Eindelijk nieuws van Tele2! Samsung heeft haar netwerk getest en goedgekeurd. Nu nog hopen dat Tele2 met haar eigen CSC komt en niet de standaard CSC voor NL gebruikt(PHN). Dan kunnen ze een eigen modemversie onderhouden en VoLTE. Denk wel dat Samsung dat pas vanaf Lollipop doet voor de nieuwere telefoons.
Vergeet niet dat Tele2 het netwerk van de grond af aan moet opbouwen.markiebiboy schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 11:17:
Het schiet totaal niet op met tele2. appart dat er geen lekken zijn met informatie. jammer dat het zo lang duurt. Denk wel dat ze ons in één klap gaan verrassen met mooie dekking als ze live gaan. Toch blijft er in mn achterhoofd iets zeggen dat er meer speelt, gezien het feit dat ze eigenlijk begin dit jaar live wilden gaan.
Tot het moment dat ze zijn begonnen met bouwen, bezaten ze enkel een vast glasvezelnetwerk.
Een mobiel netwerk bouwen heeft behoorlijk wat voeten in de aarde (landlords waar een overeenkomst mee gesloten moet worden (ook waar T-Mobile al een mast heeft staan, je mag niet zomaar extra antennes ophangen), en moet er stroom + transmissie (fiber/radio) naartoe).
Vodafone, T-Mobile en KPN hebben de masten al staan, andere apparatuur plaatsen is veel sneller gedaan.
Het valt me op dat Tele2 hier in Alphen a/d Rijn op de plekken waar ik veel kom (Centrum, mijn huis nabij het station) het netwerk niet meer zichtbaar is. Onlangs hebben ze wel bij de mast vlakbij mijn huis een microwave bijgeplaatst. Hebben meer mensen het 'probleem' dat ze het netwerk niet meer kunnen vinden?
There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think
Hmm apart, wellicht zijn ze wat aan het finetunen de afgelopen weken?
Zou fijn zijn als de LTE optie zichtbaar wordt op mijn S4. Dan kan ik ook eens kijken wat hier in de buurt gebeurd m.b.t. de uitrol van Tele2.
In Duitsland op het Deutsche Telekom netwerk was de LTE optie wel beschikbaar, dus Tele2 of T-Mobile blokkeert vianyet netwerk de optie LTE onder instellingen.
In Duitsland op het Deutsche Telekom netwerk was de LTE optie wel beschikbaar, dus Tele2 of T-Mobile blokkeert vianyet netwerk de optie LTE onder instellingen.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Sinds kort, eigenlijk voor mij pas sinds vandaag, valt mij op dat na een aantal weken afwezig te zijn geweest, Tele2's 4G netwerk weer verschijnt in de lijst netwerken op mijn iPhone.
Het grootste verschil is wel dat er nu geen 204-02 staat, maar Tele2 NL.
Nu durf ik niet goed te zeggen of dit een aanpassing aan de netwerkzijde is of dat dit in dit geval door een (carrier)update van Apple gewijzigd is.
Voor mijn gevoel is het Tele2 netwerk steeds meer in zijn vorm zoals het gepland is tijdens de lancering, als ik kijk naar het dekkingskaartje wat eerder gepost is in GoT, wanneer ik dat vergelijk met het Antenneregister, waar ook trouwens steeds meer locaties online komen waar Tele2 gebruikt maakt van T-Mobile zijn antennes, vooral in de Randstad.
Nu moet ik wel zeggen dat er in dit forum volgens mij al eerder foto's zijn gepost waarin mensen laten zien dat het 204-02 netwerk te zien is als 'Tele2 NL' of 'Tele2' o.i.d.

Vandaag waren ze hier in de buurt werkzaamheden aan het verrichten aan een T-Mobile antenne en sinds nu komt ook daar Tele2 NL vanaf, maar of dat door deze werkzaamheden is gebeurd of dat ze iets anders aan het uitvoeren waren is mij niet bekend.
Wel grappig om te zien dat er volgens mij zo goed als niemand van T-Mobile aanwezig was, althans, niet opvallend.
Iedereen die daar ter plaatse was, was van het bedrijf VolkerWessels Telecom.
Het grootste verschil is wel dat er nu geen 204-02 staat, maar Tele2 NL.
Nu durf ik niet goed te zeggen of dit een aanpassing aan de netwerkzijde is of dat dit in dit geval door een (carrier)update van Apple gewijzigd is.
Voor mijn gevoel is het Tele2 netwerk steeds meer in zijn vorm zoals het gepland is tijdens de lancering, als ik kijk naar het dekkingskaartje wat eerder gepost is in GoT, wanneer ik dat vergelijk met het Antenneregister, waar ook trouwens steeds meer locaties online komen waar Tele2 gebruikt maakt van T-Mobile zijn antennes, vooral in de Randstad.
Nu moet ik wel zeggen dat er in dit forum volgens mij al eerder foto's zijn gepost waarin mensen laten zien dat het 204-02 netwerk te zien is als 'Tele2 NL' of 'Tele2' o.i.d.

Vandaag waren ze hier in de buurt werkzaamheden aan het verrichten aan een T-Mobile antenne en sinds nu komt ook daar Tele2 NL vanaf, maar of dat door deze werkzaamheden is gebeurd of dat ze iets anders aan het uitvoeren waren is mij niet bekend.
Wel grappig om te zien dat er volgens mij zo goed als niemand van T-Mobile aanwezig was, althans, niet opvallend.

Heb je Iphone niet net naar Ios 8.1 geupdatet? Ik kan mij voorstellen dat de vertaling van netwerkcode 204-02 in de software update zit.
Ik ga ervanuit dat Tele2 slechts een beperkt aantal van de T-Mobile opstelpunten gebruikt om hun 4G-800 panels neer te zetten. In mijn wijk heb ik perfecte T-Mobile 4G dekking. Tele2 is alsm ik netwerken zoek niet vindbaar. Verderop in de stad zie ik Tele2 wel verschijnen. Kan ik hieruit de conclusie trekken dat als dit de dekking van de live gang is mijn wijk geen 4G dekking van Tele2 zal hebben?
@ucsdcom: ik denk dat ze juist veel van die punten willen gebruiken, en dat het feit dat dit nog niet gereed is een belangrijke reden is waarom het netwerk nu nog niet live is.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Toen ik de titel van het bericht zag, dacht ik "Yes, daar gaan we, eindelijk!". Maar na het lezen van het bericht ben ik minder enthousiast. Het klinkt meer van "we moeten *iets* doen met het netwerk in 2015 anders krijgen we een boete". Dat is geen garantie voor iets bruikbaars, dat hebben we in het verleden ook al gezien. Daarbij is de 616 km² oppervlak waar het netwerk verplicht ontvangen moet kunnen worden een schijntje vergeleken met de 34.000km² landoppervlak (niet eens water) die ons land groot is.
Dus al met al lauwig. Ik wacht tot januari, maar heb niet te veel hoop een semi-dekkend landelijk 4G netwerk. Dat duur waarschijnlijk een stuk langer.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Mee eens, dacht precies hetzelfde.XanderDrake schreef op woensdag 19 november 2014 @ 13:56:
[...]
Toen ik de titel van het bericht zag, dacht ik "Yes, daar gaan we, eindelijk!". Maar na het lezen van het bericht ben ik minder enthousiast. Het klinkt meer van "we moeten *iets* doet met het netwerk in 2015 anders krijgen we een boete". Dat is geen garantie voor iets bruikbaars, dat hebben we in het verleden ook al gezien. Daarbij is de 616 km² oppervlak waar het netwerk verplicht ontvangen moet kunnen worden een schijntje vergeleken met de 34.000km² landoppervlak (niet eens water) die ons land groot is.
Dus al met al lauwig. Ik wacht tot januari, maar heb niet te veel hoop een semi-dekkend landelijk 4G netwerk. Dat duur waarschijnlijk een stuk langer.
Daarbij, de eerste zin van het artikel:
Betekent dit dat ik met mijn bestaande abonnement niet zomaar op het 4g netwerk kan, of hoe zit dat?Tele2 begint binnen een paar maanden met het aanbieden van abonnementen voor zijn eigen 4g-netwerk.
Tele2 zou het sieren als ze open kaart spelen. Net als de andere spelers. Dat er dingen niet lopen is allang duidelijk. Bovendien is er toch iets van een planning....
Op welke manier zou dat een voordeel opleveren voor Tele2?markiebiboy schreef op woensdag 19 november 2014 @ 17:25:
Tele2 zou het sieren als ze open kaart spelen. Net als de andere spelers. Dat er dingen niet lopen is allang duidelijk. Bovendien is er toch iets van een planning....
Ik kreeg opeens (woensdag 19 Nov) nadat het Tele2 verhaal bekend werdt opeens een Update op me S4 mini met Kitkat update (4.4.2) waarbij gelijk het LTE Deel werdt geactiveerd waardoor ik opeens ook het Tele2 4G Netwerk zie en kan vinden alleen verbinding ermee maken lukt nog niet op dit moment.MichielFRL schreef op maandag 03 november 2014 @ 18:50:
Zou fijn zijn als de LTE optie zichtbaar wordt op mijn S4. Dan kan ik ook eens kijken wat hier in de buurt gebeurd m.b.t. de uitrol van Tele2.
Op de Galaxy S4 staat al 4.4.2.chris-drielsma schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 08:06:
[...]
Ik kreeg opeens (woensdag 19 Nov) nadat het Tele2 verhaal bekend werdt opeens een Update op me S4 mini met Kitkat update (4.4.2) waarbij gelijk het LTE Deel werdt geactiveerd waardoor ik opeens ook het Tele2 4G Netwerk zie en kan vinden alleen verbinding ermee maken lukt nog niet op dit moment.
Helaas geen LTE optie.
Oh maar dat gebeurt vaker hoor. De operators zelf komen nauwelijks op site. Vrijwel alle opdrachten worden door aannemers uitgevoerd. In dit soort gevallen heeft T-Mobile op site weinig toegevoegde waardeAlesT schreef op donderdag 13 november 2014 @ 20:29:
Er staat in de regionale krant een paginagrote advertentie waarin ze om testers van 'het superieure Tele2 netwerk' vragen. Je mag dan alles een maand lang uitproberen. Kan iemand mij vertellen of dat dan gaat om hun 4G-netwerk of het niet al te geweldige T-Mobile netwerk?
Edit: ik zie een maximale internetsnelheid van 14.4Mbit/2Mbit staan. Blijkbaar dus geen 4G?! Is dus maar een publiciteitsstunt...
Edit: ik zie een maximale internetsnelheid van 14.4Mbit/2Mbit staan. Blijkbaar dus geen 4G?! Is dus maar een publiciteitsstunt...
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
welke regio?timmie1 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 16:20:
Er staat in de regionale krant een paginagrote advertentie waarin ze om testers van 'het superieure Tele2 netwerk' vragen. Je mag dan alles een maand lang uitproberen. Kan iemand mij vertellen of dat dan gaat om hun 4G-netwerk of het niet al te geweldige T-Mobile netwerk?
Als ik vragen mag, in welke regio woon je?timmie1 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 16:20:
Ik denk zelf aan twee mogelijkheden.
Ze moeten over een maand het 4G netwerk openstellen voor klanten. Dit staat in de vergunning. Denk sterk dat ze op deze manier aan die verplichting willen voldoen. Ze hebben volgens mij nog flink wat werk te doen om landelijke dekking te krijgen. Voorbeeld is Arnhem/Nijmegen. Buitengebieden zijn goed gedekt steden niet. Stiekem hoop ik dat alles uit staat en met één druk op de knop alles aanzetten en we allemaal erg verbaasd zijn.
De tweede mogelijkheid is dat Tele2 haar naar probeert te zuiveren. Het verouderde T-Mobile netwerk blonk niet echt uit in stabiliteit en snelheid. Al helemaal voor een MVNO, want volgens mij werken ze wel degelijk met prioriteiten.
Het lijkt met logisch dat ze dit aanbieden een T-Mobile gebied waar 2G/3G/4G is vernieuwd. Zo kunnen ze alvast hun naam zuiveren in aanloop naar de introductie naar 4G.
Geen idee of dit allemaal klopt, maar wat zeggen jullie ervan. Beide scenario's zijn in mijn ogen plausibel.
Wel hoop ik dat de 2600Mhz een beetje goede dekking zal bieden. Ben benieuwd waarmee ze ons gaan verrassen en of ze de markt een beetje wakker gaan schudden.
Veel data voor relatief weinig geld.
[ Voor 34% gewijzigd door markiebiboy op 03-12-2014 20:43 ]
Ik denk dat ie dit bedoelt:
http://www.deweekkrant.nl...2/WIW_WIW-28_141202_1.pdf
http://testbellers.nl/
Lijkt niet regio gebonden te zijn, nergens wordt 4G genoemd en het domein staat niet op naam van Tele2...
Dit ziet er niet uit alsof Tele2 dit doet om te voldoen aan de licentie eisen.
http://www.deweekkrant.nl...2/WIW_WIW-28_141202_1.pdf
http://testbellers.nl/
Lijkt niet regio gebonden te zijn, nergens wordt 4G genoemd en het domein staat niet op naam van Tele2...
Dit ziet er niet uit alsof Tele2 dit doet om te voldoen aan de licentie eisen.
[ Voor 73% gewijzigd door P.K. op 03-12-2014 20:58 ]
hmmmz,
Beetje dubieus vind ik het wel. Waarom zouden ze allemaal cadeaus weggegeven? Horloge, 1 maand gratis. Na de periode moet je wel zelf opzeggen.
Ook lijkt de site van Tele2 zelf te zijn, terwijl dit niet zo is. Bovendien is testbellers verkeerd geschreven in de URL.
Beetje dubieus vind ik het wel. Waarom zouden ze allemaal cadeaus weggegeven? Horloge, 1 maand gratis. Na de periode moet je wel zelf opzeggen.
Ook lijkt de site van Tele2 zelf te zijn, terwijl dit niet zo is. Bovendien is testbellers verkeerd geschreven in de URL.

[ Voor 26% gewijzigd door markiebiboy op 03-12-2014 21:40 ]
Ik heb gisteren contact gehad met Tele2 over de advertentie in de regio krant hier (apeldoorns dagblad)
en ze hebben het laten uitzoeken en mij deze e-mail gestuurd erover.
---------------------
Beste meneer ,
Naar aanleiding van ons telefoongesprek vanochtend over testers gezocht door tele2, stuur ik je deze mail.
Ik heb het even laten uitzoeken en dit is niet van Tele2 uit. Ik raad je aan om hier niet op in te gaan aangezien wij niet weten waar dit weg komt.
Hopende je zo voldoende geinformeerd te hebben.
We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat je een tevreden klant blijft.
We houden contact.
Met vriendelijke groet,
Tineke Eissens
Tele2 Klantenservice
Voor meer informatie over onze diensten kunt u ook kijken op www.tele2.nl/klantenservice, onze online klantenservice.
en ze hebben het laten uitzoeken en mij deze e-mail gestuurd erover.
---------------------
Beste meneer ,
Naar aanleiding van ons telefoongesprek vanochtend over testers gezocht door tele2, stuur ik je deze mail.
Ik heb het even laten uitzoeken en dit is niet van Tele2 uit. Ik raad je aan om hier niet op in te gaan aangezien wij niet weten waar dit weg komt.
Hopende je zo voldoende geinformeerd te hebben.
We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat je een tevreden klant blijft.
We houden contact.
Met vriendelijke groet,
Tineke Eissens
Tele2 Klantenservice
Voor meer informatie over onze diensten kunt u ook kijken op www.tele2.nl/klantenservice, onze online klantenservice.
Wellicht zit er een subsidie per aangebrachte nieuwe klant voor de verkoper aan vast?
Dat horloge zal denk ik niet meer zijn dan een goedkoop dingetje ergens uit China, wat wel te betalen is met die subsidie.
Tele2 heeft de actie zelf ook namelijk. (zonder horloge)
https://www.tele2.nl/shop/mobiel/abonnement/sim-only/
Dat horloge zal denk ik niet meer zijn dan een goedkoop dingetje ergens uit China, wat wel te betalen is met die subsidie.
Tele2 heeft de actie zelf ook namelijk. (zonder horloge)
https://www.tele2.nl/shop/mobiel/abonnement/sim-only/
Elders B.V./GSM.nl wat inmiddels al enkele jaren op de fles is maakte in de eerste jaren van GSM ook reclame dat providers testbellers zochten. Daarbij sloot je een jaarabonnement af met gratis toestel,mwaarbij je de abonnementskosten voor het hele jaar op je rekening kreeg teruggestort. Toen zeer interessant, maar gewone abonnementen, waarna een terugbetaling volgde vanuit de provisie die ze als aansluitprovisie van de provider kregen.
Het bovenstaande is vast net zo'n soort constructie, maar dan met een Tele2 simonly. Dit is maandelijks opzegbaar en kost weinig. Bij winkels als Dixons krijg je bij het aansluiten van zo'n simonly 25,- euro korting op een losse smartphone. Blijkbaar wordt er een redelijke provisie gegeven door Tele2.
Het bovenstaande is vast net zo'n soort constructie, maar dan met een Tele2 simonly. Dit is maandelijks opzegbaar en kost weinig. Bij winkels als Dixons krijg je bij het aansluiten van zo'n simonly 25,- euro korting op een losse smartphone. Blijkbaar wordt er een redelijke provisie gegeven door Tele2.
Toch klopt het niet, Tele2 geeft aan niets te weten van deze actie. Met alle online scam tegenwoordig kijk ik nergens meer van op.
Het hoeft niet direct een scam te zijn. Het verhaal er omheen zou je enigszins als misleiding van de klant kunnen zien. Het gaat niet immers niet echt om testen. Bovendien probeert iemand hier de indruk te wekken Tele2 te zijn...markiebiboy schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 10:51:
Toch klopt het niet, Tele2 geeft aan niets te weten van deze actie. Met alle online scam tegenwoordig kijk ik nergens meer van op.
Tele2 heeft die actie zelf, dus onmogelijk is het ook weer niet.
Een stukje van de subsidie geeft de verkoper terug in de vorm van een horloge, als ze daarvan een hele partij hebben ingeslagen in China kost dat ook niks.
Wellicht levert zo'n tevredenheidsonderzoek ook nog wat op...
Zeeland, krant = de Bevelander
[ Voor 7% gewijzigd door timmie1 op 05-12-2014 17:00 ]
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Bhm telecomgroep bv. Met een adres in Utrecht is de houder van de website. De website is goed nagemaakt volgens de Tele2 website opbouw maar dus inderdaad niet van Tele2. Het mailadres van de houder leidt naar een domein waar geen websitevaan hangt. Het technische adres naar een software leverancier. Ik zou er toch niet snel mijn gegevens naartoe sturen. Het is echt een snel cashen site, waarbij ik niet weet of je geholpen wordt als er problemen zijn.
Ze moeten het dus echt van advertenties hebben om klandizie te vinden. Technisch zou deze constructie op dit moment best kunnen en adverteren in die lokale suffertjes kost bijna niks. Een zo goed nagemaakte website, maar dan zonder verdere contactgegevens etc. leidt bij mij echter tot wantrouwen.
Ze moeten het dus echt van advertenties hebben om klandizie te vinden. Technisch zou deze constructie op dit moment best kunnen en adverteren in die lokale suffertjes kost bijna niks. Een zo goed nagemaakte website, maar dan zonder verdere contactgegevens etc. leidt bij mij echter tot wantrouwen.
[ Voor 24% gewijzigd door ucsdcom op 06-12-2014 11:36 ]
Deze actie wordt inmiddels ook aangeboden door United Consumers.
iPad Air2 Nokia 5/6/7+/8/7.2
Spannend!!!Vanmiddag stralend nieuws over #4gTele2. Dus houdt Twitter in de gaten!
Zal het *eindelijk*???
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Mooi! Eindelijk een vierde 4G netwerk. Gezien ze 20% van de markt willen bedienen, gaan ze er serieus werk van moeten maken. Dat laatste stemt mij positief.
Die grote databundels doen mij eigenlijk minder, het enige voordeel is misschien dat ik niet meer op het bedrijfswifi netwerk hoef te leunen. Normaliter kom ik met 1GB wel toe. Het gaat mij vooral om snelheid, ping en de energiezuinigheid van 4G.
2015 Q1 beginnen ze in de randstad, ik zeg, kom maar op!
[edit]Uit het persbericht van Tele2 zelf maak ik het volgende op:
) online.
2015 Q1 beginnen ze in de randstad, ik zeg, kom maar op!
[edit]Uit het persbericht van Tele2 zelf maak ik het volgende op:
Dusss, puur 4G netwerk, geen MVNO meer, en vanaf Maart komt het netwerk (of misschien allen het LTE advanced netwerkTele2 Netherlands is the first provider in the world in the process of launching a 4G only network. Tele2 has no costly 2 or 3G networks to maintain, a benefit which when combined with the cost advantages of their site sharing agreement with T-Mobile and the relatively small investment in license costs, results in a substantial cost improvement compared to their existing MVNO setup. Existing and new customers will be experiencing the new LTE-advanced network from March.
[ Voor 46% gewijzigd door XanderDrake op 12-12-2014 15:11 ]
Ik haal er niet uit dat ze per direct gaan stoppen met de T-Mobile koppeling.
Maar logischerwijs zullen ze minder hoeven afdragen als er minder gebruik van gemaakt wordt.
Vraag me overigens wel af of de sims nog moeten worden gewisseld.
Maar logischerwijs zullen ze minder hoeven afdragen als er minder gebruik van gemaakt wordt.
XanderDrake schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 15:05:
Dusss, puur 4G netwerk, geen MVNO meer, en vanaf Maart komt het netwerk (of misschien allen het LTE advanced netwerk) online.
Ze zullen MVNO voorlopig wel blijven, omdat een deel van het klantenbestand geen LTE toestel voorhanden heeft lijkt me.MikeyMan schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 15:23:
De groene Tele2 sims schijnen reeds geschikt te zijn voor 4G, de overige kaarten gaan tzt. geswapt worden.Ik haal er niet uit dat ze per direct gaan stoppen met de T-Mobile koppeling.
Inderdaad nog geen helderheid over koppeling/terugval met T-Mobile. De telefonische helpdesk straalde wel uit dat de Tele2 4G gebruikers straks T-Mobile 2G/3G nog wel zouden kunnen gebruiken buiten de Randstad. Gok zelf op een national roaming-achtige oplossing.
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
Ja ik hoopte dat het anders was, maar natuurlijk kan Tele2 niet anders dan T-mobile aan te bieden buiten de Randstad. Maar het lijkt me dat ze 2016 zo ongeveer wel MVNO af zullen zijn.Maestro schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 15:33:
[...]
De groene Tele2 sims schijnen reeds geschikt te zijn voor 4G, de overige kaarten gaan tzt. geswapt worden.
Inderdaad nog geen helderheid over koppeling/terugval met T-Mobile. De telefonische helpdesk straalde wel uit dat de Tele2 4G gebruikers straks T-Mobile 2G/3G nog wel zouden kunnen gebruiken buiten de Randstad. Gok zelf op een national roaming-achtige oplossing.
Ze zullen niet kunnen stoppen met MVNO op het T-Mobile netwerk, kijk maar naar het kaartje op de Frontpage, vooral in het Noorden gaan ze niet landelijk dekken, alleen de grote plaatsen.MikeyMan schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 15:23:
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Ja jeetje. In Groningen en Drenthe kunnen ze het shaken zie ik zo.The Wizard schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 16:03:
[...]
Ze zullen niet kunnen stoppen met MVNO op het T-Mobile netwerk, kijk maar naar het kaartje op de Frontpage, vooral in het Noorden gaan ze niet landelijk dekken, alleen de grote plaatsen.
Nog een paar feitjes (uit een nu.nl podcast)
- De eerste klanten die bij de migratie aan bod komen, zijn die met een 4G geschikte handset in het Tele2 dekkende gebied. Vervolgens komen de 4G handsets buiten het dekkingsgebied aan de beurt. Als laatste de klanten zonder 4G handset, i.c.m. een aanbod voor een 4G geschikt toestel.
- De kosten voor dataverkeer liggen op het eigen netwerk 85% lager dan via T-Mobile MVNO
- Er wordt gehint op een onbeperkt dataverkeer bundel
- De eerste klanten die bij de migratie aan bod komen, zijn die met een 4G geschikte handset in het Tele2 dekkende gebied. Vervolgens komen de 4G handsets buiten het dekkingsgebied aan de beurt. Als laatste de klanten zonder 4G handset, i.c.m. een aanbod voor een 4G geschikt toestel.
- De kosten voor dataverkeer liggen op het eigen netwerk 85% lager dan via T-Mobile MVNO
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
De twee provincies waar ik op dit moment toch het meeste uithang. Ik snap het wel hoor, natuurlijk ben ik een van de weinige, maar ook voor mensen die door heel Nederland bereikbaar willen zijn lijkt me dit verre van ideaal.XanderDrake schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 16:12:
[...]
Ja jeetje. In Groningen en Drenthe kunnen ze het shaken zie ik zo.
T-mobile heb ik ook een korte tijd geprobeerd, maar door hun gebrekkige dekking ga ik niet meer naar een provider die geen landelijke dekking biedt.
Ik hoop echter wel dat Tele2 de huidige markt een beetje gaat opschudden!
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Hebben de overige providers dat ook al niet? Of willen ze het op LTE snelheid onbeperkt maken? Dus 100Gb downloaden en ziggo de deur uit gooien zou dan mogen van ze?Maestro schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 18:26:
<knip>
Als dat eens zou gebeuren.... denk dat we daar alleen van kunnen dromen.netblade schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 18:40:
[...]
Hebben de overige providers dat ook al niet? Of willen ze het op LTE snelheid onbeperkt maken? Dus 100Gb downloaden en ziggo de deur uit gooien zou dan mogen van ze?
In Zweden biedt Tele2 Huawei 4G routers aan, voor thuisgebruik ter vervanging van een vaste verbinding....
4G is snel, maar zeker qua latency zal het nooit winnen van kabel. In Zweden is 4G handiger voor gebieden die te ver van de verdeelcentra liggen. Maar goed. Ik ben heeeel benieuwd.
Maar ik kan dus niet kosteloos met mijn 3G 1000MB Tele2 bundel het 4G netwerk op? Ik heb een Nexus 5.Maestro schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 18:26:
Paar euro extra per maand kan ik nog wel mee leven, maar eigenlijk vind ik 3G best snel. Het switchen tussen 3G en HSPA+ duurt misschien 2 seconden, maar daarna laden webpagina's niet veel langzamer dan een normaal wifi netwerk.
Ligt misschien aan het uitstekende signaal wat ik heb, maar ik begrijp nog niet goed wat 4G voor een toegevoegde waarde heeft.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Hoezo die vraag? Want volgens mij is het zo dat als je een 4G toestel hebt (wat de Nexus 5 toch is?) straks van 4G gebruik kan maken bij Tele2.kuusj98 schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 22:50:
[...]
Maar ik kan dus niet kosteloos met mijn 3G 1000MB Tele2 bundel het 4G netwerk op?
Als je kijkt op de 4G pagina bij Tele2 staat ook dat
Bestaande klanten krijgen als allereerste toegang tot ons eigen 4G. En nog beter, daar gaan ze niets extra’s voor betalen.
-
Sorry, sorry...Edd schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 23:03:
[...]
Hoezo die vraag? Want volgens mij is het zo dat als je een 4G toestel hebt (wat de Nexus 5 toch is?) straks van 4G gebruik kan maken bij Tele2.
Als je kijkt op de 4G pagina bij Tele2 staat ook dat
[...]
Dat ik dat gemist heb ligt waarschijnlijk aan het feit dat ik met 41 graden koorts in bed lig
Nou ja, dat is dan in ieder geval weer meegenomen! Al word het nu echt oppassen dat ik niet over m'n bundel heenga, aangezien je 13 cent per MB betaald.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Haha, ja dat vind ik wel een goed excuus 
Maar ik begon een beetje te twijfelen toen ik je bericht las.. Want ik ben Nederlander he en dan wil ik het gewoon gratis
Nu wachten op de eerste berichten van Tweakers die kunnen 4G-en??
Maar ik begon een beetje te twijfelen toen ik je bericht las.. Want ik ben Nederlander he en dan wil ik het gewoon gratis
Nu wachten op de eerste berichten van Tweakers die kunnen 4G-en??
-
Sinds afgelopen maart kun je bundels kopen zonder buiten bundel kosten voor data, sinds september is dat zelfs nog de enige vorm die verkocht wordt. Dus waarschijnlijk kun je in de loop van volgend jaar al omzetten naar een degelijk abonnement. Daarnaast kun je natuurlijk per sms goedkoop extra data kopen....kuusj98 schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 23:40:
[...]
Sorry, sorry...
Dat ik dat gemist heb ligt waarschijnlijk aan het feit dat ik met 41 graden koorts in bed lig![]()
Nou ja, dat is dan in ieder geval weer meegenomen! Al word het nu echt oppassen dat ik niet over m'n bundel heenga, aangezien je 13 cent per MB betaald.
Na T-Mobile ging ook KPN weer naar onbeperkte databundels met een snelheidsverlaging, maar zonder bijbetalen boven de bundel. Vodafone was de laatste "echte" provider die het standaard bijbetalen boven de bundel op de schop deed. Als je bij Vodafone niets doet, dan betaal je bij boven je MB limiet, je kan dit nu echter zelf wijzigen naar bijbetalen, een snelheidscap zonder bijbetaling per MB of automatisch een bundel bijkopen. Tele2 zal vast op 4G ook met een datalimiet met snelheidscap komen. Het is een te groot risico voor een mobiele provider om onbeperkt data aan te bieden. Reken er in dat geval op dat een flink aantal klanten hun mobiele verbinding ook in gaan zetten als vast internet thuis. En dat is nu juist waar de providers aanvullende vastelijn abonnementen op willen verkopen.

Misschien iets voor in de OP? (Die is trouwens lekker outdated: "Tele2 start met zijn aanbod in 2014"
Over plaatje: WTF! Zo te zien hebben ze de moeite gedaan om expliciet Leiden te ontzien van 4G (het gat in ontvangst boven Den Haag)... Gelukkig kan ik nog wachten tot April 2015.
Nu nog hopen dat er een fatsoenlijke dekkingskaart online komt waarbij je ook kunt inzoomen.
Met dit kaartje hoef ik niet in te zoomen, "wasteland" blijft wasteland...
(van boven NAP achter de IJssel..)
(van boven NAP achter de IJssel..)
@Xanderdrake: bij deze wat info toegevoegd aan de startpost.
.
[ Voor 103% gewijzigd door smvs op 27-12-2014 17:07 ]
Hou je ons dan een beetje op de hoogte van alles.Nu je zo'n test telefoon krijgt. Snelheden, dekking, Volte andere leuke diensten.smvs schreef op woensdag 17 december 2014 @ 22:44:
knip, op verzoek van smvs verwijderd ivm bedrijfspolicy
[ Voor 45% gewijzigd door The Wizard op 01-01-2015 12:25 ]
Mooi! Alleen staat ie nu als link en niet als imgucsdcom schreef op woensdag 17 december 2014 @ 21:15:
@Xanderdrake: bij deze wat info toegevoegd aan de startpost.
[ Voor 11% gewijzigd door XanderDrake op 19-12-2014 10:15 ]
Iemand al ervaring opgedaan met 4G van Tele2 in het vandaag opengestelde gebied?
Ja idd, ik ben ook wel eens benieuwd. Een van me ouders zit bij Tele2 en heeft op dit moment een iPhone 5 maar wil ook graag gebruik maken van 4G weet alleen niet of dat ze dan op de goede frequentie zitten.MichielFRL schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 12:10:
Iemand al ervaring opgedaan met 4G van Tele2 in het vandaag opengestelde gebied?
Helaas. Van de in Nederland beschikbare frequentiegebieden doet de iPhone 5 alleen 1800 MHz. Tele2 zit op 800 en 2600 MHz.Jordyz schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 10:36:
[...]
Ja idd, ik ben ook wel eens benieuwd. Een van me ouders zit bij Tele2 en heeft op dit moment een iPhone 5 maar wil ook graag gebruik maken van 4G weet alleen niet of dat ze dan op de goede frequentie zitten.
Ben zeer benieuwd hoe Tele2 zich gaat vestigen. Bijna een jaar overgestapt vanwege het opkomende 4G netwerk incl. 4G telefoon (Z10), maar eigenlijk vind ik zelfs internetten via EDGE prima.
Ik hoop dan ook voor onbeperkt data tegen beperkte snelheid (3,6/7,2) en mogelijkheid voor losse databundels met maximale snelheid.
Ik hoop dan ook voor onbeperkt data tegen beperkte snelheid (3,6/7,2) en mogelijkheid voor losse databundels met maximale snelheid.
Ah jammer, als ik hoor van mijn vader is ie wel tevreden over het abonnement. Dus het was niet persé nodig.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 10:40:
[...]
Helaas. Van de in Nederland beschikbare frequentiegebieden doet de iPhone 5 alleen 1800 MHz. Tele2 zit op 800 en 2600 MHz.
Maar soms heeft ie slecht bereik, met Vodafone was dat alleen een stuk erger.
Tele 2 heeft inmiddels een zakelijk abonnement voor 113 euro per maand met 20GB aan data en onbeperkt sms/bellen. Dit abonnement is alleen maar beschikbaar omdat ze volgens de eisen van de vergunning het netwerk moeten openstellen. Ze willen eerst het netwerk goed beschikbaar maken met voldoende kwaliteit. Daarom willen ze eigenlijk nog geen klanten en is bovenstaand abonnement in het leven geroepen.
nieuws: Eerste 4g-abonnement Tele2 heeft databundel van 20GB en kost 113 euro per maand
https://www.tele2.nl/zakelijk/specs-21395/
Dit is het gebied waar ze nu volledige dekking hebben. In het rest van het land staan uiteraard al antennes, maar deze vormen nog geen clusters en moeten nog worden uitgebreid.
Wel moet ik zeggen dat de uitrol verrekte langzaam gaat. T-Mobile heeft het sneller gedaan, ondanks dat ze eerst 1800Mhz (meer antennes) gebruiken. Hoop dat Tele2 dat een beetje goed gaat maken met mooie prijzen en bundels!
nieuws: Eerste 4g-abonnement Tele2 heeft databundel van 20GB en kost 113 euro per maand
https://www.tele2.nl/zakelijk/specs-21395/
Dit is het gebied waar ze nu volledige dekking hebben. In het rest van het land staan uiteraard al antennes, maar deze vormen nog geen clusters en moeten nog worden uitgebreid.
Wel moet ik zeggen dat de uitrol verrekte langzaam gaat. T-Mobile heeft het sneller gedaan, ondanks dat ze eerst 1800Mhz (meer antennes) gebruiken. Hoop dat Tele2 dat een beetje goed gaat maken met mooie prijzen en bundels!

[ Voor 47% gewijzigd door markiebiboy op 02-01-2015 11:13 ]
Hmm... Dat valt zeker heel erg tegen! Zelfs in Zoetermeer, Leiden en Gouda nog flinke gaten in de dekking. Lijkt wel of er stedelijke gebieden zijn die anti-4g zijn oid.
[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 02-01-2015 11:39 ]
Dat is de huidige dekking. Ze hebben in het land al heel wat antennes staan, maar deze zijn nog niet allemaal fijnmazig. Hier in Arnhem/Nijmegen is de buitendekking goed, maar moet er op stedelijk gebied een hoop gebeuren.MikeyMan schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 11:39:
Hmm... Dat valt zeker heel erg tegen! Zelfs in Zoetermeer, Leiden en Gouda nog flinke gaten in de dekking. Lijkt wel of er stedelijke gebieden zijn die anti-4g zijn oid.
Ze zijn wel flink bezig met de aanleg.
We zullen het allemaal wel zien. Ik zit voorlopig bij KPN tot augustus.
[ Voor 3% gewijzigd door markiebiboy op 02-01-2015 11:56 ]
Geweldig, precies mijn woonplaats en de gemeente waar ik werk nog geen dekking. wel tijdens het woon-werk verkeer.
Tele2 heeft (grote) problemen met de uitrol wat betreft locaties. Vooral de gedeelde locaties op daken waar ze samen met T-Mobile in zitten. Veruit de meeste gebouweigenaren willen geld zien of willen helemaal geen extra kasten (BTS) of antennes op het dak hebben. De antennes van Tele2 die verspreidt door Nederland staan, zijn zo goed als allemaal mastlocaties, waar dus geen problemen mee zijn met een gebouweigenaar.
Ook zitten de antennes van Tele2 in bijna alle geval (een stuk) lager in de mast dan die van KPN/T-Mobile/Vodafone, dus de dekking zal ook minder zijn. Dat hoeft niet zo'n groot probleem te zijn, je kan met tilting al veel verschil opheffen, maar soms zitten de antennes een behoorlijk stuk lager (< 20 meter).
Deze zaken worden (uiteraard) niet gecommuniceerd naar de buitenwereld, de andere providers hebben uiteraard ook hun eigen problemen (daisy chain bij Vodafone, complexiteit van T-Mobile, KPN met mogelijke capaciteitsproblemen op 800).
Ook zitten de antennes van Tele2 in bijna alle geval (een stuk) lager in de mast dan die van KPN/T-Mobile/Vodafone, dus de dekking zal ook minder zijn. Dat hoeft niet zo'n groot probleem te zijn, je kan met tilting al veel verschil opheffen, maar soms zitten de antennes een behoorlijk stuk lager (< 20 meter).
Deze zaken worden (uiteraard) niet gecommuniceerd naar de buitenwereld, de andere providers hebben uiteraard ook hun eigen problemen (daisy chain bij Vodafone, complexiteit van T-Mobile, KPN met mogelijke capaciteitsproblemen op 800).
Tilting gebruik je vooral om dekking van een antenne te beperken. Je dekking vergroten met tilting is helaas niet mogelijk. Probleem met een lagere antennelocatie is dat je gemiddeld sneller last zal hebben van obstakels die het signaal blokkeren. Zeker bij 2600 MHz.
Ik ken een paar plekken waar Tele2 een losse locatie naast een bestaande locatie heeft gebouwd, waarschijnlijk omdat op die plek anders hun antenne te laag zou hangen. Ik neem aan dat hierover wordt nagedacht.
Verder vraag ik me af of de nieuwe zakelijke gebruikers ook buiten het aangekondigde dekkingsgebied gebruik kunnen maken van 4G; daar is het netwerk immers wel al actief, hoewel handovers etc. wellicht minder goed gaan. Ik weet van een Tele2 4G-tester (een andere dan de persoon een paar posts hierboven) dat het netwerk op veel plekken gewoon werkt en snel is met zijn testtoestel.
Wat ik alleen niet weet is of zakelijke testers nu ook kunnen bellen met VoLTE
Ik ken een paar plekken waar Tele2 een losse locatie naast een bestaande locatie heeft gebouwd, waarschijnlijk omdat op die plek anders hun antenne te laag zou hangen. Ik neem aan dat hierover wordt nagedacht.
Verder vraag ik me af of de nieuwe zakelijke gebruikers ook buiten het aangekondigde dekkingsgebied gebruik kunnen maken van 4G; daar is het netwerk immers wel al actief, hoewel handovers etc. wellicht minder goed gaan. Ik weet van een Tele2 4G-tester (een andere dan de persoon een paar posts hierboven) dat het netwerk op veel plekken gewoon werkt en snel is met zijn testtoestel.
Wat ik alleen niet weet is of zakelijke testers nu ook kunnen bellen met VoLTE
Ik heb het niet over een elektronische tilting, maar de mechanische variant, zoals Vodafone op oude locaties doet (staan zo'n beetje naar de hemel gericht
).
Uiteraard is het Tele2 netwerk snel bij de testers, zitten nog niet zoveel gebruikers op...
Uiteraard is het Tele2 netwerk snel bij de testers, zitten nog niet zoveel gebruikers op...
Tele2 heeft al in een heel groot deel van Nederland 4G masten staan. Dat je eerst met een paar klanten begint in een klein dekkingsgebied snap ik. Als je vervolgens goede resultaten haalt, wat is dan nog de reden om toch beperkt uit te rollen? Ik heb als ik Tele2 zoek het idee dat de dekking die het 4G netwerk kan leveren nu al grotendeels voldoet aan de dekking van het eindplaatje. Het eindplaatje is formeel dan wel in percentage buitendekking een landelijke dekking. In de praktijk is dit verre van landelijk met die grote gaten in het noorden.mTele2 heeft de licenties goedkoop en kan samen met T-Mobile goedkoop uitrollen. Waarom dan geen plaatje over nog een jaar met wel landelijke dekking op een eigen netwerk. Ik vrees echt dat Tele2 nog lang last gaat houden van een nieuw te kweken imago van netwerk met enorme onbedekte gebieden. Ik weet dat er in die gebieden 2G en 3G roaming op T-Mobile zal zijn, maar toch jammer dat daar 4G er niet in zit.
Tele2 moet het straks vooral van haar prijzen hebben hoor, in het begin. Aan kwaliteit kunnen ze daarna werken. En wat betreft nu grotendeels voldoen; dat jij het vindt betekent niet dat het niet misschien op al die plekken maar 1 streepje bereik is... Neem aan dat de techneuten wel weten waar ze mee bezig zijn
Ik snap het dat ze het van de prijzen moeten hebben, zo positioneren ze zich ook. Maar wat zijn die prijzen vooralsnog? Het enige wat ik kan waarnemen als niet-klant is dat ze 4G aanbieden zonder meerprijs. Klopt dat? 1GB aan data kost nog steeds 10€ p.m. op de sim-only website.
Doet me denken aan 2008
Doet me denken aan 2008

Even afwachten, alles loopt nu nog via T-Mobile hè...
Voor zover ik het goed onthouden heb (zie ook eerder in dit topic), is het ingewikkeld om een gesprek over te dragen van het Tele2 4G netwerk naar het T-Mobile 2/3G netwerk. Ik kan me daarom voorstellen dat ze dit willen beperken en dus beginnen met 1 gebied en dat uitbreiden, ipv meerdere gebieden die naar elkaar toe groeien. Maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet.ucsdcom schreef op maandag 05 januari 2015 @ 20:54:
Tele2 heeft al in een heel groot deel van Nederland 4G masten staan. Dat je eerst met een paar klanten begint in een klein dekkingsgebied snap ik. Als je vervolgens goede resultaten haalt, wat is dan nog de reden om toch beperkt uit te rollen? Ik heb als ik Tele2 zoek het idee dat de dekking die het 4G netwerk kan leveren nu al grotendeels voldoet aan de dekking van het eindplaatje. Het eindplaatje is formeel dan wel in percentage buitendekking een landelijke dekking. In de praktijk is dit verre van landelijk met die grote gaten in het noorden.mTele2 heeft de licenties goedkoop en kan samen met T-Mobile goedkoop uitrollen. Waarom dan geen plaatje over nog een jaar met wel landelijke dekking op een eigen netwerk. Ik vrees echt dat Tele2 nog lang last gaat houden van een nieuw te kweken imago van netwerk met enorme onbedekte gebieden. Ik weet dat er in die gebieden 2G en 3G roaming op T-Mobile zal zijn, maar toch jammer dat daar 4G er niet in zit.
De tester die ik ken heeft volgens mij dan ook data-only toegang tot Tele2 4G, niet tot voice. Aangezien nu ook handover naar 2G/3G nodig is, kan het interdaad zo zijn dat je gelijk hebt fnoff.
Vraag me ook af hoe het zit met het oude netwerk van T-Mobile. Daar moet het tuurlijk ook op werken. Spannend dus
Vraag me ook af hoe het zit met het oude netwerk van T-Mobile. Daar moet het tuurlijk ook op werken. Spannend dus
Voor mij zou ideaal zijn: wachten tot het 4G gebied iets uitbreidt tot mijn woonplaats Leiden er volledig in past. Dan speelt het probleem van de 4G Tele2 <-> 3G T-mobile handover niet zo. De rest van NL mag wat mij betreft 3G zijn, for the time being.
Ik heb nog ruim drie maanden op mijn huidig abbo. Ik hoop dat het lukt
Ik heb nog ruim drie maanden op mijn huidig abbo. Ik hoop dat het lukt

Die handover voor voice zal vast de crux zijn bij de partiele uitrol.
Toch blijf ik nog even door mopperen als jullie het niet erg vinden: Ook als dat zo is, dan blijf ik het gebrek aan ambitie bij Tele2 in de netwerkbouw niet. Iedere operator wil uiteindelijk toch een landelijkdekkend eigen netwerk kunnen aanbieden zonder afhankelijk te zijn van het inkopen van voice en data bij T-Mobile. Iedereen die in de grensgebieden van wel of geen dekking woont zal met de nu gepresenteerde Tele2 eind plannen ellende houden met het schakelen tussen Tele2-4G en T-Mobile 3G of 2G. Dat ze het Ijselmeer en de wadden niet zelf gaan bedekken kan ik snappen. In de einddekking zijn er grote stukken landdekking waar je geen 4G zal hebben. Zo wordt Tele2 eerder een provider voor randstedelingen die nooit de regio uit komen
Toch blijf ik nog even door mopperen als jullie het niet erg vinden: Ook als dat zo is, dan blijf ik het gebrek aan ambitie bij Tele2 in de netwerkbouw niet. Iedere operator wil uiteindelijk toch een landelijkdekkend eigen netwerk kunnen aanbieden zonder afhankelijk te zijn van het inkopen van voice en data bij T-Mobile. Iedereen die in de grensgebieden van wel of geen dekking woont zal met de nu gepresenteerde Tele2 eind plannen ellende houden met het schakelen tussen Tele2-4G en T-Mobile 3G of 2G. Dat ze het Ijselmeer en de wadden niet zelf gaan bedekken kan ik snappen. In de einddekking zijn er grote stukken landdekking waar je geen 4G zal hebben. Zo wordt Tele2 eerder een provider voor randstedelingen die nooit de regio uit komen
Oh ik ben het helemaal met je eens. Ze proberen, zo lijkt het, met minimale inspanning aan de verplichtingen te voldoen. Als je ziet hoe snel T-Mobile het doet met hun hoge frequentie, dan zou Tele2 dat toch relatief vlot moeten kunnen met hun veel lagere frequentie. Ik lees dat een 2600MHz mast een bereik heeft van ongeveer 300m, versus 3km voor 800MHz.ucsdcom schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 19:09:
Die handover voor voice zal vast de crux zijn bij de partiele uitrol.
In de einddekking op lange-lange termijn verwacht ik wel dat ze 100% landelijke dekking zullen realiseren. Omdat vanwege legacymobieltjes er nog lange tijd gebruik zal worden gemaakt van T-Mobile, is dat op zich geen heel groot probleem.
Verder zal het in grensstreken juist minder problemen geven omdat er een extra stap is voordat er wordt overgeschakeld naar buitenlands netwerk.
Wat betreft 2600 MHz: er was één provider (ZUM geloof ik?) die gewoon één antenne had neergezet ergens bij Oss op erg hoge locatie, en daarmee gelijk in één klap het benodigde dekkingsgebied had bereikt. Zo kan het ook
Verder zal het in grensstreken juist minder problemen geven omdat er een extra stap is voordat er wordt overgeschakeld naar buitenlands netwerk.
Wat betreft 2600 MHz: er was één provider (ZUM geloof ik?) die gewoon één antenne had neergezet ergens bij Oss op erg hoge locatie, en daarmee gelijk in één klap het benodigde dekkingsgebied had bereikt. Zo kan het ook
Een gedetailleerde kaart van Tele2's 4G bereik op dit moment:

Man. Ze zijn wel hun best gedaan om de polders, meren, bosjes en grens regio's van veel gemeentes van 4G te voorzien, om vervolgens de steden te negeren
Screw you Wassenaar, Leiden, Zoetermeer en Hoofddorp, dan moet je maar buiten je stad moeten wonen. Of op Goeree-Overflakkee. Of op de fukkin Noordzee!
/rant

Man. Ze zijn wel hun best gedaan om de polders, meren, bosjes en grens regio's van veel gemeentes van 4G te voorzien, om vervolgens de steden te negeren

Screw you Wassenaar, Leiden, Zoetermeer en Hoofddorp, dan moet je maar buiten je stad moeten wonen. Of op Goeree-Overflakkee. Of op de fukkin Noordzee!
/rant
De masten die delen van de polder en noordzee bestrijken staan gewoon in stedelijke gebieden... Niet zeuren. Radiogolven werken nou eenmaal zo...
Verder is dit het deel dat nu stabiel draait, er is intussen al veel meer in de lucht en data-only testers hebben toegang tot een veel groter gedeelte van het netwerk.
Verder is dit het deel dat nu stabiel draait, er is intussen al veel meer in de lucht en data-only testers hebben toegang tot een veel groter gedeelte van het netwerk.
Die kaart had ik aantal dagen geleden al gepost......Tele2 is druk bezig eerst de buitenlocaties van 4G te voorzien, dit zijn masten waar ze niet tegen de problematiek van gebouweigenaren aanlopen die roet in het eten strooien. Ze zijn in ieder geval hard aan het werk. Waar straks geen 4G is val je terug op T-Mobile 3G/2G en die zijn in de omgebouwde gebieden erg goed!XanderDrake schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 09:54:
Een gedetailleerde kaart van Tele2's 4G bereik op dit moment:
[afbeelding]
Man. Ze zijn wel hun best gedaan om de polders, meren, bosjes en grens regio's van veel gemeentes van 4G te voorzien, om vervolgens de steden te negeren![]()
/rant
Ik kan dat niet snappen. Ik woon op een waddeneiland (Texel) en dit eiland is veruit één van de drukbezochte eilanden in de zomer, met duizenden, maar dan ook duizenden toeristen.ucsdcom schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 19:09:
Dat ze het Ijselmeer en de wadden niet zelf gaan bedekken kan ik snappen. In de einddekking zijn er grote stukken landdekking waar je geen 4G zal hebben. Zo wordt Tele2 eerder een provider voor randstedelingen die nooit de regio uit komen
KPN heeft hier 11 opstelpunten, Vodafone 8 en T-Mobile 6.
Dan kan Tele2 er toch ook bij? Desnoods via de T-Mobile apparatuur, maar ze zijn gek als ze het niet doen.
Dat zal vanzelf gebeuren, kwestie van afwachten. Een netwerk is niet in één nacht gebouwd. Wel moet ik zeggen dat KPN het super heeft gedaan, al hebben die jaren voor de veiling al voorbereidingen gemaakt. Dat kon omdat ze zeker waren dat ze een 4G vergunning moesten bemachtigen om mee te kunnen gaan in de toekomst.WiseDise schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 14:48:
[...]
Ik kan dat niet snappen. Ik woon op een waddeneiland (Texel) en dit eiland is veruit één van de drukbezochte eilanden in de zomer, met duizenden, maar dan ook duizenden toeristen.
Dan kan Tele2 er toch ook bij? Desnoods via de T-Mobile apparatuur, maar ze zijn gek als ze het niet doen.
Tele2 was toen waarschijnlijk niet eens bezig in theorie..
Ik zit tot september vast aan HI, 12GB 1000 minuten en onbeperkt sms.(kp compleet glasvezel) voor 35 euro per maand. Tegen die tijd mar eens kijken waar KPN staat met haar 1800Mhz netwerk in ons landje. Ook benieuwd hoe de anderen het tegen de zomer zullen doen
[ Voor 13% gewijzigd door markiebiboy op 07-01-2015 16:09 ]
OK, dan doen we Texel erbij!WiseDise schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 14:48:
[...]
Ik kan dat niet snappen. Ik woon op een waddeneiland (Texel) en dit eiland is veruit één van de drukbezochte eilanden in de zomer, met duizenden, maar dan ook duizenden toeristen.
Er zijn in Nederland meer locaties met piekbelastingen: pretparken, evenementen en festival terreinen met meerdere evenementen per jaar, bungalowparken, stranden, snelwegen met dagelijkse files en daar dan piekbelasting. Hoeveel uur per jaar moet een mast stevig belast worden voor het interessant wordt om een mast bij te plaatsen? Dat is straks ook voor Tele2 de vraag: waar genereren mijn klanten zo vaak of zoveel verkeer op het T-Mobile netwerk dat ze er beter zelf een mast neer kunnen zetten. Of andersom: waar T-Mobile de Tele2 klanten graag van de mast af zou hebben om weer capaciteit voor de eigen klanten vrij te krijgen op die locatie. Het zal best zuur zijn voor T-Mobile klanten als zij straks zonder verbinding zitten, omdat Tele2 klanten die op het netwerk van T-Mobile roamen de capaciteit opmaken.
[ Voor 44% gewijzigd door ucsdcom op 07-01-2015 17:01 ]
Ik snap je punt! Echter lijkt me niet dat T-Mobile dat laat gebeuren. Zelf werk ik voor een andere grote telecomprovider in Nederland, die staat het zelfs niet toe bij hun eigen MVNO('s). 'Eigen' klanten eerst.ucsdcom schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 16:51:
[...]
OK, dan doen we Texel erbij!
Er zijn in Nederland meer locaties met piekbelastingen. Het zal best zuur zijn voor T-Mobile klanten als zij straks zonder verbinding zitten, omdat Tele2 klanten die op het netwerk van T-Mobile roamen de capaciteit opmaken.
Dus er is toch een soort van prioritering (hoe weet je dat precies)? Is die provider toevallig groen?WiseDise schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 21:31:
[...]
Ik snap je punt! Echter lijkt me niet dat T-Mobile dat laat gebeuren. Zelf werk ik voor een andere grote telecomprovider in Nederland, die staat het zelfs niet toe bij hun eigen MVNO('s). 'Eigen' klanten eerst.
Als je naar zijn posting history kijkt denk ik eerder rood, wit en blauw.
[ Voor 12% gewijzigd door robertwebbe op 08-01-2015 07:50 ]
Nee.MensionXL schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 06:54:
[...]
Dus er is toch een soort van prioritering (hoe weet je dat precies)? Is die provider toevallig groen?
Precies, en dat maakt rood.robertwebbe schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 07:50:
[...]
Als je naar zijn posting history kijkt denk ik eerder rood, wit en blauw.
Tele2 moet wel geld neer leggen om een goed bereik op te zetten. Ik snap dat Tele2 zich wil positioneren als prijsvechter, en dat kan ook prima: ze hebben geen losse fysieke winkels nodig en ze concentreren zich op hun 4G netwerk dat op zichzelf efficiënter is dan een 3G netwerk, ik lees op verschillende plekken 50% tot 200% (LTE-A) meer bandbreedte dan 3.5G voor dezelfde frequentie. Dan heb je dus minder hardware nodig om dezelfde bandbreedte aan dezelfde groep mensen te bieden.
Maar de masten, die zul je nodig hebben, daar kunnen ze niet op besparen.
Maar de masten, die zul je nodig hebben, daar kunnen ze niet op besparen.
Beetje offtopic misschien omdat Tele2 niets met 3G doet, maar:
Dat van de hogere efficientie van 4G t.o.v. 3G heb ik ook een hele tijd gedacht.
Wat blijkt: 4G/4G+ zoals we het nu kennen (zonder MIMO) is nauwelijks efficienter dan 3G HSPA.
Modern 3G HSPA (21Mbit per carrier) doet 21.1Mbit per 5MHz = 4.22 bits per sec. per Hz.
4G LTE single carrier: 81.2Mbit per 20MHz = 4.08 bits per sec. per Hz.
4G LTE CA: 75Mbit per 20MHz = 3.75 bits per sec. per Hz.
Pas met LTE-A met MIMO schiet de efficientie omhoog: 4x MIMO is 4x de huidige capaciteit, 8x MIMO zelfs -jawel- 8x.
Wikipedia: Spectral efficiency
Dat van de hogere efficientie van 4G t.o.v. 3G heb ik ook een hele tijd gedacht.
Wat blijkt: 4G/4G+ zoals we het nu kennen (zonder MIMO) is nauwelijks efficienter dan 3G HSPA.
Modern 3G HSPA (21Mbit per carrier) doet 21.1Mbit per 5MHz = 4.22 bits per sec. per Hz.
4G LTE single carrier: 81.2Mbit per 20MHz = 4.08 bits per sec. per Hz.
4G LTE CA: 75Mbit per 20MHz = 3.75 bits per sec. per Hz.
Pas met LTE-A met MIMO schiet de efficientie omhoog: 4x MIMO is 4x de huidige capaciteit, 8x MIMO zelfs -jawel- 8x.
Wikipedia: Spectral efficiency
Ja en nee. Je weet niet wat de signalen doen bij grote drukte. Zover ik weet zijn er qua timing/scheduling enkele dingen veranderd waardoor het langer goed gaat bij grote groepen mensen.
Ook aanpassing van basiszaken zoals IP-based ipv circuit-switched zijn belangrijke basisverbeteringen. Ook überhaupt carrier aggregation (+ daarbij behorende scheduling/efficiencyverbetering) over meerdere banden is een belangrijke verbetering voor totale gebruikservaring en future-proof zijn van de technologie
Volgens mij kloppen de waarden in Mbps ook niet (lijken voor 10 Mbps te zijn ipv 20, tenzij het gaat om upstream, denk ik
)
Ook aanpassing van basiszaken zoals IP-based ipv circuit-switched zijn belangrijke basisverbeteringen. Ook überhaupt carrier aggregation (+ daarbij behorende scheduling/efficiencyverbetering) over meerdere banden is een belangrijke verbetering voor totale gebruikservaring en future-proof zijn van de technologie
Volgens mij kloppen de waarden in Mbps ook niet (lijken voor 10 Mbps te zijn ipv 20, tenzij het gaat om upstream, denk ik
[ Voor 11% gewijzigd door Sorcerer8472 op 08-01-2015 17:34 ]
Je hebt helemaal gelijk. Efficientie is in de praktijk meer dan een aantal bitjes in een MHz en je geeft een aantal prima voorbeelden. Komt bij dat de cijfers in mijn bericht hierboven inderdaad niet kloppen (of T-Mobile moet ergens 10-15Mhz wegstelen voor die 110-120mbit Speedtest screenies
)
Kortom: waardevolle aanvulling op een matig bericht, thanks
Kortom: waardevolle aanvulling op een matig bericht, thanks
Oh, en de mogelijkheid (itt UMTS) om het op andere bandbreedtes dan 5 MHz te doen, da's ook een belangrijke 
Bij Vodafone 20 MHz in één carrier (op 1800 MHz). Bij UMTS zou je er dan 3 moeten aanmaken en zit je met lelijke round robin-achtige toestanden om belasting te verdelen, of overbelaste pilot channels. Ook zit je bij UMTS nog steeds volgens mij met de lage basissnelheid van 384 kbps waar je standaard op terugvalt op het moment dat de link idle is (tenzij je standaard H gebruikt).
Bij Vodafone 20 MHz in één carrier (op 1800 MHz). Bij UMTS zou je er dan 3 moeten aanmaken en zit je met lelijke round robin-achtige toestanden om belasting te verdelen, of overbelaste pilot channels. Ook zit je bij UMTS nog steeds volgens mij met de lage basissnelheid van 384 kbps waar je standaard op terugvalt op het moment dat de link idle is (tenzij je standaard H gebruikt).
In Leiden als ik op mijn mobiel check wat voor providers er beschikbaar zijn zie ik ook Tele2 4G als servicepunt ertussen staan, kan er welliswaar nog niet mee verbinden maar het signaal lijkt wel in de lucht te zijnXanderDrake schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 09:54:
Man. Ze zijn wel hun best gedaan om de polders, meren, bosjes en grens regio's van veel gemeentes van 4G te voorzien, om vervolgens de steden te negeren![]()
/rant
[ Voor 32% gewijzigd door Croqy op 12-01-2015 12:28 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Tele2 mobiele diensten, andere onderwerpen horen thuis in:
- Tele2 Vast: [Tele2] Ervaringen & Discussie - Deel 7
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Tele2 mobiele diensten, andere onderwerpen horen thuis in:
- Tele2 Vast: [Tele2] Ervaringen & Discussie - Deel 7