Als we op 1 oktober bijvoorbeeld 4% op een spaarrekening krijgen wordt het wel erg aantrekkelijk om geld even 3 maanden (of langer) uit de beleggingen te halen.
Die 10% red ik in de verste verte nog niet. En ik vermoed dat de VRH voor sparen niet heel erg hoog uit gaat vallen vanwege de trage Nederlandse banken. Dus denk ik dat ik, met dank aan de buitenlandse banken, met sparen/deposito een betere score kan gaan halen dan met mijn beleggingen.RobertMe schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:05:
[...]
Mijn beleggingen heb dit jaar tot nu een rendement van ~10%, bij welke bank kan ik dit rendement behalen?
En sure, bij beleggen betaal je een hogere VRH dan bij spaten, maar VRH op sparen zal ook wel omhoog gaan gezien de stijgende rente.
Waarom? Gemiddeld rendement op beleggingen zit rond de 7-8%. Dit soort tactieken kun je alleen maar doen als je denkt te kunnen voorspellen wat voor rendement je op je beleggingen zou krijgen.Pistachenootje schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:14:
Als we op 1 oktober bijvoorbeeld 4% op een spaarrekening krijgen wordt het wel erg aantrekkelijk om geld even 3 maanden (of langer) uit de beleggingen te halen.
En als je dat zou weten, dan zou je je überhaupt niet meer druk maken over spaar vs beleggen, maar allang ergens op een eiland liggen met een paar miljoen op je rekening.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
@sanook Ik had 8k aan obligatiefondsen, deze week van de hand gedaan en over naar Advanzia zodat de rente daar naar 3,4% gaat. Ik was van plan ze voor 1 oktober af te stoten.
Overigens bouw ik als volgt op, alleen inleggen in de eerste helft van het kalenderjaar. Dit met het oog op vermogensbelasting. Tenzij zich later in het jaar een goed inlegmoment aandient.
@Jeroenneman Vanwege peildatumarbitrage en de hogere aanslag op belegd vermogen is het te overwegen voor 1 oktober beleggingen om te zetten in spaartegoeden.
Overigens bouw ik als volgt op, alleen inleggen in de eerste helft van het kalenderjaar. Dit met het oog op vermogensbelasting. Tenzij zich later in het jaar een goed inlegmoment aandient.
@Jeroenneman Vanwege peildatumarbitrage en de hogere aanslag op belegd vermogen is het te overwegen voor 1 oktober beleggingen om te zetten in spaartegoeden.
[ Voor 5% gewijzigd door Frankenstein op 29-06-2023 15:22 ]
Met een bak risico en minus 2% VRH.Jeroenneman schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:18:
[...]
Waarom? Gemiddeld rendement op beleggingen zit rond de 7-8%.
Voor iemand die genoeg heeft aan minder rendement (zoals ik) is sparen (in ieder geval gedeeltelijk) een aantrekkelijk alternatief. En het wordt aantrekkelijker naarmate de rentes stijgen.
Advanzia actie loopt morgen af..
Kijken of de 3,4% nu de nieuwe actie word, of zelfs meer..
1 rekening is inmiddels al weer een paar weken leeg, kijken of ik daar ook een aanbieding opkrijg..
1 rekening is inmiddels al weer een paar weken leeg, kijken of ik daar ook een aanbieding opkrijg..
Vertrouwen is goed, controle nog beter
.
[ Voor 98% gewijzigd door Frankenstein op 29-06-2023 15:27 ]
Is die 10% incl belastingen?RobertMe schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:05:
[...]
Mijn beleggingen heb dit jaar tot nu een rendement van ~10%, bij welke bank kan ik dit rendement behalen?
En sure, bij beleggen betaal je een hogere VRH dan bij spaten, maar VRH op sparen zal ook wel omhoog gaan gezien de stijgende rente.
4% op je spaarrekening is zogoed als 4% na belastingen: 150.000 k op de spaarrekening is grofweg 120 euro belasting.
150.000 op een beleggingsrekening is grofweg 1800 belastingen.
Dus je spaargeld met 4% is 6000-120=5880 rendement.
Je rendement van beleggingen moet boven de 5,5% blijven ander kan je net zo goed een deposito nemen.
Die VRH's over 2023 worden toch pas in 2024 bepaald?Barrycade schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:28:
[...]
Is die 10% incl belastingen?
4% op je spaarrekening is zogoed als 4% na belastingen: 150.000 k op de spaarrekening is grofweg 120 euro belasting.
Je rendement van beleggingen moet boven de 5,5% blijven ander kan je net zo goed een deposito nemen.
En 4% spaarrente over heel 2023 lijkt me nog iets te rooskleurig...
[ Voor 5% gewijzigd door sanook op 29-06-2023 15:40 ]
Volgens jouw eigen berekening maakt het niet uit of die 10% voor of na belastingen is. Immers bereken je zelf dat alles boven de 5,5% voor belastingen al meer is dan 4% spaarrente. En 10 > 5,5Barrycade schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:28:
[...]
Is die 10% incl belastingen?
Daarnaast wat @sanook aangeeft. De definitieve belasting percentagee voor 2023 zijn nog niet eens bekend. Dus het kan best dan sparen hoger wordt (immers zitten halverwege het jaar de grootbanken ook al op 1% rente).
Overigens lees ik die 10% zo af in de Rabo app.
Vergelijkingen met beleggen zijn zinloos als je niet ook het risico meeneemt. Je rendement (voor belasting) kan bij beleggen ook (flink) negatief uitpakken. Bij sparen (vrijwel) niet (we zijn laag gegaan, maar voor particulieren nooit onder 0).
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Inclusief VRH was sparen natuurlijk ook negatiefHerko_ter_Horst schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:23:
Vergelijkingen met beleggen zijn zinloos als je niet ook het risico meeneemt. Je rendement (voor belasting) kan bij beleggen ook (flink) negatief uitpakken. Bij sparen (vrijwel) niet (we zijn laag gegaan, maar voor particulieren nooit onder 0).

Ja, toen er nog een forfaitair rendement op je gehele vermogen van 4% werd aangenomen. Daarom hebben ze het ook veranderd. Maar dat was het punt niet: een bank biedt jou geen 10% omdat een bank dat niet risicovrij *kan* bieden. Want tegenover jouw 10% rendement op beleggen staat een veel hoger risico dan tegenover de 3% van sparen.RobertMe schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:05:
[...]
Inclusief VRH was sparen natuurlijk ook negatief
[ Voor 48% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 29-06-2023 17:10 ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Als je 0,01% rente ontvangt en meer dan die 0,01% VRH betaald? Weet toch vrij zeker dat ik afgelopen jaren meer belasting betaalde over het fictieve rendement dan wat ik daadwerkelijk aan rente kreeg uitgekeerd.
Edit:
Gezien de compleet geeditte post waar ik op reageerde... Ja, dat was nog met de veel hogere fictieve rendementen natuurlijk.
[ Voor 16% gewijzigd door RobertMe op 29-06-2023 17:12 ]
Voor nieuwe rekeningen wordt het rentepercentage 3,35% ( effectief).Juan schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:24:
Advanzia actie loopt morgen af..
Het fictieve rendement voor overige bezittingen is al bekend: 6,04% (2023).sanook schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:35:
[...]
Die VRH's over 2023 worden toch pas in 2024 bepaald?
En 4% spaarrente over heel 2023 lijkt me nog iets te rooskleurig...
Hoe weet je dat, de website geeft nog 3,25% aanrechtsherstel schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:14:
[...]
Voor nieuwe rekeningen wordt het rentepercentage 3,35% ( effectief).
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met sparen via Raisin?
De 2,4% bij Renault bank via Raisin ziet er vrij aantrekkelijk uit.
Ik ben ING inmiddels redelijk zat, die ondanks enorme winsten de spaarrentes enorm laag houdt, en erg veel last van storingen heeft.
Ik ben er inmiddels echt aan toe om ergens anders mijn geld te parkeren.
Ik ben ING inmiddels redelijk zat, die ondanks enorme winsten de spaarrentes enorm laag houdt, en erg veel last van storingen heeft.
Als je in dit topic zoekt op Raisin dan zal je het antwoord vinden. Spoiler: het gaat er (bijna) dagelijks over.Rixos schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:11:
Ja genoeg tevreden lui hier.Rixos schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:11:
Blader maar eens een paar pagina's terug en je komt ze vanzelf tegen.
Prima ervaringen maar momenteel 3% bij Openbank en 3.25% bij Advanzia (de eerste 6 maanden in ieder geval).Rixos schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:11:
Dat andere banken met acties een hogere rente hebben maakt Renault natuurlijk niet meteen een slechte keuze. Vooral niet voor een in slaap gevallen ING klant. Beetje lullig om dan over een paar jaar wakker te schrikken met 1,1% bij Advanzia omdat de actie is afgelopen (en niet stilzwijgend verlengd is zoals velen gehad hebben). En idem dito dan met OpenBank waar je na de actie ook maar 1,50% krijgt.Pistachenootje schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:35:
[...]
Prima ervaringen maar momenteel 3% bij Openbank en 3.25% bij Advanzia (de eerste 6 maanden in ieder geval).
Gebruiksgemak van Raisin is ook 10 x groter dan al die Advanzia Openbank bunqs bij mekaar.RobertMe schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:50:
[...]
Dat andere banken met acties een hogere rente hebben maakt Renault natuurlijk niet meteen een slechte keuze. Vooral niet voor een in slaap gevallen ING klant. Beetje lullig om dan over een paar jaar wakker te schrikken met 1,1% bij Advanzia omdat de actie is afgelopen (en niet stilzwijgend verlengd is zoals velen gehad hebben). En idem dito dan met OpenBank waar je na de actie ook maar 1,50% krijgt.
Geen idee wat er niet makkelijk is aan Advanzia. Ze werken meestal sneller bij mij dan Renault en telefoon wordt ook sneller aangenomen.feddesman schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:57:
[...]
Gebruiksgemak van Raisin is ook 10 x groter dan al die Advanzia Openbank bunqs bij mekaar.
Mijn ervaringen zijn anders , daar nog de Spam mails die ik elke 2 uur een week lang van ze kreeg en het middeleeuwse webdesign was ik er snel klaar meePistachenootje schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:08:
[...]
Geen idee wat er niet makkelijk is aan Advanzia. Ze werken meestal sneller bij mij dan Renault en telefoon wordt ook sneller aangenomen.
Daarom hoor je mij ook niet zeggen dat het een slechte keuze is. Wat er na de actieperiodes wordt betaald moeten we nog zien. Bij Advanzia werd de actieperiode bij mij telkens verlengd.RobertMe schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:50:
[...]
Dat andere banken met acties een hogere rente hebben maakt Renault natuurlijk niet meteen een slechte keuze.
Een Duitse betaalomgeving is IMO niet echt gebruikersvriendelijk voor internationale klanten. En is voor mij de primaire reden om er niet naar te kijken. Ik ben het Duits gewoon niet machtig en zo zullen er vast meer op dit forum / in Nederland zijn waar de taalbarrière te groot is daarvoor. Dan is het bij Raisin (& OpenBank for that matter) toch een stuk makkelijker met NL website + klantenservice. Geen ervaring met Raisin klantenservice. Wel meermaals OpenBank gebeld en was gewoon prima. Zeker in combinatie met "ik wil hogere rente" wat ook zonder gedoe geregeld werdPistachenootje schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:08:
[...]
Geen idee wat er niet makkelijk is aan Advanzia. Ze werken meestal sneller bij mij dan Renault en telefoon wordt ook sneller aangenomen.
En v.w.b. OpenBank is het met acties dan weer opletten. Met een belletje kun je nieuwe rente krijgen en nu met de 3,00 verhoging dan nieuwe rekening en nieuwe 6 maanden looptijd. Maar je moet er dus wel zelf actie voor ondernemen. En uiteraard geen garantie dat ze dat blijven doen, zowel verhogen als "verlengen". Gezien bv Advanzia ook is teruggekomen op eerdere beleid v.w.b. bestaande klanten (binnen de actieperiode) de verhoogde rente geven. OpenBank is wat dat betreft nu wellicht wel slim daar in. Weinig klanten zullen er actief achteraan gaan, en die wat dat doen zullen net zo makkelijk naar een andere bank gaan. Wat dat betreft voor hun en "balans" in geld aantrekken en vast houden zonder voor iedereen de hoofdprijs hoogste rente te betalen.
Zeker is dat wel onder de 0% gegaan, alleen was dat alleen voor saldi boven de 100.000 euro. Maar ook voor particulieren klanten was dat van toepassing.Herko_ter_Horst schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:23:
Bij sparen (vrijwel) niet (we zijn laag gegaan, maar voor particulieren nooit onder 0).
Zie b.v. https://www.abnamro.com/n...goeden-boven-100-000-euro waar je kan zien dat het in ieder geval -0.50% is geweest.
Ik heb in die periode een overboeking gekregen van een notaris. Eind van de maand werd er echt geld van de rekening gehaald voor de negatieve rente....gelukkig was het maar een minimaal bedrag omdat ik het vrij snel naar andere spaarrekeningen had overgemaakt.
Zo heeft ieder z'n voorkeuren. Als ik een woordje Duits niet zou herkennen zou ik zelf Google translate aanzetten. Werkt goed genoeg. Een procent extra rente bij 100k is toch zo'n 80 euro per maand extra.RobertMe schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:22:
[...]
Een Duitse betaalomgeving is IMO niet echt gebruikersvriendelijk voor internationale klanten. En is voor mij de primaire reden om er niet naar te kijken.
Het zou fijn zijn als bunq de spaarrente ook wat zou verhogen. Nu ik ook een Raisin-rekening heb, wordt het steeds aantrekkelijker om over te stappen.
[ Voor 6% gewijzigd door JJ1984 op 29-06-2023 20:02 ]
Klein nadeel Attest Roerende Voorheffing niet inwoners ter vrijstelling van Belgische bronbelasting en voorwaardenrechtsherstel schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:58:
CKV (België) variabel 2,45%
https://www.raisin.nl/
Ik ben me ervan bewust dat het minimaal saldo op deze dagelijks opvraagbare spaarrekening € 1.000 is. Opnames die tot gevolg hebben dat het saldo onder het minimum zakt, zijn niet mogelijk. In dit geval kan ik de spaarrekening sluiten met een elektronische opdracht
[ Voor 7% gewijzigd door feddesman op 29-06-2023 20:17 ]
Voor bronbelasting krijg je vrijstelling voor dmv een vinkje bij de aanvraag. Kan toch niet makkelijker?feddesman schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:04:
[...]
Klein nadeel bronbelasting en voorwaarden
Het minimale saldo is wel een puntje.Buitenlandse bronbelasting. België heft een standaard bronbelasting op spaarrente van 30%. Als belastingplichtige in Nederland kunt u vrijstelling krijgen van deze belasting (d.w.z. terugbrengen naar 0%). Hiertoe voltooit/accepteert u tijdens uw online spaarrekening-aanvraag het digitale Attest Roerende Voorheffing Niet-inwoners (ter vrijstelling van Belgische bronbelasting op spaarrente bij de Bank).
Net het verificatieproces gestart bij Raisin.
Ik ga starten met een deposito van 6 maanden.
Banca Progetto ziet er het meest aantrekkelijk uit qua hoogte van de rente en het feit dat ze geen bronbelasting heffen.
Of zijn er toevallig redenen waarom jullie deze bank zouden afraden?
Banca Progetto ziet er het meest aantrekkelijk uit qua hoogte van de rente en het feit dat ze geen bronbelasting heffen.
Verwijderd
Advanzia werkt top. Ja het ziet er allemaal heel erg oud uit. Maar alles wordt erg snel geregeld. Waar bij Raisin krijg je 3,25 of 3,4 procent rente voor een vrij opneembare rekening? Niet. En dat is uiteindelijk waar het om gaat. Als gebruiksgemak je meer waard is dan de opbrengst, dan moet je idd bij Raisin blijven.feddesman schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:57:
[...]
Gebruiksgemak van Raisin is ook 10 x groter dan al die Advanzia Openbank bunqs bij mekaar.
Klopt , ik heb hem ook zojuist aangevraagd.pdukers schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:19:
[...]
Voor bronbelasting krijg je vrijstelling voor dmv een vinkje bij de aanvraag. Kan toch niet makkelijker?
[...]
Het minimale saldo is wel een puntje.
Heb ook interesse in een langlopende deposito van ze (8 jaar) goed om te kijken of de afhandeling van de spaarrekening een beetje vlot loopt
Kies dan liever voor een deposito van 3.4 bij raisin van 3 maanden dan vrij opneembaar bij advanzia .Ieder zo z’n afwegingVerwijderd schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:23:
[...]
Advanzia werkt top. Ja het ziet er allemaal heel erg oud uit. Maar alles wordt erg snel geregeld. Waar bij Raisin krijg je 3,25 of 3,4 procent rente voor een vrij opneembare rekening? Niet. En dat is uiteindelijk waar het om gaat. Als gebruiksgemak je meer waard is dan de opbrengst, dan moet je idd bij Raisin blijven.
Aan de andere kant, als je die 100k voor langere tijd niet nodig hebt (en beleggen ook niet geschikt is voor het doel van dat geld) dan zou ik eerder naar deposito's bij Raisin kijken. Krijg je nog een hogere rente, heb je niet te maken met een tijdelijke actierente terwijl de reguliere rente best matig is, en alles is in het NederlandsPistachenootje schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:53:
[...]
Zo heeft ieder z'n voorkeuren. Als ik een woordje Duits niet zou herkennen zou ik zelf Google translate aanzetten. Werkt goed genoeg. Een procent extra rente bij 100k is toch zo'n 80 euro per maand extra.
En dit is misschien een persoonlijke afweging, maar als die 100k klaar staat voor een geplande grote uitgave in de nabije toekomst, dan zou ik die gewoon bij een Nederlandse bank laten staan. Dat geld hoeft van mij in de laatste maand dat ik het nog heb niet de allerhoogste rente op te zoeken.
Verwijderd
Waarom? Bij Advanzia krijg ik elke maand de rente uitgekeerd. En je zit bij een bank in Luxemburg ipv een een zuid Europees land. Mocht er een bankencrisis ontstaan dan kan je direct je geld terugboeken want vrij opneembaar ipv deposito. Allemaal voordelen. Maar sommigen maakt dit niets uit, en dan kan je idd net zo goed een deposito nemen. Maar dan kan je niet bij je geld als het nodig is.feddesman schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:26:
[...]
Kies dan liever voor een deposito van 3.4 bij raisin van 3 maanden dan vrij opneembaar bij advanzia .Ieder zo z’n afweging
Je kan het topic even doorzoeken op de naam van de bank (bovenaan de pagina).Rixos schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:19:
Net het verificatieproces gestart bij Raisin.
Als je geld langere tijd kan missen zijn er betere opties, eens, maar niet iedereen kan dat. Voor wat betreft de reguliere rente van 1.1%, is er überhaupt iemand hier die dat ontvangt? Volgens mij wordt bij iedereen de actie rente verlengt maar ik kan me vergissen. Zo ging dat bij mij tenminste.Zr40 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:26:
[...]
Aan de andere kant, als je die 100k voor langere tijd niet nodig hebt (en beleggen ook niet geschikt is voor het doel van dat geld) dan zou ik eerder naar deposito's bij Raisin kijken. Krijg je nog een hogere rente, heb je niet te maken met een tijdelijke actierente terwijl de reguliere rente best matig is, en alles is in het Nederlands
Zou het niet perse afraden maar dit zijn wel dingen om je bewust van te zijn imo.Rixos schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:19:
Je kunt net zo goed de andere kant op. LHV met 3,45%, zit je in Estland.Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:30:
[...]
Waarom? Bij Advanzia krijg ik elke maand de rente uitgekeerd. En je zit bij een bank in Luxemburg ipv een een zuid Europees land.
Dus toen Silicon Valley Bank omviel en Credit Suise gered moest worden heb je meteen de Advanzia rekening leeg gehaald? Zo nee, dan is de kans best aanwezig dat je ook gewoon te laat bent als er wel een echte bankencrisis is en Advanzia om zou vallen. Deze situaties komen immers meestal pas aan het licht als het "te laat" is. Immers zou een nieuwsbericht "bank X valt bijna om" per definitie leiden tot een bankrun.Mocht er een bankencrisis ontstaan dan kan je direct je geld terugboeken want vrij opneembaar ipv deposito.
Aanvraag CKV
Moet je hier 0 invullen als je in loondienst bent?
07 - Als u zelfstandig ondernemer bent, selecteer dan uw economische activiteit (Nace-code):*
Dit veld is verplicht.
Als u een student, gepensioneerde, huisvrouw of huisman bent, geef dan antwoord met 0 - Niet van toepassing.
Moet je hier 0 invullen als je in loondienst bent?
07 - Als u zelfstandig ondernemer bent, selecteer dan uw economische activiteit (Nace-code):*
Dit veld is verplicht.
Als u een student, gepensioneerde, huisvrouw of huisman bent, geef dan antwoord met 0 - Niet van toepassing.
Je geld 6 maanden vastzetten om 0.1% meer rente te krijgen? Zou mijn voorkeur niet zijn.RobertMe schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:47:
[...]
Je kunt net zo goed de andere kant op. LHV met 3,45%, zit je in Estland.
Dit even los van het huidige sentiment in Estland waarover je kan verschillen van mening: Estland kijkt met angst en beven naar buurland Rusland.
Is zo’n spaarrekening via Raisin nou echt wel zo handig? Via bunq staat het geld bij een overboeking binnen een paar seconden op mijn rekening, maar via Raisin zal dit vermoedelijk -gelet op de tussenstappen- wat langer duren.
Daar heb je gelijk in, als snelheid belangrijk is is Raisin niet ideaal. Het zelfde geldt trouwens voor Advanzia en Openbank.JJ1984 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:59:
Is zo’n spaarrekening via Raisin nou echt wel zo handig? Via bunq staat het geld bij een overboeking binnen een paar seconden op mijn rekening, maar via Raisin zal dit vermoedelijk -gelet op de tussenstappen- wat langer duren.
Natuurlijk niet. Handig is om het geld bij je eigen bank te houden. In ruil krijg je niet de voor jouw situatie best mogelijke rente.JJ1984 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:59:
Is zo’n spaarrekening via Raisin nou echt wel zo handig?
Op een spaarrekening via Raisin zet je natuurlijk geen geld dat je onverwachts vandaag nog moet kunnen uitgeven. Maar het is prima voor geld dat je apart zet voor uitgaven die je kan plannen, of die best een paar dagen kunnen wachten.
[ Voor 55% gewijzigd door Zr40 op 29-06-2023 21:06 ]
Maar maakt dat überhaupt uit als je onder de 100k zit? Dan val je toch gewoon onder het depositogarantiestelsel. Zelfs als de bank zou omvallen dan is de Italiaanse overheid verplicht om je binnen 10 dagen het geld over te maken.Pistachenootje schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:45:
[...]
Als je geld langere tijd kan missen zijn er betere opties, eens, maar niet iedereen kan dat. Voor wat betreft de reguliere rente van 1.1%, is er überhaupt iemand hier die dat ontvangt? Volgens mij wordt bij iedereen de actie rente verlengt maar ik kan me vergissen. Zo ging dat bij mij tenminste.
Zelfs in het meest zwartste scenario waarbij de Italiaanse overheid zelf niet meer aan haar schulden zou kunnen voldoen kan ik me goed voorstellen dat de ECB instapt en het spaargeld dat onder het depositogarantiesysteem valt zou afdekken. Want het is zo'n cruciale pilaar van hun beleid om spaarders te beschermen.
Verwijderd
Ik snap je punt niet helemaal. Ik gaf aan dat een vrij opneembare rekening voordelen heeft. Stel er beginnen banken om te vallen, en dan heb ik het over banken in Europa en niet over een paar banken weet ik waar, dan vind ik het zelf een fijn idee dat ik mijn geld kan opnemen. Dan kan jij wel zeggen dat je dan te laat bent. Maar waarom is dat dan zo?RobertMe schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:47:
[...]
Je kunt net zo goed de andere kant op. LHV met 3,45%, zit je in Estland.
[...]
Dus toen Silicon Valley Bank omviel en Credit Suise gered moest worden heb je meteen de Advanzia rekening leeg gehaald? Zo nee, dan is de kans best aanwezig dat je ook gewoon te laat bent als er wel een echte bankencrisis is en Advanzia om zou vallen. Deze situaties komen immers meestal pas aan het licht als het "te laat" is. Immers zou een nieuwsbericht "bank X valt bijna om" per definitie leiden tot een bankrun.
Als je hierover anders denkt dan moet je een deposito nemen om hetzelfde rendement te krijgen voor een langere periode.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2023 21:16 ]
Het gaat inderdaad om wat er zou gebeuren in de meest zwarte scenario's zoals in die artikelen wordt geschetst. Of de ECB dan de reddende engel zal zijn is de vraag. Zoals je kan lezen in dat FD artikel lijkt de Duitse minister van financiën daar geen voorstander van te zijn.Rixos schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:04:
[...]
Zelfs in het meest zwartste scenario waarbij de Italiaanse overheid zelf niet meer aan haar schulden zou kunnen voldoen kan ik me goed voorstellen dat de ECB instapt...
Maar goed, kan me goed voorstellen dat je deze risico's te verwaarlozen vindt, vooral bij een deposito van 6 maanden. Als ik mijn geld voor enkele jaren vast zou zetten zou ik zelf toch liever iets minder rente pakken en een land met minimaal een A rating nemen.
Maar hoe vaak heb jij dan instant spaargeld nodig dat niet op het buffertje bi je gewone bank staat (tegen 1,x%) ? Als je weet dat je een grote(re) aankoop gaat doen loopt het meestal niet over 1 dag.JJ1984 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:59:
Opnemen als in overboeken? Waarheen? Naar een bank waarvan je denkt dat die wel veilig blijft in een Banken-Domino? Of ga je het opnemen? Krijg je het wel allemaal uit de automaat? En dan zoals die klant uit het Radar-filmpje worden al je rekeningen geblokkeerd?Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:11:
[...]
Ik snap je punt niet helemaal. Ik gaf aan dat een vrij opneembare rekening voordelen heeft. Stel er beginnen banken om te vallen, en dan heb ik het over banken in Europa ... dan vind ik het zelf een fijn idee dat ik mijn geld kan opnemen.
Dat is zo'n beetje de grootste havik van Europa en die vergeet even hoe slecht het in zijn eigen Duitsland nu gaat (in verhouding). Je kunt een land met een start-schuld niet hetzelfde beheren als een land dat een overschot heeft (had) ...Pistachenootje schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:15:
[...]
... Zoals je kan lezen in dat FD artikel lijkt de Duitse minister van financiën daar geen voorstander van te zijn. ...
Verwijderd
Wat denk je van overboeken naar je huisbank? Bepaalde banken worden eerder geholpen dan andere banken. Dan snap jij hopelijk toch ook?GroteVoet459 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:20:
[...]
[...]
Opnemen als in overboeken? Waarheen? Naar een bank waarvan je denkt dat die wel veilig blijft in een Banken-Domino? Of ga je het opnemen? Krijg je het wel allemaal uit de automaat? En dan zoals die klant uit het Radar-filmpje worden al je rekeningen geblokkeerd?
Af en toe denk ik wat ik nog doe op Tweakers. Aparte mensen.
En de 1 jaar deposito levert bij CKV slechts 2,00% oprechtsherstel schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:58:
CKV (België) variabel 2,45%
https://www.raisin.nl/

Mocht er een banken crisis uitbreken in een Zuid Europees land dan ben ik blij als ik het geld nog kan overboeken naar een NL grootbank ja. Oké geen 100% veiligheid maar wellicht veiliger dan in dat land.GroteVoet459 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:20:
[...]
Opnemen als in overboeken? Waarheen? Naar een bank waarvan je denkt dat die wel veilig blijft in een Banken-Domino?
Zwitserland (Credit Suisse) is gewoon Europa hoor, ook al doen ze niet mee aan de EUVerwijderd schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:11:
Stel er beginnen banken om te vallen, en dan heb ik het over banken in Europa en niet over een paar banken weet ik waar,
Omdat je reageert op het nieuws dat een bank omvalt. Dan ben je dus of premature de rekening aan het leeghalen (had je dan moeten doen in geval van Credit Suisse, want Europese bank), of op een gegeven moment beginnen de steentjes zo snel om te vallen dat je alleen maar "op tijd" kunt zijn door de hele dag het nieuws te volgen. En dan nog vraag ik me af of je "even snel" de rekening leeg kunt halen. Immers doen ze al geen instant payments en gaat er een dagje overheen. Kun je wel 's morgens vroeg een overboeking "doen", maar wie zegt dat de bank die transactie later op de dag nog kan uitvoeren (in geval van "shit hits the fan"). En ook in geval van IP zou het mij ook niet verbazen dat de bank pas later daadwerkelijk over de brug hoeft te komen en het meer een "het geld komt er aan" is. Hetzelfde als dat als je aandelen "(ver)koopt" er nog een settlement periode is waarin de transactie teruggedraaid kan worden als een van beide partijen niet over de brug komt.dan vind ik het zelf een fijn idee dat ik mijn geld kan opnemen. Dan kan jij wel zeggen dat je dan te laat bent. Maar waarom is dat dan zo?
Dat heb ik nou altijd met mensen die denken dat het in Nederland allemaal zo maar wel goed komt, ondanks aanhoudende nieuwsberichten over affaires, fouten, e.d. ...Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:24:
[...]
Af en toe denk ik wat ik nog doe op Tweakers. Aparte mensen.
Het beste blijft om niet op één paard te wedden. Verdelen over NL (zogenaamd veilig), de Baltische economische groei en zuidelijk landen die het geld graag zien.
En niet vergeten dat je niet alleen je spaargeld veilig wilt hebben maar je ook gewoon een 2e betaalrekening/pas niet wil missen als die bank nu net om valt (of gewoon een langer durende storing heeft).
Dat verdelen begint bij mij al dat mijn werkgever het salaris op 2 verschillende rekeningen bij verschillende banken stort ...
De CKV spaarrekening is trouwens de enige spaarrekening van raisin die de rente per maand uitbetaald.
Aan mijn kant denk ik dan weer dat ieder land wel zijn issues heeft of gaat krijgen. Je hoort er vanuit het thuisland alleen vrij weinig over.GroteVoet459 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:46:
[...]
Dat heb ik nou altijd met mensen die denken dat het in Nederland allemaal zo maar wel goed komt, ondanks aanhoudende nieuwsberichten over affaires, fouten, e.d. ...
Wat je al zegt, spreiding is belangrijk. Net als bij beleggen trouwens. Maar het salaris door de werkgever gesplitst laten uitbetalen vind ik voor mijzelf misschien net iets te ver gaan
[ Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 29-06-2023 22:02 ]
Ligt er natuurlijk ook weer aan hoe makkelijk je aan spaargeld komt als je geen salaris meer krijgt. In mijn geval komt salaris binnen bij de huisbank en wordt grotendeels belegd. Heb daarnaast OpenBank, waarvan ik de bankpas ook gewoon altijd bij me heb / app ingesteld voor mobiel betalen, en daarnaast heb ik daar ook "wat" geld staan tegen een leuke rente. Mocht mijn huisbank omvallen / maanden lang storing hebben / ... moet ik dus makkelijk maanden / jaren vooruit kunnen met OpenBank, ook al zou ik dan "geen salaris" ontvangen in die tijd (maar uiteraard is zou dan alsnog "in het begin" al het salaris laten uitbetalen op de OB rekening). Andere (spaar)banken die ik heb zijn dan weer wel hard gekoppeld aan de huisbank, dus die zouden dan onbereikbaar zijn mocht de huisbank "onbereikbaar" zijn.Zr40 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:00:
Wat je al zegt, spreiding is belangrijk. Net als bij beleggen trouwens. Maar het salaris door de werkgever gesplitst laten uitbetalen vind ik voor mijzelf misschien net iets te ver gaan
Voor mij is snelheid wel van belang. Het meeste geld beleg ik, maar het spaargeld dat niet is belegd, wil ik om moverende redenen snel kunnen aanwenden. Daarom heb ik ook voor bunq gekozen, maar stelde ik de oprechte vraag over een spaarrekening via Raisin.Zr40 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:03:
[...]
Natuurlijk niet. Handig is om het geld bij je eigen bank te houden. In ruil krijg je niet de voor jouw situatie best mogelijke rente.
Op een spaarrekening via Raisin zet je natuurlijk geen geld dat je onverwachts vandaag nog moet kunnen uitgeven. Maar het is prima voor geld dat je apart zet voor uitgaven die je kan plannen, of die best een paar dagen kunnen wachten.
Die "moverende redenen" vind ik nu juist zo interessant, maar die enige die men hardop wil zeggen is dat men eigenlijk het hele inkomen spaart en dan meerdere keren per maand geld terug stort als het nodig is.JJ1984 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:10:
[...]
Voor mij is snelheid wel van belang. Het meeste geld beleg ik, maar het spaargeld dat niet is belegd, wil ik om moverende redenen snel kunnen aanwenden. Daarom heb ik ook voor bunq gekozen, maar stelde ik de oprechte vraag over een spaarrekening via Raisin.
Ik weet wat er gemiddeld elke maand nodig is en het beoogde spaarbedrag wordt de dag na de salarisstorting direct automatisch weg gezet. Kom ik ook niet in de verleiding het uit te geven / is het een extra stap waarbij je nadenkt of het nodig is. Blijft er aan het einde van de maand nog iets over is meer is dan de €100 buffer dan gaat dat ook nog weg. Misschien iets minder rente maar ook geen gedoe.
Boek over een jaar maximaal 3 of 4 keer iets terug en dat is dan voor een geplande extra uitgave, bijvoorbeeld de gemeentelijke belastingen. Of een nieuwe auto.
Een deel van mij geld staat bij Raisin. Terughalen vanaf RCI (Renault) is altijd binnen 2 en 1 keer zelfs binnen 1 werkdag gelukt.
.
[ Voor 99% gewijzigd door sanook op 29-06-2023 22:37 ]
Heel lang geleden, toen Knab nog relatief nieuw was en een prima rente bood, had ik ook zo'n constructie opgezet. Je kon daar in die tijd instellen dat roodstand automatisch werd aangezuiverd vanaf de spaarrekening, dus dat stelde ik in met een minimum saldo van € 0. Praktisch gezegd maakte dat al het geld continu rentegevend! Tegenwoordig vind ik dat eigenlijk niet meer interessant. En tegenwoordig beleg ik ook.GroteVoet459 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:29:
[...]
Die "moverende redenen" vind ik nu juist zo interessant, maar die enige die men hardop wil zeggen is dat men eigenlijk het hele inkomen spaart en dan meerdere keren per maand geld terug stort als het nodig is.
Wat ik nu doe: salaris komt binnen, circa 50% gaat direct weg, een deel naar Wise (met rente dmv geldmarktfonds) voor betalingen in vreemde valuta, een deel naar spaarrekeningen (voor zover ik dat in mijn budget nodig acht) en de rest naar beleggingen. De resterende 50% blijft op de betaalrekening staan. Een groot deel van de maandlasten wordt in de laatste en eerste week van de maand afgeschreven. Indien door pinbetalingen het saldo op de betaalrekening te laag zou worden voor de resterende afschrijvingen, dan gebruik ik voor de resterende pinbetalingen Wise. Slechts incidenteel hoef ik geld terug te boeken van de spaarrekening.
@PistachenootjePistachenootje schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:14:
Wat bedoel je hier mee
iets verkopen? en wat als ze in het rood staan? bijv. ik heb wat aandelen van een bouwbedrijf, ik wil er graag vanaf, alleen staat het 42% in het rood, dat kost me dus honderden euro,s
Tja tenzij ze gaan stijgen heb en hou je verlies terwijl er spaarrekeningen zijn die bijna 4% geven.JAN-B schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:38:
[...]
@Pistachenootje
Wat bedoel je hier mee(uit de beleggingen halen)
iets verkopen? en wat als ze in het rood staan? bijv. ik heb wat aandelen van een bouwbedrijf, ik wil er graag vanaf, alleen staat het 42% in het rood, dat kost me dus honderden euro,s
Denk dat bouwbedrijven een zware tijd tegemoet gaan komende jaren.
Dat is het zelfde als je spaargeld bij de Rabo laten staan, want zo meteen gaat de rente naar de 4% daar. Ja maar die 3, nog wat % kan je nu ook ergens anders ook al hebben.
Bunq update 23 event op 18 juli:JJ1984 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:01:
Het zou fijn zijn als bunq de spaarrente ook wat zou verhogen. Nu ik ook een Raisin-rekening heb, wordt het steeds aantrekkelijker om over te stappen.
“Er komt iets geweldigs aan en we kunnen niet wachten om dit met je te delen”
Renteverhoging zou mooi zijn.. 😅
In de voorwaarden staat dat de 50 euro ingelegd moet worden in een beleggingsproduct. Als je het afboekt kan het teruggevorderd worden. 50 euro dus inleggen, de rest laten staan of afboeken en later de 50 euro investering van de hand doen, afboeken en konto sluiten.GroteVoet459 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:04:
[...]
Blijkbaar heeft Quirion in de afgelopen dagen de rente verhoogt naar 3,0%.
https://www.quirion.de/guthabenzinsen
Minus die 0,48% kosten boven de €10K blijft er dan effectief iets meer dan 2,52% over.
Maar er lijkt een actie tot 14 juli te zijn dat je € 50 premie krijgt als je een rekening opent met code „Zinsen23“ en er minimaal € 500 stort en die 3 maanden laat staan. Dat zou al 10% op die eerste storting zijn![]()
Dit artikel heeft het nog over 2,75% rente (maar die verhoging naar 3,0% is heel recent):
https://www.express.de/sh...e-50-euro-sparen-2-591914
DKB verhoogt per 1 augustus vrij opneembaar naar 3,50% voor nieuwe en bestaande klanten.
https://bank.dkb.de/privatkunden/sparen/tagesgeldkonto
Wie heeft al ervaring met deze Duitse bank? Ze accepteren Nederlandse klanten?
Alleen in combinatie met een betaalrekening (girokonto). Deze is gratis mits er maandelijks 700 euro of meer op wordt gestort.
Alleen in combinatie met een betaalrekening (girokonto). Deze is gratis mits er maandelijks 700 euro of meer op wordt gestort.
[ Voor 21% gewijzigd door Frankenstein op 30-06-2023 02:22 ]
Er is geen belemmering bij invoeren, behalve bij het telefoonnummer waar ze niet accepteren dat het eerste deel van een nummer uit 1 cijfer bestaat (6 bij mobiele telefoon, van +31 6 ...)Frankenstein schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 02:20:
DKB verhoogt per 1 augustus vrij opneembaar naar 3,50% voor nieuwe en bestaande klanten.
Maar:
Afgezien van het eerst moeten openen van een bankrekening en dat daar maandelijks 700 euro of meer op moet worden gestort zijn er nog meer kanttekeningen te maken.
Dit is weer zo'n bank die niet begrijpt hoe het moet met de GDPR. Eerst alle informatie vragen en pas daarna informeren over wat ze er mee gaan doen. Dat moet andersom.
Dit zijn documenten waarnaar verwezen wordt:
https://dok.dkb.de/pdf/i_einleger_0396b.pdf
https://dok.dkb.de/pdf/oas_cash_unterschriftsfrei.pdf
Ze willen een "Schufa" profiel maken met scoring(!). Dat is een kredietregistratie. Ze vragen waar je de laatste 3 jaar gewoond hebt, wat je werk is, wat je verdient. Je geeft aan het bankgeheim op te geven.
DHB SolidExtra voor komende kwartaal vastgesteld op 3,648% en dat gaat vandaag in.
Ik weet niet of je bij inleg vandaag dat percentage nu al krijgt of pas bij ingaan van volgende kwartaal. Ik denk het niet.
Ik weet wel dat als je het later dan vandaag inlegt de Euriborrente pas in het 4e kwartaal ingaat en tot die tijd 1,75% tot 2,10% krijgt.
Ik weet niet of je bij inleg vandaag dat percentage nu al krijgt of pas bij ingaan van volgende kwartaal. Ik denk het niet.
Ik weet wel dat als je het later dan vandaag inlegt de Euriborrente pas in het 4e kwartaal ingaat en tot die tijd 1,75% tot 2,10% krijgt.
[ Voor 3% gewijzigd door TanteBeth op 30-06-2023 10:06 ]
Ik weet even niet wat je nu wel denktTanteBeth schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:03:
... Ik weet niet of je bij inleg vandaag dat percentage nu al krijgt of pas bij ingaan van volgende kwartaal. Ik denk het niet. ...
Bij DHB begint het nieuwe kwartaal op de laatste werkdag van het voorgaande kwartaal. Tja, dat staat in de voorwaarden daar.... En dat nieuwe kwartaal is dus al bezig.W1ck1e schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:08:
[...]
Ik weet even niet wat je nu wel denktmaar het volgende kwartaal begint morgen. Het scheelt sowieso maar 1 dag.
[ Voor 5% gewijzigd door TanteBeth op 30-06-2023 10:12 ]
@TanteBeth Dat wist ik dan weer niet. Wel raar.
Ik heb even gekeken voor mijn mogelijkheden voor een 6 maands deposito tegen een aantrekkelijke rente.
Estland ligt mij toch net wat te dicht bij Rusland, en Italië heeft een te lage kredietrating.
Uiteindelijk staat Orange nu boven aan het lijstje, Franse bank met deposito's in Spanje (maar valt onder Frans depositogarantiestelsel).
Even in de productbeschrijving gekeken, daar staat:
"De producten van de Bank worden beschermd door het nationale
depositogarantiestelsel van Frankrijk, beheerd door het ‘Fonds de Garantie des
Dépôts et de Résolution’ (FGDR)"
en
"Indien de beschikbare middelen
in het depositogarantiefonds niet volstaan om het totaal aan gedekte
banktegoeden bij de Bank te dekken, is het betrokken land niet verplicht in te
springen voor de resterende aan rekeninghouders verschuldigde bedragen."
Eigenlijk is de kredietrating van het Land die Raisin laat zien dus veel minder belangrijk dan de kredietrating van het fonds dat daadwerkelijk verantwoordelijk is voor afwikkeling van de depositogarantie, mocht de bank in de problemen komen.
Dat maakt me toch iets nerveuzer, ik dacht altijd dat een land wél verplicht was om bij te springen namelijk. En wat de kredietwaardigheid is van dit fonds is voor mij een volledige blackbox.
Zijn er anderen die hier al wel eens over hebben nagedacht, hoe kijken jullie daar tegen aan?
Estland ligt mij toch net wat te dicht bij Rusland, en Italië heeft een te lage kredietrating.
Uiteindelijk staat Orange nu boven aan het lijstje, Franse bank met deposito's in Spanje (maar valt onder Frans depositogarantiestelsel).
en
Eigenlijk is de kredietrating van het Land die Raisin laat zien dus veel minder belangrijk dan de kredietrating van het fonds dat daadwerkelijk verantwoordelijk is voor afwikkeling van de depositogarantie, mocht de bank in de problemen komen.
Dat maakt me toch iets nerveuzer, ik dacht altijd dat een land wél verplicht was om bij te springen namelijk. En wat de kredietwaardigheid is van dit fonds is voor mij een volledige blackbox.
Zijn er anderen die hier al wel eens over hebben nagedacht, hoe kijken jullie daar tegen aan?
Italië mag dan wel een hoge staatsschuld hebben, ze hebben tevens één van de grootste goudvoorraden in de wereld, ik zou me daarover niet zoveel zorgen maken.Rixos schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:13:
Ik heb even gekeken voor mijn mogelijkheden voor een 6 maands deposito tegen een aantrekkelijke rente.
Ik heb op dit forum een keer percentages langs zien komen van hoeveel er in zo'n fonds moet zitten en die waren niet hoog.Rixos schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:13:
en
Mijn redenering is daarom een beetje als volgt: de banken die via raisin werken zijn over het algemeen kleine banken. In een land als Frankrijk zijn ook veel grotere banken, die ook een (grotere) bijdrage aan het fonds doen, waardoor het fonds relatief makkelijk een faillissement van een kleine 'raisin bank' op zou moeten kunnen vangen.
Of dat ook zo is in de Baltische landen vraag ik me af. Ik heb daar toch een beetje een ijsland gevoel bij, waarbij het in theorie nu beter geregeld is dan tijdens het icesave debacle, maar in de praktijk wellicht het fonds veel te weinig geld heeft om alles te compenseren.
Stel dat 1% van de bezittingen van alle banken in een land als reserve in zo'n fonds zit.
Bv als LeasePlan bank failliet zou gaan, dan verwacht ik geen probleem omdat er in het fonds ook geld zit vanuit ing, abn, etc. En LeasePlan relatief klein is (minder dan die 1%). Maar hoe zit dat bij de banken in de Baltische staten?
[ Voor 4% gewijzigd door helloitsme op 30-06-2023 10:32 ]
Ik neem aan dat vermogensbestandsdelen en dus ook goudvoorraden door ratings agencies gewoon mee worden genomen in hun beoordeling. Dus dat zit als het goed is al verwerkt in de kredietwaardigheidsscore. Je eigen kredietwaardigheidsscore hangt ook af van zowel wat je aan de creditzijde als de debetzijde van je balans hebt staan.dwdd schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:23:
[...]
Italië mag dan wel een hoge staatsschuld hebben, ze hebben tevens één van de grootste goudvoorraden in de wereld, ik zou me daarover niet zoveel zorgen maken.
De stichting die het garantiestelsel beheerd is wel verplicht om vooraf contracten op te stellen hoe ze aan geld komen als de pot leeg is. Dat kan zijn door de deelnemende banken vroegtijdig hun "contributie" te laten betalen, of leningen bij de deelnemende banken, of een lening bij de overheid, of leningen bij andere garantiestelels, of leningen waar dan ook.Rixos schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:13:
en
Het kan dus ook zijn dat het Franse stelsel wel een regeling getroffen heeft met de Franse overheid.
Overigens kun je er ook vanuit gaan dat geen enkel stelsel (ruim) boven de 1% dekking uit komt. Dus van alle tegoeden (meen ik, dus ook de tegoeden boven 109k die dus niet vergoed worden) kan het garantiestelsel maar ~1% uitkeren. Dus dat is mogelijk/hopelijk genoeg voor de kleinere banken, maar zeker niet als een grootbank omvalt.
https://www.eba.europa.eu...it-guarantee-schemes-datahelloitsme schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:28:
[...]
Ik heb op dit forum een keer percentages langs zien komen van hoeveel er in zo'n fonds moet zitten en die waren niet hoog.
Volgen mij moet het land wel degelijk garant staan. Of ze dat ook kunnen is een tweede.Rixos schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:13:
"Indien de beschikbare middelen in het depositogarantiefonds niet volstaan om het totaal aan gedekte
Dat maakt me toch iets nerveuzer, ik dacht altijd dat een land wél verplicht was om bij te springen namelijk.
https://www.eba.europa.eu...it-guarantee-schemes-dataThe level of deposit protection in the EU is harmonised at €100,000 (or equivalent amount in the local currency), and this amount is guaranteed irrespective of the current level of available financial means of any Deposit Guarantee Scheme (DGS). All Member States extend this guarantee to their depositors. The amount of available financial means of a DGS has no impact on the level of this guarantee, and in any case, alternative means of financing the guarantee are available.
Er zijn wel wat cijfers bekend over dekkingsgraad van DGS in diverse landen. Hoeveel je hieraan hebt is de vraag. In de echt zwarte scenario's zoals bankrun/omvallende banken is de kans groot dat het DGS sowieso te klein is.En wat de kredietwaardigheid is van dit fonds is voor mij een volledige blackbox.
Misschien is het de overweging waard om een apart topic te maken wat puur gaat over het DGS. Dezelfde vragen blijven maar terugkomen en door de overige discussies is zoeken bijna onmogelijk.
Nou ja, in de productomschrijving van Raisin staat dus dat het land dat niet verplicht is, dat zullen ze niet zomaar neerzetten.Pistachenootje schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:39:
[...]
Volgen mij moet het land wel degelijk garant staan. Of ze dat ook kunnen is een tweede.
[...]
https://www.eba.europa.eu...it-guarantee-schemes-data
[...]
Er zijn wel wat cijfers bekend over dekkingsgraad van DGS in diverse landen. Hoeveel je hieraan hebt is de vraag. In de echt zwarte scenario's zoals bankrun/omvallende banken is de kans groot dat het DGS sowieso te klein is.
Het maakt toch allemaal een stuk minder waterdicht dan ik van te voren dacht.
Ik denk nog steeds niet dat het risico groot is, zeker als je een land kiest met een redelijke kredietrating dan zal het systeemrisico meevallen.
Maar ik zou toch wel extra nadenken bij het pakken van deposito´s in landen als Italië met een BBB rating wat volgens de rating agencies Lower medium grade inhoudt.
Tel daarbij op dat Italië een van de meest instabiele politieke situaties in de EU heeft (ze wisselen constant van regering), en dat ze momenteel een regering hebben die nationalistisch en vrij anti-EU is. En je kan wel een beetje nadenken wat er zou gebeuren als de pleuris echt los breekt en er geld zou moeten worden uitgekeerd aan niet Italiaanse spaarders, dan is het Italianen eerst. Zeker als er geen formele verplichting op de Italiaanse regering rust om dit te compenseren.
Nogmaals, ik acht de kans niet hoog, maar als je de dekkingsgraden van de fondsen ziet, bijvoorbeeld in Italië (0,44% van de tegoeden) dan kan je voorstellen dat als een paar banken elkaar meetrekken dat je snel een probleem hebt als spaarder. Wel iets om over na te denken.
Ik zou persoonlijk liever een wat lager percentage pakken en dan parkeren in een land met een betrouwbare kredietwaardigheid. Zoveel scheelt de rente die je krijgt niet tussen een land als Italië of Frankrijk.
Interessant om te zien dat het NL fonds, maar ook het BE fonds een grotere reserve hebben dan Italië, wat toch een groter land is..
In het fonds van letland zit maar 180 miljoen, dus dat is snel op lijkt me.
[ Voor 9% gewijzigd door helloitsme op 30-06-2023 11:24 ]
Raisin zegt wel meer dingen die volgens mij niet kloppen (erfbelasting). Ik zou in principe altijd uitgaan van de wet zegt. Verder eens met je ideeën m.b.t. Italië.Rixos schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:00:
[...]
Nou ja, in de productomschrijving van Raisin staat dus dat het land dat niet verplicht is, dat zullen ze niet zomaar neerzetten.
Ik had dezelfde gedachte. Het zijn ook steeds dezelfde discussies die terugkomen.Eddie_V2 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:54:
Misschien is het de overweging waard om een apart topic te maken wat puur gaat over het DGS. Dezelfde vragen blijven maar terugkomen en door de overige discussies is zoeken bijna onmogelijk.
Als ik het goed begrijp heeft Estland wel een dekkingsgraad van zeer ruim in de 1% (zijnde 1,44%). Daar kan Nederland alleen maar van dromen, met 0,62%. Oftewel: Estland heeft dan wel maar een potje van 180m, maar de tegoeden die bij de Estse banken worden aangehouden (en gedekt zijn) zijn dus ook een stuk lager.helloitsme schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:21:
[...]
Interessant om te zien dat het NL fonds, maar ook het BE fonds een grotere reserve hebben dan Italië, wat toch een groter land is..
In het fonds van letland zit maar 180 miljoen, dus dat is snel op lijkt me.
Ik zal een nieuw topic starten met DGS uitleg. Verschillende topics over sparen, banken en beleggen hebben vragen over DGS.Pistachenootje schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:34:
[...]
Ik had dezelfde gedachte. Het zijn ook steeds dezelfde discussies die terugkomen.
groeten,
wpm
En welke topics m.b.t. beleggen hebben vragen over het DGS? Het DGS dekt immers alleen spaartegoeden, en beleggingen vallen daar dus zeer zeker niet onder.wpm schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:38:
[...]
Ik zal een nieuw topic starten met DGS uitleg. Verschillende topics over sparen, banken en beleggen hebben vragen over DGS.
groeten,
wpm
offtopic:
Daarvoor in de plaats is er wel het beleggerscompensatiestelsel. Maar dat dekt alleen in het geval dat de broker de aandelen "kwijt" is en natuurlijk geen verliezen op de beleggingen.
Daarvoor in de plaats is er wel het beleggerscompensatiestelsel. Maar dat dekt alleen in het geval dat de broker de aandelen "kwijt" is en natuurlijk geen verliezen op de beleggingen.
geld op de beleggersrekening, valt onder de DSG...RobertMe schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:42:
[...]
En welke topics m.b.t. beleggen hebben vragen over het DGS? Het DGS dekt immers alleen spaartegoeden, en beleggingen vallen daar dus zeer zeker niet onder.
offtopic:
Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work
Link?wpm schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:38:
[...]
Ik zal een nieuw topic starten met DGS uitleg. Verschillende topics over sparen, banken en beleggen hebben vragen over DGS.
groeten,
wpm
Exact!RobertMe schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:42:
[...]
En welke topics m.b.t. beleggen hebben vragen over het DGS? Het DGS dekt immers alleen spaartegoeden, en beleggingen vallen daar dus zeer zeker niet onder.
offtopic:
Er is dus veel verwarring.
Dat ligt volkomen aan de opzet. Bij DeGiro (toen ik daar nog zat) werd gestort geld meteen in een geldmarktfonds gestopt. Impliciet deed je dus een ideal betalingen om aandelen in dat fonds te kopen.MAdD schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:43:
[...]
geld op de beleggersrekening, valt onder de DSG...
Later, met de overname van Flatex, hebben ze wel de bankrekening van Flatex over genomen (waarbij Flatex dus ook daadwerkelijk een bank licentie heeft, iets dat DeGiro nooit heeft gehad).
Precies die vraag dus. Bedankt dat je zelf het antwoord al geeftRobertMe schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:42:
[...]
offtopic:
Maar dan kan ik nog wel meer onderwerpen verzinnen die zeer ver weg er misschien op lijken. Want ik volg de topics m.b.t. beleggen ook, en het is toch echt maar zeer incidenteel dat het daar over het DGS gaat (en dan bedoel ik minder dan 1x per maand, misschien zelfs maar 1x per half jaar). Terwijl het in dit topic het er dagelijks over gaat (omdat het DGS ook daadwerkelijk betrekking heeft op sparen).Eddie_V2 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:49:
[...]
Precies die vraag dus. Bedankt dat je zelf het antwoord al geeft
Maar dan zal er vast ook een passage voorbij komen over de Dela Spaarverzekering? Want 1 iemand in dat topic stelt daar ook steeds vragen over waarop het antwoord steevast is dat het niet eens onder het DGS valt.
Verwijderd
Dan ook eentje over erfbelasting. En dan blijft dit topic vervolgens leeg denk ik.Eddie_V2 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:54:
Goed plan.
Nee dat verwacht ik niet. Meerderheid van de posts gaat er niet over.En dan blijft dit topic vervolgens leeg denk ik.
Misschien kan de FAQ in de TS uitgebreid worden over de onderwerpen waar vaak vragen over zijn, zoals erfbelasting, DGS, etc. Vervolgens kan dan in de topic warning een waarschuwing en link naar de FAQ geplaatst worden waarin tevens verwezen wordt naar de meest voorkomende onderwerpen zoals DGS en erfbelasting.
Ik heb even een kleine start gemaakt. Ik zal vanavond verder gaan. Ik heb voor vandaag een deadline over resolutie.
DGS Topic
Dit topic is gesloten.
Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling