Inleiding
Heb je je wel eens afgevraagd waarom er elke keer, als er weer een nieuwe GPIO computer wordt uitgebracht, de vraag wordt gesteld: "Wordt wiringPi al ondersteund?" wiringPi (oorspronkelijk geschreven door Gordon van de Raspberry Pi Foundation) heeft het voor elkaar gekregen dat wiringPi de standaard is geworden voor het gebruik van de GPIO in software voor kleine betaalbare computers. Het probleem is echter dat dit ervoor heeft gezorgd dat elke fabrikant zijn eigen wiringPi variant uitbrengt. Dat betekent dat elke versie nog steeds maar op één apparaat werkt. Software ontwikkelaars moesten allerlei trucs uithalen om toch alle verschillende apparaten te ondersteunen.Dat is waar wiringX verandering in aan het brengen is.
Wat is wiringX
wiringX combineert alle wiringPi versies in één modulaire GPIO interface geschreven in C. wiringX herkent automatisch het apparaat waarop je programma draait en zal daaropvolgend de juiste GPIO mapping doen. Hierdoor kan je zonder problemen lezen, schrijven, interrupts verwerken en met I2C werken op alle ondersteunde apparaten.Op dit moment werkt wiringX op de volgende apparaten:
- Raspberry Pi (model A, A+, B en B+)
- Banana Pi
- Hummingboard
- Radxa
Mijn doel is om alle mogelijke vormen van GPIO interfacing onder te brengen in wirignX waardoor programma's standaard op al deze apparaten gaan werken
API
wiringX ondersteund op dit moment de volgende wiringPi functies:- wiringXSetup
- pinMode
- digitalWrite
- digitalRead
- delayMicroseconds
- waitForInterrupt
- wiringXISR
- wiringXValidGPIO
- wiringXI2CSetup
- wiringXI2CRead
- wiringXI2CReadReg8
- wiringXI2CReadReg16
- wiringXI2CWrite
- wiringXI2CWriteReg8
- wiringXI2CWriteReg16
- wiringXI2CWriteReg16
- wiringXGC
- wiringXPlatform
Samenwerkingsverbanden
Op dit moment hebben SolidRun (Hummingboard) en Radxa toegezegd hun module actief te ondersteunen. Het doel is om alle fabrikanten zover te krijgen zich actief aan te sluiten bij wiringX. De RaspberryPi en BananaPi modules worden op dit moment door mij en de pilight gemeenschap onderhouden.Voor meer info zie: http://www.wiringx.org.
Doel van dit topic
Samen te werken met Tweakers om wiringX te testen, uit te breiden en van feedback te voorzien. Dit kan gaan over een falende werking, maar ook over het zoeken naar geheugen registers voor een bepaalde processor.Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer