Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• groxgrox
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 19:25
Darkz0rs schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 23:05:
Hmm ik reinig mij kachel 2 x per jaar. En de rookafvoer 1x... Dit doe ik rond september voor hè seizoen begint. Ik zie niet in waarom ik daar iemand voor moet laten komen. Een klusje van niks.

@groxgrox welke pellets gebruikte je waar naar verluid plastic in zou zitten?
Ik gebruikte altijd de Granulta pellets die ik bestelde bij een Nederlandse leverancier. Ik heb daar nu zo'n 1,5 pallet van opgestookt.
Het zijn deze pellets: http://www.granulta.com/pellets/
Het waren deze zakken:

Hieronder zie de foto van het T-stuk, waar je de resten van plastic kan zien. Hij stonk ook behoorlijk naar verbrand plastic. De kachel is inmiddels weer volop in gebruik dus de achterwand waar de aangekoekte plastic resten zaten is zo goed mogelijk schoongemaakt.

groxgrox wijzigde deze reactie 03-02-2019 12:29 (9%)

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

• Darkz0rs
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 20:49
@groxgrox Dat ziet er idd uit als plastic. En dit zelfde zat ook in je kachel tegen de achterwand aan.... Ik zou daar wel even een heel serieus gesprek over starten met je verkoper. Dit heb ik nog nooit gezien. Ik heb weleens met die Jekro pellets wat gehad... Nietjes en spijkerkopjes. Maar voor een gekeurde pellet kan dit echt niet.

Zie ik het nu ook goed dat dit hardhout pellets zijn?

• ptjuh
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 08:52

ptjuh

New day, same old shit

@Darkz0rs De leverancier heeft aangegeven dat hij de instellingen op standaard laat staan. En dat hij geen specifieke instellingen wist voor deze kachel.

Standaard instellingen werken goed. Maar heb nu toch de pellets op -2 gezet en de lucht op +1 en het verbruik is nu wat minder hoog. terwijl de kachel nog steeds goed functioneerd!

Ik vond het pellet verbruik erg hoog vandaar dat ik wat wilde gaan spelen met de instellingen.
Bij navraag bij de monteur die deze heeft geinstalleerd hebben zij deze nog niet erg vaak aangesloten en ook de werking mbt de CV installatie plus buffervat schakelen zij vaak via een 2de partij. Die heeft dan wel weer verstand van de installatie maar niet van de pelletkachel. Dus het is een soort 1 - 2tje waarbij ik zelf met de kachel aan het kijken ben wat het beste past

( Gebruiken Badger Pellets, aangeraden door de kachelboer )

ptjuh wijzigde deze reactie 04-02-2019 09:31 (3%)

Its all in the little things that people do..

• India Sierra
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 15:00

India Sierra

Learn by failure

Voor de geïnteresseerden, Cranenbroek heeft pellets (gekeurde!) in de aanbieding. Ik twijfel nog om ze te gaan halen omdat ik uberhaupt nog niet kan stoken ivm geen rookkanaal.

Plan voor mijn rookkanaal is geworden dat ik het zelf doe. Aanleggen is gortig duur (~2500 euro!) terwijl ik zelf alle materialen kan kopen voor 1000. Bizar hoe veel winst hier op moet zitten gezien bedrijven die buizen goedkoper moeten kunnen krijgen. Daarbij luisteren bedrijven voor geen meter, heb meerdere keren aangegeven dat ik een concentrische buis wil voor de verse lucht aanvoer en dus geen dubbelwandige. 100mm ipv 80mm omdat dat volgens het boekje moet als je hoger dan 5m wil etc. Vervolgens staat op de offerte doodleuk 80mm dubbelwandig geisoleerde buis |:(

Laat wel een bedrijf komen voor de betonboring op de eerste verdieping denk ik, huren van een betonboor is 50 euro + kosten slijtage blad terwijl de betonboring ~150 ex btw kost (170mm gat, 17cm dikke betonvloer). Dan moet ik wel zelf de laminaat weghalen, rondom afkitten voor het water en aftekenen waar ik het wil hebben.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• emil_406
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 23-04 22:14
India Sierra schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:55:
Voor de geïnteresseerden, Cranenbroek heeft pellets (gekeurde!) in de aanbieding. Ik twijfel nog om ze te gaan halen omdat ik uberhaupt nog niet kan stoken ivm geen rookkanaal.

[Afbeelding]

Plan voor mijn rookkanaal is geworden dat ik het zelf doe. Aanleggen is gortig duur (~2500 euro!) terwijl ik zelf alle materialen kan kopen voor 1000. Bizar hoe veel winst hier op moet zitten gezien bedrijven die buizen goedkoper moeten kunnen krijgen. Daarbij luisteren bedrijven voor geen meter, heb meerdere keren aangegeven dat ik een concentrische buis wil voor de verse lucht aanvoer en dus geen dubbelwandige. 100mm ipv 80mm omdat dat volgens het boekje moet als je hoger dan 5m wil etc. Vervolgens staat op de offerte doodleuk 80mm dubbelwandig geisoleerde buis |:(

Laat wel een bedrijf komen voor de betonboring op de eerste verdieping denk ik, huren van een betonboor is 50 euro + kosten slijtage blad terwijl de betonboring ~150 ex btw kost (170mm gat, 17cm dikke betonvloer). Dan moet ik wel zelf de laminaat weghalen, rondom afkitten voor het water en aftekenen waar ik het wil hebben.
Je beseft je wel dat e.e.a. conform de regels aangelegd moet worden om in aanmerking te komen voor subsidie? Bijvoorbeeld, op het moment dat je naar een andere verdieping gaat moet je dubbelwandig geisoleerde buis toepassen, exact zoals de installateur je aanbied. Volgensmij is het toepassen van een ongeisoleerde dubbelwandige concentrische buis niet conform de voorschriften.

Ik ben afgelopen weekend begonnen met een proef met olijfpitten in een van mijn pelletkachels als alternatief op pellets. Eerste ervaringen zijn erg positief. Verbruik is lager en de kachel brand veel schoner. Ik heb de pitten gekocht via www.energieolijf.nl

• groxgrox
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 19:25
Darkz0rs schreef op maandag 4 februari 2019 @ 07:49:
@groxgrox Dat ziet er idd uit als plastic. En dit zelfde zat ook in je kachel tegen de achterwand aan.... Ik zou daar wel even een heel serieus gesprek over starten met je verkoper. Dit heb ik nog nooit gezien. Ik heb weleens met die Jekro pellets wat gehad... Nietjes en spijkerkopjes. Maar voor een gekeurde pellet kan dit echt niet.

Zie ik het nu ook goed dat dit hardhout pellets zijn?
De verkoper heb ik op de hoogte gesteld maar die reageert nog niet...

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

• Vuiltje
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 23-04 16:16
India Sierra schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:55:
Voor de geïnteresseerden, Cranenbroek heeft pellets (gekeurde!) in de aanbieding.
reviews zijn niet allemaal positief.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

emil_406 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 13:53:
[...]

Je beseft je wel dat e.e.a. conform de regels aangelegd moet worden om in aanmerking te komen voor subsidie? Bijvoorbeeld, op het moment dat je naar een andere verdieping gaat moet je dubbelwandig geisoleerde buis toepassen, exact zoals de installateur je aanbied. Volgensmij is het toepassen van een ongeisoleerde dubbelwandige concentrische buis niet conform de voorschriften.
[...]
Goede punten, ik dacht dat een concentrische buis ook volgens bouwbesluit was maar nu twijfel ik.
Ik let idd op om het correct te doen, sowieso laat ik het kanaal keuren nadat ik het aangelegd heb zodat ik geen problemen krijg met verzekeringen en subsidie. Zie eigenlijk niet in waarom concentrisch niet oke zou zijn maar ik ga het even nazoeken idd!

• Darkz0rs
@emil_406 @India Sierra Bouwbesluit roept veel. Dor mijn verdieping heen ben ik ook niet geïsoleerd. Ik zit in een bestaande schoorsteen. Erdoorheen is een RVS flexibel getrokken. Toch is dit ook prima. Aldus de installateur. Tevens is de schoorsteen nog gechecked door de leverancier van de kachel. Er bestond een vermoeden van te weinig trek. Dit bleek achteraf DIK in orde.

Wat ik dus bedoel te zeggen is dat per casus alles bekeken moet worden.

@emil_406 die olijf pitten zijn zeker interessant. Heb je daar meer info over. Zijn dat ook geperste korrels, en heb je die dan gewoon gehalveerd qua instellingen of zo?

Darkz0rs wijzigde deze reactie 04-02-2019 14:12 (16%)

• emil_406
Darkz0rs schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:08:
@emil_406 @India Sierra Bouwbesluit roept veel. Dor mijn verdieping heen ben ik ook niet geïsoleerd. Ik zit in een bestaande schoorsteen. Erdoorheen is een RVS flexibel getrokken. Toch is dit ook prima. Aldus de installateur. Tevens is de schoorsteen nog gechecked door de leverancier van de kachel. Er bestond een vermoeden van te weinig trek. Dit bleek achteraf DIK in orde.

Maar je bestaande schoorsteen is al brandwerend van zichzelf (hoop ik) dus daar volstaat het om een enkelwandige buis te gebruiken.

• emil_406

@emil_406 die olijf pitten zijn zeker interessant. Heb je daar meer info over. Zijn dat ook geperste korrels, en heb je die dan gewoon gehalveerd qua instellingen of zo?
Nee het zijn echt de losse pitten. Ik heb zo'n beetje de paramaters voor pellettoevoer gehalveerd en de luchttoevoer met 30% omlaag. De komende dagen zal ik nog wat fijnafstelling moeten toepassen.

• Darkz0rs
@emil_406 hou ons op de hoogte, ik vind dit leuke ontwikkelingen.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Ik denk idd dat het wel meevalt aangezien het sowieso allemaal niet echt heet wordt ofzo. Volgens bouwbesluit mag de buitenkant van de dubbelwandige buis (concentrisch is technisch gezien dubbelwandig, alleen niet geisoleerd) niet meer dan 75C in temperatuur stijgen etc dus dat zit wel snor denk ik. Maar ja, stel er gaat ooit iets mis en ze blamen het op je rookkanaal moet je maar zien te bewijzen dat het niet daardoor kwam. :X
Vuiltje schreef op maandag 4 februari 2019 @ 13:58:
[...]

Waar heb je die reviews gevonden?

Edit; Ahh ik zie nu dat het sun HEAT is en niet sun HOUT 8)7

India Sierra wijzigde deze reactie 04-02-2019 14:27 (9%)

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 18:42
Vuiltje schreef op maandag 4 februari 2019 @ 13:58:
[...]

Die zijn van de oude, ze zijn over gegaan naar andere leverancier

@India Sierra dit is gewoon standaard prijs. De aanbieding was al tijdje terug.
Met actie prijs staat oude prijs vermeld, je moet die lui even door hebben....

reneeke1970 wijzigde deze reactie 04-02-2019 17:28 (26%)

• Vuiltje
reneeke1970 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 17:22:
[...]

Die zijn van de oude, ze zijn over gegaan naar andere leverancier
sunheat = sunheat !

ik las:
april 2018:
Een andere eigenschap is dat ze vrij veel fijn stof geven, maar weinig asresten onder in de kachel.
In de pellets vind ik wat zaken die er niet in thuis horen. Branderpot koekt wat aan met vreemde groen/gele kleur. Vlam is erg heet.
Het DINplus logo zonder nummer op de zakken is vreemd.

Ieder moet maar voor zich beslissen.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis.

• reneeke1970
Vuiltje schreef op maandag 4 februari 2019 @ 20:12:
[...]

sunheat = sunheat !

ik las:
april 2018:
Een andere eigenschap is dat ze vrij veel fijn stof geven, maar weinig asresten onder in de kachel.
In de pellets vind ik wat zaken die er niet in thuis horen. Branderpot koekt wat aan met vreemde groen/gele kleur. Vlam is erg heet.
Het DINplus logo zonder nummer op de zakken is vreemd.

Ieder moet maar voor zich beslissen.
Ik heb geen zin om naar garage te lopen voor het merk maar deze word niet meer verkocht. Verkeerde plaatje in folder

• Vuiltje
Waarom zeg je dat dan niet? >:) ;)

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Zo, kachelbuizen zijn besteld. Morgen komt een bedrijf het rookkanaal gat boren door de betonvloer op de eerste verdieping. Begint wat te worden

• ptjuh

ptjuh

New day, same old shit

@emil_406 Hierzo een stukje van belgisch pellet forum over olijfpitten.

https://www.pelletsforum.be/viewtopic.php?t=2769

ben wel benieuwd naar jou reactie :)

Uhmm Niemand echt ervaring dus met Nordic Fire CV Pellet kachels?

• Darkz0rs
@India Sierra mooi hè... Zo een nieuwe aansluiting. Trots als een aap met 7 lullen. Als je het straks voor elkaar hebt.

Ik heb vandaag me onderhoud weer moeten doen. 2de keer dit stook seizoen 😁. Veel gestookt...

• emil_406
ptjuh schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 13:30:
@emil_406 Hierzo een stukje van belgisch pellet forum over olijfpitten.

https://www.pelletsforum.be/viewtopic.php?t=2769

ben wel benieuwd naar jou reactie :)

Uhmm Niemand echt ervaring dus met Nordic Fire CV Pellet kachels?
Even googlen heeft me geleerd dat alle negatieve commentaar over olijfpitten in kachels op forums en in de pelletkachel-facebookgroep afkomstig zijn van 1 persoon.

Ik ben nog aan het testen, maar tot dusver is een houtpellet wel superieur aan een olijfpit. Misschien dat dat met wijzigen van instellingen nog anders wordt.

• ZeRoC00L
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

ZeRoC00L

UrbanTerror

Zo, mag me nu ook officieel melden in dit topic.
Vrijdag is de MCZ Musa Hydro geplaatst en een flexibele buis door het rook kanaal getrokken.

Op zaterdag is de loodgieter een uurtje of 6 bezig geweest om de CV aan te sluiten.
Sindsdien is de kachel dus operationeel.

Kachel:

Warmtewisselaar in het hal voor aansluiting op het CV systeem:

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• jantje112
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 12:04
Ziet er top uit hierboven. Is zo'n plaat nou nodig mbt warmte naar de houten vloer? Wat heb je daarvoor gebruikt? Ik wil omdat de vloer er nog uitgaat, eigenlijk gewoon een paar stoeptegels zwart spuiten en die als ondergrond gebruiken..

• ZeRoC00L
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

ZeRoC00L

UrbanTerror

Voor de vloer is het niet nodig, de onderkant wordt niet echt warm.

Ik heb het gedaan omdat er eerst een gemetselde schoorsteen stond, en er dus geen houten vloer onder zit.
Kon dus kiezen of een stuk vloer bijleggen en de hele woonkamer opnieuw schuren, of een steen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 20:01

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

jantje112 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 10:19:
Ziet er top uit hierboven. Is zo'n plaat nou nodig mbt warmte naar de houten vloer? Wat heb je daarvoor gebruikt? Ik wil omdat de vloer er nog uitgaat, eigenlijk gewoon een paar stoeptegels zwart spuiten en die als ondergrond gebruiken..
Bij mij staat de pelletkachel (zonder cv) gewoon op de laminaat vloer. Alleen de deur/ruit wordt warm.

• jantje112
Erwin_83 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 10:46:
[...]

Bij mij staat de pelletkachel (zonder cv) gewoon op de laminaat vloer. Alleen de deur/ruit wordt warm.
Dat is nog beter :)

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 20:01

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Weet niet of het voor elk merk/ model zo is.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Bij mij staat er in het boekje dat als de kachel op een brandbare vloer wordt gezet (laminaat lijkt me een brandbare vloer? Heb sowieso een houten vloer eronder ipv beton) dat hij op een vloerplaat gezet moet worden met bepaalde afmetingen. Kan idd kachel specifiek zijn.

• Vuiltje
Ga naar een dealer waar de kachel brandt en vraag of er een kap af mag om te voelen hoe warm het binnenwerk wordt.
Mijn dielle scirocco cv staat ook op een blanke grenen vloer.
Blijft koud.

• Darkz0rs
Ja, dan zie een zwarte stalen bak... die zit tegen de bak aan waar de pellets in zitten. als hij dan brand moet je daar even je hand op leggen.....

(NIET DOEN DUS!!! DAT IS HEET!!!!!!)

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Dat het vooraan niet warm is betekendtdt idd niet dat niks heet wordt onder die kachel. Zal met een reden zijn neergezet in de handleiding, al is het voor als er op de een of andere manier gloeiende stukjes pellet uit de ventilator oid vallen.

• Vuiltje
Niet elk woord dat met be of ge begint is voltooide tijd en eindigt dus niet altijd op een d.............
In dit geval moet het zijn: betekent.
Het schijnt op fora tegenwoordig normaal te zijn daar helemaal niet meer over na te denken en maar standaard een d te typen.
Jammer, want het staat zo dom.

Verder klinkt de rest niet hoopgevend als je denkt dat er brandende pellets "zomaar" uit de kachel zouden kunnen vallen.

Als een pelletkachel zo lek zou zijn dat er pellets uitvallen (met of zonder brandschade), betekenT het dat je aanzuig hebt van valse lucht en dat hoort echt niet/ kan niet en gebeurT ook niet. ;)

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Vuiltje schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 16:21:
[...]

Niet elk woord dat met be of ge begint is voltooide tijd en eindigt dus niet altijd op een d.............
In dit geval moet het zijn: betekent.
Het schijnt op fora tegenwoordig normaal te zijn daar helemaal niet meer over na te denken en maar standaard een d te typen.
Jammer, want het staat zo dom.

Verder klinkt de rest niet hoopgevend als je denkt dat er brandende pellets "zomaar" uit de kachel zouden kunnen vallen.

Als een pelletkachel zo lek zou zijn dat er pellets uitvallen (met of zonder brandschade), betekenT het dat je aanzuig hebt van valse lucht en dat hoort echt niet/ kan niet en gebeurT ook niet. ;)
Ik snap je punt maar er kan altijd iets mis gaan, vandaar die plaat denk ik

• wezep
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 19-04 22:23
Sinds een kleine 3 jaar hebben wij een Nordic Fire Natura 7 in huis staan.
Mooi apparaat, aardig stil, mooie vlam en werkt altijd.
Staat dagelijks aan en afhankelijk van de buitentemperatuur (en wie thuis aanwezig is), kan dit zo maar van 8:00 tot 22:00 uur zijn. Wordt dus veel gebruikt.

Vorig jaar hebben wij het bedrijf, dat de kachel geïnstalleerd heeft, de kachel laten schoonmaken.
Is de beste man snel een uurtje of 2 a 3 mee bezig geweest.
Kachel draaide daarna uiteraard prima.

Vanaf het begin moeten we eigenlijk wel dagelijks het ruitje schoonmaken. Niet veel werk, maar een beetje waas erop.
Echter sinds een week of 2 wordt het ruitje echt vies, zonder dat we iets veranderd hebben.
En met vies bedoel ik zwart.

Waar kan dit aan liggen? Ik heb zelf pas nog het brandergedeelte (zijkanten/branderbak weggehaald) helemaal uitgezogen, maar dat heeft weinig geholpen.
Moet misschien het rookkanaal een keer geveegd worden?
Kan dat het probleem zijn?
Iemand andere ideeën/tips?

Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 15:03
@wezep Roet kan het gevolg zijn van een niet optimale verbranding.

Alles wat hierna komt is gissen. Het zou kunnen zijn dat je deur niet goed afdicht, waardoor er valse lucht wordt aangezogen. Of dat je trek van je stookkanaal om een of andere reden niet meer goed is. Ook kan het zijn dat er juist te weinig zuurstof aangevoerd wordt.

• Vuiltje
wezep schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:23:
Moet misschien het rookkanaal een keer geveegd worden?
Is het op te lossen door de rookgasventilator wat sneller te laten draaien?
Rookt de kachel ook buiten?
Ben je per ongeluk andere pellets gaan stoken?(welke pellets)

• hjvg
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 08:55
heeft iemand heir toevallig ervaring met het instellen van een schema/dag programma voor een nordic fire victor?

ik kan wel schema`s aan maken maar er is een start en stop tijd dus zeg maar ik wil het overdag 17 graden hebben en s`avonds 20

ik heb de stand-by stand ingeschakeld wat in houd als hij de tempratuur een bepaalde tijd heeft de kachel uit gaat tot het weer afgekoeld is en dan start hij weer op

het probleem waar ik op dit moment een beetje tegen aanloop is dat ik nu heb ingesteld van 7:00 tot 17:00 17 graden en vanaf 17:00 tot 22:00 20 graden echter lijkt het er op dat dit niet echt werkt om dat hij dus om 17:00 uur een stop tijd heeft en dus weer kan starten met het volgende schema als de kachel ook echt uit is geweest.

dat is natuurlijk niet heel handig iemand hier ervaring mee? er is bij ons eigenlijk altijd iemand in huis dus je wilt dat de tempratuur altijd rond de gewenste tempratuur is

FS19 server info http://des-clan.nl

• Darkz0rs
@wezep nu heb ik geen idee hoeveel je totaal stookt, maar onze kachel meld na 900 uur dat hij een service beurt moet hebben. Dat betekend bij ons 2 a 3x per jaar. Wij vegen dan 1x per jaar de schoorsteen. Ik moet bekennen dat er dan niet bagger veel uit komt, maar zeker wel een 1/4 supermarkt tasje.

Nu ken ik jullie model niet qua onderhoud. Maar ik doe onze kachel op ze sloffen in een uurtje. Dat zal ongetwijfeld per kachel schelen. Wat ik denk is dat je kachel weer vies is. En dat deze gewoon gereinigd moet worden.

Het kan ook zijn dat je pellet samenstelling anders is. Waar stook je mee als ik vragen mag. Een witte waas over je raam is redelijk normaal, een zwart raam is meestal een te rijke brandstof. Of een slechte en dus walmende verbranding. Verstikking dus.

• wezep
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik ben geen andere pellets gaan gebruiken, vanaf het begin af aan de Pure Power ENplus A1 naaldhout 5-sterren pellets.
Denk dat er ondertussen al wel een pallet of 3 doorheen is.

De Nordic Fire Natura moet na 2200uur een onderhouds beurt krijgen. En dat is na 2 jaar branden ook netjes gedaan.
De verhouding pellets/lucht heb ik al geprobeerd te wijzigen, maar krijg niet het idee dat dit helpt.
Raampje is na een uurtje of 4 branden al zwart. In de lage ECO modus heb ik het idee dat het nog sneller gaat.

Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT

• Darkz0rs
@wezep toeval of niet.... Ik haf dit laatst ook met purepower. Walmen en roken en snel een zwarte binnen kamer. Omdat ze weer de prijs verhoogd hadden ben ik overgestap. En het zwarte raampje is weg. Wellicht toch een wat mindere batch bij purepower?

• wezep
@Darkz0rs Sinds een tijdje gebruik ik inderdaad wel een nieuwe pallet van Pure Power.
Het walmen en roken heb ik weinig last van, wel van het zwarte ruitje.

Zal Pure Power eens een mailtje sturen.

• Vuiltje
Ik heb ontdekt dat bij PP 100% naald, de kachel op de hoogste stand wel lekker schoon brandt.
Maar bij het vullen van de boiler op stand 2 of 1, is hij in notime zwart en walmt het ook in de branderruimte.
Stook ik daarna weer op maximum (5) brandt alles weer schoon, ook de ruit.
CV water heeft na goed lang stoken (alles echt doorgewarmd) 67˚, rookgastemperatuur zit dan rond de 156˚ de temperatuur van de keramiek-tegel achterin de kachel meet 512˚, pelletverbruik 3.27 kilo per brand-uur.
Stook ik op stand 4 zijn de waardes: 69-----129---428 verbruik 2.58 kg/uur (in het boek staat max 2,9kg/uur...............)
Stand 4 voelt wat prettiger (niemand zegt me hoe warm de kachel mag worden, de dealer weet het ook niet), minder heet, maar dan vervuilt het wel meer.

Jammer dat er niemand met een dielle zijn waardes deelt danwel niemand een dielle heeft.
Ik krijg soms het gevoel zelf het wiel te moeten uitvinden bij deze pellet-cv.

Ik ben ook bang dat de ene of de andere zending nooit hetzelfde zal zijn, zoals bijvoorbeeld het geval is bij bier. Dus deze PP kan goed zijn, de volgende kan beter of slechter zijn.
Dat geldt voor de andere merken precies hetzelfde.

• Darkz0rs
@Vuiltje dat doet plospan dan beter... 1,5 jaar lang bij hornbach kleine batches gehaald. Dus meerdere pallets. En nooit een verschil gejad in kwaliteit.

• Jan zw
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 23-02 11:23
Goede middag
Kun je mij misschien vertellen of ik de module die jij zegt ik die bij allexspress kan bestellen en welke dat precies is nodemcu met espeasy en daarop jet ser2 net device mvg jan.

• digishot
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17-02 18:26
Goede avond,

Wil mijn huidige inzet houtkachel gaan vervangen door een pelletkachel. Situatie is open keuken en woonkamer 50m2/130m3, met gewone cv ketel en radiatoren, die blijven. Bij de oriëntatie over het kostenplaatje krijg ik bedragen te horen van uiteraard de gekozen kachel en €1000 installatie materiaal en een dag arbeidsloon. Omdat ik hier op tweakers lees moet de installatie zelf goed te doen zijn. Wil best de Dielle Maestrale 60 of ander type Dielle aanschaffen als die echt zo goed zijn als ze zelf zeggen. Anders valt mijn keuze op Haas en Sohn, deze zijn in Duitsland veel goedkoper te krijgen en stralen mi ook goede kwaliteit uit, kijk maar eens op bauhaus.info . Gezien de lengte van de afvoer (640cm) zal ik 100mm afvoerbuis gaan toepassen. Hoe kan ik de pelletkachel direct tegen de wand zetten, zonder t-stuk, die ik overal toegepast zie ?

• reneeke1970
T stuk is voor condens op te vangen, heb je nodig.

• Darkz0rs
Kachel mag vaak niet direct tegen de wand.... Check daarvoor de fabrieks hamdleiding.

T stuk is niet nodig met een boven uitvoer.

• digishot
Niet direct tegen de wand, maar via een achteruitgang het afvoerkanaal in. Zo staan ze ook vaak in brochures en op internet afgebeeld. Breek mijn huidige schouw weg en plaats een voorzetmuur van schoon metselwerk van veldbrand met daarachter de afvoer buis met het t-stuk.

• Darkz0rs
Je moet er wel nog bij kunnen om te reinigen...

• digishot
Dat zou ik kunnen doen dmv een luikje in de voorzetwand, of reinigen bij de jaarlijkse veegbeurt van het afvoerkanaal. Omdat dit een kleine verbouwing wordt kan ik alles aanpassen naar wens.

• Darkz0rs
Ik zou zorgen dat je er gewoon bij kan. Het moet allemaal wel relatief hittebestendig zijn.

• maartentmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 15:28
De palletketel is geleverd. Een 60graden laadventiel waar kan ik die goedkoop bestellen?

2900Wp ZZW verwarmd met 2x FTXC35 boven 5graden onder de 5 met palletketel Victoria 16KW, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Vuiltje
Darkz0rs schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 16:19:
@Vuiltje dat doet plospan dan beter... 1,5 jaar lang bij hornbach kleine batches gehaald. Dus meerdere pallets. En nooit een verschil gejad in kwaliteit.
Ik ben bang dat Pure Power een fout heeft gemaakt door mij onder dezelfde naam en voor een (inmiddels) hogere prijs hele andere pellets te leveren.
De vorige twee pallets waren geel en brandden echt meer dan geweldig.
Weinig troep en schone ruit, zelfs na 4 zakken.
De pallet die ik zojuist heb binnen gedragen heeft grijze en meer beige pellets met sproeten.
Deze lijken veel meer op de Erda die ik ooit heb gehad.
Zelfs meer op de 30 euro per pallet goedkopere Biomasa, met het verschil dat PP gemiddeld maar 20 mm lang is en biomasa ook wel 45 mm bevat.

Dit zou dus zomaar de laatste pallet van PP voor mij kunnen zijn.
Als je een bierflesje met Leffe radieuse open maakt verwacht je ook niet dat het smaakt naar amstel............ 8)7

Vuiltje wijzigde deze reactie 16-02-2019 16:40 (10%)

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 20-04 10:57

Koffie

Moderator Internet & Netwerken

Brouwt bier

Hoor op verschillende plekken veel klachten over Pure Power de laatste paar weken - zeker icm veelvuldige prijsverhogingen.

• Darkz0rs
@Koffie sorry dat was ik.... Haha

@Vuiltje dat is geen fout... Dat bevestigd alleen maar wat ik steeds al zei.

Darkz0rs wijzigde deze reactie 14-02-2019 19:48 (54%)

• Vuiltje
Met "een fout gemaakt" bedoel ik dat het de laatste keer was dat zij wat aan mij verkocht hebben.

Vuiltje wijzigde deze reactie 16-02-2019 16:40 (31%)

• Darkz0rs
@Vuiltje ik begrijp je wel hoor. Ik herkende dit probleem al eerder. Ook de snellere vervuiling. De link met de prijs die heb ik al tijden terug gemaakt.

In dit geval gun ik hun de prijs niet meer. Het is al een organisatie die imo niet netjes werkt. Maar dat isneen ander verhaal.

• ptjuh

ptjuh

New day, same old shit

Ik moet zeggen dat we bijne 2 pallets verstookt hebben aan Badger pellets... Maar dat ik bij hun geen verschil heb gemerkt tussen de eerste pallet en 2de pallet....

Ik vindt wel dat het raampje snel vies wordt!

• Vuiltje
ptjuh schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 09:18:

Ik vindt wel dat het raampje snel vies wordt!
Dan zou ik toch maar eens wat gaan spelen met de parameters van de rookgasventilator.
Ik kan nu 4 zakken =60 kilo pellets verstoken met alleen wat witte waas en bruine stofjes tegen de ruit.
De keramiektegels in de branderruimte zijn smetteloos.
Met de fabriekswaardes was de ruit al bruin na 4 kilo, de branderruimte was dan toch wel geheel aangeroet.

• ptjuh

ptjuh

New day, same old shit

@Vuiltje , dit heb ik dus ook al gezien... veel bruin aan de binnenkant van de pelletkachel. Ben een leek op gebied van de pelletkachel maar probeer er wijzer in te worden

settings die ik nu aan het proberen ben!!

pellets - 2
lucht +1

Maar effect is nog hetzelfde

ptjuh wijzigde deze reactie 15-02-2019 09:44 (50%)

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 18:37

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Koffie schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:58:
[...]

Jup. Al hoorde ik nu van mijn leverancier EN onderhoudstoko dat ze minder tevreden zijn over plospan tegenwoordig (kwaliteit vd pellets).
Ik heb 2 jaren tevreden plospan gestookt, maar vind ze nu echt minder worden. Eerst dacht ik dat de kachel gewoon schoon moest of anders ingesteld. Maar wat ik ook doe (en heb hem ook geheel uit elkaar en schoon gemaakt), het brand nu niet mooi meer. De ruit wordt vies, de vuurkorf raakt vol met slecht verbrande as en meer vervelende dingen.

Weet alleen nog niet waar ik naar over moet gaan, ik heb genoeg plospan nog voor deze winter. Maar komende maanden wil ik dus een goed alternatief vinden. Prijs is uiteraard relevant, maar zoals het nu brand is het ruk, dus iets meer betalen is prima acceptabel.

martijnscholtens.nl

• Vuiltje
Ik ben ook dagen aan het proberen geweest, dus op afstand je adviseren dit of dat te doen zal helemaal een uitdaging zijn.
Hoe is je vlambeeld?
slome vlammen, extreem drukke snel opstijgende, heb je slierten donkere rook (walm)
Heb je secundaire luchttoevoer?
Blaast die per ongeluk (vanaf de deur) heel het vuur te ver naar achteren en stuitert het daarna terug naar de bovenkant op de ruit?
Ik heb ook de keuze + of - bij de vijzel en de fan.
De fan gaat daarbij in stappen van 10% en ik had bij de verschillende vermogensstanden correcties nodig die liggen tussen de 3 en 9%.
Alleen om dat te realiseren moet je de fabrieksparameters veranderen.
En dat is niet voor iedereen aan te raden.

Verkopers zijn helaas ook niet ruimhartig in het delen van waardes of ze weten het ook niet. ;)

Ik heb ook geen idee hoe pelletkachels "zelf regelen" dat ze op alle soorten pellets even goed branden, zoals hier weleens wordt beweerd.
Overigens werd mijn kachel niet bruin maar gewoon roetzwart aan de binnenkant.

Vuiltje wijzigde deze reactie 15-02-2019 11:12 (3%)

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Vuiltje schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 11:10:
[...]

Ik ben ook dagen aan het proberen geweest, dus op afstand je adviseren dit of dat te doen zal helemaal een uitdaging zijn.
Hoe is je vlambeeld?
slome vlammen, extreem drukke snel opstijgende, heb je slierten donkere rook (walm)
Heb je secundaire luchttoevoer?
Blaast die per ongeluk (vanaf de deur) heel het vuur te ver naar achteren en stuitert het daarna terug naar de bovenkant op de ruit?
Ik heb ook de keuze + of - bij de vijzel en de fan.
De fan gaat daarbij in stappen van 10% en ik had bij de verschillende vermogensstanden correcties nodig die liggen tussen de 3 en 9%.
Alleen om dat te realiseren moet je de fabrieksparameters veranderen.
En dat is niet voor iedereen aan te raden.

Verkopers zijn helaas ook niet ruimhartig in het delen van waardes of ze weten het ook niet. ;)

Ik heb ook geen idee hoe pelletkachels "zelf regelen" dat ze op alle soorten pellets even goed branden, zoals hier weleens wordt beweerd.
Overigens werd mijn kachel niet bruin maar gewoon roetzwart aan de binnenkant.
Misschien hebben deze toestellen een lambda sensor? Waarschijnlijk dat ze net als een verbrandingsmotor de lucht / brandstof verhouding zelf regelen adhv lambda sensor + een aantal andere sensors.

• Darkz0rs
@Nomad en hoe vaak veeg jij je schoorsteen?

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 18:37

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Darkz0rs schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 09:25:
@Nomad en hoe vaak veeg jij je schoorsteen?
tot nu toe niet nodig geweest, zat echt niet/nauwelijks aanslag/troep in laatste check (zomer)
Maar over een maandje gaat hij weer helemaal uit elkaar en de borstel er doorheen. In mijn geval is de schoorsteen ook maar 2 meter.

martijnscholtens.nl

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 20:46

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Nomad schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 20:01:
[...]

tot nu toe niet nodig geweest, zat echt niet/nauwelijks aanslag/troep in laatste check (zomer)
Maar over een maandje gaat hij weer helemaal uit elkaar en de borstel er doorheen. In mijn geval is de schoorsteen ook maar 2 meter.
Maak vooral je rookgasventilator goed schoon en check de dichting van de deur, zwarte ruit duid een beetje op te weinig rookgasventilatie, beide bovenstaande opties veroorzaken dit.

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Vuiltje
Vuiltje schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 17:28:
[...]
Ik ben bang dat Pure Power een fout heeft gemaakt door mij onder dezelfde naam en voor een (inmiddels) hogere prijs hele andere pellets te leveren.
Even voor de eerlijkheid:
De zakken met de "grijze" PurePower Pellets branden niet heel anders dan de "gele" PP Pellets.

Dat is dus een meevaller.

Ik heb helaas geen oudere pellets meer die dezelfde kleur hadden als de laatste versie PP, dus vergelijken met de veel goedkopere pellets kan ik niet.

De kwaliteit van (deze zending) PurePower lijkt dus wel in orde. :)

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Vanmiddag is hij in bedrijf gesteld, subsidie ook meteen aangevraagd.
Moest alleen nog een klein stukje hoger met het rookkanaal, zit nu net op de rand van de nok, moest er ietsje boven. Heb nog een halve meter buis over dus dat komt goed uit :+

Heerlijke warmte zo! :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Darkz0rs
@India Sierra veel plezier er van! Qlima = Praxis? maar ik zie geen Qlima pellets :-)

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Thanks! Dit zijn Cranenbroek pellets, 25ct/kg en gekeurd :)

Qlima krijg je bij de praxis idd, dit lijkt een OEM kachel want er zijn er meerdere die exact zo uit zien (KStove, Livin Flame en vast nog meer). Alleen is deze dus significant goedkoper dan de rest (heb 950 betaald).

Wel te merken dat hij goedkoop is, de thermostaat functie is nogal brak. Minimum differentie temperatuur is 1 graden, wat er op neer komt dat wanneer je hem op 20c instelt hij verwarmt tot en met 21 (dus bij 22 uit, bij kantelpunt gaat ie een paar keer uit / aan 8)7 ) en gaat pas weer aan onder de 19 (dus 18 want hij meet alleen in hele graden). Nogal brak dus maar goed, goedkope kachel dus nog wel te overzien (D1 mini + IR ontvanger / zender + xiaomi aqara temp sensors zijn al onderweg voor domoticz:) )

Wat ik wel netjes vond is dat de kachel gratis (twv 200 euro zeggen ze zelf) ingesteld wordt door een QLima erkend installateur. Deze geeft je ook meteen je ingebruikstelling formuliertje voor de subsidie.

Wilde gisteren nog het een en ander instellen zodat hij wat zuiniger is totdat op een gegeven moment niks meer wilde, ook niet met originele waardes. Bleek dat het plaatje bovenin de kachel redelijk dicht zat met as, niet opgevallen met uitzuigen. Schoongemaakt en toen deed alles het prima :+

Dan een andere vraag, op de "Eco" stand, hoe hoog zijn de vlammen / hoe ziet het vlambeeld er dan bij jullie uit? Bij mij komen ze dan een klein stukje boven het potje maar dat is het ook wel. ~110c rookgas dan.

• Vuiltje
Na hoelang branden op eco is die temperatuur?

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Vuiltje schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:58:
[...]

Na hoelang branden op eco is die temperatuur?
Na een uurtje ongeveer, moet hij lager? Lees dingen over 80-90c voor "eco", kan vanavond eens proberen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vuiltje
Ik weet niet of hij lager moet.
Ik heb zelf erg veel gemeten en veranderd en heb gezien dat na een andere afstelling het best wel een 10 minuten kan duren voor er weer een stabiel beeld is.
Vandaar dat ik vroeg naar de tijd.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Ben aan het kijken of ik een leuk projectje kan maken met een lambda sensor, iemand heeft het al eens gedaan bij een normale kachel, pelletkachel is wat dat betreft niet anders behalve misschien de "ideale" lambda waarde.

Makkelijk reporten naar domoticz via een D1 mini ofzo zodat ik makkelijk kan zien of ik de lucht / pellettoevoer moet aanpassen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Biatch
  • Laatst online: 16:49
Na een jaar verbouwen inclusief nieuwe vloerverwarming stookten wij ons blauw aan energie om ons hoekhuis warm te houden. Daarom hebben wij drie dagen geleden een Edil Kamin slide laten plaatsen. Wat een heerlijke warmte is het binnen zeg! Tot nu toe ben ik positief verrast. Ik doe het nu voorlopig met de door installateur ingestelde waarden en dat lijkt prima te zijn.
Het is wel echt een genot, een winter lang iedere avond met een deken op de bank gezeten om het warm te houden. Nu zou ik bijna in een T shirt gaan zitten 😎

https://imgur.com/a/O3VaPA3

Psn BasFromNL

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Darkz0rs
Biatch schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 09:52:
Na een jaar verbouwen inclusief nieuwe vloerverwarming stookten wij ons blauw aan energie om ons hoekhuis warm te houden. Daarom hebben wij drie dagen geleden een Edil Kamin slide laten plaatsen. Wat een heerlijke warmte is het binnen zeg! Tot nu toe ben ik positief verrast. Ik doe het nu voorlopig met de door installateur ingestelde waarden en dat lijkt prima te zijn.
Het is wel echt een genot, een winter lang iedere avond met een deken op de bank gezeten om het warm te houden. Nu zou ik bijna in een T shirt gaan zitten 😎

https://imgur.com/a/O3VaPA3
Bij het verbouwen te weinig aandacht aan isolatie gegeven?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Biatch
  • Laatst online: 16:49
Darkz0rs schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 10:28:
[...]

Bij het verbouwen te weinig aandacht aan isolatie gegeven?
Ja en nee. Huis is eind jaren negentig maar we hebben een behoorlijke woonkamer en woonkeuken. Het huis heeft een B label maar er kan her en der nog wat aan anti tocht wering gedaan worden. Vloerverwarming werkt perfect maar we hebben hier stadsverwarming en de kosten rijzen de pan uit. Alleen warmte 168/maand en daar komen electra en water nog bij. Dus alle combinaties bij elkaar maakt het geen ideale situatie. Nu wel hopen we.

Psn BasFromNL

• reneeke1970
Iemand al de nieuwe pellets van de hornbach getest?
Ben alleen de naam vergeten haha

• Darkz0rs
pelfin, en ja... maar niet van e hornbach elders gekocht. Sterker nog deze gebruik ik nu. Prima pellets hoor.

• reneeke1970
Darkz0rs schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 12:00:
pelfin, en ja... maar niet van e hornbach elders gekocht. Sterker nog deze gebruik ik nu. Prima pellets hoor.
Ja dat was het, vond ze niet echt goedkoop maar vooruit.
Waren wel mooie zakken, zat ook geen stof in de zak, dat is al pluspunt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lzondervan
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 18-04 14:39
Yes, gebruik ook de Pelfin pellets (rode zak) voor onze Biodom cv ketel.
Gaat erg goed, weinig as, en kachels worden lekker warm :)

Heb een hele pellet laten komen via Welkoop.
€329,- inclusief bezorging. Per zak is Hornbach goedkoper alleen die rekenen 79,- voor bezorgen waardoor ze ruim 40,- duurder zijn dan de Welkoop.

• jantje112
Ik heb deze week ook de rookkanalen laten installeren. Bestaande schoorsteen, 3 verdiepingen is nieuwe kap opgekomen en 125 RVS. In de andere bestaande schoorsteen (1 verdieping) is tweemaal 80mm RVS gekomen ook met een RVS kap.

In de woonkamer staat nu een Artel Petite, in de "schuur" komen een Artel Petite en een houtCV. Voor alle rookkanalen was ik 1600 euro kwijt inclusief installatie. Geen idee of dat veel goedkoper had gekund?

De Artel Petite draait "lekker", maar ik ben nog een beetje zoekend welke pellets er lekker in gaan.

Iemand nog tips mbt hout/pellets/afstellingen?

PS Iemand ervaring met 100% eiken korrels? https://woodcom.eu/product/pallet-pellets-100-eik/

jantje112 wijzigde deze reactie 10-04-2019 12:58 (7%)

• Darkz0rs
Iemand ervaring hier met een Artel Norma? Ik overweeg me Julia vervangen voor de Norma.

De Julia is een prima kachel, maar ik zou het fijn vinden dat de kachelventilator ook uit kan. Zonder terug te koelen.

De Julia staat te koop. Voor een klein bedrag, dus we zullen zien.

@jantje112 gewoon naaldhout doen. Anders is je kachel gauw klaar.

Darkz0rs wijzigde deze reactie 18-04-2019 21:58 (61%)

• jantje112
Darkz0rs schreef op donderdag 18 april 2019 @ 17:23:
Iemand ervaring hier met een Artel Norma? Ik overweeg me Julia vervangen voor de Norma.

De Julia is een prima kachel, maar ik zou het fijn vinden dat de kachelventilator ook uit kan. Zonder terug te koelen.

De Julia staat te koop. Voor een klein bedrag, dus we zullen zien.

@jantje112 gewoon naaldhout doen. Anders is je kachel gauw klaar.
De ventilator is inderdaad wel een herrieschopper. Is eiken echt zo slecht voor de kachel? Heeft dat met de temperatuur te maken of is er een andere reden voor?

• Darkz0rs
jantje112 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 07:53:
[...]

De ventilator is inderdaad wel een herrieschopper. Is eiken echt zo slecht voor de kachel? Heeft dat met de temperatuur te maken of is er een andere reden voor?
Door de hogere temperaturen kan je warmtewisselaar torderen. Ook zit er in hardhout Bij ontbranding meer chloogas (zegt men). Chloor gassen zijn slecht voor staal en gietijzer en zullen op termijn uw kachel aantasten.

• Darkz0rs
Maar niemand hier ervaring met gesloten pelletkachels, iedereen een open kachel?

• Ossi
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19:24
Darkz0rs schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 08:43:
Maar niemand hier ervaring met gesloten pelletkachels, iedereen een open kachel?
Geen idee, maar ik kan me voorstellen dat het rookgaskanaal ook aangepast dient te worden. Aangezien hij z'n warmte veel minder kwijt kan, zal er dus meer door het kanaal moeten.

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 20-04 10:57

Koffie

Moderator Internet & Netwerken

Brouwt bier

Darkz0rs schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 08:43:
Wat bedoel je met een open of gesloten pelletkachel ?
tov Van een ouderwetse haard is een pelletkachel sowieso gesloten.

• Darkz0rs
@Koffie en @Ossi een gesloten pelletkachel is hermetisch afgesloten van de omgeving waar in deze staat. Hij haalt de lucht uit een andere ruimte en blaast het wel regulier (schoorsteen uit) er is verder geen ruimte om valse lucht aan te zuigen of ontsnappen. De meeste pelletkachels zijn zogenaamd open toestellen. Deze hebben in de hele linie wel openingen naar de brander kamer.

Een gesloten pelletkachel wil zeggen dat de branderkamer en pellettank hermetisch luchtdicht zijn afgesloten. De branderkamer is 100% lekdicht waardoor de zuurstofaanvoer naar het vuur alleen wordt onttrokken uit de externe aanvoerbuis. Bij passieve woningen of onderdruk in de kamer door WTW installatie, is een gesloten pelletkachel verplicht.

• Vuiltje
Ossi schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 08:50:
[...]

Geen idee, maar ik kan me voorstellen dat het rookgaskanaal ook aangepast dient te worden. Aangezien hij z'n warmte veel minder kwijt kan, zal er dus meer door het kanaal moeten.
@Ossi
Kan je wat meer vertellen waarom je dat zo denkt?
Of hij zijn warmte wel of niet kwijt kan ligt namelijk niet aan open of gesloten en aan de vorm / afmeting van de schoorsteen, maar aan de ruimte ventilator of de cv-water warmte afnamecapaciteit en het brandervermogen.

• Darkz0rs
@Vuiltje het model wat ik op het oog heb. Kan in laagste stand de kamer ventilator uit zetten.

Darkz0rs wijzigde deze reactie 20-04-2019 12:55 (4%)

• Vuiltje
Dat zal lekker stil zijn, maar is geen antwoord op mijn vraag aan ossi :)

Vandaag na 8 maanden stoken de schoorsteen geveegd..........
Wat een zooi.
Ik hoop dat nu ik zelf de fabrieksparameters heb weten te veranderen, ik een schonere pijp houd, omdat de verbranding nu veel beter is.
Ik kan nu 60 kilo pellets verstoken en dan heb ik nog steeds een schonere ruit (en kachel) dan met de parameters die er na installeren inzaten en ik 3/4 uur stookte.

Vuiltje wijzigde deze reactie 20-04-2019 13:51 (72%)

• Ossi
Vuiltje schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 13:47:
Dat zal lekker stil zijn, maar is geen antwoord op mijn vraag aan ossi :)

Vandaag na 8 maanden stoken de schoorsteen geveegd..........
Wat een zooi.
Ik hoop dat nu ik zelf de fabrieksparameters heb weten te veranderen, ik een schonere pijp houd, omdat de verbranding nu veel beter is.
Ik kan nu 60 kilo pellets verstoken en dan heb ik nog steeds een schonere ruit (en kachel) dan met de parameters die er na installeren inzaten en ik 3/4 uur stookte.
Dit was mijn logica, kan zijn dat het niet klopt:
Omdat hij de ventilator uit kan zetten. Een deel van de warmte die de kachel opwekt gaat door de ventilator de kamer in. Zie het als een grote heatsink.
Als de ventilator uit staat, wordt er dus minder warmte afgegeven aan de kamer en moet er meer door de afvoer.

• Darkz0rs
@Ossi goede beredenering. Echter zou deze zo zuinig kunnen branden dat zelfs in eco modus. De rookgas niet beter word dan 150 graden.

• Vuiltje
Betekent echt niet dat er bij een gesloten pelletkachel een andere schoorsteen nodig zou zijn als bij een open pelletkachel.

• Vuiltje
Heeft er iemand al eens "te veel" ruimte gehad op de vijzel?

• Ossi
Vuiltje schreef op zondag 21 april 2019 @ 12:19:
Betekent echt niet dat er bij een gesloten pelletkachel een andere schoorsteen nodig zou zijn als bij een open pelletkachel.
Dat zeg ik toch ook niet? Ik zei alleen dat ik het me kon voorstellen dat het nodig zou zijn. Ik zou het dubbel navragen in ieder geval.

@Vuiltje , is dat schaduw of slijtage?

Ossi wijzigde deze reactie 21-04-2019 12:57 (5%)

• Vuiltje
Het is geen schaduw. :-( :-(

• Ossi
Yikes, dat gaat geen jaren meer goed. Garantie claimen?

• Vuiltje
De verkoper gaat het voorleggen aan de leverancier.
Dus afwachten.........

Pagina: 1 ... 27 28 29 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True