SpikeHome schreef op maandag 27 februari 2017 @ 11:28:
ik ben nu al enkele weken aan het kijken naar een andere router voor thuis en voor het bedrijf van mijn vrouw.
situatie nu
thuis asus rt68u met merlin firmware en gebruik ook openvpn en een gast wifi netwerk speed 300/30
werk een alix met pfsense waarop het bedrijf zit en een studenten huis met 5 studenten op een apart vlan speed 500/500
Nu wil ik op beide locaties dezelfde router plaatsen en tussen de routers een vpn verbinding.
zakelijk is een vast ip thuis helaas ziggo en kan wel eens wijzigen dus gebruik ik dyndns op de asus.
Op beide locaties staat een nas met gb verbinding die syncen dmv rsync elke nacht (duurt 10m).
Thuis heb ik domoticz (Pi) en pv loggers bekabeld dit mag 100mb zijn de nas echter 1gb en xbox
Zakelijk zijn er 2pc's en een wifi ap op een vlan.
Nu ik zat eerst te denken aan een nieuwe alix de APU2C4 met pfsense maar daar mis ik wifi op en een hoop nic's waardoor er weer een switch en ap erbij moet.
ubiquiti ook aan gedacht de goedkopere hetzelfde probleem.
Zodoende kwam ik ook bij mikrotik en die heeft zover ik zie alles in 1 min, 8 poorten evt sfp en wifi.
Ik kijk dan naar de CRS109-8G-1S-2HnD of de RB2011UiAS-2HnD-IN
Nu de vragen.
sfp poort gebruiken voor je wan? (zonde namelijk om de poort niet te gebruiken)
De RB2011 heeft 10 poorten de 5 van 100 kan ik voor domoticz, acess point en pv logger e.d. gebruiken
en de gigabit poorts voor de xbox en nas
Met de CRS109 kan echter alles op 1gb
Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen de 2?
Met wat portforwardings, dyndns script, vpn is de router snel genoeg voor de 300/30 of 500/500?
Is het raadzaam om de sfp poort te gebruiken (met converter)?
Met de SB2011 zou ik ether10 als wan kunnen configureren? (zie in voorbeelden altijd ether1)
Verder lijkt me de mikrotik een super mooi product en zal nog wel wat leermomenten vergen.
dank alvast voor de suggesties en opmerkingen.