Ik heb de firewall rules netjes geordend en ben deze week toch wat wezen spelen met de andere instellingen. De firewalls zien er nu inderdaad veel rustiger/overzichtelijker uit.
Ik had ook opgemerkt dat de IPv6 instellingen (mbt de IPv6 pool) niet goed stonden en dit heb ik gepast. Ik zie alleen nog best veel "failed" met MAC address 00:00:00:00:00 staan in IPv6/Neighbours, maar ik verdenk 1 of 2 IoT apparaatjes die zijn gekoppeld aan mijn Home Assistant. Dat moet ik nog uitzoeken.
Op mijn Windows 11 (werk) laptop na heeft geen van mijn computers (allemaal Linux Mint) en telefoons na deze wijzigingen nog verbindingsproblemen met IPv6 gehad (volgens de /IPv6/Neighbours lijst).
De werklaptop is een beheerd apparaat dus geen idee of daardoor IPv6 niet lekker werkt. Het apparaat krijgt wel een IPv6 adres, maar kan daarna volgens de logs niet meer verbinden met de router via IPv6 (failed staat er bij het IP adres in de router).
Gister heb ik ook de DNS instellingen weer aangepast door niet meer naar de router te laten verwijzen, maar direct naar Quad9.
Ik heb het idee dat ik sindsdien met geen enkel apparaat meer "internet issues" heb gehad. Ook niet met de W11 werklaptop terwijl ik voor deze wijziging gister nog wel issues had met deze laptop.
Ik heb nu 2 (Quad9) IPv4 en 2 IPv6 DNS servers ingesteld onder /IP/DNS en in /IP/DHCP server/Networks. Geen idee of dit dubbel en onzinnig is. Allow remote requests heb ik nu ook uitgeschakeld.
Moet het nog wel een paar dagen aankijken, maar "so far, so good".
Ook heb ik geprobeerd de wifi instellingen wat te tweaken. Ik heb de DFS channels uitgeschakeld en handmatig specifieke kanalen ingesteld voor zowel 2.4Ghz als 5Ghz.
Ik heb het idee dat het misschien een beetje geholpen heeft. Het is in ieder geval niet slechter geworden. De gemiddelde speedtest zit op 650mbps met een uitschieter gister rond de 750mbps, maar dat is daarna niet meer gelukt. Op zich prima voor dit goedkope wifi 6 apparaatje, denk ik.
Met de tijd eens op zoek naar een high end wifi 6 AP oid.
Het enige wat mij nu nog stoort zijn de meldingen: denied winbox/dude connect from 64.62.197.32 (met telkens een ander IP adres). Zijn die meldingen te voorkomen?
Ik zit ook vaak naar de logs te kijken en misschien moet ik dat gewoon niet doen. Deed ik met andere routers ook nooit, maar zit nu helemaal "in RouterOS"
De firewall doet zijn werk, maar het liefst zou ik willen dat ze helemaal niet kunnen proberen te verbinden.
Alles mbt Winbox is (volgens mij) dichtgezet. Een andere poort, neighbours discovery staat uit en het is alleen vanaf LAN te openen.
Af en toe zie ik nog zo'n poging voorbijkomen.
Alle andere mogelijke pogingen zie ik niet meer voorbijkomen in de logs.
Het heeft wat moeite gekost, maar ben inmiddels heel blij met de Mikrotik router.
Nogmaals dank voor jullie hulp allemaal!
[
Voor 7% gewijzigd door
Mit-46 op 18-04-2026 20:12
]