwbare Italiaanse bank dan een minder betrouwbare bank in een AAA land.
Bedrijven zoals Moody's bepalen voor veel banken een rating. Een overzicht van banken en hun eventuele rating staat bijvoorbeeld opThijs82 schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:13:
[...]
Is er een eenvoudige manier, zonder kennis van jaarverslagen te hebben om een aantal 'basis' zaken te controleren hoe een bank er voor staat en zo een (weliswaar beperkte) risico inschatting te kunnen maken?
Ik zet bijv. mijn geld liever op een betrouwbare Italiaanse bank dan een minder betrouwbare bank in een AAA land.
https://www.kritische-anleger.de/banken-ratings/
Apart dat Imprebanca, uit Italië, daar helemaal geen rating heeft staan. Geeft op Raisin nu wel de hoogste rente voor 1 jaar.Rubbergrover1 schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:22:
[...]
Bedrijven zoals Moody's bepalen voor veel banken een rating. Een overzicht van banken en hun eventuele rating staat bijvoorbeeld op
https://www.kritische-anleger.de/banken-ratings/
Estse Coop (deposto met veel opties voor open breken) en Renault (spaarrekening) beiden Baa2. Dus die staan dan min of meer op gelijke voet. Ratinng van het land bij Estland AA- en Frankrijk AA. Dus de opmerkingen die hier soms langs komen m.b.t. Estland "minder" is zijn ook niet perse gegrond. Even de Rusland situatie daargelaten. Maar als Rusland een Navo land aanvalt kan dat natuurlijk ook weer de hele wereld situatie veranderen en is het maar de vraag wat dat met andere landen en banken doet.
Of course. Maar het zegt wel iets over de kans dat het DGS goed wordt uitgevoerd. Het is een van de facetten om rekening mee te houden.Rubbergrover1 schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:46:
[...]
De rating van een land zegt weinig over de rating van de banken in dat land.
Tja zal best kunnen denk ik maar als een instantie vraagt om een echte handtekening dan zet ik hem wel even. Maar goed, dat kan ieder voor zich bepalen.Rubbergrover1 schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:45:
[...]
Je kunt eenmalig een 'echte' handtekening (met blauwe pen) inscannen en die voor al je toekomstige documenten gebruiken.
Er is geen verschil te zien tussen of je een ingescande echt ondertekende print gebruikt of simpelweg een handtekening-bestand gebruikt en dat document als pdf-print opslaat.Pistachenootje schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:34:
[...]
Tja zal best kunnen denk ik maar als een instantie vraagt om een echte handtekening dan zet ik hem wel even. Maar goed, dat kan ieder voor zich bepalen.
Dat was me al duidelijk uit je vorige post.Rubbergrover1 schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:46:
[...]
Er is geen verschil te zien tussen of je een ingescande echt ondertekende print gebruikt of simpelweg een handtekening-bestand gebruikt en dat document als pdf-print opslaat.
O dat had ik dan verkeerd begrepen. Uit je post "als een instantie vraagt om een echte handtekening dan zet ik hem wel even" dacht ik dat je bedoelde dat die instantie misschien niet akkoord zou gaan met die ingescande handtekening. Had ik dus verkeerd begrepen.Pistachenootje schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:18:
[...]
Dat was me al duidelijk uit je vorige post.
Het is ook meer als algemene tip bedoeld, dat het soms eenvoudiger is om alles electronisch te doen. Ik zit zelf bv vaak niet in de buurt van de printer, dan vind ik het makkelijker om alles op mijn laptop te kunnen doen zonder van de bank te hoeven komen. Sommigen noemen het lui, anderen efficiënt
In dit geval vroegen ze ook om woonplaats en datum. Kun je allemaal in gaan scannen natuurlijk maar tegen die tijd is een printje net zo snel (of sneller) voor mij.
[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 20-11-2022 13:34 ]
Die invulvelden typ ik altijd in in het pdf bestand. Vrij simpel. En bovendien ook altijd leesbaarPistachenootje schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:33:
In dit geval vroegen ze ook om woonplaats en datum. Kun je allemaal in gaan scannen natuurlijk maar tegen die tijd is een printje net zo snel (of sneller) voor mij.
In dit geval moet de handtekening ook nog op een lijntje. Zeker ook allemaal handtekeningen op verschillende lijntjes in gescand 
Edit: afhankelijk van je handtekening zou je hem nog boven het lijntje kunnen plaatsen. Bij mijn handtekening zou dat er wel vreemd uit gaan zien. Anyway, ik print hem wel even uit en email hem. Net zo snel.
Edit: afhankelijk van je handtekening zou je hem nog boven het lijntje kunnen plaatsen. Bij mijn handtekening zou dat er wel vreemd uit gaan zien. Anyway, ik print hem wel even uit en email hem. Net zo snel.
[ Voor 44% gewijzigd door Pistachenootje op 20-11-2022 14:22 ]
I.v.m. veiligheid is het aan te raden om altijd je handtekening door een lijn of tekst te zetten zodat het moeilijker te kopiëren is. Dit geldt voor zowel fysiek als digitaal.Pistachenootje schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:40:
In dit geval moet de handtekening ook nog op een lijntje. Zeker ook allemaal handtekeningen op verschillende lijntjes in gescand
Nee, simpelweg een bestand met een transparante achtergrond. Dan blijven lijntjes (of een gekleurde achtergrond) zichtbaar.Pistachenootje schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:40:
Waarom staat er bij Orange niks over bronbelasting? Andere Franse banken heffen geen bronbelasting..
Orange Bank heeft een bankvergunning in Frankrijk en biedt termijndeposito’s op Raisin aan via haar Spaanse bijkantoor (Sucursal en España) in Madrid. Dit betekent dat je spaargeld bij de bank onder de Franse depositogarantie valt (tot € 100.000 per rekeninghouder per bank), maar dat Spaanse bronbelasting van toepassing is (hiervan kun je eenvoudig vrijstelling krijgen bij opening van je termijndeposito, d.w.z. terugbrengen naar 0%).Deezers schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:29:
Waarom staat er bij Orange niks over bronbelasting? Andere Franse banken heffen geen bronbelasting..
Klinkt allemaal leuk en aardig die handtekeningen maar als mijn dochter van 1 mijn handtekening zet - wordt ook alles goedgekeurd.
Ik heb een keer een document terug gehad van een bank omdat de handtekening niet genoeg leek op de eerste handtekening die ik had gezet. DHB bank. Verder nog nooit meegemaaktColeJ schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:37:
Klinkt allemaal leuk en aardig die handtekeningen maar als mijn dochter van 1 mijn handtekening zet - wordt ook alles goedgekeurd.
Net even gebeld met Advanzia. Volgens hen zou je 2 werkdagen na de opening van je account wel zelf je wachtwoord kunnen aanmaken op de website en daarmee inloggen. Ben benieuwd.
Ik had iets te vroeg gejuicht, moest toch nog een keer mijn adres bevestigen met een upload.Opxah schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 06:56:
Hierbij mijn ervaring met het registreren bij Raisin, je moet vooral geduld hebben.
Op 4 november heb ik me geregistreerd (met referral van een medetweaker, waarvoor dank). Diezelfde dag heb ik de twee stappen van het identificatieproces doorlopen, met je paspoort voor een camera zitten en een document met adres uploaden. Daarna vooral wachten.
Op 14 november kreeg ik een e-mail met titel "Voltooi uw identificatie bij Raisin"
Ik zou minimaal een van beide stappen nog moeten doen. Maar nu ik vandaag (15 november) inlog lijkt de identificatie niet meer open te staan. Ik ga er vanuit dat het hiermee voltooid is.
Voor wie het Raisin aanmeld proces doorloopt of dat nog wil doen, zo ging het bij mij.
- 4 november via een referral een account aangemaakt.
- Diezelfde dag met succes de video-identificatie gedaan (met je paspoort erbij een videogesprek houden)
- Ook diezelfde dag een document met adres geüpload.
- 14 november ontving ik een e-mail met titel "Voltooi uw identificatie bij Raisin," ik zou volgens de e-mail nog (één van) de twee stappen moeten doorlopen. Bij inloggen zag ik niks open staan dus heb ik niks gedaan.
- Op 17 november kreeg ik een e-mail "Herinnering: Voltooi uw identificatie bij Raisin". Toen ik daarna inlogde zag ik dat ik nog een adresbewijs moest uploaden, dus dat heb ik maar gedaan.
- 18 november kreeg ik een e-mail dat mijn rekening was geopend. Bij inloggen kon ik mijn IBAN zien.
En uiteraard eerst een mede-Tweaker om een referral vragen als je een account wil openen
Voor peildatum 2023 ben ik aan het kijken om het een ander aan belasting te ontkomen.
Echt duidelijk wordt het niet er op. Wat zijn de regels voor 2023? De belastingdienst zelf weet het ook nog niet zeker. Er wordt met de term ongeveer gewerkt.
In het plan staat een heffingsvrij vermogen van €50.650 t/m 2025.
In 2025 is het heffingsvrij vermogen ongeveer €57.000.
Maar als ik dan op andere sites kijk (banken, consumentenbond), dan heeft men het daar al over 2023 waarbij het €57.000 heffingsvrije vermogen geldt. Welke waarde wordt?
Ook zie ik niks meer terug van een extra heffingsvrij vermogen op groene beleggingen/sparen.
Vervalt dit helemaal?
https://www.rijksoverheid...n/vermogen-en-wonen/box-3
https://www.consumentenbo...wat-is-vermogensbelasting
https://www.rabobank.nl/p...-in-box-3-in-2023-en-2024
Echt duidelijk wordt het niet er op. Wat zijn de regels voor 2023? De belastingdienst zelf weet het ook nog niet zeker. Er wordt met de term ongeveer gewerkt.
In het plan staat een heffingsvrij vermogen van €50.650 t/m 2025.
In 2025 is het heffingsvrij vermogen ongeveer €57.000.
Maar als ik dan op andere sites kijk (banken, consumentenbond), dan heeft men het daar al over 2023 waarbij het €57.000 heffingsvrije vermogen geldt. Welke waarde wordt?
Ook zie ik niks meer terug van een extra heffingsvrij vermogen op groene beleggingen/sparen.
Vervalt dit helemaal?
https://www.rijksoverheid...n/vermogen-en-wonen/box-3
https://www.consumentenbo...wat-is-vermogensbelasting
https://www.rabobank.nl/p...-in-box-3-in-2023-en-2024
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
@OneTimer
Alle bronnen zeggen 57.000 in 2023
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Bedrag vrijstelling groen sparen / beleggen 2023 is mij niet bekend. Ik ga wel uit van de 0.7% heffingskorting die op die vrijstelling geldt. In 2023 zal spaargeld zeer laag fictief worden aangeslagen, vermoedelijk rond 0.20% o.i.d. Van een belastingvrijstelling voor groen sparen worden we daarom weinig meer wijzer. Voor beleggen juist wel.
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Bedrag vrijstelling groen sparen / beleggen 2023 is mij niet bekend. Ik ga wel uit van de 0.7% heffingskorting die op die vrijstelling geldt. In 2023 zal spaargeld zeer laag fictief worden aangeslagen, vermoedelijk rond 0.20% o.i.d. Van een belastingvrijstelling voor groen sparen worden we daarom weinig meer wijzer. Voor beleggen juist wel.
Maar klopt dat ook? Ik krijg de indruk dat het belastingplan voor 2023 domweg nog niet is goedgekeurd. Op de pagina van rijksoverheid.nl staat dit:Frankenstein schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:03:
@OneTimer
https://www.google.com/se...ogen+2023+belastingdienst
Wellicht leest men dat als 'in 2023 is het 57.000', maar ik lees daar toch echt dat ze verwachten dat het in 2025 dat bedrag is. En er staat effectief niks over wat het in 2023 gaat zijn.Dit tarief voor box 3 wordt jaarlijks met 1% verhoogd naar 34% in 2025. Het heffingsvrij vermogen wordt dan ongeveer € 57.000.
In de voorbeeldberekening er onder wordt 50.650 genoemd.
En het eindigt met:
Stand van zaken voorstel
Wanneer de Tweede Kamer en Eerste Kamer de plannen goedkeurt
[ Voor 6% gewijzigd door ACM op 21-11-2022 19:30 ]
Ondanks dat het Belastingplan 2023 inderdaad nog goedgekeurd moet worden, zou het heffingsvrije vermogen in 2023 wel € 57.000 moeten gaan bedragen.ACM schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:29:
[...]
Maar klopt dat ook? Ik krijg de indruk dat het belastingplan voor 2023 domweg nog niet is goedgekeurd. Op de pagina van rijksoverheid.nl staat dit:
[...]
Wellicht leest men dat als 'in 2023 is het 57.000', maar ik lees daar toch echt dat ze verwachten dat het in 2025 dat bedrag is. En er staat effectief niks over wat het in 2023 gaat zijn.
In de voorbeeldberekening er onder wordt 50.650 genoemd.
En het eindigt met:
[...]
Zie ook hier, artikel 1X:
In artikel 5.5 wordt “€ 50.650” vervangen door “€ 57.000”.
[ Voor 13% gewijzigd door Chloortablet op 21-11-2022 19:37 ]
Dat is een soort van officieel dus.Chloortablet schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:35:
[...]
Ondanks dat het Belastingplan 2023 inderdaad nog goedgekeurd moet worden, zou het heffingsvrije vermogen in 2023 wel € 57.000 moeten gaan bedragen.
Zie ook hier, artikel 1X:
[...]
Over groene vrijstellingen zie ik er niks tussen staan. Of wordt dat met laag en hoog bepaald?
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
Daarvoor kun je je beter wenden tot de Overbruggingswet Box 3 (idem nog een voorstel).OneTimer schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:40:
[...]
Dat is een soort van officieel dus.
Over groene vrijstellingen zie ik er niks tussen staan. Of wordt dat met laag en hoog bepaald?
Daaruit volgt:
Bijbehorende Memorie van Toelichting legt dat nog wat beter uit:Artikel 5.13 wordt als volgt gewijzigd:
1. Voor de tekst wordt de aanduiding “1.” geplaatst.
2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
2. Indien een belastingplichtige zowel groene beleggingen in de vorm van een of meer
banktegoeden als groene beleggingen in de vorm van overige bezittingen heeft, wordt het eerste
lid toegepast op die overige bezittingen en uitsluitend voor de resterende ruimte op die
banktegoeden
De regering hecht aan het stimuleren van groen sparen en beleggen via de regeling
groenprojecten. Door aan te sluiten bij de werkelijke samenstelling van het vermogen is het
noodzakelijk geworden om groene beleggingen te splitsen in sparen en beleggen. Dat betekent dat
met betrekking tot groene beleggingen twee nieuwe rubrieken in de aangifte ontstaan, namelijk
groene spaartegoeden en groene beleggingen. De groene spaartegoeden vallen in de
vermogenscategorie banktegoeden, waarop het lage forfaitaire rendementspercentage van
toepassing is. De groene beleggingen vallen in de categorie overige bezittingen, waarop het
hogere forfaitaire rendementspercentage van toepassing is. Dit heeft tot gevolg dat de vrijstelling
voor groene beleggingen over deze twee vermogenscategorieën verdeeld moet worden.
Voorgesteld wordt om de vrijstelling eerst in mindering te brengen op de groene beleggingen. Het
eventueel resterende deel van de vrijstelling wordt in mindering gebracht op de groene
spaartegoeden. Deze volgorde van het toepassen van de vrijstelling is in het voordeel van de
belastingplichtige. Met de voorgestelde toepassing van de vrijstelling groene beleggingen wordt
afgeweken van het rechtsherstel. Voor de volledigheid wordt hierbij gemeld dat het voor de
Belastingdienst met betrekking tot het rechtsherstel niet uitvoerbaar is om de vrijstelling groene
beleggingen op dezelfde manier toe te passen, zoals voor onderhavig wetsvoorstel wordt
voorgesteld.
Oke duidelijk. Maar ook hier wordt niet verwezen of er een extra heffingsvrije voet geldt voor groene beleggingen/spaarproducten boven op de normale heffingsvrije grens.Chloortablet schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:46:
[...]
Daarvoor kun je je beter wenden tot de Overbruggingswet Box 3 (idem nog een voorstel).
Daaruit volgt:
[...]
Bijbehorende Memorie van Toelichting legt dat nog wat beter uit:
[...]
Uit de Overbruggingswet Box 3 blijkt dus dat:OneTimer schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:55:
[...]
Oke duidelijk. Maar ook hier wordt niet verwezen of er een extra heffingsvrije voet geldt voor groene beleggingen/spaarproducten boven op de normale heffingsvrije grens.
De huidige 5.13 (bedrag daargelaten) blijft dus ook behouden:Artikel 5.13 wordt als volgt gewijzigd:
1. Voor de tekst wordt de aanduiding “1.” geplaatst.
2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
2. Indien een belastingplichtige zowel groene beleggingen in de vorm van een of meer
banktegoeden als groene beleggingen in de vorm van overige bezittingen heeft, wordt het eerste
lid toegepast op die overige bezittingen en uitsluitend voor de resterende ruimte op die
banktegoeden
Tot de bezittingen behoren niet groene beleggingen voor een bedrag van in totaal € 61.215. Indien de belastingplichtige het gehele kalenderjaar dezelfde partner heeft of voor de toepassing van artikel 2.17 geacht wordt te hebben gehad, wordt het in de eerste volzin genoemde bedrag voor de belastingplichtige en zijn partner gezamenlijk op € 122.430 gesteld.
Bedankt. Dan weet ik genoeg!Chloortablet schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:00:
[...]
Uit de Overbruggingswet Box 3 blijkt dus dat:
[...]
De huidige 5.13 (bedrag daargelaten) blijft dus ook behouden:
[...]
Dit klopte. Ik heb inmiddels toegang tot de online omgeving. Geld dat ik vanochtend heb overgemaakt zie ik nog niet maar ik vermoed dat dat snel zal veranderen.Pistachenootje schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:52:
Net even gebeld met Advanzia. Volgens hen zou je 2 werkdagen na de opening van je account wel zelf je wachtwoord kunnen aanmaken op de website en daarmee inloggen. Ben benieuwd.
Helaas gaat het bij mij niet zo voorspoedig. Ik sta nu op 90% en het wachten is op het proof of address waarvan men bij de klantenservice bevestigd heeft dat het wel ontvangen is.Opxah schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:06:
[...]
Ik had iets te vroeg gejuicht, moest toch nog een keer mijn adres bevestigen met een upload.
Voor wie het Raisin aanmeld proces doorloopt of dat nog wil doen, zo ging het bij mij.De video-identificatie heb ik dus maar 1 keer hoeven doen, adresdocument uploaden twee keer. En vooral geduld hebben.
- 4 november via een referral een account aangemaakt.
- Diezelfde dag met succes de video-identificatie gedaan (met je paspoort erbij een videogesprek houden)
- Ook diezelfde dag een document met adres geüpload.
- 14 november ontving ik een e-mail met titel "Voltooi uw identificatie bij Raisin," ik zou volgens de e-mail nog (één van) de twee stappen moeten doorlopen. Bij inloggen zag ik niks open staan dus heb ik niks gedaan.
- Op 17 november kreeg ik een e-mail "Herinnering: Voltooi uw identificatie bij Raisin". Toen ik daarna inlogde zag ik dat ik nog een adresbewijs moest uploaden, dus dat heb ik maar gedaan.
- 18 november kreeg ik een e-mail dat mijn rekening was geopend. Bij inloggen kon ik mijn IBAN zien.
En uiteraard eerst een mede-Tweaker om een referral vragen als je een account wil openen
- 1 november via een referral een account aangemaakt.
- dezelfde dag met succes de video identificatie gedaan en proof of address gestuurd
- 14 november gebeld met de klantenservice. Bij de indentificatie heeft men gegevens verkeerd overgenomen
- 15 november opnieuw video identificatie uitgevoerd
- 19 november video identificatie verwerkt en nu wachten op proof of address dus maar bericht naar klantenservice gestuurd
- 23 november nog geen Raisin account

Een soortgelijk circus heb ik ook al eens meegemaakt met OpenBank......
Na 2 maand nog geen account dus toen de stekker er maar uitgetrokken.....hun loss denk ik dan maar
Ben blij dat mijn registratie bij BigBank niet zo moeizaam verliepmpandroid schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:59:
[...]
Een soortgelijk circus heb ik ook al eens meegemaakt met OpenBank......
Na 2 maand nog geen account dus toen de stekker er maar uitgetrokken.....hun loss denk ik dan maar

Mijn Advanzia rekening loopt inmiddels naar behoren. 1.6% voor de eerste 3 maanden met Luxemburgs DGS is mooi. Online omgeving is basic maar het werkt. Gisteren ochtend bedrag overgemaakt, dat werd vanochtend bijgeschreven.
Tip voor degene die het ook wil afsluiten: je kan bij het mailen van je ID de app KopieID gebruiken om wat info weg te halen en te watermerken. Heb je na 5 werkdagen niets gehoord bel ze dan even. Bij mij werd er toen gelijk werk van gemaakt. Nadat je de rekening info hebt gehad moet je nog 2 werkdagen wachten voordat de online omgeving werkt.
Over 3 maanden ga ik weer kijken wat dan de hoogste rente is. De vooruitzichten zijn goed
Meer ECB-renteverhogingen aanstaande in 2023.
Tip voor degene die het ook wil afsluiten: je kan bij het mailen van je ID de app KopieID gebruiken om wat info weg te halen en te watermerken. Heb je na 5 werkdagen niets gehoord bel ze dan even. Bij mij werd er toen gelijk werk van gemaakt. Nadat je de rekening info hebt gehad moet je nog 2 werkdagen wachten voordat de online omgeving werkt.
Over 3 maanden ga ik weer kijken wat dan de hoogste rente is. De vooruitzichten zijn goed
Meer ECB-renteverhogingen aanstaande in 2023.
Ik wist niet dat de Raisin app ook aan pushmeldingen deed, maar blijkbaar kun je nu bij CKV een deposito afsluiten voor 3 maanden met 1,35% rente. Dat is dus nog iets meer dan Orange Bank (1,20%). Alleen mist ook daar een "Geen bronbelasting" sticker. Dus geen idee hoe dat dan verder in zijn werk gaat. Maar voordeel lijkt mij in ieder geval dat je te maken hebt met een bank die ook in het Nederlands bereikbaar zou moeten zijn, i.t.t. Orange wat dan Spaans / Frans is.
Ik heb een deposito lopen bij CKV. Ze hebben een formulier om de bronbelasting terug te brengen naar 0%.
België heft een standaard bronbelasting op spaarrente van 30%. Als belastingplichtige in Nederland kunt u vrijstelling krijgen van deze belasting (d.w.z. terugbrengen naar 0%). Hiertoe overlegt u eenmalig voorafgaand aan opening van uw eerste depositorekening een duidelijk leesbare scan/foto van het ondertekende Attest Roerende Voorheffing Niet-inwoners (1 pagina). Dit formulier wordt met instructie direct na uw online deposito-aanvraag ter beschikking gesteld in uw Raisin Online Banking omgeving en is, waar nodig, reeds door Raisin vooringevuld met uw gegevens. N.B.: Het Attest dient per klant en alleen op naam van de klant te worden verstrekt. Het is niet noodzakelijk om dit document voor ieder deposito afzonderlijk te overleggen. Lees meer in het Productinformatieblad.
Is toch heel simpel om te weten hoe dat gaat?RobertMe schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:19:
...
Alleen mist ook daar een "Geen bronbelasting" sticker. Dus geen idee hoe dat dan verder in zijn werk gaat.
...
Kijk even op de website van Raisin, bij de Depositios klik je op Details bij het aanbod van CVK.
Of je gaat naar de Belasting-pagina van Raisin.
Bij beide een duidelijk verhaal over de bronbelasting in België (30%) en hoe je ervan af kunt komen ("Hiertoe overlegt u eenmalig voorafgaand aan opening van uw eerste depositorekening een duidelijk leesbare scan/foto van het ondertekende Attest Roerende Voorheffing Niet-inwoners (1 pagina).")
Ik deelde het ter info v.w.b. de percentages met daarbij de kanttekening dat er "iets met belasting is/kan zijn"GroteVoet459 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:17:
[...]
Is toch heel simpel om te weten hoe dat gaat?
Kijk even op de website van Raisin, bij de Depositios klik je op Details bij het aanbod van CVK.
Of je gaat naar de Belasting-pagina van Raisin.
Bij beide een duidelijk verhaal over de bronbelasting in België (30%) en hoe je ervan af kunt komen ("Hiertoe overlegt u eenmalig voorafgaand aan opening van uw eerste depositorekening een duidelijk leesbare scan/foto van het ondertekende Attest Roerende Voorheffing Niet-inwoners (1 pagina).")
Kon zo snel niet vinden of iemand het al gepost had, maar ook SNS gaat per 1 december de rente verhogen.
https://www.snsbank.nl/pa...ente-spaarrekeningen.html
Saldoklasse 0 - € 25.000 € 25.000 - € 50.000 Saldo boven € 50.000
SNS Internet Sparen 0,25% 0,15% 0%
SNS Maxisparen 0,25% 0,15% 0%
SNS Basissparen 0,25% 0,15% 0%
SNS Keuzesparen 0,25% 0,15% 0%
RegioBank en ASN Bank hebben het ook aangekondigd. Opvallend: RegioBank dezelfde tarieven als SNS, maar bij ASN is het 0,20% en 0,10%.mpandroid schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:45:
Kon zo snel niet vinden of iemand het al gepost had, maar ook SNS gaat per 1 december de rente verhogen.
Yes!
Gisteravond, 27 november, email ontvangen dat mijn Raisin account actief is.
Het mocht even duren.....
Gisteravond, 27 november, email ontvangen dat mijn Raisin account actief is.
Het mocht even duren.....
Niet zo heel opvallend, ASN heeft een hele andere propositie in de markt en zal daardoor afwijkende percentages hebben.Elandenmelk schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:56:
[...]
RegioBank en ASN Bank hebben het ook aangekondigd. Opvallend: RegioBank dezelfde tarieven als SNS, maar bij ASN is het 0,20% en 0,10%.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Vanaf vandaag heeft BFF de hoogste 6maandsdeposito op Raisin: 2,25%.
https://www.vanspaarbankv...n/deposito/1287/deposito/
Toch weer een stap hoger dan Orange (1.8%)
Als je die probeert aan te vragen kom je uit op 1% per jaar voor 6 maanden. Voor de 2,25% moet je naar 2 jaar.THWIT schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:59:
2,25% voor 2 jaar is nog hun oude rentestand. De Raisin website lijkt nog niet te zijn bijgewerkt.mdlaat schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:16:
[...]
Als je die probeert aan te vragen kom je uit op 1% per jaar voor 6 maanden. Voor de 2,25% moet je naar 2 jaar.
Aanpassing website gebeurt in de regel rond het middaguur. Nu dus.
[ Voor 6% gewijzigd door rechtsherstel op 28-11-2022 12:33 ]
2.25% voor 6 maanden is drie keer meer dan het hoogste voor 6 maanden in Nederland.
We zijn in diepe slaap in Nederland lijkt me... ;-)
Bericht van LLoyds bank:
Beste klant,
Goed nieuws: wij verhogen opnieuw de spaarrente op uw Internet Spaarrekening.
Spaarrente gaat omhoog naar 0,75%
Vanaf 29 november 2022 stijgt de spaarrente bij Lloyds Bank van 0,50% naar 0,75%. Zo blijft sparen bij Lloyds Bank interessant voor u.
Ik heb deze zojuist aangevraagd. Het formulier om bronbelasting te ontwijken moet per post worden opgestuurd. Het kan niet digitaal teruggestuurd worden...THWIT schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:59:
Dan haak ik al af, papier in 2022....arj1o1 schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:17:
[...]
Ik heb deze zojuist aangevraagd. Het formulier om bronbelasting te ontwijken moet per post worden opgestuurd. Het kan niet digitaal teruggestuurd worden...
Misschien een heel domme vraag, heb mij er nooit in verdiept. Als ik nou mijn geld in november erop zet. Krijg ik dan na een maandje de volledige rente? Of moet je echt een jaar je geld erop hebben.
Wauw. Dat is bijzonder... en een reden om er niet eens aan te beginnen.arj1o1 schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:17:
[...]
Ik heb deze zojuist aangevraagd. Het formulier om bronbelasting te ontwijken moet per post worden opgestuurd. Het kan niet digitaal teruggestuurd worden...
Domme vragen bestaan niet.champion16 schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:27:
[...]
Misschien een heel domme vraag, heb mij er nooit in verdiept. Als ik nou mijn geld in november erop zet. Krijg ik dan na een maandje de volledige rente? Of moet je echt een jaar je geld erop hebben.
Nee, de rente wordt per dag berekend opgeteld en periodiek uitgekeerd. In mijn geval per jaar, maar ik weet niet of dat altijd zo is of dat er ook mensen zijn die het per maand of kwartaal krijgen.
Hij staat inmiddels op de Raisin site. BFF Italië 6 maanden 2.25%.
Tja we hebben het wel over Italië met BBB rating vs. Nederland met AAA rating.Frankenstein schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:59:
2.25% voor 6 maanden is drie keer meer dan het hoogste voor 6 maanden in Nederland.
[ Voor 10% gewijzigd door Pistachenootje op 28-11-2022 15:21 ]
Als ik inlog en het product selecteer kom ik op 2.25% voor 6 maanden.mdlaat schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:16:
[...]
Als je die probeert aan te vragen kom je uit op 1% per jaar voor 6 maanden. Voor de 2,25% moet je naar 2 jaar.
:fill(white):strip_exif()/f/image/uYBRs1OnwAebZQRliyJM1Hp4.png?f=user_large)
Ga überhaupt niet beginnen aan dat gekloot met bronbelasting. Misschien als ze eens boven de 10% gaan dat ik erover na wil denken.
Gaat het niet om het (relatieve) verschil?MikeyMan schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:42:
[...]
Ga überhaupt niet beginnen aan dat gekloot met bronbelasting. Misschien als ze eens boven de 10% gaan dat ik erover na wil denken.
Je hoeft in principe alleen een formulier in te vullen. Normaal gesproken gaat dat digitaal.MikeyMan schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:42:
[...]
Omdat dit wel een heel goed aanbod is en om eens te proberen wat dat formulier nou exact inhoudt heb ik er net een aangevraagd.THWIT schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:59:
Je krijgt meteen na de aanvraag een PDF met twee pagina’s aan Nederlandse uitleg en op de derde pagina een volledig vooringevuld formulier dat per post naar Raisin in Berlijn moet worden verstuurd. Even printen, handtekening bij de pijl, postzegel erop (€ 1,55) en in de brievenbus dat ding. Je moet zelf maar even de afweging maken of je dat (te)veel gedoe vindt. Openen zonder deze procedure te doorlopen is niet toegestaan. Opsturen hoeft ook maar éénmalig per bank.
Vier weken geleden ingestapt 6 mnd 1.65% Klarna. Er was ook 1.80% in Italie. Toch zeg ik, denk niet dat dit nou zo'n geweldig aanbod is. Eind december kan je mogelijk al (bijna) 3% krijgen voor 6 maanden. Het knalt omhoog. En toch zul je eens in willen stappen.thys schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:43:
Omdat dit wel een heel goed aanbod is...
Ik heb vorige maand ook 1 jaar 2.50% geopend bij Orange. Dikke kans dat je met 2x 6 maanden een wat hoger rendement kunt halen, denk ik nu, nog geen week later...
Maar liever spijt van een wat minder hoge rente, dan van helemaal geen leuke rente.
Misschien wel goed om te vermelden dat 2.25% over 6 maanden betekent dat het effectieve rendement over die 6 maanden 1.125% is. Dit omdat de 2.25% (natuurlijk) per jaar is. Voor de meeste mensen was dat waarschijnlijk al duidelijk maar wellicht toch een goede reminder voor iemand. Ik heb de vergissing zelf ook al eens gemaakt
Ja dat ook. Maar mij teveel moeite voor die paar knaken joh.RobertMe schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:12:
[...]
Gaat het niet om het (relatieve) verschil?Als je 9,75% kunt krijgen zonder bronbelasting en 10% met, bronbelasting, ga je het dan overwegen? Maar niet bij maximaal 3% zonder bronbelasting en 9% met bronbelasting.
Afgelopen vrijdagmiddag om 14:30 uur geld overgeboekt naar mijn Raisin rekening maar het staat er nu nog steeds niet op. Meer mensen met ervaring dat het zo lang duurt?
Bij een eerdere overboeking stond het er dezelfde dag op..
Ze geven zelf aan dat het tot twee volledige werkdagen kan duren. Dus dan zou morgen ook nog prima kunnen.Jdome schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:37:
Afgelopen vrijdagmiddag om 14:30 uur geld overgeboekt naar mijn Raisin rekening maar het staat er nu nog steeds niet op. Meer mensen met ervaring dat het zo lang duurt?
Om dit te compenseren neem ik dus tegelijkertijd twee deposito's van 6 maanden.Pistachenootje schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:53:
Misschien wel goed om te vermelden dat 2.25% over 6 maanden betekent dat het effectieve rendement over die 6 maanden 1.125% is.
Not sure if serious?Frankenstein schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:14:
[...]
Om dit te compenseren neem ik dus tegelijkertijd twee deposito's van 6 maanden.
I'm sure he's not seriousRobertMe schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:18:
[...]
Not sure if serious?2 depositos van 10.000 euro leveren net zoveel op als 1 deposito van 20.000 euro. (rendement van 1,125 dus in het geval van die 2,25 op jaarbasis bij een deposito van 6 maanden).
Ik heb het formulier zojuist ook opgestuurd. Geprint, handtekening gezet, postzegelcode gekocht in de app en even op en neer naar de brievenbus. 5 minuten werk + een wandeling van 15 min.thys schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:43:
[...]
Omdat dit wel een heel goed aanbod is en om eens te proberen wat dat formulier nou exact inhoudt heb ik er net een aangevraagd.
Je krijgt meteen na de aanvraag een PDF met twee pagina’s aan Nederlandse uitleg en op de derde pagina een volledig vooringevuld formulier dat per post naar Raisin in Berlijn moet worden verstuurd. Even printen, handtekening bij de pijl, postzegel erop (€ 1,55) en in de brievenbus dat ding. Je moet zelf maar even de afweging maken of je dat (te)veel gedoe vindt. Openen zonder deze procedure te doorlopen is niet toegestaan. Opsturen hoeft ook maar éénmalig per bank.
Ben benieuwd wanneer het verwerkt wordt.
https://www.marktplaats.n...q:frankeergeldig+nominaalpostzegelcode gekocht
Ik heb wel degelijk twee deposito's 6 maanden tegelijk geopend!
[ Voor 15% gewijzigd door Frankenstein op 28-11-2022 18:58 ]
*off-topic*Drardollan schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:46:
[...]
Domme vragen bestaan niet.
Nee, de rente wordt per dag berekend opgeteld en periodiek uitgekeerd. In mijn geval per jaar, maar ik weet niet of dat altijd zo is of dat er ook mensen zijn die het per maand of kwartaal krijgen.
[ Voor 17% gewijzigd door tweakduke op 05-12-2022 22:54 ]
Ik heb gisteren als test van mijn nieuwe Raisin rekening 1 euro overgemaakt. Deze was een paar uur later bijgeschreven.Jdome schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:37:
Het stond er vanochtend bij mij op, dus wel binnen de 2 werkdagen. Goed om rekening mee te houden dat het twee werkdagen kan duren.mpandroid schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:23:
[...]
Ik heb gisteren als test van mijn nieuwe Raisin rekening 1 euro overgemaakt. Deze was een paar uur later bijgeschreven.
[ Voor 12% gewijzigd door Jdome op 29-11-2022 10:07 ]
Het ligt helemaal aan het tijdstip van overmaken, maar als je voor 12:00 overmaakt dan staat het er meestal dezelfde dag wel op is mijn ervaring. En dan moet je het nog doorstorten vervolgens, dat kan soms ook even duren.
Ik vermoed dat je vrijdag na 12:00 over gemaakt hebt. Dat wordt vaker niet zo snel verwerkt, ook met andere banken is mijn ervaring.Jdome schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:06:
[...]
Het stond er vanochtend bij mij op, dus wel binnen de 2 werkdagen. Goed om rekening mee te houden dat het twee werkdagen kan duren.
In ieder geval met Renault "erachter" kun je een of andere code gebruiken in de omschrijving van de overboeking van je betaalrekening naar Raisin. Vervolgens wordt het bedrag automatisch naar Renault over geboekt. Dan hoef je dus niet de hele tijd te controleren of het geld is bijgeschreven bij Raisin om vervolgens weer handmatig een overboeking / storting naar Renault te doen.Drardollan schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:09:
Het ligt helemaal aan het tijdstip van overmaken, maar als je voor 12:00 overmaakt dan staat het er meestal dezelfde dag wel op is mijn ervaring. En dan moet je het nog doorstorten vervolgens, dat kan soms ook even duren.
Deze code zie je als je kiest voor <Renault rekening> => Storten => Periodiek. Dan staat er een "Omschrijving" met dus die code.
Klopt, is een mooie feature.RobertMe schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:28:
[...]
In ieder geval met Renault "erachter" kun je een of andere code gebruiken in de omschrijving van de overboeking van je betaalrekening naar Raisin. Vervolgens wordt het bedrag automatisch naar Renault over geboekt. Dan hoef je dus niet de hele tijd te controleren of het geld is bijgeschreven bij Raisin om vervolgens weer handmatig een overboeking / storting naar Renault te doen.
Deze code zie je als je kiest voor <Renault rekening> => Storten => Periodiek. Dan staat er een "Omschrijving" met dus die code.
Zelf gebruik ik hem niet, ik beslis meestal pas op het laatste moment waar het geld heen moet. Verdeel het ook bewust tussen meerdere banken in meerdere landen.
FCM Bank heeft de rente verhoogd naar 1.61% vrij opneembaar. Niet alleen voor Duitschers. Maltees garantiestelsel.
https://www.fcmbank.com.mt/german-market-saving-account/
[ Voor 10% gewijzigd door Frankenstein op 30-11-2022 07:36 ]
Deposito's gaan wel behoorlijk omhoog. 1 jaar: van 1% naar 1,7%Gunner schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:29:
Leaseplanbank blijft op 0,5 procent in december.
Ik had eigenlijk wel een stijging naar 0,6 verwacht.
Verbaasd me eigenlijk wel. Ik zit net bij LPB maar overweeg nu weer om over te stappenGunner schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:29:
Leaseplanbank blijft op 0,5 procent in december.
Ik had eigenlijk wel een stijging naar 0,6 verwacht.
Ene kant ben ik er blij mee want ik heb nog 8 maanden een deposito ook op 0,5%.ColeJ schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:51:
[...]
Verbaasd me eigenlijk wel. Ik zit net bij LPB maar overweeg nu weer om over te stappen
Zo 'verlies' ik dus minder geld vanwege dat deposito
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Ach ik klaag niet. Hypotheek rente netto 0,7% en 1 jaar deposito 1,7%ColeJ schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:51:
[...]
Verbaasd me eigenlijk wel. Ik zit net bij LPB maar overweeg nu weer om over te stappen
[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 30-11-2022 12:51 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Wat is dit nou weer voor een krom iets? Een overwaarde kan je niet aflossenSport_Life schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:50:
[...]
(Heb bewust niet alle overwaarde afgelost)
Voordeel aan LPB is dat het geld snel overgemaakt is. Dus laat er wel een 5k oid als backup staan.ColeJ schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:51:
[...]
Zijn er andere banken waar het geld redelijk snel is overgemaakt? Hoe zit dit bijvoorbeeld met Lloyds (0,75%)?MikeyMan schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:55:
[...]
Voordeel aan LPB is dat het geld snel overgemaakt is. Dus laat er wel een 5k oid als backup staan.
Geen idee, bij Raisin duurt het in het slechtste geval drie a vier werkdagen. Op zich prima, maar voelt niet zo goed als er nood aan de man is.arj1o1 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:10:
[...]
Zijn er andere banken waar het geld redelijk snel is overgemaakt? Hoe zit dit bijvoorbeeld met Lloyds (0,75%)?
Volgens Lloyds zelf:arj1o1 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:10:
[...]
Zijn er andere banken waar het geld redelijk snel is overgemaakt? Hoe zit dit bijvoorbeeld met Lloyds (0,75%)?
Als u ons een betalingsopdracht geeft, voeren wij die zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen twee werkdagen, uit. Wanneer we de opdracht voor 12.30 uur ontvangen zelfs op dezelfde werkdag. Afhankelijk van uw bank kan het enkele dagen duren voordat het geld op uw bankrekening zichtbaar is.
Herinnerde me dat ik in een grijs verleden ooit een rekening aangevraagd bij Lloyds en die werkte nog. Zojuist 1 euro overgemaakt als test. Ben benieuwd wanneer het er is.
Die rentestand is toch een stuk hoger dan alles wat Raisin te bieden heeft qua spaarrekeningen. Ik zit dus hevig te twijfelen of ik bij de FCM Bank een rekening moet openen. Het Europese garantiestelsel geldt daar uiteraard net zo goed als hier in Nederland en het risico voor een eventueel failliet is tot het maximum daarmee dus afgedekt. Is er een reden om, afgezien van de moeite die je moet doen, daar niet een rekening te openen?Frankenstein schreef op woensdag 30 november 2022 @ 07:34:
FCM Bank heeft de rente verhoogd naar 1.61% vrij opneembaar. Niet alleen voor Duitschers. Maltees garantiestelsel.
Dat bedoel ik niet.namliam_eht schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:54:
[...]
Wat is dit nou weer voor een krom iets? Een overwaarde kan je niet aflossen
Bij de verkoop van de vorige woning had ik tonnen overwaarde, dat is niet volledig afgelost op de nieuwe woning, een deel staat apart (ook voor toekomstig onderhoud/verbouwing) kan nu dus met meer rendement bij de bank wegzetten:).
Bedoel te zeggen dat in 1 jaar tijd van hypotheek rente 1-1,5% 10 of 20 jaar rentevast naar spaarrente (nu al) 1,7-2,5% (bij nld banken) best bizar is.
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 30-11-2022 13:50 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Bij Raisin is trouwens de maximale rente voor een 6-maands deposito gestegen naar 2,25% bij de Italiaanse BFF-bank. Niet verkeerd.
Misschien een redelijk alternatief voor een spaarrekening.
Update: was hier al bekend zie ik nu
Misschien een redelijk alternatief voor een spaarrekening.
Update: was hier al bekend zie ik nu
[ Voor 10% gewijzigd door Bar_en_boos op 30-11-2022 13:54 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling