Een vraag:
Wij hebben hier ons internet via een PPPoE over een P2P verbinding via een lokale internet boer
([sarcasm]Beste klanten service ooit!! Super snelle reactie tijden!! Overweldigende kennis van zaken!![/sarcasm] echt GE-WEL-DIG K*T).
De setup is op dit moment als volgt.
- Router: RB2011uias-in
- [list]
- (eth1-5 LAN)(eth6-8 N/A)
- (eth9 KPN adsl backup)
- (eth10 POE-out naar Sextant, PPPoE)
- [/list]
- Wireless client: RBSEXTANTG5HPnD(niet in mijn beheer)
Tussen de RB2011 en de RBSEXTANT zit ongeveer 70M kabel.
Router en thuisnetwerk draait allemaal rOS v6.39.2
RBSEXTANT draait v6.28
Nu draaide dit voorheen altijd soepel. We konden van ons abbo(20/20 down/up) constant zo'n 20/10 halen.
Nu hebben we laatst de RB2011 verplaatst deze stond eerst op 25M UTP afstand van de antenne.
Maar omdat wij aan het verbouwen gaan moet de rb2011 op 70M utp afstand van de antenne.
Op zich geen probleem. UTP aan elkaar geknoopt, router verplaatst en gaan.
Alles leek oke, tot op een gegeven moment de internface 'no link' aangaf.
Na de kabel te hebben doorgemeten bleek de kabel te 'hoppen' in signaal op ongeveer 55M. (paar 1 open, shorted, normal, paar 2 open, shorted.... enz.)
Ik heb daarop dus de rj45 opnieuw aangezet. Koppelstuk gecontroleerd. kabel doormeten en meet goed.
Opnieuw zelfde probleem. Toen merkte ik dat het stuk kabel naar de antenne vochtig was van binnen.
Die kabel heb ik vervangen en sindsdien is het signaal aanzienlijk verbeterd.
Maar op een toch hele specifiek situatie gaat de eth10 interface weer aan het hoppen. En dat is wanneer ik heftig aan het uploaden ben. Ik heb hier een ander POE device aan gehangen en deze blijft stabiel onder up en download(geen PPPoE maar mikrotik bandwidthtest). Kan dit nog een kabelfout zijn of is dit een fout in de apparatuur. Hierbij meenement dat wij nog nooit een upload hebben kunnen halen van 20mb.
TL;DR:
70M UTP in 2 stukken gekoppeld. WAN interface op router hopt link/no link bij het uploaden.
Download is 100% stabiel. Upload geeft instant nolink-link-nolink.
Kabel is vervangen en doorgemeten en meet goed.
Upload is nog nooit volledig geweest. P2P signaal moet goed zijn volgens leverancier.
Kabelfout of apparatuur fout?