Berghske schreef op maandag 12 mei 2014 @ 11:37:
Ik heb 25 dagen een S5 in bezit en overweeg hem terug in te leveren omwille van volgende redenen:
1. De bel-interface ervaar ik als zeer onhandig:
Klinkt belachelijk, weet ik en vind ik ook, maar het heeft me al zo vaak geërgerd. Een paar voorbeelden:
- Als ik een voornaam typ en onmiddellijk daarachter de achternaam, zoekt het toestel niet verder dan de voornaam... (ik zoek op dat moment niet via het scherm 'contactpersonen', maar via het standaard 'dialer'-scherm zoals je dat 10 jaar geleden ook deed op een simpele Nokia) Ik heb ca. 1.000 contactpersonen, dus ik heb bv. 15x een Wim. Zoek op deze manier maar eens snel naar de juiste wim, zonder nog 5 maal op het scherm te moeten duwen (op verschillende plaatsen dan nog!).
- De interface plaatst in bovenstaand geval de meest gebelde nummers niet bovenaan. Moest dat wel zo zijn, zou de juiste Wim toch al het vaakst verschijnen.
- Na op een naam geduwd te hebben, moet ik eerst nog eens op het groene telefoontje onderaan het scherm duwen (wat de ander kant van het scherm is).
Ik ben een hardcore beller, hoofdzakelijk professioneel, en dit kost mij veel tijd en levert dus frustratie op. Ik bel trouwens vaak vanuit de wagen (met houder én carkit, natuurlijk), maar deze manier van werken maakt het bellen wel zeer omslachtig.
2. Het standaard toetsenbord is niet meteen het handigste. Ok, hier bestaan apps voor, maar dit is ook wel zo'n essentieel basis-iets waar ik een andere aanpak of toch (op zijn minst meer keuzemogelijkheden) rond verwacht.
3. De Bloatware.
4. Ik ben er al in geslaagd om 2 volle dagen te kunnen doen met mijn toestel (zonder power save mode, Wifi en 3G aan, 4G dus af), wat zeer goed is, maar evenzeer heeft mijn S5 de batterij er al twee maal op 1 nacht voor 50% doorgejaagd. Dit zonder dat ik iets deed, zonder actieve apps in het app overzicht, zonder wifi of mobiel internet. Toch een beetje vreemd.
5. Als ik een lader gebruik van 1A (ipv de standaard 2A die meegeleverd wordt), flipt het toestel een beetje; scherm constant aan en uit. Dit gebeurt trouwens wanneer het toestel aan staat, maar evengoed wanneer het af staat... Een laadcyclus duurt hierdoor soms tot 6 à 8u (ipv de 3 à 4u die je zou verwachten met 1A). Op zich niet onoverkomelijk; ik laad nu steeds op met 2A laders, maar toch het vermelden waart.
Weet iemand hier raad? Vooral betreffende punt 1? Een app, bepaalde instellingen die ik nog niet gevonden zou hebben (wat ik sterk betwijfel), ... Ik vind de S5 verder een heel goed toestel, (batterij, camera(!!), IP67), maar hét belangrijkste waarvoor je zo'n toestel gebruikt (ik toch), is bellen. En dit valt me dus zwaar.
Ik ben nu aan het overwegen om het toestel in te ruilen voor een M8 (ben altijd zeer tevreden geweest van mijn HTC One X, hoewel die ook niet zonder fouten was), maar zou eigenlijk toch graag eens 2 jaar met een Samsung werken, al was het maar voor de afwisseling.