De Rabobank daarentegen is pas gruwelijk irritant als je wat wil overmaken... 't Is net een puzzeltocht: eerst op zoek naar de cardreader, dan je bankpas halen, vervolgens die twee samenvoegen en lange codes intypen. Daarna een overschrijving doen, waarbij zowel codes als bankrekeningnummer steeds langer worden, en uiteindelijk met je cardreader alle stappen doorlopen. Meerdere keren codes intypen, rebussen oplossen, en uiteindelijk kan je het bedrag overmaken. Veiligheid vs. gebruiksgemak zeg maar...
1. via de app hoef je je niet in te loggen via de reader + bankpas
2. via de app hoef je betalingen naar recente rekeningen niet te accorderen via reader + bankpas
3. of je nu met TAN-codes of een reader + pas werkt is even omslachtig. Tan code moet je aflezen op je smartphone versus bankpas in de reader steken + pincode intoetsen. Wat een moeite zeg.
Ik ben weg bij ING omdat ze zo omslachtig zijn. Online vraag ik een rekening aan, krijg ik per post 3 weken later een keertje de boel opgestuurd, moet het nog geactiveerd worden door langs te komen op kantoor. Kan half de stad doorcrossen omdat er maar 1 vestiging is, vertelt de medewerker aldaar: als je ter plekke hier de boel had aangevraagd kreeg je alles meteen werkend mee. En daar wordt met geen woord over gerept op de ING site hé. Ze sturen je eerste inlogcodes apart op, met een afhaalbericht dat je het op het filiaal mag afhalen, apart een afhaalbericht voor je pinpas en meer. Daarnaast vind ik een inlog met eigen gebruikersnaam + ww inherent onveilig gevoel geven voor bankzaken, gelijk met Paypal.
In het algemeen vind ik elke bank even gruwelijk irritant, daar zit voor mij geen verschil in. Wat mij nog het meeste verbaasd is dat het betaalverkeer nog immer in het weekend plat ligt, niet omdat de banken het niet willen, maar omdat DNB in 't weekend geen zin heeft in toezicht houden op het betaalverkeer

Dat en nog immer 4/5 dagen wachten tot een betaling vanuit ING ontvangen is bij Rabo. Rabo <> ABN gaat vlot, Rabo <> ING alsof de betaling met de postkoets onderweg is. Banken onderling kan wel instant bijgeschreven worden, waarom niet voor het complete bancaire systeem. Verder omdat het toch 1 pot nat is, ongeacht welke bank je kiest, vertik ik over te stappen bij gebrek aan rekeningnummerportering.
Sinds ik als jochie van 9 mijn spaarrekening opende en dat sinds mijn 18e in een betaalrekening is omgezet gebruik ik hetzelfde rekeningnummer. Gelijk aan mijn eerste 06-nummer, gebruik ik ook nog steeds. Ik wil best overstappen, maar omdat het zo weinig verschilt onderling en je je rekeningnummer niet kunt behouden blijf ik waar ik zit. Kostentechnisch scheelt het niet of nauwelijks, qua service zijn ze allen even slecht/goed, qua maatschappelijk verantwoord ondernemen idem.. elke bank kent zo zijn eigen sores. Als er nu eens werk wordt gemaakt van nummerportering binnen het bankwezen wil ik ASN/Triodos wel overwegen, maar gezien dat maar uitblijft blijf ik wel zitten bij de 'groot'banken.