[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 101 Laatste
Acties:
  • 653.771 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

japie101 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 23:09:
Ik kreeg net een mail van Ubiquiti waar ze de nieuwe UAP-AC aankondigen, het staat ook online:
https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ac

Instap model met 2x2 MIMO, Pro 3x3, nieuwe software, config via App op Android en IOS.
Nieuwe features: Spectral Analysis, Band Steering, and Airtime Fairness

Via Twitter kwam ik deze info tegen:

MSRP Lite $89, LR $109, Pro $149

Ik ben erg benieuwd naar de prijzen hier, maar lijkt er op dat het toch wel erg concurrerend in de markt wordt gezet. Voor deze prijzen wil ik wel 2 Pro's :-)
Wat is die UAP-AC-EDU als model ?

Een ding waar ik een hekel blijf aan hebben, sorry voor het overdrijven, waarom weeral 24Volt, Poe switches zijn zo goedkoop, gebruik gewoon standaard poe. Ik vind het netter om een 8 ports of 4 ports poe switch te zetten van 50 euro dan er 3 power bricks te leggen.

[ Voor 16% gewijzigd door Tomsworld op 02-09-2015 23:25 ]

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:33

Quad

Doof

CyBeR schreef op woensdag 02 september 2015 @ 23:16:
Oh typisch, net vandaag 9 pro ap's besteld :P
Ik gisteren er 5 binnen gekregen. ^^

Maakt verder niet uit, huidige zijn ruim voldoende en lekker rockin' solid.

Wat ik wel mis, of ik kijk er overheen, is dat ik een bepaald WLAN profiel niet direct aan alle beschikbare AP's kan toewijzen. Ik doe het nu per AP handmatig en moet ik bij zowel 2G als 5G handmatig aangeven welke SSID's ik wil toewijzen. Kost mij best veel tijd, gezien elke AP na een bepaalde actie even eruit ligt.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Tomsworld schreef op woensdag 02 september 2015 @ 23:24:
[...]

Wat is die UAP-AC-EDU als model ?
Dat is een pro met een speaker eromheen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Ietsje meer naar beneden scrollen en op het plaatje klikken. Dat EDU model is AP plus speaker in 1.

Als ik het zo bekijk dan is de Pro het meest aantrekkelijke. Je hebt een AP die de PoE standaarden volgt, zowel voor indoor als outdoor geschikt is, oude UAP's kan vervangen zonder de mount te wijzigen en de hoogste snelheid biedt.

EDIT: ook een wijziging tov het oude AC model (uit de handleiding): "Only the single-pack of the UAP-AC-PRO includes a PoE adapter and power cord."

[ Voor 13% gewijzigd door ppl op 02-09-2015 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Je moet sowieso altijd de pro nemen idd, ook met de huidige modellen. Ik heb nu een normale voor test-doeleinden maar voor als 't echt wat moet doen zou ik nooit een single-radio 2.4GHz model nemen.

Blijkbaar is die nieuwe pro-ac ook outdoorgeschikt trouwens. Da's cool want de huidige outdoor modellen zijn single-radio 2.4 of 5GHz.

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeR op 02-09-2015 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Hold your horses want er zit bij dat outdoor gebruik wel een addertje onder het gras:
Important: The UAP-AC-PRO may be installed outdoors under an eave or other protected location. Do not install the UniFi AP in an open environment.
Aangezien ze ontworpen zijn om tegen het plafond te worden geschroefd is het ook vrij eenvoudig om een afdakje te realiseren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja, dat zou voor mijn specifieke situatie prima volstaan (niet buiten zozeer maar in een kas waar 't op zich droog zou moeten zijn maar dat niet gegarandeerd is.)

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:36
Oh ik zie dat het al gepost is hier. Zeer interessant die nieuwe scherp geprijsde AP's

[ Voor 119% gewijzigd door glnk op 03-09-2015 01:55 ]

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:12

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

RichieB schreef op woensdag 02 september 2015 @ 17:27:
[...]

Band steering op de UAP-AC? Eindelijk! Dus behalve nieuwe AP's test je ook nieuwe firmware op de oude UAP-AC?
Nee die UAP-AC heeft geen firmware upgrade gehad. Ik kreeg band steering als config optie erbij in de Unifi Control Plane.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 23:19
Die app op Android is wel geniaal. Ik zet UAP's neer bij mensen maar als ze eens hun netwerk willen wijzigen moeten ze altijd mij vragen i.v.m de controller. Hopelijk kan dat nu meer gedelegeerd worden, ook in de zin van dat je config files kan oversturen of dat de config op te halen valt. Want nu moet ik steeds een backup maken van de controller en importeren op een andere PC als ik op locatie ben (en ik laptop meeneem).

Ziet er iig leuk ui, heb vorige week alleen net een UAP gekocht dus jammer dat ik deze mis, maar goed die oude werken ook super.

• N-Freak
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 23:17
maarud schreef op donderdag 03 september 2015 @ 09:16:
Die app op Android is wel geniaal. Ik zet UAP's neer bij mensen maar als ze eens hun netwerk willen wijzigen moeten ze altijd mij vragen i.v.m de controller. Hopelijk kan dat nu meer gedelegeerd worden, ook in de zin van dat je config files kan oversturen of dat de config op te halen valt. Want nu moet ik steeds een backup maken van de controller en importeren op een andere PC als ik op locatie ben (en ik laptop meeneem).

Ziet er iig leuk ui, heb vorige week alleen net een UAP gekocht dus jammer dat ik deze mis, maar goed die oude werken ook super.
Daar kun je natuurlijk ook 'gewoon' een cloud controller voor opzetten. Zo doe ik dat in elk geval, ik geef de iets meer technische mensen bij klanten ook vaak toegang tot hun deel.

• maarud
Dat zou helemaal super zijn idd, maar...ons bin zunig :+

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:02
Vraagje aan degene die ook kunnen bestellen bij de div. distri's, al bekend wanneer ze leverbaar zijn en tegen welke prijs? Zoals ik kan zien is alles behalve de EDU variant (daar staat bij Q4) op korte termijn leverbaar.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

maarud schreef op donderdag 03 september 2015 @ 09:24:
Dat zou helemaal super zijn idd, maar...ons bin zunig :+
Je kunt natuurlijk ook zelf de 'cloud' controller draaien.

• N-Freak
CyBeR schreef op donderdag 03 september 2015 @ 09:51:
[...]

Je kunt natuurlijk ook zelf de 'cloud' controller draaien.
Precies, cloud is relatief. Overigens als het zakelijk is, dan is het een dienst en daar is geld mee te verdienen, of op zijn minst een 'break-even' model.

Ik ben voorstander van goed beheer en daarom vraag ik er vrij weinig voor, maar dat is helemaal aan jezelf en het bedrijf.

Ik mis overigens of het zakelijk is, privé kun je natuurlijk heel makkelijk thuis de controller opzetten en openzetten naar het internet, dan heb je zelf een cloud controller gemaakt.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Precies. Dat is wat ik gedaan heb voor m'n ouders.

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 10:35
japie101 schreef op donderdag 03 september 2015 @ 09:43:
Vraagje aan degene die ook kunnen bestellen bij de div. distri's, al bekend wanneer ze leverbaar zijn en tegen welke prijs? Zoals ik kan zien is alles behalve de EDU variant (daar staat bij Q4) op korte termijn leverbaar.
Nog geen levertijden bekend zover ik kan zien.
Zodra ik ze kan leveren zal ik het posten ;)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• maarud
N-Freak schreef op donderdag 03 september 2015 @ 09:58:
[...]

Precies, cloud is relatief. Overigens als het zakelijk is, dan is het een dienst en daar is geld mee te verdienen, of op zijn minst een 'break-even' model.

Ik ben voorstander van goed beheer en daarom vraag ik er vrij weinig voor, maar dat is helemaal aan jezelf en het bedrijf.

Ik mis overigens of het zakelijk is, privé kun je natuurlijk heel makkelijk thuis de controller opzetten en openzetten naar het internet, dan heb je zelf een cloud controller gemaakt.
Voornamelijk privé, zakelijk was het idd geen issue. Ik heb eens geprobeerd om vnauit thuis in te loggen via VPN naar het desbetreffende netwerk, maar omdat mijn VPN IP adres anders is dan het netwerk waar de UAP op zit kon ik wel de UAP pingen maar de UAP niet mij (via CLI geprobeerd). Heb me nog niet verdiept hoe ik dat wel voor elkaar krijg, misschien iets in de routing anapassen. Maar wellicht doe ik te moeilijk en kan ik ook zonder VPN. Volgens mij was het dan een kwestie van mijn publieke IP invullen (xxxxx:8080/inform)? Als ik zo lees op https://community.ubnt.co...nd-management/ta-p/455643

[ Voor 30% gewijzigd door maarud op 03-09-2015 10:27 ]

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:50
djkavaa schreef op donderdag 03 september 2015 @ 10:25:
[...]

Nog geen levertijden bekend zover ik kan zien.
Zodra ik ze kan leveren zal ik het posten ;)
Ook hier interesse! De nieuwe apparaten zien er erg goed uit.

• Kavaa
prekz schreef op donderdag 03 september 2015 @ 10:27:
[...]

Ook hier interesse! De nieuwe apparaten zien er erg goed uit.
True that;) Ik ga ze meteen bestellen als ze op voorraad zijn alleen de EDU niet de rest ga ik er meteen 2-3 van bestellen:D

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• N-Freak
maarud schreef op donderdag 03 september 2015 @ 10:26:
[...]

Voornamelijk privé, zakelijk was het idd geen issue. Ik heb eens geprobeerd om vnauit thuis in te loggen via VPN naar het desbetreffende netwerk, maar omdat mijn VPN IP adres anders is dan het netwerk waar de UAP op zit kon ik wel de UAP pingen maar de UAP niet mij (via CLI geprobeerd). Heb me nog niet verdiept hoe ik dat wel voor elkaar krijg, misschien iets in de routing anapassen. Maar wellicht doe ik te moeilijk en kan ik ook zonder VPN. Volgens mij was het dan een kwestie van mijn publieke IP invullen (xxxxx:8080/inform)? Als ik zo lees op https://community.ubnt.co...nd-management/ta-p/455643
https://community.ubnt.co...used-by-UniFi/ta-p/412439

Het is een kwestie van de poorten open te zetten en te forwarden naar je controller. Het is wel aan te raden een DNS naam te gebruiken (desnoods dynamic), dat maakt het beheer bij wijzigingen veel makkelijker. De communicatie van en naar de controller is hoofdzakelijk SSL.

Edit:
Je hoeft niet alle poorten open te zetten, maar dat mag je zelf bepalen, in ieder geval voor intern gebruik dient de firewall waar de controller op draait wel alles te moeten toestaan

[ Voor 7% gewijzigd door N-Freak op 03-09-2015 11:03 ]

• DenBenny
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-08 19:33
Weet er toevallig iemand waar je zo'n 19" rackmount kan halen voor de edgerouter lite of PoE?
Ik zou graag 1 van deze routers aankopen (twijfel nog wat over dewelke) en deze in zo'n frame plaatsen.

Op internet zijn er hier en daar enkele te vinden maar deze zijn steeds aan de andere kant van de wereld aan te kopen. die moet je toch hier in de omringende landen ook kunnen vinden?

• Freedive
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:33

Freedive

] Ken sent me _

Beste Tweakers,

Tijdens het configureren van een EdgeRouterPro loop ik tegen een probleem aan.
Ik vermoed dat het een denk fout van mezelf is maar wellicht kan iemand bij hierbij de juiste richting op sturen.

Setup:
ETH0 Wan ipadressen
ETH1 LAN met DHCP
ETH2 LAN met DHCP

NAT Rules:
rule type intf translation
---- ---- ---- -----------
1 DST eth0 daddr xx.xx.xx.xx to 10.20.30.30
proto-tcp dport 8080 to 8080

Tot hier prima, poort 8080 staat open en point naar juiste lokale ip-adres.

Dan kom ik bij de firewall aan.
op eth0/local heb ik een default drop aangemaakt met als uitzondering ICMP zodat de router op pings reactie geeft. Poort 8080 is ondank

Hoe kan ik nu ETH0 en ETH1 nu goed configureren zodat ik verkeer naar buiten mag hebben en alleen poort 8080 naar binnen?
Ik zit te klooien met wanneer ik interface ETH0/in default op block zet en poort 8080 toesta al mijn verkeer geblocked wordt. (binnen en buiten)

Iemand een tipje?

[ Voor 3% gewijzigd door Freedive op 03-09-2015 14:47 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:16
DenBenny schreef op donderdag 03 september 2015 @ 12:55:
Weet er toevallig iemand waar je zo'n 19" rackmount kan halen voor de edgerouter lite of PoE?
Ik zou graag 1 van deze routers aankopen (twijfel nog wat over dewelke) en deze in zo'n frame plaatsen.

Op internet zijn er hier en daar enkele te vinden maar deze zijn steeds aan de andere kant van de wereld aan te kopen. die moet je toch hier in de omringende landen ook kunnen vinden?
Kay even vragen.
Kan ze zo leveren.

Abort, Retry, Quake ???

• Kavaa
aZuL2001 schreef op donderdag 03 september 2015 @ 15:01:
[...]

Kay even vragen.
Kan ze zo leveren.
Die rack mounts zijn zo ook niet te krijgen helaas. Althans ik kan ze niet vinden bij de Distri.
Edgerouter leveren is inderdaad geen probleem.

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-09 09:56
Freedive schreef op donderdag 03 september 2015 @ 14:34:
Beste Tweakers,

Tijdens het configureren van een EdgeRouterPro loop ik tegen een probleem aan.
Ik vermoed dat het een denk fout van mezelf is maar wellicht kan iemand bij hierbij de juiste richting op sturen.

Setup:
ETH0 Wan ipadressen
ETH1 LAN met DHCP
ETH2 LAN met DHCP

NAT Rules:
rule type intf translation
---- ---- ---- -----------
1 DST eth0 daddr xx.xx.xx.xx to 10.20.30.30
proto-tcp dport 8080 to 8080

Tot hier prima, poort 8080 staat open en point naar juiste lokale ip-adres.

Dan kom ik bij de firewall aan.
op eth0/local heb ik een default drop aangemaakt met als uitzondering ICMP zodat de router op pings reactie geeft. Poort 8080 is ondank

Hoe kan ik nu ETH0 en ETH1 nu goed configureren zodat ik verkeer naar buiten mag hebben en alleen poort 8080 naar binnen?
Ik zit te klooien met wanneer ik interface ETH0/in default op block zet en poort 8080 toesta al mijn verkeer geblocked wordt. (binnen en buiten)

Iemand een tipje?
Even een show config plaatsen ;)

EDIT: Ik was een beetje druk en daardoor wat kort door de bocht. Sorry O-)

Er zijn 3 zaken die je op orde moet hebben om te beginnen. Een drop all op WAN_IN (eth0/in) en op WAN_LOCAL (eth0/local) maar daarnaast een MASQ NAT rule waardoor je verkeer van intern naar extern kunt krijgen. NAT rule moet dus eth0 meekrijgen of 1 van je publieke ip adressen indien deze fixed ingevuld zijn. Anders krijgt ie het default public ip van de interface mee.

Zodra die in orde zijn kun je met DNAT een rule maken voor poort 8080 naar poort 8080 op ip 10.20.30.30. Destination NAT gaat voor de Firewall rules dus die maak je als eerste. Hierna maak je een rule bij op je WAN_IN (eth0/in) ruleset. Hier vul je destination poort 8080 en destination IP 10.20.30.30 in. Vervolgens plaats je deze rule VOOR de block all. De volgorde van de regels zijn bepalend. Wordt een regel gehit dan wordt dit volgens de regel afgehandeld. Als de block rule boven de accept rule staat, wordt het verkeer geblockt.

Hope it helps,

[ Voor 30% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 03-09-2015 17:55 ]

U+

• Quad

Quad

Doof

Gniffel, bij klant vandaag een wifi site opgeleverd, geraamd op 5 AP Pro's adhv de Controller icm heatmap berekend. Maar praktijk is dat 3 stuks het volledig bereik al deden waardoor ze nu 2 reserve hebben. :+

PVOutput☀️

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja bereik lukt meestal wel maar met 5 heb je wel meer capaciteit.

• Quad

Quad

Doof

Gezien het aantal man wat er werkt is dat prima te doen. Ik denk dat er gemiddeld 8 man op een AP zitten.

PVOutput☀️

• Jeroen_ae92

Zoiets bedoel je?

U+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freedive

Freedive

] Ken sent me _

Jeroen_ae92 schreef op donderdag 03 september 2015 @ 15:49:
[...]

Even een show config plaatsen ;)

EDIT: Ik was een beetje druk en daardoor wat kort door de bocht. Sorry O-)

Er zijn 3 zaken die je op orde moet hebben om te beginnen. Een drop all op WAN_IN (eth0/in) en op WAN_LOCAL (eth0/local) maar daarnaast een MASQ NAT rule waardoor je verkeer van intern naar extern kunt krijgen. NAT rule moet dus eth0 meekrijgen of 1 van je publieke ip adressen indien deze fixed ingevuld zijn. Anders krijgt ie het default public ip van de interface mee.

Zodra die in orde zijn kun je met DNAT een rule maken voor poort 8080 naar poort 8080 op ip 10.20.30.30. Destination NAT gaat voor de Firewall rules dus die maak je als eerste. Hierna maak je een rule bij op je WAN_IN (eth0/in) ruleset. Hier vul je destination poort 8080 en destination IP 10.20.30.30 in. Vervolgens plaats je deze rule VOOR de block all. De volgorde van de regels zijn bepalend. Wordt een regel gehit dan wordt dit volgens de regel afgehandeld. Als de block rule boven de accept rule staat, wordt het verkeer geblockt.

Hope it helps,
Thanks voor de duidelijke uitleg!
Even alles vanaf scratch gedaan en nu werkt het naar behoren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Aan de hand van m'n bericht of was je al eerder begonnen? Want als je aan de hand van mijn bericht in 45minuten klaar kunt zijn is of mijn uitleg heel helder of je had aan een half woord voldoende. Zelf denk ik het laatste ;)

U+

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52

Ik heb mijn rack mount toentertijd hier gehaald.

http://www.ispsupplies.co...sures/KAM-Fab-UB-RM1.html

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freedive

Freedive

] Ken sent me _

Jeroen_ae92 schreef op donderdag 03 september 2015 @ 18:43:
Aan de hand van m'n bericht of was je al eerder begonnen? Want als je aan de hand van mijn bericht in 45minuten klaar kunt zijn is of mijn uitleg heel helder of je had aan een half woord voldoende. Zelf denk ik het laatste ;)
Was al eerder begonnen :-) Desondanks heldere uitleg waarvoor dus dank :-)
Nu Hairpin nat werkend krijgen en de verschillende subnetten isoleren van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Ah, hairpin nat... Dan maak je NAT regels aan en die plaats je boven je MASQ NAT rule. Redelijk eenvoudig maar de portforward tab is vermoedelijk eenvoudiger want die opent gelijk de bijbehorende firewall rules en plaatst de hairpin nat rules.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBenny
Inderdaad, deze had ik ook al tegen gekomen. deze moeten dus uit de USA komen met kans op extra levering/douane/import kosten.
Ik zoek een leverancier binnen Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBenny
Naar deze was ik ook aan het uitkijken.
Is de bestelling/levering vlot verlopen? geen extra tax of zo moeten betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBenny
Misschien voor zoiets gaan:

http://shop.primacom.nl/1...+at+19%22+provision+zwart

Daar past de ERL zeker op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
DenBenny schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 10:49:
[...]

Naar deze was ik ook aan het uitkijken.
Is de bestelling/levering vlot verlopen? geen extra tax of zo moeten betalen?
Ja ging prima, heb voor zover ik me kan herinneren geen invoerrechten hoeven te betalen. Alleen de verzending was aan de prijzige kant. Maar ja je moet iets over hebben voor een mooie rack mount :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 10:58
Ik heb deze http://www.amazon.de/gp/p...oh_aui_detailpage_o05_s00 voor een ERL + een 8-poorts switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBenny
chickpoint schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 12:55:
[...]

Ja ging prima, heb voor zover ik me kan herinneren geen invoerrechten hoeven te betalen. Alleen de verzending was aan de prijzige kant. Maar ja je moet iets over hebben voor een mooie rack mount :)
@chickpoint: zou jij mij de diepte van die rackmount eens kunnen opmeten bij jou? Ik vind die nergens terug. Ik zit beperkt in inbouw diepte bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
DenBenny schreef op zondag 06 september 2015 @ 14:10:
[...]

@chickpoint: zou jij mij de diepte van die rackmount eens kunnen opmeten bij jou? Ik vind die nergens terug. Ik zit beperkt in inbouw diepte bij mij.
Het is een beetje een gokje omdat ik er niet heel goed bij kan. Maar ik kom op 20cm max uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBenny
chickpoint schreef op zondag 06 september 2015 @ 14:53:
[...]

Het is een beetje een gokje omdat ik er niet heel goed bij kan. Maar ik kom op 20cm max uit
Enorm bedankt, ik heb 27cm plaats dus die moet passen. Ze zijn terug op voorraad, vanavond mijn bestelling plaatsen voor de rack mount.

[ Voor 3% gewijzigd door DenBenny op 06-09-2015 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:30
Ik ga tzt het hele netwerk in ons huis op de schop doen.
Van 2x Linksys WRT320N en Linksys switch naar een aantal Ubiquiti apparaten.
We hebben een 1 gezinswoning met 20 meter tuin, maar op 15 m hebben we op dit moment al slecht bereik.
Hoop dit met 2 a 3 AP's op te lossen.

Op dit moment mijn lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
2Ubiquiti TOUGHSwitch TS-5-POE€ 92,72€ 185,44
1Ubiquiti UniFi AP Pro - 802.11 a/b/g/n - Dual-Band€ 222,50€ 222,50
1Ubiquiti EdgeRouter ER-8, 8 Ports, Gigabit Ethernet met Rack Mount€ 318,80€ 318,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 726,74

Ik twijfel heel sterk tussen de pro AP en de gewone versie of long range daarvan.

Indeling gaat zijn de Edge Router 8 in de meterkast direct aan het "domme" Ziggo modem.
dan kabels naar woonkamer, 3 kamers eerste verdieping, 1 zolderkamer en dan 3 voor iedere verdieping een AP. Daarnaast in de meterkast ook de server.
Volgens mij heeft de ER-8 PoE, dus dan hoef ik behalve een kabel verder niets meer te regelen naar de AP's toe.
1 Switch in de woonkamer voor verschillende apparaten zoals Mediaspeler, spelcomputers etc. (wellicht wordt de settopbox ooit een Horizonbox zodat die switch taken uit kan gaan voeren).
1 Switch op de computerkamer voor printer, pc enzovoorts.

Ik twijfel over de "groene AP's omdat er op tweakers staat dat ze geen 5GHz doen, maar voor zover ik kan vinden doen ze dit wel tegelijk met 2,4GHz. Dat zou best veel schelen qua geld.
Volgens de TS niet. 5GHz gebruik ik op dit moment eigenlijk niet. Nooit ingesteld en niet alles kan gebruik maken van 5GHz bij ons thuis. Dan zou het 2,4 en 5 tegelijk moeten zijn.
Wordt toch een dure aangelegenheid. :P.
Als ik het stralingsdiagram zo zie, zou ik haast genoeg moeten hebben aan één AP op de 1e verdieping. Welke dan zowel naar beneden als naar boven straalt. Heb dan aan 1 genoeg. Theoretisch.
Verwacht dat 3 overkill gaat zijn, maar zou wat zijn als ik er dan toch 3 nodig heb.

Ik weet niet hoe het bereik van de AP's is richting de achtertuin. Mijn huidige 2 WRT320N komen net wel, net niet achterin. Best vervelend als je op de loungebank ligt.

Lees net iets over de rackmount, maar geen idee of het uitmaakt wanneer ik de router gewoon in de meterkast neer leg of de router combineer met een switch daar.

[ Voor 7% gewijzigd door Arunia op 07-09-2015 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb beide thuis gehad, de AP en de Pro, ik vond de AP prima bereik hebben, de Pro ook, maar toch was de througput op 10 meter afstand echt om te janken. Nu weer een zakelijke Linksys neergezet van ~300 euro en ik heb bijna in m'n hele huis >100Mbit te pakken over WiFi. Dat lukte me echt niet met Unifi!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 12:55

doc

Arunia schreef op maandag 07 september 2015 @ 13:49:
Ik ga tzt het hele netwerk in ons huis op de schop doen.
Van 2x Linksys WRT320N en Linksys switch naar een aantal Ubiquiti apparaten.
We hebben een 1 gezinswoning met 20 meter tuin, maar op 15 m hebben we op dit moment al slecht bereik.
Hoop dit met 2 a 3 AP's op te lossen.

Op dit moment mijn lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
2Ubiquiti TOUGHSwitch TS-5-POE€ 92,72€ 185,44
1Ubiquiti UniFi AP Pro - 802.11 a/b/g/n - Dual-Band€ 222,50€ 222,50
1Ubiquiti EdgeRouter ER-8, 8 Ports, Gigabit Ethernet met Rack Mount€ 318,80€ 318,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 726,74

Ik twijfel heel sterk tussen de pro AP en de gewone versie of long range daarvan.

Indeling gaat zijn de Edge Router 8 in de meterkast direct aan het "domme" Ziggo modem.
dan kabels naar woonkamer, 3 kamers eerste verdieping, 1 zolderkamer en dan 3 voor iedere verdieping een AP. Daarnaast in de meterkast ook de server.
Volgens mij heeft de ER-8 PoE, dus dan hoef ik behalve een kabel verder niets meer te regelen naar de AP's toe.
1 Switch in de woonkamer voor verschillende apparaten zoals Mediaspeler, spelcomputers etc. (wellicht wordt de settopbox ooit een Horizonbox zodat die switch taken uit kan gaan voeren).
1 Switch op de computerkamer voor printer, pc enzovoorts.

Ik twijfel over de "groene AP's omdat er op tweakers staat dat ze geen 5GHz doen, maar voor zover ik kan vinden doen ze dit wel tegelijk met 2,4GHz. Dat zou best veel schelen qua geld.
Volgens de TS niet. 5GHz gebruik ik op dit moment eigenlijk niet. Nooit ingesteld en niet alles kan gebruik maken van 5GHz bij ons thuis. Dan zou het 2,4 en 5 tegelijk moeten zijn.
Wordt toch een dure aangelegenheid. :P.
Als ik het stralingsdiagram zo zie, zou ik haast genoeg moeten hebben aan één AP op de 1e verdieping. Welke dan zowel naar beneden als naar boven straalt. Heb dan aan 1 genoeg. Theoretisch.
Verwacht dat 3 overkill gaat zijn, maar zou wat zijn als ik er dan toch 3 nodig heb.

Ik weet niet hoe het bereik van de AP's is richting de achtertuin. Mijn huidige 2 WRT320N komen net wel, net niet achterin. Best vervelend als je op de loungebank ligt.

Lees net iets over de rackmount, maar geen idee of het uitmaakt wanneer ik de router gewoon in de meterkast neer leg of de router combineer met een switch daar.
Gezien de nieuwe prijzen zou ik nu voor de AC-Lite gaan, maar weet niet wat de levertijd is.. Zie nu november staan. Of evt de AC-LR, die is 20 euro duurder en heeft nog wat meer antenne's.

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
doc schreef op maandag 07 september 2015 @ 14:23:
[...]

Gezien de nieuwe prijzen zou ik nu voor de AC-Lite gaan, maar weet niet wat de levertijd is.. Zie nu november staan. Of evt de AC-LR, die is 20 euro duurder en heeft nog wat meer antenne's.
Thanks.
Het is toch wat langer termijn omdat ik ook nog moet gaan boren om kabels bij te leggen. Dit onder de vloeren door. Foutje toen we het huis aan het verbouwen waren. Niet over nagedacht om overal leidingen en loze leidingen te leggen. Stom en heb er tot de dag van vandaag spijt van omdat alle plafonds er ook uit lagen toen. Maar goed, weinig aan te doen.
Hooguit laminaat vervangen en de vloerplaten loshalen oid en alsnog buizen neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Absoluut de pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-04-2022
doc schreef op maandag 07 september 2015 @ 14:23:
[...]

De LR is volgens mij ook gewoon 2*2 mimo, enkel een groter tx/rx vermogen. De Pro daarintegen zou wel 3*3 worden naar wat ik begreep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

De nieuwe LR is toch wel gaaf. Ik heb in de woonkamer de UAP-AC (de vierkante) en de LR (hang in de gang) pakt alle devices :P Misschien een ander plekje ervoor vinden ;) Anders kan ik net zo goed de UAP-AC verkopen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

emilestegeman schreef op maandag 07 september 2015 @ 15:44:
[...]

De LR is volgens mij ook gewoon 2*2 mimo, enkel een groter tx/rx vermogen. De Pro daarintegen zou wel 3*3 worden naar wat ik begreep.
Ik keek op basis van de te hale snelheid op: https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ac/ Maar zie dat het verschil alleen op 2,4ghz is, niet op 5ghz. Ik zou dan per verdieping een AC-Lite nemen (90 euro), eventueel degene die het dichtst bij de tuin zit een AC-LR model of specifiek 1 voor de tuin erbij.

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

emilestegeman schreef op maandag 07 september 2015 @ 15:44:
[...]

De LR is 2x2 op 5Ghz en 3x3 op 2.4Ghz.

Hier alle specs: http://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/UniFi_AC_APs_DS.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:53
Tenzij je er vlak naast zit, voegen de Pro's weinig toe naar mijn mening.
Ik heb er hier nu 2 hangen, maar het bereik op 5Ghz is niet noemenswaardig, 1 muur en het is al voorbij.
De enige plek waar 5Ghz een beetje nut heeft is in mijn tuin DMV een AP Outdoor.

Ik zou sowieso even wachten op de nieuwe AC's.

Verder zou ik even goed nadenken over die Toughswitches, ik heb er een, en ik ben er niet kapot van.
Voor UBNT is hij EOP, hij heeft een irritante RSTP bug, en andere merken switches bieden veel meer mogelijkheden voor het zelfde geld.
Zelf hoop ik dat UBNT nog een keer een mini versie van hun EdgeSwitch uitbrengen, want die bevalt me erg goed.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

Vooral jammer dat de Toughswitch zo weinig info geven met SNMP, maar dat probleem speelt voor meer Ubiquity spul..

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Poeh, best veel om over na te denken idd.
Ik kan me voorstellen dat ik even wat meer kennis moet binnen harken voordat ik alles ingesteld heb.
Denk dat ik aan 5GHz weinig mis. Zoveel mensen zitten hier gemiddeld niet in de buurt met wifi. Iig te weinig om over te moeten schakelen.
Denk ook zeker dat ik op zijn minst wacht op de nieuwe serie.
Voor de toughswitch, tja. Jammer dat de edge switch echt duur is.

Ik wil mijn hele netwerk in gaan richten met Ubiquiti. Gewoon omdat ik het dan ook makkelijk in kan stellen en beheren.
En de feature (naam kwijt) dat hij automatisch je device over zet naar een sneller AP zodra je daar meer bereik op hebt. Erg mooi, iets wat we nu niet hebben en wel missen.

[ Voor 6% gewijzigd door Arunia op 07-09-2015 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-04-2022
Arunia schreef op maandag 07 september 2015 @ 16:04:
Ik wil mijn hele netwerk in gaan richten met Ubiquiti. Gewoon omdat ik het dan ook makkelijk in kan stellen en beheren.
En de feature (naam kwijt) dat hij automatisch je device over zet naar een sneller AP zodra je daar meer bereik op hebt. Erg mooi, iets wat we nu niet hebben en wel missen.
Zero-handoff is de feature die je bedoeld. Een feature om met de huidige soft/firmware als de pest te vermijden naar mijn mening. Het reguliere roamen werkt, wanneer de AP's goed geconfigureerd zijn, in de meeste situaties prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Nou, zo veel makkelijker is het niet.
Zal toch iedere keer weer op een ander device moeten inloggen, met zijn eigen interface en zijn eigen instellingen. Edgeswicht, Toughswitch en Unifi hebben allemaal hun eigen interface.

Of je moet volledig voor de Unifi serie gaan, met de USG en de Unifi Switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Oh. Dat is idd duidelijk.
Heb nog aardig wat uitzoekwerk te doen zie ik al.
Bedankt voor de uitleg allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Tylen schreef op maandag 07 september 2015 @ 15:44:
De nieuwe LR is toch wel gaaf. Ik heb in de woonkamer de UAP-AC (de vierkante) en de LR (hang in de gang) pakt alle devices :P Misschien een ander plekje ervoor vinden ;) Anders kan ik net zo goed de UAP-AC verkopen haha.
Long Range heeft alleen een echte toegevoegde waarde voor laptops of apparaten met een goede antenne. Gezien het AP wel verder kan zenden maar de client moet ook terug kunnen zenden.
Met laptops werkt het overigens wel mooi ;)
Je kunt ook de LR laten hangen en de TX gewoon iets lager zetten dan zou alles naar de AC moeten gaan. Even mee spelen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
De LR is gewoon 2.4Ghz dus geen 5Ghz ;) Alleen de Pro en AC doen 5Ghz (Outdoor 5Ghz etc. even buiten spel)
Het klopt dat de LR een hogere TX/RX heeft. Maar zoals in mijn vorige post aangegeven is dit alleen interessant bij laptops of apparaten die dit aankunnen om ook terug te zenden.

Sorry zie nu pas dat het om de AC-LR gaat.
Het duurt trouwens wel even voordat deze een beetje leverbaar zullen zijn.
Sommige distri zeggen dat het november is de andere zeggen januari/februari... de tijd zal het leren.

[ Voor 18% gewijzigd door Kavaa op 07-09-2015 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Arunia schreef op maandag 07 september 2015 @ 16:58:
Oh. Dat is idd duidelijk.
Heb nog aardig wat uitzoekwerk te doen zie ik al.
Bedankt voor de uitleg allemaal.
Waarom zou je voor een Edgerouter 8 Ports gaan? Deze heeft geen PoE zoals je schrijft in je overzicht. Je kunt beter gaan voor een Edgerouter Lite of een Edgerouter PoE (deze doet wel PoE) de nieuwe leveringen zowel op 24v als 48v.
Dus ik denk dat een Edgerouter 8Ports echt overkill is vooral voor een Ziggo Lijntje als je nu meerdere 500Mbit lijnen had... Moah... dan misschien wel maar een Edgerouter Lite of PoE trekken makkelijk een 200Mbit ziggo lijn leeg.

Heb zelf bij mijn ouders (200Mbit ziggo) hangt ook een Edgerouter PoE achter Ziggo modem in bridge en hier haal ik de volle 200Mbit soms nog wel meer. Edgerouter zit meteen aan een Switch aangesloten maar dat doet er verder niet toe.

Advies is dus...

Edgerouter Lite of PoE
UAP Naar keuze AP of AP-Pro
Let wel op als je een Pro wilt en toch een losse switch in de vorm van een Toughswitch dat je dan de Toughswitch met 8 Poorten neemt deze heeft namelijk ook de 48V PoE die heb je nodig voor je Pro UAP. Maar die kun je ook aansluiten op je Edgerouter PoE

Handig is dus als je 1-2 Ap's wilt.

Eth0 - Wan
Eth1 - N/A
Eth2 - Naar een switch evt. goedkoper model naar wens.
Eth3 - AP/AP-Pro
Eth4 - AP/AP-Pro

Dan heb je een mooie opstelling en voorziet je Edgerouter PoE de stroom voor de AP's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
yzf1kr schreef op maandag 07 september 2015 @ 16:50:
[...]

Nou, zo veel makkelijker is het niet.
Zal toch iedere keer weer op een ander device moeten inloggen, met zijn eigen interface en zijn eigen instellingen. Edgeswicht, Toughswitch en Unifi hebben allemaal hun eigen interface.

Of je moet volledig voor de Unifi serie gaan, met de USG en de Unifi Switches.
Volledig UniFi is ook niet alles. Zeker niet met de USG als je die gebruikt in samenwerking met een externe Controller etc. en je past iets aan op je USG en je past nog iets aan in de controller dan ben je de aanpassingen die je gedaan hebt op je USG kwijt. Tenzij je een backup maakt en deze importeert in de controller (omslagtig gedoe maar ok) dus tis niet alles.

Een Edgerouter > Toughswitch > UAP etc. is allemaal goed te doen. Als je switch eenmaal ingesteld is kom je er zelden nog in. Zelfde geld voor je Router afgezien van evt. forwards etc en UAP als die eenmaal werkt kom je er ook zelden in evt. voor statistieken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Poeh, best veel om over na te denken idd.
Ik kan me voorstellen dat ik even wat meer kennis moet binnen harken voordat ik alles ingesteld heb.
Denk dat ik aan 5GHz weinig mis. Zoveel mensen zitten hier gemiddeld niet in de buurt met wifi. Iig te weinig om over te moeten schakelen.
Denk ook zeker dat ik op zijn minst wacht op de nieuwe serie.
Voor de toughswitch, tja. Jammer dat de edge switch echt duur is.

De feature die je bedoeld is Zero-Handoff deze kun je inschakelen om zonder verlies van de verbinding te roamen van het ene AP naar de andere. Dit werkt ook al zonder de Zero-Handoff. Maar de echte Zero-Handoff is met name voor VOIP etc. gezien deze Low Latency nodig heeft voor de gesprekken en daar helpt Zero-Handoff dus mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
djkavaa schreef op maandag 07 september 2015 @ 18:06:
[...]

De LR is gewoon 2.4Ghz dus geen 5Ghz ;) Alleen de Pro en AC doen 5Ghz (Outdoor 5Ghz etc. even buiten spel)
Het klopt dat de LR een hogere TX/RX heeft. Maar zoals in mijn vorige post aangegeven is dit alleen interessant bij laptops of apparaten die dit aankunnen om ook terug te zenden.
Het ging over de nieuwe AC-LR ;-)

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Jeroen_ae92 schreef op maandag 07 september 2015 @ 18:22:
[...]

Het ging over de nieuwe AC-LR ;-)
Ah, dan heb ik dat gemist ;) die doet idd wel 2.4 en 5Ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
djkavaa schreef op maandag 07 september 2015 @ 18:15:
[...]

Volledig UniFi is ook niet alles. Zeker niet met de USG als je die gebruikt in samenwerking met een externe Controller etc. en je past iets aan op je USG en je past nog iets aan in de controller dan ben je de aanpassingen die je gedaan hebt op je USG kwijt. Tenzij je een backup maakt en deze importeert in de controller (omslagtig gedoe maar ok) dus tis niet alles.

Een Edgerouter > Toughswitch > UAP etc. is allemaal goed te doen. Als je switch eenmaal ingesteld is kom je er zelden nog in. Zelfde geld voor je Router afgezien van evt. forwards etc en UAP als die eenmaal werkt kom je er ook zelden in evt. voor statistieken etc.
:?

Misschien volgende keer even beter lezen welke vraag ik beantwoord. Want jij trekt mijn antwoord helemaal uit zijn verband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Ik ben wel nieuwsgierig naar de nieuwe AP AC Pro's, vandaag maar een offerteaanvraag ingediend hiervoor voor een stuk of 7 van die dingen.
Leverdatum zit overigens rond eind oktober/begin november heb ik begrepen.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
Ik heb een Edgerouter POE en 3 unifi UAP's.

Nu weet ik dat eth0 en eth1 in principe wan poorten zijn. Echter zag ik tijdens de configuratie dat je eth1 ook als switch poort kan gebruiken, deze kan je eventueel bridgen met eth2/3/4 maar dit heeft de nodige performance verlies (staat in documentatie van ubiquiti).

Nu ben ik aan het nadenken hoe ik dit aan kan pakken op een manier die redelijk netjes is :)

Zoals ik het nu zie kan ik 2 oplossingen kiezen (maar welke is het beste?)
1. eth0 (dhcp) hierop sluit ik het ziggo modem aan die in bridged modus staat. Eth1 wijs ik 192.168.1.1/16 bijvoorbeeld en op eth2 maak ik een switch aan die communiceert op 192.168.2.1/16

Nu kan ik op de switchpoorten eth2-4 mijn UAP's met PoE hangen, en ik kom op eth1 een losse switch met daar achter alle bekabelde apparaten.

2. Ik kan bovenstaand verglijkbaar doen maar dat het dan met een /24 subnet, ik wil hier dan routering laten doen zodat de UAP's (192.168.2.1/24) altijd in het normale lan kunnen komen (192.168.1.1/24).

Mogelijk dat ik mij ergens in vergis maar dit is het idee wat ik nu ongeveer heb met deze Edgerouter. Weet iemand wat de beste oplossing is (het kan natuurlijk ook zijn dat een van deze opties helemaal niet mogelijk is).

p.s /16 subnet is natuurlijk beetje overdreven, ik heb dit even gepakt omdat ik anders de subnetten even moest uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
prekz schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 14:12:
Ik heb een Edgerouter POE en 3 unifi UAP's.

Nu weet ik dat eth0 en eth1 in principe wan poorten zijn. Echter zag ik tijdens de configuratie dat je eth1 ook als switch poort kan gebruiken, deze kan je eventueel bridgen met eth2/3/4 maar dit heeft de nodige performance verlies (staat in documentatie van ubiquiti).

Nu ben ik aan het nadenken hoe ik dit aan kan pakken op een manier die redelijk netjes is :)

Zoals ik het nu zie kan ik 2 oplossingen kiezen (maar welke is het beste?)
1. eth0 (dhcp) hierop sluit ik het ziggo modem aan die in bridged modus staat. Eth1 wijs ik 192.168.1.1/16 bijvoorbeeld en op eth2 maak ik een switch aan die communiceert op 192.168.2.1/16

Nu kan ik op de switchpoorten eth2-4 mijn UAP's met PoE hangen, en ik kom op eth1 een losse switch met daar achter alle bekabelde apparaten.

2. Ik kan bovenstaand verglijkbaar doen maar dat het dan met een /24 subnet, ik wil hier dan routering laten doen zodat de UAP's (192.168.2.1/24) altijd in het normale lan kunnen komen (192.168.1.1/24).

Mogelijk dat ik mij ergens in vergis maar dit is het idee wat ik nu ongeveer heb met deze Edgerouter. Weet iemand wat de beste oplossing is (het kan natuurlijk ook zijn dat een van deze opties helemaal niet mogelijk is).

p.s /16 subnet is natuurlijk beetje overdreven, ik heb dit even gepakt omdat ik anders de subnetten even moest uitrekenen.
Kan alle twee. Het makkelijkste is mijn inziens om beiden gewoon een /24 subnet te geven.
Een /16 subnet zou ik niet doen, een /25 is de gene welke je wel bedoeld.
Een groot subnet gaat niet werken aangezien je een overlap creëert, dit zou als het goed is ook niet worden geaccepteerd. Gewoon 2 aparte subnetten creëren en deze zonder firewall regels laten communiceren.

Zolang je geen restricties opgeeft in de firewall tussen beide subnetten zullen deze gewoon met elkaar kunnen praten.

[ Voor 5% gewijzigd door MdBruin op 08-09-2015 16:30 . Reden: correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 16:44

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Ik zit heel erg te twijfelen om ook ubifi's te kopen en op die manier mijn wifi eindelijk helemaal goed en dekkend te krijgen.

heb eigenlijk 3 opties.
1) 1 wifi-router in t midden van t huis. Maar probleem is dat we woonkamer in de ene hoek zit op de zelfde etage, en de computer kamer in de andere hoek op de 1ste etage. Gevolg is dus op beide locaties niet erg veel bereik.
2) 2 wifi-routers met zelfde SSID, pass enz. 1 op kanaal 1 andere op kanaal 6. Maar dan heb ik kans dat ik eerst verbonden ben met wifi-1 en dan later als ik verplaats met een zeer laag signaal zit, terwijl wifi-2 al sterker zou zijn. Dan moet ik weer wifi-uit, wifi-aan doen wil ie de juiste pakken
3) unifi AP's gebruiken.

Tenminste, voor wat ik begrepen heb werken die unifi ap's samen, waardoor de telefoon/laptop de sterkste verbinding pakt. klopt dit?
En kan alleen de UAP reeks dit (in dat geval zou ik prijs/prestatie gezien voor de UAP gaan van 300mbit 2,4ghz)
Of kan de nieuwe AP AC Lite dit ook?

Dus eigenlijk komt de vraag hier op neer:
Kunnen de UAP en de AP AC Lite het volgende;
gezamenlijk 1 groot wifi netwerk maken waarbij ik altijd het AP pak met het beste ontvangst en super stabiel is.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
MdBruin schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 16:25:
[...]

Zolang je geen restricties opgeeft in de firewall tussen beide subnetten zullen deze gewoon met elkaar kunnen praten.
Ahh dat wist ik dus niet met die firewall rules.

Nog een vraag dan. Aangezien eth1 officieel een WAN poort is, is deze goed genoeg om een switch op aan te sluiten of heb je performance verlies omdat deze er niet voor gemaakt is?

Met een accesspoint mag ik wat meer prestatie verlies hebben qua switching dan met een losse switch waar nog een NAS op aangesloten zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
prekz schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 18:30:
[...]

Ahh dat wist ik dus niet met die firewall rules.

Nog een vraag dan. Aangezien eth1 officieel een WAN poort is, is deze goed genoeg om een switch op aan te sluiten of heb je performance verlies omdat deze er niet voor gemaakt is?

Met een accesspoint mag ik wat meer prestatie verlies hebben qua switching dan met een losse switch waar nog een NAS op aangesloten zit.
Nee, maakt niet uit. Elke poort is in te stellen hoe jij deze wilt gebruiken.
Zelfs als je eth4 als WAN wilt hebben is dit gewoon mogelijk, elke poort is gewoon 1 Gbps.
Bij het POE model hebben de poorten eth2-4 extra de hardware switch functie waarbij er geen performance verlies is omdat de CPU zich er niet mee hoeft te bemoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
HellStorm666 schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 16:42:
Ik zit heel erg te twijfelen om ook ubifi's te kopen en op die manier mijn wifi eindelijk helemaal goed en dekkend te krijgen.

heb eigenlijk 3 opties.
1) 1 wifi-router in t midden van t huis. Maar probleem is dat we woonkamer in de ene hoek zit op de zelfde etage, en de computer kamer in de andere hoek op de 1ste etage. Gevolg is dus op beide locaties niet erg veel bereik.
2) 2 wifi-routers met zelfde SSID, pass enz. 1 op kanaal 1 andere op kanaal 6. Maar dan heb ik kans dat ik eerst verbonden ben met wifi-1 en dan later als ik verplaats met een zeer laag signaal zit, terwijl wifi-2 al sterker zou zijn. Dan moet ik weer wifi-uit, wifi-aan doen wil ie de juiste pakken
3) unifi AP's gebruiken.

Tenminste, voor wat ik begrepen heb werken die unifi ap's samen, waardoor de telefoon/laptop de sterkste verbinding pakt. klopt dit?
En kan alleen de UAP reeks dit (in dat geval zou ik prijs/prestatie gezien voor de UAP gaan van 300mbit 2,4ghz)
Of kan de nieuwe AP AC Lite dit ook?

Dus eigenlijk komt de vraag hier op neer:
Kunnen de UAP en de AP AC Lite het volgende;
gezamenlijk 1 groot wifi netwerk maken waarbij ik altijd het AP pak met het beste ontvangst en super stabiel is.
Bij de AC modellen weet ik niet of ZHO al word ondersteunt. ZHO is niet perse nodig om een groot netwerk te creëren. De optie zoals je als tweede aangeeft is in de meeste gevallen voldoende. De optie die je nodig gaat hebben is de minirssi instelling. Deze zorgt ervoor dat bij een te laag ontvangst signaal het AP de cliënt kickt en daardoor de cliënt dwingt om opzoek te gaan naar een ander AP. Is dus wel even een klusje om het goed afgesteld te krijgen aangezien je ook met het zendvermogen moet gaan spelen als met de minirssi instelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
prekz schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 14:12:
Optie 2 dus :P

En ja, op de manier zoals je beschrijft met 2 subnetten van /24. En zoals al aangegeven is, zolang er geen firewall rules tussen zitten is het verkeer tussen de subnetten transparant. Enkel broadcast/mDNS/Bonjour verkeer gaat er niet overheen. En dat zou wel makkelijk zijn als je met je iPad wilt streamen naar je AppleTV, Sonos, Chromecast etc. Hiervoor dien je de service mdns reflector in te richten. Beter is vermoedelijk nog de mdns repeater maar das een hack via cli met additionele pakketten. Anyway, die verzorgt dat er tussen de subnetten ook op dat vlak verkeer hobbelt.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
Hele goede tip Jeroen, streaming is inderdaad noodzakelijk (voornamelijk via chromecast).

Ik ga dit verder uitzoeken, heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

yzf1kr schreef op maandag 07 september 2015 @ 15:49:
Tenzij je er vlak naast zit, voegen de Pro's weinig toe naar mijn mening.
Ik heb er hier nu 2 hangen, maar het bereik op 5Ghz is niet noemenswaardig, 1 muur en het is al voorbij.
De enige plek waar 5Ghz een beetje nut heeft is in mijn tuin DMV een AP Outdoor.
Het is de enige versie met echte PoE ondersteuning waardoor je 'm ook zonder de PoE injector kunt gebruiken met een niet-Ubiquiti PoE switch. Kun je voor een switch gaan die wel goed werkt en/of goedkoper is dan wat Ubiquiti aanbiedt ;) Verder zie ik op het Ubiquiti beta forum veel posts dat juist deze AC Pro een goede 5GHz heeft. 5GHz of 2.4GHz blijft lastig. Bij de 2.4GHz band zit je veelal met beperking door de enorme hoeveelheid signalen op die band (het is een algemene band waar van alles en nog wat op zit en elkaar lekker loopt te storen), bij 5GHz zit je weer met de beperkingen die de hogere frequentie met zich meebrengt. In sommige situaties is 2.4GHz beter, in andere juist 5GHz en soms is het om het even. Dat zul je dus zelf moeten uitzoeken (je kunt even kijken hoe druk de 2.4GHz band voor wifi bij jou in de buurt is).

Juist de long range versie is leuker buiten dan binnen omdat je dan ook daadwerkelijk iets aan die long range functie hebt (btw, ze hebben long range nu op een andere manier opgelost dan in het vorige model waardoor het beter werkt). Maar goed, de Pro is de enige die enigszins tegen de weerelementen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Ik heb het over de oude, jij over de nieuwe AC's,

Zo lang ik hier nog geen nieuwe AC heb, kan ik daar geen zinnig woord over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:36
Als ik naar de prijzen kijk van de nieuwe serie ga ik toch maar door de UAP-AC-PRO. Ik zat op basis van de specs aan de UAP-AC-LR te denken, maar het prijsverschil is vrij klein (ex BTW):

UAP-AC-LITE: € 90
UAP-AC-LR: € 110
UAP-AC-PRO: € 149
UAP-AC-EDU: € 401

De prijs van de (oude, vierkante) UAP-AC is met € 260 niet meer in verhouding. Ook de EDU versie (met ingebouwde speaker voor omroepen) vind ik erg duur.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Offerte heb ik inmiddels retour mogen krijgen van onze leverancier, interessante is dat de Ubiquiti UAP-AC-Pro een euro of €50 goedkoper is dan de Ubiquiti UAP Pro.

Levering vanaf medio november iig.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Hier ook nog wat prijzen van de nieuwe Unifi's. Moet zeggen dat de AC PRO ook wel erg interessant is voor die prijs.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik zat al tijden te kijken naar 2 nieuwe AC's maar het oude model was met veel te duur met 300+.
Binnenkort upgraden naar 2 AC Pro's als ze uit zijn, 150 p/s is nog betaalbaar voor thuis :)

• ErikCornelissen
  • Laatst online: 13:06
Ik probeer routed IPTV in te stellen, maar kom er maar niet uit... Ben nu al twee dagen bezig, maar om een of andere manier lukt het me niet om eth2.4 (WAN zijde) een IP adres te krijgen...

erik@Router# show interfaces ethernet eth2 vif 4
address dhcp
description "eth2 - IPTV"
dhcp-options {
client-option "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"
client-option "send vendor-class-identifier "IPTV_RG";"
default-route no-update
default-route-distance 254
name-server update
}

Bovenstaande code heb ik via andere pagina in dit topic gevonden. Wie o wie kan mij een zetje in de juiste richting geven? :)

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:40
PaT schreef op woensdag 09 september 2015 @ 13:53:
Hier ook nog wat prijzen van de nieuwe Unifi's. Moet zeggen dat de AC PRO ook wel erg interessant is voor die prijs.
Varia store heeft nog geen leverdata geven ze aan per mail.

• Jeroen_ae92
ErikCornelissen schreef op donderdag 10 september 2015 @ 15:56:
Ik probeer routed IPTV in te stellen, maar kom er maar niet uit... Ben nu al twee dagen bezig, maar om een of andere manier lukt het me niet om eth2.4 (WAN zijde) een IP adres te krijgen...

erik@Router# show interfaces ethernet eth2 vif 4
address dhcp
description "eth2 - IPTV"
dhcp-options {
default-route no-update
name-server update
}

Bovenstaande code heb ik via andere pagina in dit topic gevonden. Wie o wie kan mij een zetje in de juiste richting geven? :)
Heb je een glas of dsl aansluiting?

U+

• ErikCornelissen
Jeroen_ae92 schreef op donderdag 10 september 2015 @ 17:51:
[...]

Heb je een glas of dsl aansluiting?
Ah dat was ik vergeten, heb een glas aansluiting

• m3gA

Deze: http://varia-store.com/Wi...al-Rack-System::2096.html

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

m3gA schreef op donderdag 10 september 2015 @ 16:30:
[...]

Varia store heeft nog geen leverdata geven ze aan per mail.
Een 'goede klant' kreeg november te horen voor de nieuwe AP's.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Quad

Quad

Doof

Bij Varia store zit je weer met btw en Duitsland volgens mij, prijzen schelen eigenlijk niets bij partners binnen Nederland.

Ik heb ook november te horen gekregen, dus ga ik ook maar vanuit. Volgende week offerte aanbieden bij onze klant en zodra akkoord ga ik de pre-order in gang zetten.

PVOutput☀️

• m3gA
Quad schreef op donderdag 10 september 2015 @ 21:43:
Bij Varia store zit je weer met btw en Duitsland volgens mij, prijzen schelen eigenlijk niets bij partners binnen Nederland.

Ik heb ook november te horen gekregen, dus ga ik ook maar vanuit. Volgende week offerte aanbieden bij onze klant en zodra akkoord ga ik de pre-order in gang zetten.
Ze zijn een tijd lang veel goedkoper geweest. Toen ik in 2012 mijn eerste unifi ap kocht scheelde het bijna 30 a 40% met Nederlandse webshops. Nu maakt het bijna niks meer uit. Wat wel raar is dat ze via ebay of amazon meestal goedkoper verkopen.

[ Voor 8% gewijzigd door m3gA op 10-09-2015 21:50 ]

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:24

Edd

ErikCornelissen schreef op donderdag 10 september 2015 @ 15:56:
Ik denk dat je client-options niet kloppen, dan heb ik het vooral over vendor-class-identifier.

Probeer deze even (ja, de " moet erin).
code:
1
2

Heb je ook in service - dhcp-server de global parameters toegevoegd?
code:
1
2
global-parameters "option vendor-class-identifier code 60 = string;"
global-parameters "option broadcast-address code 28 = ip-address;"

Ik denk niet dat je die perse nodig hebt om een ip-adres op vlan 4 te krijgen, maar heb je straks wel nodig voor je STBs ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Edd op 10-09-2015 22:02 . Reden: " werden echte quotes :S ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikCornelissen
Edd schreef op donderdag 10 september 2015 @ 22:00:
[...]

Ik denk dat je client-options niet kloppen, dan heb ik het vooral over vendor-class-identifier.

Probeer deze even (ja, de " moet erin).
code:
1
2

Heb je ook in service - dhcp-server de global parameters toegevoegd?
code:
1
2
global-parameters "option vendor-class-identifier code 60 = string;"
global-parameters "option broadcast-address code 28 = ip-address;"

Ik denk niet dat je die perse nodig hebt om een ip-adres op vlan 4 te krijgen, maar heb je straks wel nodig voor je STBs ;)
DHCP server heb ik op losse server draaien, en heeft geen invloed op IP adres verkrijgen voor eth2.4.
Heb het geprobeerd met de input die je aangaf, maar ook dan lukt het niet.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:24

Edd

ErikCornelissen schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 16:18:
[...]

DHCP server heb ik op losse server draaien, en heeft geen invloed op IP adres verkrijgen voor eth2.4.
Heb het geprobeerd met de input die je aangaf, maar ook dan lukt het niet.. :(
Hm, ok.. Even voor de volledigheid mijn config op de vlan (eth0.4 in dit geval):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
 address dhcp
 description eth0.4
 dhcp-options {
     default-route no-update
     name-server no-update
 }
 ip {
 }

[wilde-gok-modus]
Ik zie wel dat je send en request andersom in volgorde staan? Mischien dat dat iets is.
[/wilde-gok-modus]

[ Voor 8% gewijzigd door Edd op 11-09-2015 16:42 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBenny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikCornelissen
Edd schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 16:40:
[...]

Hm, ok.. Even voor de volledigheid mijn config op de vlan (eth0.4 in dit geval):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
 address dhcp
 description eth0.4
 dhcp-options {
     default-route no-update
     name-server no-update
 }
 ip {
 }

[wilde-gok-modus]
Ik zie wel dat je send en request andersom in volgorde staan? Mischien dat dat iets is.
[/wilde-gok-modus]
Ook dat geprobeerd, maar geen effect.
Toen toch maar eens de al oude truc geprobeerd van het opnieuw opstarten en ja hoor... het is gelukt! Nu verder met de rest :) Bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
DenBenny schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 19:29:
[...]

bedankt voor de tip, prijzen zijn nog mooi ook :)
Verzendkosten zijn rond de 10 euro. Kijk ook even in hun ebay of amazon winkels. Meestal scheelt dat een paar euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBenny
Heeft er iemand hier ervaring met de Edgeswitch 24 lite?

Voor de update van mijn netwerk ben ik buiten een vervanger voor de router (wat zo goed als zeker nu een ERL zal worden) ook op zoek naar een managed switch.

mijn eerste gedachte van een D-link DGS-1210-24 (eigenlijk omdat ik nog nooit anders dan D-link heb gebruikt) of de Netgear GS724Tv4 die hier op de fora nogal eens voorbij komt. Nu omdat ik een edgerouter ging aankopen vroeg iemand me hier bij "Componenten Aankoopadvies" waarom ik dan geen edgeswitch zijn nemen? Ik had hier toen eigenlijk nog niet bij stilgestaan.

Nu omdat de Edgerouter nogal als "moeilijk" te configureren wordt ervaren, vroeg ik me af of dit ook voor de edgeswitches zo is? of ook hier alles kan via GUI of dat je kennis moet hebben van CLI?

Hoe zouden jullie de Edgerouter plaatsen tegen over de D-link of de Netgear? beter of slechter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 18:41

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Volgens mij werkt igmp snooping niet goed met de Ubiquiti, althans er staan wel erg veel opmerkingen over op internet.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
DenBenny schreef op maandag 14 september 2015 @ 12:16:
Heeft er iemand hier ervaring met de Edgeswitch 24 lite?

Voor de update van mijn netwerk ben ik buiten een vervanger voor de router (wat zo goed als zeker nu een ERL zal worden) ook op zoek naar een managed switch.

mijn eerste gedachte van een D-link DGS-1210-24 (eigenlijk omdat ik nog nooit anders dan D-link heb gebruikt) of de Netgear GS724Tv4 die hier op de fora nogal eens voorbij komt. Nu omdat ik een edgerouter ging aankopen vroeg iemand me hier bij "Componenten Aankoopadvies" waarom ik dan geen edgeswitch zijn nemen? Ik had hier toen eigenlijk nog niet bij stilgestaan.

Nu omdat de Edgerouter nogal als "moeilijk" te configureren wordt ervaren, vroeg ik me af of dit ook voor de edgeswitches zo is? of ook hier alles kan via GUI of dat je kennis moet hebben van CLI?

Hoe zouden jullie de Edgerouter plaatsen tegen over de D-link of de Netgear? beter of slechter?
Heb er hier een in gebruik. Configureren van de switch is makkelijker dan de router.
Alles kan gewoon via de GUI. Je kunt voor de lite gaan zonder PoE of de PoE versie.
Interface is nagenoeg het zelfde. Prima switch voor het geld. En zit bom vol opties die je misschien wel of niet gaat gebruiken. Is net wat je wil. Ik ben er zeer tevreden over in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ007
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-08 07:34

GJ007

:)

wil binnenkort graag een router-upgrade doen, om mijn tp-link met dd-wrt te vervangen. welke overigens mijn 100/100 glas prima aankan.
gebruik nu een los accespoint(router / ea4200 van linksys). en de router doet VPN regelen. hangt een NAS achter samen met wat media spul en aantal pc's

eigenlijk wil ik graag naar een lite router van ubiquiti. om als firewall te gebruiken, maar ook om regels in te stellen tussen wlan en lan (liefs op MAC adres; zodat vertrouwde apparaten wel via wifi naar de nas kunnen, maar vrienden/gasten niet (nee wil geen gastnetwerk)).

accespoint
idee is dus om: moden --- router wlan <
switch (evt managed)

goed plan? of beter om zelfs iets te bouwen met pfsense oid...

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:21
je kan ook je eigen devices een dhcp-reservering geven (wat dus al op mac-adres is) en een IP-adresgroep maken die je doorlaat en alles wat er niet aan voldoet blokkeert. Je hoeft in het vervolg dan alleen maar IP-adressen toe te voegen als die toegang moeten hebben.
Pagina: 1 ... 25 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.