[Tele2 Mobiel] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 71 Laatste
Acties:
  • 544.036 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markiebiboy
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-06-2023
The Wizard schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 10:03:
In dit nieuwsbericht http://4gmasten.nl/nieuws...-tele2-4g-wanneer-en-waar heb ik via een anonieme bron wat informatie opgesomd. Gebouw eigenaren zijn idd een grote blok aan het been voor Tele2. Het kost veel geld en tijd om nieuwe contracten op te stellen, als ze het überhaupt al toelaten.
Jammer dat hebzucht weer eens innovatie en concurrentie tegenwerkt. Helaas is dit in alle lagen van de maatschappij het geval. Tot aan de gezondheidszorg aan toe! De overheid moet maar eens kordaat optreden tegen deze graaiers. Als er slecht bereik is en mensen niet kunnen bellen klaagt iedereen steen en been.

Anders gewoon alles van het dak halen en het elders plaatsen. Of de overheid moet niet zo zeuren over masten en zorgen dat er gewoon meer masten komen die gedeeld kunnen worden door alle providers.
Sorcerer8472 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 09:19:
Moet de gebouweigenaar er ook achter komen... ik vermoed dat ze misschien ook wel een beetje een risico nemen hiermee, bewust. Ik snap alleen ook niet helemaal waarom de daklocaties nog niet in het Antenneregister staan en de andere wel bij Tele2.

Overigens gaf KPN toch al aan dat gebouweigenaren zelfs al moeilijk deden over het toevoegen van LTE omdat dat het in het contract stond? Kan het artikel niet meer vinden maar het stond op de Tweakers FP.
nieuws: 'Dekking 4g blijft onvolledig door zendmasten zonder 4g-apparatuur'

[ Voor 35% gewijzigd door markiebiboy op 04-08-2014 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorcerer8472 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 09:19:
Overigens gaf KPN toch al aan dat gebouweigenaren zelfs al moeilijk deden over het toevoegen van LTE omdat dat het in het contract stond? Kan het artikel niet meer vinden maar het stond op de Tweakers FP.
Nou geloof me. Er zijn individuele gebouweigenaren (zoals een VvE) die van toeten noch blazen weten, maar in de grotere steden ook woningcorporaties die op tal van hun gebouwen van die masten hebben staan en op basis van de ervaringen die zij in de loop der jaren hebben op gedaan, stellen ze tegenwoordig contracten op waar letterlijk in staat hoe groot de kasten mogen zijn, hoe groot en hoog de antennes mogen zijn en welke technieken/frequenties gebruikt mogen worden. Geldt natuurlijk niet voor elke corporatie, maar het gebeurt echt. Dan ben je met handen en voeten gebonden en het gebeurt ook daadwerkelijk dat een operator eieren voor zijn geld kiest en op zoek gaat naar een andere locatie. Soms zelfs nog voordat er een nieuwe locatie gevonden is omdat er een onwerkbare situatie is ontstaan. Vervelend voor de klanten, maar ook de operators hebben hun zakelijke belangen.

Over "het risico nemen" gesproken, ik betwijfel dat hoor. Als het glashard in het contract staat dan kan een gebouweigenaar niet alleen eisen dat Tele2 van het dak gaat, maar ook T-Mobile. Het is simpelweg contractbreuk en zeker voor de belangrijkere locaties zal men (zeker voor een concurrent) de eigen positie toch niet in de waagschaal willen leggen, lijkt me.

Ook vandaag weer de nodige Tele2 sites gezien, allemaal masten maar geen enkele daklocatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:46

netblade

Sunrise

Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 09:04:
[...]

En in welke omgeving is dat? Ik ben zelf alleen nog maar masten tegengekomen waar Tele2 in hangt, nog niet 1 daklokatie en ik zie er toch enkele tientallen in een week :)
Regio Alphen aan den Rijn, stadscentrum heeft hier ook Tele2 4G, en het lijkt me sterk dat dit enkel van eigen locaties gebeurt. Er staat er hemelsbreed 50 meter een mast van Tele2 van mijn huis af, wijk kerk en zanen. Het zijn eveneens kathrein antennes of ze lijken er heel er veel op. Ik heb alleen de manier van aansluiten nog niet goed kunnen bekijken (versterker achter de antenne bijvoorbeeld).

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinokkioTV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-08-2024
Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 20:44:
[...]

Nou geloof me. Er zijn individuele gebouweigenaren (zoals een VvE) die van toeten noch blazen weten, maar in de grotere steden ook woningcorporaties die op tal van hun gebouwen van die masten hebben staan en op basis van de ervaringen die zij in de loop der jaren hebben op gedaan, stellen ze tegenwoordig contracten op waar letterlijk in staat hoe groot de kasten mogen zijn, hoe groot en hoog de antennes mogen zijn en welke technieken/frequenties gebruikt mogen worden. Geldt natuurlijk niet voor elke corporatie, maar het gebeurt echt. Dan ben je met handen en voeten gebonden en het gebeurt ook daadwerkelijk dat een operator eieren voor zijn geld kiest en op zoek gaat naar een andere locatie. Soms zelfs nog voordat er een nieuwe locatie gevonden is omdat er een onwerkbare situatie is ontstaan. Vervelend voor de klanten, maar ook de operators hebben hun zakelijke belangen.

Over "het risico nemen" gesproken, ik betwijfel dat hoor. Als het glashard in het contract staat dan kan een gebouweigenaar niet alleen eisen dat Tele2 van het dak gaat, maar ook T-Mobile. Het is simpelweg contractbreuk en zeker voor de belangrijkere locaties zal men (zeker voor een concurrent) de eigen positie toch niet in de waagschaal willen leggen, lijkt me.

Ook vandaag weer de nodige Tele2 sites gezien, allemaal masten maar geen enkele daklocatie.
Er zijn zelfs diverse bedrijven die dakeigenaren ("landlords") helpen om zoveel mogelijk geld uit het dak te halen op antennegebied. Op zich niet zo raar, maar het gaat echt over hele hoge bedragen.

iPad Air2 Nokia 5/6/7+/8/7.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markiebiboy
PinokkioTV schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 00:14:
[...]

Er zijn zelfs diverse bedrijven die dakeigenaren ("landlords") helpen om zoveel mogelijk geld uit het dak te halen op antennegebied. Op zich niet zo raar, maar het gaat echt over hele hoge bedragen.
Lekker dat een groepje rijke stinkers bepaald of het overgrote deel van Nederland wel of geen dekking heeft.

Dat soort gasten heeft al miljoenen, maar het is nooit genoeg en maar graaien. Hier in mijn woonplaats ook gaten in de dekking omdat een sportschool eigenaar geen 4G op zn dak wil.

Dit soort mensen maakt me woedend en bedrijven die deze graaiers helpen....... grrrrrrrrr

[ Voor 17% gewijzigd door markiebiboy op 06-08-2014 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 22:29

robertwebbe

Robert Webbe

Ga even langs dan, misschien kun je hem overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markiebiboy
robertwebbe schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 13:47:
Ga even langs dan, misschien kun je hem overtuigen.
Heb ik al gedaan. Hij vraagt 3x zoveel dan er nu betaald wordt. Staat nu een een oude umts 2100 installatie en een 900mhz 2g installatie. Ik ga binnenkort nog een keer met hem in discussie en laat hem de 4g mogelijkheden zien. Misschien dat ie er dan gecharmeerd van zal raken. Hij heeft nog een s
S2 zag ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birelissimo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:19
markiebiboy schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 14:30:
[...]

Heb ik al gedaan. Hij vraagt 3x zoveel dan er nu betaald wordt. Staat nu een een oude umts 2100 installatie en een 900mhz 2g installatie. Ik ga binnenkort nog een keer met hem in discussie en laat hem de 4g mogelijkheden zien. Misschien dat ie er dan gecharmeerd van zal raken. Hij heeft nog een s
S2 zag ik.
In Arnhem? Indooraction?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

markiebiboy schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 14:30:
[...]
S2 zag ik.
Ik denk dat hij helemaal niet geïnteresseerd is in de mogelijkheden van 4G. Als hij jouw demo bekijkt zal hij alleen maar concluderen dat de providers meer data kunnen verkopen en dus meer winst zullen maken. En daar wil hij van mee profiteren. Hij is maar in 1 ding geïnteresseerd en dat is geld.

Misschien werkt het beter om hem te vertellen dat providers tegenwoordig dan liever een andere locatie zoeken en de boel verplaatsen. Dan is er voor hem de bedreiging dat hij zijn huidige inkomsten kwijt kan raken. En vraag hem dan of hij het verhaal van de visser en zijn vrouw kent. Het houdt een keer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markiebiboy
Daar heb ik jaren geleden wel gesport inderdaad, hele mooie gym. Alleen zijn ze erg aan de prijs.
Ik zit nu bij basic fit en kan voor 15.95 sporten in de 3 plaatsen waar in regelmatig verblijf.

Nope heb het over Amsterdam, ik ga niet zeggen welke want ik wil nog met de beste man in discussie. Bij indooraction staat wel een 900Mhz antenne op het dak van T-Mobile of Vodafone dacht ik. Dus als die van T-Mobile is moet ie nog worden vervangen.

Weet wel dat er in Arnhem op het holiday inn hotel in de binnenstad nog een hele oude GSM 900 antenne staat, te zien vanaf het dak bij de bibliotheek. Die is van KPN want er zitten sectorstrepen van KPN op.

Dat lijkt me ook zo'n locatie die niet vervangen is, aangezien het een verweerde oude antenne is. Hopelijk gaan dergelijke gebouweigenaren toch overstag en laten 4G toe. Met name voor T-Mobile is het belangrijk, aangezien ze alleen maar op de 1800Mhz zitten.

Zo zijn er nog veel meer oude GSM 900 locaties. Langs de snelwegen ook veel, in hoogspanningsmasten. Hoop wel dat deze t.z.t. worden vervangen. Dit ten gunste van 3G 900Mhz en 4G

[ Voor 70% gewijzigd door markiebiboy op 06-08-2014 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SooK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:30
Interessant artikel over de coverage van Tele2:

'4G netwerk Tele2 kent grotere dekking dan T-Mobile'
http://www.gsmhelpdesk.nl/read.php?id=10115

Afbeeldingslocatie: http://www.gsmhelpdesk.nl/img/news/main/20096495.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door SooK op 08-08-2014 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:23
Volgens mij is het kaartje nattevingerwerk / ingekleurd / gebaseerd op gegevens van andere sites. Volgens mij zijn ze ook al iets verder, maar is de dekking binnen het gele gebied soms niet optimaal.

Even afwachten op die lancering.. :P

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:24
Ik denk hetzelfde. Ik ken een Tele2 site die in een wit gebied staat... Heel betrouwbaar lijkt hij dus niet te zijn, maar het geeft wellicht een eerste indicatie

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
Als dit zo is, waarom gaan ze niet al beginnen met 4G? Anderen gingen met kleinere gebieden voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
2 theorieën:
1. ze willen de markt met een knal betreden met (zo goed als) landelijke dekking
2. ze hebben problemen met hun VoLTE-implementatie en willen die opgelost hebben voor launch

Misschien komen we er ooit achter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 23:31
Volte zou alleen een probleem moeten zijn als de fallback naar 2G/3G van T-Mobile niet werkt of als Tele2 als 4G only netwerk wil starten zonder roaming te gebruiken. Ik blijf erbij dat Tele2 klanten vast al heel tevreden zouden zijn als zij de huidige 4G dekking mochten gebruiken voor dataverkeer.

Wat natuurlijk mee kan spelen is het gebrek aan wat goedkopere toestellen met Volte ondersteuning. Als ze daar echt voor willen gaan, dan konden ze alleen een beperkte set aangepaste dure toestellen verkopen vrees ik.

Tenslotte geloof ik dat wat Tele2 laatst ergens verteld zou hebben: dat ze last hebben dat de andere providers versnellen met de bouw. Alle extra bronnen worden weggekaapt, wat vertraging geeft in de uitbouw.

[ Voor 71% gewijzigd door ucsdcom op 08-08-2014 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SooK
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 20:17:
2 theorieën:
1. ze willen de markt met een knal betreden met (zo goed als) landelijke dekking
2. ze hebben problemen met hun VoLTE-implementatie en willen die opgelost hebben voor launch

Misschien komen we er ooit achter ;)
Zou er nog een optie 3&4 aan willen toevoegen:

3. Misschien hebben ze afspraken met T-Mobile gemaakt over een bepaalde datum
4. Tele2 NL kan ook verkocht worden. Naast Ziggo/UPC, T-Mobile NL, private equity wordt zelfs KPN eraan gelinkt. Dat laatste geloof ik niet aangezien de ACM dat nooit zal toestaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Optie 3 verwacht ik niet. T-Mobile biedt 4G gratis aan aan zijn klanten. Als Tele2 als concurrent dan snel start met een minstens even slecht dekkend 4G netwerk, dan heeft T-Mobile hier geen last van. Als Tele2 nu start hebben ze meteen een veel betere dekking dan T-Mobile, wat dus T-Mobile in een achterstandspositie zet.

KPN en Vodafone vragen allebei fors meer voor de grote 4G bundels. Op de oudste goedkope bundels is geen 4G mogelijk of bij Vodafone nog met bijbetalen. Bij de eigen MVNO's alleen tegen bijbetaling. Daarbij kan ik mij wel iets voorstellen dat de komst van een 4e goedkopere operator een bedreiging is. Voorheen zou er makkelijker herleidbaar met afspraken een dealtje gemaakt zijn om eerst even de gevestigde orde te laten cashen. Tegenwoordig zij die afspraken moeilijk terug te vinden, dus dat zullen we nooit weten.

Wat ik mij slechts kan voorstellen is dat Tele2 er voor hun dekking vanuit ging dat een groot dekkingsgebied van T-Mobile gereed was bij de live gang. Als die vooral in stedelijk gebied geplaatste masten nog niet allemaal zover zijn, dan krijgt Tele2 gaten op belangrijke plaatsen. Die start wil je echt niet natuurlijk.

Optie 4 vind ik een briljante optie. Nooit over nagedacht. Ben heeft dat toendertijd ook zo gedaan: met meerdere bedrijven de zeer goedkope lokale GSM licenties kopen die toen geveild werden. Deze tot 1 regio beperkte licenties hebben ze toen goedkoop samengevoegd tot een landelijk dekkend netwerk (het huidige T-Mobile) en daar toen nog het netwerk van Orange aan toegevoegd. Tele2 is natuurlijk in scandinavie een grote provider die met veel succes en goede dekking opereert. Mijn verwachting is dat Tele2 dat in Nederland ook wil. Dan moet je zorgen voor een goed uitgebouwd netwerk zonder de noodzaak van roaming op een concurrent. Telfort bood ook landelijke dekking met het ne gesloten eigen netwerk samen met Libertel/Vodafone roaming. Dat leidde ondanks dat je overal toegang tot een mobiel netwerk had toch tot wegvallende gesprekken en de perceptie dat Telfort zelf een slecht netwerk had.

Ik zou tzt. Graag op Tele2 willen testen!

[ Voor 29% gewijzigd door ucsdcom op 09-08-2014 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Het staat iedereen vrij om straks een 4G sim-only abonnementje te nemen om te testen :)

[ Voor 6% gewijzigd door robertwebbe op 09-08-2014 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ucsdcom schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 12:25:
Deze tot 1 regio beperkte licenties hebben ze toen goedkoop samengevoegd tot een landelijk dekkend netwerk (het huidige T-Mobile) en daar toen nog het netwerk van Orange aan toegevoegd.
Kleine nuancering, er is niets van het Orange netwerk samengevoegd met T-Mobile. Het netwerk is overgenomen en daarmee ook de opstelpunten. Hierdoor kon T-Mobile bepaalde opstelpunten voorzien van hun eigen (destijds) Nokia apparatuur, of in sommige gevallen zelfs apparatuur verplaatsen (oud opstelpunt komt te vervallen, nieuw ex-Orange opstelpunt ligt strategischer). Ik gok dat circa 5% van de Orange opstelpunten is behouden, bij de rest is het contract ontbonden en de site ontmanteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 21:02

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Nu het 4G netwerk openstellen zou denk ik alleen maar teleurstellingen geven.
Allereerst moeten de SIM kaarten misschien geprovisioned worden met nieuwe netwerkinstellingen, waardoor T-Mobile een roaming netwerk wordt. Dat en/of de gevolgen (gebruikers met data-roaming uit) gaat extra werk en kosten geven.
Ook is er geen handover tussen 4G en 3G/2G zoals we dat nu kennen bij de huidige providers. Dus men verlaat het Tele2 gebied, dataverbinding wordt verbroken en deze komt 5-15 sec. later (hopelijk) weer tot stand op T-Mobile 2G/3G, in een nieuwe sessie. Niet ideaal. Ik zou ook geen optie weten om spraak af te handelen indien men op 4G zit (Ja, VoLTE, maar dan zonder fallback)

Het is wachten op landelijke dekking of op het moment dat je bij een netwerkscan o.a. ziet verschijnen:
204-02 (LTE, UMTS, GSM) of iets dergelijks.
Op dat moment is het core-netwerk van Tele2 (zichtbaar) gekoppeld aan het radionetwerk van T-Mobile. Dan kunnen ze ook soepele handovers bieden tussen de verschillende netwerken op IP based verbindingen en aan de slag met voice fallback (Via SRVCC of evt. CSFB).

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Dat ga je bij een netwerkscan nooit zien: je gaat alleen 204-02 LTE zien, nooit iets anders.

Ik denk dat het afspreken van een datum met T-Mobile best waarschijnlijk is eigenlijk. Punt #3 dus. Kan me voorstellen dat T-Mobile een kleine voorsprong wil voordat ze hun siteshare-buddy Tele2 ook laten lanceren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

T-Mobile is toch al een roaming netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SooK
Mbt VoLTE: Tele2 gebruikt CSFB (p13 slides). Daarbij >50% van te verkopen handsets zouden nu LTE moeten hebben (p12). Maar goed deze presentatie is al weer een jaar oud en de CEO voor de Nederlandse activiteiten is vervangen, dus wie weet hoe het plan nu is.

http://www.tele2.com/Docu...ele2-5-9-2013-Joachim.pdf

te vinden via:

http://www.tele2.com/inve...-journalist-meeting-2013/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Sorcerer8472 schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 08:40:
Dat ga je bij een netwerkscan nooit zien: je gaat alleen 204-02 LTE zien, nooit iets anders.
...
Dan begrijp ik niet hoe men op een fatsoenlijke manier fallback richting T-Mobile wil gaan bieden.
Ik lees hier en in het T-Mobile topic veel over roaming, maar imho: roaming is anno 2014 helemaal geen optie om het simpele feit dat gebruikers dan moeten worden afgemeld van het thuisnetwerk en vervolgens worden aangemeld op het gastnetwerk (T-Mobile). Dan krijg je de Libertel/Telfort perikelen die uscdcom op 2 augustus in dit topic noemde.

Dus men zal een handover willen zoals 'wij' gewend zijn. Om dat soort handovers (Inter-RAT, in dit geval zelfs multi-operator) mogelijk te maken, is er coordinatie nodig tussen de netwerken van Tele2 en T-Mobile. Wat dus betekent dat Tele2 direct op het T-Mobile (radio)netwerk moet kunnen inhaken.
Zonder die basis kun je SRVCC, CSFB en behoud van datasessies tijdens handovers vergeten volgens mij.
In 3GPP TS 23.251 wordt zo'n oplossing beschreven

Ben ik dan heel gek aan het doen als ik zeg dat met bovenstaande oplossing alle drie de netwerktypes zichtbaar gaan worden onder 204-02? (Ook al heeft Tele2 slechts een 4G licentie)

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillie
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik vraag me af of GSM helpdesk wel gefundeerd onderzoek heeft gedaan?

Naar mijn inziens stuurt de MNO (T-Mobile) ook de MVNO MCC/MNC (Tele2) uit. Hetgeen volkomen logisch is, Tele2 heeft een eigen core netwerk met T-Mobile radio netwerk als toegang. Daarnaast gebruiken ze eigen SIM kaarten, met de eigen instellingen. Om deze kaarten het 'eigen' (lees: virtuele) netwerk te laten vinden is het nodig om deze uit te sturen.

Daarnaast geeft de iPhone bijvoorbeeld niet aan welke band danwel welk soort netwerk dit betreft.

Als Tele2 inderdaad de dekking heeft zoals gesteld door GSM Helpdesk. Dan verbaast het mij dat dit niet commercieel open is gesteld voor gebruikers. Nu heeft Tele2 een aanzienlijke investering gedaan welke op dit moment niets oplevert.

Verder claimt Tele2 3500 sites te moeten bouwen voor landelijke dekking. Vanuit mijn achtergrond kan ik vertellen dat 3500 sites niet is te bouwen binnen 1,5 jaar. De benodigde resources bij installateurs. Kraan capaciteit. Achterliggende infrastructuur (glasvezel, straalzenders, leased lines). Daarnaast vergunning aanvragen bij de gemeente. Opstellen van de kraan, mogelijk graafwerkzaamheden. Landlords en de onderhandelingen van het contract. Kortom er zijn teveel haken en ogen om de beoogde dekking van GSM Helpdesk te funderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:12
Ik heb het kaartje met Tele2 4G masten in Zeeland weer kunnen updaten. http://batchgeo.com/map/eeebf11f92ecc2f2abda9ca9ad7970c1

Mogelijk niet helemaal compleet maar dit geeft wel een goed beeld weer. Verbaas me wel dat ze nog ze lang wachten totdat ze het 4G netwerk activeren, ze hebben inmiddels toch al wel een redelijke dekking. Voordeel voor hun is natuurlijk dat ze in de 800MHz band kunnen uitrollen in tegenstelling tot T-Mobile.

Ik ben wel benieuwd naar de sim-only aanbiedingen van Tele2 met 4G. Dus ze mogen wat mij betreft snel beginnen met het activeren van hun 4G netwerk.
Op dit moment is Tele2 met 3G via T-Mobile netwerk niet echt een aanrader (in ieder geval hier in Zeeland) vaak geen bereik of geen data connectie mogelijk. Lijkt er op dat Tele2 klanten op het T-Mobile netwerk een wat lagere prioriteit hebben ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Er is CSFB mogelijk naar een ander netwerk. Dus vanaf VoLTE op netwerk 1 naar CS op netwerk 2 (2G/3G). Dit is alleen iets dat bijna nergens ter wereld wordt gebruikt, dus ik gok dat ze willen dat het echt goed werkt met ook alle handsets e.d. voordat het netwerk live gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 11:11
Prolution schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 09:38:
Ik heb het kaartje met Tele2 4G masten in Zeeland weer kunnen updaten. http://batchgeo.com/map/eeebf11f92ecc2f2abda9ca9ad7970c1

Mogelijk niet helemaal compleet maar dit geeft wel een goed beeld weer. Verbaas me wel dat ze nog ze lang wachten totdat ze het 4G netwerk activeren, ze hebben inmiddels toch al wel een redelijke dekking. Voordeel voor hun is natuurlijk dat ze in de 800MHz band kunnen uitrollen in tegenstelling tot T-Mobile.

Ik ben wel benieuwd naar de sim-only aanbiedingen van Tele2 met 4G. Dus ze mogen wat mij betreft snel beginnen met het activeren van hun 4G netwerk.
Op dit moment is Tele2 met 3G via T-Mobile netwerk niet echt een aanrader (in ieder geval hier in Zeeland) vaak geen bereik of geen data connectie mogelijk. Lijkt er op dat Tele2 klanten op het T-Mobile netwerk een wat lagere prioriteit hebben ;).
Leuk kaartje mede-zeeuw ;) ! Gebruik ook al enige tijd Tele2 in de regio Goes, maar moet zeggen dat ik er geen enkel probleem mee heb en niet echt merk dat de verbinding wordt geknepen. In het gebied Goes-Zuid heeft T-Mobile overigens niet zo'n goede dekking en vang je geen 3G. Wel mooi om te zien dat één van de drie masten zo'n beetje in mijn achtertuin staat :9~

Overigens zou het best kunnen dat Tele2 klanten op T-Mobile netwerk geknepen worden, al heb ik er nog niet echt 'bewijs' voor gezien.

PS: Ben benieuwd, mei volgend jaar weer toe aan een verlenging, en dus nieuwe telefoon. Heb nu nog een iPhone 5, dus helaas niet 4G-Tele2-proof . Zal dus nog moeten wachten met het uittesten als het eenmaal beschikbaar is dit jaar O-) .

[ Voor 10% gewijzigd door robbierzz op 12-08-2014 13:51 . Reden: PS toegevoegd ]

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBX
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 19:56

JBX

Ik blijf het toch jammer vinden dat tele2 zo weinig informatie naar buiten brengt. De grote drie providers geven al tijden aan wanneer in welk gebied 4g is. Het is een andere klus, een nieuw netwerk aanleggen tov bestaand netwerk upgraden, maar 'het komt eraan, en wacht maar op nieuwe info' is me iets te onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 13:52
Ik heb ongeveer een jaar geleden mijn abo bij tele2 afgesloten en toen werd 4G al beloofd, van mij mag het ook wel wat sneller anders ga ik mooi over naar KPN

• Sorcerer8472
Ik heb het idee dat Tele2 pas sinds niet zo heel lang bezig is met de antenna sharing-locaties waar ze samen met T-Mobile draaien in (grote) steden. Dat zou nog wel eens de reden kunnen zijn dat ze nog niet live zijn, omdat belangrijke gebieden gewoon nog niet zijn omgebouwd.

Dit is op basis van observatie van een paar losse locaties. Een Tele2/TMobile-locatie is goed herkenbaar door die grote unit die ook bij Tele2-only locaties hangt. Deze hangt ook onder/naast/vlakbij de antennepanelen van T-Mobile op de betreffende locaties. Vaak duidelijk zichtbaar. Een paar kabeltjes vanuit deze unit gaan naar het antennepaneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markiebiboy
Sorcerer8472 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 13:50:
Ik heb het idee dat Tele2 pas sinds niet zo heel lang bezig is met de antenna sharing-locaties waar ze samen met T-Mobile draaien in (grote) steden. Dat zou nog wel eens de reden kunnen zijn dat ze nog niet live zijn, omdat belangrijke gebieden gewoon nog niet zijn omgebouwd.

Dit is op basis van observatie van een paar losse locaties. Een Tele2/TMobile-locatie is goed herkenbaar door die grote unit die ook bij Tele2-only locaties hangt. Deze hangt ook onder/naast/vlakbij de antennepanelen van T-Mobile op de betreffende locaties. Vaak duidelijk zichtbaar. Een paar kabeltjes vanuit deze unit gaan naar het antennepaneel.
Er is een andere oorzaak. Gebouweigenaren vragen belachelijk veel geld voor de extra tele2 apparatuur. Deze buiten dus de providers uit. Die extra onderhandelingen kosten veel tijd en extra geld. Het zal tijd worden dat de overheid deze ratten aanpakt want ze zijn er ook verantwoordelijk voor dat er op voor veel plekken slechte( 4g) dekking is. Omdat van de locaties niet aangepast zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b]markiebiboy schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 11:23:
Er is een andere oorzaak. Gebouweigenaren vragen belachelijk veel geld voor de extra tele2 apparatuur. Deze buiten dus de providers uit. Die extra onderhandelingen kosten veel tijd en extra geld. Het zal tijd worden dat de overheid deze ratten aanpakt want ze zijn er ook verantwoordelijk voor dat er op voor veel plekken slechte( 4g) dekking is. Omdat van de locaties niet aangepast zijn.
Sorry, maar dit is echt onzin.

Als het gaat om de overige providers, die kunnen gewoon 4G bijbouwen, aangezien dat in de meeste situaties slechts een aanpassing van de installatie is en contractueel wordt dat nergens verboden. Als dat wel zo zou zijn, hoe heeft KPN dan zijn complete netwerk kunnen vervangen waar tevens 4G in zit? Dat het misschien nog niet landelijk actief is, is wat anders. Het is wel (zo goed als) landelijk gebouwd.

Waar het gaat om Tele2, dit heb ik eerder getracht uit te leggen. Ten eerste wordt er een kast bij gebouwd, dus is er sprake van uitbreiding. Voorts gaat het zelfs om een totaal andere aanbieder en is er enerzijds dus sprake van onderhuur en anderzijds van nieuwe commerciële belangen. Hoe zou jij het vinden als provider X een mast op jouw dak plaatst, maar vervolgens provider Y mee laat liften zodat X daar beter van wordt en jij er alleen maar last van hebt? Dat heeft niets met uitbuiten te maken.

Je kunt niet zomaar een nieuwe provider mee laten liften zonder de gebouweigenaar daarvan in kennis te stellen, laat staan dit contractueel vast te laten leggen met alle financiële verantwoordelijkheden van dien. Het feit dat men dit blijkbaar wel dacht, terwijl T-Mobile toch ook al ruim 15 jaar ervaring heeft op dit gebied, is gewoon heel erg knullig. Als Tele2 hierdoor niet het netwerk kan bouwen wat men voor ogen had (of er meer voor moet betalen dan vooraf ingecalculeerd) dan gaat dat een flinke tegenslag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markiebiboy
Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 12:22:
[...]

Sorry, maar dit is echt onzin.

Als het gaat om de overige providers, die kunnen gewoon 4G bijbouwen, aangezien dat in de meeste situaties slechts een aanpassing van de installatie is en contractueel wordt dat nergens verboden. Als dat wel zo zou zijn, hoe heeft KPN dan zijn complete netwerk kunnen vervangen waar tevens 4G in zit? Dat het misschien nog niet landelijk actief is, is wat anders. Het is wel (zo goed als) landelijk gebouwd.

Waar het gaat om Tele2, dit heb ik eerder getracht uit te leggen. Ten eerste wordt er een kast bij gebouwd, dus is er sprake van uitbreiding. Voorts gaat het zelfs om een totaal andere aanbieder en is er enerzijds dus sprake van onderhuur en anderzijds van nieuwe commerciële belangen. Hoe zou jij het vinden als provider X een mast op jouw dak plaatst, maar vervolgens provider Y mee laat liften zodat X daar beter van wordt en jij er alleen maar last van hebt? Dat heeft niets met uitbuiten te maken.

Je kunt niet zomaar een nieuwe provider mee laten liften zonder de gebouweigenaar daarvan in kennis te stellen, laat staan dit contractueel vast te laten leggen met alle financiële verantwoordelijkheden van dien. Het feit dat men dit blijkbaar wel dacht, terwijl T-Mobile toch ook al ruim 15 jaar ervaring heeft op dit gebied, is gewoon heel erg knullig. Als Tele2 hierdoor niet het netwerk kan bouwen wat men voor ogen had (of er meer voor moet betalen dan vooraf ingecalculeerd) dan gaat dat een flinke tegenslag worden.
Het is een probleem waar veel providers mee te maken hebben. In diverse steden zijn namelijk gaten in de dekking door deze kwestie. Dat vind ik gewoon verschrikkelijk jammer en ik hoop dat ze dat toch goed oplossen. Mijn reactie was een beetje aan de felle kant zie ik nu ook wel in.

Wat betreft je laatste alinea heb je zeker gelijk, heel erg knullig ook dat ze dat niet goed hebben ingezien.

Al met al blijft het een mysterie wanneer Tele2 live gaat, maar ik heb het idee dat dit nog wel eens even kan duren. Er lekt ook geen info naar buiten.

Hier nog even een artikel over bovenstaande perikelen. 1 op de 10 locaties zijn niet omgebouwd...

nieuws: 'Dekking 4g blijft onvolledig door zendmasten zonder 4g-apparatuur'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interessant artikel, deze had ik volgens mij nog niet gelezen. Vergis je niet in de contracten, dat zijn soms complete boekwerken met allerlei clausules, etc. Vaak wordt er echter niet gesproken over de afmeting van antennes en/of de kasten, maar soms wel. Zo is er hier in de regio een bepaalde woningcorporatie die in de loop der jaren ervaring heeft opgedaan met de verschillende operators en een soort wurgcontracten afsluit. Men probeert deze organisatie nu ook zoveel mogelijk te vermijden, maar alternatieven zijn er niet altijd.

Dat brengt me ook op jouw eerdere uitspraak, namelijk; wat heeft de overheid hiermee te maken? Een gebouweigenaar (bedrijf, VvE, woningcorporatie, etc) kan nooit verplicht worden om een mast op zijn dak te krijgen. In dat opzicht kan de overheid dus ook geen rol spelen in de contractonderhandelingen, cq invloed uitoefenen op de hoogte van de huursom. Dat is een volledig civiele kwestie. Als een operator er niet uit kan komen in een bepaald probleemgebied, dan is en blijft er gewoon een dekkingsprobleem, hoe vervelend dat misschien ook is.

Maar over de afmetingen van de kasten gesproken, ik ben toch sterk van mening dat de kasten die KPN nu gebruikt een stuk kleiner zijn. Afmetingen zijn een rekbaar begrip, want stel nu dat de kast smaller wordt, mag hij dan wel hoger worden? De oude kasten van KPN waren nogal breed (meerdere gekoppelde kasten naast elkaar), terwijl de nieuwe kasten weliswaar iets hoger zijn, maar het is er maar eentje. Vervolgens zit er GSM, DCS, LTE en zelfs UMTS 900 in. Vooral bij Vodafone maken de oudere kasten (soms zelfs 3 of 4) plaats voor 2 redelijk smalle kasten. In veel gevallen wordt het juist compacter, maar soms wat hoger. Vraag me dus erg af in hoeverre die 10% wel klopt. Bij KPN zeker weten niet, dat netwerk is voor 99% omgebouwd en dat staat even los van 4G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Ik begreep dat KPN soms wel mag ombouwen maar niet 4G mag uitzenden volgens de contracten. Het kan dus wel maar ze doen het niet. Dacht ik dus. Geen idee hoe het nou bij Tele2 zit, maar zover ik zag kan dit dus weleens de reden zijn waarom de dekking in de steden soms achter lijkt te liggen vergeleken met buiten de steden.

• markiebiboy
Het lijkt totaal niet op te schieten met Tele2. Hopelijk gaan ze de markt snel wakker kunnen schudden:-) Goedkoper of meer GB's:-)

• supermegaboy
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-09-2014
Op de 4G masten site is ook al een tijdje geen nieuws meer over tele2............blijft erg stil

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:16

swv

Alleen dit bericht van 20 augustus op 4gdekking.nl:
http://www.4gdekking.nl/n...traks-gebruikerservaring/

"In september demonstreert Tele2 haar 4G-netwerk tijdens een event aan een selecte groep journalisten. 4gdekking staat daarvoor op de shortlist en wellicht kunnen we vanaf dat moment meer uitspraken doen over de uitrol van het 4G-netwerk. Tot die tijd blijft 4G van Tele2 volgens De Gussinklo zoveel mogelijk in nevelen gehuld."

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 12:04

The Wizard

Moderator Mobile
In mijn ogen tijdrekken. Geen idee waarom ze nog niks los laten, we praten straks al over bijna een jaar later dan gepland! Er is veel frustratie bij de klanten, vooral omdat ze geen info loslaten.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• markiebiboy
The Wizard schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 11:33:
In mijn ogen tijdrekken. Geen idee waarom ze nog niks los laten, we praten straks al over bijna een jaar later dan gepland! Er is veel frustratie bij de klanten, vooral omdat ze geen info loslaten.
Klopt, want we hadden gedacht dat ze begin 2014 live zouden gaan :-( Ok, stel er zijn tegenslagen, dan kunnen ze dat beter eerlijk zeggen, want door niks te zeggen worden mensen nog bozer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-08 19:40
Dat snap ik niet helemaal, volgens mij is er nog nooit een datum gecommuniceerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Jazeker, ze hebben aangegeven om begin 2014 al VoLTE aan te bieden.

http://4gmasten.nl/nieuws...details-over-de-4g-uitrol
http://4gmasten.nl/nieuws...ele2/33-nieuws-april-2013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markiebiboy
Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 16:02:
Interessant artikel, deze had ik volgens mij nog niet gelezen. Vergis je niet in de contracten, dat zijn soms complete boekwerken met allerlei clausules, etc. Vaak wordt er echter niet gesproken over de afmeting van antennes en/of de kasten, maar soms wel. Zo is er hier in de regio een bepaalde woningcorporatie die in de loop der jaren ervaring heeft opgedaan met de verschillende operators en een soort wurgcontracten afsluit. Men probeert deze organisatie nu ook zoveel mogelijk te vermijden, maar alternatieven zijn er niet altijd.

Dat brengt me ook op jouw eerdere uitspraak, namelijk; wat heeft de overheid hiermee te maken? Een gebouweigenaar (bedrijf, VvE, woningcorporatie, etc) kan nooit verplicht worden om een mast op zijn dak te krijgen. In dat opzicht kan de overheid dus ook geen rol spelen in de contractonderhandelingen, cq invloed uitoefenen op de hoogte van de huursom. Dat is een volledig civiele kwestie. Als een operator er niet uit kan komen in een bepaald probleemgebied, dan is en blijft er gewoon een dekkingsprobleem, hoe vervelend dat misschien ook is.

Maar over de afmetingen van de kasten gesproken, ik ben toch sterk van mening dat de kasten die KPN nu gebruikt een stuk kleiner zijn. Afmetingen zijn een rekbaar begrip, want stel nu dat de kast smaller wordt, mag hij dan wel hoger worden? De oude kasten van KPN waren nogal breed (meerdere gekoppelde kasten naast elkaar), terwijl de nieuwe kasten weliswaar iets hoger zijn, maar het is er maar eentje. Vervolgens zit er GSM, DCS, LTE en zelfs UMTS 900 in. Vooral bij Vodafone maken de oudere kasten (soms zelfs 3 of 4) plaats voor 2 redelijk smalle kasten. In veel gevallen wordt het juist compacter, maar soms wat hoger. Vraag me dus erg af in hoeverre die 10% wel klopt. Bij KPN zeker weten niet, dat netwerk is voor 99% omgebouwd en dat staat even los van 4G.
De locaties waar GSM 1800 is en LTE 800. Kunnen ze daar makkelijk LTE 1800 activeren of moet er dan nog een module bij. Met andere woorden is de DCS module ook geschikt voor LTE 1800?
Ben zeer benieuwd wat KPN met LTE-A gaat doen. de komende tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Misschien kan je die vraag beter meenemen naar het "KPN klaar voor de toekomst" 4G topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:45

XanderDrake

Build the future!

Ik ben heel benieuwd wat Tele2 gaat doen deze maand. Ziggo die heeft na die halfhartige poging om LTE frequenties te kopen zijn 4g-handdoek in de ring gegooid als het aankomt op prijsvechten. Alles hangt nu een beetje af van Tele2, en hun netwerk. Ik weet verder niet wat ik vind van de T-mobile netwerk fallback.

Ik ben na 10 jaar van t-mobile weg gestapt omdat ik het maar een slecht netwerk vind. Nu zitten we met de 4G monopolie die alle grote providers hebben opgezet en kunnen MVNO's geen toegang krijgen voor 4G. Dus Tele2 is hier de grote uitzondering. Ik hoop dat ze het waar maken!

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markiebiboy
Ik ben de houding van Tele2 meer dan zat. Eerst begin van het jaar hoog van de toren blazen en regelmatig nieuwe berichten op tweakers. Nu stilzwijgen en de boot afhouden. Ook de reclames met "verderder " zijn super irritant. Zo dit moest ik even kwijt

• ucsdcom
Weet iemand wanneer Tele2 zijn bijeenkomst voor de journalisten heeft? Hopelijk horen we dan hoe het verder gaat.

• Maestro

Maestro

Analisten hebben i.i.g. aangegeven dat ze een launch verwachten binnen een half jaar:

Tele2 has not yet revealed the timing of its Dutch 4G launch, and said in June it could happen this year, next year or the year after, but several analysts say they expect it to happen in late 2014 or early 2015.
Bron

• supermegaboy
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-09-2014
Jeetje dat duurt nog weer een stuk langer..dan verwacht.......zie dat dit jaar niet meer gebeuren wel een beetje een domper....

• Sorcerer8472
Ik zie het eigenlijk wel nog gebeuren dit jaar. Wees nou even geduldig :P

Denk dat ze het pas in de markt zetten als:
- de basisdekking goed is (beginervaring is belangrijk)
- VoLTE werkt
- fallback naar T-Mobile vlekkeloos werkt

Ik denk dat ze het wel lanceren terwijl er nog gebouwd wordt aan het netwerk, maar wel als ze al heel ver zijn ermee. Ik zie die antennes van ze (te herkennen aan 2 grote blokken die er vaak achter hangen) echt bijna overal in Nederland nu. Ook wordt er nu hard gebouwd aan locaties waar T-Mobile ook hangt; daar prikken ze in op de antennes van T-Mobile.

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Krijgen ze dan ook toegang op de 4G van T-mobile of begrijp ik dat fout?

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

• Sorcerer8472
Nee, fallback naar 2G/3G van T-Mobile. Zelfs een VoLTE-call op 4G zou naadloos moeten terugvallen naar 3G-voice (CS) op T-Mobile-netwerk. Denk dat dat wel redelijk spannend en wereldwijd uniek is ook.

• Maestro

Maestro

Excuses dat ik in herhaling val, maar een 4G-only Tele2 wordt wel steeds realistischer zo:

- 2G/3G fallback is een tijdelijke oplossing, Tele2 zal er a.s.a.p. vanaf willen.
- Deze fallback is technisch best wel complex
- De fallback is momenteel niet werkend, althans niet voor in een productie-omgeving (Immers: Indien het wel zou werken, konden ze vanaf dat moment launchen)
- Bij commerciële launch zal landelijke dekking al zeer vergevorderd zijn.

Ik vermoed (nu mag dat weer) dat het aan elkaar knopen van de twee radionetwerken veel complexer bleek te zijn dan de commerciële Tele2 heren in 2012 verwacht hadden. En er inmiddels gekozen is voor direct landelijk op eigen netwerk. Bestaande Tele2 abonnees op T-Mobile worden dan -evt. i.c.m. aanbieding voor nieuwe hardware- 'handmatig' overgeheveld naar het eigen netwerk.

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Maestro schreef op donderdag 18 september 2014 @ 16:21:
Excuses dat ik in herhaling val, maar een 4G-only Tele2 wordt wel steeds realistischer zo:

- 2G/3G fallback is een tijdelijke oplossing, Tele2 zal er a.s.a.p. vanaf willen.
- Deze fallback is technisch best wel complex
- De fallback is momenteel niet werkend, althans niet voor in een productie-omgeving (Immers: Indien het wel zou werken, konden ze vanaf dat moment launchen)
- Bij commerciële launch zal landelijke dekking al zeer vergevorderd zijn.

Ik vermoed (nu mag dat weer) dat het aan elkaar knopen van de twee radionetwerken veel complexer bleek te zijn dan de commerciële Tele2 heren in 2012 verwacht hadden. En er inmiddels gekozen is voor direct landelijk op eigen netwerk. Bestaande Tele2 abonnees op T-Mobile worden dan -evt. i.c.m. aanbieding voor nieuwe hardware- 'handmatig' overgeheveld naar het eigen netwerk.
Een 4G only provider. Vind ik heel ambitieus. Ik weet niet dat die al bestaan zelfs.
Dus een fall-back oplossing is minder complex dan overal 4G masten te installeren met genoeg ontvangst? Deden providers destijds (en nu weer met 4G) niet jaren over de dekkingsgraad van hun netwerk in orde te krijgen?

• markiebiboy
Ik denk dat ze zich ook verkeken hebben op het feit dat gebouweigenaren het niet zomaar goed vinden dat ze hun installatie op het dak zetten en die op de T-Mobile antennes prikken...

• Maestro

Maestro

XanderDrake schreef op donderdag 18 september 2014 @ 17:02:
[...]
Een 4G only provider. Vind ik heel ambitieus. Ik weet niet dat die al bestaan zelfs.
Dus een fall-back oplossing is minder complex dan overal 4G masten te installeren met genoeg ontvangst? Deden providers destijds (en nu weer met 4G) niet jaren over de dekkingsgraad van hun netwerk in orde te krijgen?
Tele2 ís eigenlijk al een 4G only provider. Maar goed, ik snap wat je bedoelt ;)
Beide mogelijkheden zijn heel ambitieus! Daarom vind ik 't Tele2 4G gebeuren spannender dan de andere drie. De situatie is totaal anders en een makkelijke oplossing is er eigenlijk niet.
Ik zal niet ontkennen dat live gaan met een 4G-only netwerk waarbij landelijke dekking wordt verwacht een enorme sprong zou zijn. Maar het is i.i.g. wél haalbaar. Het kan zeker niet zo snel als KPN 4G heeft uitgerold, maar het is wel makkelijker dan vroeger omdat er meer sites zijn (dus meer sharing-opties). En de uitrol is op een lage frequentie, dat scheelt ook een eind: Het laatste netwerk vóór 4G wat op zo'n lage frequentie werd uitgerold was Libertel GSM900, in 1,5-2 jaar.
Toegegeven: met de berichten o.a. hier (zie boven me bijv.) blijkt de praktijk weerbarstiger en onderschat ik waarschijnlijk een en ander. Maar: Ze willen ooit toch van T-Mobile af, dus die landelijke dekking moet er hoe dan ook komen. En die 4G/VoLTE toestellen voor de gebruikers ook.

Volgens mij bedoelde je te zeggen: "Dus een fall-back oplossing is complexer dan overal 4G..."
Ik ben geen prof, maar heb het afgelopen jaar regelmatig uitgebreid de tijd genomen een antwoord te vinden. Bij SRVCC (de 4G ->3G/2G handover techniek) komt binnen één operator al zo ontzettend veel kijken. Ik vrees er inderdaad voor dat dat tussen twee operators teveel van het goede is gebleken, zeker als tijdelijke oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmanov
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-09 02:11
Op mijn S5(met Tele2 sim) kan ik nu eindelijk voor LTE netwerken zoeken, T2 staat niet in mijn lijst. Dat is raar, mijn moeder met een T-Mobile sim kan gewoon Tele2 in haar netwerklijst vinden(op een LG Optimus G). Zouden ze dus mensen met een 4G telefoon zonder 4G sim van Tele2 er kunnen uit filteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Weet je zeker dat je ook LTE-netwerken zoekt?

Mogelijkheden:
- ontvangst is op het randje, waardoor jij hem niet oppikt en je moeder wel
- om eoa reden wordt er door de simkaart (nieuwe sim?) iets gedaan om het geheel als één netwerk te zien als voorbereiding op het VoLTE/CSFB-verhaal? Maar heb geen idee hoe dat nou precies werkt.

• ucsdcom
Waarom een naadloze verbinding van Tele2-4G naar T-Mobile 2G/3G willen als dit tijdelijk en ingewikkeld is? Als je klant op de hoofdwegen en langs spoorlijnen maar 4G verbinding heeft zonder al te veel haperingen, dan is het overige gebruik min of meer statisch. Dan is het minder schokkend om terug te vallen naar T-Mobile 3G (vooral in de omgebouwde gebieden is dat geen straf meer). Als je maar niet als enige geen dekking hebt.

• Sorcerer8472
Omdat het anders een jaar langer duurt voordat ze de lucht in kunnen? Gesprekken moeten niet wegvallen en dus moeten ze echt 100% van hun planning hebben gedaan. Dus tenzij de launch enorm veel vertraagd wordt, is fallback de enige mogelijkheid.

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Heel lang kan tele2 niet wachten. Mensen stappen nu gewoon over op de grote drie voor 4G, met lange abbo's.

[ Voor 3% gewijzigd door XanderDrake op 25-09-2014 08:41 ]

• ucsdcom
Sorcerer8472 schreef op donderdag 25 september 2014 @ 00:26:
Omdat het anders een jaar langer duurt voordat ze de lucht in kunnen? Gesprekken moeten niet wegvallen en dus moeten ze echt 100% van hun planning hebben gedaan. Dus tenzij de launch enorm veel vertraagd wordt, is fallback de enige mogelijkheid.
Nou ik bedoel dus: waarom niet nu gewoon starten met 4G met fallback naar 3G, waarbij je de eis laat vallen dat je naadloos via Volte wilt doorgaan met je gesprek van 4G naar 3G. Dus: waarom niet met 4G voor data beginnen en alle telefoontjes via 3G en 2G van t-Mobile blijven afwikkelen. De dekking van Tele2 4G is best al voldoende voor een behoorlijke 4G ervaring. Zelfs als Volte wel komt, dan is dit geen probleem zolang je geen handover doet. Doe je wel een handover naar 3g of 2G hoe erg is het dan als je gesprek een keer wegvalt? Geef de klanten een abonnement met 300 belminuten en 10 GB supersnel 4G internet van 45 euro per maand en geef het eerste jaar 25,- euro per maand korting, zodat je voor 20,- per maand een top telefoon en een gigagrote databundel hebt.

Bij de lancering van Dutchtone, Ben en Telfort stapte ook half Nederland over vanwege de mooie toesteldeals en lage abonnementsprijzen. Bij Orange en Ben had je vaak haperingen in je dekking. Bij Telfort mocht je roamen op het landelijke Vodafone netwerk. Daarbij viel je verbinding bijneen handoverpoging naar Vodafone ook weg en moest je je gesprek opnieuw starten.

OK, we zijn inmiddels wel verwender dan toen met dekking, maar dekking blijft wat anders dan goede netwerkkwaliteit. Zie de gezapige reacties van Nederlanders op de doodslaande overbelaste 3G verbindingen.

Al zou Tele2 maar een testabonnement lanceren, waar je je korting krijgt als je maandelijks online je ervaringen invult. Dat zou ze toch inkomsten opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

ucsdcom schreef op donderdag 25 september 2014 @ 19:59:
Bij de lancering van Dutchtone, Ben en Telfort stapte ook half Nederland over vanwege de mooie toesteldeals en lage abonnementsprijzen. Bij Orange en Ben had je vaak haperingen in je dekking. Bij Telfort mocht je roamen op het landelijke Vodafone netwerk. Daarbij viel je verbinding bijneen handoverpoging naar Vodafone ook weg en moest je je gesprek opnieuw starten.
Dat was toen nog Libertel :)
/nostalgia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Probleem is dat Tele2-gebruikers nu al betere ervaringen zijn gewend :P

Maargoed, alleen data via Tele2 en CSFB voice via T-Mobile zou ook een optie kunnen zijn. Als ook de datasessie van 4G->3G/2G van T-Mobile kan zonder te worden verbroken tenminste. Anders kan dat wel irritant zijn voor sommige toepassingen (ssh'en naar een server bijvoorbeeld).

[ Voor 36% gewijzigd door Sorcerer8472 op 26-09-2014 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Ook voor CSFB moeten beide netwerken 'aan elkaar geknoopt worden'. Stel, je bent aangemeld op het Tele2 4G netwerk, met MCC/MNC 204-02. Zodra je een gesprek start of ontvangt, moet je worden aangemeld op het T-Mobile netwerk (die 204-02 abonnees dus moet toelaten). Om dat voor de eindgebruiker transparant te laten verlopen, vindt er op de achtergrond coordinatie plaats om je toestel aan te melden op T-Mobile.
@Sorcerer8472: vandaar mijn 'vreemde' uitspraak op 9 augustus over 204-02 LTE,3G,GSM
/edit
TheWizard heeft een Qualcomm document al uitstekend omgezet naar een artikel waar het wordt uitgelegd. Maar nu zit men dus met een multi-operator versie daarvan. Geen idee hoe haalbaar dat is, het ziet er i.i.g. een stuk minder complex uit dan SRVCC!

/offtopic: Telfort was indertijd een pimp! :D In het begin mocht je (ook) op Libertel, aan het eind mocht je (ook) op KPN. Met één abonnement op drie netwerken gezeten.

[ Voor 5% gewijzigd door Maestro op 26-09-2014 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markiebiboy
Wat vinden jullie trouwens van de Tele2 reclames? Ik vind ze gruwelijk! Frank het schaap was tenminste leuk.

• osmanov
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-09 02:11
Sorcerer8472 schreef op zondag 21 september 2014 @ 18:36:
Weet je zeker dat je ook LTE-netwerken zoekt?

Mogelijkheden:
- ontvangst is op het randje, waardoor jij hem niet oppikt en je moeder wel
- om eoa reden wordt er door de simkaart (nieuwe sim?) iets gedaan om het geheel als één netwerk te zien als voorbereiding op het VoLTE/CSFB-verhaal? Maar heb geen idee hoe dat nou precies werkt.
Yep je had gelijk! Ik moest eerst roaming aanzetten en dan vond ie pas Tele2 4G. Ook wordt er op het Tele2 forum gezegt dat je voor 4g een simkaart uit de nieuwe serie nodig hebt( den groene, die van mij is oldschool wit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Mensen die Tele2-locaties in Antenneregister hebben gevonden zónder 2600 MHz: meld het hier! Zelfs in the middle of nowhere in Limburg hebben locaties ook 2600 MHz volgens het register. Bijv. een standalone-locatie in Eys en een locatie in Margraten. Dit zijn redelijk dunbevolkte gebieden die ook nog eens erg bergachtig zijn wat het bereik van de 2600-band nogal verkleint. Dus opvallende keuze!

Wel zorgt dit ervoor dat ze ook direct kunnen starten met LTE-Advanced-snelheden van dik 200 Mbps, net zoals Vodafone. Alleen zijn zij dan de enige partij die dit landelijk kunnen aanbieden. Dat zou nogal een reden kunnen zijn waarom het toch wat langer heeft geduurd; een knallende start! :)

...of het is een foutje van het Antenneregister natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Nee, het is geen foutje :). Geen idee hoe je een enkele locatie link toevoegt, maar kijk maar eens in de Flevopolder, enkele 800-only locaties. Of pak even de Tele2 locaties van mijn site, dat zoekt wat gemakkelijker :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:38
Hoe kan je zien in het antenneregister van wie de antenne is?

Ik had een tweet de wereld in gestuurd ivm capaciteit problemen in Groningen dat het tijd wordt voor 4G met #tmobile en #tele2 en alleen T-mobile heeft gereageerd met dat het 4G netwerk in Groningen met 3 maanden open moet zijn. Lijkt er dus op er meer en sneller uitgebreid wordt dan zichtbaar is.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Biddinghuizen, die heeft alleen 800 zie ik ja. Paar andere locaties in de polder wel weer 2600 erbij. Lijkt een uitzondering te zijn als 2600 er niet bij zit eigenlijk als je ziet waar in Limburg het wel actief is.

Mijn theorie is in ieder geval dus dat ze gaan launchen met het snelste 4G-netwerk van Nederland. Zij zullen als enige 30 MHz in gebruik kunnen nemen. KPN en Vodafone hebben daar de ruimte nog niet voor... ze zullen dus het snelste netwerk hebben, met nog zo goed als landelijke dekking ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Van de 28 locaties die ik nu aan het afgaan ben heb ik er 9 gevonden die 800 only zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
2 op de 3 dus wel 2600. Ook drukke locaties met 800-only? Ik klik blijkbaar alleen de 800/2600-varianten aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
De meeste 800-only zijn in rustige gebieden, tot nu toe maar 1 800-only gezien bij een drukke weg/plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Is Tele2 hiermee een van de eerste providers wereldwijd die zo breed de 2600 band landelijk ik gebruik gaat nemen?

Zoals 3-UK ooit met een 3G only netwerk begon in Groot Brittannie zo begint Tele2 met 4G only. Ik blijf dat een heel cool uitgangspunt vinden.

Ik bedenk mij nu nog iets: Tele2 klanten van buiten de randstad komen van het oude niet omgebouwde T-Mobile netwerk af. Daarvoor is iets mindere dekking, maar een goede verbindingssnelheid etc. al een verbetering. Ik denk dus echt nog steeds dat Tele2 zichzelf tekort doet door nog niet live te gaan.

[ Voor 66% gewijzigd door ucsdcom op 29-09-2014 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ben ik het helemaal mee eens, Tele2 moet echt opschieten met de lancering. Het kan echter ook zo zijn dat de fallback naar T-Mobile alleen werkt op het nieuwe netwerk van T-Mobile.

De locaties zijn trouwens geteld: http://4gmasten.nl/nieuws...ies-voorzien-van-2600-mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Dank je voor de update, fijn dat iemand zich hier mee bezig houdt.

Het ziet er naar uit dat Tele2 wel direct voor landelijke dekking gaat. Vooralsnog alleen Zeeland, Groningen en de waddeneilanden zijn echt verstoken op dit moment. Ook is de T-mobile dekking echt 15x dichter, veel meer antennes bij elkaar. Maar Tele2 en T-mobile delen toch hun antenne-locaties?

Mijn vraag is een beetje, wat is het nominaal bereik van een 800mhz mast in stedelijk gebied en wat is het bereik van een 2600mhz mast, beide op zo'n 25m hoogte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Geen idee of ze alle T-Mobile antennes kunnen/mogen gebruiken, in oudere gebieden lijkt me het niet logisch.

Het bereik is van zoveel verschillende zaken/instellingen afhankelijk. Tele2 heeft wel een plaatje laten zien tijdens de pers bijeenkomst vorig jaar.
http://4gmasten.nl/nieuws...details-over-de-4g-uitrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Even voor de compleetheid:
Afbeeldingslocatie: http://4gmasten.nl/images/Logo_bedrijven/signaal-tele2.jpg
Voor binnendekking heeft 800 MHz ongeveer een bereik van 10 km2, en 2600 MHz 5 km2
Voor mij is de dichtstbijzijnde Tele2 mast zo'n 4km van mijn huis. Dat is prima voor indoor 800mhz (theoretische max snelheid 75mbit voor hun 10mhz carrierwaves) en nét OK voor indoor 2600mhz (theoretische max snelheid 220mbit voor hun 20mhz carrierwaves, waar de meeste data overheen zou moeten komen). Mijn werk is iets verder weg (~5km), dus zal voornamelijk op de 800mhz band gaan.

Outdoor ontvangst zou uitstekend moeten zijn in beide gevallen.

OK. Dit boezemt vertrouwen in. Wat een beetje info en transparantie wel niet kan doen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
4 km is wel afhankelijk met welke bebouwing er tussen staat. Bij vrij zicht is het wel te doen, maar bij bebouwing ga je het indoor zeker niet redden. We praten hier over een oppervlakte. Bij een indoor bereik van 10 km2 praat je over 1,7 km straal. bij 2600 MHz is dat 1,2 km straal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Veel T-Mobile-locaties waar ook Tele2 hangt staan er nog niet tussen.

Dat penetration-plaatje klopt trouwens niet; indoor heb ik zat van praktijkvoorbeelden gezien waar 3G sterk gedempt wordt maar 2G juist niet. Hangt af van het soort materiaal onder andere.

Theoretisch zal LTE2600 het iets slechter doen dan UMTS2100 qua dekking, maargoed, daar hebben ze dan weer LTE800 voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

The Wizard schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 16:19:
4 km is wel afhankelijk met welke bebouwing er tussen staat. Bij vrij zicht is het wel te doen, maar bij bebouwing ga je het indoor zeker niet redden. We praten hier over een oppervlakte. Bij een indoor bereik van 10 km2 praat je over 1,7 km straal. bij 2600 MHz is dat 1,2 km straal.
Is dit voorbeeld dan een hutje op de hei met geen enkel huis er tussen?

Inderdaad, oppervlakte != straal, nog niet gezien. In dat geval moeten er nog honderden palen bij komen. Ben heel benieuwd, ik moet begin Q2 2015 een nieuw abbo zoeken.

[ Voor 13% gewijzigd door XanderDrake op 01-10-2014 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
XanderDrake schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 16:34:
[...]

Naja, mijn stad heeft niet veel high-rise, wie weet.
Ik vermoed van wel :). Dat heeft Tele2 er niet bijgezegd...

Maar 4 km ga je in de meeste gevallen helaas niet redden ben ik bang.

Oh, Q2-2015, dan heb je gelukkig nog even :).

[ Voor 5% gewijzigd door The Wizard op 01-10-2014 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTGT
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-09 17:08
Opvallend van de mast foto op http://4gmasten.nl/nieuws...ies-voorzien-van-2600-mhz is toch wel dat Tele2 geen gebruikt maakt van de T-Mobile antennes die in de top van de mast hangen (beide zijn T-Mobile).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
XanderDrake schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 16:34:
[...]

Inderdaad, oppervlakte != straal, nog niet gezien. In dat geval moeten er nog honderden palen bij komen. Ben heel benieuwd, ik moet begin Q2 2015 een nieuw abbo zoeken.
Doe eens een postcode anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
MrTGT schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 22:13:
Opvallend van de mast foto op http://4gmasten.nl/nieuws...ies-voorzien-van-2600-mhz is toch wel dat Tele2 geen gebruikt maakt van de T-Mobile antennes die in de top van de mast hangen (beide zijn T-Mobile).
Klopt. Ligt eraan hoe T-Mobile de locatie inricht. In principe gebruiken ze voor elke frequentie een eigen antenne (intern), waarbij ze hoog en laag gescheiden houden. Maar op bepaalde plekken hebben ze ook 2600 in de antenne zitten en dan zitten deze type antennes vol (2 antennes per behuizing). Er zijn ook andere oplossingen , maar dat passen ze niet toe (3 antennes per behuizing). T-Mobile gebruikt trouwens Huawei en Kathrein antennes door elkaar, je kunt ze beiden tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesT
  • Laatst online: 13-09 08:16
Ik begin mij sinds kort steeds meer af te vragen of het Tele2 4G netwerk überhaupt ooit wel live zal gaan.
Misschien heeft het wel een totaal andere reden dat het netwerk nog niet 'live' is, iets waar we helemaal niet naar kijken.

Al sinds een tijdje is het namelijk vrij onrustig op de telecommunicatie-markt (zowel vast als mobiel).

Telekom Deutschland dat van T-Mobile af wilt, Liberty Global dat Ziggo overneemt en in Nederland onder die naam verder gaat en Vodafone dat zijn positie op de tv markt wilt versterken.

Ook de naam Tele2 komt voor in menig financiële analyses en speculaties.
Het is een mogelijke overname prooi door een binnenlandse speler, welke de geruchten leiden naar KPN.

Echter zal KPN die hoogstwaarschijnlijk niet alleen kunnen doen en zal een andere speler, bijvoorbeeld Vodafone, KPN's 'partner in crime' moeten zijn.

Recent geleden was er ook een artikel op tweakers.net dat door bepaalde analisten, maar óók KPN zelf wordt voorspelt dat in de toekomst er nog maar twee spelers over zullen blijven op de vaste én mobiele markt plus waarschijnlijk een enkele op alleen de mobiele markt.

Dit ligt vrijwel in lijn der verwachtingen van de geruchten dat er geschoven gaat worden met T-Mobile en mogelijk ook met Tele2, alsmede de bevestiging dat er één grote aanbieder op de kabelmarkt gaat komen.

Of deze voorspelling werkelijkheid worden is nog even afwachten, denk ik.

Ook of dit nu bevordelijk of juist nadelig gaat zijn voor de concurrentie als dit écht werkelijkheid wordt, is naar mijn mening nog moeilijk te zeggen.

Analyse KPN op Tweakers.net

Ondersteund door dit artikel

Bron overnamegeruchten Tele2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zxui
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-08 18:18
Sowieso moet Tele2 uiterlijk 4 maart 2015 het netwerk openstellen aan klanten, dat wordt geëist in de vergunning: http://loket.agentschapte...umentName=2709178_RDR.pdf

[ Voor 24% gewijzigd door Zxui op 05-10-2014 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Jouw document verwijst naar de 2.6 GHz-licentie van Vodafone. Tele2 heeft een soortgelijke afspraak over 2.6 GHz en daar voldoet zij al aan. Geen idee wat de eisen voor 800 MHz zijn, maar ik weet dat er een aantal testklanten nu al gebruik maakt van het Tele2-netwerk, in ieder geval voor data-only tests, en dat het netwerk op zich qua data en technisch gezien gewoon operationeel is, al een hele tijd.

Ik denk dat Tele2 op de wat langere termijn interessant kan zijn voor KPN, maar op de wat langere termijn wordt Tele2 wellicht ook duurder om over te nemen.

[ Voor 20% gewijzigd door Sorcerer8472 op 05-10-2014 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zxui
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-08 18:18
Ik had een foute link geplakt, bij deze de juiste: http://loket.agentschapte...umentName=2709178_RDR.pdf.

En bovenstaande link ook aangepast

[ Voor 14% gewijzigd door Zxui op 05-10-2014 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Op basis van de vergunning kan het dus niet lang meer duren voordat ze het 4G netwerk open zetten.
Nu nog een nieuwe geschikte simkaart ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Moeten ze trouwens niet nu al 4G aanbieden op de 2600 MHz-band? Ik kan nergens het abonnement vinden dat ze daarvoor verplicht moeten aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Sorcerer8472 schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 19:37:
Moeten ze trouwens niet nu al 4G aanbieden op de 2600 MHz-band? Ik kan nergens het abonnement vinden dat ze daarvoor verplicht moeten aanbieden.
https://www.tele2.nl/news...-dienst-voor-consumenten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Ik ken iemand die in de eerste pilot zat, en die kan nu ook op 800 MHz-masten. Dus ik ben benieuwd of dat voor anderen die dit (wél betaald) afnemen niet ook geldt...

Alleen lijkt de dienst niet meer te bestellen te zijn op de site van Tele2 terwijl dat officieel wel verplicht is voor ze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

AlesT schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 03:19:
Ik begin mij sinds kort steeds meer af te vragen of het Tele2 4G netwerk überhaupt ooit wel live zal gaan.
Misschien heeft het wel een totaal andere reden dat het netwerk nog niet 'live' is, iets waar we helemaal niet naar kijken.

Al sinds een tijdje is het namelijk vrij onrustig op de telecommunicatie-markt (zowel vast als mobiel).

Telekom Deutschland dat van T-Mobile af wilt, Liberty Global dat Ziggo overneemt en in Nederland onder die naam verder gaat en Vodafone dat zijn positie op de tv markt wilt versterken.

Ook de naam Tele2 komt voor in menig financiële analyses en speculaties.
Het is een mogelijke overname prooi door een binnenlandse speler, welke de geruchten leiden naar KPN.

Echter zal KPN die hoogstwaarschijnlijk niet alleen kunnen doen en zal een andere speler, bijvoorbeeld Vodafone, KPN's 'partner in crime' moeten zijn.

Recent geleden was er ook een artikel op tweakers.net dat door bepaalde analisten, maar óók KPN zelf wordt voorspelt dat in de toekomst er nog maar twee spelers over zullen blijven op de vaste én mobiele markt plus waarschijnlijk een enkele op alleen de mobiele markt.

Dit ligt vrijwel in lijn der verwachtingen van de geruchten dat er geschoven gaat worden met T-Mobile en mogelijk ook met Tele2, alsmede de bevestiging dat er één grote aanbieder op de kabelmarkt gaat komen.

Of deze voorspelling werkelijkheid worden is nog even afwachten, denk ik.

Ook of dit nu bevordelijk of juist nadelig gaat zijn voor de concurrentie als dit écht werkelijkheid wordt, is naar mijn mening nog moeilijk te zeggen.

Analyse KPN op Tweakers.net

Ondersteund door dit artikel

Bron overnamegeruchten Tele2
Wat je niet mag vergeten dat zelfs bij overname de verplichting geldt dat het het 4G netwerk de lucht in gaat voor de consumenten. Een ongebruikte licentie == dikke boete, dat heeft KPN jaren geleden gemerkt toen het Telfort overnam maar niet hun 3G licentie gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Op zich zou de 10 MHz in de 800 MHz wel aantrekkelijk zijn voor KPN, 20 MHz geeft ze wel een grote voorsprong in die band, maar het lijkt me niet dat KPN daar op zit te wachten. Die 800 MHz zouden ze wel kunnen splitsen met Vodafone (elk 5 MHz), maar dan heeft KPN geen 15 MHz aansluitend, en dat is eigenlijk wel handig/noodzakelijk voor LTE-A.

T-Mobile heeft ook geen interesse in de 800 MHz, ze brengen immers LTE900 volgend jaar uit, en dat ook gemakkelijk met de 15 MHz die ze hebben in de 900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 19:37
Ben benieuwd of dat soort dingen zijn toegestaan, weet niet of je zomaar een licentie op eigen houtje mag splitsen. Tele2 heeft voor een schijntje die licentie bemachtigd, wellicht dat daar ook weer extra voorwaarden aan zijn verbonden wbt overnames...
Geen idee of Tele2 er het geld voor heeft, maar zou het voor hun niet interessant zijn om TMobile NL over te nemen? Deutsche Telekom schijnt er van af te willen. Als je die twee samenvoegt heb je een redelijk compleet spectrum.

Vodafone lijkt mij geen kandidaat voor een overname van een andere telco, of een overname samen met KPN, in andere landen zijn ze vooral bezig met acquisities op de 'vaste' markt, dat zal hier in Nederland ook een doel zijn.
Het is ook niet voor niets dat Vodafone interesse heeft in Liberty Global. En geld hebben ze genoeg na de verkoop van de aandelen Verizon...

[ Voor 11% gewijzigd door P.K. op 06-10-2014 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markiebiboy
Het schiet totaal niet op met tele2. appart dat er geen lekken zijn met informatie. jammer dat het zo lang duurt. Denk wel dat ze ons in één klap gaan verrassen met mooie dekking als ze live gaan. Toch blijft er in mn achterhoofd iets zeggen dat er meer speelt, gezien het feit dat ze eigenlijk begin dit jaar live wilden gaan.

[ Voor 48% gewijzigd door markiebiboy op 10-10-2014 08:27 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 71 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Tele2 mobiele diensten, andere onderwerpen horen thuis in:
- Tele2 Vast: [Tele2] Ervaringen & Discussie - Deel 7