Frankenstein schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:22:
[...]
Ik zag me net af te vragen of er nog goede redenen zijn om bij Open Bank te sparen. Qua rente heeft deze bank zich een beetje weggeprijsd. Belangrijkste voordelen wat mij betreft: Nederlandstalig. Best goede rente. Nadelen: voor Spanje te lage rente. Moet hoger vanwege Spaanse erfbelasting. Nu zijn er er betere alternatieven zoals Renault Bank via Raisin (Frankrijk), Yapi Kredi (Nederland) en Lloyds Bank (Duitsland). Andere nadelen: onoverzichtelijke en trage website, andere producten die ze je in je neus wrijven en een hoop advertentie SMS-jes. En je moet bellen en je zoveel-cijferige code bij de hand hebben als je je rekening op wil zeggen. Dat bellen kan geloof ik nog net wel 's avonds, dat is dan weer een plusje

Vind je? Ik vind die rente nog wel meevallen, de meeste banken komen niet boven de 2,65% momenteel. Ik denk dat Openbank een van de meest ondergewaardeerde banken is.
Pluspunten:
- Spaarrente is met 2,65% zonder voorwaarden scherp t.o.v. andere banken. Niet het allerhoogste maar ook niet laag.
- Betaalrekening kan er bij, met betaalpas en debet card helemaal gratis. Betalen in vreemde valuta met debit card is goedkoop.
- Meerdere spaarrekeningen te openen, allemaal met eigen IBAN. Betaalrekening heeft ook eigen IBAN
- Overboeken tussen spaarrekening en betaalrekening is direct.
- App (de meeste spaarrekeningen hebben geen app)
- Klantenservice is prima.
Wel is Openbank wel eens wat onnavolgbaar:
- App en website zijn druk, veel onnodige opties en reclame
- Vreemd rentebeleid met 3 percentages: nieuwe klanten, maandelijks een storting van 600 euro en alles wat niet aan een van deze voorwaarden voldoet.
- Vreemde regels t.a.v. deposito's, deposito openen mag niet tenkoste gaan van saldo op de rekeningen bij Openbank.
- Soms duurt overboeken naar een andere bank wel eens een werkdag langer dan verwacht.
- Betalen met bankpas levert in veel gevallen een reservering op die lang blijft staan, vooral bij tanken. Saldo bestaat uit twee bedragen: saldo inclusief reserveringen en beschikbaar saldo. Heel onhandig.
Ik ben er nu een paar jaar bij, en dan wen je wel aan de eigenaardigheden, maar je hebt best leuke bankproducten voor niets.
[
Voor 3% gewijzigd door
SvMp op 29-09-2023 22:36
]