"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Uit m'n hoofd:
Je moet in de caps-man config aangeven aan welke bridge de wireless interfaces moeten worden toegevoegd.
Je zal er wel zelf voor moeten zorgen dat die bridge ook bestaat.
Typo op 1 van je devices ten aanzien van die bridge naam?
wifi-qcom-ac:
1
2
| /interface wifi cap set discovery-interfaces=bridgeLocal enabled=yes slaves-static=yes |
wifi-qcom:
1
2
| /interface wifi cap set discovery-interfaces=bridgeLocal enabled=yes |
Mijn vermoeden is dat je de slaves-static op de cAP bent vergeten...klopt dat?
Maak je overigens gebruik van VLAN's, @Ozzie?
Eerst het probleem, dan de oplossing
Bron: https://box.mikrotik.com/f/98dcbb38fb5f4cf29961/
https://www.youtube.com/watch?v=05SAcDT8xLw
Dat slaves-static staat op beide cap ac's niet aan. Maar dat verklaart niet waarom de wifi interfaces op de ene ac wel automatisch aan de bridge worden toegevoegd maar op de andere niet.lier schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:21:
Van de documentatie:
wifi-qcom-ac:
code:
1 2 /interface wifi cap set discovery-interfaces=bridgeLocal enabled=yes slaves-static=yes
wifi-qcom:
code:
1 2 /interface wifi cap set discovery-interfaces=bridgeLocal enabled=yes
Mijn vermoeden is dat je de slaves-static op de cAP bent vergeten...klopt dat?
Maak je overigens gebruik van VLAN's, @Ozzie?
Ik maak overigens (nog) geen gebruik van vlan's dat is mijn volgende projectje op mijn todo-lijst. Maar wil dan eigenlijk eerst nog ene mikrotik switch erbij aanschaffen ipv de (managed) tp-link die ik nu heb.
Ik heb al een heel vlan-plan, alleen moet nog even een moment zoeken om het allemaal goed te zetten zonder mezelf buiten te sluiten uit de router
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Safe mode niet vergeten aan te zetten danOzzie schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:29:
[...]
… zonder mezelf buiten te sluiten uit de router
In winbox kan je zowel op het mac adres als op het ip adres van een discovered/saved device klikken en je kan beide gebruiken om te verbinden. Ben vrij zeker dat ook via Winbox verbinden met mac adres werkt, zelfs ongeacht of een port wel of niet in een bridge zit zolang je lokaal/fysiek verbonden bent?
Zojuist geprobeerd, mijn ip geblokkeerd in de firewall en daarna kan ik idd niet via ip verbinden maar via mac adres werkt nog gewoon (dus 1 bridge met alle porten in die bridge).
Op zich heb je gelijk, maar wanneer je met VLAN filtering aan de gang gaat is het mij meermaals gelukt mezelf buiten te sluiten. Eigenlijk nooit heel goed nagedacht waarom maar als ik nu even snel nadenk vermoed ik dat het te maken heeft met native vlan icm trunking. Ik gebruik in geval van trunk interfaces ook altijd een soort 'dump' vlan als native voor extra afbakening en dus nog meer reden dat je er niet meer in komt. En uiteindelijk moet je bridge via MAC ook wel bereikbaar zijn.pimlie schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:56:
@babbelbox Misschien heb ik het verkeerd maar werkt Winbox niet ook altijd als je via MAC adres verbind?
In winbox kan je zowel op het mac adres als op het ip adres van een discovered/saved device klikken en je kan beide gebruiken om te verbinden. Ben vrij zeker dat ook via Winbox verbinden met mac adres werkt, zelfs ongeacht of een port wel of niet in een bridge zit zolang je lokaal/fysiek verbonden bent?
Zojuist geprobeerd, mijn ip geblokkeerd in de firewall en daarna kan ik idd niet via ip verbinden maar via mac adres werkt nog gewoon (dus 1 bridge met alle porten in die bridge).
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
https://box.mikrotik.com/f/9362a4ae24db4b2ead8a/?dl=1
En de bijbehorende Joetjoep:
YouTube: CRS804 DDQ: affordable wire-speed 400 Gigabit switching for serious ...
Overigens is er op branches gebied ook het een en ander veranderd; sinds kort wordt de Development tak ook aangeboden. En...er is een eerste V7 LTS: V7.20.7.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat het niet zonder slag of stoot gaat om de wAP X op te zetten. Ik had gedacht dat ik deze net als mijn TP-link omada als stand alone accesspoint kon aanzetten maar dat blijkt toch allemaal wat lastiger. Ik denk dat het handiger is om te wachten tot ik ook de "router" heb voordat ik de AP echt helemaal inricht.
Hebben jullie nog tips om meer te leren over RouterOS? Hoor het graag!
Smarthomer | Home Assistant
- Verdiep je in hoe zaken werken in RouterOS. Bij MikroTik werkt het vaak net iets anders dan je gewend bent. Je kunt gemakkelijk iets configureren wat niet werkt.
- Vergeet AI (bv. ChatGPT) voor oplossingen. Er komt te vaak AB uit doordat in RouterOS 7 sommige dingen anders zijn dan in RouterOS 6.
- Stable firmware zit bij MikroTik de laatste tijd vol fouten (hoezo stable). Gebruik liever de huidige longterm firmware (7.20.7+) tenzij je de nieuwe features in 7.21 of later echt nodig hebt (wat meestal niet het geval zal zijn).
- Gebruik CAPsMAN om je wifi centraal te beheren als je meer dan één wifi access point hebt (of dat in de toekomst verwacht).
- Gebruik safe mode. Daarmee voorkom je in de meeste gevallen dat je na sommige configuratiefouten niet meer in het apparaat komt.
- Kijk uit met PoE. MikroTik heeft twee smaken: passive en 802.3af/at. Die zijn niet compatibel.
- Gebruik partities bij apparaten met voldoende flash geheugen. Mits goed ingericht kun je dan heel gemakkelijk terug naar een vorige werkende firmware en configuratie.
- Lees mee op het MikroTik forum.
- Weet hoe je het device een hardwarematige fabrieksreset kunt geven (en oefen daarmee). Dan kun je met een gerust hart zaken uitproberen.
[ Voor 5% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 26-01-2026 11:46 ]
Dan ben ik benieuwd of mijn setup gaat werken... volgens de winkel zou het moeten werken maar als ik van jou hoor dat passive (hAP ax S) niet werkt met 802.3af/at (wAP x) dan ben ik er bang voor haha.ZwarteIJsvogel schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:42:
• Kijk uit met PoE. MikroTik heeft twee smaken: passive en 802.3af/at. Die zijn niet compatibel.
Heb voor nu ook maar even een cursus MTCNA gekocht op udemy om mee te starten. Een beetje netwerk ervaring heb ik wel als in een huis tuin en keuken netwerk draai ik me hand niet voor om maar hier zag ik door de bomen het bos niet meer. Ik snap ook niet helemaal wat hun doelgroep is voor de home routers.
Overigens vind ik de Mikrotik home app niet fijn werken, die slaat niet altijd de instellingen op zoals je ze invoerd. Wellicht is dit nog in ontwikkeling?
Smarthomer | Home Assistant
MTCNA is zinnig ja. AI troep zou ik sowieso vergeten, mede omdat dit gewoon niet zo'n triviale problemen zijn die ook nog eens versie-afhankelijk op te lossen zijn
Safe-mode ftw en regelmatig je configs backuppen is ook slim.
Als je gaat knoeien met bridges is een off-bridge-port handig, als je die ruimte hebt. Ik heb de niet meer te krijgen mikrotik.com/product/woobm ook nog als backup gekocht , meconet in Duitsland verkoopt ze nog nieuw.
Qua doelgroep voor de home-routers: sommige modellen hebben een setup-wizard die je via winbox kunt openen. Het is me nooit echt duidelijk wanneer die er wel en wanneer niet is. Daarnaast wil je meestal toch wel weer wat configgen wat er niet inzit,dus meer dan een leuke opstap is het wmb niet
[ Voor 17% gewijzigd door Boudewijn op 26-01-2026 13:14 ]
https://www.youtube.com/@mikrotik
Ze hebben ook hun eigen PeerTube instantie! https://tiktube.comlier schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:48:
Als enige tip die ik zo snel nog kan bedenken naast de mooie en complete lijst hierboven, volg het MikroTik kanaal op YouTube. Daar vind je veel video content over uiteenlopende zaken. Heel laagdrempelig gebracht:
https://www.youtube.com/@mikrotik