[MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 56 57 Laatste
Acties:

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik heb vandaag een RB5009UG+S+IN binnengekregen, vooralsnog primair bedoeld als leerobject.

Mij valt op dat MikroTik de doos niet verzegeld. Zijn er dingen waarop ik moet letten om er zeker van te zijn dat dit exemplaar niet ergens eerder gebruikt is?

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Commendatore schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:46:
Ik heb vandaag een RB5009UG+S+IN binnengekregen, vooralsnog primair bedoeld als leerobject.

Mij valt op dat MikroTik de doos niet verzegeld. Zijn er dingen waarop ik moet letten om er zeker van te zijn dat dit exemplaar niet ergens eerder gebruikt is?
De dozen van Mikrotik zijn niet verzegeld.

Zoek eens op youtube op "mikrotik 5009 unboxing" dan zie je filmpjes van het openmaken van de doos en hoe het eruit moet zien.

• kaaas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-06 17:12
ROS 7.23 is uit met als het goed is http/2 doh werkend op ARM64 en x86/CHR apparaten

https://forum.mikrotik.com/t/v7-23-stable-is-released/270721

[ Voor 7% gewijzigd door kaaas op 26-05-2026 15:45 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:17

lier

MikroTik nerd

Is inderdaad goed @kaaas, alleen niet alle DoH diensten werken lekker.

Er is een overzicht van supported diensten:
https://help.mikrotik.com...e/incompatibleDoHservices

Eerst het probleem, dan de oplossing

• kaaas
@lier Dat is nou juist het punt quad9 bijv zou nu wel kunnen werken doordat http2 in deze versie ondersteund wordt. Ik heb hem net ingesteld en het lijkt te werken, maar eerst zien en dan geloven. Want in het verleden was dat ook zo, maar begon het toch te haperen na een tijdje.

• lier

lier

MikroTik nerd

Quad9 gaf bij mij heel veel problemen. Heeft mogelijk te maken met dat elke call een eigen http client aanmaakt (dat werd als mogelijke oorzaak door Quad9 genoemd). Kijk anders in de logging, die stond vol met warnings op dns.

Ik gebruik zelf NextDNS, die is (voor mij) superstabiel.

[ Voor 14% gewijzigd door lier op 26-05-2026 17:14 ]

• kaaas
Ok quad9 werkt nog steeds niet met DOH ook niet met de http2 support.

Edit

joindns4.eu doet het nu wel!

[ Voor 22% gewijzigd door kaaas op 27-05-2026 16:49 ]

• Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:11
kaaas schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:38:
Ok quad9 werkt nog steeds niet met DOH ook niet met de http2 support.

Edit

Jammer. Dank voor het melden, want dat scheelt mij een onnodige poging. (y)

• lier

lier

MikroTik nerd

kaaas schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:38:
Check even de log, bij mij gaf deze ook veel foutmeldingen. In ieder geval t/m RC4.

• kaaas
Tot nog toe zie ik geen errors. Welke errors had je?

• lier

lier

MikroTik nerd

DoH server response not OK: 0:
Had vergelijkbare melding bij Quad9...
Overigens heb ik de DNS cache geflusht na het aanpassen. Wellicht versnelt dat het optreden van de foutmelding. Deze heb ik trouwens niet bij NextDNS.

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:32
Hoi Allen,

Ik wil een nieuwe thuisnetwerk waarbij ik naar MikroTik en Unifi kijk. In het Unifi forum werd ik er op gewezen dat MikroTik geen centraal management heeft (Tarquin in "[Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie"). Als ik op de MikroTik website kijk krijg ik het idee dat dit wel het geval is als alle apparatuur RouterOS draaien. Ik hoor graag van jullie hoe het zit.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• mbovenka
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:07
Een 'single pane of glass' voor je hele netwerk (routers, switches en APs) is er voor MikroTik niet. Centraal management voor je APs wel (CAPsMAN, CAPsMAN | RouterOS Manual)

• Raverty
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Raverty

rm -rf *

Er bestaan wel 3rd party tools zoals
Mikrowizard en op
github hun repository. Ik heb dat zelf nog niet uitgeprobeerd, maar je kan het lokaal installeren in een container.

Mikrotik zelf heeft geen management tooling anders dan hierboven genoemd.

[ Voor 14% gewijzigd door Raverty op 29-05-2026 17:17 ]

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:57
Er is Winbox, maar dan manage je 1 device. Dus meerdere keren starten om meerdere devices te managen. Is niet persé een probleem, maar gemakkelijk gelijkwaardige settings uitrollen is niet mogelijk. Dan wordt het kopieren-plakken tussen de verschillende sessies.

• Impossibl3
Hmm dat is wel echt jammer. Had gehoopt dat dit wel op een manier kon. Dank voor de antwoorden.

• lier

lier

MikroTik nerd

Mijn ervaring is dat ik (MikroTik omgeving en voormalig Unifi gebruiker) alleen op draadloos gebied veel beheer. En voor mij is CAPsMAN dan meer dan toereikend. Dat draait op de router, waar ik soms wat beheer op moet doen. Mijn switches zijn een keer goed geïnstalleerd/geconfigureerd en draaien sindsdien probleemloos. Hooguit een upgrade van RouterOS en firmware. Op de switches draai ik LTS, daar komen niet zo vaak updates op.

Voor mij is Unifi vooral "ziet er leuk uit" en "updates zijn spannend", MikroTik is en blijft werken (mijn RB951 wordt na 14 jaar bijvoorbeeld nog steeds altijd ondersteund). Maar kan inmiddels lezen en schrijven met MikroTik, dus ik ben bevooroordeeld.

Overigens is MikroTik bezig met een beheer omgeving. Deze gaat Dude (als oude beheer omgeving) vervangen. Dus mogelijk komt er ook iets voor de mensen die dat belangrijk vinden.

• Impossibl3
lier schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:52:
Mijn ervaring is dat ik (MikroTik omgeving en voormalig Unifi gebruiker) alleen op draadloos gebied veel beheer. En voor mij is CAPsMAN dan meer dan toereikend. Dat draait op de router, waar ik soms wat beheer op moet doen. Mijn switches zijn een keer goed geïnstalleerd/geconfigureerd en draaien sindsdien probleemloos. Hooguit een upgrade van RouterOS en firmware. Op de switches draai ik LTS, daar komen niet zo vaak updates op.
Hoezo veel beheer op draadloos gebied? Heb je iedere keer nieuwe apparatuur ofzo? Ik ging er van uit als het staat dan staat het. Net als het bedraden netwerk.

Pagina: 1 ... 56 57 Laatste