Na een S3 en een S4 was de keuze tussen de HTC One (M8) en de S5 snel gemaakt. De U4M-camera van de HTC One (zonder stabilisatie (dit keer)) heeft daarbij nog meer geholpen.
Samsung heeft wel vrijwel maandelijks updates en luistert goed naar klanten. Ook een barst in het scherm is zonder problemen eerder binnen een uur gemaakt (door vervanging van het scherm) bij een KPN XL (had wel vooraf gebeld om het vervangende scherm te (laten) bestellen).
Omdat ik toch niets hoefde bij te betalen bij verlenging (overigens alleen via de Phonehouse (niet via KPN zelf (daar wel kosten))), heb ik vrijdag jl. de zwarte S5 gehaald (ook alleen bij de Phonehouse (KPN had alleen witte toestellen).
De service van Phonehouse is overigens super. Donderdag-middag werd ik al gebeld dat het toestel vrijdag klaar zou liggen. Vrijdagmorgen maar iets later gaan werken dan. Binnen twintig minuten stond ik weer buiten.
Zoals meestal bij Samsung valt het toestel 100% mee
*knip* andere toestellen vergelijken doen we hier niet, vind ik op het toestel toch veel dingen, die nog niet zijn gemeld: alle functies van oudere toestellen zijn behouden gebleven en daarnaast zijn echt alle software-onderdelen vernieuwd.
In de Samsung-mail-app kunnen de mails (net als bij Gmail) worden "weggeswypt". De agenda synchroniseert nu ook de kleuren in Android. De Galerij kan ook Personen, Dieren, Omgeving en Auto's zoeken. Het toetsenbord werkt nog sneller en heeft nog eerder in de gaten wat bedoeld zou zijn (beter vaak dan de originele Swiftkey (hoewel het eigenlijk hetzelfde zou moeten zijn)).
Waar ik de S3 al binnen een paar dagen had geroot, hoefde dit bij de S4 niet, hoewel ik op dat apparaat veel Samsung-apps heb vervangen. Bij de S5 weet ik nu al dat ik geen vervangende apps ga gebruiken. Alles werkt uit de doos zoals ik ook zou willen gebruiken.
Het toestel voelt heel robuust en je moet wel heel vettige vingers hebben, willen die achterblijven op de achterzijde. Ook weer iets waar Samsung goed naar heeft geluisterd. Persoonlijk begrijp ik wel dat zij met het oude succes niet overstappen op duurder spul (aluminium), dat dan misschien ook nog een slechtere ontvangst zou kunnen hebben. In de gsm-markt kun je na één of twee slechte producten in drie jaar tijd van (de) grootste in (de) kleinste
*knip* veranderen. ;-)
Gecombineerd met de gebruikelijke truukjes van scheduled verzending van E-mail, SMS, bedienen met één hand door het weer te geven scherm kleiner te maken etc. is de S5 een super toestel dat ook nog eens tegen een stootje kan en per ongeluk in bad kan vallen.
Samsung bedankt! (Werk overigens niet voor Samsung en heb ook geen voordeel bij deze onderneming ;-)
Tip is trouwens om bij de vingerscanner de zijkant van de duim te scannen.
Het toestel kan daarna nog gemakkelijk met één hand ontgrendeld worden.
Andere tip is om bij My Magazine in te loggen met de Flipboard-gegevens. Die worden dan niet in My Magazine direct weergegeven, maar dan kom je wel in je eigen Flipboard, als je vanuit een van de geopende "magazines" teruggaat. In de app kun je (zoals wel bekend) wel Facebook toevoegen of je eigen feeds en zelfs de feeds van Google Reader (old) en Feedly.
[
Voor 2% gewijzigd door
Bullet NL op 14-04-2014 11:53
]