[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 101 Laatste
Acties:
  • 653.831 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 07:40
wouter1981 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 14:01:
[...]

Jazeker. Een euro stekker met randaarde. [afbeelding]
Niet altijd, licht eraan waar je ze besteld. Zie onderstaande.
Als je ze bijvoorbeeld in de UK besteld of een leverancier heeft ze uit de UK dan heb je echt een andere kabel.
Maar goed een kabeltje los kopen kan dan ook wel weer.
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2016 @ 13:53:
[...]

Heeft die PoE Adapter gewoon Europese stekkers?
Als je je Access Point in Nederland koopt bij een normale partij wel.
Je hebt ook partijen die "Goedkoper" zijn en het dus in het buitenland inkopen.
Dan kan het dus zijn dat er een andere stekker bij zit.
Maar dit zou dan in de webshop aangegeven moeten staan.

[ Voor 37% gewijzigd door Kavaa op 27-06-2016 14:30 ]

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:53

wouter1981

w00t

Goed punt, Kay. Ik ben inderdaad wel uitgegaan van een voor de Nederlandse markt bedoeld product. Ik heb mijn APs bij de goedkoopste webshop besteld en er destijds niet op gelet of er iets over de stekker stond aangegeven. Maar bij mijn Lite en LR zaten de stekkers zoals hierboven aangegeven.

Trust me, I'm an engineer | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:33

zeroday

There is no alternative!

Nadat ik op vakantie in Egypte een geweldige (eigenlijk onvoorstelbaar) goede internet verbinding had in het hotel en waarbij ik zonder problemen een VPN kon opzetten met mijn thuisnetwerk en hierbij gewoon de horizon app kon gebruiken en ook nog wat tv series kon downloaden voor in het vliegtuig, wilde vrouwlief haar mail checken wat blijkbaar alleen via NL kon .. die moest dus even mijn VPN gebruiken. Niet erg, maar er kan maar 1 vpn verbinding metdezelfde naam gebruikt worden .. (althans dat wil ik)

dus ..

Ik wil een 2e user toegang tot mijn vpn geven
hoe doe ik dat?

set vpn pptp remote-access authentication local-users username *hierusername* password *hierpassword*
wordt dan mijn eerste username die ik al gedefinieerd heb niet overschreven?

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:03:
Ons huis ziet er ongeveer zo uit (sorry voor de slechte tekening):

[afbeelding]

Zoals je ziet is de WiFi boven nogal sloom. Wordt de WiFi boven sneller als we een Ubiquiti UniFi AP AC LR op de plek van de blauwe stip te plaatsen? En hoe krijgt de AP stroom? De Draytek router heeft namelijk geen PoE.
Die sloomheid hoeft niet per definitie opgelost te worden. Maar alles wordt er wel 'gruwelijk' stabiel door (in ieder geval in mijn geval wel), ik heb 2 LR's gekocht en eentje beneden in de woonkamer en 1 in de studeerkamer boven .. Mij ging het niet om de snelheid, mij ging het om stabiliteit van de verbinding en de download .. Alles valt en staat ook met de clients. Veel WLAN clients zijn geen 3T3R dus dan haal je toch niet de max WiFi snelheid op welk protocol dan ook, dus heb je bijv. een 150Mbps dingetje dan heb je 1T1R .. en daarmee doet die LR het zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 00:06

ZaZ

Tweakers abonnee

Voor thuis een paar AP AC LR's besteld plus een ER Lite en een managed 24poorts switch.
Vanaf nu doe ik mee in het topic :+

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThug
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-09 17:20

CyberThug

Formatting C: 1%

Ik meen ergens gelezen te hebben dat wanneer je meer dan 3 AP's hebt, je een controller nodig hebt. Is dit zo? Ik wil ons kantoor namelijk van 5 AP's voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
zeroday schreef op maandag 27 juni 2016 @ 14:39:
Nadat ik op vakantie in Egypte een geweldige (eigenlijk onvoorstelbaar) goede internet verbinding had in het hotel en waarbij ik zonder problemen een VPN kon opzetten met mijn thuisnetwerk en hierbij gewoon de horizon app kon gebruiken en ook nog wat tv series kon downloaden voor in het vliegtuig, wilde vrouwlief haar mail checken wat blijkbaar alleen via NL kon .. die moest dus even mijn VPN gebruiken. Niet erg, maar er kan maar 1 vpn verbinding metdezelfde naam gebruikt worden .. (althans dat wil ik)

dus ..

Ik wil een 2e user toegang tot mijn vpn geven
hoe doe ik dat?

set vpn pptp remote-access authentication local-users username *hierusername* password *hierpassword*
wordt dan mijn eerste username die ik al gedefinieerd heb niet overschreven?
Yes, je kunt het ook evt. via de Config Tree doen op een Edgerouter.
Maar bovenstaande zou moeten werken en dan dus niet de oude verwijderen;)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djkavaa schreef op maandag 27 juni 2016 @ 15:24:
[...]

Weet jij of deze switch pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+) 10 porten tegelijk kan gebruiken of dat port 9 en 10 geshared zijn met 7 en 8 en je dus max op 8 komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:09

rally

Deyterra Consultancy

Je kunt 10 poorten tegelijk gebruiken, maar poorten 9 en 10 heb je een SFP ethernet connector voor nodig.
En poorten 9 en 10 hebben uiteraard geen PoE.

Uit ervaring, want ik heb dezelfde switch met twee SFP connectors.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
rally schreef op maandag 27 juni 2016 @ 15:34:
Je kunt 10 poorten tegelijk gebruiken, maar poorten 9 en 10 heb je een SFP ethernet connector voor nodig.
En poorten 9 en 10 hebben uiteraard geen PoE.

Uit ervaring, want ik heb dezelfde switch met twee SFP connectors.
stormfly schreef op maandag 27 juni 2016 @ 15:27:
[...]

Weet jij of deze switch pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+) 10 porten tegelijk kan gebruiken of dat port 9 en 10 geshared zijn met 7 en 8 en je dus max op 8 komt?
Klopt inderdaad je kunt er een "10 Ports" Switch van naken met SFP naar RJ45 connectoren: https://www.amazon.com/gp...age_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Hier heb ik er wel eens van besteld werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djkavaa schreef op maandag 27 juni 2016 @ 15:36:
[...]

[...]

Hier heb ik er wel eens van besteld werkt prima.
Daar heb ik er nog wel 2 van liggen, super ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
stormfly schreef op maandag 27 juni 2016 @ 15:37:
[...]

Daar heb ik er nog wel 2 van liggen, super ;-)
Dan zou het moeten werken inderdaad;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Ik heb ze hier gekocht. Daar schijnen ze op compatibiliteit te testen. En eerlijk is eerlijk... Ze werken probleemloos

http://www.fs.com/products/20057.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-08 20:24
Heeft iemand ervaring met het opzetten van een VPN tunnel NAAR een andere VPN provider ?
Dus ipv:

laptop -> vpn/router/thuis -> thuisnetwerk

naar

laptop -> router/vpnCLIENT -> netwerkX

Dus meer een edgerouter laten fungeren als vpn client met default gateway naar dat netwerk..?

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
rally schreef op maandag 27 juni 2016 @ 16:27:
Ik heb ze hier gekocht. Daar schijnen ze op compatibiliteit te testen. En eerlijk is eerlijk... Ze werken probleemloos

http://www.fs.com/products/20057.html
Je betaalt daar alleen aardig wat verzendkosten. Dat had ik via Amazon dus niet;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 17:36
Nee hoor, Air Mail kost maar EUR 3.70. Bij mij snorren er overigens ook twee zonder problemen. Enige 'maar' is dat ze AFAIK enkel 1000FDX doen en geen 100 of 10.

[ Voor 26% gewijzigd door Thijs8472 op 27-06-2016 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexwel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-07 19:01
Kan iemand mij helpen? Ik heb een EdgeRouter Lite bij een iemand geplaatst, maar de port forwards werken niet. Ik heb het op dezelfde wijze in mijn eigen netwerk ook gedaan, waar het wel werkt. Het enige andere is dat bij deze die ik nu net geplaatst heb, een statische IP is ingesteld voor de WAN kant.

Nu heb ik al een paar dingen geprobeerd, maar ik krijg het niet werkend. Zowel de poort voor remote configuration, als een aantal poorten die ik voor netwerkapparaten heb ingesteld, werken niet.

Ze worden niet geblokkeerd door de ISP, gezien het bij de vorige router (een TP-Link) wel werkte.

Zie de config op: http://pastebin.com/XugxSPbV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alexwel schreef op maandag 27 juni 2016 @ 17:20:
Kan iemand mij helpen? Ik heb een EdgeRouter Lite bij een iemand geplaatst, maar de port forwards werken niet. Ik heb het op dezelfde wijze in mijn eigen netwerk ook gedaan, waar het wel werkt. Het enige andere is dat bij deze die ik nu net geplaatst heb, een statische IP is ingesteld voor de WAN kant.

Nu heb ik al een paar dingen geprobeerd, maar ik krijg het niet werkend. Zowel de poort voor remote configuration, als een aantal poorten die ik voor netwerkapparaten heb ingesteld, werken niet.

Ze worden niet geblokkeerd door de ISP, gezien het bij de vorige router (een TP-Link) wel werkte.

Zie de config op: http://pastebin.com/XugxSPbV
Zoals ik het zie, heb je ETH1 als WAN en ETH0 als LAN. Waarom heb je bij de port-forward tab de zaken omgedraaid? Daarnaast zie ik op je WAN_LOCAL ruleset port forwards staan... Que? Enkel zaken naar de router zelf zoals management, wat ik overigens niet adviseer, moeten op de WAN_LOCAL. Alles naar devices in het LAN moeten op de WAN_IN. Ik hoop dat dat een testje was omdat de port-forwards het niet deden.

En haal in hemelsnaam je VPN gegevens, public ip's etc weg van het internet. ;(

[ Voor 3% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 27-06-2016 18:54 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

djkavaa schreef op maandag 27 juni 2016 @ 15:24:
[...]

appeltje eitje.. thanks !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexwel
Jeroen_ae92 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 18:52:
[...]

Zoals ik het zie, heb je ETH1 als WAN en ETH0 als LAN. Waarom heb je bij de port-forward tab de zaken omgedraaid? Daarnaast zie ik op je WAN_LOCAL ruleset port forwards staan... Que? Enkel zaken naar de router zelf zoals management, wat ik overigens niet adviseer, moeten op de WAN_LOCAL. Alles naar devices in het LAN moeten op de WAN_IN. Ik hoop dat dat een testje was omdat de port-forwards het niet deden.

En haal in hemelsnaam je VPN gegevens, public ip's etc weg van het internet. ;(
Bedankt, ik had inderdaad per ongevluk eth0 en eth1 omgedraaid, en dit helaas niet gezien. Ik heb dit nu aangepast en het werkt nu.

Config is nu verwijderd, was idd niet zo slim om die er in mee te nemen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoi

Ik heb een usg die steeds de PPPoE instellingen verliest als ik via ssh de iptv instellingen er in wil zetten, gaat de wan config gaat vanzelf terug naar dhcp.

Hierdoor moet hem steeds resetten en via een ander netwerk aan het internet hangen zodat hij weer kan connecten met de controller en ik de PPPoE er weer in kan zetten.

Iemand een idee ik wat verkeerd doe? Dat de wan steeds vanzelf terug gaat naar dhcp tijdens ssh

[ Voor 48% gewijzigd door xbeam op 28-06-2016 14:26 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xbeam schreef op maandag 27 juni 2016 @ 20:18:
Hoi

Ik heb een usg die steeds de PPPoE instellingen verliest als ik via ssh de iptv instellingen er in wil zetten.
de wan config gaat vanzelf terug naar dhcp.

Hierdoor moet hem steeds resetten en via een ander netwerk aan het internet hangen zodat hij weer kan connecten met de controller en ik de PPPoE er weer in kan zetten.

Iemand een idee ik wat verkeerd doe? Dat de wan steeds vanzelf terug gaat naar dhcp tijdens ssh
Lees deze FAQ even door.

Het principe is dat je middels CLI de wijzigen maakt, je export deze naar een config.gateway.json bestand. Deze upload je in je controller en je bent klaar. Maarrrr... er zit één ader onder het gras. Je wilt niet de gehele config in je controller stoppen aangezien deze file niet gewijzigd wordt door de controller. Goed lezen dus ;)

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die handleiding heb ik gevolgd.

Het vreemde is dat ik alles via CLI in de usg had staan. Zonder json dit wekte prima ook na een reboot stond alles er nog in.

Toen ben een paar weken gelden aan de slag gegaan met json dit werkte ook prima alles werkte ook na een herstart en ook na veranderingen van settings. Toen in eens (door het uitzetten van de captive portal) ging de usg terug naar dhcp op de wan. Waar ik hem nu niet vanaf krijg. In de json staat alles goed deze laad hij ook in dan werkt het 1 minuut en dan staat hij weer op dhcp.

Json weg gehaald en alles via de CLI ingegeven tijdens Ingeven van de dhcp options voor iptv gaat de usg vanzelf herstarten en terug naar dhcp op wan terwijl de igmp proxy en alles laat staan.

Iets in de controller lijkt hem te forceren naar dhcp.

update: het blijk te gebeuren als ik de Nat regel toevoeg iprv toevoeg

[ Voor 5% gewijzigd door xbeam op 27-06-2016 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeroen_ae92 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 20:55:
[...]

Lees deze FAQ even door.

Het principe is dat je middels CLI de wijzigen maakt, je export deze naar een config.gateway.json bestand. Deze upload je in je controller en je bent klaar. Maarrrr... er zit één ader onder het gras. Je wilt niet de gehele config in je controller stoppen aangezien deze file niet gewijzigd wordt door de controller. Goed lezen dus ;)
Het gaat zelfs stuk als je de gehele config importeert, als je static names hebt aangemaakt in de "dns" config. Dan kom je in een bootloop ;-)

Je kunt dus niet blind de config naar je controller halen, het is bedoeld om specifieke zaken te " morgen " met je controller config.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-09 17:07

s3n

Met Telfort glas ben ik weer wat verder.

Via: http://www.nickd.nl/tweak/edgerouter/

Log via SSH in op de EdgeRouter: ssh ubnt@192.168.1.1.
Pas de template file aan die verantwoordelijk is voor virtuele interfaces: sudo vi /opt/vyatta/share/vyatta-cfg/templates/interfaces/ethernet/node.tag/vif/node.def. Zoek:
code:
1
2
3
if [ $(( $(cat /sys/class/net/$VAR(../@)/flags) & 1 )) -eq 1 ]
then ip link set "$VAR(../@).$VAR(@)" up
fi

en voeg daaronder toe:
code:
1
2
3
if [ "$VAR(@)" -eq 4 ]
then ip link set dev eth0.4 address [IPTV MAC VAN ExperiaBox]
fi

Dan de config vervangen: http://pastebin.com/sMbvywqh

Status:
- Internet werkt
- IPTV decoders starten op
- IPTV gids werkt
- Beeld blijft helaas zwart :(

IPTV verkeer komt wel binnen. Op het dashboard zie ik het aan de actuele doorvoer die duidelijk anders is bij SD en HD kanalen. IGMP proxy lijkt te werken:
code:
1
2
3
4
5
ubnt@ubnt:~$ show ip multicast interfaces
Intf             BytesIn        PktsIn      BytesOut       PktsOut            Local
switch0            0.00b             0        1.41GB       1121262      192.168.1.1
eth0.4            1.41GB       1121242         0.00b             0    10.80.x.x
eth0.34            0.00b             0         0.00b             0  145.132.x.x

Gelukkig hebben we Ziggo nog even voor het beeld. Maar ik geloof dat het bijna lukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
stormfly schreef op maandag 27 juni 2016 @ 21:55:
[...]

Het gaat zelfs stuk als je de gehele config importeert, als je static names hebt aangemaakt in de "dns" config. Dan kom je in een bootloop ;-)

Je kunt dus niet blind de config naar je controller halen, het is bedoeld om specifieke zaken te " morgen " met je controller config.
xbeam schreef op maandag 27 juni 2016 @ 21:18:
Die handleiding heb ik gevolgd.

Het vreemde is dat ik alles via CLI in de usg had staan. Zonder json dit wekte prima ook na een reboot stond alles er nog in.

Toen ben een paar weken gelden aan de slag gegaan met json dit werkte ook prima alles werkte ook na een herstart en ook na veranderingen van settings. Toen in eens (door het uitzetten van de captive portal) ging de usg terug naar dhcp op de wan. Waar ik hem nu niet vanaf krijg. In de json staat alles goed deze laad hij ook in dan werkt het 1 minuut en dan staat hij weer op dhcp.

Json weg gehaald en alles via de CLI ingegeven tijdens Ingeven van de dhcp options voor iptv gaat de usg vanzelf herstarten en terug naar dhcp op wan terwijl de igmp proxy en alles laat staan.

Iets in de controller lijkt hem te forceren naar dhcp.

update: het blijk te gebeuren als ik de Nat regel toevoeg iprv toevoeg
Een van de redenen waarom we niet met de USG werken maar met de Edgerouter.
Die USG is gewoon te afhankelijk van een Controller zelfde geld voor de Unifi Switches. Leuk allemaal maar als je het moet Syncen met de controller kan 100x goed gaan maar ook een keer goed fout.
En wat als je controller niet meer te bereiken is etc. dan moet je alles opnieuw instellen. En dan maar hopen dat je nog ergens een backup hebt liggen...

De USG en Unifi switches hebben geen web interface dus standalone kun je er ook niets mee.
Als ze dat er nu in hadden in samenwerking met een controller dan heel yeah.. Maar nu nah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op maandag 27 juni 2016 @ 21:55:
[...]

Wat ik begrijp is dat de controller de conti.boot beheerd alles wat daar in staat zet je niet nog een in de json.

Alleen hier komt het je moet volgens de faQ eerst via de CLI in een config set je functie maken.
dan exporten maar zodra je deze commit en saved om te kunnen exporteren staat deze ook in je config.boot. Dus alles wat je in de JSON zet staat ook in config.boot.

zet ik het alleen in de JSON dan word het niet ingeladen in config.
Wat is dan het nut van de JSON ( ik dacht voor remote beheer vanuit een cloud controller) ?

Momenteel gaat config stuk wanneer ik met hand iets toevoeg de PPPOE gaat dan steeds verloren

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djkavaa schreef op maandag 27 juni 2016 @ 22:56:
[...]

[...]

Een van de redenen waarom we niet met de USG werken maar met de Edgerouter.
Die USG is gewoon te afhankelijk van een Controller zelfde geld voor de Unifi Switches. Leuk allemaal maar als je het moet Syncen met de controller kan 100x goed gaan maar ook een keer goed fout.
En wat als je controller niet meer te bereiken is etc. dan moet je alles opnieuw instellen. En dan maar hopen dat je nog ergens een backup hebt liggen...

De USG en Unifi switches hebben geen web interface dus standalone kun je er ook niets mee.
Als ze dat er nu in hadden in samenwerking met een controller dan heel yeah.. Maar nu nah.
ik weet de nadelen van een usg maar kom van een edgerouter en deze heb ik hier ook gewoon nog liggen maar het frustreert mij gewoon dat ik die usg niet aan de praat krijg terwijl hij daarvoor wel gewoon gewerkt heeft.

Hier mijn simple stukje JSON wat ik dus niet ingeladen krijg ;-( zonder het via de CLI ingegeven.

Ik heb hem weer gereset naar fabrieks, morgen weer een dag.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
{
    "interfaces": {
        "ethernet": {
            "eth0": {
                "vif": {
                    "4": {
                        "address": [
                            "dhcp"
                        ],
                        "description": "eth0.4 - IPTV",
                        "dhcp-options": {
                            "client-option": [
                                "send vendor-class-identifier "IPTV_RG";",
                                "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"
                            ],
                            "default-route": "no-update",
                            "default-route-distance": "210",
                            "name-server": "update"
                        }
                    }
                }
            }
        }
    },

"service": {
        "dhcp-server": {
            "global-parameters": [
                "option vendor-class-identifier code 60 = string;",
                "option broadcast-address code 28 = ip-address;"
            ]
        },
        "nat": {
            "rule": {
                "6100": {
                    "description": "IPTV",
                    "destination": {
                        "address": "213.75.112.0/21"
                    },
                    "log": "disable",
                    "outbound-interface": "eth0.4",
                    "protocol": "all",
                    "type": "masquerade"
                },
                "6101": {
                    "description": "IPTV altenatief",
                    "destination": {
                        "address": "10.16.0.0/16"
                    },
                    "log": "disable",
                    "outbound-interface": "eth0.4",
                    "protocol": "all",
                    "type": "masquerade"
                }
            }
        }
    },

"protocols": {
        "igmp-proxy": {
            "interface": {
                "eth0.4": {
                    "alt-subnet": [
                        "0.0.0.0/0"
                    ],
                    "role": "upstream",
                    "threshold": "1"
                },
                "eth1": {
                    "alt-subnet": [
                        "0.0.0.0/0"
                    ],
                    "role": "downstream",
                    "threshold": "1"
                }
            }
        },
        "static": {
            "route": {
                "213.75.112.0/21": {
                    "next-hop": {
                        "10.xx.xx.x": "''"
                    }
                }
            }
        }
    }
}

[ Voor 33% gewijzigd door xbeam op 28-06-2016 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nadat je de json geplaatst hebt in de file. Trigger je dan wel een "provisioning" op de controller? In het voorbeeld noemen ze een DHCP adres aanpassen van de scoop als simpele handeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
xbeam schreef op maandag 27 juni 2016 @ 23:01:
[...]

Hoi Kay,

ik weet de nadelen van een usg maar kom van een edgerouter en deze heb ik hier ook gewoon nog liggen maar het frustreert mij gewoon dat ik die usg niet aan de praat krijg terwijl hij daarvoor wel gewoon gewerkt heeft.

Hier mijn simple stukje JSON wat ik dus niet ingeladen krijg ;-( zonder het via de CLI ingegeven.

Ik heb hem weer gereset naar fabrieks, morgen weer een dag.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
{
    "service": {
        "dhcp-server": {
            "disabled": "false",
            "global-parameters": [
                "option vendor-class-identifier code 60 = string;",
                "option broadcast-address code 28 = ip-address;"
            ]
        }
    },

"interfaces": {
        "ethernet": {
            "eth0": {
                "vif": {
                    "4": {
                        "address": [
                            "dhcp"
                        ],
                        "description": "eth0.4 - IPTV",
                        "dhcp-options": {
                            "client-option": [
                                "send vendor-class-identifier "IPTV_RG";",
                                "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"
                            ],
                            "default-route": "no-update",
                            "default-route-distance": "210",
                            "name-server": "update"
                        }
                    }
                }
            }
        }
    }

}
Zoals aangegeven heb ik weinig gespeeld met de USG.
Jeroen_AE92 heeft er een thuis liggen van mij. Die kan er wellicht naar kijken, of hij weet het antwoord zo al :)
Ik blijf er zo ver mogelijk bij vandaan _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-09 23:01

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Ik heb een probleem met de Edgerouter op t werk (EdgeRouter Pro-8) na de upgrade van 1.8.0. naar 1.8.5.
Zodra ik in de gui een listen-address toe voeg crasht ie en is de gui niet meer te gebruiken.
Via de console krijg ik te zien dat 10.10.10.10 cant bind to port 80.
Nu de http ingesteld op 8080, maar nog niet opgelost.

Als ik via de gui een andere instelling doe in het services -> gui deel dan krijg ik een save failed.

EDIT:
Letterlijke response is:
code:
1
2016-06-28 09:20:02: (network.c.409) can't bind to port: 10.10.10.10 8080 Cannot assign requested address

En nog een ander punt die maar terug blijft komen in de log, elke 9 minuten.
code:
1
2
Jun 28 09:51:06 ubnt radvd[17623]: our AdvManagedFlag on eth7 doesn't agree with fe80::f94d:3996:be1f:38bd
Jun 28 09:51:06 ubnt radvd[17623]: our AdvOtherConfigFlag on eth7 doesn't agree with fe80::f94d:3996:be1f:38bd

eth7 staat t zelfde ingesteld als eth5 waar dit probleem er niet is.
eth4 en eth6 staan nagenoeg t zelfde ingesteld, op t punt na dat eth4 en eth6 dhcpv6 ook hebben draaien.

[ Voor 44% gewijzigd door HellStorm666 op 28-06-2016 09:57 ]

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djkavaa schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 07:24:
[...]

Zoals aangegeven heb ik weinig gespeeld met de USG.
Jeroen_AE92 heeft er een thuis liggen van mij. Die kan er wellicht naar kijken, of hij weet het antwoord zo al :)
Ik blijf er zo ver mogelijk bij vandaan _/-\o_
Zelfde OS draait er op dus niet zo schuw :9

Ach in de toekomst zit de configtree in de controller en speel jij net zo makkelijk met een EdgeRouter dan met een USG _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
stormfly schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 09:43:
[...]

Zelfde OS draait er op dus niet zo schuw :9

Ach in de toekomst zit de configtree in de controller en speel jij net zo makkelijk met een EdgeRouter dan met een USG _/-\o_
Dan nog blijft hij afhankelijk van een controller;)
Dus ja het is leuk, maar als hij daar niet bij komt kun je niets meer. Ja via ssh en json... Maar dat is remote als de klant geen verbinding meer heeft of wat dan ook niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djkavaa schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 09:49:
[...]

Dan nog blijft hij afhankelijk van een controller;)
Dus ja het is leuk, maar als hij daar niet bij komt kun je niets meer. Ja via ssh en json... Maar dat is remote als de klant geen verbinding meer heeft of wat dan ook niet handig.
Eens maar hoe kom jij op de Edgrouter http page als de klant geen verbinding heeft :D

Maar ik snap je punt, laten we er geen welles nietes spelletje van maken. Ik heb echt goede hoop dat ze met e v5 controller en het "pushen van sales vanwege de groene bolletjes" toch meer focus krijgen op de USG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:22
Een vraagje voor de Unifi experts. Ik heb hier een netwerk opgebouwd uit een Mikrotik router, en ongeveer 8 Unifi UAP's. De unifi's worden aangestuurd vanuit een unifi-controller die op een virtuele machine draait op een VMWare ESX server.

Gisteren hebben ik de subnetmask van het netwerk moeten uitbreiden. Deze is van 24 naar 23 gegaan om dubbel zoveel clients toe te laten. Eerst hebben we de ESX host inclusief de Unifi controller uitgezet. Nadien heb ik de DHCP server uit de Mikrotik te verwijdert en opnieuw in te stellen met de nieuwe range. Nadien hebben ik de Unifi controller een nieuw vast IP gegeven en deze opnieuw opgestart.
Tijdens heel dit proces hebben de Unif's en de clients steeds aangestaan. Het probleem is nu dat sommige Unifi AP's zijn uitgevallen tijdens dit proces (het lampje was oranje en in de unifi controller stond hij op disconnected). Ik heb toen alle Unifi AP's een voor een heropgestart.

Op zich werkt alles nu terug, maar ik zou raag weten wat er is gebeurd, ik heb in de desbetreffende unifi's ingelogd via SSH en tail -f /var/log/messages en dmesg bekeken maar hier stond enkel iets in van na de reboot. In de Unifi controller gaan we niets nuttig vinden aangezien deze uit stond.

Is dit normaal gedrag van het Unifi netwerk? We vermoeden dat de Unifi AP's een ander IP kregen (inclusief een andere subnetmask) en dat daarom deze uitgevallen zijn. Na een reboot van de Unifi en toen de controller terug opstond zal deze terug een IP en subnetmask van de DHCP server hebben gekregen en terug contact kunnen leggen met de contoroller.

Het klopt dat een Unifi AP een tijdje kan werken zonder zijn controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 09:50:
[...]

Eens maar hoe kom jij op de Edgrouter http page als de klant geen verbinding heeft :D

Maar ik snap je punt, laten we er geen welles nietes spelletje van maken. Ik heb echt goede hoop dat ze met e v5 controller en het "pushen van sales vanwege de groene bolletjes" toch meer focus krijgen op de USG.
djkavaa heeft een mooi script, dat is wat ik begrijp ik uit zijn reacties.
Zijn edgerouter doen daarom alle maal aan home calling zodat de laatste werkende config altijd als backup heeft. Verder denk ik dat via ddns altijd kan ssh'n naar de edgerouters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LEDfan schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 10:09:
Een vraagje voor de Unifi experts. Ik heb hier een netwerk opgebouwd uit een Mikrotik router, en ongeveer 8 Unifi UAP's. De unifi's worden aangestuurd vanuit een unifi-controller die op een virtuele machine draait op een VMWare ESX server.

Gisteren hebben ik de subnetmask van het netwerk moeten uitbreiden. Deze is van 24 naar 23 gegaan om dubbel zoveel clients toe te laten. Eerst hebben we de ESX host inclusief de Unifi controller uitgezet. Nadien heb ik de DHCP server uit de Mikrotik te verwijdert en opnieuw in te stellen met de nieuwe range. Nadien hebben ik de Unifi controller een nieuw vast IP gegeven en deze opnieuw opgestart.
Tijdens heel dit proces hebben de Unif's en de clients steeds aangestaan. Het probleem is nu dat sommige Unifi AP's zijn uitgevallen tijdens dit proces (het lampje was oranje en in de unifi controller stond hij op disconnected). Ik heb toen alle Unifi AP's een voor een heropgestart.

Op zich werkt alles nu terug, maar ik zou raag weten wat er is gebeurd, ik heb in de desbetreffende unifi's ingelogd via SSH en tail -f /var/log/messages en dmesg bekeken maar hier stond enkel iets in van na de reboot. In de Unifi controller gaan we niets nuttig vinden aangezien deze uit stond.

Is dit normaal gedrag van het Unifi netwerk? We vermoeden dat de Unifi AP's een ander IP kregen (inclusief een andere subnetmask) en dat daarom deze uitgevallen zijn. Na een reboot van de Unifi en toen de controller terug opstond zal deze terug een IP en subnetmask van de DHCP server hebben gekregen en terug contact kunnen leggen met de contoroller.

Het klopt dat een Unifi AP een tijdje kan werken zonder zijn controller?
Als unifi's de controller niet kunnen vinden ( door bijv wijziging ip) dan vallen ze terug in Faillback modus en gaan ze knipperen. internet blijft vaak wel werken. alleen zonder traffic shapping en captive portal.

Als je ze echt in andere ip range wil beheren moet je ze daar voor confirmeren maar ander moeten ze in de zelfde range zitten als je router en local netwerk.

Maar ik denk dat jij ze via dns naar de controller laat zoeken en als je het ip wijzigt moet de unifi's opnieuw opstarten om via de dns het nieuw ipadress te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pa-Lu
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 10:00
Nibble schreef op maandag 27 juni 2016 @ 16:39:
Heeft iemand ervaring met het opzetten van een VPN tunnel NAAR een andere VPN provider ?
Dus ipv:

laptop -> vpn/router/thuis -> thuisnetwerk

naar

laptop -> router/vpnCLIENT -> netwerkX

Dus meer een edgerouter laten fungeren als vpn client met default gateway naar dat netwerk..?
Ik heb dit draaiend op mijn edgerouter, dit kan je als volgt doen:
- OpenVPN server instellen via de volgende url (t/m stap 10): klik
- OpenVPN client instellen door configuratie file van je VPN provider op de edgerouter te plaatsen.
- Beide dus toewijzen aan een andere vtun interface, ik heb dit als volgt ingesteld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
ubnt@RTR# show interfaces openvpn                                                                                                                                                 
 openvpn vtun0 {
     description OPENVPN-LAN
     encryption aes256
     firewall {
         in {
             modify SOURCE_ROUTE_VTUN10
         }
     }
     hash sha256
     local-port 1194
     mode server
     openvpn-option --comp-lzo
     openvpn-option "--push redirect-gateway"
     protocol udp
     server {
         client PL {
             ip 192.168.255.2
         }
         subnet 192.168.255.0/24
     }
     tls {
         ca-cert-file /config/auth/cacert.pem
         cert-file /config/auth/server.pem
         dh-file /config/auth/dhp.pem
         key-file /config/auth/server.key
     }
 }
 openvpn vtun10 {
     config-file /config/nl8.nordvpn.com.udp1194.ovpn
     description NordVPN-nl8.nordvpn.com
     mode client
 }

- Onderstaande route configuratie en firewall regels zorgen ervoor dat de IP addressen die in group SOURCED_TO_VTUN10 staan, de openvpn client interface gebruikt voor de default route.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
ubnt@RTR# show protocols static                                                                                                                                                   
 table 1 {
     interface-route 0.0.0.0/0 {
         next-hop-interface vtun10 {
         }
     }
 }

ubnt@RTR# show firewall modify SOURCE_ROUTE_VTUN10 
 description "Sourced to VTUN10"
 rule 10 {
     action modify
     description "Sourced to VTUN0"
     modify {
         table 1
     }
     source {
         group {
             address-group SOURCED_TO_VTUN10
         }
     } 
 }

ubnt@RTR# show firewall group address-group SOURCED_TO_VTUN10 {
 address 192.168.255.2
}

- Hierdoor heb ik nu dus Client -> EdgeRouter VPN -> VPN Provider

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThug
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-09 17:20

CyberThug

Formatting C: 1%

Ik wil graag een netwerk maken met 5 Unifi UAP's. Ik vraag mij af of ik perse een controller nodig heb? Zo niet, wat mis ik dan? Ik heb op fora en in documentatie gezocht maar kan het antwoord niet vinden. Kunnen jullie mij naar het antwoord wijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:04

Ethirty

Who...me?

Je hebt sowieso de controller nodig voor de eerste setup. Als je vervolgens niks meer wil dan alleen een SSID met wachtwoord instellen, dan kan de controller daarna uit. Je hebt dan geen logging, guest portal of andere geavanceerdere features.

Ook zal je de controller nodig hebben indien je later het wachtwoord van je SSID wil wijzigen, dus maak een backup van de config nadat alles werkt.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CyberThug schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 10:22:
Ik wil graag een netwerk maken met 5 Unifi UAP's. Ik vraag mij af of ik perse een controller nodig heb? Zo niet, wat mis ik dan? Ik heb op fora en in documentatie gezocht maar kan het antwoord niet vinden. Kunnen jullie mij naar het antwoord wijzen?
je kan ze zonder controller opzetten, draaien en beheren/instellen van af je telefoon op iPad.
Hierdoor heb je de controller niet nodig voor de eerste setup.
https://itunes.apple.com/nl/app/unifi/id1057750338?mt=8
EASY SETUP MODE

This is an alternative method for configuring UniFi APs. The app is designed for anyone who wants to control their UAPs right away without configuring a controller.
Alleen zodra je met met user profielen gaat werken zoals gast netwerkenen verschillen de gebruikers verschillende snelheden. moet je een controller hebben dit kan niet standalone.

[ Voor 33% gewijzigd door xbeam op 28-06-2016 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Werkt dat Easy setup ook makkelijk als je er 5 plaatst? Ik was in de veronderstelling dat dat meer bedoeld was voor 1 a 2 max.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
stormfly schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 09:50:
[...]

Voor de andere als ze dit ook een keer tegen komen.
Persoonlijke hotspot aan zetten op telefoon met laptop of computer verbinding maken via WiFi met de telefoon en netwerkkabel in Edgerouter;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibble
Pa-Lu schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 10:19:
[...]
Thanks, ik ga hier eens mee puzzlen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-09 17:02
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:03:
Ons huis ziet er ongeveer zo uit (sorry voor de slechte tekening):

[afbeelding]

Zoals je ziet is de WiFi boven nogal sloom. Wordt de WiFi boven sneller als we een Ubiquiti UniFi AP AC LR op de plek van de blauwe stip te plaatsen? En hoe krijgt de AP stroom? De Draytek router heeft namelijk geen PoE.
Ik ben zelf een paar weken geleden overgestapt van een Fritz!Box naar een Unifi AC LR.. Hoewel de AP bijna op dezelfde plek ligt nog, is mijn signaal boven een wereld van verschil. Waar ik met de FB in het hoekje van de slaapkamer op de 1e verdieping vaak al een slechte verbinding had (wel voldoende streepjes maar pagina's werden gewoon niet geladen), werkt dat nu op diezelfde plek snel en stabiel. Op de zolder had ik in het verleden helemaal geen wifi meer, maar nu haal ik daar ook nog steeds met gemak een 48/47Mb/s verbinding op Speedtest.
Het is al zoveel beter nu dat ik nog helemaal geen haast maak om de AC Lite op te hangen boven, terwijl ik die al wel klaar heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
s3n schreef op maandag 27 juni 2016 @ 22:21:
Met Telfort glas ben ik weer wat verder.

Via: http://www.nickd.nl/tweak/edgerouter/

Lode.tag/vif/node.def. Zoek:
[ronder toe:

Dan de config vervangen: http://pastebin.com/sMbvywqh

Status:
- Internet werkt
- IPTV decoders starten op
- IPTV gids werkt
- Beeld blijft helaas zwart :(

IPTV verkeer komt wel binnen. Op het dashboard zie ik het aan de actuele doorvoer die duidelijk anders is bij SD en HD kanalen. IGMP proxy lijkt te werken:
code:
1
2
3
4
5
ubnt@ubnt:~$ show ip multicast interfaces
Intf             BytesIn        PktsIn      BytesOut       PktsOut            Local
switch0            0.00b             0        1.41GB       1121262      192.168.1.1
eth0.4            1.41GB       1121242         0.00b             0    10.80.x.x
eth0.34            0.00b             0         0.00b             0  145.132.x.x

Gelukkig hebben we Ziggo nog even voor het beeld. Maar ik geloof dat het bijna lukt
Je igmp proxy klopt niet.
Je hebt geen rolldown ip range hij weet dus niet naar welk subnet hij de stream moet afrollen.

Dit is de werkende igmp setting die iedereen gebruikt

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
protocols {

igmp-proxy {

interface eth0.4 {

alt-subnet 0.0.0.0/0

role upstream

threshold 1

}

interface eth1 {

alt-subnet 0.0.0.0/0

role downstream

threshold 1
        }

[ Voor 72% gewijzigd door xbeam op 28-06-2016 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-09 10:53
Nu bezig met de vervanging van UAP-N naar AC access points (UAP-AC-Lite).

Nu komt er een extra configuratieparameter om te hoek kijken.

Op de 2,4Ghz band heb ik ze niet overlappend en op 1,6,11 geplaatst.

Nu er ook 5ghz beschikbaar is, heb ik een nieuwe vraag/uitdaging. De kanalen overlappen niet en zijn allemaal vrij beschikbaar in mijn buurt. In de US zijn een aantal kanalen niet vrijgegeven of beschikbaar die hier wel bruikbaar zijn.

Momenteel draai ik een access point op kanaal 60 (UNII-2) en met mobiele toestellen gaat dit perfect. Maar zijn er ook devices hier in NL die hier niet mee om kunnen gaan en dus mogelijk niet kunnen verbinden?

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8239/8494424733_173e3d6b4a.jpg

De output op UNII-2 mag hoger zijn dan op de UNII-1 band dit komt mogelijk de bereikbaarheid ten goede. Mogelijk dat op andere routers deze banden niet beschikbaar zijn en de kans op "vrij" blijven zitten ook hoger is.

Wat is nu hier in NL de best-practice? Mijn voorkeur is om zoveel mogelijk devices (band steering) naar 5GHZ te krijgen maar dan moet het gros van de apparaten hier wel mee om kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BROSSIE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:03
Jeroen_ae92 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 18:57:
[...]

Je moet de dns forwarding options listen-address van eth0 toevoegen. Dus het ip adres die je ook bij je vpn dns hebt ingevuld.

Zoiets dus:
code:
1
set service dns forwarding listen-address 192.168.1.1

Daarnaast oogt de MTU erg laag
Jeroen, Vandaag jou aanvullingen toevoegd / veranderd maar geen mogelijkheid om het internet op te komen. Ik zie wel dat ik via VPN verbinding maak met de router en daar blijft het bij.

Ik ging er trouwens van uit dat onderstaande bedoelde:

code:
1
set service dns forwarding [b]option[/b] listen-address 192.168.1.1

Ik heb nog gekeken of de firewall in de weg zit maar dat lijkt het ook niet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibble
Pa-Lu schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 10:19:
[...]

Ik heb feitelijk dezelfde config en vpn provider, maar elke keer als ik mijn vpn connect, dan heeft de group die in de vpn-group zit internet verbinding via de vpn, en degene die er niet inzitten hebben ineens geen internet meer. Als ik vervolgens de vpn-clien-verbinding disable, hebben ze beide internet via de normale isp.... :-( :?

Ik NAT zowel het LAN subnet als de IP's van de VPN group (die in dezelfde LAN range zitten, maar waarvan de NAT rule wel boven die van de rest staat).
Ik heb 2 route tables gemaakt. 1 voor VPN en 1 voor ISP. met elk een default route waarvan die van de VPN applied door de firewall group. Dat lijkt dus te werken, maar om de een of andere manier wil de rest van het netwerk dus OOK via die vpn route heen ipv de aangegevens eth0.34 vlan (ISP)

[ Voor 30% gewijzigd door Nibble op 28-06-2016 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik begin steeds meer waardering te krijgen voor het Edgerouter platform. Zojuist de Emerging Threats blacklist geïmplementeerd in de firewall. Dynamisch blokkeren van zo'n 800 losse IP's en zo'n 800 IP reeksen die geassocieerd zijn met malware, inclusief de Spamhaus DROP reeks :)

Organisatie: https://www.proofpoint.com/us/threat-intelligence-overview
Blacklist: https://rules.emergingthr...es/emerging-Block-IPs.txt

Uitleg van UBNT-stig: http://community.ubnt.com...cklist/td-p/645375/page/3

Kan iemand me alleen uitleggen of het nu nog nodig is om ook de BOGONS lijst in de firewall te houden? Viel me op dat de complete lijst er voor zorgt dat ik dhcp verkeer van Ziggo blokkeer, dus de lijst had ik al aangepast en sindsdien heb ik geen enkele hit meer gezien op die rule.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-09 17:07

s3n

xbeam schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 15:42:
[...]

Je igmp proxy klopt niet.
Je hebt geen rolldown ip range hij weet dus niet naar welk subnet hij de stream moet afrollen.

Dit is de werkende igmp setting die iedereen gebruikt

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
protocols {

igmp-proxy {

interface eth0.4 {

alt-subnet 0.0.0.0/0

role upstream

threshold 1

}

interface eth1 {

alt-subnet 0.0.0.0/0

role downstream

threshold 1
        }
Zowel mijn als jouw config kom ik tegen als mogelijk opties.

Maar ik zal jullie ook even laten gniffelen, het is niet de config. Ik kwam ergens de opmerking tegen dat HDCP een mogelijk issue was. Dus ik heb een oude 21" monitor aan de 2e decoder gehangen, en direct beeld. Decoders omwisselen en die aan mijn TV blijft dood. Resultaat: HDMI kabel die ik al jaren gebruik blijkt kuren te hebben met de decoder<>tv combinatie. De meegeleverde HDMI kabel doet het wel :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pa-Lu
Nibble schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 21:25:
[...]

Ik heb feitelijk dezelfde config en vpn provider, maar elke keer als ik mijn vpn connect, dan heeft de group die in de vpn-group zit internet verbinding via de vpn, en degene die er niet inzitten hebben ineens geen internet meer. Als ik vervolgens de vpn-clien-verbinding disable, hebben ze beide internet via de normale isp.... :-( :?

Ik NAT zowel het LAN subnet als de IP's van de VPN group (die in dezelfde LAN range zitten, maar waarvan de NAT rule wel boven die van de rest staat).
Ik heb 2 route tables gemaakt. 1 voor VPN en 1 voor ISP. met elk een default route waarvan die van de VPN applied door de firewall group. Dat lijkt dus te werken, maar om de een of andere manier wil de rest van het netwerk dus OOK via die vpn route heen ipv de aangegevens eth0.34 vlan (ISP)
Hoe zijn je NAT rules ingesteld? Ik heb deze bij mij als volgt staan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
 rule 5000 {
     description DEFAULT_OUTBOUND
     log disable
     outbound-interface eth0
     protocol all
     type masquerade
 }
 rule 5001 {
     description "NAT to VTUN10"
     log disable
     outbound-interface vtun10
     type masquerade
 }

Overigens werkt bij mij na de software upgrade na 1.8.5 dit niet meer, nog geen tijd gehad om dit uit te zoeken. Met versie 1.8.0 werkt het prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibble
Pa-Lu schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 22:34:
[...]

Hoe zijn je NAT rules ingesteld? Ik heb deze bij mij als volgt staan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
 rule 5000 {
     description DEFAULT_OUTBOUND
     log disable
     outbound-interface eth0
     protocol all
     type masquerade
 }
 rule 5001 {
     description "NAT to VTUN10"
     log disable
     outbound-interface vtun10
     type masquerade
 }

Overigens werkt bij mij na de software upgrade na 1.8.5 dit niet meer, nog geen tijd gehad om dit uit te zoeken. Met versie 1.8.0 werkt het prima
ik _had_ bij rule 5001 ook nog gespecificeerd dat het enkel alleen mocht als de src group de VPN_GROUP was. Dus dat hield (terecht) de rest tegen om via de vpn naar buiten te gaan. Helaas gingen ze om mij onbekende reden dan niet alsnog via DEFAULT-OUTBOUND.
Hm maar als het op 1.8.5 niet kan ga ik sowieso nat vrees ik ... net geupgrade haha :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pa-Lu
Nibble schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 22:59:
[...]

ik _had_ bij rule 5001 ook nog gespecificeerd dat het enkel alleen mocht als de src group de VPN_GROUP was. Dus dat hield (terecht) de rest tegen om via de vpn naar buiten te gaan. Helaas gingen ze om mij onbekende reden dan niet alsnog via DEFAULT-OUTBOUND.
Hm maar als het op 1.8.5 niet kan ga ik sowieso nat vrees ik ... net geupgrade haha :+
Je zou kunnen opstarten op versie 1.8.0, standaard zijn de laatste twee images opgeslagen. Dit kan je als volgt doen, uiteraard dan kiezen voor Yes.

code:
1
2
3
4
5
6
7
ubnt@RTR:~$ set system image default-boot                                                                                                                                           
The system currently has the following image(s) installed:                                                                                                                          

v1.8.0.4853089.160219.1607     (running image) (default boot)                                                                                                                       
v1.8.5.4884695.160608.1057                                                                                                                                                          

Are you sure you want to switch images? (Yes/No) [Yes]: Yes

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BROSSIE schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 21:18:
[...]

Jeroen, Vandaag jou aanvullingen toevoegd / veranderd maar geen mogelijkheid om het internet op te komen. Ik zie wel dat ik via VPN verbinding maak met de router en daar blijft het bij.

Ik ging er trouwens van uit dat onderstaande bedoelde:

code:
1
set service dns forwarding [b]option[/b] listen-address 192.168.1.1

Ik heb nog gekeken of de firewall in de weg zit maar dat lijkt het ook niet te zijn.
Klopt, maar ik deed het uit het hoofd... Dat moet toch wel iets waard zijn :9

Anyway, dit zou je ook nog even kunnen proberen:
code:
1
2
set vpn ipsec auto-firewall-nat-exclude enable
set vpn l2tp remote-access local-ip 192.168.1.1

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Vraagje voor de EdgeRouter X gebruikers: heeft de ingebouwde switch IGMP snooping? Bij de release zat het er niet in (bron) maar ze ontwikkelen vrij snel dus misschien zit het er inmiddels wel in. Zou handig zijn voor mijn voorgenomen EdgeRotuer + UniFi setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BROSSIE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:03
Jeroen_ae92 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 10:12:
[...]

Klopt, maar ik deed het uit het hoofd... Dat moet toch wel iets waard zijn :9
Zeker weten ;)
Anyway, dit zou je ook nog even kunnen proberen:
code:
1
2
set vpn ipsec auto-firewall-nat-exclude enable
set vpn l2tp remote-access local-ip 192.168.1.1
Ik zal het vanavond eens uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Bigs schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 12:52:
Vraagje voor de EdgeRouter X gebruikers: heeft de ingebouwde switch IGMP snooping? Bij de release zat het er niet in (bron) maar ze ontwikkelen vrij snel dus misschien zit het er inmiddels wel in. Zou handig zijn voor mijn voorgenomen EdgeRotuer + UniFi setup.
Nope, schijnt niet in de switch-chip te zitten, dus verwacht ook niet dat dit ooit gaat komen. Helaas, had ook gehoopt dat te kunnen gebruiken.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibble
Aan iedereen die er ook mee aan het stoeien is, het is wel degelijk mogelijk alleen moet je de firewall modify rule aan de "in" hangen van je LAN interface en een NAT masquerade doen op je VTUN interface.
Ik draai nu 1.8.5 met deze config :)

[ Voor 8% gewijzigd door Nibble op 29-06-2016 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nibble schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 19:14:
Aan iedereen die er ook mee aan het stoeien is, het is wel degelijk mogelijk alleen moet je de firewall modify rule aan de "in" hangen van je LAN interface en een NAT masquerade doen op je VTUN interface.
Ik draai nu 1.8.5 met deze config :)
Policy-based routing dus. Kan wel zijn dat je met een aanpassing aan de tables moet gaan werken. Een goede zoekterm is overigens dual-wan IPSEC. Klinkt gek maar de tunnel geldt ook als een soort WAN interface.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forza11
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-08 06:49
Ik las in 1 van de reviews dat Ubiquiti niet compatible zou zijn met andere PoE devices door een afwijkend voltage?
Ik was van plan om een 16 poorts PoE switch van linksys te kopen en hier de access points een een paar camera's op aan te sluiten, kan ik problemen verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Dat gaat inderdaad niet werken gezien die switch geen passive 24v levert.
Je kunt dan van Ubiquiti wel adapters kopen maar die zijn ook ong. +/- 10euro...
Dus als je je 24v aps en cams van ubiquiti op een switch wil hebben dan kun je het beste een Edgeswitch of Unifi switch nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hangt allemaal van de Unifi type af. Zo zijn de Outdoors en de Unifi AC, Unifi Pro en Unifi AC-Pro wel 48v (802.3at). De rest is 24v passive.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Is er nog een reden om 24v passive te gebruiken, anders dan vendor lock-in? Ze gebruiken het wel op erg veel van hun producten, ook op de AirMax en AirFiber series.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibble
Je kunt op de switch toch ook voor die paar ubiquiti apparaten de voltage van de poort halen en dan de PoE injector die meegeleverd wordt op die poort te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

De RMA van m'n edgerouter is afgerond. Vandaag komt er weer een pakketje binnen. Voor zover ik begrepen heb gewoon een nieuwe.
Na welke productiedatum zijn de problemen met de interne usb opgelost?

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Laatst online: 30-09 08:29
Wanneer gaan ze nu eindelijk de alias/mac-adress probleem oplossen als een cliënt disconnected is van het wifi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:53

wouter1981

w00t

HellStorm666 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 06:31:
De RMA van m'n edgerouter is afgerond. Vandaag komt er weer een pakketje binnen. Voor zover ik begrepen heb gewoon een nieuwe.
Na welke productiedatum zijn de problemen met de interne usb opgelost?
Zijn die problemen al opgelost dan?

Trust me, I'm an engineer | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunacy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-10-2024
pitchdown schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 09:41:
[...]

Wanneer gaan ze nu eindelijk de alias/mac-adress probleem oplossen als een cliënt disconnected is van het wifi...
Naar welk probleem refereer je juist? Heb je mss een linkje, tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Lunacy schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 09:46:
[...]

Naar welk probleem refereer je juist? Heb je mss een linkje, tnx!
Jazeker.
O.a. deze draad : http://community.ubnt.com...vents/m-p/1503324#M149663

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

wouter1981 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 09:43:
[...]

Zijn die problemen al opgelost dan?
Voor zover ik begrepen heb wel ja.
Ze hadden USB chips van Fuiji ofzo en nu van sandisk (als ik t goed heb)

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunacy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-10-2024
Ah oké, dat valt nog wel me, althans daar heb ik niet zoveel last van :P Bedankt iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Gisteren mijn ER Lite binnen gekregen. Eerst maar het ding een beetje proberen te verkennen gewoon via de webinterface. Een test LAN opgezet en een beetje met een VLAN gespeeld en dat werkt allemaal prima.
Toen dacht ik effe te gaan kijken of ik internet kan fixen.
Ik heb Ziggo met een Thomson TWG 870 (wat een waardeloos ding btw)
Ik heb de Thomson in bridge modus gezet, kabel in poort 1, in de ER op eth1 en daar DHCP aan als ip.
Gebeurt niets. Bij ip in de webinterface staat iets van DPB of (andere 3 letters) maar in ieder geval geen ip.
Een SSH opgezet naar de ER en show configuration laat zien dat er geen ip is toegekend.
Als ik vanuit die SSH een ping doe naar 8.8.8.8 (google dns) krijg ik wel response.

Ik moet mij nog veel meer verdiepen in de ER maar misschien heeft iemand die hetzelfde heeft gedaan wat korte tips voor me?

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Lunacy schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 10:10:
[...]

Ah oké, dat valt nog wel me, althans daar heb ik niet zoveel last van :P Bedankt iig
Warempel!
Het lijkt dat het issue in firmware 5.1.0 is opgelost.

Ole!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pitchdown schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 09:41:
[...]

Dat is sinds v5 al opgelost meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
stormfly schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 11:02:
[...]

Dat is sinds v5 al opgelost meen ik.
Dat is een versie welke ook nog niet zo oud is volgens mij.
Ik heb dit echter niet in de release notes terug gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

ZaZ schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 10:19:
Gisteren mijn ER Lite binnen gekregen. Eerst maar het ding een beetje proberen te verkennen gewoon via de webinterface. Een test LAN opgezet en een beetje met een VLAN gespeeld en dat werkt allemaal prima.
Ik heb de Thomson in bridge modus gezet, kabel in poort 1, in de ER op eth1 en daar DHCP aan als ip.
Gebeurt niets. Bij ip in de webinterface staat iets van DPB of (andere 3 letters) maar in ieder geval geen ip.
Een SSH opgezet naar de ER en show configuration laat zien dat er geen ip is toegekend.
Als ik vanuit die SSH een ping doe naar 8.8.8.8 (google dns) krijg ik wel response.

Ik moet mij nog veel meer verdiepen in de ER maar misschien heeft iemand die hetzelfde heeft gedaan wat korte tips voor me?
De 3 letters zijn volgens TBD (to be determined)
Je zou kunnen proberen om via de Wizard WAN-2LAN de basis config te laden en te kijken of het dan wel werkt. Van daaruit kan je dan weer verder je config bouwen.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexwel
ZaZ schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 10:19:

Al eens een keer de stroom 10 sec van de modem afgehaald? Dat kan nog weleens nodig zijn bij Ziggo modems als je een andere router plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• who
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-09 23:15

who

alexwel schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 12:35:
[...]

Al eens een keer de stroom 10 sec van de modem afgehaald? Dat kan nog weleens nodig zijn bij Ziggo modems als je een andere router plaatst.
Klopt bij iedere apparaat wissel in bridge modus moet het modem herstart worden i.v.m. het MAC adres van het apparaat wat je aan het modem hebt hangen. Je krijgt dan ook vaak een nieuw ip adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Als ik zoek op Samsung en/of Smart TV in dit topic dan vind ik niets terug over problemen met streaming. Ik heb iets vreemds met mijn AC-LR icm Smart TV/RTLXL. Heb 2x AC-LR hangen, hier zit de Samsung Smart TV van onze slaapkamer ook op.

Nu werkt Netflix en Youtube zonder problemen maar RTLXL hapert en stottert als een gek. Als ik de uitzending even pauzeer en dan weer op PLAY druk, loopt het een paar seconden goed (alsof ie een beetje buffer opsoupeert) en dan stottert het weer lekker verder.

Iemand enig idee hoe dit kan?

Ubiquiti's zijn standaard ingericht.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Ik heb eenzelfde probleem met een Logitech squeezebox. Daar is sinds ik naar Ubnt ben overgestapt ook geen normaal geluid meer uit te krijgen zi der stotteringen en haperingen.
Via ethernet werkt het wel perfect.

Ook bij mij standaard inrichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:56
Yep, hier hetzelfde met airplay sinds Unifi punten, zelfs met nieuwste 5.1 update helaas.
Met Cisco Access points (WAP571) en Apple Airport werkt het wel prima, heel raar dit, terwijl bereik wel goed is.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Met Chromecast audio en streamen direct vanaf een Apple TV nog niks gemerkt. Ook succesvol vanaf een iPad kunnen streamen naar de aTV. Dit op 5.0.7 trouwens.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Luppie schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 11:36:
[...]

De 3 letters zijn volgens TBD (to be determined)
Je zou kunnen proberen om via de Wizard WAN-2LAN de basis config te laden en te kijken of het dan wel werkt. Van daaruit kan je dan weer verder je config bouwen.
Ik had helemaal geen wizards, dus effe kijken welke firmware ik had -> 1.2 uit 2013
Tijd voor een upgrade dus 8)7
Upgraden ging met geen mogelijkheid via de webinterface, dus uiteindelijk image met SFTP naar de ER en via de CLI de upgrade gedaan -> dat ging prima.
Toen had ik zonder dat ik iets veranderd had al wel meteen een WAN ip, alleen als ik de ER als gateway instelde vanaf mijn computer deed ie niets.
Toen maar de wizard gerunned en alles werkt oOo

Wil nog van alles uitpluizen hoe dit ding in elkaar steekt maar dan is een beetje internet wel handig, dus dit wordt mijn basis.
alexwel schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 12:35:
[...]

Jep, dat had ik al geprobeerd. Kennelijk lag het probleem ergens anders. Niet dat het niet zou kunnen met de 1.2 versie, het ging alleen minder 'vanzelf'

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Heb je een plastic of een metalen ERL? Want dat klinkt als hele oude voorraad. De oudere platic versie had een notoir slechts USB-stick aan boord en gaf vaak snel de geest (wat je pas merkt bij een reboot).

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Hij is van metaal en heeft geen USB-stick

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Vandaag een edgerouter PoE 5 ontvangen ter vervanging van de RMA PoE 5.
Check date = januari 2015,firmware was nog 1.2.0...beetje oud beestje dus.
Maar firmware upgrade gedaan, config hersteld. En alles werkt weer :-)

Nu hopen dat t blijft werken en ik niet weer met 8 maanden een defect heb.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Ethirty schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 22:58:
Met Chromecast audio en streamen direct vanaf een Apple TV nog niks gemerkt. Ook succesvol vanaf een iPad kunnen streamen naar de aTV. Dit op 5.0.7 trouwens.
DSvideo vanaf mijn iPad richting de Apple TV (tv woonkamer) werkt ook zonder issues.

Zoals gezegd is het hier puur RTLXL wat me tot nu toe is opgevallen. Op dezelfde tv (slaapkamer) werkt zoals gezegd Netflix en Youtube zonder enige issues.

Iemand de gouden tip? Of een uitsluit scenario?

edit:
Bijgewerkt naar 3.7.5.4969 en nu werkt RTLXL ook goed! Kort getest maar werkte al meteen zonder stotteren dus doe even de aanname dat het ook opgelost is nu

[ Voor 13% gewijzigd door JB op 01-07-2016 09:32 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 11:16
Ik kan me een discussie herinneren uit het UBT forum specifiek over squeezebox en stotteringen. De rootcause was een of andere compatibility mode die op de 2.4 Ghz altijd aanstond.
als ik het goed heb begrepen is die inmiddels in de beta firmwares opgelost.
rally schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 18:31:
Ik heb eenzelfde probleem met een Logitech squeezebox. Daar is sinds ik naar Ubnt ben overgestapt ook geen normaal geluid meer uit te krijgen zi der stotteringen en haperingen.
Via ethernet werkt het wel perfect.

Ook bij mij standaard inrichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:56
Ik ga eens even weer wat testjes doen nu met Unifi 5.1 en de nieuwe firmwares icm airplay enzo. Laat dalijk even wat weten hier ;)

Update: Helaas is het nog steeds het geval met de B&W speakers via airplay. Als ze even spelen na een minuutje ofzo stottert het geluid en uiteindelijk valt het weg.

Als ik diezelfde speakers verbind via een airport express of cisco acces point werken ze prima..... zucht.

[ Voor 51% gewijzigd door tcviper op 01-07-2016 11:06 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Op het werk hebben we momenteel 3 wifi routers staan, op elke etage 1, en dat is een ramp.
Hopelijk kan ik zo de baas overhalen dat ik UAP's mag plaatsen zodat het eindelijk lekker werkt.

Maar dan, welke versie?
Situatie: 22 man personeel
1 gastnetwerk voor als er gasten/klanten/leveranciers langs komen.
Gebouw is 3 etages. Elke etage is ongeveer 20m bij 25m.

Hoeveel ap's zal ik nemen/voorstellen? gewoon 3, elke etage 1 zodat de 5ghz dekking optimaal is?
Welke AP zal ik nemen/voorstellen? De Lite, opzich qua capaciteit genoeg, en 20 bij 25m moet kunnen er mee.73,92,124
De LR, aangezien die maar €19,- ex BTW duurder is en sowieso meer bereik heeft, ook op 5Ghz.
De Pro, aangezien die maar €51,- ex BTW duurder is tov de Lite en €31,- ex BTW tov de LR, en netjes 802.3af en 802.3at ondersteund.

Wifi gebruik is 70% verkeer met de mobiel gok ik zo. waarvan 50% ongeveer prive zal zijn.
de overige 30% is laptops.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Als je al PoE switches hebt zou ik voor de pro gaan, als budget meespeelt zou ik denk ik altijd een LR kiezen over een lite.

1 per etage is misschen net genoeg indien je ze in het midden kwijt kan er er geen storingsbronnen zijn.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ethirty schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 12:19:
Als je al PoE switches hebt zou ik voor de pro gaan, als budget meespeelt zou ik denk ik altijd een LR kiezen over een lite.

1 per etage is misschen net genoeg indien je ze in het midden kwijt kan er er geen storingsbronnen zijn.
De LIte kan toch ook gewoon via PoE? Dus waarom dan een Pro als je PoE hebt?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

DennusB schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 12:20:
[...]

De LIte kan toch ook gewoon via PoE? Dus waarom dan een Pro als je PoE hebt?
De Lite is passive PoE, (24v), en dus niet de standaard.
Met een andere PoE switch is die niet te voeden, alleen met Ubiquiti switches of PoE adapters.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HellStorm666 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 11:49:
Op het werk hebben we momenteel 3 wifi routers staan, op elke etage 1, en dat is een ramp.
Hopelijk kan ik zo de baas overhalen dat ik UAP's mag plaatsen zodat het eindelijk lekker werkt.

Maar dan, welke versie?
Situatie: 22 man personeel
1 gastnetwerk voor als er gasten/klanten/leveranciers langs komen.
Gebouw is 3 etages. Elke etage is ongeveer 20m bij 25m.

Hoeveel ap's zal ik nemen/voorstellen? gewoon 3, elke etage 1 zodat de 5ghz dekking optimaal is?
Welke AP zal ik nemen/voorstellen? De Lite, opzich qua capaciteit genoeg, en 20 bij 25m moet kunnen er mee.73,92,124
De LR, aangezien die maar €19,- ex BTW duurder is en sowieso meer bereik heeft, ook op 5Ghz.
De Pro, aangezien die maar €51,- ex BTW duurder is tov de Lite en €31,- ex BTW tov de LR, en netjes 802.3af en 802.3at ondersteund.

Wifi gebruik is 70% verkeer met de mobiel gok ik zo. waarvan 50% ongeveer prive zal zijn.
de overige 30% is laptops.
1 per etage is denk ik net krap voor goede dekking, ik zou proberen op 1,5 per etage uit te komen. Met een beetje versprongen ophangen moet dat lukken. 5GHz met 1 per etage is sowieso een nogo, met de ervaringen die ik heb dan heb je er wel 2 per etage nodig.

Je kan het meten als je er 1 aanschaft en zelf een sitesurvey doet op de 3 etages. Een PC of Mobiel moet zon -65 Dbm ontvangen, waarbij een laptop altijd meer ontvangt vanwege de betere antennes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

tcviper schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 10:26:
Ik ga eens even weer wat testjes doen nu met Unifi 5.1 en de nieuwe firmwares icm airplay enzo. Laat dalijk even wat weten hier ;)

Update: Helaas is het nog steeds het geval met de B&W speakers via airplay. Als ze even spelen na een minuutje ofzo stottert het geluid en uiteindelijk valt het weg.

Als ik diezelfde speakers verbind via een airport express of cisco acces point werken ze prima..... zucht.
Helaas werkt het nog steeds niet. Draai met 5.10 nu en de AP's met FW 3.7.7.4997

Erg irritant.. ben benieuwd of er een fix voor gaat komen. Want hoewel de Aerohive's die ik hiervoor had niet perfect waren, werkte mijn Squeezebox i.i.g. wel gewoon :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 11:16
Gezien de reacties nog even in de zoekmachine van de community gedoken.
Ik zie inderdaad nog geen fix voor dit probleem, mensen rapporteren dit sinds de 5.0.X versie.

Het schijnt te maken te hebben met 'band steering', clients die niet naar 5ghz kunnen, worden nog steeds actief gekicked door de AP.
zie ook topic in de beta hoek van unify. http://community.ubnt.com...02-11g/m-p/1578215#M27016

Laatste stabiele versie is de 4.8.18 (met bijbehorende firmware versie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Ik kwam er vandaag achter dat de firewall policies niet lekker ingesteld waren ..

Even voor de goede orde
wat is de default goede waarde voor

LAN_IN accept / drop ?
WAN_IN accept / drop

WAN_LOCAL had ik op accept staan en dat was verkeerd want hierdoor stond mijn port 80 naar de router gewoon wagenwijd open kwam ik vandaag achter ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wel jammer dat al die streaming dingen zo slecht werken. Toch een gevalletje goedkoop is duurkoop. Al heeft nog goedkopere hardware hier vaak geeneens problemen mee.
Pagina: 1 ... 61 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.