Zat helaas net in de auto naar huis toen TSM de tweede match moest spelen, maar achteraf gezien heb ik niet veel gemist. Hoe verbaasd (in positieve zin) ik over hun spel was in de eerste match, zo herkenbaar was hun tweede weer. Dyrus had helaas een hele zware game, continue geganked worden op een late-game champion is niet bevorderlijk. Amazing was weer matig/oke, Wildturtle zwak en Lustboy en Bjergsen deden het nog wel aardig.
Het probleem met TSM deze split is 2 ledig. Ten eerste vind ik Wildturtle echt niet goed. Bijna nooit zie je hem hard de laning phase winnen, zijn CS is niets bijzonders, zelden zie je hem aanvallend goed en scherp zijn, hooguit wanneer het hele team dik wint maar zelfs dan is hij niet uitzonderlijk.
Een tweede probleem is mijn inziens de jungler/midlaner combo. Bjergsen kan een uitzonderlijk goede midlaner zijn (wat we ook van hem gezien hebben in EU en in de spring split in NA), maar de jungler stijl van Amazing past niet bij zijn speelstijl. TheOddOne was veel meer iemand die Bjergsen hielp met het opzetten van ganks en/of bood hem meer zekerheid/vrijheid om voor een 1 op 1 fight te gaan met de andere midlaner. Hierbij komt ook nog dat Bjergsen nu, door het wisselen van de jungler en support, in de rol van shotcaller gepushed is. Iets zegt mij dat dit hem niet ligt, of dat het hem in ieder geval niet ligt in combinatie met het zijn van midlaner.
Ik denk dan ook dat TSM er goed aan zou doen om Wildturtle (maakt niet uit wat daarvoor terug komt) de deur uit te gooien en eventueel te kijken voor een andere jungler, wiens speelstijl meer aansluit bij Bjergsen. In dat geval krijg je weer wat ze eerst meer hadden: Dyrus redt zich wel top, een hopelijk goede botlane die qua farm, skill etc. zich prima redden met zijn tweeën, wat de jungler meer vrij laat om ofwel Bjergsen te helpen, of agressiever zijn eigen taak te doen (counter jungling etc) en bijvoorbeeld meer shotcalling op zich te nemen. Iemand als Brokenshard zou denk ik heel goed in deze rol passen.
Verder wat betreft de ADC's van NA, daar kan ik kort over zijn: geen enkele vind ik echt goed. Sneaky is veelal erg terughoudend en leunt behoorlijk op de ganks van Meteos, Wildturtle is matig at best, Doublelift heeft zijn momenten, maar mist consistentie, Altec en Vasili vind ik nog de beteren die er rondlopen. De overigen zitten in te zwakke teams om echt een goed beeld van ze te krijgen.
In EU heb je in ieder geval nog Rekkles die veruit de beste is (bleek ook wel uit de stats aan het einde van de summer split), gevolgd door Tabzz en daarna door Candypanda en Genja. Anderen als Creaton en MrRallez werden eerst flink de hemel in geprezen, maar daar heb ik in de summer split weinig goeds van gezien. Hetzelfde geldt voor de Woolite en Celaver.
Het verschilt per regio waar de "echte sterren" dan wel opvallende spelers zitten (welke rol ze spelen). In EU lijkt/leek het met name bij de midlaners te liggen (xPeke, Froggen, destijds Bjergsen, Kerp, Alex Ich), bij NA zijn het de junglers en supports die op mij het meeste indruk maken (Krepo, Crumbz, Lustboy, Aphromoo, Sheep (helaas in challenger)). In de Aziatische regionen zijn het veel meer de ADC's die de grote rollen spelen.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT