[Tele2 Mobiel] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 71 Laatste
Acties:
  • 544.177 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:06

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

viktorvm schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 10:59:
Op de website van Tele2 kan ik niet vinden of ik nog instellingen moet aanpassen om 4G te kunnen gebruiken. Ik heb een iPhone 5S, standaard staat 4G uit. Dit heb ik aangezet natuurlijk, maar ik heb verder geen idee of er nog APN's moeten worden aangepast/ingevuld. Iemand hier al wel op 4G over gezet? Of iemand hier al wel antwoord op deze vraag?
Nee, je hoeft niets aan te passen. 4G gebruikt dezelfde APN als 3G.

Wonen er trouwens tweakers met Tele2 in de Randstad?

Antenne en masten malloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viktorvm
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-10 11:05
Oké, dankjewel. Ja, ik toevallig. Werk nu op Schiphol, reis iedere dag vanuit regio Den Haag via Leiden naar Schiphol, maar nog geen 4G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:23
2 Tele2 masten bezocht. Met Vodafone SIM wordt op beide locaties 20402 gevonden.
Met mijn Tele2 SIM alleen KPN/Vodafone/T-Mobile.

Lieveren, Palderseweg, 9304TN
Mast ID: 5245114580
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/nb2j3o.png

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/doqatj.jpg

Er waren antenne bouwers op locatie en 1 van de mannen was het ronde ding waar de rode pijl bij staat aan het verdraaien.

Goëngahuizen, Prikwei, 8495NG
Mast ID: 9639290621
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/abntbq.jpg

Deze antenne staat boven op een silo bij een boerderij. In de omgeving geen andere masten zichtbaar (op T-Mobile netwerk alleen GPRS).

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
MichielFRL schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 16:33:Er waren antenne bouwers op locatie en 1 van de mannen was het ronde ding waar de rode pijl bij staat aan het verdraaien.
Dat is een point-to-point straalverbinding. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:44

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Er staat volgens deze: https://mapsengine.google...zO0DHqLdKkdI.kHd6s6iKM7FQ kaart een 2600Mhz Tele2 4G antenne op ongeveer 400 meter van mijn huis. In de buurt van Maastricht, that is. Wel in een dorp in de buurt.
Deze vind ik met zoeken op mijn Nexus 5:
-Tele2 NL
-Tele2 NL
-Vodafone NL
-NL KPN
-BASE
-BEL PROXIMUS
-B Mobistar

Heeft de Nexus 5 wel ondersteuning voor 2600Mhz? Dat is toch band 20 of niet?

[ Voor 8% gewijzigd door Kuusj op 04-03-2015 17:01 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-10 22:30

robertwebbe

Robert Webbe

Nee, 2600 MHz is band 7.

Zie Robert's blog: iPhone LTE frequenties in Nederland voor alle banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimstradamus
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-07 21:31
The_Wireless_Guy schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 11:15:
[...]

Nee, je hoeft niets aan te passen. 4G gebruikt dezelfde APN als 3G.

Wonen er trouwens tweakers met Tele2 in de Randstad?
Woon in de randstad (Waddinxveen) en heb sinds kort een Tele2 sim die ik alleen niet dagelijks gebruik,
Zojuist even geprobeerd in m'n nexus 6 maar nog geen 4g kunnen ontvangen ik zie naast tmobile, kpn, vodafone wel een 204 02 netwerk maar kan er niet op registreren.
dat is het eigen 4g netwerk van Tele2 toch ?

PSN ID: wimstradamus Youtube: wimstradamus00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Ja, 204 02 is netwerkcode van Tele2 Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeter
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-10 21:33
k---evi-n schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 10:01:
[...]

Volgens mij is dat veranderd als je een nieuwe sim hebt. Voordat ik mijn nieuwe sim erin heb gedaan moest ik nog roaming aanzetten maar hierna hoefde dit nietmeer O-)
Dat zou mooi zijn. Is misschien toestelafhankelijk? Met welk toestel hoef jij dit niet meer te doen?

Regio Veldhoven nu ook een Lte netwerk 20402.

[ Voor 5% gewijzigd door Jeter op 04-03-2015 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k---evi-n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-10 18:39
Jeter schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 19:29:
[...]

Dat zou mooi zijn. Is misschien toestelafhankelijk? Met welk toestel hoef jij dit niet meer te doen?

Regio Veldhoven nu ook een Lte netwerk 20402.
Heb een Samsung Note 4. Denk dat het Sim & toestel afhankelijk is.
Welke Sim heb je de groene of de rode? Dat kan misschien het verschil zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeter
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-10 21:33
Blauw :)

We zullen zien in april. Als het niet bevalt porteer ik weer naar een andere provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spetzje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-09 20:39
Een tweet van @Tele2Webcare met antwoord op iemand's vraag waarom 4G nog niet werkt:

https://twitter.com/VincentdeW/status/573122305028698112

Blijkbaar wordt het 4G netwerk van Tele2 pas vanaf eind maart actief.. nog even wachten dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie07
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:14
Eergisteren ben ik gemaild door Tele 2 met dat ze op zoek waren naar pioniers om het 4G netwerk uit te testen. Ik voldoe aan een aantal voorwaarden: m'n telefoon is 4G-ready, klant bij Tele 2, en heb me ingeschreven voor de 4G update op de site. Door te reageren op de mail heb ik me aangemeld.

Nu vanochtend gaat mijn wekker, en langzaam wordt ik wakker. Mijn Nexus 5 staat 's nachts altijd in vliegtuigstand. Ik zet de vliegtuigstand uit en wat zie ik? Tele 2 4G :)

Blijkbaar hebben ze de eerste klanten over gezet. Ik woon in Barendrecht en ga naar school in Rotterdam Zuid. Ik zal hier zo snel mogelijk wat van mijn bevindingen laten weten!

Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/bz0vceyi5/Screenshot_2015_03_05_07_27_46.png

Speedtest binnenshuis, Barendrecht:
Afbeeldingslocatie: http://s13.postimg.org/h3qbmq613/Screenshot_2015_03_05_07_31_16.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:49

The Wizard

Moderator Mobile
Mooi dat je het hebt! :). Het lijkt erop dat je alleen op 800 MHz zit aan de snelheden te zien. Blijkbaar zitten er wel snelheidslimieten op, je zou nl. op 800 MHz gewoon tegen de 70 Mbit moeten kunnen halen op een rustig netwerk.

Kun je eens kijken of er een 2600 MHz antenne in de buurt staat? En dan opnieuw een speedtestje doen?

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:53

XanderDrake

Build the future!

Joas707 schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 07:33:
Eergisteren ben ik gemaild door Tele 2 met dat ze op zoek waren naar pioniers om het 4G netwerk uit te testen. Ik voldoe aan een aantal voorwaarden: m'n telefoon is 4G-ready, klant bij Tele 2, en heb me ingeschreven voor de 4G update op de site. Door te reageren op de mail heb ik me aangemeld.

Nu vanochtend gaat mijn wekker, en langzaam wordt ik wakker. Mijn Nexus 5 staat 's nachts altijd in vliegtuigstand. Ik zet de vliegtuigstand uit en wat zie ik? Tele 2 4G :)

Blijkbaar hebben ze de eerste klanten over gezet. Ik woon in Barendrecht en ga naar school in Rotterdam Zuid. Ik zal hier zo snel mogelijk wat van mijn bevindingen laten weten!

[afbeelding]

Speedtest binnenshuis, Barendrecht:
[afbeelding]
Woot wooot!!! Wat voor databundel heb jij?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:13
Ben ook wel benieuwd of het 4G-icoontje in beeld blijft staan als je gaat bellen! :)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie07
Via Studentmobiel een jaar geleden een abonnement van 2 jaar afgesloten: Nexus 5, 100 minuten en 1,5 GB voor €26,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
Jammer dat die Nexus 5 geen LTE-A doet, ben wel benieuwd wat daar te behalen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drowzz
  • Laatst online: 27-01 01:28
ucsdcom schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 22:34:
Tele2 heeft al masten op verschillende plaatsen in heel Nederland. Alleen het netwerkgedeelte in de randstad wordt nu toegankelijk voor klanten. Op een toestel met Tele2 sim zie je het netwerk doorgaans niet. Pak je een 4G toestel met een simkaart van bijvoorbeeld KPN of Vodafone, dan kan je ook in het noorden wel Tele2 masten vinden. Of Drachten een mast heeft weet ik niet. Je zou eens kunnen kijken op www.4gmast.nl bij de antennelocaties.
In drachten is geen 4g met tmobile :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Vandaag een nieuwe post op 4Gmasten.nl: https://www.4gmasten.nl/2...tennes-tele2-5-maart-2015

Mooi, weer 70+ locaties erbij, waaronder smack-in-the-centre van mijn hometown :)

Ik zit te kijken: een 800mhz paal kan een in-door gebied van 10km² voorzien van 4G data. Wolfram Alpha helpt mij vervolgens: http://www.wolframalpha.com/input/?i=circle+of+10+km+squared
Oftewel een cirkel met 10km² oppervlak heeft een diameter van 3.6km en een radius van 1.8km.

Mijn huis bevindt zich net binnen de 1.5km van de paal. Het is geen vetpot, maar het is een begin! Dit stemt mij positief, want ik moet binnen een maand of twee kiezen voor mijn volgende provider :)

[ Voor 53% gewijzigd door XanderDrake op 05-03-2015 10:58 ]

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k---evi-n
Jeter schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 20:49:
Blauw :)

We zullen zien in april. Als het niet bevalt porteer ik weer naar een andere provider.
Dan zal ik eens aan tele2 een nieuwe sim gaan vragen dan is denk ik het probleem opgelost want dacht dat je ook een nieuwe sim voor 4G nodig had namelijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
XanderDrake schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 10:36:
Vandaag een nieuwe post op 4Gmasten.nl: https://www.4gmasten.nl/2...tennes-tele2-5-maart-2015

Mooi, weer 70+ locaties erbij, waaronder smack-in-the-centre van mijn hometown :)

Ik zit te kijken: een 800mhz paal kan een in-door gebied van 10km² voorzien van 4G data. Wolfram Alpha helpt mij vervolgens: http://www.wolframalpha.com/input/?i=circle+of+10+km+squared
Oftewel een cirkel met 10km² oppervlak heeft een diameter van 3.6km en een radius van 1.8km.

Mijn huis bevindt zich net binnen de 1.5km van de paal. Het is geen vetpot, maar het is een begin! Dit stemt mij positief, want ik moet binnen een maand of twee kiezen voor mijn volgende provider :)
Moet of kan kiezen?

Jammer dat je alleen bij Tele2 kunt zien waar de nieuwste locaties zijn trouwens. Wil ik ook wel bij Vf/KPN/Tmo zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 11:32:
[...]

Moet of kan kiezen?

Jammer dat je alleen bij Tele2 kunt zien waar de nieuwste locaties zijn trouwens. Wil ik ook wel bij Vf/KPN/Tmo zien :)
https://www.4gmasten.nl/2...vodafone-27-februari-2015

https://www.4gmasten.nl/2...t-mobile-27-februari-2015

https://www.4gmasten.nl/2...nnes-kpn-27-februari-2015

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Willen kiezen. Ik kan altijd nog een beetje aanmodderen, maar financieel is het niet aantrekkelijk en ik wil gewoon es beginnen aan de 4G. Ik heb al sinds launch een Nexus 5, dus ik wacht al anderhalf jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Joas707 schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 07:33:
Ik zet de vliegtuigstand uit en wat zie ik? Tele 2 4G :)

Heb je de fallback naar het T-Mobile netwerk ook al kunnen testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 13:53
Er staan ondertussen al een tijdje Tele24G masten bakensignalen te geven in het Zeeuwsche. SIgnaal is nog niet echt dekkend, je moet hoog staan om het signaal op te kunnen vangen. Desondanks zal het al wel bruikbaar zijn. Is een activering van deze masten eind maart realistisch?

Er staat overigens nog een T-mobile only-mast in de buurt. Deze is volgens mij recent omgebouwd, antennes zien er in ieder geval redelijk nieuw uit en er staat een container naast. Als dit een LTE-locatie wordt, gaat Tele2 hier dan ook uit leveren?

[ Voor 31% gewijzigd door timmie1 op 05-03-2015 15:02 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
timmie1 schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 14:59:
Er staan ondertussen al een tijdje Tele24G masten bakensignalen te geven in het Zeeuwsche. SIgnaal is nog niet echt dekkend, je moet hoog staan om het signaal op te kunnen vangen. Desondanks zal het al wel bruikbaar zijn. Is een activering van deze masten eind maart realistisch?

Er staat overigens nog een T-mobile only-mast in de buurt. Deze is volgens mij recent omgebouwd, antennes zien er in ieder geval redelijk nieuw uit en er staat een container naast. Als dit een LTE-locatie wordt, gaat Tele2 hier dan ook uit leveren?
Dit zal je een idee geven wat je kunt verwachten het komende jaar:

Afbeeldingslocatie: https://tele2-nl.s3.amazonaws.com/default/user/attachments/4776b023-3875-4ae5-a01a-f89d638a4389.PNG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 13:53
Gravit0n schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 15:03:
[...]

Dit zal je een idee geven wat je kunt verwachten het komende jaar:

[afbeelding]
Ik weet het maar ik hoop eerlijk gezegd dat ze één of twee masten hier toch toegankelijk maken. Vodafone en KPN deden dat ook, dan had je op sommige plekken al LTE-verbinding(hetzij wel met zwak signaal). T-Mobile masten zijn hier nauwelijks bruikbaar voor data omdat ze te weinig capaciteit hebben of signaal te zwak is.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
timmie1 schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 15:09:
[...]

Ik weet het maar ik hoop eerlijk gezegd dat ze één of twee masten hier toch toegankelijk maken. Vodafone en KPN deden dat ook, dan had je op sommige plekken al LTE-verbinding(hetzij wel met zwak signaal). T-Mobile masten zijn hier nauwelijks bruikbaar voor data omdat ze te weinig capaciteit hebben of signaal te zwak is.
Ze hebben aangegeven alleen complete clusters op te leveren. Hoeveel masten er in een cluster zitten durf ik niet te zeggen, maar ik gok een stuk of 7.

Maar aangezien we al in Q2 zitten nu, moet er voor het einde van het jaar dekking zijn in in ieder geval een deel van Zeeland. Het is wel een tijdsbestek van 9 maanden, dus heb je er niet echt veel aan op het moment. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie07
Sorcerer8472 schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 08:17:
Ben ook wel benieuwd of het 4G-icoontje in beeld blijft staan als je gaat bellen! :)
Zojuist geprobeerd, het icoontje veranderd naar H. Na het ophangen staat er ongeveer 2 seconden 'Kan geen verbinding maken met Tele 2 NL', waarna het 4G icoontje weer in beeld komt.
MichielFRL schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 13:13:
[...]

Heb je de fallback naar het T-Mobile netwerk ook al kunnen testen?
Bedoel je het bovenstaande? Ik ben nog niet buiten het 4G gebied geweest, dus dat heb ik nog niet kunnen testen...

Zojuist heb ik in school nog een speedtest gedaan. Daar kwam het volgende uit:

Speedtest: Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/69d1wnggt/Screenshot_2015_03_05_15_38_26.png

De plaats van school is tussen de D van Noordereiland en de F van Feyenoord in. Ik heb nu nog geen tijd om er een mooi stipje bij te zetten, dat komt vanavond wel.

Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/8d7543ogz/Screenshot_2015_03_05_15_49_24.png

Verder heb ik nog een foto van de locatie van de speedtest van vanochtend. Er lijken toch alleen masten van 2600 MHz te staan? Ik heb de test in de buurt van de Van der Meulenstraat gedaan, dus heel dicht bij de mast.

Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/r9we73i23/Screenshot_2015_03_05_11_42_04.png

Heel Barendrecht:
Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/k8b02msf9/Screenshot_2015_03_05_11_52_40.png

Weet iemand met welke app kan ik het contact met de masten goed in kaart brengen? En is er dan misschien ook een alternatief voor Speedtest? De meting in school kostte namelijk 80 MB...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Netjes hoor, dan zit je dus op 3G van T-Mobile zodra je gaat bellen, en daarna ga je terug naar 4G. Werkt data nog tijdens een telefoongesprek dan trouwens? Ben ik wel heel benieuwd naar :D

Overigens hebben alle locaties minimaal ook 800 MHz. Soms zie je echter op 4gmasten alleen 2600 staan. Maar op dezelfde plek is er dan wel degelijk ook een 800-mast aanwezig! Als je dichtbij de mast bent dan zal hij snel 2600 pakken (dat geeft ook snellere speedtests waarschijnlijk), verder weg zit je op 800.

Volgens mij gebruikt elke speedtest wel veel data, vooral als het netwerk snel is, dus daar doe je weinig aan. Gewoon niet te vaak doen, en als het kan aan het einde van de maand doen als je bundel op mag ;)

Een speedtest van vlakbij een 2600-mast lijkt mij wel interessant verder, kijken wat je dan haalt! Over de 100 moet mogelijk zijn dan namelijk. :)

[ Voor 64% gewijzigd door Sorcerer8472 op 05-03-2015 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Bedankt voor je resultaten. Achter elke 2600 MHz plaatje zit ook een 800 MHz plaatje, elke locatie is standaard voorzien van 800 MHz en het grootste gedeelte ook van 2600 MHz. Het is helaas (nog) niet mogelijk om die locaties van een enkele afbeelding te voorzien (bijv. 800/2600 MHz).

Voor een goede speedtest ben je helaas wel wat data kwijt, dat geldt voor elke speedtest app. Een app voor waar elke locatie van de mast staat is er helaas niet, maar met Sensorly kun je wel de dekking goed in kaart brengen en kost weinig data.

Het lijkt erop dat het netwerk zo goed als klaar is, als je de verschillende kaarten vergelijkt:
Afbeeldingslocatie: https://4gmasten.nl/images/Antenneregister/05-03-2015/Tele2_4G_5-3.jpg Afbeeldingslocatie: https://4gmasten.nl/images/Antenneregister/05-03-2015/Geplande_dekking_Tele2_Q1_2016.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door The Wizard op 05-03-2015 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

The Wizard schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 16:19:
Bedankt voor je resultaten. Achter elke 2600 MHz plaatje zit ook een 800 MHz plaatje, elke locatie is standaard voorzien van 800 MHz en het grootste gedeelte ook van 2600 MHz. Het is helaas (nog) niet mogelijk om die locaties van een enkele afbeelding te voorzien (bijv. 800/2600 MHz).

Voor een goede speedtest ben je helaas wel wat data kwijt, dat geldt voor elke speedtest app. Een app voor waar elke locatie van de mast staat is er helaas niet, maar met Sensorly kun je wel de dekking goed in kaart brengen en kost weinig data.

Het lijkt erop dat het netwerk zo goed als klaar is, als je de verschillende kaarten vergelijkt:
[afbeelding] [afbeelding]
Deze conclusie lijkt me een beetje voorbarig. Veel steden van ~100.000 inwoners in de Randstad beschikken nu over slechts een paar torens, vaak aan de rand van de stad. Sommige kleinere steden hebben nog helemaal geen torens. Haarlem bijvoorbeeld moet het doen met één toren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
The Wizard schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 16:19:Het lijkt erop dat het netwerk zo goed als klaar is, als je de verschillende kaarten vergelijkt:
Ik mis het hele stuk boven de stad Groningen nog ;)
Aan de rand van Drachten-west vind ik een 20402 netwerk. Dichtstbijzijnde mast zou echter de mast in Goëngahuizen moeten zijn. Ik las iets hoger een bereik van 3KM. Enige wat er grofweg tussen Drachten-west en die mast zit is weiland met een verdwaalde boerderij en een boom. Hoever rijkt het signaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Deze signalen kunnen redelijk makkelijk 10+ km halen in open veld hoor. Vanaf het strand bij Scheveningen heb ik zowel Engelse als Franse netwerken kunnen oppikken een tijdje terug, dus reken maar uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Bestaat er een App voor Android waarmee je netwerken kan zoeken zonder dat dit beperkt wordt door de SIM welke in het toestel zit?
Mijn Galaxy S4 vindt de 4G netwerken met de Tele2 SIM namelijk niet en laat ook niet zien of het gevonden KPN netwerk 4G is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
XanderDrake schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 16:34:
[...]

Deze conclusie lijkt me een beetje voorbarig. Veel steden van ~100.000 inwoners in de Randstad beschikken nu over slechts een paar torens, vaak aan de rand van de stad. Sommige kleinere steden hebben nog helemaal geen torens. Haarlem bijvoorbeeld moet het doen met één toren.
Zo goed als klaar dan... Vergeet niet dat veel combi locaties met T-Mobile nog niet in het Antenneregister staan, alles buiten het geactiveerde gebied zijn eigen antennes. Je ziet wel duidelijk de overeenkomsten tussen hun "landelijke" dekking en de opstelling van de huidige antennes.
MichielFRL schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 17:16:
Bestaat er een App voor Android waarmee je netwerken kan zoeken zonder dat dit beperkt wordt door de SIM welke in het toestel zit?
Mijn Galaxy S4 vindt de 4G netwerken met de Tele2 SIM namelijk niet en laat ook niet zien of het gevonden KPN netwerk 4G is of niet.
Je moet daarvoor even het toestel forceren op 4G, dat kan bijv. met de app Google Play: 4G LTE Switch. Dan opnieuw naar netwerken laten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

The Wizard schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 19:22:
Vergeet niet dat veel combi locaties met T-Mobile nog niet in het Antenneregister staan, alles buiten het geactiveerde gebied zijn eigen antennes. Je ziet wel duidelijk de overeenkomsten tussen hun "landelijke" dekking en de opstelling van de huidige antennes.
Oh daar had ik nog niet aan gedacht. Ik had begrepen dat de locatie eigenaren van die "colo" antennes toch meer geld wilde zien als Tele2 erbij ging hangen, dus dat ging langer duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ja, maar dat is niet het geval bij mastlocaties, voornamelijk bij gebouw eigenaren (steden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-09 16:48
Heel mooi die vergelijking van de verwachtte dekking met de eigen Tele2 mastlocaties! Laten we zeggen: in principe lijkt het er op dat Tele2 de "landelijke" dekking morgen wel aan kan zetten. Helaas doen ze dat in de praktijk niet. Wat mij wel opvalt is dat Tele2 dekking van het eigen netwerk gaat missen op de snelweg naar Groningen en op de snelweg Emmeloord Heerenveen. Echt jammer, omdat je dan als VoLTE actief is nog altijd een wegvallend gesprek zak hebben op die routes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

ucsdcom schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 16:47:
....... Echt jammer, omdat je dan als VoLTE actief is nog altijd een wegvallend gesprek zal hebben op die routes.
Dat zal niet gebeuren tenzij T-Mobile daar ook geen dekking heeft. Tele2 gaat CSFB(Circuit Switch Fall Back) gebruiken waarbij het LTE netwerk een VOLTE gesprek bij afnemend signaalsterkte zal terugzetten naar 3G of misschien zelfs 2G van T-Mobile. Dit moet seamless gebeuren zodat de klant het niet zal merken. Dat werkt dan als een soort van speciale handover. Ze zullen voordat ze VOLTE aan klanten gaan aanbieden vast wel uitgebreid testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
  • Laatst online: 06-10 12:56
The_Wireless_Guy schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 17:21:
[...]

Dat zal niet gebeuren tenzij T-Mobile daar ook geen dekking heeft. Tele2 gaat CSFB(Circuit Switch Fall Back) gebruiken waarbij het LTE netwerk een VOLTE gesprek bij afnemend signaalsterkte zal terugzetten naar 3G of misschien zelfs 2G van T-Mobile. Dit moet seamless gebeuren zodat de klant het niet zal merken. Dat werkt dan als een soort van speciale handover. Ze zullen voordat ze VOLTE aan klanten gaan aanbieden vast wel uitgebreid testen.
SRVCC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
CSFB of SRVCC, is hier concrete documentatie over te vinden? Het enige wat ik vind over SRVCC is het schakelen tussen LTE en 2G/3G binnen 1 operator en niet tussen LTE van operator-1 en 2G/3G van operator-2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
Raider095 schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 23:48:
CSFB of SRVCC, is hier concrete documentatie over te vinden? Het enige wat ik vind over SRVCC is het schakelen tussen LTE en 2G/3G binnen 1 operator en niet tussen LTE van operator-1 en 2G/3G van operator-2.
Om dit mogelijk te maken zul je SRVCC moeten gebruiken. Hoe dit bij Tele2 geïmplementeerd gaat worden is voor mij een vraagteken, omdat ik niet weet hoe zij aangesloten zijn op het T-Mo netwerk: Hebben ze hun eigen Core legacy netwerk? In dat geval hebben ze zelf volledige controle wat betreft de implementatie en upgrades van hun lagacy netwerk om SRVCC te ondersteunen icm hun EPC netwerk.

Als ze geen eigen Core legacy netwerk hebben, zijn ze nogal afhankelijk van T-Mo. Hun core netwerk zal voorzien moet worden van de nodige sw upgrades. Directe linken vanuit de MME/SGSN node en het IMS netwerk naar het T-Mo core zijn nodig. Etc. etc...

Zolang het EPC en IMS netwerk maar direct gelinked is met een compatible legacy core, maakt het niet veel uit of legacy stukje van provider X is en het EPC van provider Y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Je mag aannemen dat Tele2 dat in het MVNO contract met T-Mobile heeft laten opnemen. Tele2 heeft alleen een core(van Huawei) dat met 4G/LTE overweg kan, legacy 2G/3G wordt immers door T-Mobile gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
The_Wireless_Guy schreef op zondag 08 maart 2015 @ 20:37:
Je mag aannemen dat Tele2 dat in het MVNO contract met T-Mobile heeft laten opnemen. Tele2 heeft alleen een core(van Huawei) dat met 4G/LTE overweg kan, legacy 2G/3G wordt immers door T-Mobile gedaan.
Persoonlijk ben ik niet zo van de aannames. Ik zou verwachten (of is dat ook een aanname?) dat als er duidelijke afspraken zijn gemaakt dat dat ook ergens terug is te vinden op internet. Niet dat alles openbaar hoeft te zijn, maar ik heb toch wel minder interessante zaken op internet zien staan. Voorlopig hoor ik nu veel geruchten maar lees nergens concreet dat (en hoe) de genoemde termen cq afkortingen daadwerkelijk betekenen dat Tele2 straks bellers van hun eigen 4G naar een lagere generatie T-Mobile kunnen schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Dat soort afspraken worden niet in detail op het internet gezet. Ik heb wel een persbericht gevonden of delen van antennelocaties en daarin wordt ook het verlengen van het MVNO contract vermeld: T-MOBILE EN TELE2 GAAN ANTENNES DELEN IN NEDERLAND

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
The_Wireless_Guy schreef op zondag 08 maart 2015 @ 20:52:
Dat soort afspraken worden niet in detail op het internet gezet. Ik heb wel een persbericht gevonden of delen van antennelocaties en daarin wordt ook het verlengen van het MVNO contract vermeld: T-MOBILE EN TELE2 GAAN ANTENNES DELEN IN NEDERLAND
Sorry, maar ik lees ook hier nog steeds niets over de eerder genoemde termen. Het lijkt mij persoonlijk een interpretatiekwestie.
T-MOBILE EN TELE2 GAAN ANTENNES DELEN IN NEDERLAND
Op dit moment maakt Tele2 voor haar mobiele klanten gebruik van het netwerk van T-Mobile, Tele2 is hiermee een Mobile Virtual Network Operator (MVNO). De verlenging van dit contract zorgt ervoor dat alle Tele2-klanten ook de komende vijf jaar kunnen blijven bellen en internetten via 2G en 3G verbindingen. Zodra Tele2 haar eigen 4G-netwerk voltooit, zal 2G en 3G als terugvalmogelijkheid dienst doen, zodat klanten altijd verzekerd zijn van een goede verbinding.
Ik lees dit nog steeds als ouderwetse roaming, waarmee Tele2 klanten op plekken waar Tele2 zelf te weinig dekking biedt, terug vallen op T-Mobile. Het overhevelen van een lopend gesprek van Tele2 naar T-Mobile is a very different cookie zou Louis van Gaal zeggen en betwijfel nog steeds of dat wel als zodanig gaat gebeuren. Ik gok van niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
nieuws: Tele2 ondersteunt vanaf het begin bellen over 4g

SRVCC is in ieder geval nodig om dat te bewerkstelligen (waarom geheel iets anders ontwikkelen?). Of ze het nog van plan zijn, geen idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Een lopend gesprek overhevelen vind ik nog niet zo interessant.
Ik gebruik mijn smartphone toch bijna nooit om te bellen. Dat de data verbinding maar soepel doorloopt vind ik veel belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

MichielFRL schreef op zondag 08 maart 2015 @ 22:00:
....... Dat de data verbinding maar soepel doorloopt vind ik veel belangrijker.
Dat zal helemaal geen issue zijn. Dat gaat helemaal goed. Een kleine hapering in een datasessie zal je niet zo gauw opmerken. 3g en 4g data zijn per definitie packet switched en er zal net zoals nu gebeurt als je overschakelt van bijv HSDPA naar UMTS niets of nauwelijks iets van te merken zijn. Je sessie zal op 3G opnieuw opgebouwd worden als je 4G gebied uitgaat. Je toestel heeft meestal genoeg buffer omdat op te vangen.

Een hapering in een gesprek daarentegen is meer merkbaar en daar is een soepele handover tussen 4G en 3G van groter belang, vandaar dat SCFB/SRVCC zo belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 08:17:
Nee, want een Nexus 5 is geen VoLTE enabled handset op Tele2 4G.
SafariFlow schreef op zondag 08 maart 2015 @ 21:32:
nieuws: Tele2 ondersteunt vanaf het begin bellen over 4g

SRVCC is in ieder geval nodig om dat te bewerkstelligen (waarom geheel iets anders ontwikkelen?). Of ze het nog van plan zijn, geen idee...
Het lijkt mij extreem onwaarschijnlijk dat SRVCC niet geimplementeerd wordt.
Dit omdat het anders klachten gaat regenen van klanten die de randstad uit reizen en hun calls telkens verliezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gravit0n op 09-03-2015 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Gravit0n schreef op maandag 09 maart 2015 @ 10:37:
Nee, want een Nexus 5 is geen VoLTE enabled handset op Tele2 4G.
Oh :-( Zijn het alleen LTE-A ondersteunende telefoons die dat kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k---evi-n
Ik ga vrijdag richting amsterdam met de trein (Vanuit Limburg :9 ) Hopelijk krijg ik ergens onderweg iets van 4G op mijn Note 4. Alleen wat is de kans dat het bij mij al geactiveerd is, want heb toch al meer als 2 jaar een abonnement maar is dit Per regio geactiveerd of zijn alle klanten tegelijk geactiveerd? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
XanderDrake schreef op maandag 09 maart 2015 @ 10:47:
[...]

Oh :-( Zijn het alleen LTE-A ondersteunende telefoons die dat kunnen?
Nee hoor, LTE-A heeft meer te maken met MIMO, dus carrier aggregation.
VoLTE kan zowel op 4G (eigenlijk is het 3.9G, maar 4G klinkt marketing veel mooier in de oren) als LTE-A (true 4G).

VoLTE heeft te maken met de chipset, en of het enabled is in de software van de handset.
De software gaat natuurlijk in samenspraak met de provider (in dit geval dus Tele2).
Hetzelfde geld eigenlijk voor 4G/LTE-A toegang op toestellen, dat wordt ook softwarematig geblokkeerd totdat de fabrikant wat testjes heeft gedaan op het netwerk, zodat ze er zeker van zijn dat het allemaal soepeltjes werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Gravit0n op 09-03-2015 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Dus een Nexus 5 kan nu nog niet VoLTE gesprekken aangaan maar dat zal veranderen in de toekomst? Ik vind er niet echt iets over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
XanderDrake schreef op maandag 09 maart 2015 @ 11:04:
Dus een Nexus 5 kan nu nog niet VoLTE gesprekken aangaan maar dat zal veranderen in de toekomst? Ik vind er niet echt iets over
Dat is puur speculatief.
Als je mobile/voice designers kent in de telecomwereld kunnen die je wellicht wat vertellen, maar wegens duidelijke redenen hoef je niet altijd een volledig antwoord te verwachten.

Ik kom zelf ook uit de telecomwereld, en ik hoor ook wel eens wat, maar ook ik kan niet alles delen.

Heel misschien dat de fabrikant van de handset je meer informatie kan verschaffen, maar dan moet je eerst langs een horde 1e lijns callcenter agents die standaard riedeltjes door hun headset je oor in rammen. :)

In een Nexus 5 zit een Snapdragon 800, en die support VoLTE.
Dus is het aan Google en Tele2 om het te enablen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
LTE is 4G. LTE-A biedt niet vanzelfsprekend >Gbps-snelheden. Zelfs als het dat wel biedt dan is dat alleen in combinatie met zeer grote bandbreedte die wordt verzameld door meerdere banden te combineren.

Momenteel is de specificatie voor LTE Cat. 8 (wat Gbps mogelijk maakt) nog niet voor eindgebruikers te krijgen. Hiervoor is 100 (honderd) MHz aan bandbreedte nodig. Daarvoor zou je genoeg ruimte hebben als je van alledrie de providers de 900 MHz én de 1800 MHz-ruimte afpikt en het signaal daarop zet. Heb je echter een collega-downloader die in dezelfde cel ook een download doet, dan haal je je Gigabit al niet meer. Qua spectral efficiency zit je in de praktijk op 140 Mbps per 10 MHz dan, da's (ondanks 8x MIMO). Helemaal niet zo ontzettend indrukwekkend.

Het is zinloos om enkel te kijken naar pieksnelheid en het is zinvoller om ook naar andere eigenschappen te kijken, zoals bijvoorbeeld de nieuwe LTE Category 0 waarbij M2M-verkeer mogelijk is met zeer laag energieverbruik en met zeer zwak signaal (veel zwakker dan het minimum bij GSM). Ook de andere positieve eigenschappen van LTE zijn belangrijk om mee te nemen, denk aan schaalbaarheid. Het is zo'n ontzettende verbetering t.o.v. de 3G-standaard uit 2001 dat het echt de naam 4G verdient.

De enige manier waarop we ooit 1 Gbps gaan zien is als er ontzettend veel hoog spectrum bij komt, bijv. in de 3.5 GHz-band. Echter, dit zal nooit ontzettend lekker binnenshuis werken. Vergelijkbaar als met Tele2: 2.6 GHz zal alleen dichtbij de mast en outdoor goed werken, daarbuiten val je terug op LTE800.

De reden dat Tele2 en andere providers toch LTE op hoge frequenties en LTE-Advanced aanbieden is het verbeteren van capaciteit. Niet om één enkele gebruiker een superhoge snelheid te geven, maar wel om te zorgen dat iedereen soepel gebruik kan maken van mobiel internet. Dat laatste is namelijk relevant. Dat eerste alleen voor zeer specifiek nichegebruik. Het is niet voor niets dat Tele2 niet overal de 2600 MHz-frequentie uitrolt; op sommige gebieden is het gewoon niet logisch. Op het platteland waar maar 50 man binnen het 2600 MHz-bereik van de mast wonen heeft het geen zin om 225 Mbps per sector aan te bieden op het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
Nee, LTE is 3.9G volgens de IMT-2000 standaard.
4G waar alle providers mee adverteren is gewoon een marketingterm voor 3.9G.
'4G+', '4GMax' etc etc is gewoon 4G (LTE-A).
Following a detailed evaluation against stringent technical and operational criteria, ITU has determined that “LTE-Advanced” and “WirelessMAN-Advanced” should be accorded the official designation of IMT-Advanced. As the most advanced technologies currently defined for global wireless mobile broadband communications, IMT-Advanced is considered as “4G”, although it is recognized that this term, while undefined, may also be applied to the forerunners of these technologies, LTE and WiMax, and to other evolved 3G technologies providing a substantial level of improvement in performance and capabilities with respect to the initial third generation systems now deployed. The detailed specifications of the IMT-Advanced technologies will be provided in a new ITU-R Recommendation expected in early 2012.
Bron.

[ Voor 3% gewijzigd door Gravit0n op 09-03-2015 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Dit gaat me allemaal wat ver. Voor mij zijn trouwens HSDPA+ snelheden prima, gemiddeld tussen 14.4mbit en 28.8mbit. Ik bedoel, ik kan me geen applicatie bedenken die baat heeft bij hogere bandbreedte. Netflix en HBO Go zijn de zwaarste die ik gebruik, die doen het prima bij 5mbit. Wie gaat er nu weer torrents downloaden op een 2gb datalimiet?

Daarnaast zijn er drie dingen die ik graag wil zien in 4G:
  1. lagere latency => dan is de verbinding toch sneller
  2. betere schaalbaarheid => langere kosten voor databundels, betere beschikbaarheid van bandbreedte op drukke momenten, etc.
  3. Lager energie verbruik op toestel => beter omgaan met slechter bereik, zuinigere chipsets, sneller websites en bestanden binnentrekken zodat de chipset sneller "uitschakelt"
Zijn dit logische verwachtingen? Of ga ik teleur gesteld zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
XanderDrake schreef op maandag 09 maart 2015 @ 14:11:
Dit gaat me allemaal wat ver. Voor mij zijn trouwens HSDPA+ snelheden prima, gemiddeld tussen 14.4mbit en 28.8mbit. Ik bedoel, ik kan me geen applicatie bedenken die baat heeft bij hogere bandbreedte. Netflix en HBO Go zijn de zwaarste die ik gebruik, die doen het prima bij 5mbit. Wie gaat er nu weer torrents downloaden op een 2gb datalimiet?

Daarnaast zijn er drie dingen die ik graag wil zien in 4G:
  1. lagere latency => dan is de verbinding toch sneller
  2. betere schaalbaarheid => langere kosten voor databundels, betere beschikbaarheid van bandbreedte op drukke momenten, etc.
  3. Lager energie verbruik op toestel => beter omgaan met slechter bereik, zuinigere chipsets, sneller websites en bestanden binnentrekken zodat de chipset sneller "uitschakelt"
Zijn dit logische verwachtingen? Of ga ik teleur gesteld zijn?
Het komt erop neer dat de providers die 4G aanbieden, technisch 3.9G aanbieden.
Alleen de snellere variant, (T-Mobile's 4G Max, en Vodafone + KPN's 4G+) is 4G.

Latency is inderdaad lager, hoe laag precies kan ik niet zeggen. Sowieso onder 100ms.
Betere schaalbaarheid is met de 1800mhz en de 2600mhz band inderdaad zo, deze frequentiebanden hebben meer capaciteit dan de 800mhz en 900mhz band. Daar staat tegenover dat hogere frequenties minder dekking bieden, en er meer masten nodig zijn.

Lager energieverbruik durf ik niets over te zeggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
In jouw quote staat letterlijk dat de term ook gebruik mag worden voor voorlopers van IMT-Advanced, zoals LTE, WiMax en andere evolved 3G-technologieën. Wel is het zo dat het vóór deze statement alleen IMT-Advanced was.

Dat HSPA(+) e.d. ook als 4G gemarket mogen worden vind ik overigens niet terecht:
- spectral efficiency is lager
- legacy backward compatibility is zeer beperkend
- circuit switched
- geen specifieke low-powered device support of mogelijkheden daartoe
- hoge latencies bij connection setups / attaches e.d.

LTE is een zeer grote verbetering t.o.v. basis-UMTS. LTE-Advanced met carrier aggregation (zoals in NL uitgerold) is spectraal niet efficiënter. Het enige dat deze vorm gemeen heeft met de 1 Gbps-variant is dat de class ook in 3GPP Release 10 zat. De huidige in NL uitgerolde vorm is officieel LTE-Advanced (IMT-Advanced) maar voldoet niet aan de oorspronkelijke ITU-minimumspecificaties om zo genoemd te worden.

De reden dat ITU voorheen (in tweeduizendtien!) LTE niet als 4G labelde was dat er al een specificatie lag van wat er wel 4G genoemd zou moeten worden. Een abstract idee over wat 4G zou moeten kunnen dus. Nu zo krampachtig eraan vasthouden vind ik vooral raar...

Verder ga je totaal niet in op mijn comment inhoudelijk en da's jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Nee, dat is volgens mij al vaker besproken hier. LTE is zeker geen 4G, het wordt door de markt (telecomproviders) verkocht als 4G, maar alleen LTE-Advanced (hoeft niet perse CA te zijn) voldoet aan de 4G-specificaties. De markt noemt dat dan weer 4G+ om het makkelijk te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op maandag 09 maart 2015 @ 14:24:
In jouw quote staat letterlijk dat de term ook gebruik mag worden voor voorlopers van IMT-Advanced, zoals LTE, WiMax en andere evolved 3G-technologieën. Wel is het zo dat het vóór deze statement alleen IMT-Advanced was.

Dat HSPA(+) e.d. ook als 4G gemarket mogen worden vind ik overigens niet terecht:
- spectral efficiency is lager
- legacy backward compatibility is zeer beperkend
- circuit switched
- geen specifieke low-powered device support of mogelijkheden daartoe
- hoge latencies bij connection setups / attaches e.d.

LTE is een zeer grote verbetering t.o.v. basis-UMTS. LTE-Advanced met carrier aggregation (zoals in NL uitgerold) is spectraal niet efficiënter. Het enige dat deze vorm gemeen heeft met de 1 Gbps-variant is dat de class ook in 3GPP Release 10 zat. De huidige in NL uitgerolde vorm is officieel LTE-Advanced (IMT-Advanced) maar voldoet niet aan de oorspronkelijke ITU-minimumspecificaties om zo genoemd te worden.

De reden dat ITU voorheen (in tweeduizendtien!) LTE niet als 4G labelde was dat er al een specificatie lag van wat er wel 4G genoemd zou moeten worden. Een abstract idee over wat 4G zou moeten kunnen dus. Nu zo krampachtig eraan vasthouden vind ik vooral raar...

Verder ga je totaal niet in op mijn comment inhoudelijk en da's jammer...
Maar het is technisch onjuist en verwarrend. Dat het een zeer grote verbetering is t.o.v. de vorige generaties ben ik het volledig met je eens. Het verklaart het gebruik van 4G ook wel, 3.9G klinkt veel minder interessant. :P

Vaag dat HSPA+ als 4G op de markt gebracht mag worden inderdaad, maar ik kan me geen operator bedenken die dat doet... Wellicht elders in de wereld?

ITU heeft ook nooit rekening gehouden met VoLTE, en is er achteraf pas aan toegevoegd. Erg slordig imo.

Over de rest van je comment had ik geen commentaar en was ik het mee eens, alleen niet duidelijk gemaakt. Dus bij deze. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
In de VS wordt HSPA vaak aangeduid als 4G. In de rest van Zuid-Amerika ook. Overigens zijn de LTE-snelheden daar vaak te vergelijken met de 3G-snelheden hier... op allerlei plekken wordt namelijk maar 5 MHz LTE gebruikt en zijn er geen snelle verbindingen met het core-netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op maandag 09 maart 2015 @ 14:53:
In de VS wordt HSPA vaak aangeduid als 4G. In de rest van Zuid-Amerika ook.
Aanduiden is anders dan "zijn". Daar is in telecomwereld helaas geen consensus over :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binscow
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-08 22:23
Sinds gister heb ik ook 4g van Tele2 op mijn G3. Omgeving Leiden en Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Binscow schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 12:21:
Sinds gister heb ik ook 4g van Tele2 op mijn G3. Omgeving Leiden en Amsterdam.
Leiden? Waar was je toen, en welke kant ging je heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binscow
Ik woon in Leiden (centrum) en studeer in Amsterdam, op beide plekken 4g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Binscow schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 13:01:
Cool, thnx. Goed ontvangst in Leiden? Waarschijnlijk kreeg je signaal van de torens tussen Leiden en Leiderdorp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
@Robin522
Is de netwerknaam ook gewijzigd naar Tele2 NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binscow
Ja en de ontvangst is prima voor zover ik het heb kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spetzje
Nice! Ben je een tester toevallig? Hoe lang ben je al abonnee bij Tele2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markiebiboy
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-06-2023
Zou je speedtest willen draaien en deze hier posten:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binscow
Ik haalde ~30mbit up/down toen ik in de trein zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Binscow schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 13:25:
Ik haalde ~30mbit up/down toen ik in de trein zat.
Dat is stevig! Wat was de ping toen?
Waar reed je destijds? Ik weet nog goed hoe groot de zwarte gaten in het netwerk van T-mobile waren, toen ik vroegâr van Leiden naar Amsterdam reed in de trein. Ben benieuwd of die ondertussen zijn opgevuld met 4G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binscow
Ping was 4 ms, ik was tussen Amsterdam Sloterdijk en Schiphol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
4ms? o.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Holy sh*t! Beste wat ik kreeg met HSDPA+ was iets van 60 ms.
Ping bij KPN of Vodafone is iets van 40-55ms, dus ik twijfel of jou 4ms klopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
spoiler:
Nee, 4 ms is niet mogelijk met LTE. Echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
Precies. Op glas haal ik 8ms.
Tele2 LTE zal wel 40ms doen, aangezien het netwerk zo goed als niet gebruikt wordt afgezien van enkele testers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

In zoetermeer heb ik intussen ook 4g, sinds gisteren.
Latency rond de 30ms, down 5,5 mbit, up 4,5 Mbit.

Valt wat tegen als ik 30mbit langs zie komen hierboven toch?

[ Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 12-03-2015 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

MikeyMan schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 08:39:
In zoetermeer heb ik intussen ook 4g, sinds gisteren.
Latency rond de 30ms, down 5,5 mbit, up 4,5 Mbit.

Valt wat tegen als ik 30mbit langs zie komen hierboven toch?
Hoeveel streepjes? Zoetermeer, net als Leiden, val niet officieel in het direct ondersteunde gebied. Dus je mag al blij zijn dat je 4G hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Twee a drie streepjes van de vijf op mijn One m7, valt niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Hebben jullie allemaal al een nieuwe simkaart ontvangen of van tevoren bericht gehad dat jullie 4G zouden krijgen?

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spetzje
BlizzarD schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 09:33:
Hebben jullie allemaal al een nieuwe simkaart ontvangen of van tevoren bericht gehad dat jullie 4G zouden krijgen?
Ik heb een week geleden sim-only abbo bij Tele2 besteld en ik heb een blauw normal-micro-nano combi simkaart gekregen.. Dat is de nieuwe neem ik aan?

[ Voor 4% gewijzigd door spetzje op 12-03-2015 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
spetzje schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 09:39:
[...]

Ik heb een week geleden sim-only abbo bij Tele2 besteld en ik heb een blauw normal-micro-nano combi simkaart gekregen.. Dat is de nieuwe neem ik aan?
Blauwe en groene micro- nanosims zijn 4G enabled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkeh3nk
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-10 17:16
Ik heb nog een wat oudere witte Tele2 sim. Iemand enig idee of deze ook 4G doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
Blauwe en groene micro- en nanosims zijn 4G enabled als het goed is, van witte weet ik het niet zeker.

Afbeeldingslocatie: http://www.prepaidsimkaart.net/wp-content/uploads/2014/01/Tele2_simkaart_ontvangst_geen_nano.png
Afbeeldingslocatie: https://www.tele2.nl/wp-content/uploads/2013/08/nano-sim-only-loupe.png

[ Voor 8% gewijzigd door Gravit0n op 12-03-2015 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croqy
  • Laatst online: 01-10 12:48
In Leiden zie ik Tele2 4G el een paar maanden tussen mijn serviceprovider staan maar ik kan er nog niet mee verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croqy
  • Laatst online: 01-10 12:48
dubbele post

[ Voor 86% gewijzigd door Croqy op 12-03-2015 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Croqy schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 11:04:
In Leiden zie ik Tele2 4G el een paar maanden tussen mijn serviceprovider staan maar ik kan er nog niet mee verbinden.
Volgens mij gaat het 4G toegang verkrijgen per gebruiker. Robin522 is al over.
Zodra alle bestaande gebruikers over zijn, hoop ik dat Tele2 komt met een paar stevige aanbiedingen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
XanderDrake schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 11:39:
[...]

Volgens mij gaat het 4G toegang verkrijgen per gebruiker. Robin522 is al over.
Zodra alle bestaande gebruikers over zijn, hoop ik dat Tele2 komt met een paar stevige aanbiedingen :9
Gefaseerd inderdaad. Nu eerst een paar testers om te kijken of het netwerk doet wat het moet doen.

Ik hoop ook op een paar leuke aanbiedingen inderdaad, vooral grote data-abo's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:35
Ja, 'k hoop ook op een paar flinke aanbiedingen om de markt op te schudden. Er is weinig concurrentie vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royalty
  • Laatst online: 05-10 11:23
Ja, anderen bieden nu ook al eerste maand gratis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Ik heb een groene nanosim en sinds 2 dagen is mijn oude Tele 2 abbo verlengt naar een Tele 2 simonly, maar zie in de regio Amsterdam nog geen 4G.

Ook staat bij mij nog steeds de aanbieder T-Mobile NL, als ik handmatig zoek zie ik ook geen Tele 2 tussen de aanbiederslijst voor komen. Blijkbaar moet ik dus nog even geduld hebben.

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Dan is jouw sim niet vrijgegeven voor 4G. Zodra die is vrijgegeven dan zie je ook Tele2 NL 4G.

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/dgnig1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmanov
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-10 18:17
Situatie zoals ik het nu zie, ze doen dus echt aan carrier updates via Samsung:

Galaxy S5 met de nieuwste PHN (Nederland unlocked) firmware

1. oude simkaart, 2 netwerken zichtbaar Tele2 NL (4G only) en T-Mo (3G, 2G)
2. nieuwe simkaart, 2 netweken zichtbaar Tele2 NL (4G only) en Tele2 NL(roamen op T-mo 3G en 2G)

Kan alleen nog steeds niet verbinden, ook niet in Rotterdam of Tilburg. Ook fijn dat ze automatisch geen vervangende simkaart hebben gestuurd, moest er zelf om vragen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

osmanov schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 14:53:
Situatie zoals ik het nu zie, ze doen dus echt aan carrier updates via Samsung:

Galaxy S5 met de nieuwste PHN (Nederland unlocked) firmware

1. oude simkaart, 2 netwerken zichtbaar Tele2 NL (4G only) en T-Mo (3G, 2G)
2. nieuwe simkaart, 2 netweken zichtbaar Tele2 NL (4G only) en Tele2 NL(roamen op T-mo 3G en 2G)

Kan alleen nog steeds niet verbinden, ook niet in Rotterdam of Tilburg. Ook fijn dat ze automatisch geen vervangende simkaart hebben gestuurd, moest er zelf om vragen. :/
Het zou heel goed kunnen dat je simkaart prima is maar jij nog niet overgezet bent. Iedereen is pas eind maart overgezet, dus kan nog paar weekjes duren in het slechtste geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-09 16:48
Weet iemand al of ook de prepaid klanten naar 4G overgezet gaan worden?
Pagina: 1 ... 6 ... 71 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Tele2 mobiele diensten, andere onderwerpen horen thuis in:
- Tele2 Vast: [Tele2] Ervaringen & Discussie - Deel 7