Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/AhCGNwUFrxPAJVcbNeEwk2J0aleSue9N9kdzlOiQA7rNVs6XjNK2_HV7kJ62NgQk9emXvE5kU22Wm322KIRtDJHjtcHB0DdGTAdW5-VcBnvs39PZxQptwDUKp3D5kYheW0QZFIPjjMK3Om1ebsPWqVNtBfSp4zI6sCV_PrGhys0-SryKv-vQ-jPh27QfDekFo6-Qmlu0m3iGbLeu39CoLAtw8Vr_LcGgjBdleK9tkFrmrFbKFRMRuwRXjx_SxagaXVre3VahWZbOP0ckZGoLKA8o3ZMsUX3tXCJgH8lZxdJW5q8EAGO6ZqsBVFDIyIGG4l9aFs8LNJo4LNI5Lo1m4M7XEC1fdNEz_Oy6hcBNAJN1NyylKm0uDl3JPV0WElfIcHlsWvLTmvrwWMT0QR4Ge5WeIm5MDZlnDVOAdl4Baec6OKdlebTf2e7raHSxLbfn_UcQSoR0tpd_Tu5xqpnOSTKwti5b1aJxpPGQHuSZnu0Bjo4xZYuTmrJOlu47FmM73gW8cSSKiTHaPzeqiUzkRGGyr99e6s8aXi9SpGmI8V-Y1fFG6Rzxdgq3Ev_iObHINJF4Gk6qZob9OwVKcg5AZPceD0--djbwb19I4z4tGvW3Cox0n5iNbnBsRgDdRHVhSR0iRbjPPlX-gyI4qgxSLhcJCneZnRQ1=w400-h300-no

Mooi gaatje.......... :(
stalen as in een gietijzeren gat. 8)7

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-09 14:21
@Vuiltje welke kachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Dielle scirocco 14kW voor de cv.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:17
Kan dat niet gelagerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.marijnissen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-09 20:11

r.marijnissen

sapphire512mb

Nog tips voor mijn situatie?

Ik ben op zoek naar een palletkachel.
Doel verwarmen hobbygarage in de koudere periodes moet gewoon tot 25 graden kunnen.

Betreft garage enkelsteens die geisoleerd wordt door isolatie schuim+ folie en daar weer houten platen voor.
Dus voor een garage best aardig geisoleerd straks.

zon 53 M3 totaal.

Volgens de grotemoet 6 Kw genoeg zijn maar lees dat je het beste 2Kw extra moet nemen dus 8 Kw?....

Wil rond de €1000 blijven met €500 subsidie kost het dus maar zon €500.
Dacht aan de:

Artel julia next?

Betere instap kachels voor het geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Ik kan alles, maar is pas 1 jaar oud dus nog zeker een extra jaar in de garantie.
Even afwachten wat de importeur gaat verzinnen.

[ Voor 9% gewijzigd door Vuiltje op 21-04-2019 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@r.marijnissen ik heb een reguliere Julia te koop staan, gaat het zeker redden.

De next is 1200 a 1300. Subsidie krijg je alleen door installatie bedrijf het ding te laten neer zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Vuiltje schreef op zondag 21 april 2019 @ 16:30:
[...]

Ik kan alles, maar is pas 1 jaar oud dus nog zeker een extra jaar in de garantie.
Even afwachten wat de importeur gaat verzinnen.
Ik heb even gekeken bij mij draaide deze in een bus. Maar geen mm spelling....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Darkz0rs schreef op zondag 21 april 2019 @ 19:04:
een bus. Maar geen mm spelling....
Aan de voorkant, achter het luikje boven de asla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Vuiltje begrijp me niet verkeerd. Ik heb nog een Artel Julia. Dus een ander systeem. Maar ik dacht dat dielle juist de bom was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Iedereen heeft het hier altijd over het inregelen, maar wat zijn de zaken dan waarop je inregelt? Vlamkleur, rookgastemperatuur, hoeveelheid roet, ... oké, maar wat wordt dan net beoogd en hoe staan die zaken in verhouding tot de parameters die je kan aanpassen?

Ik heb best al wat met de parameters van mijn kachel gespeeld, en ze blijft nu over het algemeen goed doorbranden (i.t.t. vroeger, toen ging ze meermaals per dag onbedoeld uit omdat het branderbakje te weinig gloeiende pellets bevatte). Maar hoe weet ik nu of ik een goede verbranding heb? Er is namelijk best wel nog wat roet; na een dag branden is mijn ruitje helemaal beslagen, en na 2-3 dagen kan je er niet meer door kijken. Dat lijkt me niet geweldig? Ik brand Domo pellets trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Ik heb een Dielle-bodemvoeder, ik weet niet hoe een stortbak werkt.
Ik heb de gele pellets (vers) in het hart van de "berg" met daaromheen de brandende pellets, met naar de zijkanten de opgebrande deeltjes, die na verloop van tijd over de rand vallen naar de asla.
Niveau is tot 5 mm boven de stalen "bak".
Loopt de bak over met nog niet geheel verbrande pellets, heb je teveel aanvoer.
Geef je daarna nog veel meer lucht zou je te weinig pellets kunnen gaan krijgen .
Alles hangt met elkaar in evenwicht.

Vlammen zijn erg lang en remmen wat af / stuiteren tegen de liggende vermiculietsteen aan de bovenkant.
Om erna langs die steen naar de warmtewisselaar te stromen.
De vlammen die daarbij soms wat naar beneden kronkelen mogen niet roeten / kwalmen.
Doen ze het wel, geef je wat meer lucht.
Wacht dan een tijdje en kijk nog eens naar het vlambeeld.
Zeker bij het veranderen van de vermogensstand duurt het een tijd voordat de kachel weer stabiel is met de temperatuur.
Doe dat bij alle vermogenstanden (in mijn geval 5)
Daar ben je dus dagen zoet mee.
Want bij de bodemvoeder is de aanvoer van de pellets ondanks dat de vijzel blijft draaien NIET gelijkmatig.
Je hebt dus soms wat minder pellets dan de andere "slag van de worm". met ook een iets kortere vlam.

De vermiculietsteen bovenin blijft nu ook schoon, net als zij en achterkant van de kachel.

Ik heb geen scholing gehad in kachels afregelen, wellicht dat een kenner andere dingen heeft waarop je moet afgaan.

edit:
Dat deed ik dus wel.
Ik had het over een dielle zonder lager aan de voorkant en jij vertelt dat je een bus hebt waarin de wormas draait.
Maar nu blijkt dat je geen dielle hebt, dus is je lagering ook niet echt belangrijk. 8)

[ Voor 11% gewijzigd door Vuiltje op 21-04-2019 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Vuiltje ik dacht al. Maar dat dielle dat zo habbie babie doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Dat is toch Italiaans?
Nog vol met kinderziektes op de markt gezet, daarna kijken ze wel OF ze wat willen verbeteren.
Ik heb bewust maar niet gekozen om hem te laten ophalen met geld teruggave en dan te kiezen voor de Nederlandse naam op een italiaanse kachel uit 's Heerenberg (nordic), die was een 11 maanden geleden nagelnieuw. Maar weer italiaans.

Ik had toen zelf de deur al gasdicht gekregen en van alle cruciale fabrieksparameters al ontdekt wat wat was.
Ik was dus al aardig op het juiste pad.
Wist ik veel dat de kwaliteit ook nog KmetP zou zijn. . . .
Best frustrerend dat er zoveel troep verkocht wordt. :(

[ Voor 4% gewijzigd door Vuiltje op 21-04-2019 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Vuiltje ik heb nu bijna 2 jaar een Artel Julia en met vooral dealer gerelateerde issues. Is mijn kachel prima te noemen. En de kwaliteit dan ook.

Ik heb een andere op het oog door een ander wens lijstje maar wel van het zelfde merk. Mijn Julia mag dan naar de volgende gebruiker maar die gaat daar naar mijn verwachting nog veel plezier van hebben.

Nu kies ik bewust niet voor een CV systeem. Dat verdienje in mijn ogen niet terug. Wel in aanschaf maar niet in duurzaamheid.

[ Voor 15% gewijzigd door Darkz0rs op 21-04-2019 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Darkz0rs schreef op zondag 21 april 2019 @ 21:06:
Is mijn kachel prima te noemen. En de kwaliteit dan ook.
Gelukkig dat er ook nog goede zijn dan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Ik weet niet of je het goed moet noemen persoonlijk vind ik dat dit soort producten een jaar of 8 mee moet kunnen.

In mijn specifieke geval had ik een verkoper en geen eerlijke adviseur. Deed heel erg moeilijk dat het verf der afbladderde na 4 weken. Terwijl de importeur het gewoon oploste.

Nu koop ik de nieuwe bij de importeur simpelweg omdat hij mij wel hielp. Ik heb 1* een defecte ventilator gehad. Ik moest hem er dan wel zelf inzetten
Ben daar niet vies van. Maar kan me voorstellen dat iemand daar op afknapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Slonzo schreef op zondag 21 april 2019 @ 20:13:
Iedereen heeft het hier altijd over het inregelen, maar wat zijn de zaken dan waarop je inregelt? Vlamkleur, rookgastemperatuur, hoeveelheid roet, ... oké, maar wat wordt dan net beoogd en hoe staan die zaken in verhouding tot de parameters die je kan aanpassen?

Ik heb best al wat met de parameters van mijn kachel gespeeld, en ze blijft nu over het algemeen goed doorbranden (i.t.t. vroeger, toen ging ze meermaals per dag onbedoeld uit omdat het branderbakje te weinig gloeiende pellets bevatte). Maar hoe weet ik nu of ik een goede verbranding heb? Er is namelijk best wel nog wat roet; na een dag branden is mijn ruitje helemaal beslagen, en na 2-3 dagen kan je er niet meer door kijken. Dat lijkt me niet geweldig? Ik brand Domo pellets trouwens.
Welke kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Haas & Sohn Pallazza III 519.08 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Slonzo schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 21:45:
[...]

Haas & Sohn Pallazza III 519.08 :)
Sorry dat zegt me niks... Maar zwart is teveel brandstof of te weinig lucht. Grijze waas is te veel lucht... Te weinig brandstof. Ik heb hier ongeveer iedere 3 dagen reinigen. Met el budget artel. Ik hoop dat me volgende daar wat beter mee omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.marijnissen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-09 20:11

r.marijnissen

sapphire512mb

Maar hoe zit dat nu met die subsidie?

Vriend van mij heeft 2 jaar terug een gewone artel julia Zelf gezet rn subsidie digitaal ingevuld en kreeg €500 subsidie.

Zelf aangesloten....

Nu was er toen ook al een regel; bedrijf moet hem aansluiten maar dan geld in de praktijk blijkbaar niet...
Of veranderd?
Ja ik weet dat de regel ergens getypt staat maar als je subsidie aanvraagt en de aankoopbon mee stuurt doen ze volgens mij niet moeilijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 13:55
r.marijnissen schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 22:09:
Maar hoe zit dat nu met die subsidie?

Vriend van mij heeft 2 jaar terug een gewone artel julia Zelf gezet rn subsidie digitaal ingevuld en kreeg €500 subsidie.

Zelf aangesloten....

Nu was er toen ook al een regel; bedrijf moet hem aansluiten maar dan geld in de praktijk blijkbaar niet...
Of veranderd?
Ja ik weet dat de regel ergens getypt staat maar als je subsidie aanvraagt en de aankoopbon mee stuurt doen ze volgens mij niet moeilijk?
TM 31/12/2017 kreeg je subsidie op de aanschaf. Per 1/1/2018 moet je ook een factuur van het daadwerkelijk installeren overleggen. Zelf installeren is dus geen subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Helaas idd. Mijn nieuwe kachel word ook geïnstalleerd. Voor weinig gelukkig. Omdat ik me rook kanaal al heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:22
Ik heb een zakje naald geprobeerd, brand goed.
Zakje hardhout, ook goed.

Nu een zakje 100% eiken, echter wil die niet "ontbranden". Het lijkt alsof het hout te moeilijk is te ontsteken. Zijn er parameters om de opstartprocedure te verbeteren?

Kachel is een Artel Petite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@jantje112 als je lang je Artel wel gebruiken dan laat je eiken en HH links liggen.

Als je toch wil fikken. Koop dan een keramische gloei kaars. Die word heter en dan ontsteekt het naar alle waarschijnlijkheid wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Darkz0rs schreef op woensdag 24 april 2019 @ 09:44:
@jantje112 als je lang je Artel wel gebruiken dan laat je eiken en HH links liggen.

Als je toch wil fikken. Koop dan een keramische gloei kaars. Die word heter en dan ontsteekt het naar alle waarschijnlijkheid wel.
Ik snap je punt, wilde toch even kijken welke van de pellets het beste branden in onze situatie. Overigens, de HH worden echt overal verkocht. Geeft dat dan echt zoveel ellende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@jantje112 Chloogas welke vrijkomt in de ontbranding vreet aan je metaal. De duurzaamheid is beduidend korter. Tevens ken ik heel wat mensen die in Tolbert hebben staan huilen omdat hun warmte wisselaar zo krom was als een hoepel. Door een te hete ontbranding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:19
Darkz0rs schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 10:23:
@Koffie en @Ossi een gesloten pelletkachel is hermetisch afgesloten van de omgeving waar in deze staat. Hij haalt de lucht uit een andere ruimte en blaast het wel regulier (schoorsteen uit) er is verder geen ruimte om valse lucht aan te zuigen of ontsnappen. De meeste pelletkachels zijn zogenaamd open toestellen. Deze hebben in de hele linie wel openingen naar de brander kamer.

Een gesloten pelletkachel wil zeggen dat de branderkamer en pellettank hermetisch luchtdicht zijn afgesloten. De branderkamer is 100% lekdicht waardoor de zuurstofaanvoer naar het vuur alleen wordt onttrokken uit de externe aanvoerbuis. Bij passieve woningen of onderdruk in de kamer door WTW installatie, is een gesloten pelletkachel verplicht.
Bij de recentelijke installatie van onze Nordic stylo, is er behalve de dubbel wandige flexibele afvoer, er een extra slang door de schoorsteen getrokken voor de lucht aanvoer. Wij lopen dus geen risico op onderdruk in de woonkamer en als gevolg daarvan een slechte verbranding. Het moet zich nog bewijzen, maar ik heb wel vertrouwen in deze oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@DjAntoon pas wel op dat je aanzuiging niet de rook aanzuigt. Mijn verse lucht voorziening komt uit de kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

jantje112 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 09:22:
Ik heb een zakje naald geprobeerd, brand goed.
Zakje hardhout, ook goed.

Nu een zakje 100% eiken, echter wil die niet "ontbranden". Het lijkt alsof het hout te moeilijk is te ontsteken. Zijn er parameters om de opstartprocedure te verbeteren?

Kachel is een Artel Petite.
Load wood verlagen
Ventilator verhogen
Indien storing dat het te lang duurt naar 18 min

Omdat het slechter ontbrand loopt je branderbakje te vol en gaat hij helemaal niet aan. Kijk ook naar de dichting van je deur en de aansluiting van je branderbakje op de kachel zelf, zodat er voldoende lucht door komt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Rol-Co in een petit... Doe dit nou niet... Hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Mijn nieuwe pelletkachel is vandaag besteld. In afwachting van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Bedankt voor de tips, goed dat jullie er kritisch op zijn. Overigens lijkt het mij geen overbodige luxe om een gloeipen (al dan niet keramisch?) op reserve te hebben.

Iemand tips waar deze te kopen? De prijzen lopen nogal uiteen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@jantje112 Rrpelletkachel.nl dat is je importeur koop meteen een keramische.

[ Voor 9% gewijzigd door Darkz0rs op 25-04-2019 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Laatst online: 07-09 21:33
Hallo,
Ik ben in het bezit van een MCZ Halo Up.
Bij het schoonmaken van de kachel heb ik een
los plaatje weggegooid. Dit plaatje hang voor de
vulopening van de pellets, zie rode pijl op afbeelding.

Heeft iemand een idee waarvoor het plaatje dient?

https://www.mupload.nl/img/foixbmgec.jpeg

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Chip2710 ziet er uit als een vlam plaat. Check even bij de verkoper zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Darkz0rs schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 22:10:
@Chip2710 ziet er uit als een vlam plaat. Check even bij de verkoper zou ik zeggen.
Wat zou de functie zijn van een vlamplaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervanstuiven
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-05 20:14
IS het niet een plaatje om ervoor te zorgen dat de pellets in het bakje vallen en niet erover heen "vliegen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Chip2710 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 22:34:
[...]

Wat zou de functie zijn van een vlamplaat?
Dat de vlam niet via de vijzel in je pelletreservoir kan slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
petervanstuiven schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 22:36:
IS het niet een plaatje om ervoor te zorgen dat de pellets in het bakje vallen en niet erover heen "vliegen"?
Daar dacht ik ook aan, maar zonder plaatje vallen de pellets ook keurig in de branderbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Chip2710 heb je enig idee wat voor materiaal het was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Darkz0rs schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 22:50:
@Chip2710 heb je enig idee wat voor materiaal het was?
Materiaal is staalplaat, dikte 1 tot 1,5mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Ja dan denk ik toch dat het is om de vlammen uit de vijzel te houden. Maar vraag even je verkoper. Die kan het je zeker vertellen. Ik neem aan dat je hem verongelukt heb weggegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:03
Zit er bij mij ook, lijkt me inderdaad voor de vlammen. Waarom zou je hem weggooien? Zit toch niet in de weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Knielen schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 11:43:
Zit er bij mij ook, lijkt me inderdaad voor de vlammen. Waarom zou je hem weggooien? Zit toch niet in de weg?
Per ongeluk weggegooid.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Chip2710 en @Knielen het lijkt bij korte vijzels wel eens gebruikt te worden. Zie ook geen losse bestel mogelijkheden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Darkz0rs schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 12:20:
@Chip2710 en @Knielen het lijkt bij korte vijzels wel eens gebruikt te worden. Zie ook geen losse bestel mogelijkheden...
Kan ik de kachel zonder gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Chip2710 geen idee man ik ken dit soort kachels niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
Ik heb niet de indruk dat het heel veel kwaad kan als hij er niet in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Ik zou het even checken bij of een importeur of de verkoper in kwestie. Maar gezien je letterlijk met vuur speelt .. hehe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chip2710
Darkz0rs schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 17:16:
Ik zou het even checken bij of een importeur of de verkoper in kwestie. Maar gezien je letterlijk met vuur speelt .. hehe.
Ik krijg net de volgende melding van de leverancier:

Het klepje is tegen het over de branderbak heen vallen de pellets.
De hoge modellen zoals de Halo hebben een valbuis die erg steil rechtop staat waardoor
de houtpellets een behoorlijke snelheid krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:55
Ik heb een artel petite en heel vaak een DEP FAIL of SIC FAIL. Volgens de handleiding heeft dit met de drukmeter te maken. Achterop de kachel zit een thermische zekering, als ik deze reset werkt de kachel weer een paar uur.
Ik heb de drukmeter gecontroleerd, Deze werkt goed. Het slangetje naar de drukmeter is schoon. De kachel heb ik ook helemaal schoon gemaakt. De rookgasafvoer, ca. 2,5 lang, is niet verstopt.
Hebben jullie nog ideeën waaraan het kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@robb. Sic fail, Je uitlaatgassen zijn te heet. Even anders gaan afstellen dus.

Heb je standaard fabrieksinstellingen? Gebruik je bruine pellets?

Alarm “Deep Fail”
De druk sensor in het uitlaatgas kanaal wordt niet geactiveerd.
De oorzaak van de alarm kan zijn;
1. Afvoer kanaal is geblokkeerd
• Check het kanaal op vervuiling of verstoppingen
• Druk sensor defect
• Lucht kanaal naar druk sensor vervuilt of gebroken

[ Voor 8% gewijzigd door Darkz0rs op 28-04-2019 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@robb. En kun je er iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:49
Voor kachels weet ik niet, maar voor pellets ketels is subsidie gehalveerd naar 1250 sinds 20-3-19

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Het was al geen vet pot en nu de helft lekker bezig overheid om iedereen gas vrij te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Soms heb je geluk, vaak heb je pech.
Kan je alles zelf, is er niets aan de hand, maar anders..............

YouTube: review Dielle scirocco 14 kW cv pelletkachel, vijzel vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Vuiltje schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 18:29:
Soms heb je geluk, vaak heb je pech.
Kan je alles zelf, is er niets aan de hand, maar anders..............

YouTube: review Dielle scirocco 14 kW cv pelletkachel, vijzel vervangen.
Nieuwe van de leverancier...?
Geen risico op het zelfde verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Ja nieuw van de importeur.
Geen kans op hetzelfde. er zit nu met een stalen plaat een hittebestendig kogellager aan de voorkant op de versleten branderpot met een langer vijzelas.
Dus geen staal meer in gietijzer, maar in een degelijk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Vuiltje fijn is dat .. ik kwam er achter dat hier me rookgas verkeerd om zat.... Echt waar beunhazen hoor die installatie bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Naar wat ik heb begrepen is dat ze mijn kachel gewoon hebben uitgeleverd terwijl er al een modificatie was ontwikkeld. Het probleem was dus veel langer bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
Vuiltje schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 19:33:
Naar wat ik heb begrepen is dat ze mijn kachel gewoon hebben uitgeleverd terwijl er al een modificatie was ontwikkeld. Het probleem was dus veel langer bekend.
Dus ook een cowboy die dit verkocht.... Jammer toch hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Ik wacht me nieuwe kachel af... Nog ongeveer 2 a 3 weken. Ik zal jullie informeren over de kachel als hij er is. En hoe hij geleverd zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Mijn petite piept nogal (de vijzel) is daar een handigheidje voor of een fix?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
jantje112 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 22:06:
Mijn petite piept nogal (de vijzel) is daar een handigheidje voor of een fix?
Zeker, je vijzel even reinigen. Vaak is het afdoende om even de pelletreservoir leeg te halen en even dwarrel stof weg te zuigen.

Anders moet je de vijzel demonteren. Check wel even of het niet bij het motortje vandaan komt voor dat je alles uit elkaar haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Darkz0rs schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 17:12:
[...]

Zeker, je vijzel even reinigen. Vaak is het afdoende om even de pelletreservoir leeg te halen en even dwarrel stof weg te zuigen.

Anders moet je de vijzel demonteren. Check wel even of het niet bij het motortje vandaan komt voor dat je alles uit elkaar haalt.
Er zit zo'n vervelend roostertje voor. Eens kijken hoe ik die eruit krijg.. Kon op YouTube zo 123 niet een demontage handleiding vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@jantje112 je bedoelt het gaaswerk in je pelletreservoir?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Darkz0rs schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 10:03:
@jantje112 je bedoelt het gaaswerk in je pelletreservoir?
klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@jantje112 die moet je er een beetje uitbuigen.. hoe gek dat ook klinkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
Je kan ook een meter tuinslang aan de stofzuigerslang tapen, dan kom je ook (bijna) overal bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@vuiltje, zo ist,,, alleen als je vijzel er uit moet.... dan moet het rekje er ook uit :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Hoe dat zit bij die kachel weet ik niet.
Ik heb een bodemvoeder, dat zit heel anders, maar zelfs de schoorsteenzak zuig ik met de tuinslangmanier, door de nisbus van 80mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Vuiltje uhmmm.... wat is een schoorsteenzak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Ik heb nog naar plaatjes gezocht.
Het lijkt een niet veel gebruikte benaming.
Misschien is roetzak beter. :)
Dat is de lengte van de pijp in de schoorsteen die onder de nisbus zit en als roet/vliegasbuffer dient, zodat bij veel losse roet/as het niet de nisbus verstopt of terugloopt in de kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:49
Vuiltje schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 12:29:
Ik heb nog naar plaatjes gezocht.
Het lijkt een niet veel gebruikte benaming.
Misschien is roetzak beter. :)
Dat is de lengte van de pijp in de schoorsteen die onder de nisbus zit en als roet/vliegasbuffer dient, zodat bij veel losse roet/as het niet de nisbus verstopt of terugloopt in de kachel.
Oh dat t-stuk met die rubberen dop, zeg dat dan gewoon hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
@reneeke1970 @Vuiltje condens dop ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@jantje112 gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Het zit wel erg vast, moet eerst even leger stoken. Dan kan ik er beter bij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Nou met een beetje geluk heb ik morgen me nieuwe kachel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Dat is altijd leuk een nieuw stuk speelgoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@vuiltje ach je je kan ook meteen kopen wat je wilt hé 😉. Maar goed ik doe het in tweeën. Weet 2 jaar ongeveer de Artel Julia gehad. En dan nu de Norma in aankomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Nou de Norma is geleverd. En nu is het te warm hahahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
Darkz0rs schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 16:20:
Nou de Norma is geleverd. En nu is het te warm hahahaha
Ramen open en gewoon aanzetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Precies.
heb ik vorig jaar ook gedaan toen was april nog een heel stuk warmer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
Ik heb hem aan gehad maar jongens wat is dit ding stil. Details zal ik nog even schrijven maar als ik de vlammen niet zag zou ik denken dat hij het niet deed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bEKICp9OT0WnZAC13pG3dwGC/thumb.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Darkz0rs op 15-05-2019 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-09 07:51
Dag allemaal,
De winter is voorbij en ik heb nog twee zakken elite blauw over. Prima geschat wat ik nodig zou hebben.?
Weet iemand welke verschil ik zou merken als ik elite groen zou kopen?
Is dit inderdaad beter dan de blauwe? Iemand any thoughts?
Ben me aan het oriënteren om een aankoop te doen nog tegen lagere prijzen dan in de komende herfst.

[ Voor 16% gewijzigd door Boomster op 17-05-2019 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Een beetje google leert dat groen naald is en dat blauw een mix is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
Vuiltje schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 10:03:
Een beetje google leert dat groen naald is en dat blauw een mix is.
Dat weet ik, maar wat ik graag wil weten: heeft iemand beide soorten geprobeerd en Is er een belangrijk verschil waargenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:15

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Boomster schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 09:44:
Dag allemaal,
De winter is voorbij en ik heb nog twee zakken elite blauw over. Prima geschat wat ik nodig zou hebben.?
Eigenlijk niet dus ;)
We hebben een verdomd zachte winter gehad met ontzettend vroeg een lente-burst. Hadden we een Elfstedentocht gehad , had je halverwege de winter bij moeten kopen :+

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Boomster welke kachel, de meeste kachels willen gewoon naaldhout pellets. En de redenen die zijn al vele malen gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
Darkz0rs schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 12:15:
@Boomster welke kachel, de meeste kachels willen gewoon naaldhout pellets. En de redenen die zijn al vele malen gegeven.
Piazetta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Boomster ik kan me heel sterk vergissen maar de fabrikant adviseert ook naaldhout pellets. Sowieso adviseren ze dat allemaal lijkt het. Ik zie ook dat kachels op naaldhout nagenoeg geen aantasting hebben en de kachels op hardhout pellets wel. Ik zou het risico niet lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:26
Zijn er hier mensen die door de nieuwe regels hun pelletkachel niet meer door de gevel hebben doorgevoerd maar verplicht tot aan de nok een pijp hebben laten plaatsen? En dan bedoel ik met name 2 gaten laten boren door het plafond om bij het dak te komen.

Wij willen in oktober een pelletkachel gaan plaatsen. Wij zaten aan +- 1500 / 2000 euro te denken voor installatie ? incl dubbelwandige pijpen.

[ Voor 32% gewijzigd door Possible op 17-05-2019 13:32 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
Darkz0rs schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 12:53:
@Boomster ik kan me heel sterk vergissen maar de fabrikant adviseert ook naaldhout pellets. Sowieso adviseren ze dat allemaal lijkt het. Ik zie ook dat kachels op naaldhout nagenoeg geen aantasting hebben en de kachels op hardhout pellets wel. Ik zou het risico niet lopen.
Zal het dan komen door de bruine pellets dat mijn rvs keerplaat op de branderbak weggerot is?....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Boomster bedoel je de vlam plaat in me brander kamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
Darkz0rs schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 15:58:
@Boomster bedoel je de vlam plaat in me brander kamer?
Bovenop mij branderbak zat en rvs plaatje due ervoor zorgde dat de pellets daadwerkelijk inde branderbak vallen. Deze had ik ineens in twee stukken info handen. Weggerot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Ahh zon geleider plaat. Ja dat zou kunnen. Maar hoe is je vlam plaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
Darkz0rs schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 16:23:
Ahh zon geleider plaat. Ja dat zou kunnen. Maar hoe is je vlam plaat?
Verkeerd benoemd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Boomster maar hoe is je vlam plaat. Voor je warmte wisselaar of er boven afhankelijk van je model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
Darkz0rs schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 16:38:
@Boomster maar hoe is je vlam plaat. Voor je warmte wisselaar of er boven afhankelijk van je model.
Vlamplaat zit bovenin. Warme lucht gaat achterlangs de achterwand.
Pagina: 1 ... 29 ... 69 Laatste