jk-5 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 21:40:
[...]
Maar er zijn ook wel een flink aantal landen waar Tele2 een groot eigen netwerk heeft. Ik denk dat de hoeveelheid spectrum ze voornamelijk genekt heeft hier in Nederland. 2600MHz is zo hoog dat je er in huis weinig aan hebt, tenzei je vlak bij de mast woont. En waarschijnlijk hadden ze verwacht sneller meer klanten aan te kunnen trekken
Het lijkt mij eerder een combinatie van grote toekomstige investeringen aan moeten gaan voor 5g en in je huidige netwerk nog steeds roaming moeten aanbieden op 2g/3g omdat teveel ooit verkochtte toestellen geen VoLTE ondersteunen. Tele2 had vast verwacht na de eigen netwerk uitrol van de roaming af te kunnen, alleen liep de ontwikkeling van de toestellen niet zoals verwacht.
Men kocht liever een simonly met het oude toestel. Dan moet je flink subsidie gaan geven op toestellen voor een verplichte wissel of nog te lang binnenlandse roaming houden die financieel zwaar op de maag ligt.
Je ziet het aan het pushende model eerst naar verplicht 4g toestellen, via een lange lijst bijna direct VoLTE geschikte toestellen bij Tele2, waar andere providers veel terughoudender waren. Daarna volgde een vrij dwingend campagne om VoLTE op ondersteunde toestellen proberen aangezet te krijgen.
Mijn verwachting is dat T-Mobile vervolgens in het zicht van de 5g investeringen een passend bod voor een fusie gedaan heeft.