"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Check in je Caps-man je settings voor wat betreft de bridges.
Uit m'n hoofd:
Je moet in de caps-man config aangeven aan welke bridge de wireless interfaces moeten worden toegevoegd.
Je zal er wel zelf voor moeten zorgen dat die bridge ook bestaat.
Typo op 1 van je devices ten aanzien van die bridge naam?
Uit m'n hoofd:
Je moet in de caps-man config aangeven aan welke bridge de wireless interfaces moeten worden toegevoegd.
Je zal er wel zelf voor moeten zorgen dat die bridge ook bestaat.
Typo op 1 van je devices ten aanzien van die bridge naam?
Van de documentatie:
wifi-qcom-ac:
wifi-qcom:
Mijn vermoeden is dat je de slaves-static op de cAP bent vergeten...klopt dat?
Maak je overigens gebruik van VLAN's, @Ozzie?
wifi-qcom-ac:
code:
1
2
| /interface wifi cap set discovery-interfaces=bridgeLocal enabled=yes slaves-static=yes |
wifi-qcom:
code:
1
2
| /interface wifi cap set discovery-interfaces=bridgeLocal enabled=yes |
Eerst het probleem, dan de oplossing
Mikrotik heeft een wifi 7 model aangekondigd: HAP BE3 Media
Bron: https://box.mikrotik.com/f/98dcbb38fb5f4cf29961/
https://www.youtube.com/watch?v=05SAcDT8xLw
Bron: https://box.mikrotik.com/f/98dcbb38fb5f4cf29961/
https://www.youtube.com/watch?v=05SAcDT8xLw
Dat slaves-static staat op beide cap ac's niet aan. Maar dat verklaart niet waarom de wifi interfaces op de ene ac wel automatisch aan de bridge worden toegevoegd maar op de andere niet.lier schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:21:
Van de documentatie:
wifi-qcom-ac:
code:
1 2 /interface wifi cap set discovery-interfaces=bridgeLocal enabled=yes slaves-static=yes
wifi-qcom:
code:
1 2 /interface wifi cap set discovery-interfaces=bridgeLocal enabled=yes
Ik maak overigens (nog) geen gebruik van vlan's dat is mijn volgende projectje op mijn todo-lijst. Maar wil dan eigenlijk eerst nog ene mikrotik switch erbij aanschaffen ipv de (managed) tp-link die ik nu heb.
Ik heb al een heel vlan-plan, alleen moet nog even een moment zoeken om het allemaal goed te zetten zonder mezelf buiten te sluiten uit de router
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Safe mode niet vergeten aan te zetten danOzzie schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:29:
[...]
… zonder mezelf buiten te sluiten uit de router
@Ozzie wat ook een goede optie is is om 1 poort niet in je bridge te koppelen, dan kan je altijd nog met MAC telnet erin komen.
@babbelbox Misschien heb ik het verkeerd maar werkt Winbox niet ook altijd als je via MAC adres verbind?
In winbox kan je zowel op het mac adres als op het ip adres van een discovered/saved device klikken en je kan beide gebruiken om te verbinden. Ben vrij zeker dat ook via Winbox verbinden met mac adres werkt, zelfs ongeacht of een port wel of niet in een bridge zit zolang je lokaal/fysiek verbonden bent?
Zojuist geprobeerd, mijn ip geblokkeerd in de firewall en daarna kan ik idd niet via ip verbinden maar via mac adres werkt nog gewoon (dus 1 bridge met alle porten in die bridge).
In winbox kan je zowel op het mac adres als op het ip adres van een discovered/saved device klikken en je kan beide gebruiken om te verbinden. Ben vrij zeker dat ook via Winbox verbinden met mac adres werkt, zelfs ongeacht of een port wel of niet in een bridge zit zolang je lokaal/fysiek verbonden bent?
Zojuist geprobeerd, mijn ip geblokkeerd in de firewall en daarna kan ik idd niet via ip verbinden maar via mac adres werkt nog gewoon (dus 1 bridge met alle porten in die bridge).
Op zich heb je gelijk, maar wanneer je met VLAN filtering aan de gang gaat is het mij meermaals gelukt mezelf buiten te sluiten. Eigenlijk nooit heel goed nagedacht waarom maar als ik nu even snel nadenk vermoed ik dat het te maken heeft met native vlan icm trunking. Ik gebruik in geval van trunk interfaces ook altijd een soort 'dump' vlan als native voor extra afbakening en dus nog meer reden dat je er niet meer in komt. En uiteindelijk moet je bridge via MAC ook wel bereikbaar zijn.pimlie schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:56:
@babbelbox Misschien heb ik het verkeerd maar werkt Winbox niet ook altijd als je via MAC adres verbind?