Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:36
Ik wil mijn DRU kachel afstandsbediening uitlezen (raw pilight-debug) omdat in pimatic iets niet helemaal klopt met de timing blijkbaar. Maar daarmee ontvang ik dus niks in pilight (in pimatic wel). Een gewone kaku afstandsbediening krijg ik wel data.

[ Voor 76% gewijzigd door sweebee op 19-01-2015 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En met pilight-raw?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Dan krijg ik continue codes te zien, maar hier is niet veel van te maken. Het loopt continu door, of ik nu wel of niet wat indruk op een remote oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je geen verandering ziet, dan kan pilight er niks mee. Is het wel 433.92Mhz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Ja, want als ik hem met pimatic uitlees krijg ik gewoon een address doorgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe lees je hem via pimatic uit? pilight-raw is wat het zegt, ruwe uitvoer. Als pimatic iets ziet, dan moet je dat ook in pilight-raw zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
ik lees de log van pimatic uit en ik krijg dit:

code:
1
2
3
20:36:24.356 [pimatic-homeduino] debug: data: "RF receive 324 638 26353 0 0 0 0 0 01100110011010101001101010010101100112"
20:36:24.397 [pimatic-homeduino] debug: received: [ 324, 638, 26353 ] 01100110011010101001101010010101100112
20:36:24.438 [pimatic-homeduino] debug: switch9:  { id: 168, unit: 71, state: false }

Die switch9 heeft iemand voor mij gemaakt, maar hij werkt niet omdat er iets fout in zit. Diegene wil graag de raw data hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat je dan toch echt bij pimatic moet zijn. Ik kan je alleen helpen met pilight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Maar waarom kan ik dan niets uitlezen in pilight?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan je eens een pilight-raw uitvoer plaatsen op pastebin terwijl je je knop indrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Hier de raw data. Ik heb pilight-raw direct uitgezet na het loslaten van de knop.

http://pastebin.com/dqTLHdf6

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind het raar dat pilight-debug dit niet kan uitlezen. Als je een pimatic protocol wil, dan zou ik gewoon deze data aan de betreffende persoon geven. Als het je gaat om een pilight protocol, dan heb ik deze data nodig voor alle knoppen op je AB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-09-2024
vandaag nighly geinstalleerd.
Heb een probleem met stoppen van pilight de error:
code:
1
2
3
[Jan 20 20:31:56:511522] : -- STACKTRACE (3 FRAMES) --
[Jan 20 20:31:56:524137] : __default_sa_restorer_v2       ip = 0xb6bc9f20, sp = 0xbe90db50
[Jan 20 20:31:56:527348] : _ULarm_get_save_loc            ip = 0xb6e94ae0, sp = 0xbe90de40

pilight werkt wel .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die error moet in de volgende nightly opgelost zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Is opgelost >:)

Andere vraag:
Ik krijg met "ping" device geen melding in de gui.
Waar kan dat aan liggen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
"ping": {
            "protocol": [ "ping" ],
            "id": [{
                "ip": "192.168.178.15"
            }],
            "state": "connected"
        },
-------

"ping": {
            "name": "Samsung Benno",
            "group": [ "HobbyRoom" ],
            "media": [ "web" ]
        },

terwijl ik wel de andere info krijg, zoals mijn temperatuurwaarden van de LM76 sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Omdat niet alle device types een GUI representatie hebben. Hieronder vallen o.a. de ping, contact, PIR etc. Ze zijn bedoeld om te gebruiken in je rules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Ok duidelijk.

Nieuw probleem:
uitlezen van 4x LM76 sensoren heeft ongeveer 15 minuten goed gegaan. Daarna worden de waarden 255.0 getoond.
In de log staat volgende:

code:
1
[Jan 21 10:40:44:879020] pilight-daemon: ERROR: raspberrypi: error while calling I2CReadReg16

Dit had ik ook bij stable v5.
Na reboot weer een tijdje goed.
Via een ander programma scan ik doorlopend de I2C bus!
Conflikt misschien ? :'(

[ Voor 94% gewijzigd door BenPi op 21-01-2015 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 15:46
Kan je met het ping of arping protocol op basis van een mac addres controleren of een device binnen bereik is?

Is het mogelijk om op basis van een rule het volgende voor elkaar te krijgen:

Als ik binnen het bereik van mijn Wifi komt en de zon is ondergegaan dan wil ik dat mijn verlichting automatisch aan gaat. Als ik daarna naar bed ga en ik zelf de verlichting met de AB van kaku of website van pilight uit zet wil ik niet dat de verlichting weer aan gaat.

Je wilt dus bijhouden of een rule al een keer is uitgevoerd, variabele?
Deze zou je daarnaast ook nog willen kunnen resetten wanneer je weer buiten het bereik van je Wifi bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@rorie, Kan allemaal ja.
@BenPi, ik heb geen enkel verstand van I2C dus ik kan je daar niet mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
lekker kort :)

Hoe maak je een variabele aan? Is dit gewoon een device met een speciaal type protocol?
CurlyMo schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 17:05:
@rorie, Kan allemaal ja.
@BenPi, ik heb geen enkel verstand van I2C dus ik kan je daar niet mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier op GoT proberen we eerst dingen zelf ;) Jij gaat er al vanuit dat je variabelen nodig hebt, misschien is dat niet zo... Laat eerst maar eens zien hoever je komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Kan het niet wat te maken hebben met WiringX toepassen in pilight?
wiringX - modulaire GPIO interface
In de oudere versies had ik deze foutmeldingen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, want wiringX is pas geïntroduceerd in de nightlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Het lijkt er op dat het protocol arping zijn state niet bijwerkt als pilight daemon draait.
Wanneer ik de Wifi uitzet van mijn telefoon dan word de state niet aangepast. Als ik daarna de pilight daemen kill en daarna de config open dan is de state wel bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mobiele telefoons zijn vaak moeilijk met (ar)ping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Het lijkt er op dat (ar)ping geen toegang heeft tot config.json, zodra ik de daemon kill dan staat hij direct goed. Heb nu pilight al een uur draaien met de Wifi van me telefoon aan, config.json staat nog steeds op disconnected.
CurlyMo schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 20:24:
Mobiele telefoons zijn vaak moeilijk met (ar)ping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Als je gebruik maakt van de sunriseset, bijvoorbeeld IF Sunrise.sun IS set. Hoe lang duurt het dan voordat een handmatige toggle met de kaku AB overschreven word?

Wanneer een if statement alleen bestaat uit IF Sunrise.sun IS set THEN... lijkt het er op dat de lamp op middernacht bij handmatig uitschakelen alsnog weer word ingeschakeld. Dit word niet opgelost bij het toevoegen van de device state, een bug of doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik snap niet wat je bedoeld. Kan je daadwerkelijke rules plaatsen en dan precies het probleem omschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
CurlyMo schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 20:15:
Nee, want wiringX is pas geïntroduceerd in de nightlies.
Precies, sinds die installatie is dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Net zei je nog dat het probleem er ook al was in 5.0 stable?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Dat klopt :? , ik zal v5 nog eens installeren en kijken wat daar gebeurt.

Kan ik maybe wiringX gebruiken in een shell script ?

[ Voor 27% gewijzigd door BenPi op 21-01-2015 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Wanneer ik een nieuwe attiny45 wil flashes met de v3 firmware, dan kan dit gewoon direct met pilight?

code:
1
pilight-flash -F /etc/pilight/pilight_firmware_t45_v3.hex

Zoja, hoe kom ik aan die firmware .hex file? Die staat er bij mij niet in.

Of moet ik dit volgen https://github.com/pilight/pilight_firmware? zo ja, wat kan ik het beste invullen bij shortest expected pulse en longest expected pulse

[ Voor 23% gewijzigd door sweebee op 22-01-2015 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De firmware is te downloaden via apt-get install pilight-firmware. De hex files staan vervolgens in /etc/pilight/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Er komen foutmeldingen zo gauw ik in pilight een lm75 installeer en uitlees, EN daarnaast een shell script heb lopen om diezelfde lm75 uit te lezen met het i2cget commando.
Gaat schijnbaar niet samen. :'(
Heeft pilight een andere mogelijkheid om die data op te halen, zoals bij module pimatic-log ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus de conclusie is dat je niet met twee keer een i2cbus open kan hebben.

Waarom zou je eigenlijk een apart shell script gebruiken? Je kan eventueel dat shell script info laten versturen naar een generic_weather protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Gaat het onderstaande IF statement werken, wat ik wil bereiken is dat mijn tuinverlichting 32 minuten na de sunset word ingeschakeld.

code:
1
"IF ((sunriseset.sunset == (datetime.hour + (datetime.minute / 100) + 0.32)) AND datetime.second == 0) THEN .."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet helemaal. Dat komt mede omdat je logica nu precies het tegenoverstelde doet. De tuinverlichting 32 minuten voor zonsondergang aanzetten. Maar ten tweede omdat op dit moment het rekenen met tijd nog niet echt goed mogelijk is in pilight. Dat komt omdat er geen rekening gehouden wordt met het feit dat er geen > 60 seconden/minuten bestaan.

Stel dus dat de zonsondergang om 17:45 plaatsvind, dan zouden de lampen om 18:17 aan moeten gaan. Als je echter die logica invoert in je regel krijg uiteindelijk een vergelijking tussen 17:45 en 17:77. Hij telt dus die 32 op bij 45 zonder het limiet van 60 in oogschouw te nemen.

Dat wat jij wil is eerder al besproken in dit topic:
http://forum.pilight.org/...nd-DIV?pid=10309#pid10309

Gebruiker Niek laat daar verschillende variaties zien van hoe je dit toch voor elkaar krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:14
@CurlyMo :
Ik heb een probleem met de nightly. Ik was een apparaat aan het toevoegen en een gui setting er voor, maar na een pilight restart is mijn json file weer leeg.
Komt dat door een foutieve setting ofzo?

Zie nu dit elders:
pilight will dump the config on start and on stop. That's why you see those changes.
So, always stop pilight before editing.
:'(

Even opnieuw dan maar...

[ Voor 33% gewijzigd door datadevil op 31-01-2015 09:34 . Reden: oplossing gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb nu wat aparts:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
"tempBinnen": {
                        "name": "Temperatuursensor binnen",
                        "protocol": [ "threechan" ],
                        "id": 1487,
                        "battery": 1,
                        "temperature" : 1,
                        "humidity": 1
                },

Levert

code:
1
2
3
[....] Starting : pilightpilight-daemon: /home/pi/pilight/libs/pilight/json.c:1124: emit_string: Assertion `utf8_validate(str)' failed.
Aborted
 failed!

op. Watskebeurt, ik kom gewoon door de json validators op het internet heen met m'n config.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welke versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
5.0 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou gewoon de laatste nightly installeren. Dat is ondertussen zo ongeveer een RC geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Hmm ben alleen bang dat Pimatic dan weer gaat breken, dit probleem is bekend en opgelost? Is een 5.0.1 anders geen idee als bugfix release voordat de major uitkomt? :) Daar zou je een aantal bugfixes van de 6.0(?) branch uit terug kunnen mergen zodat de bugs geplet worden zonder dat de compatibiliteit meteen breekt :)

[ Voor 31% gewijzigd door neographikal op 01-02-2015 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pimatic breekt waarschijnlijk. Daarvoor moet je echter bij hun zijn.

Volgens Git is dit het verschil tussen stable en development:
Showing 392 changed files with 19,440 additions and 9,760 deletions.
Zover ik weet is de bug opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
"t Is wel iets om over na te denken, Pilight biedt een API aan en normaal hoort daar versiebeheer bij, gedeelde verantwoordelijkheid :) Twee veelvoorkomende oplossing zijn om bijv. voor je 6.0 beide versies van de API te blijven ondersteunen en dan bij een 7.0 de oudste eruit te gooien of door de oude versie van alleen bugfixes te voorzien gedurende x tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik sta altijd open voor feature requests :) Zou je die op het forum willen indienen?

De vraag is ook of ik verschillende API versies moet aanbieden of dat plugin developers moeten controleren met welke versie ze communiceren. Dat eerste komt altijd neer op uitstel van executie. Zie het Windows XP gedoe ;)

[ Voor 57% gewijzigd door CurlyMo op 01-02-2015 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Dat zouden ze moeten doen ja, maar dat neemt de rest van de problematiek nog niet weg. Zolang in dit geval Pilight nog niet stable is kunnen ze hun stable ook niet naar buiten pushen, ze lopen altijd achter de leidende applicatie aan. Door twee versies op de een of andere manier te ondersteunen krijgen de afnemende applicaties de tijd om de boel te implementeren, testen en uit te rollen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Juist omdat ik in het openbaar ontwikkel (en de API goed beschrijf) is het tijdig bijwerken echt geen probleem. De nieuwe API draait al een maand of 2 stabiel. Genoeg tijd dus om het alvast te implementeren. pilight* zelf is nu ook sinds afgelopen week (zover ik weet) bug vrij.

* zonder hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Dat betekent echter wel dat je de release cycle oplegt aan de afnemende partij, iets dat niet altijd lukt. De gebruikers moeten dan altijd beiden tegelijk upgraden, stel dat iedere library / applicatie zo zou werken, dan krijg je een release nooit voor elkaar.

Mijn werkgever heeft last van soortgelijke problematiek en heeft gekozen voor de meerdere veries tegelijk ondersteunen binnen 1 versie van het product, waarbij de oude versie tot de nieuwe release wordt ondersteund. Dat is het tijdspad waarbinnen de afnemende applicaties mee moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@neographikal, heb je die feature request al gedaan. Dat is de plek waar ik bijhoudt wat er allemaal open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanckey
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:32
CurlyMo schreef op zondag 01 februari 2015 @ 14:32:
Ik zou gewoon de laatste nightly installeren. Dat is ondertussen zo ongeveer een RC geworden.
Wanneer verwacht je dat je de nieuwe versie releasen kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zodra alle documentatie op orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanckey
CurlyMo schreef op maandag 02 februari 2015 @ 10:28:
Zodra alle documentatie op orde is.
...en is dat binnen een week te verwachten of duurt dat een paar weken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat ligt deels aan de community. De wiki is door iedereen bij te werken. Die ben ik nu zelf langzaam aan het bijwerken. De frontpage stukken zijn bijna allemaal af. Aangezien dit ook het meest saaie gedeelte is, gaat dat niet zo snel als programmeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Vraagje over het S*mfy protocol, moet ik deze nu apart installeren of is deze straks standaard aanwezig in pilight 6.0? Laatste post is van 25-08-2014, lijkt dat er daarna weinig meer mee gedaan is.

Is er in de final nog iets gedaan aan de tijd, seconden/minuten niet groter dan 60.

pilight word hier met veel plezier gebruikt en maakt zich door de rules steeds nuttiger. Zowel tuin als binnen verlichting worden door pilight automatisch geschakeld. Keep up the good work!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 16:25
na het een jaar te hebben laten verslonzen, probeer ik pilight weer een beetje op te pakken.
met een verse install ofcourse.
hier is wat er tot nu toe is gebeurd:
raspbian geinstalleerd via Noobs,
Pilight geinstalleerd,
Settings, webport op 80, config gedegfinieerd
Config, "Woonkamer" ingevoegd.
Hardware op lirc mode, omdat ik (nog) geen LPF heb.

Nou loop ik alleen tegen twee dingetjes aan:
-bij het runnen van pilight-learn krijg ik de melding "could not open /dev/lirc0"
nou kan ik wel bedenken dat dit wss met hardware.json te mkaen heeft, maar ik kom er niet helemaal uit.
-ik krijg geen website geserveerd op 192.168.1.500:80, 192.168.1.500:5000 of 192.168.1.500:5001
kan dit komen doordat er nog een devices zijn gedefinieerd in de Config?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rorie schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 09:37:
Vraagje over het S*mfy protocol, moet ik deze nu apart installeren of is deze straks standaard aanwezig in pilight 6.0? Laatste post is van 25-08-2014, lijkt dat er daarna weinig meer mee gedaan is.
Zie de pilight wiki. Het ligt nog steeds open bij @wo_rasp.
Is er in de final nog iets gedaan aan de tijd, seconden/minuten niet groter dan 60.
Nee, gaat ook niet gebeuren. Hier vind je wel een tutorial waarmee je tijd operatoren kan installeren totdat pilight het goed ondersteund. Precies de reden waarom ik alles modulair heb gemaakt.
pilight word hier met veel plezier gebruikt en maakt zich door de rules steeds nuttiger. Zowel tuin als binnen verlichting worden door pilight automatisch geschakeld. Keep up the good work!
Dank!
spank_mojoo schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 09:58:
na het een jaar te hebben laten verslonzen, probeer ik pilight weer een beetje op te pakken.
met een verse install ofcourse.
Ik raad je aan de nightly te installeren. Deze is ondertussen een RC geworden.
Nou loop ik alleen tegen twee dingetjes aan:
-bij het runnen van pilight-learn krijg ik de melding "could not open /dev/lirc0"
nou kan ik wel bedenken dat dit wss met hardware.json te mkaen heeft, maar ik kom er niet helemaal uit.
Kijk even op je daadwerkelijk een lirc socket hebt:
code:
1
ls -Al /dev/lirc*
-ik krijg geen website geserveerd op 192.168.1.500:80, 192.168.1.500:5000 of 192.168.1.500:5001
kan dit komen doordat er nog een devices zijn gedefinieerd in de Config?
pilight even starten in nodaemon mode en kijk even wat er gebeurt:
code:
1
pilight-daemon -D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 16:25
dank, ik kijk er vanavond weer even naar
+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:41
Vraagje over waardes van temperature, humidity, etc. voor o.a. de dht22 sensor. Zijn dit in de v5 api altijd gehele getallen waarbij met de device-decimals parameter de komma op de juiste plek wordt gezet?

Hippos are apparently just rage filled hate tanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Is deze tutorial over tijd operatoren al beschikbaar, zo ja waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad vergeten de link toe te voegen. Ik heb mijn vorige post bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Ik heb een attiny45 met de pilight firmware, en ik heb 2 ws0002 weerstations. Die zenden elke 30 seconden Maar soms ontvangt hij niks voor een uur en de andere keer ontvangt hij gewoon elke 30 seconden. Ligt Dit aan de firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, waarschijnlijk aan je bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Het maakt overigens niet uit hoe ver weg die staat. 20 meter of 5 meter. Sinds vanochtend gaat het weer goed. Vanaf gisteravond ontving die soms een uur niets.

Heb nog wel een printje liggen met attiny, rx,tx. Zal die eens proberen.

Edit: Ik heb 2 raspberry's 1 voor thuis en 1 op het bedrijf waar dus die sensoren zitten. Ik heb ze eens verwisseld en nu werkt het wel goed op kantoor. Die andere thuis erin gedaan en werkt thuis wel goed? 8)7

Heb overigens wel de antenne iets vaster gesoldeerd, maar zou dit veel uit maken?

[ Voor 39% gewijzigd door sweebee op 05-02-2015 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neevedr
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 22:50

neevedr

Dat was ik niet!

Werkt pilight straks ook op Windows 10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanckey
Hoe hebben jullie serieschakelaars ingesteld in pilight? Bijv. een AWMR-230 in een inbouwdoos die geschakeld kan worden via pilight of een kaku afstandsbediening maar ook met de wandschakelaar.

De actie van de wandschakelaar kan je natuurlijk registreren door een AWMT-230 zender er achter te zetten. Is dit de handigste manier en hoe stel je dat dan in in pilight zodat de status in de GUI klopt? Kan dit ook al met pilight 5.0 of heb je daarvoor de events in pilight 6.0 nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@neevedr, ik ben wel een tijd bezig geweest met een windows versie. Daar ga ik zeker mee verder zodra ik Windows 10 kan gebruiken.

De Raspberry Pi 2 wordt trouwens volop ondersteund in de laatste nightly.

@hanckey, ik zou daarvoor alvast de nightly gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Ik probeer pilight op te starten maar ik krijg deze melding:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
[Feb 06 14:04:17:623948] pilight-daemon: ERROR: ----- Thread Profiling -----
[Feb 06 14:04:17:625114] pilight-daemon: ERROR: - thread lirc: 0.012871%
[Feb 06 14:04:17:625517] pilight-daemon: ERROR: - thread socket: 0.000000%
[Feb 06 14:04:17:625848] pilight-daemon: ERROR: - thread ssdp: 0.000000%
[Feb 06 14:04:17:626171] pilight-daemon: ERROR: - thread sender: 0.000000%
[Feb 06 14:04:17:626496] pilight-daemon: ERROR: - thread broadcaster: 0.000000%
[Feb 06 14:04:17:626869] pilight-daemon: ERROR: - thread updater: 0.031112%
[Feb 06 14:04:17:627303] pilight-daemon: ERROR: - thread 433gpio: 94.921794%
[Feb 06 14:04:17:627683] pilight-daemon: ERROR: - thread receive parser: 0.010583%
[Feb 06 14:04:17:628033] pilight-daemon: ERROR: - thread webserver worker #0: 0.013053%
[Feb 06 14:04:17:628384] pilight-daemon: ERROR: - thread webserver client: 0.000000%
[Feb 06 14:04:17:628709] pilight-daemon: ERROR: - thread webserver broadcast: 0.000000%
[Feb 06 14:04:17:629032] pilight-daemon: ERROR: - thread firmware upgrader: 0.010138%
[Feb 06 14:04:17:629376] pilight-daemon: ERROR: ----- Thread Profiling -----
[Feb 06 14:04:17:629680] pilight-daemon: ERROR: cpu usage still way too high 95.073792%, exiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welke versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Laatste versie, verse installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Laatste versie kan ofwel v5.0 stable zijn of wel de laatste nightly. Dus welke versie exact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
V5 Stable

deb http://apt.pilight.org/ stable main

[ Voor 70% gewijzigd door sweebee op 06-02-2015 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan is het waarschijnlijk gefixed in de laatste nightly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Als ik de nightly probeer krijg ik dit:

code:
1
2
3
The following packages have unmet dependencies:
 pilight : Depends: libunwind8 but it is not installable
E: Unable to correct problems, you have held broken packages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Staat uitgebreid uitgelegd op de pilight site. Bedenk wel dat pimatic nog niet samenwerkt met de laatste nightly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Oke dankje, nee ik wil pilight even apart gebruiken omdat ik problemen heb met ontvangen in pimatic. Ik moet bijv een knop ingedrukt blijven houden anders ontvangt die niks. 1 korte druk op de knop ontvangt pimatic (meestal) niet. Wil even weten of dat beter werkt in pilight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gewoon even goed inlezen op de website. Jouw vraag is namelijk al tig keer gesteld terwijl de documentatie er gewoon is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Tis gelukt, nu zit ik even met pilight debug te spelen maar ik ontvang continue rare dingen terwijl er niet zend:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
Raw code:
20010 0 290 1160 290 580 290 4930 0 40600 870 6670 290 290 0 580 290 290 29580 290 0 290 290 0 6090 22620 0 580 2320 0 290 0 290 29000 290 0 290 2320 290 290 49300 0 5220 0 6380 580 24940 580 290 290 19430 0 290 290 33930 9860 
Binary code:
00000000000000
--[RESULTS]--

time:           Fri Feb  6 17:11:41 2015
hardware:       433gpio
pulse:          9
rawlen:         34
binlen:         8
pulselen:       1725

Raw code:
41400 12075 15525 0 0 0 34500 22425 0 0 1725 37950 8625 0 0 0 0 10350 0 0 0 124200 0 29325 10350 0 15525 0 0 0 0 0 0 58650 
Binary code:
01100100
--[RESULTS]--

time:           Fri Feb  6 17:11:43 2015
pulse:          15
rawlen:         36
binlen:         9
pulselen:       1660

Raw code:
0 0 0 0 0 31540 0 3320 4980 0 0 0 0 0 31540 16600 28220 0 0 0 8300 6640 0 48140 0 0 0 0 18260 0 99600 23240 24900 0 0 56440 
Binary code:
000001001
--[RESULTS]--

time:           Fri Feb  6 17:11:44 2015
pulse:          14
rawlen:         54
binlen:         13
pulselen:       408

Raw code:
26520 0 8160 19584 0 408 2856 18768 20400 25704 7344 408 0 408 0 408 6120 0 408 408 408 4488 408 20808 33864 89352 50592 76704 408 0 408 0 816 37944 408 6936 3672 0 408 4080 42432 408 408 32232 408 0 7344 408 9384 0 5712 408 0 13872 
Binary code:
1100011010100
--[RESULTS]--

time:           Fri Feb  6 17:11:47 2015
pulse:          28
rawlen:         82
binlen:         20
pulselen:       1532

Raw code:
1532 4596 0 0 9192 22980 0 113368 0 0 0 30640 4596 16852 0 38300 45960 0 0 0 0 12256 15320 35236 0 0 0 0 6128 0 0 22980 0 0 4596 0 0 0 0 32172 45960 0 41364 6128 0 9192 0 0 0 10724 32172 41364 111836 0 0 0 0 1532 0 0 113368 0 42896 0 0 0 0 0 0 19916 9192 0 0 0 18384 0 0 0 18384 0 42896 52088 
Binary code:
01000000000000000000
--[RESULTS]--

time:           Fri Feb  6 17:11:48 2015
pulse:          3
rawlen:         440
binlen:         110
pulselen:       2676

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooi inzage in je ruis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Ik neem dan aan dat ik de attiny niet goed geflasht heb? Ik krijg echter geen foutmelding als ik de firmware flash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De tip is om twee vensters open te houden:
1. voor het flashen.
2. met pilight daemon in nodaemon mode:
code:
1
pilight-daemon -D

Na het flashen hoor je in de daemon te zien dat de filter zichzelf kenbaar heeft gemaakt. Dan is het gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Ik heb de pilight laten draaien en toen geflasht. Ik kon niets bijzonders vinden?

pilight: http://pastebin.com/mfLy0BRN

pilight-firmware: http://pastebin.com/CubGD2NL

[ Voor 20% gewijzigd door sweebee op 06-02-2015 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je je filter volledig aangesloten? Dus niet alleen voor het flashen maar ook de ontvanger pinnen? En pilight goed geconfigureerd voor het ontvangen van data?

Dit is het bericht wat de daemon moet ontvangen bij een succesvolle flash:
code:
1
[Feb 06 19:58:14:900362] pilight-daemon: DEBUG: broadcasted: {"message":{"version":3.00,"lpf":80,"hpf":16000},"origin":"receiver","protocol":"pilight_firmware","uuid":"0000-00-00-57-6451a5","repeats":1}

[ Voor 48% gewijzigd door CurlyMo op 06-02-2015 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Volgens mij zitten een paar pinnen fout. De gpio pinnen van de B+ zitten voor sommige op een andere plek?

Als ik deze aanhoud moet het goed gaan? Afbeeldingslocatie: http://www.element14.com/community/servlet/JiveServlet/previewBody/68203-102-6-294412/GPIO.png?01AD=3zZAORb0k4T1MQ2pDXSBsadNpiT3k5PyKhOcyL3NivwT1KYqJYq84lg&01RI=E40FA930AA8D5B7&01NA=

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de nightly moet je het schema op http://wiringx.org aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Ik heb dat schematje waarop staat:

Reset - 24
SCK - 23
MISO - 21
MOSI - 19

Dat zijn de header nummers van wiringx? Ik heb een B+

Zo had ik het aangesloten. op nummer van de headers.

Ik heb ook een geprobeerd die nummers als wiringX # nummer te gebruiken. Maar dan vind ik nummer 19 raar zitten? zit op header 5. En dan krijg ik een error bij het flashes van de firmware.

Eerste keer had ik het zo aangesloten en kon ik wel flashes maar deed die het blijkbaar toch niet? http://cl.ly/image/1z1S3L3p3H3s/eerst.jpg

En zo heb ik het nu aangesloten en kan ik niet flashen: http://cl.ly/image/3t452m1Q0f0v/twee.jpg

[ Voor 73% gewijzigd door sweebee op 06-02-2015 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De eerste situatie was prima. Het gaat er alleen om of je de "pilight in" goed heb ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Alles weer aangesloten zoals de eerste.

Pilight in zit op GPIO 1 (h12) en dit is goed ingesteld?

"433gpio": {
"sender": 0,
"receiver": 1
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja. Moeilijk te beoordelen. Ik flash hier zo'n 30 ATTiny's elke maand, nooit problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Heel vreemd :S Hij flasht dus gewoon,

Krijg dit niet:
code:
1
pilight-daemon: DEBUG: broadcasted: {"message":{"version":3.00,"lpf":80,"hpf":16000},"origin":"receiver","protocol":"pilight_firmware","uuid":"0000-00-00-57-6451a5","repeats":1}

En ik ontvang dus gewoon ruis in pilight-debug.

Ik kan overigens wel sensoren ontvangen met pimatic alleen moet ik dus een knop 1 seconde indrukken soms om hem te kunnen ontvangen.

Nog even plight-receive geprobeerd en ik ontvang gewoon instant een knop van een afstandsbediening oid als ik dus op een knop druk.

Een andere raspberry geprobeerd met de attiny die ik van jou heb. Hier ontvang ik geen ruis. Maar
code:
1
pilight-daemon: DEBUG: broadcasted: {"message":{"version":3.00,"lpf":80,"hpf":16000},"origin":"receiver","protocol":"pilight_firmware","uuid":"0000-00-00-57-6451a5","repeats":1}
ontvang ik daar ook niet.

Maar als de flash goed gaat met pilight-flash, dan betekend het toch dat die wel goed geflasht is? Aangezien pilight-firmare zegt dat die een attiny gevonden heeft.

Oké vreemd, ik had 3 attiny45's besteld maar er bleek een attiny85 tussen te zitten. Die eruit gehaald en toen kon ik ook gewoon goed handmatig flashes. Maar ik hou het zelfde probleem met pilight-debug

[ Voor 107% gewijzigd door sweebee op 07-02-2015 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In tegenstelling tot avrdude, herkent pilight-flash automatish je ATTiny versie. Je moet echt wel het goede hex bestand aanbieden. Als jij het idee hebt dat je CPU verbruik lager is met je eigen flash dan is het prima. Ik verkoop echter alleen die ATTiny's die ook daadwerkelijk zichzelf met de firmware kenbaar maken aan de pilight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Oke om het nog even samen te vatten. Ik heb 1 attiny van jou. Die broadcast idd zichzelf in pilight. op die print heb ik jouw attiny eraf gehaald. en een lege erop gezet. toen de attiny geflasht met de firmware van jouw apt-get install pilight-firmware en pilight-flash -f /etc/pilight/pilight_firmware_t45_v3.hex . Flashing zoals het moest (geen errors) maar die attiny broadcast zichzelf niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Probeer het gewoon eens te blijven flashen totdat die dat wel doet (max 10x). Dat kan soms helpen. Anders kan ook goed je ATTiny kapot zijn. Ik denk hier 2 op de 50 ATTiny's kapot zijn. Dat gebeurt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Ben inmiddels iets verder.

Attiny85 met firmware wordt herkent. Alleen ontvang ik nog steeds heel veel ruis.
De andere attiny45 met firmware wordt ook herkent maar die geeft geen ruis.

De attiny85 zal wel kapot zijn dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou goed kunnen. Vanaf een afstand kan ik er weinig over zeggen. Zorg in ieder geval dat je de juiste hex file gebruikt. Er is een versie voor de 25, 45 en 85.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Ik ben er denk ik achter. Ik had 4 attinys. Alle vier geven ze de firmware door aan pilight daemon. 2 geven geen ruis en de andere twee wel.

Ik kan er dus vanuit gaan dat die andere 2 kapot zijn?

En hoe is het met die print? Er wordt een kant-en-klare print ontwikkeld? Scheelt weer wat gestress :')

Heb nu weer dat beide printen bijv. gewoon deurbel goed ontvangen, maar de ene ontvangt de weerstations niet en de andere wel 8)7

[ Voor 37% gewijzigd door sweebee op 07-02-2015 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:57
Avond heren,

Ben al weken aan het lezen over pilight (vooral icm pimatic). Gisteren is eindelijk mijn transmitter/receiver setje binnen gekomen, dus vol aan de bak. Ik ben de hele dag bezig inmiddels, maar het lukt maar niet om überhaupt signaal te ontvangen. Ik heb een inmiddels verse Raspbian installatie met daarop pilight geïnstalleerd via de website. De transmitter en receiver zijn aangesloten via de wiki van pilight (afbeelding). Dat zou betekenen dat ik niets aan hardware.json hoef te veranderen volgens mij.
De webserver van pilight draait goed, pilight starten in debug mode laat geen vreemde dingen zien, maar wat ik ook doe, pilight-receive of pilight-raw geven me helemaal niets. Ik begin inmiddels aan mijn eigen kunnen te twijfelen en "hoop" bijna dat de receiver kapot is.

Heb de 40 pagina's van dit topic gelezen en lees af en toe mensen waarbij het ook niet werkte, maar helaas helpt hun oplossing (als die er bij staat) helaas niet voor mij. Iemand een idee wat het kan zijn, behalve eventuele defecte apparatuur? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:57

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

zojuist de verzend bevestiging gehad van de 433mhz rx en tx. zodra deze binnen zijn ook aan de slag met pilight. Ik moet eerlijk zeggen dat ik na het lezen van dit topic onder de indruk ben van de positieve feedback en support van CurlyMo en Koffie. Keep up the good work!

wat ik er mee gaan doen is via een simpel KaKu setje (nog aan te schaffen). mijn verlichting, koffieautomaat en verwarming te schakelen. Is het aan te raden om voor de originele KaKu te gaan, of is het action setje goed genoeg? alles zit op dezelfde verdieping dus verwacht niet al te grote inteferentie.

Daarnaast wil ik mijn rolluiken automatiseren, maar ik ben nog opzoek naar een buismotor die ook handmatig te bedienen is (in geval van stroomstoring)
Pagina: 1 ... 10 ... 19 Laatste