Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 145 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.215.682 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laros88
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-06 11:51
Had ik ook, tip: gebruik de knop dat je zelf de foto neemt ipv dat het iets herkent.
Pistachenootje schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:24:
Ik kom bij TradeRepublic niet door de paspoort check. Hij keurt het kantelen van het document niet goed. Iemand een idee waar daar aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyStriker
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-05-2024
Ik ga mijn account bij TR sluiten. Weet iemand waar ik mijn 'custody account number' kan vinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansi55
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-06 18:49
Anoniem: 1943460 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:04:
Brief van Consorsbank gekregen dat ze bewijs van woonadres willen zien. Uitdraai van RDW gemaakt + Rabobank. Wordt weer per post terugsturen en hopelijk wordt dan de rekening aangemaakt.
Je kunt de docs ook scannen en vervolgens als bijlage aan een email hangen. Spaart weer een paar Euro uit.
Rendement schiet omhoog. ;)
En het wordt geaccepteerd door Consors. Zo heb ik het gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04:37
Nordax doet dashboard-management - die gaan steeds 0,01% boven de eerstvolgende zitten en komen zo bovenaan de verschillende lijstjes.

Altijd de hoogste rente bij Nordax is best een leuk gegeven :)

Wat is de ervaring met Yapi Kredi mbt renteverhogingen? Volgen ze de markt snel of varen ze hun eigen koers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:56
Supershiva schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:04:
...
Wat is de ervaring met Yapi Kredi mbt renteverhogingen? Volgen ze de markt snel of varen ze hun eigen koers?
Kijk op https://www.spaarinformatie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1943460

Hansi55 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:58:
[...]

Je kunt de docs ook scannen en vervolgens als bijlage aan een email hangen. Spaart weer een paar Euro uit.
Rendement schiet omhoog. ;)
En het wordt geaccepteerd door Consors. Zo heb ik het gedaan.
Wist niet dat dit een optie was. Er stond letterlijk in de brief dat ik het via de retourenvelop moest terugsturen, dus dan doe ik dat maar ook. Staat een antwoordnummer op dus gaat mij niets kosten. En heb nog ruim een maand dus geen haast :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1943460

Zwelgje schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:46:
[...]

doordat energie goedkoper werd.. nou kom over 2 maand maar terug dan zijn de prijzen weer sky-high en lopen de kosten wel weer op voor productie van brood en andere etenswaren.

volatile wereld leven we in, wordt er niet altijd even gelukkig van
Ikzelf denk dat dit wel mee gaat vallen, maar we gaan het zien. Er is in ieder geval voor nu niet een hele grote prikkel om veel verder te verhogen (vanwege lagere inflatie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-06 17:13
Supershiva schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:04:
Langzaam, en vrijwel altijd lager dan Raisin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
LuckyStriker schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:56:
Ik ga mijn account bij TR sluiten. Weet iemand waar ik mijn 'custody account number' kan vinden?
Het "securities account" nummer (2-3-3-2 cijfers) kan je op de webinterface vinden onder settings/accounts. Bedoel je die ?
Waarvoor heb je het nodig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyStriker
W1ck1e schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:19:
[...]

Het "securities account" nummer (2-3-3-2 cijfers) kan je op de webinterface vinden onder settings/accounts. Bedoel je die ?
Waarvoor heb je het nodig ?
Voor het sluiten van mn account moet ik een formulier gebruiken. Daarop een veld: custody account number. Heb de app afgestruind maar geen idee waar ik dit nummer kan vinden. Staat ook niet in de mails die ik van TR heb gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
LuckyStriker schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:27:
[...]

Voor het sluiten van mn account moet ik een formulier gebruiken. Daarop een veld: custody account number. Heb de app afgestruind maar geen idee waar ik dit nummer kan vinden. Staat ook niet in de mails die ik van TR heb gekregen.
Ik vermoed dat het 2 kreten voor hetzelfde zijn dus: custody account = securities account

blijkbaar niet: https://support.traderepu...arty-custody-account-take

[ Voor 16% gewijzigd door W1ck1e op 29-09-2023 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyStriker
W1ck1e schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:31:
[...]
Ik vermoed dat het 2 kreten voor hetzelfde zijn dus: custody account = securities account

blijkbaar niet: https://support.traderepu...arty-custody-account-take
Wordt misschien met custody account number het IBAN bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud1956
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 25-02-2024
-

[ Voor 100% gewijzigd door Ruud1956 op 29-09-2023 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Ruud1956 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:53:
Even stomme vraag. Door het grote bedrag heb ik een email gekregen van TR dat ik mijn belasting nummer moet invullen. Ik neem aan BSN.

WIl dit zeggen dat ze dus automatisch mijn saldo gegeven naar de belastingdienst gaan doorspelen, zodat het vooraf ingevuld is tijdens de belasting aangifte?
BelastingIdentificatieNummer is inderdaad je BSN/sofinummer
Ik hoop het. (dat scheelt een hoop werk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shiphost
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-06 12:54
Afgelopen dinsdag een rekening geopend bij TR. Was snel geregeld. Geen problemen met paspoort identificatie. Gestorte geld was binnen een paar uur bijgeschreven, ondanks een bijna 50 posities innemende naam bij de verzendende bank. Eerste rente opbouw is reeds zichtbaar op de app. Ik verwacht geen problemen met het hoge tarief in box 3. Volgens TR valt het sado van de rekening waar het spaargeld opstaat onder het depositogarantiestelsel. De beleggingen uiteraard niet. Ik neem aan deze informatie ergers op gestoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
LuckyStriker schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:42:
[...]

Wordt misschien met custody account number het IBAN bedoeld?
Dat lijkt mij niet. Volgens mij heeft custody iets te maken met rendement. Ik haat het wanneer 2 verschillende kreten worden gebruikt voor precies hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiphost
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-06 12:54
LuckyStriker schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:56:
Volgens Google heeft het te maken met iets van ouderlijk toezicht, wanneer een minderjarige een financieel product gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-06 08:25

sanook

_/-\o_

Shiphost schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:58:
Afgelopen dinsdag een rekening geopend bij TR. Was snel geregeld. Geen problemen met paspoort identificatie. Gestorte geld was binnen een paar uur bijgeschreven, ondanks een bijna 50 posities innemende naam bij de verzendende bank. Eerste rente opbouw is reeds zichtbaar op de app. Ik verwacht geen problemen met het hoge tarief in box 3. Volgens TR valt het sado van de rekening waar het spaargeld opstaat onder het depositogarantiestelsel. De beleggingen uiteraard niet. Ik neem aan deze informatie ergers op gestoeld is.
Misschien even goed doorlezen hier, de twijfel is niet over DSG maar over de VermogensRendementHeffing. Als je onder de drempel hiervoor zit is dit geen issue maar als je erboven zit: het is niet duidelijk of dit nu onder sparen valt of onder overig/beleggingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-06 17:10
Ruud1956 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:53:
Even stomme vraag. Door het grote bedrag heb ik een email gekregen van TR dat ik mijn belasting nummer moet invullen. Ik neem aan BSN.

WIl dit zeggen dat ze dus automatisch mijn saldo gegeven naar de belastingdienst gaan doorspelen, zodat het vooraf ingevuld is tijdens de belasting aangifte?
Volgens mij zijn financiële instellingen altijd verplicht dit soort info (hoeveel saldo heeft welke klant) te melden bij de lokale belastingdienst (dus ik denk Ierland in het geval van TR/Citibank). De vraag is of de Ierse belastingdienst het vervolgens automatisch doorgeeft aan de Nederlandse belastingdienst of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
sanook schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:25:
[...]

... de twijfel is niet over DGS maar over de VermogensRendementHeffing. ...
Volgens mij heeft het DGS alleen maar betrekking op spaargelden. Dus indien DGS dan lage VermogensRendementHeffing

edit typo: ipv DSG (geen idee wat dat is) moet het DGS zijn

[ Voor 9% gewijzigd door W1ck1e op 29-09-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:50
W1ck1e schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:30:
[...]
Volgens mij heeft het DSG alleen maar betrekking op spaargelden. Dus indien DSG dan lage VermogensRendementHeffing
Nee dus, aangezien het volgens de Belastingdienst (waar intussen 2 Tweakers contact mee hebben gehad) om een derdegelden gaat. Je geeft geld aan TR, en TR zet dat geld op een spaarrekening bij een bank die 4% rente geeft. Die bank valt dus onder het DGS. Maar het geld dat bij die bank staat is for all intents and purposes van de belastingdienst niet van jouw. Het is "uitgeleend" en kun je wel direct opeisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:28
[...]
Volgens mij heeft het DSG alleen maar betrekking op spaargelden. Dus indien DSG dan lage VermogensRendementHeffing
Er is een apart DGS (niet DSG) voor sparen en beleggen,
Die voor spaargelden is die de hier vaker genoemde € 100 K.
Die voor beleggen is die € 20 K

DGS heeft niets met VRH te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeehondje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-06 01:45
Ik heb al een aantal jaar een account bij Etoro waar een aantal aandelen op staan, en een klein bedrag ongebruikt saldo. Bij mijn belastingaangifte was Etoro al 2 keer vooringevuld, eenmaal als bankrekening met het saldo van niet-geïnvesteerd saldo, en een andere entry bij beleggingen met waarde 0, die ik toen zelf maar heb aangepast.

Geen garantie dat dit bij TR ook zo werkt, maar mijn cash bij Etoro viel, volgens mij, gewoon onder spaartegoeden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
GroteVoet459 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:34:
[...]

Er is een apart DGS (niet DSG) voor sparen en beleggen,
Die voor spaargelden is de hier vaker genomende € 100 K.
Die voor beleggen is € 20 K

offtopic:
Er is geen DepositoGarantieStelsel voor beleggingen. Immers zijn beleggingen geen deposito. Er is wel een BeleggersCompensatieStelsel, dat inderdaad tot 20k dekt. Maar beleggingen zijn sowieso heel anders. Het BCS beschermd niet tegen een aandeel dat door het putje gaat. Het beschermd alleen tegen een broker die zijn zaken zo slecht op orde heeft dat de aandelen niet (meer) van jouw zijn. Want aandelen staan als het goed is altijd op naam, dus ook bij een faillissement van de broker zouden de aandelen nog steeds van jouw moeten zijn. Alleen moet je die aandelen dan verplaatsen naar een andere broker zodat je er weer mee kunt handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
zeehondje schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:37:
Ik heb al een aantal jaar een account bij Etoro waar een aantal aandelen op staan, en een klein bedrag ongebruikt saldo. Bij mijn belastingaangifte was Etoro al 2 keer vooringevuld, eenmaal als bankrekening met het saldo van niet-geïnvesteerd saldo, en een andere entry bij beleggingen met waarde 0, die ik toen zelf maar heb aangepast.

Geen garantie dat dit bij TR ook zo werkt, maar mijn cash bij Etoro viel, volgens mij, gewoon onder spaartegoeden.
Dat is zeer zeker mogelijk. Er zijn meerdere brokers die een bankrekening "erbij" hebben en dat daar het onbelegd geld op staat. Maar velen van die brokers zijn vervolgens ook een officiele bank met alle toeters en bellen. (Dit geldt bv ook voor DeGiro na de overname door Flatex, Flatex is een echte bank waarbij het saldo op de bankrekening wordt gedekt door het DGS). Alleen is TR zelf geen bank. Het geld wordt gestalt op een rekening van een andere bank, Citibank bv dus. En dat is waar de (ex) vraagtekens bij horen. En de (voorlopige) conclusie van de belastingdienst dus lijkt te zijn dat je dus geld "uitleent" aan TR die vervolgens dat geld op een spaarrekening bij een andere bank zetten, en jij op een later moment weer die lening (per direct) kunt opeisen.

Het kan dus best (kans is mogelijk ook vrij groot) dat Etoro ook een zelfstandige banklicentie heeft waar je daadwerkelijk een rekening hebt. Hetzelfde als dat bv DeGiro dat heeft, en uiteraard ook het geval is voor de banken waar je ook kunt beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
GroteVoet459 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:34:
[...]
...
Volgens mij wel in de zin van: alleen spaargeld kan in een DGS vallen, dus als iets in een DGS valt is het spaargeld. En dan is er de lage VRH.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
W1ck1e schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:42:
[...]
Volgens mij wel in de zin van: alleen spaargeld kan in een DGS vallen, dus als iets in een DGS valt is het spaargeld. En dan is er de lage VRH.
Nee dus? Want je leent geld uit, en dat uitgeleende geld wordt op een spaarrekening gezet en is zo gedekt door een DGS.

Als ik jou 10k leen dan moet ik dat bij de belastingdienst ook opgeven als "overige bezitting". Dat jij vervolgens die 10k op een spaarrekening zet, en het als zodanig door een DGS gedekt is, maakt daarbij niet uit. Maar desondanks zou jij naar mij dus kunnen claimen dat het geld door een DGS gedekt is (en zodoende garantie geven dat ik op termijn dat geld gegarandeerd terug krijg, ook als de bank failliet gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeehondje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-06 01:45
RobertMe schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:42:
[...]

Het kan dus best (kans is mogelijk ook vrij groot) dat Etoro ook een zelfstandige banklicentie heeft waar je daadwerkelijk een rekening hebt. Hetzelfde als dat bv DeGiro dat heeft, en uiteraard ook het geval is voor de banken waar je ook kunt beleggen.
Goed mogelijk, maar ik kan niet vinden dat ze die hebben, en hij staat ook niet op de pagina van alle vergunningen die ze hebben.
Als ik een storting wil maken, dan moet dat naar een rekeningnummer van Deutsche bank, op naam van Etoro met een transactie ID in de omschrijving, dus dat is al een stuk minder "eigen bankrekening" dan TR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
zeehondje schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:37:
Dat eToro het zo invult zegt helemaal niets. eToro heeft geen bankvergunning en wordt niet gedekt onder DGS. Volgens de letter van de wet is het dan geen spaargeld. Zie eerdere discussies in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
@RobertMe Ik ga het bij de belastingaangifte zien, voor nu is het hier even mijn laatste bericht over traderepublic & vrh. (hoop ik). Ik hoop/verwacht/vertrouw erop dat mijn niet belegde geld bij/via TR valt onder het lage VRH tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Supershiva schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:58:
Waarom zou ik dan voor Nordax bank kiezen ipv Yapi Kredi?
RobertMe schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:07:
[...]
Als 3,25% vs 2,75% niet uitmaakt (zo las ik het althans) zal 2,80% het verschil ook niet maken? :p
CKV is imo een betere deal dan Nordax doordat er geen enkele onzekerheid is qua wisselkoers. Belgisch DGS dekt gewoon 100k EUR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
W1ck1e schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:54:
@RobertMe Ik ga het bij de belastingaangifte zien, voor nu is het hier even mijn laatste bericht over traderepublic & vrh. (hoop ik). Ik hoop/verwacht/vertrouw erop dat mijn niet belegde geld bij/via TR valt onder het lage VRH tarief.
De "grap" is natuurlijk dat je hier pas in 2025 achter komt (als je nu pas naar TR bent gegaan). Immers kijkt de aangifte van 2023 alleen naar 1-1-2023. Dus pas bij de definitieve aangifte van 2024 kom je er achter.

En daarnaast wat @Pistachenootje aangeeft. Dat het vooringevuld is betekent niet dat het correct en wettig is. Je bent altijd zelf verantwoordelijk en het "vooringevulde" is maar een hulpmiddel. Je hebt dus geen enkele garantie dat wat TR voorinvult ook daadwerkelijk correct is v.w.b. de Nederlandse belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

[...]
DSG (geen idee wat dat is)
Zit in mijn auto! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyStriker
Als ik 'custody account closure order' (wat als kop op het formulier van TR staat) vertaal via google translate krijg ik als vertaling: bevel tot sluiting van de effectenrekening. Denk dat het dan duidelijk is dat het dan het nummer van de effectenrekening is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Pistachenootje schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:56:
[...]

[...]

CKV is imo een betere deal dan Nordax doordat er geen enkele onzekerheid is qua wisselkoers. Belgisch DGS dekt gewoon 100k EUR.
Dat risico is natuurlijk wel zeer klein. Dan moet je al richting het maximum gedekte bedrag gaan (momenteel 1050k SEK) en moet de koers (fors) dalen (dat is dan weer niet perse ondenkbaar). Waarbij er nu dus al een "afwijking" is tussen het bedrag dat het DGS dekt (~€88.5 meen ik dat hier laatst genoemd werd) vs wat Raisin als maximum hanteert (€85k). Zelfs als je er €85k opzet moet er op basis van de wisselkoers dus nog 3,5k minder af gaan.

Met de minieme verschillen die er nu zijn zou ik waarschijnlijk ook de voorkeur geven aan een ("betrouwbaar") euro land, en dus CKV of Renault. Maar voor een deposito, waarbij de renteverschillen groter zijn, zie ik geen enkele reden om een Zweedse bank links te laten liggen.

En uiteraard zoals altijd het devies om te spreiden. Waarom risico lopen met zeg €75k+ bij Nordax als je ook 2x €40k kunt stallen bij bv Nordax & CKV. De kans dat de koers zo hard zakt is nog vele malen kleiner. En als je helemaal niks terug krijgt (wat uiteraard onmogelijk zou moeten zijn) is het verlies ook kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:08:
[...]
Dat risico is natuurlijk wel zeer klein.
Een ding dat je buiten beschouwing laat; er kunnen scenario's optreden waarbij een verdere val van de Zweedse kroon ook invloed heeft op de stabiliteit en sterkte van de Zweedse banken en andersom. Als er dus daadwerkelijk een Zweedse bank valt is de kans groot dat de koers al (flink) verder is gevallen. Oké doemscenario's maar bij een (vrijwel) gelijke rente zou ik daarom liever voor CKV kiezen.

Overigens is dit Zweeds probleem kleiner bij vrij opneembare rekeningen zoals @Supershiva aan het bekijken is. Bij langdurige deposito's is het meer iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Pistachenootje schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:17:
[...]

Een ding dat je buiten beschouwing laat; er kunnen scenario's optreden waarbij een verdere val van de Zweedse kroon ook invloed heeft op de stabiliteit en sterkte van de Zweedse banken en andersom. Als er dus daadwerkelijk een Zweedse bank valt is de kans groot dat de koers al (flink) verder is gevallen.
Daarmee doelde ik ook op de "niet ondenkbaar" m.b.t. een fors dalende koers. De kans dat de koers fors daalt is relatief klein. De kans dat de koers fors daalt als een bank omvalt / op omvallen staat is wel (veel) groter.
Oké doemscenario's maar bij een (vrijwel) gelijke rente zou ik daarom liever voor CKV kiezen.
Daarmee zijn we het dan eens. Nordax, Renault en CKV ontlopen elkaar vrijwel niet. Wie als eerste verhoogt rouleert wat. En vervolgens gaat Nordax er eventueel nog 0,01-procentpunt boven zitten. Maar dan heb je het dus over maximaal €10 op jaarbasis (bij €100k) als dat verschil consequent 0,01-procentpunt is (terwijl je ook soms een paar dagen "lagere" rente hebt doordat een ander eerder verhoogd). Mijn voorkeur zou dan ook Renault of CKV zijn. Spaarrekening heb ik bij Renault. Maar kan zelfs zijn dat er vorig jaar toen ik bij Raisin begon "geen keuze" was en alleen Renault een spaarrekening deed aanbieden.
Overigens is dit Zweeds probleem kleiner bij vrij opneembare rekeningen zoals @Supershiva aan het bekijken is. Bij langdurige deposito's is het meer iets om rekening mee te houden.
Dan krijg je natuurlijk ook weer te maken met Raisin die "bijstuurt". Mij staat bij dat bij die aanpassing naar maximaal €85k iemand gevraagd heeft hier wat er gebeurt als je meer als €85k in depositos hebt, maar IIRC is dat onbeantwoord gebleven. En bij (echt) langlopende depositos krijg je natuurlijk weer te maken met dat het DGS elke 5 jaar het maximum gedekte bedrag in de lokale valuta moet bijstellen naar €100k. Dus vanaf dat moment ben je weer (tijdelijk) gedekt voor €100k, totdat de koers eventueel weer (verder) zakt.

[ Voor 5% gewijzigd door RobertMe op 29-09-2023 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04:37
Pistachenootje schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:17:
[...]

Een ding dat je buiten beschouwing laat; er kunnen scenario's optreden waarbij een verdere val van de Zweedse kroon ook invloed heeft op de stabiliteit en sterkte van de Zweedse banken en andersom. Als er dus daadwerkelijk een Zweedse bank valt is de kans groot dat de koers al (flink) verder is gevallen. Oké doemscenario's maar bij een (vrijwel) gelijke rente zou ik daarom liever voor CKV kiezen.

CKV klinkt dan wel interessanter dan Nordax ivm evt wisselkoersen.

Is het proces mbt geen bronbelasting betalen in België ingewikkeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Nu online
RobertMe schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:45:
[...]

Nee dus? Want je leent geld uit, en dat uitgeleende geld wordt op een spaarrekening gezet en is zo gedekt door een DGS.

Als ik jou 10k leen dan moet ik dat bij de belastingdienst ook opgeven als "overige bezitting". Dat jij vervolgens die 10k op een spaarrekening zet, en het als zodanig door een DGS gedekt is, maakt daarbij niet uit. Maar desondanks zou jij naar mij dus kunnen claimen dat het geld door een DGS gedekt is (en zodoende garantie geven dat ik op termijn dat geld gegarandeerd terug krijg, ook als de bank failliet gaat).
Leuke vergelijking, maar TR kan als zodanig nooit onder een DGS vallen. Dat kan alleen een persoon, dus het ligt iets genuanceerder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Nu online
zeehondje schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:51:
[...]

Goed mogelijk, maar ik kan niet vinden dat ze die hebben, en hij staat ook niet op de pagina van alle vergunningen die ze hebben.
Als ik een storting wil maken, dan moet dat naar een rekeningnummer van Deutsche bank, op naam van Etoro met een transactie ID in de omschrijving, dus dat is al een stuk minder "eigen bankrekening" dan TR.
Tot voor kort kwam deze handelwijze overeen met die van Robeco. Het spaargeld werd gestald bij de Rabobank en werd toch echt als spaargeld gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Supershiva schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:10:
[...]

Dat staat vast beschreven in het (essentiële!) product informatie blad (dat je IIRC ook kunt lezen zonder klant te zijn).

En als alternatief kan Renault ook. Frans, geen bronbelasting. Enige dat je daar IIIRC moet doen is nogmaals een adresbewijs uploaden. (Dus bv een bankafschrift, iets dat je ook al moet aanleveren voor de registratie bij Raisin zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-06 05:30
[...]

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
rechtsherstel schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:27:
[...]
Tot voor kort kwam deze handelwijze overeen met die van Robeco. Het spaargeld werd gestald bij de Rabobank en werd toch echt als spaargeld gezien.
Bevestigd door de belastingdienst? Heb je daar een bron voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:34:
[...]
Mij staat bij dat bij die aanpassing naar maximaal €85k iemand gevraagd heeft hier wat er gebeurt als je meer als €85k in depositos hebt, maar IIRC is dat onbeantwoord gebleven
Is beantwoord. Je krijgt echt max 1050000 SEK. Dit geldt tot tenminste 1 januari 2026.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Kwestie van formuliertje ondertekenen, scannen en uploaden als ik het me goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Nu online
In het verleden kon je bij Robeco tegen leuke percentages sparen. Werd ook druk mee geadverteerd. Heb daar toen dankbaar gebruik van gemaakt. Is bij mij nooit opgekomen dat het nu ineens geen spaargeld meer zou zijn. Maakte tot voor het Kersarrest ook niet uit. In de VIA werd/wordt het wel altijd opgenomen als spaargeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Pistachenootje schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:20:
[...]

Is beantwoord. Je krijgt echt max 1050000 SEK. Dit geldt tot tenminste 1 januari 2026.
I know ;) En in die mail van DGS stond ook dat dat €88,5k was? (Bij de koers vandat moment)
En aangezien Raisin zelf proactief een maximaal saldo van €85k heeft zit je dus net ietsjes eronder en aan de veilige kant. Uiteraard niet als de koers echt daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:29:
[...]
I know ;) En in die mail van DGS stond ook dat dat €88,5k was? (Bij de koers vandat moment)
Deden ze geen uitspraken over. Pistachenootje in "Het Deposito Garantie Stelsel Topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
rechtsherstel schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:27:
In het verleden kon je bij Robeco tegen leuke percentages sparen. Werd ook druk mee geadverteerd. Heb daar toen dankbaar gebruik van gemaakt. Is bij mij nooit opgekomen dat het nu ineens geen spaargeld meer zou zijn. Maakte tot voor het Kersarrest ook niet uit. In de VIA werd/wordt het wel altijd opgenomen als spaargeld.
Mogelijk zijn ze daarom gestopt met aanbieden:
Roparco, het spaarproduct op je Robecorekening, wordt per 28 oktober 2022 niet meer aangeboden. Je Robecorekening is vanaf dan een rekening waarmee je alleen nog kunt beleggen in Robecofondsen.
https://www.robeco.nl/beleggen/sparen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Nu online
Is gissen. Maar dan moeten ze het niet bij de Belastingdienst aanleveren als "spaargeld". En hadden ze hun klanten moeten informeren dat ze het spaargeld bij 'overige bezittingen' moeten invullen. Dat hebben ze niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Blijkbaar heb ik het hier vandaan:
Pistachenootje schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:04:
[...]

Nee. 1.050.000 SEK is nu nog maar ~88.580 EUR. Daarvoor ben je nog gedekt, ook als je voorheen meer had gestort.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
^ dat was de Google koers van die dag.
rechtsherstel schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:51:
[...]
Maar dan moeten ze het niet bij de Belastingdienst aanleveren als "spaargeld".
Dat zegt helaas niets. IBKR doet dat ook en dat geld is zeker geen spaargeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 29-09-2023 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-06 05:30
Pistachenootje schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:38:
^ dat was de Google koers van die dag.
[...]

Dat zegt helaas niets. IBKR doet dat ook en dat geld is zeker geen spaargeld.
Lynx (=ibkr) heeft afgelopen jaar niks aangeleverd bij de belastingdienst.

[ Voor 4% gewijzigd door helloitsme op 29-09-2023 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk9
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-06 21:09
Ik zie relatief weinig over de CEB (credit Europe bank) actie van spaarrente voor 6 maanden. In de zoekfunctie vind ik wel een en ander. Zijn er mensen die om specifieke reden(en) daar wegblijven? Lijkt aantrekkelijk met Nederlandse DGS en hogere rente dan Yapi Kredi. Bedankt voor eventuele inzichten hierover!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Luuk9 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 18:04:
Ik zie relatief weinig over de CEB (credit Europe bank) actie van spaarrente voor 6 maanden. In de zoekfunctie vind ik wel een en ander. Zijn er mensen die om specifieke reden(en) daar wegblijven? Lijkt aantrekkelijk met Nederlandse DGS en hogere rente dan Yapi Kredi. Bedankt voor eventuele inzichten hierover!
De huidige actie loopt pas een week? :p

En is daarnaast in verschillende vormen voorbij gekomen. Een aantal die er nu klant zijn geworden; Anderen die eerdere positieve ervaringen met CEB gedeeld hebben; Een verwijzing naar een rechtzaak tussen (de directeur van?) CEB en een andere (rijke?) Turk;

En daarnaast denk ik dat je er hier weinig over leest omdat het én een tijdelijke actie is, én er in het buitenland hogere rentes te krijgen zijn (Trade Republic (4%), Avanzia (nu 3,65%, wordt 3,80%?), Consors? (Geen idee :p)) én het een saaie Nederlandse bank is. Want zeker 75% van de posts van afgelopen dagen heeft betrekking op TR, m.b.t. DGS & VRH. En bij CEB zijn er een stuk minder "vraagstukken". Het is dat bv ikzelf nog wat posts er aan heb geweid m.b.t. aanmelding van mijn ouders met alleen een en/of rekening en het feit dat die aanmelding achteraf "weekje te vroeg was" en ik daarvoor navraag heb gedaan of ze alsnog gebruik konden maken van de actie (gisteren reactie dat het was doorgezet naar de juiste afdeling en normaliter akkoord. Vandaag zonder bevestiging wel gezien dat de rente nu 3,55% is).

Nu nog even kijken of ik voor mijzelf een mailtje er aan ga wagen. Heb er al een aantal jaren een deposito lopen. Kijken of ik ook de actierente kan krijgen (doe totaal niks met de spaarrekening, zelfs de renteuitkering van deposito gaat rechtstreeks naar mijn tegenrekening bij grootbank).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 04-06 23:17
Twee keer aangevraagd, twee keer afgewezen. Krijg je een e-mail "afgewezen" zonder reden. Na de eerste afwijzing nog gebeld: "uw document was te vaag" (ik denk eerder dat de videoselfie te vaag zou kunnen zijn). De echte reden zou wel eens kunnen zijn dat ik slapende klant ben bij CEB. Laatste transactie is tien jaar geleden. Dus ja, zodoende blijf ik er wel weg ;-)

Eerst maar over naar Consorsbank: 3,75% 6 maanden gegarandeerd. Duitse bank met Franse garantie. Anders dan de kleine CEB onderdeel van een wereldwijde systeembank: BNP Paribas.

Ik heb geen bezwaren tegen CEB. Sterker nog, bij CEB had ik mijn eerste deposito's (of was dat bij Akbank?) toen ik rond 2007/2008 ontdekte dat ik bij een kleinere bank meer rente kon krijgen.

De actierente is heel fijn en de communicatie in het Nederlands. Zeker doen dus!

[ Voor 3% gewijzigd door Frankenstein op 29-09-2023 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rustybolt
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 31-05 22:10
Ik heb al vrij lang een spaarrekening bij ASN met een rente van rond de 1%. Ik zat eraan te denken om mijn spaarrekening te verhuizen naar een bank met een hogere rente. Na even zoeken kwam ik uit bij openbank. Ik lees dat het onder het Spaanse depositogarantiestelsel valt, dus volgens mij kan ik me er niet echt een buil aan vallen. Moet ik nog aan andere dingen denken of zouden jullie zeggen, zo snel mogelijk verhuizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
helloitsme schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:53:
[...]
Lynx (=ibkr) heeft afgelopen jaar niks aangeleverd bij de belastingdienst.
Edit: bij mij gaven ze wel wat door, 4 vermeldingen bij banken of beleggingen in het buitenland maar geen getallen die ik kon zien (als ik het me goed herinner). In het VRH topic was er iemand die zei dat ze saldo als spaargeld hadden doorgegeven. Kennelijk doet Etoro het ook.

[ Voor 21% gewijzigd door Pistachenootje op 29-09-2023 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik zie relatief weinig over de CEB (credit Europe bank) actie van spaarrente voor 6 maanden. In de zoekfunctie vind ik wel een en ander. Zijn er mensen die om specifieke reden(en) daar wegblijven?
Heb je op de juiste zoekwoorden gezocht? Is veel besproken, incl. 'redenen' om daar evt. weg te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

rustybolt schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:10:
Ik heb al vrij lang een spaarrekening bij ASN met een rente van rond de 1%. Ik zat eraan te denken om mijn spaarrekening te verhuizen naar een bank met een hogere rente. Na even zoeken kwam ik uit bij openbank. Ik lees dat het onder het Spaanse depositogarantiestelsel valt, dus volgens mij kan ik me er niet echt een buil aan vallen. Moet ik nog aan andere dingen denken of zouden jullie zeggen, zo snel mogelijk verhuizen?
Openbank is op zich prima, al zijn er banken die hogere (actie) rente's bieden.
Een puntje van aandacht is het Spaanse erfrecht, het zou kunnen dat je nabestaanden hiermee geconfronteerd worden en dat er een gedeelte van je gespaarde bedrag weg is naar de Spaanse staatskas (en dan daarna nog de Nederlandse belasting).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
rustybolt schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:10:
Ik zag me net af te vragen of er nog goede redenen zijn om bij Open Bank te sparen. Qua rente heeft deze bank zich een beetje weggeprijsd. Belangrijkste voordelen wat mij betreft: Nederlandstalig. Best goede rente. Nadelen: voor Spanje te lage rente. Moet hoger vanwege Spaanse erfbelasting. Nu zijn er er betere alternatieven zoals Renault Bank via Raisin (Frankrijk), Yapi Kredi (Nederland) en Lloyds Bank (Duitsland). Andere nadelen: onoverzichtelijke en trage website, andere producten die ze je in je neus wrijven en een hoop advertentie SMS-jes. En je moet bellen en je zoveel-cijferige code bij de hand hebben als je je rekening op wil zeggen. Dat bellen kan geloof ik nog net wel 's avonds, dat is dan weer een plusje ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Frankenstein op 29-09-2023 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rustybolt
Frankenstein schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:22:
[...]

Ik zag me net af te vragen of er nog goede redenen zijn om bij Open Bank te sparen. Qua rente heeft deze bank zich een beetje weggeprijsd. Belangrijkste voordelen wat mij betreft: Nederlandstalig. Nadelen: voor Spanje te lage rente. Moet hoger vanwege Spaanse erfbelasting. Nu zijn er er betere alternatieven zoals Renault Bank via Raisin (Frankrijk), Yapi Kredi (Nederland) en Lloyds Bank (Duitsland). Andere nadelen: onoverzichtelijke en trage website, andere producten die ze je in je neus wrijven en een hoop advertentie SMS-jes.
Bij Renault bank en yapi kredi zie ik rentes van 2.75%, hetzelfde als bij Openbank? Bij Lloys Bank zie ik 2.5% "variabele rente" (wat ik niet snap, want 2.5% is constant, maar goed).

Verder lijkt Nordax me interessant, hoge rente en geen bronbelasting (volgens raisin).

[ Voor 5% gewijzigd door rustybolt op 29-09-2023 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
Overigens ben ik de afgelopen dagen negatiever over Open Bank gaan denken nu ze in Duitsland een actierente vergoeden van 4,02% vrij opneembaar, terwijl wij Hollanders het mogen / moeten stellen met een actierente van 2,75%. Anderzijds is de gewone rente in Duitsland een schamele 1% en voor Hollanders 2,65%. Vreemd gedoe... ik heb echt liever de rentepolitiek van Advanzia. Voor iedereen in elk land dezelfde rente. En aangezien Nederland achter Duitsland aan hobbelt met rente is de actierente van Advanzia dus altijd top. Maar goed, dat is tijdelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
rustybolt schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:26:
[...]

Bij Renault bank en yapi kredi zie ik rentes van 2.75%, hetzelfde als bij Openbank? Bij Lloys Bank zie ik 2.5% "variabele rente" (wat ik niet snap, want 2.5% is constant, maar goed).

Verder lijkt Nordax me interessant, hoge rente en geen bronbelasting (volgens raisin).
Vrij opneembare rente is gewoonlijk variabele rente. Dat betekent dat de rente op dagbasis kan veranderen. Omhoog of omlaag. Dat is hetzelfde bij je ASN rekening. Lloyds zit iets lager dan Open Bank, sparen in Duitsland geeft gewoon meer zekerheid: sterkere economie en geen gedoe met erfbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rustybolt
Frankenstein schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:31:
[...]

Vrij opneembare rente is gewoonlijk variabele rente. Dat betekent dat de rente op dagbasis kan veranderen. Omhoog of omlaag. Dat is hetzelfde bij je ASN rekening. Lloyds zit iets lager dan Open Bank, sparen in Duitsland geeft gewoon meer zekerheid: sterkere economie en geen gedoe met erfbelasting.
Check. Dus dingen om op te letten zijn
- Belasting
- Depositogarantiestelsel
- Betrouwbaarheid van het land

Dit overzicht lijkt me een goede samenvatting: https://www.raisin.nl/spaarrekening-2023
(Dan kom ik bij Nordax uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:17
Frankenstein schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:29:
Overigens ben ik de afgelopen dagen negatiever over Open Bank gaan denken nu ze in Duitsland een actierente vergoeden van 4,02% vrij opneembaar, terwijl wij Hollanders het mogen / moeten stellen met een actierente van 2,75%. Anderzijds is de gewone rente in Duitsland een schamele 1% en voor Hollanders 2,65%. Vreemd gedoe... ik heb echt liever de rentepolitiek van Advanzia. Voor iedereen in elk land dezelfde rente. En aangezien Nederland achter Duitsland aan hobbelt met rente is de actierente van Advanzia dus altijd top. Maar goed, dat is tijdelijk...
Gewoon stemmen met je geld en ergens anders heen gaan.
Op een paar honderd euro na - om de rekening enigszins direct bruikbaar te houden - heb ik alles bij Openbank eraf gehaald.
Laat ze maar weer met een concurrerend aanbod komen, die 4,02% zou dat kunnen zijn, dan zijn ze als buitenlandse bank voor Nederlanders weer de hoogste.

[ Voor 3% gewijzigd door JohanNL op 29-09-2023 19:39 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
rustybolt schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:32:
[...]

- Belasting

Dit overzicht lijkt me een goede samenvatting: https://www.raisin.nl/spaarrekening-2023
Hier heb je een compleet overzicht.
https://www.homefinance.n...ken/alle-spaarrekeningen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
JohanNL schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:34:
[...]

Gewoon stemmen met je geld en ergens anders heen gaan.
Op een paar honderd euro na - om de rekening enigszins direct bruikbaar te houden - heb ik alles bij Openbank eraf gehaald.
Laat ze maar weer met een concurrent aanbod komen, die 4,02% zou dat kunnen zijn, dan zijn ze als buitenlandse bank voor Nederlanders weer de hoogste.
Waarom zou ik meer dan 0 euro aanhouden bij Open Bank? Ik spaar liever met actierentes en deposito's. Wel heb ik nog saldo bij Renault Bank vrij opneembaar. Waarom Spanje, als je ook in Frankrijk terecht kan met dezelfde rente.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:17
Frankenstein schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:39:
[...]

Waarom zou ik meer dan 0 euro aanhouden bij Open Bank? Ik spaar liever met actierentes en deposito's. Wel heb ik nog saldo bij Renault Bank vrij opneembaar. Waarom Spanje, als je ook in Frankrijk terecht kan met dezelfde rente.
Bij Openbank heb je ook een betaalpakket erbij.
Heb een pas van ze en toegevoegd aan Apple pay en co.
Dus zodoende nog te gebruiken als rekening voor het geval een van mijn andere rekeningen ' niet werken '

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
rustybolt schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:32:
[...]

- Belasting

Prima keuze hoor maar lees de laatste 2 pagina's even door, dan zie je ook het nadeel van Nordax.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• michael346
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-01 22:16
Nordax Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,76% p.j. naar 2,81% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op maandag 2 oktober om 12 uur 's middags.

Met vriendelijke groet,
Uw Raisin team

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:28
michael346 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:21:
Nordax Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,76% p.j. naar 2,81% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op maandag 2 oktober om 12 uur 's middags.
Dan had ik gelijk ... }:O
GroteVoet459 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:07:
Voorspelling: CVK gaat per vandaag naar 2,80% (nog niet zichtbaar bij Raisin), dus Nordax volgende week naar 2,81%.

[ Voor 4% gewijzigd door GroteVoet459 op 29-09-2023 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuckyStriker
https://www.vanspaarbankv...rente-bij-trade-republic/

'Het bedrag aan 'niet-belegde cash' wordt fiscaal overigens wel gezien als spaargeld, dat is ook wel even goed om te weten. Dit gezien het voorlopige gebruik van een laag fictief rendement op spaargeld, terwijl dat op beleggingen veel hoger is. Het geld zit immers niet in beleggingen, en geld op een beleggingsrekening is nog steeds gewoon geld.'

De schrijfster van het artikel is ook docent Wft vermogen etc. Zij brengt dit wel heel stellig. Bijna geneigd een mail te sturen naar het Ministerie van Financiën en te vragen om uitsluitsel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik positief verrast ben over de snelheid waarmee de bankrekening van Credit Europe Bank is geopend. Gisteravond met de app aangemeld, vanochtend bericht van opening ontvangen en enkele uren na overmaking stond het geld er al op. De app is ook redelijk simpel en overzichtelijk. In ieder geval beter dan die van bijvoorbeeld Trade Republic of Scalable Capital.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ABCstabiel
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 01-06 20:26
LuckyStriker schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:09:

'Het bedrag aan 'niet-belegde cash' wordt fiscaal overigens wel gezien als spaargeld, dat is ook wel even goed om te weten. Dit gezien het voorlopige gebruik van een laag fictief rendement op spaargeld, terwijl dat op beleggingen veel hoger is. Het geld zit immers niet in beleggingen, en geld op een beleggingsrekening is nog steeds gewoon geld.'

De schrijfster van het artikel is ook docent Wft vermogen etc. Zij brengt dit wel heel stellig. Bijna geneigd een mail te sturen naar het Ministerie van Financiën en te vragen om uitsluitsel.
Interessant, tot nu toe zijn alle reacties/berichten, behalve die van dit forum, erover eens dat het telt als spaargeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
sanook schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:21:
Een puntje van aandacht is het Spaanse erfrecht, het zou kunnen dat je nabestaanden hiermee geconfronteerd worden en dat er een gedeelte van je gespaarde bedrag weg is naar de Spaanse staatskas (en dan daarna nog de Nederlandse belasting).
Ik denk eigenlijk dat "je betaalt twee keer belasting" niet eens het grootste probleem is. Een veel groter probleem is dat OpenBank het geld niet mag vrijgeven zonder bewijs dat er belastingaangifte is gedaan etc etc. En die aangifte "mag" je "even" in het Spaans doen. Zelfs als het geld (/hoogte van het bedrag) niet uitmaakt is het voor de nabestaanden een nachtmerrie om uberhaupt toegang tot de rekening te krijgen.

O.a. om die reden ga ik waarschijnlijk ook dezelfde route als @Pistachenootje volgen. Lekker leeg trekken op een paar honderd euro na en de betaalrekening in stand houden als backu (/primair voor mobiel betalen zonder dat Google meekijkt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:07
Advanzia heeft de rente al bijgeschreven, weer een kleine afwijking in mijn voordeel *O*

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
ABCstabiel schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:22:
[...]
Interessant, tot nu toe zijn alle reacties/berichten, behalve die van dit forum, erover eens dat het telt als spaargeld.
Je vergeet de Belastingdienst ;) Die hebben inmiddels twee keer gemeld dat ze denken dat het niet telt als spaargeld.

Verder is het boven genoemde artikel vrij matig van kwaliteit:
Vooral obligaties kunnen een leuk alternatief zijn voor (een deel van) jouw spaargeld.
Dan vraag ik me toch af of de schrijver het wel begrijpt.

[ Voor 23% gewijzigd door Pistachenootje op 29-09-2023 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Bar_en_boos schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:14:
Ik moet zeggen dat ik positief verrast ben over de snelheid waarmee de bankrekening van Credit Europe Bank is geopend. Gisteravond met de app aangemeld, vanochtend bericht van opening ontvangen en enkele uren na overmaking stond het geld er al op. De app is ook redelijk simpel en overzichtelijk. In ieder geval beter dan die van bijvoorbeeld Trade Republic of Scalable Capital.
Alles gaat snel en vloeiend daar. Als ze nou ook nog eens een scherpe rente hebben voor bestaande klanten en maandelijkse rentebijschrijving, dan zou het perfect zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Frankenstein schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:22:
[...]

Ik zag me net af te vragen of er nog goede redenen zijn om bij Open Bank te sparen. Qua rente heeft deze bank zich een beetje weggeprijsd. Belangrijkste voordelen wat mij betreft: Nederlandstalig. Best goede rente. Nadelen: voor Spanje te lage rente. Moet hoger vanwege Spaanse erfbelasting. Nu zijn er er betere alternatieven zoals Renault Bank via Raisin (Frankrijk), Yapi Kredi (Nederland) en Lloyds Bank (Duitsland). Andere nadelen: onoverzichtelijke en trage website, andere producten die ze je in je neus wrijven en een hoop advertentie SMS-jes. En je moet bellen en je zoveel-cijferige code bij de hand hebben als je je rekening op wil zeggen. Dat bellen kan geloof ik nog net wel 's avonds, dat is dan weer een plusje ;)
Vind je? Ik vind die rente nog wel meevallen, de meeste banken komen niet boven de 2,65% momenteel. Ik denk dat Openbank een van de meest ondergewaardeerde banken is.

Pluspunten:
- Spaarrente is met 2,65% zonder voorwaarden scherp t.o.v. andere banken. Niet het allerhoogste maar ook niet laag.
- Betaalrekening kan er bij, met betaalpas en debet card helemaal gratis. Betalen in vreemde valuta met debit card is goedkoop.
- Meerdere spaarrekeningen te openen, allemaal met eigen IBAN. Betaalrekening heeft ook eigen IBAN
- Overboeken tussen spaarrekening en betaalrekening is direct.
- App (de meeste spaarrekeningen hebben geen app)
- Klantenservice is prima.

Wel is Openbank wel eens wat onnavolgbaar:
- App en website zijn druk, veel onnodige opties en reclame
- Vreemd rentebeleid met 3 percentages: nieuwe klanten, maandelijks een storting van 600 euro en alles wat niet aan een van deze voorwaarden voldoet.
- Vreemde regels t.a.v. deposito's, deposito openen mag niet tenkoste gaan van saldo op de rekeningen bij Openbank.
- Soms duurt overboeken naar een andere bank wel eens een werkdag langer dan verwacht.
- Betalen met bankpas levert in veel gevallen een reservering op die lang blijft staan, vooral bij tanken. Saldo bestaat uit twee bedragen: saldo inclusief reserveringen en beschikbaar saldo. Heel onhandig.

Ik ben er nu een paar jaar bij, en dan wen je wel aan de eigenaardigheden, maar je hebt best leuke bankproducten voor niets.

[ Voor 3% gewijzigd door SvMp op 29-09-2023 22:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Probleem is dat je na 6 maanden terugvalt op de reguliere rente en die is niet veel beter dan bij de grootbanken. En om nou voor 6 maanden wat extra rente een rekening te openen.. Ik heb het gedaan omdat de deposito's heel aantrekkelijk zijn, dus na 6 maanden schuif ik het geld door naar een deposito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Frankenstein schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:29:
Overigens ben ik de afgelopen dagen negatiever over Open Bank gaan denken nu ze in Duitsland een actierente vergoeden van 4,02% vrij opneembaar, terwijl wij Hollanders het mogen / moeten stellen met een actierente van 2,75%. Anderzijds is de gewone rente in Duitsland een schamele 1% en voor Hollanders 2,65%. Vreemd gedoe...
Dat is niet alleen Openbank. Eerder deze week postte ik al een vergelijking tussen de Duitse en Nederlandse rentes van Bigbank, aangeboden via vrijwel identieke websites. Eigenlijk vreemd dat wij niet voor de Duitse producten kunnen kiezen, want dan heeft het geen zin meer om binnen de EU met verschillende rentes te werken.

Die 4,02% hanteren ze inderdaad voor nieuwe klanten. Ik vraag mij wel af waarom dit gebeurt met twee decimalen achter de komma.. De reguliere rente is 3% op voorwaarde dat je 600 euro per maand overmaakt (of elke 3 maanden tenminste 2 automatische incasso's). Dat is meer dan de Nederlandse rente van 2,75% onder dezelfde voorwaarde. Echter, als je niet aan die voorwaarde voldoet, dan krijg je in Duitsland slechts 1% terwijl je in Nederland nog 2,65% krijgt.

[ Voor 23% gewijzigd door SvMp op 29-09-2023 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
LuckyStriker schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:09:

Heel wat anders dus dan wat jij vanuit de belastingdienst hebt vernomen, zoals je gisteren liet weten:
LuckyStriker in "Het spaartopic - Deel 3"

Onderaan het artikel dat je deelde staat dat er geen sprake is van bronbelasting in Duitsland. Ik snap het als iemand dat informeel zegt. Maar een specialist op zo'n website moet het echt iets nauwkeuriger verwoorden: Duitse banken mogen van klanten die belastingplichtig zijn in een ander land als Duitsland geen bronbelasting inhouden.

[ Voor 4% gewijzigd door Frankenstein op 29-09-2023 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevindg
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 11-05 18:20
Kan iemand mij vertellen hoe de betaling van de rente gebeurd bij TR? Ik heb nu een week een rekening met een beetje saldo, maar bij “opgebouwde rente” staat nog steeds 0€.

Ik weet dat de 4% rente vanaf 1 oktober in gaat, maar tot die tijd geldt er een lagere rente toch?

Of moet je het geld nog ergens stallen oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:23
RobertMe schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 18:48:
[...]

De huidige actie loopt pas een week? :p

En is daarnaast in verschillende vormen voorbij gekomen. Een aantal die er nu klant zijn geworden; Anderen die eerdere positieve ervaringen met CEB gedeeld hebben; Een verwijzing naar een rechtzaak tussen (de directeur van?) CEB en een andere (rijke?) Turk;

En daarnaast denk ik dat je er hier weinig over leest omdat het én een tijdelijke actie is, én er in het buitenland hogere rentes te krijgen zijn (Trade Republic (4%), Avanzia (nu 3,65%, wordt 3,80%?), Consors? (Geen idee :p)) én het een saaie Nederlandse bank is. Want zeker 75% van de posts van afgelopen dagen heeft betrekking op TR, m.b.t. DGS & VRH. En bij CEB zijn er een stuk minder "vraagstukken". Het is dat bv ikzelf nog wat posts er aan heb geweid m.b.t. aanmelding van mijn ouders met alleen een en/of rekening en het feit dat die aanmelding achteraf "weekje te vroeg was" en ik daarvoor navraag heb gedaan of ze alsnog gebruik konden maken van de actie (gisteren reactie dat het was doorgezet naar de juiste afdeling en normaliter akkoord. Vandaag zonder bevestiging wel gezien dat de rente nu 3,55% is).

Nu nog even kijken of ik voor mijzelf een mailtje er aan ga wagen. Heb er al een aantal jaren een deposito lopen. Kijken of ik ook de actierente kan krijgen (doe totaal niks met de spaarrekening, zelfs de renteuitkering van deposito gaat rechtstreeks naar mijn tegenrekening bij grootbank).
Ik heb bij CEB ook uiteindelijk een rekening geopend. De 1e keer werd het afgewezen, wegens blurry id. Er over gebeld en werd gezegd dat er te veel overbelichting was bij kantelen id etc. Nou ja zal wel. 2e keer wel gelukt. Daarna klein beetje geld op gezet. Verder lijkt alles goed te werken, als je in de ochtend overmaakt, blijkt het er rond 1500u al op te staan. Dus dat is prima. Simpele app, geen probleem. Actierente is idd maar voor 6 mnd (3,55 staat in details vd rekening), maar de deposito's van 1-3 jaar zijn gezien nl dgs, ook met redelijk goede rentes, dus goed alternatief na die 6 mnd bijv.

Het zogenaamde en/of formulier en id (2e persoon) heb ik ingestuurd, dus loopt nog. Ook heb ik op aanraden van @RobertMe ook nog een rekening afschrift gemaild daaromtrend (met beide namen er op dus). Dit mede ook zodat de 2e afgeleide identificatie dmv het overmaken van een euro van de e/o met betreffende namen "goed" gaat. Nou ja dat loopt dus nog.

Wat ik wel apart vind, ik heb vlg mij bij het openen als 1e rekeninghouder nooit de opdracht(maar wellicht hoeft dat niet gelijk) van hen gekregen om daadwerkelijk die 1 euro van mijn tegenrekening over te maken voor de afgeleide identificatie ( iemand anders wel?)..dat heb ik dus zelf even gedaan gisteren (getest), zodat dat dan dus ook maar gebeurd is....Toen dat goed ging heb ik er vanmorgen ietwat meer op gezet en dat is vanmiddag ook zonder issues gelukt.

Mvg

[ Voor 5% gewijzigd door Hendriks1 op 30-09-2023 02:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-06 18:12
kevindg schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 23:33:
Kan iemand mij vertellen hoe de betaling van de rente gebeurd bij TR? Ik heb nu een week een rekening met een beetje saldo, maar bij “opgebouwde rente” staat nog steeds 0€.

Ik weet dat de 4% rente vanaf 1 oktober in gaat, maar tot die tijd geldt er een lagere rente toch?

Of moet je het geld nog ergens stallen oid?
Die opgebouwde rente in grote zwarte letters is de daadwerkelijk al uitbetaalde rente. Die wordt aan het begin van iedere nieuwe maand uitgekeerd..
Daaronder staat in piepkleine grijze letters de opgebouwde rente in de lopende maand. Met 4 decimalen.

• Eddie_V2
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-05 13:57
TanteBeth schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 06:55:
[...]

Die opgebouwde rente in grote zwarte letters is de daadwerkelijk al uitbetaalde rente. Die wordt aan het begin van iedere nieuwe maand uitgekeerd..
Daaronder staat in piepkleine grijze letters de opgebouwde rente in de lopende maand. Met 4 decimalen.
Die 4 decimalen zijn bij mij sinds de update weg, ik zie nu alleen opgebouwd deze maand met 2 decimalen, ook prima natuurlijk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Inmiddels een jaar bij Openbank en deel de mening dat de applicatie rommelig is en de communicatie niet altijd soepel. Zeker niet als je hulp nodig hebt, dan wordt je zelden terug gebeld of komt er een oplossing.

Aan de andere kant: ik begin met iets van 2% rente bij de Welkom Spaarrekening. Dat is continue verhoogt waardoor ik nu nog een maand of vier 3% rente heb. Of er elders vrij opneembaar zonder gedoe en bronbelasting een hogere rente is weet ik niet.

Maar onlangs de betaalrekening gebruikt tijdens vakantie. Gewoon Apple Pay, geen gezeur. Alleen die reserveringen, maar dat is niet anders.

Verder geen koersopslag met e-commerce of creditcard en gratis Travel+. Kortom: prima bank voor spaargeld en leuke rente.

Mocht er inmiddels een soortgelijke bank zijn met hogere rente: ik sta er voor open. :)

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Hendriks1 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 01:48:
[...]

Ik heb bij CEB ook uiteindelijk een rekening geopend.

Wat ik wel apart vind, ik heb vlg mij bij het openen als 1e rekeninghouder nooit de opdracht(maar wellicht hoeft dat niet gelijk) van hen gekregen om daadwerkelijk die 1 euro van mijn tegenrekening over te maken voor de afgeleide identificatie ( iemand anders wel?)..dat heb ik dus zelf even gedaan gisteren (getest), zodat dat dan dus ook maar gebeurd is....Toen dat goed ging heb ik er vanmorgen ietwat meer op gezet en dat is vanmiddag ook zonder issues gelukt.

Mvg
Precies hezelfde gedaan en ook hier werkt het goed.

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

• ikbenwouter
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-06 12:20

ikbenwouter

! w t R

Bar_en_boos schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:14:
CEB app alleen overbodig wat mij betreft, vrijwel dezelfde functionaliteit is via de website aanwezig (muv biometrisch inloggen).

Vond het ook erg storend dat ik de app niet kan gebruiken met Android developer options ingeschakeld.

[ Voor 7% gewijzigd door ikbenwouter op 30-09-2023 09:53 ]

........................................................................................................................................................

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-06 18:12
Eddie_V2 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 08:52:
[...]

Die 4 decimalen zijn bij mij sinds de update weg, ik zie nu alleen opgebouwd deze maand met 2 decimalen, ook prima natuurlijk
Ik heb net geupdate voor de zekerheid. Maar er is inhoudelijk niets veranderd, nog steeds 4 decimalen.
De app van TR is feitelijk niets meer dan een browser en de inhoud en opmaak wordt dynamisch bepaald en gedownload van TR servers. Die kan zomaar compleet veranderen zonder update. Anyway, het kan ook toeval zijn dat jouw renteopbouw toevallig de laatste 2 decimalen 00 zijn en dat die niet getoond worden omdat ze dan irrelevant zijn.
Nogmaals ik heb het over de kleine grijze letters. Je moet eerst op het kopje Rente onder Saldo klikken om te zien: 2% rente per jaar en daarnaast € 1,23 opgebouwde. en daaronder de huidige maand renteopbouw.

• Pistachenootje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfMwa-_7hJhnKVorDjTvDMQCSHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vdg5tP9BQtA81A3SB1o4q1VT.jpg?f=fotoalbum_large
*O*
Gisteren begonnen. Ik vind het tot nu toe wel strak werken. Prima app. Eerste storting vanaf Rabo stond er razendsnel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
Ik vind WISE toch wel flink wat punten voor hebben op TR (sneller overboeken, rente gelijk uitgekeerd per dag)
De rente van TR is nu wel hoger, maar dat nadeel weegt op met IP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Juan schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:55:
Ik vind WISE toch wel flink wat punten voor hebben op TR (sneller overboeken, rente gelijk uitgekeerd per dag)
De rente van TR is nu wel hoger, maar dat nadeel weegt op met IP
Ik zie niet in waarom 'rente uitgekeerd per dag' een voordeel is. Tenzij je het iedere dag nodig hebt om je boodschappen van te betalen.
Ik heb liever een hoger percentage wat 1 keer per maand/kwartaal bijgeschreven wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door sanook op 30-09-2023 11:04 ]

• Juan
Ook het gedoe dat ik lees met openen bij sommige mensen, zie ik niet bij WISE, ik geloof dat de rekening bij WISE binnen een half uur geopend was

• dirk_mec
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:55
sanook schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:02:
[...]

Ik zie niet in waarom 'rente uitgekeerd per dag' een voordeel is. Tenzij je het iedere dag nodig hebt om je boodschappen van te betalen.
Ik heb liever een hoger percentage wat 1 keer per maand/kwartaal bijgeschreven wordt.
In zo'n geval kan je gelijk zien of de rente-uitkering goedgaat. Iets wat bij andere banken zoals Openbank vaak fout gaat is bij TR nu snel en gemakkelijk te controleren.

• sanook

sanook

_/-\o_

dirk_mec schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:05:
[...]

In zo'n geval kan je gelijk zien of de rente-uitkering goedgaat. Iets wat bij andere banken zoals Openbank vaak fout gaat is bij TR nu snel en gemakkelijk te controleren.
Als er al iets fout zou gaan zal dat gecorrigeerd worden lijkt me, banken zijn geen prutsers.

• Juan
Tot nu toe klopt de rente opbouw prima bij WISE, het word niet in de app vermeld, maar is makkelijk na te rekenen.
Je moet bij WISE rekening houden, dat je voor 8 uur op een werkdag er geld naartoe overmaakt, en na 10 uur eraf boekt. Dat levert je de meeste rente op (ivm timing/eikmoment van de rente)

• W1ck1e
weg

[ Voor 106% gewijzigd door W1ck1e op 30-09-2023 11:19 ]

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:48
2 vragen:
1 eurocent overgeboekt naar Trade Republic maandagochtend en deze zie ik nog steeds niet. Nu heb ik misschien 1 fout gemaakt? Lees ik het goed dat je je naam in de omschrijving mee moet geven?
Support is wel snel met beantwoorden maar niet in lezen en dus het juiste antwoord geven.

2e vraag:
Ik lees hier dat verschillende mensen per post hun adres hebben moeten bevestigen bij Consors. Maar het is mij niet helemaal duidelijk welk document het best voldoet. Dus welk document kan ik het beste pakken?
Pagina: 1 ... 145 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling