Zal ik me toch weer eens aan een post hier wagen, Udyr inbegrepen
Een vriend van me (Nasus main) en ik hadden een idee voor een teamcomp + strategie, tot op zekere hoogte zelfs inclusief builds, waar we weinig niet te ondervangen nadelen aan konden bedenken. Alleen kwamen we over de support niet helemaal uit en vonden we het verdacht dat de teamcomp zo nadeelloos lijkt te zijn, dus ik ga het hier gewoon eens uitgebreid beschrijven en kijken wat jullie er over te zeggen hebben.
Nasus top
Udyr jungle
Ziggs mid
Tristana adc
Thresh/Alistar
? support
Hoe we hier op uitkwamen? Het belang van lanepressure, en van lategame scaling.
Beginnen we met Nasus en Udyr. Samen ook wel bekend als Canedyr.
En dat is ook precies wat een van de speelmogelijkheden/doelen gaat zijn: Nasus en Udyr lategame in recordtempo de basis laten slopen.
Ghost/flash en Teleport op Nasus, redelijk standaard toplanesummoners. Smite teleport op Udyr, zodat ze beide, eventueel tegelijk, zowel teamfights/objectives kunnen aansterken als naar een ward in/naast de enemy base teleporten om te backdooren.
Zeker indien ze beiden tegelijk de enemy base inkunnen, is het LATE-lategame gesneden koek om de inhibs en/of turrets neer te halen terwijl je ze doodleuk tankt. En beide hoeven maar relatief weinig (Nasus niks) offensive te investeren om turrets snel genoeg neer te halen.
Uitgaand van stacked up doge en Tigerdyr zijn ze ook beide 1v1 sterk genoeg (of 2v2...) om meer dan 1 recall te forceren, en snel genoeg in het neerhalen van gebouwen dat dat vaak ondanks een death zelfs nog lukt.
Ook als deze tactiek niet toegepast wordt zijn ze voor teamfights nog een heel degelijke frontline, met een stun en een behoorlijk sterke slow, naast voldoende damage om de enemy backline serieus te verminken als ze in de buurt komen.
Ziggs mid speelt in op zowel de lanepressure als het rekken naar lategame. Zeker gezien een mogelijke flash teleport en lich bane setup past hij ook goed in de teamcomp vonden we; in dat geval kan ook Ziggs belachelijke solopushes maken. Teleport is niet per se een logische keus voor Ziggs, maar om turret- en map pressure te genereren de summoner bij uitstek. Daarnaast kan Ziggs bijvoorbeeld midlane clearen, naar top of bot toe lopen en een minionwave ulten, en teleporten naar de resterende lane in minder tijd dan nodig is voor een nieuwe wave om te arriveren. Vaak zal je dit niet doen, maar zover ik weet is Ziggs een van de weinige champs die dat midgame voor elkaar krijgt. Fate kan in principe hetzelfde doen maar dan anders though, maar.. Countersiege. Ziggs is de koning van de countersiege, waves zijn al gecleard voor ze in turretrange komen. En dat helpt, zeker samen met een Tristana, best goed om naar lategame te rekken.
Tristana is ook lategame een gigantisch beest, en samen met Ziggs waarschijnlijk genoeg damage om de meeste backlinedivers gewoon dood te maken voor ze voorbij Udyr en Nasus zijn

Voeg daar de (late-)midgame waveclear aan toe, de ult die in een teamfight goud waard is, en de resettende jump en je hebt gewoon een heel degelijke ADC voor deze teamcomp, met als mogelijke drawback de zwakke midgame met een niet tot weinig gankende jungler.
Support was echter twijfelachtig. Thresh is een support met veel CC, redelijk tanky, ook lategame zeker relevant en veel peel. Alistar is een support met veel CC, heel tanky, ook lategame relevant en veel peel.
Het verschil is dat Thresh ranged is. Udyr is dat in zijn geheel niet, en zowel hij als Nasus hebben relatief weinig CC. Nasus' echte damage is ook melee. Ik denk dat Thresh in teamfights beter zal werken; zijn engage heeft meer range dan die van Alistar, en hij kan makkelijker enkele doelwitten er uit pikken. Maar in tegenstelling tot Alistar kan ie dood.
Anyway, de strategie komt kortweg neer op het volgende: Red het tot lategame met Ziggs en Trist, push meerdere lanes, win teamfights omdat alle champs in het team goed scalen of laat Nasus en Udyr backdooren.
Verlies je early/midgame? Turtle met Ziggs en Tristana tot je ze outscalet
Waarschijnlijk zien we het veel te positief in, maar dit team zou met ons (incl wat vrienden) gecombineerde silver/gold-MMR toch best moeten werken?