Ik heb gisteren OTA Android 5.0 gekregen. Ik ben er heel tevreden over, maar er zijn wel een paar (kleine) minpuntjes.
Minpunten:
- Ik ben iemand die nooit gebruikt maakt van de trilfunctie. Het is of geluid of stil bij mij. Het is nu niet meer mogelijk om via de notification toggle de stille modus te activeren. Hier heb ik een widget voor moeten downloaden. Dit is wel iets waar ik mee kan leven
- Ik had een Notification dropdown widget, waardoor ik niet meer de notification bar naar beneden hoefde te sliden, maar gewoon op de widget kon klikken om de dropdown te krijgen. Kan niet meer, ook niet met andere widgets die ik heb gedownload. Maar is een eigenlijk een kleinigheid, ook zeker mee te leven.
-Voorheen kon ik via de multitask button naar de homescreen, door de rand van het scherm aan te tikken. Dat is nu niet meer mogelijk. Nu moet ik vanuit een app ook echt op de home button drukken. Dit is iets wat veel mensen waarschijnlijk sowieso al deden via de fysieke home knop, dus niet echt een minpunt te noemen. Alleen voor mij dus wel een béétje jammer.
- Voor de update kon je tijdens het muziek luisteren op het ontgrendelscherm skippen naar een ander gedeelte van het huidige nummer. Dit kan nu niet meer. Geen ramp, maar natuurlijk wel minder handig nu.
Pluspunten
- Interface is veel sneller. Ik heb een Samsung TV met Screen Mirroring waarmee ik mijn telefoonscherm op tv kan laten zien. Voor de update was er een 0,5 seconde vertraging bij handelingen zoals scrollen. Nu loopt het scherm van mijn S5 precies gelijk met dat van de tv. De meeste apps openen ook duidelijk sneller zoals bijvoorbeeld Buienradar.
- Interface is mooier. Is natuurlijk subjectief, maar ik vind het witte intstellingen menu, de witte Galerij, Berichten en Telefoon app heel fris ogen met de witte kleur en het past nu beter bij mijn witte S5.
- Ik ben iemand die ontzettend veel gebruik maakt van de Agenda. Ik ben linkshandig en gebruik mijn toestel voor 99% met één hand. Voorheen moest ik rechtsboven in de hoek op het plusje tikken om een agenda item te maken, nu zit dat plusje rechtsonderin. Kleine verandering natuurlijk, maar maakt het voor mij persoonlijk wel prettiger
- Het grootste pluspunt is dat de camera in lowlight sneller focust en die focus ook beter blijft behouden, en de foto sneller wordt gemaakt na het aantikken van de camera button. Dit was één van mijn grootste irritaties en dat probleem is nu als sneeuw voor de zon verdwenen. Good job Samsung
Ik was bang dat de geluids opties bij het indrukken van de volumeknop zouden verdwijnen, omdat ik dat ergens op Youtube had gezien. Maar die zitten er nog. Zelfs tijdens het kijken naar Youtube is het dus gewoon nog mogelijk om je belvolume of meldingen volume aan te passen. Toppie.
Ook is het ff wennen dat je nu je netwerk provider linksboven ziet. Dus wanneer je bijvoorbeeld een whatsappje ofzo krijgt, dan zie je het als notification en niet meer linksboven het icoontje. Om eerlijk te zijn ben ik daar nu al gewend aan dus no problem for me.
Oja, de battery life is nog net zo goed als voor de update. Daar was geen hard reset voor nodig. Ook hier ben ik blij mee dus.
Al met al ben ik gewoon zeer tevreden over deze update. Ik zat er sterk aan te denken om mijn S5 te verkopen en de G3 te halen tijdens de Media Markt btw dagen volgende week. Ik had hier zelfs een topic over geopend een paar dagen geleden. Ik had van die blurry foto's in low light omstandigheden, die voornamelijk het gevolg waren van de vertraging na het indrukken van de camera knop. Dat is nu verdwenen. Dus je kan zeggen dat door deze update Samsung ervoor heeft gezorgd dat ik gewoon lekker bij de S5 blijf