@
Luckyblow9
Beetje laat, maar ik haak toch nog even in.
3060 Ti heeft GDDR6, dit betekend dat je (in theorie) de geheugen klok op 3000 kan zetten en hij nog steeds werkt, dit wilt niet zeggen dat 'ie ook werkelijk sneller draait. Wat je 't beste kan doen is een benchmark draaien en met het geheugen op +1000 beginnen, score lezen en +100 er bij doen. Als je score hoger is dan weet je dat je geheugen stabiel is en dus hoger kan, als je score lager is dan is je geheugen fouten aan het corrigeren en moet je 'm lager klokken (dus +900 en omlaag tot je score weer hoger word).
En nee, overklokken kan niks beschadigen. De dagen dat je iets kapot kan maken met GPU overklokken zijn lang achter ons, overal zitten software beveiligingen waar je met MSI Afterburner niet omheen kan. In het ergste geval hangt je PC en start 'ie een keer opnieuw op. Als er dingen zijn die te heet worden klokt je kaart zelf alles omlaag om de temperatuur in bedwang te krijgen en mocht dat niet lukken dan wordt de boel afgesloten ver voordat er iets kapot gaat.
Anderzijds, hier toch best wel een mooie overklok te pakken:
https://www.3dmark.com/spy/36717602
Nog niks getuned, heb snel een curve ingesteld en de boel laten draaien, ben heel erg benieuwd hoeveel hoger ik de CPU kan krijgen en hoeveel sneller mijn videokaart nog kan na wat tunen en als de waterkoeling geïnstalleerd is.
// EVGA RTX 3090 // AMD R9 7950X3D // 32GB DDR-5 6000MHz || GTX 1070 Ti || i7 9700k || 32GB DDR-4 \\ Crossfire R9 290x \\ i5 6600k \\