Ik heb ook een Chromecast gekocht om mijn fijne maar smartloze woonkamer TV iets slimmer te maken. Ik ben er eentje die vooral van Apple houdt en heeft, maar vind een Apple TV te duur en te 'groot'. En overall ben ik wel tevreden. Al was er wel een 'out of the box' probleem, maar daar zometeen meer over.
Bij Wehkamp aangeschaft, verpakking is wel geheel in het Duits, echter bij de initiële installatie merkt hij bij de eerste connectie gelijk op dat we in Nederland zijn. Wat ik ook niet wist is dat de Chromecast dongle ook altijd aan een voeding moet. HDMI is dus niet zoals USB, weer wat geleerd. Op zich geen groot probleem, maar hierdoor is de HDMI poort aan de zijkant geen optie, ik werk mijn snoeren graag weg.
Goed, gelijk aan de slag gegaan met apps op mijn iOS devices. Als eerst Netflix. Werkt super, zolang de dongle de verbinding niet verliest. En dat gebeurde steeds keer op keer na een aantal minuten. Vanalles geprobeerd met uitgangen, het probleem in mijn router gezocht, andere kanalen geprobeerd, niets hielp. Dus nog maar eens een keer googlen naar gelijkwaardige problemen en het eerste wat ik vond was het gebruik van de HDMI verlenger, deze werkt tevens als antenne. Het ging 10 minuten goed en weer hetzelfde gezeur.
Ik ging er alweer vanuit dat ik weer eens de pechvogel zou zijn met een ondeugdelijk product. Nog 1 keer gegoogled en vond dat iemand de meegeleverde USB kabel vervangen had door een andere kabel. Ik ben gelijk gaan grabbelen in mijn kabelbak en ja hoor, ik had nog een redelijk lange micro USB kabel. En wat blijkt, het ligt aan de meegeleverde USB kabel, die ervoor zorgt dat de spanning voor een zeer korte periode steeds wegvalt. Ongelooflijk dat ze kosten besparen op een simpel USB kabel, want hij is nu vervangen door een ander goedkoop kabeltje en sindsdien uren zonder problemen kunnen casten, belachelijk.
Apps zoals Youtube werken perfect, en het beeld is ook in prima kwaliteit. Het geluid kan wel wat beter, maar soit. Plex ook aangeschaft, maar dat vereist nog wat installatie, wel een film kunnen streamen en dat ging prima. Ik had echter ook verwacht dat ik media die op mijn iPad heb staan ook via Plex zou kunnen Chromecasten, maar dat is niet het geval.
Daarvoor in de plaats Photo Cast gedownload, maar daarvan ben ik niet onder de indruk. Connectie verbreekt nogal eens in de app, app crashed gemakkelijk en het werkt bijzonder traag. Video is helemaal een drama, omdat het eerst de video gecomprimeerd wordt. En zelfs in de hoogste setting valt de kwaliteit tegen. Ook zijn video's verkregen via whatsapp niet te bekijken via de app, enkel geluid en geen beeld. Oftewel, voor media op mijn iPhone/iPad zoek ik nog steeds een fatsoenlijke app om foto's en video's te casten.
Al met al ben ik wel tevreden. Ik hoop dat er wat meer ondersteuning komt via iOS, vooral op het gebied van Foto's.