[Tele2 Mobiel] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 71 Laatste
Acties:
  • 544.134 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-04-2019
fl2001 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 18:09:
[...]

Is het niet zorgwekkend voor Tele2 dat ze nu al met capaciteit issues zitten? Hoe moet het dan als ze zo doorblijven groeien dan gaat het helemaal problemen opleveren.... Op ze kappen dan gewoon met het Unlimited >:)
Ja, dit zal best een grote zorg voor ze zijn. Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-07 06:01
Ik vind dit eigenlijk allemaal best wel meevallen in de randstad in mijn geval. Ik doe niet de hele tijd speedtests maar nooit ontevreden met het internet dat ik heb. Ik vind het 4G netwerk zelfs fijner dan mijn WiFi thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
Het zal sterk locatieafhankelijk zijn. Als je op je thuisadres 4G wilt gebruiken en er is onvoldoende snelheid dan wordt je daar snel flauw van. Ik neem aan dat de piek in de vroege avond ligt, en dat je er overdag niet zo'n last van zult hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:50
Capaciteitsproblemen op Tele2? Hoor ik voor het eerst... En ik ben de laatste maanden wel door heel Nederland geweest. Mijn ervaring: is er Tele2 bereik, dan werkt het. In de steden altijd 50+mbit en in het buitengebied 10+mbit.
Bij KPN, daar ken ik die problemen wel, op stations bijvoorbeeld.

Maakt degene met problemen wel gebruik van 4g2600, 4G+?

Ja, Tele2 heeft de helft van het aantal T-mobile masten. Maar T-mobile heeft tegelijkertijd ook 3x zoveel klanten als Tele2 :)

En wat betreft die 1gb sms'jes, die bestaan bij T-mobile nog altijd toch? En ook bij Tele2 kan je via de site en de app 1gb extra toevoegen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luinwethion
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07 23:38
Nou in de 4 locaties waar ik de problemen ervaar is het overdag het ergst, net als bij de andere klanten die zich bij het forum van Tele2 gemeld hebben, het grootste probleem is met de uplink.

Zeker op veel plekken hebben ze een goede netwerk, maar sinds de unlimited abonnementen, zie ik veel meer klachten over hun LTE netwerk, en ervaar ik zelf de degradatie van de kwaliteit.

De sms'jes systeem vind ik prima, alleen bij Tele2 kun je nog zo veel GBs vragen als je het kan, dus mensen kunnen het dus "misbruiken"... Misschien als ze actiever gaan controleren kunnen ze ook problemen voorkomen.

[ Voor 22% gewijzigd door Luinwethion op 09-09-2017 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-09 16:48
AMD and INTEL schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 14:52:
[...]

Via een link op toevoegen klikken en je hebt er een gb bij! :)
Juist bij T-Mobile heb je de eerste 1GB extra geen problemen, maar als die op is en je de 2e extra GB wil activeren, dan moet je toch vaak enkele minuten tot 15 minuten wachten voor de link werkt en je de GB kan toevoegen.

Dan heeft Tele2 het beter voor elkaar.

En voor wat de capaciteit bij Tele2 betreft was het te voorspellen dat ze met krapte komen te zitten. Vanaf dag 1 hebben ze al het gepaarde spectrum wat ze hebben ook ingezet en daarmee klinkende resultaten en speedtests gehaald. Maar niets meer in petto voor de toekomst. En als het zover komt dat ze alle wat hogere daken vol moeten gaan zetten met hun antennes, dan wordt het lastig om snel goede locaties te vinden. Laat staan een "greenfield site" met alle vergunningen van dien.

In de steden hebben ze toch al aardig wat T-Mobile opstelpunten ook in gebruik. Dus of daar nog zoveel te halen is? En Small cells zoals Vodafone, op welke frequentie dan, want het macro netwerk gebruikt al het spectrum.

Eerder had ik ook echt niet verwacht dat ze met "unlimited" mee zouden gaan. Toch best een slecht teken als het nu al mis gaat.

Op termijn gaat de 700 MHz band onder de hamer, de 1900 band is hier al gedeeltelijk meegeveild. maar zou de Amerikaanse 600 MHz band ook een optie zijn als toevoeging, of is dit in overlap al de 700 band van ons?

[ Voor 7% gewijzigd door ucsdcom op 10-09-2017 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 25-09 10:48
ucsdcom schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 23:16:
[...]

Juist bij T-Mobile heb je de eerste 1GB extra geen problemen, maar als die op is en je de 2e extra GB wil activeren, dan moet je toch vaak enkele minuten tot 15 minuten wachten voor de link werkt en je de GB kan toevoegen.

Dan heeft Tele2 het beter voor elkaar.

En voor wat de capaciteit bij Tele2 betreft was het te voorspellen dat ze met krapte komen te zitten. Vanaf dag 1 hebben ze al het gepaarde spectrum wat ze hebben ook ingezet en daarmee klinkende resultaten en speedtests gehaald. Maar niets meer in petto voor de toekomst. En als het zover komt dat ze alle wat hogere daken vol moeten gaan zetten met hun antennes, dan wordt het lastig om snel goede locaties te vinden. Laat staan een "greenfield site" met alle vergunningen van dien.

In de steden hebben ze toch al aardig wat T-Mobile opstelpunten ook in gebruik. Dus of daar nog zoveel te halen is? En Small cells zoals Vodafone, op welke frequentie dan, want het macro netwerk gebruikt al het spectrum.

Eerder had ik ook echt niet verwacht dat ze met "unlimited" mee zouden gaan. Toch best een slecht teken als het nu al mis gaat.
Ze zouden de tdd frequentie kunnen gebruiken voor small cells?

En daarnaast werkt de link bij mij altijd perfect, no problems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:29
fl2001 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 18:09:
[...]

Is het niet zorgwekkend voor Tele2 dat ze nu al met capaciteit issues zitten? Hoe moet het dan als ze zo doorblijven groeien dan gaat het helemaal problemen opleveren.... Op ze kappen dan gewoon met het Unlimited >:)
Duurder maken, niet nu te goedkoop klanten aansluiten en dan straks tegen de problemen aanlopen waar T-Mobile jaren geleden tegenaan liep.

Small cells kunnen trouwens prima op dezelfde frequenties draaien. Hun bereik wordt dan alleen wat kleiner. Het grote voordeel is dat in de buurt van small cells mobiele telefoons op heel laag vermogen met die small cells communiceren. Door het lage vermogen komt het signaal van de telefoon niet aan op de mast die iets verderop staat en heb je daar de volledige capaciteit nog.
Richh schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 21:00:
Capaciteitsproblemen op Tele2? Hoor ik voor het eerst... En ik ben de laatste maanden wel door heel Nederland geweest. Mijn ervaring: is er Tele2 bereik, dan werkt het. In de steden altijd 50+mbit en in het buitengebied 10+mbit.
Bij KPN, daar ken ik die problemen wel, op stations bijvoorbeeld.
Bij KPN met 4G? Is de eerste keer dat ik dat nu hoor. Bij Vodafone heb ik die problemen niet. Op allerlei stations hebben ze ook 4G small cells staan, soms ook zonder dat die in het Antenneregister staan. Geeft aan dat Tele2 dat ook zou moeten kunnen :)

Bijkomend voordeel is dat je daarmee ook de masten in de omgeving ontlast waardoor iedereen hogere snelheden krijgt.

Wat er op drukke plekken vaak gebeurt is dat er veel pakketjes niet aankomen (te veel storing van anderen) en opnieuw moeten worden verzonden wat ervoor zorgt dat de snelheid onevenredig hard inkakt, om die reden kunnen small cells grote impact hebben.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyBro
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-09 15:51
@Richh Ik deel ook de ervaring van @Luinwethion. Ik kom van KPN met perfect bereik en snelheid, zelfs stabiel in de trein en in de buitengebieden. Eigenlijk nooit wat te klagen behalve de prijs. Opgezegd om eens te kijken hoe Tele2 zou bevallen en eigenlijk sinds dag 1 spijt van. Problemen met VoLTE, mensen die mij niet kunnen bereiken, inderdaad veeeel problemen met de uplink, geen appjes kunnen verzenden, appjes die later binnenkomen, in de trein tussen de grote steden (Groningen, Zwolle, Utrecht) rustig een kwartier zonder internet. Alles behalve stabiel helaas :( Ik ben nu een aantal maanden klant bij Tele2 en eigenlijk nog geen positieve ervaring gehad in die tijd.

Leuk dat unlimited maar overweeg serieus om weer terug te gaan naar KPN, het is iets duurder maar je krijgt er wel een netwerk voor terug waar je op kunt vertrouwen.

Cities aren't loud, cars are loud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
FunkyBro schreef op zondag 10 september 2017 @ 11:33:
@Richh Ik deel ook de ervaring van @Luinwethion. Ik kom van KPN met perfect bereik en snelheid, zelfs stabiel in de trein en in de buitengebieden. Eigenlijk nooit wat te klagen behalve de prijs. Opgezegd om eens te kijken hoe Tele2 zou bevallen en eigenlijk sinds dag 1 spijt van. Problemen met VoLTE, mensen die mij niet kunnen bereiken, inderdaad veeeel problemen met de uplink, geen appjes kunnen verzenden, appjes die later binnenkomen, in de trein tussen de grote steden (Groningen, Zwolle, Utrecht) rustig een kwartier zonder internet. Alles behalve stabiel helaas :( Ik ben nu een aantal maanden klant bij Tele2 en eigenlijk nog geen positieve ervaring gehad in die tijd.

Leuk dat unlimited maar overweeg serieus om weer terug te gaan naar KPN, het is iets duurder maar je krijgt er wel een netwerk voor terug waar je op kunt vertrouwen.
Jammer dat tele2 zo inzakt in steden met unlimited..

Met T-Mobile unlimited nog geen problemen, altijd super snel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:59
Hmm, ik kan me niet helemaal vinden in de slechte ervaringen hierboven. Zit dan wel veel in de randstad (van Alkmaar tot net onder Rotterdam, werk in hartje Amsterdam) en niet in Oost-Nederland.

Laatst in Amsterdam nog 189Mbps down en 50Mbps aan het eind van de middag. _/-\o_ Dit is wel weer een uitzondering hoor, maar zit eigenlijk altijd op meer dan 30Mbit down en 10Mbit up.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
FunkyBro schreef op zondag 10 september 2017 @ 11:33:

Problemen met VoLTE had ik juist bij KPN. Mijn S7 en S8+ kon ik niet op 4g locken, dan was ik telefonisch soms onbereikbaar. Op Tele2 is dat geen enkel probleem.

De uplink is inderdaad soms laag maar heb er werkelijk nooit problemen mee. Appjes verzenden instant. Ik reis elke week tussen Hoogeveen en Almere (over Zwolle dus) met de trein en ga regelmatig van Hoogeveen naar Groningen. Ook in de tussenliggende steden echt geen enkel probleem, overal downloads van >50mbit.

Tussen Almere en Lelystad met de trein zit ongeveer 30 seconden een gat in het netwerk, tussen Assen en Haren zit er ook eentje, en ook in het zuiden van het land kan ik een paar gaten aanwijzen. Dat deed KPN beter, sure... Maar mijn ervaring is echt: als Tele2 bereik geeft, doet het niet onder voor KPN.
Het was overigens Utrecht Centraal waar capaciteitsproblemen waren een tijdje geleden.

En een kwartier zonder netwerk? Dan is er echt iets mis met je telefoon. Check eens hoeveel masten je in die tijd passeert... dat klopt echt niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-10 06:42

RobertowNL

For your gear!

Hier ook gewoon geode ervaringen in Zwolle, Groningen, Leeuwarden.

Laatste keer naar Amsterdam ook vrijwel constant kunnen streamen, enige moment dat verbinding wegviel was de tunnel tussen Zwolle en Leylstad

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
RobertowNL schreef op zondag 10 september 2017 @ 13:58:
Hier ook gewoon geode ervaringen in Zwolle, Groningen, Leeuwarden.

Laatste keer naar Amsterdam ook vrijwel constant kunnen streamen, enige moment dat verbinding wegviel was de tunnel tussen Zwolle en Leylstad
Grappig, toch nog tunnels die niet bedekt zijn en dat op zo'n relatief nieuwe spoorlijn notabene. In Oostenrijk, Zwitserland en Noorwegen zie je vaak van die haaievin antennes voor de auto en trein tunnels staan. Kan dat in Nederland ook niet? In plaats van de boel stil moeten leggen om leaky coax aan te leggen?

Is de spoortunnel bij Blaak inmiddels wel bedekt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
Kan tele2 niet 5ghz gebruiken voor small cells? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvries
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-10 15:23
Hier in Utrecht , maar ook regelmatig in Amsterdam en Nijmegen, Prima dekking en snelheid.
Maar ik ben dan ook niet iemand die de hele tijd speedtest zit uit te voeren. Gewoon functioneel gebruiken, Spotify in de auto en VoLTE, allemaal zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:39

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

ucsdcom schreef op zondag 10 september 2017 @ 14:20:
[...]

Grappig, toch nog tunnels die niet bedekt zijn en dat op zo'n relatief nieuwe spoorlijn notabene. In Oostenrijk, Zwitserland en Noorwegen zie je vaak van die haaievin antennes voor de auto en trein tunnels staan. Kan dat in Nederland ook niet? In plaats van de boel stil moeten leggen om leaky coax aan te leggen?

Is de spoortunnel bij Blaak inmiddels wel bedekt dan?
Denk je dat voor die haaievin antennes ook het verkeer niet stilgelegd moet worden? Er moet toch ook een kabel heen. Zo'n leaky coax wordt vrijwel altijd gedeeld door alle operators dus aanleg gebeurt in gezamenlijkheid dus er hoeft in principe maar een paar keer verkeer stilgelegd te worden.

Dit soort werkzaamheden moet trouwens vrijwel altijd in de korte nachte lijk periode uitgevoerd worden als er even geen treinen rijden.

Je bedoelt de Willemspoortunnel? Daar is volgens mij nog geen 4G van geen van de operators. Er lopen veel projecten om tunnels samen met de andere operators van 4G te voorzien, zijn vaak langlopende projecten dus geduld is geboden.

Antenne en masten malloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 14:27

The Inquisitor

Greetings weaklings

Ik heb zelf nog nergens last van, overal waar ik bereik heb gaat het prima. Hetzelfde wat @bartvries dus zegt, functioneel gebruik van whatsapp, spotify, imessage en safari, maar geen speedtests.

Maar als die problemen er zijn, is het ook niet heel vreemd, aangezien grote groepen mensen bij het woord 'unlimited' ook meteen vinden dat ze dan alles er uit moeten trekken waar ze voor betalen, en dus continu op 4G blijven en daar al hun downloads op doen, met geautomatiseerde smsjes, etc. etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fl2001
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:44
The Inquisitor schreef op maandag 11 september 2017 @ 09:29:
Ik heb zelf nog nergens last van, overal waar ik bereik heb gaat het prima. Hetzelfde wat @bartvries dus zegt, functioneel gebruik van whatsapp, spotify, imessage en safari, maar geen speedtests.

Maar als die problemen er zijn, is het ook niet heel vreemd, aangezien grote groepen mensen bij het woord 'unlimited' ook meteen vinden dat ze dan alles er uit moeten trekken waar ze voor betalen, en dus continu op 4G blijven en daar al hun downloads op doen, met geautomatiseerde smsjes, etc. etc.
Maar daar zorg Tele2 zelf ook een beetje voor natuurlijk. Aangezien je bij Tele2 gewoon continue kan blijven aanvullen zonder dat je huidige dag bundel op is.

Als ze nou gewoon doen dat je steeds maar 1 GB kan aanvullen, en pas weer als het op is. Dan voorkom je dat mensen dit als vaste verbinding gaan gebruiken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-09 21:41
Binnen een week nadat Unlimited is geïntroduceerd ging mijn snelheid op een vast meetpunt van 150 Mbit naar 90. Inmiddels zit ik zelfs 's avonds laat op 70Mbit. D uplink kakt na een (schijnbaar?) snelle start snel in naar 0,3Mbit.
(70mbit is prachtig, maar het is de trend die mij zorgen baart)

Overigens heb ik het idee dat ik meer problemen heb met voice sinds mijn toestel (S7) VoLTE gebruikt. Vaker moeite met verbinding maken, vaker gesprekskwaliteitsproblemen.

Ik hoor ook van handige Harry's dat ze Tele2 Unlimited als vervanging voor een vaste aansluiting gebruiken (SIM in een router en automatisch via SMS updaten. Als ze dan lekker aan het leechen zijn hou je een verbinding lang open op hoge snelheid. Keert de netneutraliteit zich toch een beetje tegen ons...
fl2001 schreef op maandag 11 september 2017 @ 10:12:
[...]

Maar daar zorg Tele2 zelf ook een beetje voor natuurlijk. Aangezien je bij Tele2 gewoon continue kan blijven aanvullen zonder dat je huidige dag bundel op is.

Als ze nou gewoon doen dat je steeds maar 1 GB kan aanvullen, en pas weer als het op is. Dan voorkom je dat mensen dit als vaste verbinding gaan gebruiken....
Goed idee. Wel zorgen dat de marge zodanig is dat mensen die "normaal" gebruik maken wel voldoende tijd hebben (voordat hun stream onderbroken wordt) om op te waarderen.

Nadeel is dan wel dat als je eenmaal over de 5GB zit, je halverwege je film weer handmatig moet opwaarderen (omdat het dan per 1GB gaat)

Aan de andere kant, dan is er wel weer iemand die automatisch SMS gaat versturen op het moment op basis van het dataverbruik.

[ Voor 39% gewijzigd door Titusvh op 11-09-2017 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Inquisitor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 14:27

The Inquisitor

Greetings weaklings

fl2001 schreef op maandag 11 september 2017 @ 10:12:
[...]

Volledig mee eens. het mag wat mij betreft zelfs strenger worden aangepakt. Ik vind 5GB per dag gemiddeld eigenlijk ook al unlimited genoeg, en elke gebruiker kan daar, zelfs met veel gebruik, prima mee vertoeven. En anders: geef gebruikers voorrang die binnen de 5GB zitten, en verminder de snelheid van de grootgebruikers (5GB+ per dag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:11
Ik zat aan hetzelfde te denken als @The Inquisitor. Dynamische beperking al naar gelang de tot dan toe verbruikte hoeveelheid data (per dag/per week/per maand), al dan niet gekoppeld aan de locatie. Als capaciteit genoeg voorhanden is, vind ik het prima om een hoge bandbreedte te gebruiken, maar zodra er meer vraag dan aanbod is, dan cappen.
Voor degene die (relatief) goedkoop onbezorgd data wil verbruiken, is Tele2 dan een goede provider. Wil je gewoon altijd veel data op hoge snelheid kunnen verbruiken, dan ga je naar bijv. KPN o.i.d.

Het is m.i. een utopie om tegen de laagste prijs altijd overal de hoogste snelheid te kunnen leveren.
Wel vraag ik me af hoeveel klanten in de categorie 'extreme verbruikers' vallen. Ik vermoed dat dat er niet veel zijn en dat Tele2 uiteindelijk op (sommige?) plaatsen gewoon veel te weinig capaciteit voorhanden heeft.

Ik ben ook benieuwd of zakelijke klanten dezelfde ervaring hebben. Aangezien de prijzen voor consumenten en kleinzakelijke klanten gelijk zijn, verwacht ik dat er geen verschil is. Voor mij als zakelijke klant zijn bovenstaande berichten wel een extra stimulans om voor een contract met een looptijd van 1 maand te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
Bij de introductie van 4G werd de capaciteit geprezen tov. 3G als nagenoeg onbeperkt. Hier op het forum werden er toen door anderen al vraagtekens bij gezet. Toch had ik niet verwacht dat 4G al zo snel tegen zijn grenzen aan zou gaan lopen. Datagebruik is dan ook echt explosief gestegen.

Ook is het bijzonder dat iedereen na het verdwijnen van de onbeperkt online 3G bundels wegens prijs en capaciteits issues continu riep om herinvoering en nu dit onder druk van de concurrentie gebeurt is het bijna meteen weer mis gaat. Vodafone en KPN blijken dus uiteindelijk echt niet zo gek te zijn dat ze meegaan met de unlimited bundels tot op heden afzweren.

Anderzijds: had je voor unlimited snelheden van 100 Mbps of meer en nu nog 70, dan is dat in verhouding wat je in het buitenland ziet aan snelheden en wat je op 3G kon halen nog steeds geweldig. Zelfs 20-25 Mbps is nog altijd geweldig. De 8 Mbps die ik nu nog bij Vodafone haal is ook nog geweldig, al maak ik mij bij een daling van bijna 50 naar 8 Mbps in enkele maanden toch zorgen over hoe snel ook dat laatste stukje snelheid verdwijnt. Misschien is dat ook eerder wat er speelt: als je snelheid van meer dan 100 Mbps naar 50 Mbps daalt binnen enkele maanden, dan vraag je je sterk af, waar dit stopt.

Ook ik kwijl van de hoogste speedtest resultaten, dat geef ik meteen toe. Technisch is het echter belachelijk dat je mobiele verbinding intussen 2 tot 10 keer sneller kan zijn dan je vaste aansluiting. Het zou eigenlijk er om moeten gaan dat je verbinding vlot en responsief aan voelt en blijft aanvoelen onafhankelijk van de speedtest resultaten. Persoonlijk vind ik het toch lastig dat telkens weer voor ogen te houden als ik een volgende snelheidsdaling in een speedtest zie.

Maar dat Tele2 toch vlot tegen grenzen aan begint te lopen, lijkt mij helder. Tot nu toe was dit alleen het geval op festivals en andere incidentele samenscholingen. Niet leuk, maar ook niet altijd op te vangen voor een jong netwerk. Maar als het nu ook begint te spelen in normale gebruiks situaties, dan heeft Tele2 behalve klanten aanwas krijgen, een heel klus te klaren. Of zij in die 2e klus zo slagvaardig zijn...ik geloof het niet. Vodafone bouwt minder, maar schakelt sneller bij in probleem situaties. T-Mobile bouwt snel uit na "3G gate". Bij Tele2 verwacht ik dat die reactie lang uit blijft als het niet al op het huidige investeringsplan stond. Best zorgelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

ucsdcom schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:28:

Maar dat Tele2 toch vlot tegen grenzen aan begint te lopen, lijkt mij helder. Tot nu toe was dit alleen het geval op festivals en andere incidentele samenscholingen. Niet leuk, maar ook niet altijd op te vangen voor een jong netwerk. Maar als het nu ook begint te spelen in normale gebruiks situaties, dan heeft Tele2 behalve klanten aanwas krijgen, een heel klus te klaren. Of zij in die 2e klus zo slagvaardig zijn...ik geloof het niet. Vodafone bouwt minder, maar schakelt sneller bij in probleem situaties. T-Mobile bouwt snel uit na "3G gate". Bij Tele2 verwacht ik dat die reactie lang uit blijft als het niet al op het huidige investeringsplan stond. Best zorgelijk.
Ben benieuwd; ze hebben natuurlijk vrij beperkte frequentieruimte. Dan zouden ze moeten bijplaatsen en dat gaat natuurlijk langzamer. Ben ook benieuwd hoe ze het willen opvangen.

Overigens was ik op Lowlands best onder de indruk; geen enkele keer problemen gehad met het netwerk. Bellen ging erg traag (fallback op 3G, want geen VOLTE op dat toestel), maar 4G was prima en ook redelijk snel.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Ik vind het overigens ook zorgelijk als VoLTE blijkbaar te lijden heeft onder capaciteitsgebrek. Ik zou verwachten dat dmv QoS telefoongesprekken over 4G niet te lijden zouden mogen hebben van ander dataverkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
RobertowNL schreef op maandag 11 september 2017 @ 13:05:
[...]

Ben benieuwd; ze hebben natuurlijk vrij beperkte frequentieruimte. Dan zouden ze moeten bijplaatsen en dat gaat natuurlijk langzamer. Ben ook benieuwd hoe ze het willen opvangen.

Overigens was ik op Lowlands best onder de indruk; geen enkele keer problemen gehad met het netwerk. Bellen ging erg traag (fallback op 3G, want geen VOLTE op dat toestel), maar 4G was prima en ook redelijk snel.
Ze kunnen het opvangen door 3ca met 5ghz in te zetten. En miss proberen om de ziggo 2600mhz freq
Te krijgen?

Daarnaast nog 4x4 mimo en QAM 256? Dan heb je toch een aardige uitbreding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luinwethion
Fuwor schreef op zondag 10 september 2017 @ 11:53:
Hmm, ik kan me niet helemaal vinden in de slechte ervaringen hierboven. Zit dan wel veel in de randstad (van Alkmaar tot net onder Rotterdam, werk in hartje Amsterdam) en niet in Oost-Nederland.

Laatst in Amsterdam nog 189Mbps down en 50Mbps aan het eind van de middag. _/-\o_ Dit is wel weer een uitzondering hoor, maar zit eigenlijk altijd op meer dan 30Mbit down en 10Mbit up.
30/10Mbps zijn gewoon prima snelheden, dat is meer dan genoeg ook voor de zware apps zoals YouTube of Netflix op max kwaliteit.

Ik gebruik mijn telefoon ook niet om absurd veel data naar binnen te halen, en zeker niet als vervanging mijn vaste aansluiting, want ik heb thuis gewoon een kpn 100Mbls vdsl lijn.

Maar, ik liep tegen Volte problemen zowel bij een iPhone 6 als bij een S7, dan ben ik gaan testen, elke keer als ik dus niet kon bellen, deed ik een Speedtest en daar kreeg ik ping van 400+ ms geen meetbaar uplink of zelfs een gefailde test door geen verbinding, volgens signal spy had ik wel 4G+ met -65dbm.

Dan ook als ik buiten wifi bereik ben (dak terras) of als ik (lopend) onderweg ben naar de supermarkt of sportclub, als het tegen zit moet Play Music z'n 2 minuten bufferen voor dat de muziek begint.

Mijn data verbruik is per dag ook niet meer dan 4 GB, 7 als ik veel onderweg ben, dat noem ik best wel redelijk.

Ik ben ook helemaal voor dat Tele2 de bundel booster aanvraag wat strenger maakt, dat je pas 1GB kan aanvragen als je minder dan 500MB hebt.

Ik vraag ook me af, hoe kunnen mensen die simkaart in een modem gebruiken, want alle abonnementen sinds februari werken alleen op door Tele2 gekozen toestellen. Misschien zijn ze dan nog niet zo strikt met de 4G ready regel?

Ben ook totaal verbaasd dat providers TDD frequenties hebben, is er al bekend wat ze ermee willen gaan doen? Ik zag dat Tele2 band 41 heeft, maar tot nu verplichten ze alleen dat een toestel FDD 7 en 20 hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWA777
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22-09 14:48
AMD and INTEL schreef op maandag 11 september 2017 @ 15:38:
[...]

Ze kunnen het opvangen door 3ca met 5ghz in te zetten. En miss proberen om de ziggo 2600mhz freq
Te krijgen?

Daarnaast nog 4x4 mimo en QAM 256? Dan heb je toch een aardige uitbreding.
De huidige 20Mhz op 2600 zou echt wel voldoende moeten zijn met de klantaantallen die ze nu hebben. Ik denk dat het probleem het gebrek aan diversiteit in de frequenties is - ze hebben op de lage band alleen maar 800 Mhz en daarna is het direct 2600Mhz. Dus als het bereik net even wat minder is, zie je meteen dat iedereen van 2600 moet terugvallen naar 800, waarbij bij andere providers de grote pijp op 1800 Mhz zit, dat is natuurlijk wel stukje gunstiger qua frequentie.

Tele2 heeft veruit de minste rek in het netwerk, ze gebruiken nu al maximaal hun LTE vergunning op FDD, alleen een schamele 5 Mhz resteert nog op TDD maar ik zie ze dat niet snel inzetten (moeten er aanpassingen op de apparatuur gedaan worden).

Tele2 zal moeten hopen dat Vodafone een stukje van het Ziggo spectrum wil verkopen (dat zal toch niet heel aantrekkelijk zijn voor Tele2, omdat het nog meer druk op 800 Mhz geeft als 2600 Mhz niet genoeg bereik geeft) - of ze moeten grof geld gaan bieden wanneer er in de 700 Mhz veiling weer ruimte onderin het spectrum geveild gaat worden.

Een alternatief is meer masten bij bouwen op drukke locaties.

KPN en T-Mobile hebben nog dikke bak capaciteit op LTE-TDD achter de hand, T-Mobile is dat nu gaan inzetten in de praktijk, die gaan dus echt enorme topsnelheden en stabiliteit aan kunnen bieden - KPN loopt flink achter, maar is her en der nu ook begonnen op 2600 Mhz om het bestaande 800/1800 netwerk te ontlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
PWA777 schreef op maandag 11 september 2017 @ 17:45:
[...]

De huidige 20Mhz op 2600 zou echt wel voldoende moeten zijn met de klantaantallen die ze nu hebben. Ik denk dat het probleem het gebrek aan diversiteit in de frequenties is - ze hebben op de lage band alleen maar 800 Mhz en daarna is het direct 2600Mhz. Dus als het bereik net even wat minder is, zie je meteen dat iedereen van 2600 moet terugvallen naar 800, waarbij bij andere providers de grote pijp op 1800 Mhz zit, dat is natuurlijk wel stukje gunstiger qua frequentie.

Tele2 heeft veruit de minste rek in het netwerk, ze gebruiken nu al maximaal hun LTE vergunning op FDD, alleen een schamele 5 Mhz resteert nog op TDD maar ik zie ze dat niet snel inzetten (moeten er aanpassingen op de apparatuur gedaan worden).

Tele2 zal moeten hopen dat Vodafone een stukje van het Ziggo spectrum wil verkopen (dat zal toch niet heel aantrekkelijk zijn voor Tele2, omdat het nog meer druk op 800 Mhz geeft als 2600 Mhz niet genoeg bereik geeft) - of ze moeten grof geld gaan bieden wanneer er in de 700 Mhz veiling weer ruimte onderin het spectrum geveild gaat worden.

Een alternatief is meer masten bij bouwen op drukke locaties.

KPN en T-Mobile hebben nog dikke bak capaciteit op LTE-TDD achter de hand, T-Mobile is dat nu gaan inzetten in de praktijk, die gaan dus echt enorme topsnelheden en stabiliteit aan kunnen bieden - KPN loopt flink achter, maar is her en der nu ook begonnen op 2600 Mhz om het bestaande 800/1800 netwerk te ontlasten.
En de 5ghz LTE? Samen met 4x4 mimo en QAM 256 moet dat dan op zeer drukke gebieden met small cels het toch aardig ontlasten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWA777
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22-09 14:48
AMD and INTEL schreef op maandag 11 september 2017 @ 17:49:
[...]

En de 5ghz LTE? Samen met 4x4 mimo en QAM 256 moet dat dan op zeer drukke gebieden met small cels het toch aardig ontlasten?
De techniek perst steeds meer data door dezelfde pijp (als je teminste een recent toestel hebt), maar de vraag naar data groeit ook - is dat sneller dan de techniek? Wie zal het zeggen.

Small cells is een fikse investering - met lage inkomsten door goedkope abonnementen zie ik Tele2 dat niet zo heel snel doen.

De roaming op T-Mobile gaat er op termijn af - er zal voor die tijd wel een boast nodig zijn op het Tele2 netwerk als de berichten idd waar zijn en dit inderdaad nu al structurele overbelasting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
PWA777 schreef op maandag 11 september 2017 @ 18:14:
[...]

Small cells is een fikse investering - met lage inkomsten door goedkope abonnementen zie ik Tele2 dat niet zo heel snel doen.
Tja... maar tele2 heeft niet veel andere keuzes lijkt me.

Of... de nieuwe abbos steeds langzamer worden wanneer je veel gebruikt, eerste 5gb fullspeed en daarna steeds langzamer?

Of, ze gaan hetzelfde systeem als T-Mobile toepassen.
Dan gaan ze die auto smsers tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luinwethion
PWA777 schreef op maandag 11 september 2017 @ 18:14:
[...]

De techniek perst steeds meer data door dezelfde pijp (als je teminste een recent toestel hebt), maar de vraag naar data groeit ook - is dat sneller dan de techniek? Wie zal het zeggen.

De roaming op T-Mobile gaat er op termijn af - er zal voor die tijd wel een boast nodig zijn op het Tele2 netwerk als de berichten idd waar zijn en dit inderdaad nu al structurele overbelasting is.
Dat is dan een andere topic, waar ik vragen over heb, Tele2 heeft in 2013 haar mvno contract met T-mobile voor nog 5 jaar verlengd.

Ze hebben (in vergelijking met andere providers in Nederland) best wel een ruime ondersteuning voor VoLTE, maar dat is nog echt niet genoeg.

Mijn vraag is, waarom lijkt VoLTE zo gecompliceerd hier? Ik zie op de Aziatische markt, providers als Jio, die echt 4G only zijn, hebben een zeer grote lijst van VoLTE toestellen.

Is dat omdat Jio fabrikanten heeft betaald om daar de compatibiliteit in te bouwen? (Lijkt me wel raar, want Jio is een budget provider). Gebruiken ze daar een standaard voor LATE die Europese providers niet gebruiken?

Dan komt nog de tweede probleem, software locatie, bijvoorbeeld Samsung toestellen werken met VoLTE van Tele2, maar alleen als je een PHN (dutch unbranded) toestel heb, dus koop je je Galaxy via Amazon, dan grote kans dat je geen VoLTE kan gebruiken (mijn S7 van Amazon had een CSC van het Midden-Oosten).

Alleen op iPhones weet ik dat Apple een kleine update pusht zodra je jou Tele2 simkaart activeert, daar maakt het niet uit waar je je iPhone gekocht hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

Het kan zoals ik heb laten zien wel degelijk. Mijn ZUK Z2 pro (Chinese Lenovo) doet momenteel gewoon VoLTE. Kan mij niet voorstellen dat Tele2 iets aan ZUK heeft doorgegeven om dit te pushen.

Moet zeggen dat ik nu niet meer terug wil; wat een genot VoLTE, vooral gezien het 3G/2G bereik van T-mobile hier thuis matig is.

[ Voor 25% gewijzigd door RobertowNL op 11-09-2017 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luinwethion
RobertowNL schreef op maandag 11 september 2017 @ 19:30:
Het kan zoals ik heb laten zien wel degelijk. Mijn ZUK Z2 pro (Chinese Lenovo) doet momenteel gewoon VoLTE. Kan mij niet voorstellen dat Tele2 iets aan ZUK heeft doorgegeven om dit te pushen.

Moet zeggen dat ik nu niet meer terug wil; wat een genot VoLTE, vooral gezien het 3G/2G bereik van T-mobile matig is.
Wut? o.O heb je instellingen moeten aanpassen op je telefoon? Ik kan het bijna niet geloven!

Want de officiële statement van Tele2 is " wij moeten met fabrikanten samen werken om VoLTE voor toestel X te brengen"

Edit:

Wat ik nu zie op de Aziatische delen van forums van Oneplus, Moto (Lenovo) en zo is dat ze zeggen dat alle instellingen voor VoLTE gewoon opgenomen zijn in de simkaart, dus ze hoeven daar niks speciaals voor te doen... Het is best wel complex dit VoLTE verhaal.

Wat ik irritant vind om terug val op 3G is dat het duurt soms erg lang.

[ Voor 21% gewijzigd door Luinwethion op 11-09-2017 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

Luinwethion schreef op maandag 11 september 2017 @ 19:41:
[...]

Wut? o.O heb je instellingen moeten aanpassen op je telefoon? Ik kan het bijna niet geloven!

Want de officiële statement van Tele2 is " wij moeten met fabrikanten samen werken om VoLTE voor toestel X te brengen"
VoLTE aanzetten; meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-09 23:28
Merk het zelf ook steeds vaker (sinds ik moet reizen voor mijn studie), dat het tele2 netwerk onderweg soms best traag is... wat een half jaar geleden nog niet was (op mijn thuis adres niet maar heb ook een stabiele 150mbps verbinding).

Merk zelfs als het druk is op centraal station in Breda (zoals vandaag), Tele2 moeite heeft op het 4g netwerk en terug op 3G schakelt en pas weer aanging toen ik van het centraal station was.

Wat kunnen ze aan dit capaciteit probleem doen? want krijgen we straks niet wat T-mobile bijna 10 jaar geleden had met hun netwerk?

[ Voor 42% gewijzigd door dutchnltweaker op 11-09-2017 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Hoe merk je dat er capaciteitsproblemen zijn? Wat gebeurt er dan? Ik snap echt niet dat hier drukte over gemaakt word :P

Het terugschakelen naar 3G is iets wat mijn toestel op KPN ook regelmatig deed. Dat heeft niks met capaciteit te maken.
Ik ben heel benieuwd of jullie dezelfde problemen ervaren wanneer je het toestel op 4G lockt net bijvoorbeeld Google Play: 4G LTE Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Richh schreef op maandag 11 september 2017 @ 20:42:
Hoe merk je dat er capaciteitsproblemen zijn? Wat gebeurt er dan? Ik snap echt niet dat hier drukte over gemaakt word :P

Het terugschakelen naar 3G is iets wat mijn toestel op KPN ook regelmatig deed. Dat heeft niks met capaciteit te maken.
Ik ben heel benieuwd of jullie dezelfde problemen ervaren wanneer je het toestel op 4G lockt net bijvoorbeeld Google Play: 4G LTE Switch
Bedoel in de zin van snelheid als ik iets zoek of doe op het 4g netwerk of doe, dat het tele2 me vaker terug zet op het 3g netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
dutchnltweaker schreef op maandag 11 september 2017 @ 20:45:
[...]

Bedoel in de zin van snelheid als ik iets zoek of doe op het 4g netwerk of doe, dat het tele2 me vaker terug zet op het 3g netwerk.
Precies... Dat deed KPN bij mij net zo goed :P ik heb geen idee welk algoritme bepaalt op welke mast je op 3g of 4g gehangen word. Ik weet wel dat ik het er altijd mee oneens ben als ik van 4G word afgetrapt :9 Vervolgens zit je op 3G en pas als je dataverbinding stopt wil je toestel weer terug.

Ik lock mijn toestel dus altijd op 4g en met Volte is dat ook gewoon prima te doen. Kan het iedereen aanraden :) mocht je opeens aan de Zeeuwse kust geen 4g hebben, dan moet je m even handmatig weer op 3g/4g zetten. Evenals in het buitenland. Maar that's it... Verder altijd snel en stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luinwethion
Richh schreef op maandag 11 september 2017 @ 20:42:

In mijn geval schakelt mijn telefoon bijna nooit ongewenst naar 3G, ik zou het wel willen dat als de 4G verbinding traag is dat die automatisch naar 3G zal schakelen, maar dat gebeurt alleen wanneer 4G geen bereik heeft, Tele2 schakelt niet graag over naar T-Mobile.

In mijn originele klacht aan Tele2 had ik over een theoretisch capaciteit probleem, of een storing, want het probleem is binnen paar weken na de unlimited aanbieding begonnen, heeft me paar lange posts op het forum gekost om de moderators te overtuigen dat het niet normaal was, en dat dit door de technische team gekeken moest worden. Helaas is het antwoord wel de standaard PR talk, ze hebben over een dekking probleem, terwijl ik lagere snelheden (downlink < 2Mbps en uplink < 0,5Mbps) verbonden op 4G+ netwerk met -60(ish) dbm, dat is best wel goede bereik.

En daarvoor, had ik prima netwerk, bereik kan alleen achteruit gaan als ze antennes weghalen of als obstakels tussen komen, geen van beide is gebeurd.

Trouwens, je hebt die app niet nodig, *#*#4636#*#* breng je op de benodigde menu.

PS: voor diegenen die dat wilt proberen, je moet wel VoLTE hebben, anders kun je niet bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Luinwethion schreef op maandag 11 september 2017 @ 21:05:
In mijn geval schakelt mijn telefoon bijna nooit ongewenst naar 3G, ik zou het wel willen dat als de 4G verbinding traag is dat die automatisch naar 3G zal schakelen, maar dat gebeurt alleen wanneer 4G geen bereik heeft, Tele2 schakelt niet graag over naar T-Mobile.
Die overschakeling is een toestelkeuze geloof ik, anders had Tele2 er in mijn geval allang wat aan gedaan. Vooral als je in een bewegend voertuig zit maak ik het vaak mee.
In mijn originele klacht aan Tele2 had ik over een theoretisch capaciteit probleem, of een storing, want het probleem is binnen paar weken na de unlimited aanbieding begonnen, heeft me paar lange posts op het forum gekost om de moderators te overtuigen dat het niet normaal was, en dat dit door de technische team gekeken moest worden. Helaas is het antwoord wel de standaard PR talk, ze hebben over een dekking probleem, terwijl ik lagere snelheden (downlink < 2Mbps en uplink < 0,5Mbps) verbonden op 4G+ netwerk met -60(ish) dbm, dat is best wel goede bereik.
Dat is zeker goed bereik, en dat zou zonder problemen moeten werken... Het tweede probleem hier is de verschrikkelijke helpdesk van Tele2 inderdaad, die weinig voor je doet. Is dit nog steeds ongoining, op verschillende toestellen?
Trouwens, je hebt die app niet nodig, *#*#4636#*#* breng je op de benodigde menu.

PS: voor diegenen die dat wilt proberen, je moet wel VoLTE hebben, anders kun je niet bellen.
Klopt en klopt :) ik prefereer een icoontje boven het onthouden van een code :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Luinwethion schreef op maandag 11 september 2017 @ 19:41:
[...]

Edit:

Wat ik nu zie op de Aziatische delen van forums van Oneplus, Moto (Lenovo) en zo is dat ze zeggen dat alle instellingen voor VoLTE gewoon opgenomen zijn in de simkaart, dus ze hoeven daar niks speciaals voor te doen... Het is best wel complex dit VoLTE verhaal.
Mijn reactie was inderdaad hetzelfde. Ik verbaas me er ook over. Het lijkt er een beetje op dat fabrikanten en providers hebben afgesproken dat VoLTE niet zonder test/certificering ingeschakeld zou worden en dat Chinese fabrikanten daar lak aan hebben of niet bij die overleggen betrokken zijn geweest.
Als alle gegevens al op de SIM-kaart staan, dan hoeft de leverancier daar toch alleen maar iets mee te doen in z'n software?

Kun je die gegevens ook zelf uitlezen? Ik heb eind vorig jaar nieuwe SIM-kaart (zakelijk duo sim) gekregen, dus evt. VoLTE-gegevens zouden al op de SIM aanwezig moeten zijn.
D.m.v. *#*#4636#**# zie ik op mijn WileyFox (Android 7.1.2) ook een VoLTE switch staan. Sinds de laatste update kan ik deze niet meer enablen. In het verleden ging dit wel, maar was de optie weer gedisabled als ik het betreffende scherm afsloot en opnieuw opende.

V.w.b. het vastzetten op 4G: als je dan belt via VoLTE en je 4G dekking valt weg, heb je niets meer aan de fallback naar TM's 3G.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luinwethion
Richh schreef op maandag 11 september 2017 @ 21:10:
Die overschakeling is een toestelkeuze geloof ik, anders had Tele2 er in mijn geval allang wat aan gedaan. Vooral als je in een bewegend voertuig zit maak ik het vaak mee.
Ja, ik denk ook dat de norm is als 4G aanwezig is dat de telefoon zoveel mogelijk op 4G wilt zijn... maar omdat je had dat je met je KPN toestel steeds op 3G terug viel, kan het misschien zijn dat ze het drukte proberen te verdelen?

In ieder geval, over het bereik van 4G heb ik in mijn dagelijks leven niks te klagen, zowel binnen als buiten (zelfs op ondergrondse garage) heb ik bijna altijd 4G, niet altijd 4G+, maar dat is de bedoeling van de 800Mhz, goede bereik binnen.

Met de trein, ja dan is die soms op 3G of soms even geen bereik, maar dat is met elke operator net zo wisselvallig.
Dat is zeker goed bereik, en dat zou zonder problemen moeten werken... Het tweede probleem hier is de verschrikkelijke helpdesk van Tele2 inderdaad, die weinig voor je doet. Is dit nog steeds ongoining, op verschillende toestellen?
Helpdesk is ook kwestie van geluk, ik heb ze aangesproken dat ze foutieve informatie aan klanten geven over wat voor toestellen op de 4G lijst komen... Beetje chaotisch wanneer klanten meer weten over hun policy dan de medewerkers zelf.

Toen de problemen begonnen zijn, was ik op een S7, daarna was ik genoodzaakt om over te stappen naar een iPhone 6 en zit nu voorlopig op een Z play, de laatste heeft dan geen carrier aggregation, maar thuis zijn er nog andere 2 Tele2 gebruikers, een S7 en een 3T, vergelijkbare problemen inderdaad, dus aan mijn simkaart (die best nieuw is) ligt het probleem ook niet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-08 18:51
In Azië gebruiken ze erg veel FD-LTE en die standaard is geloof ik iets nieuwer dan TD-LTE. Misschien is de standaard daar wat minder multiinterpretabel. Of is t technisch makkelijker

Capaciteitsproblemen zijn die toevallig op plekken waar ze een cel missen? Her en der kunnen ze niet meeliften op een t-mobilelocatie. Bijv op monumenten waar je geen nieuwere 800/2600 mhz geschikte antenne op kon zetten. Soms vinden ze dan zelf wat, geregeld heb je dan een dunne plek. Bijv de zuidelijke binnenstad van Utrecht.
Je kan op 4gmasten.nl mooi kijken wie waar staat.

T-mobile heeft geen SMS systeem voor unlimited. In een sms krijg je een link. Dan moet je ok drukken. Soms krijg je een Ik ben geen robotvinkje of een vraag " klik de vlakken met voertuigen aan".
Je kan ook in de app verhogen.
Je krijgt 5 gig dagbundel. Vanaf 80% kun je met 1 gig ophogen. Daarna kan je pas ophogen als het op is. Als je paar keer hebt gedaan en in vrij weinig tijd je gig opstookt dan krijg je een error of pestsysteem. Hij zegt dan " je mbs zijn al opgeoogd kan even duren voordat het zichtbaar is". Dat duurt soms wel 10 min.Als je bijvoorbeeld met de Rootmetricsapp een route speedtestmeet .

[ Voor 39% gewijzigd door Schrudde op 11-09-2017 22:05 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy
  • Laatst online: 19:39

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Update Tele op 4gmasten.nl is weer geplaatst, iets later dan normaal. Tele2 heeft pas afgelopen vrijdag upload gedaan.

Antenne en masten malloot

Verwijderd

Vraagje..is het 4g van tele2 in de randstad even snel als die van t mobile? Het unlimited pakket is wel een tientje goedkoper dan bij t mobile, maar is de kwaliteit ook min of meer hetzelfde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2017 @ 22:58:
Vraagje..is het 4g van tele2 in de randstad even snel als die van t mobile? Het unlimited pakket is wel een tientje goedkoper dan bij t mobile, maar is de kwaliteit ook min of meer hetzelfde..
Met de samenkorting kom je bij T-mobile 5 euro goedkoper uit. Het verschil met Tele2 is dan niet meer zo groot, en voor een unlimited abonnement zou ik dan voor T-mobile gaan. Ook gezien zaken als 4G roaming en hogere mate van klantvriendelijkheid.
Zelf heb ik geen unlimited nodig, en ben een paar maanden terug overgestapt van T-mobile naar Tele2. Er was geen goed aanbod bij verlengen, en Tele2 was toen zonder aansluitkosten en eerste maand gratis, en is maandelijks opzegbaar. Qua netwerk bevalt het tot nog toe goed. Dit had ik ook wel verwacht; een aantal plekken waar ik vaak ben (in de Noordelijke randstad) had ik vantevoren vergeleken met T-mobile op 4g-masten.
Als je de laatste paar dagen van dit topic leest is er ook een aantal mensen met slechtere ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvries
Je zou dan gewoon het Tele2 unlimited pakket als maandelijks opzegbaar kunnen nemen. Dan heb je uit eerste hand de ervaring. Als het bevalt kun je ook achteraf je nummer laten porteren. Als je daarna ook nog een toestel wilt kun je dat ook toevoegen, en dan nog steeds je data/bel abonnement maandelijks opzegbaar houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RadioKies
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

RadioKies

*geknetter op de ether*

Geweldig, nieuwe klant van Tele2, sim is geactiveerd, maar bij Tele2 zelf staat de kaart nog niet aangemeld door een storing in hun systeem. Ik kon vanmorgen vroeg al bellen zeiden ze. Niets is minder waar. Via de chat kreeg ik te horen dat ze niet weten wanneer de storing verholpen is. Zie op social media meer mensen met dit probleem, maar geen antwoord van Tele2. Heel fijn op een dag zoals deze niet de telefoon te kunnen gebruiken buiten wifi om. Whatsappen onderweg, telebankieren, google maps gebruiken of iemand bellen kan ik al de hele dag niet. De storing site geeft aan dat er geen storingen zijn op het moment (mijn hoela).

Kan ik hier wat mee? Kan ik wat van Tele2 verwachten? Wat een waardeloze eerste ervaring.

Curse your sudden but inevitable betrayal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
RadioKies schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 20:08:
Geweldig, nieuwe klant van Tele2, sim is geactiveerd, maar bij Tele2 zelf staat de kaart nog niet aangemeld door een storing in hun systeem. Ik kon vanmorgen vroeg al bellen zeiden ze. Niets is minder waar. Via de chat kreeg ik te horen dat ze niet weten wanneer de storing verholpen is. Zie op social media meer mensen met dit probleem, maar geen antwoord van Tele2. Heel fijn op een dag zoals deze niet de telefoon te kunnen gebruiken buiten wifi om. Whatsappen onderweg, telebankieren, google maps gebruiken of iemand bellen kan ik al de hele dag niet. De storing site geeft aan dat er geen storingen zijn op het moment (mijn hoela).

Kan ik hier wat mee? Kan ik wat van Tele2 verwachten? Wat een waardeloze eerste ervaring.
Bij mij vorig jaar na een week nog niet toegelaten met data, toen gecancelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-09 15:05
Vandaag alweer voor de tweede keer gebeld door iemand van Tele2 of ik m'n 4G instellingen wilde controleren en welk toestel ik had, terwijl ik mijn instellingen al goed heb staan sinds ik 4G toegang heb. Weet iemand waarom ze dit doen?

• Kevinp
  • Laatst online: 30-09 16:54
Denzo schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 23:59:
Vandaag alweer voor de tweede keer gebeld door iemand van Tele2 of ik m'n 4G instellingen wilde controleren en welk toestel ik had, terwijl ik mijn instellingen al goed heb staan sinds ik 4G toegang heb. Weet iemand waarom ze dit doen?
Omdat je veel op 3G zit? misschien zit je in een gebied waar geen 4g is. Zo ja zou je ze dat ook kunnen vertellen.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Denzo
Kevinp schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 09:43:
[...]

Omdat je veel op 3G zit? misschien zit je in een gebied waar geen 4g is. Zo ja zou je ze dat ook kunnen vertellen.
Dat is dus het rare, heb altijd prima bereik op 4G en verbruik overigens weinig data.

• ucsdcom
Denzo schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 10:03:
[...]

Dat is dus het rare, heb altijd prima bereik op 4G en verbruik overigens weinig data.
Heb je misschien een toestel gekocht bij een onlineshop? Die sturen vaak toestellen met Oostblok, Italiaanse of midden oosten software. Nederlands wordt er dan bij gedownload. Met name bij Samsung geeft dat problemen als het provider specifieke toestellen uit die landen zijn. Tele2 ziet dan, dat je een VoLTE gechikt toestel hebt voor bellen over hun eigen 4G net, maar toch altijd belt via 3G van T-Mobile. Ze willen dan graag dat je voortaan via hun netwerk over VoLTE belt.

Provider gebonden Samsungs werken als er aangepaste provider software op zit, niet met VoLTE van andere providers. Dat heb je al als je een Nederlandse Samsung bij Vodafone Nederland koopt. Dan kan je VoLTE bellen met een simkaart van een andere provider wel vergeten, ook als al je instellingen goed staan.

• Denzo
ucsdcom schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 16:33:
[...]

Heb je misschien een toestel gekocht bij een onlineshop? Die sturen vaak toestellen met Oostblok, Italiaanse of midden oosten software. Nederlands wordt er dan bij gedownload. Met name bij Samsung geeft dat problemen als het provider specifieke toestellen uit die landen zijn. Tele2 ziet dan, dat je een VoLTE gechikt toestel hebt voor bellen over hun eigen 4G net, maar toch altijd belt via 3G van T-Mobile. Ze willen dan graag dat je voortaan via hun netwerk over VoLTE belt.

Provider gebonden Samsungs werken als er aangepaste provider software op zit, niet met VoLTE van andere providers. Dat heb je al als je een Nederlandse Samsung bij Vodafone Nederland koopt. Dan kan je VoLTE bellen met een simkaart van een andere provider wel vergeten, ook als al je instellingen goed staan.
Toevallig heb ik een toestel van Vodafone, dus wellicht ligt het daar aan. Echter zou VoLTE wel ondersteund moeten worden via mijn Sony Xperia Z5 Compact bij Tele2. Is er toevallig een manier om te checken of VoLTE inderdaad wel/niet werkt en of ik dan een andere firmware zou moeten flashen met Sony's flashtool?

• ucsdcom
Denzo schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 18:13:
[...]

Toevallig heb ik een toestel van Vodafone, dus wellicht ligt het daar aan. Echter zou VoLTE wel ondersteund moeten worden via mijn Sony Xperia Z5 Compact bij Tele2. Is er toevallig een manier om te checken of VoLTE inderdaad wel/niet werkt en of ik dan een andere firmware zou moeten flashen met Sony's flashtool?
Ongetwijfeld kan je het zien aan de software versie. Bij Samsungs staat er ergens VF in de versie, maar of dat bij Sony ook zo is? Ook weet ik niet te noemen wat de normale software is en wat de eventuele Vodafone software versie is. Als je in je belsettings 4G bellen of bellen via VoLTE aan kan zetten en je toestel bij het bellen op 4G blijft, dan bel je via VoLTE over 4G. Als ik het mij goed herinner verdwijnen de schakelaars voor VoLTE volledig bij de Samsungs, zodra je daar een Tele2 sim in stopt. Mogelijk ook bij je Sony.

Wisselt je toestel nog naar 2G of 3G, dan heb je geen VoLTE toegang.

Volgens mij kan je een Sony Xperia trouwens in het mobiele netwerk menu je toestel ook op 4G only zetten. Kan je dan niet bellen, dan blokkeert de Vodafone software het.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:30
Denzo schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 18:13:
Op de mijn Z5C (Customized NL) werkt VoLTE ook niet. Ik heb al eens geprobeerd de VoLTE-provisioned flag aan te zetten in het testmenu, maar dan gaat hij na een paar seconde vanzelf weer uit.

Nu bel ik weinig, dus maak ik me er ook niet erg druk over.

[ Voor 4% gewijzigd door hcQd op 16-09-2017 18:55 ]

• Denzo
hcQd schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 18:54:
[...]

Op de mijn Z5C (Customized NL) werkt VoLTE ook niet. Ik heb al eens geprobeerd de VoLTE-provisioned flag aan te zetten in het testmenu, maar dan gaat hij na een paar seconde vanzelf weer uit.

Nu bel ik weinig, dus maak ik me er ook niet erg druk over.
Ik gok dat ik dan hetzelfde probleem heb. Gelukkig arriveert er binnenkort een XZ1 Compact die wel van Tele2 afkomt, dus lost het probleem zich vanzelf op.

Normaliter bel ik overigens ook nooit, alleen laatst enkele uren gebeld per week tijdens het gamen omdat ik toch unlimited heb. Waarschijnlijk zijn daardoor de alarmbellen gaan rinkelen omdat VoLTE niet werkt. Overigens wel gewoon binnen de ToS, want mijn toestel is gewoon geschikt voor 4G en staat ook als zodanig ingesteld. Er staat nergens dat het toestel dat je gebruikt ook tele2 branded moet zijn, dus de volgende keer neem ik gewoon niet meer op :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
Denzo schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 19:42:
[...]

Ik gok dat ik dan hetzelfde probleem heb. Gelukkig arriveert er binnenkort een XZ1 Compact die wel van Tele2 afkomt, dus lost het probleem zich vanzelf op.

Normaliter bel ik overigens ook nooit, alleen laatst enkele uren gebeld per week tijdens het gamen omdat ik toch unlimited heb. Waarschijnlijk zijn daardoor de alarmbellen gaan rinkelen omdat VoLTE niet werkt. Overigens wel gewoon binnen de ToS, want mijn toestel is gewoon geschikt voor 4G en staat ook als zodanig ingesteld. Er staat nergens dat het toestel dat je gebruikt ook tele2 branded moet zijn, dus de volgende keer neem ik gewoon niet meer op :P
Misschien kan juist hierdoor Tele2 wel aanvoerder worden in een lobby tegen beperkingen in provider versies van toestel software. Laten we zeggen: bij Nederlandse toestellen hebben alleen bezitters van Vodafone toestellen hier last van. De toestellen van de overige providers (KPN, T-Mobile en Tele2 zelf) werken wel gewoon met 4G bellen via VoLTE bij Tele2 en vice versa. Vodafone doet dus iets beperkends, waardoor een bij hun gekocht toestel minder goed functioneert op het netwerk van de concurrentie. Nu is dat nog niet meteen een probleem, maar als Tele2 straks een keer 4G only gaat missen bezitters van een Vodafone toestel die daarmee overstappen de boot voor bellen.

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

ucsdcom schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 20:29:
[...]

Misschien kan juist hierdoor Tele2 wel aanvoerder worden in een lobby tegen beperkingen in provider versies van toestel software. Laten we zeggen: bij Nederlandse toestellen hebben alleen bezitters van Vodafone toestellen hier last van. De toestellen van de overige providers (KPN, T-Mobile en Tele2 zelf) werken wel gewoon met 4G bellen via VoLTE bij Tele2 en vice versa. Vodafone doet dus iets beperkends, waardoor een bij hun gekocht toestel minder goed functioneert op het netwerk van de concurrentie. Nu is dat nog niet meteen een probleem, maar als Tele2 straks een keer 4G only gaat missen bezitters van een Vodafone toestel die daarmee overstappen de boot voor bellen.
Is dit bij alle toestellen die van Vodafone afkomstig zijn het geval, of alleen Androids?

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luinwethion
MensionXL schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 20:47:
[...]

Is dit bij alle toestellen die van Vodafone afkomstig zijn het geval, of alleen Androids?
In het geval van een branded toestel, kan je bijna zeker zijn dat je geen VoLTE ondersteuning gaat krijgen bij een andere provider.

Bij een unbraded toestel, ja dat is erg afhankelijk van het fabrikant.

Samsung levert verschillende software versies voor elke land en sommige operators.

Omdat Tele2 (en KPN ook) niet aan branding doen, is bij Samsung de VoLTE instellingen van beide operators in de "Dutch unbranded" software variant, dat heet bij Samsung CSC, de CSC van Nederland is PHN, bij Vodafone is dat VDF en bij T-Mobile is dat TNL.

Zo koop je een Samsung bij Tele2, KPN of bij een nederlandse winkel, dan heb je bijna zeker VoLTE bij beide providers.

Ik had mijn Galaxy S7 edge bij Amazon gekocht, die kwam met een DBT (Duits unbranded) software.
Op unbranded Samsung telefoons kun je dat makkelijk flashen via Odin (heb ik toen ook gedaan).

Sony gebruikt ook een vergelijkbaar systeem, maar ik weet niet meer wat voor codes ze gebruiken, het is lang geleden toen ik nog mijn Z2 flashde.

Bij Motorola is dat makkelijker, ze hebben gewoon voor Europa een software variant, RETEU (reail EU), dus als providers met Lenovo samen gaan werken om VoLTE op unbranded Motos te brengen, kun je met een europeense moto VoLTE bij alle meewerkende providers gebruiken.

Maar, het beste oplossing is gewoon wat Apple biedt, zodra je je Simkaart in een iPhone steekt, krijg je een carrier update die VoLTE activeert.

Paar pagina's terug vroeg ik mijzelf al hoe gaat tele2 dat aanpakken, MVNO contract met T-Mobile eindig volgende jaar, als ze full VoLTE willen gaan, hebben ze niet alleen de probleem dat meer en meer mensen kijken gewoon naar alternatieven die geen Apple of Samsung zij, maar ook dat je met een Galaxy (of een Xperia of en Huawei) niet 100% zeker bent dat je een nederlandse variant heeft,

Ik vraag me af wat zijn de alternatieven? En aparte bel-app die via 4G gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schrudde
Hoe ze dat doen, in ieder geval met voorwerk om de geschikte vooraad te vergroten

Je ziet al een tijdje dat Tele 2 zo ongeveer als enige aan toestelsubsidie doet. Bij anderen is het verschil met sim only ongeveer 1/24ste van de toestelprijs zoals bij scherpe internetwinkels.
Tele 2 zet allerlei high end telefoons relatief goedkoop in de markt. Als je sim only met abb vergelijkt vaak wel 100 a 150e korting. Niet geschikte bieden ze niet aan, en bij semi onafhankelijke winkels/onlinewinkels kan je wel mid/lowend toestellen met Tele2 bestellen maar dan klopt de toestel/24 regel weer gewoon.
Dus een goede VoLTE telefoon is ze blijkbaar wel 100 e waard. Dat besparen ze wellicht gewoon uit roamingkosten aan T-Mobile bij de belbundel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luinwethion
Ze hebben nog wel goede toestel kortingen inderdaad.

Maar dat lost niet alles op.

Aanbod van midrange en premium midrange is gewoon mager, de P lite lijn is nog erg duur en de Galaxy A/J presteren gewoon minder dan andere vergelijkbare toestellen.

Aanbod van high end is groeit ook langzaam, alleen HTC is bij gekomen sinds vorige jaar.

En dan heb je nog de "welke software versie heeft mij telefoon" quizz dat je krijgt als je telefoon bij een onbekende winkel koop, tweedehands of direct van Amazon of als je op reis gaat.

Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat lopen, we moeten ook niet vergeten dat Tele2 is erg sterk in de Simonly market, en tot heden is VoLTE geen verplichting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ucsdcom
Luinwethion schreef op zondag 17 september 2017 @ 03:28:
[...]

In het geval van een branded toestel, kan je bijna zeker zijn dat je geen VoLTE ondersteuning gaat krijgen bij een andere provider.

Bij een unbraded toestel, ja dat is erg afhankelijk van het fabrikant.

Samsung levert verschillende software versies voor elke land en sommige operators.

Omdat Tele2 (en KPN ook) niet aan branding doen, is bij Samsung de VoLTE instellingen van beide operators in de "Dutch unbranded" software variant, dat heet bij Samsung CSC, de CSC van Nederland is PHN, bij Vodafone is dat VDF en bij T-Mobile is dat TNL.

Zo koop je een Samsung bij Tele2, KPN of bij een nederlandse winkel, dan heb je bijna zeker VoLTE bij beide providers.

Ik had mijn Galaxy S7 edge bij Amazon gekocht, die kwam met een DBT (Duits unbranded) software.
Op unbranded Samsung telefoons kun je dat makkelijk flashen via Odin (heb ik toen ook gedaan).

Ik vraag me af wat zijn de alternatieven? En aparte bel-app die via 4G gaat?
Een bel app lijkt mij vooral probleem gevoelig voor inkomende gesprekken. Mijn verwachting is eerder dat Tele2 nog een nieuw roaming contract af zou kunnen gaan sluiten met alleen 2G roaming inbegrepen via T-Mobile. Alle klanten zijn dan intussen verplicht mobiele data via 4G te gebruiken, of zijn contractvrij en kunnen dus een nieuw toestel met subsidie claimen als ze willen blijven.

Wat ook prima als aanvulling voor de simonly aanvraag kan is dat je je toestel imei moet invoeren bij een nieuwe simonly met daarbij dan een automatische 4G compatibillity check. Bij niet voldoen kom je dan of niet in aanmerking, of er kan bijvoorbeeld verplicht een toestel bij gekocht worden. (Maar is slechts speculatie).

Voor wat betreft het flashen van je Samsung: je moet hem dan als ik het goed begrijp flashen naar Nederlands unbranded of niet?

[ Voor 4% gewijzigd door ucsdcom op 17-09-2017 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:00
Ik heb tele2 niet heel hard horen sputteren toen begin 2016 de umts frequentie licenties met 4 jaar werden verlengd. Ik denk dus dat het contract met t-mobile gewoon wordt verlengd, ook omdat er anders nu nog veel te veel klanten/toestellen zonder VoLTE zijn.
Blijkbaar monitoren ze het gebruik van t-mobile wel en is het dus kostendekkend om mensen actief te benaderen om hun toestelinstellingen aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luinwethion
ucsdcom schreef op zondag 17 september 2017 @ 15:53:
[...]

Een bel app lijkt mij vooral probleem gevoelig voor inkomende gesprekken. Mijn verwachting is eerder dat Tele2 nog een nieuw roaming contract af zou kunnen gaan sluiten met alleen 2G roaming inbegrepen via T-Mobile. Alle klanten zijn dan intussen verplicht mobiele data via 4G te gebruiken, of zijn contractvrij en kunnen dus een nieuw toestel met subsidie claimen als ze willen blijven.

Wat ook prima als aanvulling voor de simonly aanvraag kan is dat je je toestel imei moet invoeren bij een nieuwe simonly met daarbij dan een automatische 4G compatibillity check. Bij niet voldoen kom je dan of niet in aanmerking, of er kan bijvoorbeeld verplicht een toestel bij gekocht worden. (Maar is slechts speculatie).

Voor wat betreft het flashen van je Samsung: je moet hem dan als ik het goed begrijp flashen naar Nederlands unbranded of niet?
Ja en z'n VoIP systeem met een aparte app is best wel ingewikkeld, bij de stomste probleem kan dat fout gaan, zoals overgaan van WiFi naar 4G... soortgelijke problemen had ik toen ik een Skype nummer had.

Ik denk ook dat ze het mvno akkoord gaan verlengen, inderdaad met minder capaciteit, maat EDGE only zal best wel heftig zijn, betekend dat bellen en browsen te gelijk gewoon niet gaat lukken.

Ik heb niet genoeg kennis van hoe een IMEI opgebowd is, als je daar de "land" van het toestel kan traceren, ja zal inderdaad prima werken, ik zag al een par mensen op andere forums die tegen problemen liepen omdat ze de 4G ready check genegeerd hebben.

Ja, bij Samsung moet je de Nederlandse unbranded gebruiken, en dan heb je VoLTE bij Tele2 (en als het goed is bij KPN ook).

Sommige mensen flashen alleen de .csc op de huidige rom, ik vind dat te riskerend, dus ik flash de volledige ding, (bootloader, radio, csc, firmware)

Maar als ik goed heb begrepen was er iets met het flashen van branded en/of toestellen met simlock, wijzigen van csc was volgens mijn niet mogelijk dan... maar kan het zijn dat ik in de war ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Muis666 schreef op zondag 17 september 2017 @ 16:03:
Ik heb tele2 niet heel hard horen sputteren toen begin 2016 de umts frequentie licenties met 4 jaar werden verlengd. Ik denk dus dat het contract met t-mobile gewoon wordt verlengd, ook omdat er anders nu nog veel te veel klanten/toestellen zonder VoLTE zijn.
Blijkbaar monitoren ze het gebruik van t-mobile wel en is het dus kostendekkend om mensen actief te benaderen om hun toestelinstellingen aan te passen.
Als dat écht kostendekkend is dan is het best duur voor ze denk ik :+

Ik snap niet echt wat de umts-licenties ermee te maken hebben trouwens. Het is echt ondenkbaar dat Tele2 nog een 3G-netwerk zou opzetten, kosten daarvan zijn echt veel te hoog.

4G op 2100 MHz is eerder een ding dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:00
Sorcerer8472 schreef op zondag 17 september 2017 @ 19:36:
[...]

Ik snap niet echt wat de umts-licenties ermee te maken hebben trouwens. Het is echt ondenkbaar dat Tele2 nog een 3G-netwerk zou opzetten, kosten daarvan zijn echt veel te hoog.

4G op 2100 MHz is eerder een ding dan ;)
En hoe wil je dan bellen als je toestel geen VoLTE ondersteuning heeft? Dan moet je toch echt terug naar 2G of 3G. Ik zie Tele2 niet heel snel al hun klanten voorzien van een VoLTE toestel of afscheid nemen van hun halve klantenbestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willy84
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-11-2024
Luinwethion schreef op zondag 17 september 2017 @ 16:23:
[...]

Ik denk ook dat ze het mvno akkoord gaan verlengen, inderdaad met minder capaciteit, maat EDGE only zal best wel heftig zijn, betekend dat bellen en browsen te gelijk gewoon niet gaat lukken.
Ik lees hier diverse keren dat mensen die regelmatig op Tmobile roamen soms zelfs meermaals telefonisch benaderd worden. Dat lijkt me toch een duidelijke indicatie dat Tele2 asap van Tmobile af wil. Een verlenging lijkt me dan ook niet logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
Op de lijst van ondersteunde toestellen staan er genoeg die geen VoLTE hebben, en dat ook nooit meer zullen krijgen. Het lijkt me dan ook sterk dat ze op korte termijn het roamingcontract met T-Mobile op kunnen zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schrudde
Voice only kan ook natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luinwethion
Willy84 schreef op zondag 17 september 2017 @ 20:51:
[...]

Ik lees hier diverse keren dat mensen die regelmatig op Tmobile roamen soms zelfs meermaals telefonisch benaderd worden. Dat lijkt me toch een duidelijke indicatie dat Tele2 asap van Tmobile af wil. Een verlenging lijkt me dan ook niet logisch.
Wat ik op hun forum heb gezien, er zijn twee groepen mensen die dan vaker benaderd worden.

-Mensen met een oude abonnement waar de 4G ready check niet verplicht was, dan vooral mensen met een 3G telefoon of met een telefoon die geen ondersteuning heeft voor band 20.

-Mensen die > twee jaar geleden een contract met toestel hebben afgesloten, waar de contract nu tot eind komt, en dan wilt Tele2 die ook upgraden naar een nieuwe contract (4G verplicht ) en ze proberen ook een toestel met VoLTE erbij te verkopen.

Anyways, als klanten blijven bellen op T-Mo netwerk, is niet wat Tele2 graag wilt maar is de enige oplossing, alleen met data zijn ze echt actief bezig om alle klanten te migreren naar een 4G toestel.

Trouwens, een echte 4G only provider met grote aanbod is totaal mogelijk, ik blijf komen bij Jio, die gasten hebben gewoon een lijst van 200+ toestellen van Acer tot ZTE waar VoLTE actief is. Kwestie van samenwerking en misschien beetje geld bij de fabrikanten neerleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Of trage data. En misschien nieuwe klanten niet meer naar 3G, alleen bestaande. Hoewel ik me afvraag of de dekking daar al genoeg voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:12
Ik ben nog maar kort overgegaan op tele 2, kwam van Simyo maar door meer behoefte aan data over naar Tele2, en ik merk dat zodra ik een gebouw binnen ga mijn bereik weg valt (Iphone 6s). Als ik 4G uit zet schakelt mijn telefoon niet over naar 3G van T-mobile. Is dit het nieuwe beleid van Tele2 om nieuwe klanten geen 3G backup meer te bieden? Ik heb een maand abo om te testen dus kan zo weer opzeggen.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luinwethion
gielie schreef op maandag 18 september 2017 @ 11:34:
Ik ben nog maar kort overgegaan op tele 2, kwam van Simyo maar door meer behoefte aan data over naar Tele2, en ik merk dat zodra ik een gebouw binnen ga mijn bereik weg valt (Iphone 6s). Als ik 4G uit zet schakelt mijn telefoon niet over naar 3G van T-mobile. Is dit het nieuwe beleid van Tele2 om nieuwe klanten geen 3G backup meer te bieden? Ik heb een maand abo om te testen dus kan zo weer opzeggen.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
Nee, nee, wij doen gewoon puur speculeren over het toekomst, niks meer.

Ieder Tele2 klant kan gewoon roamen binnen de 3G netwerk van T-Mobile, dat moet automatisch gaan, zodra je geen 4G bereik meer heb, kun je op 3G blijven internetten en bellen.

Zet het netwerk selectie bij automatisch
Je telefoon ziet de 3G en 4G netwerken als aparte netwerken, als je op handmatig ingesteld heb, dan werkt het overschakelen niet.
Tele2

En dan ga naar Instellingen, Telefoon, Sim Applicaties, Sim Menu, Selecteer Sim en kies je voor Automatische Sim Selectie.

Als dat allemaal niet werkt, dan heb je geen Tele2 en geen T-Mobile (2G, 3G) bereik of gaat iets fouts.

[ Voor 12% gewijzigd door Luinwethion op 18-09-2017 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielie
Luinwethion schreef op maandag 18 september 2017 @ 12:29:
[...]

En dan ga naar Instellingen, Telefoon, Sim Applicaties, Sim Menu, Selecteer Sim en kies je voor Automatische Sim Selectie.

Als dat allemaal niet werkt, dan heb je geen Tele2 en geen T-Mobile (2G, 3G) bereik of gaat iets fouts.
Aha, deze stond dus op handmatig, even aangepast. Het bereik in gebouwen blijft nul bij mij. Even aan kijken dus.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tigerblood
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02:58
gielie schreef op maandag 18 september 2017 @ 13:13:
[...]

Aha, deze stond dus op handmatig, even aangepast. Het bereik in gebouwen blijft nul bij mij. Even aan kijken dus.
Start je telefoon eens opnieuw op. Wil ook nog wel eens helpen als je met carrier settings aan het rommelen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Luinwethion schreef op maandag 18 september 2017 @ 12:29:
[...]

Nee, nee, wij doen gewoon puur speculeren over het toekomst, niks meer.

Ieder Tele2 klant kan gewoon roamen binnen de 3G netwerk van T-Mobile, dat moet automatisch gaan, zodra je geen 4G bereik meer heb, kun je op 3G blijven internetten en bellen.

Zet het netwerk selectie bij automatisch
Je telefoon ziet de 3G en 4G netwerken als aparte netwerken, als je op handmatig ingesteld heb, dan werkt het overschakelen niet.
[afbeelding]

Mijn ervaring is dat je toestel zeer traag naar roaming op T-Mobile over gaat als er geen Tele2-4G dekking meer beschikbaar is. Eerst probeert het toestel alsnog ergens op zwak Tele2-4G van een andere mast binnen te komen, dan pas vindt er een switch naar T-Mobile roaming plaats. En dan meestal naar 3G. Op 2G heb ik nog nooit spontaan moeten roamen. Er is Tele2 dekking of 3G roaming van T-Mobile. Anders niets. Alleen tijdens een gesprek of vanuit idle als ik een gesprek start, dan gaat hij meteen naar 3G roaming over.

Mijn idee is dat je daar helemaal geen Tele2 en geen T-Mobile dekking hebt. Ze delen veel opstelpunten, dus als Tele2 je met 4G-800 niet bereikt, is de kans zeker aanwezig dat T-Mobile je vanaf dat zelfde ongunstige opstelpunt met 3G-900 of 4G-900 ook niet bereikt. Vooral in relatief nieuwe gebouwen, of waar er sprake is van veel isolatie, beton en HR++ glas. Ik ken meerdere situaties, waar 1 provider een mast op of tegenover het gebouw heeft en daar goede dekking biedt, terwijl de andere providers met een mast op 1 of 2 straten afstand al niet meer binnen doordringen. Als het werkt, dan kan je weer met echo's etc. te maken krijgen. Dat is een steeds nijpender wordend probleem voor mobiele communicatie. Een dualsim met een prepaid kaartje van de concurrentie doet vaak wonderen in dit soort gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luinwethion
ucsdcom schreef op maandag 18 september 2017 @ 17:29:
[...]

Mijn ervaring is dat je toestel zeer traag naar roaming op T-Mobile over gaat als er geen Tele2-4G dekking meer beschikbaar is. Eerst probeert het toestel alsnog ergens op zwak Tele2-4G van een andere mast binnen te komen, dan pas vindt er een switch naar T-Mobile roaming plaats. En dan meestal naar 3G. Op 2G heb ik nog nooit spontaan moeten roamen. Er is Tele2 dekking of 3G roaming van T-Mobile. Anders niets. Alleen tijdens een gesprek of vanuit idle als ik een gesprek start, dan gaat hij meteen naar 3G roaming over.

Mijn idee is dat je daar helemaal geen Tele2 en geen T-Mobile dekking hebt. Ze delen veel opstelpunten, dus als Tele2 je met 4G-800 niet bereikt, is de kans zeker aanwezig dat T-Mobile je vanaf dat zelfde ongunstige opstelpunt met 3G-900 of 4G-900 ook niet bereikt. Vooral in relatief nieuwe gebouwen, of waar er sprake is van veel isolatie, beton en HR++ glas. Ik ken meerdere situaties, waar 1 provider een mast op of tegenover het gebouw heeft en daar goede dekking biedt, terwijl de andere providers met een mast op 1 of 2 straten afstand al niet meer binnen doordringen. Als het werkt, dan kan je weer met echo's etc. te maken krijgen. Dat is een steeds nijpender wordend probleem voor mobiele communicatie. Een dualsim met een prepaid kaartje van de concurrentie doet vaak wonderen in dit soort gevallen.
Mijn ervaring is afhankelijk van de telefoon, had heen probleem met een S7 of met een iPhone 6, in garages schakelt mijn telefoon soms naar Edge.

Maar met een Moto Z Play, gebeurt het soms dat ik geen service heb, dan moet ik het vliegtuig aan en uit zetten.

Het lig dus niet aan mijn simkaart... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
ucsdcom schreef op maandag 18 september 2017 @ 17:29:
[...]

Ik heb juist dat bij mij tele2 als 4g signaal bijna 0 streepjes is of net 1 deze gewoon overschakelt naar het 3g netwerk en soms juist langer over doet om terug te schakelen (In de trein).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
Ik zit nu een aantal dagen op Tele2 maar ik ben vooralsnog niet overtuigt. Zowel thuis als op mijn werk nagenoeg geen verbinding (thuis = isolatie, werk = veel beton) maar ook onderweg van Alkmaar-Amsterdam in de trein valt mijn verbinding tegen. Ik ben overgestapt zodat ik lekker Netflix in de trein kan kijken, dit gaat niet zonder haperingen.
Een bijkomstig nadeel van de slechte verbinding is dat mijn telefoon (Iphone 6s) halverwege de dag leeg is omdat hij constant aan het zoeken is naar een signaal.

Even afwachten of Simyo met grotere bundels komt dan ga ik weer terug naar Simyo, altijd goed bereik gehad met Simyo (KPN) ook binnen en onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
gielie schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 10:21:
Ik zit nu een aantal dagen op Tele2 maar ik ben vooralsnog niet overtuigt. Zowel thuis als op mijn werk nagenoeg geen verbinding (thuis = isolatie, werk = veel beton) maar ook onderweg van Alkmaar-Amsterdam in de trein valt mijn verbinding tegen. Ik ben overgestapt zodat ik lekker Netflix in de trein kan kijken, dit gaat niet zonder haperingen.
Een bijkomstig nadeel van de slechte verbinding is dat mijn telefoon (Iphone 6s) halverwege de dag leeg is omdat hij constant aan het zoeken is naar een signaal.

Even afwachten of Simyo met grotere bundels komt dan ga ik weer terug naar Simyo, altijd goed bereik gehad met Simyo (KPN) ook binnen en onderweg.
Misschien stomme vraag maar probeer eens met een ander toestel op het zelfde traject.
ben benieuwd of je het probleem dan nog steeds ervaart!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willy84
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-11-2024
Ik zou tmobile adviseren. Kost je 5 euro extra maar wel beter bereik en capaciteit plus 4g roaming in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Willy84 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 19:51:
Ik zou tmobile adviseren. Kost je 5 euro extra maar wel beter bereik en capaciteit plus 4g roaming in het buitenland.
Dit is een onlogisch advies: hij heeft geen dekking, dus blijkbaar ook niet via de T-Mobile roaming. Daarnaast maakt Tele2 voor de meeste opstelpunten gebruik van de opstelpunten van T-Mobile. Er zijn uitzonderings locaties, Maar gezien Simyo genoemd wordt is een aanbod op het KPN netwerk vermoedelijk de betere keus (KPN, Simyo, Telfort, AH mobiel of AH slimonly, etc.). Of eens een Vodafone prepaid simkaartje halen bij de Albertheijn, een paar euro erop zetten en testen. (Vodafone, of Hollandsnieuwe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
ucsdcom schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:29:
[...]

Dit is een onlogisch advies: hij heeft geen dekking, dus blijkbaar ook niet via de T-Mobile roaming. Daarnaast maakt Tele2 voor de meeste opstelpunten gebruik van de opstelpunten van T-Mobile. Er zijn uitzonderings locaties, Maar gezien Simyo genoemd wordt is een aanbod op het KPN netwerk vermoedelijk de betere keus (KPN, Simyo, Telfort, AH mobiel of AH slimonly, etc.). Of eens een Vodafone prepaid simkaartje halen bij de Albertheijn, een paar euro erop zetten en testen. (Vodafone, of Hollandsnieuwe).
T-Mobile 4g dekking is voor mij toch veel beter dan de 3g dekking.. ( komt vast door landelijke 4g+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
AMD and INTEL schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:43:
[...]

T-Mobile 4g dekking is voor mij toch veel beter dan de 3g dekking.. ( komt vast door landelijke 4g+ )
Dat kan niet. T-mobile gebruikt dezelfde 900mhz band voor 3g en 4g. Bij T-mobile het niet mogelijk dat je wel 4g maar geen 3g hebt (tenzij je een rare uitzonderlijke mast hebt of er capaciteitsproblemen op 3g zijn).

4g+ is 1800mhz, wat weliswaar meer dekking biedt, maar minder bereik/afstand geeft.

• Cranberry
Als je gebruik maakt van VoLTE heb je dan een ander of aangepaste APN config gepusht gekregen? Gebruikt iemand hier VoLTE op een Android-toestel die evt. de APN-settings hier wil vermelden?

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Cranberry schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:58:
Als je gebruik maakt van VoLTE heb je dan een ander of aangepaste APN config gepusht gekregen? Gebruikt iemand hier VoLTE op een Android-toestel die evt. de APN-settings hier wil vermelden?
Helaas is VoLTE niet te activeren door handmatig even de juiste APN settings in te stellen. Was het maar zo'n feest.

• Cranberry
Had het gehoopt evt. i.c.m. met inschakelen VoLTE via *#*#4636#*#* (bloed kruipt waar het niet gaan kan zeg maar)
Zijn er dan naast deze APN settings nog meer settings (al dan niet publiekelijk bekend) die bijv. door Tele2 worden gepusht en/of door leveranciers moeten worden ingebakken in de software?

• Luinwethion
De VoLTE ondersteuning zit in de firmware ingebouwd, het is ook niet mogelijk om deze instellingen te wijzigen / bekijken.

APN instellingen wordt trouwens niet aangepast, het is gewoon nogsteeds internet.tele2.nl en de rest op standaard.

• bartvries
Een van de settings die in de ROM opgenomen is zal de extra APN met QOS voor VoLTE zijn. Als het druk is in een cell zal een VoLTE bearer een hogere prioriteit krijgen boven een internet bearer.

• hcQd
Cranberry schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:33:
Had het gehoopt evt. i.c.m. met inschakelen VoLTE via *#*#4636#*#* (bloed kruipt waar het niet gaan kan zeg maar)
Dat heb ik zelf al eens geprobeerd. Werkt niet. Ook al eens internet naar 401 gestuurd, maar dan krijg ik gewoon weer hetzelfde internet.tele2.nl APN als ik al had.

• AMD and INTEL
Richh schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 23:15:
[...]

Dat kan niet. T-mobile gebruikt dezelfde 900mhz band voor 3g en 4g. Bij T-mobile het niet mogelijk dat je wel 4g maar geen 3g hebt (tenzij je een rare uitzonderlijke mast hebt of er capaciteitsproblemen op 3g zijn).

4g+ is 1800mhz, wat weliswaar meer dekking biedt, maar minder bereik/afstand geeft.
4g+ 3ca geeft mij toch veel betere bereik van een locatie dan bijv Vodafone 800 mhz :)

• Richh
AMD and INTEL schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:40:
[...]

4g+ 3ca geeft mij toch veel betere bereik van een locatie dan bijv Vodafone 800 mhz :)
Komt omdat T-Mobile fors meer masten heeft dan Vodafone, en een T-Mobile mast daardoor wellicht dichterbij staat.

Ligt dus aan de hoeveelheid masten. Zeker niet aan 4G+ zelf, dat is een bijkomstigheid die er verder los van staat.

• AMD and INTEL
Richh schreef op woensdag 20 september 2017 @ 16:00:
[...]

Komt omdat T-Mobile fors meer masten heeft dan Vodafone, en een T-Mobile mast daardoor wellicht dichterbij staat.

Ligt dus aan de hoeveelheid masten. Zeker niet aan 4G+ zelf, dat is een bijkomstigheid die er verder los van staat.
LTE Advanced blijft vaak beter verbonden dan ``Normaal 4g`` de 2100 band valt soms wel weg, maar in 99.99% heb ik wel 4g+ met 900+1800 en zeker 90% van de tijd 3ca.

En nee, Ze hebben overal de zelfde masten hier, Behalve kpn ( die is nou toevallig het slechste hier na een paar testen )

• Richh
AMD and INTEL schreef op woensdag 20 september 2017 @ 16:12:
[...]

LTE Advanced blijft vaak beter verbonden dan ``Normaal 4g`` de 2100 band valt soms wel weg, maar in 99.99% heb ik wel 4g+ met 900+1800 en zeker 90% van de tijd 3ca.

En nee, Ze hebben overal de zelfde masten hier, Behalve kpn ( die is nou toevallig het slechste hier na een paar testen )
Dan heb je nog het vermogen van de masten, misschien?

Ik heb geen idee waar het 'm verder in zit dan, maar wat je zegt is gewoon niet zo logisch :P Als je 1 mast hebt met VF4G800 en Tmob4G900 + Tmob4G1800, en verder zijn alle variabelen exact gelijk, dan zou je met Vodafone meer meters van je mast weg kunnen lopen en bereik houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMD and INTEL
Richh schreef op woensdag 20 september 2017 @ 16:53:
[...]

Dan heb je nog het vermogen van de masten, misschien?

Ik heb geen idee waar het 'm verder in zit dan, maar wat je zegt is gewoon niet zo logisch :P Als je 1 mast hebt met VF4G800 en Tmob4G900 + Tmob4G1800, en verder zijn alle variabelen exact gelijk, dan zou je met Vodafone meer meters van je mast weg kunnen lopen en bereik houden.
Zoals je hier kan zien het bied een meer robuuste verbinding, Die niet zo snel uitvalt.
LTE-A to be two to three times faster than today’s LTE. It should also be robust, with fewer dropped connections as you move around.
https://www.pcworld.com/a...ent-from-regular-lte.html
En ja het zou nog kunnen komen door hoogte enz.

Maar, Het valt me wel op dat ik met T-mobile overal een betere/stabielere/snellere verbinding heb dan bijv bij Vodafone, Met kpn en tele2 heb ik minder ervaring.

Al heeft tele2 onderhand toch ook veel locaties met 4g2600?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luinwethion
Bijna alle locaties van Tele2 zijn 800/2600.

Met een handvol uitzondering waar het alleen maar 800 is en een paar waar het alleen 2600 is.

Over het apn/volte, heb de S7 van mijn moeder vergeleken met mij Z Play, niks anders te zien... Trouwens het apn maakt voor de (4G) internet ook niks uit.

Je kunt gewoon een willekeurige apn toevoegen (naam: test apn: test) en je blijft gewoon internetten.

• gielie
Willy84 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 19:51:
Die stond als volgende op mijn lijstje, helaas hebben collega’s met tmobile ook geen verbinding op mijn werk, blijft een KPN netwerk over (Vodafone ga ik nooit aan beginnen vanwege zeer slechte ervaring met hun service), terug naar simyo dan maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
gielie schreef op woensdag 20 september 2017 @ 19:49:
[...]

Die stond als volgende op mijn lijstje, helaas hebben collega’s met tmobile ook geen verbinding op mijn werk, blijft een KPN netwerk over (Vodafone ga ik nooit aan beginnen vanwege zeer slechte ervaring met hun service), terug naar simyo dan maar.
Youfone zit ook op KPN en is vaak wat goedkoper.

Pagina: 1 ... 42 ... 71 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Tele2 mobiele diensten, andere onderwerpen horen thuis in:
- Tele2 Vast: [Tele2] Ervaringen & Discussie - Deel 7