rinkel schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 10:54:
Er zijn gewoon heel veel alternatieven, welke het wordt is degene die massaal gekozen wordt.
Ik zou het alleen al mooi vinden als blijkt dat het gewoon mogelijk is dat mensen massaal over kunnen stappen. Dit zou aangeven dat bedrijven gewoon minder machtig zijn dan ze zelf denken. Wat was de slogan van Google ook alweer, "Don't be evil" ?
Ik ben echter bang dat toch heel veel mensen bij Whatsapp blijven hangen.
^^ Klopt. Ik schat de totale kosten van een Whatsapp op misschien 0,2% van wat er nu voor betaald is. Dat maakt het vrij eenvoudig om in te stappen, het enige wat je nodig hebt is een user-base. En die userbase heeft Mark nu 99,8% van de prijs gekost. Als blijkt dat mensen daadwerkelijk snel overstappen, is dat opgelost.
Of wellicht eenvoudiger: stap gewoon terug over op SMS! Maar die markt is nog steeds aanzienlijk duurder.
Argument kostenschatting (orde-grootte):
-0,2% van 16 miljard is 32 miljoen dollar.
-Whatsapp heeft 50 medewerkers, waarvan 32 engineers. Reken incl. gebouw op 200k dollar per persoon, dan zit je op 10 miljoen dollar per jaar.
-Programmeren van zo'n klein programma kan nooit veel werk zijn met zo'n budget
-Serverkosten: Whatsapp verwerkt bijna een kwart miljoen berichten per seconde. Er is een extra reden dat ze geen gegevens opslaan: het scheelt ze enorm veel data! In principe hoeven ze per gebruiker niet veel meer te weten dat het telefoonnummer en het IP-adres. Berichten zijn klein, zeg 200 byte per stuk. Dan heb je aan een half gigabit internetconnectie genoeg.
Eind vorige eeuw kon een server al probleemloos honderden webpagina's per seconde serveren. Als ik heel ruim reken lijkt 250 berichten per seconde me geen enkel probleem. Dan kom je op 1000 servers. Reken ik heel duur, kom je op 1 miljoen dollar. Voor het gemak: maak dat elk jaar weer!
Reclamekosten zijn er niet geweest voor Whatsapp.
Misschien zitten de hoogste kosten nog wel in de SMS-infrastructuur (voor het openen van een account): 450 miljoen SMSjes sturen zal wellicht aardig wat miljoenen kosten. Ik heb daar geen zicht op.
Zo kan je met die 32 miljoen dollar een paar jaar vooruit, en dat is iets langer dan Whatsapp bestaat. Maar ze begonnen kleiner.
Gezien de minimale kosten zou het fantastisch zijn als er daadwerkelijk een populaire versie ontstaat die
niet overgenomen wordt door het grote geld, en dus daadwerkelijk vrij kan blijven van reclame en data mining. Maar ik snap best dat 19 miljard dollar aantrekkelijk is... Ik vraag me daarbij wel af hoe iemand besluit dat 5 miljard niet genoeg is, 10 miljard ook niet, maar 19 miljard, "daar doe ik het wel voor". Wat kan je met 5 miljard niet kopen dat je met 19 miljard wel kan kopen?
Vier gloednieuwe kernonderzeeers i.p.v. slechts 1?
Ik hoop eigenlijk dat er meme's verschijnen waarin Mark belachelijk wordt gemaakt... Wil je iets verkopen voor veel te veel geld: bel Mark.