Of in plaats van een emulator, een hardware implementatie middels een FPGA
De afgelopen paar weken heb ik wel enkele leuke dingen mogen ontvangen; maar helaas weinig tijd gehad om er mee te spelen en/of foto's van te maken. Dus die houden jullie nog even te goed.
Maar bij deze mijn Retro homecomputer/consoles aanschaf van de afgelopen weken:
- Amiga 500 Rev6 incl. Kickstart switcher voor € 25,-
De Kickstart switcher is enorm handig, diverse games werken niet met Kickstart 3.1 en met deze switch kan ik hem terugzetten naar de compatible versie 1.3.
Verder is deze ter vervanging van mijn Rev3. Voor floppydrive games perfect, maar de side expansion port heeft problemen en daardoor kon ik mijn hardware accelerator niet gebruiken.
- SCSI2SD board voor $75 incl. shipping
Mijn GVP A530 accelerator maakt gebruik van SCSI. Het probleem is, de 120MB SCSI harddisk is niet meer de nieuwste en ook nog eens luidruchtig. Een grotere schijf kopen is ook nog eens prijzig en als je WHDLoad wil gebruiken is 120MB wat karig. Met deze board kan ik nu gebruik maken van SDHC kaartjes.
Voordeel is dus geen lawaai, snellere toegang tot gegevens en enorm veel ruimte voor (relatief) weinig geld.
- Amiga CD32 incl. 10 games
Nog niet echt naar gekeken. Ik kon niet zo snel mijn tulp kabels vinden om hem aan te sluiten op mijn TV; dus heb ik maar een RGB Scart kabel voor de CD32 besteld. Hopelijk kan ik hem dit weekend beter inspecteren.
-
MiST FPGA voor $200 incl. shipping
De laatste jaren is deze vorm van hardware "emulatie" enorm in populariteit gestegen en zijn er diverse FPGA projecten geweest om oude retro computers weer tot leven te wekken; zo is de ZX Spectrum Kickstarter van Sir Clive Marles Sinclair ook een FPGA en wellicht dat mensen de Atari Flashback "console" kunnen herinneren.
Het voordeel van een FPGA is dat je niet afhankelijk bent van oude hardware en technieken, maar ondertussen wel een trouwe hardwarematige implementatie hebt van de originele hardware en ondertussen gewoon gebruik kan maken van zaken als USB muizen/toetsenborden, USB joysticks/gamepads en SD-opslag.
De MiST heeft dus ondersteuning voor een "paar" oude system zoals je op
https://code.google.com/p/mist-board/wiki/CoreStatus kan zien. Ik heb er een uurtje mee kunnen spelen en het is toch wel behoorlijk indrukwekkend allemaal.