De ING van nu is een heel andere bank dan de Giro van toen.JAN-B schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:22:
[...]
ING, ja , heb ik jaaaren bij gezeten, toen nog Giro of Postspaarbank o.i.d., maar gelukkig daar weggegaan, was 1 v/d beste beslissingen die ik ooit heb genomen
@JAN-B @Tamerciaga Ik denk dat JAN-B het niet kwaad bedoelt, maar oprecht niet zo geïnteresseerd is in het gebruiken van een app voor bankieren (en dat het daardoor voor hem dus ook wat onduidelijk is waarom je het zo belangrijk vindt).
Voor mijzelf geldt inderdaad ook dat de app één van de meest belangrijke elementen van het bankieren is. Naast de dingen die in de posts hiervoor genoemd zijn, vind ik bijvoorbeeld ook een pushnotificatie bij binnenkomende en uitgaande bedragen erg handig. Of dat je een voorspelling ziet van de te verwachten afschrijvingen, ook erg handig.
Voor mijzelf geldt inderdaad ook dat de app één van de meest belangrijke elementen van het bankieren is. Naast de dingen die in de posts hiervoor genoemd zijn, vind ik bijvoorbeeld ook een pushnotificatie bij binnenkomende en uitgaande bedragen erg handig. Of dat je een voorspelling ziet van de te verwachten afschrijvingen, ook erg handig.
@UniciteitUniciteit schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 20:39:
@JAN-B @Tamerciaga Ik denk dat JAN-B het kwaad bedoelt,
Wat een onaardige opmerking, het lijkt wel op trollen

@ Tweakers hierboven: ik denk dat er een misverstand is; ik heb niks tegen een app, nog nooit gebruikt > Ok, 1 x dan, om saldo te checken, en ik vind het zo onhandig >
want ik vind het scherm TE KLEIN, daar gaat het mij om, ik vind het veel fijner om mijn bankzaken op mijn 17,3 inch laptop te doen, want dat vind ik veel overzichterlijker

Is het nu duidelijk

De resolutie van de meeste smartphones is identiek aan jouw 17,3" laptop (of zelfs hoger). Je zou dus gewoon het scherm wat dichterbij je neus kunnen houden voor hetzelfde effect.JAN-B schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:42:
[...]
@Uniciteit
Wat een onaardige opmerking, het lijkt wel op trollen![]()
@ Tweakers hierboven: ik denk dat er een misverstand is; ik heb niks tegen een app, nog nooit gebruikt > Ok, 1 x dan, om saldo te checken, en ik vind het zo onhandig >
want ik vind het scherm TE KLEIN, daar gaat het mij om, ik vind het veel fijner om mijn bankzaken op mijn 17,3 inch laptop te doen, want dat vind ik veel overzichterlijker![]()
Is het nu duidelijk
En ik denk dat Uniciteit probeerde te zeggen, dat jij het niet zo kwaad bedoelde...JAN-B schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:42:
[...]
@Uniciteit
En dus dat Uniciteit het óók niet zo kwaad bedoelde

Sorry! Dat moest dus zijn niet kwaad.JAN-B schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:42:
[...]
@Uniciteit

Inderdaad!dcl! schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:43:
[...]
En ik denk dat Uniciteit probeerde te zeggen, dat jij het niet zo kwaad bedoelde...
En dus dat Uniciteit het óók niet zo kwaad bedoelde

SNS Bank :
We gaan ons assortiment overzichtelijker maken. Vanaf 8 juli 2020 bieden we nog maar 2 soorten betaalrekeningen aan. SNS Compleet, een betaalrekening met mooie voordelen en SNS Basis, een eenvoudige rekening. Uw betaalrekening zetten we op 28 september om naar SNS Compleet.
Meer informatie in Mijn SNS
Wilt u weten wat deze omzetting voor u betekent? Er staat een bericht voor u klaar in Mijn SNS. Log in in Mijn SNS of open de SNS Mobiel Bankieren app en ga naar ‘Berichten’. Daarin leest u wat die mooie voordelen precies zijn, wat er niet verandert en wanneer we uw betaalrekening gaan omzetten. En via dit bericht kunt u de nieuwe voorwaarden lezen. Wilt u geen SNS Compleet? Dan leest u in het bericht wat u kunt doen. Checkt u het binnenkort even?
https://www.snsbank.nl/pa...osten-betaalrekening.html
We gaan ons assortiment overzichtelijker maken. Vanaf 8 juli 2020 bieden we nog maar 2 soorten betaalrekeningen aan. SNS Compleet, een betaalrekening met mooie voordelen en SNS Basis, een eenvoudige rekening. Uw betaalrekening zetten we op 28 september om naar SNS Compleet.
Wilt u weten wat deze omzetting voor u betekent? Er staat een bericht voor u klaar in Mijn SNS. Log in in Mijn SNS of open de SNS Mobiel Bankieren app en ga naar ‘Berichten’. Daarin leest u wat die mooie voordelen precies zijn, wat er niet verandert en wanneer we uw betaalrekening gaan omzetten. En via dit bericht kunt u de nieuwe voorwaarden lezen. Wilt u geen SNS Compleet? Dan leest u in het bericht wat u kunt doen. Checkt u het binnenkort even?
Hmm, ik heb hier nog geen bericht van. Kan ook geen type rekening ontdekking in m'n instellingen. Moet ik nog ergens op wachten?kevertje1977 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:53:
SNS Bank :
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ja, ben net overgestapt eind juni dus hier zat ik al op te wachten
Ik vermoed dat alle banken flink gaan verhogen de komende tijd. In elk geval bespaar ik alsnog tov de vorige bank.
Ik heb overigens ook nog geen bericht ontvangen, zal wel in batches verstuurd worden. Basis lijkt goedkoop te blijven, maar daar ga je nu extra betalen voor de 2e pas, iets waardoor ik juist SNS had uitgezocht ("gratis" 2e pas...).
En dan maken ze het duurdere pakket 1 dubbeltje duurder (tov basis+2e pas), dus iedereen die een 2e pas heeft denkt, laat ik dan maar 10 cent meer betalen dan kan ik " alles". Slimme marketing hoor.

Ik vermoed dat alle banken flink gaan verhogen de komende tijd. In elk geval bespaar ik alsnog tov de vorige bank.
Ik heb overigens ook nog geen bericht ontvangen, zal wel in batches verstuurd worden. Basis lijkt goedkoop te blijven, maar daar ga je nu extra betalen voor de 2e pas, iets waardoor ik juist SNS had uitgezocht ("gratis" 2e pas...).
En dan maken ze het duurdere pakket 1 dubbeltje duurder (tov basis+2e pas), dus iedereen die een 2e pas heeft denkt, laat ik dan maar 10 cent meer betalen dan kan ik " alles". Slimme marketing hoor.
Tja, negatieve rente gaan hanteren zorgt voor een hoop onrust onder de bevolking... Een verhoogd tarief is dan weer begrijpelijk.dcl! schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:48:
Stel dat mensen gemiddeld 10.000 euro op de rekening hebben. Een negatieve rente van 0,5% staat gelijk aan 50 euro euro inkomsten door middel van 4,20 euro extra per maand.
Nu is er al negatieve rente op grote bedragen, dit is de manier om extra geld binnen te krijgen omdat de consument een prijs verhoging wel accepteert
Kun je dat eigenlijk ook uitzetten? Ik zie er geen instelling voor.dcl! schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:56:
Prima, maar dan wil ik rente krijgen als ik rood sta, ik bespaar de bank dan immers kosten?
Hebben jullie met de ING app dat betaalverzoeken blijven staan ook al zijn ze betaald? Ik moet ze nu handmatig verwijderen, maar het zou beter zijn dat een betaalverzoek verdwijnt zodra deze betaald is.
Het verbaast/irriteert me dat SNS deze gelegenheid niet heeft gebruikt om de maandelijkse kosten van betalen via NFC (€0,50 per persoon, per rekening) af te schaffen. Dit is toch echt hopeloos achterhaald? Bovendien heeft ASN (een andere dochter van de Volksbank) dit nooit gedaan.kevertje1977 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:53:
SNS Bank :
Sowieso is het hele oligopolie rondom de betaalrekeningen in Nederland irritant. Almaar stijgende kosten terwijl er steeds meer digitaal gebeurt of moet gebeuren. Hoe dan!? Gelukkig betreden steeds meer (buitenlandse) uitdagers de Nederlandse markt. Neem een voorbeeld aan Openbank of N26; volwaardige banken met een basisdienstverlening die volledig gratis is.
Ja vorige week ook al het bericht van SNS over de nieuwe tarieven e.d. ontvangen. Alles wordt duurder dus de banken ook weer allemaal ter zijner tijd natuurlijk. Heb gisteren dat SNS mobiel betalen maar uitgezet, gebruik het toch al haast nooit en heb genoeg alternatieven. Compenseert ook weer hun prijsverhoging van nu, die 0,50ct die dat nog steeds kost per maand. Alle extra'tjes waar ze zo trots en onderscheidend mee waren volgens eigen zeggen, zitten nu opeens in het duurste pakket. Een geweldige bank vind ik het nu ook weer niet, vooral omdat je er geen contant geld kunt storten op een normale manier. En Apple Pay beloven ze ook al 1 jaar op hun fantastische forum..... Maar hou hem toch nog even aan.kwon schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:35:
[...]
Het verbaast/irriteert me dat SNS deze gelegenheid niet heeft gebruikt om de maandelijkse kosten van betalen via NFC (€0,50 per persoon, per rekening) af te schaffen. Dit is toch echt hopeloos achterhaald? Bovendien heeft ASN (een andere dochter van de Volksbank) dit nooit gedaan.
Sowieso is het hele oligopolie rondom de betaalrekeningen in Nederland irritant. Almaar stijgende kosten terwijl er steeds meer digitaal gebeurt of moet gebeuren. Hoe dan!? Gelukkig betreden steeds meer (buitenlandse) uitdagers de Nederlandse markt. Neem een voorbeeld aan Openbank of N26; volwaardige banken met een basisdienstverlening die volledig gratis is.
Inderdaad, het wordt alleen maar duurder in de toekomst ondanks de komst van internetbankieren enz: hoop kantoren gesloten, veel oud personeel weg, geen kosten meer voor het vervoer en opslag + beveiliging van contant geld etc etc. Maar goed, online systemen, tech personeel en apps kosten ook wel wat natuurlijk. Je doet er weinig aan, echt geweldige concurrentie is er nou ook weer niet en ook die moeten winst maken.
Anoniem: 886251
Zijn er ook ervaringen met Handelsbanken? Begreep dat zij ook rekeningen aanbieden, en hypotheken misschien interessant voor de toekomst.
ING gaat overigens kosten rekenen voor de bankkoppeling, iets wat volgens mij tot nu toe gratis was:
Dit is het tarief voor de Koppeling Boekhoudpakket per 1 oktober 2020
Je betaalt maandelijks
€ 3,25 voor 1 gekoppelde rekening,
€ 5,25 voor 2 tot 5 gekoppelde rekeningen en
€ 7,25 voor 5 of meer gekoppelde rekeningen.
Ik ging vanaf 2021 toch van accountant switchen en laat de bankkoppeling vervallen denk ik
Dit is het tarief voor de Koppeling Boekhoudpakket per 1 oktober 2020
Je betaalt maandelijks
€ 3,25 voor 1 gekoppelde rekening,
€ 5,25 voor 2 tot 5 gekoppelde rekeningen en
€ 7,25 voor 5 of meer gekoppelde rekeningen.
Ik ging vanaf 2021 toch van accountant switchen en laat de bankkoppeling vervallen denk ik
Ik meen ergens gelezen te hebben dat zij zich meer richten op de wat meer vermogende klant. Weet niet meer waar. Zelf overigens geen ervaring mee, wel vaak voorbij hun vestiging in Rotterdam gelopen (zit/zat tegenover de ingang van Museum Booijmans). Iemand wel bekend mee? Ja, wie weet waar zijn nog mee komen in de toekomst en of zij bijv. hun doelgroep uitbreiden of hun portfolio.Anoniem: 886251 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 17:21:
Zijn er ook ervaringen met Handelsbanken? Begreep dat zij ook rekeningen aanbieden, en hypotheken misschien interessant voor de toekomst.
----------
Citaat van onderstaande site van de Consumentenbond (wel uit een mix van info van 2017 en 2019):
"Reactie Handelsbanken:
'Onze klanten komen niet bij ons voor een betaalrekening, maar voor onze persoonlijke en lokale manier van werken, waarbij financieringen, hypotheken en vermogensbeheer op dit moment onze kernproducten zijn. Handelsbanken in Nederland biedt haar particuliere klanten, die ook een hypotheek- of financieringsrelatie met ons hebben, wel een betaalpakket. We willen echter niet het beeld creëren dat wij een algemene bank zijn waar je als consument zomaar een betaalrekening kunt openen. Dat is namelijk niet het geval.' "
-----------
Valt onder het Zweedse Depositogarantiestelsel schijnbaar (mits niet gewijzigd inmiddels).
Even in mn opgeslagen bladwijzers gezocht naar eerder bezochte sites over hun, deze links nog gevonden (en daar bovenstaande citaat ook van gekopieerd):
1. https://www.consumentenbo...ier-pakket-betaalrekening
2. https://www.handelsbanken.com/en/about-the-group/locations
3. https://www.handelsbanken.com/en/
4. https://nl.wikipedia.org/wiki/Handelsbanken
En nog een link naar de Zweedse eerlijke bankenwijzer o.i.d en daar komen ze nou ook niet echt super positief naar voren:
5. https://fairfinanceguide.se/banks/banker/handelsbanken/
Dankje!michael4500 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 18:15:
[...]
Ik meen ergens gelezen te hebben dat zij zich meer richten op de wat meer vermogende klant. Weet niet meer waar. Zelf overigens geen ervaring mee, wel vaak voorbij hun vestiging in Rotterdam gelopen (zit/zat tegenover de ingang van Museum Booijmans). Iemand wel bekend mee? Ja, wie weet waar zijn nog mee komen in de toekomst en of zij bijv. hun doelgroep uitbreiden of hun portfolio.
----------
Citaat van onderstaande site van de Consumentenbond (wel uit een mix van info van 2017 en 2019):
"Reactie Handelsbanken:
'Onze klanten komen niet bij ons voor een betaalrekening, maar voor onze persoonlijke en lokale manier van werken, waarbij financieringen, hypotheken en vermogensbeheer op dit moment onze kernproducten zijn. Handelsbanken in Nederland biedt haar particuliere klanten, die ook een hypotheek- of financieringsrelatie met ons hebben, wel een betaalpakket. We willen echter niet het beeld creëren dat wij een algemene bank zijn waar je als consument zomaar een betaalrekening kunt openen. Dat is namelijk niet het geval.' "
-----------
Valt onder het Zweedse Depositogarantiestelsel schijnbaar (mits niet gewijzigd inmiddels).
Even in mn opgeslagen bladwijzers gezocht naar eerder bezochte sites over hun, deze links nog gevonden (en daar bovenstaande citaat ook van gekopieerd):
1. https://www.consumentenbo...ier-pakket-betaalrekening
2. https://www.handelsbanken.com/en/about-the-group/locations
3. https://www.handelsbanken.com/en/
4. https://nl.wikipedia.org/wiki/Handelsbanken
En nog een link naar de Zweedse eerlijke bankenwijzer o.i.d en daar komen ze nou ook niet echt super positief naar voren:
5. https://fairfinanceguide.se/banks/banker/handelsbanken/
Dan willen ze niet iedereen hebben als klant dus eigenlijk.
Geen dank, had het snel gevonden en even gekopieerd die eerder opgeslagen links. Kwam me bekend voor, wist dat ik het nog ergens had, schoot me opeens te binnen.Anoniem: 886251 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 18:16:
[...]
Dankje!
Dan willen ze niet iedereen hebben als klant dus eigenlijk.
Nee, denk niet dat ze iedereen als klant willen hebben. Staat er eigenlijk ook, alleen als je lekker opbrengt via die andere producten denk ik. Staat ook dat betaalrekeningen meer bijzaak zijn. Betaalrekeningen op zich denk ik ook niet zo winstgevend in deze tijden, rest wel en hogere marges op. Maar wie weet, je kunt het altijd proberen/informeren (zeker als je op zoek bent naar/i.c.m. 1 van hun andere producten). Wel eerst controleren of daarvan de tarieven en voorwaarden wel concurrerend zijn met andere aanbieders natuurlijk, kan veel ellende en geld schelen.
Verder misschien ook maar niet te rouwig om zijn: Ze hebben niet overal kantoren, (betaal)tarieven waren volgens de consumentenbond vrij hoog, ik weet niet of je bij hun wel contant geld kunt storten, of ze wel (altijd) IDEAL ondersteunen en ikzelf vind het ook wel handig als je tegenwoordig een aanvraag/nieuwe rekening of betaalpakket online kunt aanvragen, zodat je daarvoor + voor ieder ditje en datje niet speciaal naar een kantoor moet (maar wel kunt als je wilt).
Edit: IDEAL ondersteuning schijnen ze nu wel te hebben, aanvraag particulier betaalpakket moet via kantoor, rest geen zin om uit te zoeken, zie hun NL-site, daar ook huidige tarieven enz.
Ik ga op mijn persoonlijke account van €3,32 naar €7,60 per maandrobbierzz schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:34:
[...]
Het is inderdaad heel bijzonder hoe ABN AMRO dit nu aanpakt. In mijn specifieke situatie is er zelfs sprake van een verdubbeling van de kosten. Wat ABN AMRO alleen doet is een bericht sturen 'de tarieven gaan omhoog', maar niet specificeren wat dat in mijn specifieke geval extra kost (ze sturen alleen een totaaloverzichtje mee van de tarieventabel per 1-10).
Altijd al bij ABN AMRO gebankierd, maar op dit moment wordt het toch eens tijd opnieuw te orienteren op de markt. Wat me na een eerste vergelijk al opvalt is dat de tarieven van ABN inderdaad goedkoop waren, maar nu ver de duurste van de drie grootbanken wordt. Met name het aanhouden van de creditcard is een 'dure' bezigheid, dit terwijl je deze bij jaarlijks overstappen nagenoeg gratis kunt hebben.

Zit al een hele tijd bij SNS, maar krijg nu ook een mailtje dat de prijzen omhoog gaan.
Ben er een beetje principieel op tegen, maarja volgensmij wordt bijna alles duurder.
Heb 1 simpele rekening, meer niet.
Zie dat ik bijvoorbeeld naar de ABN kan overstappen en dan naar 1,70 per maand ga ipv. 3,25
Of de ING zit ook daar in de buurt.
Iemand die 1 van deze 2 kan aanraden of een alternatief?
Zit zakelijk bij de ING en vind de app wel mooi.
Het liefst doe ik alles zonder 2 factor apparaatje zoals de digipass.
Ben er een beetje principieel op tegen, maarja volgensmij wordt bijna alles duurder.
Zie dat ik bijvoorbeeld naar de ABN kan overstappen en dan naar 1,70 per maand ga ipv. 3,25
Vergelijk op de eerlijke bankwijzer de Volksbank (SNS), ABN en ING en overweeg op basis daarvan je besluit nog eens, zou ik zeggen...detim schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 17:08:
Zit al een hele tijd bij SNS, maar krijg nu ook een mailtje dat de prijzen omhoog gaan.
I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets
(gepost in het topic "Ervaringen KNAB" maar daar kreeg ik het vriendelijke verzoek om het hier te plaatsen):
Zijn er nog mensen hier met goede banken waarbij een app niet verplicht is?
Bij voorkeur wil ik inloggen en geld overmaken via gebruikersnaam + wachtwoord en 2FA via TOTP en absoluut niet via een gare app van de bank zelf. Kon zelf (nog) niet zo'n bank vinden. Banken zoals ING maken het erg lastig om zonder app te kunnen bankieren, ondanks dat het in principe wel kan.
Zijn er nog mensen hier met goede banken waarbij een app niet verplicht is?
Bij voorkeur wil ik inloggen en geld overmaken via gebruikersnaam + wachtwoord en 2FA via TOTP en absoluut niet via een gare app van de bank zelf. Kon zelf (nog) niet zo'n bank vinden. Banken zoals ING maken het erg lastig om zonder app te kunnen bankieren, ondanks dat het in principe wel kan.
@MrBlues Bij ABN kan je via de browser inloggen en opdrachten verzenden. Dit doe je met bankrekeningnr. + pasnr. en een inlogcode via de E.dentifier (kaartlezer die een eenmalige inlogcode genereert als je de juiste pincode invoert).
Ik gebruik het niet vaak meer, maar volgens mij wordt deze methode nog steeds goed ondersteund.
Ik gebruik het niet vaak meer, maar volgens mij wordt deze methode nog steeds goed ondersteund.
SNS kan het ook nog met het apparaatje.
Ik internetbankier overigens met een codegenerator bij ING, zonder app,MrBlues schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:00:
... Banken zoals ING maken het erg lastig om zonder app te kunnen bankieren, ondanks dat het in principe wel kan.
Het ziet er naar uit dat Rabobank de eerste bank word die Apple Pay gaat aanbieden op de cc(note: traditionele cc van MC/Visa).
Vraag me af hoe snel ABN/ING gaan volgen al denk ik dat ABN niet mee doet wss vanwege ICS
Vraag me af hoe snel ABN/ING gaan volgen al denk ik dat ABN niet mee doet wss vanwege ICS
Het ziet er niet naar uit maar dat doet hij idd.Anoniem: 886251 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 06:47:
Het ziet er naar uit dat Rabobank de eerste bank word die Apple Pay gaat aanbieden op de cc(note: traditionele cc van MC/Visa).
Ligt het aan mij of maken banken het steeds moeilijker om te kijken hoeveel hun pakket kost en wat je ervoor krijgt. Ik heb nu net bij ABN AMRO en ING gekeken en allebei staan vol met hoe je een bankrekening kan openen.
Ik wil toch eerst weten of ik uberhaupt een rekening wil openen. Zijn de banken zo arrogant geworden of mis ik iets?
Ik wil toch eerst weten of ik uberhaupt een rekening wil openen. Zijn de banken zo arrogant geworden of mis ik iets?
Komt niet prominent naar voren op de sites, maar als je iets verder kijkt, dan kom je gewoon pdf's tegen met de kosten. Volgens mij is het bij beide banken €1,70 per maand per rekening.Enolab29 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:57:
Ligt het aan mij of maken banken het steeds moeilijker om te kijken hoeveel hun pakket kost en wat je ervoor krijgt. Ik heb nu net bij ABN AMRO en ING gekeken en allebei staan vol met hoe je een bankrekening kan openen.
Wij zitten nu een half jaar met al onze rekeningen bij KNAB en gaan daar ZSM weer weg.
Enkele ergernissen bij KNAB
Mijn wensen:
Want als je naar de website van bijvoorbeeld KNAB kijkt voldoen ze aan mijn wensen maar in de praktijk ben ik helemaal niet tevreden.
Enkele ergernissen bij KNAB
- IB is zeer traag
- Instant pay staat regelmatig uit zonder het aan te kondigen.
- Afgelopen weekend 12 uur lang gepland onderhoud waar klanten niet actief van op de hoogte gebracht waren en waardoor ik dus niet bij mijn geld kon.
- Gisteren avond bij Jumbo een volle kar boodschappen kunnen achterlaten bij de kassa vanwege de zoveelste KNAB pinstoring waar nergens wat over gecommuniceerd wordt.
Mijn wensen:
- Rekening privé voor mijzelf en een voor mijn vrouw. Daarnaast een gezamenlijke en ook een spaar. Alle rekeningen samen te zien in één overzicht
- Als je de spaarrekening overzichtelijk in "spaarpotjes" kunt verdelen zou dit een voordeel zijn. Knab adverteert daar ook mee maar wanneer je hierin schuift vervalt direct je kwartaalrente ook al staat het geld allemaal gewoon bij hun op de spaarpotten. Je laat het geld niet "staan" vinden zij dus weg rente.
- App die makkelijk en snel werkt en bij voorkeur voorop loopt in plaats van achteraan.
- Een website die makkelijk en snel werkt
- Zo min mogelijk storingen en onderhoud waardoor je niet bij je geld kunt. Is natuurlijk nooit te voorkomen maar Knab ligt er met regelmaat uit.
- Creditcards erbij in het overzicht vind ik wel handig maar ook geen noodzaak
- Een goede klantenservice
Want als je naar de website van bijvoorbeeld KNAB kijkt voldoen ze aan mijn wensen maar in de praktijk ben ik helemaal niet tevreden.
https://www.ad.nl/economi...sn-en-regiobank~a4356acf/De Volksbank, het moederbedrijf van SNS, ASN en Regiobank, voert vanaf 1 maart volgend jaar een negatieve rente in voor spaartegoeden boven de 250.000 euro.
Klanten van de Volksbank met een spaarrekening ontvangen tot een saldo van een kwart miljoen euro een rente van 0,01 procent. Op het spaargeld boven dat bedrag betalen klanten straks een rente van 0,5 procent.
Met de ingreep volgt de Volksbank het voorbeeld van ING en Rabobank.
ABN AMRO hanteert een negatieve spaarrente boven een bedrag van een half miljoen euro.
[Voor 40% gewijzigd door U123456 op 24-11-2020 13:29]
Mijn ervaring met KNAB:mrnn schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:37:
Wij zitten nu een half jaar met al onze rekeningen bij KNAB en gaan daar ZSM weer weg.
Enkele ergernissen bij KNABWat ik jammer vind is dat op al die vergelijkingssites de focus ligt op prijs en rente met soms een korte opsomming van wat pluspunten. Vergelijken op performance, gebruikersgemak, overzichtelijkheid, innovatie, etc is heel erg lastig en daar heb ik juist best wat geld voor over.
- IB is zeer traag
- Afgelopen weekend 12 uur lang gepland onderhoud waar klanten niet actief van op de hoogte gebracht waren en waardoor ik dus niet bij mijn geld kon.
- Gisteren avond bij Jumbo een volle kar boodschappen kunnen achterlaten bij de kassa vanwege de zoveelste KNAB pinstoring waar nergens wat over gecommuniceerd wordt.
Mijn wensen:Wie weet waar deze info in meer detail te vinden is en wat is jullie eigen ervaring met je bank?
- Rekening privé voor mijzelf en een voor mijn vrouw. Daarnaast een gezamenlijke en ook een spaar. Alle rekeningen samen te zien in één overzicht
- Als je de spaarrekening overzichtelijk in "spaarpotjes" kunt verdelen zou dit een voordeel zijn. Knab adverteert daar ook mee maar wanneer je hierin schuift vervalt direct je kwartaalrente ook al staat het geld allemaal gewoon bij hun op de spaarpotten. Je laat het geld niet "staan" vinden zij dus weg rente.
- App die makkelijk en snel werkt en bij voorkeur voorop loopt in plaats van achteraan.
- Zo min mogelijk storingen en onderhoud waardoor je niet bij je geld kunt. Is natuurlijk nooit te voorkomen maar Knab ligt er met regelmaat uit.
- Altijd binnen 1 minuut geholpen door de klantenservice. Van pasjes aanvragen tot rekeningen cancellen tot vervangende pas of beleggingsrekeningen openen en sluiten. Evenals bugs in de app.
- Instant Pay uit, ik heb hier bericht van gehad in zowel de app als email
- Onderhoud (voor het eerst), is netjes gemeld voor afgelopen weekend.
- Nog nooit een pinstoring meegemaakt bij KNAB
- Overzicht spaarrekeningen/kwartaal etc werkt ook top
- Website (ik maak elke week exports) werkt top, nooit gedoe gehad

En nu even afkloppen.
@Lightning89 bedankt voor het delen van je eigen ervaring met KNAB. Dat deze zo anders is maakt helaas ervaringen van andere mensen over de andere banken ook wat minder betrouwbaar voor mij. Het is erg subjectief
Ik ga er toch even op reageren voor mensen die hier via zoekfunctie naar KNAB op terechtkomen.
Om het subjectieve weg te laten heb ik zojuist ingelogd en een stopwatch gepakt. Wanneer ik vanuit het rekeningen en saldo overzicht op een enkele rekening klik duurt het 4,7 seconden voor de detailpagina geladen is. Vanuit overzicht naar "afschriften" waar jij waarschijnlijk je exports doet: 4,2 seconden. Dit is bij mij altijd het geval. Incognito in Chrome met extensies uitgeschakeld op een 50 mbit up/down glasvezelverbinding waar ik met andere sites geen problemen op ervaar. Mijn bankzaken regelen en heen en weer klikken tussen rekening is dus vooral heel veel wachten en ergernis. Heb hier toen ik net klant werd meteen over geklaagd. Je raadt het misschien al, het is doorgegeven aan de betreffende afdeling en niets meer over gehoord.

Ik ga er toch even op reageren voor mensen die hier via zoekfunctie naar KNAB op terechtkomen.
Ja altijd snel een reactie bij problemen, maar in mijn geval nooit een oplossing. Voor standaard zaken als aanvragen passen geloof ik wel dat het werkt. Bij bugs: we geven het door naar de afdeling. Hoor je nooit meer wat van en blijven bestaan.Altijd binnen 1 minuut geholpen door de klantenservice. Van pasjes aanvragen tot rekeningen cancellen tot vervangende pas of beleggingsrekeningen openen en sluiten. Evenals bugs in de app.
Ze hebben alleen recent per mail aangekondigd dat het niet meer altijd instant is (daarvoor lag het er ook zonder die aankondiging regelmatig al uit). Ze kondigen niet vooraf aan op welk moment dit zal zijn. Ik stond dus via Marktplaats bij iemand aan de deur en dan kom je er dan pas achter. Niet handig. En voor iemand tikkie roept, die gaat maar tot 500.Instant Pay uit, ik heb hier bericht van gehad in zowel de app als email
Een aankondiging op hun website en twitter ja. Maar ik zit niet iedere dag hun website, app of socials te F5-en. Als je bank 12 uur uit de lucht gaat dan moet er naar mijn mening pro actief een mail uit en dat is niet gedaan. Heb ik over geklaagd en ze staan achter hun besluit niet te mailen, was een bewuste keuze.Onderhoud (voor het eerst), is netjes gemeld voor afgelopen weekend.
Dat is statistisch goed mogelijk als je niet iedere seconde pint, jij kunt geluk hebben of ik pech. Ik weet alleen dat ik hiervoor (ABN) eigenlijk nooit storingen had, hooguit van Equens (vroeger Interpay) maar dan ligt alles eruit. De storing van gisteren duurde zo'n 15 minuten begreep ik. Weet niet hoe hun cijfers zich tot andere banken verhouden maar voorheen had ik dit nooit en nu wel. Combineer dit met storingen van de app die nog veel vaker voorkomen (gisteren dus, maar daarvoor was zaterdag middag) en dan is het voor mij geen bank meer. Belangrijkste eis is dat ik bij mijn geld wil kunnen en dan kan dus bij Knab lang niet altijd.Nog nooit een pinstoring meegemaakt bij KNAB
Mee eens, dit vind ik erg prettig en overzichtelijk en hoop ik elders weer te vinden.Overzicht spaarrekeningen/kwartaal etc werkt ook top
Nu begin ik mij oprecht af te vragen of je voor KNAB werkt want dit kan ik bijna niet geloven. Alles binnen hun IB is traag. Ik schuif nogal met geld, bijvoorbeeld einde van de maand even wat afromen naar gezamenlijk vanuit privé, spaar, en vanuit gezamenlijk naar pensioen en andere beleggingen (niet bij KNAB). Vind ik makkelijker van achter mijn laptop dan in de app want heb dan toch al eea aan financiële overzichten op mijn scherm.Website (ik maak elke week exports) werkt top, nooit gedoe gehad.
Om het subjectieve weg te laten heb ik zojuist ingelogd en een stopwatch gepakt. Wanneer ik vanuit het rekeningen en saldo overzicht op een enkele rekening klik duurt het 4,7 seconden voor de detailpagina geladen is. Vanuit overzicht naar "afschriften" waar jij waarschijnlijk je exports doet: 4,2 seconden. Dit is bij mij altijd het geval. Incognito in Chrome met extensies uitgeschakeld op een 50 mbit up/down glasvezelverbinding waar ik met andere sites geen problemen op ervaar. Mijn bankzaken regelen en heen en weer klikken tussen rekening is dus vooral heel veel wachten en ergernis. Heb hier toen ik net klant werd meteen over geklaagd. Je raadt het misschien al, het is doorgegeven aan de betreffende afdeling en niets meer over gehoord.
Ik help het je hopen, scheelt heel veel gedoe van het overstappen als je kunt blijven waar je zit. En ik ben vrij kritisch, dat zal niet helpen.En nu even afkloppen.
[...]mrnn schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:41:
@Lightning89 bedankt voor het delen van je eigen ervaring met KNAB. Dat deze zo anders is maakt helaas ervaringen van andere mensen over de andere banken ook wat minder betrouwbaar voor mij. Het is erg subjectief![]()
Correct, ik zag in de app dat mijn bug opgelost was. Terugkoppeling kan beter (ticket oid)Ja altijd snel een reactie bij problemen, maar in mijn geval nooit een oplossing. Voor standaard zaken als aanvragen passen geloof ik wel dat het werkt. Bij bugs: we geven het door naar de afdeling. Hoor je nooit meer wat van en blijven bestaan.
[...]
EensZe hebben alleen recent per mail aangekondigd dat het niet meer altijd instant is (daarvoor lag het er ook zonder die aankondiging regelmatig al uit). Ze kondigen niet vooraf aan op welk moment dit zal zijn. Ik stond dus via Marktplaats bij iemand aan de deur en dan kom je er dan pas achter. Niet handig. En voor iemand tikkie roept, die gaat maar tot 500.
[...]
Dit is de enige waar wij iets anders hebben meegregen, ik heb een melding van de app gekregen vorige week (doordeweeks) dat er groot onderhoud gepleegd zou worden.Een aankondiging op hun website en twitter ja. Maar ik zit niet iedere dag hun website, app of socials te F5-en. Als je bank 12 uur uit de lucht gaat dan moet er naar mijn mening pro actief een mail uit en dat is niet gedaan. Heb ik over geklaagd en ze staan achter hun besluit niet te mailen, was een bewuste keuze.
[...]
EensDat is statistisch goed mogelijk als je niet iedere seconde pint, jij kunt geluk hebben of ik pech. Ik weet alleen dat ik hiervoor (ABN) eigenlijk nooit storingen had, hooguit van Equens (vroeger Interpay) maar dan ligt alles eruit. De storing van gisteren duurde zo'n 15 minuten begreep ik. Weet niet hoe hun cijfers zich tot andere banken verhouden maar voorheen had ik dit nooit en nu wel. Combineer dit met storingen van de app die nog veel vaker komen en dan is het voor mij geen bank meer. Belangrijkste eis is dat ik bij mijn geld wil kunnen en dan kan dus bij Knab lang niet altijd.
[...]
[...]Mee eens, dit vind ik erg prettig en overzichtelijk en hoop ik elders weer te vinden.
Onze perceptie van snel/langzaam is anders maar is hetzelfde (vanuit VPN met veel programma's open):Nu begin ik mij oprecht af te vragen of je voor KNAB werkt want dit kan ik bijna niet geloven. Alles binnen hun IB is traag. Ik schuif nogal met geld, bijvoorbeeld einde van de maand even wat afromen naar gezamenlijk vanuit privé, spaar, en vanuit gezamenlijk naar pensioen en andere beleggingen (niet bij KNAB). Vind ik makkelijker van achter mijn laptop dan in de app want heb dan toch al eea aan financiële overzichten op mijn scherm.
-Inloggen, na scannen QR code en laden van rekeningen ~ 4s
-Detailpagina rekeningen, ~5,7s
-'Zoeken en downloaden' pagina openen voor export, ~4s
-'Afschriften' ook, ~4s
Ik heb geen idee wat de performance is van andere banken. Ik stoor mij hier ook totaal niet aan.
Als ik voor KNAB zou werken zou ik wel zo'n klantenservice icoontje willen hebben op m'n profiel.
[...]
Ik ben al een keer overgestapt, het valt wel mee allemaal. Tegenwoordig met Tikkie's hoef je aan bijna niemand meer je IBAN te geven.Ik help het je hopen, scheelt heel veel gedoe van het overstappen als je kunt blijven waar je zit. En ik ben vrij kritisch, dat zal niet helpen.
@Lightning89
Dank in ieder geval voor je reacties en visie hierop, heel interessant om te zien hoe feitelijk grotendeels dezelfde ervaring met een bank subjectief zo'n verschillende uitwerking kan hebben. Misschien moet ik toch wat vaker gaan mediteren
Als dat in de vorm van een push melding uit de app was zou ik het prima vinden maar die hebben mijn vriendin en ik beiden niet gehad. Mogelijk was het alleen een aankondiging na inloggen in de app, maar als je die net die week niet gebruikt dan mis je hem dus.Dit is de enige waar wij iets anders hebben meegregen, ik heb een melding van de app gekregen vorige week (doordeweeks) dat er groot onderhoud gepleegd zou worden.
Dat is wel een eyeopener voor mij hoor, had totaal niet verwacht dat andere gebruikers laadtijden van 4+ seconden acceptabel zouden vinden. Misschien ben ik dan te veeleisend, maar ik gebruik zowel privé als zakelijk veel webapps en KNAB is voor mij de enige waar het zo "lang" duurt om een pagina te laden. Hiervoor ABN, daar was dat in ieder geval niet zo.Onze perceptie van snel/langzaam is anders maar is hetzelfde.... .. ....Ik stoor mij hier ook totaal niet aan.
Zit pas half jaar bij Knab dus ook recent met 3 rekeningen overgestapt. Dit viel ons tegen. Je hebt de "overstapservice" die afschrijvingen doorstuurt maar dit mag maar voor één rekening. Voor onze privé rekeningen is het dus veel mailen, webforms en bellen geweest (echt, belasting voor motorrijtuigen moet je bellen voor een formulier dat wordt opgestuurd) wat nog lang niet overal meteen goed ging. Geen rocketscience allemaal, maar kost zeker de nodige tijd en moeite.Ik ben al een keer overgestapt, het valt wel mee allemaal. Tegenwoordig met Tikkie's hoef je aan bijna niemand meer je IBAN te geven
Dank in ieder geval voor je reacties en visie hierop, heel interessant om te zien hoe feitelijk grotendeels dezelfde ervaring met een bank subjectief zo'n verschillende uitwerking kan hebben. Misschien moet ik toch wat vaker gaan mediteren

Ik herken hier zelf de ING in.mrnn schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:37:
Enkele ergernissen bij KNABWat ik jammer vind is dat op al die vergelijkingssites de focus ligt op prijs en rente met soms een korte opsomming van wat pluspunten. Vergelijken op performance, gebruikersgemak, overzichtelijkheid, innovatie, etc is heel erg lastig en daar heb ik juist best wat geld voor over.
- IB is zeer traag
Mijn wensen:Wie weet waar deze info in meer detail te vinden is en wat is jullie eigen ervaring met je bank?
Sowieso in mijn ogen een van de fijnste banken al komt dat voornamelijk door de app/ib.
Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm
Thanks, de app en ib zijn in mijn ogen ook het meest belangrijk (zolang er niet veel storingen zijn). Heb je ook recent andere banken ter vergelijk gehad?Famous schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:24:
[...]
Ik herken hier zelf de ING in.
Sowieso in mijn ogen een van de fijnste banken al komt dat voornamelijk door de app/ib.
Hoe lang duurt het laden van een pagina binnen ING bankieren gemiddeld denk je? Bij Knab is dat zo'n 4 seconden en dat vind ik te lang.
Dagelijks met de Regiobank en af en toe Rabo.mrnn schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:40:
[...]
Thanks, de app en ib zijn in mijn ogen ook het meest belangrijk (zolang er niet veel storingen zijn). Heb je ook recent andere banken ter vergelijk gehad?
Hoe lang duurt het laden van een pagina binnen ING bankieren gemiddeld denk je? Bij Knab is dat zo'n 4 seconden en dat vind ik te lang.
Beide kunnen er niet aan tippen vind ik.
Pagina’s zijn er eigenlijk instant. Zowel via mobiel als dekstop. Via de app zelf is steeds meer te regelen wat ook fijn is.
Met Apple Pay waren ze, tov concurrenten, erg snel op de markt.
Leuk bijkomend voordeel zijn de ING punten. Soms zitten hier wel leuke aanbiedingen bij

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm
@U123456 Nog een aantal wijzigingen bij ASN vanaf 1 feb. 2021: https://www.asnbank.nl/ni...arden-asn-rekeningen.html
Een gezamenlijke rekening met twee passen wordt zelfs goedkoper, €3,40 i.p.v. €3,80.
Rente op de betaalrekening verdwijnt. Dit was al niet veel meer (0,01%) overigens.
Ik ben nog steeds tevreden met ze.
Een gezamenlijke rekening met twee passen wordt zelfs goedkoper, €3,40 i.p.v. €3,80.
Rente op de betaalrekening verdwijnt. Dit was al niet veel meer (0,01%) overigens.
★ Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen ★
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.
Ik ook. Kwam laatst wel dit interessante artikel tegen:ThinkPadd schreef op zondag 29 november 2020 @ 07:50:
'Idealistische koers van de Volksbank staat door interne ruzies op de tocht'
Urgh, uiteraard. Stuk leest als een gevecht tussen welke kant het kwartje op moet vallen: die van de economie of die van duurzaamheid, jammer dat dat overal nog zo ingewikkeld is. Hoop dat ze het op orde krijgen. Zolang ASN bestaat zit ik daar en heb ik maar te geloven dat ze doen wat ze zeggen te doen. (Als het verkocht wordt sta ik vooraan bij Triodos.)kwon schreef op zondag 29 november 2020 @ 07:57:
[...]
Ik ook. Kwam laatst wel dit interessante artikel tegen:
'Idealistische koers van de Volksbank staat door interne ruzies op de tocht'
Ik geloof dus niet zo in het hele investeringsplaatje voor de economie op lange termijn (benieuwd waneer men daar de limieten van groei gaat inzien) — of ten minste: ik wens daar zo min mogelijk onderdeel van te zijn of aan bij te dragen. Af en toe nog steeds jammer dat die full reserve bank toentertijd is afgeschoten, dat was een hele leuke toevoeging geweest.
Eén van de dealbreakers bij de ING is toch wel dat je anno 2020 je pincode niet kan wijzigen. Dat is toch absurd. Voor de rest is het gewoon een prima bank, ook al gebruiken een soort Comic Sans lettertype in hun communictiemiddelen en app, dat is ook wel een minpunt.Famous schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:24:
[...]
Ik herken hier zelf de ING in.

Ik dacht vanochtend even een wat groter bedrag over te maken van mijn ING rekening, kun je 4 uur(!) wachten.
Ik begrijp best dat je bepaalde groepen wil beschermen, maar dit vind ik toch wel irritant. Vanavond dan maar een nieuwe poging.4 uur wachttijd na verhogen van limiet voor overboeken
Een groot bedrag overmaken via Mijn ING of de app? Zorg ervoor dat je je limiet op tijd verhoogt. Want voortaan duurt het 4 uur voordat je verhoogde limiet actief is. Je regelt het in Mijn ING of de app.
https://www.ing.nl/de-ing...en-limiet-overboeken.html
Ha @Carfanatic op mijn werk noemen we dat weleens bad guys first measures. Dat je maatregelen neemt waarmee je wel wat fraude voorkomt maar die ook gewoon "normale" mensen in de weg zitten (of zelfs belemmeren).
De meeste mensen mogen dan wel deugen, helaas moeten we al onze computersystemen baseren en configureren op het uitgangspunt "sommige mensen deugen niet"
De meeste mensen mogen dan wel deugen, helaas moeten we al onze computersystemen baseren en configureren op het uitgangspunt "sommige mensen deugen niet"

Pincode wijzigen was voor mij een criteria bij het overstappen, en ik dacht dat dat wel kon bij ING. Niet goed gelezen en geldt alleen voor hun creditcard. Nu zit ik bij ING en wacht ik met smart op deze feature...GioStyle schreef op zondag 29 november 2020 @ 08:52:
[...]
Eén van de dealbreakers bij de ING is toch wel dat je anno 2020 je pincode niet kan wijzigen. Dat is toch absurd. Voor de rest is het gewoon een prima bank, ook al gebruiken een soort Comic Sans lettertype in hun communictiemiddelen en app, dat is ook wel een minpunt.

Ik denk dat het niet kunnen wijzigen van je pincode bij ING (net zoals bij de Rabo) komt door de overtuiging dat willekeurig gegenereerde, niet-wijzigbare pincodes het veiligste zijn. Ze dienen die overtuiging eerst los te laten en de vraag is of dat gaat gebeuren. Ze worden inmiddels wel enorm ingehaald door de banken waarbij het wel kan. Bij sommigen hoef je niet eens (meer) naar een geldautomaat maar kun je de pincode gewoon in de app wijzigen.
Is er eigenlijk al een bank die een beetje een goede eigen IFTTT (if this than that) ondersteuning heeft?
Wat ik graag zou willen is iets als:
Wanneer het loon op de betaalrekening binnenkomt het bedrag boven een bepaalde waarde overschrijven naar "overloop" rekening. Wanneer deze boven een bepaalde waarde komt wil ik de rest overschrijven naar mijn noodpot en wanneer die boven een bepaalde waarde komt gaat de rest naar de spaarrekening.
Ik kan het maandelijks wel handmatig doen, maar wanneer het geautomatiseerd kan worden dan heeft dat natuurlijk de voorkeur.
Tot nu toe heb ik eigenlijk geen bank gevonden waar dit daadwerkelijk mee kan, maar misschien dat ik iets over het hoofd zie.
Er zijn natuurlijk wel tools van derden die je via PSD2 kan aansluiten om dergelijke zaken te regelen, maar ik ben er niet een fan van om allerlei andere partijen aan te sluiten op mijn bankrekeningen.
Wanneer het loon op de betaalrekening binnenkomt het bedrag boven een bepaalde waarde overschrijven naar "overloop" rekening. Wanneer deze boven een bepaalde waarde komt wil ik de rest overschrijven naar mijn noodpot en wanneer die boven een bepaalde waarde komt gaat de rest naar de spaarrekening.
Ik kan het maandelijks wel handmatig doen, maar wanneer het geautomatiseerd kan worden dan heeft dat natuurlijk de voorkeur.
Tot nu toe heb ik eigenlijk geen bank gevonden waar dit daadwerkelijk mee kan, maar misschien dat ik iets over het hoofd zie.
Er zijn natuurlijk wel tools van derden die je via PSD2 kan aansluiten om dergelijke zaken te regelen, maar ik ben er niet een fan van om allerlei andere partijen aan te sluiten op mijn bankrekeningen.
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Volgens mij heeft ABN een "stort alles boven X bedrag op rekening Y". Misschien niet helemaal wat je zoekt, maar je kunt wel hetzelfde bereiken.TheFirepit schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:21:
Is er eigenlijk al een bank die een beetje een goede eigen IFTTT (if this than that) ondersteuning heeft?
Heeft iemand ervaring met contactloos pinnen met je mobiel bij die ING automaten bij de Albert Heijn? Bij mij werkt het niet. Iemand anders had het ook geprobeerd, maar werkte ook niet. Winkelmanager wist het ook niet. Wel raar want op alle pinapparaten werkt het perfect.
Ik heb tijdelijk mijn pinpas niet, dus vandaar dat ik mobiel moet pinnen. Buiten hebben de pinautomaten sowieso geen contactloos pinnen. Ik vroeg ook aan iemand of ie het kon proberen met zijn pinpas om te kijken of er überhaupt iets gebeurt, maar diegene stond me aan te kijken alsof ik hem wou oplichten. Ik wilde alleen dat ie zijn pinpas op dat ding legde om te kijken of er iets gebeurt.
Gelukkig kun je bij de meeste supermarkten geld bij pinnen, maar ik vraag me toch af waarom dat contactloze dingetje erop zit bij die ING automaten bij de AH. Kan iemand het misschien testen en zijn bevindingen hier delen? Of misschien is dat ding voor hele andere doeleinden?
Ik heb tijdelijk mijn pinpas niet, dus vandaar dat ik mobiel moet pinnen. Buiten hebben de pinautomaten sowieso geen contactloos pinnen. Ik vroeg ook aan iemand of ie het kon proberen met zijn pinpas om te kijken of er überhaupt iets gebeurt, maar diegene stond me aan te kijken alsof ik hem wou oplichten. Ik wilde alleen dat ie zijn pinpas op dat ding legde om te kijken of er iets gebeurt.

Gelukkig kun je bij de meeste supermarkten geld bij pinnen, maar ik vraag me toch af waarom dat contactloze dingetje erop zit bij die ING automaten bij de AH. Kan iemand het misschien testen en zijn bevindingen hier delen? Of misschien is dat ding voor hele andere doeleinden?
Dat kan met een Android mobiel, maar moet je eerst activeren in je ing app.chim0 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 05:31:
Heeft iemand ervaring met contactloos pinnen met je mobiel bij die ING automaten bij de Albert Heijn? Bij mij werkt het niet. Iemand anders had het ook geprobeerd, maar werkte ook niet. Winkelmanager wist het ook niet. Wel raar want op alle pinapparaten werkt het perfect.
Zoek op ing site “ing contactloos mobiel”.
Tweede optie die werkt is met een iPhone via Apple Pay, ook deze methode eerst in je ing app activeren, zie ing site “Apple pay” voor verdere info.
Je begrijpt het verkeerd, denk ik. Contactloos pinnen werkt met mijn mobiel, alleen niet op die ING apparaten bij de AH. Daar zit zo'n draadloos ding op, maar wanneer ik mijn telefoon erop leg, gebeurt er niks. Maar misschien is het daar ook niet voor bedoeld. Daarom vraag ik het. Zie plaatje ter illustratie (heb dat dingetje wat ik bedoel geel omcirkeld).Orinoco schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 09:31:
[...]
Dat kan met een Android mobiel, maar moet je eerst activeren in je ing app.
Zoek op ing site “ing contactloos mobiel”.
Tweede optie die werkt is met een iPhone via Apple Pay, ook deze methode eerst in je ing app activeren, zie ing site “Apple pay” voor verdere info.
"Delete text"chim0 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:33:
[...]
Je begrijpt het verkeerd, denk ik. Contactloos pinnen werkt met mijn mobiel, alleen niet op die ING apparaten bij de AH. Daar zit zo'n draadloos ding op, maar wanneer ik mijn telefoon erop leg, gebeurt er niks. Maar misschien is het daar ook niet voor bedoeld. Daarom vraag ik het. Zie plaatje ter illustratie (heb dat dingetje wat ik bedoel geel omcirkeld).
[Afbeelding]
[Voor 8% gewijzigd door Orinoco op 13-12-2020 15:04]
Rabobank heeft gisteren betalen naar 06 nummer mogelijk gemaakt en dit net als de naam/rekeningnummer validatie techniek beschikbaar gesteld aan derden zodat die dit ook kunnen implementeren 
https://www.rabobank.com/...roduceert-06-betalen.html

https://www.rabobank.com/...roduceert-06-betalen.html
Die NFC transceivers op pinautomaten staan helaas (nog) niet aan. Je kunt er dus weinig aan doen, behalve geduld hebben.chim0 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:33:
[...]
Je begrijpt het verkeerd, denk ik. Contactloos pinnen werkt met mijn mobiel, alleen niet op die ING apparaten bij de AH. Daar zit zo'n draadloos ding op, maar wanneer ik mijn telefoon erop leg, gebeurt er niks. Maar misschien is het daar ook niet voor bedoeld. Daarom vraag ik het. Zie plaatje ter illustratie (heb dat dingetje wat ik bedoel geel omcirkeld).
[Afbeelding]

Verwaxht zelf dat je er max 20E mee kan opnemen, anders word het voor iemand die een pinpas vind erg makkelijk om de rekening leeg te trekken.oohh schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:33:
[...]
Die NFC transceivers op pinautomaten staan helaas (nog) niet aan. Je kunt er dus weinig aan doen, behalve geduld hebben.
https://www.ing.nl/partic...-betaaldiensten-2021.htmlING: nieuwe tarieven betaaldiensten per 1 maart 2021
Nieuwe tarieven betaalpakket
Het tarief voor je OranjePakket met rekeningnummer XXXXXXX gaat met € 0,25 per maand omhoog. In je pakket zit onder andere je betaalrekening, betaalpas en toegang tot digitaal bankieren via web en app.
Verandering standaardlimieten van de Betaalpas
Pinnen in een winkel: limiet gaat naar € 1.500 per dag.
Geld uit de automaat: limiet wijzigt naar € 500 per dag.
Wil je een hoger of juist lager limiet? Pas het zelf aan in de app of via Mijn ING. Meer hierover lees je ook op ing.nl/betaalpas-limiet.
Verandering limiet storten contant geld
Het maximale bedrag dat je op je particuliere rekening kan storten gaat naar € 3.000 per dag.
TheFirepit schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:21:
Ik heb bij ABN inderdaad ingesteld dat hij op datum x (laatste dag van de maand) alles boven xxxx euro naar de betaalrekening stuurt. Ik kan dat natuurlijk ook veranderen naar de dag na de normale salaris storting... Maar het is dus gewoon een maandelijk iets, geen directe uitvoering na het bereiken van bedrag xxxx.Uniciteit schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:44:
[...]
Volgens mij heeft ABN een "stort alles boven X bedrag op rekening Y". Misschien niet helemaal wat je zoekt, maar je kunt wel hetzelfde bereiken.
Waarom is dat belachelijk?McGarrett schreef op maandag 21 december 2020 @ 08:00:
[...]
Yep, heb die melding ook gekregen....daar heb ik maar een woord voor belachelijk!
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Hij kan toch om een pincode vragen? Het gaat erom dat je je pas niet in die gleuf hoeft te steken, maar erop kan leggen. Maar vooral geld opnemen met je mobiel. Dat zou een ideale oplossing zijn wanneer je je bankpas niet bij je hebt bijvoorbeeld.Anoniem: 886251 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:36:
[...]
Verwaxht zelf dat je er max 20E mee kan opnemen, anders word het voor iemand die een pinpas vind erg makkelijk om de rekening leeg te trekken.
Het is technisch wel mogelijk, maar er moeten ook afspraken voor worden aangepast. Het is dus vooral een organisatorisch probleem. De crux is dat er bepaalde afspraken lijken te zijn dat contactloos opnemen alleen bij of in de buurt van mensen (met de sociale controle) mag. Ik kan mij voorstellen dat het daarbij niet alleen om afspraken tussen de banken gaat, maar dat er ook afspraken met bv Consumentenbond of ouderenbonden zijn gemaakt over de invoering van contactloos betalen. (Dit vermoedelijk vooral ook vanwege het opt-in opt-out vraagstuk, dat zonder extra actie alle passen voor contactloos geschikt zijn tenzij je zelf actie onderneemt om dat te voorkomen.) Waarschijnlijk willen ze die afspraken niet zomaar negeren en zullen ze dus eerst 'toestemming' van zulke organisaties moeten krijgen voordat ze dit gaan activeren.chim0 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 06:08:
[...]
Hij kan toch om een pincode vragen? Het gaat erom dat je je pas niet in die gleuf hoeft te steken, maar erop kan leggen. Maar vooral geld opnemen met je mobiel. Dat zou een ideale oplossing zijn wanneer je je bankpas niet bij je hebt bijvoorbeeld.
Zen.com is een nieuwe aanbieder op Fintech gebied (zag op Apple support dat ze Apple Pay aanbieden).
Geen gratis betaalrekening wel een Gold account voor 99cent per maand en Platinum voor 4,99 per maand
https://www.zen.com/personal/pricing
Voordelen die ik zie is vooral de aankoopverzekering en garantieverlenging en de cashbacks.
Opladen van je rekening kan met CC of overboeken naar een GB IBAN nummer.
Geen gratis betaalrekening wel een Gold account voor 99cent per maand en Platinum voor 4,99 per maand
https://www.zen.com/personal/pricing
Voordelen die ik zie is vooral de aankoopverzekering en garantieverlenging en de cashbacks.
Opladen van je rekening kan met CC of overboeken naar een GB IBAN nummer.
[Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 886251 op 19-01-2021 12:35]
Ik wil een en/of rekening openen bij ING. Hiervoor moet je een afspraak maken op een kantoor. Kan ik niet een normale rekening openen en deze later omzetten? Alle kantoren zitten de komende 4+ weken volgeboekt!
Wij zitten nu allebei bij ABN AMRO maar om risico te spreiden en betaling via NFC op mobiel (en een andere kleur bankpas
) zat ik te denken om gezamenlijke kosten via de ING te laten lopen.
Wij zitten nu allebei bij ABN AMRO maar om risico te spreiden en betaling via NFC op mobiel (en een andere kleur bankpas

Read the badge, Bitch!
Ik weet niet hoe de controle is geregeld bij het openen van een (individuele) rekening. Maar ik heb samen met mijn partner (beiden reeds klant bij de ING) een en/of rekening geopend via internetbanieren. Je vraagt een en/of rekening aan, vult wat gegevens in en ondertekent beide het verzoek met behulp van een goedkeuringsverzoek in de ING Bankieren App. Binnen 5 minuten konden we de en/of rekening gebruiken (via de app en Apple Pay). Bankpassen en de pincodes hadden we 2-3 werkdagen later binnen.Zeeuw schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:09:
Ik wil een en/of rekening openen bij ING. Hiervoor moet je een afspraak maken op een kantoor. Kan ik niet een normale rekening openen en deze later omzetten? Alle kantoren zitten de komende 4+ weken volgeboekt!
Wij zitten nu allebei bij ABN AMRO maar om risico te spreiden en betaling via NFC op mobiel (en een andere kleur bankpas) zat ik te denken om gezamenlijke kosten via de ING te laten lopen.
PV 6400 Wp | Enphase IQ7+ | 3600 Wp Oost / 2800 Wp West
Volgens mij kan ik mijn paspoort scannen met NFC, dan kun je gewoon een persoonlijke rekening openen.Ljfsipke schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:09:
[...]
Ik weet niet hoe de controle is geregeld bij het openen van een (individuele) rekening.
Ik ga dat eens proberen, en dan als de kantoren weer tijd hebben mijn vriendin koppelen. Ondertussen kan ik dan betalen met NFC en mijn vriendin met de pinpas.
Read the badge, Bitch!
Toch heeft de ING wel veel fijne quality of life features. Zoals lang je IBAN indrukken, en hij wordt automatisch naar je klembord gekopieerd. Iedere keer als ik de Rabo app moet gebruiken, mis ik wel iets.GioStyle schreef op zondag 29 november 2020 @ 08:52:
[...]
Eén van de dealbreakers bij de ING is toch wel dat je anno 2020 je pincode niet kan wijzigen. Dat is toch absurd. Voor de rest is het gewoon een prima bank, ook al gebruiken een soort Comic Sans lettertype in hun communictiemiddelen en app, dat is ook wel een minpunt.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
ING had het al eerder aangekondigd, maar vanaf mei gaan ze ook kosten rekenen voor (slapende) betaalrekeningen zonder pas of andere diensten. Daar kwam van de week een brief over binnen.
Ik blaas dit topic toch eens nieuw leven in omdat ik over wil stappen naar een andere bank en twijfel.
Zit sinds ik me kan herinneren al bij ING. Reden om nu over te stappen zijn vooral dat ik op meerdere vlakken een bewustere, duurzame keuze wil maken. Op de Eerlijke Geldwijzer scoort ING bedroevend. Ook de score o.b.v. het beleid is slecht dus heb ook niet het idee dat ING na de schandelen de afgelopen jaren echt een andere koers inzet/wil zetten.
Twijfel op dit moment tussen SNS en ASN (De Volksbank).
Neig naar ASN omdat je bij SNS 0,50c per maand extra betaalt voor NFC betalingen. Al geeft ASN aan dat dit mogelijk in toekomst bij hen ook wordt ingevoerd.
Bunq bekeken maar vind het vooral erg duur. Ik zoek alleen betaal-+spaarrekening, alle fancy extra's en buitenlandse rekeningen heb ik niks aan.
Knab is wel het goedkoopst (i.v.m. € 50,00 "gratis" als je nu overstapt) maar moederbedrijf Aegon scoort slecht op eerlijke geldwijzer. En Knab zelf komt er qua investeringsbeleid op de consumentenbond ook niet goed vanaf.
Zijn er mensen die hen ervaringen kunnen delen met ASN en/of SNS? En zie ik nog banken over het hoofd?
Zit sinds ik me kan herinneren al bij ING. Reden om nu over te stappen zijn vooral dat ik op meerdere vlakken een bewustere, duurzame keuze wil maken. Op de Eerlijke Geldwijzer scoort ING bedroevend. Ook de score o.b.v. het beleid is slecht dus heb ook niet het idee dat ING na de schandelen de afgelopen jaren echt een andere koers inzet/wil zetten.
Twijfel op dit moment tussen SNS en ASN (De Volksbank).
Neig naar ASN omdat je bij SNS 0,50c per maand extra betaalt voor NFC betalingen. Al geeft ASN aan dat dit mogelijk in toekomst bij hen ook wordt ingevoerd.
Bunq bekeken maar vind het vooral erg duur. Ik zoek alleen betaal-+spaarrekening, alle fancy extra's en buitenlandse rekeningen heb ik niks aan.
Knab is wel het goedkoopst (i.v.m. € 50,00 "gratis" als je nu overstapt) maar moederbedrijf Aegon scoort slecht op eerlijke geldwijzer. En Knab zelf komt er qua investeringsbeleid op de consumentenbond ook niet goed vanaf.
Zijn er mensen die hen ervaringen kunnen delen met ASN en/of SNS? En zie ik nog banken over het hoofd?
[Voor 29% gewijzigd door rvrrr op 31-10-2021 14:04]
Zit zelf bij ASN. Voor mij prima. ik heb zelf een iphone dus wacht af tot dat ze eindelijk eens Apple Pay introduceren. Ik heb voor Apple Pay nu Revolut omdat ik die toch al gebruikte voor andere valuta. Voor NFC kan je ook Openbank gebruiken die een gratis rekening hebben
[Voor 14% gewijzigd door falconxp op 31-10-2021 18:07]
@rvrrr Ja, de Triodos bankrvrrr schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:49:
Ik zoek alleen betaal-+spaarrekening
En zie ik nog banken over het hoofd?

Ik ben overgestapt vanaf Triodos naar ASN, ongeveer 2 jaar geleden. Dit omdat de kosten voor Triodos enorm stegen zonder dat ik het gevoel had daar veel voor terug te krijgen. Er was geen betalingsverzoekensysteem, ze zaten niet op de instant payments systeem waardoor boekingen een dag langer konden duren en de app liep vaak achter qua functionaliteit.
Toen ik voor de laatste twee eens belde werd mij op niet onaangename, maar wel directe manier verteld dat er keuzes gemaakt moeten worden en dat ze op dat moment prioriteit hadden liggen bij biometrisch inloggen tov instant overschrijven of een betaalverzoekensysteem en dat ik natuurlijk vrij was om over te stappen.
Zo geschiedde en op wat gehaat op de overstapservice na (je moet namelijk gewoon blijven betalen voor je oude rekening die je niet meer gebruikt), ben ik best tevreden hoe dat is gegaan en ben ik best blij met de ASN.
Toen ik voor de laatste twee eens belde werd mij op niet onaangename, maar wel directe manier verteld dat er keuzes gemaakt moeten worden en dat ze op dat moment prioriteit hadden liggen bij biometrisch inloggen tov instant overschrijven of een betaalverzoekensysteem en dat ik natuurlijk vrij was om over te stappen.
Zo geschiedde en op wat gehaat op de overstapservice na (je moet namelijk gewoon blijven betalen voor je oude rekening die je niet meer gebruikt), ben ik best tevreden hoe dat is gegaan en ben ik best blij met de ASN.
Hier staat iets anders:Gropah schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:13:
Ik ben overgestapt vanaf Triodos naar ASN, ongeveer 2 jaar geleden.
https://www.overstapservi...eren/veelgestelde-vragen/Kan ik mijn oude betaalrekening aanhouden of wordt die opgeheven?
Doorgaans wordt een oude betaalrekening door de rekeninghouder opgeheven.
De Overstapservice is immers bedoeld om de overstap naar een andere bank te regelen.
U kunt op het aanvraagformulier van de Overstapservice aangeven dat u wilt dat uw oude bank u informeert over de mogelijkheid om de oude rekening te beëindigen.
U kunt uw oude betaalrekening opheffen vanaf de eerste dag dat de Overstapservice actief is.
Dan heeft Triodos mij verkeerd ingelicht en heb ik onterecht 65 euro extra betaald.U123456 schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:25:
[...]
Hier staat iets anders:
[...]
https://www.overstapservi...eren/veelgestelde-vragen/
Dan hebben ze je zeker verkeerd ingelicht! Dit was jaren geleden wel het geval overigens (maar toen waren banken nog niet zo heel duur), maar ik ben 2 jaar terug ook overgestapt (van Triodos naar SNS) en kon probleemloos na inschakelen overstapservice, de oude rekening opzeggen. Werkte prima!
Thanks! Zojuist Openbank aangevraagd. Nu in afwachting van activatie. Had wel gekozen voor verificatie via overboeking, maar de instructie hiervoor heb ik gemist of doorgeklikt tijdens het aanmaken. Heb dus net maar op goed geluk 1 cent overgemaakt naar mijn IBAN bij Openbank, hopelijk is dat voldoende :-)falconxp schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:04:
Zit zelf bij ASN. Voor mij prima. ik heb zelf een iphone dus wacht af tot dat ze eindelijk eens Apple Pay introduceren. Ik heb voor Apple Pay nu Revolut omdat ik die toch al gebruikte voor andere valuta. Voor NFC kan je ook Openbank gebruiken die een gratis rekening hebben
Vandaag ook gesprek gehad bij SNS over overstap naar hen, zou inderdaad op deze manier geregeld worden dus ga er vanuit dat dit goed komt.dcl! schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:49:
Dan hebben ze je zeker verkeerd ingelicht! Dit was jaren geleden wel het geval overigens (maar toen waren banken nog niet zo heel duur), maar ik ben 2 jaar terug ook overgestapt (van Triodos naar SNS) en kon probleemloos na inschakelen overstapservice, de oude rekening opzeggen. Werkte prima!
Gelijk ook maar alle schadeverzekeringen overgezet naar SNS, 10% korting als je deze week afsluit (ingangsdatum mag in de toekomst liggen) + 10% extra korting op de inboedelverz. zodra de betaalrekening in gebruik is.
Doet de ING app het bij jullie? Precies nu wanneer ik het nodig heb ligt ie eruit. 
Een discussie-platform als het Tweakers-forum is niet de beste plek om dit na te kijken. Gelieve dus niet meer te doen.

Een discussie-platform als het Tweakers-forum is niet de beste plek om dit na te kijken. Gelieve dus niet meer te doen.
[Voor 42% gewijzigd door Ardana op 04-11-2021 15:09]
Nope, de app ligt hier ook uit. Zal wel met een half uurtje opgelost zijnchim0 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 07:13:
Doet de ING app het bij jullie? Precies nu wanneer ik het nodig heb ligt ie eruit.

Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW | MacBook Pro 13" 2017 | MacBook Air 13" 2017 I iPad 2018 | iPhone 12 | TV 2021 4K | AirPods Pro gen2
Nog steeds niet.Miki schreef op donderdag 4 november 2021 @ 07:40:
[...]
Nope, de app ligt hier ook uit. Zal wel met een half uurtje opgelost zijn
Ik moet geld overmaken van m'n spaar naar betaal anders kan ik niet tanken en moet ik lopen naar huis. Hij is echt leeg leeg.

chim0 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:18:
[...]
Nog steeds niet.
Ik moet geld overmaken van m'n spaar naar betaal anders kan ik niet tanken en moet ik lopen naar huis. Hij is echt leeg leeg.
offtopic:
Gratis tip: laat ergens in je auto 'n briefje van 20 liggen. Juist voor dit soort situaties.
Gratis tip: laat ergens in je auto 'n briefje van 20 liggen. Juist voor dit soort situaties.
Weet iemand wanneer ING wordt aangesloten op de Europese Instant Payment overboekingen? Bij Rabo werkt het bijvoorbeeld wel naar de Spaanse Openbank. ING nog steeds 1 werkdag.
Denk dat je die vraag beter bij ING kan neerleggen. Mijn vermoeden…nadat ze waarschijnlijk weer een absurde prijsverhoging hebben doorgevoerd!Datisraar schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:25:
Weet iemand wanneer ING wordt aangesloten op de Europese Instant Payment overboekingen? Bij Rabo werkt het bijvoorbeeld wel naar de Spaanse Openbank. ING nog steeds 1 werkdag.

Ik woon zelf in Azie, maar ik ben op dit moment voor een korte tijd weer even in Europa om mijn familie te bezoeken.
Ik zit bij ING sinds mijn 14de, maar ik denk dat het hoog tijd is om over te stappen naar een andere bank nu ik toch hier ben.
Eerst kon je ING bankieren gewoon in de browser gebruiken, dan werd je gedwongen om 2FA te gebruiken, dan werd je gedwongen om een smartphone als 2FA te gebruiken, je wordt al zo een beetje gedwongen om een ID kaart of paspoort te scannen om de app te gebruiken, en het zal me niks verbazen als ze op een gegeven moment de browser versie helemaal gaan verwijderen en ook nog gaan verplichten dat Android op een stock Google ROM draait (dus geen custom ROM) en geen root, of geen jailbreak in het geval van een iPhone.
En ING (en een bepaalde chat app dat in Azie zoveel gebruikt wordt) is echt de enige waar ik een smartphone voor nodig heb.
Voor de rest heb ik gewoon een kleinere laptop met een SIM kaart slot.
Mijn eissen:
- Geen mobiele app nodig, er mag wel een app zijn, maar moet helemaal optioneel zijn en dus niet verplicht. Ik gebruik liever een PC dan een NWO aparaat, sorry ik bedoel een smartphone.
- Kan wereldwijd gebruikt worden zonder teveel gedoe (zoals "tijdelijk" je limiet van Europa naar wereld schakelen).
Andere eissen, maar hebben een beetje minder prioriteit:
- Internet bankieren staat NIET achter CloudFlare, Cloudfront, of een andere Big Brother service.
- Internet bankieren maakt zo min mogelijk gebruik van CDNs, geen zin om uMatrix 90 keer aan te passen voordat ik kan inloggen.
- Weigert geen transacties naar crypto (dit kun je makkelijk omzeilen, vandaar dat het minder prioriteit heeft).
Mooi meegenomen, maar hoeft niet perse:
- Een VISA of Mastercard debit card, als losse pas of in 1 pas maakt niet uit.
- Kan geld overmaken naar banken in andere valuta's (ik kan gewoon bij een bankautomaat opnemen weer storten op mijn Aziatische bank wanneer ik weer terug ben, maar alsnog handig als dat kan).
- Voor veiligheids redenen zou ik een internet bankieren site willen zien die je NIET verplicht dat Javascript aan moet staan.
Ik zit bij ING sinds mijn 14de, maar ik denk dat het hoog tijd is om over te stappen naar een andere bank nu ik toch hier ben.
Eerst kon je ING bankieren gewoon in de browser gebruiken, dan werd je gedwongen om 2FA te gebruiken, dan werd je gedwongen om een smartphone als 2FA te gebruiken, je wordt al zo een beetje gedwongen om een ID kaart of paspoort te scannen om de app te gebruiken, en het zal me niks verbazen als ze op een gegeven moment de browser versie helemaal gaan verwijderen en ook nog gaan verplichten dat Android op een stock Google ROM draait (dus geen custom ROM) en geen root, of geen jailbreak in het geval van een iPhone.
En ING (en een bepaalde chat app dat in Azie zoveel gebruikt wordt) is echt de enige waar ik een smartphone voor nodig heb.
Mijn eissen:
- Geen mobiele app nodig, er mag wel een app zijn, maar moet helemaal optioneel zijn en dus niet verplicht. Ik gebruik liever een PC dan een NWO aparaat, sorry ik bedoel een smartphone.
- Kan wereldwijd gebruikt worden zonder teveel gedoe (zoals "tijdelijk" je limiet van Europa naar wereld schakelen).
- Internet bankieren staat NIET achter CloudFlare, Cloudfront, of een andere Big Brother service.
- Internet bankieren maakt zo min mogelijk gebruik van CDNs, geen zin om uMatrix 90 keer aan te passen voordat ik kan inloggen.
- Weigert geen transacties naar crypto (dit kun je makkelijk omzeilen, vandaar dat het minder prioriteit heeft).
- Kan geld overmaken naar banken in andere valuta's (ik kan gewoon bij een bankautomaat opnemen weer storten op mijn Aziatische bank wanneer ik weer terug ben, maar alsnog handig als dat kan).
- Voor veiligheids redenen zou ik een internet bankieren site willen zien die je NIET verplicht dat Javascript aan moet staan.
Ik denk dat je je eisen moet bijstellen. In verband met regulering (PSD2) moet er 2FA bij het inloggen via de webbrowser worden toegepast. Bijna alle banken maken gebruik van hun eigen app als tweede factor.DeepFriedBanana schreef op zondag 15 mei 2022 @ 07:35:
Ik woon zelf in Azie, maar ik ben op dit moment voor een korte tijd weer even in Europa om mijn familie te bezoeken.
Mijn eissen:
Oh echt?oohh schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:10:
[...]
Ik denk dat je je eisen moet bijstellen. In verband met regulering (PSD2) moet er 2FA bij het inloggen via de webbrowser worden toegepast. Bijna alle banken maken gebruik van hun eigen app als tweede factor.
Daar was ik niet van op de hoogte eerlijk gezegd.
Maar zijn er dan wel banken die iets anders gebruiken dan een mobiele app?
Bijvoorbeeld in het land waar ik woon zit ik bij 2 banken, de een gebruikt een creditcard-formaat blaadje met 6 nummers, en bij elke transactie moet je 4 daarvan in een willekeurige volgorde invullen, en bij de tweede bank heb je een zogenoemde "tweede wachtwoord" + email verificatie code voor transacties, maar geen van beide gebruiken 2FA bij het inloggen tenzij je het zelf aanzet.
Dus ik dacht dat het in elk land gewoon moet kunnen.
ASN, SNS en RegioBank hebben 2FA zonder app maar met een soort calculator. Lijkt me ook niet heel handig als je in Azië zit en dat ding gaat stuk.
RaboBank heeft de Random Reader (in combinatie met bankpas) maar durf niet te zeggen hoe lang nog. Daar heb ik jaren terug al eens bericht over gehad dat ze hem uitfaseren maar is nog steeds in gebruik.DeepFriedBanana schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:17:
[...]
Oh echt?
Daar was ik niet van op de hoogte eerlijk gezegd.
Maar zijn er dan wel banken die iets anders gebruiken dan een mobiele app?
Overigens lijkt het mij voor de hand liggend dat banken overstappen op apps op de smartphone. Klanten willen geen losse kastjes/tokens en de trend dat alles via apps kan is al lang ingezet.
De fintechs hebben vaak alleen maar apps.
[Voor 20% gewijzigd door Wally2002 op 15-05-2022 10:17]
Ik denk niet dat ik hier echt zorgen over maak.Kalentum schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:10:
ASN, SNS en RegioBank hebben 2FA zonder app maar met een soort calculator. Lijkt me ook niet heel handig als je in Azië zit en dat ding gaat stuk.
Straks wanneer de wereldwijde economie instort in de komende tijd wordt een bankrekening toch een van je laatste zorgen, straks zitten we aan of crypto of CBDCs (wat ik overigens denk keihard zal gaan floppen).
Ik kijk wel even bij die 3.
Valt wel meteen op dat ze allemaal dezelfde login scherm gebruiken.
Ik gebruik bij ABN, ASN, ING nog de alternatieve (niet-app) oplossingen. Hoe lang die nog beschikbaar zijn, zou ik niet weten.
Overigens is het nog maar de vraag of Nederlandse banken je als klant gaan accepteren als je niet binnen de EU woont. De meeste hebben daar de afgelopen jaren juist afscheid van genomen of zijn er veel strenger in geworden.
De meeste Nederlandse banken accepteren je niet eens als je in Duitsland woont. En je mag vaak op extra kosten rekenen als het wel kan.
https://www.bankenvergeli...-in-het-buitenland-woont/
https://www.bankenvergeli...-in-het-buitenland-woont/
De vorige keer kon ik gewoon mijn adres en telefoon nummer bij de ING wijzigen naar wat ik buiten de EU heb.NY_Giant schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:49:
Overigens is het nog maar de vraag of Nederlandse banken je als klant gaan accepteren als je niet binnen de EU woont. De meeste hebben daar de afgelopen jaren juist afscheid van genomen of zijn er veel strenger in geworden.
Ze zeiden toen ook dat zolang de saldo minstens 1 keer per maand niet op rood staat, mag ik gewoon mijn rekening behouden.
Erg handig wanneer EU bedrijven mij betalen, want ik heb dan een extra optie beschikbaar.
Maar als dat zo is dat je alleen een rekening kan behouden en niet openen, dan blijf ik wel bij de ING dan maar.
Eh, nee.RemcoDelft schreef op maandag 10 maart 2014 @ 09:35:
Ik vind ASN wel fijn: 0800-telefoonnummer (waar maak je dat nog mee!), alles snel geregeld, en niet zo gek duur (hoewel dit jaar 25% prijsstijging). Onderdeel van SNS trouwens.
SNS, ASN Bank, RegioBank en BLG Wonen zijn onderdeel van De Volksbank.
ING lijkt daar ook wel de makkelijkste in. Bij andere banken is het vaak lastiger. Over het algemeen zijn ze er niet happig op. Al helemaal niet als je buiten de EU woont. Als je inderdaad al klant was en daarna pas naar het buitenland vertrok, is er vaak nog wel iets te regelen. Maar ik zou sowieso even bij verschillende banken navragen wat er mogelijk is.DeepFriedBanana schreef op zondag 15 mei 2022 @ 13:45:
[...]
De vorige keer kon ik gewoon mijn adres en telefoon nummer bij de ING wijzigen naar wat ik buiten de EU heb.
Ze zeiden toen ook dat zolang de saldo minstens 1 keer per maand niet op rood staat, mag ik gewoon mijn rekening behouden.
Erg handig wanneer EU bedrijven mij betalen, want ik heb dan een extra optie beschikbaar.
Maar als dat zo is dat je alleen een rekening kan behouden en niet openen, dan blijf ik wel bij de ING dan maar.
Niet mijn ervaring. Ik moest hem opzeggen, omdat, op dat moment, het niet was toegestaan. Flapdrol kon met niet eens helpen een ING rekening in een ander land (waar ING actief is) te openen, moest ik maar daar regelen.
Is dat veranderd?
Toen ik dit 5 jaar geleden uitzocht stond alleen bunq het expliciet toe niet in NL woonachtig te zijn. Bij ABN moet je dan bijbetalen en de rest eiste woonachtigheid en tenminste bij ING kon ik geen buitenlandse adressen of telefoonnrs instellen.Bij andere banken is het vaak lastiger.
Ter vergelijking, ik heb bij de ING mijn adres en telefoonnummer gewijzigd naar het orient in December 2019.Brent schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:33:
[...]
Niet mijn ervaring. Ik moest hem opzeggen, omdat, op dat moment, het niet was toegestaan. Flapdrol kon met niet eens helpen een ING rekening in een ander land (waar ING actief is) te openen, moest ik maar daar regelen.
Is dat veranderd?
[...]
Toen ik dit 5 jaar geleden uitzocht stond alleen bunq het expliciet toe niet in NL woonachtig te zijn. Bij ABN moet je dan bijbetalen en de rest eiste woonachtigheid en tenminste bij ING kon ik geen buitenlandse adressen of telefoonnrs instellen.
Ik moest hiervoor wel in Nederland op kantoor langskomen, kon niet via telefoon of email.
[Voor 10% gewijzigd door DeepFriedBanana op 15-05-2022 15:42]